Bódig Mátyás
Cs. Kiss Lajos és a mérsékelt
állam interpretív elmélete
1. Valamivel több mint két éve jelent meg A mérsékelt állam eszméje és
elemei című, kétkötetes államelméleti jegyzet,[1]
amelynek egyik szerzője és (Győrfi Tamás mellett) egyik szerkesztője voltam. A
kötet elsősorban a miskolci államelméleti oktatás céljait szolgálja, de van
hozzászólnivalója az államelmélet módszertani és tematikai programjáról régóta
zajló, explicit és implicit vitákhoz is. Mivel a könyv tudatosan szakított az
államelméleti tankönyvirodalom magyarországi hagyományaival (amelyekből több is
van), ezért eleve számításba vettük, hogy kezdeményezésünk vitákat gerjeszt
majd. A könyv megjelenése óta eltelt időben valóban sokan mondtak ilyen vagy
olyan formában véleményt a munkánkról. Találkoztunk pozitív és negatív
visszajelzésekkel egyaránt. Mindeddig azonban nem lépett fel senki azzal az
igénnyel, hogy a könyvet egészében vonja értékelés alá. Ezt a tendenciát törte
meg a közelmúltban Cs. Kiss Lajos, aki, két kapcsolódó szöveg keretében,
összesen mintegy húsz oldalon elemzi és értékeli az általunk közreadott
anyagot.[2]
Sőt, nem egyszerűen elemzésre és értékelésre törekszik, hanem egy, az
államelméletről szóló tudományos vita megindítására, illetve egy ilyen vita
tematikájának körülhatárolására. Nekem magamnak is jelezte már hónapokkal
ezelőtt, hogy megjelenik majd ez az anyag, és „lehet majd rá válaszolni”. Az
alábbi szöveg az én válaszom erre a felhívásra.
Cs. Kiss Lajos szokatlan alkalmat választott
elemzésének közreadására: a két évvel ezelőtti Carl Schmitt-konferencia anyagát
összefoglaló kötetben fejtette ki rólunk a nézeteit. Ez meglepő döntésnek
tűnhet, hiszen a mi könyvünkben Schmitt munkássága nem játszik kiemelkedő
szerepet, a konferencián pedig szóba sem került a munkánk. Meglepődnék, ha
bárki is úgy jellemezné az általunk kidolgozott anyagot, mint a hazai
Schmitt-recepció egyik jelentős állomását. Akárhogy is, Cs. Kiss ezt tartotta a
megfelelő alkalomnak.[3]
Attól tartok, ezzel nem tett jó szolgálatot az általa szerkesztett, egyébként
fontos könyvnek.
2. Amint az, reményeim szerint, az alábbi fejtegetésekből kiderül majd, Cs.
Kiss Lajos kritikájának nagyon sok kifogásolható mozzanata van. Olyan sok, hogy
értelmetlen lenne egyszerűen sorra venni őket. Hogy legalább közelítsünk egy
kezelhető érvelés szerkezetéhez, mindenképpen kell találnunk néhány tematikai
vezérfonalat, amelyet követhetünk. A magam részéről a következő tematikai
vezérfonalakat fogom használni. Az első az a probléma lesz, hogy hogyan
jelennek meg az általunk írt mű tematikai programját és érvelésmódját
meghatározó módszertani meggyőződések Cs. Kiss Lajosnál. A második az lesz,
hogy hogyan jelenik meg könyvünk totalitarizmus-fejezete Cs. Kiss kritikájában.
A harmadik annak a tézisnek az értékelése lesz, hogy a mérsékelt állam elmélete
színtiszta liberális dogma. A negyedik pedig egy tudományelméleti szembenállás,
amit Cs. Kiss kritikája felszínre hoz.
Meg kell jegyezni, hogy ezt a választ a magam
nevében írom. Eleve nem szólhatok a kötet szerzői közül Szabadfalvi József és
Szabó Miklós nevében, mert Cs. Kiss őket felmenti a kritikája alól.[4]
Nyugodtan mondhatjuk, hogy lényegében mindenért a két szerkesztőt teszi
felelőssé. Ám, úgy vélem, Győrfi Tamást is másként érinti Cs. Kiss kritikája,
mint engem. Cs. Kiss ugyanis, noha a könyv egészének értékelésére vállalkozik,
mindössze öt fejezetből idéz, illetve mindössze öt fejezetből hivatkozik
azonosítható szöveghelyekre. Ezek között is van kettő („Szabadság – hatalom –
törvény” és „Szuverenitás és joguralom”), amelyek eléggé csekély szerepet
játszanak nála. Elemzése igazából csak három fejezetre összpontosít
(„Bevezetés, „Abszolút szuverenitás”, „Totalitarizmus”). Mármost Győrfi Tamás
az öt fejezet közül csak a „Bevezetés” egyik szerzőjeként szerepel. Sőt, Cs. Kiss
hivatkozásai ott is csak olyan részeket érintenek, amelyeket én írtam. (Erről
Cs. Kissnek természetesen nem kellett tudnia.) Így aztán az a helyzet állt elő,
hogy Győrfit úgy érte Cs. Kiss kritikája, hogy az általa írottak teljesen
reflektálatlanok maradtak. Ezért az ő szempontjából másként problematikus Cs.
Kiss kritikája, mint az én szempontomból. Az ő részéről talán egy másfajta
válasz lenne indokolt. Egyébként sem biztos, hogy egyetértene az én válaszom
tartalmával és stílusával. (Lentebb igyekszem majd érzékeltetni, hogy a
könyvből Cs. Kiss által kiemelt motívumok mikor reprezentálnak közös
álláspontot, és mikor tulajdoníthatóak kifejezetten nekem.)
Az interpretív módszertan megjelenítése Cs. Kiss
Lajosnál
3. Kezdjük tehát azzal, ahogy a könyv tematikai programját és érvelésmódját
meghatározó módszertani meggyőződések megjelennek Cs. Kiss Lajosnál. Amellett
fogok érvelni, hogy egy bizonyos szisztematikus ok miatt Cs. Kiss teljesen
eltorzítja módszertani programunk megjelenítését, és ez egy egész sor téves
értelmezésben és értékelésben nyilvánul meg.
A szisztematikus ok abban áll, hogy Cs. Kiss
egészen egyszerűen nem hajlandó tekintettel lenni a könyvben alkalmazott
terminológiai döntések belső logikájára és elmélettörténeti kötődéseire. Ebből
fakadóan aztán gátlás nélkül fordítja le az általunk használt fogalmi
konstrukciókat egy általa preferált terminológiára. Hadd említsek meg rögtön
néhány nyilvánvaló példát. Noha több alkalommal is kifejtettem az arra
vonatkozó nézeteimet, hogy a gyakorlati filozófiai problematikának milyen a
szerkezete, és hogy ez hogyan jelenik meg a politikai filozófiában, azon
keresztül pedig a jogelméletben vagy az államelméletben (például a kritizált
könyvben is),[5] Cs. Kiss
mégis megengedi magának, hogy a „politikai filozófiai” általam használt fogalmi
konstrukcióját úgy fordítja le az olvasó számára, mint ami
„világnézeti-ideológiai-utópikusat” jelent.[6]
Holott, eddigi vitáink nyomán, nem lehet kétsége felőle, hogy ezt elutasítanám
(főleg a „világnézeti” és az „utópikus” fogalmának használata miatt). Ugyancsak
jó példa, hogy az ideális gyakorlati elméletek konstrukcióját úgy ábrázolja,
mint ami nálunk a „reális” gyakorlati elméletekkel áll szemben,[7]
holott én az utóbbi kategóriát nemcsak soha nem használom (így az inkriminált
könyvben sem), hanem értelmetlennek is tartom. Mi a vonatkozó szöveghelyen
alternatívaként „interpretív elméletekről” beszélünk.[8]
Ráadásul az ideális gyakorlati elméletet általunk alkalmazott konstrukcióját
úgy jellemzi, mint amely az „abszolút utópia” státusában van.[9]
Holott könyvünkben az utópia fogalmának semmilyen konstitutív szerepe nincsen.
Még csak tematizálva sincsen, mert számunkra, itt nem részletezendő okok miatt,
teljesen érdektelen volt. Cs. Kiss ugyancsak elköveti azt az otrombaságot, hogy
az érvelésem egy adott vonatkozását úgy jellemzi, mint amely „a partikuláris
ideológiafogalom perspektívájából értelmezi, de a totális ideológiafogalom
perspektívájából értékeli le, illetve semmisíti meg a totalitárius
gondolkodást”.[10] Márpedig
nekem a partikuláris és a totális ideológiafogalom mannheimi
megkülönböztetéséhez semmi közöm, és semmi okát nem látom annak, hogy az
érvelésem bármelyik vonatkozását Mannheim terminológiájára írjuk át.[11]
Ez persze úgy hangzik, mintha csak az ellen
tiltakoznék, hogy Cs. Kiss egy általam kényelmetlennek érzett terminológiát
kényszerít rám. Ám valójában lényegesen többről van szó. Arról, hogy Cs.
Kissnek ezek a „fordításai” nem adekvátak. Többnyire komoly hibákat rejtenek
magukban, lényeges teoretikus tartalmakat hagynak veszendőbe menni, illetve
olyan teoretikus tartalmakat költenek hozzá a könyvben található érvelésekhez,
amelyekhez azoknak semmi köze nincsen. Ennek következtében Cs. Kiss képtelenné
válik a szöveg belső érvelési tendenciáinak és a saját hozzáköltéseinek a
megkülönböztetésére, és kritikája célpontjává tesz olyan téziseket, amelyeket
nem mi fogalmaztunk meg, hanem amelyek neki jutottak eszébe rólunk. Cs. Kiss
Lajos „fordítói munkájának” eredményeként fontos tételeink (tételeim) torzulnak
el a felismerhetetlenségig.
4. Ezt a problémát a legjobban a könyvünket meghatározó interpretív
módszertan példáján lehet érzékeltetni. Ebben az esetben az általunk
alkalmazott terminológiai döntések, illetve a bennük implikált teoretikus
döntések kihívó ignorálása alapvető és szisztematikus torzításokat eredményez.
Tömegével szül olyan tételeket, amelyeket Cs. Kiss nekünk tulajdonít, holott
semmi közünk hozzájuk, és gyakran tételesen mondanak ellent a könyv szövegének.
Azzal érdemes kezdeni, hogy Cs. Kiss kritikájában
már a kiindulópontnál eltorzulva jelenik meg a könyvben felvállalt interpretív
módszertan. Amikor megközelítésünk jellegzetességeit próbálja megragadni az
államtani és szociológiai megközelítésmóddal szemben, azt írja, hogy a
liberálkonzervatív politikai filozófia nézőpontjából kísérlünk meg kifejteni
egy gyakorlati elméletet a reális politikai berendezkedésre vonatkozóan.[12]
Ez azt sugallja, hogy ebben a megközelítésben eleve készen áll egy politikai
filozófiai perspektíva, amelyből szemügyre vesszük a politikai berendezkedéseket.
Holott az interpretív elméletben (már ami a teoretikus programot illeti) ennek
éppen az ellenkezőjéről van szó. A kiindulópontot olyan interpretív adatok
képezik, amelyek az állami intézmények tevékenységének szembetűnő
jellegzetességeire vonatkoznak (például az az interpretív adat, hogy az államok
sajátos autoritásigénnyel lépnek fel), az ilyen interpretív adatok konceptuális
elemzése vet fel igazolási problémákat, aztán ezeknek az igazolási problémáknak
a tartalmas tárgyalása mozgósítja a politikai filozófiai tartalmakat. Azok a
megfelelések, amelyeket felállítunk intézményes gyakorlatok és a politikai
filozófiában reflektált politikai elvek között, nem a vizsgálódás
előfeltételeiként vannak adva, hanem a vizsgálódások eredményeként kell jelentkezniük.
