Cs. Kiss Lajos
A szinoptikus jogelmélet esztétikája és metafizikája
1.
A mű
keletkezése
A művészet
közegében ugyanis a dráma műfajai azok, amelyek az emberi cselekvést,
pontosabban a kollektív tudattalant, az individuális érzéki immanenciájába
transzponált transzcendens szerkezetet mint cselekvést a leginkább képesek
visszavezetni végső metafizikai értelem(lét)alapjára, a konfliktusra és
döntésre, pontosabban a kettő reflexív-cirkuláris viszonyának szerkezetére. A
dráma értelmezésének horizontját Arisztotelész klasszikus interpretációja óta a
tragédia és komédia perspektívái és funkcionális sematizmusai határolják.
Horváth művészetfelfogásában, jóllehet a költészet és a komédia is meghatározó
esztétikai élmények forrása, a tragédia perspektívája játsza a döntő szerepet. A
géniusz perében a drámaperspektívák közötti hangsúlyeltolódás és a tragikus
középpontba állítása mint teoretikus elhatározás lényegében Horváth előzetes
metafizikai döntésének a folyománya. Az európai művészeti-esztétikai hagyomány
feltehetőleg egységes abban, hogy érzékileg-kommunikatíve leginkább a drámában
érhető tetten az emberi cselekvés metafizikai alapja. Azonban ez a metafizikai
a maga tulajdonképpeniségében nem értelmezhető a komédia perspektívájának
horizontján, mert csak a tragédiában születik egzisztenciális értelemben döntés
végső tény és érték kérdésekről, az ember életéről és haláláról mint sorsról. A
mű bevezetőjében Horváth nem véletletlenül idézi Hamlet nevezetes hezitációját
a létről és nemlétről, és persze ugyanitt nem véletlenül hivatkozik a politikai
etika magyar géniuszának, Gróf Telekinek Pálnak “honfiúi töprengéseire”,
melyekben központi szerepet játszik az államigazgatásban bürokratizmust,
felelősségtől írtózást szülő jogi formalizmus idült közéleti betegsége. A
komédia iróniája a metafizikai elrejtőzése, amennyiben a rendkívüli helyzetet
feloldja a nevetésben és elviselhetővé teszi a fennállót, s bár tovább
bonyolítja a konfliktus és döntés cirkularitását, ám végül mégiscsak
ráhagyatkozik az ismétlés monotóniájára. A tragédia komolysága az abszolút
betörésének eseményéből, a hős és a világ antagonisztikus döntéseinek
ütközéséből ered, minőségileg új szintre helyezi a konfliktus és döntés
cirkularitását, és ha nem is a géniusz szenvedésének és halálának konkrét
helyzetében, de szellemi hagyománnyá és fokozatosan a jog új értéktartalmává
válva hosszú távon transzcendálja a fennállót. Ezzel szemben a komédia a
metafizikai lázadás szublimálásának a közege, gúnyos, a negatív hős számára
fájdalmas leleplezésként és általános tehermentesítésként, inkább reformpárti
mint a forradalom híve. A komédia kevésbé lehet a forradalom közege, inkább a
forradalom traumájának a feloldására, szolgál, amellett persze, hogy mindig
fontos szerepet játszik a régi rend felbomlasztásában és a forradalom
előkészítésében. A komédiában nem születik metafizikai döntés, legfeljebb
közvetve emlékeztetnek arra, hogy egykor történt ilyesvalami, vagy azt
sejtetik, hogy valamikor majd történnie kellene ilyesvalaminek. Horváth
tragédia melletti elméleti és metafizikai döntése, megelőlegezve itt
fejtegetéseink végeredményét, ezért dramatizálja és radikalizálja az új
realizmus komédiára, iróniára és humorra kiélezett és ezáltal persze
korlátozott esztétikai perspektíváját. Nem véletlenül, hiszen az amerikai és
magyar realista egészen más szellem- és társadalomtörténeti helyzetben
gondolkodik és dönt. A magyar és az európai sors foglyaként, a világháborús
tragédia okozta határhelyzetben a jogról való elméleti gondolkodásnak és
magának a jognak a metafizikai méltóságát akarja helyreállítani. Vagy még
pontosabban, azaz a mű allegorikus szerkezetének és aurájának megfelelően
fogalmazva: a rejtőzködő filozófiai géniusz inkognitójában a magyar ugar
világával szemben a jog és a jogelmélet elveszített metafizikai méltóságát
kísérli meg visszaperelni.
E realista jogi világképkonstrukció első igazán tudatos képviselője és
kivitelezője Th. Arnold volt, aki, mint az Angol jogelmélet tanúsítja,
egyfajta revelációként hatott a realista irányzatra és persze magára Horváthra:
“Arnold minden eddigit túlszárnyal és homályba borít. Ő csakugyan új jogi
világképet szerkeszt. De miféle képet! Lerner azt mondja, hogy ez árnyvilág.
Szimbólumok járják a táncukat, és ez a különös haláltánc minden. Arnold
kritikusai csak Swift, Voltaire, Sorel nevein keresztül vélik őt
megérthetőnek.” Számára a “szatirikus irodalom, a komédia tudja a döntő
igazságokat a jogról is. A komoly irodalom dramatizál és szertartást végez. A
komédia lát a vesékbe… Arnold egyik műhelytitka az, hogy az iróniából
tudományos módszert csinál.”[24] Arnold filozófiai értelemben, azaz a végső
megalapozás síkján radikalizálja a dramaturgiai metafora közhelyét, nevezetesen
azt, hogy az élet, az egész világ drámai színjáték, amelyet a jog, a gazdaság
és a politika színpadán, nézőponttól függően, az ember vagy a sors ír, rendez
és játszik. “Magának a jognak és a drámának a párhuzamossága sem egészen új
gondolat, mindkettőnek a sajátos zárt világa már ezelőtt is felkeltette a
figyelmet párhuzamosságuk iránt. Amit azonban Arnold ennek a gondolatnak a
kiaknázásával művel, az minden képzeletet meghalad… Minden ember, a személyiség
misztériumában mélyen fekvő okoknál fogva, kis drámák sorát szerkeszti meg
magának, amelyekben ő a főszereplő.” A társadalmi élet dramaturgiai dimenziója
tehát sorsszerűség abban az igen egyszerű értelemben, hogy minden cselekvés
szükségszerű mozzanata a szerepjátszás, illetve az, hogy a szerep értelmezése
és kivitelezése[25] során a cselekvők, akár a politika, akár a
jog vagy a gazdaság színpadán, folyamatosan ellenőrízzék saját, kizárólag rájuk
jellemző előadói stílusukat. Azonban a realisták és Horváth interpretációjában
nemcsak az emberi cselekvésekben, hanem az intézmények felépülésében és működésében
is elkerülhetetlen a dramaturgiai mozzanat. “Senki sem menekül az elől az
állandó szükséglet elől, hogy különböző egyenruhákba vagy selyemkalapokba
öltöztesse és figyelje önmagát, amint azokban járkál. Aki nem képes magának
méltó szerepet adni, az erkölcsileg összeomlik, bátortalanná, sikertelenné,
zavarttá válik. … Az ember legtöbb magatartása a vállalt szerepeket jelképezi.
Szimbolikus. Ezek a jelképek, tehát szerepének a szavai, szertartásai,
elméletei és elvei hitetik el az emberrel, hogy álmai valóságosak és így adnak
célt az életének. Így van ez az intézményekkel is. Ezek is kis drámákat
építenek fel maguknak és szerepeket játszanak. Konfliktusokat bonyolult
elméletekkel oldanak meg, vagy pedig azáltal, hogy különböző intézményekre
oszlanak, amelyeken keresztül ugyanazok az emberek össze nem férő szerepeket
játszhatnak.”[26] A jogi, illetve a jogról való gondolkodás
mindig az eszmények, a normatív kellések és követelmények közegében mozog, s
ezért szükségképpen átcsúszik a szimbolikus-mitikus gondolkodás síkjára. A jog
normativista és empirista szemléletei, amelyek abból indulnak ki, hogy a jogi
normák és elvek egyfelől logikailag rekonstruálható szabályok, illetve
tapasztalati megfigyeléssel ellenőrzött tények, lényegüket tekintve a
szimbolikus-mitikus gondolkodás termékeiként lepleződnek le, melyek valóságos
funkciója nem az individuális és intézményes cselekvés vezérlése, hanem a
fennálló állapotok igazolása, megerősítése. A jog a realisták e
legradikálisabbja szerint szerint, írja Horváth, azt a “mélyen ülő népszerű
kívánságot elégíti ki, hogy a kormányzati intézmények szép álmokat jelképeznek,
amelyben elvek, egyénektől függetlenül működnek. A jogelvek nem azt képviselik,
amit teszünk, hanem amit tennünk kellene. A jog funkciójához tartozik, hogy a
valóságos magatartással homlokegyenest ellenkező eszményeket ismerjen el.
Legtöbb problémája abból a szükségletből támad, hogy másvalaminek a tevését
hangoztassa, mint amit tényleg tesz. Kidolgozott álomvilágot fejleszt ki, ahol
a logika igazságot tesz és amelynek rózsaszínű szemüvegén keresztül nyugodtan
nézhetjük az üzleti élet kegyetlenségeit. Az álom logikájához tartozik, hogy a
jogelvekről feltesszük, hogy ellenőrzik a társadalmat. Holott a jog funkciója
nem a társadalom vezetése, hanem annak megvigasztalása… A bíróság mögött
misztikus világot épít, amelyben az igazságról álmodott álmaink megvalósulnak.”[27] Ennek megfelelően a realizmus nézőpontjából a
tény és norma funkcionális összefüggésében konstituálódó jogi valóság
feloldódik a tényleges működés “álomvilágának” misztikájában, pontosabban
mítoszaiban, amelyet a bíró, a felek, és a jog tudományos megfigyelője
szimbolikusan konstruál és diskurzív módon újra és újra megerősít. A jog mint
eljárás lét=érvényszerű funkciója az lesz, hogy a vágyelvű gondolkodásban
azaz vágykonfliktusok szublimációiként és racionalizációiként konstruált
valóságot mint az igaz valóságot tartsa fenn minden résztvevő megelégedésére.[28] A jog akkor funkcionál a legjobban, “ha az
ellentmondó szimbólumok maximumát képviseli. A jog nagysága abban áll, hogy
azzal őrzi meg az egység látszatát, hogy eltűri és kikényszeríti az ellentétes
irányokba futó ideálokat.”[29] Horváth szerint Arnold ezért
“felülmúlhatatlan a jogi gondolkodás utópizálásában”, abban tehát, hogy a
szimbolikus gondolkodást vágykonfliktusok dramatizálásaként és a jogot mint
drámát (komédiát) az értékkonfliktusokká transzformált ellentétes
vágytörekvéseket szakadatlanul kiegyensúlyozó utópikus cselekvésként értelmezi,
azaz az ideológikusban is kimutatja a megszüntethetetlen utópikus mozzanatot, a
vágy- és értékkötött jogi utópiákat. Ezért a legradikálisabb realista, szemben
Frank-kel és Robinsonnal, akik a jogot kizárólag ideológiaként fogják fel.
