Karácsony András

A bölcsesség és a humántudományok társadalmi helyzete

 

 

 

 

 

 

 

            Igencsak szerteágazó kérdéskomplexummal kerülünk szembe, ha a humántudományok, a bölcsészettudományok szerepét vizsgáljuk az ezredforduló társadalmában. A kérdések már e tudományterület megnevezésekor felmerülnek. A bölcsészettudomány, humántudomány, társadalomtudomány, szellemtudomány csak közelítően utal a tudás egyazon korpuszára. A fogalmak különbözősége mögött az újkori Európa tudományát meghatározó (angol, francia, német) tudományos kultúrák, hagyományok különbözősége rejtőzik, és persze az is, hogy adott esetben éppen milyen másféle tudományterülettel szembeállítva használjuk az említett kifejezéseket. Nem vitatva a tudományterületek rendszerezési problematikájának fontosságát, és persze további szintén lényeges kérdéskörök (pl. az ismeretelmélet, tudománypolitika, tudományszociológia) súlyát, azonban a következőkben csupán két témakört kívánok érinteni. Először is azt, hogy a filozófiában benne rejlő bölcsességigény miként viszonyul az ismeretszerzésre specializálódott tudományos törekvésekhez? Ezt követően pedig azt a kérdést vizsgálom meg, hogy a humántudományok miként kapcsolódnak a társadalmi élethez? E két téma nem egyszerűsíthető le oly módon, hogy az egyik a tudomány belső, a másik pedig külső relációját érinti. Mégpedig azért nem redukálható belső/külső problémára, mert a filozófia és a tudomány a tudásnak nem egymást átfedő területe, hanem csak részlegesen érintkeznek egymással. A tudomány társadalmi funkcióját illetően pedig azt kell hangsúlyoznom, hogy a tudomány nem a társadalmon kívül létezik, hanem a társadalmon belüli differenciálódás következtében különült el a társadalmi világ többi szférájától. Röviden tehát: mindkét problematika sajátja a belső/külső megkülönböztetés.

 

*

 

            Platón és a szofisták óta a filozófia legfontosabb témái között szerepelt az ember társadalmi és politikai lényegének meghatározásához. Így vált a filozófia az emberiség kulturális önértelmezésének egyik kiemelkedő jelentőségű reflexiós médiumává, melyben egymás mellett jelent meg a társadalmi jelenségeket rendszerező, magyarázó törekvés és a kívánatos társadalmi berendezkedést taglaló normatív orientáció. Nem ritkán egy és ugyanazon gondolkodó életművében. Az újkor évszázadai két szempontból is fordulatot hoztak a filozófiai gondolkodásban. Egyfelől a tudományok kikerültek a filozófia fennhatósága alól, a másfelől pedig a gyakorlati-politikai érdeklődés perifériájára szorult a filozófia. Mindkét változás jelentősen kihatott a filozófia önértelmezésére. Nézzük kicsit konkrétabban ezeket a változásokat.

            Platón a filozófiát tekintette olyan gondolkodásmódnak, amely megalapozza a tudományosságot. Kiindulópontja (miként Szókratésznek): az igaz tudás és a vélekedés megkülönböztetése. Eszerint a filozófia nem más mint az igaz tudásra való törekvés. Ez volt a csaknem egy évezredig fennálló Akadémia filozófiai programja. Az Akadémia megszűnte után a filozófia csak a 12. századtól, az egyetemek megalapítását követően intézményesült újfent. A görög filozófia (elsősorban Arisztotelész munkássága) az arab gondolkodástörténet kerülőútján át jutott el ebbe az intézményi kontextusba. Az egyetemeken a filozófia a "szabad művészetek" (artes liberales) között kapott helyet. Ez a fakultás minden tanuló számára alapstúdiumot nyújtott, amire ráépültek az ún. magasabb fakultások: az orvostudomány, a teológia és a jogászképzés. Az egyetemeken oktatott filozófia a kanonizált tudás közvetítését jelentette, s a kánon évszázadokig elsősorban Arisztotelész filozófiája volt. Az újkori művelődéstörténetben, noha a filozófia kitüntetett pozíciója a 18-19. század fordulójáig továbbélt, jelentős változások történtek. Először is a kánon relativizálódása figyelhető meg. Az egyeduralkodó arisztotelészi filozófia háttérbe szorult, s helyébe vetélkedő kánonok léptek: Descartes filozófiája, illetve a német egyetemeken Leibniz, majd Kant filozófiája.

