Dobos
József
A
büntetőeljárás történeti fejlődésének vázlata az 1896-os első kódexig
A jognak jogágakra bomlása egy
hosszú, több évszázados történelmi folyamat eredménye, ami a büntetőjog, a
büntető eljárásjog esetében is lényegében ugyanúgy zajlott és alakult ki, mint
bármely más jogterületnél. A kiformálódó ismeretanyag specializálódása és új
tudományágként való megjelenése jól nyomon követhető a magyar jogfejlődés
példáján a bűnügyi tudományok, így a büntető eljárásjog kialakulásának és
kodifikációjának áttekintése során is.
A magyar büntetőeljárás történelmi
rendszereit vizsgálva azt állapíthatjuk meg, hogy azok nem mutatnak lényeges
eltéréseket az európai jogfejlődés irányaitól.
A büntetőjognak anyagi és eljárási
jogra tagozódása ma már természetesnek tűnik, de rögtön meg kell jegyezni, hogy
egyik sem létezhetne a másik nélkül. A gyakorlatban ez a két jogág
elválaszthatatlan. A kölcsönös feltételezettség gyakorlata azonban nem zárja ki
a rájuk vonatkozó vizsgálódások elméleti szinten történő elkülönítését, ám a
sok kapcsolódási pontból következően nem lehet teljesen szétválasztani a két
jogágat[1],
különösen a kifejlődés kérdéskörét vizsgálva, tekintve a közös múltat és
gyökereket.
Ez a közös eredet mutatkozik meg a
legjelentősebb régi törvénykönyvekben is, ahol anyagi és eljárási szabályok
egymás mellett kaptak helyet. Az anyagi büntetőjogi, a büntető eljárásjogi és a
végrehajtási szabályokat minden élesebb elkülönítés nélkül együtt foglalták
írásba a régi egyházi és világi törvények, illetve kódexek. A legrégibb büntetőjogi
törvénykönyvek együtt szabályozták a bűncselekményekkel, a büntetésekkel, az
eljáró hatóságokkal, ezek eljárásával és a kiszabott büntetések végrehajtásával
kapcsolatos kérdéseket. Érdekes adat a
büntetőjogi tudományok, így a büntető eljárásjog kutatása szempontjából, hogy
Hammurabi törvénykönyvében, az első húsz szabály éppen büntetőperjogi
rendelkezéseket tartalmazott. A római jogban már külön törvényeket találunk az
eljárás részleteiről, a preatorokról. Figyelemre méltó jelenség a büntetőjog
régi történetéből, hogy fontosabbnak és előbbre valónak tekintik az eljárási
szabályok összefoglalását az anyagi jogiaknál. A legelső compilatiók előbb
említik és behatóbban tárgyalják az eljárási szabályokat az anyagi jogi
rendelkezéseknél. A legrégebbinek tekinthető önálló büntető törvénykönyv II.
Frigyes 1231-ben kibocsátott kódexe, a Constitutiones Regni Siculi is erősen
büntetőeljárási jogi jellegű[2].
Éppígy a középkori germán és frank jogkönyvek is inkább eljárási törvényeket
gyűjtöttek össze. A mi 1792. évi büntető törvényjavaslatunk is a Codex de
delictis eorumque poenis (a bűncselekmények és büntetéseik) előbb szabályozza a
büntetőeljárást, és csak a második részben az anyagi büntetőjog szabályairól
Csak a XIX. század fellendült
büntetőjogi irodalma, és ennek az irányvonalnak a tanítása nyomán az újonnan
megjelenő törvénykönyvek különítik el egyre élesebben az anyagi jogot,
ami ekkor jut hangsúlyosabb szerephez az eljárásjoghoz képest. Ebben az időben
kerül sor a büntetőjogi szabályok nagy tömegének több részre osztására és külön
törvénykönyvekben való elhelyezésére[3].
A hazai büntetőbíróságok, büntető
eljárásjog fejlődéstörténetét illetően megbízható adatokkal csak Szent István
idejétől fogva rendelkezünk, de ezek is - a XIX. századi nagy “áttörésig” -
mindössze jogtörténeti értékkel bírnak. Amint Angyal Pálnál olvashatjuk, a
modern magyar büntetőbíróságok szervezete és a tételes büntető eljárásjog
kialakulása nem a régi magyar jogfejlődés, hanem a XIX. század folyamán
kialakult kontinentális vegyes rendszer alapulvételével lett törvénybe
foglalva.[4]
Ám mégsem lehet azt állítani, hogy a történelem ne hatott volna az egyes
jogokra.
A magyar büntetőeljárás története, - miként más jogrendszerekben
is -, szorosan összefügg a bírói hatalom gyakorlásának kérdéseivel. A
fennmaradt történeti adatokból jogtörténészeink megállapították, hogy a bírói
hatalom gyakorlása mindig központi helyet töltött be az adott társadalom
életében, és már állami életünk legelső kezdeti időszakából is fontos emlékek
maradtak meg a bíráskodásról, amelyek alapján jól nyomon követhető az egyes
korszakokban bekövetkező fejlődés.
A vezérek korában magát a
nemzetség egészét illette a bíráskodás, amelyet első fokon az erre kirendelt
gyulák és harkák végeztek, míg másodfokon, illetőleg a fontosabb ügyekben,
például a nemzetség ellen elkövetett árulás eseteiben, közvetlenül a
nemzetgyűlésen történt az igazságszolgáltatás. A kisebb jelentőségű ügyekben
szintén a nemzetségi gyulák és harkák ítélkezését volt a valószínűsíthetjük.
A királyság létrejöttével, az
állami élet megszilárdulásával a bírói hatalom a királyra szállt, aki kezdetben
személyesen maga gyakorolta azt a királyi udvarban (in curia regia ) vagy a
megyékben eljárva, az ott tartott törvénynapokon. Ilyenkor jelen voltak a
jelentős világi és egyházi személyek, előkelőségek is, akik sokszor szintén
részt vettek a bíráskodásban.
Az ítéletért folyamodók számának
megszaporodtával a király kénytelen volt bírói hatalmát megosztani, ami
történhetett állandó megbízatással vagy különös kiküldetéssel. A XII. századtól
kezdve a király vidéken való személyes ítélkezése szinte teljesen egészében
elmaradt, a király curiájában már csak a nemesek főbenjáró pereiben ítélt
személyesen, bár vannak feljegyzések arról, hogy egyes kiváltságos testületek és
főbb méltóságok ügyeiben is a király járt el. 1526 után a király személyes
bíráskodása végleg megszűnt[5].
A király személyes bírói hatalma a
Habsburg királyok korától átszáll vagy
megoszlik más személyekkel, amely személyek közül soknak fő hivatása lesz a
bíráskodás. A ő szerepkörükből fejlődik ki a későbbi bírói szervezet. A király
megosztotta hatalmát egyes udvari főméltóságokkal; így jutott bírói hatalomhoz
a nádor, aki eleinte csak az udvarnokok felett ítélkezett, utóbb azonban a
király valóságos helyettese lett. A XIII. század elején már a nádor tartja a
király akadályoztatása esetén, annak nevében, a székesfehérvári törvénynapokat,
majd a király curiájából is kiválik és önálló nádori bíráskodást gyakorol,
saját erre szolgáló segédszemélyzettel[6].
Az Aranybulla szerint a királynak fenntartott ügyeken kívül minden más ügyben a
nádor ítél. 1342-től a nádor azonban ismét, mint a curia regia egyik rendes
tagja, később, mint feje szerepel. Időben továbbhaladva a Királyi Kúria vezetői
tisztét a nádortól korábbi helyettese, az országbíró veszi át. Ugyancsak a
Királyi Kúria tagja lesz az udvari kancellár, a királyi jegyző is, aki egyben a
királyi pecsét őrzője is, akinek a helyére később a személynök (personalis
praesentiae regiae in iudiciis locumentenens) lép, a király távolléte esetén a
“királyi különös jelenlét bíróságának” elnöke[7].