Cs. Kiss szövege alkalmaz egy másik tételt is arra
vonatkozóan, hogy mire is irányulnak a törekvéseink. Egy ponton ugyanis azt
mondja, hogy amit csinálunk, az egy bizonyos euroatlanti (?) hagyományt akar az
elmélet rangjára emelni.[13]
Én nem egészen látom, hogy ez a kitétel hogyan illeszkedik konzisztens módon az
imént felidézett kijelentéshez, de kész vagyok feltételezni, hogy Cs. Kiss ezt
meg tudná nekünk világítani. Az mindenesetre biztos, hogy ez a kitétel
másképpen, ám éppen olyan súlyosan torzítja el a törekvéseinket, mint az, amire
az imént mutattam rá. Semmiféle hagyományt nem akarunk az elmélet rangjára
emelni. Ehelyett arról van szó, hogy interpretív adatok egy bizonyos módon
meghatározott körének értelmező tisztázásához politikai filozófiai elméleteket
mozgósítunk. Megvizsgáljuk, hogy bizonyos intézményes gyakorlatoknak milyen
konstitutív elvei vannak, és hogy ezek milyen politikai filozófiai
koncepcióknak feleltethetőek meg.
Az, hogy az imént jelzett torzulás végzetes, a
legjobban abban mutatkozik meg, hogy alig néhány oldal után Cs. Kiss már annál
a számomra hihetetlen állításnál tart, hogy „a normatív-interpretatív
politikafilozófia (…) azt kérdezi: a létező államnak (amely történetileg és
potenciálisan korlátozott hatalom) milyennek kell lennie ahhoz, hogy
megfeleljen a mérsékelt állam eszméjének…”[14]
Hát éppen ez az, amit egyáltalán nem kérdezünk, éppen ez az egyik olyan kérdés,
aminek nincsen szerepe a tematikai horizont kialakításában.
5. Érdemes egy kicsit belemenni ennek a torzító értelmezésnek a
részleteibe, hogy pontosabban lássuk, hogyan is fejti ki a hatását. Mint
igyekeztem jelezni, Cs. Kiss az első adandó alkalommal kiforgatja az
interpretív módszertant. Aztán végrehajt egy karakterisztikus „fordítást”,
amely az általunk preferált terminológiát az általa preferált terminológiához
idomítja. Azt a tézist tulajdonítja nekünk, hogy az állam leírása már az
„empirikus érvényesség tényszférájában” előfeltételezi a mérsékelt állam „ideális”
rekonstrukcióját.[15]
Itt két fordítói „bravúr” is szerepel. Az egyik az empirikus érvényesség
fogalmának bevezetése, a másik pedig az, hogy amit mi gyakorlatimmanens
fogalmak gyakorlati filozófiai tisztázásaként fogunk fel, azt ő „ideális”
rekonstrukcióként ragadja meg. Mármost mindkét fordítás olyan teoretikus
implikációkkal terhes, amelyekhez nekünk semmi közünk.
Először az „empirikus érvényesség
tényszférájáról”. A magam részéről több helyen is értekeztem az érvényesség
fogalmáról, és még ehhez hasonló tételt sem használtam.[16]
Merthogy az empirikus érvényesség kategóriáját egyébként értelmetlennek tartom.
Így azt már aligha vehetem számba érintettként, hogy Cs. Kiss azt írja,
megközelítésünk előfeltételezi a megkülönböztetést az értelemkonstitúció
empirikus és normatív érvényességi dimenziói között.[17]
Pedig ő éppen ebből jut el egy „fontos” probléma feltárásához, amelyről úgy
érzi, komoly elemzés tárgyává kell tennie. Azt állítja rólunk, hogy „miközben
axiomatikusan [!] abból indulnak ki, hogy az értelem konstitúciója csak az
ideális-normatív érvényesség [!] nézőpontjából és síkján vizsgálható,
létalapként a reális-empirikus érvényesség tartományában [!] reflektálatlanul
[!] előfeltételeznek egy tényszerűséget” (113. o. 259. lj.). Mi is történt itt?
Cs. Kiss beiktatott egy olyan terminust, amihez semmi közünk, elkezdte
axiomatikus előfeltételként kezelni annak teoretikus implikációit, ennek nyomán
tovább finomította az alkalmazott terminust, és így „fedezte fel” az egyik
kulcstézisünket. Egy olyan tézist, amit sehol nem írtunk le és sehol nem
hangoztattunk. Ha ugyanis ezt a tézist vallanánk, akkor az interpretív
módszertant lehetetlennek kellene tartanunk. Ha az értelem konstitúciója csak
az ideális-normatív érvényesség síkján vizsgálható, akkor az értelemprobléma
kezelésére csak az ideális gyakorlati elméletek képesek, az interpretív
megközelítések semmiképpen sem.
Fontosabb azonban számmra a fordítói munka másik
mozzanata, vagyis az, hogy amit mi gyakorlatimmanens fogalmak gyakorlati
filozófiai tisztázásának fogunk fel, azt Cs. Kiss „ideális” rekonstrukcióként
ragadja meg. Ebből az adódik számára, hogy az állam értelmének tisztázását mi
csak úgy tartjuk lehetségesnek, ha a problémát valamiféle ideális szférába
katapultáljuk (épp az imént láthattuk: a szerzők „axiomatikusan abból indulnak
ki, hogy az értelem konstitúciója csak az ideális-normatív érvényesség
nézőpontjából és síkján vizsgálható”). Mivel pedig nem lehet kétséges, hogy
elemzéseink politikai filozófiai vezérfonalát a mérsékelt állam politikai
filozófiai konstrukciója adja meg, Cs. Kiss számára szinte önként adódik annak
a tételnek az érvényessége, hogy mi az állam fogalmi megragadását kisajátítjuk
a mérsékelt állam eszméjének a javára. Vagyis úgy kezeljük az állam fogalmi
lényegét, mint ami azonos a mérsékelt állam eszméjével. Ennek megfelelően
kijelenti, hogy az állam mint politikai intézményrendszer lényegére a mérsékelt
állam rációját kutatva igyekszünk rátalálni, és az állam specifikus
értelemalapjaként a politikai szabadság eszméjét jelöljük meg.[18]
Cs. Kiss olyannyira nem tudatosítja, hogy itt a saját fordításai, illetve
önkényes betoldásai irányítja az elemzését, hogy innentől már a szöveg explicit
kitételei sem téríthetik le a „megtalált” útról. Ha ugyanis tényező lenne nála
a szöveg, akkor minden bizonnyal elgondolkodna azon, hogy miért mondjuk
mindjárt a „Bevezetés”-ben, hogy a mérsékelt államok az állam egyik
történetileg kialakult változatát (vagy inkább hagyományközösségben élő
családját) képezik.[19]
Ez ugyanis azt implikálja, hogy vannak államok, amelyek nem mérsékelt államok,
mi pedig nem gondoljuk azt a mérsékelt állam eszméjéről, illetve vele
összefüggésben a politikai szabadság eszméjéről, hogy az állam specifikus
értelemalapja lenne.
6. Az, hogy eleve torz módon fogja fel az interpretív módszertant, valamint
az, hogy önkényes terminológiai átalakításai belehajszolják egy hibás, az
általa kritizált könyvnek szövegszerűen ellentmondó tétel elfogadásába, azt
eredményezi, hogy Cs. Kiss szisztematikusan összekeveri az interpretív elmélet
módszertani programját annak egy bizonyos alkalmazásával, a mérsékelt állam
interpretív elméletével. Holott a különbségnek nyilvánvalónak kellene lennie. Úgy
véljük, és ki is mondjuk a bírált könyvben, hogy bármely államot alá lehet
vetni az általunk felvázolt interpretív elemzésnek, és az adott elemzés minden
állam esetében elvezet konceptuális összefüggések és politikai filozófiai
tartalmak egy bizonyos konstellációjának a feltárásához. Ez a konstelláció az
államok egy bizonyos része (köztük a Magyar Köztársaság) esetében
(nagyobbrészt) az alkotmányos demokrácia, tágabb értelemben pedig a mérsékelt
állam politikai filozófiai elveit fogja tartalmazni, más államalakulatok
(például az ókori Egyiptom) esetében pedig más elveket.[20]
Ez egyfajta döntési helyzetet teremt, és mi úgy döntöttünk, hogy ebben a
könyvben azokra az államokra koncentrálunk, amelyek a mérsékelt államot
jelenítik meg (főleg azért, mert a Magyar Köztársasághoz különös ismeretérdekek
kötnek bennünket). De ugyanez a módszertani program választhatna más tárgyat
is. Vállalkozhatnánk az ókori Egyiptomi Birodalom vagy a Bizánci császárság,
netán a Kínai Császárság által megjelenített állami szerkezetek értelmező
tisztására. Ekkor olyan konceptuális és tartalmi politikai filozófiai
konstellációk állnának elő, amelyekre nem alkalmazhatnánk a mérsékelt állam elnevezést.
Az az államelmélet nem viselhetné azt a címet, hogy A mérsékelt állam
eszméje és elemei, noha éppúgy államelmélet lenne.
Az itt feltárt probléma aztán, mint jeleztem, Cs.
Kiss szövegében mindenfelé tömegével szüli a meghökkentő és alaptalan állításokat.
Például azt, hogy a szerzőknél „a politikafilozófia eszméje a mérsékelt állam
eszméje”,[21] valamit
azt, hogy „az állam reális gyakorlati elmélete funkcióját tekintve legitimációs
doktrína”, minthogy „cselekvők számára állít elő és igazol gyakorlati
indokokat”.[22] Mindkét
állítás kifogatja a könyvben valóban szereplő tételeket, és egyiknek sincs
textuális alapja.[23]
Mindkét állítás a Cs. Kiss által alkalmazott fordítói gyakorlat szüleménye.
Az állami és a politikai konceptuális alapjai
7. Mindenképpen külön figyelmet érdemel, hogy az az alapvető zavar, amelyet
fentebb igyekeztem feltárni, egy további szisztematikus torzítás alapjaként is
megnyilvánul Cs. Kiss Lajosnál. Kritikájában ugyanis rámutat arra, hogy
igazolható és nem igazolható államokra osztjuk az államok családját, ahol is az
igazolható politikai berendezkedések államai a mérsékelt államok. A „létező nem
igazolható berendezkedések” a nem mérsékelt államok.[24]
Úgy vélem, csak rendkívüli nehézségek árán lehetne ennél félrevezetőbben
rekapitulálni azt, amit a könyvben állítunk. Egyrészt nincs szó ilyesféle
felosztásról. Ehelyett arról van szó, hogy leszögezzük, az államok olyan
normatív igényeket támasztanak azokkal szemben, akikre kiterjed a
tevékenységük, amelyek igazolásra szorulnak. Ez az összefüggés összefonódik az
állam konceptuális jellegzetességeivel, ezért az állam elméleti tisztázásának
tekintettel kell lennie erre az igazolási problémára. Bizonyos államok
intézményes gyakorlatának értelmezése karakterisztikus válaszokat tesz lehetővé
erre az igazolási problémára. Ezek a karakterisztikus válaszok az ilyen államok
értelmező tisztázásában is szerepet kapnak. Azokra az államokra, amelyeket
mérsékelt államoknak nevezünk, jellemző, hogy az igazolási kérdésre egy
bizonyos karakterisztikus választ tesznek lehetővé. Az ő esetükben az igazolási
problémák tematizálása az olyan fogalmak segítségével válik lehetségessé, mint
a szabadság, a hatalom, a törvény. Ebből azonban nem következik, hogy a
mérsékelt államok minden változatukban igazolhatóak, mint ahogy az sem, hogy a
nem mérsékelt államok eleve igazolhatatlanok. (Hogy nem tesznek lehetővé olyan
igazolásokat, amelyeket nem a mérsékelt állam képzetvilágában mozognak.) Egyik
állítás sem szerepel az érvelésünkben, sőt, egyik állítást sem lehetne
érvényesen megfogalmazni a könyv által elfogadott módszertani keretek között. A
rengeteg fejezet között, amelyeknek Cs. Kiss egyáltalán nem szentel figyelmet,
a „Politikai kötelezettség” is szerepel. Ez több okból is sajnálatos.[25]
Például valószínűleg ezért nem veszi észre azt a fontos összefüggést, hogy
könyvünk a centrális igazolási kérdésre, a politikai kötelezettség igazolásának
a kérdésére a mérsékelt államhoz köthető elméleti hagyományban sem talált
kielégítő választ.[26]
Ez pedig azt jelenti, hogy a politikai filozófiai igazolás szempontjából a
mérsékelt államok is problematikusak. Semmiképpen sem nevezhetőek per
definitionem igazolhatónak.
