Fenyvesi
Csaba
A
kirendelt védői intézmény problematikája[1]
Az általam 1998/1999-ben folytatott és napjainkban összegzett empirikus kutatás[2] - csakúgy mint Nagy Zsolté - is világosan jelzi (lásd részletesebben az 1-5. sz. mellékleti táblázatokat), hogy a kirendelt védői intézmény nem tölti be a feladatát a magyar büntetőeljárásban. A terheltek 30 százaléka esetében van egyáltalán védő az eljárásban[3], ebből kétharmada a kirendelt védő, vagyis átlagosan tíz eljárás alá vontból két személyt kirendelt védő, míg egyet meghatalmazott védő véd, hét személyt, vagyis a terheltek 70 százalékét nem is védik sem hivatásos sem laikus védők sem kirendelés, sem meghatalmazás alapján.
Kiindulópontként
rögzítem: a 20 százaléknyi kirendelt védő - általában, túlnyomórészt - nem látja
el a védelmet az európai normáknak megfelelő és előírt "hatékony"
módon.
(Itt teszem hozzá elöljáróban, a meghatalmazott védők sem minden esetben érik el a "hatékony" védelem kívánatos szintjét. Ennek részletezését a 4. fejezetben teszem meg. Hasonló következtetést vont le Tóth Mihály vizsgálata során: "a meghatalmazott védők nagyobb aktivitása sokszor nem párosul nagyobb hatékonysággal. Jó lenne, ha a nyilvánvalóan kilátástalan "presztízs-indítványok" csökkenésével legalább azonos arányban nőne a megalapozott javaslatok száma.")
Ennek
okait már többen boncolgatták és tettek javaslatot a közelmúltban is, köztük az
Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosa, továbbá elméleti és gyakorlati szerzők
sokasága[4].
A
működési zavar - jelenleg is fennálló, általam is elismert - okait három fő
csoportra oszthatjuk;
A./
jogszabályi hiányosságok,
B. /
hatósági helytelen gyakorlat,
C. /
védői mulasztások (kötelesség-szegések).
ad
A./ (jogszabályi hiányosságok)
Nem
derül ki a Be-ből, hogy mikor kell kirendelni a védőt, nem tartalmaz időpontot,
amikor a kötelezettsége érdemében megnyílik, legfeljebb utal rá a 132. § (2)
bekezdésben, a gyanúsított kihallgatásakor; "kötelező védelem esetén fel kell
hívni a figyelmét arra is, hogy amennyiben három napon belül nem hatalmaz meg
védőt, a hatóság rendeli ki. "
Ez
azonban nem tartalmazza, hogy mikor kell történnie, legfeljebb
következtethetünk, hogy a terhelti kihallgatást követő harmadik nap után, amikor
nem érkezik meghatalmazás a hatósághoz. Ezen szabályozásnak köszönhető - többek
között az -, hogy az első terhelti kihallgatáson - az OBH jelentés szerint is -
szinte soha nincs kirendelt védő. Ennek az a következménye, hogy a terheltet
megfosztja annak lehetőségétől, hogy a hatóság által ellene felhozott tényleges
vagy vélt terhelő adatokat már az első kihallgatásán jogi szakember (védő)
segítségével vitathassa.
Ugyanez
a jogszabályi hiányosság érzékelhető az őrizet ideje alatt is, ugyanis a büntető
ügyekben eljáró hatóságok rendszerint az őrizetbevett ideje alatt gyűjtenek
össze adatokat, hallgatnak ki tanúkat stb., melyek alapján megteszik a
fogvatartott előzetes letartóztatásának elrendelésére irányuló
előterjesztésüket. Az eljárási törvény azonban nem rendelkezik a védő
őrizetbevétel ideje alatti jelenléti jogáról. Ez a körülmény oda vezethet - mind
a saját, mind az OBH vizsgálat eredménye is bizonyítja, hogy a bűnügyi őrizetben
lévő gyanúsított nem tudja védekezését szakértelemmel rendelkező személy
közreműködésével kifejteni. Ugyanez vonatkozik az őrizetből előzetes
letartóztatásba áthajló különleges eljárásbeli meghallgatásra is, ahol szintén
nem mindig vesz részt emiatt védő.
Továbbra
sincs lehetősége - sem jogszabályi, sem technikai alapon - a nyomozó szervek
fogdájában levő terhelteknek távbeszélő igénybevételére, a (kirendelt) védővel
való érintkezésre. Ezt a Magyar Helsinki Bizottság megbízott ellenőreként sok
magyar rendőrségi fogdában személyesen is tapasztaltam, csakúgy mint az
empirikus kutatásom során.
A
bűnügyek rendőrségi nyomozásáról a módosított 40/1987. számú BM utasítás
rendelkezik. Ennek előírásai a fogvatartott és kirendelt védője számára
hozzáférhetőség hiányában nem ismertek, de szabályainak betartása a rendőri
szervekre kötelező.
A
kirendelt védők nem kapnak másolatot az iratokról, legfeljebb beletekinthetnek,
mivel az állam nem előlegezi, a védenc pedig nem fizeti az állam által előírt ma
már 100 forint/oldal másolati illeték költséget[5].
Csakúgy
nem finanszírozza a terhelttel való kapcsolattartás költségét sem. Így nem
érvényesül az ún. fegyverek egyenlősége (Euqual of Arms, Waffengleichheit) még a
bírósági, tárgyalási szakaszban sem.
A
financiális részhez tartozik az is, hogy a kirendelt védő költségét a terheltnek
kell megfizetnie, ha felelősségre vonják, az állam ugyanis csak megelőlegezi,
ami nincs szinkronban hazánk nemzetközi kötelezettség vállalásával sem;
ellentétes a Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányának
rendelkezésével, amely a rászorulóknak ingyenes jogvédelmet ír
elő.
Egyáltalán
nem elhanyagolható - szintén pénzügyi kérdés -, hogy a kirendelt védő díját
méltatlanul alacsonynak vélik a jogalkalmazók, különösen összehasonlítva a
megbízás alapján eljáró védők díjához képest.
ad
B./ (hatósági helytelen gyakorlat)
Ide
kapcsolódik az a gyakorlatban felmerült - hatóság által felvetett probléma,
amelyre irodalmi reagálás is született, hogy ha a terhelt megtagadja a
vallomástételt vajon kell-e figyelmeztetni a védőválasztás jogára, illetve a
kirendelés lehetőségére[6].
Egyetértve
a válaszadók álláspontjával, a vallomást megtagadó terheltet is figyelmeztetni
kell a védelem alapelvéből levezethető jogára és esetleges válaszát
jegyzőkönyvezni kell. Ez következik a Miranda szabályokból is, amelyet a Be. az
1990. évi XXVI. törvénnyel való módosítása után tartalmaz.[7]
A Miranda szabályt a magyar alkalmazás - helyesen kiterjesztette - a
személyi szabadságában korlátozott terhelteken túlmenően - az összes terheltre,
azonban nem vette át azon rendelkezést, amely előírja a hatóságnak a védő
kihallgatáson való részvételének jogára való
felvilágosítást.
(Általam helytelennek tartott kifejezéssel "kioktatást". A magyar nyelv értelmezése szerint a kioktatás pejoratív értelmű, amelyben a szakképzett fél, hatalmi pozícióból "leiskolázza" a hozzá nem értő alanyokat. Célszerűbb lenne az egész eljárási jogban "felvilágosítási", még inkább "tájékoztatási" kötelezettségről beszélni. )
A
Be. szabályai a védőt nem kötelezik arra, hogy eljárási cselekményen részt
vegyen. A szabály ennek csak lehetőségét adja meg, de azt is tartalmazza, hogy
jelenléti jogának gyakorlása nem késleltetheti az adott eljárási cselekmény
foganatosítását, sőt értesítése is mellőzhető, ha a késedelem veszéllyel jár. A
norma ezen szabályai alkalmasak arra, hogy a nyomozó hatóságok eltekintsenek a
védő értesítésétől, amit esetenként meg is tesznek, vagy olyan formában tesznek
eleget értesítési kötelezettségüknek, amely lehetetlenné teszi a védői
részvételt. Például közvetlen a kihallgatás megkezdése előtti órában, percekben
értesítik a védőt rövid úton.