A személynöknek jogtudós világi személynek kellett lennie.
Ezt a négy főméltóságot nevezte az
1492. évi XLII. törvénycikk az ország rendes bíráinak (judices regni
ordinarii), ők osztoztak a királlyal a bírói hatalmon, ezzel is kifejezésre
juttatva azt, hogy a király nem önkényesen gyakorolja a hatalom ezen ágát. Rendes bírónak számított még a tárnokmester
(a városok főbírája), a horvát-szlavón-dalmát bán és az erdélyi vajda is. Ezek,
miután nem voltak képesek az ügyeket maguk ellátni, ítélőmestereket (protonotarii)
neveztek ki, akik utóbb kisebb jelentőségű ügyekben önállóan is ítélkeztek.[8]
Idővel kialakultak a vidéki
bíróságok, amelyek fejlődése a vármegyék fejlődéséhez szorosan kötődött. A
vidéki bíróságokként ítélkezők, a vármegyék élén álló várispánok, eleinte kizárólag a várjobbágyok és az
alsóbb rendű szabadok felett ítélkeztek, és akkor is csak abban az esetben, ha
a király személyesen nem bíráskodott. A nemeseket illetően saját nemzetségük
bírái, illetve másodfokon maga a király volt hivatott ítélkezni. A XIII.
századtól bekövetkezett éles rendi elkülönülés (nemesek, városi polgárok,
parasztok) az igazságszolgáltatás differenciálódását is eredményezte, amely változások
a bírói szervezet átrendeződését is eredményezték.
Ezeket a jelentős változásokat
követően alakultak ki a megyei törvényszékek (sedes judiciaria), amelyek a
nemesek ügyeinek elsőfokú rendes bíróságaivá alakultak. Korábban a nemesek
felett a nádor, illetve a nádori szék ítélkezett, de minthogy a nádor nem
lehetett jelen mindenütt vidéken, ezért a nemesség jogot nyert arra, hogy
önmaguk által választott bírák segítségével rendezzék vitás ügyeiket. Így jött
létre a szolgabírói (judices serventium) állás (1298:XXVI.t.c.), és így állt
össze a várispánokból és választott szolgabírókból a megyei törvényszék, mint a
nemesség elsőfokú bírósága.
A bírói hatalomból idővel részt
kaptak a királyi városok is, amelyek kiváltságok által mentessé váltak a vármegyei
joghatóság alól. A városok bíróságai a külföldről betelepült vendégekkel
(hospites) és a városi polgárokkal kapcsolatos ügyekben jártak el. A bíróság
általában a polgárok választotta főbírókból és az ezekkel együttműködő,
rendszerint 12 esküdtből (jurati cives) tevődött össze.[9]
A földesúri bíróságokon eleinte
maga a földesúr, majd tisztjei, az úgynevezett udvarbírái (comes curalis)
bíráskodtak. A XIII. századig a jobbágyság a várszerkezetben a várispán
hatósága alatt állt. Ettől kezdve az egyházi és világi nemesek, a szabad
városokkal egyetemben kiváltságot kaptak, hogy a földbirtokaikon lakók ki
legyenek véve a várispán hatósága alól. Ez rövid idő alatt állandó szokássá
vált. A földesúr bíráskodása kezdetben nem terjedt ki a büntető ügyekre, de
később külön kiváltság alapján egyes földesuraknak, de még inkább a főpapoknak
a király megadhatta az erre vonatkozó jogot is, amely kivételes esetben még a
pallosjogra is kiterjedt.[10]
Külön szervezettel bírtak, és
bizonyos hozzájuk utalt ügyekben mindenkire kiterjedő bírói hatalommal
rendelkeztek az 1222 óta különös kiváltság alapján működő szentszékek, a római
katolikus egyház egyházi bíróságai. Az egyházi bíróságok az egyházi
bűncselekmények mellett, kiváltság által jogot kaptak arra, hogy bizonyos
világi bűntettek esetén, - így uzsora, hamis eskü, hitszegés elkövetői felett -
is ítélkezzenek. Ezek törvényszékek a
püspök elnöklete alatt a szentszéki ülnökökből alakultak, ítéleteik ellen az
érsekhez, majd ezután pedig a római szentszékhez lehetett fellebbezni.
Ezen a fentiekben vázolt bírósági
rendszeren alapvető változtatásokat I.
Mátyás 1486. évi decretum maius -a, az 1582. évi XXIV. törvénycikk és az 1723.
évi XXV. törvénycikk hajtott végre. Ez utóbbiak különösen a felsőbb bíróságok
kialakítását befolyásolták. Kisebb-nagyobb változtatások eredményeként a
következő bírói szervezet alakult ki, illetve működött a XIX. század közepén
hazánk területén:
Elsőfokú bíróságokként: a megyei
törvényszékek, városi törvényszékek, földesúri bíróságok, szentszékek, és egyes
kiváltságos területek bíróságai működtek.
Felsőbb fokú bíróságként: a
királyi ítélőtábla és a királyi hétszemélyes tábla járt el.
A megyei törvényszék elnöke
az alispán (másodalispán), tagjai a táblabírák, szolgabírák és az esküdtek
voltak. Főbenjáró ügyekben, illetve a nemesek ügyeiben az elnökön kívül 12,
egyéb ügyekben pedig 4 tagból állt a törvényszék.
Kihágások felett a szolgabíró,
mint egyes bíró ítélt.
A városi törvényszék az
évente újraválasztott állandó bíró elnöklete alatt, a vele tanácsban ítélkező
12, évenként választott városi tanácsnok minőségű esküdt segítségével működött.
Kihágási ügyekben az egyik törvénytudó bíró vagy a rendőrkapitány ítélt.
A földesúri bíróság, az úriszék,
a földesúrból vagy megbízott tisztjéből és két megyei táblabíróból állt.
Rajtuk kívül jelen volt még egy szolgabíró és egy esküdt is, akik a
törvényességet igazolták.
A királyi tábla (sedes
judiciara regiae majestatis) elnöke a személynök, tagja két főpap, két világi
főnemes, az alnádor, az alországbíró, négy ítélőmester és több táblabíró volt.
Egy tanács 9 tagú volt, kisebb ügyekben 5 tagú tanács járt el. A királyi tábla
ugyan rendszerint másodfokú bíróság volt, azonban a felségsértés, a hűtlenség
és az 1723:VII. t.c.-ben felsorolt más bűntettek tekintetében elsőfokúként járt
el.
A hétszemélyes tábla
(tabula septemviralis) elnöke a nádor, helyettese az országbíró, tagjai a
prímás, a tárnokmester és további világi és egyházi bírók voltak. Egy tanács 7,
illetve 11 tagú volt.
Egyes különbíróságok voltak
a szentszékek, az egyházi nemesek bíróságai, a prímás ítélőszéke, a zágrábi
püspök bírósága és a királyi magyar tudományegyetem törvényszéke (sedes
judiciaria regiae universitatis).[11]
Az 1848. évi reform törvényhozás
alapvetően érintette az igazságszolgáltatást is, hiszen a jobbágyság
eltörlésével és a jogegyenlőség elvének előretörésével együtt meg kellett
szüntetni a földesúri bíráskodást és a megyei törvényszékek hatáskörét ki kellett
terjeszteni, a szabad királyi városok polgárainak kivételével, a megye összes
lakosára. Az abszolutizmus meghagyta a megyei törvényszékeket, csupán 6
országos főtörvényszéket állítottak fel ebben az időben, mint másodfokú
szervet, míg harmadfokú bíróság lett a
bécsi legfőbb törvényszék “magyar osztálya”.[12]
Az 1861-es országbírói értekezlet
visszaállította az 1848. évi bírósági rendszert annyi változással, hogy a
királyi táblán kívül négy kerületi tábla is felállításra került: Debrecenben,
Eperjesen, Kőszegen és Nagyszombatban.