Ehhez persze kiegészítésként hozzá kell fűznünk a következőket: az ideológia és
utópia problémájának az áttelepítése a tisztán szimbolikus gondolkodás síkjára
azzal a veszéllyel jár, hogy a jog és a jogról való gondolkodás a maga
egészében esztétikaivá és mitikussá válik, mert az elvont-általános érték végérvényesen
feloldódik a tiszta értékmentes vágy, az elvont-általános fogalom a tiszta
fogalommentes élmény, az elvont-általános érv a tiszta logikamentes elbeszélés
tényszerűségének konkréciójában, az élet egyediségének abszolutizált
szférájában[30]. Ám e kifogásunktól eltekintve s Horváth
gondolatmenetének interpretációját folytatva is azt kell mondanunk, hogy az
újrealizmus által meghatározott szellemtörténeti helyzetben a jogtudomány
hivatása a totális ideológia-, pontosabban mitológiakritika, mert csak így képes
tudatosítani, illetve leleplezni, hogy a jogi normativizmus és empirizmus
objektivizmusa, valóságelvű gondolkodásának eszméi és eszményei eredendően
ideologikus-utópikus funkciójukban értelmezhető képződmények, azaz szimbólumok
és mítoszok.[31] A realizmus az az új kutatási irány és
módszer, amely az elvonatkoztató és általánosító fogalmi gondolkodás
illuzórikus jellegét, nevetségesé vált univerzális érvényességi igényeit
leleplezve a tapasztalati megfigyelés kíméletlenségével képes elhatolni az
“élet eleven valóságához”, és bátran kimerészkedik a jogeset és a közvetlen
jogélmény konkrétumainak végtelen horizontjára. Ez a fajta realizmus azonban,
hasonlóan a művészi realizmushoz, nem naív módon erőszakolja ki a döntést
élmény és fogalom, életvalóság és elmélet között, hanem képes reflektált módon
kritikailag különbséget tenni közöttük. “Nem arról van szó, hogy az istennő
szobrát csak úgy ízleljük mint az állat… A mi menekülésünk a konkrétumhoz, a
közvetlen ízléshez írja Horváth nem ugyanaz, mint az állat nyugalmas
csámcsogása.”[32] Ez persze nem is menekülés, hanem inkább az
egyetlen kiút a művészet és a tudomány számára, amely egyáltalán lehetővé teszi
a merev, elvont-általános fogalmak és formák szétbomlásában a fogalom és forma
új típusának felfedezését, a folytonos keletkezésben és változásban létező élet
szerkezetét kifejező formatörvények mint funkcionális törvényszerűségek
megismerését. A kritikai realizmus lényegében totális ideológia- és
mitológiakritika, amely a “dogmatikus, az élettől és a konkrét jogesettől
túlságosan elvonatkoztató” jogtudományból kiírtja a normativista öncélúság
illúzióit és önámítását, hogy a fogalmi építmények összeomlásában felfedezze a
formát. “Ebben a széthullásban azonban természetesen forma van. A formák
alkonyán forma ömlik el. Egyik forma vagy fogalom végpusztulásba hull, a másik
különös új kombinációkra lép társaival, a harmadik könnyen lebegve még az
egyetemes összeomlásnak is alakot és értelmet ad.”[33] A jogeset és jogélmény konkrétumának
végtelenségében való elmerülés arra tanítja a tudományt, hogy a formák és
fogalmak lényegüket tekintve az eredeti jogélményt kifejező, egymást elfedő,
egymásra rétegződő és egymásra utaló jelképek. Az új realizmus Horváth által is
osztott alapvető felfedezése tehát, hogy a jogi fogalmak és egyáltalán a jog
normativitása szimbolikus konstrukciók, s mint ilyenek lényegében az
individuális és kollektív tudattalan szerkezeteit aktualizáló lét=érvényszerű
funkciók, azaz ideologiák és utópiák. Azonban, mint korábban megjegyeztük,
Horváthnak az utópia és mítosz viszonyának a tisztázásával kellett volna
elkezdenie az újrealizmus álláspontjának kritikai korrekcióját.[34]
Horváth Barna A
géniusz perében abból indul ki, illetve azt a feltételezést bizonyítja,
hogy a művészet és a jog módszetanilag és metafizikailag kitüntetett
érintkezési pontja a dráma és a per. Ezt az érintkezést, s ezáltal a
dramaturgiai metafora jogtudományi operacionalizálását az elméletalkotásban és
kutatásban, szerkezeti-funkcionális hasonlóságok teszik lehetővé, sőt az
újrealizmus szerint kötelezővé. Eszerint a dráma és a per: 1. szerkezetileg
ugyanazokból az elemekből, azaz cselekvésből, konfliktusból és döntésből
épülnek fel; 2 a dráma művészi és jogi formáját egyaránt a szervezettség és
szigorú szabályozottság jellemzi; 3. mindkettő hasonlóképpen drámai
cselekményként, azaz a szabadság és szükségszerűség lényegében valamennyi
szellemi területet átfogó egyetemes drámájaként játszódik le; 4. egyaránt az
élet antinomikus szerkezetének mint tragikus tartalomnak a kifejeződései,
illetve perspektivikus konstrukciói, amelyeket az egyidejűleg bukásra és örök
dicsőségre ítélt hős, illetve a kortársak és utódok környezeti világa hoz létre
individuális és kollektív metafizikai döntéseivel, és amelyeket az európai
szellem kulturális hagyományaként örökítenek át; 5. a művészetben és jogban a
lét és érvény, valóság és eszme, tény és érték antinómiája, mint
antagonisztikus vágykonfliktusok örökkévalósága és feloldhatatlansága, a
közvetíthetetlenség mint maga az abszurd, az élet metafizikai értelemalapjaként
jelenik meg, amely végső, feltétlen és megalapozó; 6. a tragikus konfliktus és
az abszurddal szembeszegülő metafizikai döntés a művészet esetében az
esztétikai elveknek és szabályoknak engedelmeskedő, élményközpontú, hatását
elsősorban az érzékiség dimenziójában kifejtő kommunikációban, a jog esetében a
logikai elveknek és szabályoknak engedelmeskedő, fogalomközpontú, hatását
elsősorban a gondolatiság dimenziójában kifejtő kommunikációban mutatkozik meg;
7. a végső hatás mindkét esetben a katarzis, amely a fennálló lelki-társadalmi
rendet közvetlenül nem fenyegeti, mivel a nézőközönség megnyugszik: vagy azért,
mert a bennük szunnyadó vágykonfliktus terhétől pillanatnyilag megszabadulva
távoznak a színházból, vagy azért, mert a közrend és köznyugalom helyreáll.
Közvetve azonban, a hagyományképződés végtelen folyamatában forradalom megy
végbe, mert a géniusz világgal folyó perlekedésének eredményeként írja Horváth
több helyen, stilisztikailag a drámait és poétikust sűrítő, heroikus hevületet
sugárzó módon “új rend születik”, “megrepednek nemcsak a tavak tükrei, hanem a
szigorú intézményes társadalmi rend, a jogrend kemény kérge is… A saját kiömlő
mártírvérével tölti fel újra a géniusz a jogrendet”.[35]
A géniusz a
legradikálisabb realista a realisták között, mert képes a tragikus jogélmény
átélésére és képes cselekvő módon, azaz döntésben és a saját, személyessé tett
sorsban napvilágra hozni a jog lényegét mint a tragédia metafizikáját. Ez a
döntés és sors, mint látni fogjuk, Szókratésznél a filozófiai, Johannánál a
vallási hitből fakad, s mindkét esetben a politikaira vonatkozva nyeri el
evilági értelmét. Szókratész és Johanna perének a metafizikai-módszertani
kitüntetettségét az a körülmény indokolja, hogy a világ általi totális
megtagadás és igenlés, az “eltiprás és felragyogtatás látványát ennél a két
pernél jobban egyetlen más per sem szemlélteti. A géniusz pere ennél a kettőnél
ölti fel a legdrámaibb formát”, így ezekből érthető meg leginkább a jog
társadalmi működésének a “titka” és típusossága, vagyis annak szociológiai
törvényszerűsége, hogy a jog konfliktusos érvényesülésének minden helyzetében
az érvényes jogtétel mit is művel valójában a tényszerű jogeset géniuszával.
Horváth a géniuszfenomén ideáltípusát mint utópikus határfogalmat a két per
történeti-szociológiai elemzése alapján konstruálja meg. Azonban ennek az
elemzésnek nem egyszerűen az ideáltípus megalkotása a célja, hanem az
ideáltipikus megismerés eszközével annak a metafizikai-módszertani tézisnek a
tapasztalati igazolása, hogy a géniusz és a jog találkozásának rendkívüli
helyzete, vagyis a kivétel ideáltipikus egyedisége teszi szociológiailag
érhetővé a társadalmi világ és a jog találkozásának mindennapi, normális
helyzeteinek a tipusosságát.
A szinoptikus
jogelmélet empirikus igazolásaként A géniusz pere a szociológiai
jogszemlélet realista megújítására irányuló törekvésekhez csatlakozik. Ezért
mondja Horváth, hogy a jog esztétikai dimenziójának, a géniusz perének vagy a
per géniuszának mint témának a kidolgozása “szinte adalékká válik ahhoz az
újrealista jogszemlélethez, amely a jogban nem hajladó az élettől
elvonatkoztatott dogmát, tételt, normát, merő elvontságot látni”[36], hanem a jogélmény tüneményének
szemléleti-funkcionális megragadására helyezi a vizsgálódás hangsúlyát. Azonban
több egyszerű csatlakozásnál, több vonatkozásban is. Egyfelől a realizmus
pszichologizáló szemléletmódját, amely kíméletlenül a társas lélek maszkja mögé
pillant, visszavezeti végső, szociológiai konzekvenciájáig, azaz felfedezi és
tapasztalatilag igazolja a társadalomlélektan és társadalomtan
reflekszív-cirkuláris viszonyát. A társas lélek avagy összlélek lényegét
tekintve csoportlélek, azaz “nem más, mint lelki tulajdonságoknak eloszlása és
csoportosulása valamely közösségben. Az az arány, amely szerint különböző lelki
tényezők képviselve vannak a kérdéses közösségben, más közösségekhez viszonyítva.”
