Mezei Péter
A bírák szerepe a jogrendszerben –
A Jogelméleti Szemle 2002. évi 2. és 3. számában
alkalmam nyílt a bírói joggal kapcsolatos eredményeimet publikálni. Utóbbiban
volt olvasható a bírák szerepét tárgyaló külföldi elméleti gondolkodókról
készített dolgozatom, amelynek szerves folytatását képezi jelen munka.
A feldolgozott anyag Csatskó Imrével kezdődik és
Horváth Barnával ér véget. Ennek indoka az, hogy előbbi személytől számíthatjuk
a magyar jogbölcseleti gondolkodás kezdetét, míg a Horváthot követő szocialista
jog- és állambölcseletnek nem képezte részét a bírói jog elismerése, így tehát
ezt nem tartom a jelen anyaghoz “építő jelleggel” kapcsolódónak.
A joghézag kérdését azért olvasztottam bele a dolgozat
menetébe, mert a tapasztalatok azt mutatják, hogy a bírói jog koncepciója
szorosan összeforr a joghézaggal, a bírói jogalakítás legtipikusabb szférája
ez.
1. Rövid történeti kitekintés[1]
Magyarországon
a jogelmélet a szárnyait már a XVIII. század végén bontogatni kezdte, ez
azonban egyértelműen magán hordozta az osztrák behatást. A nagyszombati egyetem
jogtudományi kara által az 1770-es években útnak indított “természetjog”
elnevezésű tantárgy anyagát egészen a szabadságharcig Karl Martini könyve
képezte, s magyar nyelvű írások is csak az 1830-as évek környékén készültek,
melyek azonban nem számolhattak nagyobb sikerrel a latin nyelvűekkel szemben.
Az előbb említett évtized végétől azonban beindult
egyfajta “pezsgés”. Előbb Csatskó Imre, majd Anton Virozsil adott ki egy saját
művet (utóbbi még latinul), mindketten a természetjogot hirdetők táborába
tartoztak.
A szabadságharc leverését követően leginkább Pauler
Tivadar nevét lehet kiemelni, akinek utóda a Pázmány Péter Tudományegyetemen
Pulszky Ágost lett. A sort Pikler Gyula folytatta materialista elméletével.
A századforduló tájékán Somló Bódog neve is egyre
ismertebbé vált, ő azonban igen korán, 1920-ban elhunyt (mindössze 47 évesen),
így életműve nem lehet teljes, noha “Jogi alaptan” c. német nyelven
megjelentetett nagy ívű írásának rövidített változatát “Jogbölcsészet” címmel
pont 1920-ban adták ki Magyarországon.
A XX. század első felének két meghatározó jogelméleti
gondolkodója volt még Moór Gyula és Horváth Barna. Mindketten oktattak a
szegedi Ferencz József Egyetemen, mi több Moór Gyulának a tanszékről történt
távozásához Horváth Barnához fűződő mind hidegebb viszonya vezetett.
Az eddig elhangzott sorrendet tartva vizsgálom meg a
magyar jogelméleti gondolkodás mintegy százéves vonulatát egészen Horváth
Barnával bezárólag.
2. A természetjogi felfogás
Csatskó Imre a természetjog hatása alatt írt, Bevezető a természetjogba c. művében a jogrendszert két nagy egységre osztotta. Egyik oldalra helyezte a szerzett jogot, vagyis a jus positivumot (további elnevezésekkel: származtatott, külső, tapasztalási törvényhozás), másik oldalra pedig az okossági törvényeket, amelyek a természeti jogot jelentették (lásd még: eredeti, belső, tapasztalást előző törvény).
A szerzett jogot véleménye szerint “valamely okos lénynek önkényétől függő törvények” alkották[2]. Az okos lények alatt pedig mind az Istent, mind az embereket értette. Vagyis azok a törvények, melyek a külvilághoz eljutnak, “Isten’, vagy ember’ kinyilatkoztatott akaratjától függenek”. Ezzel szemben az okossági törvények “az ember’ természetéből, mellynek főbb része az okosság, származtatnak”[3].