A korszak jogirodalma, csakúgy,
mint a jogalkalmazás szereplői, általánosságban ezt a bírói szervezetet már nem
tartották alkalmasnak arra, hogy egy “modern” polgári állam igényeit
kielégítse, és erre tekintettel változásokat szorgalmaztak, különösen alsó
fokon, ahol a legnagyobb problémát az állandóság hiánya jelentette, ami
hátráltatta az igazságszolgáltatás rendes működését. Fenti törekvések
eredményeként is jelent meg 1871-ben az új bírósági rendszer és nem sokkal
később az első büntető eljárásjogi büntetőtörvénykönyv, az 1896. évi XXXIII.
tc..
A büntetőeljárás évszázadokon át
nem volt egységes törvénybe foglalva. Az 1896-ban megvalósuló kodifikáció
előtti mintegy ezeréves büntetőeljárásunk forrásait az egyes szórványosan
hozott törvényeken kívül, - amelyek néhány perjogi kérdésre, de még inkább a
bíróságok szervezetére, összetételére vonatkoztak -, a bírói gyakorlatról szóló
feljegyzések, okmányok, és a XIX. századtól a jogtudósok által már közvetlenül
tanulmányozott bírói gyakorlat képezték.
A több évszázados bűnvádi eljárási
gyakorlat nem maradhatott mentes a külföldi, főleg a nyugat-európai
jogrendszerek hatásától. Nem fejlődhetett jogunk elszigetelten, a többi európai
nemzet bűnvádi perjogától függetlenül.
A vezérek korának első századában, még nemzetünk valószínűleg teljesen
érintetlenül őrizte meg saját ős intézményeit, szokásait. István királytól kezdve azonban már
királyaink tudatosan törekedtek arra, hogy az európai nemzetekkel megtartsuk a
lépést, mind az intézmények, mind pedig a művelődés tekintetében. Ennek
eredménye volt az a körülmény, hogy koronként jól észrevehető módon jelen
vannak jogrendszerünkben a
nyugat-európai jogokból származó elemek, bizonyítva a külföldi jogrendszereknek
a büntető perjogra gyakorolt befolyását.
Hajnik Imre kimutatta, hogy
Árpád-házi királyaink alatt az a germán peres eljárás, amely a karolingek
korában a frank birodalomban fejlődött ki, a vegyesházbeli királyaink alatt,
pedig a norman perjog, amelyet az Anjou királyaink a szicíliai királyságból
hoztak át, gyakorolt jelentékeny befolyást büntetőeljárásunkra. A XVII.
századtól kezdve pedig az akkori német illetve osztrák nyomozó eljárás volt
jelentősebb befolyással eljárásjogunkra, bár az előbbieknél jóval csekélyebb
mértékben. Végül itt kell megjegyezni azt is, hogy a XIX. század második
felének perjogára jelentős hatással volt a nyolc évig hazánkban is hatályba
léptetett osztrák jog.[13]
E látszólag sok befolyás dacára
sem lehet azt mondani, hogy akár egyetlen korban is a magyar büntető eljárásjog
egyszerű leképezése lett volna valamely idegen jogrendszernek, megőrizte
önállóságát és a külföldi perjogokból származó megoldásokat a sajátos viszonyaihoz
tudta alakítani.
A magyar nép történetének
legkorábbi korszakát vizsgálva azt állapíthatjuk meg, hogy megbízható adat nem áll rendelkezésre az
akkori büntetőeljárást illetően. Első királyaink korából azonban már
fellelhetőek erre vonatkozó adatok. Az Árpád-házi királyok korának perjoga a
frank birodalom karolingi korszakában érvényes germán eljárásjog hatása alatt
fejlődött ki. Ekkor határozottan vádrendszerű volt a büntetőeljárás. Néhány
kivételtől eltekintve (például, a tolvajok feljelentése kötelező volt és ezeket
az ügyeket a király követe nyomozta ki) az eljárás csak a sértett vádjára
indult meg. A vád előterjesztése III.
Béla után írásban történt, az ezt megelőző időszakban azonban szóban. Ezt egy szigorú
formákhoz kötött idézés követte. A terhelt szabadon védekezhetett, a védelem
teljesen szabad volt. A vádlott eleinte mentő tanukkal, később tisztító
esküvel, eskütársakkal (számuk 3-12 volt), istenítélettel (pl: vaspróba, ez
volt a leggyakoribb) vagy perdöntő bajvívással tisztázhatta magát a vád alól. A
tárgyalások a nyilvánosság, közvetlenség és szóbeliség elvei alapján folytak és
III. Béla óta jegyzőkönyv is készült a tárgyalásokról. Abban az esetben, ha a
felek nem tudtak kiegyezni, a bíróság hozta meg az ítéletet. Magán és
vérbosszúra vonatkozó korlátozó törvényeket I.István és I.László is kiadott.
Sokszor a bűnös az eljárás alatt meg is válthatta magát a büntetés alól, kivéve
az ismételt lopás esetét. Az eljárás menete voltaképpen az idézésből és a
szóbeli tárgyalásból állt, amely során a bizonyítékok felvétele is megtörtént.
Az írásbeli idézés bevezetése előtt a bíró pecsétjének megküldése
helyettesítette a későbbi idézőlevelet. Ha tüzesvas próbára került sor, akkor
az ítélet a próba eredményétől függően 3-4 nappal később született meg. Könyves
Kálmán az istenítéleteket később annyiban korlátozta, hogy a próbák elvégzését
csak a püspöki székhelyeken engedélyezte[14].
A vegyesházbeli királyok korában a
norman eljárás elemeinek és jellemző vonásainak hatását mutatja eljárásjogunk.
Az egyes személyeket sértő bűncselekmények miatt ekkor is csak a sértett
magánvádjára indulhatott meg az eljárás, de súlyosabb bűncselekmények, így
például rablás, gyújtogatás, pénz- és okirathamisítás stb. esetében, ebben az
időben már megjelenik a hivatalból való eljárás és egyre inkább ez lesz a
jellemző. Az 1486. évi decretum maius és az ezt követő törvények értelmében a
várispánnak, a nádornak és az országbírónak hivatali kötelességévé válik a
gonosztevők felkutatása és megbüntetése. Ezzel előtérbe kerül a nyomozó elv
alkalmazása és elismerése.
A tárgyalás előkészítésének
szakasza még ekkor sem volt ismert, a vádlott a formai követelményeknek
megfelelő idéző levélen keresztül volt a szóbeli, közvetlen és nyilvános
tárgyalásra meghívva, bár az el nem fogott elkövetőket távollétükben is
elítélhették. A védelem ekkor is teljesen szabad volt. A nemesség szabad
védekezési jogát, személyes szabadságát a Hármaskönyv szabályozta (primae
nonus) világosan kifejezésre juttatva, hogy nemes ember csak törvényes idézés
és törvényes bíróság ítélete alapján volt személyes szabadságától megfosztható.[15]
Ugyancsak kitűnik a Hármaskönyvből, hogy nem nemes vádlottal szemben súlyosabb
estekben már szokásban volt a kínvallatás. A megváltás (compositio) szintén
megengedett volt, amint Nagy Lajos 1351. évi IX. és X. törvénycikke is mutatja,
amelyek arról rendelkeztek, hogy a bíró a feleket a megegyezéstől nem tilthatja
el. Ez a későbbiekben is megmaradt, az 1435. évi V. tc. is rendelkezett arról,
hogy a felek a bíró engedélyétől függetlenül egyezkedhetnek, de Mátyás 1486-os
törvénye is megengedte az egyezkedést, ha nem előre kitervelt szándékból
történő emberölésről volt szó.