Úgy vélem, ezek a hibák nem jelennének meg Cs.
Kiss Lajosnál, ha elemzését nem jellemezné a fentebb elemzett tévedés. Vagyis
hogy azt gondolja rólunk, hogy az állam fogalmi megragadását kisajátítjuk a
mérsékelt állam eszméjének a javára. Talán az alábbi idézet jelzi a
legpontosabban, hogy mennyire túlértékeli a mérsékelt állam konstrukciójának
konceptuális jelentőségét: (nálunk) „a politika és az állam funkcióspecifikus
teljesítménye, hogy törvények (joguralom) révén garantálja az
individuális-kollektív önmeghatározásként (öntörvényadásként) felfogott
politikai szabadság és társadalmi autonómiák feltételeit, és megakadályozza a
zsarnokság kialakulását.”[27]
Én nem tudom, hogy hol mondunk bármit is bárminek a „funkcióspecifikus
teljesítményéről” (nem is vagyok benne biztos, hogy értem ezt a kifejezést),
azt azonban leszögezhetjük, Cs. Kiss itt általában az államra és a politikaira
vonatkoztat olyasféle dolgokat, amilyeneket mi a mérsékelt államról mondunk.
Márpedig a különbségtevésnek jelentősége van számunkra, mert ha a két
összefüggést Cs. Kiss módjára összemosnánk, akkor annak számunkra eleve
elfogadhatatlan implikációi lennének. Például az, hogy nem nevezhetnénk
államnak az olyan politikai szerkezetet, amely nem biztosít egy bizonyos
értelemben vett politikai szabadságot.
8. Talán még ennél is komolyabb probléma, hogy amikor Cs. Kiss arra jut,
hogy nálunk az állami és a politikai konceptuális kapcsolatba kerül gyakorlati
elvek egy bizonyos készletével (amit a mérsékelt állam eszméje foglal össze),
ebből arra következtet, hogy nálunk egy alapvető (erkölcsi) értékkategória
képezi a konceptuális alapot. Azt állítja tehát, hogy a jó és a rossz
megkülönböztetését tesszük a politikai-állami vonatkozásában végső, feltétlen
és megalapozó alappá.[28]
Cs. Kiss hivatkozásai nyomán világossá válik, hogy ezt a tézis ő arra a módra
alapozza, ahogy a jó élet fogalma megjelenik a „Szabadság – hatalom – törvény”
című fejezetben (amikor a politikai szabadság fogalmának tisztázására kerül
sor).
Úgy vélem, egyebek közt itt is az nyilvánul meg,
hogy az állami és a politikai fogalmi konstitúciójára vonatkozó
meggyőződéseinket Cs. Kiss, számomra érthetetlen módon, ott keresi, ahol a
mérsékelt állam eszméjét fejtjük ki. Holott ez az eljárás természetesen
teljesen hibás. A könyvünkből egyáltalán nem az derül ki, hogy nálunk a
politikai, illetve az állami természetére vonatkozó meggyőződések egy bizonyos
értékkategórián alapulnak. A II. kötet első oldalain, ahol az állam fogalmát
hozzávetőleges érvénnyel megragadom, és a politikai fogalmával hozom összefüggésbe,
a politikai konceptuális problémája két fogalomhoz kapcsolódik: az
„autoritatív” és a „nyilvános” jelleghez.[29]
Mindkettő megenged egy olyan konceptuális vizsgálódást, amelynek nyomán
hozzáláthatunk az állam fogalmának körvonalazásához. Ám mivel ezek a terminusok
önmagukban nem, csak a „politikai közösség” fogalmával összefüggésben
alkalmasak a politikai fogalmának kielégítő tisztázására, a végleges érvényű
tisztázás a „Szuverenitás és joguralom” című fejezetre marad. Ott valóban
szerepet játszik egy erkölcsi tartalmakkal terhes kategória, a „morális
tagság”, amely szükséges annak a gyakorlati orientációnak a jellemzéséhez,
amely a politikai közösség tagjait jellemzi.[30]
(Csakhogy az nem a politikai „alapja”.) Amint az ebből a levezetésből látszik,
a politikai konstrukciója itt egyetlen ponton sem alapul a jó és a rossz
megkülönböztetésén.
Úgy vélem, abban, ahogy Cs. Kiss megragadja az
államira és a politikaira vonatkozó álláspontunkat, szisztematikusan keveredik
két összefüggés. Az egyik a politikai fogalmi konstitúciója, a másik pedig
azoknak a gyakorlati indokoknak a problémája, amelyek szóba jönnek akkor,
amikor valaki azt veszi fontolóra, hogy a politikai intézmények érdemesek-e a
támogatására. Merthogy ez utóbbi összefüggésben játszik meghatározó szerepet a
jó élet (egyébként Arisztotelésztől eredeztetett) kategóriája. Ezzel szemben a
jó élethez kapcsolódó szempontok nem konstitutívak a politikai intézmények
fogalmi konstitúciója szempontjából: a politikai intézmények vagy feladatuknak
tekintik, hogy hozzásegítsék az embereket a jó élet megvalósításához, vagy nem.
Ennek Cs. Kiss Lajos számára is világossá kellett válnia abból az egyértelműen
leszögezett tézisből, hogy a politikai intézmények törekedhetnek a szabadság
felszámolására is.[31]
Tehát akkor is politikaiak maradnak, ha a szabadság ellen fordulnak. (Márpedig,
mint jeleztem, a jó élet fogalmát éppen a politikai szabadság fogalma „hozta
be” az elemzésbe.) Úgy vélem ez az általam explicit módon megfogalmazott tétel
nem hozható összhangba Cs. Kiss imént idézett két állításával. Ennek
megfelelően pedig a következő, sokkal erősebb állítással sem: a mérsékelt állam
politikai filozófiájában rejlő paradoxon, hogy „instrumentalizálja az államot,
mert a zsarnokság elleni harc, a liberális világnézet individuális
szabadságideológiájának és pártjának [sic!] a puszta eszközévé teszi”.[32]
Totalitarizmus, ideológia, politikai filozófia
9. Ha valaki megkérdezné tőlem, hogy melyek A mérsékelt állam eszméje és
elemei című könyv kulcsfejezetei, azt válaszolnám, hogy a II. kötet első
négy fejezete („Szabadság – hatalom – törvény”, „Autoritás és legitimitás”.
„Politikai kötelezettség”, „Szuverenitás és joguralom”) Cs. Kiss Lajos azonban
ezekből a fejezetekből alig idéz (ami azt illeti, a középső kettőből egyáltalán
nem). Számára a totalitarizmus-fejezetnek van kiemelkedő jelentősége. Kritikája
nagyobbrészt ennek a fejezetnek a kritikája, illetve az egész könyv belső
nehézségeinek leleplezése ennek a fejezetnek a segítségével. Cs. Kiss ugyanis,
számomra meghökkentő módon, azt állítja, hogy A mérsékelt állam eszméje és
elemei abból az apellatív célból íródott, hogy figyelmeztessen a totalitarizmus
veszélyére.[33]
(Szerzőként, illetve szerkesztőként erről talán tudnom kellene.)
Sőt, Cs. Kiss kritikájának
központi motívumát még ennél is pontosabban fókuszálhatjuk. A leginkább arra a
tételemre koncentrál, hogy a totalitarizmust „nem lehet legitimálni”; illetve
hogy a totalitárius gyakorlatra vonatkozó tények felszínre kerülése
lehetetlenné teszi az alattvalók aktív lojalitását.[34]
Cs. Kiss ebben a vonatkozásban egyrészt azt igyekszik tisztázni, hogy
inkriminált tételem mit árul el a könyvet átható szemléletmódról. Másrészt
pedig azt igyekszik megmutatni, hogy ennek a tételnek a megfogalmazása nem
független attól, hogy a totalitarizmust a külső megfigyelő nézőpontjából veszem
szemügyre. Vagyis attól a ténytől, hogy nem használom vezérfonalként azok
politikai filozófiai teljesítményét, akik a totalitárius mozgalmakhoz
köthetőek. Érdemes itt idézni Cs. Kissnek azt a tételét, amelyben összefonódik
az említett két motívum. „A létezett, illetve létező totalitárius
berendezkedések eszerint kettős értelemben igazolhatatlanok: egyfelől, mert
tagadják a mérsékelt állam eszméjét (…); másfelől mert nem is képesek
politikafilozófiai érveket használó valódi autoritásigazolási elméletek
kifejlesztésére, azaz nem képesek igaz, vitaképes, önmegfigyelésre és
önértelmezésre.”[35]
Mielőtt továbblépnénk, érdemes leszögezni, hogy
ezt a tételt éppúgy megfertőzik a torzítások, mint azokat a tételeket,
amelyeket fentebb felidéztem. Egyrészt nem állítom, hogy a totalitárius
berendezkedés azért igazolhatatlan, mert nem felel meg a mérsékelt állam
eszméjének. Én azt állítom, hogy azok az alattvalók, akik szembesülnek a
totalitárius gyakorlat valódi jellegzetességeivel, ésszerűen nem adhatják ahhoz
a hozzájárulásukat. Úgy vélem, ez egészen más dolog, mint amit Cs. Kiss
tulajdonít nekem. Merthogy egyáltalán nem feltételezi, hogy a totalitárius
gyakorlat elutasításának motívumai szükségszerű kapcsolatban állnak a mérsékelt
állam eszméjével. Másrészt a tétel remekül tükrözi Cs. Kissnek azt a hibás
meggyőződését, hogy szerintem (szerintünk) a politikai igazolás az elméletek
feladata.[36]
10. Ezzel tulajdonképpen akár elintézettnek is tekinthetnénk Cs. Kiss
kritikáját, hiszen megint sikerült messze sodródnia attól, ami a fejezetben
valóban szerepel. Ám ha így tennénk, reflektálatlanul maradna Cs. Kiss
kritikájának egy sor további vonatkozása, amelyek még fontosak lesznek
számunkra. A továbblépéshez talán arra érdemes koncentrálni, hogy Cs. Kiss
szerint az általam hangoztatott tétel szorosan összefügg azzal, hogy a
totalitarizmus híveinek elméleti teljesítményeit nem vagyok hajlandó
vezérfonalként használni. Ezt főleg arra alapozza, amit a vonatkozó fejezetben
Leninről és Carl Schmittről mondok.[37]
Az általam tett kijelentéseket annak a meggyőződésnek a kifejeződéseként fogja
fel, hogy a totalitarizmus belső megfigyelője nem képes valódi politikai
filozófiai teljesítményre. „Eszerint a totalitarizmus belső (részt vevő)
megfigyelőjének ideologikus nézőpontjából sem Lenin, sem Schmitt nem tudott
igazságigénnyel rendelkező valódi nézőpontot és fogalmiságot produkálni, amely
megteremtette volna az elméleti lehetőségeket az általuk pártolt totalitárius
berendezkedés autoritás(legitimitás)alapjának normatív-interpretatív politikafilozófiai
rekonstrukciójára.”[38]
Itt megint érdemes leszögezni, hogy Cs. Kiss
állításai messze többet tartalmaznak, mint amit én állítok. Én ugyanis semmit
sem mondtam arról, hogy a totalitarizmus hívei mire képesek a politikai
filozófia szempontjából. Arról tettem állítást, hogy milyenek az adottságai a
rendelkezésre álló irodalomnak. Azt állítottam, hogy Lenin államelméleti művei
nem a totalitarizmusról szólnak, Schmitt pedig nem ismerte fel az általa pártolt
hitlerizmus valódi természetét. Leninről tehát nem azt állítom, hogy nem tudott
adekvát nézőpontot produkálni a totalitarizmust illetően, hanem azt, hogy nem
erre tett kísérletet. Schmitt esetében pedig az állításom azt implikálja, hogy
az illető szerző félreértésben volt a hitlerizmus természetét illetően. Vagyis
az ő esetében megkérdőjelezhető, hogy adekvát belső megfigyelő volt-e a
hitlerizmus vonatkozásában.[39]
11. Itt tehát megint egy „továbbköltésről” van szó Cs. Kissnél, és megint
egy olyan továbbköltésről, amelynek centrális jelentősége van Cs. Kiss
kritikája szempontjából. Arra a következetésre jut ugyanis, hogy szerintem
(szerintünk) szisztematikus oka van annak, hogy a totalitarizmus hívei nem
képesek hiteles politikai filozófiát művelni: az, hogy ők politikai filozófia
helyett csak ideológiákat gyárthatnak. „A mérsékelt állam ’elméletének’
ellenségei és ellenfelei csak a hazugság és manipuláció értelmében felfogott
ideológiákat képesek gyártani, de igazi politikafilozófiát nem.”[40]
A politikai filozófia velük szemben egy ideológiamentes alternatívát jelenít
meg. „Bódig szerint a normatív-interpretatív elemzés elméleti lehetőségét a
totalitarizmuskritikák teremtik meg a külső (nem részt vevő) politikafilozófiai
megfigyelő ideológiamentes nézőpontjából.” Vagyis Cs. Kiss szerint a
totalitarizmus-fejezet egyik meghatározó alapfeltevése a politikai filozófia és
az ideológia szembeállítása. Azt állítja a vonatkozó fejezetről, hogy áthárítja
az ideológia és az utópia totális gyanúját az abszolút és a valóságos politikai
ellenfélre (a totalitarizmusra).[41]
Érdemes megint leszögezni, hogy ezek olyan
tételek, amelyekre nem nagyon lehetett hatásuk aktuális kijelentéseimnek. Amit
itt Cs. Kiss mond rólam (rólunk), annak az égadta világon semmilyen textuális
alapja nincsen. A szövegben csak az szerepel, hogy a politikai filozófiai
reflexiók inkább a totalitarizmus kritikáiból származnak (semmint a
totalitarizmus mellett kiálló szerzők műveiből).[42]
Egy szó sincs itt arról, hogy ezek a kritikák teremtik meg az elméleti
lehetőséget az elemzésünk számára, mint ahogy arról sem, hogy ezek
ideológiamentes nézőpontot jelenítenének meg. Elképzelésem sincs, hogy Cs. Kiss
milyen alapon tulajdonítja nekem azt a nyilvánvalóan téves nézetet, hogy a
totalitarizmus-kritikák ideológiamentes nézőpontot jelenítenek meg. Már csak
azért sem, mivel az ideológiamentességnek nincs is semmilyen szerepe az
elemzésemben, módszertani meggyőződéseim semmi ilyesmit nem implikálnak.
