Karácsony András
Schelsky és az értelmiségi uralom
A kutatóként, tanárként,
tudományszervezőként, politikai publicistaként jelentős hírnevet szerzett
Helmut Schelskynek tudományos és a már korábban lezárult tudománypolitikusi
pályája végén azzal kellett szembe nézni, hogy fizikai halála előtt
társadalmilag halottá nyilvánították. Miként Horst Baier (1986:4) fogalmazott
nekrológjában: "jelképes erejű, hogy nem csupán az akadémiai intézményeken
kívülre, hanem a német nyelvterület határára űzték" az utolsó éveit
Burgenlandban töltő Schelskyt.
Miért ez a már-már érthetetlen
elutasítás a háború utáni német szociológia egyik legjelentősebb alakjával
szemben? E kérdés akkor is választ kíván, ha tudjuk, az elutasítás nem volt
teljes körű, sőt igencsak nagyhatású gondolkodók - pl. Krawietz, Lübbe, Luhmann
-, s mellettük a Schelsky-emlékkötetekben (Kaulbach-Krawietz, 1975; Pohlmann,
1980; Weinberg-Krawietz, 1985; Baier, 1986) publikáló fiatal társadalomkutatók
a Schelsky-ellenes értelmiségi közvéleménnyel szemben fenntartották és
hangsúlyozottan kifejezték a tudományos értékelés igényét, azaz a
tudományos kritikára és nem pedig a politikai-morális megsemmisítésre való
törekvést. Schelsky ugyanis a társadalomkritikai elkötelezettségű
filozófusokkal, szociológusokkal vívott alapjában politikai relevanciájú viták
eredményeként vált az értelmiségi diskurzusban "nem kívánatos
személyiséggé". E kiűzetést nem teszi elfogadhatóvá, hogy maga Schelsky
egyáltalán nem vágyott elismerésre ebben a közegben. És ezzel máris a
szociológia egyik folyamatosan jelenlévő és központi problematikájába
ütköztünk: szaktudományos kutatás-e a szociológia, aminek megítélése
kizárólagosan a tudományos közösségre tartozik avagy kitüntetten politikai
relevanciájú, az "emancipációt" szolgáló társadalomkritikai látásmód,
s mint ilyennek az alapvető értékelési színtere inkább a különböző indíttatású
ám a társadalom egészére vonatozó nézeteket fókuszáló értelmiségi közvélemény?
Noha e kérdésre adott válasz
szociológiai összefüggése sem elhanyagolható, s ennyiben a szociológiai
önreflexivitás része, azaz a válasz értelmezési horizontját körülírja a
politika és a tudomány konkrét viszonyrendszere, a társadalom tagoltságának az
formája, melyben a szociológus tevékenykedik; azonban egyúttal túlmutat a
szociológiai önreflexión, mert nem mentes személyes meggyőződésektől.[1]
Schelsky esetében e dilemmára
"kevert" választ találunk. Ugyan folytonosan demonstrálta a tudomány
autonómiáját - ezt mutatja az is, hogy amikor a szociológia átpolitizálódását
tapasztalta, akkor önmagát "antiszociológusként" meghatározva
átpártolt a jogtudományokhoz -, azonban a baloldali társadalomelmélettel
folytatott elméleti és publicisztikai vitájában nem tartózkodott a politikai
értékelésektől sem. Noha a szociológia problémavilágának vizsgálatát a
hatvanas-hetvenes évek kordiagnózisává tágító Schelsky határozottan szemben
állt a polgári világ uralma alóli emancipációt szorgalmazó társadalomkritikusok
nézeteivel, sőt e transzcendáló törekvésekkel szemben megvédendőnek tartotta a
köztársaságot, de a vitapozíció mögött kirajzolódott egy - bármennyire is
meglepő - a legfőbb vitapartner, a Frankfurti Iskola gondolatvilágával
rokonítható elkötelezettség, mégpedig az, hogy a tudományos álláspontok
elemzésébe Schelsky is bevonandónak tartotta az eszmék társadalmi-politikai
következményeinek vizsgálatát. Éppen ez magyarázza, hogy élete utolsó évtizedében publikált munkáiban
kevésbé foglalkozott a "frankfurti" eszmék immanens-tartalmi
elemzésével, kritikáinak tárgya inkább a filozófiai-szociológiai gondolatok
tudományon kívüli hatása volt.[2]
Az alábbi oldalakon Schelsky
munkásságának két egymáshoz erőteljesen kapcsolódó témakörét tárgyalom: miben
áll a szociológia feladatköre, és a szociológia "kulcstudománnyá"
válása miként függ össze az értelmiségi uralommal? Ezt megelőzően azonban
szükségesnek látom pályafutásának rövid bemutatását, nemcsak azon okból, mert
egy olyan gondolkodóról van szó, aki a hazai szociológia számára eddig szinte
ismeretlen maradt, hanem mert így jelezhetem azokat a nem elméleti tényezőket
is, melyek nem csekély mértékben hozzájárultak a fenntiekben már említett
Schelsky-ellenességhez.[3]
Egy
provokatív életpálya
Schelsky Chemnitzben született
1912-ben, a königsbergi és lipcsei egyetemeken tanult történelmet, pedagógiát,
filozófiát és szociológiát, tanárai Hans Freyer és Arnold Gehlen voltak.[4] E két egyetemen tanított filozófiát,
majd 1938-ban Gehlennél habilitált egy Thomas Hobbes-ról szóló munkával,
melyben nemcsak a korabeli német Hobbes-értelmezésekkel (elsősorban Carl
Schmitt-tel) vitázott, hanem megfogalmazta saját politikai-filozófiai
antropológiájának alapvonásait is. 1939-45 között katonai szolgálatot
teljesített. Közben 1940-től másfél évig Budapesten tartózkodott mint Freyer asszisztense,
aki ekkoriban a budapesti német kulturális intézet vezetője volt. 1945-től
1948-ig a Vöröskeresztnél dolgozott, amikor is visszatért az akadémiai-oktatási
pályára. Szociológus professzorként a hamburgi és a münsteri egyetemen töltött
be meghatározó pozíciót. Rövid a felsőoktatási reformokkal összefüggő
bielefeldi kitérő után 1973-ban tért vissza Münsterbe, ahonnét 1978-ban vonult
nyugdíjba. Az utolsó éveit jórészt Burgenlandban töltötte (Schelsky, 1981,
Krawietz, 1975: XIV-XVI.). 1984-ben hunyt el.
Fontosabb kutatási témái: család- és
ifjúságszociológia (elsősorban a háború utáni helyzet elemzése), üzem- és
iparszociológia (a technikai civilizáció problémáival összekapcsolva),
tudomány- és oktatásszociológia, értelmiségkutatás, funkcionárius kutatás. A
felsorolt témakörökben nemcsak elméleti munkák, hanem empirikus kutatások
sokasága is említést kíván (Krawietz: 1985, 12-22). A kutató, egyetemi oktató
tevékenység mellett politikai publicistaként, tudományszervezőként és
oktatáspolitikusként is fontos szerepet töltött be.
Schelsky életrajzi vonatkozásban
többszörösen is problematikus gondolkodóként jelent meg a német tudományos
nyilvánosságban. Egyfelől tudományos pályájának korai, a nemzetiszocializmus
alatti szakasza miatt folyamatosan tapasztalta a gyanakvást. A terhet
elsősorban nem az egyetlen még egyetemistaként publikált
"népi-szocialista" írása ("Sozialistische Lebenshaltung"
1934) miatt kellett viselnie - noha 1966-ban vezető szociáldemokrata
politikusok ezt a szemére vetették -, nem is a katonai illetve a
politikai-kulturális adminisztrációban Budapesten eltöltött szolgálat ténye
jelentette, hanem az, hogy intellektuálisan a "lipcsei
iskolából" származott. Ugyanis Schelsky - barátjával, a logika területén
jelentőset alkotó Gotthard Güntherrel együtt (Schelsky-Günther, 1937) - Freyer
és Gehlen tanítványként a háború utáni évtizedekben is a "lipcsei
iskolát" reprezentálta (Üner, 1986:5-19). Hogy ez inkább hátránnyal járt,
arról Schelsky (1981:135-159) visszaemlékezésében olvashatunk, csak egyetlen
mozzanatra utalva: a hatvanas évek elején Plessner azzal az indoklással
futtatta zátonyra Schelsky interdiszciplináris kutatási tervét - mely tervet a
hatvanas évek végén a bielefeldi egyetem alapításakor sikerült csak Schelskynek
megvalósítani -, hogy a német tudomány számára egy ilyen fontos fejlődés
tekintetében nem lehet bizalmat szavazni egy "Gehlen-tanítványnak", a
"lipcsei iskola" képviselőjének, s ez - Schelsky szerint - ki nem
mondva azt jelentette, hogy egy egykori nácinak.[5]
Ezzel máris a második problematikus
epizódhoz érkeztünk: Schelsky 1981-ben publikált visszaemlékezéséhez, mely
főképp a háborút követő időszak bemutatásával érintett érzékeny pontokat. E
könyv oldalain részletesen és kritikától egyáltalán nem mentesen olvashatunk,
hogy kövessem az előbbiekben már felidézett fonalat, Helmuth Plessnerről, ami természetesen
Plessner tisztelőinek tetszését egyáltalán nem nyerte el. A kritika nem
Plessner tudományos kvalitására és teljesítményére vonatkozott, hanem
tudományszervezői, tudománypolitikai - az oktatás és a kutatás területén
hatalmi funkciókat egyébként igencsak halmozó - szereplésére.[6] Schelsky azt vizsgálta, hogy a
jelentős befolyással rendelkező Plessner viselkedése a tudományos
közösségben milyen mintát közvetített? A megvont egyenleg egyáltalán nem volt
hízelgő Plessnerre nézve, ám igazán provokatív ebben a személyes beszámolóban
az volt, hogy éppen Freyerrel szembeállítva marasztalta el Plessnert mint
antidemokratikus magatartású tudóst. Azért volt ez a megállapítás különösképp
provokatív, mert ismert, hogy Plessner svájci emigrációval tiltakozott a
nemzetiszocializmus diktatúrájával szemben, miközben Freyer elfogadta a náci
rezsimtől a tudományos-kulturális reprezentáns szerepét, budapesti tartózkodása
is ennek jegyében telt el. Schelsky nem vitatta ezt a különbséget, de emellett
azt is fontos kérdésnek tartotta, hogy a tudomány intézményeinek világán belül
miképp viselkedett e két szociológus? És ebből szempontból Freyerre mint a
tanítványok önállóságát elismerőre, intellektuális autonómiájuk segítőjére
emlékezett - talán e minta követéséből is fakadt, hogy Schelskynek sem volt
elméletét követő tanítványa -, míg Plessner a tudományos közösségen belül mások
önálló döntéshozó képességét nem mindig hajlott elfogadni. Legalábbis ezt
mutatja például, hogy amikor az ötvenes évek végén a német szociológiai
társaság elnökségébe a választási eredmények alapján "frankfurti" nem
került be, akkor Plessner, mint elnök, ennek ellenére önkényesen meghívta az
elnökségbe Adornót, mondván, lehetetlen állapot, hogy nem képviseli senki a
Frankfurti Iskolát a német szociológiai társaság elnökségében. Akkor és ott
senki sem mert tiltakozni az antidemokratikus eljárás ellen, maga Schelsky is
csak később mondott le elnökségi tagságáról (Schelsky, 1981, 141-142).
