Bakos Kitti – Nótári Tamás
Adalékok az építészeti alkotások szerzői jogi védelméhez
1.
Bevezetés
Az építészet az ember legkorábbi műszaki
tudományai közé tartozik; az innovációk egyik legfőbb terepe és hordozója volt.
Az építészet fogalmának értelmezése ugyanakkor nagymértékben függ attól a
tudományterülettől is, ahonnan az származik. Az építészet és az építés
kapcsolatát a régi szerzői jogi törvényünkhöz kapcsolódó kézikönyv az alábbi
módon jellemzi: „az építészet a végső cél, az eredmény (…), az építés pedig
csak az az eszköz, a mód, a folyamat, mellyel ez a cél, az eredmény elérhető.
Az építés nem vitásan olyan munkafolyamat, amely elemeknek egymásra helyezését
jelenti abból a célból, hogy ezekből valamilyen épület jöhessen létre (…). Az
építészet mindent jelent, ami az épületek létrehozásával összefügg: a műszaki
szakmát és a művészetet egyaránt.”[1]
Az idézet összetettségéből fakadóan rávilágíthat arra, hogy mind az építészet,
mind pedig az építés területe alkalmas lehet az iparjogvédelmi vagy a szerzői
jogi oltalomra, ha annak törvényi feltételei fennállnak. Az előbbi a művészi
sajátosságokat, míg az utóbbi a műszaki, újdonsággal rendelkező megoldásokat
részesíti oltalomban. Az építészet és a szellemi alkotások jogának a
kapcsolatát tekintve abból kell kiindulnunk, hogy a szellemi tulajdon
hasznosításának témaköre fokozott jelentőséggel bír a piacgazdaságra áttért
magyar gazdaságban. A kiélesedett piaci versenyben a szellemi alkotások
hasznosítására is nagyobb hangsúly helyeződik,[2] ugyanakkor a felhasználás garanciális
szabályai, valamint a szerző jogai és azok érvényesítési lehetőségei gyakran
mostohagyermekként kezeltek. Ehhez a kiélezett helyzethez kell igazodnia a
jogalkotónak a szerzői jog területére eső építészeti művek, valamint az
iparjogvédelmi oltalmi formák hatálya alá tarozó az építészet és az építőipar
szektorait érintő műszaki alkotások esetében is, hiszen egy adott ország
jogrendszere, valamint annak védelmi lehetőségei alapvetően meghatározzák az
építészeti kultúra kialakulását és hagyományait.
Az építészeti alkotások többségükben nem csak
funkcionális célt szolgálnak, hanem tartós, akár több évszázadon át fennmaradó
művészeti alkotásokként esztétikus megjelenésükkel és formavilágukkal a
mindennapi életünk és környezetünk hangulatát is befolyásolhatják.[3]
Az építészet körében a szerzői művek megszületését mindig valamilyen építési
igény indukálja, a megvalósítás költségei társadalmi méretűek. A szerző saját
társadalmi és gazdasági erejéből adódóan csak a mű megalkotására
(megtervezésére) és első rögzítésére, valamint a megvalósítás felügyeletére
alkalmas, a kivitelezés pedig egy rendkívül tőkeigényes és időben elhúzódó
folyamat keretei között realizálódik.[4]
Az épület teljes megvalósítása és kivitelezése általában
egy többszereplős, bonyolult beruházási rendszer és szerződéses hálózat
keretében zajlik. A folyamat első lépcsőjeként a megrendelő/beruházó/építtető
megrendeli a terveket, amelyeket saját elképzeléseivel kisebb-nagyobb mértékben
befolyásolhat, determinálhat.[5] Már az építészeti alkotások tervezési folyamata is több szakaszt ölel fel,
ahol a munkálatok további folytatása végett a már korábban elkészült tervfázis
felhasználása sokszor természetszerű, még akkor is, ha a továbbfejlesztést vagy
az áttervezést más tervező végzi el. A tervek megváltoztatásának a
szükségessége a beruházási, építési munkálatok sajátja, amely nem csupán a
tervezési és az engedélyezési szakban jelenhet meg, hanem a kivitelezés során
is.[6] Számos alkotás és terv azonban sokszor el sem jut a megvalósítás fázisáig,
például elfogy a támogatás, vagy a megrendelő mégsem készíti (készítteti) el
azokat, vagy új helyszínen, olcsóbb költségekből építi meg az épületet. Ha a
terv mindezek ellenére mégis eléri a kivitelezés szakaszát, akkor sem biztos,
hogy a megépített épület pontosan a terveknek megfelelően kerül megvalósításra,
valamint a szerzői jogi védelmi idő fennállása alatt is többször jelentkezhet
igény az épület átalakítására, korszerűsítésére vonatkozóan.[7] A tervező által elkészített
terveket az építtetővel kötött szerződés alapján maga, vagy alvállalkozói útján
egy a beruházási folyamatba bekapcsolódó újabb szereplő, a kivitelező valósítja
meg.[8]
Az építészeti művek esetében nem csupán az alkotó és építési
szakasz többelemű, hanem a felhasználás is többszereplős: a tervezőn és
megrendelőn túlmenően az egyes szerzőtársak (tervezőtársak), munkaviszonyban
alkotott művek esetében a munkáltató, az örökösök és jogutódok, más –
felhasználásra jogosult – személyek, az építészeti alkotásokon nyugvó
származékos művek szerzőinek, valamint az épület tulajdonosának az érdekei is
előtérbe kerülnek. Azt, hogy az egyes jogosultságok pontosan kit illetnek meg
ezen széles személyi körön belül, legtöbbször csak a felek közötti szerződéses
viszonyrendszer elemzéséből fejthetőek vissza. Az építészeti alkotások szerzői
jogi védelmével foglalkozó nem jogászi, hanem építészeti szakirodalmak azt a
gyakorlati tapasztalatot tükrözik vissza, hogy az építészeti alkotások szerzői
jogi védelme a mindennapi életben való nehézkes alkalmazása és hagyományok
nélkülisége miatt igen borús képet mutat.[9]
2.