            A második fordulópont pedig ahhoz köthető, hogy az időközben az egyetemi világtól függetlenül, különböző akadémiákhoz kapcsolódóan létrejött tudományok bekerültek az egyetemi fakultások közé. A tudományok integrálódása az egyetemi művelődésanyagba egyértelműen aszimmetrikus képet mutatott, melyben a tudományok játszották a meghatározó szerepet. Azzal, hogy a tudományok az egyetemeken kívül jöttek létre, nemcsak intézményileg, hanem az ismeretszerzés módszertanát tekintve is distanciálódtak a filozófiától. A tudományok (s itt elsősorban a fizikáról, különösképpen a newtoni mechanikáról van szó) kiszabadultak a filozófia gyámkodása alól, sőt fejlődésük részben a filozófiával szemben ment végbe. A tudományon belüli specializálódás, a különböző diszciplínák létrejötte prominens áldozatot követelt, s ez a filozófia volt. Amikor az újkori tudományok tudatosan lemondtak a végső alapozásról, akkor a platóni tudományfelfogással szakítottak. Önállóságuk immáron inkább a matematikai fogalmiságban fejeződött ki, és Bacontól kezdve a kísérletezés módszere és a hasznosság követelménye kapott hangsúlyt.

            Az egyetemeknek viszont szükségük volt ezeknek a tudományoknak a “megnyerésére”, azaz az egyetemi oktatásba történő beillesztésre. A 18. század közepétől önállósodó tudományok létrejötte a tudománynak mint "valóságtudománynak" és a filozófiának mint a "lehetőségek tudományának" a szembeállításához vezetett. Ez a helyzet kihívást jelentett az egyetemi tudáskánon, s ezen belül is fokozottan a filozófia számára. A 19. század elejétől a filozófia fakultások mellett létrejöttek más tudományos (természettudományi és államtudományi) fakultások. A filozófiát a feleslegessé válás veszélye fenyegette az egyetemeken, s ez kikényszerítette a filozófia megkülönböztető jegyeinek és szükségességének (pl. mint "kritika", mint "abszolút tudomány", mint "ideológiakritika" stb.) újjáfogalmazását. A filozófia talán leglátványosabb vesztesége ekkoriban a természetfilozófia elsorvadása volt. A specializálódó természettudományok egyre kisebb teret hagytak a természetfilozófiai kísérleteknek. A természet kérdéseit konceptualizáló filozófusok már nem a természet könyvét, hanem a természettudósok könyveit olvasták.

            Hogy új típusú egyetemre van szükség, ezt leghatározottabban Wilhelm von Humboldt fogalmazta meg. A humboldti eszménynek megfelelő egyetemen a kutatás és a tanítás egysége valósult meg. A diákoknak nem egyszerűen az igazolt, bizonyos (kanonizált) tudást közvetítette, hanem önálló tudományos munkára, a kutatásra készített fel. Az egyetem, a tudományos kutatás "aprómunkává vált", s ennek következménye, hogy a karizmatikus gondolkodók súlya csökkent. A filozófia mint egyetemi szak a "normál tudományhoz" hasonlatosan szerveződött, ami pedig kihatott a filozófia belviszonyaira is. Azaz meghatározott törekvések háttérbeszorulta, másfélék ugyanakkor egyre nagyobb hangsúlyt kaptak. Konkrétan azok az elképzelések, melyek a filozófiát nem tartották feltétlenül tudományos tevékenységnek, hanem sokkal inkább bölcsességnek, egyre inkább egy “rezervátumban” találták magukat, ezzel szemben a filozófiának a tudományhoz kapcsolódó hagyományát követők sikeresen alkalmazkodtak a tudományosság által uralt klímához.