A
nyomozószervek fogdájában levő terheltek védővel való kapcsolattartását több
helyen korlátozták olyan formában, hogy ügyvédi beszélőhelyiséget
rendszeresítettek, ahol a védő zavartalanul, időbeli korlátozás nélkül nem tud
beszélni védencével, mivel sem a fizikai körülmények sem a kellő időtartam nem
áll rendelkezésre. Elválasztja őket valamilyen rács, üveg- vagy plexifal,
idejüket pedig hivatali időre korlátozzák és még azt is kurtítja az étkeztetések
időtartama. (Ma már nem tapasztalható az a korábbi helytelen gyakorlat, hogy
csak az előadó előzetes hozzájárulásával mehet a fogdába a
védő.)
ad
C./ (védői mulasztások)
Az
ügyvédi kar igen differenciálódott és ebből a kirendelő hatóságok nem tudják
eldönteni milyen szempontok alapján rendeljenek ki védőt. A hatályos jogszabály
és az ezen alapuló gyakorlat szerint ugyanis az ügyvédi kamara minden bejegyzett
tagja kirendelhető, miután minden ügyvéd - függetlenül attól, hogy ténylegesen
milyen jogterülettel foglalkozik - elláthat büntető védelmet megbízás alapján
is. E helyzet kétségtelenül nem szolgálja a terhelt érdekét, viszont más
oldalról vizsgálva - az egyenlő teherviselés elvét figyelembe véve -, az sem
lenne helyeselhető, ha a szinte jelképesen honorált kirendelt védői munkát azok
kötelessége lenne ellátni, akik túlnyomórészt büntető praxist
folytatnak.
Védőként
egyébként egyéni ügyvédet vagy ügyvédi irodát lehet kirendelni. Ügyvédi iroda
kirendelése esetén az ügyben eljáró ügyvédet az ügyvédi iroda vezetője jelöli
ki. Ha a kijelölés, illetve a kirendelt védő nevéről szóló tájékoztatásnak a
kirendelő hatóság részére való megküldése - mulasztás miatt - elmarad vagy
késedelmes, az egyes nyomozási cselekmények időpontjáról és helyéről az ügy
előadója (nyomozója) nem tudja a kirendelt védőt értesíteni. A fogvatartott sem
fogja ismerni védőjét, vagyis nyomozási szakban nem, vagy nem megfelelően
érvényesül a védelemhez való joga. Emellett a védő személyes felelőssége is
hiányzik.
Az
ügyvédi etikai kódex előírja, hogy az ügyvédnek, így a kirendeltnek is,
"haladéktalanul kezdeményeznie kell a személyes kapcsolatfelvételt" (8/4. pont)
az előzetes letartóztatásban lévő védencével. Ez a kötelezettség teljesítés a
gyakorlatban csorbát szenved - ügyvédi mulasztások miatt.
Továbblépési
lehetőségek:
A
három okcsoport összeségében a kirendelt védői intézmény gyakorlati működését
alapvetően ellehetetleníti. Alkotmányos visszásságokat, jogbizonytalanságot
eredményez, sérül a jogállamiság követelménye és a védelem alapelve. Egyúttal a
szakirodalomban már - a bűnözés és a bűnüldözés közötti szakadékra, egymástól
való eltávolodásra használt ismert "bűnözési olló" analógiájára
kijelenthetem, hogy a "védelmi olló" jelensége is létezik. Vagyis a
büntetőeljárás alá vontak növekedésével nő a - hatékony - védelmet nem kapó
terheltek száma is, egyre inkább eltávolodik a szükségszerűség és a valóság, a
távolság nő az olló szárai között.
Ami
a jogszabályi rendelkezések hiányosságait illeti, könnyű kimondani, hogy azok
megváltoztatására, a fentiek törvényalkotói, sokszor miniszteriális szintű
korrigálására van szükség.
A
hatósági mulasztásokat érdemi, garanciális jellegű (felettesi, ügyészi,
bírói, stb.) kontrollal kell kiküszöbölni.
Az
ügyvédekkel kapcsolatos mulasztások esetében a kamarai követelményeket - amelyek
ma már az új etikai kódexben pontosabban rögzítettek mint korábban - kell
szigorúan alkalmaztatni, betartatni, illetve mulasztását szankcionáltatni.[8]
Ezek
persze tűnhetnek pusztán felületi kezelésnek, nem kizárt, hogy mélyreható,
intézményi alapot érintő változtatásra van szükség az állam által biztosított,
(hivatali-, köz-,) védői tevékenységgel kapcsolatban. Ehhez adalékul szolgálhat
az egyes külországokban alkalmazott szabályozás, ezek áttekintése hasznos lehet
számunkra is.
Milyen
külföldi megoldások vannak a kötelező, hatóság (állam) által biztosított
(hivatali, köz-)védői tevékenységre?
Tekintsük
át röviden a külföldi szabályozásokat annak érdekében, hogy hasznosítható
tapasztalatokat, következtetéseket gyűjtsünk hazai problémánk
enyhítésére.
Angliában: A
kirendelt ügyvédeket jogsegélyszolgálat fogja össze, amely szervezeti
nyilvántartást vezet a kirendelt ügyvédekről. A terheltet először tájékoztatni
kell a kirendelhető ügyvédekről, át kell adni neki a kirendelhető ügyvédek
listáját, hogy válasszon közülük, ha nincs ügyvédje vagy nem tudják elérni vagy
a kapcsolatot felvenni a saját - meghatalmazott -
ügyvédjével.
A
jogsegélyszolgálat szabályozza a kirendelt ügyvédek összeállításának
feltételrendszerét. 24 régió-bizottság és közel 300 helyi kirendelt ügyvédi
bizottság működik. A bizottságok két jegyzéket vezetnek: az egyik az ún.
szolgálat jegyzék, amelyen minden kirendelhető ügyvéd szerepel, a másik a
sorrendi jegyzék, amelyen a különböző időpontokra kirendelhető ügyvédek
szerepelnek.
Az
ún. "Kirendelt ügyvédi szabályzat" előírja a kihallgatáson és a szembesítésen
való megjelenést, de a kirendelt ügyvéd először telefonon köteles beszélni a
gyanúsítottal. Az első telefonbeszélgetés után a gyanúsított eldönti, hogy
igényt tart-e a kirendelt védőre. Ha igényt tart, a kirendelt védő köteles
megjelenni kihallgatásán, az azonosítási eljáráson, ha a gyanúsítottnak panasza
van a rendőri bánásmóddal kapcsolatban.
A
kirendelt ügyvédnek fel kell hívnia a gyanúsított figyelmét arra, hogy bármilyen
ügyvédet kérhet az ügy folytatására, de lehetősége van őt is
meghatalmaznia.