Ebből következik a csoportlélek=lélekcsoport egyszerűnek látszó képlete, amely
belátást enged a társadalomlélektan igazi természetébe: “A társadalomlélektan
tulajdonképpen a lélek társadalomtana. A szociálpszichológia voltaképpen
pszichoszociológia.”[37]. Másfelől Horváth tragédia melletti elméleti
és metafizikai döntése elkerülhetetlenül dramatizálja és radikalizálja az új
realizmus komédiára, iróniára és humorra kiélezett s ezáltal persze korlátozott
esztétikai perspektíváját. És ez nem véletlen, hiszen az amerikai és a magyar
realista egészen más szellem- és társadalomtörténeti helyzetben, egészen más történelmi
tapasztalatok függvényében gondolkodik és dönt. Horváth Barna a magyar és az
európai sors foglyaként, a világháborús tragédia okozta határhelyzetben a
jogról való elméleti gondolkodásnak és magának a jognak a metafizikai
méltóságát akarja helyreállítani. Vagy még pontosabban, azaz a mű allegorikus
szerkezetének és aurájának megfelelően fogalmazva: a rejtőzködő filozófiai
géniusz inkognitójában a magyar ugar világával szemben a jog és a jogelmélet
elveszített metafizikai méltóságát kísérli meg visszaperelni.
3. A géniusz fogalma és küldetése
A. A zseni és a
géniusz. Horváth Barna a
géniusz fogalmát kioldja az újkori-modern zseniértelmezés érvényességi
tartományából, amely Kant és a német idealizmus, s különösen a romantika
hatására a művészi alkotásra, és ezzel az esztétikai szférájára korlátozta a
problémát. A bizonyíthatóan a 16. századtól használatos francia eredetű génie
szó teremtő szellemet, illetve teremtő erővel bíró személyt jelent. A francia
szóban két latin kifejezés, az ingenium (éleselméjűség, képesség,
képzettség) és az antik mitológiára visszautaló genius (emberi, férfi
vagy női alsóbbrendű istenség) jelentése esik egybe. A romantika
zseniértelmezése az ingenium jelentést univerzalizálja, amely
mindenekelőtt a jellegzetes szellemi képességek összességét, a tehetséget,
hajlamokat, adottságokat és ezek hordozóját, a személyt foglalja magában.
Azonban a genius jelentését csak sajátos szekularizált értelemben őrízte
meg, amennyiben az esztétikai-művészi szellemi területét a világ metafizikai
központjává, a művészt pedig okkazionalista értelemben istenné tette.[38] A romantika világszemléletében minden ember
potenciálisan művésszé, a világ minden lehetséges tárgyisága mivel a világ
elsődlegesen az átélésben, az élményszerűben, illetve az élményt közvetlenül
reflektáló fogalomalkotásban és cselekvésben adott potenciálisan művészi
alkotás témájává, azaz műalkotássá vált. Ennek a beállítódásnak megfelelően a
jelenkor és a történelem »szelleme«, s egyáltalán a korszak »géniusza« az
eredetien alkotó szuverén művészben öltött testet, aki személyében és művében
mint a totális élet paradigmájában képes megteremteni a szellem és a
zsenialitás abszolút egységét. Friedrich Schlegel például, az etikai és
esztétikai felvilágosodásban kanonizált rangsorát megfordítva, abból a
meggyőződésből indult ki, hogy az ember természetes állapota, illetve
antropológiai adottsága a művészi alkotás értelmében vett zsenialitás, amelynek
szabad kifejlődését a többi szellemi terület, mindenekelőtt az etikai
akadályozza, s az ezáltal előidézett erkölcsi elvadulás és torzulás miatt nem
válhat minden egyes ember zsenivé. Ezért a romantikus, az etikait transzcendálva,
arra hivatott, hogy felállítsa az esztétikai kategorikus imperatívuszát, amely
abszolút kötelességgé teszi mindenki számára a benne szunnyadó zsenialitás
kifejlesztését. A romantikusok visszanyúlva a mítosz eredeti értelméhez mint
költészethez esztétizálják, pontosabban totálisan poetizálják a világot, mert
a végesség és végtelenség, időbeliség és örökkévalóság, szükségszerűség és
szabadság, valóság és lehetőség együttlátására és szintézisére az emberi
szellem csak a költészetben képes ezért maga a szellem is tulajdonképpen
költészeti zseni. Ezzel szemben Horváth a zseni fogalom másik,
antikizáló-mitologizáló genius jelentését veszi alapul. Eszerint a géniusz a
világ és az isteni abszolút antinómikus pólusainak feszültségi terében létező »köztes
lény«, férfi és női alakban megtestesülő emberi istenség. Az is lényeges
különbség még, hogy a romantikával ellentétben a mítosz eredeti értelmét
elsősorban mint prózát és drámát tematizálja. A géniuszt szociológiai
perspektívába állítja és a karizmafogalom weberi formalizálásával analóg módon
eljárva, ideáltípusként konstruálja meg. Az ideáltipikus fogalom érvényességi
körét minden szellemi-tárgyi területre vagy értékszférára kiterjeszti s ezzel
relativizálja a romantika hiposztazált művészetértelmezését. A géniusz
ideáltipikus fogalma a szinoptikus-funkcionális látás módján kapcsolja össze a
különböző szellemi területeken az érték és tény antinómiájából eredő különös
problematikákat és perspektívákat. A géniusz a művészetben a szép, a vallásban
a szent, a filozófia és tudomány területén az igaz, a politikában és jogban az
igazságosság értékeszméjét hordozza, s személyében és sorsában mint döntésben a
szellemi és erkölcsi szabadság utópiáját valósítja meg. Ezzel Horváth a
romantika zsenifogalmának érvényességi körét a művészi-esztétikai szellemi
területre korlátozza, s így a zseni csak a művészi alkotásban, íróként,
színészként, rendezőként és így tovább számíthat géniusznak, azon kívül
legfeljebb félreértésnek vagy rosszabb esetben pojácának.
B. A géniusz
mint karizmatikus személy és sorsesemény[39] A jog antinomikus-szinoptikus szerkezetének
rendkívülisége a jogeset és jogtétel küzdelmének mindennapi, normális eseteiben
is felsejlik, amikor a résztvevők nap mint nap átélik a konfliktus és a döntés
eredendő irracionalitását. Ez az irracionalitás lét=érvényszerűen egy
transzcendálhatatlan tény=értékszerűségben mint vágyparadoxonban tapasztalható
meg. E tény=értékszerűség egyik vonatkozása, hogy soha nem lehet kizárni a a
tévedés lehetőségét, a kontingencia gyanúját sem a tényeket (hamisság), sem a
normákat (igazságtalanság) illetően, mert tény és érték, eset és norma soha nem
közvetíthetők. A másik vonatkozása pedig az, hogy az emberek mindennek ellenére
soha nem képesek és nem is akarnak lemondani az utópikusról és mitikusról,
vagyis arról a vágyukról, hogy egyszer végre, mint a géniusz konkrét példája
mutatja, az igazság és az igazágosság legyen a legfőbb úr a földön. Ám ebben az
antinomikus szerkezetben lappangó rendkívüli feszültség csak a jog
határhelyzeteiben, a géniusz perében mutatkozik meg a maga hamisítatlan
drámaiságában. Ezért a perbeli konfliktus és a döntés nem egyszerűen a géniusz
tragédiája, hanem olyan metafizikai esemény, pontosabban színjáték, amelyben a
nézőközönség számára megmutatkozik és hozzáférhetővé válik a jogban rejlő
tragikum mint a jog végső értelemalapja. Tézisünk, melyet e tanulmány címében
előzetesen megfogalmaztunk, a következőképpen hangzik: a géniusz tragédiája ebben
az értelemben a jog metafizikája. E tézis tartalmának kifejtésével Horváth
Barna géniuszinterpretációját a végső konzekvenciáig, azaz az abszurd
problémájáig szeretnénk feszíteni.
A per színjátékában
a metafizikai a dráma középpontját képező egzisztenciális paradoxonban válik
láthatóvá. E paradoxon a hős bukásának és feldicsőülésének, az általa
megszemélyesített eszme, képviselt ügy világ (közönség) általi
megszentségtelenítésének és felszentelésének egyidejűségében, az utópia és
mítosz utáni örök vágyakozásban jelenik meg, amely a géniusz művéből, annak
végső következményéből, a vértanúság példaszerűségéből táplálkozik. A géniusz
ugyanis a közönség számára a lehetetlent teszi leheteségessé a világban azzal,
hogy a közvetíthetetlent a szabadság és szükségszerűség, örökkévalóság és
idő, eszme és valóság, érték és tény feloldhatatlan ellentétét közvetíti és
mártíriumának pecsétjével, halálával mint metafizikai áldozattal hitelesíti. A
perben tehát a géniusz és a jog egzisztenciája a végső, metafizikai tét, az
identikus alap, amely nem pusztán megengedi, hanem egyenesen kikényszeríti a
probléma dialektikus szókapcsolatokal és stilisztikai fordulatokkal történő
kifejezését-ábrázolását. A géniusz pere többek között ezért hemzseg az
ilyesfajta, a dialektikus látszat szerkezetét sejtető fordulatoktól, úgymint a
“per géniusza” és a “géniusz pere”, vagy “a per teremtő módon bontakoztatja ki
a géniuszt”, a “géniusz teremtő módon bontakoztatja ki a pert” és így tovább.
Ezek után már az olvasó sem csodálkozhat azon, ha Horváth Barnát parafrazálva
kijelentjük: a géniusz és a jog drámája a géniusz perében mint egyfajta
filozófiai és vallási üdvtörténeti eseményben “ölti fel a maga nagy, tragikus
formáját”, hogy ezáltal egyáltalán bepillanthassunk a jog metafizikai természetébe,
persze csak akkor, ha rendelkezünk a szinoptikus-funkcionális látás
módszerével. Horváth szerint tehát a géniusz azért válik a jog “próbakövévé”,
mert metafizikai és módszertani szempontból egyaránt a jogi megismerésének nem
pusztán regulatív, hanem konstitutív lehetőségfeltétele. A géniuszjogeset
kivételessége és rendkívülisége, egzisztenciális-funkcionális analógia révén,
lehetővé teszi az általánosságra és normalitásra való következtetést. Ezért
írja Horváth már a mű bevezető soraiban, hogy a “jog működését (ti.
lét=érvényszerű funkcionalitását) a friss tetten érjük rajta a géniusz perében.
Mint ahogy a lélek működésére a beteg, a gyermeki és a kezdetleges lélekből
következtetünk, akként a géniusz peréből is következtethetünk a jog átlagos szerepére.
