A ’80-as évek végére a hazai jogtudomány
egészében, így a jogelmélet területén is háttérbe szorult a marxista
jogszemlélet, és a “kötelező” irányváltás után megkezdődött, illetve
folytatódott a modern külföldi jogelméletek megismerése, és megismertetése a
szélesebb szakmai közönséggel. Az ezt követő recepció és adaptáció azonban
várhatóan sokkal hosszabb folyamat lesz. Bár egyre markánsabban rajzolódnak ki
az egyes hazai “iskolák” törekvései, a kutatások ma még a legtöbb esetben a jog
egyes részjelenségeire, intézményeire korlátozódnak.
Éppen e háttérre tekintettel
kap különös hangsúlyt a jelen írásban ismertetendő mű szerzőjének munkássága,
aki a mai magyar jogbölcseletben szinte egyedülálló következetességgel képvisel
egy jól körvonalazható nézetrendszert, mely komplex magyarázatát kívánja
nyújtani a jognak mint társadalmi jelenségnek. Egy ilyen határozott álláspont
képviselete szükségszerűen jár azzal a következményekkel, hogy egyes
jogfilozófiai aspektusok kiszorulnak az elemzés köréből, illetve “átkódoltan”
jelennek meg, de ez a jellemző azért nem problematikus, mert az elmélet
érvényességi körének kijelölése a kellő önreflexió mellett történik. Másrészről
az oktatásbeli haszna sem lebecsülendő annak, ha a hallgatók egy világos,
szisztematikusan összefoglalt teóriát ismernek meg. Így mélyebben sajátíthatnak
el egy bizonyos szemléletet, egységes keretet teremtve a jog jelenségeinek
megismeréséhez. Továbbá újabb tudományos koncepciókat is könnyebb tanulmányozni
egy rögzített vonatkoztatási rendszerből kiindulva.
Pokol Béla jogelméletének
kidolgozásakor a német társadalomelméletnek azon megfontolásait vette át,
melyek Niklas Luhmann nevével kapcsolhatóak össze. Ezeket több lényeges ponton
módosította, de rendszerelméleti alapoknál maradva hozta létre saját
társadalomelméletét, melyet a professzionális intézményrendszerek elméletéként
ismerhettünk meg.[1] A társadalmi
világ ezen felfogás szerint két nagy részre tagolható; az egyik a mindennapi
élet diffúz szintje, ahol a cselekvéseket és a kommunikációt több egymással
versengő érték, attitűd, erkölcsi és egyéb megfontolás befolyásolja; a másik a
professzionális intézményrendszerek szintje, amelyek a történelmi fejlődés
során fokozatosan emelkedtek ki a mindennapi élet diffuzitásából. E rendszerek
legfontosabb jellemzője, hogy a bennük folyó kommunikációkat már jól meghatározható
szelekciós mechanizmusok, ún. értékduálok irányítják. Az értékduálok határozzák
meg az adott rendszer társadalmi funkcióját, amely általánosan megfogalmazva a
valóság eseményeinek egy bizonyos szempont szerinti feldolgozását jelenti.
Ennek a sémának megfelelően a politika professzionális intézményrendszerében a
“kormányra kerülni/ellenzékbe vonulni”, a tudományéban az “igaz/hamis”, a
gazdaság szférájában pedig a “rentábilis/nem rentábilis” az a szempont, mely
meghatározza a cselekvések irányát.
Természetesen a jog is
ilyen, a mindennapok világából kiemelkedett intézményrendszer, amely a
társadalom komplexszé válásának folyamatában különült el más rendszerektől. A
jogban a “jogos/jogtalan”, vagy más megfogalmazásban a “jogszerű/jogszerűtlen”
az a kód, mely döntően, a kizárólagosság igényével befolyásolja a rendszer
működését és újratermelődését. Azt azonban, hogy egy konkrét esetre nézve mi
minősül jognak több jogréteg egymásra vonatkoztatásával lehet eldönteni. A jog
szövege ehhez önmagában ugyanis nem elegendő, a konkretizáláshoz az értelmi
ellentmondásoktól való mentességet biztosító jogdogmatika, illetve az előző két
rétegre épülő, de azoktól mégis megkülönböztethető bírói gyakorlat
figyelembevétele is szükséges. A múlt század közepétől kezdődően e három réteg
kiegészült az alkotmányos alapjogok csoportjával, amelyek a jogszerűség
kritériumait újabb, etikai-politikai jellegű feltételekkel bővítették.
Az elmélet fentebbi
vázlatos ismertetése négy oknál fogva is hasznos az alcímben jelzett mű vizsgálatakor:
-
láthatóvá válik,
hogy olyan teóriáról van szó, amely egyféle összefüggésrendszerben tárgyalja a
jog különböző jelenségeit, és az elmélet egyes absztrakciós szintjei szigorú
logikai következetességgel, gyakorlatilag ellentmondásmentesen épülnek
egymásra; a jog szociológiai megfigyelése így erre a háttérre tekintettel
érthető meg;
-
a
társadalomelméleti alapok explikálása azt mutatja, hogy egy magasabb
absztrakciós szinten a szerző már figyelembe vett (sőt, egyenesen
kiindulóponttá tett) szociológiai szempontokat, a jelen könyvében ugyanakkor a
szociológia kevésbé elvont oldala kerül fókuszba;
-
a jogelméleti
vizsgálódásai során a szerző egy ideális jogrendszer képét vázolta fel, melyben
a “jogos/jogtalan” értékduál korlátlanul “uralja” a jogi szférát, most azonban
ezt az eszményi képet kontrasztolja az empirikus megfigyelésekből levont
következtetésekkel;
-
a jogot
professzionális intézményrendszerként ábrázoló teóriájában perifériális hely
jutott – a “hivatásos” intézmények bemutatása mellett – a mindennapok világában
előforduló jogi jelenségeknek; az “élő jog” kutatása ebben a munkában
lényegesen nagyobb teret kap.