Ausztráliában:
bárki, akit bíróságon bűncselekmény elkövetésével vádolnak joga van ahhoz, hogy
ügyét védőügyvédjével megkonzultálhassa. Ha a gyanúsított magát képviseli,
értelemszerűen nem lenne meg a jogi tájékozottsága mégha a bíróság segítséget is
nyújtana ezekben az esetekben kérdéseivel. Bárki, akit bűncselekmény
elkövetésével vádolnak és nem tudja kifizetni az ügyvédi díjat, alkalmas
jogsegély igénybevételére. Erre a célra hozták létre segítségként a kirendelt
ügyvéd intézményét. A legtöbb elsőfokú bíróságon a helyi ügyvédek váltják
egymást az olyan gyanúsítottak képviseletében, akik nem rendelkeznek jogi
képviselővel.
Egyesült
Államokban: A
Legfelsőbb Bíróság lényegesen kiterjesztette a vádlottnak a kötelező védelemre
való jogát, amely az előkészítő eljárásra is kiterjed pl. akkor, ha az
őrizetbevétel után bíró elé állítják, vagy ha a rendőrség kihallgatja. A
Legfelsőbb Bíróság a rendőrség kötelességévé tette, hogy az első kihallgatáson a
terheltet ki kell oktatni, hogy jogában áll a vallomását megtagadni és arra is,
hogy minden, amit mond, a bíróság előtt terhére értékelhető. Közölni kell azt
is, hogy a rendőrségi kihallgatásra védőt lehet bevonni, s ha vagyontalan,
kérelmére védőt lehet kirendelni. Ha a terheltet nem oktatták ki az előírásoknak
megfelelően, vallomása nem értékelhető.
Az USA Alkotmányának Hatodik Kiegészítő Jegyzőkönyve tartalmazza a vádlott azon jogát, hogy ügyvédet kell biztosítani számára, hogy jogait érvényesíteni tudja. Itt a kirendelt védő díjazás nélkül köteles eljárni. Ez a megoldás nagy anyagi és erkölcsi terhet ró az ügyvédre, aki arról gondoskodik, hogy ügyfele megkapja a szükséges védelmet, miközben nem kap sem költségtérítést, sem fizetést.
Mind az USA-ban, mind Angliában a vádlottnak joga önmaga védelme, így ha nem akar ügyvédet - még a legsúlyosabb ügyekben is - nem vesz részt külön szakember. Azonban ekkor sem marad védtelenül, mivel a bírák tájékoztatják a jogairól, jogi segítséget adnak az egész eljárás során. (Ezzel szemben a kontinentális szabályozás elveti ezt az "önvédő" lehetőséget; az Emberi Jogok Európai Bizottsága több esetben elutasította a vádlott korlátlan személyes védekezési jogát, különös tekintettel a súlyos bűncselekmények, illetve speciális alanyi körülmények esetén.)
Csehországban
és Szlovákiában:
egymáshoz hasonló a szabályozási mód.
Jövedelmi, vagyoni viszonyoktól függően a bíróság rendel ki pártfogó ügyvédet, illetve kirendelt védőt. Az eljáró ügyvédeket a kamarák jelölik ki. A tarifa alacsony, a támogatást rendszeresen késve utalja át a költségvetés. Mindkét kamara törekvése, hogy a jelenlegi díjtarifát emeljék. A Szlovák Kamara álláspontja szerint a közvédői intézmény bevezetése megoldaná a kirendelt védők és a kirendelt védelem színvonal emelésének problémáját. Ezen intézmény alatt nem államilag dotált munkaviszonyban álló ügyvédek szervezetére gondolnak.
Horvátországban: A
kamara jelöli ki a párfogó ügyvédet és a kirendelt védőt, névsor szerint. E
feladatok ellátása mindenkire nézve kötelező.
Kanadában: A
kirendelt védői tevékenység ellátására jogsegélyszolgálatot szerveztek. Az
ország egész területét behálózó szervezetet a költségvetés finanszírozza. Az
alkalmazottak kamarai tagok, bért kapnak és ennek fejében a hozzájuk forduló
ügyfeleknek tanácsokat adnak, képviselnek és büntető védelmet látnak
el.
A
jogsegélyszolgálati iroda vizsgálja, hogy a fél által vallott jövedelmi
viszonyok alapján fennállnak-e a feltételek és indokolt-e az iroda jogi
segítsége. A két feltétel együttes fennállása esetén az iroda igénybevételét a
félnek megengedi. Ezt követően szabad a választása, hogy az iroda által kijelölt
állami alkalmazott kamarai tag ügyvéd szolgálatait veszi igénybe vagy keres
magának olyan ügyvédet, aki az iroda által fizetett díj ellenében az ügyét
képviseli.
Ha
az említett feltételek bármelyike hiányzik, az iroda visszautasítja az
igénybevétel lehetőségét. Ez ellen a fél tiltakozhat, amit a szervezeten belül
vizsgálnak felül. Hatósági vagy bírósági úton a visszautasítás ellen jogorvoslat
nincs. Ha a tiltakozás eredményre vezet, a fél megkapja a szolgáltatásokat,
ellenkező esetben végleg elutasítják.
A
szervezet azt is vállalja, hogy limitált díjat fizet olyan ügyvéd részére, aki a
fél megbízásából jár el. A segítségnyújtásnak tehát létezik olyan formája, amely
az ügyvédi díj kiegyenlítésében nyilvánul meg.
Lengyelországban: A
helyzet hasonló a cseh és a szlovák szabályzáshoz. Régebben teljesen ingyenes
volt a pártfogó ügyvédi képviselete. Jelenleg igen alacsony díjazás mellett
látják el az ügyvédek a képviseletet. Az eljáró ügyvédeket a kamara jelöli ki. A
büntetőügyek 87 %-a pártfogó, illetve kirendelt ügyvédek közreműködésével
folyik.
A
tanács elnöke hivatalból rendel ki védőt a vádlott számára,
ha
- a
vádlottnak nincs meghatalmazott védője és a védő részvétele kötelező; - a
vádlott védő kirendelését kéri, mivel képtelen a védő költségeit viselni
anélkül, hogy saját és családja megélhetését
veszélyeztetné.
Németországban: a
büntetőeljárásban, amennyiben a félnek nincs választott védője, úgy a védőt a
bíróság rendeli ki. Érdekesség, hogy a sértett is kérhet kirendelt képviselőt.
Az ügyvédek között a kirendelések arányosan oszlanak meg, így túlterhelésről
nincs szó.
Szlovéniában: a
három évet meghaladó szabadságvesztésbüntetés-ítélettől kötelező a védelem, a
kirendelés kérdésében a bíróság dönt.
Az
Emberi Jogok Európai Bíróságának az
állam által biztosított védővel kapcsolatos eseti
döntései:
Az
Emberi Jogok Európai Bírósága (továbbiakban EJEB) az Emberi Jogi Egyezmény által
rögzítettek alapján jár el. Ennek 6. cikke 3. pontjának c) alpontjából a
gyanúsítottnak azon joga következik, hogy ingyenes védőt kaphat, ha ez az
igazságszolgáltatás érdekében szükséges, és a saját eszközeiből nem képes védőt
megbízni.
(Hozzáteszem
azonban, hogy az egyezmény említett rendelkezéseiből nem következik a hivatalból
eljáró védő szabad megválasztásának joga is. Ezenfelül a gyanúsítottnak még arra
sem lehet igénye, hogy a hivatalból eljáró védő kijelölése előtt a kívánságát
kifejezésre jutassa.)
Ezek
után kifejezetten hasznos áttekinteni az EJEB állami védővel kapcsolatos
esetjogát, miután iránymutató -, de mindenképpen célszerűen figyelembe veendő -
lehet a hazai szabályozásra nézve is.
Mindenekelőtt
a nevezetes Artico ügyet emelem első helyre, amely az Európában megkövetelt
"hatékony" védelem követelményének zsinórmértéke.