A géniusz pere rendkívüli eset, de minden esetben van valami rendkívüli. Ezt
bátran nevezhetjük genius casus-nak, az eset géniuszának.”[40] Az eset géniuszának vagy a géniusz esetének
végső értelemalapja a jog antinomikus-szinoptikus szerkezete, amely
lényegszerűen a géniusz és jog drámájában, az átélés, gondolkodás és cselekvés
egységét a döntésben megteremtő, az antinómiát a vértanúság pillanatában
feloldó géniusz személyiségében és sorsában aktualizálódik, majd az utópia
megvalósulásának eseményeként mitikus történetként az európai szellemi
hagyomány részévé válik. A géniusz tehát konkrét történelmi személy,[41] akinek drámai története tragédia és nem
komédia. A katarzis forrása a géniusz halála, jövőbeli dicsőséget hordozó
bukása, nem pedig a hős nevetségessé és dicstelen válása.
A géniusz sorsa a
világtól való elszakadás, a magányosság és otthontalanság, s a jog különös
világával még az irónikus vagy gúnyos távolságtartás módján sem érintkezik. Ez
a magány azonban nem passzivitás vagy közömbösség, hanem Baudelaire
albatrosz-hasonlatával szemléltetve egyfelől vergődés a társadalmi-szellemi
környezet kicsinyességének és a mindennapok monotóniájának a szorításában,
másfelől a lángelme “elérhetetlen magasságokban szárnyalása”. A magány az
értelemkeresés közege és a metafizikai lázadás szülőhelye. “A géniusz
sorsszerűen össze is csap és birkózik környezetével”, megrendíti és megváltja a
világot.[42] Amikor azonban a világgal, mindenekelőtt a
politikai közegében[43] drámai módon találkozik és lejátszódik
tragikus összeütközése környezetével, azaz saját népe ellenséggé nyilvánítja,
tanítványai, hívei, barátai elhagyják és törvényesen (jogilag eljárásszerűen)
halálra elítélik, akkor az élmény dimenziójában a legmélyebb és legeredetibb
módon képes átélni a jogot. A géniusz a tragikus jogélmény vagy a jog
tragikumának a perszonifikálódása, mert személyes sorsában és döntésében
láthatóvá, átélhetővé és ezáltal persze tudományosan megérthetővé és
elemezhetővé válik általában a társadalmi-kulturális világ, s különösen a jog
antinomikus szerkezete, a lét és érvény, tény és érték, valóság és eszme
örökkévaló és feloldhatatlan konfliktusa. Ez a drámai konfliktus a jog
tragédiájának és komédiájának végső forrása, ebből fakad, mindenekelőtt a
tragédia perspektívájából, a drámai feszültség metafizikai mélysége és
végtelensége, amely a mindennapok embere számára csak az utópikus-mitikus
síkján viselhető el és dolgozható fel egyáltalán. Jóllehet a géniusz, mint
ahogy a világgal általában, úgy a joggal sem érintkezik “mégis a géniusz éli át
a legmélyebb, a tragikus jogélményt. “Ebből visszakövetkeztethetünk arra, hogy
a jogot nem akkor éljük át legmélyebben, amikor a nyárspolgári biztonság
illuziójában tanuljuk, tanítjuk, alkotjuk vagy alkalmazzuk. Hanem akkor, amikor
géniuszként csapunk össze vele, amikor úgy irritál, mint a gyöngykagylót a
porszem, amikor életünk sisteregve porzik szét rajta, mint a hullámverésben a
hab a sziklákon.”[44] Lényegében ez a géniusz módszertani
funkciója.
Igazi géniusz ideáltipikus értelemben akkor születik, ha a társadalmi
világ intézményes rendjével való tragikus összeütközés helyzete mind a géniusz,
mind a világ nézőpontjából “végzetszerű és természetszerű”. A géniusz csak
akkor emelkedik örökre a világ fölé, ha képes ellenállni a haláltól való
félelem kísértésének és vállalja a halálos ítéletet, melynek igazságtalansága
hitének végső próbája. A világot pedig csak akkor hatja át a géniusz üzenete, a
szabadság utópiája, ha az elítélés, rehabilitáció és szentté avatás
értékelésein keresztül, amelyek egy hosszú történelmi folyamat stádiumait
határolják, a szabadságutópia aktualizálása révén visszatalál a géniuszhoz.
Horváth Barna álláspontja szerint a társadalom tipikus reakciója, s ezáltal a
társadalom és a társadalomtan igazi természete nem a politikai
megkülönböztetésben, hanem a jog “különös kettős értékelésében” jelenik meg,
amely “egyetlen aktussal töri össze és emli magasra a géniuszt”.[45]
C. A géniusz
mint társadalmi tünemény és funkció. A géniusz, hangzik Horváth meglepő állítása, társadalmi tünemény. E
tüneményszerűség magyarán, azaz fenomenológiailag szólva azt jelenti, hogy a
géniusz strukturális fenomén, melyet mindig valamely társadalmi csoport
kollektív tudattalanját egy konkrét történelmi helyzetben
szublimáló-racionalizáló közösségi szemlélet teremt a konfliktus és a per mint
szertartás folyamán, a kettős társadalmi értékelés ambivalens vágylogikájának
és perspektivizmusának engedelmeskedve. Horváth dialektikus-konstruktivista
tézise, amely a géniusz és jog reflexív-körforgásszerű viszonyának,
funkcionális egyenértékűségüknek és egymásra vonatkozásuknak a feltételezésre
épül, a következőképpen hangzik: 1. a per megteremti a géniuszt, s ezáltal a
jogon belül, a társadalom mint nézőközönség “összlelkét”, kollektív
tudattalanját kifejező kettős értékelésében aktualizálja a világ
értelemalapjául szolgáló metafizikai szerkezetet, a lét és érvény és így tovább
antinómiáját; az antinómia csak az utópikusban és mitikusban közvetithető, s ez
maga az abszurd; 2. a géniusz megteremti a pert, s ezáltal a világon belül
aktualizálja a jog alapjául szolgáló metafizikai szerkezetet, amennyiben a
társadalomfejlődés dialektikáját, a régi és új rend örök harcát a jogfejlődés
hajtóerejévé és új értékek forrásává, azaz jogtételek érvényességtartalmává
teszi. Vizsgáljuk meg a tézis első részét. A géniusz tehát elszigetelődése és
kiválása ellenére sem magában való dolog, nem független a világtól. Éppen
ellenkezőleg, sorsa, mint láttuk, az ember világviszonyának antinomikus
szerkezetét a lehető legdrámaibb módon aktualizálja a perben. Ezért szemlélet-
és tüneményszerű társadalmi konstrukcióként a géniusz funkció, azaz, a szó
legszigorúbb szociológiai értelmében struktúraaktualizáció. “A géniusz, írja
Horváth, nem önmagában való dolog, hanem funkció. Amikor a nagy lélek oly módon
kerül érintkezésbe a környezettel, hogy a társadalmi szemlélet és értékelés
kettősen, a leglesújtóbban és egyúttal a legfelemelőbben reagál rá, eltiporja
és egyben felmagasztalja, akkor az, amit ez a szemlélet és értékelés abban a
lélekben megpillant és így értékel: az a géniusz... A géniuszban eleve a
szociologikumot, a társadalmi tüneményt kell látnunk. Ettől elvonatkoztatva nem
tudnánk mit kezdeni a géniusszal. Társadalmi tüneményként tud csak kibontakozni
és meteorként felragyogva tud csak felismerhetővé válni. Nem lehet, ha nem
ragyogja be és ihleti meg a társadalmat.”[46] A társadalmi szemlélet és értékelés a géniusz
világgal való összeütközését mint politikai konfliktust az ellenséggé
nyilvánitás aktusával a jogi eljárás keretei közé szorítja, s ezzel a géniuszt
lényegében a perben mint színházi előadásban teremti meg. A világ metafizikai
értelemalapja a géniuszban személyes sorssá s ezáltal a nézőközönség számára
láthatóvá, az átélés síkján hozzáférhetővé válik. “De a per nemcsak a
leghatalmasabban bontakoztatja ki a géniuszt. Hanem színpadot is emel neki,
ahonnan meteorként legvakítóbban felragyoghat. Megadja neki a vértanúságot, a
legnagyobb próba és a legnagyobb bukás után a legnagyobb felmagasztalást.”[47] Ily módon dramaturgiailag és metafizikailag a
per konstruálja meg a géniuszt mint utópiát és mítoszt, a per teszi a géniuszt
a hagyományképződés kiindulópontjává.
D. A géniusz
mint jelkép. Horváth
lényegében a tézis második részében radikalizálja az újrealizmus álláspontját.