A
jogvédelem tárgya
a) A szerzői műről általában
Az Szjt.[10]
1. § (2) bekezdése értelmében szerzői jogi védelem alá tartozik az irodalom, a
tudomány és a művészet valamennyi alkotása függetlenül attól, hogy az a törvény
példálódzó felsorolásában nevesítésre kerül-e vagy sem. A jogvédelem tárgya
tehát a mű, amely egyéni alkotó tevékenység eredményeként jön létre az
irodalom, a művészet vagy a tudomány területén. A szerzői jogi védelem az
alábbi feltételek megléte esetén állapítható meg.
Első megkülönböztető ismérve a megalkotott mű
egyéni-eredeti jellege, amely önálló gondolatiságban, kreatív és individuális
kifejezésmódban ölt testet. Nem beszélhetünk tehát önálló, individuális jegyek
meglétéről abban az esetben, ha a mű csak egyszerű utánzásként, szolgai
másolásként vagy reprodukcióként valósul meg, hiszen a szerzői jog az egyéni és
eredeti módon kialakított és kifejtett gondolatszövedéket védi.[11] A szabályozás az irodalom, a
tudomány és a művészet területén (területi követelmény) létrejövő valamennyi
alkotás részére biztosítja a védelmet függetlenül annak esztétikai
megítélésétől, a társadalom értékítéletétől vagy mennyiségi, minőségi
jellemzőitől.[12] A szerzői jogi jogvitákban tehát elsődlegesen arról kell állást foglalni,
hogy az alapul szolgáló alkotás szerzői jogi értelemben védett műnek minősül-e,
rendelkezik-e annak törvényi feltételeivel, az egyéni-eredeti jelleggel. Ennek
eldöntése olyan szakkérdés, melynek megítélése a Szerzői Jogi Szakértő Testület
hatáskörébe tartozik.[13]
A mű nem feltétlen, de szokásos fogalmi eleme a rögzítés,
a gondolat megformálása, mások számára történő érzékelhetővé tétele. Amennyiben
tehát a szerzői jogi alkotás nem kerül rögzítésre, úgy a szellemi alkotófolyamat
eredménye, a gondolati tartalom megformálása, az azonosítható és egyediesíthető
gondolatsor a külvilágban mint szerzői mű nem jön létre. Néhány kivételtől
eltekintve csak a megformált gondolati tartalom adhat alapot az egyéni-eredeti
jelleg megítéléséhez, nem magát a szellemi tevékenységet, hanem annak az
eredményét védi a törvény.[14]
b) Az építészeti alkotások szerzői jogi oltalma
Az Szjt 1. § (2) bekezdésében a törvény a teljesség
igénye nélkül sorolja fel azokat a leggyakrabban előforduló műfajtákat, amelyek
tipikusan a szerzői jogi védelem hatálya alá esnek. E példálódzó felsorolásban
az építészeti alkotások, valamint annak tervei, a műszaki létesítmények tervei,
továbbá az épületegyüttesek, illetve a városépítészeti tervek is említésre
kerülnek.[15] Az építészet területére tartozó alkotások azonban ennél tágabb kört
ölelnek fel, ahol a szerzői jogi védelem indokoltsága szintén felvetődhet. A
belsőépítészet, a kertépítészet, a településrendezés, valamint az épített
környezet kialakítása is hordozhat magán olyan individuális jegyeket, amelyek a
törvényi feltételeknek megfelelően szerzői jogi oltalmat keletkeztethetnek.[16]
Az építészeti alkotások, valamint annak tervei csak abban
az esetben élveznek tehát szerzői jogi oltalmat, ha az egyéni-eredeti jelleg, a
téralakításban rejlő kreatív gondolatiság bennük fellelhető, még akkor is, ha
más képzőművészeti ágakhoz képest a tervezőnek a fizika törvényei és a kötelező
jogszabályi műszaki előírások csak jóval szűkebb mozgásteret hagynak.[17] Az építészeti művek
megalkotása és kivitelezése azonban bonyolult folyamat, amely több
munkamozzanatból épül fel. Ebből fakadóan tehát a védelem tárgyában is az
építészeti mű kettős jellege mutatkozik meg: a terv és a kivitelezett épület
sajátos kapcsolata e műfajta jellegzetes tulajdonsága, a terv és az az alapján
felépített épület ugyanannak az építészeti alkotásnak a kétféle anyagi
megjelenési formája.[18] Az építészet területére eső alkotások esetében elsőként tehát az Szjt. 1.
§-ában foglalt törvényi követelmények megvalósulását kell vizsgálnunk.