E szempontokból kivehetővé
válik az, hogy a szerző hű maradt az elsőként részletesen “A jog szerkezete”
című könyvében kifejtett alapokhoz,[2]
egyúttal azonban az is világos, hogy a mostani művében – amint arra a cím is
utal – nem alkot jellegében ahhoz hasonló rendszeres jogszociológiát. E kötet
olyan tanulmányok sorát fogja össze, melyek közös szempontja a szociológiai
problémafelvetés, és a már korábban kifejtett koherens jogelméleti hátér.
Mindazonáltal ezen sajátosságai lehetővé teszik, hogy az itt rögzített
meglátások majdan könnyen beilleszthetőek legyenek egy egységes jogszociológia
keretei közé.
Egy
ilyen leendő rendszeres jogszociológia megalapozásához nyújt elméleti és
történeti hátteret az I. és a II. fejezet. Az első fejezet a jogszociológia
sajátos megközelítési módját és problémafelvetéseit határolja el a
jogdogmatikától, a jogelmélettől, illetve a jogfilozófiától. A fő különbséget
abban látja, hogy az utóbbiak a jogon belüli, illetve a joghoz kapcsolódó
értelmi összefüggéseket próbálják feltárni, míg a jogszociológiai vizsgálódások
során “a normatív dimenzió helyett a tényszerűség, az érdekharcok,
társadalmi okok és hatások dimenziójába térünk át”.[3]
Ez az alapállás erősen
emlékeztet a Kant filozófiájában kidolgozott “orbis sensibilis”, illetve “orbis
intelligibilis” megkülönböztetésre. Maga a szerző is nagyra értékeli Webert,
aki a jog “eszmei” és “faktikus” érvényességének megkülönböztetésével
egyértelműen neokantiánus álláspontra helyezkedett. Azonban Pokol Béla ezen
eszmei háttér ellenére sem tekinthető a neokantiánizmus modern képviselőjének,
mivel elméletében a társadalmi tényeket nem választja el mereven az értelmi
összefüggésektől, azok nagymértékben hatnak a jog egyes rétegeire. Ez az
álláspont nyilvánvalóvá válik például abban a megfigyelésében, amely arra
vonatkozik, hogy egy adott jogrendszeren belül az egyes jogászi professziók
aránya jelentősen befolyásolja a jog rétegeinek egymáshoz viszonyított súlyát.[4]
Szintén fontos elhatárolás
a jogszociológia szűkebb és tágabb értelme közötti distinkció, melyet a jog
komplex megközelítésével kapcsol össze. Ennek megfelelően a jogszociológia
koncentrálhat csupán a jog egyik rétegére (ez általában a jogi norma), és
kutathatja annak társadalmi, történeti hátterét, illetőleg érvényesülését.
Tágabb értelemben viszont a jogot mint rendszert szemlélve vizsgálhatja a jog
normán túli elemeinek (bírói eljárás, jogászi szakmák jellemzői, etc.)
kölcsönhatásait.
Mivel a jogszociológiát a
“jogba való mélyebb belátás” [5]
egyik megfelelő eszközének tartja, tisztázásra szorul, hogy hová helyezi el azt
a jogtudományok között. Korábbi művei azt sugallják, hogy a szociológiai
aspektus problémátlanul beépülhet a jogelméletbe.[6]
Most azonban inkább az olvasható ki törekvéseiből, hogy az empirikus jogszociológia
eredményeiből levont általánosításait olyan önálló teoretikus bázisnak tekinti,
amelyről értékelés alá vonhatóak az egyes jogelméletek.[7]
Didaktikai szempontból fontosnak tartanám annak explicit megvilágítását, hogy
mi alapján különbözteti meg ezt a fajta jogszociológiát az elméleti
jogszociológiától (amely önálló elméleti megközelítést nyújt a joggal
kapcsolatban, és a jogszociológia filozófiai előfeltevéseit kutatja), valamint
a szociológiai indíttatású jogelméletektől (melyek a jogot nem önállóan, hanem
más társadalmi jelenségekre figyelemmel ábrázolják).
Ebben a fejezetben
még egy további módszertani kérdést feszeget, amelyet az elméleti kutatások
mögötti politikai érdekek torzító hatásának veszélyeként lehet megfogalmazni.
Ez a probléma véleményem szerint nemcsak az aktuálpolitikai érdekek
átszivárgása miatt érdekes (e jelenség egyébként nem kizárólag a
jogszociológiát fenyegeti), hanem azért is, mert a “megismerés és érdek”
közötti kapcsolatot taglaló koncepciókra utal. Létezik olyan
társadalomfilozófiai felfogás, amely a hatalmi értelemben felfogott érdek
problémáját összekapcsolja a megismeréssel, s azt vizsgálja, nem szüremlik-e be
szükségszerűen a társadalmi-hatalmi érdek a megismerésbe. De még ennél is
tovább léphetünk egy alapvetőbb probléma felé, amely abban áll, hogy van-e a
megismerésnek bármiféle tiszta, érdeknélküli és hagyományfüggetlenül biztos
pontja. Ez még a természettudományos megismerés esetében is megoldásra váró
probléma, a szellemtudományok vonatkozásában pedig még összetettebb a helyzet,
mivel itt a vizsgálandó tények nem eleve adottak számunkra, hanem azokat
bizonyos elméleti koncepciókra tekintettel keressük.