A géniusz teremti a pert, amennyiben a régivel szemben új értékrendet
nyilatkoztat ki. Tehát nem egyszerűen metafizikai lázadó, hanem az utópikust
aktualizáló forradalmár is, a régi értékek átértékelője és új erkölcsi eszmék
hirdetője, aki megrendíti és megváltja a világot. A géniusz forradalmár még
akkor is, ha művének megtermékenyítő hatása csak a hagyományképződés lassú,
évszázados útját járja, azaz ha a társadalmi világ intézményes rendje csak
fokozatosan töltődik fel utópikus inspirációjával. “A saját kiömlő
mártírvérével tölti fel újra a géniusz a jogrendet. A jog így cseréli, így
váltja tartalmát. Ilyen dialektikusan, ilyen küzdelmesen… Minden igazi jogvitás
per küzdelem a jogért. Valamelyik küzdő félnek el kell buknia a per
kontradiktórius természeténél fogva. Minden perben elvérzik hát a jogeset az
egyik perfél értelmezésében… A jog szigorú és merev formáinak a méltányos és
hajlékony erkölcsi tartalommal való folyton megújuló feltöltése ez.”[48] Mivel a jog normál állapotában rendszerint
minden perben döntenek, a statikus jogtétel normativitása (értéktartalma)
minden perben “felsebzi” a jogesetet, elfojtja az “eleven lelket” és
“lemészárolja a géniuszt”. Ezért minden per lényegét, lét=érvényszerű
funkcióját tekintve a géniusz pere, azaz minden pernek géniusza van, minden per
a géniusz megjelenése. Horváth szerint azonban a filozófiai és vallási géniusz pere
fejezi ki a “leghívebben és a legdrámaibb módon ennek a folyamatnak a
dialektikáját”[49], mert esetük drámai rendkívülisége e normális
kontradiktórius szerkezetet tragikus metafizikai konfliktussá sűríti és
transzcendálja. Ezért a géniusz perén mint rendkívüli eseten keresztül,
egzisztenciális-funkcionális analógia révén, pillanthatjuk és érthetjük meg a
perben rejlő, a minden egyes kis jogesetben lakozó géniuszt, az eleven lélek
bírkózását a jogintézmények világával. A per géniusza tehát a jogfejlődés
dialektikájának a megmutatkozása. A statikus jogtétellel érvénytartalma,
amelyben a jog értéktartalma és értékmércéje objektiválódik és fokozatosan
elidegenül az élettől, drámai konfliktusban áll a dinamikus jogeset ténytartalmával,
amelyben a közvetlen világtapasztalatban először jelennek meg új értékek és
értékelések. A jogi érték és érvényesség genezise a jogesetben megjelenő
erkölcsi érték. Az erkölcsi érték a jogi eljárás tényeleme. Új érték, illetve
értékelés, mint eszme és világperspektíva, lét=érvényszerűen mindig a jogeset
tényszerűségének horizontján tűnik fel először, s innen új tényként
relativizálja az addig abszolút érvényűnek tartott értékeszméket és
értékmércéket Szókratész és Johanna esetében a politikai ellenség és a jogi
vád meghatározásának alapjául szolgáló istentelenséget mint aszabeiát és
eretnekséget. A géniusz pere példaszerűen és paradigmatikusan mutatja fel az
értékváltozás végtelen folyamataként felfogott jogfejlődés dialektikáját. “Mert
éppen a géniusz pere tanít meg arra, hogy a szerepek kicserélődnek. A jogeset
és benne az eleven lélek, a géniusz hozza az új, igazibb értékszempontot,
amelyhez képest a jogtétel értékelése a merő elavult ténylegesség síkjára hull
vissza. Ez az értékszempontok viszonylagossága és kicserélődése.” Horváth
költői megfogalmazásainak egyikét felidézve: az érvényes jog normativitása a
“maga teljes szigorával sújt le az új értékelésre, amely éppen ennek a szörnyű
csapásnak a csattanásától ragyog fel és válik most már ellenállhatatlanná.”[50] A jogfejlődés dialektikájának szerkezeti
logikája egy sematizmus, amely a géniusz perében a maga ideáltipikus
tisztaságában mutatkozik meg, s rövidítve a következőképpen írható le: 1. A
végső, feltétlen és megalapozó identikus lét=érvényalap a társas lélek
kollektív tudattalanjában képződő vágykonfliktus. A vágykonfliktus az egyén és
csoport világgal kapcsolatos ambivalens, kétértékű reakciójában kivetül és
értékkonfliktusként tárgyiasul. A vágykonfliktus az élmény szublimációjának és
racionalizációjának (fogalmi megragadásának) műveletein keresztül
transzformálódik konfliktusos értékekké és értékelésekké. E folyamat szerkezete
tulajdonképpeni értelemben a géniusz megjelenésének rendkívüli helyzetében
válik láthatóvá, a maga értelemszerűségében megtapasztalhatóvá, mivel a géniusz
személye és sorsa teszi nyilvánvalóvá és mintaszerűvé, hogy az értékek
(értékelések) vágykonfliktusok kivetülései és tárgyiasulásai, hogy a jogi érték
(jogtétel érvénytartalma) eredete és paradigmája a csoport kollektív
tudattalanjának létszerű funkciójaként felfogott erkölcsi érték, s hogy az
értékváltozás hajtóereje az új erkölcsi és a régi jogi értékek harca. 2. Az
értékkonfliktussá transzformált vágykonfliktusok végső soron a világ és a jog
utópikus értelmezéseiként, a rend és a szabadság utópiáiként,
pontosabban ezek örök és feloldhatatlan harcaként jelennek meg.[51] 3. Az új erkölcsi érték, az emberi szabadság
és méltóság utópiájának hordozóját, a géniuszt politikai ellenséggé
nyilvánítják a hagyományos értékeket megtestesítő rend utópiájára hivatkozva.[52] 4. Az erkölcsi érték mint eszme és
világperspektíva a géniusz rendkívüli helyzetében a politikai konfliktus és
döntés közvetítésével konfrontálódik az empirikusan és normatíve érvényes
jogrend értékeivel. A politikai konfliktus területéről akkor történik meg az
átlépés a jogi eljárásba, amikor a géniuszt vád alá helyezik és a perben
halálra ítélik. Ezzel indul be jogfejlődés folyamata, pontosabban ekkor válik
láthatóvá a jogfejlődés szerkezete, mert “az érték pólusa a jogtétel pólusáról
elmozdul a jogeset pólusára, kezdetét veszi az a dialektikus fejlődés, amelynek
végeredménye a jogeseten felvillanó új értéktartalomnak a jogtételek tartalmába
való beömlése.”[53] A perben a jogtétel és jogeset küzdelme az
igazságos döntésért folyik s lényegében értékek dialektikus fordulattal
kifejezve: tény-értékek mint értékszerű tények és érték-tények mint tényszerű
értékek harcaként, a rend és a szabadság utópiájának az összecsapásaként,
végső soron ellentétes vágyak küzdelmeként játszódik le. A per így a géniusz
teremtő művén mint döntésen keresztül válik a jogért, pontosabban a jog új
erkölcsi értéktartalmáért folytatott küzdelem jelképévé. A géniusz drámája
teszi a pert a jog és a jogfejlődés “rövidítő jelképévé” s ezáltal a per útján
történő bírói jogfejlesztést és az eljárási jogszemléletet Horváth Barna
számára paradigmatikussá. A per viszont, mint láttuk, a géniuszt teszi a világ
metafizikai értelemalapjának, értelmezésünkben az abszurdnak a jelképévé, amely
az eleven társas lélek ambivalens vágylogikáját közvetítő-tárgyiasító kettős
értékelés megszüntethetetlenségében gyökerezik. A géniusz jelképszerűségének
azonban, mint láttuk, van egy megszüntethetetlen és nemcsak
társadalomlélektanilag-szociológiailag kiaknázható esztétikai dimenziója is,
amire egyébként Horváth indirekt, önstilizáló, dramatikus-poetikus írásmódja
kapcsán már utaltunk. A géniusz világgal vívott tragikus küzdelmére, döntésére,
kudarcára és megdicsőülésésére, képszerűen szólva, az egyszeriség és
megismételhetetlenség fénye vetül. A géniusz auratikus tünemény, mert a
filozófusok és a keresztények istene által kiválasztottként személye és sorsa
önmagába zárt abszolút egyedi értelemegység, azaz szerkezetileg és
funkcionálisan hasonló a műalkotáshoz; pontosabban maga a műalkotás, mert
semmilyen értelemben nem megismételhető és nem sokszorosítható. A
géniusz-műalkotás az emberi sors értelmében egyáltalán lehetséges abszolút
egyediség megjelenése és jelképe. Azonban ez az esztétikai mozzanat, szemben a
romantikával, az etikai kifejeződése, mert a géniusz egyedisége az általa
képviselt, megszemélyesített szabadságutópia lehetségessé válásának, evilági
megvalósulásának a jelképe. A géniusz az evilági következményekre, a politika,
a vallás és jog által rámért szenvedéseire, megaláztatásaira, kísértéseire és
testi halálára tekintet nélkül követi az erkölcsi törvényt, azaz tisztán
lelkiismeretének legmagányosabb magányában, a hallgatás módján megnyilatkozó
egyisten által rárótt abszolút kötelesség alapján, érzületből cselekszik. Ezért
válik az európai hagyomány számára a legtisztább érzületetika egzisztenciális
példájává és paradigmájává.[54]
4. A filozófiai és vallási hit géniusza
A géniusz, mint az
ember és az isteni abszolút viszonyának erőterében létező köztes lény, a világ
metafizikai közponjának keresője és megtalálója, az örök vándor, aki a jogi
perben fejezi be evilági útját. A világ és a jog metafizikai értelme, mint
láttuk, a géniusz által nyilatkozik meg. Ezt az értelmet a géniusz történetének
utópikus-mitikus példaszerűsége teszi egyáltalán átélhetővé és értelmezhetővé.
Kérdés persze, miként, s hogy van e különbség az emberistenségek férfi és női,
görög és keresztény alakjai között. Szókratész és Johanna az emberi szabadság
és méltóság utópiáját személyesítette meg; mindkettő példaszerűen képviselte
művében[55] azokat az erkölcsi eszméket[56], amelyek hozzájárultak az ókori és középkori
intézményes rend felszámolásához; s mindkettő, a pogány férfi és a keresztény
nő, a szexuális-erotikus élményszféra szublimációjával és misztikus
racionalizációjával lépett át az értékek birodalmába.
