Cserne
Péter*
Gazdaság és jog viszonya
a marxista jogelméletben és a jog gazdasági elemzésében:
néhány kritikai szempont
Ha anekdotikusan akarnám kezdeni, ezt írnám: néhány éve, egy csendes
téli estén, egy marxista jogelméletről (MJE) szóló tanulmányt olvasgatva,
egyszer csak különös megjegyzésre bukkantam:
(1) “a marxizmus fedőernyőként és módszertani
mankóként szolgálhatott olyan irányzatok számára, mint [...] a »jog
és gazdaság«”[1]
Akkorra már, úgy éreztem, tudok annyit a jog és gazdaság
“mozgalmáról”, vagyis (ha jól értem) a jog gazdasági elemzéséről (JGE), hogy ez
az állítás legalábbis meghökkentsen. Azután, amikor e konferencia egyik (másik)
szervezője, Jakab András kérdezett, miről szeretnék előadni, eszembe jutott:
itt az alkalom megcáfolni az idézett meghökkentő állítást.
Ez a kísérletem legalább
kétféleképp hozható kapcsolatba a magyarországi marxista jogelméleti örökség problémájával.
Egyrészt tudomány- vagy tudásszociológiailag. Ekkor az volna a kérdés, milyen
szociológiai körülményekkel magyarázható, hogy a két iskola viszonyára
vonatkozó téves álláspont kialakult, és történetesen éppen az (1) alatti
állítás formájában megfogalmazódott. Ezzel szemben az alábbiakban egy másik
utat választok. Első lépésként a gazdaság és a jog viszonyáról a magyar
szocialista jogi irodalomban megfogalmazódott álláspontokat tekintem át. Ez a
vázlatos eszmetörténeti rekonstrukció azután nemcsak azt segíthet
megvilágítani, miben különbözik a két irányzat (MJE és JGE) álláspontja, de azt
is megmutatja, hogy miként vezettek a MJE (legalábbis a magyarországi változat)
gazdaság és jog viszonyával kapcsolatos reflexiói olyan helyzethez, amelyben logikus
módon éppen (1) megfordításának, pontosabban az alábbi állításnak kellett volna
megfogalmazódnia:
(2) “a jog gazdasági elemzése módszertani mankóként
szolgálhat a marxista jogelmélet számára.”[2]
A következőkben tehát először a magyarországi MJE álláspontjának
változásait tekintem át, két részletre összpontosítva: az alap és felépítmény
kategóriáinak különféle értelmezéseire, valamint a gazdasági jog
jogrendszerbeli helyével és módszereivel kapcsolatos vitákra. Tanulmányom
második részében a MJE és a JGE közötti különbségekkel foglalkozom. Ennek során
egyrészt amellett érvelek majd, hogy a két irányzat kapcsolatáról szóló (1)
alatti állítás több súlyos tévedést tartalmaz, másrészt a marxista jogtudományi
és általánosabban: társadalomtudományi törekvések néhány módszertani
problémájáról szólok. Ha ez a kritikai gondolatmenet közvetlenül a (2) alatti
állításba torkollna, abban természetesen volna némi önkényesség. Nem állítom,
hogy egy JGE-hez közel álló felfogás volna a gazdaság és jog viszonyával
kapcsolatos (vagy más) marxista tételek egyedül alkalmas kritikai mércéje, azt
azonban igen, hogy a JGE által (is) követett módszertani szempontok jó érveket
kínálnak a MJE kritikájához.
Gazdaság és jog viszonyának[3]
elméleti igényű vizsgálata nemcsak a nemzetközi irodalomban, hanem
Magyarországon is évtizedekkel a MJE uralomra jutása előtt kezdődött (bár Marx
nézeteinek megjelenésekor egész Európában jelentősen megnőtt a kérdés
vizsgálatára fordított figyelem). Elegendő a XIX. század végének és a XX.
század elejének ezzel kapcsolatos vitáira (Stammler, Weber, Wagner, A. Menger,
Renner),[4]
a hazai irodalomból pedig Moór Gyula és Horváth Barna (Navratil Ákosra
támaszkodó) írásaira utalni.[5]
A kérdés azonban 1948 után új
politikai, ideológiai kontextusban jelent meg. Alap és felépítmény, gazdaság és
jog viszonya a jogelméleti jellegű hazai irodalomban is gyakran tárgyalt
kérdéssé vált, s az is maradt négy évtizeden keresztül — természetesen tartalmi
módosulásokkal. A történelmi materializmus néhány sematikussá egyszerűsített
tétele szinte minden, akár kissé is “elméleti igényű” jogtudományi szövegbe
bekerült, sőt bármely politikai, jogpolitikai vitában is ideológiai fegyverként
forgathatták.
Ezekben az évtizedekben
nemcsak a kérdéshez kapcsolódó Marx-szövegeket, az igényesebbek pedig emellett
Engels kommentárjait, pontosításait (főként a Bloch-hoz, illetve Schmidthez írt
levelet)[6]
idézték folyamatosan monográfiákban, tankönyvekben, szakcikkekben, hanem a
hetvenes évektől a nemzetközi és hazai filozófiai újragondolásokat (Tőkei,
Lukács) is.[7]
Néhányan pedig kritikailag feldolgozták a korábbi jogelméleti
megoldás-kísérleteket is: az 1950-es éveket igen alaposan elemezte Varga Csaba,
a 60-as és 70-es éveket jól áttekintette Bihari Mihály.[8]
Ebben az értelemben tehát a kérdéses négy évtized ezirányú törekvéseinek
feldolgozásában nem vagyok úttörő. Sőt a nyolcvanas évtizedben született
áttekintő és összegző jellegű feldolgozások mint olykor harmadlagos és
negyedleges interpretátort felmentenek a részletes ismertetés feladata alól.
Néhány epizódot villantok fel csupán.
1948 végén jelent meg a Jogtudományi
Közlönyben Túry Sándor Kornélnak a Haladó Jogászok Vitatársaságában tartott
előadása az érdekkutató jogtudomány szerepéről. Ezt a szerepet a “megváltozott
társadalmi viszonyok” között Túry így foglalta össze: “a helyesen alkalmazott
érdekkutató-jogtudomány által posztulált módszertani irányzat egyik legerősebb
biztosítéka annak, hogy a megváltozott élethez, főként a gyökerében
megváltozott társadalmi és gazdasági rendhez simuló új jogelveknek a bírói
jogalkalmazásban a múltból ittmaradt nagyszámú törvények és jogszabályok formai
fennállása alatt is végbemenő kialakulását elősegítse.”[9]
Hiszen “a bíró nem a paragrafusok mechanikus alkalmazója, hanem a mindenkori
állami, társadalmi és gazdasági rendnek védője”. S mint Konsztantinovra
hivatkozva írta: “a szokásjog kialakulásában a mindenkori uralkodó osztály felfogása
volt, illetőleg lehet az irányadó. Hiszen egy adott társadalom uralkodó
teleológiája mindig az uralkodó osztály teleológiája.”[10]
Majd hozzátette: “a jogalkalmazásnak fentebb helyesnek jelzett módja sem kíván
a bírótól mást, mint azt, hogy az állami főhatalomnak a változott viszonyok
folytán a régi törvények szövegének változatlansága mellett is kétségtelenül
megállapítható akaratát fölismerje, és hogy ezzel a helyesen felismert
akarattal szemben ne legyen önálló, hanem ahhoz alkalmazkodjék.”[11]
Ha most álnaiv módon
eltekintünk attól, mire irányult ekkoriban az állami főhatalom akarata, akkor e
kísérlet révén — módszerét tekintve — a hazai jogtudománynak a Visinszkij-féle
szocialista normativizmus uralomra jutása előtti perceit jellemző, s
némiképp a korai szovjet jogfelfogásra is emlékeztető állapotáról kapunk
beszámolót. A cikk végén szereplő szerkesztői megjegyzés (“A közleményre
visszatérünk”) is azt jelezte, változás készülődik.
1951-ben, két és fél év
múltán ugyancsak a Jogtudományi Közlönyben jelent meg (az akkori szokás
szerint a helyes álláspontot tanulságként össze is foglaló) beszámoló a jog és
a jogtudomány “viszonylag állandó elemeinek” problémájáról folyt vitáról. E
vitában az imént látott 1948 végi problémával ellentétben már az volt a kérdés,
hogy fennmaradhat-e valami a régi jogi “felépítményből” az új “gazdasági alap”
létrejötte után.[12]
E vitának hosszas előzményei is voltak.
1949-re Visinszkij Sztálin nyomán megfogalmazott
jogelméleti alaptételei a magyar jogelméletben is hivatalos rangra emelkedtek.
Ezek egyértelműen elutasították, kizártnak minősítették “a jogfejlődéssel
kapcsolatban azt az elképzelést, hogy a jogi fogalmakat és jogintézményeket
mechanikusan át lehetne vinni egyik gazdasági korszakból a másikba.”[13]
Amikor a következő évben megjelent Sztálin nyelvtudományi cikke, amelyben a
szerző az alap és felépítmény mechanikus és leegyszerűsítő szembeállításának
ismételt kinyilatkoztatása mellett megfogalmazott egy új tételt is (miszerint
“[v]annak olyan jelenségek is, amelyek nem felépítményi jellegűek; ilyen
például a nyelv. E jelenségeknél a kontinuitás, az áthagyományozódás
lehetséges. Hiszen az emberi civilizáció közös vívmányairól van szó”[14]),
az Akadémia minden osztálya rögvest vitát rendezett Sztálin legújabb
tanításának az egyes tudományágak számára szóló tanulságairól.
A jogtudományban Szabó
Imrének jutott a vitaindító előadás megtartásának feladata, aki mindenben meg
is felelt az elvárásoknak. A korreferensek azonban — Marton Géza és
Nizsalovszky Endre — az imént idézett tételre s a józan észre támaszkodva azt
fogalmazták meg, hogy “a jogban és jogtudományban vannak bizonyos olyan elemek,
amelyek a társadalom gazdasági rendjének változásaira tekintet nélkül hosszú
ideig fennmaradnak.”[15]
Az 1951. áprilisi jogászvitában, ahol a hazai jogtudomány akkori jelesei vettek
részt, ezt a tévtanítást kellett megcáfolni. A résztvevők ezt meg is tették,
noha egyesek elismerték, hogy a régi jog bizonyos formális, technikai elemei —
ha más funkcióval is —, tovább élhetnek.[16]
Az 1952-es esztendőben
Sztálin legújabb közgazdaságtani munkájának tanulságait vonták le az egyes
tudományágak képviselői. Így tett — Molnár Eriknek a társadalomtudományokra
vonatkozó általános következményeket bemutató vitaindítójához hozzászólva —
Szabó Imre is.[17]
A gazdasági törvények és a jogi törvények című előadásában Sztálin
“halhatatlan, zseniális művének jog- és államtudományi tanulságait” összegezve
Szabó kifejtette, hogy az idealizmus és voluntarizmus Scyllája és a fatalizmus,
a gazdasági törvények fetisizálásának Charybdise közt Sztálin mutatta meg a
helyes utat. Eszerint az állami törvények eszközök a felismert gazdasági
törvények felhasználásánál, e törvények “megnyergelésénél”, illetve egyes
törvények (például az értéktörvény) hatáskörének korlátozásánál. Ezt a
feladatot azonban nem szabad túlértékelni, mintha az állam és a jog a gazdasági
törvények felett állna. Az állam és a jog keletkezése, fejlődése, szerepe nem
fogható fel voluntarisztikusan. A törvények az uralkodó osztály akaratából
jönnek létre, de nem véletlenek, esetlegesek, hanem a társadalomban
törvényszerűen, szükségszerűen lejátszódó folyamatok termékei, tükröződései. Ez
az álláspont ugyanakkor nem fatalizmus, hiszen — szögezte le Szabó Engelsre
hivatkozva — a jogi forma többféle is lehet.
