Kun Attila
A vállalati szociális elkötelezettség tematizálásának alapvonalai az
Európai Unióban
Corporate
Social Responsibility (továbbiakban:CSR)- egy kifejezés, amelyet manapság egyre
gyakrabban hallhatunk az üzlet és a vállalati szféra világában, és amellyel a
közeljövőben bizonyára egyre többet fogunk találkozni, pontosan azonban kevesen
tudják még, hogy mit takar. Ez már csak azért sem csoda, hiszen a fogalom
tartalma valóban nem könnyen írható le, pontosan olyan színes és sokrétű, mint
az a szféra, amelyhez kötődik. Mivel a kifejezésnek pontos és találó magyar megfelelőt szinte lehetetlen lenne
keresni, szükségesnek tűnik, hogy bevezetésként felfedjük a fogalom legelemibb,
hozzávetőleges jelentéstartalmát.
Többek
között szokás CSR kapcsán az üzleti szféra társadalmi elkötelezettségéről, a vállalatok
szociális beállítódásáról, illetve szociálisan felelős vállalati
magatartásmintáról beszélni. Bármilyen szavakat is használunk a tartalom
jelölésére, a lényeg, hogy a háttérben egy olyan koncepció, szempontrendszer
húzódik meg, amelynek legfőbb jelentősége abban rejlik, hogy a vállalatok mind
nagyobb hányada felismerni kényszerül, és fel is ismeri, identitása részévé
teszi azt a tényt, hogy az üzlet, a profit és a munka világa nem egy
hermetikusan zárt terület, hanem igenis ezer szállal kötődik és kölcsönhatásban
áll szűkebb és tágabb környezetével, végső soron a társadalommal és a
természeti környezettel. Manapság már minden fontosabb cég felelős gondolkodású
vezetője számára lassan szükségszerűen elfogadandó evidencia kell hogy legyen
az a megfontolás, hogy a cég céljai, értékei közé a profitmaximalizáláson túli
szociális, emberi jogi, környezetvédelmi szempontokat illesszen a fenntartható
fejlődés szellemében.
A CSR
tehát tulajdonképpen felfogható az üzleti világ- többek között a globalizáció
jelensége kapcsán is egyre inkább elodázhatatlanná váló-megváltoztatásának egy
feltehetőleg pozitív, emberbaráti kihatású, és folyamatosan alakuló, formálódó
komplex eszközeként. Eszközről beszélünk tehát, amely önmagában még
semmit nem jelent, használható jól is, rosszul is. A CSR sem értékelhető
varázspálcaként, a globális piac összes ellentmondására, visszásságára
csodaszerként ható gyógyírként. Viszont mindenképpen egy friss, naprakész
szemléletmódot takar, amelyet minden-a későbbiekben még érintésre kerülő-
bizonytalansága, belső ellentmondása ellenére bizakodva kell fogadnunk napjaink
rideg, pénzcentrikus globális üzleti hálózatokkal sűrűn átszőtt világában.
Reményteljesen és kissé sarkosan fogalmazva azt mondhajuk, hogy talán egyszer
elérkezhet a globális gazdaságban is az az idő, amikor a tőke szerepe mellett
az ember és annak munkája is piedesztálra emelkedhet.
II. A CSR-jelenség mozgatórugói, aktualitása
A CSR-jelenség kezelése tulajdonképpen egy
gyökeres szemléletváltást, paradigamaváltást igényel. Annak a
fölismerését feltételezi, hogy egy vállalat több, mint pusztán a
tőkemegtérülést és profitmaximalizálást hajszoló, pusztán a nyers gazdasági
racionalitás elvén működő mesterséges képződmény. Szükséges belátni, hogy egy
vállalat egyben emberi társulás is, amely jól körülírható társadalmi és
természeti környezetben működik. Ennek a hozzáállásnak az elfogadása
egyértelművé teszi, hogy a vállalati szférának is aktív és pozitív kicsengésű
szerepet kell játszania a társadalmi folyamatokban, és tekintettel kell lenniük
tevékenységeik környezeti és szociális kihatásaira.
Az elmúlt
években számos jelenség segítette ennek a gondolkodásmódnak a terjedését.
Elsőként a globalizációt kell
említenünk. A globális gazdasági növekedés egyre bonyolultabb,
kiismerhetelenebb üzleti világot termelt ki, amely egyre több visszásságot,
ellentmondást, néhol antidemokratikusnak bélyegezhető technikákat is
megismertetett velünk. A jog, és különösen a hagyományos nemzeti jogalkotás
által ez a világ már egyre kevésbé megragadható. Nem csoda, hogy ebben a
helyzetben egy új látásmód kezdett kialakulni, amely a fenntartható fejlődés
elvét tűzi zászlajára, és ismét valódi jelentéssel szeretne megtölteni -még e
globális szabályozó hálózatok világában is- olyan fogalmakat, mint a
demokrácia, átláthatóság, szabadság, jog, felelősség, szolidaritás. A közelmúlt
antiglobalizációs fellángolásai, tüntetései is rámutatnak, hogy óriási az igény
a virtuális gazdaság elleni fellépésre, illetve a vállalati szféra és a társadalom
lassú elidegenedésbe hajló kapcsolatrendszerének új elvi alapokon álló
átgondolására.
Továbbá a
globalizáció nem csak új lehetőségek szinte kifogyhatatlannak tűnő tárházát
nyitotta meg a vállalatok előtt, hanem új nehézségeket, új
versenyhelyzetet is teremtett. Manapság egy olyan vállalat, amely
tradicionálisan pusztán gazdasági és technikai mutatókkal méri magát, és teljes
közömbösséget mutat a szociális, környezeti, emberi jogi megfontolások iránt,
egyszerűen képtelen lesz megbírkózni bizonyos kihívásokkal. Az ilyen hozzáállás
rossz hatással lesz a vállalat arculatára, amit csak fokoz az a veszély, hogy
egy vállalat bármilyen kis mulasztását, visszaélését a globális média azonnal
kommunikálhatja (ld. Pl.: Enron-botrány, a Shell nigériai kalandja[1]
vagy a Levi Strauss és a Nike gyermek- és kényszermunka botrányai). Így egy apró kommunikációs hiba óriási
presztizs-, és ebből kifolyólag egyben óriási pénzügyi veszteséget is jelenthet
a vállalat számára. A botrányok rávilágítottak a vállalatok sebezhetőségére is,
és fokozódott a tudatosság a vállalati magatartásminták tekintetében.
Egyre
kevésbé hagyható figyelmen kívül továbbá a különböző nyomásgyakorló
csoportok (fogyasztók, környezetvédők, munkavállalók, politikai
aktivisták, NGO-k) heves, gyors és hangos fellépése, illetve általában a munkavállalók, fogyasztók és a társadalom
fokozódó érzékenysége, érdeklődése az emberi jogi és szociális kérdések iránt.[2]
Anna Dimantopoulou, az EU foglalkoztatási és szociális ügyekért felelős
főbiztosa is megjegyezte egy konferencielőadásában, hogy manapság az üzleti
szféra viselkedése, magatartása sokkal inkább a figyelem fókuszában van, mint
korábban valaha.[3] További
adalék ehhez, hogy a pénzvilág és a befektetők is egyre több információt igényelnek a vállalatokról, hogy
jobban tudják azonosítani esetleges befektetéseik várható előnyeit,
rizikófaktorait. Sőt bizonyos pénzügyi intézmények egyre növekvő mértékben
támasztanak tematikus és célirényos –szociális és környezeti színezetű-
elvárásokat a vállalatokkal szemben beruházásaik vagy éppen hitelezéseik előtt,
és speciálisan ilyen vonatkozású kérdőíveket, jegyzékeket használnak az esélyek
és kockázatok feltérképezésére. Felértékelődik tehát az információ szerepe, és
már nem elég, hogy egy vállalatról pusztán a hagyományos éves pénzügyi
jelentése tudósítson.
A
kiélezett üzleti verseny tehát arra kényszeríti a vállalatokat, hogy
megkülönböztessék magukat versenytársaiktól, fokozódik az átláthatóság iránti
igény és a mediatizált nyilvánosság általi közvetett társadalmi konroll súlya.
Ebben az összefüggésben nyilvánvaló, hogy a cég arculatában (imidzsében) és a
hírnevében testet öltő tőke ma már néha
fontosabb a materiális vagyonnál. A presztizs
pedig nagyban függ attól, hogy milyen mértékű a vállalat szociális,
környezetvédelmi szerepvállalása. Ezek
a megfonolások tehát végső soron direkt rentábilitási szempontok
szerint is értékelhetőek. A Salomon Brothers új elnöke, Warren Buffett ezt úgy
fogalmazta meg egy 1991-es tőzsdei botrány után, hogy a továbbiakban a cég
pénzügyi veszteségei tekintetében ugyan megértő hozzáállást fog tanúsítani, ám
a ha a cég reputációja szenved bármilyen apró csorbát, könyörtelen lesz.[4]
Szintén a
globalizáció hatása, hogy manapság az államok már nincsenek olyan jogi eszközök
birtokában, amelyekkel érdemben tudnák megregulázni a multi- és
transznacionális nagyvállalatokat. Sok esetben már a pusztán az is nehézséget
okoz a fölgyorsuló üzleti világban, hogy az államok legalább figyelemmel
kísérjék, utólagosan kontrolállják e vállalatok működését. Éppen ezért már a
80-as évek elejétől megfigyelhető egy olyan tendencia, hogy a transznacionális
vállalatok szabályozásában a nemzetállami (sőt nemzetközi) szabályozásról
átkerül a hangsúly a belső önszabályozásra, erősödik a vállalati
szabályzatok, „alkotmányok”, etikai normák szerepe.[5]
Szokás ezt a tendenciát a (munkaügyi) szabályozás önkéntességi fordulatának,
avagy a jog (munkajog) privatizálásának is nevezni.