            A tudományos gondolkodás történetét Mittelstraß a következő kulcsfogalmakkal jellemezte: igazság, hasznosság, felelősség. Nem arról van szó, hogy ezek a fogalmak egymást felváltották, hanem inkább egymásra rétegződésről beszélhetünk, melynek eredményeként a 20. század második felétől az ismeretszerző pozíció egyidejűleg már több kontextusban kap értelmet. Az “igazság” a görögöktől az újkorig állt a tudományos kutatás középpontjában, Bacontól ehhez hozzájött a “hasznosság” kritériuma is, míg a 20. század közepétől, konkrétan az atombomba előállítását és ledobását követően, pedig egyre több szó esik mind a társadalmi nyilvánosságban mind a tudomány belső nyilvánosságában a “felelősség” kérdéséről. Ez az utóbbi fogalom azt is jelzi, hogy az újkori tudomány önállósodása nem érvénytelenítette a filozófiai reflexió szükségességét, konkrétan a 20. század második felétől az etikai reflexiót.

            Nézzük a második kérdéskört, a filozófia kapcsolatát a gyakorlati-politikai élethez. Az újkor első évszázadaiban még töretlenül fennállt annak hite, hogy logikai megalapozó erővel, az érvelés meggyőzőképességével megfogalmazhatóak a politikai életviszonyok helyes alakításának normatív alaptételei. Az idők során ugyan változtak a megalapozás és az igazolás koncepciói, a filozófusok a materiális életfeltételek változásától nem nagyon tekinthetek el, de az változatlan maradt, hogy a filozófiának ez ügyben normatív kompetenciája van. A 19. század elejétől-közepétől azonban a filozófiának ez a gyakorlati-politikai hagyománya megtört. A filozófia idegenné vált a politikai világ számára, sokkal érdekesebbé váltak mind az ideológusok, mind a lassan kialakuló politikatudomány képviselői által mondottak. Ez persze egy aszimmetrikus eltávolodás volt, mert a másik oldalról, azaz a filozófusok szemszögéből nem jelentette feltétlenül azt, hogy lemondtak a helyes társadalmi rend kérdésének vizsgálatáról. A politika filozófia éppen ezt a feladatat vállalta magára. Azonban ezt úgy kellett tenni, hogy egyúttal azt is tudták, közvetlen visszacsatolásra egyre kevésbé nyílik lehetőség. A filozófus lehet a modern, vagy hogy a közelmúltra utaljak, a posztmodern lelkes híve vagy éppen megrögzött tagadója – nemcsak arra nyílik egyre kevésbé lehetősége, hogy befolyásolja a társadalmi intézmények formálását, de még attól a lehetőségtől is megfosztódott, hogy véleménye – mint a társadalmi világ hivatásos értelmezőjének gondolatmenete – különösebb figyelmet kapjon.

            Mi az, ami a filozófiát a modernség előtti, egyébként egymástól nagyon különböző korszakokban képessé tette arra, hogy a társadalmi rend alakításában, értelmezésében résztvevő elit számára figyelemre méltó legyen, s mi az oka annak, hogy az elmúlt egy-két évszázadban kikerült ebből a pozícióból? Úgy vélem mindkét kérdésre a választ abban találjuk meg, ha a filozófiai megszüntethetetlen jellemvonásának a bölcsességre való törekvést tartjuk. Csak éppen az, ami nagyjából kétezer éven keresztül biztosította az elismerést, az utóbbi évszázadban inkább irritáló tényező. Persze időközben, a bölcsesség vonatkozásában, maga a filozófia is átalakult.

            Ne feledjük, a bölcsesség nemcsak a filozófiát jellemzi, hanem az élet különböző területén - pl. egy költeményben, vallási útmutatóban, vagy éppen egy bírósági döntésben is - megtapasztalható. A bölcsesség (mint szellemi és erkölcsi tartás) az életvezetésben való kompetencia egy különös formája, intellektuális nyitottság az új tapasztalatokra, más emberekre, más életformákra. Röviden: a lelki nyugalom elérése. A bölcsesség nem egyszerűen okosság, noha szintén az ész gyümölcse. A bölcsesség nem ragadható meg a racionalitás/irracionalitás fogalompárrral, sem egyik, sem másik nem írja le maradéktalanul. A bölcs: szabad ember, elsősorban önmaga terheitől szabad, képes érzelmeit szabályozni, uralni. A bölcsesség nehezen foglalható mondatokba. A bölcsességet kifejező nyelvi forma nem a kijelentő vagy a normatív állítás, hanem inkább a kérdő mondat. A bölcsesség - ha nem Isten bölcsességéről beszélünk - csak konkrét ember jellemzője lehet, azaz a bölcsesség individuumhoz kötött, hordozója kicserélhetetlen, ha viszont így van, akkor okkal tehető fel a kérdés: átadható-e, tanítható-e egyáltalán a bölcsesség? A formalizált tudásformák - mint pl. a tudományos tudás - tagadhatatlanul jobban átadhatóak. A bölcsesség viszont, Polányi Mihálytól kölcsönzött fogalommal kifejezve, nagymértékben "személyes tudás". Éppen ezért fontos a bölcs azon tulajdonsága, hogy ismerje a tanácsra várót, annak személyiségét, s ennek fényében adjon tanácsot. A bölcsesség tehát alapvetően személyre vonatkoztatott, a mai filozófia döntő része viszont egy professzionalizálódott, eltudományosodott diszciplína, azaz személytelen tudás.