Szabónak ez az álláspontja —
a leegyszerűsítések, a tisztázatlan, sőt szándékosan homályos fogalomhasználat
(“megnyergelés”) ellenére is — már viszonylag korán egy többé-kevésbé józan
középutas álláspontot foglalt el, bár ez az álláspont eléggé körvonalazatlan és
általános volt. Ami viszont körvonalazatlanul megfogalmazódott benne, ti. hogy
“a jognak a magatartás szabályozásához van — volna — köze; olyan trivialitás
[...], ami egy Visinszkijnek is alighanem meggyőzően hangzik”.[18]
Mint alább látni fogjuk, Szabó egy negyedszázad múltán sem lépett előbbre, sőt.
A mitologikus metaforával
felidézett probléma (amelyet egy akkoriban inkább szokásos militáris
metaforával kétfrontos harcnak is nevezhetnénk) mindenesetre végigkísérte a
gazdasági alap és a jogi felépítmény viszonyáról szóló diskurzust. Például
olyan feloldatlan ellentmondásokban öltött testet, mint a gazdasági alap végső
fokon meghatározó szerepe marxi–engelsi tételének és a politika gazdaság
feletti primátusa lenini posztulátumának egyidejű hirdetése.[19]
Azonban nemcsak ebben a
formában, hanem a gazdaságszabályozás elméleti megalapozásánál is felmerült ez
az ellentmondás. A voluntarizmus és a fatalizmus szélsőségei itt azonban
egyfajta bizarr szintézisben olvadtak egybe. “Az ismert tételek szerint (a
vonatkozó tankönyveknek persze más-más fejezetében) egyrészt a kapitalizmusban
a gazdasági törvényszerűségek minden törvényhozás ellenében érvényesülnek
[...]; másrészt a szocializmusban a törvényszerűségeket felismerő
gazdaságpolitika helyes szabályokkal irányítja a gazdaságot. [...] [A] párt és
az állam gazdasági politikája objektív gazdasági törvényeken alapul, és
jogszabályokban nyer rögzítést. A jogi szabályozás stabilitást kölcsönöz a
gazdasági viszonyoknak, pontos rendet teremt a gazdaságban.”[20]
A gazdaság primátusának
tétele tehát összeütközött a szocialista normativizmusra épülő “a jog az
uralkodó osztály akaratának megfogalmazása” tétellel. Mindkettőnek lehetett
pozitív és negatív olvasata, s így sajátos ellentétpárokat képeztek. Ha a
gazdaság primátusa a jogot a gazdasági törvények mechanikus átírójává tette,
úgy ezzel szemben a jogtudomány autonómiáját a “csupán végső fokon meghatározó”
jelleg tételével védelmezték. Ha pedig a jogot a tervutasításos jellegű
gazdaságirányítás eszközévé tették, ezzel szemben a gazdasági folyamatok
önkényes jogi vezérlésének ökonómiai korlátairól szóló érvek fogalmazódhattak
meg. S persze világossá vált, hogy a leegyszerűsítő megközelítések
tarthatatlanok. Ebből a helyzetből az állam- és jogelmészek a “determinizmus és
a voluntarizmus elleni kétfrontos harc”, “a bonyolult és komplex
kölcsönhatások”, illetve a már említett “végső fokon meghatározó jelleg” s
hasonló megfogalmazásokkal kerestek kiutat.
A gazdaság “végső fokon
meghatározó jellege” kifejezéssel persze voltaképp cáfolhatatlanná s így
tudománytalanná tették a gazdaság jogot meghatározó elsőbbségének tételét.
“Miközben az elméletben állandóan hangsúlyozzák a gazdaság meghatározó
szerepét, a konkrét eltéréseket elkenik a »végső fokon
meghatározottság«
fordulatával. E fordulat az elméletalkotást minden felelőssége alól felmenti, s
persze ezzel a felelőtlenséggel az elmélet maga is megszűnik elméletnek lenni.
Aminek nincs kockázata, az nem intellektuális pozíció.”[21]
– írta a korszak végén Sajó András. Az ilyesféle megfogalmazásokkal nem az a
baj tehát, hogy hamisak volnának. Ellenkezőleg, plauzibilisek. Ám filozófiailag
kidolgozatlanok és gyakorlatilag sem megragadhatók, s így az empirikus kutatás
számára használhatatlanok.[22]
Ha tehát az ideológiai és politikai megnyilatkozásokban nem is, a kérdés
tudományos igényű tárgyalásakor (legyen az akár filozófiai jellegű, akár
szociológiai irányú) szembe kellett nézni azzal, hogy mit is kell érteni
“gazdaságon”, “jogon” és “meghatározáson”. Ez azonban csak a hetvenes évek
végén következett be.
A történetet
megengedhetetlenül leegyszerűsítve, úgy lehetne összefoglalóan jellemezni a
probléma értelmezésének történetét, hogy a hatvanas években az elméleti
szövegekből eltünedeztek “halhatatlan és zseniális” jelzők, s ha szükség volt
rá, definíciókká merevítve idézték a klasszikusok megállapításait. Azután
lassan kibontakozott a “személyi kultusz torzulásaival”, “a vulgarizálókkal”, a
“dogmatikus leegyszerűsítésekkel” való szembefordulás narratívája, majd
megjelentek (részben a nyugati marxista irodalom, részben a hazai marxista
filozófia hatására) az alap és felépítmény kategóriáinak elméleti tisztázására
irányuló törekvések. Eközben a szakjogi írásokban (ha egyáltalán) a már
említett paradox szintézisekkel operáltak, a (nem filozófusoktatásra íródott)
filozófiai “"egységes jegyzetek” pedig még 1980-ban is őrizték, s egyre
merevebbé, mechanisztikusabbá formálták az alap és felépítmény viszonyával
kapcsolatos hivatalos álláspontot.[23]
A gazdaság és jog viszonyáról
folyó viták az alap és felépítmény kategóriapárjához mindvégig ragaszkodtak. A
két fogalom azonban folyamatos átértelmezéseken ment keresztül. A
szembeállítást legalább hatféleképp megfogalmazták: ok és okozat, anyag és
forma, tartalom és forma, tükrözött és visszatükröző, elsődleges és másodlagos,
lényeg és jelenség. Ezek a megfogalmazások differenciálatlanul keveredtek
egymással.
A tisztázatlanság
példájaként, mint ígértem, röviden felidézem, mit írt Szabó Imre egy
negyedszázad múltával a gazdaság és a jog viszonyáról. Azt ugyan 1977-es (tehát
egy évvel saját elmélettörténeti könyve,[24]
illetve a lukácsi opus magnum[25]
után megjelent, de ezek tanulságait az alap–felépítmény kérdésében mellőző) Jogelmélet
című munkájában is hangsúlyozta, hogy a gazdaság és a jog összefüggése
“sokrétű és sokszintű”, a társadalmi viszonyok pedig “bonyolultak”, a
részleteket illetően azonban kevés előremutatót közölt.[26]
A társadalom anyagi
alapjához, bázisához sorolta a gazdaságot, a termelési viszonyokat. Azokhoz a
társadalmi viszonyokhoz, “amelyek anélkül realizálódnak, hogy átmennének a
társadalmi tudaton, vagyis társadalmiságukban tudatossá válnának.” Ezek
“közvetve ható-érvényesülő viszonyok”. Az anyagi alapon emelkedő felépítményhez
tartoznak azok a társadalmi viszonyok, amelyek megvalósulásuk érdekében és
során átmennek az emberek társadalmi tudatán, ide tartozik “a jog és még sok
más egyéb, többek között a politika”. E kettő viszonyában — szögezte le
Engelsre hivatkozva[27]
— “végső soron mindig a gazdasági elem a meghatározó tényező.” A két kategória
az ok és az okozat viszonyában áll, állapította meg egy helyen, majd
kijelentette, hogy dialektikus kölcsönhatás van közöttük, “vagyis kölcsönösen
hatnak egymásra.” A tulajdonjogi viszony címszó alatt ugyancsak meglepő
állítást tett: “a termelési viszonyokat az állam transzformálja
tulajdonviszonyokká, [...] de [...] az államnak, mondhatni: semmi önálló
szerepe nincsen; egyszerűen csak kifejezi, mintegy lekottázza a termelési
viszonyokat, amelyek parancsoló módon meghatározó jellegűek.”[28]
A kategóriapár jogelméleti
értelmezésében mindenekelőtt Lukács társadalomontológiájának továbbgondolása
hozott újdonságot. Ennek alapján a gazdaságot és a jogot a társadalmi totalitás
heterogén részkomplexusaiként gondolták el. Mindkettő önálló formával,
tartalommal és saját törvényszerűségekkel bír, mindkettőben megtalálható a
teleologikus tételezéseket lehetővé tevő alternativitás.[29]
Az alap–felépítmény szembeállítás lényege pedig az, hogy a gazdaság ontológiai
elsőbbséggel rendelkezik a joggal szemben. Ezen túl mutatkozik némi eltérés a
szerzők között. Peschka például a jogot (“nem fotokopikus”) visszatükröződésnek
tekinti. Bihari tagadja a visszatükrözéses felfogást. Beszél ellenben az
ontológiai elsőbbség mellett történeti–genetikus, determinációs s funkcionális
elsőbbségről is. Azt azonban csak Sajó tisztázta a korszak végén, 1989-ben
megjelent kismonográfiájában, hogy a gazdaság és a jog közötti összefüggéseknek
több szintje van: a részkomplexusok közötti (ontológiai), a gazdasági formáció
(termelőerők) és a jogtípus közötti, a nemzetgazdaság és a jogrendszer közötti,
végül a gazdasági jelenség és a jogintézmény közötti kapcsolatok. Varga
1986-ban rámutatott arra, hogy Lukács a gazdaság “túlsúlyos mozzanat”
jellegének megfogalmazásával “az alap és felépítmény kapcsolatában felmerülő
voltaképpeni kérdést eleve megválaszoltként kezelte”.[30]
Lukács elméletét továbbgondolva az alap–felépítmény dualitást metaforaként,
reflexív kategóriákként értelmezte, s óvatos kétségeit fogalmazta meg a
kategóriapár értelmezhetőségével kapcsolatban.[31]
Amikor tehát a hazai marxista
jogelmélet recipiált egyes lukácsi tételeket, egyúttal eltávolodott az
alap–felépítmény terminológiától, s háttérbe szorította (azáltal, hogy
“megválaszoltként kezelte”, inkább megválaszolatlanul hagyta) jog és gazdaság
viszonyának kérdését is – legalábbis abban az értelemben, ahogyan ez a
társadalmi és jogi változások összefüggésében korábban felmerült.
