Hegedűs Fanny:
Jogdogmatika és jogpolitika a bírói gyakorlat hatása alatt[1]
Amikor
a könyvek és tanulmányok szerzői dogmatikáról beszélnek, többnyire adottnak
tekintik a jogdogmatika fogalmát, holott ritkán kerül sor a definiálásra és akkor
is többnyire igencsak szűkszavúan.
A
dogmatikafogalom felbukkanása jogász körökben negatív érzéseket vált ki. A
dogmatizmust többnyire a jog elidegenedésével, a való élettel való
szembenállással azonosítják, illetve olyan szemléletmódot látnak benne, mely
mozgalmas időkben a forradalmi változásokkal szemben a megkérdőjelezhető
hagyományokhoz ragaszkodik.
A
valaha „szalonképes” dogmatika megtisztítása a történetileg rárakódott
fölöslegtől ciklikusan visszatérő probléma. A dogmatika bűnbakként való
kezelése a szabadjogi iskola vitairataival kezdődött a 20. század fordulóján a
jogdogmatika és a jogtörténet határozott elválasztásának követelésével arra
hivatkozva, hogy teljesen más feladatuk van. E nézet szerint a jog
történetisége kizárólag a jogtörténet számára bír jelentőséggel, míg a hatályos
jogot a politikai, gazdasági és szociális hatalmi tényezők határozzák meg, és
nem a történelem.
A
szabadjogi iskolát megelőzte a jogdogmatika markáns irányzata, a törvénypozitivizmus,
melynek képviselői egészen az új jogalkotás szó szerinti értelmezéséig mentek,
tökéletesen figyelmen kívül hagyva a történelmi összefüggéseket (legtisztább
formában ez Hans Kelsen Tiszta jogtanában jelenik meg)
A
jogpolitikával szembeni kritika második hulláma a neomarxista tábor partjairól
indult meg az 1960-as évek közepén. Itt szintén nem ritkák a szélsőséges
megnyilatkozások, mint például a későkapitalizmus morbidnak nevezése, vagy az a
vélemény, miszerint az NSZK átmeneti liberáltársadalmát egy új szocializmusnak
kellene felváltani, nem beszélve arról a 70-es években megjelenő figyelemreméltó
véleményről, hogy a hitleri hatalommal szembeni gyógymód valójában a marxista
diktatúra lenne. Helyesen állapítják meg viszont, hogy a jogtudomány valójában
társadalomtudomány is.
Példák
igazolják, hogy a dogmatikai viták gyakori kísérőjelenségei a vélt vagy valós
forradalmi változásoknak, és ezekben Németország és Európa 20. századi
történelme nem szűkölködik. A dogmatika viták hozzájárultak a dogmatika és a
jogtörténet elválásához olyannyira, hogy ezek ma már tárgyukat, módszerüket
illetve kutatási területüket tekintve is külön tudományágnak minősülnek. Az
elválás másik oka az a történettudományban, filozófiában és jogtörténetben
egyre nagyobb teret nyert nézet, hogy a történelemből már semmit nem lehet
tanulni.
Bár
a jogtörténetnek a jogászképzésben betöltött szerepe sokszor eufémisztikusnak
van bélyegezve, fel kell hívni a figyelmet azokra a veszélyekre melyek a
jogtörténet és a jogfilozófia az oktatásból való száműzésével járnának:
Lemondanánk a nagyobb összefüggések megértéséről és a történelmi távlatokban
való gondolkodás képességéről, ill. ezen gondolkodás eredményének az
ismeretéről, ami elengedhetetlen a jelen helyes értékeléséhez és egy emberi
jövő körvonalainak megteremtéséhez. Gyakorlati bizonyítéka ennek az
alkotmányjog; minden alkotmány kísérlet arra, hogy a múlt fájdalmas tapasztalataiból
a következtetéseket levonva egy jobb berendezkedést hozzunk létre.
A
jogtörténet kiszorítása tehát annak az esélynek az elherdálása lenne, hogy a
múlt hibáiból tanulva okosabbak legyünk.