            A görög filozófiában a bölcsességnek két különböző modellje érvényesült:

a, megjelent mint útmutatás az életvezetés gyakorlatában (Szókratész), és

b, mint a tiszta elmélet megvalósítása (Platón és Arisztotelész).

Azonban mindkét vonatkozásban közös volt, hogy a bölcsesség az "örök dolgokkal" való foglalatosságot jelentette, s ez így volt a középkori kereszténységig. A bölcs az, aki rendet teremt a kaotikus világban. Elsősorban tehát Isten, illetve a hívő, aki ismeri az üdvözülés útját. Az újkor hajnalán Montaigne viszont már azt akarta megmutatni, hogy miként és miért veszítettük el a rendet, miért nem találhatunk nyugalmat. Majd a 18-19. század fordulóján Fichténél a bölcsesség szereteteként értett filozófiát a tudománytan (a tudás lehetőségfeltételeinek reflektált elmélete) váltotta fel.

            A bölcsesség mindig olyan tudást jelentett, ami orientáló képességgel bír, vagyis a bölcs ember nemcsak ismeretekkel, hanem meghatározott erényekkel, különösképp a kiválóság erényével is bír. Napjainkban azonban az uralkodó tudásforma, a tudomány, sokak szerint nem rendelkezik ezzel a képességgel; a divatos posztmodern filozófiák pedig nemcsak azt vitatják, hogy az orientáció a filozófia feladata lenne, hanem azt is, hogy bárkinek is szüksége lenne orientációra. Ez igencsak végletesen különbözik az antikvitás szellemétől. Mi történt tehát az elmúlt évezredek filozófiatörténetében?

            Odo Marquard kétféle magyarázatot különböztette meg. Az egyiket a “nagy változások” a másikat pedig a “kis változások” tételének nevezve. Az előbbi azt fogalmazza meg, hogy a filozófia története a bölcsesség szeretetétől a tudományelméletig vezetett. Ez a megközelítés az antik és a modern filozófiát határozottan szembeállítja egymással, s e szerint a bölcsesség mint nem tudományos beállítódás a modernségben a tudománnyal azonosított filozófián kívüli világ része. A séma tehát egyszerű: a gondolkodástörténetben egy radikális váltás történt, az antikvitásban és a középkorban a filozófia bölcsességet jelentett, az újkorban pedig tudományosságot. Marquard viszont nem ezt, hanem az ún. “kis változások” tézisét tartotta meggyőzőbbnek. Miszerint "a filozófia a kezdetektől a bölcsesség szeretet volt és még mindig - az újkorban, a modernségben és napjainkban is - az maradt. Csak egy valami változott némiképp: az hogy mit értünk bölcsesség alatt. A bölcsesség, ismételten hangsúlyozom, az a tudás, ami - a fontosnak a nem fontostól elválasztásával - képessé tesz minket a helyes életvezetésre illetve az élet tévedéseinek elkerülésére. Ami megváltozott: kezdetben a filozófia a változatlan abszolútum változatlan abszolút tudását kereste, az isteni tudást és az Istenről való tudást. Manapság pedig a filozófiai tudás nem más mint az emberi tudás határairól való emberi tudás kutatása, mindannak tudása, ami emberi, s ami nagyon is emberi, ez pedig nem más mint a változás és a véletlen." (Marquard 1989:178). A bölcsesség tartalma változott, de nem a bölcsesség szeretete mint olyan.