A klasszikus
állami szerepek háttérbe szorulása és a jóléti állam „haldoklása”
együtt jár azzal, hogy a feladatok nagy hányada átcsúszik a privát gazdasági,
vállalati szférába.[6] A
vállalatoknak nemigen van módja kikerülni bizonyos új magatartásminták
felvételét. Ez természetesen alapvetően önkéntesen megy végbe, de talán nem
nehéz belátni, hogy a fentebb is vázolt kényszerek hatására a valóságban ez már
egyfajta szükségszerűség is.[7]
Jól illeszkedik ez az egyéni és önkéntes felelősségvállaláson alapuló tendencia
korunk társadalmainak individualizálódási folyamatába is.
Nem
elhanyagolható motivációja a CSR-kérdés felmerülésének a munka világának folyamatos
átalakulása. A tradicionálisan hierarchikus vállalati struktúrák
átalakulnak, új típusú és atipikus munkavégzési, foglalkoztatási formák
jelennek meg, növekszik a globális beszállítói és üzleti, kereskedelmi láncok,
hálózatok súlya és az üzleti etika normái is kezdenek egyre nagyobb
jelentőséghez jutni. Összeségében elmodható, hogy szükségszerűen egyfajta dereguláció
megy végbe e téren, és a munka világa egyre rugalmasabbá, komplexebbé,
informálisabbá válik. Egy ilyen környezetben nem nehéz belátni a CSR-jellegű, önkéntességen alapuló
jelenségek elméleti létjogosultságát, sőt szükségeségét. [8]
Az alábbiakban tekintsük át, hogy az eddigi
tapasztalatok alapján milyen potenciálisan elérhető előnyökkel
számolhat az a vállalat, amely a magáévá teszi és alkalmazza a legfontosabb
CSR-elveket, eszköszöket. Ezek természetesen egyben a motivációi is e
beállítódás elfogadásának:
·
Javuló kép a
vállalat arculatáról, illetve a márka, a védjegy várható felértékelődése, jobb
megbecsülése.
·
A vállalat
vonzóbb lesz a jó szakemberek és a képzett munkaerő számára, illetve könnyebb
lesz a cégnek megtartania az ilyen értékes dolgozóit.
·
Javul a
munkaszellem, a munkakörnyezet, ami elkötelezettebb, produktivabb, lojálisabb,
elégedettebb munkaerőt eredményez (direkt hatás).
·
Nő az esélye,
hogy minőségi üzleti partnerekkel kerüljön kapcsolatba a vállalat, és hogy őt magát is megbízható,
preferált partnerként tartsák számon. Továbbá a hasonló irányultságú
vállalatokkal való kapcsolathoz a CSR közös nyelvet, alapvető referenciapontot
jelenthet.
·
Nagyobb
fogyasztói és beruházói érdeklődés, elégedettség. Új üzleti, kereskedelmi
lehetőségek, kedvező hozzáférés a fontos piacokhoz.
·
Javuló
válságmenedzselés, a rizikók és botrányok megelőzésének fejlődő képessége.
·
Alacsonyabb
bizosítási díjak.
·
Jó kapcsolat a
közhatalommal, a hatóságokkal és általában a közvéleménnyel, a közösséggel és
főként a médiával.
·
A PR és a reklám
lehetőségek megsokszorozódása.
·
Hozzájárulás a
stabilabb globális piac kialakításához.
·
Csökkenhet a
civil szervzezetek és más nyomásgyakorlók irányából érkező kritika (és
esetlegesen a pereskedések, vagy ellenkampányok száma)[9],
csökkenek a „támadási felületek” száma.
Összességében véve megállapítható, hogy egy vállalat
szociálisan felelős beállítódása hosszabb távon felfogható egy stratégiai
jellegű beruházásnak, a jövőbe való invesztálásnak is. Valószínűsíthető,
sőt az eddigi tapasztalatok, felmérések alapján bizton is állítható, hogy az
ilyen magatartásminták felvétele végső soron direkt gazdasági hatással is bír.
Emellett távlatokban egy olyan “win-win” jellegű helyzetet teremthet amelyből
mind a vállalat, mind a környezete és a társadalom profitálhat.
III. Az EU CSR-stratégiájának születése és
formálódása
EU
szinten a CSR-dialógus kezdete a 90-es évek elejére datálódik.
1993-ban az EU Bizottságának akkori elnöke, Jacques Delors egy kéréssel fordult
Európa üzleti világához, amelyben arra hívta fel a vállalatokat, hogy
vállaljanak részt a társadalmi kirekesztés elleni harcban. Ennek folyományaként
került sor 1995-ben egy hasonló célzatú nyilatkozat kiadására[10]
, illetve még ebben az évben megalakult a European Business Network (CSR
Europe), melynek máig fő küldetése a CSR-vonatkozású tapasztalatcsere
elősegítése.
Megemlítendő intermezzo a CSR-politika
születésében az 1997 novemeberi Luxembourgi –csúcs döntése alapján felálló
magas szintű „Gyllenhammar-csoport” záró jelentése 1998-ból. A szakérő
csoport ebben egy olyan javaslatot
tett, mely szerint az 1000 főnél több alkalmazottal rendelkező vállalatoknak
évente olyan jelentést kellene publikálnia, amely a változásmenedzselési
technikájukat[11] tárgyalja,
tekintettel különösen a vonatkozó szociális jellegű tevékenységeikre és a
foglalkoztatás, munkafeltételek kérdéseire.
A
következő fontos állomás a 2000 márciusában lezajló Lisszaboni EU-csúcs,
ahol tulajdonképpen a téma az EU politikai napirendjére került. Az EU felhívást
intézett a vállalatokhoz, amelyben felkéri őket, hogy működjenek közre abban,
hogy az EU 2010-re elérhesse újonnan lefektetett stratégiai céljait,
nevezetesen hogy az EU ekkorra a világ legversenyképesebb, dinamikus és
tudásalapú gazdaságává válhasson, ahol
a fenntartható gazdasági növekedés több és jobb munkalehetőséggel és
erősödő szociális kohézióval párosul. A későbbiekben már a 2000 júniusi
Szociális Agenda és 2001 márciusában
Stockholmban, illetve a 2001 júniusában Göteborgban ülésező Európai Tanács is foglalkozott a témával, az utóbbi a
fenntarható fejlődés kontextusában.
Mielőtt az
EU CSR- stratégiájának alakulásával kapcsolatos vizsgálodást folytatnánk
(szupranacionális szint), szükséges, hogy kitérjünk a nemzetközi (univerzális)
szabályozási szint eredményeire, hisz az EU-s megközelítés is szükségszerűen
visszatükrözi ezek szellemét. Csak példaként utalunk a legfontosabb
kezdeményezésekre azzal, hogy ezek megismerése a hazánkban működő vállalatok
számára is nélkülözhetetlen, és hogy ezek bemutatása későbbi tanulmányok témája
lehet:
·
Az ENSZ égisze
alatti Global Compact (2000)[12]
·
Az ILO
(Nemzetközi Munkaügyi Szervezet) Tripartit Deklarációja ( ILO’s Tripartite
Declaration of Principles concerning TNCs
and Social Policy)[13]
1977/2000
·
Az OECD
irányelvei (Organisation for Economic Cooperation and Development- Guidelines
for Multinational Enterprises 2000)[14].
A
Bizottság 2001 júliusában tette meg az első igazán fontos lépést
CSR-ügyben, amikor egy vitaindítónak szánt Zöld Könyvet (Green Paper
„Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility”)[15]
bocsájtott útjára. A cél az volt, hogy bevezesse a köztudatba a témát,
széleskörű vitát és eszmecserét generáljon, továbbá, hogy kipuhatolja, hogy
milyen partnerekre számíthat a kérdés további napirenden tartásában. A
Bizottság 2001 december 31-ig várta a reagálásokat, kommentárokat, és a
beérkezett mintegy 250 válasz[16]
jeles bizonyítékát adta annak, hogy a társadalom legkülönbözőbb szféráiban (
európai, nemzetközi, nemzeti és regionális szintű intézmények, államok, pártok,
a legkülönbözőbb szervezetek, vállalatok és azok szövetségei, szociális
partnerek, egyetemi szféra stb.) is óriási az érdeklődés és a fogadókészség a
téma iránt.
A Green
Paper konzultációs folyamata elősegítette, sőt szükségessé tette, hogy az Unió
további lépést tegyen a területen. A Bizottság ennek jegyében
publikálta 2002 júliusában új CSR-stratégiáját, cselekvési
programját egy értekezés formájában (Communication from the Commission
concerning Corporate Social Responsibility: A business contribution to
Sustainable Develeopment[17]).
A dokumentum első része röviden konkluziót von a Green Paper
konzultációs folyamatából és szintetizálja eredményeit, a második része
felvázol egy európai szintű cselekvési tervet és definiálja CSR-koncepciót,
majd a következő fejezetekben leírja a vonatkozó konkrét cselekvési
javaslatokat. Fontos eredménye a dokumentumnak, hogy javaslata alapján már fel
is állt, és 2002 október 16. óta működik a témában egy Fórum ( European
Multi-Stakeholder Forum on CSR[18],
továbbiakban: EMS-Fórum). A Bizottság a dokumentummal igen tág alanyi kört
kívánt megszólítani, köztük az uniós intézményekkel, tagállamokkal,
tagjelöltekkel, szociális partnerekkel, az egész vállalati-üzleti szférával,
fogyasztói szervezetekkel és minden további érdekelttel, hisz hite szerint csak
széles körű összefogással lehet előrelépést elérni a témában, pusztán annak
komplex jellegéből következőleg is.