Az
ARTICO kontra OLASZORSZÁG ÜGY - Ügyvédi részvétel
nélküli semmitőszéki eljárás büntető ügyben, ahol az Emberi Jogok Európai
Bírósága marasztalta az olasz államot, mert nem biztosított "hatékony" védelmet.
A puszta formalitású hivatali védelem nem felel meg az Egyezmény
előírásainak.
Részletezve: Ettore Artico olasz állampolgár, aki 1917-ben született, hivatásos könyvelő. 1965 januárjában a veronai bíróság csalás miatt első fokon tizennyolc havi szabadságvesztésre és pénzbüntetésre ítélte. 1970 októberében ugyanezen bíróság visszaeséses csalás, hamis személyi okmányok használata és fedezett nélküli csekkek kibocsátása miatt tizenegy havi szabadságvesztéssel és pénzbüntetéssel sújtotta.
Miután
Artico sikertelenül terjesztett elő fellebbezést a veronai fellebbviteli
büntetőbíróság előtt, a Semmítőszékhez fordult, amely a kérelmet 1973. november
12-én utasította el. 1972. augusztusában ingyenes jogsegélyben részesült,
szeptemberben azonban a kirendelt védő tájékoztatta, hogy egyéb elfoglaltságai
megakadályozzák a képviseletben és megadta védencének egy kollégája nevét, akit
melegen ajánlott neki. Ezek után a panaszos többször is próbálkozott az
illetékes ügyvédi kamara elnökénél, hogy egy másik ügyvéd kirendelését kérje és
hogy sérelmezze a védelem jogának megsértését, ugyanis elvesztené az ingyenek
jogsegélyhez való jogot, ha általa választott védő
képviselné.
Ugyanakkor egy helyettes védőt sem neveztek ki és semmilyen intézkedés nem történt annak érdekében, hogy a kirendelt védőt a feladata teljesítésére kényszerítse.
Artico
a Bizottsághoz 1974. április 26-án beterjesztett panaszában az Egyezmény 5. Cikk
1. bekezdés megsértését kifogásolta, mivel jogtalanul fosztották meg
szabadságától, illetve a 6. Cikk. 3. bekezdés c. pontjára hivatkozott, mert a
Semmítőszék 1973. november 12-i tárgyalásán nem volt jelen
védő.
1980.
május 13-i ítélet (tanácsban) ('A' sorozat 37. sz.)
Az
olasz kormány azzal érvelt, hogy a Bizottságnak nem lett volna szabad
elfogadhatónak minősíteni a védő hiánya miatti panaszt. Ezt alátámasztandó három
előzetes kifogást hozott fel.
Először
is az olasz nyilatkozat, amely a Bizottság előtti egyéni panasztétel jogát
ismerte el, csak az 1973. július 31. utáni időszakra érvényes, azonban a
kérdéses tényállás egy korábbi időszakra nyúlik vissza.
Másodsorban
a belső jogorvoslati lehetőségek nem merültek ki. Artico nem jelentette az
ügyvédi kamaránál védője magatartását, sem polgári jogi keresetet, sem "hűtlen
védelem" miatti panaszt nem terjesztett elő.
Az
ügy érdemi részének vizsgálatára térve a Bíróság elveti az olasz kormány azon
álláspontját, miszerint a védő kirendelése hivatalból már önmagában teljesíti az
Egyezmény előírásait. Az Egyezmény hatékony védelmet követel meg; ezt nem lehet
egyszer s mindenkorra teljesíteni egyszerűen védő kirendelésével, mivel a
kirendelt védő meghalhat, súlyosan megbetegedhet, körülményei tartósan
akadályoztathatják, illetve egyéb módon kivonhatja magát kötelezettségei alól. A
hatóságok, ha erről értesítik őket, kötelesek megoldani a védő helyettesítését,
avagy feladatának ellátására kényszeríteni. Jelen esetben Artico nem részesült
hatékony védelemben a Semmítőszék előtt.
A 6.
Cikk. 3. bekezdésének c) pontja csak akkor teszi kötelezővé védő kirendelését,
ha az igazságszolgáltatás érdekei ezt megkövetelik. A kormánnyal ellentétben a
Bíróság úgy véli, hogy a jelen esetben az igazságszolgáltatás érdekében védőre
lett volna szükség. Egy képzett védő behatóbban foglalkozott volna például az
elévülés kérdésével. Ezért a 6. Cikk 3. bekezdésének c) pontja megsértésének
megállapításához már csak azt kell bizonyítani, hogy a védő hiánya valódi
sérelmet okozott-e.
A
Bíróság, miután elutasította az Artico által a semmitőszéki eljárást illetően
tanúsított magatartására vonatkozó kritikákat, kiemeli, hogy nem róható fel az
államnak a kirendelt védő által elkövetett valamennyi hiba, mulasztás. Jelen
esetben az Egyezmény azt az egyetlen lépést várta el az olasz hatóságoktól, hogy
gondoskodniuk kellett volna a kirendelt védő helyettesítéséről, avagy arra
kényszeríteni őt, hogy ellássa feladatát.
A
Bíróság így arra a következtetésre jut, hogy a 6. Cikk 3. bekezdésének c)
pontját megsértették (egyhangúlag).
-
Artico az 50. Cikk értelmében először a Bizottság, majd a Bíróság előtti
eljárásban felmerült ügyvédi költségeinek megtérítését kérte. Mindenesetre ebben
az eljárásban ingyenes jogsegélyben részesült, és nem állította, hogy
többlethonoráriumot fizetett volna, vagy kellett volna fizetnie. A Bíróság ebből
arra következtet, hogy a panaszos e tekintetben semmilyen reparálandó kárt nem
szenvedett.
A panaszos ezen kívül még igazságos elégtételt követelt a jogtalan fogvatartás miatt. A Bíróság itt megjegyzi, hogy e hivatkozott pontot illetően szó sincs vagyoni hátrányról, viszont a fogvatartás többletideje, ami közvetetten a hatékony védelem hiányából származott, kétségtelenül erkölcsileg sérelmes volt számára. Ezt a sérelmet azonban teljes mértékben ellensúlyozta a kérdéses fogvatartási idő beszámítása más büntetések idejébe. Ehhez kapcsolódik még a 6. Cikk 3. bekezdés c) pontjának megsértéséből adódó erkölcsi hátrány is, amit a zavarodottság és az elhagyatottság érzése okozott. Ebből következően a Bíróság Olaszországot Articoval szemben 3.000.000 líra általános kártérítés megfizetésére kötelezi (egyhangúlag).
GODDI
kontra OLASZORSZÁG
ÜGY -
Egy fogvatartott terhelt ügyének elbírálása másodfokon, távollétében, amikoris a
kirendelt védő nem rendelkezett elég idővel, lehetőséggel, így nem tudott a
tárgyalásra felkészülni. Az állam így megsértette a védelemmel kapcsolatos
egyezményi szabályozást.
Francesco
Goddi olasz pásztor, aki 1911-ben született, San Venanzóban (Terni) lakik, 1975.
június 6-án a forli- bíróság különböző bűncselekmények miatt tizennyolc havi
szabadságvesztést és 300.000 líra pénzbüntetést szabott ki rá. Mind az elítélt,
mind az ügyészség fellebbezett. 1977. december 3-án a bolognai fellebbviteli
bíróság, miután többször is elhalasztotta a tárgyalást és nem vette figyelembe,
hogy az érintettet más okból letartóztatták és Orvietóban tartották fogva,
ítéletet hozott Goddi ügyében. Az általa választott ügyvéd szintén nem volt
jelen, mivel nem értesítették a tárgyalás napjáról. A bíróság a tárgyalás napján
hivatalból védőt rendelt ki, aki a fellebbezési tárgyaláson nem tett mást, mint
hogy hivatkozott a meghatalmazott ügyvéd által előterjesztett fellebbezés
indokaira. A fellebbviteli bíróság súlyosbította a Forliban kiszabott
büntetéseket. Goddi ezek után semmisségi panaszt nyújtott be. A másodfokú
határozat szerinte semmis, mivel a tárgyalás időpontját egy olyan ügyvéddel
közölték, aki már nem képviselte, ahelyett, akit eredetileg megbízott. A
letartóztatása megakadályozta abban, hogy megjelenjen a bolognai bíróság előtt.