A kérdés egy további
vonatkozását jelzi a marxista jogelméletnek a jogszabályok tartalmára vonatkozó
tisztázatlan álláspontja. A nézetek skáláját ez ügyben két markáns, már-már
abszurd következetességű szembenálló álláspont határolta. Ezek közt
helyezkedtek el a hagyományos common sense felfogás különböző
árnyalatait képviselő nézetek. Az egyik szélső álláspont szerint a gazdasági
tartalom adja a jog lényegét. Radomir Lukić szerint a jog fogalmilag csak
osztályjellegű lehet, egyébként csupán jogi “fantom”.[32]
Ehhez módszertanilag hasonló volt Pasukanisz álláspontja: a jog (a
jogalanyiság, a szerződés) az áruviszony formája. Ez a felfogás, mint ismert,
kétségessé teszi például a büntetőjog s a teljes közjog jogi jellegét.[33]
A másik szélső álláspont szerint a gazdasági-technikai tartalmú szabályozás
voltaképp nem jog (legalábbis kétséges a jogi jellege), visszaélés a formával.[34]
Míg az előbbiek a jog ökonomista redukciójából következtek, az utóbbi a jog
autonómiájának és különneműségének következetes végiggondolásából származott, s
a társadalom totalitását kitevő komplexusok heterogén természetére hivatkozott.
Gazdasági alap és jogi
felépítmény viszonya Sajó 1989-es áttekintése[35]
óta ugyanúgy nem volt elmélyült jogelméleti vizsgálódás tárgya, mint ahogy
Lukács György “elméletileg nem igazán jelentős”[36]
jog-modellje sem maradt a diskurzus része. A történetnek ez a fejezete, úgy
tűnik, lezárult. Ha emlékezetünkbe idézzük például a gazdaság fogalmának
tisztázatlanságát, az alap és felépítmény legalább hatféle értelmezését, a
gazdaság és a politika primátusa közötti ingadozást, a problématörténet iménti
áttekintése megerősíteni látszik annak a tágabb összefüggésben megfogalmazott
megállapításnak az igazságát, hogy "a hagyományos marxizmus dominanciája
[...] távolról sem ideológiai, hanem merőben ismeretelméleti károkat
okozott"[37]
a jogelméletben is.
A gazdaság és a jog viszonyának egy másik, az előbbitől nem teljesen
független vonatkozása a gazdasági jog kérdése. Pontosabban nem is egy kérdés.
Ezek közül azokat, amelyek szorosan szakjogi jellegűek (vállalatelmélet, a
gazdaságszabályozás jogi eszközei, stb.), nem érintem. A jog gyakorlati
működtetésére s a jog útján történő gazdasági irányítás elméleti megalapozására
szolgáló józan felfogások (különösen Harmathy Attila és Sárközy Tamás
munkássága) alakulását szintén nem vizsgálom, ezek értékelése elsősorban az
elődeikkel és saját múltjukkal szembenézni óhajtó polgári jogászokra vár.[38]
Most csupán a gazdasági jog mint jogág mibenléte körüli vitákat idézem fel.
Mint Kálmán György egy nemrég
megjelent áttekintő tanulmányában írja, Magyarországon valójában sosem volt
gazdasági jogi elmélet.[39]
Mindazonáltal 1949–50-ben két elméletileg izgalmas kérdés merült fel az
irodalomban: Legyen-e egyáltalán a hagyományos jogági struktúrát átszelő
gazdasági jog? Közelíthetünk-e a politikai gazdaságtan módszereivel a gazdasági
vonatkozású joghoz?
Az első kérdésről Magyarországon
1948–51 közt folytak igen éles, egzisztenciális súlyú viták. Ezeknek újabb
fejezetét jelentette a gazdasági jog jogági jellegéről a Magyar Jog
hasábjain 1967–68-ban megjelent tucatnyi vélemény összecsapása. Ezután a kérdés
tárgyalása váltakozó, de csökkenő hőfokon folyt tovább. (A vita más formában az
új polgári jogi kodifikáció kapcsán is kibontakozott.) Számunkra itt a történet
első fejezete érdekes. Ekkor merült fel ugyanis komolyan a második kérdés is.
Vadas György 1950-ben
megjelent könyve (A gazdasági jog vázlata), eltérően a hasonló című, a
gazdaságot szabályozó joganyag egyszerű összegyűjtését jelentő korábbi és
későbbi munkáktól, “a szocializmus politikai gazdaságtanának alapvonásai
szerint”[40],
azaz a gazdaságtan elméleti rendszerét követve igyekezett bemutatni a
gazdasági jogot mint önálló jogterületet.
A gazdasági jog körüli vita
mind a jogág önállósága, mind a gazdaságtani módszer kérdésében, mint
ismeretes, nemlegesen dőlt el. Ebben akár a jogrendszer autonómiája s a jogtudomány
önállósága iránti igény is tükröződhetne (még annak ellenére is, hogy mindez
1951-ben történt), azonban a helyzet nem ez. A gazdasági jog koncepciójának
elvetése más okokból történt. Mint Kovács István egy helyen, a kérdésről
rendezett viták jelentőségét ecsetelve tömören (és árulkodó szóhasználattal)
megfogalmazta: “A gazdasági jog hazai művelőinek többször elismert jószándéka
ellenére is a jogágak e felfogása sok rokonságot mutatott a német imperialista
gazdasági joggal, további művelése pedig esetleg olyan következtetésekre is
vezethetett volna, mint amilyenekre a szovjet jogtudományban még a 30-as évek
során leleplezett ú. n. gazdasági jogi iskola jutott.”[41]
A “boszorkányüldöző”[42]
jellegű bírálatok túlsúlya mellett megfogalmazódtak tudományos igényű kritikák
is Vadas elméletével szemben, főként Eörsi Gyulánál. Ellenérvei többrétűek
voltak: a jogrendszer egységességére, a jogtudományi módszer kizárólagosságára
(“A jogot, annak minden ágát csak a jognak a jogtudomány által kidolgozott
saját rendszerében lehet tárgyalni, nem pedig egy más tudomány rendszerében”[43]),
az állam, illetve az alkotmányjog központi szerepére hivatkozott. Eörsi
álláspontja egyébként a következő évtizedekben fokozatosan enyhült, s 1977-ben
már kvázi-jogágazatként hajlandó volt elismerni a gazdasági jogot.[44]
Egy újabb évtized elteltével
pedig valószínűleg kevesen értették, mire szolgál az apró betűs, a történelmi
materializmus vulgarizálását elítélő bekezdés az Állam- és jogelmélet
tankönyvben[45]
arról, hogy a gazdasági viszonyok jogi szabályozása nem követheti a politikai
gazdaságtan rendszerét. Itt csak azért érdemes ezt felidézni, mert 1987-ben már
Magyarországon is lehetett (volna) hallani a JGE-ről, amelynek szemlélete, mint
látni fogjuk, mutat bizonyos formális hasonlóságokat e kárhoztatott
felfogással. Ugyanakkor ez a nem jogi módszereket elvető nézet közrejátszott a
JGE-vel szembeni idegenkedésben. Vagyis a tanulmányom elején idézett (1)
kijelentés Magyarországra biztosan nem igaz. A következőkben látni fogjuk, hogy
általában sem.
Ha dialektikusan kezdeném, azt mondanám, nem is biztos, hogy olyan
egyszerű az írásom kezdetén idézett tételt megcáfolni. Pontosabban,
elképzelhető, hogy a nyilvánvaló különbségeken túl vannak olyan hasonlóságok a
MJE és a JGE között, amelyekre még az idézet szerzője sem gondolt.[46]
Ám hogy ez valóban
elképzelhető legyen, előbb egy rövid, inkább metaelméleti jellegű pillantást
kell vetnünk arra, mi is a JGE. Méghozzá, az egyszerűség kedvéért, rögtön a
MJE-vel szembeállítva, s a rövidség kedvéért némi sematizmust is vállalva.
Első megközelítésben úgy
tűnik, hogy a MJE és a JGE annyira másként gondolkodik gazdaság és jog
viszonyáról s általában a jogról, hogy a két elmélet (illetve az általuk
követett két paradigma) e vonatkozásban (tudományfilozófiai műszóval élve)
inkommenzurábilis, összemérhetetlen.[47] Legalább három szempontból különböznek:
(1) (ad “fedőernyő”) Más, sőt ellentétes az
intellektuális (eszmetörténeti) gyökerük, eredetük.
(2) (ad “mankó”) Más, sőt ellentétes a módszertanuk,
s bizonyos értelemben a tárgyuk is.
(3) Más, sőt ellentétes elméleti és gyakorlati következtetésekhez
vezetnek.
Ad (1) A MJE a marxi nézetekre, s ezen keresztül (a klasszikus lenini
értelmezés szerint) a francia (“utópista”) szocialistákra, a klasszikus német
filozófiára (elsősorban Hegelre) s az angol klasszikus politikai gazdaságtanra
támaszkodik, ezek kritikai meghaladása kíván lenni. A JGE[48]
a neoklasszikus (szubjektív értékelméletre épülő) mikroökonómia “leányvállalkozása”[49],
egy olyan közgazdaságtani irányzat gyermeke, amely szinte mindenben szemben áll
a marxi elmélettel.[50]
Szorosabb értelemben az Egyesült Államokban jött létre a huszadik század
közepén,[51]
a standard mikroökonómiai elemzésnek részint a tárgykörét, részint elemzési
technikáit kibővítve.
Ad (2) A módszertani
különbségek megvilágítása érdekében célszerű megkülönböztetni a marxizmus háromféle
vonatkozását: (a) a filozófiait, (b) a társadalomelméletit és (c) az
ideológiait.[52]
Ezzel párhuzamba állítva a JGE-t is jellemezhetjük legalább háromféle
vonatkozásban, többé-kevésbé egymás mellett. Értelmezhető (a) mint
(szabály-utilitarista) filozófia, jogfilozófia, (b) mint a jog racionális
döntések elméletére épülő “társadalomelmélete”, azaz mint szociológiai
jogelmélet vagy jogszociológia, (c) mint reformjavaslatokat és a jogi
szabályozás “hatásvizsgálatát” ígérő jogpolitika.