Horváth Barna
azonban az európai szellem géniuszának jogeseteivel kapcsolatos
vizsgálódásainak eredményét összefoglalva mégis azt a következtetést vonja le,
hogy Szókratész esete, legalább két vonatkozásban nem tipikus és nem
dialektikus megjelenése a géniusznak, egyfelől a magányosságnak és a világgal
való összeütközés módjának, másfelől a környezeti világ kettős értékelése
szerkezetének tekintetében. Ezért Szókratészben, függetlenül attól, hogy
vértanúságot szenvedett, nem a géniusz ideáltípusa, hanem annak csupán egy
hiányos változata testesült meg. Szókratész magányossága, azaz istentől való
elhagyottsága és a kortársi világból való kiszakadása[57] nem totális, s így a környezeti világra
gyakorolt hatása sem szabadítja fel elementáris erővel az ellentétes vágyak
harcát, az igazi utópiát és mítoszt nemző vágydialektikát. Horváth szerint, az
előbbi hiányhoz hasonlóan, a döntő eltérés abban van, hogy Szókratész esetében
a környezeti világ paradox kettős értékelése, a géniusz egyidejű megtagadása és
feldicsőítése nem totális jellegű, mert, mint írja, “nem látjuk, ami pedig más
nagy példákban igen jellemző, hogy a géniusz, aki a saját véreit és híveit is
elidegeníti és elrettenti magától, a világgal vívott tragikus konfliktusának
fényével elbűvöli és gyakran megtéríti az üldözőit és legbőszebb ellenségeit
is. Szókratész esetében nem úgy áll a dolog, mint tipikus esetben, hogy tudniillik
a géniuszt mindenki megkövezi, de egyúttal mindenki meg is szereti. Hanem külön
táborban maradnak meggyőződéses ellenfelei, akikre sorsa nem gyakorolta a
tipikusan megrendítő hatást, és külön táborban maradnak hívei, akik mellette az
utolsó pillanatig bátran és keményen kitartanak. Johanna esete e tekintetben is
típusosabb.”[58] Szókratész a konfliktus és döntés
»pillanatában«[59] amelynek tartama paradox módon csak az
ellentétes vágyak harcának valóságos, azaz egyszerre imaginárius és tényszerű
erőterében határolható körül nem válik egyidejűleg abszolút ellenséggé és
szentté, mint Johanna, ezért nem mindenki kövezi meg és vannak olyanok, akik az
egész történet folyamán szeretik és magasztalják; ezért aztán nem is “a
típusos, a szíveket egycsapásra meghódító módon” győzött és vált az európai
szellemi hagyomány egyik alapítójává. Ezen a ponton azonban kritikailag meg
kell jegyeznünk, hogy Horváth Barna egyszerűen megfeledkezik a görög és
zsidó-keresztény világszemlélet lényegbevágó különbségeiről, amelyek az
ember/világ/isten-viszony szerkezetének átélésében és értelmezésében
elválasztják az európai szellem e két korszakát és géniuszát. Szókratész
magányossága és elhagyottsága tipikusan görög szerkezeti fenomén, amely a
filozófus és a világ tragikus konfliktusát, az ész általi megváltás és
üdvözülés lehetőségébe vetett filozófiai hitet és e hitből fakadó metafizikai
döntést mint szabadságutópiát teszi a kortársak, az utókor számára mint
hagyományt jelenvalóvá és paradigmatikussá. Szókratész tehát az ész eszméjének
mindenhatóságába vetett filozófiai hit géniuszának és a filozófusnak mint
géniusznak a paradigmája. Ezt a géniuszt Platón konstruálta meg utópiaként és
mítoszként egy életen át tartó értelmezési folyamatban és saját életműveként
hagyományozta az utókorra. Ha pedig a filozófus kiválasztottságának és
küldetésének eszmei tartalma után kérdezünk, azt kell mondanunk, hogy
Szókratész életével, tanításával és vértanúságával az ész abszolút, örökkévaló
és végtelen eszméjét nyilatkoztatta ki és szolgálta[60], annak az eszmének volt a kiválasztottja,
amelyet évszázadok munkájával a görög filozófia és tudomány fedezett fel és
amelyet az európai ember és emberiség történelmének immanens teloszaként
tudatosított. Így hát, legalábbis Platón értelmezésében, Szókratész volt az ész
eszméjének mint abszolútnak az első kiválasztottja, a filozófiai hit első
géniusza, ezért ő és általa Platón vált Európa első filozófusává, az európai
filozófiai monoteizmus tulajdonképpeni megalapítójává, az ész karizmatikus
mindenhatóságának első testet öltésévé.
Ezzel szemben
Johanna, a zsidó-keresztény világszemlélet középkori képviselőjeként a vallási
hit géniusza volt, aki nem a filozófusok, hanem a keresztények istenének
hódolt, aki nem az ész, hanem a kegyelem általi megváltásban és üdvözülésben
hitt. A kegyelem pedig az akarat abszolút, örökkévaló és végtelen eszméjét
véges emberi értelemmel felfoghatatlan módon aktualizáló keresztény isten
ajándéka az eredendően bűnös ember számára. A kegyelem lehetősége és valósága a
végső, csak az igaz hitben felfogható kérdés, amely mindig emberi válaszra vár.
A válasz pedig a lelkiismeret legmagányosabb, magányában születhet meg.[61] Az isteni kérdés és az emberi válasz
kommunikálhatatlan, ezért más a vallási hit géniuszának magánya mint
filozófusé.
*
[1] A mű magyarul Kolozsváron A géniusz pere. SzókratészJohanna címmel (Universitas Francisco-Josephina. Acta Juridico Politica 3.), németül három részben a Zeitschrift für öffentliches Recht XXII. kötetében (126-162; 295-342; 395-460. o.) jelent meg. A könyvről Bobula Ida, Horváth B. Károly és Bibó István írt recenziót.
[2] Horváth Barna: A géniusz pere. SzókratészJohanna (Historia Incognita, II. sorozat: Jogtudomány) Attraktor, Máriabesnyő Gödöllő, 2003.
[3] Horváth Barna pályafutásának és életművének értelmezéséhez lásd: Nagy Endre: Bevezetés Horváth Barna: Demokrácia és jog cím? tanulmányához, Medvetánc, 1985, 2-3. szám, 295-303. o. Zsidai Ágnes, A tiszta jogszociológia in: Horváth Barna: Jogszociológia. A jog társadalom- és történelemelméletének problémái, Osiris Kiadó, Budapest, 1995,11-59. o.; Szabadfalvi József: Vonzások és taszítások – Moór Gyula és Horváth Barna kapcsolata, Magyar Jog 1994, XLIV, évf, 11. szám, 654-660. o.; Moór Gyula (Egy XX. századi magyar jogfilozófus pályaképe) Osiris-Századvég, Budapest, 1994.; Törekvés egy jogfilozófiai szintézisre, Moór Gyula jogbölcselete, in: Portrévázlatok a magyar jogbölcseleti gondolkodás történetébôl, Prudentia Iuris, Bíbor Kiadó, Miskolcz, 1995, 143-209. o.; Angolszász hatások a második világháború előtti magyar jogbölcseleti gondolkodásban, Állam- és Jogtudomány, XL/1-2, 1999, 51-88. o. Szilágyi István: Circus Juris, Dráma és jogfilozófia Horváth Barna életm?vében, in: Portrévázlatok a magyar jogbölcseleti gondolkodás történetébôl, Prudentia Iuris, Bíbor Kiadó, Miskolcz, 1995. 211-266. o.) Lichtenstein József: Egy habilitáció története. Horváth Barna pályakezdése,Szeged, 1990, 10-11. szám, 57-58. o.; Paczolay Péter: Jogállam és diktatúra Horváth Barna hatalomelméletében, Kézirat, 1989., Perecz László: A belátásos elmélettől a mezőelméletig. A magyar jogfilozófia fél évszázada: Pikler, Somló, Moór, Horváth, Századvég, 1998, 71-94. o., Szilágyi Péter: Jogbölcselet, in: Magyarország a XX. Században, V. Kötet, Tudomány, 2. Társadalomtudományok, Babits Kiadó, Szekszárd, 2000, 46-47. o., Pokol Béla: A jog elmélete, Rejtjel Kiadó, Budapest, 2001, 346-353. o. Cs. Kiss Lajos: Szabadság és kényszer (Horváth Barna szellemi pályája, in: Horváth Barna, Angol jogelmélet, Pallas Stúdió Attraktor KFT., Budapest, 2001, 569-611. o. A szegedi és kolozsvári egyetemi évek történetét részletesen Balogh Elemér munkái dolgozzák fel.
[4] A szinoptikus jogelmélet értelmezéséhez lásd: Zsidai Ágnes, Tény és érték (Moór Gyula és Horváth Barna jogfilozófiai vitája), Jogtudományi Közlöny, 1989, 10. szám, 513-519. o.; A perspektíva tüneménye. Horváth Barna jogfilozófiája, Világosság, 1991, 12. szám, 917-927. o.; Tiszta jogszociológia in: Horváth Barna: Jogszociológia, Osiris Kiadó, Budapest, 1995, 11-59. o.; Szigeti Péter – Takács Péter: A jogállamiság jogelmélete, Napvilág Kiadó, Budapest, 1998, 65-67. o., Cs. Kiss Lajos: i. m. 591-593. o.
[5] Horváth Barna: Forradalom és alkotmány. Önéletrajz 1944-45-től (Ford. Nagy Endre) ELTE Szociológiai és Szociálpolitikai Intézet, 1993, 39., 79-84. o.
[6] Az önstilizáló értelmezés szükségképpen indirekt írásmódot követel, melynek sajátosságait és következményeit az alábbi tézisekben foglalhatjuk össze: 1. A tudományos problémát a szerző esztétikaira vonatkoztatva tematizálja, vagy még közvetlenebbül, mint Horváth esetében: az esztétikai és tudományos szerkezeti párhuzamából indul ki és a kettő tematikus szintézise válik a megoldandó problémává. 2. A tudományos probléma szükségképpen prózai ábrázolást követelő stílusa az alkalmazott költői eszközök (jelzők, hasonlatok, metonímiák, metaforák, allegóriák) révén poétikussá válik, anélkül persze, hogy a szerző közvetlenül átlépne a művészi-esztétikai területére. 3. A tudományos probléma, azaz a dráma és világ, dráma és jog, géniusz és jog, illetve jog és géniusz reflexív-cirkuláris viszonyának szerkezeti elemzése, elsősorban a jelentés konnotatív dimenziójában, a szerző saját személyes sorsának mint végső értelemteljesülésnek a metaforájává, illetve az egész mű maga egyetlen hatalmas allegóriává válik.
[7] Horváth Barna az írás és a tanítás, a családi és a baráti beszélgetés terapeutikus eszközeivel próbálja kezelni a magyar szellemi klímában szerzett egzisztenciális neurózisát.
[8] Horváth Barna: A géniusz pere. Szókratész Johanna, 8.o.
[9] Önéletrajzában Horváth részletesen foglalkozik Ady költészetével, amely döntően hozzásegítette ahhoz, hogy a forradalmat ne csak átélje, hanem “teljes tudatossággal” meg is értse. Ady költészete azért a “legfinomabb kifejezése a magyar forradalomnak”, mert a “egész életérzésünket forradalamasítja, teljesen új szexuális, kozmikus és vallási élményt nyújt”, mert gigantikus erővel magával ragadóan “realista, és ez a tökéletes realizmus ugródeszkaként szolgál hallatlan lendületességéhez”, és mert a magyar mint lázadó nép hagyományát, a Dózsa-féle parasztfelkeléstől a kuruc, a jakobinus és a proletár lázadásig, képes volt a lelkeket és gondolatokat forradalmasító mitikus szintézisbe foglalni. Ady költészete ezzel sokak számára lehetővé tette, hogy a magyar ugar modernitásának új fejlődési szintjén a forradalomérzületet a szerelemmé szublimált szexuális-erotikai lázadásban és a politikában a lehető leghitelesebben éljék át és fejezzék ki. A költő “úgy gondolja – fejtegeti Horváth az önstilizálási stratégia megértése szempontjából fontos összefüggést – hogy a magyar messiások ezerszeres messiások. Ezerszer halnak meg, de keresztrefeszítésük nem hoz megváltást, mert semmit sem képesek elérni.” (Horváth Barna: Forradalom és alkotmány. Önéletrajz 1944-45-től 61-63. o.) A géniusz másik költői jelképe Baudelaire albatrosza. Ady és Baudelaire költői géniusza és az általuk alkalmazott hasonlatok, metaforák határolják azt az esztétikai horizontot, amelyen Horváth drámaian és poétikusan stilizáló önértelmezése perspektívát vált, azaz eltávolodik saját sorsproblémájától és a »géniusz általában« tárgyi problémájának a kifejtésére helyezi a hangsúlyt.