A különbözőségeket erőteljesen
kontrasztolva megállapítható, hogy amíg Plessner az antidemokratikus politika
feltűnésével a tudomány autonómiájának értékteliségét demonstrálta a
közreműködés megtagadásával, azaz emigrációjával, ám a demokratikus szabályokat
elfogadó életben már nem tartózkodott e szabályok megszegésétől a tudományon
belül; addig a tudomány szférájának politikai instrumentalizálását elfogadó
Freyer a tudomány belvilágában az egyenrangúság elvét érvényesítette. E
különbözőség mögött azonban hasonlóság rejtőzik, s ennyiben Schelsky
értelmezése feltétlenül kiegészítésre szorul. Ugyanis mindkét említett
szociológus egyaránt feltételezte, hogy a tudományon belüli világ normái
elválaszthatók a tudomány - környezet viszony konkrét mibenlététől.
A visszaemlékező Schelsky a
személyes benyomások rögzítése mellett arra is talált alkalmat, hogy tudományos
elemző módján típust alkotva összegezze tapasztalatait. Felvetette, hogy
gyakorta "szellemi ikrek" kibékíthetetlen viszályába ütközünk.
Szellemi ikreknek nevezve azon gondolkodókat, akik elméleti alapállásukban, a
világhoz való intellektuális viszonyukban nagyon hasonlatos álláspontot
képviselnek, ám másodlagos - pl. politikai felfogásukból következő
meggyőződésük vagy éppen saját originalitásukba vetett túlzottan erős hitükből
fakadó - ellentétek miatt, igencsak vitatkoznak egymással. Schelsky szerint
ilyen volt például Max Weber és Max Scheler, vagy az utóbbi két tanítványának:
Gehlennek és Plessnernek viszonya, illetőleg Heidegger és Jaspers kapcsolata.
Schelsky pályafutásának kezdeti és
záró időszakából felidézett momentumok után érdemes pillantást vetni a hatvanas
években befolyásos oktatáspolitikusként szereplő Schelskyre is. A hatvanas évek
közepén kezdetét vette NSZK-ban egy széles körű felsőoktatási reformfolyamat. A
Szövetségi Köztársaságnak ugyanis, hasonlóképp a többi nyugat-európai
országhoz, két fontos problémával kellett szembenézni, egyfelől azzal, hogy a
társadalmi munkamegosztás fokozódó differenciálódását miként kövesse a
felsőoktatás specializálódása, másfelől pedig az elitoktatást végképp
lehetetlenné tette a főiskolai-egyetemi hallgatók számának robbanásszerű
növekedése.[7] A tömegoktatás újféle intézményi
szervezetet kívánt. A hatvanas évek elején az NSZK-ban ezt a régi egyetemek
kibővítésével, átszervezésével még megvalósíthatónak gondolták, ám néhány évvel
később már az az elképzelés nyert teret, mely új felsőoktatási intézmények
alapítását állította középpontba (Ellwein, 1992:243-263). Néhány a reform által
érintett egyetem: Dortmund, Bielefeld, Düsseldorf, Münster.
Schelskyt 1965. január 20-án kérték
fel, hogy a tudománypolitikai koncepció kidolgozásával vegyen részt ebben a
programban, s így hamarosan egyik főszereplővé lépett elő. A feladatok sokasága
szinte lehetetlenné tette a tudományos kutatás folytatását, ám kárpótolta
Schelskyt, hogy egy régóta vágyott ötlete a német felsőoktatás reformjában
megvalósíthatónak tűnt. És ez nem volt más mint, amit Plessner félévtizeddel
korábban meghiúsított, azaz egy interdiszciplináris kutatóközpont létrehozása.
A kutatóintézet a bielefeldi egyetemen alakult meg, mely egyetemet egyébként
Schelsky az oktatáspolitikai elvei szerinti "mintaegyetemnek" szánta. [8]
Schelsky egyetempolitikai
elképzelései egy régi, sokak szerint már elavult gondolatba akartak újra életet
lehelni, s ez a "kutatás és tanítás" egységét megfogalmazó
humboldti eszmény volt. Miként Hermann Lübbe (1986:160) a reformra
visszaemlékezve fogalmazott: Schelsky ekkori radikális újító elképzelései
mögött radikálisan konzervatív koncepció állt.[9]
Schelsky szociológusként és egyetemi
oktatói tapasztalata alapján is tisztában volt azzal, hogy noha az egyetemek
"általában vetten" támogatják a reformot, azonban az oktatási
intézmények konkrét megújítása csak "kívülről" valósítható meg, és ez
az állami alapító feladata. Az egyetemek önigazgatása, mivel a már létező
szerkezethez és a professzorok adott közösségéhez kapcsolódott, nem volt
érdekelt a nagyobb változtatásokban. A felsőoktatás reformja tehát az
egyetemekkel, azaz a német tudomány professzor társadalmával való összeütközés
lehetőségét magában hordozta, s ez nem is váratott sokáig. Az
oktatási-tudományos szféra elitje ahol tudott ellenszegült, hol az egyetemi
lokálpatriotizmusból fakadó féltékenység miatt, hol pedig a financiális
forrásokért való küzdelem állította szembe a "régi" és "új"
egyetemeket.
Schelsky tehát nem az egyetemek
önigazgatásában csalódott, mert elsősorban nem is tőlük várta a támogatást.
Inkább az állami adminisztráció bátortalansága miatt vesztette el reményét.
Többet várt tőlük. Feltételezte, amennyiben megbízták a felsőoktatási reform
szakmai irányításával, akkor szilárdan támogatják is ez irányú tevékenységét.[10] Schelsky többek között a háború
utáni évtizedek szisztematikus kutatását szorgalmazta, és a kutatások
támogatása révén az állami adminisztrációtól a Német Szövetségi Köztársaság
negyedszázados története melletti nyomatékos kiállást várta, mégpedig azokkal a
törekvésekkel szemben, melyek ezt a történetet és ezzel a köztársaságot
delegitimálni akarták. Egy Schelskyhez közelálló szociológus, Luhmann
évtizedekkel később így emlékezett vissza Schelsky oktatáspolitikusi
szereplésére: "Jóllehet szociológus volt, de alábecsülte az ellenállást,
mégpedig az egyetemisták és asszisztensek emancipációs neurózisát, és figyelmen
kívül hagyta, hogy a minisztériumi bürokraták jobbára csak szónokolnak"
(Luhmann, 1992:50).[11]
Schelsky 1970-ben búcsút vett a
felsőoktatás-politikától, majd a német egyetemek történetében egyedülálló módon
a bielefeldi szociológia tanszékét a münsteri egyetem jogszociológiai
tanszékére cserélte. Schelskyre nem illik az a séma, ami sok német professzorra
igen - ne feledjük 1968 után vagyunk -, akik a diákmozgalmaktól megrémülve
először rezignálttá, majd végül konzervatívvá váltak. Nemcsak azért nem illik,
mert Schelsky konzervativizmusa régebbi keletű, hanem mert a hatvanas évek végi
diákmozgalmak egyáltalán nem okoztak meglepetést Schelskynek, sőt az ötvenes
évek második felében a "szkeptikus generációt" elemző könyvében már
előrejelezte, hogy várhatóak ezek a mozgalmak (Schelsky, 1957).
Az oktatás- és tudománypolitikai
pálya elhagyása magyarázható az állami adminisztráció túlértékeléséből
következő csalódással, ám hogy Schelsky ezt követően is heves támadásnak volt
kitéve az értelmiségi közvéleményben, ez már mással függött össze. Ennek az
ellenséges hangulatnak a létrejöttében alapvető szerepet játszott, hogy a német
értelmiséget uralmi törekvésekben marasztalta el, sőt szent intézményeiket (pl.
Heinrich Böllt és egy ismert hírmagazint, "Der Spiegel"-t)
erőteljesen kritizálta. Schelsky a szociológia feladatainak elemzéséből
kiindulva jutott arra a megállapításra, hogy a szociológia, pontosabban annak
egyik változata kulcsszerepet kapott a tudományon kívül, a társadalom
értelemvilágának meghatározójaként lép fel, s e szerepében az értelmiség uralmi
törekvéseibe illeszkedik.
A következő oldalakon először azt
tekintem át, hogy Schelsky miben látta a szociológia feladatát, majd az
értelmiségi uralommal kapcsolatos elgondolásait elemzem, s végül azt, hogy
ebben az uralmi kontextusban miként került központi helyre a baloldali
társadalomelmélet?
A
szociológia feladata és az értelmiség uralmi helyzete
Schelsky abból indult ki, hogy a
társadalomtudós tevékenysége nem csupán utólagos és a reflexiójától függetlenül
zajló társadalmi valóság távolságtartó reflexiója, hanem maga is része a
társadalmi valóságnak. A világ társadalomtudományban megvalósított rekonstrukciója
egyúttal az ember "újjáteremtése" is (Schelsky, 1965:439-480;
1975:259-266). Ebben az összefüggésben a szociológia elméleti, empirikus és
gyakorlati feladatait hangsúlyozta.
- Schelsky
számára a szociológia elsősorban mint a társadalmi cselekvés szisztematikus
elméleti és empirikus tudománya értendő.