A Semmítőszék 1979. november 8-án elutasította a panaszt.
1984.
április 9-i ítélet (tanácsban) (`A' sorozat 76. sz.)
672.
- A Bíróság abból a megállapításból indul ki, hogy a bolognai fellebbviteli
bíróság előtt 1977. december 3-án lefolytatott tárgyalás során nem teljesült a
6. Cikk. 3. bekezdés c) pontban kitűzött cél, vagyis Goddi nem részesült konkrét
és hatékony védelemben. A Bíróság azt vizsgálja tehát, hogy egy ilyen tényállás
felróható-e az olasz államnak, és ha igen, milyen
mértékben.
Goddi
tárgyalásról való távollétével kapcsolatban megjegyzi, hogy ebben sem az
orvietói ügyészség, sem a büntetés-végrehajtási hatóságok felelőssége nem
állapítható meg.
Ami
a terhelt által választott védő távollétét illeti, a Bíróság kiemeli, hogy az
értesítés hiánya hozzájárult ahhoz, hogy a panaszos konkrét és hatékony védelem
nélkül maradjon. Ez a távollét annál is aggasztóbb, mivel nem csak Goddi, de
védője is távol volt. A kirendelt védő, nem ismervén a vádlott távollétének
okát, nem kérhette a tárgyalás elhalasztását a büntetőeljárási törvény 497.
paragrafus-ónak értelmében. Végül pedig fennállt a forli-i bíróság által
kiszabott büntetés súlyosbításának veszélye - ez be is
következett.
A
Goddi számára kirendelt védő kérdését a Bíróság úgy ítéli meg, hogy a kirendelt
védő nem rendelkezett a szükséges idővel és lehetőséggel ahhoz, hogy
tanulmányozza az ügy iratait, előkészítse a védőbeszédet és, adott esetben,
kapcsolatba lépjen a vádlottal. Mivel a vádlott által megbízott védőt nem
értesítették a tárgyalás időpontjáról, a fellebbviteli bíróságnak, az ügyvédség
függetlenségének tiszteletben tartásával, legalább olyan pozitív intézkedéseket
kellett volna tennie, amelyek a kirendelt védő számára lehetővé tették volna az
ideális körülmények közötti munkavégzést.
E megállapításokból a Bíróság a 6. Cikk. 3. bekezdés c) pont megsértését vezeti le (egyhangúlag).
A PAKELLI kontra NÉMETORSZÁG ÜGY - A
Szövetségi Legfelsőbb Bíróság megtagadta a védő hivatalbók kirendelését a
terhelt ügyének kasszációs tárgyalására, ezáltal megsértette az
Egyezményt.
Lütfü
Pakelli török állampolgár, aki 1937-ben született, 1964. óta a Német Szövetségi
Köztársaságban él. 1976. április 30-án a heilbronni tartományi bíróság két év
három hónap börtönbüntetéssel sújtotta kábítószerrel való visszaélés és pénzügyi
bűncselekmény miatt. Kirendelt védője, Wingerter ügyvéd semmisségi panasszal élt
a Szövetségi Legfelsőbb Bírósághoz. Ebben a büntetőeljárási törvény 146.
paragrafus megsértését állítja, mely szerint ugyanaz a védő nem láthatja el
egyszerre több terhelt védelmét. Ő viszont közvetlenül azelőtt védett egy
személyt, akit Pakelli tettestársának nyilvánítottak. A szövetségi ügyész
elfogadhatatlannak találta a panaszt, mivel az egy olyan ügyvédtől származott,
akinek nem volt joga képviselni védencét.
Miután
a Szövetségi Legfelsőbb Bíróság egy másik ügyvédet (Rauschenbusch) jogosított
fel, hogy új semmisségi panaszt nyújtson be; ezzel Wingerter képviseleti
feladatköre megszűnt. Rauschenbusch, akit egy kiegészítő beadvány előterjesztése
céljából rendeltek ki, a későbbiek során kérte, hogy részt vehessen az eljárás
szóbeli szakaszában, de a Szövetségi Legfelsőbb Bíróság I. számú tanácsának
elnöke ezt nem engedélyezte. 1977. november 29én a Szövetségi Legfelsőbb
Bíróság elutasította a semmisségi panaszt egy olyan tárgyalást követően, amelyet
egy szövetségi ügyész jelenlétében tartottak, de azon sem Pakelli, sem
Rauschenbusch nem volt jelen.
Pakelli
az 1978. október 5-én a Bizottság elé terjesztett kérelmében előadta, hogy a
Szövetségi Legfelsőbb Bíróság nem volt hajlandó védőt kirendelni számára.
Szerinte megsértették a tisztességes eljáráshoz való jogát, főként a vád és a
védelem közti fegyveregyenlőséget illetően. (Egyezmény 6. Cikk 1. bekezdés),
mint ahogy az ingyenes védelemhez való jogát is [6. Cikk 3. bekezdés
c)]
1983.
április 25-i ítélet (tanácsban) ('A' sorozat 64. sz.)
A
Bíróság először is e rendelkezések céljára és tárgyára tekintettel meghatározza
a 6. Cikk 3. bekezdése c) pont alkalmazási körét. E rendelkezés a védelem
jogának hatékony biztosítását célozza. Megállapítja, hogy egy vádlottnak, aki
nem akarja saját maga védelmét ellátni, lehetőséget kell adni, hogy egy általa
választott védő segítségével védekezhessék. Ha viszont nem állnak rendelkezésére
eszközök védő díjazására, akkor az Egyezmény biztosítja számára a jogot, hogy
ingyenesen és hivatalból rendeljenek ki számára védőt, amennyiben az
igazságszolgáltatás érdekei ezt követelik meg. Ebből kifolyólag Pakkelinek,
jóllehet a német jog szerint személyesen megjelenhet a Szövetségi Legfelsőbb
Bíróság előtt, jogában állt ingyenes védelmet kérni, amennyiben nem rendelkezett
védő díjazására elegendő eszközökkel és az igazságszolgáltatás érdekei
megkövetelik a védő jelenlétét.
A
Bíróság hangsúlyozta, hogy a kasszációs eljárás nem volt kontradiktórius
jellegű, legalábbis nem a tárgyalás szakaszában. Itt különösen azt emeli ki,
hogy a Szövetségi Legfelsőbb Bíróság nem tartott volna tárgyalást, a szövetségi
ügyészség írásban fogalmazta volna meg álláspontját, amelyet azután megfelelően
közölt volna a panaszossal. Ez utóbbinak így lehetősége lett volna azt
tanulmányozni és szükség esetén válaszolni rá. Az ügyészség állításai
vitatásának lehetőségét ez alapján a panaszosnak a tárgyalások során is
biztosítani kellett volna. Mivel azonban a Szövetségi Legfelsőbb Bíróság
elhárította, hogy az eljárás szóbeli szakaszában védőt rendeljen ki számára,
megfosztotta attól, hogy befolyásolja az ügy kimenetelét, aminek a lehetősége
fennállt volna, ha az eljárás teljes egészében írásban zajlott volna
le.
