Bangó Jenő

Könyvrecenziók II.

Luhmann az alapjogokról

Luhmann, Niklas: Grundrechte als Institution. Ein Beitrag zur politischen Soziologie /Schriften zum Öffentlichen Recht. Band 24/ 4. Auflage, Berlin, 1999, Duncker & Humblot, S. 223. Preis: DM 98.

A könyv első kiadása óta harminc év telt el és ez a negyedik kiadása 1999-ben tanúsítja, hogy aktualitásából semmit sem vesztett, továbbra is ajánlható alkotmányjogászoknak, jog-filozófusoknak és jogszociológusoknak. Luhmann az államot a szociális rend funkcionálisan specifikus alrendszerének tartja, ahol az “alapjogok” (alkotmányos jogok), mint intézmények jelennek meg. A német szakirodalomban az állam és politika kapcsolata túl szoros, holott az államnak igazolnia kell magát a társadalomban, melynek alrendszereiben a szabadságjogok intézményesülnek. Luhmann négy síkon látja az intézményesülést: Az önmegjelenítés, a viselkedési elvárások, a gazdasági szükségletek kielégítése és a döntési lehetőségek síkjain. Az alapjogokat mint integrációs faktorokat is lehet tekinteni, így az állam számára is betöltenek funkciókat, de ugyanakkor megtartják eredeti pozitív funkciójukat, mégpedig az államhatalom korlátozását. A szabadság és az emberi méltóság szerepét kutatva Luhmann megállapítja, hogy csak arra lehet jogunk amit el is veszíthetünk – az emberi méltóság azonban elveszíthetetlen. Az emberi szabadságot mint az önmegjelenítés belső, az emberi méltóságot mint annak külső problémáját tekinti. A méltóság “kívánatos fogalom” (Wunschbegriff), az egyénre vonatkozik és minden kommunikációval veszélyeztetve van. Ha az államhatalom kisajátítja, akkor előállhat az a helyzet amelyet a kommunista rendszerekben a kirakatperekben tapasztalhattunk. (73 old.) A szabadságra jobban megfogalmazhatók a normák mint a méltóságra, mely a lelkiismeret kérdése marad. Az alkotmányok általában a cselekvési és a mozgási szabadságot hangsúlyozzák – mely a “civil society” sarokköve. Luhmann könyvének ötödik fejezete maga is egy program: a viselkedési elvárások civilizálása egyenlő a kommunikációs szabadsággal. A szerepalkotások a tárgyilag általánosított viselkedési elvárások – ezeket Luhmann először a család példáján mutatja be. A család és a házasság védelme alkotmányos alapjog – ezért is problémás a homoszexuálisak “házassága” illetve a hasonlónemüek életközösségének alkotmányos elismerése. A család ugyanis funkcionálisan és specifikusan pozitívan járul hozzá a társadalmi rendhez. Ezzel kapcsolatban érdemes idézni Luhmann frappáns kijelentését: “A család különböző szociális szerepek öltözőfülkéje” (Umkleideraum) (106. old.)

A német alkotmány (GG Art.14) előírja a tulajdonvédelmet mely egyszerre szabadságjog és az emberi méltóságot is megalapozza. A tulajdonjog fejtegetésével Luhmann betekintést ad gazdasági elméletébe is: a pénz (mint a “gazdaság nyelve”), a piac (mint kommunikációs vitafórum) a központi jegybank (mely megfigyel és kompenzál), az állam és a gazdaság kölcsönös függősége azok a témák, amiket ezzel kapcsolatban felsorol.

A társadalmilag relatív autonóm és effektív uralmat a szociális differenciálódás teszi lehetővé és legitimálhatóvá ( 140. old.) A modern választójog az uralmat demokratizálja. Az erőszak mint uralmi alap már nem kielégítő. A titkos választások intézménye megengedi a nem-racionális választási döntéseket is. A kommunista rendszerekben a választás kényszeríttet akklamáció volt és a párt a polgárok számára legfeljebb mint reklamációs intézmény szerepelt.

Luhmann élesen különbséget tesz az egyenlőségjog és szabadságjog között. Az egyenlőségjog az állam cselekvéseire vonatkozik és azt is mondhatnánk, hogy ez az “állam kötelessége” – míg a szabadságjog a polgárok cselekvését foglalja össze. Számos példát hoz az egyenlőségelv megsértésére – mely mint alapjog tulajdonképpen az állam ellen irányul. A 185. oldalon egy tipikusan luhmanni elgondolkoztató paradoxont olvashatunk: “A szociális rend differenciálódását az alapjogok alkalmazása által kell biztosítani.” A szociális differenciálódás elméletének tárgyalásakor megkülönbözteti a jogdogmatika és a szociológia szempontját. A szociológus úgy látja, hogy az alapjog a polgár szubjektív joga, mely az államot kötelezi. Az idevonatkozó jogfejlődés eddig csak a konfliktusos esetek alapján orientálódott. A társadalmi rendszer alapfunkcióinál a parsonsi alapokból (a négy alapfunkcióból) indul ki – de ezt kritikusan tárgyalja. Befejezésül említsünk meg egy luhmanni sajátosságot: a lábjegyzetek nála nem csak arra szolgálnak, hogy forrásokat, ellentmondó véleményeket jelezzenek, hanem nagyon sokszor itt fejti ki elméletének lényegét is. Ezért ezeknek olvasása szükséges és hasznos.

2001/1. szám tartalomjegyzéke