A marxizmussal, illetve a MJE-vel szemben mindhárom
vonatkozásban döntő módszertani ellenvetések fogalmazhatók meg. Azonban a jelen
keretek közt csupán a (b) értelemben, vagyis mint a jog rivális társadalomtudományi
magyarázatait kívánom összevetni a két irányzatot. Vagyis, feltételezve
hogy az analízis céljaira e három összetevő mindkét elméletben elkülöníthető,
csak a marxizmus társadalomtudományosan értékelhető módszereivel és tételeivel
foglalkozom, ezeket vetem össze a JGE-vel mint szociológiai jogelmélettel.[53]
Az érvelésnek a (b) vonatkozásra való korlátozása mellett szól, hogy a MJE mint
magyarázóelmélet mutatja a legtöbb felszíni hasonlóságot a JGE-vel,[54]
továbbá az is, hogy a marxizmus mint társadalomtudományi magyarázóelmélet
immanens kritikáit épp azok az ún. analitikus marxisták fogalmazták meg, akik
közül többen (elsősorban Jon Elster) a racionális döntések elméletére épülő
társadalomtudomány elkötelezettjei. Vagyis akik ugyanazon a módszertani
platformon állnak, amelyen a (b) értelemben felfogott JGE is.
A marxizmus és a JGE módszertani különbségei mármost
legegyszerűbben egyfelől a módszertani holizmus (többek között az ún.
“totalitásszemlélet”) és a funkcionalizmus, másfelől a módszertani
individualizmus és a nem szándékolt következményekre épülő
(láthatatlan kéz típusú) magyarázó mechanizmusok szembenállásaként fogalmazható
meg.[55]
A racionális döntések
elmélete a társadalmat úgy értelmezi mint a preferenciák, információk és
alternatívák terminusaiban meghatározott és különféle stratégiai interakciós
struktúrákba rendeződő egyéni cselekvések szándékolt és nem szándékolt
következményeinek mindenkori összességét. Ebben az átfogó társadalomtudományi magyarázó
modellben az általánosság különböző szintjein helyet kap a jog mint explanandum
s mint explanans is.
Bizonyos értelemben tehát más
a két elmélet tárgya is. Ugyanis a JGE mint szociológiai jogelmélet valójában
nem a gazdaság és a jog viszonyával foglalkozik, legalábbis nem elsősorban és
kizárólag.[56]
Az irányzat elnevezésében szereplő economics a közgazdaságtanra
mint elméletre utal (innen a formális rokonság Vadas György törekvéseivel).
Vagy másképpen: nem a gazdaság Polányi értelmében vett szubsztantív
fogalmát használja (amely szerint a gazdaság az anyagi szükségletek
kielégítését, termelés–fogyasztás–elosztás hármas tevékenységét jelöli), hanem
annak formális értelmét (amely szerint a gazdaság nem más, mint
racionális választás az alternatív célokra felhasználható szűkösen
rendelkezésre álló eszközök között) terjeszti ki a jogi jelenségekre.[57]
A JGE számára ugyanakkor nem gazdaság és jog mint
rendszerelméleti kategóriák ontológiai, funkcionális stb. viszonya a kérdés, de
nem is csupán a termelés, fogyasztás, elosztás jogi befolyásolásának optimális
módja vagy hatása. A racionális döntések elméletére épülő társadalomelmélet
(azaz egy mikroalapozású makroelmélet) egyik vonatkozásaként, azaz szociológiai
jogelméletként felfogott JGE (végletes leegyszerűsítéssel) úgy értelmezi a
jogot, mint egy “árrendszert”, ösztönzőrendszert (akár a spontán koordináció,
akár a “magatartás-befolyásolás”, a “társadalmi mérnökösködés” értelmében),
mint az (önző vagy önzetlen) érdekeiket követő egyének cselekvését (és ennek
kívánt és nem szándékolt következményeit) befolyásoló korlátok egyikét – ahol
persze az elemzés további szintjén a jog keletkezése és működése maga is
hasonlóképp modellezhető.
A legáltalánosabb értelemben a JGE három fő területe:
a jogi szabályok hatásának előrejelzése (elsősorban a mikroökonómiai elmélet
alapján), annak meghatározása, hogy valamely helyzetben közgazdasági értelemben
mely szabályozás hatékony, s ennek alapján javaslat megfogalmazása (a jóléti
közgazdaságtan alkalmazása); valamint a jogi szabályok, illetve döntések
előrejelzése közgazdaságtani modellek segítségével (a közösségi döntések
elméletének alkalmazása).[58]
Ad (3) Más, sőt ellentétes gyakorlati
következtetésekre vezet, egyfelől, a marxizmus mint kritikai és emancipatórikus
eszmék szószólója, a piac, a magántulajdon, a verseny (s némelyeknél a
demokrácia és az emberi jogok[59])
bírálója, másfelől a JGE, amely hagyományosan mindezen intézmények fölényét,
illetve előnyeit hangsúlyozza – “a kapitalizmus apologetikája”, mondják
ellenfelei. A JGE azonban (mint már az első hazai interpretátorok is rámutattak[60])
ez utóbbi szempontból, vagyis a (c) vonatkozásban korántsem egységes. Ez
nemcsak azt jelzi, hogy a kutatók politikai-ideológiai hitvallásuk szerint
sokszorosan megosztottak, hanem tükrözi a mikroökonómiában, illetve a
racionális döntések elméletében a (b) szinten részben konceptuális, részben
empirikus kérdések körül zajló vitákat is. Ezek a viták különösen az egyéni
racionalitással kapcsolatos empirikus (kísérleti) eredmények értelmezésével
kapcsolatosak. Amellett, hogy jelzik a JGE módszertanának néhány problémáját,
hozzájárulnak (a (c) szinten) a kutatók szkepsziséhez mind a piaci, mind a
bürokratikus megoldásokkal szemben.[61]
Végül még egy érv a fenti
(1)-es állítás indirekt cáfolatául. Bár a megjegyzés a “nyugati féltekére”[62]
vonatkozott, ha fennállna az ott feltételezett kapcsolat a marxizmus és a JGE
között, ez nyilván nem maradt volna említés nélkül a hazai recepcióban sem. S
ilyen recepció, ha gyér is, de volt. Noha a JGE a magyar jogtudománynak csak a
perifériáján kapott helyet, a hetvenes évek legvégétől előbb ismertetések,[63]
majd egy tanulmánygyűjtemény[64],
illetve néhány tanulmány[65]
formájában megjelent a magyar jogelméleti piacon.[66]
Ám ennek kapcsán néhány elszórt, meglehetősen általános utalástól eltekintve
senki sem hozta kapcsolatba a JGE-t a marxizmussal – még a marxista kritika is
elmaradt.[67]
Sőt, a tanulmánygyűjtemény ismertetésének egy mondata azt jelezte, mintha
valamilyen a MJE által bár vállalt, de be nem töltött feladat megoldásában
hárulna szerep a JGE-re.[68]
Néhány dologban persze
egyetértés van a (b) értelemben vett JGE és MJE közt. Elsősorban az ún. jogászi
világszemlélet[69]
elutasítása ilyen. Ez a “színfalak mögé nézés”, a jogászi ideológia
“leleplezése”, a jog társadalmi összefüggéseinek hangsúlyozása azonban nem új
dolog, s nem is e két irányzat specifikuma. A jogelméletben például Bentham
Blackstone-kritikájában, Weber Stammler-kritikájában, az amerikai jogi
realizmusban egyaránt jelen volt.[70]
A szó legáltalánosabb értelmében az ilyesféle “leleplezés” (unmasking),
azaz (durván fogalmazva) egy bonyolultabb struktúra magyarázata egy valamilyen
értelemben egyszerűbb struktúra segítségével, a filozófia és a tudomány
többezer éves közös törekvése. Ezek a leleplezések persze nagyon különbözőek
lehetnek.[71]
A JGE például, a MJE-vel ellentétben a kapitalista jogrendszer gazdasági
logikájának feltárásakor nem a kizsákmányolás leleplezésére törekszik (ezúttal
idézőjel nélkül), hanem gyakran “épp ellenkezőleg”.
Ami tehát első látásra közös
vonás a két irányzatban, ti. hogy mindkettő a jogi formák, struktúrák
fejlődésének magyarázatára törekszik[72],
a részletekben sokkal több különbséget takar. A jogi “fetisizmus”, az
elnyomást, osztályuralmat és elidegenedést rejtő formális egyenlőség problémái
távol állnak a JGE-től, amelyet olyan kérdések érdekelnek, mint a common law
hatékonysága (Posner), a különféle szervezeti és szerződési struktúrák
magyarázata a tranzakciós költségek alapján (Coase, Williamson) vagy a
tulajdonformák változása a gazdasági feltételek módosulásakor (Demsetz).
Mindezek a magyarázatok pedig nem az “objektív szükségleteket” és a
munkaértékelméletet, hanem az individuális szubjektív racionalitást tekintik
kiindulópontnak.
Ugyanakkor a két irányzat egy közös problémával is szembetalálja
magát, amelyben egyébként minden szociológiai jogelmélet (társadalomelmélet)
osztozik. A probléma abból az egyszerű körülményből adódik, hogy minden
leleplezés ellenére az egyének (“szubjektíve”) többnyire a jog
“látszatvilágában” élnek. Ekkor viszont az elméletek azzal a kihívással néznek
szembe, hogy miként tudják a jog autoritását, cselekvési indokot szolgáltató
jellegét (Raz), az ún. belső nézőpontot (Hart) a magyarázat endogén változójává
tenni. Azaz, miként változtassanak azon a modellépítési stratégián, amely
lényegében osztja a Holmes-féle rossz ember-modell feltevéseit, vagyis a
szabálykövetést csak instrumentális cselekvésként képes modellezni. A kérdés
annak ellenére jogos, hogy némi “bonyolítással” ezek a modellek is megfelelő
magyarázóerővel rendelkeznek.[73]
Amint arra korábban utaltam, hogy a marxista társadalomelmélet
módszertani problémáira valószínűleg az immanens kritikák mutattak rá a
legélesebben. Itt elsősorban az angolszász társadalomtudományban a hetvenes
évek végétől jelenlévő ún. analitikus marxizmusra gondolok.[74]
A racionális döntések
elméletének paradigmáját követő politológusok, szociológusok, közgazdászok (s
sokan mások, más oldalról) már évtizedek óta meggyőzően bírálják a marxizmust
mint társadalomtudományt (a munkaérték-, értéktöbblet-,
kizsákmányolás-elméletet vagy például a kollektív cselekvés elmélete alapján az
osztályelméletet[75]).
Az analitikus marxizmus képviselői azonban meg akarják menteni (legalább) a
marxi elmélet emancipatórikus mondanivalóját (akárcsak Hart a jogi
pozitivizmust), összeegyeztetve az elmélet magyarázó és előrejelző tételeit az
analitikus filozófia, illetve (és elsősorban) a racionális döntések elméletének
módszertani szigorával.[76]
Vagyis, a Lukács megfogalmazása szerinti “ortodox marxizmussal” ellentétben
nemcsak a marxi elmélet tárgyi kijelentéseit tekintik kritikusan, ragaszkodva a
(forradalmi) dialektika módszeréhez. A marxi és marxista elmélet módszereihez
sem ragaszkodnak.