Mindezen elméleti nehézségek ellenére úgy vélem,
helyes az a törekvése a szerzőnek, amely a tudományos megismerés útjában álló
direkt politikai érdekek eltávolítására irányul, még akkor is, ha a “tiszta
megismerés” lehetőségében nem lehetünk biztosak.
A második fejezet még mindig általános szinten mozogva
az egyes jogi kultúrákra lebontva veszi sorra a jogszociológia fejlődésének
jelentősebb állomásait. A jogszociológia megjelenését Ehrlich és Weber
munkásságához köti, amit talán azzal lehetne még kiegészíteni, hogy a
jogszociológia számára azok a jogelméleti törekvések készítették elő a talajt,
amelyek a jogban nem pusztán az uralkodó hatalom akaratát, vagy
természetjogi-etikai elvek megtestesülését látták. A történeti jogi iskola, a
marxista filozófia, vagy Spencer evolucionista jogelmélete a jog fennállását és
változásait már a politikai akarattól és transzcendens elvektől független
társadalmi törvényszerűségek működésére vezette vissza. Ilyen előzmények után
könnyebb volt elszakítani a jogot a jogi szövegtől, illetve kilépni uralkodó
liberális jogi doktrína szemléleti keretéből.
A máskülönben igen következetes és alapos történeti
áttekintésből egyedül a német szabadjogtanhoz közel álló felfogást valló
francia François Gény említését hiányolhatja a recenzens, ugyanakkor erénye e
bemutatásnak, hogy nem feledkezik meg Horváth Barnáról, akinek európai szintű
életművében szintén jelentős foglal el a jogszociológia.
A mű első nagy gondolati egységének lezárásaként a
szerző a jogszociológia intézményesülésének német és hazai vonatkozásaival
foglalkozik, és ennek során ismételten rámutat a jogszociológia erős kritikai
attitűdjéből fakadó átpolitizálódás veszélyére, amely Nyugat-Németországban
sokáig a jogszociológia egyetemi tárgyként való elismerését is akadályozta.
Az elméleti és történeti
keretek kijelölését követően a továbbiakban jogszociológiai megközelítéssel
konkrét jogi jelenségeket elemez. A vizsgálódások során eltérő metódusokat
alkalmaz (tartalomelemzés, statisztikai adatok összevetése, történeti módszer),
és eltérőek az egyes jelenségek analíziséből levont következtetések
absztrakciós szintjei is. Mindemellett az egyes témakörök mögött vezérfonalként
egy olyan egységes cél körvonalazható, amely a joggal valamilyen módon
kapcsolatba kerülő csoportok (részben laikusok, részben gyakorló jogászok,
illetve jogbölcsészek) által evidenciának tekintett állítások tudományos
ellenőrzésében ölt testet. A
következőkben ezért az egyes fejezeteket egymástól különválasztva, de erre a
háttérre tekintettel fogom ismertetni.
A III. fejezet mindjárt
egy olyan problémát exponál, amely nem csupán a jogelmélet, illetve a
jogszociológia művelői számára lehet érdekes, hanem rendkívül aktuális
oktatáspolitikai kérdéseket is felvet. A szerző annak a napjaink
jogásztársadalmában uralkodó “hiedelemnek” járt utána, amely szerint a jogászok
számának gyors növekedése veszélyezteti a jövő jogászgenerációinak
egzisztenciáját. Véleményem szerint ebben a tárgykörben – éppen a közhangulatra
tekintettel – régóta helye lett volna már egy ilyen higgadt, tudományos igényű
vizsgálatnak, mely nemzetközi összehasonlító adatokra és szociológiai
elemzésekre támaszkodva kezeli ezt a problémát.
A könyv e részét olvasva
úgy tűnik, hogy több optimizmusra lehet okunk, mint amennyit a jogászság
jelenlegi hangulata sugall. A jogászok számának növekedése az egész nyugati
jogi kultúrában létező jelenség, melyet a társadalom atomizálódása, a
kapcsolatok elszemélytelenedése, és ily módon a konfliktusok valamint a
társadalmi kontroll eljogiasítása indukál. A jogvégzettek létszámának
növekedése hazánkban is összefüggésbe hozható ezzel a tendenciával, de a
jogászok száma még nem érte el azt a szintet, mely veszélyeztetné
foglalkoztatásukat; a mai jogászképzés arányait tekintve – változatlan
feltételek mellett – ez hozzávetőlegesen 10-15 év múlva következhet be. Ha a
társadalmi igények felőli visszacsatolás megfelelően működik, akkor ennyi idő
elég ahhoz, hogy a most általános és középiskolába járó nemzedék jobban
átgondolja a pályaválasztását.
Pokol Béla elemzéseit a
jogászság arányának növekedésére vonatkozóan egy történeti, és egy
oktatáspolitikai szempontú magyarázattal lehetne kiegészíteni. Egyrészt
visszatekintve látható, hogy Magyarországon a jogászi szakma a II.
világháborúig hagyományosan jelentős presztízzsel rendelkezett, (a XIX. század
utolsó harmadában az összes felsőoktatásban tanuló hallgató 48 %-a jogász volt,
de a II. világháborúig is végig 30 % felett volt ez az arány),[8] és úgy tűnik, ez a jogászi pályával
kapcsolatos pozitív attitűd a rendszerváltás után újra feléledt.