Amennyiben egy építészeti alkotás vagy annak terve nem rendelkezik
egyéni-eredeti jelleggel, mert például a tervező elsődlegesen műszaki
megoldások vagy tartószerkezetek megvalósítására koncentrál, akkor ebben az
esetben szerzői jogi védelemről nem beszélhetünk. Az építészeti művek tehát
elsődlegesen művészi vagy tudományos mivoltuknál fogva részesülnek szerzői jogi
oltalomban,[19]
ha egy épület vonatkozásában mégis a műszaki jelleg a domináns, akkor az
iparjogvédelem jogintézményei biztosíthatnak számára oltalmat vagy nevesítetlen
szellemi alkotásoknak tekinthetőek a Ptk. 86. § (3) bekezdése alapján a
hézagmentes oltalom elvének megfelelően.[20]
Nem állnak fenn az alkotássá minősítés feltételei abban
az esetben sem, ha a kiválasztott megoldás az egyetlen kivitelezési és műszaki
lehetőség az épület megvalósítására, valamint a felhasznált műszaki elemek
összeállításából más építményi struktúra nem következhet (például panelházak
esetében).[21] Ebben az esetben az objektív tényezőkön alapuló meghatározottság
egyáltalán nem hagy teret az individuális alkotásnak, így nem beszélhetünk
szerzői jogi értelemben vett műről a típustervek szerint megvalósuló
lakótelepek, mezőgazdasági és ipari épületek vagy a típusiskolák esetében.[22] Ez azonban nem zárja ki annak
a lehetőségét, hogy az első terv vagy egy lakótelep komplex épületegyüttesként,
még akkor is, ha annak egyes alkotóelemei önmagukban nem rendelkeznek
egyéni-eredeti jelleggel, annak elhelyezésére, környezetbe való egyedi
beillesztésükre tekintettel a téralakításban individuális jelleggel
rendelkezzen, és szerzői műnek minősülhessen (például békásmegyeri lakótelep).[23]
A terv esetében általánosságban megállapíthatjuk, hogy
bármilyen, tehát valamennyi tervfajta szerzői jogi oltalomban részesülhet, ha
annak törvényi feltételei fennállnak.[24] Ide sorolhatóak a
vázlattervek, a műszaki rajzok, a tanulmánytervek, a különféle
tervdokumentációk, az építési engedélyezési tervek, valamint akár a
kivitelezési tervek is.[25] A Szerzői Jogi Szakértő Testület gyakorlata szerint már a műszaki
részmegoldásokat tartalmazó építészeti vázlatok és látványtervek is
részesülhetnek szerzői jogi védelemben. Abban az esetben azonban, ha azok nem
érik el azt a szintet, amely alapján az épület megvalósítható és kivitelezhető
lehetne, vagy nem tartalmazzák azokat az építészeti determinációkat, műszaki és
esztétikai elemeket, amelyek egyértelműen meghatároznák az építési folyamat
legfőbb irányait, nem az építészeti alkotás terveként, hanem grafikai műként
élvezhetik az oltalmat.[26] Egy megvalósulási tervdokumentáció sem élvezhet szerzői jogi oltalmat,
hiszen funkcióját tekintve az csak a kivitelezés során történő módosítások
feltüntetését szolgálja. Ez nem jelent önálló tervező-alkotó tevékenységet, így
új szerzői alkotás sem jön létre.[27] Az engedélyezési tervek
vonatkozásában azt kell megemlítenünk, hogy annak funkcióját tekintve,
miszerint hatósági eljárás keretében használják fel őket, ügyiratként, de csak
az eljáráshoz szükséges többszörözés és átdolgozás aspektusában, elveszíthetik
a szerzői jogi védelmet.[28]
Nem részesülhetnek szerzői jogi oltalomban azok a kiviteli tervek sem, amelyek
az engedélyezési tervekhez képest semmiben nem térnek el és nem mutatnak fel
individuális jegyeket a tervező-alkotó munka során.[29] Az Étv. is számos tervfajtát szabályoz
(településszerkezeti és szabályozási tervek), azonban a szerzői jogi védelem
csak abban az esetben valósulhat meg, ha annak Szjt-ben foglalt törvényi
kritériumai fennállnak, tehát művészi értéket kifejező egyéni-eredeti
gondolatiságot is tartalmaznak.[30] A településszerkezeti tervek esetében az Étv. által adott fogalomból kiindulva
ilyen egyedi jelleget jelenthet az egyes területrészek felhasználási módja,
térbeli kialakítása és elrendezése, míg a szabályozási tervek vonatkozásában az
újonnan beépítésre vagy átépítésre kerülő területek, illetve a védett
övezetekre vonatkozó elképzelések hordozhatnak magukon ilyen individuális
jegyeket.[31]
Az előbbiek mellett külön foglalkozunk a tanulmánytervek
szerzői jogi oltalmával, melynek megítélésénél a Szerzői Jogi Szakértő Testület
SZJSZT 06/07/01. számú szakvéleményében foglalt elvi jelentőségű
megállapításokat hívhatjuk segítségül. Az irányadó tényállás szerint a tervező
még 1992-ben kapott felkérést arra vonatkozóan, hogy készítsen egy beépítési
tanulmánytervet egy egyetem klotildligeti campusára és piliscsabai épületeire
vonatkozóan. Az építész ehhez kapcsolódóan többek között azt sérelmezte, hogy
az egyetem mint megrendelő a későbbiekben a campus közepén egy olyan
könyvtárépületet kívánt terveztetni, amely megbontja az egyetem megépítése
során kialakult, az egységes elvek alapján megtervezett építészeti képet. A
tervező a tervek megalkotása során különös gondot fordított ugyanis arra, hogy
az általa megjelenített építészeti stílus összhangja az épületek és a közösségi
terek között is megjelenjen és harmóniában álljon.
