Bencze Mátyás
Az igazságszolgáltatás jogelméleti vonatkozásai
“Badó Attila - Bóka János: Európa
kapujában. Reform, igazság, szolgáltatás.”
c. könyvéről
A joggal akár elméletben, akár a gyakorlat során foglalkozó jogászok
számára könnyen belátható, hogy a jogrendszer működése nem korlátozódik az
állami igazságszolgáltatási szervek tevékenységére.[1]
Ugyanakkor azt mindenki elismeri, hogy a jog az igazságszolgáltatásban, ezen
belül is a bíróságok munkája során van jelen a “legsűrűbb” formában. Éppen
ezért a mind a legújabb nyugati,[2]
mind a hazai[3]
jogbölcseleti törekvések kiemelt figyelmet tulajdonítanak a bírói tevékenység
természetének kutatására.
Mindamellett azt a közeget, amelyben az egyes
jogalkalmazó tevékenykedik, az igazságszolgáltatást komplex rendszerként
bemutató és ekként elemző munkák egyelőre hiányoznak a magyar jogbölcseleti és
jogszociológiai szakirodalomból.[4]
A hazai jogszociológia természetesen vizsgálta az egyes jogászi professzióknak
a jogászi rétegben, valamint az egész társadalomban betöltött szerepét,
funkcióját, de az igazságszolgáltatást végző szervek egymáshoz kapcsolódását,
az igazságszolgáltatás viszonyát a többi társadalmi alrendszerhez, valamint a
fejlődés lehetséges perspektíváit és az egész rendszer előtt álló kihívásokat
még nem elemezték.
Egy ilyen munka elsősorban azért fontos, mert
a jogalkalmazási folyamat nem vizsgálható a szervezeti háttértől függetlenül.
Tudnunk kell azt, hogy milyen intézményi keretek kötik a jogalkalmazót, milyen
erőterek vonzásában végzi feladatát. Szintén nem hanyagolható el annak
vizsgálata, hogy milyen képet alakítottak ki magukról és feladatukról a jog
professzionális művelői. Ezen aspektusok explicitté tétele nélkül nem
értelmezhető egy sor olyan mozzanat, amely jellemzi a jogalkalmazás folyamatát,
és hatással van annak eredményére. Különös jelentőséggel bír e tényezők
tudományos feldolgozása a politikai átmenet éveiben, amikor még sem a jogászok,
sem a laikusok számára nem teljesen nyilvánvalóak az igazságszolgáltatás intézményei
előtt álló perspektívák. Ha ugyanis még nem alakult ki egy olyan rögzült
struktúra, mint amilyen a legtöbb nyugati államban, a régi szerkezet pedig már
szinte teljesen leépült, akkor nincs olyan mindenki által közösen ismert
háttér, mely a jogalkalmazás kutatásának egységes alapjaként szolgálhatna.
Ilyen közös háttérismeret nélkül nem mindig lehetséges a megértés sem, és
nehezebben határozhatók meg a jogalkalmazási tevékenységre vonatkozó különféle
elméleti megközelítések sajátosságai.
Jogelméleti szempontból kulcsfontosságú
tehát, hogy rendelkezésre álljon egy olyan mű, amely legalábbis jelzi azokat az
irányokat, amelyek felé jelenlegi igazságszolgáltatási rendszerünk halad.
Természetesen számtalan megközelítés létezik, hiszen az igazságszolgáltatásnak
mint minden komplex társadalmi rendszernek van intézményi, normatív, történeti,
politikai, szociológiai dimenziója. Amennyiben a jogbölcseleti vizsgálódásoknak
a célja az, hogy teljes egészében megértse, feltárja a jogalkalmazási folyamat
működését, akkor nem nélkülözheti a fenti megközelítések egyikét sem.
Mindezek fényében érthető tehát, ha az
igazságszolgáltatással foglalkozó tudományos írásokban gyakran keverednek a
fenti nézőpontok, ami éppen a vizsgált tárgy és a vizsgált folyamatok
összetettsége miatt nem kifogásolható. A vizsgálódási módszer “tisztaságának”,
vagy diverzitásának előnyei és hátrányai mindig csupán az elérni kívánt célra
figyelemmel ítélhetők meg. A Szegedi Tudományegyetem Jogi Kara két oktatójának
Badó Attilának és Bóka Jánosnak most megjelent munkáját[5]
szintén a bevezetőben az általuk deklarált célok fényében érdemes értékelni,
amely nem más, mint az, hogy “a magyar igazságszolgáltatás valódi állapotát, a
rendszerváltás óta megtett útját, aktuális problémáit és vitáit a hatályos
jogszabályok ismertetésén túl a joggyakorlat, a szervezeti-intézményi
kapcsolatok és az emberi tényező alapján mutassa be.”[6]
A célok ilyen széleskörű meghatározása arra
utal, hogy egyaránt szánták ezt a könyvet elméleti és gyakorló jogászoknak,
politikusoknak és a magyar igazságszolgáltatásnak az átmenet éveiben nyújtott
teljesítménye iránt érdeklődő szélesebb közönségnek is. Ennek megfelelően
számos szempontból fűzhető megjegyzés a szerzők álláspontjához. A jelen írás
egyrészt jogelméleti, másrészt jogszociológiai, illetve a jogalkalmazó
szempontján alapuló észrevételeket próbál hozzátenni e munkához, mindezt
azonban annak tudatában, hogy számos más elemzési szempont is kínálkozik. Ám
ezen aspektusok – eltérő mértékben ugyan – az egész mű vonatkozásában
alkalmazhatónak látszanak.