Az analitikus marxizmus a “szaktudós Marx”-ból indul
ki, vagyis Marx elméletét, a szerző kinyilvánított ambíciójával összhangban egy
(más elemek mellett) a (poszt-ricardiánus) munkaérték-elméletre épülő, elvileg
logikailag elemezhető és empirikusan ellenőrizhető, magyarázatra és
előrejelzésre szolgáló rendkívül összetett társadalomtudományi modellnek
tekinti. Mint Jon Elster nagyhatású kötetének[77]
címe (Making sense of Marx) jelzi: azt keresi, ami (a jelenleg
elfogadható társadalomtudományos módszertan szerint) Marxból értelmes. Ennek
alapján Elster inkonzisztenciákat mutat ki Marx elméletében, illetve meg akarja
szabadítani a logikailag vagy empirikusan tarthatatlan elemektől, például a
hegeli filozófia örökségétől, a funkcionális magyarázatoktól vagy a
munkaérték-elmélettől. Ehelyett a játékelmélet eszközeivel (stratégiai
interakciókban egymáshoz kapcsolódó egyéni cselekvésekből, s ezek szándékolt és
nem szándékolt makroszintű következményeiből) építi fel a magyarázó
mechanizmusokat.[78]
Ezen általánosságokon túl az analitikus marxisták közt nincs egyetértés abban,
hogy pontosan mi az, amit meg kell, illetve meg lehet tartani a marxi oeuvre-ből,
s hogy a többit hogyan s mivel kell pótolni annak érdekében, hogy
“megmenthessék“ és igazolhassák a közösen osztott kritikai, emancipatórikus
elkötelezettséget.
Nyilvánvaló persze — s
ezúttal a marxizmus (a) alatti, filozófiai tételeiről van szó —, hogy az
elmélet emancipatórikus mondanivalója mint etikai elkötelezettség vagy
politikai filozófia “domesztikálható” (vagy bírálható) önmagában is, normatív
elméletként.[79]
Az persze kérdéses, hogy ha ezt a mondanivalót még az ugyancsak rendkívül
problematikus metafizikai, történetfilozófiai hátterétől[80]
is megfosztjuk, ami marad, emlékeztet-e még a marxizmusra. De ez legyen a
marxisták problémája...
Végül: milyen
következtetés szűrhető le a hazai MJE gazdaság és jog viszonyára vonatkozó
hagyatékának értékeléséből? Az eddigiekből talán kitűnt, magam úgy vélem, a
személyes érdemektől s az egyéni karrierstratégiáktól függetlenül a marxistának
nevezett hazai jogtudomány öröksége egészében folytathatatlan. Ha van
folytatható vagy elfogadható belőle (ti. a gazdaság és jog viszonyát illetően,
a többi kérdés részletezését meghagyom mások számára), az valószínűleg nemcsak
a JGE programjához nem kapcsolódik, de a marxizmushoz sem: vagy más
elméletekből ered vagy közhely, általánosság. Ami ellenben tudományosan is
problematikus benne, annak egy részére épp a JGE módszertani hátterét is adó
megfontolások révén mutathatunk rá.
A gazdaság és jog viszonyára
vonatkozó marxista elméleti reflexió története emellett másként is okulásul
szolgálhat. Ezek az elméleti törekvések (mint felépítmények) éppen akkor
kezdtek komolyan vehető tudományos eredményeket teremni s elszakadni a
dogmáktól, mikor alapjuk bomlásnak indult.[81]
Gazdaság és jog viszonya jogelméleti aspektusainak a korszakban legigényesebb
áttekintése, Sajó 1989-es monográfiája nemcsak e korszak lezárása volt, de a
kérdéskör tárgyalásának végét is jelentette, legalábbis mostanáig.
Kérdésfeltevései azonban egyáltalán nem vesztették el aktualitásukat, és
válaszai is gondolatébresztők maradtak. A teoretikus vizsgálódások
kontinuitásának megszakadása tehát inkább veszteség. Ha abban nem is
reménykedhetünk, hogy az ott felvetett problémákat “megoldhatnánk”, azt hiszem,
a gazdaság és jog viszonya példa az olyan kérdésekre (s ezek sorában csak egy a
sok közül), amelyektől a jogtudománynak nem szabad elfordulnia, marxizmus által
kompromittáltnak, netán “fertőzöttnek” tekintve őket.
S egy még általánosabb
tanulság. A hazai filozófia, szociológia, közgazdaságtan fórumain az elmúlt
évtizedben élénk vita folyt olyan jellegű kérdésekről, amelyek jogtudományi
párhuzamainak megvitatásában e konferencia talán az első komolyabb lépés.
Társadalomtudósok és filozófusok ismét szembenéztek olyan, más formában már a
marxista egyeduralom előtt is tárgyalt nyugtalanító kérdésekkel, mint a kelet-,
és közép-európai elméleti gondolkodás mintakövető vagy autochton jellege, az új
nyugati irányzatok, áramlatok, divatok 1989 előtti és utáni recepciója (mint
felszabadulás vagy mint imperialista hódítás), vagy az a kérdés, milyen
hatással járt, hogy a hazai tudomány a főárammal évtizedekig csak esetlegesen,
akkor is az ideológiai harc szellemében kerülhetett érintkezésbe. Vagy: mik a
perspektívák, milyenek lehetnek pozícióink a tudomány világpiacán. A
konferencia talán azt jelzi, megszületett a felismerés: a magyar jogelméletnek
nemcsak a jogtudományi Vergangenheitsbewältigung késedelmének,
elmaradásának magyarázatát kell keresnie, hanem szembe kell néznie az említett
tudománypolitikai és identitáskérdésekkel is.
Antalffy György – Samu Mihály 1987. Állam- és
jogelmélet I. (Budapest. Tankönyvkiadó)
Ball, Terence – James Farr (ed.) 1984. After Marx
(Cambridge: Cambridge University Press)
Bihari Mihály 1982. ‘A gazdasági alap és a politikai
felépítmény viszonya’ in Politika és politikatudomány Tanulmányok,
szerk. Bihari Mihály (Budapest: Gondolat), 223–351
Coase, Ronald H. 1993. ‘Law and Economics at Chicago’ Journal
of Law and Eonomics 36, 239–254
Cohen, Gerald A. 1978. Karl Marx's Theory of
History A Defence (Princeton: Princeton University Press)
Cotterrell, Roger 1992. The Sociology of Law An
Introduction, 2nd ed. (London: Butterworths)
Cserne Péter 2001. A jog gazdasági elemzése mint
jogelmélet, jogpolitika és jogszociológia Szakdolgozat (kézirat, PPKE JÁK)
Cserne Péter 2003. ‘Gazdaság és jog’ in Bevezetés a
jogszociológiába szerk. H. Szilágyi István 3., átdolgozott kiadás
(Budapest: Szent István Társulat 2003, előkészületben)
Csillag György 1979. ‘Gazdaság és társadalom’ Jogtudományi
Közlöny XXXIV (1979) 12, 851–854
Csontos László 1984. ‘Előszó’ in Munkamegosztás –
kooperáció – technika Válogatás a német gazdaságszociológia történetéből,
szerk. Némedi Dénes, vál. Csontos László (Budapest: Művelődési Minisztérium
Marxizmus-Leninizmus Főosztálya), 5–6 [Szociológiai Füzetek 35.]
Csontos László 1999. Ismeretelmélet,
társadalomelmélet, társadalomkutatás szerk. Szántó Zoltán (Budapest:
Osiris)
Demeter Tamás 1998. ‘A módszertani individualizmuson
túl?’ Magyar Filozófiai Szemle XLII (1998) 4–6
Elster, Jon 1985. Making Sense of Marx
(Cambridge: Cambridge University Press)
Elster, Jon 1986. ‘Reply to Comments’ [on Making
Sense of Marx] Inquiry 29 (1986) 1, 65–77
Elster 2002. [1982] ‘Marxizmus, funkcionalizmus,
játékelmélet’ in Válogatás Jon Elster műveiből A 2002. évi Neumann János
díj kiosztásának alkalmából, szerk. Kovács Balázs és Madarász Kristóf
(Budapest: BKÁE Rajk László Szakkollégium), 34–68
Elster 2002. [1998] ‘Védőbeszéd a mechanizmusokért’ in
Válogatás Jon Elster műveiből A 2002. évi Neumann János díj kiosztásának
alkalmából, szerk. Kovács Balázs és Madarász Kristóf (Budapest: BKÁE Rajk
László Szakkollégium), 7–33
Eörsi Gyula 1951. ‘Gazdasági jog és politikai
gazdaságtan’ Jogtudományi Közlöny VI (1951) 11, 671–677
Eörsi Gyula 1977. Jog — gazdaság —
jogrendszer-tagozódás (Budapest: Akadémiai) [Jogtudományi értekezések]
Eörsi Gyula – Nizsalovszky Endre – Világhy Miklós
1951. ‘Vita a jog és jogtudomány »viszonylag állandó elemeinek«
problémájáról’ Jogtudományi Közlöny VI (1951) 7, 368–377
Fischer, Norman 1999. ‘Marxist Philosophy of Law’ in Philosophy
of Law An Encyclopedia, ed. Christopher B. Gray (Levittown: Garland),
539–541
Forrai Gábor 1997. ‘Erős inkommenzurabilitás?’ Replika
27. sz. (http://www.c3.hu/scripta/scripta0/replika/27/forrai.htm)
Friedman, David 1991. ‘Law and Economics’ in The
New Palgrave The World of Economics, ed. John Eatwell, Murray Milgate,
Peter Newman (London & Basingstoke: Macmillan 1991), 371–380
Gedeon Péter 1998. ‘Racionalitás-fogalom és evolúciós
elméletek’ in 50 éves a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Jubileumi
tudományos ülésszak 1998. október 1–3. IV., szerk. Temesi József (Budapest:
BKE), 2672–2684
Gellner, Ernest 1991. ‘Economic Interpretation of
History’ in The New Palgrave The World of Economics, ed. John Eatwell,
Murray Milgate, Peter Newman (London & Basingstoke: Macmillan 1991),
187–197
Hanák András 1979. ‘Neoklasszicista Justitia’ Jogtudományi
Közlöny XXXIV (1979) 12, 855–859
Harrison, Ross 1987. ‘Unmasking the law. Response to
Anthony Ogus’ in Law and Economics Fourteenth
annual
conference,
the
Queen's
University
of
Belfast,
2–4 April
1987,
ed. Robert N. Moles (Stuttgart: Steiner), 14–27 [ARSP Beiheft 34]
Hart, Herbert L. A. 1982. Essays on Bentham
(Oxford: Clarendon Press)
Havas Ferenc 2002. A marrizmus-szindróma
Sztálinizmus és nyelvtudomány (Budapest: Tinta) [Segédkönyvek a nyelvészet
tanulmányozásához 15.]