Az előbbiekben ismertetett tényálláshoz
kapcsolódóan a testület vizsgálta egyrészt a tanulmánytervek szerzői jogi
oltalmának a kérdését, valamint az épületegyüttes kialakításában rejlő
gondolatiságot is. A tanulmánytervek vonatkozásában abból indult ki, hogy a
tervműveknek több egymásra épülő és különböző részletezettséggel, valamint
kidolgozottsággal rendelkező foka van. Ezek közül egy a tervező által készített
és hivatkozott beépítési terv, amely az alkotás olyan szakasza, ahol a tanulmánytervben
szereplő és feltüntetett épületek tervei még nincsenek teljes körűen és
pontosan kialakítva, mintegy vázlatként funkcionálva mutatják be azok
elhelyezkedését, valamint főbb vonalait és kontúrjait. Erre tekintettel tehát
minden esetben külön kell vizsgálni, hogy maga a tanulmányterv a vázlatos
kidolgozás és a korai stádium ellenére is hordoz-e már magán olyan egyéni és
alkotói jellegű tevékenységet, amelyet a törvény az oltalom előfeltételeiként
megkövetel. Az épületegyüttes látképének a megítélésénél pedig a Szerzői Jogi
Szakértő Testület arra az álláspontra helyezkedett, hogy a tervező által
hivatkozott azon ok, amely szerint az új könyvtárépület esetlegesen
megbonthatja a kialakult építészeti látképet és harmóniát, fokozhatja egy
jövőbeni eredményes fellépés és igényérvényesítés lehetőségeit. Ennek keretében
az új könyvtárépület egy már meglévő és stílusában harmonizáló egységes
kialakítású épületegyüttes és egy olyan építészeti kép részévé válna, ahol az
alkalmazott stílusjegyek elég hangsúlyosak és sajátosak ahhoz, hogy önálló
szellemi alkotásnak és szerzői műnek tekinthessük őket.[32]
A tervezési folyamat jellegzetessége azonban, hogy a
tervek nagy valószínűséggel több fázison, különböző változatokon keresztül
jutnak el a végső megoldásig, valamint azok nem csupán az épület megépítésére,
hanem átalakítására, sőt akár a lebontására is vonatkozhatnak. Ez utóbbi
esetben, az épület lebontását rögzítő tervekben azonban nem érhető tetten a
kreatív alkotói munka, így szerzői jogi oltalom sem állhat fenn.[33] Bármely fázisú is legyen
egyébként a terv, valamennyi tervfázis vagy akár a befejezetlen terv is szerzői
jogi védelemben részesülhet akkor, ha az ötlet szintjét meghaladva egyéni-eredeti
jelleggel bír és maga is rendelkezik a védelem előfeltételeivel.[34] Nem minősülnek tehát szerzői
műnek a terv előkészítése során jelentkező olyan műszaki gondolatok és
elképzelések, amelyek csupán az ötlet szintjén egzisztálnak, így szerzői jogi
jogsérelem sem valósul meg abban az esetben, ha egy kutatási-fejlesztési
központ megtervezésénél a korábbi tervező helyett az új tervező például csak az
alapterület beosztására vagy a helyiségek rendeltetésére vonatkozóan az
alapgondolatot mint ötletet veszi át, és ennek alapján más építészeti,
kivitelezési megoldást választ.[35]
A terveken túlmenően az építész nem csupán papír alapon,
hanem más formában, például makett alakjában is rögzítheti elképzeléseit. A
makett abban az esetben részesül szerzői jogi védelemben, ha az szintén
egyéni-eredeti jelleggel bír. A makett védelme azonban kettős jellegű lehet:
amennyiben az építész nem tervben, hanem háromdimenziós alakban ábrázolja a megépítendő
épület formáját, akkor eredeti szerzői műként élvezhet oltalmat, amennyiben
pedig már egy meglévő másik építészeti művet dolgoz fel egyéni-kreatív
stílusban, például gyufaszálakból készült makett (a Parlament vagy a szegedi
Dóm) esetében, akkor a későbbiekben tárgyalandó származékos művek közé
sorolható.[36]
Azok a makettek pedig, amelyek csupán valamely épület kicsinyített másaiként
vagy reprodukciójaként jelennek meg, és sem látószögükben, sem pedig
anyaghasználatukban nem tartalmaznak egyéni, kreatív gondolatiságot, nem
élvezhetnek szerzői jogi védelmet, mert annak törvényi feltételei, az
individuális-eredeti jelleg nem állnak fenn. Ilyen például a Vasúttörténeti
Parkban kiállított Nyugati-pályaudvar makettje, amely pusztán arányosan és hűen
kicsinyített mása az eredeti állomásépületnek anélkül azonban, hogy szerzői
jogi megközelítésből újszerű meglátásokkal vagy anyaghasználattal rendelkezne.