Ilyen feltételek mellett a Bíróság úgy véli, hogy az igazságszolgáltatás érdekeinek megfelelően biztosítani kellett volna Pakelli részére a kirendelt védőt a Szövetségi Legfelsőbb Bíróság előtti tárgyalásban. A 6. Cikk. 3. bekezdés c) pontját tehát megsértették (egyhangúlag).
TWALIB
kontra
GÖRÖGORSZÁG
ügy
(Az
1998-ban június 9-én kelt ítéletek összefoglalása)
Az
Egyezmény 6. cikkének 1. és 3/c. pontját együttesen (tisztességes tárgyaláshoz
való jog - az ingyenes jogi képviselet) nem sértették meg azzal, hogy a
semmisségi eljárásban nem biztosítottak a vádlott számára ingyenes jogi
segítséget.
A
másodfokú bíróság határozatát tárgyalás után hozta meg, amelyen a kérelmező és
jogi képviselője jelen voltak. Mivel a kérelmezőnek lehetősége volt rá, hogy a
másodfokú tárgyaláson hivatkozzon az állított jogsértésre, és mivel semmi nem
utal arra, hogy a másodfokú eljárás tisztességes voltát meg lehetne
kérdőjelezni, a Bíróság arra a következtetésre jutott, hogy az Egyezmény 6.
cikkének 1. pontját a 3/b pontjával együttesen nem sértették
meg.
C) A
6. cikk. 1. és 3/c. pontja
A
Bíróság úgy találta, hogy a kérelmező szegény, és így híján volt azoknak az
eszközöknek, amelyekre a felülvizsgálati kérelmével kapcsolatos, a Semmitőszék
előtt folyó eljárás során lett volna szüksége. Ezenkívül, tekintettel arra, hogy
a bűncselekmény, ami miatt elítélték, és a rá kiszabott büntetés súlyosak, a
semmisségi eljárás bonyolult, a Bíróság úgy ítélte meg, hogy az
igazságszolgáltatás érdekei megkívánták, hogy jogi segítséget kapjon
felülvizsgálati kérelméhez.
Így, megállapítva, hogy a görög jog nem rendelkezik a jogi képviselet biztosítatásáról egyének számára a semmisségi eljárásban, a Bíróság egyhangúlag megállapította, hogy a 6. cikk. 1. és 3/c pontját megsértették, továbbá a kormány előzetes kifogását elutasította. (Megjelent BH 1999/7. sz.)
Összegzés,
javaslatok:
Mind
a magyar mind a nemzetközi irodalomból és jogalkalmazói gyakorlatból látható,
hogy a kirendelt védő intézménye, működése garanciális jelentőségű és annak
lehetetlenülése komoly veszéllyel jár a terhelti jogok, a jogállami
követelmények érvényesülésére. Ebből következően mindenképpen valamiféle
reformra szorul a kirendelt védők hazai tevékenysége.
Milyen
lehetőségek, javaslatok merültek fel ezzel kapcsolatban?
A
fentebb felsorolt jogszabályi változtatásokon túlmenően egyes álláspontok
szerint[9]
talán elfogadható megoldás lenne az a kamarai javaslat, mely szerint büntető
védelmet mind megbízás, mind kirendelés alapján csak a bűnügyi védők jegyzékében
szereplő ügyvéd láthatna el. Ez azonban - esetleg - alkotmányossági problémát
vethet fel, mert különbséget tenne az azonos szakdiplomával rendelkező ügyvédek
jogosítványai között. Csökkentené az aggályokat az a megoldás, ha a bűnügyi
védői névjegyzékbe történő felvétele minden ügyvéd számára nyitott és saját
elhatározásán alapuló jog lenne.
A
bűnügyi védői névjegyzék esetén sem tartanák azonban helyesnek és célszerűnek
azt a megoldást, hogy a névjegyzékben felsorolt ügyvédek közül a terhelt
választhassa meg kirendelt védőjét.
Ennek
megengedése azt eredményezné, hogy a közismertebb és kiválóan dolgozó ügyvédekre
aránytalanul nagyobb teher hárulna. (E problémára utaltam a fentiekben, ezzel
teljesen egyetértve.)
Az
Ügyvédekről szóló 1998-ban megszületett törvény mégis az ügyvédi jegyzék
összeállítását írja elő a kamarának (35. § (1.) bek.) és csak az általa
összeállított és a hatóságnak folyamatos frissítéssel megküldött listáról
rendelhet ki a hatóság. A jegyzéket "úgy köteles összeállítani, hogy abban a
kirendelt igénylő feladatok ellátásához, valamint az igazságszolgáltatás
működöképességéhez szükséges számú ügyvéd szerepeljen", és ezt olyanformán
tegye, hogy "minden ügyvéd az egyenlőség elvének alkalmazásával kerüljön a
kirendelt ügyvédi jegyzékbe. "
Az
ombudsman szerint indokolt lenne, ha törvény határozná meg azt a tevékenységi
minimumot, aminek a kirendelt védő feltétlenül köteles eleget tenni és azt az
államnak kell ellenőrizni.
A
kamarai ellenzők szerint a gyakorlatban azonban egy ilyen szabályozás szinte
lehetetlen, mert az csupán formális igényeket emelhetne normaszöveg szintjére és
esetleg azzal a veszéllyel is járna, hogy egyesek az ott megfogalmazott
általános követelményeket tekintenék maximális
kötelezettségnek.
Az
állami ellenőrzés jogosultsága pedig alapvetően érintené az ügyvéd és az ügyvédi
szervezet függetlenségét. E feladatot a megyei és országos ügyvédi kamaráknak
kell ellátniuk.
Több
szerző felvetette a "közvédői intézmény" ("közvédői hivatal") bevezetését. Itt
kezdő ügyvédek vagy ügyvédjelöltek egy központi irodában a kirendeléses ügyekben
való eseti részvétel révén szereznének nagyobb rutint és tanulnák a szakma
fogásait - államilag finanszírozott költségvetésből. A javaslat nem találkozott
a többség egyetértésével. Az "ad hoc" kirendelések ugyanis csak a formalizmus, s
nem a hatásfok növelését eredményeznék. Ugyanakkor egy ilyen intézmény
felállításának vélik az ellenzők - sem a személyi, sem a tárgyi feltételei
nem biztosítottak és lényegesen nagyobb terhet róna a költségvetésre, mint a
kirendelt védők díjazásának megfelelő szintű megoldása. A hazai hagyományok sem
teszik lehetővé egy ilyen új intézmény bevezetését, mert a társadalom kellő
bizalmat ezen intézmény kereteiben működő védőkkel szemben nem
táplálna.
Többen
az egységes képviseleti rendszer megteremtésében bíznak. Úgy vélik, hogy ennek
folytán az ügyvédek egyre kevésbé engedhetik majd meg maguknak az ügyfajták
közötti szelektálást; idestova a kirendelésekért is színvonalas munkával kell
harcolniuk. Ennek igencsak ellentmondani látszik a díjazás ismertetett mértéke,
amivel kapcsolatban a javaslók is sürgős rendezést
követelnek.
Olyan javaslat is ismert, hogy a kirendelt ügyvédek munkájukkal való arányos díjazását az ügyvédi kamarák erre a célra elkülönített alapjából kellene megoldani. Ellenzői - köztük magam is - szerint a kamarák ezzel az állam feladatait vennék át és a költségeket az egyébként is munkatevékenységre kötelezett ügyvédek finanszíroznák. (Egyes ügyvédek még azt az aggályukat is felvetették empirikus kutatásom során, hogy alkotmányos-e az, hogy hatóság kötelezi őket - kirendelt védőként való munkavégzésre, miközben nem állnak semmiféle jogviszonyban, főleg nem munkaviszonyban.)