A bizonyítási eszközök között
szerepelt e korban is a tanuvallomásokon kívül az eskü és a tisztítóeskü. Az
istenítélet egyes nemei kikopnak a gyakorlatból, a bajvívást pedig az 1486. évi
XVIII. tc. törölte el és csak minden más bizonyíték hiányában engedte meg, de
azt is csak a hadbíróság előtt.[16]
Ennek a kornak a
büntetőeljárásában a nyomozó elv a tudományvétel vagy köztudomány intézményében
domborodott ki. I. Lajos volt az, aki frank, illetve normann mintára azt
meghonosította. Ez azt jelentette, hogy a király, nádor vagy az országbíró
által kiküldött bíró összegyűjtötte a megyebeli nemeseket és ezektől eskü alatt
nyilvánosan tudakozódott. A tudományvétel (inquisitio) eleinte inkább polgári
ügyek, aztán súlyosabb büntetőügyek kiderítésére is használatban volt.
A mohácsi vésztől III. Károly
uralkodásáig terjedő két évszázadon át hazánk életére minden tekintetben óriási
befolyást gyakoroltak a háborúk, a török hódítás, de jelentős mértékben
hozzájárultak az akkori országképhez a belső villongások, hatalmi harcok is.
Ezek érthetővé teszik azt, hogy ebben az időszakban gyakran szünetelt vagy
önkényesen, rendszertelenül, szakadozottan működött a büntető bíráskodás. Tehát
ez a zavaros kor elég szomorú képet nyújt a büntető eljárásjog tekintetében is.
Gyakran ítélkeztek idegen, hatáskörrel nem bíró törvényellenesen működő
bíróságok, például német katonai bíróság, de a földesúri bíráskodás is a
legnagyobb önkény jegyében zajlott.
A XVII. században a rendezetlen
állapotok ellenére mégis jól megfigyelhetők a büntetőeljárás fejlődési irányai.
Ezek az irányok a legtöbb esetben az eljárás módjának alakulását jelentik, a
nyomozó elv mind szélesebb elterjedésével. Fontos szerepet játszott az eljárás
során az, hogy miként változik a védekezés szabadsága a tettesek rendi
hovatartozását és a bűncselekmények súlyát alapul véve.
A nemes ember szabadon védhette
magát az Aranybullára és Werbőczy Hármaskönyvére támaszkodva, és mindössze
tettenérés fennforgása esetén, illetve felségsértés elkövetésekor volt
fogvatartható. A nemesek igénybe vehették a büntetőeljárás során a polgári eljárásból származó írásbeli per
alkalmazását is.
Ezzel szemben a nem nemes és
különösen a jobbágy rendű személyeket a gyanúsítás alkalmával azonnal le is
tartóztatták. Csak felségsértés, hűtlenség, hatalmaskodás esetén vehették igénybe
az írásbeli pert, míg közbűntettek esetében a gyors lefolyású szóbeli,
criminalis procedúrának voltak alávetve, amely keretében velük szemben nyomozó
vizsgálatot folytattak le, ami rendszerint kínvallatással is párosult. Az
írásbeli per a vádló vagy a sértett keresetlevelével indult meg. A keresetlevél
vagy fenyítő vádlevél a XVIII. század elejétől fogva az úgynevezett
hitelesítési tárgyalásokon lefolytatott vizsgálatok adataira támaszkodott. A
fenyítő vádlevél benyújtását követte a felek jelenlétében megtartott
perfelvétel. Az alperes alaki kifogásokkal élhetett, amelyekről bírói határozat
született. Amennyiben a kifogásokat elvetették, úgy az érdemi periratok
váltására került sor. Ezután következett a per előadása, a bizonyítás és az
ítélet.[17]
A rendi különbségtételnek
köszönhető az, hogy nálunk nem tudott olyan szilárdan meghonosodni az ebben az
időben Európa-szerte uralkodóvá váló nyomozó rendszer. Igaz, hogy a nyomozó
rendszer hazánkban is megjelent, sőt bizonyos mértékben befogadásra is talált a
városokban és az Ausztriával szomszédos területeken.
A nemesekkel szemben nyomozó
eljárásnak nem lehetett helye, hiszen őket megillette a szabad védekezés joga.
Tortúra a nemesek ellen csak a legritkább esetben, és akkor is inkább visszaélésből
fordult elő.
A nyomozó rendszer térnyerése
ellen hatott az a körülmény is, hogy a közvádlói intézmény, amely a vádrendszer
jellemzője, Magyarországon ebben a korszakban kezd kifejlődni. A közbűntettek
kapcsán lefolytatott eljárásban a megyei alispán, a városbíró és később, a
XVIII. században, a vármegyei tiszti ügyész, mint hivatalos nyomozó hatóság,
valamint az eljárás kezdeményezője, egyszersmind közvádló szerepelt. Az eljárás
megindulhatott ugyan vád vagy feljelentés alapján is, de a megindítás rendes
módja az úgynevezett inqusitio generalissima, azaz az elkövetők hivatalból való
kinyomozása volt. A megyei, földesúri és városi bíróságoknál rendszerint
ugyanaz a személy látta el a nyomozást, aki később az ítéletet is hozta,
ezáltal az eljárás súlypontja áthelyeződött az előkészítő eljárásra.[18]
Kétségtelen, hogy a nyomozó
rendszer elemei is ebben az időszakban épültek be a magyar büntetőeljárásba,
ezt bizonyítja az előkészítő eljárás, amely kezdett egyre hosszabbá válni. A
rendes vizsgálat (inquisitio specialis) lassanként állandó elemmé vált, míg a
kínvallatás erősebb elterjedése, az írásbeliség és a kötött bizonyítás
elterjedése mind az újkori európai nyomozó rendszernek és III. Ferdinánd
alsó-ausztriai Praxis criminalis-ának a szüleményei.[19]
A tisztító eskühöz hasonló bizonyítási eszközök háttérbe szorultak és a kötött
bizonyítási rendszer vált uralkodóvá. A széles körben alkalmazott kínvallatás
embertelen formáit eltörölték, de a beismerésnek különböző testi lelki kínzások
útján történő kicsikarása még sokáig, egészen a XIX. század első feléig
közkedvelt volt.
III. Károly uralkodásától a
büntető bíráskodás kezdett állandóvá válni, amit nagyban elősegít a két
legfelső bírói testület felállítása (1723). Ellenben az eljárással kapcsolatos
kérdésekben nem történtek érdemi változások. A rendiség, az írásbeliség, a
kötött bizonyítás és a hivatalból eljárás elve jellemezte a magyar
büntetőeljárást egészen 1848-ig.
A büntető perek két formája volt szokásban:
a polgári per mintájára zajló hosszadalmas, írásbeli per és a rövid szóbeli
per. Az előbbi a nemeseknél még mindig a főszabályt képezte, míg nem nemesekkel
szemben csak súlyosabb ügyekben volt alkalmazható. A szóbeli per rendszerint a
nem nemesek elleni eljárás rendes módja volt. A szóbeli per nemesekkel szemben
csak a beleegyezésükkel kerülhetett alkalmazásra. Rendkívüli eljárási
intézményként fejlődött ki a rögtönbírósági eljárás[20].