Végül, de nem utolsó sorban az építési folyamat
fázisainak a végén megvalósuló és kivitelezett épülettől szintén nem tagadható
meg a szerzői jogi oltalom, hiszen ez a terv kész épületben történő
realizációjának tekinthető az építészeti alkotások sajátos kettős jellege
miatt. Az épületeken túlmenően bár nem tartozik szorosan az építészeti
alkotások fogalmi körébe, az Szjt. a műszaki létesítmények (például a hidak,
termelőüzemek, üzemcsarnokok) oltalmát is kifejezetten deklarálja, ha az
törvényi feltételek megvalósulását magán hordozza.[37] Nem részesíthető azonban
műszaki létesítmény címén szerzői jogi védelemben például egy hulladékelhelyező
létesítmény megvalósításának az algoritmusa; az oltalomra ebben az esetben az
iparjogvédelem egyes védelmi lehetőségei jelenthetnek garanciát és biztosítékot.[38] Szintén nem tekinthető műszaki
létesítmény terveként szerzői műnek az az Olimpiai Központ megépítésére
vonatkozó tanulmánytervezet, amely csak a megvalósításnál eshetőlegesen
felhasználható ötletek és módszerek egybefoglaláson alapuló leírását testesíti
meg. Ez a megállapítás azonban nem jelenti azt, hogy a kulturális
szórakoztatóközpont létrehozását és kivitelezését elősegítő, a különféle
mérlegelendő szempontok feltárását bemutató tanulmánytervezet írásműként egyébként
ne részesülhessen szerzői jogi oltalomban.[39]
c) Az építészeti alkotásokon alapuló származékos
művek
Mint ahogy azt már a makettek esetében említettük,
nem csupán az építészeti alkotások és annak tervei részesülhetnek szerzői jogi
védelemben, hanem mindazok a művek, amelyek az építészeti alkotások mint
szerzői művek felhasználásával, annak alapul vételével jöttek létre, és a
védelem törvényi feltételeit kimerítik (származékos művek).[40] Ide tartozhat egyrészt az az
esetkör, amikor az egyes tervfázisok szerzői nem azonos személyek, és a
következő tervfázis elkészítője a korábbi tervező munkájára építve fejleszti
tovább és tervezi át a művet. Emellett új szerzői mű létrejötte állapítható meg
abban az esetben is, amennyiben a később elkészült tervdokumentáció a már
meglévő tartószerkezetek által behatárolt épületi struktúrát (épülettömböket,
pilléreket, lépcsőházakat) figyelembe véve, azokat jórészt adottságokként
kezelve, részben pedig új tartalmat és megjelenést hordozva kerül megalkotásra.
Ennek keretében tehát, ha egy adott terv vonatkozásában a már korábban
megépített tartószerkezeti elemek alkalmazásával az épület szintjeinek a
kialakítása, az emeletráépítések vagy akár a felvonórendszer és a különböző
nyílásszerkezetek kiépítése is eltérő a korábbi tervektől, akkor egy új, önálló
védelemre alkalmas szerzői alkotásról, az átdolgozás vonatkozásában pedig csak
közvetett kapcsolatról beszélhetünk.[41]
Az építészeti művekhez kapcsolódóan a származékos művek
másik leggyakrabban előforduló tipikus példája az épületekről készült
fotóművészeti alkotások.[42] Ennek keretében a szerző a valóság, jelen esetben az épület egészét
vagy valamely részletét olyan egyéni nézőpontból vagy látószögből rögzíti
fényképezés útján, ahogy azt csak ő látja.[43] A fotóművészeti alkotások
individuális jellege megmutatkozik tehát a témaválasztás gondolatiságában és
kiválasztásában (például az épület egy jellegzetes részének a
lefényképezésével), a megörökített pillanat sajátosságában (naplementekor vagy
télen a havas táj részeként bemutatott épület esetében), a speciális
beállítások alkalmazásában, a sajátos látószögben és nézőpontban (például
alulról nézve vagy a fák koronájából szemlélve), a nem hagyományos technikai
megoldások alkalmazásában, a színegyensúly és a kontrasztok kialakításában. Amennyiben
tehát a képfelvétel megalkotója valamely más, egyben szerzői jogi védelem alá
is eső műalkotást, jelen esetben egy épületet ezen egyedi, sajátos beállításban
mutat be, akkor az eredeti mű szerzőjének a jogainak a sérelme nélkül maga is
szerzői jogi védelemben részesülhet.[44] A származékos művekhez
sorolhatóak még azon ismeretterjesztő könyvek is, amelyek célja valamely város
látnivalóinak, építészeti jellegzetességeinek a bemutatása, hiszen ezek is az
építészeti alkotásokra, valamint az arról készült fotóművészeti alkotásokra
épülnek. Ehhez kapcsolódóan nem minősülnek azonban szerzői műnek azok az
építészeti szakkönyvek illusztrálására készített alaprajzok és metszetek,
amelyek az építészet világtörténetének a bemutatása érdekében a valaha élt
kiemelkedő tervezők munkáinak az elveszett és rekonstruált újrarajzolását
képezik le, hiszen ebben az esetben nem beszélhetünk olyan egyéni és eredeti
jellegű alkotói tevékenységről, amely a védelem előfeltételeit kimerítené.[45]
3.
A
védelem alanya
Az Szjt. 4. § (1) bekezdése alapján a szerzői jogi
védelem azt illeti meg, aki a művet megalkotta (szerző). A mű és a szerző,
alkotó között fennálló kreatív, intellektuális kapcsolatot jogunk csak a
természetes személyek esetében ismeri el,[46] és még a szerzői vagyoni jogok
kivételes átruházhatósága vagy átszállása sem jelenti azt, hogy a vagyoni jogok
megszerzője a művet alkotó természetes személy helyébe léphetne.[47] Ebből fakadóan nem
tekinthetőek szerzőnek azok a nagyvállalatok, gazdasági társaságok vagy
tervezőirodák, akik a tervek elkészítésével megbízzák, illetve munkaviszony
vagy más tagsági jogviszony keretében alkalmazzák a tervezőt vagy az építészt,
még akkor sem, ha a munkaviszonyban alkotott művek felhasználására vonatkozóan
a törvény ex lege külön rendelkezést tartalmaz ezen szervezetek és munkáltatók
javára.