Hild Márta 1998. ‘Az analitikus marxizmus néhány
problémafelvetése’ in 50 éves a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem
Jubileumi tudományos ülésszak 1998. október 1–3. II., szerk. Temesi József (Budapest:
BKE), 741–753
Hild Márta 2000. ‘Karl Heinrich Marx (1818–1883)’ in Alapművek,
alapirányzatok szerk. Bekker Zsuzsa (Budapest: Aula), 186–196
[Gazdaságelméleti olvasmányok I.]
Hodgson, Geoffrey M. 1994. ‘Institutional Economic
Thought in Europe’ in The Elgar Companion to Institutional and Evolutionary
Economics I, ed. Geoffrey M. Hodgson, Warren J. Samuels, Marc R. Tool
(Aldershot & Brookfield: Edward Elgar), 374–378
Horváth Barna 1951. ‘Recht und Wirtschaft’
[Gastvorlesung, gehalten vor der Juridischen Fakultät der Universität Zürich am
3. Juli 1948] Österreichische Zeitschrift für öffentliches Recht III
(1951) 3, 331–357
Horváth Barna 1995. [1934] Jogszociológia A jog
társadalom- és történelemelméletének problémái, ford. Zsidai Ágnes (Budapest:
Osiris)
Hunt, Alan 1999. ‘Marx, Karl (1818–1883)’ in Philosophy
of Law An Encyclopedia, ed. Christopher B. Gray (Levittown: Garland),
537–539
Kálmán György 2002. ‘A gazdasági jog problematikája
Eörsi Gyula műveiben’ in Eörsi Gyula emlékkönyv 1922–1992, szerk. Sárközy
Tamás és Vékás Lajos (Budapest: hvgorac), 39–63
Kis János 1993. ‘Egyenlőtlenség és kizsákmányolás.
Karl Marx — Rawls után olvasva’ in Lehetséges-e egyáltalán? Márkus
Györgynek — tanítványai (Budapest: Atlantisz), 261–341
Kitch, Edmund W. (ed.) 1983. ‘The Fire of Truth: a
Remembrance of Law and Economics in Chicago, 1932-1970’ Journal of Law and
Economics 26, 163–234
Kovács István 1952. ‘A jogi állandó bizottság
munkájáról’ A Magyar Tudományos Akadémia II. Társadalmi-Történeti Tudományok
Osztályának közleményei II (1952) 1, 93-101
Lukács György 1976. A társadalmi lét ontológiájáról
I-III (Budapest: Magvető)
Mercuro, Nicholas – Steven G. Medema 1997. Economics
and the Law From Posner to Postmodernism (Princeton: Princeton University
Press)
Moór Gyula 1935. ‘A gazdasági élet és a jogi rend’ in Ünnepi
dolgozatok Navratil Ákos születésének 60-ik és egyetemi tanári kinevezésének
30-ik évfordulója alkalmából, szerk. Kenéz Béla, Judik József, Varga István
(Budapest: Gergely), 265–303
Navratil Ákos 1905. ‘A gazdasági élet és a jogi rend.
Adalék a másodlagos gazdasági jelenségek elméletéhez’ in Ünnepi dolgozatok a
társadalomtudományok köréből Földes Béla-emlékkönyv (Budapest: Pallas
Részvénytársaság), 141–190
Ogus, Anthony I. 1988. ‘The parameters of law and economics.
From Pashukanis to Posner’ in Law and Economics Fourteenth
annual
conference,
the
Queen's
University
of
Belfast,
2–4 April
1987,
ed. Robert N. Moles (Stuttgart: Steiner), 14–27 [ARSP Beiheft 34]
Olson, Mancur 1997. A kollektív cselekvés logikája
Közjavak és csoportelmélet, ford. Csontos László (Budapest: Osiris)
Orthmayr Imre 1987. ‘Marx módszertani nézetei’ in Tájékoztató
A Művelődési Minisztérium Társadalomtudományi és Kutatásszervezési
Főosztály Marxizmus-Leninizmus Oktatási Osztályának kiadványa 1., 221–238
Orthmayr Imre 1990. ‘Osztálytudat és kollektív
cselekvés’ Világosság XXXI (1990) 11, 851-857
Orthmayr Imre 1997. ‘Módszertani individualizmus’ Szociológiai
Szemle 7 (1997) 3, 3–31
Pashukanis, Evgeny B. 1989. [1929] Law and Marxism
A General Theory, transl. Barbara Einhorn, ed. Chris. Arthur (London: Pluto
Press)
Pearson, Heath 1999. ‘Karl Marx (1818–83) and
Friedrich Engels (1820–95)’ in The Elgar Companion to Law and Economics
ed. Jürgen G. Backhaus (Cheltenham, Northampton: Elgar), 403–411
Pejovich, Svetozar 1992. A tulajdonjogok
közgazdaságtana ford. Petőcz György (Budapest: KJK) [Feketén fehéren]
Peschka Vilmos 1979. ‘Ideológiai előítéletek a
gazdaság és a jog viszonyáról’ Jogtudományi Közlöny XXXIV (1979) 12,
781–788
Peschka Vilmos 1988. A jog sajátossága
(Budapest: Akadémiai)
Petrik B. Ferenc 1985. ‘Vitaülés az Akadémián (Sajó
András tanulmánya)’ Jogtudományi Közlöny XL (1985) 7, 424–426
Polányi Károly 1976. Az archaikus társadalom és a
gazdasági szemlélet ford. Endreffy Zoltán és Kis János (Budapest. Gondolat)
Posner, Eric A. 2000. Law and Social Norms
(Cambridge, Mass. – London: Harvard University Press)
Roemer, John E. (ed.) 1986. Analytical Marxism
(Cambridge: Cambridge University Press)
Sajó András 1979a. ‘Környezetvédelmi jog és gazdasági
környezet’ Gazdaság- és Jogtudomány, az MTA IX. Osztályának Közleményei
XIII (1979) 1–2, 167–201
Sajó András 1979b. ‘Gazdaság és jog viszonya
Pasukanisz elméletében’ Jogtudományi Közlöny XXXIV (1979) 12, 843–850
Sajó András 1981a. ‘Werner Z. Hirsch: Law and
Economics. An Introductory Analysis’ [ismertetés] Állam- és Jogtudomány
XXIV (1981) 3, 499–501
Sajó András 1981b. ‘J. M. Oliver: Law and Economics’
[ismertetés] Állam- és Jogtudomány XXIV (1981) 3, 501–502
Sajó András 1984. ‘Közgazdaságtani vizsgálódások a
jogról’ in A jog gazdasági elemzése Válogatott tanulmányok, szerk.
Harmathy Attila és Sajó András (Budapest: KJK), 5–42
Sajó András 1989a. Gazdaság és jog viszonyáról —
jogelméleti nézőpontból (Budapest: Akadémiai) [Jogtudományi értekezések]
Sajó András 1989b. ‘Diffúz jogosultságok ügynököt
keresnek, avagy a szocialista gazdaságban működő cégnek a tulajdoni
jogosultságok szempontjából való elemzése’ Állam- és Jogtudomány XXXI
(1989) 3–4, 641–681
Sajó, András – Pétervári, Kinga 2000. ‘Law and
Economics in Hungary’ in Encyclopedia of Law and Economics, Volume I. The
History and Methodology of Law and Economics ed. Boudewijn Bouckaert –
Gerrit De Geest (Cheltenham: Edward Elgar), 240–243
Schafer, Felix 1937. ‘Reine Rechtslehre und Reine Wirtschaftstheorie’
Internationale Zeitschrift für Theorie des Rechts XI (1937) 3, 203–214
Schafer, Felix 1939. ‘Rechtliche und wirtschaftliche
Zurechnung’ Internationale Zeitschrift für Theorie des Rechts Neue Folge
I (1939) 2, 161–176
Schwarzschild, Maimon 1996. ‘Constitutional Law and
Equality’ in A Companion to Philosophy of Law and Legal Theory ed. Denis
Patterson (Malden, Mass. - Oxford: Blackwell 1996), 156–171 [Blackwell
Companions to Philosophy]
Sypnowich, Christine 1999. ‘Socialist Philosophy of
Law’ in Philosophy of Law An Encyclopedia, ed. Christopher B. Gray
(Levittown: Garland), 812–814
Szabó Imre 1953. ‘A gazdasági törvények és a jogi
törvények’ [hozzászólás Molnár Erik előadásához] A Magyar Tudományos
Akadémia II. Társadalmi-Történeti Tudományok Osztályának közleményei III
(1953) 3–4, 343–348
Szabó Imre 1976. Előadások Marxról és a jogról
(Budapest: Gondolat)
Szabó Imre 1977. Jogelmélet (Budapest: KJK)
Szabó Miklós 1999. ‘Lukács György’ in Fejezetek a
jogbölcseleti gondolkodás történetéből szerk. Szabó Miklós (Miskolc:
Bíbor), 131-143 [Prudentia Iuris]
Szakadát László 1996. ‘Új idők – szelecskék. Az új
intézményi közgazdaságtan magyarországi elterjedése’ Közgazdasági Szemle
XLIII (1996) 5, 431–437
Szántó Zoltán 1999. A társadalmi cselekvés mechanizmusai
(Budapest: Aula)
Taylor, Michael (ed.) 1988. Rationality and
Revolution (Cambridge: Cambridge University Press & Paris: Editions de
la Maison des Sciences de l’Homme)
Török Gábor 1984. ‘A jog gazdasági elemzése’
[könyvismertetés] Jogtudományi Közlöny XXXIX (1984) 8, 476–478
Tumanov, V. A. 1977. [1971] A burzsoá jogi
ideológia A jogi tanok kritikája, ford. Décsy Gyula (Budapest: Akadémiai)
Túry Sándor Kornél 1948. ‘A[z] érdekkutató jogtudomány
mai jelentőségéről és szerepéről’ Jogtudományi Közlöny III (1948.
december 5.), 450–454
Ullmann–Margalit, Edna 1998. ‘Invisible hand
explanations’ in The New Palgrave Dictionary of Economics and the Law ed. Peter Newman, vol. 2
(London: Macmillan), 365–370
Vadas György 1950. A gazdasági jog vázlata
(Budapest: Népszava)
Varga Csaba 1981. A jog helye Lukács György
világképében (Budapest: Magvető) [Gyorsuló idő]
Varga Csaba 1999. A jog társadalomelmélete felé
(Budapest: Tempus) [Jogfilozófiák]
Varga Csaba 1999. [1986] ‘A jog mint felépítmény
(Adalékok egy kategóriapár történetéhez)’ in uő A jog társadalomelmélete
felé (Budapest: Tempus), 31–70 [Jogfilozófiák]
Varga Csaba 1999. [1993] ‘A marxizmus jogelméletéről’
in uő A jog mint folyamat (Budapest: Osiris 1999), 21–41
Varga Csaba 2001. [1985?] ‘Fogalomalkotás és
reflexivitás’ in uő Útkeresés Kísérletek — kéziratban (Budapest: Szent
István Társulat), 124–126 [Jogfilozófiák]
Varga S. Sándor 1978. ‘Lukács György jogontológiai
alapelvei’ Jogtudományi Közlöny XXXIII (1978) 9, 559–563
Visegrády Antal 1979. ‘A jog helye Lukács György: A
társadalmi lét ontológiájáról című munkájában (Vitaülés)’ Jogtudományi
Közlöny XXXIV (1979) 10, 691–694
Zöpel, Christoph 1974. Ökonomie und Recht Eine
wissenschaftshistorischer und wissenschaftstheoretischer Beitrag zum Verhältnis
von Wirtschafts- und Rechtswissenschaften (Stuttgart, etc.: W. Kohlhammer)
* Köszönettel tartozom Győrfi Tamásnak, Jakab Andrásnak, Perecz Lászlónak és Takács Péternek a szöveg egy korábbi változatához fűzött észrevételeiért.