A másik számításba jöhető
ok a jelenlegi magyar oktatási rendszer sajátosságában kereshető, amely úgy
működik hogy a “reál” tárgyakból kevésbé erős, ugyanakkor tehetséges tanulókat
“időben” elriasztja azoktól a szakmáktól, amelyekhez esetleg minimális
matematikai ismeretek szükségesek (közgazdász, informatikus, orvos), így a
jelentős társadalmi megbecsülésnek örvendő pályák közül eleve csak a jogászi
hivatás jöhet szóba.
A magam részéről még arról
is szívesen olvasnék ezen a helyen, hogy mi a szerző véleménye jogászság
számbeli sokasodásának és a jogászi munka minőségének kapcsolatáról.
Trivialitásnak tűnik az a régi tétel, hogy a mennyiségi változás átcsap majd
minőségbe, mégis létezik számos speciális tényező (a tömegképzés hátrányai, a
protekcionizmus veszélye, etc.), amelyek akár ellenkező hatásokat is
kiválthatnak.[9] A fejezet
ebben az összefüggésben csupán az egyetemi oktatás bizonyos anomáliáiról tesz
említést (szövegcentrikus számonkérés, az oktatók leterheltsége), és ezek
vitathatatlanul hatást gyakorolnak a jogászi tudás színvonalára, de a jogászi
szakmákon belüli szelekciós torzulásokat is figyelembe kell vennünk, ha teljes
képet akarunk kapni erről a folyamatról.
A IV. fejezetben, mely
perszociológiai (tegyük hozzá: elsősorban polgári pereket érintő) kérdéseket
tárgyal szintén felbukkan egy “mítosz”, amely a magyarországi peres eljárások
időtartamára vonatkozik. Habár lehetett hallani nálunk olyan peres félről, aki
a tárgyaláson tortával ünnepelte a keresetlevél benyújtásának tizedik
évfordulóját, a nemzetközi összehasonlításból egyértelműen kiderül, hogy
hazánk, például az angolszász országok gyakorlatához képest, a “rövid perek
országai” közé tartozik. A szerző szerint a perek időtartamának hosszát négy
tényező befolyásolja, melyek részben eljárásjogi, részben társadalmi-gazdasági
eredetűek. A magyar helyzetet tekintve a leginkább elgondolkodtató ezek közül
az a megállapítás, mely a bíró passzív, illetve aktív pervezető szerepét hozza
összefüggésbe a perek időtartamával. Ennek hátterében az áll, hogy ha a bíró
vezeti a bizonyítást, akkor tervezhetőbbé válik a per, mederben tartható az
eljárás folyamata. Ha a felek és ügyvédjeik kezében van a bizonyítás, akkor a
per könnyen elhúzódhat – főként ha ez valamelyik résztvevő szándéka is.
Ez a megállapítás logikus,
de ha a magyar viszonyokat figyeljük, akkor azt tapasztalhatjuk, hogy mióta nem
a bíró, hanem a felek feladata a bizonyítás, inkább csökkent, mint nőtt a perek
időtartama. Ez valószínűleg annak a következménye, hogy az a társadalmi attitűd
nem változott, mely alapján az emberek a bíróságtól várják az anyagi igazság
kiderítését, és a perbeli aktivitásuk ennek megfelelően viszonylag alacsony
szintű – a bíró pedig a régi gyakorlatnak megfelelően irányítja, “tereli” a
feleket az általa szükségesnek tartott bizonyítás felé. Arról sem szabad
ugyanakkor megfeledkeznünk, hogy a magyar bírák nincsenek a felek bizonyítási
indítványához kötve, így a perelhúzó szándékú cselekmények viszonylag könnyen
semlegesíthetőek.
A perszociológiai rész
második témaköre széleskörű nemzetközi összehasonlítás segítségével a perek
gyakoriságát meghatározó okokkal foglalkozik. A döntő tényező ugyanaz, amely a
jogászság expanzióját is eredményezi: a tradicionális közösségek
széttöredezésével megszűnnek azok a kötelékek, amelyek nagyon sok esetben
biztosították a viták peren kívüli rendezését; ahol az emberek elszigetelt
individuumként lépnek egymással kapcsolatba, ott nincs mit veszteniük akkor, ha
bírósági útra terelik konfliktusaikat. A fő tanulság mindebből az lehet, hogy a
perek száma elsősorban nem a “népszellemben” gyökerező perlekedési hajlam
függvénye, hanem átfogó, reális társadalmi folyamatok eredőjeként előálló
jelenség.