Az ideológiamentességre való utalás magának Cs.
Kissnek az elemzésben is furcsának tűnik, hiszen egyébként azt hangoztatja,
hogy az általunk alkalmazott politikai filozófiai keret „totálisan” liberális.
Sőt, mint az egyik szöveg címe is utal rá, a mérsékelt állam elmélete egészében
egy liberális dogma. Így aztán Cs. Kissnek tovább kell mennie, és úgy kell
ábrázolnia engem, hogy mint aki azt gondolja, ez a bizonyos ideológiamentes,
külső, politikai filozófiai nézőpont az abszolút politikai ellenség, a
liberális politikai ellenfél pozíciója.[43]
Ez ugyebár azt a hihetetlenül abszurd nézetet tulajdonítja nekem, hogy a
liberális politikai filozófus nézőpontja ideológiamentes. Gondolom nem meglepő,
hogy ennek sincs és nem is lehet textuális alapja sem a kritizált könyvben, sem
bármilyen más szövegemben. A Cs. Kiss által elemzett rész történetesen azt
tartalmazza, hogy a totalitarizmus politikai jellemzésénél azt kell tekintetbe
vennünk, hogy milyen politikai elvek rajzolódnak ki totalitarizmus elméleti
igazolásából, illetve a totalitárius gyakorlatból.[44]
Ebben a tételben, mint látszik, a liberális politikai filozófiai tételeknek
nincsen szerepe. A tétel valójában arról szól, hogy ebben a könyvben a
totalitárius berendezkedéseket is az interpretív módszertan keretei
között kell vizsgálnunk.[45]
Úgy vélem ebből már látszik, hogy az elemzés alatt
álló kritikában a totalitarizmus és az ideológia, illetve a politikai filozófia
közötti viszony tekintetében Cs. Kiss kreatív fordítói gyakorlata és
fogalomköltészete határozza meg álláspontom (álláspontunk) ábrázolását. Ha
valaki csak Cs. Kiss szövegét olvassa, az a benyomása támadhat, hogy
könyvünkben centrális jelentősége van a politikai filozófia és az ideológia
szembeállításának. Cs. Kiss úgy ragadja meg a totalitarizmus-fejezetet, mint
amely éppen ezt a szembenállást aknázza ki a mérsékelt állam javára. „A
totalitárius berendezkedésekben az intézmények autoritásigénye az ideológiára
támaszkodik, amely a totális radikális-forradalmi racionalizmus
’propagandisztikus’ kifejeződése; ezzel szemben a mérsékelt államokban az
intézmények autoritásigénye a politikafilozófiára támaszkodik.”[46]
Ehhez képest az a helyzet, hogy az ideológia fogalma a legtöbb fejezetben még
csak nem is szerepel. (Egyáltalán nem szerepel a legfontosabb fejezetekben.)
Komolyabb jelentősége kizárólag a Cs. Kiss által mérhetetlenül túlhangsúlyozott
(drámai végkifejletként jellemzett) totalitarizmus-fejezetben van. Ráadásul
abban is csak egy helyen merül fel az ideológia és a politikai filozófia
(politikai eszmeáramlatok) közötti viszony, és ott sem úgy, mint ami valamiféle
elvi különbséget fejez ki.[47]
Itt is pregnánsan nyilvánul meg tehát, hogy Cs.
Kiss olyannyira belebonyolódik a saját maga által kreált problematikába, hogy
teljesen elszakad a szöveg valóságos fogalmi és érvelési stratégiájától. Nehéz
találva éreznem magam, amikor Cs. Kiss végül „leleplezi”, hogy a tudomány
nézőpontjából az ideológia és a politikai filozófia racionalitásigénye között
nincs különbség.[48] Itt csak
annyi történik, hogy végre valahára sikerül felszámolnia egy saját maga által
kreált szembeállítást. Egy olyan szembeállítást, amit a szövegben tudatosan
kerültem. Magam is azt gondolom, hogy elvi alapon nem tehetünk különbséget egy
politikai ideológia és egy politikai filozófiai koncepció racionalitásigénye
között. Egyebek közt ezért is nem próbáltam meg olyasféle határvonalat húzni a
kettő közé, amit Cs. Kiss költött bele a szövegembe.[49]
És ezért nem érzem, hogy bármiképpen is érintett lennék, amikor Cs. Kiss azt
veszi fontolóra, hogy a politikai filozófia milyen feltételek között lehet
„ideológiamentes normatív tudomány”.[50]
12. Láthatjuk mindebből, hogy Cs. Kiss Lajosnak a módszertani pozíciónkkal
kapcsolatos mély értetlensége és a totalitarizmus-fejezet fogalmi
stratégiájának teljes elvétése hogyan vezet el ahhoz a kulcstételhez, hogy
szerintem (szerintünk) a liberalizmusnak kell kidolgoznia a totalitarizmus
„igazi” elméletét, amely igazolja a totalitárius berendezkedés illegitimitását.[51]
„A politikafilozófia mint totális liberális ideológia (legitimációs doktrína)
hivatása tehát a delegitimáció.”[52]
Így az általunk adott elemzések (amelyek összessége csak idézőjelbe téve
nevezhető elméletnek) „a zsarnokság elleni harc és alkotmányvédelem céljából
legitimációs doktrínákat gyártó liberális világnézet-filozófia érvényességi
körébe” tartoznak[53]
— nem pedig a tudomány érvényességi körébe. Úgy vélem, ez tekinthető Cs. Kiss
végső ítéletének A mérsékelt állam eszméje és elemei című könyv fölött.
Ezzel szemben újra le kell szögezni, hogy az
interpretív elméletnek nem az a feladata, hogy politikai intézmények bármely
konstellációjáról kimondja, hogy igazolt, hanem az, hogy tárja fel azokat az
igazolási kérdéseket, amelyek azok számára vetődnek fel, akiknek az életére a
vonatkozó politikai intézmények hatást gyakorolnak. Ennél is fontosabb, hogy a
politikai filozófia szerepe ebben az elméleti keretben a politikai intézmények
gyakorlatának megvilágításában áll. Vagyis azokra az elvekre kell rámutatnia,
amelyek az intézményekben testet öltenek. A politikai filozófiai koncepciók
felidézésének az a funkciója, hogy felismerhetővé tegye azokat az elveket,
amelyek gyakorlatimmanens gyakorlati elvekként nyilvánulhatnak meg. Ez
nagyjából az a módszer, amit Jules Coleman explanation by embodiment-nek
nevez.[54] Merthogy vannak olyan társadalmi
gyakorlatok, amelyeket a bennük megtestesült elvek terminusaiban kell megértenünk.
Úgy vélem, a politikai intézmények gyakorlata is ezek közé tartozik. Így
viszont teljesen torz, és az általunk leírtaktól teljesen idegen az az
elképzelés, hogy itt bármelyik ideális-gyakorlati politikai filozófiai
koncepciónak (például a liberalizmus valamelyik változatának) kell elméletet
adnia politikai gyakorlatokról. (Egyébként is, milyen az, amikor „a
liberalizmus” alkot elméletet?)
Ha így rögzítjük az interpretív elmélet szerepét,
akkor hamar világossá válhat, hogy semmi szükségem nincsen arra, hogy a
politikai filozófiai minőséget elvitassam a totalitarizmus mellett kiálló
szerzők műveitől. Nem kell azt állítanom az ideológiáról, hogy „nem képes igazi
politikai eszméket és elveket szolgáltatni a hatalmi állam intézményei és
autoritásigényének az igazolására”.[55]
A mércét ugyanis az jelenti a könyvben, hogy a politikai filozófiai koncepciók
mennyire termékenyek az interpretív elemzés szempontjából. Így tehát nem azért
nem fogadom el Lenin vagy Carl Schmitt műveit vezérfonalként a vonatkozó
fejezetben, mert politikai filozófiai helyett csak ideológiát gyártottak, hanem
azért, mert amit ők mondtak, illetve amit a totalitárius mozgalmak ideológiái
kifejezésre juttattak, az nincs fedésben az intézményes gyakorlat által
megtestesített elvekkel. Ezért iktattam be néhány megjegyzést arról, hogy
milyen is a viszony a totalitárius gyakorlat és az ideológia között.[56]
Ebből a részből Cs. Kiss Lajos nem idéz, talán mert kiderülne belőle, hogy nem
gondolom, hogy az adott ideológiák funkciója a totális elleplezés lenne.
(Egyébként is, honnan jön ide ez a „totális” elleplezés?) Az is kiderülhetne
belőle, hogy a totalitárius mozgalmak ideológiáiról nem állítom, hogy nem képesek
igazi politikai filozófiát megjeleníteni.[57]
Szögezzük le tehát, hogy a magam részéről nem
vitatom, hogy Lenin vagy éppen Carl Schmitt nézetei politikai filozófiai
koncepciókká állnak össze, amelyek más politikai filozófiai nézetekkel szemben
vitaképesek.[58] Ez a
politikai filozófiai potenciál azonban egészen más kérdéseket érint, mint az,
hogy az adott politikai filozófiai konstrukciók mennyiben feleltethetőek meg a
totalitárius gyakorlatnak. Kifogásolt és eltorzított állításaim erre
vonatkoztak. Kifejezetten a totalitárius gyakorlatról állítom, hogy
legitimálhatatlan, vagyis a totalitárius gyakorlatban megtestesülő elvektől
vitatom el, hogy elegendő legitimációs potenciáljuk lehetne egy nyílt politikai
diskurzusban.