[1] Varga 1999 [1993]: 39. Hogy a [...] helyén szereplő egyéb irányzatok, többek között “a ma oly divatos kritikai jogi tanulmányok, a dekonstrukcionizmus, a feminizmus” (uo.) kapcsán a megállapítás mennyiben helytálló, most nem vizsgálom. Az idézett kijelentés eredeti összefüggésében “a nyugati féltek[e]” viszonyaira vonatkozik, ám, mint látni fogjuk, más országokra, így Magyarországra sem áll.
[2] Ez az állítás persze már első látásra problematikus lehet azok számára, akik a politikai korrektség sérelmének (ableism) tekintik a benne szereplő metaforát. Ha e tanulmány valamilyen nyugati nyelven is megjelenne, alkalmasint fontolóra kellene vennem ezt a szempontot is.
[3] Itt eltekintek a fogalmak tisztázásának követelményétől. Célom ugyanis nem e kategóriák (‘gazdaság’, ‘jog’, netán a ‘viszony’) explikációja (vö. Csontos 1984: 5–6), hanem az eszmetörténeti rekonstrukció. A ‘gazdaság’ fogalmának szociológiai értelmezéséről, illetve gazdaság és jog viszonyának különféle értelmezéseiről bővebben lásd Cserne 2003. Utóbbi kérdéskörhöz vö. Zöpel 1974.
[4] Vö. Sajó 1989a: 20–21, Tumanov 1977: 25–51.
[5] Navratil 1905, Moór 1935, Horváth 1995 [1934]: 171–220; 1951. (Bár szoros értelemben az utóbbi két írás nem “hazai”.)
[6] Összegyűjtve lásd: Szabó 1976, Bihari 1982: 248–260, Varga 1999 [1986]: 32–39.
[7] Bihari 1982: 262–288, Varga 1999 [1986]: 53–69.
[8] Bihari 1982: 226–239.
[9] Túry 1948: 452.
[10] Túry 1948: 452, 453.
[11] Túry 1948: 454. (A kiemeléseket mindhárom idézetben elhagytam.)
[12] Eörsi – Nizsalovszky – Világhy 1951.
[13] Visinszkijt idézi Varga 1999 [1986]: 42.
[14] Varga 1999 [1986]: 43–44. Sztálin nyelvtudományi működéséről lásd Havas 2002.
[15] Eörsi – Nizsalovszky – Világhy 1951: 368.
[16] A vitát részletesen elemzi és értékeli Varga 1999 [1986]: 47–51.
[17] Szabó 1953.
[18] Sajó 1989a: 19.
[19] Az egyik legcsattanósabb értékelésben Samu Mihályt szembesíti álláspontjának e feloldatlan ellentmondásával Bihari 1982: 232.
[20] Sajó 1989a: 18.
[21] Sajó 1989a: 18.
[22] Cotterrell 1992: 116
[23] Elrettentő példaként idézi Erdélyi Lajos értelmezését Bihari 1982: 349–350.
[24] Szabó 1976.
[25] Lukács 1976.
[26] Szabó 1977: 71–84.
[27] Mint Bihari megjegyzi (1982: 229), Engels álláspontját eltorzítva.
[28] Szabó 1977: 76. A kvázi-filozófiai megközelítés mellett Szabó könyve néhány idevágó kvázi-szociológiai megállapítást is tartalmaz. Néhány más probléma közt, amelyeket a gazdaság és a jog viszonyának sokrétűségét és sokoldalúságát érzékeltetése végett bemutat, idézzük még a gazdaság és a jog “köznapi összefüggései” között szereplő, a családjog gazdasági vonatkozásáról szóló egyik megállapítását. Ez a vonatkozás Szabó szerint a szocializmusban megváltozott, mivel “a család maga is megváltozott; a házasság lényege a házastársak közötti érzelmi kapcsolat lett, s nem befolyásolják többé vagyoni problémák.” (uo. 83.) Eltekintve most attól (is), hogy ellentmond-e ez a tétel az alap-felépítmény dogmának (vagy esetleg a “végső fokon...” itt is kiutat kínál), érdemes megjegyezni, hogy az ilyen utópikus, ráolvasásszerű tételekkel Szabó még a hetvenes évek végén sem volt egyedül — a legnagyobb komolysággal lehetett (kellett?) beszélni például a jog elhalásáról is mint úgymond “tudományos hipotézisről.”
[29] Varga S. 1978, Visegrády 1979, Peschka 1979, Varga 1981, Bihari 1982: 280–288, Varga 1999 [1986]: 53–69, Peschka 1988. A lukácsi társadalomontológiából kinövő jogelmélettel általában az vethető szembe, hogy ingadozik a filozófia és a szaktudomány között. A jog társadalomelméletét ígéri, de így sem a jogfilozófiai diskurzussal nem vitaképes, mert az ott ütköző álláspontokat kívülről szemléli (a jogászi ideológia körébe sorolja), sem a jogra kívülről tekintő, jogszociológiai nézőpont számára nincs mondanivalója, mert történetileg–empirikusan értelmezhetetlen általános kategóriákat használ, kvázi-filozófiai fogalmai (totalitás, társadalmasodás, stb.) szaktudományosan kevéssé hasznosíthatók. Közel kerülhet persze ez az elmélet egy rendszerelméleti megközelítéshez (s úgy tűnik, néhányaknak sikerült is ilyen módon a saját gondolkodásukban létrehozni a folytonosságot). Ez elsősorban és legáltalánosabban a módszertani individualizmus posztulátumaival ütközik össze (lásd alább).
[30] Varga 1999 [1986]: 63.
[31] Varga 2001 [1985?]: 125–126.
[32] idézi Varga 1999: 15. o. 31. j., 23-24. o. 27. j.
[33] Pasukanisz 1989, Sajó 1979a, 1979b.
[34] Peschka 1979: 784, 1988: 43.
[35] Sajó 1989a.
[36] Szabó 1999: 142.
[37] Csontos 1999: 7.
[38] A kérdés néhány vonatkozását a konferencia előadói közül Szigeti Péter elemezte.
[39] Kálmán 2002: 40.
[40] Vadas 1950: 32.
[41] Kovács 1952: 96. Kiemelés tőlem – Cs. P.
[42] Kálmán György (2002) kifejezése, aki szerint Világhy Miklós járt élen ebben.
[43] Eörsi 1951: 677.
[44] Eörsi 1977. A folyamatról lásd Kálmán 2002.
[45] Antalffy – Samu 1987: 25.
[46] Az általam ismert irodalomból egyetlen tanulmány érvel, első látásra, a két irányzat hasonlósága mellett: Ogus 1988. Hogy miért csak első látásra, arra alább visszatérek.
[47] Vö. Forrai 1997.
[48] Általánosan elfogadott értelemben ide tartozik mind a chicagói (Posner), mind a new haveni (Calabresi) irányzat, de a közös ős és hasonló módszertani platform alapján rokonnak tekinthető az utóbbi évtizedekben a standard mikroökonómiai elmélet tárgykörének vagy elemzési technikáinak kibővítésével (extenzív vagy intenzív módosításával) létrejött több iskola és törekvés is, így az új intézményi közgazdaságtan, a tulajdonjogi iskola, a közösségi döntések elmélete, az alkotmány gazdaságtana, az új gazdaságtörténet, a kísérleti közgazdaságtanra építő “behavioral law and economics”. Ha tágabb értelemben a JGE-hez soroljuk a régi institucionalisták mai követőit is, még mindig a marxizmus körén kívül vagyunk. “Bár a szocialista eszmék az első világháború előtt megjelentek az Egyesült Államokban, a marxizmus sohasem vált olyan elterjedtté, mint Európában. A marxista társadalomtudomány nem sokat fejlődött Amerikában, összevetve például az első világháború előtti Németországgal vagy az 1930-as évek Nagy-Britanniájával. Ennek megfelelően az institucionalizmusnak [ti. az ún. réginek — Cs. P.] az Egyesült Államokban nem kellett ugyanilyen mértékben versengenie ezzel az alternatív heterodox irányzattal. Az, hogy a marxizmus Amerikában szinte teljesen hiányzott [“virtual absence”], több teret hagyott az institucionalizmus számára.” (Hodgson 1994: 375) A JGE említett irányzatairól, s a régi és új institucionalizmus különbségéről lásd Hodgson – Samuels – Tool 1994, Mercuro – Medema 1997, magyarul: Szakadát 1996.
[49] Sajó 1989a: 16.
[50] "[A] XIX. század második felében az addig nagyjából egységesen fejlődő közgazdasági elmélet »családfája« kettéágazott. A közgazdaságtan marxi és neoklasszikus ágának korabeli képviselői figyelemre sem méltatták egymás elméletét. [...] A két ág képviselői közötti különbség olyan mértékűvé vált, hogy a későbbiekben már egymás nyelvezetét sem értették meg. A marginalista forradalom követői már az 1890-es évektől háttérbe szorították a közgazdaságtan addig hagyományos iskoláit, a neoklasszikus elmélet a közgazdaságtan uralkodó irányzatává vált. [...] A neoklasszikus irányzatra a marxi elmélet nem gyakorolt semmilyen hatást, így az sokáig a tudományos közgazdaságtanon kívül rekedt." Hild 2000: 191. (A kiemeléseket elhagytam.)
[51] A (chicagói) JGE történetéről lásd Kitch 1983, Coase 1993.
[52] A most bevezetendő distinkciók nagymértékben ad hoc jellegűek, csupán a jelen tanulmány keretén belül tartanak igényt érvényességre. Megjegyzem, hogy előadásában H. Szilágyi István az alábbitól eltérő hármas megkülönböztetést használ.
[53] Úgy vélem, ebben a (b) vonatkozásban a JGE nemcsak a MJE legjobb alternatívája (azaz igaz lehet a bevezetésben említett (2)-es állítás), hanem általában is ez a tudományosan legtermékenyebb megközelítése a jogi jelenségek elméleti magyarázatának. Ezt a (szigorú értelemben nem is bizonyítható) hipotézisemet azonban csak a JGE egy olyan változatának a kidolgozása támaszthatja alá, amely jelenleg még csak körvonalaiban létezik. S amelynek kidolgozása során nagyban támaszkodni kell más megközelítések eredményeire is.