            Persze a bölcsesség tartalmának megváltozása egyáltalán nem elhanyagolható. Újból Marquard egyik megállapítását felidézve: a filozófia története nem más mint a folyamatos kompetencia-vesztés története, s a filozófusok kompetenciája már csak abban áll, hogy tudják miért veszítették el a kompetenciát, ha úgy tetszik: a filozófus csak a saját inkompetenciáját illetően kompetens. A kompetencia elvesztés a filozófia felelősségének átalakulását is jelenti. Átalakulását, de nem a felelősség eltűntét - noha posztmodern filozófusok munkáiban ez olvasható. Az intézményesült, tudományos filozófiával való foglalatosság nem felelőtlen, noha e felelősség nem oly heroikus mint pl. a francia felvilágosodás néhány nagy alakja vélte. Akinek a filozófia a hivatása, annak a hivatásáért, miként másnak a sajátjában, felelőssége van. A filozófia nem amulett, ami megvéd minket a tévedéstől, a balgaságtól. A legfőbb tévedés éppen az, amikor azt hisszük a filozófia helyettesítheti az életet. Az ember sokféle életviszonylatban él, ezek közül a filozófia csak egy lehetséges. A valóság pluralitása komoly veszteség nélkül nem redukálható egyetlen viszonylatra, a filozófiára.

            Amikor a filozófia és a humántudományok viszonyát vizsgáljuk, nem feledkezhetünk meg arról, hogy a filozófia nemcsak az ismeretszerzés hagyományát jelenti, hanem a bölcsességre való törekvést is, s az utóbbinak szerves része az erkölcsiség. A filozófia hagyomány összetettségére sokan felhívták már a figyelmet, most csak egyet idéznék fel. Gernot Böhme azt hangsúlyozta, hogy a filozófiát felfoghatjuk életformaként (amikor a filozófus személyiségének megformálása hitelesíti a gondolkodó nézeteit), életbölcsességként (ehhez azok a filozófiai törekvések sorolhatók, melyek a mindenkori “korkérdéseket” vizsgálják, és ebben kívánnak eligazítást nyújtani), s végül tudományos tevékenységként (ami a filozófiának azon áramlatát jelöli meg, amely kiemelkedő fontosságot tulajdonít az ismeretszerzésnek, s ezt a modernségben a tudomány területén kialakult konvenciókhoz alkalmazkodva végzi). Ezeket a területeket nem határolják átléphetetlen határok, de annyiban feltétlenül különböznek egymástól, hogy a filozófiai tevékenység érzékelhetően eltérő tétjeit mutatják fel. A humántudományok és a filozófia kapcsolatának elemzése, Böhme megkülönböztetésénél maradva, annak követelményét jelenti, hogy a filozofálás mindhárom módjával ütköztessük a humántudományokat. Erre tekintettel csak egyetlen megjegyzést tennék: a humántudománynak, mivel tudomány, a filozófia tudományos válfajával a legharmonikusabb a viszonya, míg az életformaként felfogott filozófia igencsak távol áll tőle. Sőt, erősebben is fogalmazhatunk: a filozófiának azon változatai, melyek őrzik a bölcsesség igényét, ha nem is ellenőrzik, de legalább ellensúlyt adnak korunk eltudományosodott világképével szemben.

 

*

 