Az,
hogy a 20. században a jogi dogmatika mind a laikus társadalom mind pedig a
szakma szemében igencsak megkérdőjelezhetővé vált többek között arra vezethető
vissza, hogy a jogdogmatika –mint az köztudott- bámulatosan alkalmazkodik az
mindenkori politikai illetve gazdasági széljáráshoz.
Jogi
varázspálca módjára képes bármit és annak az ellenkezőjét is megmagyarázni, mi
több legitimálni. Megtartó ereje mellett hordoz dinamikus elemeket is, így a
jogpolitika motorjaként is funkcionál.
A
dogma görög szó, jelentésének variációi eredetileg széles skálán mozogtak;
„határozott vélemény”, „illetékes hatóságtól való függés”, „lefektetett
tantétel” stb. A késő antik filozófiában már jobban körvonalazódik, a dogma
ekkor „alapigazságot”, „hatályos tantételt” jelent. A keresztény filozófia ezt
az értelmezést veszi át és kicsit markánsabbá téve itt már „kötelező hittételt”
takar.
Tágabb
értelemben alapmeggyőződés, amelyet a felmerülő kétségekkel szemben nem
racionális érvek, hanem autoratív deklaráció és hitből eredő elfogadás támogat.
Ebben az értelemben a dogma elismerésre és érvényességre tart igényt.
Általánosságban a dogma kötőerővel rendelkező tantétel, mely kötőerő változhat
attól függően, hogy mely tudományágról beszélünk. A jogtudományban –a
jogtörténet tanúsága szerint- olyan axiomát jelent, melyet aktuálisan
érvényesnek tekintünk ugyan, de a mindenkori jogszemlélet változásával
revideálható. Feladata a hatályos jog általánosan elismert értékeken alapuló,
racionális érvekkel való magyarázata
A
dogmatika első számú forrása a hatályos törvények összessége. A teljes jogrend
alkotmányjogi értelmezéséből fejlődik ki, mint egy ellentmondásoktól mentes
egység, mely harmónia természetesen nem a jogszabályok szintjén, hanem az egész
jogrendszer értelmezésének szintjén jelenik meg, magában foglalva a szükségszerűen
felmerülő joghézagokat és ellentmondásokat is. A jogtudomány szöveges tudomány,
az irodalomtudományhoz vagy a filozófiához hasonlóan szöveggel dolgozik. Ezek
többnyire törvényszövegek, hivatalos kommentárok, bírói ítéletek stb.
Megkülönböztető sajátossága a többi szöveges tudományhoz képest, hogy
mindaddig, míg a hatályos joganyaghoz kötődik érvényesnek tekint magát.
A
törvényszöveg közvetítője a nyelv, mely rendkívül bizonytalan médium. Egy
fogalomnak több jelentése is lehet (pl.: elem, részlet) és ez bizonytalanságot
eredményez. A fogalmak jelentése változik az aktuálisan hatalmon lévő
rendszertől és értékítéletektől függően. Akárcsak az embereknek, a fogalmaknak
sincs esélyük az erőszakosan múló idővel szemben.
A dogmatika nem csak a törvényekben található. Ennek oka
a fent említett nyelvi bizonytalanságokon túl a joghézagokban keresendő. Már a 19. században is tudták, hogy a törvényeket
minden igyekezet ellenére csak „lukacsosan” lehet meghozni. Lorenz a joghézagot
tervezett tökéletlenségként határozza meg. Ez a definíció azonban figyelmen
kívül hagyja a másodlagos joghézagokat. Elsődleges joghézagok már a törvény
születésekor is fennállnak abból következően, hogy a jogalkotó nem ismerhet fel
minden szabályozási igényt. A másodlagos joghézag abból ered, hogy a társadalom
fejlődik, ezzel párhuzamosan a törvény elöregszik és a felmerülő problémákat illetve
azok megoldásait be kell illeszteni a fennálló dogmatikába és jogrendbe.