[10] Horváth Barna: A géniusz pere, jelen kötet, u. o.
[11] I. m. 191. o.
[12] Hermeneutikai szempontból műveletileg különbséget teszünk a mű dennotatív és konnotatív jelentésrétegei között, amelyek perspektívafüggő módon épülnek fel és reflexív-körforgásszerű módon kapcsolódnak össze. A tudomány nézőpontjából a géniusz és a per viszonya intézményesült jogi eljárásként, a művészet szempontjából drámaként, specifikus, azaz jogon belüli színházi előadásként jelenik meg. A tudomány nézőpontjából a művészi-esztétikai, a művészi-esztétikai nézőpontjából a tudományos-jogit rendelik a konnotatív jelentésréteghez. A géniusz pere a tudomány nézőpontjából született és az esztétikaira való vonatkozása ellenére a filozófiai-tudományos reflexió érvényességi tartományán belül marad. Ezért is neveztük a művet egyfajta tudományos műalkotásnak.
[13] A géniusz ideáltípusába tartozás kritériuma: tényleges halálra ítélés és kivégzés, vértanúvá válás a filozófiai és vallási szentté avatás hagyományteremtés társadalomlélektani-kanonikus aktusaiban. “Azonban, mondja Horváth, a vértanúság csak szélső esete, mintegy oktató példája a géniusz szemléletszerűségének. Hiszen a szószerinti vértanúságon kívül ezer esete van az átvitt értelemben vett vértanúságnak is, amiben a géniusznak mindig bőven része van. A géniusz géniuszvolta pedig, gondolom, annál kétségtelenebb, minél inkább közeledik sorsával a szószerinti vértanúság és az abban kifejezésre jutó kettős értékelés felé.” (Horváth Barna: A géniusz pere, 194. o.) Horváth Barna a Moórhoz fűződő barátság felbomlásásával, tudományos pályafutásának megtörésével és kolozsvári száműzetésével járó megpróbáltatásokat ebben az átvitt értelemben tekinti egy magyar filozófiai géniusz vértanúságának és önmagát mint géniuszt a magyar szellemi ugar jelképének.
[14] I. m. 10. o.
[15] Mint látni fogjuk, az újrealizmus világ- és jogszemléletének a radikalizálását Horváth a kanti-újkanti kriticizmus előfeltevéseinek elkötetlezett szinoptikus jogelmélet perspektívájából hajtja végre. Ebből született a kritikai racionalizmus új változata, amit leginkább a szinoptikus-funkcionális látás módszerével lehet a jellemezni. V. ö. Cs. Kiss Lajos: i. m.593-595.o .
[16] Horváth Barna: Forradalom és alkotmány, 39. o.
[17] Mint közisemert, az alapprobléma a lét és érvény, tény és érték, jogeset és jogtétel antinómiája, az elméleti megoldás pedig e közvetíthetetlen szférák szinoptikus-funkcionális látása és értelmezése.
[18] Horváth Barna: A géniusz pere, 10. o.
[19]Az újrealizmus lényegében a jog transzcendens meghatározottságát a társadalmi felől tematizáló szociológiai paradigma implikációinak radikális továbbgondolásaként, illetve szinoptikus értelemben kiegészítő reakcióként fogható fel, amennyiben a jogot radikálisan a lelki felől funkcionalizálják a mélylélektan nézőpontjából, majd a kollektív tudattalan szerkezeti síkjáról a társadalmi összefüggés szerkezeti szinjére transzponálják.
[20] Az élő jog elevensége a jog immanens (normatív) szemléletét transzcendáló lélektani-társadalmi-történelmi vonatkozások dinamikus összjátékának az eredője. Ezért a Verdross-Horváth alaptézist némileg átértelmezve mondhatjuk, hogy a jog más normáktól azáltal különbözik, hogy saját szerveinek aktusaként drámaként, azaz tragikus konfliktusok sorozataként realizálódik, amely a géniusz jelenlététől vagy távollététől, az összeütközés élességétől függően látványos vagy kevésbé látványos módon megy végbe. A jog valóság és eszmény, tény és érték végső közvetíthetetlenségében kifejezeződő utópikus mozzanatát esztétikailag tematizáló dramaturgiai metafora szükségszerűsége elkerülhetetlenné teszi a Jogszociológia végkövetkeztetésének differenciáltabb megfogalmazását: 1. a jog mint legfejlettebb társadalmi eljárás az esztétikai dimenziójában modern drámaként jelenik meg; 2. a jog lét=érvényszerű funkcionalitásában, azaz eljárásszerűségében megjelenő »lényege« végső soron a művészi-esztétikai közegében a tragédia metafizikájának egyik -- értelmezésünkben jogi -- változataként ragadható meg.
[21] Ezzel egybehangzóan írja Horváth Robinson lélektani felfogásának erényeit méltatva, hogy az “új gondolat, mint látható, az, hogy a jogot mint a mindenkori folkról egy részét kell felfogni… A csoport bizonyos személyiségre tesz szert, ami hasonlít a tudat alatti lélekhez.” (Horváth Barna: Angol jogelmélet, Pallas Stúdió – Attraktor KFT. Budapest, 2001, 494. o.) A realizmus mélylélektani nézőpontjának tapasztalati igazolását egyfelől a bírói gyakorlat, másfelől a kulturális antropológia szolgáltatta.
[22] “A legnagyobb teljesítmény, amivel Robinson, a lélekbúvár hozzájárulhatott a jogelmélet műveléséhez, annak a szempontnak az érvényesítése volt, hogy kikapcsolta az erkölcsi felháborodásnak és a tarthatatlan eszményekhez való ragaszkodásnak azt a zavaró érzését, amely megakadályozza a jogtudósokat annak a meglátásában, ami az orruk előtt van. Egyszerűen azt tanácsolta, hogy másként gondolkodjunk a jog felől, amikor a bírói emelvényen vagyunk, mint amikor arról leszálunk.” (u. o.) Eszerint a jog eredetélményét a lélektani általánosság és egyetemesség síkján rekonstruálni akaró realizmus egyidejűleg tekinthető a jogról való tudományos gondolkodás radikális depolitizálásának és az értékmentességi posztulátum radikalizálásának.
[23] “További jellegzetessége a Robinson és Arnold által képviselt irányzatnak, hogy míg egyfelől elméleti téren radikalizmusával túltesz a többirealistákon, addig gyakorlati téren konzervatív irányba fordul. Könyörtelenül akar átvilágítani, de nem kíván rombolni vagy felgyújtani… A jog egyidejűleg tartalmazza az engedelmesség és a forradalom ellentmondó filozófiáit”, azaz a jog egyidejűleg ideológia és utópia. (i. m. 495., 496. o.)
[24] I. m. 494. o. A realizmus a jog mint eljárás (cselekvés) esztétikai dimenzióját dramaturgiailag nem a tragédia, hanem a komédia műfaji stílusa felől tematizálja. Horváth ebben a vonatkozásban korrigálja a realizmust: a jog esztétikai dimenziója a szinoptikus-funkcionális látás számára a komédia és tragédia kettős perspektivitásában tárul fel, azonban az európai szellemtörténeti helyzet konkrét itt és most-jában a tragédiára nehezedik a metafizikai gondja.
[25] Egyébként a dramaturgiai metafora szerkezete is a vágy- és értékmegvalósítások eredendő ambivalenciáját fejezi ki, amennyiben a darab, a forgatókönyv, a rendezés és az előadás mindig a szerepmegvalósítás és szereptávolítás ellentmondásosságában konkretizálódik.
[26] I. m. 495. o.
[27] I. m. 496. o.
[28] A szegényembert és a munkavállalót az vígasztalja, hogy a törvény előtt formálisan egyenlő a gazdaggal és a munkáltatóval, a tulajdonnal bíró gazdagot pedig az, hogy a jog értékeli a gondosságot és bünteti a gondatlanságot, az alkotmány védi a tulajdont. Az üzletember megelégedettsége abból fakad, hogy a jog az egyéni szabadság védelmét fontosabbnak tekinti az üzleti furfangok leleplezésénél, a hitszónoké pedig abból, hogy a jog az egyéni szabadság határain belül üldözi a tisztességtelenséget. A jog egyaránt képes megnyugtatni a liberálist, a konzervatívot és a szocialistát, mert mindenkit megvéd: a kisebbséget a többséggel, a többséget a kisebbséggel szemben, a csőcselékké vált lincselő tömeget éppúgy kordában tarja mint a diktátort. A hatalom önkényét a szabályozással, a túlszabályozás személytelenségét és diszfunkcionalitását az egyéni szabadság önkényével korlátozza. A joggal való általános megelégedettség szerkezeti-funkcionális oka, hogy a jog egyrészt folyamatosan alkalmazkodik az új szükségletekhez és helyzetekhez, tehát fejlődik, másrészt egyre nagyobb mértékben nyújt biztonságot mindenki számára. “Egyenlő esély nyújt a sikerre, miközben mégis oltalmazza a kedvezőbb helyzetben levőket. Épp azáltal válik a társadalmi állandóság leghatalmasabb instrumentumává, hogy a ki nem elégítettek valamennyi óhaját elismeri, hivatalos fórumon helyesli, anélkül, hogy bármit is tenne a hatalom meglevő piramisának a felborítására.” (u. o.) A jog ideologikus funkciója így az utópikust aktualizálja és viszont, azaz gyengeségében rejlik az ereje, mert a vágyelfojtás és leplezés egyben mindig vágykiteljesítés és a fennálló kritikai ? Horváth szerint Arnold annak felfedezésével radikalizálja a realisták álláspontját, hogy a jog hatékonysága és nagyszerűsége a valóságtól való utópikus menekülésben, illetve ennek folyamatos szimbolikus-mitikus megerősítésében rejlik.
[29] Horváth Barna: Der Sinn der Utopie, in: Probleme der Rechtssoziologie (Hrsg. Manfred Rehbinder) Duncker & Humblot, Berlin, 1971, 133. o. Az újrealizmus és az utópiaprobléma viszonyának értelmezéséhez ezen túlmenően adalékokkal szolgál a tanulmány első változata is (Horváth Barna: Az utópia értelme, Különlenyomat a Kolosváry- Emlékkönyvből, 1939, Grill Károly Könyvkiadó vállalata, Budapest, 1939).
[31] Horváth Barna ideológia és utópia értelmezésével foglakozó írásai nem vagy legfeljebb a közvetett utalások szintjén érintik a szimbólumképződés mint mitikus transzformáció problémáját. Ez azért különösen figyelemre méltó, mert Arnold realizmusa, Mannheim tudásszociológiája és fasizmuselemzése (Mannheim Károly: Ideológia és utópia, Atlantisz, Budapest, 1996, 160-170. o.) Sorel és a mítosz fogalam nélkül nem értelmezhető kielégítően.