-
Másodsorban - mint gyakorlati tudomány - orientációt ad, azaz közvetíti a
társadalmi rendről, s benne az individuum helyéről szóló elképzeléseket. Ez az
orientáció kétirányú:
a) Egyfelől
a döntéshozókat orientálja, amit tanácsadásnak, szakértői közreműködésnek
nevezünk. S itt világosan különbséget kell tenni a politikus és a tanácsadó
között. A tudós szakértelmét sohasem lehet demokratikusan, azaz politikailag
legitimálni, legitimációja a tudományhoz, a tudományos közösség értékeléséhez
kötött. A politikus tevékenysége viszont demokratikus legitimációt kíván.
b) Másfelől
a nyilvánosság médiumán keresztül különböző területekre (jog, politika,
gazdaság stb.) vonatkozó döntésekkel kapcsolatosan orientálja a társadalmat.
Schelsky szerint a szociológus ezen orientációs tevékenységében - noha a
címzettek különböznek - ugyanazzal a kérdéssel foglalkozik (illetve kellene
foglalkoznia), mégpedig azzal, hogy mennyiben maradhat szabad az ember a
tudományos-technikai civilizációban?
-
Harmadrészt pedig a szociológia nem nélkülözheti az önkritikát, azaz önreflexív
módon a szocialitás és a szociológiai gondolkodás értelmét és határát meg kell
határoznia. Ez utóbbi, a szociológia önreflexiója, különösképp közel állt
Schelskyhez. Mindezek nem annyira leírását jelentik a szociológus
tevékenységének, hanem inkább előírások, melyek alapján Schelsky megfogalmazta
kritikáját - ennyiben feltétlenül kritikai gondolkodónak kell tekintenünk - a
szociológus kollégáival szemben. Schelsky úgy gondolta, hogy a követelmények
világos megfogalmazása segítheti a szaktudományon belüli kritikát.
A szociológia feladatkörének fennti
meghatározás nem jelenti, hogy minden szociológiai munka mindhárom funkcióhoz
szükségképp kapcsolódik - például az elmélettel foglalkozók, mint Parsons,
Luhmann, Albert egyáltalán nem igényeltek orientációs publicitást -, hanem ez a
szociológusok tudományos közösségének egészét jellemzi.
Schelsky kritikai pozíciójának
alapja: nem feledkezhetünk meg az ember szabadságáról. Éppen ebből a
szempontból került középpontba az intézmény problematikája. Az intézmények
nemcsak a cselekvés szükségletek társadalmi orientációs és tehermentesítő
rendszerei, hanem az egyes emberrel szemben cselekvési kényszereket is teremtenek.[12] Schelsky az intézmények
"reálfaktorai" közé a szükségletek, a szervezetek mellett az eszméket
is besorolta. Meggyőződése szerint a modern intézmények csak úgy képesek
stabilitást teremteni, ha tekintetbe veszik a célképzeteket, az eszméket, azaz
a kritikai-reflektáló szubjektivitást. Az intézmény és a szabadság kérdése
Schelsky szemében összekapcsolódó témakör volt. Ugyanis az alapvető kérdést
abban látta, hogy a modern társadalomnak az ember autonómiáját, integritását
fenyegető tényezői közepette milyen támogatást talál a szabadságra törekvő
ember? A szabadság nem adható fel, mert "a szabadság az emberi
egzisztencia kontrafaktuális életcélja" (Schelsky, 1979:211). Schelsky
meggyőződése szerint a szabadságvédelem alapja nem a társadalmon kívül, hanem
ellenkezőleg, meghatározott társadalmi intézmények működésében lelhető fel.
Konkrétan abban, hogy az ember jogokkal rendelkező személy. S ezen a
ponton vált érdekessé Schelsky számára a jog problematikája.[13]
A jogra nem mint a jogszociológia
tárgyára tekintett, hanem úgy gondolta, hogy maga a szociológiai
intézményelmélet nem fogalmazható meg a jog tematizálása nélkül. Amikor
Schelsky a jog funkcióját a társadalmi változások "dinamikus stabilizáló
faktoraként" határozta meg, akkor ezzel a jog révén történő társadalmi
változás jelentőségére hívta fel a figyelmet.[14]
Hogy mennyire komolyan vette
Schelsky a jog problematikáját azt nagyon jól mutatja, hogy a kortárs német
társadalomelméleti gondolkodást éppen abból a szempontból elemezte és
kritizálta erőteljesen, hogy a jog miért nem kapott szerepet
elméletükben (Schelksy, 1980:77-146)? Gehlen, Dahrendorf és Habermas - noha
egymástól igencsak különböző elméleti kiindulópontok miatt - egyaránt figyelmen
kívül hagyta vagy más problematikába beolvasztva-feloldva közelített a joghoz.
A negyedikként kritizált elmélettel, Luhmann rendszerelméletével, nem ez volt a
problémája Schelskynek - hiszen Luhmannt pályakezdésétől a társadalomelmélet és
a jog összekapcsolt vizsgálata jellemzett -, hanem az, hogy a parsonsiánus
rendszerelmélet hagyományán belül maradva:
a, az
individuum a rendszer "környezeti körülményeként" csak mint a
szocialitás integrációs mechanizmusainak tárgya ("output")
vagy kiváltója ("input") problematizálódott;
b, a
funkcionalista látásmódból következően nem képes a többpárti demokrácia és az
ideologikus-totalitárius államrendszer közötti különbség lényegét megragadni.
Schelsky szerint ez nagyon világosan kitűnt akkor, amikor Luhmann a jog és politika
kérdéseit vizsgálva arra a megállapításra jutott, hogy a nyugati társadalmakban
a politikai integráció a pozitív jog alapján, keleten pedig az ideológia
alapján történik, e kettő tehát mint "funkcionálisan ekvivalens"
jelent meg.[15] Schelsky kíméletlenül fogalmazott:
"Luhmann rendszer kategóriáiban minden macska funkcionálisan szürke"
(Schelsky, 1980:93).
Schelsky számára tehát az alapvető
kérdés: miként alakítható ki egy olyan kritikai álláspont, amely megóvja a
szociológia szaktudományos jellegét és egyúttal védelmezi a szabadság
pozícióját is? Ez a kritikai szociológia - Schelsky meghatározása szerint -
"antiszociológia". Ezzel a kifejezéssel is hangsúlyozva az
uralkodó szociológiai áramlatoktól való eltérést.[16]
Nem kerülhető meg a kérdés:
szociológia maradna-e ez a bizonyos "antiszociológia"? Ha ugyanis a
szociológiai gondolkodásmód és a tudásunkban megragadott szocialitás feltételeinek
reflexióját nem csupán legitimációs, hanem eminensen a szociológia tudományos
feladatának tartjuk - miként Schelsky elkötelezte magát -, akkor kísért a
veszély, hogy a szociológia ilyetén történő meghatározásával a szociológia
"filozófiájának" síkjára lépünk. Schelsky a szociológián belül
maradás esélyét abban látta, ha nemcsak
a szociológiai gondolkodás értelmével és határával foglalkozunk, hanem a
szocialitás értelmével és határaival is, azaz a kanti "kritika" értelmében
a szociológiai megismerés határfeltételeire reflektálunk.[17] A filozófia gyanúja ennek ellenére
fennáll, s ennyiben a fennti gondolatmenet korrekcióra szorul. Ugyanis a
szociológia önreflexiója mint a határfeltételekre való reflexió - legalábbis a
szociológia szemszögéből - a "végső kérdéseket" érinti, s mint
ilyen a filozófiai hagyományban (is) gondozott problematika.
Schelsky "értelemkritikai
társadalomelmélete" sem utópia, sem a társadalompolitika alkalmazási
eszköze nem akart lenni. Központi témája: a rend és a szabadság lehetőségeinek,
vagy másként fogalmazva: a szubjektív reflexió és a szocialitás kényszerének
együtt-tematizálása. És éppen ez az, amit veszélyeztetni látott a
társadalomkritikai, az ember felszabadulását hirdető "humanista"
szociológiában, s annak "kulcstudománnyá" válásában.
A modern társadalom komplex társadalom.
Az életviszonyok e komplexitása "redukciót" (Luhmann
társadalomelméleti fogalmával kifejezve), vagy másként:
"tehermentesítést" (Gehlen antropológiai szótára szerint) kíván. A
társadalmi elit e feladat terhét azonban leveszi az emberek válláról. De
pontosabban mely csoportok az eliten belül? Schelsky egy helyütt (1975:125)
arról írt, hogy a tudomány manapság már nem képes közvetve sem normativitást
adni a mindennapoknak, s az irányítás ezen vákuumába nyomult be az ideologikus
értelmiség. Ide kevésbé a kognitív teljesítményük alapján, sokkal inkább az
irányítási eszközök terén rendelkezésükre álló eszközök alapján (az információs
apparátus, az oktatás és a művelődés intézményeinek uralása révén) került a
"reflexióselit".
Schelsky hangsúlyozottan nem
értelmiségről, hanem reflexióselitről beszélt - noha e két fogalom
jelentéstartománya igencsak fedi egymást. Miért e fogalmi differenciálás? Mi
szól az értelmiségfogalom használata ellen, s mi a reflexióselit mellett?
Schelsky (1975:99-106) szerint a közvéleményben
az értelmiség fogalma túlzottan átpolitizálódott, inkább agitatív módon
használják, s ennek eredménye, hogy politikai szimpátiát vagy ellenszenvet hív
életre. Gyakorta tisztázatlan a fogalom terjedelme, így olvashatunk pl.
"technikai-kultúrateremtő-társadalomtudományi" értelmiségről, ám hogy
mindhárom együtt vagy ezek közül csak egyik-másik jelenti az értelmiséget, ez a
szövegekben többnyire bizonytalan.[18] Az értelmiségszociológiai
szakirodalom neves szerzői (Alfred Weber, Mannheim, Scheler, Schumpeter,
Geiger) sem adtak Schelskynek egyértelmű útmutatást. Az intellektuelleket vagy
társadalmi csoportként vagy pedig sajátos társadalmi funkcióként határozták
meg.
Amennyiben a társadalmi csoport
fogalma alatt a társadalmi osztályt értik, s Marxot követve az osztályképződés
kritériumát a gazdasági helyzettel (a termelőeszközök birtoklása illetve az
attól való megfosztottság) definiálják, akkor ebben a kontextusban az
intellektuel rétegként jelenik meg, mégpedig olyanként amely a felépítményben
elhelyezkedve a "kapitalizmust" szolgálja.[19] Mindezzel szemben Alfred Weber és
Karl Mannheim elemzéseiben a "szabadonlebegő értelmiségről"
olvashatunk. Schelsky szerint azonban ez a fogalomalkotási mód sem megfelelő,
mert azt a téves feltevést erősíti, mely szerint az értelmiség mentes a saját
uralmi érdektől mind társadalmi, gazdasági és politikai dimenzióban.