A fennti
két dokumentum képezi tehát jelenleg uniós szinten ennek az új, születőben lévő
politikának a hátterét, kiindulópontját, vitaanyagát, és a következőkben én is
ezekre támaszkodom elsősorban az EU CSR-koncepciójának bemutatása során. EU-s
szintű hivatalos dokumentumként megemlíthető még a Tanácsnak a
Green Paper vitája keretében alkotott 2001 decemberi határozata, amely többek
között megerősíti azt, hogy a CSR
fontos hozzájárulás lehet a lisszaboni, nizzai és göteborgi EU-célok
megvalósíthatósága tekintetében. Kiemelendő még a Tanácsnak egy vonatkozó
határozata 2003 februárjából, amely elsősorban a tagállamok figyelmét igyekszik
ráirányítani a CSR-kérdések széleskörű promotálásának fontosságára.
Az Európai
Parlamentben is születtek a témába vágó dokumentumok. Ilyen az 1999-ben
szorgalmazott európai szintű magatartási kódex („code of conduct”[19])
a fejlődő országokban tevékenykedő európai bázisú transznacionális vállalatokra
vonatkozólag[20]. 2002
májusában a Parlament egy indítványcsomagban jogalkotást sürgetett többek
között arra vonatkozólag, hogy a vállalatok kötelesek legyenek évente
nyilvánosan jelentésben beszámolni szociális és környezeti teljesítményükről,
továbbá, hogy az ilyen jellegű tevékenységekért a vállalat vezetői személyesen
legyenek felelősök. Jogi fellépést szorgalmaztak még az európai vállalatoknak a
fejlődő országokban elkövetett visszaélései relációjában is.[21]
A Bizottság 2002-es értekezésével a Parlament 2003 áprilisában foglalkozott jelentésében ( EP-Report
2003.aprilis 28.[22]).
Az egyre
inkább szaporodó európai
kezdeményezések (pl. UK Ethical Trading Initiative-ETI 1998,
European Academy of Business in Society 2002 stb.), fórumok (a legfontosabb a
CSR Europe[23]) és
konfrenciák (pl. „Mainstreaming CSR across Europe”[24],
az olasz elnökség szervezésében: „European Conference on Corporate Social
Responsibility”[25]) mellett a
tagállamok is egyre többet tesznek az ügyben.
Csak
néhány jellemző és fontos példa a tagállami kezdeményezésekből:
Dániában a szociális ügyek minisztere már 1994-ben elindított egy
CSR-vonatkozású kampányt, majd 1998-ban felállt egy koppenhágai központ (Copenhagen
Centre-TCC[26]), amely
szeretne a CSR „európai otthonává” válni. Az Egyesült Királyságban 2000 óta
miniszteriális szintű felelőse van a kérdésnek és egy tárcaközi csoport is
segíti a vonatkozó kormányzati munkát, illetve 2002-be született egy
CSR-törvényjavaslat is, amelyből végül ugyan nem lett törvény, de azért már
biztató és jó kiindulópont a jövőre nézve . Több országban történt előrelépés
abban, hogy a vállalatokra nézve rendszeres jelentés-, illetve beszámolótételi
kötelezettséget írjanak elő CSR-kérdésekben. Dánia és Hollandia is bátorítja
erre a vállalatait, Németországban már kötelező ez bizonyos vállalati körre (
amelyek a nyugdíjalapokban érdekeltek), az Egyesült Királyságban is vannak
hasonló kezdeményezések, de eddig Franciaország érte el a témában a legátfogóbb eredményt , hisz 2003 óta a
francia vállalatok kötelesek CSR-beszámolókat prezentálni.
IV. A CSR fogalma
A legelemibb és máig használatos definíciót a Green
Paper alkotta meg 2001-ben. E megfogalmazás szerint a CSR (vállalati
szociális felelősség) egy olyan kocepció, amelynek keretében a vállalatok önkéntesen szociális és környezeti
szempontokat, megfontolásokat integrálnak üzleti működésükbe és ilyen elvek
fényében alakítják kapcsolataikat mindazokkal, akiket ténykedésük érint,
illetve akik kihatással vannak az üzletmenetre (tehát lényegében a tágan
értelmezett érdekelti körrel).[27]
Mindez pedig –leegyszerűsítve és összefogalva a motivációk sokaságát- azért
történik így, mert a vállalatok egyre
növekvő számban és mértékben ismerik fel, hogy a felelős üzeleti magatartás
végső soron fenntartható üzleti sikerhez, eredményekhez vezet. Egyre többen
éberednek rá arra is, hogy manapság a profitmaximalizációs cél már önmagában
nem biztos, hogy elegendő a hosszabb távú sikerhez, szükséges lehet a
piac-, verseny- és növekedésorientált
látásmódot szociálisan és környezetvédelmileg felelős magatartással párosítani.
Noha sokan
és sokféleképpen értelmezik a CSR-jelenséget, mégis vannak olyan többé-kevésbé
közös referenciapontok, fogalmi elemek, amelyek elfogadása, értelmezése széleskörű
konszenzuson nyugszik. Ezek lényegében a következők:
·
Szociálisan
felelősnek lenni nem pusztán a fennáló jogi követelmények teljesítését jelenti.
A CSR mindig a vonatkozó alapvető jogi elvárások túlteljesítéseként
értékelendő, és éppen ezért lényegi fogalmi eleme az önkéntesség.
·
Ugyanakkor nem
szabad reá úgy tekinteni, mint a hatályos szociális, munkajogi vagy éppen
környezetvédelmi jogi szabályok helyettesítőjére, pótlékára. A CSR inkább
kiegészíti, mint felváltja a
jogalkotást és a szociális dialógust.
·
A CSR szervesen
kapcsolódik a fenntartható fejlődés ideológiájához.
·
A
CSR-tevékenység nem szabadon választható ráadás, plussz a vállalat alapvető
tevékenységi köréhez képest, hanem ahhoz szorosan kapcsolódik, és illeszkedik a
vállalat átfogó üzlei strarégiájába is. Tehát lényegében nem is annyira eszköz,
mint inkább egy hozzáállás, ügyintézési mód, azaz egy lehetséges útja a
vállalatvezetésnek.
·
Nem jelentheti a
CSR bizonyos fennálló közfeladatok áttolását, áthárítását a privát szektorra.
·
A CSR
természeténél fogva mindenkor globális kérdés, sőt talán éppen az EU-n kívüli
dimenziója jelenti a legkihívóbb problémát (fejlődő országok).
·
Noha eddig
elsősorban a nagy és multinacinális vállalatok (MNEs) mutattak CSR-irányú
aktivitást és elkötelezettséget, fontos leszögezni, hogy ez a megközelítési mód
minden típusú és méretű vállalatra nézve alkalmazható és hasznos, függetlenül
attól, hogy milyen szektorban működik és milyen jellegű tevékenységet folytat.
Különösen fontos, hogy a kis és közepes méretű vállalatok (SMEs) között is
növekedjen a CSR ismertsége és elismertsége. Ennek már csak azért is óriási a
jelentősége, mert ezek a vállalatok foglalkoztatják az EU munkaerejének 53%-át,
ők a döntő hajtóerejei és szimbólumai az európai mintájú növekedésnek és
fejlődésnek, továbbá helyi szinten ők a fő gazdasági és szociális szereplők.[28]
Valójában az SMEs-szférában is sok vállalat felismerte
már a CSR-tecnikák üzleti előnyeit és követi, alkalmazza is őket, anélkül, hogy
valójában igazán jártasak lennének e praktikákban. Nekik igazából általában
nincs jól körölhatárolható, deklarált CSR-programjuk, nem vázolnak ebből elvont
értéket és sokkal kevésbé tudatosak e tekintetben. Azonban az, hogy a
hozzáállásuk sokkal informálisabb, intuitivabb és ad-hocabb, nem jelenti azt,
hogy ténylegesen nem viselkedhetnek szociálisan felelős módon. Az EU ennek
ellenére e téren egy sokkal tudatosabb és stratégiailag megalapozottabb
attitüdöt szeretne meghonosítani.
·
A CSR-nek
mindenképp arra kell irányulnia, hogy az üzletmenetben megteremtődjön egy egészséges és
fenntartható egyensúly a gazdasági érdekek, a szociális elvárások és a
környezeti igények, szükségszeűségek között.[29]
Lényegében ugyanezt a tartalmat fedi le a CSR-kommunikációban gyakran
haználatos „triple bottom line” terminológia. Fordítani talán nem is érdemes,
de lényegében egy olyan megközelítést takar ez a „tripla alapelv”, amely
szerint egy vállalat átfogó teljesítményét csakis azon a hármas alapon lehet
megfelelően lemérni és értékelni, hogy milyen a viszonya, hozzájárulása a
gazdasági prosperitáshoz (1), a minőségi környezethez (2) és a szociális
tőkéhez (3). Kissé populárisabban szokás ezt a „3P” (People-emberek,
Planet-bolygó, Profit-haszon) koncepciójaként is aposztrofálni.[30]
·
A CSR elemi
feltétele és elve a hatékony kommunikáció és kapcsolat kifejlesztése a vállalat
és valamennyi azt körülfonó belső (munkavállalók) és külső (pl.:fogyasztók,
NGO-k, üzleti partnerek, részvényesek, tulajdonosok, helyi közösségek,
szociális partnerek stb.) érdekelt között.[31]
·
Alapvető
fontosságú a menedzserek, munkavállalók és más szereplők megfelelő
CSR-tematikájú képzésének és gyakorlatának, jártasságának erősítése, elősegítése.
·
Sokak szerint a
CSR sikere, jelentősége a transzparencián, az átláthatóságon, illetve a hitelt
érdemlő értékelési és érvényesítési mechanizmusokon, eszközökön áll vagy bukik.