Úgy
vélem, büntetőeljárási hasonlattal élve, "nagy- illetve kisreformáció" jöhet
szóba, vagyis alapvető intézményi reformot hajtunk végre, vagy a meglévőt
igazítgatjuk, változtatjuk. A "nagyreformáció" híve vagyok, nem hiszek az apró
változtatások - díjfelemelések, ügyvédi hitvallás erősítése, jogtudat növekedése
stb. - erejében. A kirendelt védő szerepét csak megváltozott struktúrában tartom
helyénvalónak, valóban hatékonynak. Erre modellként a kanadai-angol ötvözetet
tartom szerencsésnek, amelynek alapja: önálló, hivatásszerűen dolgozó, az
ügyvédi kamara szakmai felügyelete alá tartozó, de állami költségvetésből
finanszírozott szakapparátus tagjai látják el az alkotmány, az állam által - a
rászoruló polgárainak garantált hatékony jogvédelmet a büntetőeljárások
során. Ezt nevezhetjük akár - számomra leginkább tetszőként - büntetővédő,
védőügyvédi irodának, de akár jogsegélyszolgálatnak, védői társulásnak,
mindenesetre kerülve a "hivatal" kifejezés szerepeltetését. Ennek hiányában -
teljes mértékben egyetértve Bárd Károly megfogalmazásával: "ha az állam
továbbra is érzéketlen marad a lemaradottak igényeivel szemben, ha nem alakul ki
egyfajta szakmai (védői) ethosz, úgy a büntető igazságszolgáltatásban a mainál
is látványosabban mutatkoznak majd meg a társadalmi különbségek", és egyre
többen és többször érzik a jogállamban megengedhetetlen kihatásokat.[10]
.
A
védővel kapcsolatos empirikus kutatás összefoglaló
adatai
Kérdőíves
véleményalkotás Összes
megkérdezetett: 873 személy Ebből: |
Átvizsgált
ügyirat összesen:
1273 ebből:
városi
megyei
1108
165 | |||||||
Bíró 66 |
Ügyész 117 |
Ügyvéd 34 |
Rendőr 285 |
Bv-ben elítélt 321 |
Bv-ben Előzetesen
letartóztatott 50 |
Védő
nélküli 781 (70
% városin belül) |
Védős 492 (38,6
%-a az összesnek) amelyből | |
|
|
|
városi
megyei hatáskörű 327
165 (29,5
% a városin
belül) | |||||
2.
ÖSSZESÍTŐ
a
Pécsi Városi és Baranya Megyei Bíróságon
eljárt
védőkről (ügyiratok alapján)
|
Városi
Bíróság |
Megyei
Bíróság |
Összesen |
|
Az
ügyek száma: |
327 |
165 |
492 |
|
Eljárás: | ||||
bűntetti: |
142 |
165 |
307 |
|
vétségi: |
177 |
- |
177 |
|
különleges: |
8 |
- |
8 |
|
Terheltek
száma: |
441 |
198 |
639 |
|
Védők
száma: |
372 |
219 |
591 |
|
ügyvéd: |
371 |
219 |
590 |
|
törvényes
képviselő: |
1 |
- |
1 |
|
meghatalmazott: |
198 |
61 |
250 |
|
kirendelt: |
182 |
158 |
340 |
|
Ki
hatalmazta meg a védőt: |
| |||
terhelt: |
176 |
52 |
228 |
|
hozzátartozó: |
13 |
9 |
22 |
|
Ügyvédjelölt
mely szakaszban járt el: |
| |||
nyomozás: |
20 |
31 |
51 |
|
I.
fok: |
44 |
5 |
49 |
|
felülv.,
perújítás: |
3 |
- |
3 |
|
külön
eljárás: |
1 |
- |
1 |
|
különleges
eljárás: |
1 |
- |
1 |
|
Terhelt
kért-e védőt annak ellenére, hogy nem volt
kötelező: |
2 |
15 |
17 |
|
Védői
meghatalmazás visszavonás: |
1 |
3 |
4 |
|
Kirendelést
követően lett-e meghatalmazott védő: igen |
5 |
22 |
27 |
|
Kirendelés
alóli felmentéskérés: |
3 |
12 |
15 |
|
egyéb
elfoglaltság: |
2 |
- |
2 |
|
vádlott
szabadult: |
1 |
- |
1 |
|
4/2.
|
Városí
Bíróság |
Megyei
Bíróság |
Összesen |
Előzetes letart.
előtti meghallgatáson indítvány |
1 |
23 |
24 |
Házkutatásnál,
lefoglalásnál, motozásnál őrizetnél felvilágosítás
kérés |
- |
2 |
2 |
Iratismertetési
indítványu sorsa: ·
végrehajtás ·
elutasítás ·
nem volt
reakció |
- 2 2 |
5 1 5 |
5 3 7 |
| |||
Védői pansz a nyomozás
során: ·
2 gyanúsítás
ellen ·
1 lefoglalás
ellen |
3 elutasították helytadtak |
1 1 - |
4 3 1 |
| |||
Pótnyomozás a védői
jog nem gyakorlása miatt |
Nem |
nem |
nem |
| |||
Tárgyalás előkész.
ülés melyen részt vett a védő |
- |
1 |
1 |
Védői akadályoztatás
miatt a tárgyalás elhalaszt. |
2 |
1 |
3 |
Tárgyaláson a
kihallgatotthoz intézett kérdések: ·
aktívan ·
néhányat |
10 28 |
84 64 |
94 92 |
| |||
Megtiltott védői
kérdésfeltevés |
1 |
- |
1 |
Törvény rendjére
történő bírói figyelmeztetés |
1 |
- |
1 |
Meg nem jelent
költségére tárgyaláselhalasztás |
1 |
- |
1 |
Tárgyalás megkezdése
előtti: ·
áttételi ·
egyesítési ·
elkülönítési
védői indítvány ·
kizárási ·
akadályozó |
- - 1 - - |
- - - - - |
- - 1 - - |
| |||
Tárgyaláson felvett
bizonyítás védő jelenlétében |
5 |
2 |
7 |
Vád megvált.
kiterjeszt. miatti védői meghallgat. |
2 |
- |
2 |
Védbeszéd
jegyzőkönyvezése |
27 |
65 |
92 |
Védői válasz
(replika) |
4 |
5 |
9 |
Védbeszéd
eredményessége: elérte-e célját? ·
igen ·
nem ·
részben |
19 7 3 |
22 n.a. 5 |
41 n.a. 8 |
| |||
Kirend. védő munkadíj.
megfiz. kérelmezte (219. §) |
15 |
24 |
39 |
| |||
Ügyész részvétele az
ügydöntő hat. kihirdetésénél |
135/327
(41,28%) |
165/165
(100%) |
- |
4/3.