13. Mindenképpen külön megfontolásra érdemes Cs. Kissnek az a felvetése,
hogy elemzéseink alkotmányvédő funkciót töltenek be.[59]
Elképzelésem sincsen, hogy Cs. Kiss honnan meríti ezt a funkcionális tételt. Ha
úgy érti, hogy a szerkesztők (szerzők) szubjektív intenciója az volt, hogy
hozzájáruljanak az alkotmányos demokrácia intézményeinek megszilárdulásához
Magyarországon, vagy hogy az állampolgári nevelés szolgálatába állítsák
elméleti erőfeszítéseiket, akkor ezt közvetlen érintettként, első kézből,
határozottan cáfolnom kell. A könyv megírásához vezető egy éves folyamatban
semmi nem merült fel, ami akár csak hasonlíthatna ehhez. Úgy vélem, ezt a többi
szerző is igazolhatja, akik semmi ilyesféle instrukciót nem kaptak a
szerkesztőktől a saját fejezeteik vonatkozásában. Ha viszont Cs. Kiss arra
utal, hogy ezeket a funkciókat a könyv a szerkesztők és a szerzők szubjektív
szándékaitól függetlenül, „objektív értelemben”, a szerkesztők politikai
filozófiai meggyőződéseinek elkerülhetetlen következményeként, netán
tudatalatti motívumok folytán vette fel, akkor attól tartok, hogy Cs. Kiss igen
homályos és misztikus feltételezések irányába terel bennünket. Úgy vélem, egyik
esetben sem tekinthetjük Cs. Kiss „funkcionális értelmezését” megalapozottnak.
(Egyébként az, hogy figyelmeztet minket arra — mintha csak megfeledkeztünk
volna róla —, hogy az alkotmányvédelemre külön intézmények vannak a
Köztársaságban,[60] így az nem
a tudomány gondja és dolga, a „szubjektív intenciókon” alapuló magyarázatot
valószínűsíti. Holott az áll gyengébb lábakon.)
Említettem ennek a résznek az elején, hogy Cs.
Kiss főleg arra a tételemre érzékeny, hogy a totalitárius berendezkedést nem
lehet legitimálni. Érdemes kiemelni, hogy Cs. Kiss nem arra törekszik, hogy ezt
a tételt megcáfolja, hanem arra, hogy megmutassa, nem rendelkezik tudományos
minőséggel.[61] Éppen ezért
Cs. Kiss kritikájának elemzése fényében le szeretném szögezni, hogy úgy vélem,
ez az állítás igenis tudományos minőséggel rendelkezik, azaz tudományos
érvekkel védelmezhető, és én tudományos érvekkel védelmeztem. Azt is gondolom,
hogy ennek az igénynek a megcáfolására nem alkalmas a Cs. Kiss által
alkalmazott módszer. Nemcsak azért nem, mert Cs. Kiss nem volt képes hitelesen
rekapitulálni a tételt megalapozó összefüggéseket, hanem azért sem, mert hozzá
sem kezdett a tétel tudományos megcáfolásához. Ahhoz ugyanis nem azt kell
tisztázni, hogy mik lehetnek vele a (hátsó) szándékaink, vagy hogy milyen
ideológiai kötődések bizonyíthatóak rá, hanem azt, hogy nem igaz (mivel a
tudomány értékmeghatározottságát az igazság jelenti). Éppen ezért ha Cs. Kiss
Lajos (kifejezetten a tudományos szempontból) problematikusnak tartja, hogy a
totalitárius gyakorlatot legitimálhatatlannak nevezem, akkor a tézis tartalmát
kell célba vennie. Vagyis legalább potenciális igaznak kell elfogadnia a tétel
tagadását. Azt kell állítania, hogy legalább elvileg lehetségesek olyan
helyzetek, amelyekben emberi közösségeknek olyan politikai gyakorlatokra van
szükségük, amilyet a bolsevikok, illetve a nácik alakítottak ki. Ebben az
esetben kész leszek az általa védelmezett tétel igazságigényét vitában mérlegre
tenni. Ekkor talán megszabadulunk a rengeteg elvont fogalmi játéktól a
tudományos diskurzus követelményeiről, és végre meghatározott állítások
igazságértékéről fogunk vitatkozni. Mert az ő részéről éppen ez az, ami eddig
elmaradt.
Liberalizmus, konzervativizmus, szocializmus
14. A Cs. Kiss által adott kritikának már a címéből is kiderül, hogy a
mérsékelt államról szóló elemzéseinket a liberalizmus megnyilvánulásának
tekinti. Pontosabban liberális dogmaként igyekszik lejáratni. Érdemes külön is
elemzés alá vonni Cs. Kiss kritikájának ezt a vonatkozását.
Értelmetlen lenne tagadni
vagy elhallgatni, hogy a könyv két szerkesztője, akik az összterjedelem mintegy
kétharmadának a szerzői is (és akik a többi fejezetre is mély hatást
gyakoroltak), politikai filozófiai meggyőződéseiket illetően a liberálisok közé
sorolhatóak. Természetesen meg kell engednünk a lehetőséget, hogy ez a
politikai háttérmeggyőződés hatást gyakorolt az elkészült anyagra, és hogy ez a
hatás alkalmanként némi liberális elfogultságot eredményezett. Az azonban, hogy
az egész művet úgy állítsa be valaki, mint egy ideológiai program
végrehajtását, amely a liberalizmussal szemben álló politikai filozófiai
felfogások diszkreditálására, végső soron pedig megsemmisítésére irányul,
teljességgel elfogadhatatlan, és a könyv tudományos-módszertani alapjainak
teljes figyelmen kívül hagyásán alapul.
A liberális kötődés jellegének, mértékének és
jelentőségének meghatározása szempontjából Cs. Kiss számára megint csak a
totalitarizmus-fejezetnek van stratégiai jelentősége. Úgy véli, világosan ki
lehet mutatni, hogy nálunk a totalitarizmus igazi ellenfele a zsarnokság elleni
harc, a liberalizmus.[62]
Szerinte ebben a tézisben fejeződik ki az az ideológiai-politikai
alapmeggyőződés, amely meghatározza a könyvünk felépítését és üzenetét.
A gond az, hogy ezt a tézist megint nem lehet
magából a szövegünkből feltárni. Az, hogy a liberalizmust a zsarnokság elleni
harccal azonosítanánk, ostobaság, amit a könyv sehol nem állít vagy sugall. A
liberalizmus egészen más módon jelenik meg a könyvben.[63]
Ráadásul az az indok, amelynek alapján a totalitarizmust a vonatkozó fejezetben
eleve legitimálhatatlannak mondom (és amit Cs. Kiss fel is idéz), a politikai
racionalizmus kritikáján alapul. Egy olyan gondolati motívumon, amelyről
leszögeztük az I. kötetben,[64]
hogy nem a liberalizmus, hanem a konzervativizmus tematizálta, és amely mellett
nem a liberálisok, hanem a konzervatívok álltak ki következetesen. Számomra
érthetetlen, hogy Cs. Kiss Lajosnak miért nem tűnt fel, hogy a
totalitarizmus-fejezetben a közvetlen értékelést (a tanulságokat) megelőző és
felvezető részben a vezérfonalat egy konzervatív szerző (Roger Scruton)
konzervatív ihletésű elemzése képezi.[65]
15. Ám lehet, hogy mindez irreleváns, hiszen Cs. Kissnek „bizonyítéka” van
arra, hogy könyvünkben végül csak a liberalizmusnak van esélye a
megdicsőülésre. Azt állítja, hogy totalitarizmus-fejezetben „[a] liberalizmus,
szocializmus és konzervativizmus közül egyedül az individuális autonómiát
következetesen védelmező liberalizmus maradt bűntelen, mert képes volt
ellenállni a totalitárius kísértésnek. A liberalizmus ellenfeleiként fellépő
szocializmus és konzervativizmus radikalizálódott, s mindkettő ’a totalitarizmus
felé mutató álláspontot’ alakított ki. Ezért sem a szocialista, sem a
konzervatív politikafilozófia nem lehetett és továbbra sem lehet a mérsékelt
állam eszméjének autentikus képviselője, az alkotmányos demokrácia
védelmezője.”[66]
Úgy vélem, ez a három mondat méltatlan egy olyan
szerzőhöz, aki talán még nem is írt olyan művet, amely ne az általa fontosnak
tartott szerzők álláspontjának részletes elemzésén alapult volna, akinek tehát
több évtizedes tapasztalata van elméleti érvelések rekapitulálásában. Ez a
három mondat ugyanis elképesztő torzítások egész sorát tartalmazza. Először is,
minden alap nélkül úgy kezel engem, mint aki aszerint osztályozza a politikai
filozófiákat, hogy mennyiben lehetnek az alkotmányos demokrácia védelmezői. Egy
olyan nézettel is eljegyez, mely szerint egyedül a liberalizmus maradt bűntelen
a totalitarizmus vonatkozásában, miközben én explicit módon kifejezésre
juttattam egy ettől alapvetően eltérő nézetet. Én azt állítom, hogy a
liberalizmus volt a totalitarizmus legfontosabb ellenfele, és hogy a bal-,
illetve a jobboldali totalitarizmus hívei a szocializmus, illetve a
konzervativizmus egy-egy radikális szárnyából kerültek ki.[67]
Nem azt mondom tehát, hogy a szocializmus és a konzervativizmus
radikalizálódott (és egyaránt a totalitarizmus felé mutató álláspontot
alakított ki). A vonatkozó szöveghelyen nem általában a szocializmusról
beszélek, hanem a szocialisták egy részéről, a másik oldalon pedig nem a
konzervativizmusról, hanem a felvilágosodás ellenségeinek egy csoportjáról.[68]
Sőt, kifejezetten állítom azokról a jobboldaliakról, akik a totalitárius
mozgalmak létrehozásának útjára léptek, hogy, „mivel a politikai racionalizmus
eszközeihez folyamodtak, álláspontjuk már nem volt konzervatívnak nevezhető.”[69]
Ebből pontosan az következik, hogy azt gondolom, a konzervativizmus bűntelen
maradt a totalitarizmust illetően. Továbbá ugyanebben a fejezetben kifejezetten
állítom, hogy a mérsékelt állam egyik koncepcionális változata kizárja a
törvények feletti autoritást, miközben a politikai intézményeket bizonyos
társadalmi célok érdekében igyekeznek felhasználni. Ezt a koncepcionális
változatot tulajdonítom a szociáldemokráciának, mint a szocializmus egyik
paradigmatikus változatának, amelyet így a totalitarizmussal szemben
pozícionálok.[70] Ebből pedig
pontosan az következik, hogy a szociáldemokráciát a mérsékelt állam eszméjének
autentikus képviselőjeként tartom számon. Ennek megfelelően pedig a
szociáldemokráciát is bűntelennek gondolom a totalitarizmust illetően.
Az az állítás, hogy az én nézetem szerint sem a
szocializmus, sem a konzervativizmus nem lehet a mérsékelt állam eszméjének
autentikus képviselője, nemcsak az imént felidézett szövegrészt forgatja ki,
hanem egy sor további kulcsállítást is a könyv egyéb fejezeteiből. Már a II.
kötet legelső fejezetében leszögezem, hogy a mérsékelt állam ma ismert
változatait meghatározó modell az ún. „szabadság által konstituált állam”
modellje. Ennek alapjai pedig a liberalizmusban és a konzervativizmusban
lelhetőek fel.[71] Ennek a
tételnek a fényében hogyan kezelhetném a konzervativizmust a mérsékelt állam
inadekvát megtestesítőjének? A „Közszféra és magánszféra” című fejezetben pedig
azt találhatjuk, hogy a magánszféra elhatárolásának jellegzetesen liberális
modellje (amit Kant neve fémjelez), a 19. századra irreálissá vált. Itt a
szocialista elképzelések segítették elő azt a koncepcionális kiigazítást, amely
a mai mérsékelt államokra jellemző módon alakította át a magánszférához való
viszonyt.[72]
Valóban szó van arról a könyvben, hogy a mérsékelt
állam intézményes változatainak kibontakozásában az utóbbi évszázadokban a
liberalizmus egyfajta vezető szerepet játszott,[73]
ám a mérsékelt állam ma ismert változatai következetesen úgy jelennek meg, mint
amelyek intézményes gyakorlataira mindhárom említett politikai filozófiai hagyomány
hatást gyakorolt, és amelyet mind a három politikai filozófiai hagyományon
belül lehet hitelesen képviselni. Világos például, hogy a piaci beavatkozás
kérdésében a mai alkotmányos demokráciák inkább a szocializmus bizonyos
változataihoz, mint a liberálisok jellemző nézeteihez közelítő megoldásokat
alkalmaznak. Az is világos kell legyen, hogy könyv érvelését (különösen a
totalitarizmus-fejezetben) meghatározza a politikai racionalizmushoz való
kritikus viszony, vagyis az a gondolat, hogy mérsékelt államban a politikai
racionalizmus radikális formái romboló tényezőként jelentkeznek. Márpedig ezt a
felfogást nem a liberalizmus, hanem a konzervativizmus képviseli
következetesen. Innen nézve a könyvben található elemzések lényegesen közelebb
állnak a konzervatív Burke-höz, mint a liberális Benthamhez. Cs. Kiss továbbá
azt is teljesen figyelmen kívül hagyja, hogy a könyvben stratégiai szerepet
játszik a valaha élt egyik legnagyobb konzervatív gondolkodó, Michael
Oakeshott.