Az építészeti, műszaki alkotások szerzője mindig a
tervező,[48]
rögzítse elképzeléseit akár papír, akár makett formájában. Az építészet tágabb
fogalmi körét tekintve ide tartozhatnak a szakági tervezők,[49] a táj- és kerttervezők, a
belső építészek és a technológiai tervezők is, ha azok olyan egyéni alkotó
tevékenységet végeznek, amelyet a törvény a védelem előfeltételéül előír. A
típustervek alapján történő kivitelezés esetében, ha egyébként a védelem
kritériumai fennállnak, csak az eredeti tervezőt tekinthetjük szerzőnek, hiszen
minden további megvalósítás csak adoptációként kerül kivitelezésre. A
megrendelő csak abban az esetben minősülhet szerzőnek, ha elképzeléseivel a
tervezési folyamatot olyan mélységben befolyásolta és determinálta, amely
önálló, individuális alkotó jelleggel bír.[50] Amennyiben pedig olyan segédek, munkások
is közreműködtek a mű megvalósításában, akiknek a tevékenysége nem saját mű
létrehozására, hanem a mű műszaki kivitelezésére irányult, akkor közreműködésük
szerzőtársi jogviszonyt nem hoz létre, így szerzői jogi védelemre sem
tarthatnak igényt. Szintén nem tekinthető szerzőnek a felelős műszaki vezető,
valamint a műszaki ellenőr sem, hiszen feladatkörük az építési munka megfelelő
megvalósításának és szakszerűségének, a szakmai, biztonsági szabályok és
szabványok megtartásának az ellenőrzésére terjed ki, és önálló alkotó
tevékenységet nem végeznek.[51]
Probléma abban az esetben jelentkezik, ha a tervezési
folyamat többlépcsős jellegéből fakadóan az egyes tervfázisok szerzője nem
ugyanaz a személy, hanem a legtöbb esetben a terv az alkotás és a kivitelezés
későbbi fázisaiban módosításra, de akár átdolgozásra is kerülhet. Azok a művek,
amelyek megalkotásában többen is részt vettek, igen sokféleképpen
minősíthetőek.[52]
Ha a terv vagy az épület több szerző műszaki tervezésének
az eredményeként állt elő, és a mű ténylegesen az egyes fázisok eredményeinek
az egyfajta összegződése, egyesülése, akkor többszerzős műről,[53]
annak típusai közül is együttes műről beszélhetünk. Az egyes tervezők alkotó
folyamathoz való hozzájárulásai ebben az esetben tehát nem határolhatóak el
egymástól, és e kollektív munka, valamint az egyes munkafolyamatok
eredményeként a terv egységes egésszé kovácsolódik össze a tervezési folyamat
sajátosságai miatt.[54] Emellett az együttesen létrehozott művé minősítésnek nem feltétele a
felek közös akarat-elhatározása,[55] amely az építészet területén
inkább jellemző a tervek több tervező általi megalkotására. Ebben az esetben a
szerzői jogi védelemből fakadó vagyoni jogok, beleértve a felhasználás
engedélyezésének a jogát is, a szerzők jogutódjaként azt a megrendelőt illeti
meg, aki a terv létrehozását kezdeményezte, irányításával a munkafolyamatokat
befolyásolta, valamint a tervet saját nevében nyilvánosságra hozta.[56] Nem kizárt azonban, hogy a felek,
például tervezőirodák alkalmazottai akarategységben dolgozzanak együtt, ebben
az esetben közös mű valósul meg. Ha annak részei nem választhatóak el egymástól,
akkor a szerzők (a tervezők) a szerzői jogokat is közösen gyakorolhatják, ha
pedig többen készítik el a művet, azonban az egyes munkafázisok egymástól jól
elkülöníthetőek, akkor az előbbiekkel ellentétben a védelemből eredő
jogosítványok és a felhasználás engedélyezésének a joga csak saját
tevékenységük vonatkozásában illeti meg az egyes szerzőket.[57]
Az építészeti alkotások és a tervek megvalósítása során a
kivitelezés az építészeti mű létrehozása egy adott technológiai folyamat és
műszaki adottságok szerint, amit maga a terv rögzít.[58] Tekintettel tehát arra, hogy
az épület megépítése az engedélyeztetett terveknek megfelelően kell, hogy
történjen, így a kivitelező vállalkozás nem tekinthető szerzőnek, hiszen
szerzői jogi szempontból új, egyéni-eredeti jellemzőkkel bíró alkotó
tevékenységet nem fejt ki. Amennyiben azonban az épület nem maradéktalanul a
tervnek megfelelően épül meg (ez lesz a gyakoribb eset), a szükséges módosítások
bevezetése érdekében, ha azt nem az eredeti szerző végzi, és nem tartozik
szerződéses kötelezettségei körébe sem azok elvégzése, akkor szerzőtárs lehet a
változtatásokat lekoordináló tervező, művezető vagy építésvezető is.[59]
A törvény védelemben részesíti a származékos művek
szerzőit is,[60] akik csak az eredeti műre tekintettel élvezhetnek szerzői jogi védelmet.
Az olyan művek esetében tehát, amelynek megalkotásában, megtervezésében többen
is részt vettek, például az egyes tervfázis további felhasználása, átdolgozása
esetén, a fentiekben ismertetetteken túlmenően származékos mű is keletkezhet.[61] Az építészeti alkotások
alapulvételével létrejövő, más tipikusan előforduló, a jogvédelem tárgya
keretében elemzett szerzői művek esetében szintén nem csupán az építészeti
alkotás szerzője, annak tervezője élvezhet oltalmat, hanem az épületről készült
makett (ha az származékos műnek, és nem eredeti alkotásnak minősül), a
fotóművészeti alkotás szerzője, valamint az ismeretterjesztő könyv írója vagy
szerkesztője is.