A perszociológia e két
vizsgálódási iránya a jogszociológia és az általános szociológia kapcsolatára
mutat rá, a harmadik tárgykör azonban egy ízig-vérig jogelméleti
kérdésfeltevéshez szolgál érdekes adalékkal. A modern jogelmélet egyik
legfontosabb problémája, hogy a jogalkalmazás során hogyan alakul a tények és a
jog viszonya. Mennyire befolyásolja a tényállás megállapítását az alkalmazandó
jogszabály, illetve mennyire veszi figyelembe a bíróság a szabály
értelmezésekor az eset tényeit. Az elméleti törekvések a megoldást
általánosságban keresik, és gyakran megfeledkeznek arról a körülményről, hogy
jogi kultúránként eltérő lehet a jogalkalmazás két elemének egymáshoz
viszonyított súlya. Ezen a ponton a szerző meggyőzően mutatja be, hogy léteznek
olyan jogrendszerek, ahol a tényeket az eljárási szabályok – a törvényi
vélelmekkel, és a bizonyítási eszközök korlátozásával – valósággal
beleszorítják a jogi konstrukciókba, magyarul a tényállást a bíróság teremti
meg; másfelől pedig vannak olyan szisztémák, ahol az eset valós tényeit a
legszélesebb körben beemelik a tényállásba, így a perek kimenetelét sokkal
inkább a bizonyítás sikeressége dönti el, mint a jogkérdések feletti vita.
Azért érzem különösen fontosnak ezt a részt, mert rámutat arra, hogy az egyes
jogelméleti szembenállások sokszor nem annyira a teoretikus alapok, mint inkább
a jogi kultúrák, és így a jogászi szocializáció eltéréséből adódnak. A magam
részéről ezt a módszert alkalmazhatónak vélem más jogbölcseleti szembenállások
hátterének felderítésében is.
Az ezt követő V. és VI.
fejezetek összefüggenek egymással annyiban, hogy mindkettő a jogrendszer
társadalomban betöltött funkciójából indul ki, és azt taglalja két különböző
aspektusból, hogy mennyire képes e funkciót megvalósítani. Konkrétan ugyan nem
határozza meg a szerző, hogy miben áll ez a funkció, de a megközelítési
módjából és a témaválasztásából egyértelműen kitűnik, a jog a társadalom tagjai
közti viták békés megoldásában játszik lényegi szerepet. A jog kikerülésének
útjai, és a joghoz jutás feltételei ugyanis olyan kérdések, amelyek a jog
vitarendező szerepének középpontba emelése esetén kerülnek felszínre. A jog így
nem az állami irányítás eszközeként, hanem olyan intézményként jelenik meg,
amely az emberi együttélés során keletkezett konfliktusok feloldását szolgálja.
A szerző ezen elméleti
háttér felől közelítve rendkívül alaposan és körültekintően elemzi a felvetett
problémákat. Az V. fejezetben végig a különféle vitafeloldó módszerek és
intézmények társadalmi hatékonyságára figyelemmel vizsgálja a jogi eljárás
elkerülésére irányuló technikákat (mediáció, arbitráció, egyezségkötés).
Jelentős elméleti erőfeszítést tesz arra vonatkozóan is, hogy a viták jellegére
és a vitában résztvevő felek helyzetére tekintettel jelölje ki a formális és a
nem formalizált konfliktusfeloldási technikák helyét a lehetséges eljárások
rendszerében. Általános megállapításai akár egy ezzel a kérdéssel foglalkozó
törvény szabályozási koncepciójának is részét képezhetnék.
A VI. fejezet
végkövetkeztetéseinek (a joghoz jutás lehetőségei) szintén vannak konkrét
tanulságai a törvényhozók és a szociálpolitikusok számára. A szerző
alapfeltevése szerint a modern – professzionális intézményrendszerként működő –
jog belső folyamataiba nem szabad kívülről beavatkozni. A jogszociológus
feladata az lehet, hogy feltárja, melyik az a mód, amelyik össztársadalmi
szinten a leghatékonyabban teszi lehetővé a hátrányos helyzetű csoportok
számára a viták sikeres jogi rendezését anélkül, hogy a jog belső komplexitása
sérülne. Ez azt jelenti, hogy a rászorulók a joghoz jutását a jogrendszeren kívülről
kellene könnyíteni, és nem belülről, a jogalkalmazás szociálisan érzékennyé
tételével,[10] vagy a
jogszabályok – sokak által követelt – egyszerűbb megfogalmazásával.
A következő fejezet
szintén a jog össztársadalmi színtű hatásaival foglakozik, de itt távolról sem
az egész jog funkcióját érintő kérdést elemez, és az elvontsági szint jóval
alacsonyabb, mint az előzőek esetében. Gyakorlatilag egy esettanulmányról van
szó, mely az amerikai kártérítési jog egyik “vadhajtását” szemléli szociológiai
oldalról. Egy kontinentális jogrendszerben szocializálódott jogász számára, ha
nem is létfontosságú, de semmiképp nem haszontalan az úgynevezett “büntető
kártérítés” intézményének (a tényleges kár összegét többszörösen meghaladó,
pénzbüntetés jellegű kártérítés) tanulmányozása. Rávilágít ugyanis arra, hogy
az egyes, önmagukban igazságosnak vagy méltányosnak tűnő – a társadalom legtöbb
tagja által emocionális alapon támogatott – jogi döntések továbbgyűrűző hatása
akár a tudományos-technológiai és a gazdasági fejlődés lassulását is
eredményezheti, melynek negatívumai hosszú távon messze felülmúlják az “itt és
most” jelentkező pozitívumokat.
Csupán első látásra tűnhet
úgy, hogy a vázolt probléma távol esik a hazai realitásoktól. Ha ugyanis arra
gondolunk, hogy nálunk például a büntetőjogi szabályozást hosszú évek óta a
lakosság érzelmi reakciói határozzák meg, akkor láthatjuk, hogy hasonló típusú
nehézségekkel nekünk is szembe kell néznünk.