E két oldal viszonyát tekintve Csatskó a következőkre helyezte a hangsúlyt: a természeti jog feltétele és alapja a jus positivumnak. Feltétele annyiban, hogy a természeti jog nélkül helyes törvényhozás nem lehetséges, s ennyiben alapja is: a szerzett törvényeknek erre kell támaszkodniuk. Kell-e azonban egyáltalán külső törvényhozás? Ezt azzal a gondolatmenettel válaszolta meg, hogy “ha az emberek elegendő belátással bírnának, a’ jogosság’ és méltánylás’ törvényeit teljesíteni is kívánnák”, azonban ez nincs így. Gyakran jogtalanságra törekednek az emberek, mely során “mások jogainak is engedni nem mindig akarnak”. A szerzett jogra tehát azért van szükség, hogy egyesek önkénye ellen biztosítékot nyújtson, valamint hogy a természeti jog elvárásainak a gyakorlati esetekben érvényt szerezzen[4]. A szerzett jogot egyébként azért tartotta még fontosnak Csatskó, mert annak a gyakorlati életben játszott szerepe igen nagy: “minden emberi… egyesületben is legelőbb és közvetlenül a’ szerzett törvényekre szükséges tekinteni”[5]. A mindennapokban az ügyek gördülékenysége végett a kinyilatkoztatott törvényeket kell tehát követni.
Összefoglalva tehát: a világ egészét determináló
természeti jog (mely tévedhetetlen, s bármiféle bizonytalanság esetén is mindez
csak az értelmezők hibájára: ismereteinek hiányosságára vezethető vissza) adja
a törvények feltételét és alapját, a gyakorlati életben azonban már a szerzett
jogot kell követni, lévén ezekben – a természeti jog szellemiségét is magába szívva
– a követendő út egyértelműbben (speciálisabban) benne foglaltatik.
Mi a bírák szerepe egy ilyen természetjogias központú
felfogásban? Egyértelműen csak a jogalkalmazás. Szóba sem jött ennél
több funkció, s még ennek során is erős kötődést követel a fenti két
kategóriához.
Először is azt tisztázta, hogy miért van szükség a
bírák tekintetében szerzett jogra: a bírák is emberek, s ezért – szerzett jog
hiánya esetén – a természeti jog által lefektetett szabályokat félreérthetik,
avagy részrehajlás útján akár saját belső meggyőződésüket színlelvén önkényesen
is dönthetnek. “Hogy tehát az emberek’ jogai e’ részről veszedelemnek kitéve ne
legyenek, szükség határozott törvényeket hozni, a’ bíráknak szabályul
szolgálandókat, mellyek szerint az előforduló esetekben ítélniök kell”[6].
A természeti jog szerinti ítélkezés kizárása ellenére
Csatskó nagy jelentőséget tulajdonított ezeknek az “okossági törvényeknek”. Két
“hasznát” látta nekik: az elmeügyelőit és a gyakorlatit. Előbbi alatt
azt értette, hogy “a természeti jog ismerete nélkül lehetetlen a’ határozott
törvényeknek értelmét és szellemét tökéletesen felfogni”. A másik a gyakorlati
haszon, mely alatt nem a természeti jog állításainak a gyakorlatba történő
átültetését, hanem a törvények magyarázói képességét (“mert csak az
magyarázhat helyesen törvényeket, a’ ki azoknak szellemét ismeri” – közvetett
gyakorlati haszon), valamint a joghézag betöltésének képességét kell
érteni (konkrét törvényi rendelkezés hiányában, valamint az analogia juris
használhatatlansága esetén a természeti jogi elvek szerint kell ítélkezni –
közvetetlen gyakorlati haszon)[7].
Csatskó felfogása a maga korában valószínűleg
elfogadottnak minősült. A természetjog uralkodásának időszakában egy olyan
koncepció, mely a törvények létét jogosnak ismerte el, azonban azokat az emberi
természetben nyugvó okosságra alapította, s a főszerepet is mindenképpen ennek
tulajdonította, minden bizonnyal nagy támogatottságot élvezett. Ma már azonban
a természetjogi irányzat nem fogadható el (a jog léte nem egy isteni hatalom
akaratán nyugszik).