Az
előbbiekben felvázolt fogalmi elemeket természtesen az egyes érdekelt szférák
érdekeiknek és értékeiknek megfelelően esetről-esetre eltérő hangsúlyokkal
látják el a viták során, illetve ezekhez hozzáadnak más elemeket, vagy éppen
elvesznek ezekből. Az egyes érintett csoportok, szférák véleményének
„finomsága” és specialitása, illetve a témához való kissé divergáló
hozzáállásuk leginkább a 2001-es Green
Paper konzultációs procedúrájának kielemzése alapján ragadható meg. Ezt a
Bizottság meg is tette, levonta belőle a következtetéseket, és a továbbiakban
is méginkább igyekszik a konszenzusorientált beállítódást követni. Az elemzés
legfontosabb következtetéseit 2002-es értekezésének első nagyobb tematikus
egységében tette közzé a Bizottság. Tekintsük át a következőkben a legfontosabb
hangsúlyokat az egyes szférák, szereplők relációjában:
·
Az üzleti
szféra és a vállalatok kifejezetten hangsúlyozzák a jelenség önkéntes
természetét, kapcsolatatát a fenntartható fejlődés koncepciójával és a globális
(illetve ezt kiegészítve a lokális) megközelítés primátusát, szinte kizárva az
EU szupranacionális szintjét ( ld. pl.:a Kellog’s véleménye). Tagadják a minden
vállalatra alkalmazható univerzális megoldások lehetőségét, és éppen ezért nem
támogatnak semmilyen EU-szintű szabályozást sem. Szerintük a kikényszerített harmonizáció kontraproduktív lenne,
és éppen a vállalati szintű kreativitást, innovativ látásmódot ásná alá, és
figyelmen kívül hagyná az eltérő földrajzi területeken működő vállalatok
speciális igényeit, lehetőségeit. Elismerik ugyan a CSR stratégiai jelentőségét
a hosszú távú fenntarthatóság és siker tekintetében, de kiemelik, hogy a
profitabilitás és a rentábilitás sokkal inkább már nélkülözhetetlen
előfeltételei a CSR-nek. Éppen ezért a CSR-nek csak a piaci logika mentén
szabadna formálódnia. A General Motors
például leszögezte, hogy a CSR nem több
mint „az ügyvitel egy módja” („a way of doing businesess”), illetve intelligens
vállalati önérdek, amely pozitívan befolyásolja a cég hírnevét és mellékesesen
esetleg előnyöket termelhet a társadalomnak is. Kijózanító erővel fogalmazzák
meg azt is, hogy ugyan mindannyian felelősek vagyunk környezetünkért, de a mai
világban csak az üzleti szféra van olyan eszközök és hatalom birtokában
(globalitás és tőkeerő), hogy effektíve is tudna valamit tenni. Persze csak ha
akar... [32]
·
A szakszervezetek,
a civil szféra és az NGO-k viszont éppen azt emelik ki, hogy a pusztán
önkéntes kezdeményezések nem elég hatékonyak a munkavállalók és a polgárok
(jog)védeleme tekintetében. Éppen ezért kiállnak valamiféle standardizáló, akár uniós szintű jogalkotási
váz megteremtésének szükségessége mellett. Ők többnyire kötelezővé és jól ellenőrizhetővé tennék a szociális és
környezeti vonatkozásokra irányuló vállalati beszámolók rendszerét is. Továbbá
figyelmeztetnek, hogy pusztán az unilaterális módon üzleti, vállalati érdekeket
tükröző CSR-megoldások nem lehetnek hitelesek, és ezért az összes releváns
érdekelt bevonásával kell kifejleszteni, alkalmazni és értékelni a CSR-eszközöket.
Ez az igény nyilvánvalóan értékelhető úgy is, hogy a napjainkban egyre kevesebb
jelentőséggel és erővel bíró szakszervezetek saját befolyásuk fenntartásának,
esetlegesen erősítésének még lehetséges útjait is keresik, és nem megvetendő
önérdekként hagsúlyozzák is. Természetesen nem szabad elhallgatni a
szakszervezetek hozzáállásában természetszerűleg és tradicionálisan
szükségszerűen lappangó szkepszist sem. Vonatkozó megnyilatkozásaikon átüt az
attól való félelem, hogy az egész CSR-jelenség nagy kihívást jelent a
nemzetközi, és főként a tradicionálisan nemzeti szintű munkaügyi és szociális
jogalkotásra, illetve a kollektív alku hagyományos rendszerére és ezzel a
szakszervezetek már így is folyamatosan halványuló szerepére is. Be kell
látnunk, hogy „félelmeik” talán nem is annyira alaptalanok.
Az NGO-k szemszögéből
nézve a kérdés praktikusabban merül fel: ha az állam nem elég hatékony a globális vállalati szféra szabályozásában és
kontrolljában, akkor csak a tág értelemben vett jogi keretek legyenek
„felülről” adottak, a többit bízzuk a civil szférára... Okszerűen adódik az a
szkepszisből töltekező kérdés, hogy valóban nyugodtan „rájuk” bízhatjuk ennek
felelősségét?
·
A beruházók („ tőke”) -szintén
szembetötlő önérdekből- a vállalati szociális tevékenységekre vontakozó
információk felfedésében, jelentési rendszerében és általában a transzparencia
fokozásában látják a legnagyobb jelentőséget. Ők a CSR- kérdésnek ezt a
kiragadott gyakorlati elemét hangsúlyozzák, hiszen az így szerezhető információ
számukra óriási érték, segítheti és megalapozhatja a szociálisan felelős
beruházói döntést.
·
A fogyasztók
érdekvédelmi szervezetei megbízható és minél teljesebb körű információkat
igényelnek az áruk és szolgáltatások termelési és kereskedelmi körülményeiről,
illetve azok etikai, emberi jogi, szociális és környezetvédelmi
vonatkozásairól, megalapozandó ezzel a felelős és tudatos vásárlói döntést.
Természetesen manapság még csak a fogyasztók egy szűkebb köre értékeli,
értékelheti beszerzéseinek esetleges etikai és szociális dimenzióit, de hinnünk kell abban, hogy a folyamatosan
prognosztiált gazdasági növekedés és jólét együtt járhat az igényesség és
tudatosság növekedésével is.
·
A kormányzati
szférának a viszonyulása a CSR kérdéshez napjainkban még érthető módon
kissé ad hoc, bizonytalan, sőt talán zavarodott is, legalábbis nagy
általánosságban fogalmazva. A tanácstalanság foka azon dől el, hogy az állam a
CSR-t egy alternatív szabályozási attitüdnek, sőt szintnek (vállalat) tekinti,
amely tehermentesítheti, átideologizálhatja és kiegészítheti az amúgy is egyre
kevésbé hatékony állami szabályokat, avagy pusztán a kihívást és a
„konkurenciát” látva benne, előítéleten
alapuló szkepszissel közelít a témához. Könnyen belátható, hogy hosszú távon
nyilvánvalóan csak az első felfogás tartható.
A
fenntiekben körvonalazott fogalmi szintű hangsúlyeltolódások mellett számos
egyéb vitatott és ellentmondásos téma, kérdés terheli a CSR- kommunikációt. A
következőkben jelzendő, felvetett problémás és képlékeny vitaterületek
mindegyike külön elemzést érdemelne, mindamellett hogy a dialógus jelenlegi
szintjén még nagyon eltérő álláspontok és nézetek ütköznek e témákban, és folyamatosan formálódó, vizsgált és értékelt
kérdések ezek. Éppen ezért ehelyütt csak érintőlegesen utalok rájuk, jelezve, hogy viszonylatukban további
tapasztalatok, kutatások szükségesek.
Ilyen ,
még messze nem tisztázott kérdés a CSR-eszközök tényleges gazdasági
hatékonysága, és e tekintetben a hosszú távú üzleti siker és a CSR
kapcsolata. Természetesen a CSR témák és eszközök köre, jellege,
alakalmazhatósága, a hasznosítás motivációi, feltétlei, módjai és szférái is
mind-mind folyamatosan vizsgálandók. Nem elhanyagolható kérdések a
megvalósíthatóság és az ellenőrzés kérdései sem. Az előbbiek mellett- vagy ha
úgy tetszik: „felett”- én két olyan neuralgikus fogalmi jellegű kérdéskörre
utalnék, amelyek szerintem alapjaiban érintik a témához való hozzáállást és
minden további, a témával kapcsolatos diszkusszióban szükségszerűen
visszaköszönnek.
Az első ilyen fontos probléma a PR, a reklám
és a CSR kapcsolata. Okszerűen merülhet fel a józan érdeklődőben a kérdés,
hogy valóban valami új dologról, esetleg paradigmaváltásról van-e itt szó, vagy
esetleg a CSR valójában nem más, mint jól irámyzott és jól időzített üzleti,
kommunikációs és marketing praktikák tendenciózus tematizálásának halmaza?
Persze ezen elméleti kérdés mellett a gyakorlatban is felmerül a probléma és a
nyilvánosság súlya. Még manapság is, ha egy vállalatról túl sok jót, pozitívat
hallunk, olvasunk, talán rögtön valami rosszat sejtünk, és esetleg ügyes és
bújtatott reklámra, rosszabb esetben egyenesen korrupcióra gondolunk. Persze a
közelmúlt és a jelen ’nyers és vad’ kapitalizmusa okkal tehet minket
bizalmatlanná. Azt is gyakran tapasztalhattuk, hogy egyes cégek hangzatos
ismertetői, kirakatakciói mögött nincs mindig valós teljesítmény, és hogy
könnyebb és olcsóbb egy jól strukturált marketingkampányt elővezetni, mint
valós környezeti és szociális felelősséget mutatni és esetleg tenni is valamit.