            A bölcsészettudományok társadalmi feladatkörének, funkciójának vizsgálatát két különböző, ám összekapcsolható kérdés megfogalmazásával kezdeném. Az egyik: “mit várhat el a társadalom a tudománytól?”, s másik pedig: “mit képes teljesíteni a tudomány?”. A várakozások vonatkozásában, úgy gondolom, folyamatosan túlzott és kevésbé végiggondolt igények fogalmazódnak meg. Azaz nemcsak arról van szó, hogy amikor – egyébként a 19. század közepétől – neves gondolkodóktól, majd a későbbiekben politikusoktól is arról hallunk, hogy a tudománynak alapvető feladata van a társadalmi élet jobbításában, a társadalmi integráció elmélyítésében, a társadalom jövőjének formálásában, akkor egyszerűen olyant követelnek, aminek a tudomány nem tud megfelelni, hanem arra is gondolnunk kell, kívánatos-e, hogy a tudomány ilyen központi szerepet kapjon a társadalmi életben? Közel négy évszázad telt el azóta, hogy Bacon megírta az újkori tudományosság alapművét (Novum organum scientiarum), majd utópiáját egy tudomány által szervezett társadalomról (Nova Atlantis). Bacon még úgy gondolta, hogy a tudomány nemcsak hasznos ismereteket ad a világról, de hozzájárul a társadalom morális javításához is. A 20. század utolsó harmadára viszont ez az optimizmus végképp elenyészett, sőt felerősödtek a tudományellenes törekvések. Ez a bizalomvesztés azonban elsősorban a természettudományokat érintette. Újságok, televíziós, rádiós műsorok szinte naponta felhívják a figyelmet arra, hogy azok az eszközök, melyekről azt hittük, az ember érdekében avatkoznak be a természeti folyamatokba, éppen hogy tetemes károkat okoznak. De mikor olvasunk, hallunk a nem-természettudományok (humántudományok, társadalomtudományok) kockázatairól? Arról, hogy a lélekgyógyászat a lelkiélet manipulációját is eredményezheti, a társadalom önismeretét szolgáló kutatások alapvető orientációk, értékrendek megkérdőjelezésére is rábírhatja az embereket, hogy történeti vizsgálódások tévutakra vezető mitológiákat hívhatnak életre?

            Amikor hatásos tiltakozásokban kifejeződik, hogy az ember több mint különböző technológiák tárgya, akkor gyakorta elfeledkezünk arról, hogy nemcsak a természet-, hanem a humántudományok is szolgáltathatnak tárgyasító technológiákat. A tudomány nem lehet az élet (legyen szó biológiai, társadalmi, szellemi vagy lelki életről) szerveződésébe meghatározóként beavatkozó tényező. Életünk annál sokszínűbb, semmint rábízhatnánk magunkat a világhoz való közelítés egyetlen, azaz tudományos, módjára. Az esztétikai élvezet keresése, a transzcendencia iránti vágyakozás, elődeinktől kapott értékvilág továbbvitele, közösségek identitás teremtése – csak néhányat említve – mind, mind ugyanoly fontos része életünknek, mint a világról szóló ismeretek bővítésében elkötelezett tudomány. Hangsúlyoznám, a tudomány az ismeretszerzésre specializálódott részrendszere a társadalomnak, ugyanakkor a cselekvésmotivációk között csak egy az ismeretanyag. Attól, hogy tudjuk, miként lehet atombombát előállítani, nem kell feltétlenül előállítani, illetve ha mégis előállítják, mint ahogy a 20. század történelme ezt egyértelműen mutatja, akkor ez az ismereteken túli politikai, katonai törekvésekből táplálkozott. A tudomány társadalmi szerepének felerősítése nemcsak a társadalomtechnológia veszélyeinek fokozásával jár, hanem a tudományon kívüli területek (pl. politika) felelősségének csökkentésével. Amikor olyan vélemények fogalmazódnak meg a társadalmi nyilvánosságban, hogy a politikai döntésekben a tudományos szakma álláspontját kell érvényesíteni, akkor egyfelől feltételeződik: az adott kérdésről a tudományban egyetlen érvényesként elfogadott válasz van, másfelől ezzel hallgatólagosan ugyan, de felmentik a politikusokat döntéseik felelőssége alól. Hiszen, mondhatják, csak azt tették, amit a tudomány mondott.