Azt gondolom, mindezek fényében nehéz hitelesnek
tekinteni Cs. Kissnek azt a tételét, hogy engem és Győrfi Tamást egy olyan
ideológiai-politikai alapmeggyőződés vezet, mely csak a liberalizmust fogadja
el a totalitarizmus következetes ellenfeleként, sőt, hogy ez, legalábbis az én
esetemben, „vállaltan tudományon kívüli alapmeggyőződés”.[74]
Az most számomra teljesen mellékes, hogy a vonatkozó meggyőződés tudományon
belüli vagy kívüli, a lényeg ugyanis az, hogy nem lehet az alapmeggyőződésem,
mivel nem tartozik azok közé a tételek közé, amelyeket bármilyen körülmények
között is felvállalnék.
Úgy vélem, bármely olvasó, akinek tisztánlátását
nem homályosítják Cs. Kiss Lajos nyilvánvaló elfogultságai, azt fogja látni,
hogy a könyv amellett érvel, hogy a mérsékelt állam sokféle intézményes
változatban megjelenhet, és a modern alkotmányos demokráciák intézményelméleti
változatainak kialakulásához több politikai filozófiai hagyomány is
hozzájárult. A könyvnek éppen az az egyik törekvése, hogy megmutassa, a
mérsékelt állam fogalma az állammal kapcsolatos elméleti problémák
tárgyalásának egy olyan diszkurzív közegét teszi körvonalazhatóvá, amelyben (az
interpretív elemzés tényezőjeként) a liberalizmus, a konzervativizmus, a
szocializmus és a republikanizmus egyaránt konstitutív szerepet tölt be. Az
lehet, hogy ez a törekvés részben vagy egészben kudarcot vallott az általunk
közreadott műben (kész vagyok erről vitát folytatni), ám a törekvés puszta
ténye is egészen biztosan abszurd torzításként leplezi le azt a tételt, hogy a
mérsékelt állam eszméje egy totális liberális ideológia megnyilvánulása.[75]
Azt az állítást pedig egyenesen nevetségessé teszi, hogy nálunk „a mérsékelt
állam eszméje dogmává, s szemben a totalitárius és a teokratikus ideokráciával,
akarva nem akarva, ugyancsak az ideokrácia [!] egyik, liberális típusváltozatának
igazolásává válik.”[76]
16. Lényeges probléma tehát, hogy Cs. Kiss, éppen a mi szándékainktól
eltérően, a liberalizmus számára sajátítja ki a mérsékelt állam eszméjét.
Érdemes azonban némi figyelmet szentelni egy másik, kapcsolódó problémának is:
Cs. Kiss inadekvát módon ragadja meg a liberalizmust, amikor ezt a fogalmat
álláspontunk jellemzésére használja. Itt két összefüggést is ki kell emelni. Az
egyik az, hogy Cs. Kiss egészen fékevesztett liberális elfogultságot lát bele a
szövegünkbe. Ennek legerőteljesebb megnyilvánulása talán az, amikor kijelenti,
a demokrácia és a liberalizmus azonosságának a tézisét képviseljük.[77]
Elképzelésem sincs, hogy honnan veszi ezt a kételen azonosság-tételt, mert a
szövegeinkből biztosan nem. A másik az, hogy Cs. Kiss követi Carl Schmittet
annak az elemi hibának az elkövetésében, hogy a liberalizmust általános
érvénnyel bírálhatónak tartja. A liberalizmust úgy kezeli, mint amelynek
általában tulajdonítható problematikus tételek egy zárt készlete.[78]
Cs. Kiss nem veszi észre, hogy mi, a könyv szerkesztői, még liberálisként is
úgy kezeljük a liberalizmust, mint amelynek lényegi tartalmát nem okvetlenül
lehet meghatározni.[79]
Elképzelésem sincsen, hogy Cs. Kiss miből gondolja, hogy vannak olyan belső
problémái a liberális gondolkodásnak, amelyek egyaránt (és ugyanabban az
értelemben) merülnek fel Jeremy Benthamnél, John Rawlsnál, Robert Nozicknál és Joseph
Raznál. Nem is igen lehet erről elképzelésem, hiszen Cs. Kiss Lajos nem szokott
odáig süllyedni, hogy mértékadó liberális szerzőket idézzen, és hogy bármely
kiemelkedő liberális szerzőt tárgyszerű bírálatnak vessen alá.[80]
Ez egyébként azzal is remekül érzékeltethető, hogy
Cs. Kiss mindenféle állításokat tesz arról, hogy miféle liberális dogmatizmus
nyilvánul meg az elemzéseinkben, annak azonban pillanatnyi figyelmet sem
szentel, hogy mit értünk liberalizmuson. Holott a könyv, az I. kötetben, igen
terjedelmes elemzést tartalmaz a liberalizmus politikai filozófiai tartalmáról.
Cs. Kissnek azonban éppen elég, hogy a liberalizmus címkéjét ragaszthatja ránk,
aztán már magabiztosan mozoghat előítéletes tételeinek közegében.[81]
Amennyire látom, a szakirodalomban ma már igen ritkán választják a liberalizmus
bírálatának ezt a kivételesen inkompetens módját.
Egy explikálásra érdemes tudományelméleti vita
17. Fentebb ilyen vagy olyan összefüggésben többször is felmerült már, hogy
Cs. Kiss Lajos kritikája alapvetően arra irányul, hogy az általunk kidolgozott
szöveg természetét, illetve „valódi” funkcióját tisztázza. Hogy rámutasson,
hogy amit csináltunk, az egy bizonyos liberális világnézet-filozófia
értelemkörébe tartozik — a tudomány helyett. Cs. Kiss kritikájának lényege
tehát abban a vádban rejlik, hogy az államelmélet jegyzetben kívül kerültünk a
tudományos diskurzuson. Ennek tudható be, hogy kritikája azoknak a
feltételeknek a megfogalmazásával zárul, amelyeket teljesítenünk kellene, hogy
visszakerüljünk a tudomány határai közé.[82]
Végső soron ezeket ajánlja megfontolásra és vitára „a jog(állam)tudomány
autonómiájának, a megismerés és kutatás, valamint az oktatás szabadságának [!]
a védelme érdekében”.[83]
Először is azt kell
látnunk, hogy Cs. Kiss miért gondolja, hogy elhagytuk a tudományos diskurzust.
Úgy tűnik, ezt közvetlenül arra alapozza, hogy megközelítésünk vállaltan
politikai filozófiai jellegű. Tehát az általunk kidolgozott szöveg azért vezet
ki a tudomány területéről, mert benne a politikai filozófia kisajátítja a
tudomány eszméjét és hivatását.[84]
Úgy tűnik, hogy az államelmélet vonatkozásában a politikai filozófiai
megközelítés két ok miatt elfogadhatatlan Cs. Kiss számára. Egyrészt azért,
mert „politikai”, másrészt pedig azért, mert „filozófiai”. Hogy miért okoz
gondot a megközelítés politikai minősége, azzal fentebb már részletesen
foglalkoztam. Cs. Kiss úgy látja, a megközelítésmódunkban megjelenő politikai
minőség ideológiai meghatározottságot, konkrétabban egy totális liberális
ideológia általi meghatározottságot jelent. Mivel erről a dehonesztáló
vádaskodásról már kifejtettem a nézeteimet, most nem foglalkoznék vele tovább.
Ezért érdemes inkább a másik összefüggésre, a filozófiai minőség problémájára
összepontosítani.
Cs. Kiss azt mondja, hogy akár akarjuk, akár nem,
állást foglalunk a tudomány és a filozófia kompetenciavitájában, amikor
elkötelezzük magunkat amellett, hogy a politikai filozófia illetékes a
politikai és az állami végső értelemproblémájának tisztázásában.[85]
Egy bizonyos értelemben természetesen szó van nálunk efféle elkötelezettségről.
A politikai és az állami konceptuális problémáját valóban a politikai
filozófiához utaljuk. (Bár egyébként hova máshova lehetne utalni a politikai konceptuális
problémáját? Úgy vélem, a politikai konceptuális problémája éppoly
természetességgel tartozik a politikai filozófiához, ahogy a lét konceptuális
problémája az ontológiához.) Az igazi kérdés azonban inkább az, hogy ezzel
valóban egy bizonyos kompetenciavitában foglalunk-e állást. Nos, ebben a
tekintetben inkább arról van szó, hogy én itt nem látom szükségét semmiféle
kompetenciavita tematizálásának. Nem látom sem értelmét, sem szükségét, hogy a
filozófiát és a tudományt egymás alternatíváiként fogjuk fel. Úgy vélem, a
politikai filozófiai elemzés, ha megfelelő módszertani keretben folytatják le,
tudományos igényű állításokat eredményezhet. Azok a normatív tartalmú
állítások, amelyeket az intézmények értelmével, illetve igazolási feltételeivel
kapcsolatban tesz, adekvációs kritériumokkal vethetőek össze, ezért tudományos
tisztázásnak vethetőek alá, illetve tudományos igényű vitát lehet róluk
folytatni. Éppen ezért semmiképpen sem fogadom el a könyvben kifejeződő
megközelítésmód olyan jellemzését, mely szerint az a politikai filozófia javára
kisajátítja a tudomány eszméjét és hivatását. Már csak azért sem, mert
elképzelésem sincs, hogy a politikai filozófia erre hogyan vállalkozhatna.[86]
18. Mi ennek a jelentősége számunkra? Elsősorban az, hogy ebből a néhány
megjegyzésből is kitűnik, hogy Cs. Kiss Lajos és közöttem (közöttünk) fennáll
egy nézeteltérés a tudomány természetét és értelemkörét illetően. Mármost innen
nézve Cs. Kiss Lajos kritikájának az az egyik meghökkentő sajátossága, hogy
egyetlen ponton sem jelzi, hogy közöttünk fennáll ez a bizonyos
tudományelméleti vita, holott egymás között ezt a vitát többször is explikáltuk
már. Magától értetődően vonatkoztatja rám a tudományosság olyan kritériumait,
amelyeket explicit vagy implicit módon többször is elutasítottam már, gyakran
éppen az ő füle hallatára. Cs. Kiss Lajos azt is pontosan tudja, hogy a
jogtudomány, illetve a jogelmélet elméleti-módszertani és tudományelméleti
kérdései az általam folytatott kutatások középpontjában állnak. Nekem
elsősorban is ez a szakterületem. Részben ennek tudható be, hogy, a legtöbb
Államelmélet jegyzettől eltérően, a mi munkánk a „Bevezetés”-ben felvázol egy
átfogó filozófiai-módszertani keretet, amelyben aztán az egész vállalkozás
kibontakozhat. Érthetetlen számomra, hogy Cs. Kiss Lajos miért nem vállalja fel
a vitát ezzel az elképzeléssel, ha már ennyi mondanivalója van egy olyan
könyvről, amelyet erre alapoztunk. Nyilvánvaló, hogy Cs. Kissnek nem kell
egyetértenie az én tudományelméleti nézeteimmel. Ám hogy nem méltatja őket
vitára, az, igencsak határozott végkövetkeztetései szempontjából, nagyon meglepőnek
látszik.