A rendes írásbeli pert, amelynek alkalmazása
a nemesek esetében főszabály volt, a periratok váltása indította meg. A vádló
fél hivatalból üldözendő cselekmények esetében a törvényhatósági tiszti ügyész,
a királyi tábla előtt indított perekben pedig a királyi jogügyek igazgatója
(causarum regalium director) volt, egyéb esetekben a sértett nyújtotta be a
keresetlevelet a bírósághoz. A kereset alapján a vádlottat és a felperest
perfelvételre idézték meg, ahol alapesetben a felperes, vagy ha ő nem jelent
meg, akkor az alperes nyitotta meg a perfelvételi jegyzőkönyvet.
Abban az esetben ha mindkét fél
jelen volt, az alperes alaki kifogásokat tehetett, amelyek megvitatására a
perbeli jegyzőkönyvben konkrét hely volt fenntartva. Ezt követte a bíróság
határozata a kifogások tárgyában és amennyiben azok elvetésre kerültek, akkor
kezdődhetett meg az érdemi szóváltás, amelyet jegyzőkönyvbe foglaltak. Létezett
ugyan szabály arra nézve, hogy az eljárásban összesen négy perbeszédváltás
lehetett, de ezt a gyakorlat nem tartotta be.
Közbűntettek – így felségsértés,
hűtlenség, rablás, gyújtogatás - esetén az eljárás mindig hivatalból indult
meg, mind nemesekkel, mind pedig nem nemesekkel szemben. A két részből álló
vizsgálat, úgymint általános és különös vizsgálat, után következett a
hitelesítési tárgyalás. A hitelesítési tárgyaláson a vádlott és a tanuk előtt
felolvasták a vizsgálat során tett összes vallomást. A felolvasásra észrevételt
lehetett tenni, majd azt döntötték el, hogy a pert írásban vagy szóban
folytatták-e le.
Nem nemesekkel szemben a sommás tárgyalás
volt a főszabály. Ez abból állt, hogy a tiszti ügyész előadta vádbeszédét,
amellyel szemben a vádlott védekezhetett - abban az esetben ha volt védője
akkor őt is meghallgatták - majd ezt követően következett az ítélet. Csak a
legsúlyosabb esetekben volt megengedett nem nemesekkel szembeni az írásbeli
eljárás, amely esetben a hitelesítési tárgyalás után a bíróság perbefogó
határozatot hozott. Erre a tiszti ügyész beadta a vádlevelet és ezután
következtek az írásbeli per egyes szakaszai: a perfelvétel, a “feleselések”, a
bizonyítás és az ítélet[21].
Nemessel szemben a közbűntettek
fennállása esetén is csak beleegyezésükkel volt helye sommás eljárásnak.
A rögtönbírósági vagy statariális
eljárást (processus statarius), mint kivételes eljárási módot a gyakorlat és
helytartótanácsi intézmények, valamint a királyi leiratok hívták életre és
fejlesztették ki. A legsúlyosabb bűncselekmények esetében volt alkalmazandó ez
az eljárási módszer, amelynek segítségével megpróbálták visszaszorítani a
súlyos bűncselekmények számának szaporodását. Eleinte maga a király, majd
1800-tól egy helytartótanácsi intézkedés nyomán a nádor vagy a királyi
helytartó adott engedélyt arra az egyes törvényhatóságoknak, hogy bizonyos
bűncselekmények elkövetőivel szemben ezt a legegyszerűbb eljárási formát, a
lehető legrövidebb úton, rögtönösen alkalmazzák[22].
A XIX. század büntető eljárását a
változékonyság jellemezte, ami nagyrészt a történelem gyors változásainak is
köszönhető. A század első felében még mindig nem beszélhetünk tiszta
vádrendszerről, mivel többek között nem érvényesült sem a vádló teljes
függetlensége, sem pedig a perbeli hatáskörök szétválasztása. Az alkotmány
felfüggesztése után az 1849-1850-es években született rendeletek szerint
érvényben maradtak a korábbi eljárásjogi szabályok, annyi eltéréssel, hogy a
negyvenes években néhány vármegyében bevezették a nyilvánosságot és a jobbágyok
számára a kötelező védelmet.
Az abszolutizmus első éveiben az
államügyészség felállítása változtatott némileg a büntető per szinezetén, amely
a közvád rendes képviseletét vette át.
1850-ben Erdélyben hatályba lépett
az 1803-as osztrák eljárástörvény, majd 1854. január 1-jén bevezették az
1853-as osztrák törvénykönyvet az ország egész területén. Ez egyfajta
visszalépést jelentetett a kor elméleti vívmányaihoz képest, mert bár külsőleg
úgy tűnt, hogy az Európa-szerte már mérvadónak tartott vádrendszert követi, a
valóságban a nyomozó rendszert valósította meg, mivel a bíróság továbbra is
eljárhatott ügyészi indítvány nélkül, sőt bizonyos esetekben kötelező is volt
eljárniuk.
Az osztrák büntető perrendtartás
az 1861-es Országbírói Értekezletig volt hatályban, amikor is a szoros
értelemben vett Magyarország területére visszaállították a régi magyar büntető
eljárásjogot. Az Országbírói Értekezlet azonban egy nagy reformot véghez vitt,
ugyanis a jogegyenlőség elvét juttatta érvényre azzal, hogy a nemes és nem
nemes elkövetők által elkövetett bűncselekmények elbírálása estében megszüntették
a régi törvények szerint fennállott eljárásbeli különbségtételt. Ettől kezdve a
büntető perben az eddig csak nemesek által élvezett szabadságok, a védelem és
perorvoslatokra fennálló szabályok, mindenki által, rendi különbségtétel nélkül
voltak igénybe vehetők. Perrendtartási szempontból a sommás büntetőeljárás lett
a mindenkivel szemben alkalmazandó, csak főbenjáró és bonyolultabb perekben
marad meg az írásbeli per, de a fellebbvitel használatát megszorítás nélkül
megengedték a sommás perben is. Ezenkívül eltekinthettek a sommás eljárás
szabálya alól akkor is, ha a vádlott maga kérte az írásbeli tárgyalást és ezt a
kérést a bíróság is alaposnak találta.[23]
Ténylegesen azonban a legtöbb
helyen továbbra is - megszokásból - az osztrák eljárás szabályait vették
figyelembe a bíróságok.[24]
A régi jog visszaállítása, főleg az osztrák jog idején tevékenykedő bírák
alkalmazása miatt zavaros állapotok keletkeztek a megyei és városi
törvényszékeken, de valóságos káosz uralkodott a teljes büntető eljárás
területén is.
Ezen a zavaros állapoton kívánt
változtatni az 1872-ben kiadott Ideiglenes eljárási szabályzat, amit
borítójának színe miatt “Sárgakönyvként” ismertek. Az igazságügyi miniszter
által körrendeletben kiadott szabályzat a királyi bíróságok és a királyi
ügyészségek részére készült, amelyet 1874-ben a budapesti királyi tábla, majd
1878-ban a királyi kúria is elfogadott. Bár ezt a szabályzatot eredetileg
törvényjavaslatnak szánták, azzá sohasem vált, de a sok idegenkedés után,
itt-ott változtatva, módosítva rajta átment a bíróság gyakorlatába és egészen
1900-ig zsinórmértékül szolgált[25].
Ez a szabályzat, miután nagyon
gyorsan készült, tökéletesnek egyáltalán nem volt mondható. A vádelvet követte
ugyan, de nem a vádrendszert szabályozta minden következményével. Ugyanis csak
a vizsgálatot, nem pedig az eljárás megindítását tette az ügyészi indítványtól
függővé, a szóbeliség és a közvetlenség elvét sem juttatta maradéktalanul
kifejezésre.