4.
Következtetések
Az építészeti alkotások felhasználásának gyakorlati
lehetőségei a beruházási-tervezési-kivitelezési folyamat sokrétűségére
tekintettel rendkívül széles kört ölelnek fel, több felhasználási cselekményből
épülnek egymásra és igen szerteágazóak – a tervek versenytárgyalásokon való
felhasználásától és áttervezésétől kezdve a megépült épület hasznosításán,
bérbeadásán át akár az építészeti alkotás megváltoztatását is magukban
foglalhatják. Az építészeti alkotások felhasználásra vonatkozóan szerzői jogi
törvényünk csak kevés speciális szabályt említ szűk teret engedve az egyedi,
jogtárgyspecifikus szabályozásnak. Ezen speciális rendelkezések hiányában csak
annyit tehetünk, hogy a szerzői jogi törvényben foglalt általános szabályokat
hívhatjuk segítségül az építészeti művekkel és azok szerzői jogi kérdéseivel
kapcsolatos jogviták eldöntésénél, valamint elsődlegesen meghatározó és minden
körülmények között vizsgálandó a tervezési-építési folyamat szereplői közötti
szerződéses viszonyrendszer, a tervek, valamint az épületek felhasználására
vonatkozó megállapodások szerződéses kikötései.
Ha áttekintjük azokat a jogi kereteket, amelyek az
építészeti művek jogszerű felhasználásának alapot adhatnak, akkor azt kell
megállapítanunk, hogy minden esetben a felek között létrejött szerződés
tartalmát kell gondosan szemügyre vennünk. A felhasználásra vonatkozó
megállapodás tartalma irányadó elsődlegesen abban a tekintetben, hogy a
felhasználó a tervek vagy az épületek felhasználására milyen mértékű és
terjedelmű jogot szerzett (kizárólagos vagy csak egyes felhasználási módokra
vonatkozó jogosultság), valamint hogy ki jogosult ennek az engedélyezésére. A
felhasználás engedélyezésére a szerződés tartalmától függően jogosult lehet
maga a szerző, a tervező, harmadik személy (felhasználó), a megrendelő, a
munkáltató, az épület tulajdonosa vagy akár az örökös és az előbbiek
jogutódjai, származékos művek esetében pedig külön figyelmet kell szentelnünk a
származékos mű szerzőjének a jogosítványaira is. Nem szükséges a szerző
hozzájárulása a szabad felhasználás törvényi tényállásaiba illeszkedő
magatartásoknál, valamint a védelmi idő leteltét követő hasznosítási
cselekményeknél sem.
Alapvető fontosságú egyrészt az alkotó ember (a tervező)
érdeke, a tehetsége kibontakoztatásához szükséges feltételrendszer
megteremtése, alkotásához kapcsolódóan személyi és vagyoni érdekeinek az
elismerése. A megrendelő erőfölényes helyzetéből fakadóan a felhasználási jogok
és az átdolgozás tekintetében a tervezőnek sokszor nincsen szabad mozgástere,
az eredeti tervekre a kivitelezés befejezésének időpontjában már szinte alig
lehet ráismerni.[62]
Az építészeti alkotások esetében a szerzői jogi védelem a gyakorlatban alig
hatályosul, a jogviták és a problémák sok esetben nem jutnak el a bíróságokhoz.[63] Mindezek mellett nyilvánvaló azonban,
hogy a felhasználó érdekeit sem hagyhatjuk teljesen figyelem nélkül, aki az
alkotásba vagy az alkotás létrehozási folyamatába (tervezés, az épület
megépítése) anyagi eszközöket fektetett be, legyen az akár egy megrendelő, akár
egy munkáltató. Harmadikként jelenhetnek meg az épület tulajdonosának az
érdekei, tulajdonosi jogainak az érvényre juttatását (például és épület
használatának, hasznok szedésének a joga) is biztosítani kell.
Felhasznált irodalom
A Polgári Törvénykönyv magyarázata, II. Complex,
Budapest, 2007.
A szerzői jog kézikönyve. (Szerk.: Benárd Aurél–Tímár
István) Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1973.
Barta
Judit: Az építészeti alkotások és tervek jogi védelmének fejlődése egy
színház történetén keresztül. Publicationes Universitatis Miskolciensis,
Sectio Juridica et Politica, Tomus XXIII/2. 2005. 405–417.
Bodó
Gergely: A mű integritásának a sérelme építészeti aspektusban.
Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle, 2004/augusztus
(http://www.mszh.hu/kiadv/ipsz/200408/01-bodo.html)
Csécsy
György: Magyar polgári jog – A szellemi alkotások joga. Novotni Kiadó,
Miskolc, 2007.
Csillag
György: Az építészeti alkotások szerzői jogi oltalma. Építésügyi
Tájékoztató Központ, Budapest, 1987.
Fazekas
János–Szabó Zsuzsanna: Az építési beruházás folyamata – A tervező
kiválasztása. Építésügyi Kiskönyvtár 2. Complex, Budapest, 2010.
Kulcsár
Attila: Az építészeti alkotások szerzői joga - És kinek mi köze hozzá?
http://epiteszforum.hu/node/11581
Lontai
Endre–Faludi Gábor–Gyertyánfy Péter–Vékás Gusztáv: Magyar polgári jog – a
szellemi alkotások joga. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 2008.
Petkó
Mihály: A szellemi alkotások hasznosításának jogi lehetőségei a magyar
jogban.
PhD
értekezés, Miskolc, 2007.