Gondolatai között megjelent egy olyan elem is, melyre
a XX. századi gondolkodók is nagy hangsúlyt fektettek: ez pedig az önkény
elkerülése. Noha Csatskó a természetjog pártján állt, mikor azt mondta, hogy a
bíráknak a törvények szerint kell ítélniük, ugyanazt a felfogást ismerte el,
melyet a bírói jog koncepcióját elvetők (főleg a törvénypozitivisták)
hirdettek. Ezzel szemben viszont például – ahogy az már fentebb elhangzott –
Ehrlich az önkény elkerülésének a lehetőségét a bíró személyiségében vélte
megtalálni.
Mikor Csatskó a bírákat kizárta a természeti jog
alapján történő ítélkezésből (egyúttal a szerzett jog szerinti ítélkezésre
szorította őket, s mindezt azzal az érvvel alátámasztva, hogy emberek, és
hibázhatnak, sőt akár még részrehajló módon is dönthetnek), nem adott
megnyugtató választ a tekintetben, hogy mi garantálja azt, hogy a szerzett jog
nem önkényes? Hogy érthetőbbé tegyem a kérdés élét: mi garantálja, hogy a jogot
“szerzők” nem önkényesen járnak el?
Pauler Tivadar is a természetjog, vagy ahogy ő inkább nevezte: az észjog
képviselői közé tartozott, így elképzeléseinek a felvázolásakor semmi lényeges
eltérést nem találunk a többiektől.
Hogy a jog milyen elemekből áll össze, gyakorlatilag
Csatskóéval megegyező eredményre jutott. Először is rögzítette, hogy “a
társadalmi szabadságkört meghatározó szabályok jogtörvényeknek, jogszabályoknak
mondatnak, azoknak összege a jog tárgyilagos értelemben; mely a külső szabad
cselekvőség és a társas öszlét természetszülte szükségén egyaránt alapszik”[8].
A jogszabályokat aztán attól függően, hogy az észből, avagy a tételes
intézményekből származnak, az észjog illetve a tételes jog körébe osztotta.
Az észjog az ember természetében, erkölcsiségén
nyugszik, sohasem a tapasztalat alapján lehet megismerni. Forrásai között nem
nyert egyedi említést sem a “bírói jog”, sem a “bírói gyakorlat”, de még a bíró
személyisége sem. Fő forrásának az észt tekintette Pauler, azonban bizonyos
mellékforrások létét is elismerte. Ezek: az ösztönök, az emberek jogérzete
és a nemzetek jogintézményei.
Utóbbi kategóriára tekinthetünk nagyobb érdeklődéssel,
hiszen ide a szokásjogot és a népbölcseletet sorolta, anélkül,
hogy a bírák szerepét tekintve említést tett volna. Pedig az emberek között
kialakult szokásokat a bírák teszik elsősorban jogi jellegűvé (maguk mögött
tudva az állam erejét és felhatalmazását erre nézve), s csak ha a társadalomban
nagy mértékben megnő e szokásalapú gyakorlat jelentősége, akkor kerül az ügy a
törvényhozó elé. A népbölcselet pedig egy viszonylag megragadhatatlan
kategória, hiszen nehéz lenne azt megmondani teljes bizonyossággal, hogy kik
szájából kell elhangozniuk a bölcs téziseknek ahhoz, hogy nemzeti jelleggel
bírjanak, hogy a népi jelzőt eléjük lehessen rakni. Vajon ez a törvényhozókat
jelenti, vagy a bírákat, esetleg elképzelhető más országos (nemzeti)
hatáskörrel rendelkező személyek közössége, vagy a “bölcs öregekre” kell
gondolni?
E fejtegetéseimet mintegy azonnal megcáfolva
rögzítette Pauler, hogy mi nem lehet az észjog forrása (s ha ezt
megszemléljük, azonnal rájöhetünk, hogy a bírák egészében ki voltak zárva
észjogi elméletéből). Elveti a tételes jogintézetek, a hagyományok
és az “isteni” kinyilatkoztatások forrás-jellegét, melyek közül
utóbbival nem kívánok foglalkozni. Abból, hogy fentebb a “nemzeti” intézetekről
szólt, logikailag az következik, hogy a tételes jogintézetek, tehát a
törvényhozó aktusai, valamint a hagyományok nem minősülnek “nemzetinek”.