[32] Horváth Barna: A géniusz pere, 190. o.
[33] I. m. 190-191. o.
[34] Horváth korrekciója lényegében arra korlátozódik, hogy Arnold felfogását kritikailag visszavezeti az újkantianizmus antinomikus világszemléletének kereteiben (lét/érvény, tény/érték, jogeset/jogelv-tétel) értelmezett utópikusra, még pontosabban az ideológia és utópia reflexív-cirkuláris viszonyának szerkezeti síkjára. V. ö. Horváth Barna: Der Sinn der Utopie,133-135. o.
[35] jelen kötet 195.o.
[36] Horváth Barna: A géniusz pere, 9. o.
[37] Ha a realizmus kutatási irányának varázsa rabul ejti a kutatót, akkor az élet eleven valóságának, a konkrétumoknak a végtelensége és a két szemléletmód nem reflektált körforgásszerű viszonya lehetetlenné teszi bármilyen végeredmény elérését. Végeredményre, azaz a jogi formák és fogalmak összeomlásának plauzibilis értelmezésére csak az képes, aki felfedezi élmény és fogalom, eszme és valóság, érték és tény reflexív-körforgásszerű viszonyát, amelyet kizárólag a társadalomlélektani és társadalomtani szemléletmódok ugyancsak reflexív-körforgásszerű egymásravonatkoztatásával lehet elméletileg tematizálja és ideáltipikus fogalomalkotással lehet rögzíteni.
[38] A romantika témánk vonatkozásában fontos értelmezéséhez lásd: Carl Schmitt: Politische Romantik, Verlag von Duncker & Humblot, München und Leipzig, 1925; Cs. Kiss Lajos: Egy keresztény Epimétheusz, in: Carl Schmitt: A politikai fogalma. Válogatott politika- és államelméleti tanulmányok (Ford. Cs. Kiss Lajos), Osiris Pallas Stúdió Attraktor, Budapest, 2002, 262. o.
[39] A géniusz problémája csak Horváth utópiaelméletével összefüggésben értelmezhető megfelelőképpen. A géniusz személye, világgal való konfliktusa, döntése és sorsa az utópia megvalósulásának az eseménye, amely a jogot, s ezen keresztül a világot a maga egészében forradalmasítja, amely a jogot fokozatosan a legfejlettebb eljárássá és minden szabadság végső feltételévé teszi. Az utópia csak ezen a módon, tehát a géniusz sorsának eseményében válhat valóssággá. A sors mint esemény tematikus feldolgozásához lásd: Tengelyi László, A bűn mint soresesemény, Atlantisz, 1993.
[40] Jelen kötet 7. o.
[41] A géniusz karizmatikusan kvalifikált, azaz rendkívüli képességgekkel bíró, az egy istennel kommunikáló személy, akinek karizmája Szókratész esetében filozófiai, Johanna esetében vallási kinyilatkoztatáson nyugszik. A géniusz formális szociológiai fogalomként, ideáltípusként is emberisten.
[42] Horváth Barna: A géniusz pere, 192, 195. o.
[43] A géniusz világgal való összeütközése szükségképpen a politikai területén játszódik le és esete a politikai közvetítésével válik jogi problémává. A politikai ellenséggé nyilvánított géniusz világgal való konflkitusát a perben harcolja végig, sorsa a jogi eljárásban teljesül be. Jóllehet Horváth tisztában van ezzel a kiinduló helyzettel és elemzi is, azonban elméletileg mégis a szociológiai törvényszerűséget tartja meghatározónak, amelyet, függetlenül a géniusz és a környetzet politikai konfliktusától, nem a politika, hanem a jog tesz láthatóvá. Horváth álláspontját a következőképpen értelmezhetjük: a géniusz és a politika összeütközése a különösség, a géniusz és a jog összeütközése ellenben az általánosság szintjén jeleníti meg a szociológiai törvényszerűséget. A szociológiai törvényszerűség szinoptikus jellegű, mivel egyfelől a szubjektivitás, azaz a géniusz mint “jellegzetes lelki típus”, másfelől az objektivitás, azaz a tipikus társadalmi-történelmi helyzet mint egyedi konstelláció dimenzióiban érvényesülő törvényszerűség szinoptikus-funkcionális látásában ragadható és konstruálható meg. A szubjektivitás és objektivitás dimenzióit az teszi együttláthatóvá és funkcionálisan egymásravonatkoztathatóvá, hogy mindkettőben az összlélek kollektív tudattalanjának antinomikus szerkezete aktualizálódik. A géniusz pere ezért társadalomelméleti értelemben is kitüntetett és paradigmatikus. Mindebből tehát az is következik, hogy a perben a szociologiai mozzanat a döntő, nem pedig a politika, függetlenül attól, hogy a géniusz perének “van politikai háttere, hiszen a vádemelés ténye maga is megfontolt politikai aktus volt… De ott van egy általánosabb szociológiai törvényszerűség is, amellyel összehasonlítva a per pártpolitikai vonatkozásai nem magyarázó erejűek.” (i. m. 28. o.) Többek között itt is megmutatkozik, hogy Horváth Barna társadalomelméleti felfogása az angolszász liberalizmus szellemében fogant előzetes metafizikai-politikai döntés vezethető vissza, amennyiben a szociológiai társadalomelmélet átfogó problematikáját a jog államival és politikaival szembeni szupremáciájának angolszász doktrínájához igazodva tematizálja. Eszerint világnézetileg-metafizikailag A géniusz pere a jog és politika viszonya liberális értelmezésének perspektívájából íródott.
[44] Horváth Barna: A géniusz pere, 7. o.
[45] I. m. 58. o.
[46] I. m. 194. o.
[47] I. m. 195. o.
[48] U. o.
[49] U. o.
[50] I. m. 196., 197.o.
[51] V. ö. Horváth Barna: Der Sinn der Utopie, 101-131. o. A géniusz és a jog találkozása a reménytelenség és ezzel az utópikus örökkévalóságának a jelképe. Bár a jog emeli piedesztálra a géniuszt, ám a maga formáival és intézményeivel soha nem képes intézményesen megragadni a jogesetek géniuszát. (jelenkötet kézirat 47. o.)
[52] Ezen a ponton válik láthatóvá és értelmezhetővé az utópia ideológiává alakulása folyamatának a szerkezete. A géniusz pere és döntése jelenti a mértéket, a szerkezetváltozás kiindulópontját mint határvonalat, amelyen átlépve lényegében megkezdődik a rendutópia ideológiává válásának és a hagyomány átrendeződésének hosszú folyamata. Ettől kezdve az addig empirikusan és normatíve egyaránt érvényes rendutópia (jogrend) egyre nagyobb mértékben veszi át és gyakorolja az elfedés lét=érvényszerű funkcióját, egyre nagyobb mértékben elveszíti utópiaszerűségét és értékjellegét, s fokozatosan puszta tényszerűséggé, a fennállás mint olyan lélektelen, érzéktelen őrzőjévé válik, amely nélkülözi valódi, az utópikusban gyökerező normatív érvényességet. A szabadság utópiáját a forradalmasító tényérvényszerűség hatalmával felruházó géniusz perének tehát a történelemfilozófiai és fejlődéstörténeti (evolúciós) jelentősége abban áll, hogy e szerkezetváltozási folyamatot datálhatóvá és értelmezhetővé teszi.
[53] Horváth Barna: A géniusz pere, 197. o. A folytonosság és megszakítottság megszüntethetetlen kettőségében végbemenő jogfejlődés, képszerű téridőképzavarral ábrázolva a problémát, az egyenes és spirális vonal paradox »egyidejűségével« ábrázolható.
[54] A géniusz Horváth értelmezésében tragikus hős és a tragédia metafizikájának a jelképe, szerintünk a filozófiai és vallási hit lovagja, aki az abszurddal egyedül mer és képes szembeszegülni.
[55] A géniusz alkotását mint művet leginkább a tettcselekvés (Tathandlung) fichtei fogalmával közelíthetjük meg. A tettcselekvés mint funkció a kollektív tudattalan antinomikus szerkezetét teszi hozzáférhetővé, pontosabban: a géniusz a kollektív tudattalan ellentétes vágyimpulzusai kiáramlásának és jelenvalóvá válásának a médiuma. A kollektív tudattalan ideáltipikusan a filozófiai és vallási hitben, az istenélmény két módozatában jelentkezik be. A géniusz autentikus szellemi állapota az extázis, egyaránt jellemző rá a misztikus és a chiliaszta elragadtatása, ami szerkezetileg rokonságot mutat a patologikussal, az őrülettel. A géniusz műben tárgyiasuló tudattalanja, amely az összlélek kollektív tudattalanjának az antinomikus szerkezetét aktualizálja, ezen az áron teszi hozzáférhetővé a történelmileg adott társadalom és kultúra szerkezetét.
[56] Horváth a következő erkölcsi eszméket nevesíti: az egyén és a nemzeti közösség erkölcsi-politikai autonómiája, a közvetlen, azaz misztikus filozófiai és vallási élmény szabadsága, a gondolkodás, a tanítás és hitgyakorlás szabadsága.
[57] Szókratész tanítványai hűségesek, nincs árulója, adott számára a menekülési lehetőség, a perben nem nyilvánítják abszolút ellenséggé, ezért írja Horváth, anélkül persze, hogy a lényegi különbséget érintené “Szókratész nem olyan magányos, mint Jézus vagy Johanna”. (i. m. 192.o.)
[58] I. m. 193. o.
[59] A konfliktus és döntés pillanata a transzcendencia és immanencia találkozásának, az abszolút betörésének ideje a géniusz lelkében, pontosabban lelkiismeretében és érzületében, ezért csak a kronologikus idő dimenziójában, csak a géniuszt megtagadó és feldicsőítő környezeti világ mindennapiságának perspektívájában rendelkezik mérhető tartammal. A per lefolyása mint a konfliktus és döntés végbemenetele ebben az egzisztenciális értelemben egy pillanat csupán.
[60] Szókratész döntése, a logosz mint örök isteni világtörvény kozmocentrikus értelmezésének megfelelően, folyamatos kérdezésen mint visszaemlékezésen és ismétlésen alapul.
[61] Johanna döntése, a logosz mint abszolút szuverén teremtő isten teocentrikus értelmezésének megfelelően, az isteni önközlésre mint kérdésre adott válasz, a kegyelem elfogadása, azaz Jézus utánzásaként visszaemlékezés és ismétlés, de a folyamatos válaszolás és nem a kérdezés módján.
[62] Horváth Barna: A géniusz pere, jelen kötet 198.o.
[63] I. m. 86. o.