Általános elméleti fejtegetéseket leginkább a
mű első három fejezete tartalmaz, bár az általánosítás szintje ezek között is
eltérő, mivel az Alkotmánybíróság és a rendes bíróság viszonyának az egész
jogrendszer struktúráját érintő részletes elemzése mellett megtalálható a
választottbíróságok által elrendelt ideiglenes intézkedések végrehajtásának
viszonylag partikuláris problémája. Ami azonban mégis összeköti e három részt
az, hogy mindhárom a magyar állami igazságszolgáltatásnak az új kihívásokhoz
való viszonyát elemzi. E kihívások az Alkotmánybíróság megjelenéséhez, az
európai integrációs folyamathoz, és a választottbíráskodás fokozatos
térnyeréséhez köthetők.
Helyesnek tarom, hogy a szerzők megpróbálják
rögzíteni a magyar bírák szemléletét, mely a bíráskodásnak a hatalmi ágak
rendszerében betöltött szerepére, helyzetére vonatkozik. Ez egyébként megfelel
a klasszikus, akár konzervatívnak nevezhető felfogásnak, amely a hatalmi ágak
szétválasztásának és egymással szembeni minél teljesebb körű függetlenségének
követelményét részesíti előnyben. Talán nem véletlen, hogy a végrehajtó hatalom
primátusával jellemezhető államszocializmus évtizedei után elemi erővel tör fel
az igény arra, hogy a bíráskodás kizárólag a törvényeknek, és más ne más
hatalmi centrumoknak legyen alárendelve.
Éppen ezért lehet problematikus az a viszony,
amely az Alkotmánybíróság és a rendes bíróságok között alakult ki az elmúlt
évtizedben. Ebben a megközelítésben elsősorban az ún. alkotmányos értelmezési
követelmények és a LB jogegységi döntéseinek tervezett alkotmánybírósági
kontrollja jelenthet ütközési pontot. Mindkét esetben arról van szó ugyanis,
hogy az Alkotmánybíróság megpróbálja kiterjeszteni kompetenciáját a bírói
gyakorlatra. Az alkotmányos értelmezési
követelmények bevezetésével megszabja a bíróságok számára, hogy egy jogszabályt
milyen értelmezésben alkalmazhatnak, a jogegységi határozatok felülvizsgálata
révén – amennyiben a parlament ilyen értelemben módosítaná az AB működéséről
szóló törvényt – pedig a LB jogértelmezési tárgyú döntéseit semmisíthetnék meg.
A szerzők részletesen ismertetik a tárgyban releváns alkotmánybírósági, illetve
legfelsőbb bírósági döntéseket, és az elméleti jellegű állásfoglalásokat. Amit
nem tartalmaz ez a fejezet az az értékelés, a folyamat jogelméleti vagy
politológiai szempontú elemzése, annak bemutatása, hogy a szerzők miként
viszonyulnak ehhez a problémához, szerintük milyen hatást gyakorolhat az AB
ilyen irányú törekvése a jogrendszer egészére.
Jó
érvek szólnak ugyanis amellett, hogy az Alkotmánybíróságnak legfőképpen
alapjogi bíráskodást kell folytatnia, ami azt jelenti, hogy a jogszabályok
alkotmányosságát elsősorban az alapvető jogok, továbbá az egyenlőség és a
jogbiztonság által támasztott követelményeknek való megfelelés szempontjából
vizsgálhatja. Kevésbé kell figyelemmel lennie arra, hogy az adott szabályozás
mennyire van összhangban a szűkebb vagy tágabb jogi környezetével, és
illeszkedik-e az előttük fekvő jogszabály a jogágra jellemző sajátos dogmatikai
hálózathoz. Ez azonban nem tekinthető valamiféle hiányosságnak az AB
működésével kapcsolatban. E testület feladata arra korlátozódik, hogy egy
dimenzióban – az alkotmányosság szempontjából – lássa el a feladatát, a
normakontrollt. Így csak az absztrakt alapjogok összefüggéseiben értékeli a
jogalkotás teljesítményeit, nem kell ügyelnie a szorosabb értelemben felfogott
szakmai szempontokra, de ez nem is törvényi elvárás tevékenységével
kapcsolatban.
A LB által
hozott jogegységi döntések már a meghozott és alkotmányossági szempontból
aggálytalan jogszabályi rendelkezésekkel kapcsolatosak. (Természetesen egy már
hatályos jogszabály is lehet alkotmánysértő, ekkor azonban a jelenlegi
szabályozás alapján is kérhet alkotmánybírósági normakontrollt az ügyben eljáró
bíró vagy bárki más.) A jogegységi döntésre akkor kerül sor, ha az adott
jogszabály egy releváns kérdést szabályozatlanul hagy, vagy ha komoly
értelmezési nehézségek merülnek fel valamely kitételével kapcsolatosan. A LB
ilyenkor általában a joggyakorlatban felmerült megoldások közül választja ki
azt, amelyik a meglévő dogmatikai rendbe a legjobban beleillik. E döntések
meghozatalánál éppen azok a megfontolások kapják a főszerepet, amelyek az AB
döntéseinél háttérbe szorulnak.