Mivel
a törvény nem tekinthető valamely probléma végleges és megnyugtató megoldásának,
szükség van a dogmatikára, mely az ésszerűbb értelmezés segítségével választ
tud adni olyan kérdésekre, melyekre a törvény nem. A jogszabály és az
alapelvek, melyek ha alkotmányban rögzülnek teljes érvényesülést igényelnek,
természetesen vezérfonalat jelentenek a dogmatika számára, de a jogrendszer
rejtett és mélyebb összefüggéseit csak a dogmatika képes feltárni.
Röviden
és tömören a különbség; a jogi dogma,- szemben a vallásival - nem az
örökkévalóságnak készül. A vallási normánál maximum az interpretáció lehet „újhullámos”,
maga a lényeg, a hívőkre kötelező tanítás soha. A jogi dogma a szónak ebben az
értelemben nem időtálló, és nem is lehet az: ha nem lenne rugalmas, a folyton
változó körülményekhez alkalmazkodni képes, akkor nem tudná betölteni a
feladatát. Természetesen a jog is törekszik a kontinuitásra, a megbízhatóságra
és kiszámíthatóságra, de összességében az állami aktusok időben
meghatározottak, aktualitásukat veszthetik. (Egyetlen ellenpélda a német
alkotmány 79. cikkében meghatározott „örökkévalósági klauzula”, mely olyan
értékeket igyekszik múlhatatlanná tenni, mint a föderatív államberendezkedés,
vagy az emberi méltóság. Természetesen ennek a hátterében a 20. századi német
történelem tragikus időszaka áll. A klauzula léte bizonysággal szolgál;
mégiscsak lehet a történelemből tanulni).
A
jogi dogmatika tehát a hatályos és a többség által elfogadott jogrend
szisztematikus összefoglalására törekszik, meghatározott probléma és
szabályozási területeket vizsgál, a fejlődést és továbbképzést szolgálja. A
fogalmi meghatározás további kérdéseket vet fel;
1; Hogyan jön létre a jogdogmatika?
2; Mire alapítja érvényességi igényét?
3; Mik a funkciói?
Bár
a jogászok feladata az élet által produkált helyzetek megítélése és az élet
irányítása, annak sokoldalúsága, tarkasága és dinamizmusa messze túlmutat a
szabályozási lehetőségeken, legyen a jogalkotó bármilyen fantáziadús.
A
fejlett társadalom variábilissága és fejlődésének elsöprő gyorsasága a jogtudományt
kihívás elé állítja, hiszen a jogalkotástól elvárja, hogy valamennyi felmerülő
kérdésre –beleértve az előtte ismeretleneket is- adekvát szabályozást nyújtson,
az igazságszolgáltatástól pedig az, hogy az eléje kerülő és hatáskörébe tartozó
ügyekre ésszerű időn belül megoldást adjon (erre a kötelezettségre még a
jogszolgáltatás megtagadásának tilalma is ráerősít).
Természetesen
sem a jogdogmatika, sem az igazságszolgáltatás nem tévedhetetlen. Az
igazságszolgáltatás feladata nem egyszerű, hiszen amikor korábban még fel nem
merült jogkérdést kell elbírálnia akkor sötétben tapogatózva halad a járatlan
úton, ráadásul kétszeres nyomásnak van kitéve, mert egyrészt az eljárás
jogszerűségének abszolút támadhatatlannak kell lennie, másrészt ésszerű időn
belül kell döntést hozni.
A jogdogmatika az eddig felvetett megoldásokat gyűjti,
elemzi és értékeli. A jogtudománynak tehát nem egyszerű lépést tartani a
rohamosan fejlődő valósággal, és így is együtt kell élni a tudattal, még a
dinamikus dogmatika eredményei is rövid életűek.
Tekintettel
arra, hogy a nyitott kérdésekre a legritkább esetben lehet egyértelmű igennel
vagy nemmel válaszolni, a jogászok kapaszkodókat keresnek. Ezek a
jogösszehasonlítás tapasztalatai, illetve a mércének tekintett demokratikus
államok parlamentjei által nyújtott megoldások. Egy adott álláspont képviselői
természetesen a sajátjukat mindig különösen igazságosnak tartják, és ez el is
vezet a jog és igazságosság problémájához.