A törvényszék előtti rendes
büntető per az előnyomozásból, a rendes vizsgálatból, a vádaláhelyezésből és a
végtárgyalásból állt. A nyomozás és a vizsgálat inkvizíciós jellegű volt,
mindkettőt a vizsgálóbíró végezte. Az előnyomozás során a vizsgálóbíró a
tényállás alanyi oldalát tisztázta, majd a kötelező jellegű vizsgálat
következett, amely a tárgyi adatokat állapította meg, illetve a főtárgyalás
számára gyűjtött adatokat. Ebben a két szakaszban a nyilvánosság és a
szóbeliség ki volt zárva. A vádaláhelyezés, megszüntetés vagy közvetlen idézés
ügyében a törvényszék valamely tanácsa döntött az iratok alapján. A
végtárgyalás volt az a szakasz, amely során már érvényesült a szóbeliség,
nyilvánosság és közvetlenség elve. A vádelv egy kicsit túl jól is érvényesült a
nyolcvanas években, elsősorban Csemegi hatására, ugyanis az ügyész indítványát
a büntetés mennyiségére is irányadónak tekintették a bíróságok, és a bíróság
nem is mehetett túl az ügyészi indítványban szereplő büntetés maximumán. A
bizonyítási rendszert tekintve azt állapíthatjuk meg, hogy kisebb-nagyobb
ingadozás után a szabad mérlegelés elve diadalmaskodott. A felsőbb bíróságok
előtti eljárás teljes egészében az írásbeliségre hagyatkozott.[26]
A sajtóvétségek esetében 1867 óta
esküdtbíróság ítélt. Az eljárás a francia mintát követte. Ebben az eljárásban
is érvényesültek a szóbeliségre, nyilvánosságra és közvetlenségre vonatkozó
alapelvek.
A járásbíróságokon zajló
tárgyalások során nem volt vádló, az eljárás feljelentésre vagy indítványra
indult meg, a bíró egyszemélyben volt a vádló és ítélő hatóság. Esetenként
nyomozást is lefolytattak, de a legtöbb alkalommal azonnal kitűzték a tárgyalás
időpontját, amelynek lefolyása során érvényesült a szóbeliség és nyilvánosság.
A perorvoslat írásban történt[27].
A rendkívüli eljárási formák közül
a rögtönítélő bíráskodás a hetvenes és nyolcvanas években még megtalálható volt
a gyakorlatban. A több rendelettel módosított eljárás főbb jellemvonásai közé
tartozott a kötelező védelem, a rendes törvénykezési formaságok mellőzése, a
tárgyalás nyilvánossága. A tanács egy elnökből és négy szavazóbíróból állt,
halálos ítélet meghozatala csak legalább négy szavazat esetén volt lehetséges.
Amennyiben megszületett a halálos ítélet, abban az esetben a kivégzés 3 óra
múlva meg is történhetett.[28]
A magyar büntető eljárásjog a XIX.
század utolsó évtizedeiben a kontinentális vegyes rendszer jellemvonásait
mutatta, de alkalmatlan volt arra, hogy a kor követelményeinek megfelelő
büntető igazságszolgáltatási rendszert valósítson meg. Ekkor a már közel két
évszázadra visszatekintő kodifikációs munka eredményeként született meg az a
javaslat, amelyet 1896-ban fogadtak el és 1900. január 1-jén lépett hatályba.
Ez a törvény az akkori modern kontinentális európai büntetőeljárási kódexekhez
idomult. Az ezt megelőző hét törvényjavaslat, (1792, 1827, 1843-1844, 1872,
1888, 1895), illetve két tervezet, (1882, 1886) megfelelő előzményét képezte az
1886-os Bp.-nek.
A kodifikáció szükségét hazánkban
már a XV. században felismerték és már ekkor lépések történtek ennek érdekében,
így született meg a 1498-ban Werbőczy Hármaskönyve, amely nemcsak a büntető
eljárás kérdéseiben foglalt állást, hanem azt célozta meg, hogy egész magyar
jogot foglalja törvénybe, és amely csak pusztán formai okok miatt nem lett
törvény[29].
A XVIII. század néhány törvénye
már kifejezetten siettette a kodifikációt. III. Károly felkérte a
törvényhatóságokat egy büntető rendtartás kidolgozására, de ez a kezdeményezés
sikertelen maradt. Ezt megelőzően Pozsonyban ült össze egy bizottság hasonló
feladattal, de az országgyűlés elé soha nem került munkájuk. Mária Terézia is
tett egy kísérletet, hogy törvénybe foglalják a magyar büntetőeljárást, ő a
helytartótanácsnak adott megbízást erre, de ez is eredménytelenül ért véget[30].
Az 1790-91-es országgyűlésen
történt az első nagy áttörés a büntetőeljárás kodifikációját illetően. Az
úgynevezett 1792-es javaslat (Codex de delictis eorumque poenis), amelyet
1795-ösnek is neveztek, mivel a teljes magyar jogot átfogó kodifikációs
tervezet ekkorra készült el, de a büntetőjogi rész már 1792-ben elkészült.
A büntető törvénykönyv tervezetét
Szirmay Antal, Reviczky József és Szentiványi Ferenc dolgozták ki. Az
eljárásjogi rész elsősorban Szirmay munkája. A büntetőjogi javaslat két részből
tevődött össze, amelyből az első rész a büntetőeljárásról, míg a második rész
az anyagi büntető jogról tartalmazott rendelkezéseket.
Különös érdeme a javaslatnak, hogy
nem vette át teljesen a nyomozó rendszert, az uralkodó osztrák mintára, hanem
igyekezett a magyar vádalku gyakorlatot beilleszteni az eljárásba. Fontos
jellemzője volt a javaslatnak, hogy a kínvallatást és a hasonló
kényszereszközök alkalmazását határozottan és feltétlenül kizárta, csakúgy,
mint a tisztító esküt. A bizonyítási rész azonban teljesen követte II. József
perrendtartásának törvényes bizonyítási rendszerét. A legátütőbb reform a
javaslatban az volt, hogy megpróbálta a jogegyenlőség eszméjét is bevezetni
azáltal, hogy a szabad védekezés kérdésében nemes és nem nemes között nem tett
különbséget[31].
A javaslat végül nem került az
országgyűlés elé. 1807-ben jelent meg a teljes munka és éppen szabadelvűsége
állta útját annak, hogy tárgyalásra kerüljön, bár sokan kívánatosnak tartották
volna a javaslat vitára bocsátását.
Az 1827-es országgyűlés aztán
ismét szükségesnek tartotta elővenni a kodifikáció kérdését, és országos
küldöttséget rendelt ki, az 1792-es javaslat átdolgozására. Az így létrejött
1827-es javaslat bizonyos tekintetben visszalépést jelentett az 1792-eshez
képest, mert ismét az írásbeli nyomozó eljárást kívánta kodifikálni és a rendi
különbségeket érvényesíteni. Később aztán ez a javaslat sem került tárgyalás
céljából az országgyűlés elé.
A büntető eljárásjog és az
igazságügyi szervezet további reformja ezt követően egyre inkább politikai
kérdéssé lett. A kodifikáció halaszthatatlan voltát a kor nagy gondolkodói is
belátták, sőt ismerve a büntetőeljárás alkotmányjogi fontosságát, a szabadelvű,
demokratikus alkotmányreform egyik alappillérének tekintették a büntetőjog
kodifikálását. Ennek nyomán Széchenyi István egész büntetőjogi programot ad
Stadium (1833) című művében, amit a törvény előtti egyenlőség alapelvére épít
fel. Ám a rendek konzervatív
gondolkodói még el tudták vetni a reformokat és nem voltak hajlandóak elfogadni
a demokratikus eszméket[32].