Ami a másik két vonatkozást illeti, jó érveket lehet felhozni amellett is, hogy a JGE a gazdaság és a jog viszonyának normatív elméleteként (a), illetve gyakorlati-politikai programként (c) ugyancsak fölényben van a marxizmussal szemben, de jelen formájában bizonyosan nem a legjobb alternatíva (jogfilozófia, jogpolitika) - ha ilyen lehetséges egyáltalán. A marxizmus spekulatív filozófiai (metafizikai, történelemfilozófiai) vonatkozásaira (a) alább csupán néhány, a JGE-től független megjegyzést teszek (lásd 81. j.). A marxista ideológiáról és politikai gyakorlatról (c) pedig (már ahogyan ez a hazai jogelméletben megjelent) a konferencia több résztvevője is szólt. Mint jeleztem, úgy vélem, hogy az e téren okozott korántsem csekély károknál, amelyeket egyébként már a nyolcvanas években is számba lehetett (volna) venni, tudományos szempontból sokkal súlyosabbak az ismeretelméletiek. Vö. Csontos 1999: 7.
[54] Erre alább visszatérünk.
[55] Elster 2002 [1998], Orthmayr 1997, Szántó 1999, Ullman–Margalit 1998. Utóbbi világosan bemutatja a láthatatlan kéz típusú magyarázatok és “az ész csele” (Hegel) döntő különbözőségét is.
Lásd még az analitikus marxizmusról szóló részt.
Marx módszertani nézeteire lásd Orthmayr 1987. Marx elméletében sok olyan részletelemzés található, amelyben a magyarázat implicit és intuitív módon megfelel az RDE módszertani követelményeinek.
[56] Az, hogy a jogi szabályozás, illetve a jogi intézmények döntő hatással vannak a gazdaság működésére, csak a neoklasszikus egyensúlyelmélet felől nézve volt újdonság. Másrészt a közgazdaságtan már létrejöttétől kezdve foglalkozott a gazdaságszabályozás (a materiális értelemben vett gazdasági jog: piacszabályozás, versenyjog, stb.) magyarázatával és értékelésével. A mai értelemben vett JGE kezdetét éppen az jelentette, hogy a szubsztantív értelemben nem gazdasági jogterületekre is alkalmazni kezdték a mikroökonómia elemzési eszközeit.
[57] Polányi 1976: 228–299., kül. 228–233., vö. Cserne 2003. Megjegyzem, hogy míg a JGE a közgazdaságtan (Polányi szavaival: a formális ökonómia) eszközeivel közelít a jog okaihoz és hatásaihoz, a 30-as években, ugyancsak Polányi e fogalmi distinkciójára hivatkozva, érdekes metaelméleti kíséretek születtek a formális ökonómia és az ugyancsak formális kelseni tiszta jogtan párhuzamba állítására is (Schafer 1937, 1939).
Mellesleg a MJE gazdaság-fogalma sem problémamentes. Ez a felfogás a gazdaságot a természet társadalmivá alakításának színtereként értelmezi. (S mint láttuk, Szabó Imre 1977-ben még ezt, a gazdaság emberi cselekvéshez kapcsolódó jellegét sem fogadta el.) Ám a gazdaság (szubsztanciális értelemben) már eleve társadalomba ágyazott jelenség (Polányi 1976). Továbbá a legtöbb, marxi értelemben a gazdaság mint alaphoz tartozó mozzanat esetében felvethető, hogy maga is a felépítményhez tartozik, s ez implicite a kategóriapár magyarázó erejét ássa alá. Vö. Varga 2001 [1985?]: 125.
[58] Friedman 1991: 371.
[59] A marxizmus táborának megosztottságára vö. Fisher 1999, Hunt 1999, Sypnowich 1999 s az ott szereplő hivatkozásokkal.
[60] Hanák 1979.
[61] Vö. Cserne 2001: 15. o. 52. j., 45–46.
[62] Varga 1999 [1993]: 39.
[63] Hanák 1979, Sajó 1981a, 1981b.
[64] Harmathy – Sajó 1984.
[65] Sajó 1989b, Pejovich 1992.
[66] A JGE hazai recepciójáról lásd Sajó – Pétervári 2000. Párhuzamként: Csontos 1999: 203–208. A hazai JGE- irodalomról lásd Cserne 2001: 2.
[67] Magam két kivételre bukkantam. Sajó (1979b) Pasukanisznak a büntetés célját illető felfogásával állítja párhuzamba a JGE-t, Orthmayr (1990) szerint pedig mind a marxizmus, mind a racionális döntések elmélete (tönniesi értelemben) Gesellschaft-típusúként fogja fel a társadalmat.
[68] Török Gábor (1984: 477) szerint a kötet azért keltheti fel az érdeklődést, mert "egy gazdaságilag orientált megközelítés a jogászok számára is fontos egy tudatosan irányított gazdaságban".
[69] Vö. Tumanov 1977 [1971]: 1. rész.
[70] Vö. Hart 1982, 2. fejezet (“A jog demisztifikálása”).
[71] Harrison 1988.
[72] Ogus 1988: 16–18. Ogus tanulmánya a fentiekhez hasonlóan rámutat a módszertani és ideológiai eltérésekre; négy-öt szempontot említ, amelyekben a MJE (annak is elsősorban egy Pasukaniszéhoz hasonló, azaz voltaképp a kapitalizmusra kidolgozott változata) tanulhat a JGE-től (igényesebbé, kifinomultabbá teheti magyarázatait); végül az ideológiák, értékek gazdasági cselekvést meghatározó szerepét hangsúlyozza, mint olyan kérdést, amelyben a JGE tanulhat a marxista magyarázatokból. Magam úgy vélem azonban, hogy még ez az egyetlen (ráadásul csupán potenciális, vagyis az (1) alatti állítást nyilván nem igazoló) marxizmus-hatás is legalábbis kétséges. Mint a főszövegben is jelzem, a belső nézőpont értelmezése esetében inkább a JGE és a MJE közös hiányosságáról van szó. A JGE perspektívájából viszont a kérdés (igen leegyszerűsítve) úgy fogalmazódik meg: hogyan lehetséges olyan deskriptív jogelmélet, amely egyúttal nem rendszerelmélet. S ez a kérdés számomra egyelőre nyitott.
[73] Lásd Posner 2000.
[74] Lásd például Ball – Farr 1984, Cohen 1978, Elster 2002 [1982], 1985, Roemer 1986, Taylor 1988. Magyarul: Demeter 1999, Hild 1998.
[75] Orthmayr 1990, Olson 1997: 130–139, Szántó 1999: 79–90.
[76] Elster 1986.
[77] Elster 1985.
[78] Elster 2002 [1982]. Elster szerint egy érvényes társadalomtudományi magyarázat az egyéni preferenciák kialakulásának kauzális magyarázatából (szub-individuális okság), az egyéni cselekvés intencionális magyarázatából, és a makroszintű jelenségeket egyéni cselekvések következményeiként értelmező szupra-individuális kauzális magyarázatból áll.
[79] Kis 1993.
[80] A több könyvtárnyi kritikai irodalomból csak három példa. Gedeon szerint (1998: 2680–2681.) “Marx az elsők között fordult szembe Hegel filozófiai jellegű megoldásával, elvetve az egyének feletti ész szubjektumként való megszemélyesítését. Ugyanakkor egy döntő vonatkozásban Marx is foglya maradt a konstruktivista racionalitás fogalmának. Marx a társadalmi evolúció hatókörét a kapitalizmus kialakulásáig terjedő történelemre korlátozta, s feltételezte, hogy a társadalmi haladás tovább halad a kommunizmusig, amely szakít a társadalmi evolúcióra jellemző »nem tudják, de teszik« cselekvési móddal. A kommunizmussal a tudattalan társadalmi evolúciót az egyéni cselekvések konstruktivista racionalitására épülő cselekvési minták váltják fel. […] Miért posztulálja Marx a kommunizmust mint az evolúció célját? Ennek oka legalábbis részben az, hogy nem tudta teljes egészében leküzdeni elméleti előfeltevéseinek filozófiai jellegét. […] Elfogadja, hogy ha az egyének képesek a konstruktivista racionalitás szerint cselekedni a munkában, akkor képesnek kell lenniük az ésszerű társadalmi berendezkedés létrehozására is. Márpedig e két vonatkozás között nincsen elszakíthatatlan kapcsolat: a természetet átalakító tevékenység racionalitása és a társadalmi intézményeket létrehozó tevékenység racionalitása szerkezetét tekintve különböző lehet.“
Gellner rövid írása (1991) brilliánsan foglalja össze Marx történelemfelfogását, s többek között arra a keserű iróniára is rámutat, hogy csak úgy lehetett viszonylag nagy tömegeket rávenni egy ilyen kísérletre, vagyis az elmélet szerint kizárólag a gazdasági erők (“a termelőerők fejlődése”) által előrehajtott (s mint Engels az Anti-Dühring-ben hangsúlyozza, nem erőszak által mozgatott) lineáris történelmi haladás útjának egyengetésére, hogy az eszmére hivatkozók a világtörténelemben alighanem páratlan mennyiségű erőszakot alkalmaztak. Ez a (vitatható módon) technológiai determinizmusként rekonstruált teleologikus történelemelmélet Gellner szerint egy burzsoá, középosztályi életideált (“a munkálkodó emberét“) tett meg, valláspótlékként, az üdvözülés állapotának tartalmául.
Vagy egy másik ellentmondás. Ha szorosan értelmezzük a marxi tanítást, abból nem vezethető le az egyenlőség követelménye sem: "Az az ideológia, amely nagyban inspirálta a tizenkilencedik és huszadik századi radikalizmust, a marxizmus volt, s azt várhatnánk, hogy a marxizmus kifejlett eszmerendszerrel tud előállni az egyenlőségről, azon felvilágosodásból eredő eszmék alteratívájaként, melyek az ilyen esélyegyenlőtlenségeket elfogadják. Az egyenlőség kétségtelenül a marxizmust a legmélyebben érintő kérdés volt, Marx írásai azonban ténylegesen keveset mondanak e tárgyban. Mint látni fogjuk, ez összhangban van Marx eszmerendszerének logikájával. Természetesen az egyenlőség — pontosabban a »mindenki képességei szerint, mindenkinek szükségletei szerint« elve — jelenti a történelem célját a marxista séma szerint. Azonban nem lehetséges egyenlőség, amíg vannak gazdasági osztályok. S Marx szerint az emberi élet legfontosabb jellegzetessége az osztálykonfliktus, attól kezdve hogy az emberek túlhaladták az »egyszerű kommunizmus« fázisát mindaddig, míg a végső szintézisben elérik a kommunista aranykort. Ennek az aranykornak a meghatározása azonban úgy szól, hogy ha elérjük, nincsenek többé elosztási problémák. Ha egyszer elértük a kommunizmust s megoldódtak az elosztási problémák, az egyenlőség kérdése nyilvánvalóan alapját veszti." Schwarzschild 1999: 163.
[81] Lásd Petrik B. 1985.