Nem kevésbé problematikus Schelsky
számára a funkcionalista megközelítés sem, amely az eltérő funkciók mentén
sorolja különböző csoportokba az értelmiséget. Ebből a szempontból a
következőképp tagolható az értelmiség:
- a
technikai-szervezeti specialisták és szakértők, azaz az állami, gazdasági és
más területeken működő igazgatási szakértelmiségiek,
- a szellemi
értékek független létrehozói, azaz a kultúrateremtők (művészek, színészek,
írók, filozófusok stb.),
- a
társadalomtudományi értelmiség, akik a társadalmi kritika, a felvilágosodás, a
társadalomtudományban megfogalmazott racionalitás képviselői (pl. szociológus,
politológus),
- korszak
elemzők, azaz a társadalmi fejlődés prognosztizálói és tervezői,
- a tanító
értelmiség,
- az
informáló értelmiség (újságíró, propagandista stb.),
- az
üdvözülést gondozó értelmiség minden fajtája.
Schelsky alapvető problémája a
funkciócsoportok elkülönítésével, hogy ebben feltételeződik: egy funkcióhoz
csak egyetlen társadalmi csoport rendelhető, holott a felsorolt
funkciócsoportok között jelentős átfedés figyelhető meg. Ennek ellenére
Schelsky nem utasította el a funkcionalista kiindulópontot, csak éppen
módosította. Egyrészt az említett elkülönítést nem tartotta exkluzívnak,[20] másrészt a megjelenített csoportok
társadalmi jelentőségét az uralom szempontjából nem látta ekvivalensnek, hanem
ezek közül kiemelte az üdvözülést gondozó, az üdvjavak megfogalmazóinak és
közvetítőinek szerepét. Hangsúlyoznám, hogy az uralmi helyzetben lévő
értelmiség alatt egyaránt értette Schelsky az üdvjavak megfogalmazóit ("reflexióselit")
és a közvetítőket ("értelemközvetítők"). Ezt azért
fontos kiemelni, mert ezen a ponton különböztethető meg Schelsky és Hayek
egyébként egymáshoz közelálló álláspontja. Hayek (1995:221-238) eredetileg
1949-ben publikált tanulmánya, az értelmiség és a szocializmus viszonyáról, az
értelmiség hatalmát szintén a közvélemény formálásához kapcsolta, és ezt
plasztikusan bemutatta a tudományos reputáció nagyközönség előtti átalakítás
példáján, konkrétan abban, hogy miként juttatnak hírnevet azoknak a tudósoknak
- tudományos teljesítménytől függetlenül -, akik "progresszívnek"
tartott politikai nézeteket vallanak. Azonban Hayek az értelmiségi osztályhoz
nem sorolta sem az eredeti gondolkodókat, sem valamely konkrét területen
tevékenykedő szakembereket, hanem csak "az eszmék másodkézből vett
közvetítőit" (Hayek, 1995:222).
Schelsky tehát egy olyan csoportot
látott uralmi helyzetbe kerülőnek, mely nem rendelhető meghatározott társadalmi
rétegekhez, hanem a hívőknek a társadalmi státusztól független üdvözülési
érdekét képviseli. S ezzel elérkeztünk Schelsky társadalomelméleti elemzésében
főszerepet játszó fogalmakhoz: a reflexióselithez illetve az értelemközvetítőkhöz.
A következő meggondolás alapján javasolta
ezt a terminológiát: a modern világ értelemadása a racionalitás, a világ
nyomorúságát megfogalmazó kritika monopolizálásának formájában történik,
mégpedig úgy, hogy az emberi és társadalmi lét végső céljainak, értékeinek
meghatározását, magyarázatát igényli. Mivel ennek módszere korunkban egy
nagyhatású filozófiai-szociológiai áramlat (a Frankfurti Iskola) által "kritikai
reflexióként" (kritikai elmélet) határozódott meg, ezért az üdvjavak
megfogalmazóira a "reflexióselit" kifejezést tartotta a
legmegfelelőbbnek, s őket, együtt a különböző területeken tevékenykedő
népszerűsítőkkel "értelemközvetítőknek" nevezte (Schelsky,
1975:94-94, 118). Meg kell jegyeznem, hogy e fogalmi precizírozáshoz nem
ragaszkodott Schelsky konzekvensen, az "értelmiségi osztály",
"értelmiségi uralom" kifejezések gyakorta olvashatók a politikai
polémiáktól egyáltalán nem mentes értelmiségszociológiai monográfiájában
("Die Arbeit tun die anderen", 1975).
A hatalomért folyó uralmi harcot
mint egy újféle típusú osztályharcot ragadta meg Schelsky, s ebben egy az
európai történelemben évszázadok óta jelenlévő vita megújulását látta, mégpedig
a világi és szellemi uralom vitáját. Az
az újdonság ebben a vitában, hogy már nem a "régi" egyház gyakorolja
az élet értelemadását, hanem a vallásos uralmi pozíciók hatalomvesztése után
egy csoport megkísérelte a történéseket az értelmiségi "klérus"
célképzetei közé helyezve értelmezni.[21] Mivel Schelsky meglátása szerint a
modern értelmiségi uralom olyan cselekvési és gondolkodási formákat alakított
ki, melyek feltűnően hasonlatosak a klérus kora újkorig jellemző uralmi és
cselekvési formáihoz, ezért papi uralomról, illetve értelmiségi klérusról ír. A
felvilágosodás után ez az értelmiségi ("szekuláris") vallásosság,
aminek leírását különben Schelsky már Sorel munkáiban is felfedezte, szerinte
nem mentes a "reprimitiválódástól".
Az új osztályellentét
alapdimenziója: az egyik oldalon találhatóak a javak létrehozói, azok akik
teljesítménynyomás alatt végzik a dolgukat, a másikon pedig az
"értelemtermelők", mely vidéken nem oly erős a teljesítménykényszer
(Schelsky, 1975:168).[22] Ez a küzdelem nem esik egybe a
demokratikus politikai rendszerben versengő pártok vetélkedésével, hanem ezt a
politikai tagoltságot mintegy keresztbemetszve "az uralmi formák és ezek
alapjául szolgáló uralmi eszközök ellentétét jelenti" (Schelsky, 1975:13).
Az új osztály tevékenysége nem redukálható politikai ideológia gyártásra,
törekvése nagyigényűbb. Egyfelől egy újklerikális üdvözülésuralmon nyugszik,
másfelől erre mint az értelemközvetítők osztályuralmára is tekinthetünk.
Schelsky szerint tehát az alapvető probléma éppen abban rejlik, hogy az
üdvjavak egybeesnek az értelemközvetítéssel.
Schelsky (1975:119-123) a tudás és
uralom kapcsolatának tipológiájában Weber és Scheler megállapításaira
támaszkodott. Weber uralomelméletéből azt hangsúlyozta, hogy a tekintély nem
csupán a fizikai erőszak monopóliumára támaszkodhat, hanem az értékképzetek,
hitek befolyása révén is fennállhat uralom. A társadalom ellenőrzése nemcsak az
erőszak alkalmazásával valósul meg, hanem értelemadás révén is.
Scheler tudásszociológiai
elgondolásait részben átalakítva Schelsky az alábbi tudásformákat különítette
el:[23]
a) a
munkához szükséges tudás, amely a gyakorlati, a "technológiai"
uralomhoz szükséges;
b) az
információs és orientációs tudás, azaz röviden: értelemadó tudás;
c) a
társadalmi és emancipatórikus üdvözüléstudat, mely az értelemadó tudáshoz
kötődik, abból alakul ki, ha a társadalom meghatározott csoportja a
teljesítménykényszerrel járó munka alól tehermentesül és a mindennapi
valósággal szemben áll.
A társadalmi és emancipatórikus
üdvözüléstudat uralmi lehetőségét a modern civilizációban jelentősen növelte,
hogy a dolgozó rétegek nem birtokolják azokat a képességeket, és nem is képesek
kialakítani, melyekkel különbséget tehetnének a számukra szükséges
világ-informáló, normatív orientáló tudás (a második típus) és az üdvözüléshez
vezető tudás (a harmadik típus) között. Az új uralom létrejöttének titka: az
értelmiségnek sikerült mint értelemközvetítést megjeleníteni az üdvjavak
egy meghatározott készletét. Más szóval: az értelmiség mint új osztály
monopolizálta az "értelemközvetítés" és az "üdvtanok"
termelését. Ennek az uralmi törekvésnek az a sajátossága, hogy értelemadás
útján valósul meg. Az értelemadás nem más mint azok a gondolati, érzelmi
építmények, melyek az emberek számára világmagyarázatot adnak, azaz életcélokat
tűznek ki és konkrét cselekvési útmutatást adnak. Olyan szellemi útmutatás,
mely rendezi az életvezetést, tehermentesít a belső ellentmondásoktól, megvéd a
tények és a véletlenek hatalmától. Az élet egészének ad értelmet. S aki az
ehhez való eszközöket monopolizálja, az uralja az életet. Az igazság uralása megy
végbe, amikor az igazság kritériumait moralizálják és monopolizálják
(Schelsky, 1975:96).
Az uralomlehetőség új stratégiái: felvilágosítás,
gondoskodás, tervezés. "A tervezés az intellektuális osztályuralom
egyik legmagátólértetődőbb formája" - jegyezte meg Schelsky (1975:301),
ugyanis a terv ajánlódik az életproblémák megoldására, mint az üdvözülés
segédeszköze. Az értelmiségi uralom eminensen nyelvi uralom, melynek hatása
azonban nem korlátozódik a kultúrára, hanem ezen túlmutatva az élet különböző területén
megfigyelhető.