A
jogi tételek viszonylagosságát mi sem bizonyítja jobban mint az, hogy
ugyanannak a kérdésnek teljesen ellentétes megítélésével találkozunk a bírósági
határozatokban, a parlamenti vitákban, sőt, akár a legfelsőbb bíróság iránymutatásaiban
is. A jogdogmatika feladata az lenne, hogy az ellentmondások ezen erdejében
utat mutasson, megadja az elsőbbséget élvező megoldást. A dogmatikai
igazságossággal kapcsolatban azonban fel kell hívni a figyelmet arra; objektív,
természettudományi értelemben vett igazságossága sem a jogi normáknak, sem a
jogdogmatikai tételeknek nem lehet.
Tisztán
kell látni, hogy ez az igazság meghatározott egyrészt az idő, másrészt az
egyéni értékítélet által, hiszen már maga a norma létrejötte is értékválasztás
eredménye; a jogalkotó elképzelése arról, hogyan is kéne az embereknek
egymással együtt élni. A cinikus álláspont szerint az aktuális jogdogmatika
tétel csupán a lehetséges tévedések legújabb állomása.
A
20. századi és különösen az első világháború utáni német jogalkotás
megteremtette a törvények uralta államból, a bíró alkotta jog által uralt
államba való átmenetet. A folyamat első közismert állomása a clausula rebus sic
stantibus teljesítési kifogásként való elismerése volt a BGB alkotóinak akarata
ellenére.
A
bírói jogalkotásnak valamennyi jogterületen létjogosultsága van és nem csak ott,
ahol a jogalkotó kedv visszafogott, vagy akár teljesen hiányzik. Ezekben az
esetekben a jogviszonyok szereplői a bírói döntést tekintik irányadónak
viselkedésüket ehhez fogják igazítani.
Természetesen
a bíró alkotta jog kvantitatív előrenyomulása, kvalitatív elsődlegessége a jogi
dogmatikán is nyomott hagyott. A Legfelsőbb bíróság korábban soha nem látott
mértékben lép fel professzionális jogalkotóként, ami új dimenziót ad annak a
kérdésnek, is, hogy honnan származik a jogdogmatika; az LB által létrehozott
produktum, vagy a törvényhozás, a bírói gyakorlat és az irodalom
együtthatásából születik? A másik kérdés, mennyiben van hatással a bíró alkotta
jog a jogdogmatika alapelveire? Tekintettel arra, hogy az LB vitathatatlanul
jogalkotó és módosító szerepet tölt be, a dogma szó jelentése egyre inkább közelít
az eredeti értelmezéshez; kötelező tételt jelent.
Bár
a politika elbagatellizálja a kérdést, túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a bírói
jog uralmába való átmenet újraértelmezte a hagyományos alkotmányosságfogalmat.
A jogalkotás soha nem látott mértékben került át az igazságszolgáltatás
területére, mely tekintettel a gondosan körülbástyázott bírói függetlenségre (a
helyi bíróságokon a bírák kinevezése élethosszig tart, az alkotmánybíróságon 12
évig), politika oldaláról gyakorlatilag korlátozhatatlanná vált. Már az is kétséges, hogy ebben az értelemben
egyáltalán parlamentáris demokráciáról lehet –e beszélni Németországban.
Természetesen ez a dogmatikán is nyomot hagy, mert míg
korábban a jogi minőség meghatározásában egyértelműen a törvény játszotta a
vezető szerepet, ma már a Legfelsőbb Bíróság gyakorlata adja meg a koordinátákat
(különösen, mivel a német Alkotmánybíróság nem csak valamely norma alkotmánynak
való megfelelőségét vizsgálja, hanem iránymutatást is ad a Parlamentnek; mi az,
ami a bíróság előtt jogszabályként egyáltalán megáll a lábán). Ez a folyamat
messzemenő következményekkel jár;
1; A Legfelsőbb Bíróság iránymutatásainak nem
ritkán nagyobb a kötőereje, mint az eljárási szabályoknak.