Nem nehéz belátni azt, hogy az így
megszületett jogegységi határozatok ritkán sérthetik valamelyik konkrét
alapjogot, esetleg az egyenlőséget vagy a jogbiztonságot. A döntés meghozatala
előtti sokszoros szakmai szűrő hatékonyan véd e lehetőséggel szemben. Az a
feltételezés pedig, hogy az LB bírái jogon kívüli szempontokat csempésznének a
döntésükbe (és ezért van szükség az AB általi ellenőrzésre) nem vehető komolyan.
A jogegységi határozatok megsemmisítésének lehetőségével tehát a jogalkotás
olyan helyzetbe hozná az Alkotmánybíróságot, amire nincs felkészülve, hiszen a
felülvizsgálat során nem az elsősorban politikai céllal meghozott törvényeket
kellene az alkotmányosság sztenderdjeihez mérnie, hanem a jogásztársadalom
egyik legnagyobb tekintélyű szervezetének döntéseit kellene szakmailag
elbírálniuk.
Az Alkotmánybíróság funkciója nem a
jogszolgáltatás irányítása, hanem a parlament és más jogszabályalkotó
testületek (alap)jogi kontrollálása. Ez az új hatáskör csupán szükségtelen
presztízsharcokhoz vezetne, mely nem tenné kiszámíthatóbbá az
igazságszolgáltatást.
Szintén érdekes problémát hoz felszínre
ugyanebben a fejezetben a hazai bírósági gyakorlat két jellemzőjének említése.
Az egyik abban nyilvánul meg, hogy a bírák által csupán kivételesen alkalmazott
eszköznek minősül az eljárás felfüggesztése melletti alkotmányossági kontroll
kérése, amelyre egyébként akkor kerülhet sor, ha az eljáró bíróság azt észleli,
hogy alkotmánysértő az a jogszabály, amely alapján ítélkeznie kellene. A másik
sajátosság az, hogy magyar bírák tartózkodnak az Alkotmány 70/K §-ra alapított
ítélkezéstől, azaz attól, hogy közvetlenül az Alkotmány rendelkezéseire
hivatkozva bíráljanak el ügyeket.
Véleményem szerint e két vonatkozást
célszerűbb lett volna együtt tárgyalni, mivel mindkettő arra a beállítódásra
utal, amelyik mind a mai napig jellemzi a bírói kart. Ez pedig a jogalkotó
akaratának maximális tiszteletben tartása, amely nem kérdőjelezi meg a
jogalkotás termékeként létrejött jogszabály érvényességét vagy
alkalmazhatóságát még akkor sem, ha azzal kapcsolatban dogmatikai,
rendszertani, vagy éppen etikai, igazságossági értelemben súlyos problémák
merülnek fel.[7] Úgy érzem e
szemlélet kialakulásának, meggyökeresedésének előzményeit, illetve lehetséges
következményeit szintén érdekes lett volna megvizsgálni, de legalábbis lehetett
volna valamilyen szinten utalni erre az összefüggésre.
Mindemellett e fejezet nagy előnye, hogy a szöveg
mögött az olvasó számára is rekonstruálhatóvá válik a szerzőknek az
Alkotmánybíróságról alkotott koncepciója. Felfogásuk szemben áll a hivatalos
ideológia álláspontjával, és az Alkotmánybíróság önképével is, mely szerint az
AB politikailag semleges, tisztán jogalkalmazó intézmény, amely politikai
szándékkal terhelt kérdésekre is mindig csak jogi válasz ad.
Erre a meglehetősen elterjedt felfogásra
reflektálva szükséges megemlíteni, hogy milyen tényezők adnak politikai
jelleget egy alkotmánybíróság tevékenységének.
Először is maga a törvény rögzíti, hogy az
Országgyűlés választja az AB tagjait, így rendszerbe “be van kódolva” a
politikai mozzanat, és a jelölési folyamatban hangsúlyos szempont, hogy az
adott jelölt eddigi jogászi munkássága mögött milyen értékválasztás húzódott
meg. A magyar politikai kultúra jelenlegi állapotában a választás módjából
fakadó átpolitizáltság lehetősége nem zárható ki teljesen.
A kiválasztás ezen módja önmagában még nem
eredményezné az alkotmánybíróság tevékenységének politikai jellegűvé válását.
Felerősíti azonban azt a folyamatot, hogy az alkotmánybíráknak tevékenységük
során nem olyan kiforrott, mögöttes dogmatikai struktúrával bíró jogszabályok
alapján kell tevékenykedniük, mint a rendes bíróságoknak. Az alkotmány olyan
kitételeit, mint “szociális piacgazdaság”, “emberi méltósághoz való jog” vagy
“egyenlőséghez való jog” lényegesen könnyebb egy mögöttes egyéni értékrend
felől értelmezni, különösen azért, mert a sem a társadalmon, sem a jogászi
szakmán belül nem alakult, és nem is alakulhat ki konszenzus ezen elvek konkrét
tartalmát illetően. Ha pedig figyelembe vesszük Jerome Frank közismert
megállapítását (a bírák is emberi lények),[8]
akkor elmondhatjuk azt, hogy az ilyen absztrakt elvek alkalmazásakor – legalább
az értékválasztás szintjén – politikai szempontok is előtérbe kerülhetnek.