Cs. Kiss Lajos rendelkezik
egy koherens elképzeléssel arról, hogy mi a tudomány és mi a feladata. Ez az
elképzelés egy olyan diszkurzív közegben gyökerezik, amelyet három szerző
munkássága határoz meg: Max Weber, Karl Mannheim és Edmund Husserl.[87]
Vagyis Cs. Kiss Lajos elképzelései a 20. század első felének kontinentális (és
német nyelvű) irodalmában gyökereznek. Az én elképzeléseim viszont az
angolszász analitikai filozófia második világháború utáni tendenciáihoz
igazodnak. Kiváltképpen erős hatást gyakoroltak rá azok a módszertani viták,
amelyek a jogelméletben folytak a neoanalitikai jogelméletről az elmúlt négy
évtizedben. Cs. Kiss többször is kifejezte már, hogy mennyire lenézi az általam
vezérfonalnak tekintett hagyományt (bár én még sohasem láttam vagy hallottam,
hogy annak bármely fontosabb szerzőjét kompetens kritikával illette volna).
Csodálkozom azon, hogy anélkül leckéztet engem a tudományosság mércéiből, hogy
kritizálná, vagy akárcsak említésre méltatná saját tudományelméleti nézeteimet,
illetve a bennük megnyilvánuló hagyományt.[88]
Itt érdemes tenni egy megjegyzést. A fenti elemzés
során gyakran állt elő olyan helyzet, amelyben azt szokás írni, hogy a kritikus
félreértette az állításainkat. Az imént jelzett tény fényében azonban mindvégig
vonakodtam ennek kijelentésétől, mivel Cs. Kiss Lajossal jó három éve folyik
köztünk egy elméleti-módszertani vita (szóban és írásban — levélben — is),
amelynek során rengetegszer és rengeteg formában hívtam fel a figyelmét az
általam alkalmazott megközelítésmód filozófiai és módszertani sajátosságaira.
Nem tudom, hogy mi az oka annak, hogy az általam felhozott szempontokat ebben
az elemzésben teljesen figyelmen kívül hagyja, de a félreértés nem tartozik az
esélyes jelöltek közé.
19. Ha az általunk jegyzett szöveg tudományos minőségének kérdéséről van
szó, mindenképpen hiba lenne figyelmen kívül hagyni Cs. Kiss Lajos kritikájának
egy további érdekes vonatkozását: mint fentebb itt-ott jeleztem is, ez a
megsemmisítő kritika nem alapul egyetlen általunk hirdetett tézis tartalmi
igazságigényének megkérdőjelezésén sem. Szövegei többszöri áttanulmányozása
után sem tudok felidézni egyetlen pontot sem, ahol kijelentené, hogy ebben és
ebben tévedünk, hogy amit itt és itt állítunk, az nem igaz, hanem hamis. Holott
a tudományosság elemi mércéje nyilvánvalóan abban áll, hogy az ember védhető
igazságigényekkel lépjen fel. Ha mi kiléptünk a tudományosság határai közül,
akkor ennek nyilván meg kellene mutatkoznia abban, hogy téziseinknek nincs meg
a kellő igazságértéke. Ám ennek megmutatására Cs. Kiss kísérletet sem tesz.
Ehelyett, mint jeleztem, egyfajta „funkcionális értelmezésnek” veti alá az
anyagot, hogy rámutasson, az valami másra szolgál, mint a tudományos érvelések.
Így viszont igen megnehezíti a dolgunkat, ha okulni szeretnénk
megfigyeléseiből. Nem tudhatjuk például, hogy mit kellene kezdenünk azzal a
szerintünk igaz állítással, mely szerint az alkotmányos intézmények felépítése
és működése politikai filozófiai tartalmakkal terhes, és kielégítő megértése
nem képzelhető el ezeknek a politikai filozófiai tartalmaknak a feltárása
nélkül. Merthogy nagyobbrészt ezen a kulcstételen alapulnak a kritikával
illetett könyvet illető módszertani és tematikai döntések. Úgy vélem, Cs. Kiss
kritikája éppen tudományos szempontból marad komolytalan mindaddig, amíg nem
vállalkozik ennek a nézetnek a kritikájára. Amíg nem hoz fel érveket amellett,
hogy ez a nézet téves, vagy hogy egészen más következmények adódnak belőle,
mint amelyeket mi gondoltunk.
20. Befejezésként azt szeretném leszögezni, hogy ezzel a szöveggel nem az
volt a célom, hogy jelezzem, A mérsékelt állam eszméje és elemei című
könyvvel nincsen semmi probléma. Lehetséges, hogy fontos pontokon nem tudtuk
elkerülni azokat az elfogultságokat, amelyeket el szerettünk volna kerülni.
Lehet, hogy tettünk olyan kijelentéseket, amelyeknek nem itt van a megfelelő
helyük. Biztos vagyok abban, hogy rengetegszer fogalmaztunk félrevezetően, hogy
vannak olyan tételek, amelyeket végül tévesnek kell majd tekintenünk.[89]
Azt is tudom, hogy a könyvnek vannak szerkezeti problémái. Ma már hibásnak
tekintem például azt, ahogy a II. kötet kulcsfejezetei között felosztottuk a
tematikát. Az adott kötetet nem a mérsékelt állam eszméjének kifejtésével
kellett volna kezdenünk. Így ugyanis az a helyzet állt elő, hogy párhuzamosan
fut egy konceptuális összefüggésekre vonatkozó elemzés (amelynek centrumában az
autoritás fogalma áll), illetve egy gyakorlati elvekre összpontosító elemzés.
Ezek az elemzések csak a „Szuverenitás és joguralom” című fejezetben
találkoznak össze. Ez a szerkezet fölöslegesen bonyolulttá teszi a fejezetek
közötti összefüggéseket, és azzal a veszéllyel is jár, hogy néhányszor
indokolatlanul keverednek a konceptuális és a gyakorlati elvekre vonatkozó
megfontolások. Biztos vagyok benne, hogy ez utóbbi veszélyt nem tudtuk mindig
elhárítani. Ám azt le kell szögezni, hogy Cs. Kiss eljárása, amely semmi
tiszteletet nem mutat a szövegünk immanens törekvései és tendenciái iránt, és
amely végül elképesztő vádaskodásokba torkollik arról, hogy a szerzőket,
illetve szerkesztőket vállaltan tudományon kívüli meggyőződések vezették, és
hogy tulajdonképpen egy liberális ideokrácia harci eszközeit próbálták
előállítani, teljesen alkalmatlan a könyvben valóban benne rejlő hibák felmutatására.
Őszintén örülök, hogy Cs. Kiss eljárása egészen kivételesnek mondható a hazai
jogelmélet és államelmélet művelői között. Remélem, ez így is marad.
[1] Lásd Bódig Mátyás — Győrfi Tamás (szerk.): Államelmélet: A mérsékelt állam eszméje és elemei. I-II. Miskolc: Bíbor, 2002.
[2] Lásd Cs. Kiss Lajos: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’. In: Cs. Kiss Lajos (szerk.): Carl Schmitt jogtudománya: Tanulmányok Carl Schmittről. Budapest: Gondolat, 2004. Cs. Kiss Lajos: ’Exkurzus III.: A mérsékelt állam liberális dogmája’. In: Carl Schmitt jogtudománya.
[3] Cs. Kiss azt mondja, hogy könyvünk a szerzők szándékától függetlenül is felfogható egy Carl Schmitt-tel folytatott rejtett polémiának. Lásd Cs. Kiss: ’Exkurzus III.’ 426. o. Ezt arra alapozza, hogy Schmitt liberalizmus-kritikája szerinte vonatkoztatható ránk. Mint lentebb jelzem majd, ez a tétel, ennek az igazolásnak a fényében, nem fogadható el, mert Cs. Kiss nem látja jól a könyv viszonyát a liberalizmushoz.
[4] Lásd uo. 434. o., 45. lábjegyzet.
[5] Lásd A mérsékelt állam eszméje és elemei I. 12-13. o. Lásd különösen Bódig Mátyás: ’Politikai filozófiai jelentésrétegek az alkotmányban’. In: 43 (2002) 1-2. Állam- és Jogtudomány 3-22. Bódig Mátyás: ’Adalékok a jogi érvényesség jogelméleti problémájának tisztázásához’. In: 4 (2003) 1. Jogelméleti Szemle (www.extra.hu/jesz). Bódig Mátyás: ’Gyakorlati filozófia és a jogelmélet módszertani problémái’. In: 44 (2003) 1-2. Állam- és Jogtudomány 109-141. Bódig Mátyás: ’Rendszerváltás, politikai moralitás, legalitás’. In: 7 (2003) 2. Fundamentum 87-94. Bódig Mátyás: ’A jog és a politika közötti fogalmi kapcsolat: Egy tisztázási kísérlet’. In: 45 (2004) 1-2. Állam- és Jogtudomány 51-86. A vonatkozó nézeteket a közelmúltban megjelent könyvem is tartalmazza. Lásd Bódig Mátyás: Jogelmélet és politikai filozófia: Jogelméleti módszertani vizsgálódások. Miskolc: Bíbor, 2004. Cs. Kiss Lajos csak az államelméleti jegyzetre hivatkozik. Mindem más művemet figyelmen kívül hagyja. Hasonlóképpen jár el Győrfi Tamással is.
[6] Lásd Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 113. o.
[7] Lásd uo.
[8] Lásd A mérsékelt állam eszméje és elemei I. 7-8. o.
[9] Lásd Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 113. o.
[10] Lásd uo. 118. o., 277. lábjegyzet.
[11] Egyebek közt azért, mert Mannheim ideológiafogalmát erőltetettnek és elhibázottnak tartom. Ebben a vonatkozásban teljesen egyetértek Sartorival. Vö. Giovanni Sartori: Demokrácia. Budapest: Osiris, 1999, 206-207. o.
[12] Lásd Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 112. o.
[13] Lásd uo. 112. o., 256. lábjegyzet.
[14] Uo. 116. o.
[15] Lásd uo. 112. o.
[16] Lásd Bódig: ’Adalékok a jogi érvényesség jogelméleti problémájának tisztázásához’. Bódig Mátyás: ’Válasz — Jakab András felhívására’. In: 4 (2003) 2. Jogelméleti Szemle (www.extra.hu/jesz). Bódig: Jogelmélet és gyakorlati filozófia 557-577. o.
[17] Lásd Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 112. o.
[18] Lásd uo. 113. o.
[19] „Ebben a keretben és ebben a terjedelemben csak a történetileg létező államok egyik alapvető változatát tudjuk a kellő részletességgel bemutatni. (…) Ezt a strukturális változatot nevezzük majd mérsékelt államnak.” A mérsékelt állam eszméje és elemei I. köt. 8. o.
[20] „[A]z állam különböző történeti változatait nem ugyanazokra a politikai elvekre alapozták.” Uo.
[21] Lásd Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 115. o.
[22] Lásd uo. 115. o., 269. lábjegyzet.
[23] Az utóbbi állítás például azt a tételünket forgatja ki, hogy a gyakorlati indokok előállításának funkcióját nem az elméleteknek, hanem az intézményeknek tulajdonítjuk. Lásd A mérsékelt állam eszméje és elemei II. 10. o.
[24] Lásd Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 113-114. o.
[25] Az egyik az, hogy ez a fejezet kínálná a legjobb alkalmat Cs. Kiss Lajos számára, hogy Győrfi Tamásnak is figyelmet szenteljen.
[26] Lásd A mérsékelt állam eszméje és elemei II. 65-88. o.
[27] Cs. Kiss: ’Exkurzus III.’ 427. o.
[28] Lásd uo.
[29] Lásd A mérsékelt állam eszméje és elemei II. 9-12. o.
[30] Lásd uo. II. 106-110. o.
[31] Lásd uo. II. 15. o.