Az pedig már tényleg messzevivő, sőt filozofikus kérdés, hogy mit és mennyit ér
az operazionalizált erkölcs és etika, illetve hogy szabad-e, lehet-e
gazdaságossági- és profitszempontok fényében (is) értékelni olyan pozitív
tetteket vagy attitüdöt, amely pont attól lenne az, ami, hogy önértéke van,
önmagában értékes?
A másik
átfogó és bonyolult vonatkozó problémakör a jog és CSR viszonya. Nekünk
jogászoknak nyilvánvalóan ez a legfontosabb kérdéskör, most azonban csak
röviden érintem a problémát, későbbi tanulmányokban kívánok ezzel behatóbban
foglalkozni. Említettük, hogy a CSR
lényegéből fakadóan önkéntes lenne. Akkor mégis miért van egyre több jogi
szabályozása a kérdéskörnek? Lehet-e kötelezővé tenni bizonyos
CSR-intézményeket, megoldásokat?[33]
Lehet-e hatékony szankciókat alaklmazni? Mennyire jelent, illetve jelenthetne a
CSR egy kvázi alternativ szabályalkotási szintet, dimenziót? Az államnak (
nemzeközi szervezeteknek) passzívan
kell szemlélnie ezt, vagy esetleg segítenie, szabályoznia, kereteket adnia vagy
netán korlátoznia kellene? Hogyan hat a CSR az érintett jogterületek
fejlődésére (pl. munkajog, társasági jog, környezetvédelmi jog, szociális jog)?
Az álláspontok és a vélemények nagyon széles skálán divergálnak, de összességében
azt mondhatjuk, hogy messze nem lehet azt mondani, hogy a jognak itt semmi
keresnivalója nincs. Egyes vélemények szerint például a társasági vagy
vállalati jog gyökeres, koncepcionális átalakítása is szükséges lehet, hisz
amíg egy vállalat kizárólagos, determinált és jogilag tételezett célja a
részvényesek pénzügyi érdekeinek szolgálata, addig nem csoda, hogy a cégek
irrelevánsnak tekintik a szociális, környezeti stb. megfontolásokat. Ilyen jogi
háttér mellett a vállalatok azt hihetik, hogy a „köz” irányában fennálló
kötelességük kimerülhet a jognak való megfelelésben, és így közömbösek maradnak
egyéb szempontok iránt (hisz terheik amúgy is elég nagyok).[34]
Szintén egyértelmű, hogy az említett társasági jog mellett milyen jelentős
kihatással van és lehet a CSR-kérdéskör a munkajog tradicionális elveire és
egyes konkrét intézményeire is.[35]
Az EU
szintjén is a viták központi kérdése a CSR jogi megragadhatósága. Talán jelzés
értékű lehet már pusztán önmagában az a tény is, hogy a CCBE[36]
nevű tekintélyes szervezet (amely az Unió jogi szövetségeinek, kamaráinak a
tanácsa) 2003 szeptemberében kiadott egy dokumentumot, amely kifejezetten a
jogi szakma és a CSR viszonyára világít rá.[37] Ebben többek között leszögezik, hogy evidens
a téma jogi vonatkozása a következő logika alapján: „A jog nem más, mint
alapvető emberi értékek kodifikálása. A CSR célja pedig az hogy ezeket az
értékeket a vállalatokban is érvényre juttasa. A CSR tehát mindenképpen jogi
keretek között fejlődik és funkcionál”[38]
Hozzáteszik, hogy még az önkéntes megközelítések is szükségszerűen rendelkeznek
jogi kontextussal. Apró belátással élve lényegében egyet kell értenünk a
fenntiekkel, de a jelzett jogi keretek súlya és kitejedése már vizsgálható,
vitatható és vitatandó is a későbbiekben.
V. A CSR tartalmi elemei, eszközei,
részterületei
Az alábbiakban elsősorban az EU már említett Zöld
Könyve (Green Paper) alapján röviden vázolom a CSR legfontosabb dimenzióit,
eszközeit. A dokumentum szerkezetének fényében három fő területre bontva
vizsgálódhatunk: 1. vállalaton belül, 2. vállaton kívül és 3. gyakorlatias,
holisztikus aspektusban.
1.
A
vállalaton belüli dimenzió
·
Humán
erőforrás menedzsment: E
tekinteben a legfontosabb CSR-színezetű cél a képzett munkaerő megszerzése és
megtartása. Az ehhez kapcsolódó legfontosabb témák pedig pl. az élethosszig
tartó tanulás kérdésköre, a munkavállalói participáció, a munkavállalók jobb
informálása és a velük való konzultáció, kiegyensúlyozott munka-család-pihenés
arány szorgalmazása, a munkaerő diverzitása, egyenlő fizetés és
karrierlehetőségek a nők számára, profitfelosztás és munkavállalói
(rész)tulajdonlási programok, foglalkoztathatóság és a munkahely megtarása,
felelős és nem diszkriminatív rekrutálási mechanizmusok stb.
·
Munkahelyi
egészség és biztonság: Noha ez a kérdéskör tradicionálisan
jogalkotási téma és kikényszeríthető mechanizmusokat igényel, korunk atipikus
munkavégzési formái és a beszállítói, kiskereskedelmi hálózatokban leképeződő
laza munkavégzési célú láncolatai vonatkozásában egyre akuttabb probléma, és
új, önkéntes alapú szabályozási utak feltárását is igényli. Az ilyen
addicionális, önkéntes lépések azután persze marketing eszközzé is válhatnak,
sőt egyre gyakrabban jelennek meg az
ilyen jellegű kritériumok bizonyos értékelési mechanizmusok, rendszerek[39],
illetve beruházási pratikák, szempontok részeiként is. Növekszik az igény a
vonatkozó teljesítmények mérésére, dokumentálására, értékelésére és
kommunikálhatóságára nézve is. Röviden összefoglalva: a CSR-kommunikáció
felértékeli a munkabiztonsági kérdések súlyát.
·
A
változásokhoz történő alkalmazkodás, illetve az átalakulások, átszervezések,
leépítések, krízishelyzetek menedzselése: CSR-logika alapján az alapvető szempont e tekintetben
az, hogy az ilyen folyamatokban értékelésre kerüljenek és kiegyensúlyozódjanak
mindazok vonatkozó érdekei, akiket egy ilyen változás érint, illetve érinthet.
További fontos tényezők: megfelelő előkészítés, kozkázatfelmérés,
költségkalkuláció, alternatív stratégiák kidolgozása, a munkaválalói jogok
garantálása, a helyi körülmények figyelembevétele, munkaerőpiaci stratégiák
értékelése stb. A lényeg tehát röviden az, hogy egy CSR-beállítottságú vállalat
a lehető legtőbb felelősséget vállalva és tudatosan járjon el az ilyen
helyzetekben.
·
A környzeti
kihatások kezelése, természetes erőforrások preferálása, környezetvédelem: Már a
Bizottság hatodik környezeti akcióprogramja is felismerte és szorgalmazta e
tekintetben a „win-win” alapú szemléletmód elterjesztésének fontosságát az
üzleti szférában. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy ha egy vállalat például
csökkenti a különböző erőforrások felhasználását, illetve a szennyezés és
hulladék kibocsájtását, akkor amellett, hogy ez környezetvédelmi szempontból
kétségtelenül pozitív, feltételezhető, hogy közvetve ez fokozza a
versenyképességet és profitabilitást is. Ez már csak azért is nyilvánvaló, hisz
az említett önkorlátozások egyben az energiára és a hulladékeltakarításra szánt
kölcségeket is csökkentik. Nem gondolnám, hogy üres pesszimizmus azt állítani,
hogy az üzleti szféra a jövőben is valószínűleg csak akkor fog komolyabb
környezetvédelmi aktivitást felmutatni, ha mögötte konkrét önös gazdasági
érdeket is lát. Ebben a –kissé talán felemás- helyzetben igencsak kapóra jön a
CSR-megközelítés.
Ebben a körben is léteznek már
különböző tematikus közösségi programok. Csak említésképpen a legfontosabbak:
az Integrált Termékpoitika (IPP)[40],
amelynek fő célja , hogy a különböző termékek „életpályáját” a minél szélesebb
körű érdekeltek dialógusán alpuló monitoring rendszer kövesse, érvényesítve a
lehető legnagyobb költséghatékonyság, illetve a lehető legkisebb
környezetterhelés elvét egy termék különbözö „létszakaszaiban”. Hasonlóan
CSR-szemléletű a Közösségi Öko-menedzsment és Audit Tervezet[41],
amely a vállalatokat önkéntes tevékenységre ösztönzi e téren abból a célból,
hogy folyamatosan fejlesszék környezeti tevékenységeiket. Szintén van
kezdeményezés az öko-hatékonyság szemléletének promotálására[42].
2.
A vállalaton kívüli dimenzió
·
Helyi
közösségek: A kettős
érdekeltség, kölcsönös egymásrautaltság itt is szembetűnő. Egy vállalat
egyrészt a beruházásaival, a munkahelyteremtéssel, a bérekkel, az adókkal,
másrészt esetleges környezetterhelésével, szennyező tevékenységével is
egyértelműen kapcsolódik ahhoz a helyhez, ahol működik (legyen az bárhol a világon).