A nyelvi uralom kérdésköre jelentős
teret kapott értelmiségszociológiai elemzésében (Schelsky, 1975:233-249),
azonban ezirányú álláspontját legpontosabban egy sokat idézett 1974-es cikkében
fogalmazta meg.[24] "Szuverén az, aki a tényeket
meghatározza. Carl Schmitt elhíresült tételének ez a parafrázisa arra kíván
utalni, hogy a politikai erők között lényeges különbségek ma már nem
alkotmányos és kormányzási konfliktusokban érhető tetten, hanem az emberek
társadalmi viszonyainak jogilag nem formalizált mélystruktúráiban. A nyelv
révén történő uralkodás, úgy tűnik, egyelőre utolsó formája az ember
rabszolgává tételének, mivel a társadalmi létezés ugyanúgy ráutalt a nyelvi
kapcsolatokra, mint minden élő szervezet az oxigénre és az élelemre. A nyelvi
uralom révén az embernek emberek feletti uralkodása olyan fokra jutott,
amellyel szemben a fizikai hatalom tehetetlen és egyben idejét múlta. Az ember
szembeszállhat a fizikai erőszakkal szabad akaratából és élete feláldozásával;
de a nyelvtől és így a gondolkodástól való tartózkodás útján ellenállni a nyelv
legyőzetésének, nos ez aligha teljesíthető embertelen követelmény." (Schelsky,
1995:3).[25]
E gondolatmenet tagadhatatlanul
provokatív, s mint ilyen, ellentéteket kiélező a megfogalmazása. Túlfeszített a
fizikai erőszak és a nyelvi uralom szembeállítása. A kelet-európai szocializmus
története egyértelműen azt mutatja, hogy a nyelvi uralom oly végletes foka,
melyről Schelsky írt, ott valósítható meg, ahol fizikai erőszakra támaszkodik.
Nem kívánom súlytalanítani a nyelvi uralom önmagában vett veszélyét, az elmúlt
években egyre nagyobb erőre kapott "politikailag helyes" nyelvre
törekvő értelmiségi mozgalom fényében egyáltalán nem tűnik elhibázott
próféciának Schelsky tétele, azonban a hetvenes évek közepének német szellemi
életében nem tudta homogenizálni a baloldali értelmiség a
társadalomelméleti-politikai nyelvet.[26] Az tagadhatatlan, hogy az uralmi
törekvés ereje kivetette Schelskyt az értelmiségi diskurzusból, ám - hogy csak
e tanulmány elején idézett gondolkodókra utaljak - a tudományos diskurzus
résztvevői között voltak, akik függetlenek tudtak maradni az értelmiségi
divattól. Az értelmiségi diskurzus mintái nem voltak képesek
"transzkontextuálissá" válni - hogy a Konrád-Szelényi szerzőpáros
értelmiségi tudás definícióját az eredeti kontextusából kiforgatva alkalmazzam
-, azaz maguk alá gyűrni a nyilvánosság minden fontos részterületét.
Nem véletlenül utaltam a magyar
szerzőpárosra, akik szintén a hetvenes évek első felében írtak az értelmiség
osztályhatalmi törekvéseiről. Amíg Schelsky elemzése csak a nyugati
társadalmakra vonatozott, addig Konrád György és Szelényi Iván (1989) esszéje
az újkori Európa történetének egészére utalt, ugyanis az értelmiség európai
történetébe illesztette a kelet-európai szocializmusban megvalósulni látszó
osztályhatalmát.[27] Itt csak, terjedelmi korlátok miatt,
koncepciójuk jelzésére szorítkozom. Szerintük a piaci viszonyok közepette a
technokrata, professzionális értelmiség nem tud osztállyá szerveződni, ez csak
a racionális redisztribúció rendszerében, miként a szocializmust nevezték,
valósulhat meg (Konrád-Szelényi, 1989:182).[28] Azért tartják racionálisnak a
szocializmust, mert abban a redisztribútor a hatalmát az "újraelosztó
tevékenységének ésszerűségével legitimálja" (Konrád-Szelényi, 1989:181),
ez a racionalitás nem az eszközök, hanem a célok megválasztására terjed ki,
azaz teleologikus racionalitás.[29]
A Konrád-Szelényi szerzőpáros és
Schelsky koncepciója annyiban, de csak annyiban rokonítható, hogy mindegyik a
fizikai erőszakra nem támaszkodó hitek, s ebből következően a hitek
megfogalmazóinak uralomlehetőségére hívja fel a figyelmet. Azon nem
elhanyagolható szempont mellett - s ezt Kemény már idézett kritikája világosan
megfogalmazta -, hogy a kelet-európai szocializmusban a teleologikus értelmiség
uralma nem függetleníthető a fizikai erőszaktól, Konrád György és Szelényi Iván
az értelmiségi osztályuralom alapját a racionális redisztribúció éthoszában
egyesülő, a politikai bürokrácia és a kulturális (marginális?) értelmiség
érdekeit is képviselő technokrácia kiegyezésében látja. Schelsky számára
viszont az a kérdés, hogy miként tudták a reflexióselitben központi szerepet
játszó szociológusok a médiára támaszkodva monopolisztikus értelemközvetítő
szerephez jutni?[30]
"Amennyiben az úgynevezett
"értelmiségi uralmat" mint egy új társadalmi üdvtan létrejöttét
ragadjuk meg, akkor szociológiailag fel kell tennünk a kérdést: ki a hit
vezetője és ki a hívő, a vezetők és a hívők milyen ismérvek alapján
határozhatók meg és különböztethetők meg?" (Schelsky, 1975:118) - ez a
kérdés már az uralmi helyzetben lévő reflexióseliten belül konrétan a
szociológusok szerepét firtatja. Schelsky szerint a szociológusok azáltal
kerülhettek befolyásos pozícióba, mert tevékenységük eredménye jelentős
mértékben kihatott a mindennapi élet individuális körére és viselkedésmódjára;
egyszerűbben fogalmazva: a társadalmi valóság mindennapi megértését
egyre fokozottabban a szociológiailag meghatározott látásmódok uralják.
A reflexióselit által megfogalmazott
új társadalmi üdvtanok az individuum emancipációjának és a tökéletes
társadalomnak a képét birtokolják fejben. A "tulajdonképpeni"
valóságot áthelyezték a jövőbe, ám "a jövőre szóló csekkük fedezetlen a
jelenben" (Schelsky, 1975:81) - mindez nem más mint a valóság
felszámolása.[31] De Schelskyt elsősorban nem
önmagában vetten a kritikai elmélet "valóságellenessége"
foglalkoztatta - ez az elméleti vitákra tartozik -, hanem ennek a társadalmi
hatása, az, ahogy ezt a szociológiát követi a teológia, a pedagógia, az írók és
az újságírók társadalma. Egy tudományszaknak a tudományon belül és kívül
szerteágazó hatása izgatta. Meggyőződése volt, hogy a szociológiai gondolkodás
ezen uralma nem tudományos belátáson alapszik, hanem témakörök, fogalmi formák
elfogadásán.[32] Ebben a közegben a szociológiát mint
tudományt kevesebben űzik a szociológusok közül. A háború utáni francia
"elkötelezett irodalom" hatására a baloldali elkötelezettség vált
divattá, az elkötelezettség viszont háttérbe szorítja a reflexiót, a tudományos
vizsgálódás igényét.
Hogy miért növekedett meg a
szociológusok befolyása? Schelsky szerint azért, mert az információ, a
tudományos ismeretek, a művelődés orientálásának közvetítésében jelentős
szerepet kaptak a média által.[33] A szociológia lett a modernség
"kulcstudománya", s mint ilyen az "értelem- és az üdvjavak
közvetítője" (Schelsky, 1975:14). Szembetűnő a szociológia behatolása más
tudományokba, főként a szellem- és természettudományokba, azokat folytonosan
terhelve a "társadalmi faktorral".[34] Ebben a kivételes helyzetben - mely
nem annyira primer befolyást jelent, hanem a problémák tematizálását - az
igénybevett fogalmiság meghatározza a lehetséges értelemkeretet. A Schelsky
által kritizált szociológusok az érzületet, a gondolkodást akarják
megváltoztatni, vagyis a gyakorlati cselekvést uraló "tudatirányító
tudományként" kívánnak működni.[35] A szociológia ezen válfaja által
űzött és a szociológiától a médiában erőteljesen igényelt felvilágosítás
meghatározott intézmények és tekintélyek ellen irányul. Ez a tekintélyellenes
álláspont ugyanakkor önmaga tekintélyét illetően egyáltalán nem volt kritikus,
önreflexióval különösképp nem terhelt.
Az uralomnélküliség, a minden oldalú
véleménynyilvánítás egyenrangúságának hangoztatása könnyen új "társadalmi
vallássá" válhat - figyelmeztet Schelsky (1975:77).[36] Sőt erre a szociológiára úgy
tekinthetünk, mint egy új társadalmi osztálynak és uralmi csoportnak, az
"értelem és üdvjavak közvetítőinek" az ideológiájára. Ebben a
felfogásban az ismeret és az ismeretközvetítés érvényességi igénye nem
korlátozódik a tudósok körére, hanem ki akar lépni a társadalmi nyilvánosságba.
Amikor a szociológia a társadalmi fejlődés fő faktorává válik, akkor önmagát
túlértékelő öncsalásba esik. A veszélyt Schelsky éppen ebben látta, azaz ha a
szociológia a szakmai ismeretekből kiindulva az emberi öntudatot
fokozatosan uralva "az élet értelmének" ismeretét is közvetíteni
akarja. Mint már említettem, Schelsky szerint ebben a folyamatban nem csupán
azt kell meglátnunk, hogy a szociológia társadalmi üdvtanná válhat, hanem
általánosabban a "kortudat tematizálás" veszélyét is. Miről
van szó pontosan?
Ha egy tudomány fogalmaival és
probléma megjelöléseivel egy korszak evidenciáinak, életcéljainak,
vágyakozásainak kifejezését célozza meg, s ezt a média segítségével terjeszti,
akkor ezzel éppen az önálló személyiség biztonságának és értelemhorizontjának leépítéséhez
járul hozzá. Noha "humanista" retorikával az emberről beszél, de az
egyes ember csak mint meghatározott életcélokkal megtöltendő tartály érdekes
számára, irányítani akarja az individuumot, s nem pedig az ember szabadságát
szolgálja.
Schelsky számára elfogadhatatlan
volt ez a gondoskodó értelmiségi attitüd. Elemzései nem csupán a tudományos
magyarázat szándékával íródtak, egyúttal nyílt politikai vitát is folytatott a
reflexióselittel. Ám ezt a vitát, miként pályafutásának utolsó évtizede
mutatja, elvesztette. Értelmiségkritikáját önbeteljesítő próféciának is
tarthatjuk, hiszen Schelsky a saját nyilvános életét illetően megtapasztalhatta
a véleményirányítók hatóerejét. Monográfiái, politikai publicisztikája, s az általuk
kiváltott reakció, a nyelvpolitikai küzdelmek tétjére hívja fel a figyelmet. A
politikai küzdelem, mint jól ismert, a fogalmak elfoglalásáért is folyik, éppen
ezért folytonos követelmény a véleménynyilvánítás szabadságának megőrzése.