[32] Cs. Kiss: ’Exkurzus III.’ 428. o.
[33] Lásd Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 119. o.
[34] Lásd A mérsékelt állam eszméje és elemei II. 305-306. o.
[35] Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 118. o.
[36] Egyébiránt a Cs. Kiss által alkalmazott megfogalmazás tartalmaz olyasmit is, ami megfelel az álláspontomnak. Valóban azt gondolom, hogy a totalitárius berendezkedések nem képesek autoritásigazoló elméletek kifejlesztésére. Ennek pedig az az oka, hogy elméleteket emberek, nem pedig „berendezkedések” fejlesztenek ki, azok az emberek pedig, akik a totalitárius politikai gyakorlatot kialakítják, ennek során nem elméleteket fejlesztenek ki, hanem cselekvésmódokat. De ez természetesen bármilyen más politikai berendezkedésről is elmondható lenne. Úgy vélem, a demokratikus berendezkedés sem képes autoritásigazoló elméletek kifejlesztésére. Ezt a teoretikusoknak kell elvégezniük, ha egyébként szükségét érzik.
[37] „Nehézséget jelent, hogy a totalitarizmusnak nincsenek olyan igazolási célú elméletei, amelyek hűen tükröznék a totalitarizmus működését, és egyszersmind felsorakoztatnák azokat a lehetséges politikai filozófiai érveket, amelyek mellette szólnak. (Lenin államelméleti művei nem a totalitarizmusról szólnak, Carl Schmitt pedig valójában nem ismerte fel az általa pártolt hitlerizmus valódi természetét.)” A mérsékelt állam eszméje és elemei II. köt. 289. o.
[38] Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 118. o.
[39] Azt pedig már mosolyogtatónak tartom, hogy Cs. Kiss azt is állítja, hogy a totalitarizmus-fejezetben elvitatom Carl Schmitt-től a néhány oldallal korábban odaítélt politikafilozófusi címet. Lásd uo. 120. o. Leszögezem, hogy az imént említett kitétel az egyetlen, amely az adott fejezetben utalást tartalmaz Schmittre. Hogy ebből valaki azt olvassa ki, hogy Schmittet nem lennék hajlandó politikafilozófusnak nevezni, a fogalomköltészet egyik különös vadhajtása.
[40] Cs. Kiss: ’Exkurzus III.’ 433. o. Szeretném leszögezni, hogy mivel a könyv a mérsékelt állam koncepcionális alternatívái („ellenfelei”) közé sorolja az abszolút szuverenitást is, és mivel ennek ismertetjük néhány igazoló-elméletét is, Cs. Kiss állítása azt implikálja, hogy szerintünk az olyan szerzők, mint Jean Bodin, Thomas Hobbes vagy éppen G. W. F. Hegel, nem voltak képesek politikai filozófiát alkotni, legfeljebb a hazugság és a manipuláció értelmében vett ideológiát. Nem hinném, hogy bárki is erre a következtetésre jutna, aki figyelmesen elolvassa, amit ezekről a szerzőkről írtunk.
[41] Lásd uo. 431. o.
[42] Lásd A mérsékelt állam eszméje és elemei II. köt. 289. o.
[43] Lásd Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 119. o.
[44] Lásd A mérsékelt állam eszméje és elemei II. köt. 290. o.
[45] Az sem mellékes, hogy Cs. Kiss hozzáköltötte a szövegemhez azt a motívumot, hogy a vonatkozó értelmezésnek a „külső megfigyelő” nézőpontjából kell végbemennie. Holott az én elemzésemben nem játszik szerepet a belső és a külső megfigyelő pozíciójának megkülönböztetése. Cs. Kiss a „totalitarizmus kritikái” szófordulatot fordítja le a „külső (liberális!) politikai filozófiai megfigyelő” fordulatra. Ez talán egy kicsit több mint kreatív fordítás.
[46] Cs. Kiss: ’Exkurzus III.’ 430. o. Az most mellékes, hogy a totalitárius mozgalmak ideológiáját nem nevezem propagandisztikusnak. A propaganda úgy szerepel, mint az ideológia terjesztésének egyik intézményes kerete. Lásd A mérsékelt állam eszméje és elemei II. köt. 300. o. Az is mellékes, hogy sehol nem írom le azt a sületlenséget, hogy bármely állam autoritásigénye a politikai filozófiára támaszkodna.
[47] Lásd uo. II. köt. 291. o.
[48] Lásd Cs. Kiss: ’Exkurzus III.’ 430. o.
[49] Ugyanakkor Cs. Kiss hibázik, amikor ugyanitt azt állítja, a politikai filozófia éppúgy legitimációs doktrínaként épül ki, mint az ideológia. A politikai filozófia lehet legitimációs doktrína, de lehet más is. Egy konceptuális politikai filozófia (amely tisztázza az olyan fogalmakat, mint politikai kötelezettség vagy politikai autoritás), nem válaszol meg igazolási kérdéseket.
[50] Uo. 431. o.
[51] Lásd uo. 433. o.
[52] Uo.
[53] Lásd uo.
[54] Lásd Jules L. Coleman: The Practice of Principle: In Defence of a Pragamatist Approach to Legal Theory. Oxford: Oxford University Press, 2001, 8. o.
[55] Cs. Kiss: ’Exkurzus III.’ 432. o.
[56] Lásd A mérsékelt állam eszméje és elemei II. köt. 297-298. o.
[57] Lásd Cs. Kiss: ’Exkurzus III.’ 433. o. Egyébként érdekelne, hogy mi az az „igazi” politikai filozófia. Könyvünk vagy bármelyik más publikált szövegünk melyik részéből veszi Cs. Kiss ezt a konstrukciót?
[58] Ebből az is látszik, hogy, Cs. Kiss felvetésével ellentétben, semelyik államelméleti koncepciótól sem tagadom meg az igazsághoz való közelítést „azon az alapon, hogy ideológia” Vö. uo. 434. o. Vannak olyan esetek, amikor egy államelméleti koncepció nem közelít az igazsághoz, de ennek semmi köze az ideológiai meghatározottsághoz.
[59] Lásd például uo. 434. o.
[60] Lásd uo.
[61] Lásd uo. 430., 431., 433. o.
[62] Lásd Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 119. o.
[63] Lásd A mérsékelt állam eszméje és elemei I. köt. 189-220. o.
[64] Lásd uo. 126. és 136. o.
[65] Lásd uo. II. köt. 301-305. o.
[66] Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 119-120. o.
[67] Lásd A mérsékelt állam eszméje és elemei II. köt. 295. o.
[68] Lásd uo.
[69] Uo. 296. o.
[70] Lásd uo. 291. o.
[71] Lásd uo. 22. o.
[72] Lásd uo. 180. o.
[73] Lásd uo. I. köt. 137. és189. o.
[74] Lásd Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 119. o.
[75] „A mérsékelt állam az ideokráciával szemben a politikafilozófiára, azaz a totális liberális ideológiára alapított uralom típusát szemlélteti.” Cs. Kiss: ’Exkurzus III.’ 432. o.
[76] Uo. 433. o.
[77] Lásd uo.
[78] Lásd uo. 426. o.
[79] Vö. különösen A mérsékelt állam eszméje és elemei I. köt. 128-134. és 211-212. o.
[80] Ez azért is érdekes, mert Cs. Kiss a totalitarizmus-fejezet kapcsán éppen azt rója fel nekem, hogy következetesen kizárom a belső megfigyelő perspektíváját, s ezzel lényegében feladom a tudományos megismerés objektivitásra és tárgyszerűségre támasztott igényét. Lásd Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 119. o., 280. lábjegyzet. Kíváncsi lennék, hogy Cs. Kiss mit gondol a liberalizmussal kapcsolatos állításainak és sugalmazásainak tárgyszerűségéről.
[81] Egyébként ez az eljárás megint csak inkorrekt Győrfi Tamással, a liberalizmus-fejezet szerzőjével szemben, akit itt is úgy helyez célkeresztbe Cs. Kiss Lajos kritikája, hogy nem kerül sor egyetlen állításának mérlegelésére sem.
[82] Lásd Cs. Kiss: ’Exkurzus III.’ 434-435. o.
[83] Uo. 434. o.
[84] Lásd uo. 427. o.
[85] Lásd Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 112. o.
[86] Ellent is mondana annak a „Bevezetés”-ben explicit módon hangoztatott nézetünknek, hogy az állammal kapcsolatban helye van a politikai szociológiai vizsgálódásoknak. Lásd A mérsékelt állam eszméje és elemei I. köt. 7. o. A könyv azt a meggyőződést tükrözi, hogy a politikai filozófiai megközelítés illetékes a tudományos problémák egy meghatározott körében, de csak a tudományos problémák egy meghatározott körében illetékes.
[87] Lásd Cs. Kiss Lajos: ’A tudásszociológia eszméje és hivatása’. In: Gellériné Lázár Márta – Karádi Éva – Cs. Kiss Lajos (szerk.): Mannheim-tanulmányok. Budapest: Napvilág, 2003. Cs. Kiss Lajos: ’A jogtudomány eszméje és hivatása’. In: Szabó Miklós (szerk.): Regula Iuris: Szabály és/vagy norma a jogelméletben. Miskolc: Bíbor, 2004. Cs. Kiss Lajos: ’A filozófia és a szociológia kompetenciavitája: a tudásszociológia metafizikai teljesítménye’. In: 45 (2004) 1. Világosság 49-75. Cs. Kiss Lajos: A jogtudomány eszméje és hivatása. Budapest: ELTE Állam- és Jogtudományi Kar, 2004.
[88] Ugyancsak említésre érdemes, hogy Cs. Kissnek a tudományos kérdésfeltevésre vonatkozó nézetei mennyire restriktívek. Az államelmélet vonatkozásában például kijelenti, hogy „a tudomány csak abból indulhat ki, hogy az állam létezik, és csak azt kérdezheti: mi az állam, és hogyan lehetséges.” Cs. Kiss: ’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 116. o. Nem azt mondja, hogy ez az egyik lehetséges kiindulópont, hanem azt, hogy csak ebből lehet kiindulni. Ezt én dogmatizmusnak mondanám.
[89] Érdemes megjelölni az egyik ilyen, nyilvánvalóan elhibázott kitételt: „ismernünk kell a mérsékelt állam eszméjét, hogy azonosítani tudjuk a vizsgálat tárgyát képező mérsékelt államokat, illetve a mérsékelt állam jellegzetes intézményeit”. A mérsékelt állam eszméje és elemei I. köt. 8. o. A tétel annak megvilágítását szolgálja, hogy az interpretív elméletnek a könyvünkben egyszersmind normatív elméletnek is kell lennie. Ám sajnos (intencióimmal ellentétben) azt sugallja, hogy a mérsékelt állam eszméjének itt az interpretív módszertan alkalmazásától függetlenül is van valamilyen tárgykonstitúciós szerepe, hogy már akkor jelen van, amikor még semmilyen interpretív elemzésre nem került sor. Holott a mérsékelt állam interpretív elméletének már magát a mérsékelt állam eszméjét is interpretív adatokra támaszkodva kell körvonalaznia. (Bár ez, egyéb okokból, normatív dimenziókat nyit az elemzésben.) Az idézett kitételben az az összefüggés nyer pontatlan és ezért félrevezető kifejeződést, hogy a mérsékelt állam interpretív elmélete csak akkor válik képessé rá, hogy reflektált álláspontot alakítson ki arról, hogy mely államok tartoznak a mérsékelt államok közé, ha a mérsékelt állam eszméje már megnyitotta a releváns normatív elméleti dimenziókat. Ezt a problematikus mondatot Cs. Kiss is idézi (’Találkozások Carl Schmitt-tel’ 112. o., 258. lj.), sőt ezt használja annak egyik bizonyítékaként, hogy nálunk a mérsékelt állam eszméjének ideális rekonstrukciója határozza meg az alapvető értelemigazolási kérdéseket. Bár Cs. Kiss itt is messze túlmegy azon, amit állítottam, és több szöveghely is segíthetné őt abban, hogy tisztázza, mire futnak ki az állításaim, nem kétséges, hogy ebben az esetben a kezére játszott egy általam elkötetett hiba.