De ekkor már visszafordíthatatlan folyamatok indultak be, és az 1832-36-os
országgyűlést követően az ellenzék átvitte a küzdelmet a vármegyei
üléstermekbe. Ennek a kitartó munkának a hatására az 1839-es országgyűlés
alkalmával már a követek többsége tisztában volt a kérdés sürgető voltával. A
közvélemény tudatában is egyre jobban előtérbe került a kodifikáció
szükségessége, amit nagyban megnövelt a politikai perek sokasodása is. Ennek
nyomán 1840-ben a büntető és javító rendszer kidolgozására országos
választmányt jelöltek ki. Az országos választmány közel másfél évig (1841. nov.
28. – 1843. márc. 19. ) dolgozott javaslatán. Egy egészen új javaslatot akartak
kidolgozni, amelyben külön-külön szerepel az anyagi jog, az eljárásjog és a
börtönügy. Ennek megfelelően a bizottság három részre oszlott. A bizottságban
egyhangú vélemény volt a tekintetben, hogy az eljárásjogot a francia, illetve
angol minta szerinti vádrendszerre kell alapozni, viszont nagyon megosztotta a
véleményt az esküdtszék kérdése. Nagy vita után végül az esküdtszék
kihagyásával készült el a javaslat és került beterjesztésre[33].
Az országos választmány javaslata,
amelyet 1843-as javaslatnak neveztek, a törvényhatóságokra bízta a büntető
joghatóságot és ezzel együtt az úriszékeket elvetette. A vádlottak között
rendiség, polgári állapot szerint nem tett különbséget, az eljárás mindenkivel
szemben egyenlő. Ez a javaslat már teljesen a vádrendszer alapjaira épült. A
vádlói tevékenységet a királyi tábla elé tartozó ügyekben a koronaügyész,
egyébként a tiszti ügyész végezte. Az eljárás nyomozó jellegű vizsgálattal
indult, majd ezt követte a perbe fogás – vádaláhelyezés -, aztán maga a büntető
per -, a tárgyalás. A vizsgálatot a vizsgálóbíró végezte, a főtárgyalás pedig
nyilvánosan és szóban zajlott. A védelem kötelező volt, ha a vádlott nem tudott
saját maga gondoskodni védőről, akkor a törvényszék hivatalból rendelt ki
számára védőt. Első fokon a megyei törvényszékek, bizonyos ügyekben a királyi
tábla járt el. A fellebbvitel egy vagy két fokú volt, annak megfelelően, hogy a
királyi tábla avagy a megyei törvényszék járt-e el elsőfokon. A fellebbviteli
tárgyalások nyilvánosak voltak, de nem szóban folytatták le azokat.
A javaslat elfogadásakor
alulmaradt, az esküdtszék behozatalát támogató csoport különvéleményt
fogalmazott meg, amely alapján új javaslat került kidolgozásra, amely, mint
1844-es javaslat szerepelt. Ezzel egyidőben beadásra került egy másik
különvélemény is, a felségsértésnek, hűtlenségnek és a király személye elleni
szóbeli sértéseknek bíróságával kapcsolatban. A választmány többsége ugyanis a
politikai büntetőpereket elsőfokúlag a királyi tábla elé akarta rendelni, ám
ezzel szemben a kisebbség azt indítványozta, hogy a perbefogás és a bűnösség
kérdésének megállapítására egy külön negyven tagú állambíróság legyen
felállítva, a tagok pedig a törvényhozás mindkét táblája által lettek volna
kiválasztva az országgyűlés egész időtartamára[34].
Az alsótábla el is fogadta a
javaslatot 1844-ben, amely lényegileg csak a bírói szervezet kérdésében
változtatott az 1843-as javaslaton. Ezek szerint vádesküdtszékre bízta volna a
perbefogást, majd ítélő esküdtszékre a bűnösség eldöntését. A fellebbezést, a
ténykérdésekben való perorvoslatot ki kívánta zárni, mindössze az alaki hibák
miatt lehettet volna a főigazítószékhez fordulni[35].
Tehát ez a javaslat már nemcsak a
francia mintát, hanem az eredeti angol perjogot is előtérbe helyezte, mindezt
úgy próbálták megtenni, hogy az idegen mintákat a hazai viszonyokkal összhangba
hozzák. Azonban ebből sem lett törvény, mert a főrendi tábla ellenezte az
esküdtszék behozatalát. Ennek a javaslatnak a nyomán jött azonban létre az
1848-as, majd az 1867-es sajtótörvény, amely felállította az ítélőjuryt. Több
alkalommal volt még próbálkozás arra, hogy törvényerőre emelkedjék a javaslat,
de az a későbbiekben is meghiúsult.
1872-ben Csemegi Károly készített
egy javaslatot az igazságügyi miniszter megbízásából, mivel égetően szükségessé
vált az eljárás szabályozása, miután 1872. január 1-jén megkezdték működésüket
az újonnan szervezett bíróságok és ügyészségek. Csemegi gyorsan eleget tett a
felkérésnek és 1872. március 6-án az igazságügyi miniszter be is terjesztette a
képviselőházhoz a törvényjavaslatot a “törvényszékek illetékességéhez tartozó
bűnvádi eljárás ideiglenes szabályozásáról” címmel. A javaslatot sürgős
megvitatását követően elfogadásra is ajánlották, azonban az országgyűlésen nem
tárgyalták meg, később pedig az országgyűlés fel is oszlott. Ezek után az
igazságügyi miniszter ideiglenes javaslatként küldte szét a bíróságoknak, és az
egyöntetű eljárás érdekében zsinórmértékül ajánlotta.
1882-ben Csemegi újabb megbízást
kapott egy büntetőeljárási javaslat készítésére. Csemegi az év végére el is
készült az újabb tervezettel, ami nyomtatásban is megjelent a “Magyar
bűnvádi eljárás a törvényszékek előtt”
címen. Ez egyben magában foglalta az általános indokolást is. Ez a tervezet
mellőzte az esküdtszéket és tisztán hivatásos állami bíróságokra bízta a
bíráskodást. Csemegi következetesen a vádelvet helyezték előtérbe olyan módon,
hogy a bíróság az ügyész által indítványozott büntetésnél súlyosabbat nem
szabhatott volna ki. A védelem a nyomozás alatt is megengedett volt. A
vádaláhelyezést a vádtanács rendelte volna el. A bíróság szabadon mérlegelheti
a bizonyítékokat. A tervezettel kapcsolatban éles szakmai vita alakult ki,
elsősorban a vádelv eltúlozását sérelmezték. 1885-ben az igazságügyi miniszter létrehozott
egy huszonegy tagú szaktanácsot, amely minden fontos kérdésben véleményt
alkotott és sok tekintetben módosításokat is ajánlott. Ám az esküdtszék
kérdését nem érintették a miniszter hathatós közreműködésére.
A viták hatására Csemegi
átdolgozta javaslatát, és így született meg az 1886-os újabb tervezet. Ez a
munka kihagyta a vádtanács intézményét, a bíróságot nem kötötte a vádló
indítványához sem a minősítés, sem a kiszabandó büntetés tekintetében. A
jogorvoslati rendszert is megváltoztatta. A javaslatot ismét egy, a miniszter
által felállított szaktanács vizsgálta meg. A vizsgálatot az igazságügyi
miniszter halála szakította félbe.
A miniszter halálát követően
Csemegi már nem vállalta a javaslat további átdolgozását, így az új miniszter
létrehozott egy új három tagú bizottságot a büntető perrendtartás javaslatának
elkészítésére.