A harmadik összetevő, amely az
alkotmánybíráskodásnak politikai jelleget ad, az maga a modern politikai
berendezkedés. A törvények politikai viták kereszttüzében születnek meg, és az
alkotmány maga is politikai viták során kiküzdött szöveget tartalmaz. A
politikai jelentést hordozó szövegek értelmezése maga is politikai
tevékenységgé válik, így valamely társadalmi csoport által ellenzett jogszabály
megsemmisítése politikai tettnek éppúgy minősíthető, ahogy joginak. Az
alkotmánybíróság e tevékenységével ahhoz is hozzájárul, hogy a modern politikai
rendszer működését ne veszélyeztessék olyan jogszabályok, amelyek kirívóan
megsértik az egyes alapjogokat, ezáltal “delegitimáló potenciált” teremtsenek
az egész berendezkedés számára.[9]
A szerzőpáros elemzése hozzásegít ahhoz, hogy
ezen általános elméleti megfontoláson túlmenően kimondottan a magyar AB
politikai szerepvállalásával kapcsolatban alkothassunk reális képet. Így
ugyanis egy olyan alkotmánybíróság bontakozik ki szemünk előtt, mely funkcióját
tekintve a rendes bíróságoktól idegen, az Országgyűléshez, illetve a végrehajtó
szervezethez hasonló önálló politikai, hatalmi központot képez, amely akár azok
ellenére is érvényesíti akaratát, a jogszabályok megsemmisítésén, vagy az
alkotmánysértő törvényhozási mulasztás megállapításán keresztül, és amelyik a
fentebb említett módon igyekszik kiterjeszteni hatáskörét a bírói
jogértelmezési tevékenység feletti kontrollra is.
Az alkotmánybíráskodás mellett a jelen
hasonló súlycsoportú kihívásaként értékelhetjük az Európai Unióhoz történő
csatlakozásunknak az igazságügyet érintő előkészületeit. A hangsúlyt a szerzők
ebben a kérdésben a bíróságok előtt álló feladatokra helyezik. A fő problémát
abban látják, hogy mennyire lesz képes a magyar jogszolgáltatás alkalmazni a
közösségi jog különböző szintű jogforrásait, illetve hogyan értelmezik majd a
közösségi jog és a belső hatályos jog viszonyát.
Ebben a vonatkozásában szintén felmerül, hogy
fontos volna a magyar bírói kar szemléletének vizsgálata, mivel ez alapvetően
meghatározza azt, hogyan reagál ítélkezési gyakorlatunk arra, ha a közösségi
jogszabályok a csatlakozást követően alkalmazandó joggá válnak. A külföldi
tapasztalatok mindenesetre azt mutatják, hogy kezdetben az egyes tagállamok
bíróságai részéről bizonyos fokú ellenállás mutatkozott a közösségi jog
közvetlen alkalmazásával szemben. Hazánkban ezt az ellenállást még fel is
erősítheti a bírói karnak az alkotmányossági aggályokat felvető jogszabályok
kapcsán már említett attitűdje, amely törvényhozó akaratát világosan kifejező,
bevett jogszabályok preferálásában érhető tetten. A nehézségeket tovább fokozza
a nyelvi eltérés és az, hogy a közösségi joganyag mögöttes fogalmi, dogmatikai
készlete részben eltér a magyar joggyakorlatban megszokottól.
Jelenleg még csupán elméleti töprengések
tárgya lehet, de pár év múlva komoly változásokat idézhet elő az Európai
Bíróság gyakorlata, melyeken keresztül az esetjogi szemlélet kezd beszivárogni
a kontinentális jogászok gondolkodásmódjába. Az egyes fontosabb európai
jogesetek már most a közösségi jog és közösségi jogalkalmazás egy-egy mérföldkövét
jelentik, és ez a tendencia jól prognosztizálhatóan folytatódni fog a jövőben
is. Ma még megközelítő pontossággal sem mérhető fel ezen folyamatok hatása a
magyar jogrendszerre.
Látszólag kevés jogbölcseleti kérdésfelvetést
rejt magában a választottbíráskodás jelensége, és éppen ezért talán ez a
fejezet ugrik ki leginkább a mű egészének struktúrájából, mégis legalább két
olyan területe van, amelyek általános elméleti kérdésekkel áll kapcsolatban.
Az egyik ilyen kérdés lényegében
jogszociológiai jellegű, és azzal van összefüggésben, hogy hol helyezkedik el a
választottbíráskodás a viták eldöntésének lehetséges formái, a
problémaorientált, közvetítésen alapuló ún. alternatív vitarendezési módszerek,
és a merevebb, az eljárási és anyagi jogszabályok betartására koncentráló
állami bíráskodás[10]
között, melyiknek a jellemző vonásait viseli inkább magán. A probléma annyiban
nem csupán elméleti, hogy a választottbíróság perbeli rendelkezéseinek
végrehajtását már az állami végrehajtói apparátusnak kell biztosítani, és ez
szükségessé teszi, hogy a jogalkotó is gondolja át a két vitarendezési mód
egymáshoz való viszonyát.
A választottbíráskodás témaköréhez kapcsolódó
másik elvi jellegű probléma a közrend fogalmának értelmezése, az állami bíróság
ugyanis érvénytelenítheti a választottbíróság ítéletét azon a címen, hogy az a
közrendbe ütközik. A könyv bírói döntéseken keresztül követi nyomon a közrend
fogalmával kapcsolatos álláspontokat a nemzetközi és a magyar joggyakorlatban.