Tattay
Levente: A szellemi alkotások joga. Szent István Társulat, Budapest,
2007.
Vajai
Tamás: A szerzői jog és az építészet. (http://epiteszforum.hu/node/2823)
[1] A
szerzői jog kézikönyve 321.
[2] Bíró
Gy.: A témavezető ajánlása. In: Petkó 2.
[3] Barta
405.
[4] Vö.
Vajai passim
[5]
Csillag 61. sk.; Magyar Építész Kamara Etikai-Fegyelmi Szabályzat 2.8. pont
[6]
Csillag 99; Bodó passim
[7]
Kulcsár passim
[8] MÉK
EFSZ 2.9. pont; Csillag 207.
[9]
Csillag 5. sk.
[10] 1999.
évi LXXVI. törvény a szerzői jogról
[11]
Complex DVD Jogtár – a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvényhez fűzött
magyarázat az 1. §-hoz; Csécsy 29.; Complex (Szjt.) 30; Csillag 18; SZJSZT
38/2001.
[12] Szjt.
1. § (3) bek.; Tattay 90.; Complex (Szjt.) 30.
[13]
Complex DVD Jogtár – a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvényhez fűzött
magyarázat az 1. §-hoz; Complex (Szjt.) 31.
[14]
Kézikönyv 81; Csécsy 29. sk.; Complex (Szjt.) 28.
[15] Szjt. 1.
§ (2) bek. k-l) pont; Fazekas–Szabó 59.
[16] Barta
413.. sk., 416. sk.; Complex (Szjt.) 355.
[17] SZJSZT
38/2001; Petkó 117; Fazekas–Szabó 60.
[18] SZJSZT
27/2002; EBH 2000. 382; MÉK EFSZ 7.6. pont
[19]
Complex (Szjt.) 355.
[20]
Lontai–Faludi–Gyertyánfy–Vékás 35; Tattay 38.
[21] Csillag
36., 45., 57.
[22] A
Polgári Törvénykönyv magyarázata 1607.
[23]
Csillag 82.
[24] SZJSZT
09/08/1.
[25] 1997.
évi LXXVIII. törvény 10. §, 12. §; SZJSZT 39/2001; SZJSZT 11/2003; MÉK EFSZ
2.10. pont
[26] SZJSZT
26/2004; SZJSZT 24/09/1; SZJSZT 28/2001/1-2.
[27] SZJSZT
14/2006.
[28] Szjt.
1. § (4) bek.; SZJSZT 15/10.
[29] SZJSZT
15/10.
[30] Barta
412.
[31] Étv. 10.
§ (1) bek., 12. § (1)–(2) bek.
[32] SZJSZT
06/07/01.
[33] Barta
412.
[34] Vajai
passim; Bodó passim; Csillag 41. skk., 91.
[35] BDT
2006. 1499; SZJSZT 04/10.
[36]
Nemrégiben készült el a szegedi Dóm makettje 50 000 gyufaszál
felhasználásával mintegy három évi munka eredményeként. Alkotó: Tritz Gábor; http://www.hirado.hu/KepGaleria.aspx?id=74B59674-7BB1-4839-BAF9-7CDAB9A797D9;
http://www.hirado.hu/Hirek/2011/03/10/08/Elkeszult_a_szegedi_Gyufa_Dom__kepekkel_.aspx
[37]
Szegedi Ítélőtábla Pf. II. 20.595/2008; Csécsy 32; Complex (Szjt.) 355.
[38] SZJSZT
25/2003/1–2.
[39] SZJSZT
18/05.
[40] Szjt.
4. § (2) bek.; Lontai–Faludi–Gyertyánfy–Vékás 43; Tattay 93; Complex (Szjt.)
42. sk.
[41] SZJSZT
29/2001; SZJSZT 11/2006; SZJSZT 24/2006.
[42] SZJSZT
10/2004.
[43] SZJSZT
24/2004.
[44] SZJSZT
10/07/1; Complex (Szjt.) i.m. 353.
[45] SZJSZT
33/2006.
[46]
Complex DVD Jogtár – a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvényhez fűzött
magyarázat a 4. §-hoz.
[47]
Complex (Szjt.) 41.
[48] EBH
2000. 382; Bár e jogalkalmazói döntés még a régi Szjt. talaján született, ahol
a tövény kifejezett rendelkezése alapján az építészeti alkotás szerzőjének a
tervezőt kellett tekinteni, ezt a megállapítást azonban ma is irányadónak
tartjuk.
[49]
Csillag 56.
[50]
Complex (Szjt.) 360; Kézikönyv 87; Petkó 80.
[51] MÉK
EFSZ 2.2. és 2.3. pont; vö. Petkó 119.
[52]
Complex (Szjt.) 46; Fazekas–Szabó 61.
[53]
Csillag 55., 60.
[54] Szjt.
6. § (2) bek.; Complex (Szjt.) 53., 55.
[55]
Complex (Szjt.) 54.
[56] Szjt.
6. § (1) bek.; Complex (Szjt.) 55.
[57] Szjt.
5. §; Complex DVD Jogtár – a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvényhez
fűzött magyarázat az 5. §-hoz; vö. Lontai–Faludi–Gyertyánfy–Vékás 53. skk.;
Complex (Szjt.) 48. sk.; MÉK EFSZ 7.3-7.4. pont, 7.6. a) pont
[58]
Kulcsár passim
[59] SZJSZT
25/07/2.
[60] Szjt.
4. § (2) bek.
[61]
Complex (Szjt.) 47.
[62] Vö.
Kulcsár passim
[63] Vö.
Bodó passim