Ugyanakkor a vállalat sikere is függ az adott térség stabilitásától,
prosperitásától, munkaerejének egészségétől, képzettségétől, illetve a vállalat
helyi munkáltatói imidzse és annak híre is egyértelműen kihatással van
versenyképességére. A CSR-szemlélet tehát a további fejlesztését jelentheti a
szórványokban már manapság is létező olyan vállalati programoknak, amelyek a
helyi közösségekkel való jó kapcsolat szimbólumai. Ilyenek lehetnek pl .a
vállalati finanszírozású szakképzések, kölünböző „jótékonykodások” (pl.
környezetvédelmi, oktatási, kulturális), a munkavállalók gyermekeinek
megőrzéséről való esetleges gondoskodás, helyi sport és/vagy kulturális
események[43]
finanszírozása stb. Talán azt sem nehéz belátni, hogy az ilyen jellegű
tevékenységek főként az eredetileg gyökértelen multinacionális vállaltok jól
felismert érdekei is.
·
Üzleti
partnerekekkel, szállítókkal és a fogyasztókkal történő együttműködés: Az ilyen irányú kooperációkból, rugalmas
attitűdből potenciálisan származó komparatív előnyök is igen egyértelműek: a
piac csökkenő komplexitása, csökkenö költségek, javuló minőség, megbízhatóbb
partnerek, stabil kapcsolatok. Éppen ezért nem meglepő, ha a vállalatok nem
kizárólag nyers üzleti szempontok alapján szerződnek partnerekkel. Ez már csak
azért is fontos CSR-szemléletben,
hiszen a nagyobb vállalatok belátni kényszerülnek, hogy szociálisan felelős
imidzsük nem kizárólag rajtuk múlik. Arra ugyanúgy kihatással lehetnek a
beszállítóik, alvállalkozóik, szerződő partnereik és azok tevékenysége. A
kettős érdekeltség itt is megragadható, hiszen a kisebb beszállítók, cégek
pedig gyakran szinte kizárólagos gazdasági függésben vannak valamely multitól.
E körben is említhetünk bizonyos jellemzően CSR-bázisú technikákat: nagyobb
vállalatok lokális vállalkozásfejlesztő kezdeményezései vagy legalábbis
tanácsadói szerepvállalásuk helyi, induló kisvállalkozások vonatkozásában.
Speciális eszköz e tekinteben a „corporate venturing” technikája, ami azt
jelenti, hogy egy nagyobb vállalat kisebbségi részesedést szerez egy
igéretesnek induló kisebb cégben, támogatva anyagilag a fejlődését, piaci
pozícióját. Természetesen naivitás lenne itt is puszta önzetlenségre gondolni,
ezzel a nagyvállalat is nyer : egy biztos partnert, befolyást és elsősorban
friss, innovativ szemléletet.
·
Az emberi
jogok kérdésköre: A CSR
emberi jogi dimenziói letagadhatatlanok, különösen két szempontból: a
vállalatok nemzetközi szintű működésére és a globális beszállítói láncolatok
létére tekintettel. Ezen okokból számos kihívást jelentő kérdés merülhet fel:
hogyan és mennyi felelősséget vállalhatnak át a vállalatok az államoktól, hogyan tudják megfigyelni és
ellenőrízni a vállalatok, hogy üzleti partnereik és beszállítóik is
megfelelnek-e bizonyos alapvető elveknek, elvárásoknak. Szintén alapvető emberi
jogi kérdések adódhatnak, ha egy vállalat olyan országban is jelen van, ahol az
emberi jogi visszaélések mindennaposak. A korrupció elleni harc is felvet
emberi jogi problémákat.
Napjainkban a vállalatok mind
nagyobb hányada fogad el és követ különböző szintű[44]
és súlyú magatartás-kódexeket („codes of conduct”). Ezek főleg az alapvető
munkaügyi standardokat, a munkafeltételeket, az emberi jogokat,
környezetvédelmi kérdéseket érintik. E
dokumentumok ugyan mindenképpen hasznosak lehetnek a vállalat arculata
szempontjából, de igazán hatékonyak csak akkor tudnának lenni, ha garantálva
lenne a megfelelő végrehajtás, a folyamatos és belső, illetve külső ellenőrzés,
a transzparencia és a menedzsment célirányos képzése, felkészítése. Ezen
problémák megfelelő (esetleg jogi) kezelése talán gyökresen új és a mai kornak
megflelő lehetőségeket teremthetne az emberi jogok és az alapvető munkajogi
standardok kikényszerítése terén.
·
Globális
környezetvédelmi megfontolások: A
fenntartható fejlődés eszméje egyértelműen megkívánja, hogy az államok és az
egyes polgárok mellett a vállalatok is szerepet vállaljanak a határokon átnyúló
környzetvédelmi kérdések kezelésében. Az érintettség nyilvánvaló: ők is fontos
szereplői, használói, sőt nem ritkán pusztítói a környezetnek, amellett, hogy
sokszor eleve épp úgy „multinacionálisak” mint maga a probléma. Nem elhanyagolható
szempont az sem, hogy talán az üzleti szférának lehetne-már pusztán tőkeereje
folytán is– a legtöbb cselekvési lehetősége. A kölcsönös érdekek felismerése és
összehangolása, illetve a kikényszerítés még persze szintén a -remélhetőleg nem
túl távoli- jövő kérdései[45].
Persze már vannak az EU-nak is különböző doumentumai, amelyek az üzleti
szférának a fenntartható fejlődéshez való kapcsolódási pontjait tematizálják.[46]
3.
A
CSR-kérdés gyakorlati aspektusai
Avagy hogyan, milyen eszközök segítségével
lehetne átülteni a napi rurtinba a CSR elméleti megfontolásait, céljait?
·
A menedzsment
CSR-irányultságának, beállítódásának egységesítése: Ahhoz, hogy a hangzatos CSR-elvek cselekvésbe
forduljanak, szükséges, hogy a tradicionális szervezéstan, a stratégiai
menedzsment és az újabban egyre nagyobb hangsúlyt érdemlő üzleti etika
módszerei mellett, szociális és környezetvédelmi dimenziók is integrálódjanak
az üzleti tervekbe, költségvetésekbe. Nélkülözhetetlen, hogy értékelési
mechanizmusok alakuljanak ki a vállalatok ilyen szempontú megítélésére, tematikus
tanácsadó testületek alakuljanak és folyamatos legyen a képzés e területen.
·
„Reporting-Auditing”:
Már manapság is számos
kezdeményezés létezik a vállalalatok szociális felelősséggel kapcsolatos
teljesítményének, működésének kérdéseit tematizáló jelentések, és azok
ellenőrzése, vizsgálata terén. Vannak állami, központi ( pl a dán „szociális
index”), illetve különböző független szervezetek irányából induló
kezdeményezések (pl. az ún. „Global Reporting Initiative”) is. Jelenleg a
legnagyobb problémát azonban pont a sokféleség jelenti: rengeteg az egymástól
eltérő kezdeményezés. Ezek akkor lennének igazán hasznosak, ha globálisan (vagy
legalább uniós szinten) valamiféle minimális konszenzus, koherencia és
konvergencia kialakulhatna közöttük. Amíg nem világos és egységes a feltárandó
információk köre, a jelentés formája, az értékelési mechanizmusok, és amíg
nincs kidolgozva a független hitelesítés rendszere, addig talán valóban nem
sokkal tekinthetjük ezeket a jelentéseket többnek puszta PR-eszközöknél.
·
A munka
minőségének javítása: Ez a
tradicionális szociális cél a CSR-dialógusban további dimenziókkal gazdagodhat,
és idővel talán gyakorlatias megoldásokat is maga után vonhat. Különösen fontos
e körben, hogy CSR-kérdésekben is erősödjön a kapcsolat a munkavállalókkal,
illetve érdekképviseleteikkel, és a szociális dialógus új tartalmakkal
telítődjön. A munkahelyi hangulatot és a munka minőségét közvetve az is
javíthatja, ha az adott cég fejleszti környezetvédelmi teljesítményét és elkötelezettségét.
Motiváló erő lehet a legjobb munkahelyek, munkáltatók listájának rendszeres
összeállítása, közzététele is. Ha a kiválasztási szempontok CSR-teljesítmények
fényében alakulnak, akkor ez egy egészséges versenyhelyzetet generálhat a
vállalatok között. Az Egyesült Királyság mellett már EU-s szinten is van ilyen
irányú kezdeményezés. A GPW-Europe ( Great Place to Work Europe Consortium)
szűri ki és publikálja rendszeresen az EU 100 legjobb munkahelyének számító cég
adatait[47].
·
Szociális és
öko cimkék, termékjelzések: Az ilyen tematikus védjegyek, cimkék[48]
megjelenésének fő mozgatórugója a fogyasztók növekvő tudatossága, igényessége[49].
Természetesen egyelőre vakmerő dolog lenne az ezen eszközökben felvillanó
esetleges új piaci (és reklám) lehetőségek túlhangsúlyozása. E megjelölések
alkalmazási köre még túl szűk, hisz leginkább az import árúk kiskeredelmére
vonatkozhat, és csak azon gazdagabb fogyasztók irányában lehet gyakorlati
jelentősége, akik hajlandók pusztán CSR-elvek miatt többet fizetni egy
termékért. Az előbb említetteknél is nagyobb gond azonban a független
garanciatanúsítás, a külső ellenőrzés és hitelesítés, az egységesség és a
megfelelő publicitás hiánya. Amíg túl sok és különböző ilyen cimke létezik[50],
addig hatásuk talán inkább éppen kontraproduktív, hiszen bizalom helyett
zavarodottságot keltenek a fogyasztókban.