A
következő, hetedik fejezet túllép a hagyományos jogszociológia keretein, és
inkább “jogi tudásszociológiának” nevezhető. Mindazonáltal a jogelméleti
kutatások szempontjából talán ez a rész rejti magában a legtöbb lehetőséget.
Emlékeztet arra a gyakran figyelmen kívül hagyott tényre, hogy “az egyes jogi
eszmék és a különböző jogkoncepciók létrehozása meghatározott tudósokhoz és
tudósközösségekhez kötődik, de szélesebb körben való elterjedtségük, egy-egy
ország jogrendszerében való domináns szerepük vagy ezzel szemben marginális,
»csak akadémiai«
létük sok szempontból
társadalmi-politikai okok által meghatározott.”[11]
A
természetjogi gondolkodás legújabb kori történetét a szerző ezen hatásokra
tekintettel ábrázolja. Bár explicite nem rögzíti, hogy miben látja a
természetjog fő jellemzőit, utal rá, hogy lényegében “emberrel együtt született
és minden időben érvényes jogok katalógusáról” van szó.[12] E nézőpontból értékeli a klasszikus
természetjogi gondolkodás irányzatait, és megállapítja, hogy “evolucionáriusan
szükségszerűnek mondható a naiv ember- és társadalomképen nyugvó újkori
természetjogi tanok gyors eltűnése az 1800-as évek második felére”.[13]
Ezek
után azt vizsgálja, hogy a XX. század második felében a töretlen tudományos
fejlődés, és a racionalitás egyre erőteljesebb térnyerése ellenére hogyan
bukkanhatott fel ismét a természetjog. Ennek a jelenségnek az okait a különböző
politikai és társadalmi folyamatokban találja meg, ami voltaképpen azt jelenti,
hogy a természetjog meghatározott gyakorlati-politikai cselekvésekhez nyújtott
erkölcsi igazolást (a náci háborús bűnösök felelősségre vonásához, politikai
csoportok harcához az Egyesült Államokban, vagy éppen a kelet-európai országok
átalakulásának kontrolljához).
Véleményem
szerint azonban a természetjog feltámadása nem egyszerűen a politikai és
társadalmi viszonyok pillanatnyi konstellációjának eredménye, hanem egy örök emberi
igény kifejeződése is egyben, mely a jogon keresztül a fennálló hatalom
humanizálására törekszik. Az egyes természetjogi elméletek különböző módon
többnyire ezt az igényt fogalmazzák meg az adott kor tudományos fejlettségének
fokán. Így vonható párhuzam az ókori “naiv” és a mai “modern” természetjogi
felfogások közé, egyúttal ez az igény adhat részbeni magyarázatot a
természetjog “örök visszatérésére”.[14]
Az
utolsó fejezet az, amelyben a szerző a legközelebb kerül a joggyakorlathoz, és
itt találhatóak azok a következtetései is, amelyek talán leginkább vitára
késztethetik a szélesebb értelemben vett szakmai közvéleményt. A könyv
befejezéseként ugyanis olyan gyakorlati tapasztalatokat összegez, melyekből a
leszűrhető következtetések az amerikai jogi realizmus bizonyos állításaira
emlékeztetnek. Egy német jogász-szociológusnak a “résztvevő megfigyelés”
módszerével készült tanulmánya jelenti ehhez a kiindulópontot, aki azt
vizsgálta, hogy a bírói ténymegállapítás és a jogi döntés milyen valós folyamatok
alapján születik meg. Ő együtt szemlélte a jogi döntés ténybeli és jogi
oldalát, a következőkben azonban megkíséreljük a kettőt széjjelválasztani.
A
hagyományos – és jelenleg is uralkodónak tekinthető – jogászi felfogás a bírói
munka folyamatában nem tulajdonít túlzottan nagy szerepet a tényállás
megállapításának. Ez a művelet ebben a megközelítésben a formális logika
segítségével egyszerűen leírható, és mint ilyen, különösebb szaktudást sem
igényel. E szemlélet – összekapcsolódva a bizonyítékok szabad mérlegelésének
elvével – eredményezi azt a helyzetet, hogy gyakran még magukban a
jogalkalmazókban sem tudatosul a bizonyítási eljárás “sötét oldala”. A
tényállás megállapítása során olyan ki nem mondott feltevésekre, “vélelmekre”
vagy a szabályok értelmében figyelembe nem vehető információkra építenek,
melyek következtében a megállapított tényállás sokszor “köszönő viszonyban”
sincs a valóságban történtekkel. A bírósági tényfeltárás, összehasonlítva a
tudományos tényfeltárással meglehetősen egyszerűnek, szinte “primitívnek”
tűnik.[15]
Gyakorlati
tapasztalatok alapján úgy gondolom, a hatalmas különbséget csupán részben
magyarázza az, hogy a perbeli bizonyítás ideje, eszközei, módszerei jóval
korlátozottabbak, mint a tudományos adatgyűjtésé. A differencia oka abban is
kereshető, hogy az eljáró bírák és más jogalkalmazók a tények felderítési
módszereinek elsajátítására irányuló képzésben – az előbbiekben jelzett
szemlélet uralkodó pozíciója miatt – egyáltalán nem részesülnek. A felderítés
egy külön szakma, melynek fortélyait más tevékenységekhez hasonlóan meg lehet
tanulni. Igényel ugyan bizonyos fokú kriminalisztikai és pszichológiai
ismereteket, de ezek célirányos oktatása nem ütközne jelentős akadályba.