2; Megkérdőjeleződik az alkotmányban lefektetett
funkciómegosztás helyessége
3; A politikai befolyás növelésére való kísérlet.
Hogy
a bírói jogalkotás erősödése nem kerülte el a politika figyelmét abból is látszik,
hogy milyen szenvedélyes küzdelem folyik egy-egy magasabb bírói pozíció
betöltéséért. Azt, hogy e küzdelem során a nagy pártok olykor a politikai
megbízhatóságot a bírói függetlenség elé helyezik, nem lehet nem észrevenni.
A
jogdogmatika számára a fejlődés ezen iránya elsősorban az átláthatatlanság
veszélyét hordozza. Az ellentmondások már a parlament által alkotott jog
esetében is kikerülhetetlenek, bár a minisztériumok törvényelőkészítő
munkájának szűrő funkciója valamelyest javít a helyzeten. A bírói jogalkotásban
ilyes fajta segítség nincs, és nem ritkák a Legfelsőbb Bíróság és az
Alkotmánybíróság iránymutatásai közti ellentmondások, sőt ezen bíróságok egyes
tanácsai közti véleménykülönbségek, nem beszélve a jogszabály szövegével
kifejezetten szembemenő értelmezésekről.
Tökéletes
megoldásokat a bírói jog sem tud szolgáltatni. Vannak törvényellenes,
célszerűtlen, aránytalan… egyszóval: rossz döntések. A gond csak az, hogy az
eljárásjogból fakadóan a Legfelsőbb bíróság döntéseinek van egy speciális tulajdonsága;
az LB jogerősen téved. Legyen tehát a döntés bármilyen rossz; a jogi,
politikai, társadalmi és gazdasági környezetre hatással lesz.
A
bírói jog jelentőségének növekedésével a jogtudomány hagyományos, a 19.
században betöltött szerepe, amikor egy-egy jogtudós szaktudása még jogászi
jogként érvényesülhetett, jelentősen megváltozott.
Az
átalakulás során a jogtudomány leginkább készségesen követte a bírói gyakorlat
által újjáteremtett helyzetet. Feltűnő, hogy mind a jogtudomány, mind a jogi
oktatás oldaláról csak ritkán hallani kritikus hangokat, annál inkább jellemző
a szolgalelkű és meglehetősen fürge alkalmazkodás.
A
jogtudomány visszaszorult a szisztematikus elemzés illetve a belső
ellentmondások feltárásának területére, hatása nem a jogalkotásban, hanem
érveinek meggyőző erejében rejlik, leginkább ott, ahol a bírói jog
ellentmondásokkal terhelt. A jogtudomány leghatásosabb módszere a nyílt szakmai
vita, mely teret enged az alternatív vélemények összecsapásának, a gond viszont
az, hogy az utóbbi években megfigyelhető az a tendencia, hogy az LB kizárólag a
helyeslő véleményekről hajlandó tudomást venni. Az eredménye ennek az, hogy az
LB ellentmondásos döntéseit hiába kritizálják a szakirodalomban, a
kommentárokban és szakkönyvekben uralkodó, követendő és hiteles véleményként
jelennek meg.
A kutatással, vizsgálódással és alternatív megoldások
ajánlásával a jogtudomány de facto jelen van a szakmai köztudatban. A
jogalkotás azt szemezgeti ki persze a vélemények közül, ami céljának megfelel,
de ily módon a jogtudomány mégis hatással tud lenni a jogalkotásra.
A
dogmatika és a jogtörténet a jogdogmatika funkciójából eredően évszázadok óta
kéz a kézben jár. A jogdogmatika feladata mindig is a tapasztalatok gyűjtése,
elemzése és következtetések levonása volt.
Semmilyen
jogdogmatikai törekvés nem mondhat le a történelmi távlatokban való
gondolkodásról, mert ez teret engedne a napi politikai befolyásnak és az amúgy
elkerülhető érték ellentmondásoknak. Összességében tudományos vakrepüléshez
vezet.