Irodalom
Adorno,
T. W. - Horkheimer, M.
(1990): A felvilágosodás dialektikája. Budapest, Atlantisz
Babits M. (1978): Az írástudók árulása. In:
Uő.: Esszék, tanulmányok. II. Budapest, Szépirodalmi Könyvkiadó, 207-234.
Baier, H. /Hrsg./ (1986): Helmut Schelsky -
ein Soziologe in der Bundesrepublik. /továbbiakban: H.S./ Stuttgart,
Enke
Balla, B. (1972): Kaderverwaltung. Stuttgart,
Enke
Balogh I.
- Karácsony A.
(1996): Német társadalomelméletek: témák és trendek. Budapest, kézirat
Ellwein,
T. (1992): Die
deutsche Universität. Frankfurt a. M., Anton Hain
Felkai G. (1993): Jürgen Habermas. Budapest,
Áron Kiadó
Freyer,
H. (1923):
Prometheus: Ideen zur Philosophie der Kultur. Jena, Eugen Diederichs
Freyer,
H. (1933):
Herrschaft und Planung. Hamburg, Hanseat
Freyer,
H. (1935): Pallas
Athene. Jena, Eugen Diederichs
Freyer,
H. (1951):
Politische Grundbegriffe. Wiesbaden, Kesserling
Freyer,
H. (1957): Das
soziale Ganze und die Freiheit der Einzelnen unter den Bedingungen des
industriellen Zeitalters. Göttingen, Musterschmidt
Freyer,
H. (1960): Über das
Dominantwerden technischen Kategorien in der Lebenswelt der industriellen
Gesellschaft. Wiesbaden, F. Steiner
Freyer,
H. (1967): Theorie
des gegenwärtigen Zeitalters. Stuttgart, Dt.-Verlag
Gehlen,
A. (1976): Az ember.
Budapest, Gondolat
Gehlen,
A. (1987):
Kor-képek. Budapest, Gondolat
Gouldner,
A. W. (1980): Die
Intelligenz als neue Klasse. Frankfurt/New York, Campus
Habermas,
J. (1981): Theorie
des kommunikativen Handelns. 1-2. Frankfurt a.M. Suhrkamp
Hayek, F.
A. (1992): A
végzetes önhittség. Budapest, Tankönyvkiadó
Hayek, F.
A. (1995): Az
értelmiségiek és a szocializmus. in: Uő.: Piac és szabadság. Budapest,
Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 221-238.
Hollander,
P. (1996): Politikai
zarándokok. Budapest, Cserépfalvi
Jokisch,
R. (1996): Logik der
Distinktionen. Opladen, Westdeutscher
Karácsony
A. (1995a): Helmut
Schelsky "antiszociológiája". in: Elméleti Szociológia 1985/2. 5-17.
Karácsony
A. (1995b):
Bevezetés a tudásszociológiába. Budapest, Osiris-Századvég
Karácsony
A. (1996): Übergang
- in systemtheoretischer Sicht. in: Balla, B. - Sterbling, A. (Hrsg.):
Zusammenbruch des Sowjetsystems. Herausforderung für die Soziologie. Hamburg,
Krämer, 139-150.
Kaulbach,
F. - Krawietz, W.
/Hrsg./ (1975): Recht und Gesellschaft. Berlin, Duncker & Humblot
Kemény I. (1991): Két könyv egy kötésben. in:
Uő.: Közelről s távolból. Budapest, Gondolat, 96-105.
Koestler,
A. (1997): A
láthatatlan írás. Budapest, Osiris
Konrád
Gy. - Szelényi I.
(1989): Az értelmiség útja az osztályhatalomhoz. Budapest, Gondolat
Kopperschmidt,
J. (1991): Soll man
um Worte streiten? in: Liedtke, F.-Wengeler, M.-Böke, K. (Hrsg.): Begriffe
besetzen. Opladen, Westdeutscher, 70-89.
Krawietz,
W. (1975): Helmut
Schelsky - ein Weg zur Soziologie des Rechts. In: Kaulbach, F.-Krawietz, W.
/Hrsg./: Recht und Gesellschaft. id. k. XIII-LXXVIII.
Krawietz,
W. (1985): Über die
Fachgrenzen der Soziologie hinaus. In: Weinberger, O. - Krawietz, W. (Hrsg.):
Helmut Schelsky als Soziologe und politischer Denker. Wiesbaden-Stuttgart, F.
Steiner, 12-22.
Lepenies,
W. (1988): Die drei
Kulturen. Reinbek bei Hamburg, Rowohlt
Liedtke,
F.-Wengeler, M.-Böke, K. /Hrsg./(1991): Begriffe besetzen. id. k
Löwenthal,
R. (1970): Der
romantische Rückfall. Stuttgart-Berlin-Köln-Mainz, Kohlhammer
Luhmann,
N. (1981):
Soziologische Aufklärung 3. Opladen, Westdeutscher
Luhmann,
N. (1983):
Legitimation durch Verfahren. Frankfurt a. M., Suhrkamp
Luhmann,
N. (1992):
Universität als Milieu. Bielefeld, Cordula Haux
Lübbe, H. (1965): Säkularisierung. Freiburg,
Alber
Lübbe, H. (1980): Philosophie nach der
Aufklärung. Düsseldorf, ECON
Lübbe, H. (1986): Helmut Schelsky als
Universitätsgründer. in: H.S. id. k. 157-166.
Lübbe, H. (1994): Abschied vom Superstaat.
Berlin, Siedler
Lyotard,
J-F. (1985): Grabmal
des Intellektuellen. Graz-Wien-Böhlau, Edition Passagen
Molnár A. (1993): A vallás és a
társadalomtudósok. in: Replika 11-12. (1993) 170-181.
Molnár T. (1996a): A filozófusok Istene.
Budapest, Európa
Molnár T. (1996b): Az értelmiség alkonya.
Budapest, Akadémiai Kiadó
Plessner,
H. (1959): Die
verspätete Nation. Stuttgart, Kohlhammer
Plessner,
H. (1966): Diesseits
der Utopie. Düsseldorf-Köln, Eugen Diederichs
Plessner,
H. (1980):
Anthropologie der Sinne. Frankfurt a. M., Suhrkamp
Plessner,
H. (1981): Die
Stufen des Organischen und der Mensch. Frankfurt a. M., Suhrkamp
Plessner,
H. (1982): Ausdruck
und menschliche Natur. Frankfurt a. M., Suhrkamp
Plessner,
H. (1985): Schriften
zur Soziologie und Sozialphilosophie. Frankfurt a. M., Suhrkamp
Pohlmann,
R. /Hrsg./ (1980):
Person und Institution. Würzburg, Königshausen+Neumann
Pokol B. (1996): Modern francia
szociológiaelméletek. Miskolc, Bíbor
Polányi M. (1994): Személyes tudás I-II.
Budapest, Atlantisz
Rammstedt,
O. (1986): Deutsche
Soziologie 1933-1945. Frankfurt a. M., Suhrkamp
Schäfers,
B. (1996):
Soziologie und Gesellschaftsentwicklung. Opladen, Leske+Budrich
Schelsky,
H. - Günther, G.
(1937): Christliche Metaphysik und das Schiksal des modernen Bewusstseins.
Leipzig, Hirzel
Schelsky,
H. (1957): Die
skeptische Generation. Düsseldorf-Köln, Eugen Diederichs
Schelsky,
H. (1965): Auf der
Suche nach Wirklichkeit. Düsseldorf-Köln, Eugen Diederichs
Schelsky,
H. (1969): Abschied
von der Hochschulpolitik. Bielefeld, Bertelsmann Universitätsverlag
Schelsky,
H. (1975): Die
Arbeit tun die anderen. Opladen, Westdeutscher
Schelsky,
H. (1979): Die
Erfahrungen vom Menschen in: Hamburger Jahrbuch für Wirtschafts- und
Gesellschaftspolitik 24.
Schelsky,
H. (1980): Die
Soziologen und das Recht. Opladen, Westdeutscher
Schelsky,
H. (1981):
Rückblicke eines "Anti-Soziologen". Opladen, Westdeutscher
Schelsky,
H. (1982): Politik
und Publizität. Stuttgart, Seewald
Schelsky,
H. (1995): A nyelvi
uralom. in: Elméleti Szociológia 1995/2. 3-4.
Semprun,
J. (1992): De szép
vasárnap! Budapest, Európa
Somlai P. (1993): A "negyedik
stádium". in: Replika 11-12. (1993) 197-204.
Spencer
Brown, G. (1969):
Laws of Form. London, George Allen and Unwin Ltd.
Stehr, N. (1991): Praktische Erkenntnis.
Frankfurt a.M., Suhrkamp
Szabó, M. (1989): A svéd modell válsága. in:
Uő: Politikai kultúra Magyarországon 1896-1986. Budapest, Medvetánc könyvek,
Atlantis program
Szelényi
I. (1990): Új
osztály, állam, politika. Budapest, Európa
Vajda M. (1990): Marx után szabadon, avagy
miért nem vagyok már marxista? Budapest, Gondolat
Weinberger,
O.-Krawietz, W.
/Hrsg./ (1985): Helmut Schelsky als Soziologe und politischer Denker. id. k.
Üner, E. (1986): Skizzen zu Helmut Schelskys
Aktualisierung der "Leipziger Schule". in: H.S. id. k. 5-19.
[1] Hogy a szociológiai önreflexió nem menekülhet meg a szociológián kívüli előfeltevéstől, sőt éppenhogy arra kell támaszkodnia, ezt jól mutatja mind Weber tudomány metodológiai feltevése az "ideáltípus"-alkotásról, mind - a weberi megközelítés elméleti alternatívájaként jelentkező - Luhmann azon módszertani elképzelése, mely szerint a vizsgált jelenségek absztrakt módon tételezett valószínűtlenségéből kell kiindulnia az elemzőnek. Ezt az elméleti problémát Spencer Brown (1969) gyakran idézett formulája nagyon egyszerűen így fejezte ki: "Draw a distinction". Spencer Brown logikáját (a megkülönböztetés mint kiindulópont) követő gazdag irodalomból egy újabb összefoglalás: Jokisch, 1996:62-73. Továbbá a személyes meggyőződések szerepéről a tudományban: Polányi, 1994.