A magyar bíróságokat ebben a kérdésben is meglehetősen konzervatív hozzáállás
jellemzi, és csupán a feltétlen érvényesülést igénylő jogszabályokba, vagy az
alapvető jogelvekbe ütköző választottbíráskodási határozatot tekintik a
közrendbe ütközőnek. Nem minősíti ugyanakkor érvénytelennek az ítéletet, ha az
“csupán” a “jó erkölcsöt” vagy az “államérdeket” sérti meg. Véleményem szerint
ez az ítélkezési gyakorlat a már korábban is említett pozitivista beállítódás
következményének tudható be, melynek mélyebb elemzésére a szerzők nem
vállalkoztak.
Nagy kérdése a jövő magyar
igazságszolgáltatásának, hogy mind szervezetileg, mind pedig a bírói kar
szemléletét tekintve meg tud-e felelni a az előzőekben ismertetett
kihívásoknak. Erre a könyv második fele szociológiai és történeti módszerekkel
igyekszik választ keresni.
Ez a rész három egymástól jól elkülöníthető
egységre tagolódik. Az első az igazságszolgáltatási szervezet reformjáról, a
második az igazságszolgáltatás jogász és nem jogász aktorairól szól, a
harmadikban pedig, a jogászi illetve a politikusi szakma néhány kiemelkedő
művelőjével olvashatunk interjúkat. A szociológiai megközelítés jelenlétét
ezekben a fejezetekben az interjúkon túl a dokumentumelemzések és a szervezeti
problémák iránti fogékonyság is igazolja.
Az igazságszolgáltatási szervezet reformját
tárgyaló rész esetében az olvasó abban a szerencsés helyzetben van, hogy
“okosabb”, mint a szerzők, akik csak az 1998 és 2002 közötti időszak
fejleményeivel bezárólag tudták feldolgozni az igazságügyet érintő
történéseket, de a kormányváltást követően ezen a téren is a korábbitól eltérő
folyamatok megindulásának lehetünk tanúi (az elakadt igazságszolgáltatási
reform folytatása, bírák jövedelmének rendezésére irányuló erőfeszítések,
etc.). Mindennek ellenére korántsem haszontalan a szerzők összefoglaló jellegű
munkáját tanulmányozni, még akkor sem, ha a reform hátteréül szolgáló politikai
folyamatok jellemzése viszonylag sematikusnak tűnik. A lényeget tekintve
ugyanis pontos korrajzzal szolgálnak, ugyankkor a bírói kar akut problémái
iránti empátiáról tesznek tanúbizonyságot a szerzők. Különösen igaz ez a
megállapítás a bírósági ügyteher növekedéséből fakadó feszültségek, és a bírói
függetlenséget sértő kormányzati intézkedések érzékeny elemzésére. Azt is
kiválóan érzékeltetetik, hogy mely folyamatok milyen irányban és sebességgel
haladtak az egyes kormányzati ciklusok alatt, bár az egyes időszakokban
hatalmon lévők valóságos (és nem csupán deklarált) jogpolitikájának elemzése
megérne jóval mélyebb szintű, részletesebb vizsgálódásokat is.
Az
igazságszolgáltatás szervezeti reformjára irányuló törekvések ismertetése
mellett a könyv a szakirodalomban megjelent elemzések eredményeinek
szintetizálásán keresztül röviden bemutatja négy alapvető kódexünk (Be., Btk.,
Pp., Ptk.) fejlődési tendenciáit. Az ismertetések közös szála az, hogy
megpróbálják mind a négy jogforrás vonatkozásában azt feltárni, vajon a múlt
rendszer paternalisztikus szemléletét mennyiben tudta felváltani az állam és
állampolgár közötti egyenrangú viszonyt preferáló jogalkotói felfogás. E cikk
írójához leginkább a büntetőjog áll közel, így érdemben csak e jogterület
eljárási és anyagi jogi vonatkozásainak elemzéséhez kívánok és tudok
hozzászólni.
Hatályos büntetőeljárási jogunk bemutatásakor
a szerzők világosan exponálják a rendszer működésének alapvető gondját a
napjainkban a szakmai viták középpontjában álló oppurtunitás/legalitás,
inkvizitórius eljárás/akkuzatórius eljárás kategória párok felhasználásával. A
magyar büntetőeljárásban domináns szerepet játszó inkvizitórius szemlélet egyik
gyakorlati hozadéka az, hogy ugyanazt a bizonyítási eljárást gyakorlatilag
kétszer kell lefolytatni, egyszer a nyomozás, egyszer pedig a tárgyalás során.
Túl a pergazdaságossági szempontokon, ez a modell azt a veszélyt is magában
hordozza, hogy a tárgyalás sok esetben csak formálissá válik, azon csupán a
nyomozás során rögzített vallomások, és egyéb bizonyítékok “hitelesítése”
történik meg. Ezt a megállapítást statisztikailag alátámasztja az ügyészi
váderedményesség feltűnően magas aránya.
Ebből a szisztémából következő további
probléma az, hogy a bíró eljárásjogi helyzete folytán a tárgyaláson egyrészt
nyomozást folytat, másrészt a per vezetésére is köteles. A szerzők ennek a
helyzetnek a legnagyobb negatívumát abban látják, hogy a bíró a “második vádló”
szerepébe kényszerül, amely könnyen elhomályosíthatja tisztánlátását –
természetesen a vádlott hátrányára. Elismerve azt, hogy ez a veszély
ténylegesen létezik, egy másik, ezzel együtt jelenlévő, de eltérő jellegű
aránytalanságra is érdemes felhívni a figyelmet.