            Az eddigiekben azt taglaltam, hogy miért nem kívánatos a tudomány túlzott bevonása a társadalmi élet be, a továbbiakban néhány érvvel azon meggyőződésem indokolnám, hogy a tudomány nem is képes áthatni a társadalom mindennapjait, ugyanis a tudományos tudás és a mindennapi ismeretek között komoly átfordítási nehézségek vannak. Egyszerűbben fogalmazva: a tudomány mind a társadalom mindennapi életétől, mind a másféle specializált értelemrendszerektől (vallás, művészet, politika, jog, egészségügy stb.) határozott elkülönülést mutat. Gondoljunk csak a különböző tudományok saját nyelvére, fogalomkészletére, vagy arra, hogy a tudományos kutatásban nem a mindennapi élet tapasztalatainak feldolgozása történik, hanem a tudomány önmaga hozza létre a számára releváns tapasztalatokat. Ez nemcsak a természettudományok területén van így (az elemi részecskék viselkedése nem tűnik fel a mindennapok tapasztalatvilágában), hanem a humántudományoknál is hasonlót figyelhetünk meg. Pl. történészek különböző korszakok lassan változó struktúráit kutatják, s ezekkel a struktúrákkal magyaráznak stabilitásokat/változásokat, ugyanakkor a mindennapi életben nem élünk át struktúrákat mint olyanokat. Vagy például az etnometodológiát megalapító Garfinkel oly módon próbálta megismerni a mindennapi életben használt rutinizált háttértudást, hogy a kísérleti alanyokat kizökkentette megszokott cselekvéssorukból, meggátolta, hogy a rutinizált háttértudás automatikusan érvényesüljön, majd aziránt érdeklődött a kísérleti személyeknél, hogy mit tettek volna, ha a gátlás nem állna fenn? Vagyis egy olyan recepttudás megfogalmazására, reflexiójára késztette a kísérleti személyeket, amit különben a mindennapi élet normál eseteiben nem tesznek meg.

            Nem véletlenül hoztam olyan példát, amiben látványosan kitűnik a tudományos ismeretszerzés reflexív jellege. Ez a jellemző ugyanis alapvetően elkülöníti a tudományos ismeret szerkezetét a mindennapok tudásától. Ha azt mondjuk, hogy a tudományos ismeretszerző tevékenység reflexív, akkor ezzel azt állítjuk, hogy a kutató a saját kutatási kontextusát megkülönbözteti más kontextusoktól, azaz különböző kontextusok háttere előtt vizsgál egy adott problémát. A tudomány világképe éppen ezért nevezhető polikontexturálisnak, vagy ha stilárisan is fokozni akarjuk a mindennapi tudástól való különbözőséget, azt is mondhatjuk: a reflektált monokontexturalitás jellemzi. Ezzel szemben a mindennapi élet valóságképe egyszerűen monokontexturális: ami van, az van, ami nincs, az nincs. Amikor ennek alapján a tudomány a mindennapi élet valóságképét “alulreflektáltnak” nevezi, akkor azt is fontos látnunk, hogy ez az értékelés csak a tudomány szemszögéből releváns, a mindennapi élet recepttudása éppen a reflexiós deficit következtében képes stabil orientációt adni a világban.

            A tudományos reputációk vonatkozásában is élesen eltér egymástól a tudományon belül tevékenykedők ismerete és a társadalomban élő ismeretek, értékelések a tudományról, a tudományos teljesítményekről. A tudományon belül alapvető orientációt ad a tudományos reputáció, még akkor is, ha tudott (és ez tudott), hogy a magasabb reputáció elérésében nemcsak a tudományos ismeret originalitása, hanem gyakran a tudós intézményi pozíciója is szerepet játszhat. A tudományon belül képződő értékelési rangsorok kettős funkciót látnak el. Egyfelől közvetíti a társadalom felé a tudomány önképét (diszciplínák, gondolkodók, témák fontosságának rendezett halmazát), igaz, erősen redukált, s így “emészthető” formában, mivel a tudománnyal nem foglalkozóknak nem szükséges a művek tartalmával megismerkedni. A mindennapi élet ismeretvilágában a “tudományos tájékozottság” jobbára a tudományos reputációk ismeretét jelenti. Másfelől a tudományos reputáció a tudomány védőmechanizmusaként is működik, mivel azt intézményesíti, hogy tudományos teljesítmények felől maga a tudomány döntsön, ami persze nem jelenti automatikusan, hogy a tudományon belüli értékelések feltétlenül helyesek, hanem csak azt jelenti, hogy ebben a tudománynak van döntési kompetenciája és felelőssége.