Természetesen semmi nem garantálja, hogy a bírók ilyen ismeretekkel felvértezve
minden esetben racionálisan döntenek majd, de ez a tudás jelentősen könnyítené
mostani munkájukat.
Egy
másik tradíciót is támad a német jogszociológus, amikor a döntés normatív
oldalának kialakulását vizsgálja. Kimutatja, hogy a formális döntési programmal
(a “hivatalos” jog) szemben az ítélet jogi oldalának kialakításában
meghatározóbb az ún. informális döntési program. “Az informális program nem
formalizált, azaz nem hivatalos normákból és értékekből áll (…) ezek jogon túli
döntési alapok, amelyeket a jogász alkotmányjogilag nem legitimált forrásokból
szerez, és amelyeket az érvelésben nem jelentet meg. E normák hordozói a
lakosság felső-közép rétegei, a család, az ismerősök, kollégák, a politikai
pártok, egyházak, érdekképviseleti szervek, tömegmédiumok”.[16]
Talán
sok olvasónak úgy tűnhet, hogy az írásban a szintén “résztvevő megfigyelő”
pozíciójában lévő Jerome Frank majd’ fél évszázaddal korábbi gondolatai
köszönnek vissza modernizált formában. Véleményem szerint, egyáltalán nem
véletlen az, hogy a konkrét jogeseteket is tanulmányozó jogelméleti gondolkodók
sok szempontból közel kerülnek Frank gondolatiságához. A jogi döntéseket
befolyásoló irracionális elemek súlya ugyanis annyira jelentős, hogy azzal
minden, a jogalkalmazást magyarázni próbáló elméletnek számolnia kell, és nem
tekinthetőek csupán elhanyagolható “hibának”.[17]
Mindezek
fényében érdekes szemlélni azokat a hazai jogeseteket, melyeket Pokol Béla
kiválasztott, és elemzett. Az esetek azt példázzák, hogy a jogi racionalitástól
eltérő szempontok jelentős szerepet kapnak a döntések kialakításában. E
szempontok nagy vonalakban megegyeznek a jogi realizmus által felvázolt döntési
indokokkal (a bíró felkészületlensége, szubjektív hatások, politikai
beállítódás, etc.).
A
következtetésekkel általánosságban egyetértek, de – a bírói ténymegállapítás
kapcsán elmondottakra visszautalva – azokat ki szeretném egészíteni egy
meglátással. Nem minden esetben szükséges ugyanis a jog működéséhez képest
külső indokokkal magyarázni a racionális döntés hiányát. A könyvben részletesen
taglalt ún. “skinhead” perben Pokol Béla szerint az ügyészség nyomása miatt
született bűnösséget kimondó ítélet. Az indokolásban olvasható: “Az ügyben a
sértett-tanúkat igazmondási kötelezettség terhelte, míg ez nem vonatkozott a
terheltekre. Ebből következően nagyobb bizonyító erőt tulajdonított a bíróság a
tanúk vallomásainak. Ugyanakkor a sértetti tanúvallomások is ellentmondásosak
voltak, ami magyarázható az időmúlással […]”.[18]
Első megközelítésben e fejtegetés tényleg meglehetősen gyenge lábakon állónak
tűnik, és az eset összes körülményeit figyelembe véve okszerűnek látszik az a
következtetés, hogy a háttérben jogon kívüli motivációk húzódnak meg.
Az
indokolás érveinek tartalma és megformáltsága azonban teljesen átlagosnak
mondható. A magyar bírói gyakorlatban ugyanis a bizonyítékok mérlegelésére
vonatkozóan működik néhány klisé, amelyek közül kettőt a fenti idézet is
tartalmaz (a sértett, a vádlottal szemben a hamis tanúzás terhe alatt vall, így
az ő vallomása fogadható el; a tárgyalásig eltelt idő hossza magyarázza a tanú
vallomásainak ellentmondásait). Emellett létezik egy pár másik is, példaként:
ha a vádlottak egymásra terhelő vallomást tesznek, akkor abban a körben
hitelesnek fogadják el a vallomásukat; ha a terhelő vallomását később
megváltoztatja valaki, akkor a bíróságok a korábbi vallomást használják fel,
mondván, akkor még jobban emlékezett az illető, arra, hogy mi történt, etc… Így
elmondható, hogy rengeteg olyan ítélet születik nap mint nap, amelyeknek
indokolása – minden külső nyomás hiányában – rendkívül hasonlít a fentiekre.
Gyakorló jogászként mindennap találkozhatunk azzal a jelenséggel, hogy az
ártatlanság vélelmének elve nem úgy érvényesül, mint ahogy a tankönyvek alapján
gondolnánk. Ez azt is jelenti, hogy sokszor teljesen elég akár egy sértett
többé-kevésbé következetes vallomása ahhoz, hogy valakit bűnösnek mondjanak ki.[19]
Komoly és fontos kérdés, hogy miért alakult így a magyar büntető eljárásjog
gyakorlata. Úgy vélem, a megoldást abban a bírák között tovább élő szemléletben
lehet keresni, amely szerint a nyomozó hatóság nem indít senki ellen
“véletlenül” eljárást, illetve az ügyész nem vádol senkit alaptalanul. A bűnös
tehát már eleve adott, csupán valahogy rá kell ezt bizonyítani. A bűnüldöző
hatóságok “bíznak” egymásban, és gyakorta nem vesznek tudomást arról a
lehetőségről, hogy számos esetleges mozzanat formálja a bírósági szakasz előtti
büntetőeljárást.