A történeti szemlélet fontosságát módszertani kérdésekben
nem lehet eléggé hangsúlyozni. Ha erről lemondunk, az részben azt jelenti, hogy
a jogalkotás célkitűzéseit elhanyagolhatónak tekintjük, részben pedig teret
enged egyedi jogpolitikai célkitűzések érvényesülésének.
A jogalkalmazásnak ahhoz, hogy értelmezése az
alkotmánynak megfelelő legyen, mindig azzal kell kezdenie, hogy feltesz két
kérdést;
1; Mi volt a kiindulópont, ami a jogalkotást
ösztönözte?
2; Mi volt a jogalkotó célja?
Ezen
kérdések megválaszolása nélkül nem lehet megérteni a mélyebb összefüggéseket.
A
joganyag ma már méreteinél, ellentmondásosságánál és hiányosságainál fogva
meglehetősen széttöredezett. A jogdogmatika feladata a jogszabály halom
szisztematikus szempontok szerint való rendezése, általa lesz a jog érthető,
tanítható, tanulható és alkalmazható.
A
dogmatikai alaptételek megoldási mintákat nyújtanak különböző jogi területek
problémáira. Amennyiben elfogadottá válnak kiszámíthatóvá teszik a bírói
gyakorlatot, hiszen előrelátható lesz, hogy egyes kérdéskörökben a bíróság hogy
dönt. Különös jelentősége van ott, ahol a törvényi szabályozás hiányos vagy
pontatlan.
A
dogmatika a lehetséges és felvetődő megoldási javaslatokat és értékeléseket
elemzi, és kész megoldási javaslatokat kínál, lehetőséget adva ezzel a
joggyakorlatnak arra, hogy ne kelljen minden egyes alkalommal a vitás
kérdéseket és a lehetséges megoldásokat végigzongorázni.
Tekintettel
arra, hogy a dogmatika alátámasztott kritikai analízisen nyugszik, a gyakorlat
számára nehezen megkerülhető. Aki a fennálló dogmatikai árral szemben akar
úszni, annak vagy jobb érveket kell felsorakoztatnia, vagy bizonyítania kell,
hogy a dogmatika tudatosan szembemegy a jogalkotási célokkal.
Az
irányvonalak kijelölésével gátat vet a parttalan értelmezési vitáknak, és a
jogalkotás számára is támpont lehet a szükséges reformok tekintetében.
A
dogmatikával szemben gyakori fenntartás, hogy a már meglévő megoldásokat
igyekszik bebetonozni. Ez semmi esetre sincs így, a dogmatika feladata éppen a
mindenkori jogrendszer ellentmondásainak kiszűrése, megoldási minták nyújtása,
így alapját képezi a jog kritizálásának illetve továbbfejlesztésének.
A
jogdogmatika a kritikai tevékenység tudományos háttere, érveket,
szakkifejezéseket, tapasztalatokat szolgáltat. Ebből adódóan (is) történetű
szemléletűnek kell lennie, mert a történetietlen dogmatika eleve kódolva van a
tévedésre.
A
jogpolitika a politikának és társadalomnak az állam által alkotott és
érvényesített normák által létrehozott rendszere. A jogszabály a politikai
akarat normatív megjelenése.
A
jogdogmatika kísérlet a mindenkori jog ellentmondásmentes értékrendszerként
való megmagyarázására racionális érvek segítségével. A dogmatika a jelentős
elveket – felülemelkedve a konkrét jogi ellentmondásokon - egy jog feletti
szférában foglalja össze, így képzi bázisát a szisztematikus jogfejlesztésnek.
A
dogmatika nem csupán rendszerez, hanem minden dogmatikai tantétel magában
foglal valamely, a jogrendszerben lefektetett alapértéket. Uralkodó nézetként
való elismerése a vázát képzi valamennyi társadalmi és jogi rendnek, így tartósságot
biztosít. Bár tudomány mivoltából fakadóan terminológája absztrakt és semleges,
a jogdogmatika alapját nem csupán a formállogika képezi, hanem értékválasztások
és szabályozási céltételezés is.