Az új miniszter által életre
hívott bizottság két évig szorgoskodott a munkával, és 1888. december 10-én a
miniszter a képviselőház elé terjesztette az elkészült javaslatot a magyar
bűnvádi eljárásról. Az elkészült tervezet nem mondható merőben új munkának,
hiszen jórészt Csemegi előző két munkája került átdolgozásra. A bizottság
munkájának végül egyik legnagyobb érdeme a két kötetet kitevő indokolási rész
volt. Az előző tervezetekhez képest ez a javaslat enyhített a vádelv
eltúlzottságán, de úgyanúgy mellőzte az esküdtszéket[36].
Végül ez a munka is elődjei
sorsára jutott, mert a következő igazságügyi miniszter visszavonta, mielőtt a képviselőház
igazságügyi bizottsága megkezdte volna a tárgyalását.
1890-ben az új igazságügyi
miniszter megbízásából Schedius Lajos az esküdtbíróságról, majd 1892-ben Balogh
Jenő a büntető eljárásjog egészéről készítettek egy újabb tervezetet. Ezeket a
javaslatokat a miniszter a szaktanácskozmány elé terjesztette. A szaktanács
miután befejezte a munkák tárgyalását a miniszter egy hat főből álló szövegező
bizottságot hozott létre, amelynek a feladata a végleges szöveg elkészítése
volt.
Ezt követően a javaslat indokolási
részét dolgoztatta át a miniszter. Az így elkészült új tervezetet terjesztette
fel immáron az új igazságügyi miniszter a képviselőházhoz 1895. május 4-én a
“bűnvádi perrendtartásról címmel”.
A képviselőház az igazságügyi
bizottsághoz utasította a javaslatot, amely 1896 novemberétől a következő év
februárjáig tárgyalta. Több jelentős módosítást is végrehajtottak, elsősorban a
tettenérés és az előzetes letartóztatás kérdésében. Az átdolgozott javaslatot
1896 tavaszán terjesztették be a képviselőház elé, ahol szeptember 3-12-ig
tárgyaltak róla, majd némi változtatással el is fogadták. A főrendiház
szeptember 19-én vita nélkül fogadta el a javaslatot, amelyet a király december
4-én szentesített és 1896. december 22-én meg is jelent az Országos Törvénytárban,
mint 1896 évi XXXIII. törvénycikk a bűnvádi perrendtartásról (Bp.)[37].
Az ezt követő években sorban
születtek az új törvényt kiegészítő illetve módosító jogszabályok. A Bp.
hiányossága gyorsan kiderült két fontos kérdésben, ami nem került
letisztázásra, úgymint a bíróságok hatáskörének megállapítása, valamint az
esküdtszékek megszervezése. Ezt a két kérdést két külön törvénnyel oldották
meg, amelyekben megállapították az átmeneti intézkedéseket és a törvény
hatályba lépésének idejét is. A miniszter 1897. márciusában nyújtotta be a két
javaslatot a képviselőházhoz “Az esküdtbíróságokról” és “A bűnvádi
perrendtartás életbeléptetéséről” címmel. Ezeket még ebben az évben elfogadta
mind a képviselőház, mind a főrendiház, majd a király is szentesítette és az
Országos Törvénytárban is megjelent. Az 1897. évi XXXIII. törvénycikk
tartalmazta az esküdtbíróságok szervezetére, az esküdtképességre, az esküdtek
összeírására vonatkozó szabályokat, az 1897. évi XXXIV. törvénycikk pedig a
büntető bíróságok hatáskörét és az átmeneti intézkedéseket állapította meg,
valamint megjelölte a Bp. hatályba lépésének utolsó határidejéül 1900. január
1-jét, és egyben felhatalmazta az igazságügyi minisztert, hogy akár ezt a
határidőt megelőzően is hatályba léptesse az új eljárási törvényt.
Az így kodifikált büntető
perrendtartásunk az első világháború kitöréséig kiállta a gyakorlat tűzpróbáját
és a magyar büntetőeljárás a kor legjobbjai közé került.[38]
A Bp. szabályain 1900 után több törvény is változtatott, módosított. Ilyen volt
az 1907. évi XVIII. tc., az 1908. évi XXXVI. tc., az 1913. évi VII. tc., a
sajtóról szóló 1914. évi XIV. tc. és az esküdtbíróság előtti eljárásra és a
semmisségi panaszra vonatkozó rendelkezések módosításáról szóló 1914. évi XIII.
tc..[39]
Ez utóbbi nagy jelentőséggel bírhatott volna az esküdtbíráskodással
kapcsolatban, de az első világháború kitörése miatt mindez nem derült ki..
Angyal Pál: A magyar büntetőeljárási jog tankönyve.
Budapest, 1915, Athenaeum
Finkey Ferenc: A büntetőperjogtudomány háromszázados
fejlődéstörténete, Sárospatak, 1948
Finkey Ferenc: A magyar büntetőeljárás tankönyve.
Budapest, 1908, Politzer-féle Könyvkiadó Vállalat
Király Tibor: Büntetőeljárási jog. Budapest, 2000,
Osiris
Vámbéry R.: A bűnvádi perrendtartás tankönyve.
Budapest, 1916, Grill Károly Könyvkiadója
Vámbéry R.: Büntetőjog. Budapest, 1903, Grill Károly
Könyvkiadója
[1] Király Tibor: Büntetőeljárási jog. Budapest, 2000, Osiris 36-37.old
[2] Finkey Ferenc: A büntetőperjogtudomány háromszázados fejlődéstörténete. Sárospatak, 1948, 19.old
[3] Finkey: im. 20.old
[4] Angyal Pál: A magyar büntetőeljárási jog tankönyve. Budapest 1915, Athenaeum, 25.old
[5] Finkey Ferenc: A magyar büntetőeljárás tankönyve. Budapest, 1908. Politzer-féle Könyvkiadó Vállalat, 35.old
[6] Finkey Ferenc: im. 34.old
[7] Finkey Ferenc: im. 35.old
[8] Angyal Pál: A magyar büntetőeljárási jog tankönyve. Budapest 1915, Athenaeum, 26.old
[9] Finkey Ferenc: im. 36.old
[10] Finkey Ferenc: im. 36.old
[11] Finkey Ferenc: im. 37.old
[12] Angyal Pál: im. 27.old.
[13] Finkey Ferenc: im.38.old
[14] Finkey Ferenc: im. 39.old
[15] Angyal Pál: im. 28.old.
[16] Finkey Ferenc: im. 40.old
[17] Angyal Pál: im. 28.old.
[18] Angyal Pál: im. 29.old.
[19] Finkey Ferenc: im. 40.old
[20] Finkey Ferenc: im. 41.old
[21] Finkey Ferenc: im. 41-42.old
[22] Finkey Ferenc: im. 40.old
[23] Finkey Ferenc: im. 43.old
[24] Angyal Pál: im. 28-29.old
[25] Angyal Pál: im. 29.old
[26] Finkey Ferenc: im. 44.old
[27] Finkey Ferenc: im. 45.old
[28] Angyal Pál: im. 29.old.
[29] Finkey Ferenc: im. 47.old.
[30] Angyal Pál: im. 30.old.
[31] Finkey Ferenc: im. 47.old
[32] Finkey Ferenc: im. 49.old
[33] Finkey Ferenc: im. 49.old
[34] Finkey Ferenc: im. 50.old
[35] Finkey Ferenc: im. 51old
[36] Finkey Ferenc: im. 52.old.
[37] Finkey Ferenc: im. 53.old.
[38] Finkey Ferenc: A büntetőperjogtudomány háromszázados fejlődéstörténete. Sárospatak, 1948, 46.old.
[39] Angyal Pál: im. 32.old.