            A társadalmi nyilvánosság azonban nem közvetíti a tudományon belüli elismerési rangsorokat, hanem megalkotja saját értékelését. Így vannak médiasztár tudósok, akik a tudományos közösségükben nem ritkán kevésbé jegyzettek. Hogy a tudomány belső értékelési mechanizmusa nem egyezik a társadalmi nyilvánosság értékelésével – ez persze érthető, hiszen másféle kritériumok érvényesülnek a társadalmi nyilvánosságban. Fontossággal bírhat a jó fellépés, az érzékletes példák megtalálásának képessége, az, hogy a tudományterület kapcsolatba hozható valamilyen aktuális társadalmi problémával, vagy éppen, hogy a hírműsor szerkesztője kit ismer személyesen a tudósok köréből. A humántudományok esetében talán nagyobb a távolság a tudomány önértékelése és a társadalmi értékelés között, mégpedig azért, mert hathatósabban működik az a látszat, hogy e tudományterület problémái közvetlenül kapcsolhatók a mindennapi élet tapasztalatvilágához, s így kézenfekvőnek gondolhatják a társadalmi nyilvánosság véleményformálói, hogy saját értékelésük megegyezik a tudomány önértékelésével. Egyébként ez a látszat abban a korábbiakban említett elvárásban, ami a humántudomány közvetlen jelenlétét szorgalmazza a társadalom mindennapi életében, jelentős szerepet játszik. Mivel a természettudományok vonatkozásában kevésbé magabiztosak a társadalmi nyilvánosság formálói, ezért inkább hajlanak arra, hogy átvegyék a természettudományokon belül kialakult értékeléseket.

            A tudomány sajátosságainak számbavételekor meg kell említenem egy olyan jellemzőt is, ami nem annyira a mindennapi tudásvilágtól különíti el a tudományt, hanem a többi specializált értelemrendszertől (pl. a vallástól, az egészségügytől, a politikától, a jogtól). Miről is van szó? A modern társadalom különböző funkciórendszerein belül többnyire aszimmetriaképződés figyelhető meg. Gondoljunk csak a politikára, amin belül megkülönböződik a kormányzók és a kormányzottak helyzete, a jogon belül a jogászok és a jogi konfliktusokkal érintettek, az egészségügyön belül az orvos és a páciens, az oktatásban a tanár és a diák, vagy a művészetben az alkotó és a műélvező. A tudományon belül viszont nincs ilyen aszimmetria. A tudomány nem egy aszimmetrikusan képződött publikumnak szól, hanem önmagának. A tudósok közönségét más tudósok adják. Nincsenek aktív és passzív résztvevők, hanem csak “láthatatlan kollégák”, akik abban a tudáshelyzetben vannak, hogy egymást valamiben megérthetik.

            Ha elfogadhatóak a fenti megállapítások, akkor talán egy megalapozottan nyugtalanító képpel zárható gondolatmenetem. A filozófia rendelkezik azzal az irritáló potenciállal, hogy állandóan kérdésessé tegye az uralkodó tudásformák, korunkban a tudomány, azon igényét, hogy életünk meghatározójává váljon. A modern társadalom szerkezeti sajátossága, azaz a társadalmi szférák differenciálódása, további gátakat emel egy tudományosan szervezett “szép új világ” megvalósulása elé. Hogy ebben a széttagolt világban miként találja meg önmagát mint egészt az ember – ez tagadhatatlanul az egyik legfontosabb életprobléma, s ehhez a filozófiai hagyományban is találhatunk támpontokat. Ám e helyen nem ezt akartam részletezni, hanem csak azt, hogy nem a tudomány segítségével.

 

 

Irodalom

 

A filozófia és a bölcsesség kérdésének vázolásában elsősorban Gernot Böhme: Weltweisheit, Lebensform, Wissenschaft. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 1994, és Willi Oelmüller (szerk.): Philosophie und Weisheit. Paderborn/München/Wien/Zürich, UTB Schöningh Verlag, 1989 (a Marquard idézett ebben a kötetben található) könyvére támaszkodtam. A modern tudomány jellemzésében az alábbi művek adtak számomra alapvető ösztönzést: Lothar Schäfer: Das Bacon-Projekt. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 1993; Rudolf Stichweh: Zur Entstehung des modernen Systems wissenschaftlicher Disziplinen. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 1984; Niklas Luhmann: Die Wissenschaft der Gesellschaft. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 1992; Jürgen Mittelstraß: Die Häuser des Wissens. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 1998.

 

 

2001/4. szám tartalomjegyzéke