A
dogmatikai tételek formálása több szinten történhet. A jogalkotó a
szabványosítás útján a jogrendszer alapjaiba nyúlhat bele, dogmatikai tételeket
változtathat meg, vagy emelhet ki anélkül, hogy ez az új előírásokban
egyértelműen megmutatkozna. Még bújtatottabb módon képes alapvető
változtatásokra a Legfelsőbb Bíróság esetjoga. A dogmatika fejlesztésében a
jogtudomány szintén részt vesz a reform- illetve fejlesztési javaslatai útján.
Mindegy,
hogy honnan indul ki, a jogdogmatika átalakítása vagy fejlesztése jogpolitikai
cselekedet, így aki erre az útra lép etikusan kell eljárjon, és felelősséget
kell vállalnia a következményekért. Mérlegelni kell, hiszen minden új
fogalommal és alaptétellel a javaslattevő megváltoztatja a politikai és
társadalmi valóság egy darabját.
Az alábbi mondat idézet az
USA Legfelsőbb Bíróságának egy jelentős bírájától származik;
„Persze, hogy mint
Legfelsőbb Bíróság az alkotmány hatalma alatt állunk. De hogy mit mond az
alkotmány, azt mi döntjük el”
Ha
a német Legfelsőbb Bíróság és Alkotmánybíróság szerepére gondolunk, ez a mondat
különösen aktuális. Ezek, mint a jogértelmezés kizárólagosan hiteles gyakorlói
alapjaiban határozzák meg a jogdogmatikát. A bíróságok függetlenek, csak a
törvényeknek vannak alárendelve, feladatuk a jog és a törvényesség szolgálata.
Annak jelentőségét tehát, hogy a Legfelsőbb Bíróság melyik jogértelmezést
választja, nem lehet eléggé hangsúlyozni, hiszen döntő hatással van a
demokratikus jogállam fejlődésére.
Arra
gondolhatnánk ezek után, hogy a bíróságok a törvényeknek és alkotmánynak
megfelelő jogalkalmazás élharcosai, ám a gyakorlatot szemügyre véve nehezen
nyomjuk el a kétségeinket. Itt nem formális apróságokról, hanem alkotmányos
kérdésekről van szó, a jogállamiságról, a hatalommegosztásról.
A
Legfelsőbb Bíróság munkáját közelebbről ismerő szakemberek véleménye szerint
nincs stabilan kialakított módszertana a vitás kérdések eldöntésének, ami
roppant veszélyes ha belegondolunk, hogy a bíró feladata az objektíve legésszerűbb
értelmezés kimunkálása lenne. Attól a logikai csapdától, hogy az objektíve legésszerűbb
megoldás a bíró szubjektumán átszűrődve születik meg, mindenki nagyvonalúan
eltekint. A döntések okai eltérőek sőt, ellentmondásosak, a metodika
tisztázatlan, ami igencsak megnehezíti a stabil és következetes jogdogmatika
kialakítását, nem beszélve a jogbizonytalanságról és kiszámíthatatlanságról
egyes jogterületeken (pl.: Munkavállalók felelőssége).
Meglepő,
hogy a rendezés igénye gyakorló jogászok oldaláról csak ritkán merül föl. Alig
találunk olyan államot és kevés az olyan jogászgeneráció, mely 1919 és ’90
között olyan mértékű metodikai know-how-t nyert volna a jogrendszer folyamatos
átértelmezéséből, mint a német. Elmondhatjuk, hogy a 20. század német
jogásztársadalma az 1919-es, 1933-as, 1945/49-es és 1989/90-es fordulatoknak
köszönhetően valóságos fordulat szakértővé vált. Talán itt érik be a késői gyümölcse
annak, hogy ezen rendszer és ideológiaváltások elemzését a német jogi
oktatásból kiszorították?
[1] Bernd Rüthers: Rechtsdogmatik und Rechtspolitik unter dem Einfluß des Richterrechts. Trier, Inst. Für Rechtspolitik, Rechtspolitisches Forum 15. 2003.