·
Szociálisan
felelős beruhzások, befektetések (SRI[51]):
A szociális
felelősségvállalás eszméjét zászlajukra tűző befektetési alapok száma
kétségtelenül növekvőben van napjainkban. Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy
az ilyen alapok tőkebefektetéseit a rentábilitási szempontokon túli szociális
és környezeti aspektusok, kritériumok is orientálják. Emögött az a befektetői
előfeletvés húzódik meg, hogy egy ilyen eszmeiségű beruházás a későbbiekben jó
eszköz lehet a krízishelyzetek menedzseléséhez, és hogy eleve minimalizálja a
cég kockázatait és javítja a reputációját. Ezen elvek szellemében egyre táguló
piaca van a legkülönbözöbb tematikus, célirányos, specialista „screening”,
szelektáló, értékelő irodáknak, mutatóknak, mércéknek. Azonban e téren is az
egységesülés lenne a legfontosabb, hisz amíg nincs megfelelő konvergencia,
harmónia a különböző mutatók között, nem valósul meg a „szociális jelentések”
valamiféle standardizációja, nem épül ki a minőségbiztosítás és a monitoring
adekvát rendszere, addig nem lehet adottnak tekinteni a megalapozott,
komparatív és felelős beruházói döntés lehetőségét sem. Minimális előrehaladás
már történt e téren, hiszen 1991 óta, az Egyesült Királyság mintáját követve
több EU-tagállamban (pl. Németország, Franciaország, Olaszország, Hollandia) is
szerveződtek úgynevezett „szociális beruházói fórumok” (SIF[52]),
amelyek a tervek szerint egy Uniós szintű hálozatba rendeződve hatékonyabban
munkálkodhatnának tovább az SRI népszerűsítésén, fejlesztésén.
A továbbiakban röviden vázolom az EU
CSR-stratégiájának, cselekvési lehetőségeinek és céljainak főbb vonalait,
elsősorban a Bizottság már idézett 2002 júliusi értekezése alapján.
VI.. Az EU CSR-stratégiája
Az EU elvi alapállása a témához azon a
felismerésen nyugszik, hogy a CSR jellegű beállítódás követése ugyan a
vállalatok „belügye”, de magától értetődő a közhatalom és a közintézmények
szerepe, érintettsége is, hiszen a CSR a társadalom számára is értékteremtő
lehet. A köz, és konkrétabban az EU szerepe egyelőre a téma lehető
legszélesebb propagálása, megismertetése lehet, de mindeközben nem vetendő el
annak a lehetősége sem, hogy időközben kirajzolódjanak az esetleg szükséges
„felsőbb”, jogi beavatkozási szükségletek körvonalai is. Az esetleges későbbi
szabályalkotás motivációja lehet a Bizottságnak az a már többször
kinyilvánított megfontolása is, hogy a globalizáció negatív hatásokkal is
járhat, ha kontroll és szabályozás nélkül marad.[53]
Minden
további konkrét lépésnek szem előtt kell azonban tartania kettő, a Bizottság
által kiemelt szempontot. Elsősorban azt, hogy a nemzetközi
megállapodásokban (pl. ILO, OECD) már megfogalmazott vonatkozó alapelvek
képezzék a kiindulópontot. Másodsorban pedig fontos a szubszidiaritás[54]
alapelvének teljes tiszeteletbentartása és tematikus alkalmazása.
A CSR
területén megvalósítandó esetleges közösségi szintű cselekvés lehetőségét és
szükségességét két dolog is indokolja. Amellett, hogy a CSR szemlélete hasznos
eszköze lehet egyéb közösségi politikák előmozdításának is, fontos lenne
valamilyen egységesítő szabályozás e szférában. A különböző, nehezen
összevethető CSR-eszközök elburjánzása ugyanis zavart kelthet mind az
üzletemberekben, mind a fogyasztókban, mind a beruházókban és az egyéb
érdekeltekben, ezáltal végső soron pedig piaci torzulásokat is indukálhat.
Ezért a Közösség elsődleges szerepének abban kell állnia, hogy előmozdítsa ezen
eszközök között a konvergenciát, biztosítva ezzel a belső piac helyes
működését[55]. Mindehhez
még hozzáteszi a Bizottság, hogy egy közös erőfeszítés, megközelítés
eredményeképpen a CSR valószínűsíthetően még hatékonyabb, transzparensebb és
igazolhatóbb, megbízhatóbb lehet.
A
Bizottság ajánlása szerint a következő főbb területekre kell jelenleg
koncentrálnia a közösségi szintű stratégiának[56]:
1.
Fokozni kell annak a tudatosítását, hogy a CSR milyen pozitív
kihatással lehet ez üzleti tevékenységre és a társadalomra egyaránt, akár
Európán belül, illetve azon kívül (különösen a fejlődő országokban).
2.
Fejeleszteni
kell a tapasztalat- és élménycserét a jó és hatékony CSR-eszközök
vonatkozásában mind a vállalatok közötti viszonylatban, mind a tagállamok
között.
3.
Elő kell
mozdítani a CSR-irányultságú menedzseri készségek javítását, elterjesztését.
4.
Támogatni
szükséges a CSR kis- és
középvállalkozások (SMEs) közötti elterjedését.
5.
A CSR
szokások és eszközök közötti konvergencia és transzparencia lehetőségének
megkönnyítése, előmozdítása szintén nélkülözhetetlen.
6.
EMS-Fórum
(European Multi-Stakeholder Forum) elindítása és működtetése Uniós szinten.
7.
A
CSR-beállítódás integrálása az EU különböző szakpolitikáiba (egyfajta
„mainsteaming”).
Jelenleg
az effektív munka, kommunikáció és vita közösségi szinten CSR- kérdésekben
immár az EMS-fórum keretében folyik, annak 2002 októberi
felállása óta. Ez tulajdonképpen a fenti szempontokra tekintettel nyit teret az
érdekeltek strukturált, partnerségi alapú és kiegyensúlyozott
véleménycseréjének. A Bizottság elnöklésével működő Fórumban mintegy 40 európai
reprezentatív munkavállalói, munkáltatói, fogyasztói és civil szervezet,
professzionalisták, és üzleti hálózatok munkálkodhatnak együtt ( továbbá az
Unió intézményeit is meghívták megfigyelő státusszal).
A Fórum
két szintű rendszerben dolgozik: „politikai” szinten évi két plenáris ülést
tart, illetve témaorientált „kerekasztalok” működnek jóval limitáltabb, és
ezáltal hatékonyabb létszámmal (kihasználva viszont a világháló adta
lehtőségeket is, hogy minél szélesebb körű konzultáció folyhasson). A fenntiek
mellett még működik egy koordinációs bizottság is a Fórum kereteiben,
elősegítve a napi operatív munkát (
ennek tagjai egyrészt a Bizottságból, másrészt a vezető résztvevő szervezetek
-pl.: ETUC[57], UNICE[58],
CSR Europe, Green G8 stb.-soraiból kerülnek ki). A Fórum egyébként a Bizottság
anyagi, humán és adminisztratív forrásaiból támogatva működik.
A
Bizottság felhívása alapján az EMS-Fórumnak 2004 közepére ( nyarára) jelentést kell készítenie a Bizottság
számára munkájáról és annak eredményeiről, természetesen a Bizottság által
meghatározott elvek és témák keretein belül. A Bizottság ezt követően fogja
kiértékelni az eredményeket, és azok fényében fog dönteni a továbbiakról,
illetve megfontolás tárgyává fogja tenni, hogy milyen további lépések,
kezdeményezések szükségesek CSR-témában. Már korábban is utaltunk rá, hogy a
legnyagyobb kérdés az, hogy szükség van-e a területen bármiféle kötelező
jellegű közösségi jogi lépésre, avagy abszolút önkéntes keretek között kell
(még?) hagyni fejlődni, érni a CSR témáját. A dilemmára Anna Dimantopoulou, a
foglalkoztatási és szociális ügyek európai főbiztosa is többször utalt, többek
között egy athéni konferencián is leszögezve, hogy „ ...a Bizottság ugyan
mindig készen fog állni a cselekvésre, de
észre kell vennünk, hogy nem szabad elvárni azt, hogy a világot csak a
jogalkotás és a szankciók tehetik jobbá”[59].
Igen, talán a CSR egy picit legalább valóban „jobbá tehetné a világot”, de hogy
ez effektíve és tartósan is megvalósulhat-e, az még a jövő talánya.
Forrásjegyzék
·
Promoting a
European framework for corporate social responsibility- Green Paper (
Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities,
2001.)
·
Communication
from the Commission concerning Corporate Social Responsibility : A business
contribution to Sustainable Development
(Brussels, 2 nd July 2002, COM (2002) 347 final)
·
Corporate social
responsibility: New Commission strategy to promote business contribution to
sustainable development Press release, Brussels, 2 July 2002
·
Corporate Social
Responsibility- Partners for Progress OECD 2001 (benne különösen: The European
Union’s approach to corporate social responsibility)
·
Corporate Social
Responsibility- The EU Approach (Athens, 5 th April 2003 by Anna Diamantopoulou)
·
Resolution of
the Employment and Social Policy Council on CSR (Brussels , 2-3 December,
2002.)
·
EP-Report on the Communication from the
Commission concerning Corporate Social responsibility: A business contribution
to Sustainable Development, Committee on Employment and Social Affairs,
Rapporteur: Philip Bushill Matthews 2003 April ( Final A5-0133/2003)
·
Commission urges
greater Corporate Social Responsibility in Europe (Press release)
·
CCBE Corporate Social
Responsibility and the role of the legal profession- A guide for European
Lawyers advising on CSR issues
September 2003 (www.ccbe.org)
·
Robert C.
Hinkley: How corporate law inhibits social responsibility: a corporate attorney
proposes a “Code for Corporate Citizenship” in state law (Humanist,
March-April, 2002)
·
Corporate
responsibility and labour rights: codes of conduct in the global economy/edited
by Rhys Jenkins, Ruth Pearson and Gill Seyfang, Earthscan Publications Ltd. 2002
·
Corporate Social
Responsibility (CSR) Becomes A Bottom-Line Concern following Sept 11, New
International Study by Echo Resarch Cites Ford and BP as Corporate Role Models
in the Field (PR Newshire May 29,2002)
·
Sustainability
and the Accountable Corporation (corporations more socially accountable)
Author/s: Allen L. White Environment Oct, 1999
Internet:
·
www.europa.eu.int/comm/employment_social/soc-dial/csr/csr_index.htm
[1] Ld. Allen L. White: Sustainability and the accountable corporation ( corporations more socially accountable) Environment Oct., 1999 , 2.p.