[2] A harmincas évek elején létrejött Frankfurti Iskola alapítói közül mind elméletileg, mind hatástörténetileg a legjelentősebb szerepet Horkheimer és Adorno játszotta. Az iskola gondolkodói által kialakított "kritikai elmélet" a polgári társadalom erősen marxizáló ihletésű elutasítását fogalmazta meg (pl. Adorno-Horkheimer, 1990), ehhez a látásmódhoz kapcsolódott Habermas is, mint a Frankfurti Iskola háború utáni, második generációjának legismertebb alakja. A hetvenes évektől viszont Habermas elméleti álláspontja részben és fokozatosan átalakult, a kritikai elméleten kívüli hagyományokat is megkísérelte elméletébe integrálni (Habermas, 1981). Ezt a változást azonban Schelsky már nem követhette figyelemmel. Habermas viszonyát a Frankfurti Iskolához és elméletének hangsúly eltolódásait részletesen tárgyalja: Felkai, 1993.
[3] Schelsky nevével egy a nyolcvanas évek elején íródott tanulmányban találkozhatunk, melyben Schelsky mint a németországi újbaloldallal szembeni "német jobboldal vezénylője" (Szabó, 1989:79) tűnt fel, azonban ez a megközelítés, miként a "vezénylő" kifejezés is nyomatékosítja, alapvetően ideológiakritikai jellegű volt. Ennél pontosabban, noha csak érintőlegesen, idézte fel Schelskynek éppen az értelmiségi uralommal kapcsolatos elképzeléseit Somlai Péter (1993:197-204.) írása, melyben Molnár Attilának (1993:170-181.) a hazai szociológia és a vallás viszonyát elemző tanulmányával vitatkozott. A háború utáni német társadalomelméleti gondolkodást, s így Schelsky intézményelméletét és jogfelfogását is részletesen tárgyalja egy Balogh Istvánnal közösen írt hosszabb kéziratos elemzésünk: Balogh-Karácsony, 1996, továbbá: Karácsony, 1995a.
[4] Freyer kultúrfilozófusként és szociológusként kezdte pályáját (pl. Freyer, 1923), 1933. decemberében, Tönnis lemondását követően a Német Szociológiai Társaság elnökévé választották, 1936-ig töltötte be ezt a funkciót. A nemzetiszocializmus alatt a rezsim reprezentáns szociológusa volt "nép-metafizikai" műveivel (pl. Freyer, 1933, 1935). A háború utáni évtizedekben politikai eszmetörténettel (Freyer, 1951, 1967) és az ipari társadalom kérdéseivel foglalkozott (Freyer, 1957, 1960). E tanulmányban érintett szerzők közül Gehlen munkássága a legismertebb a hazai tudományos életben, antropológiai főműve magyarul is olvasható (Gehlen, 1976), emellett szociológiai és esztétikai tárgyú monográfiákat publikált (pl. Gehlen, 1987). A nemzetiszocializmus alatti német szociológiát, s ebben Freyer tevékenységét alaposan elemzi: Rammstedt, 1986.
[5] Hogy a "haladó" (azaz a kommunista emberirtást "imperialista koholmánynak" tartó vagy éppen felsőbb szempontok alapján megmagyarázó) nyugati társadalomtudósok, értelmiségiek, akikről például Koestler (1997) és Semprun (1992) önéletrajzi könyveiben, illetve Hollander (1996) alaposan dokumentált elemzésében is olvashatunk, ilyen hátrányokat nem élveztek - egyik központi kérdése az értelmiség politikai szociológiai vizsgálatának.
[6] Plessner tudományos munkásságának középpontjában a filozófiai antropológia állt (Plessner, 1980, 1981, 1982), emellett társadalomfilozófiai (Plessner, 1985), kultúrszociológiai (Plessner, 1966) és a német történelem "elkésettségét" elemző tanulmányai (Plessner, 1959) jelentősek.
[7] Hogy az NSZK-ban már a hatvanas évek közepén intézményi változtatással reagáltak a felsőoktatásban felmerült új problémákra, talán ez is szerepet játszott abban, hogy a diákmozgalmak, Nyugat-Berlintől eltekintve, itt kevésbé tudtak annyira radikalizálódni mint pl. Franciaországban, ahol csak 1968-at követően, annak hatására vette kezdetét a felsőoktatás reformja. Azt is meg kell jegyeznem, hogy az "egyetemek demokratizálódásának" jelszava alatt történt változtatások az NSZK-ban ugyan jelentősen tompította a baloldali radikalizmus (anarchisták, trockisták, maoisták stb.) harci mozgalmának élét, azonban az oktatás tartalmát illetően komoly problémákat vetett fel, miként erre határozottan felhívta a figyelmet 1968-ban a "Marburgi Kiáltvány" (Ellwein, 1992:316-318.).
[8] Érdemes felidézni konkrét javaslatait is
(Schelsky, 1969):
a) a hallgatók száma
nem haladhatja meg a tanszékek számának 30-szorosát;
b) a rendes
professzoroknak lehetővé kell tenni a "kutatás-oktatás" váltását (egy
év kutatás, egy év oktatás);
c) az egyetemeknek
meghatározott kutatási irányokat kell kialakítani, azaz diszciplináris és
interdiszciplináris súlypontokkal kell rendelkezniük;
d) az utóbbinak megfelelően mindenhol létre kell hozni egy "interdiszciplináris kutatási központot", ahol 30-40 belföldi, illetve külföldi tudós rendszeresen egy évig a saját szakterületének határán átlépő munkát végezhet. Ez két szempontból is fontos, egyrészt a kutató szabadság intézményi hátterét erősíti, másrészt pedig elősegíti a tudományos tudás cirkularitását az egyetemi életben.
[9] A konzervatív társadalomfilozófusként ismert Lübbe legfontosabb munkái a felvilágosodás kritikai elemzését nyújtják (pl. Lübbe, 1965, 1980), legújabb monográfiájában az európai integrációval kapcsolatos kételyeinek adott hangot (Lübbe, 1994).
[10] Hogy Schelskynek az állami adminisztrációt illető kételyei, melyek a visszalépéséhez vezettek, valószínűleg nem pártpolitikai szimpátiákkal magyarázható - noha a kereszténydemokratáktól kapta a reformra a felkérést és 1969-ben a szociáldemokraták kerültek kormányra -, ezt nemcsak az mutatja, hogy mindegyik párt kifejezte egyetértését koncepciójával, hanem az is, hogy éppen a szociáldemokrata Johannes Rau tette lehetővé a bielefeldi tanszékének Münsterbe történő áthelyezését (Lübbe, 1986:162-163).
[11] Luhmannra mint Schelskyhez közelállóra utaltam, amivel emberi és tudományos kapcsolatuk minőségét akartam jelezni, de ez a szoros kapcsolat nem jelentette, hogy Luhmann teoretikus értelemben tanítványa lett volna Schelskynek. De nemcsak Luhmann nem volt tanítványa, hanem általánosabban fogalmazva azt is megállapíthatjuk, hogy egyáltalán nem volt a német szociológiai életben olyan Schelsky-tanítvány, aki elméleti értelemben szigorúan Schelskyhez igazodott volna. Ennek magyarázatát Schäfers (1996:14) abban látta, hogy "Schelsky tudatosan nem akart iskolát alapítani. Számára a tanítványok originalitása és önállósága sokkal fontosabb volt".
[12] Schelsky intézményelméletének kiindulópontjai a szükségleteket funkcióként megragadó Malinowski elméletében és a "tehermentesítés" gehleni tézisében találhatók, erről bővebben: Karácsony, 1995a.
[13] 1963-ban Schelsky ezzel a megállapítással kezdte münsteri jogszociológiai előadásait: "a jog fontosabb annál, semmint a jogászokra bízhatnánk". Mint Krawietz (1975:XIII) találóan megjegyezte: a hetvenes években Schelsky inkább így fogalmazott volna: "a jog fontosabb annál, semmint a szociológusokra bízhatnánk".
[14] Egy egykori tanítványa, Schäfers (1996:188-189) véleménye szerint éppen a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján elkezdődött kelet-európai átalakulás jogközpontúsága teszi újra aktuálissá Schelsky elfeledett intézményelméletét. Hogy a jog milyen szerepet játszott a politikai átalakulásban, erről: Karácsony, 1996.
[15] Ez nem jelenti, hogy a nyugati társadalom ideológiamentes társadalom, hanem inkább arról van szó, hogy más az ideológia funkciója. Az eljárások útján történő demokratikus legitimáció kétségkívül ideológia, de - miként Luhmann (1983:137-200) hangsúlyozta - a jogállami demokráciában az ideológiák funkciója éppen abban áll, hogy a pozitiválódás folyamatának keretfeltételeit szankcionálják, és a politikai küzdelemtől e keretfeltételeket megóvják.
[16] Miként Lepenies (1988:419) hangsúlyozta: "Schelsky azon szociológusokhoz állt közel, akik - mint pl. David Riesman - kellő távolsággal tekintettek saját szakjukra."
[17] Schelsky a "kritikai" kifejezés inflálódása miatt szívesebben beszélt a "társadalom transzcendentális elméletéről". A "transzcendentális" jelző itt az általános szociológiai rendszer és az empirikus, konkrét kutatások mint egymás kölcsönös feltételeinek az elgondolására utal. E fogalomhasználat azért meghökkentő, mert Schelsky évtizedeken keresztül éppen azon munkálkodott, hogy a német szociológia diszciplináris önállóságáért küzdve elszakadjon a német filozófiai hagyománytól.