A per vezetése – annak biztosítása, hogy a
felek az eljárás az őket megillető jogokat gyakorolhassák – és a tényállás
maradéktalan felderítésének kettős kötelezettsége rendkívüli koncentrációt
igényel a bírótól – különösen az átlagos ügyészi és védői aktivitást figyelembe
véve. A helyzetet tovább rontja, hogy a legtöbb helyen – magnetofon
segítségével – a bíró maga végzi a jegyzőkönyvvezetést is, tehát a vádlottak,
tanúk elmondásaiból neki kell kiszűrni a lényeget. E feladatok együttes
ellátásának terhe miatt könnyen előfordulhat, hogy vagy a tényállás marad részben
felderítetlen, vagy eljárásjogi jogosultságok szenvednek sérelmet.
Megfontolandó lehet, hogy a törvény
valamilyen módon – akár a vád és a védelem aktivitásra késztetésével, akár az
ülnöki rendszer új alapokra helyezésével – csökkentse a bírákra nehezedő
többszörös munkaterhet.
Az első megoldás felbukkant az új Be.[11]
szabályozási koncepciójában, és alapelvi szinten máig része a törvénynek,[12]
de a módosítások során – az eljárások elhúzódásának veszélyére hivatkozva – a
részletes szabályok közzé visszakerült a bíró bizonyítási, tényállás
felderítési kötelezettsége. Kérdés, hogy az új igazságügyi kormányzati
politika, melyik modellt részesíti majd előnyben.
A másik lehetőséggel kapcsolatban a szerzők
is az ülnöki tevékenység valódi tartalommal való megtöltése mellett érvelnek.
Ezzel megnyílna a lehetősége annak, hogy a tényfelderítési tevékenységbe a
laikus résztvevők aktívabban bekapcsolódjanak. Meglehet jogfilozófiai szinten
nem állja meg a helyét az a tétel, hogy a jogi és a ténykérdések mesterségesen
szétválaszthatók, a gyakorlatban azonban az ügyek többsége esetében nem okozna
jelentős törést az ítélkezés folyamatában, ha nem vagy nem csupán a
szakbíróknak kellene a ténykérdésekben dönteni. Ha jól meggondoljuk, az is
nyilvánvaló, hogy a tények felderítése (pl. kinek a vallomását fogadjuk el és
kiét nem) nem elsősorban jogi szaktudást, hanem kellő élettapasztalatot
igényel.
A büntető anyagi jog változásaira reflektálva
szerzők elsősorban a szigorítás tendenciáját emelik ki, mely a valóban a
leginkább jellemzője az utóbbi négy év büntető politikájának.[13]
A mű a sajtóban is legtöbbet exponált anomáliákat emeli ki (a kábítószer
fogyasztókat aránytalanul sújtó szigorítás, a középmérték szabály mérlegelési
szabadságot korlátozó mivolta, a fedett nyomozóval, és az anonim tanúval
kapcsolatos alkotmányos aggályok), azonban az igazságszolgáltatáson belül
léteznek más, komoly ellenérzést kiváltó hatásai is a közelmúlt módosításainak,
melyek egyikére – annak hordereje miatt – érdemes konkrétan is kitérni.
A büntetéskiszabási gyakorlat komoly torzulásához
vezető törvényalkotói intézkedés a szabadságvesztés felfüggesztési
lehetőségeinek korlátozása volt. Az 1999. március 1. napja után elkövetett
bűncselekmények esetében nem lehet a szabadságvesztés-büntetés végrehajtását
felfüggeszteni – többek között – akkor sem, ha a bűncselekmény törvényi
büntetési tétele a három évet eléri, és a cselekményt üzletszerűen, vagy
bűnszövetségben követték el.[14]
A jelenlegi jogi szabályozás ugyanakkor az üzletszerűség megállapíthatóságának
körét rendkívül szélesen vonja meg, így a vagyon elleni halmazati jellegű
bűncselekmények számottevő hányada beleesik ebbe a kategóriába. A
törvénymódosítás miniszteri indokolása szerint a büntetés felfüggesztése
ilyenkor a vádlott által elkövetett bűncselekmény jellege miatt kizárt.
Nehezen körülhatárolható, hogy pontosan
milyen prevenciós célokat szolgál e rendelkezés. Ez a kizárási ok ugyanis
egyformán sújtja a bűnöző életformára berendezkedő “hétpróbás” bűnözőket és a
büntetlen előéletű, viszonylag kis tárgyi súlyú cselekmények megvalósítóit. A
módosítás következtében egyúttal az a kívánatosnak távolról sem nevezhető
helyzet is előállt, hogy míg a jelentős tárgyi súlyú rablás, zsarolás,
önbíráskodás vagy halált okozó testi sértés elkövetőinek büntetése akár az
enyhítő jog alkalmazása nélkül is felfüggeszthető, addig egy maximum öt évig
terjedő szabadságvesztéssel fenyegetett lopás elkövetéséért – amennyiben az
üzletszerűen valósul meg – csak végrehajtandó szabadságvesztés adható. Ez a
büntetés gyakorta sújt olyan büntetlen, “megtévedt” személyeket, akikkel
szemben a büntetési célok eléréséhez a végrehajtásában felfüggesztett
szabadságvesztés alkalmazása tökéletesen elegendő volna.