[2] Egy 2002-es felmérés 23 ország 25000 munkavállalóját kérdezte a vállalatoknak a társadalomban betöltött szerepéről. 10 közül 8 hitet tett amellett, hogy minél fokozottabb a munkáltató szociális szerepvállalása, felelőssége, annál erősebb a munkások motiváltsága, lojalitása. (www.environicsinternational.com )
[3] Athens, 5th April, 2003 Address to the UNI-Europa finance committee
[4] Ld.: CCBE Corporate Social Responsibility and the role of the legal profession- A guide for European Lawyers advising on CSR issues 4.p. September 2003 (www.ccbe.org)
[5] Ld. erről bővebben: Corporate responsibility and labour rights: codes of conduct in the global economy/edited by Rhys Jenkins, Ruth Pearson and Gill Seyfang, Earthscan Publications Ltd. 2002 Chapter 1.
[6] Hazánkban a Szonda-Ipsosnak volt 2000-ben egy felmérése, amely rámutatott, hogy a lakosság nagy része elvárja a nagyobb vállalatoktól az állami feladatok átvállalását, ők pedig akár hajlandóak is lennének erre.(http://www.unipresszo.hu/cikk.php?id=6)
[7] Tony Blair, az Egyesült Királyság miniszterelnöke is utalt e jelenségre, amikor egyszer így fogalmazott:” The 21st century company will be different……They are recognizing that every customer is a part of the community, and that social responsibility is not an optional activity” Ld. CCBE 7.p.
[8] Fontos kérdés ennek kapcsán a jog szerepe, azaz hogy mennyire ragadható meg jogilag ez a világ, hogyan változik a jog jelentősége. E kérdésre most pusztán szerteágazósága, bonyolultsága miatt, és terjedelmi okokból nem térek ki.
[9] “Corporate risks and opportunities”-a CCBE már idézett dokumentumának III. Fejezete alapján
[10] Manifesto of Enterprises against social exclusion
[11] “Managing change report”
[15] COM(2001) 366
[17] COM(2002) 347 Final (Brussels, 2nd July 2002)
[18] http://forum.europa.eu.int/irc/empl/csr_eu_multi_stakeholder_forum/info/data/en/csr%20ems%20forum.htm A “stakeholder” kifejezés alatt CSR- relációban azt az egész alanyi kört (legyen az bármely egyén, közösség vagy szervezet) kell értenünk amely közvetlenül vagy közvetve érintve van egy vállalat működése által, vagy amely maga valamiképpen kihat egy vállalatra. Tehát tulajdonképpen ők a tág értelemben vett belső (pl. munkavállalók), illetve külső (pl.: fogyasztó, szállító, részvényes, helyi közösség stb.) érdekeltjei, érdekhordozói egy vállalat működésének ( a Zöld Könyv alapján).
[19] A “code of conduct” kifejezés tartalmát a magtartási szabályzatnak való fordítás csak részben adja vissza. A „Green Paper” megfogalmazása szerint ez nem más mint egy vállalat (és néha beszállítói) értékeinek és üzleti gyakorlatának a formális kinyilatkoztatása. Olyan minimálstandardok ezek, amelyek mellett a vállalat hitet tesz, és szerződő partnereitől, szállítóitól is számonkér. Jobb esetben komplett kikényszerítési mechanizmust is felvázolnak e dokumentumok.
[20] European criteria for companies operating in developing countries LDCs: towards a European code of conduct, INI/1998/2075
[21] Ld.: CCBE 15.p.
[22] EP-Report on the Communication from the Communication concerning Corporate Social responsibility: A business contribution to Sustainable Development, Committee on Employment and Social Affairs, Rapporteur: Philip Bushill Matthews
[23] http://www.csreuope.org Fő küldetése, hogy segítse a vállalatok közötti információ- és tapasztalatcserét a témában, motiválja a vállalatokat és hálozatokat, kapcsolatot teremtsen közöttük. Többek között CSR-adatbázist, publikációs listát tart fenn kutatási központja keretében, kapcsolatot épít, ajánl más érintett szervezetekhez és információkat, programokat közöl.
[24] Danish EU Presidency conference on CSR 21-22 November 2002, Helsingor, Denmark
[25] 14 November 2003, Venice- Fontos, hogy itt először már a tagjelölt országok is épviseltetik magukat
[27] “ Most definitions of corporate social responsibility describe it as a concept whereby companies integrate social and environmental concerns in their business operations and in their interaction with their stakeholders on a voluntary basis” ( Green Paper 8.p.)
[28] New Commission strategy to promote business contribution to sustainable development 4.p., Press release, Brussels, 2 July 2002.
[29] Erkki Liikanen alapján, Commissioner for Enterprise and the Information Society in: New Commission Strategy to promote business contribution to sustainable development 2.p., Press Release, Brussels, 2 July 2002.
[30] CCBE 11.p.
[31] “Stakeholder”-íme egy újabb” CSR-szakzsargon” ld.ehhez: 17.lábjegyzet.
[32] Az említett példák forrásai: ld.a 15. lábjegyzetben megjelölt webhelyet.
[33] Biztos, hogy lehet, hiszen már utaltunk is rá, hogy számos országban kiépült már, vagy kiépülőben van a cégek szociális és környezeti tevékenységére vonatkozó éves jelentések/beszámolók rendszere. Az persze más kérdés, hogy jó-e ez, hatékony-e, szükséges-e stb.
[34] Ld. ehhez pl. Robert C. Hinkley: How corporate law inhibits social responsibility: a corporate attorney proposes a “Code for Corporate Citizenship” in state law (Humanist, March-April, 2002)
Vagy általánosabban ez tulajdonképpen a “corporate citizenship” problematikája az (elsősorban) angolszász jogirodalomban.
[35] A munkajogi vonatkozásokkal a későbbiekben részletesebben is foglalkozni kívánok.
[36] Conseil des Barreaux de l’Union européenne- Council of the Bars and Law Societies of the European Union
[37] CCBE: Corporate Social Responsibility and the role of the legal profession-A guide for European Lawyers advising on CSR issues September 2003.
[38] CCBE 8.p.
[39] Pl. a svéd TCO minősítési rendszer az irodai eszközök vonatkozásában.
[40] Integrated Product Policy (IPP)
[41] Community’s Eco-Management and Audit Scheme (EMAS) ISO 19000
[42] The European Eco-Efficiency Initiative (EEEI) http://www.wbcsd.ch/eurint/eeei.htm
[43] Számomra érdekes és szimbólikus hír, hogy pl. a közelmúltban Magyarországon egy abszolút nem populáris mű (Morus Tamás: A balsorsban való vigasztalás párbeszéde c. 1534-es munkája) csak a British-American Tobacco dohányipari cég támogatásával tudott megjelenni (Heti Válasz 47.szám 55.p.)
[44]Vállalati, ágazati, vagy üzleti szervezetek által kibocsájtott kódexek, esetleg un.”multi-stakeholder” kódexek, amelyek az összes érdekelttel folytatott tárgyalások útján formálódnak, de léteznek nemzetközi szintűek, sőt kormányköziek is. További fontos és érdekes problémákat indukáló kérdés, hogy csak a vállalatra magára, avagy partnereire, beszállítóira is kiterjednek-e.
[45] Mindenképpen továbbgondolandó e vonatkozásban egyes nemzetközi szervezetek szerepe (pl.: WTO)
[46] Pl.: Ten years after Rio-Preparing for the World Summit on Sustainable Development (COM(2001) 53)
[48] Pl.: az EU öko-cimkéjének titulált “ the Flower” (virág)
[49] Ez a tudatosság, elvárás a következő területeken a legintenzívebb: munkahelyi egészség és biztonság kérdései, az emberi jogok tiszteletben tartása és tartatása (utóbbi a beszállítók vonatkozásában) illetve általában a környezet védelme.
[50] A “Fair Trade Labelling Organisation International” például egy éppen olyan nemzetközi ernyő-szervezet, amely a vonatkozó nemzeti kezdeményezések koordinálását és esetleges távlati egységesítését célozta meg.
[51] Socially Responsible Investment
[52] Social Investment Forum
[53] Pl. A Bizottság “Towards a global partnership for sustainable development” c. értekezésében (13.2.2002)
[54] “ A szubszidiaritás elve azt mondja ki, hogy a különböző döntéseket mindig a lehető legalacsonyabb szinten, az érintettekhez a lehető legközelebb kell meghozni, és csak akkor kell magasabb szinten foglalkozni egy témával, ha az alacsonyabb szinten nem oldható meg.” ( Horváth Zoltán: Kézikönyv az Európai Unióról 315.p., Magyar Országgyűlés 1999.)
[55] Tehát ha az EU-t még mai is inkább pusztán gazdasági integrációnak tekintenénk, akkor is magyarázható a CSR irányú fellépés indokoltsága, nem szükéges absztrakt szociális célokat akceptálnunk.
[56] COM(2002) 347 final , Brussels, 2 nd July 2002, 8.p.
[57] Európai Szakszervezeti Szövetség
[58] Európai Gyáriparosok és Munkáltatók Szervezeteinek Szövetsége
[59] Address to the UNI-Europa Finance Committee, “Corporate Social Responsibility-The EU Approach” by Anna Diamantopoulou Commissioner responsible for Employment and Social Affairs , Athens , 5 th April, 2003