Önálló védői
fellebbezés: ·
bűnösségre ·
minősítésre ·
büntetésre |
30 16
(53,33%) 2
(6,66%) 12
(40% |
10 n.a. n.a. n.a. |
40 - - - |
| |||
Védői fellebbezés
visszavonása |
1 |
2 |
3 |
Védői fellebbezési
észrevétel benyújtása |
- |
1 |
1 |
Védői előadás
kiegészítés kérés II. fokon |
- |
2 |
2 |
Védői jog nem gyakorl.
miatt hatály. kívül helyezés |
- |
- |
- |
Védői beszéd
eredményessége: ·
teljesen ·
részben ·
egyáltalán
nem |
5 2 23 |
1 8 26 |
6 10 49 |
| |||
Védői perújítás
kezdeményezés |
1 |
2 |
3 |
Védői felülvizsgálati
kezdeményezés |
- |
- |
- |
| |||
Fiatalkorú
védője: ·
meghatalmazott
ügyvéd ·
kirendelt
ügyvéd ·
törvényes
képv. ·
nagykorú
hozzátartozó ·
jogsz. szerint felhat.
sz. |
2 36 1 - - |
n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. |
- - - - - |
| |||
Fk. előz. letart.
helyének megvált. irányuló véd. ind. |
1 |
|
|
Vádemelés elhalaszt.
ind. védő a fk-s ügyben |
1 |
n.a. |
|
Bír. elé állításnál
részt vett-e a védő a nyomozásban |
- |
- |
- |
Védői tárgyalás tartás
kérés t. mellőzése hat. esetén |
- |
|
|
| |||
Védői részvétel
különleges eljárásban ·
feltételes
szabadságrabocsátás ·
kényszergyógykezelés
felülvizsg. ·
pf. utólagos
elrendelés ·
elkobzásra irányuló
eljárás ·
felf. büntetés végr.
utólagos elrendelés ·
összbüntetésbe
foglalás ·
visszatérítés ·
kártalanítás |
- - - 1 - 6 - - |
1 - - - - 4 - |
1 - - 1 - 10 - - |
| |||
Előzetes letart.
előtti meghallgatáson védő |
4 |
n.a. |
- |
Védő értesítéséről
feljegyzést készítettek |
9 |
56 |
65 |
Védő
felszólalt |
3 |
16 |
19 |
Fellebbezett a bíróság
határozata ellen |
1 |
17 |
18 |
FogvatartottakKérdéskör |
Előzetes
letartóztatottak (fő) (összes
%-ban) |
Elítéltek (fő) (összes
%-ban) |
Összesen |
A
megkérdezettek száma |
50 |
326 |
376 |
Fogdai
telefonálás
igen lehetősége
védőjének
nem |
9
(18%) 37
(74%) |
54
(21%) 199
(77%) |
n.ö.* n.é.** |
Előzetes
letartóztatás elrendelésekor a bíróság előtt jelen volt védője (igen
esetek) |
23
(46%) |
140
(54,5%) |
163
(43%) |
Aki védőt kért
nyomozáskor Ebből akinek
teljesítették |
18
(36%) 13
(72%) |
151
(41%) 140 (92
%) |
169
(45%) 153
(90%) |
Védője volt
nyomozásban során Ebből:
kirendelt
Meghatalmazott |
42
(84%) 28
(66%) 14
(34%) |
265
(73%) 123
(46%) 142
(54%) |
307
(81%) 151
(49%) 156
(51%) |
Nyomozási irat
ismertetésen védő részt vett |
23
(46%) |
167
(48%) |
190
(51%) |
Rendelkezésre
álltak a bü. Iratok a terheltnek vagy védőjének |
34
(68%) |
222
(61%) |
256
(68%) |
Védővel való
kapcsolattartást a hatóság ellenőrizte |
8
(16%) |
31
(8%) |
n.ö.* |
Jogerős ítélés
után találkozott védőjével |
- |
90
(25%) |
- |
Elítéltként
védőjéhez fordult |
-
|
123
(34%) |
- |
Elítélés után
védője tett valamit érdekében |
- |
62
(17%) |
|
Aki ismeri a
védővel kapcs. büntetésvégrehajtási szabályokat |
- |
76
(21%) |
- |
BV intézetből tudott
telefonálni védőjének Igen Nem Az igenlők közül
ellenőrizte a hatóság a beszélgetést |
32
(64%) 13
(26%) 19
(59%) |
206
(57%) 118
(32%) 157
(76%) |
238
(63%) 131
(35%) 176
(74%) |
Elégedett védője
tevékenységével Igen Nem |
14
(28%) 36
(72%) |
114
(32%) 207
(58%)* |
128
(34%) 243
(65%) |
* Ahol különbözet adódik, ott néhány megkérdezett egyes kérdésekre nem válaszolt.
** n.é.: nincs értelme összesíteni, százalékolni, mivel nem összevonható adatok.
[1] A kérdés szocilológiai aspektusú megközelítése Nagy Zsolt „A kirendelt védő intézményének szociológiai elemzése” c. Jogelméleti Szemle 2000/4. sz. cikkében található meg.
[2] A kutatás része a szerző „Védő a büntetőeljárásban” c. - folyamatban lévő PhD értekezésének.
[3] Tóth Mihály 80-as évek végén végzett vizsgálatában 100 terheltre 18 védő jutott mindösszesen. Lásd részletesebben: Tóth Mihály: Nyomozás és védelem. Magyar Jog, 1989/4. 350. o.
[4] Alkotmány- és Jogpolitikai Intéze (COLPI) - Magyar Helsinki Bizottság: Előrehozott büntetés. (Rendőrségi fogdák - fogvatartottak a rendőrségen. 1996.) Budapest, 1997.,
Bárándy Péter: A hatékony védelem követelménye és büntető eljárásjog reformja. In: Lévay Miklós (Szerk.): A büntetőeljárás modernizácója az európai jogharmonizáció és a növekvő bűnözés kettős szorításában. Budapest, 1998. 47. o.;
Bárd Károly: A bűnözés jövője - Az Emberi Jogi Egyezmény és a jövő büntetőeljárása. In: Irk Ferenc (Szerk.): A bűnözés jövője. Budapest, 1997. 44. o.; Bócz Endre: Kandidátusi értekezés a védekezési jogról. Belügyi Szemle, 1990/3. 28. o.
Borai Ákos: A kirendelt védő - ahogyan az Országgyűlési Biztosok Hivatala látja. Belügyi Sz., 1997/3. o.;
Fehér László-Siklósiné Schmidt Ildikó: Reprezentatív vizsgálat Baranya megyében a védelemhez való jog érvényesüléséről. Belügyi Szemle, 1998/1. 103. o.;
Jelentés az OBH 6564/96. sz. vizsgálatáról. A kirendelt védővel rendelkező fogvatartott személyek védelemhez való jogának érvényesítése a büntető eljárás nyomozási szakaszában.;
Csevár Antal: A védelem alapelve. Belügyi Szemle, 1987/4. 71. o.
Földvári József-Nagy Géza: A védelem elvének érvényesülése a büntetőeljárásban. Ügyészségi értesítő 1974/4. 2. o.
Kiss Anna: A védő szerepe a büntetőeljárásban. Kriminalisztikai és kriminológiai tanulmányok, XXVIII. kötet Budapest, 1991. 277. o.;
Tóth Mihály: Nyomozás és védelem. Magyar Jog, 1989/4. 350. o.;
Vathy Ákos: Néhány gondolat a védő kirendeléséről büntetőügyekben. Bírák Lapja, 1993/2. 112. o.;
Vókó György: Az előzetes letartóztatás végrehajtásának tapasztalatiról és gyakorlati kérdéseiről. Magyar Jog, 1992/3. 158. ol.
[5] Ezzel kapcsolatban már 1998-ban az Alkotmánybírósághoz fordultam. Kérelmem tartalma megjelent: Csorbul-e a védelem alkotmányos elve az iratmásolás illetékeztetésével? Belügyi Szemle, 1993/3.
[6] Fejes Péter-Szabó Sándor: A terhelt figyelmeztetése. Rendészeti Szemle, 1991/4. 19. o.
[7] Lásd részletesebben: Szikinger István: A Miranda-ügy. Belügyi Szemle, 1989/3. 8-17. o.
[8] Mindezen anomáliák megszüntetésére az OBH Jelentés részletes javaslatot írt elő - szinkronban a vizsgálat megállapításaival -, melynek egy részét a jogszabályok, illetve az érintettek korrigálták.
[9] Az Országos Ügyvédi Kamara levele dr. Gönczöl Katalinnak az Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosának. Ügyvédek Lapja, 1997/2. 53-55. o.