E példa talán megfelelően illusztrálja, hogy
milyen következményekhez vezethet, ha a jogszabályok módosításakor csupán az
egyértelműen szigorításpárti néphangulatot veszik figyelembe. Hatályos
joganyagunk igazán körültekintő változtatásához a jogalkotónak nemcsak a
közvélemény nyomását, vagy a társadalmi változások által indukált kihívásokat
kell a megfelelő súllyal értékelnie, hanem számos más – többek között morális,
vagy az alkotmány szelleméből következő – elvet is. További ilyen
“bekalkulálandó” körülmény az igazságszolgáltatás “személyi állományának”
felkészültsége, mentalitása, jogszemlélete, hagyományai, mivel az “emberi
tényezőn” nem kis mértékben múlik az, hogy mi válik élővé a törvényhozó papíron
megjelenő akaratából. Az első három fejezet kapcsán már látható volt az is,
hogy a bírói kar jogfelfogása milyen módon befolyásolhat olyan folyamatokat,
mint az alkotmány rendelkezéseinek közvetlen alkalmazása, vagy a közösségi
jogszabályok érvényesülése.
Valószínűleg ilyen megfontolások alapján
tárgyalja a könyv utolsó két fejezete az igazságszolgáltatás aktoraival
kapcsolatos kérdéseket. Ezen belül kiemelten foglalkoznak a bírói karra
vonatkozó törvényi szabályozással és annak kérdőjeleivel, a bíróságokra
irányuló jogszociológiai kutatásokkal, a laikus bíráskodás válságával, illetve
megismerhetjük a bíróvá válás gyakorlati mechanizmusával kapcsolatos szerzői
álláspontot.
Könnyen megjósolható, hogy ez utóbbi téma
tarthat számot a leginkább érdeklődésre jogászkörökben, mivel egy mindezidáig
tabuként kezelt kérdést boncolgat szokatlan nyíltsággal, és a realitások teljes
ismeretében. Abból a tényből indulnak ki, hogy a jelenlegi helyzetben a bírói
kar fő utánpótlási bázisát a bírósági fogalmazók és titkárok jelentik. Az
összes bíróság, áttételesen pedig az egész társadalom alapvető érdeke tehát az,
hogy az ide történő felvétel rendszere semmilyen szempontból ne legyen
kifogásolható. Csak egyetérthetünk a szerzők azon végkövetkeztetésével, mely
szerint kiemelt hangsúlyt kell helyezni arra, hogy bíróságokra való bekerülés
ne szubjektív alapon dőljön el, hanem az objektív kritériumok legyenek a
meghatározóak. Hozzátehetjük, hogy a megfelelő szelekciós módszerek
megtalálását követően akár jogszabályi szinten is szabályozni lehetne a bejutás
alapvető feltételeit.
Nem kevésbé jelentékeny kérdés, hogy mi lesz
a sorsa a laikus bíráskodásnak magyar eljárásjogi rendszerben megszokott
formájával. A szerzők azon következtetésével, hogy a ma létező ülnöki intézmény
kiüresedett, valószínűleg kevesen vitatkoznának, mivel tény, hogy az ülnököknek
különösebb súlya nincs az ítélkezés folyamatában. Egyik megoldás lehet az
ülnökbíráskodás megszüntetése, a szerzők által is javasolt másik pedig a
rendszer olyan irányú átalakítása, amely az ülnökök kiválasztásán, képzésén, az
ülnöki munka társadalmi presztízsének növelésén keresztül az érdemi ítélkezési tevékenységben
való részvételre ösztönzi a laikus bírákat.
A magam részéről ugyanakkor hiányoltam annak
tisztázását, hogy pontosan milyen funkciót szánnak a szerzők az ülnököknek, az
ítélkezés mely szegmenseit nyitnák meg számukra. Ennek meghatározása után lehet
csupán életképes javaslatokat tenni arra nézve, hogy milyen módon erősíthető a
laikus jelenlét a bíróságokon. A jelenlegi szabályozás szerint az ülnök
ugyanúgy részt vesz a teljes ítélkezés minden szakaszában, mint a szakbíró,
tehát beleszólhat akár egy jogi szakkérdés eldöntésébe is. Ez a diffúz
szabályozás, az ülnöki feladat differenciálatlan meghatározása természetesen
erősítette azt a folyamatot, melynek eredményeképpen az ülnöki intézmény mára
komolytalanná vált és sokan feleslegesnek érzik. Úgy vélem, a pontos funkció
meghatározás nagyban hozzájárulna az ülnöki munka érdemivé tételéhez.
A kötet utolsó, “szakmai mélyinterjúkat”
tartalmazó része szociológiai nézőpontból talán a legtanulságosabb. A
kiválasztott jogászoknak, illetve (jog)politikusoknak részben ugyanazokat a
kérdéseket tették fel, így a válaszokat egymás mellé helyezve igen jól látszik,
hogy ki, milyen politikai vagy szakmai irányzat elkötelezettje, milyen
alapállásból érvel, bár az interjúkból az is kitűnik, hogy az igazságszolgáltatás
fő problémáit, és az előtte álló feladatokat nagyrészt ugyanúgy látják a
megszólaltatottak.