[18] Ha csak egyetlen, ám a huszadik századi értelmiség önleírását folytonosan irritáló kérdésre tekintünk, nevezetesen arra, amit nagyhatásúan először Julien Benda tett fel 1927-ben "Az írástudók árulásá"-ban: mi az értelmiség hivatása, s e feladatának megfelelt-e századunk értelmisége? Akkor az erre adott válaszok, kordiagnózisok erőteljes divergenciáját láthatjuk. Benda szerint az értelmiség a professzionalizálódással, a szakértelmiség szerepének elfogadásával elárulta hivatását, az Ész szolgálatát; ezt Bendához fűzött jegyzeteiben Babits (1978/II.:216) így fogalmazta meg: "Az "áruló" írástudó tehát nem avval lesz árulóvá, ha lába nem megy egyenesen a Csillag felé, melyre ujja mutat. Az árulást akkor követi el, ha nem is mutat többé a csillagra". Molnár Tamás (1996a, 1996b) ezzel szemben annak szentelt monográfiákat, hogy bemutassa: éppen a felvilágosodás észkultuszának következménye, hogy az értelmiség racionalizálta, gépesítette, bürokratizálta az értelmet, és mindezek jegyében társadalommérnökké vált. Szelényi Iván (1990:477) pedig úgy értékelte a Konrád Györggyel közösen írt értelmiségszociológiai munkájukat, hogy a szerint az értelmiség "árulása" akkor következett be, amikor "teleokrataként" túl akar lépni a szakértelmiségi funkcióján. S hogy egy posztmodern álláspontra is utaljak: Lyotard (1985:11-19) szerint az univerzalitás eszme szétesése miatt az univerzális szubjektum eszméjét gondozó értelmiség is elvesztette vezető erejét, feladat éppen abban áll, hogy végképp megszabaduljon a "modernség paranoiájától", az univerzálissal szemben elégedjen meg a lokálissal. Nem szaporítva a példák sorát, már e felsorolt elképzelések is mutatják az értelmiségfogalom jelentésadásának képlékeny határmegvonását.
[19] Schelsky (1975:101) kritikai megjegyzése, mely szerint "Marx nem reflektált a saját szerepére mint a proletár 'felépítmény' létrehozójára", csak Marx törekvésére vonatkozik, és ebben az összefüggésben csakis arra vonatkozhat, mivel e törekvés csak félévszázaddal később vált realitássá. Egyébként az elmúlt évtizedek hazai ideológiai életének tapasztalata mutatja az "értelmiség mint réteg" koncepciónak valóságosságát és egyúttal azt, hogy e réteget gazdasági-politikai függőségben definiálták: a piacgazdaságban a kapitalisták "kiszolgálója", a szocializmusban pedig a munkásosztály "szövetségese".
[20] Az "exkluzív" kifejezést itt a luhmanni terminológia szerint használom, azaz a differenciálódás olyan formájára utal, melyben egy meghatározott csoportba való tartozás kizár minden másféle csoportba tartozást.
[21] Hogy ez a munka mennyire felfokozta az ellenérzéseket, ezt nem csak a megjelenést követő vita mutatja (erre különben Schelsky a második kiadásban reflektált, 1975: 381-440.), hanem az is, hogy az első higgadt elemzésig másfél évtizedig kellett várni: Stehr, 1991:160-171.
[22] Schelsky (1975:189-191) a szellemtudományokkal foglalkozó egyetemi professzort és az írót említette mint olyanokat, akik lehetősége a teljesítményorientáltságtól való függetlenedésre modellértékű, mivel e két területen könnyedén elválhat a szakmai és a médiában hangsúlyozott értékelés, ez persze önmagában nem kivételes esemény, a probléma az, hogy a társadalmi nyilvánosságban megszerzett reputáció képes maga alá gyűrni az adott szakterület kompetenciáját. V.ö.: a "francia entellektüel" típusával: Pokol, 1996:144-154.
[23] Scheler tipológiája a következő volt: a) a világ gyakorlati uralására törekvő pozitív tudás; b) a műveltséghez vezető metafizikai tudás, melynek célja a személyiség tökéletesítése; c) és az üdvözüléshez vezető vallásos tudást, mellyel az ember minden dolgok végső létében és alapjában, az isteniben részesülhet. Scheler tudásszociológiájáról részletesebben: Karácsony, 1995b:20-33. Maga Schelsky (1975: 122-123) is jelezte a Schelertől való eltérés tudásszociológiai alapjait.
[24] Hayek (1992:119) szerint Schelsky 1975-ös könyve az egyik legjobb vitaanyag a nyelvvel történő politikai visszaélésről.
[25] Kopperschmidt (1991:77) rekonstrukciója azt hangsúlyozza, hogy Schelsky problémája a nyelvi uralommal nem egyszerűen a hamis nyelvhasználat volt, hanem ennek azon típusa, mely a nyelvben a valóság hamisságát fogalmazza meg vádként. Ekkori ugyanis a nyelvpolitikai értelmezések és definíciók nem a valósággal mérődnek össze - hiszen az hamis -, hanem a vágyott igazsággal.
[26] Pokol (1996:4-24) szerint például a háború utáni évtizedek francia szellemi életében, a némettel összehasonlítva, homogénebb értelmiségi nyelvi uralom valósult meg.
[27] Könyvük egyik erőteles kritikusa többek között éppen ezt a folytonosságot kérdőjelezte meg, vagyis azt, hogy a szocializmusban egy régi ("örök"?) értelmiségi törekvés érkezett révben, v.ö.: Vajda (1990:123): "véleményem szerint a létező szocializmus hatalmi csoportja új társadalmi csoportosulás, amely korábban semmiféle formában nem létezett". E kritika súlyát nem csökkenti a szerzőpáros egyikének (Szelényi, 1990:67) azon utólagos korrekciója, mely szerint tévedtek, amikor úgy látták, küszöbön áll az értelmiségiek osztályhatalma, "1986-ban a kelet-európai értelmiségiek távolabb vannak az uralmon lévő osztály helyzetétől, mint voltak 1965-ben vagy 1975-ben." A kelet-európai uralmi rendszernek egy másféle, nem az értelmiséget, hanem a "káderigazgatást" középpontba állító koncepciója: Balla, 1972.
[28] Ez az egyik legfontosabb koncepcionális vitapont Gouldner (1980) tézisével, mely éppen a nyugati értelmiségnek a professzionalizációból fakadó osztállyá szerveződését fogalmazta meg. S e különbségnek Szelényi (1990:27) egy a nyolcvanas évek elején írt tanulmányában, melyben a saját koncepciójukat részben szembeállította Gouldnerével, hangsúlyt is adott. Meg kell jegyeznem, hogy a Konrád-Szelényi könyvre reflektáló Gouldner (1980:193) ezt a különbséget nem látta oly nagynak. E közelséget látszik alátámasztani az a gondolatmenet, amikor a Konrád-Szelényi (1989:258) könyvben arról olvashatunk, hogy a szocializmusban a technokraták valósíthatják meg az állami és pártbürokraták uralkodó rendjével a kiegyezést, s így "az egész értelmiségi osztály érdekeinek szóvívői".
[29] Hogy erre alkalmazható-e a "racionális" kifejezés, ezzel kapcsolatban Gouldner (1980:179) a kétségeit fogalmazta meg. A másik, ezzel szorosan összefüggő gondolatra - mármint, hogy a "Központi Bizottság hatalmát a racionális redisztribúció alapvető legitimációs elvéből nyeri" (Konrád-Szelényi, 1989:204) - Kemény István (1991:96) így reflektált: "szerzők magyarok, de feledékenyek. Ha nem lennének azok, emlékeznének: a Központi Bizottság hatalmát hernyótalpaktól nyerte."
[30] Szelényi (1990:155-157) hevesen vitatta, sőt hiteltelennek nevezte azokat az elméleteket, melyek szerint az újbaloldali értelmiség moralizáló világ- és politikaszemlélete terrorizálná a társadalmat, a jelentésvilág monopolizálásával aláásná a demokratikus nyelvet. Mégpedig azért tartotta hiteltelennek, mert egyfelől csupán néhány tucat baloldali ideológusról beszélhetünk, másfelől pedig ezek az elméletek figyelmen kívül hagyják a teret nyerő jobboldalt. Mint írja: "ha igaza van Schelskynek, vagyis ha a kritikus újbaloldali értelmiséget egyfajta új "papságnak" tekinthetjük, akkor mit mondjunk a fundamentalista keresztény jobboldali értelmiségről?" (Szelényi, 1990:157). Ha a posztmodern és a multikulturalizmus jelenlegi intellektuális divatjára tekintünk, akkor éppen másféle fundamentalistákba ütközünk.
[31] Ugyanerről a beállítódásról írta még a hatvanas évek elején Molnár (1996b:309), hogy "a létező világ utálata és az utópia reménye az a kapocs, mely összeköti az ideologikus értelmiségit és a társadalommérnököt."
[32] Ezt nagyon röviden és Schelsky munkásságától nem eltávolodva úgy is megfogalmazhatom, hogy a "fogalmak elfoglalásán" nyugszik. A fogalmakért folytatott nyelvpolitikai küzdelmekről egy újabb elemzés: Liedtke-Wengeler-Böke, 1991.
[33] Schelsky (1982:59-60) szerint a "médiauralmat" a náci Németország valósította meg először. A nemzetállamban a nép (das Volk) még érzületi-közösség (Gesinnungsgemeinschaft) és a meglévő média alárendelt szerepet játszott. Majd a náci korszakban a "nép" nemzeti érzületi-közösségből ideológiai "véleményközösséggé" (Meinungsgemeinschaft) alakult. A nép nem más mint egy média által létrehozott-irányított egységes vélemény (Meinungseinhet).
[34] Schelsky megállapítását félévtizeddel később Luhmann (1981:175-177) is megerősítette, amikor arról írt, hogy a szociológia "export" tudománnyá vált. Politológiai, pedagógiai, teológiai, jogi sőt filozófiai munkákban is fellelhető a szociológiai sikerművek, a szociológia zsargon nyoma. Csak nem került a szociológia abba a helyzetbe, hogy a társadalmi realitás meghatározását önmagában ellenőrizze? - tette fel a kérdést Luhmann. Ám azonnal válaszolt is, s ez lakonikus "nem" volt.
[35] Ezt Schelsky a jogászképzéssel kapcsolatosan látta a legveszélyesebbnek. Noha a bírói tevékenységben sohasem lehet teljesen kizárni a szubjektivitást, ám amikor az oktatásban éppen emiatt a leendő bírókat "érzületi" lénnyé képezik, akkor etikailag bagatellizálják a törvényekhez való kötődést, és így elveszítheti a jogász a törvények kontextusából fakadó objektivitásra, önkorlátozásra való képességét.
[36] Löwenthal (1970) az "uralomnélküliség" utópiájának feléledésében a német romantikus antikapitalista gondolkodáshoz való visszatérést látta, s erre olyanként tekintett mint ami a politikai szabadság lerombolására irányul.