A
könyv ezen utolsó problémafelvetése is alátámasztja azt a megállapítást, hogy a
mű méltán tarthat számot a szűk szakmai közvélemény érdeklődésén túl az egész
jogászi kar figyelmére. A szerző által körüljárt problémák, mint láttuk, számos
ponton kapcsolódnak a joggyakorlat alapkérdéseihez, egyúttal pedig olyan
dogmákat kritizál, melyek igazsága sokak számára evidenciának tűnik.
Elméleti
szempontból azonban érdekfeszítőbb az a kérdés, hogy “A jog elméletének” írója
hogyan tudja szintetizálni a jog szociológiai megfigyeléséből származó
tapasztalatokat jogelmélete korábbi általánosításaival. Csak példaként említve,
a mediáció létjogosultságának elismerése arra mutat, hogy a jogvitákat nem
csupán a “jogos/jogtalan” értékduál mentén lehet eldönteni; a bírák “informális
döntési programjának” feltételezése pedig a jogdogmatika szerepét értékelheti
át a jogrendszer működésének mechanizmusában. A magam részéről nagy
várakozással tekintenek ezen vállalkozás elé, és sok sikert kívánok hozzá a
szerzőnek.
* Pokol Béla: Jogszociológiai vizsgálódások. Rejtjel Kiadó, Budapest, 2003. 116 o.
[1] Pokol Béla: A professzionális intézményrendszerek elmélete. Felsőoktatási Koordinációs Iroda, Budapest, 1991. 212 o.
[2] Pokol Béla: A jog szerkezete. Gondolat Könyvkiadó, Budapest, 1991. 199 o.
[3] Jogszociológiai vizsgálódások… 4. o.
[4] Ez a meglátás már korábbi műveiben is felbukkan, lásd: A jog szerkezete… 157-168. o.
[5] Jogszociológiai vizsgálódások… 6. o.
[6] Lásd “A jog szerkezetének” a 4. lábjegyzetben hivatkozott fejezetét, illetve: Pokol Béla: A jog elmélete. Rejtjel Kiadó, Budapest 2001. 11-83. o.
[7] Jogszociológiai vizsgálódások… 3. o.
[8] Lásd: Szabó Béla: A jogászság és a jogászképzés története. In: Szabó Miklós (szerk.): Bevezetés a jog- és államtudományokba. Bíbor Kiadó, Miskolc, 1995. 189. o.
[9] Lényeglátóan elemzi ezt a kérdést: Badó Attila – Bóka János: Európa kapujában. Reform, igazság, szolgáltatás. Bíbor Kiadó, Miskolc, 2002. 152-160. o.
[10] Tanulságos példája ennek a megoldásnak Magnaud-nak, a “jó bírónak” az esete, aki a XIX. század végén Franciaországban éhező, nincstelen vádlottak esetében – méltányossági alapon – sokszor hozott felmentő ítéletet. E próbálkozását, természetesen, hazája jogászainak helytelenítése kísérte. Lásd: Magnaud a jó bíró (Összegyűjtette és magyarázatokkal ellátta: Leyret Henrik) Grill, Budapest, 1908.
[11] Jogszociológiai vizsgálódások… 80. o.
[12] I. m. 82. o.
[13] I. m. 88. o.
[14] Így a jogpozitivizmus “egyeduralmának” idején, a XIX. században megfogalmazott jogelméletek mélyén is megtalálhatóak természetjogi gondolatok. Lásd: Takács Péter: A helyes jog. In: Szabó Miklós (szerk.): Jogbölcseleti Előadások. Bíbor Kiadó, Miskolc, 1998. 88-90. o.
[15] A tudományos és a bírói tényfeltárás különbségéhez lásd: Loss Sándor: Bírák Bíróságok, viták. In: Loss Sándor (szerk.): Bevezetés a jogszociológiába. Bíbor Kiadó, Miskolc, 1999. 161. o.
[16] Rüdiger Lautmann: Justiz - die stille Gewalt. Athenaum Verlag, Frankfurt am Main 92. o. (Idézi: Pokol Béla: Jogszociológiai vizsgálódások… 95. o.)
[17] Több, mint elgondolkodtató, hogy a neokantiánus jogelmélet felől elinduló Szabó József konkrét jogesetek tanulmányozása után szintén az amerikai “újrealizmus” elméleti következtetéseihez jutott el. (Lásd: Szabó József: A jogászi gondolkodás bölcselete., illetve Uő: Hol az igazság? (A bíró lélektani problémái). In: Szabó József: A jogbölcselet vonzásában. Válogatott tanulmányok. (szerk.: Szabadfalvi József) Bíbor Kiadó, Miskolc, 1999. 91-193. o.
[18] Lásd: 6 B. 41/1995/7. sz. Főv. Bír. ítélet indokolása 7. oldalán. (Idézi: Pokol Béla: Jogszociológiai vizsgálódások… 105. o.)
[19] A könyvben hivatkozott magas beosztású bíró álláspontjával szemben, a
Legfelsőbb Bíróság által egy korábban közzétett, és azóta sem revideált döntés
expressis verbis rögzíti: “téves az arra
alapított felmentő ítélet, hogy egyetlen tanú vallomása alapján a vádlott
bűnössége nem állapítható meg.” (BH 1987. 391.) Véleményem szerint itt a
bizonyítékok szabad mérlegelésének elvét játszák ki az ártatlanság vélelmének
elvével szemben. Az elemzett jogeset ezt az anomáliát hozza a felszínre.