Ugyanakkor különösen ezen utolsó részt
elolvasva hiányoltam a könyv végéről néhány táblázatot, adatsort, esetleg
grafikont, melyekből az interjúalanyok által közölt, egymásnak több ízben
ellentmondó tényállítások valóságtartalma könnyen ellenőrizhető volna,[15]
egyúttal átfogó képet adhatna az olvasó számára – a mérhető folyamatok
dimenziójában – az igazságszolgáltatásnak a rendszerváltás óta megtett útjáról.
Szintén bírálatként fogalmazható meg a könyv
egészével szemben, hogy az egyes fejezetek közötti koherencia megteremtésére a
szerzők nem fordítottak kellő figyelmet, így például az igazságszolgáltatás
szociológiai módszerekkel történő vizsgálata során érdemes lett volna fókuszba
helyezni azokat a folyamatokat, amely a bírói karnak az első három fejezetben
jelzett konzervatív beállítódását eredményezte. A választottbíróságok
működésének elemzésekor pedig részletesen ismertetik a polgári jogi jogviták
alternatív feloldásának lehetőségét, míg ugyanezt a büntetőeljárásról szóló
részben csak érintőlegesen tárgyalják. Amennyiben a szerzők célja nem egy
tanulmánykötet közreadása, hanem egységes szemléletű mű megjelentetése, akkor a
belső összefüggések megteremtésétől sem lehet eltekinteni.
E kritika ellenére nyugodt szívvel elmondható
a műről, hogy igazságszolgáltatásunk több szeletének problémáiról olyan pontos
“pillanatfelvételt” tár elénk, amely mindenképpen ösztönzőleg hathat az
igazságügyi reform végigviteléhez szükséges teendők újragondolására, és
hozzátehetjük, ebben a körben minél szélesebb szakmai vita kialakulása volna
kívánatos.
Elméleti szempontból pedig igazán érdekes
lenne, ha a szerzők öt vagy tíz év elteltével, hasonló módszerekkel és
szemléleti keretben ismét elvégeznék a kötet egyes témáinak elemzését. Ez
alapjául szolgálhatna egy időtálló teoretikus következtetéseket tartalmazó,
szintetizáló jellegű munkának is, melynek tárgya akár a magyar jogrendszer és a
társadalmi átmenet viszonya is lehetne. Kívánok ehhez a feladathoz sok erőt és
állhatatosságot a szegedi szerzőpárosnak.
[1] Ezt a nézetet kifejezetten Eugen Erlich képviselte először a modern jogelmélet történetében a XIX-XX. század fordulóján, majd a jogi antropológia vitte tovább az ilyen irányú kutatásokat, de pl. Niklas Luhmann munkásságán keresztül a jog legújabb, társadalomelméleti megközelítései is reflektálnak erre a problémára.
[2] A legnagyobb hatást ezen a téren (is) Dworkin, Hart, Raz gyakorolta, emellett azonban a kontinentális jogelmélet képviselői (például Wroblewski) is folytatnak ilyen jellegű vizsgálódásokat.
[3] Példaként lásd: Varga Csaba: Előadások a jogi gondolkodás paradigmáiról. Budapest, 1998. 358-371. o. vagy Pokol Béla: Felsőbírósági jogértelmezés Magyarországon. Jogtudományi Közlöny. 1999/11. 493-498. o.
[4] Kivételképpen említhető: Pokol Béla: A jog szerkezete. Gondolat Könyvkiadó, Budapest, 1991. 199 o.
[5] Badó Attila - Bóka János: Európa kapujában. Reform, igazság, szolgáltatás. Bíbor Kiadó, Miskolc, 2002. 262 o.
[6] Uo. 12. o.
[7] Pokol Béla már említett cikkében (Felsőbírósági jogértelmezés Magyarországon) ezzel ellentétes tendenciát olvas ki az LB által közzétett esetekből, bár ő más módszerrel élt, a szöveg felszíni nyelvi jellemzőit vizsgálta, a mögöttes szemléleti struktúrát nem elemezte.
[8] Lásd: Jerome Frank: Emberi lények-e a bírák? (Ford. Sajó András) In: Jog és filozófia. Antológia a század első felének polgári jogelméleti irodalma köréből. (Szerk. Varga Csaba) Akadémiai Kiadó, Budapest, 1981. 333-342. o.
[9] Ezt a kérdéskört részletesen tárgyalja Bódig Mátyás: A jogalkotás jogelméleti problémája. In: Jogbölcseleti előadások. Miskolc, 1996. 98-101. o.
[10] Ez utóbbi diszfunkciója abban nyilvánulhat meg, hogy a felek közötti konfliktus nem mindig oldódik fel valójában, ilyenkor nem a felperes vagy az alperes, hanem a “bíró nyer” a perben.
[11] 1998. évi XIX. tv.
[12] Az új Be. 4. §-a szerint a vád bizonyítása a vádlót terheli.
[13] Nem szabad ugyanakkor elfelejtkeznünk arról, hogy a szerzők által vizsgált időszakban (pl. 1993-ban) lényeges mértékű enyhítés bekövetkezett.
[14] Btk. 90. § d) pont
[15] A teljesség igénye nélkül: A bíróságok ügyforgalmára, a bírák fizetésének változására, a bírák képzettségére, nyelvtudására, a bíróságok működésének műszaki és technikai feltételeire vonatkozó adatok, illetve ezek összevetése külföldi országok – elsősorban EU tagállamok – hasonló felméréseivel.