Visszafordítva pedig a következtetést, fel kell tenni a kérdést, hogy akkor
valójában tényleg ki illetve mi minősül “nemzeti jogintézetnek”? Az említett
kategóriákat egyébként azon az alapon zárta ki a források köréből, mert ezek
“gyakran az önkény, az erőhatalom és jogbitorlásnak eredményei”[9].
A bírói jognak tehát az észjogi oldalon nincs helye,
de vajon ugyanígy van-e a tételes jog esetében is? A válasz, mely egy
ugyanilyen homályos út végén található meg, az lesz, hogy igen!
A tételes jog az emberek társas együttélésén alapul, s
alapvetően az emberek külső cselekvéseire vonatkozik, ennyiben tehát kizárt a
(személyes) belső jog létezése. Az ilyen jogszabályok egyik oldalról
kötelezettségeket, a másik oldalról pedig jogokat tartalmaznak, talán
legfontosabb jellemzőjük mégis a kényszerjellegük, vagyis az, hogy érvényt
lehet szerezni rendelkezéseinek[10].
Itt lyukad ki arra, hogy “a jogállapot biztosítása a
jogtörvények tiszta felfogását, általános elismerését, részrehajlatlan
alkalmazását a fennforgó esetekre, és az elismert jognak az egyesek önkényétől
függetlenített sikeres foganatosítását tételezi fel”[11].
Ki vagy mi az, aki illetve ami mindezt megvalósítja? Válasza erre az volt: az álladalom,
az állam.
Ez a maga nemében egy helyes következtetés, csak épp túl általános,
és személy szerint itt találom hibásnak tételét, mert az államot “tovább kell
bontani” mikor e feladatainak az ellátásáról van szó. Kifejezetten az
alkalmazás (természetesen a szabályok jellegétől függően) tartozhat a bírósághoz,
mint állami szervhez, de nem magához az államhoz. S ha már itt járunk: a
jogtörvények tiszta felfogás és általános elismerése a törvényhozó feladata, a
foganatosítás pedig a végrehajtásé. Így kerek a kép. De a “részrehajlatlanság”,
az egyesek önkényétől való függetlenítés sosem alapulhat valamiféle észjogon,
hiába minden ellentétes elképzelés: ez szubjektív tényező. Ennél objektívebbek
és alkalmasabbak is a (modern szavakkal élve:) checks and balances,
fékek és egyensúlyok, vagyis egy összetett ellenőrzési rendszer.
A természetjogi felfogás egy megkésett alakja, Werner
Rezső Rudolf által 1880-ban elkészített munka, mely Schilling művének a
magyarosításaként is felfogható, egy – talán – utolsó kísérletet tett a
természetjogi elképzelések érvényre juttatására.
A jogot, hasonlóan a többiekhez, alapvetően két
értelemben használta: tárgyi értelemben a jog az emberek külső szabadságának
kereteit, egymáshoz való viszonyait és együtt élésük rendjét jelenti, de szokás
a tárgyi értelemben vett jogot a jogszabályokkal azonosítani. Alanyi értelemben
pedig a mindezeknek megfelelő akaratképességet tekintette a jognak[12].
Az emberek között fennálló jogviták eldöntését olyan
hatóság kezébe helyezte, mely állami alapokon nyugszik, de attól független.
Feladata a jogvitás felek ügyeinek pártatlan eldöntése, méghozzá azért, mert e
személyek nyilvánvaló elfogultságuk miatt maguk – ha már eddig nem tudták –
ezután sem fogják békés úton rendezni azokat. A bíróságok szerepét még abban is
kiemeli, hogy a jog általános elismeréséhez (és természetesen az ügyek
eldöntéséhez) “kötelező erővel felruházott s külsőleg megismerhető
joghatározatokra van szükség”[13].
Vagyis “a bírói hatalomnak feladata mindazt, mi az
állami életben jogi megítélést és eldöntést kíván, az arra alkalmazható
szabályok szerint megítélni és jogi következményeit meghatározni”[14].
A bírák részéről elvárt a tényállások kellő megismerése, valamint az
alkalmazandó jogszabály tudása és értelmezési képessége. Nem elhanyagolható
azonban az sem, hogy joghézag esetén, vagyis amikor a tételes (pozitív) jogban
sem közvetlen, sem analóg szabály nem létezik, a bíráskodásnál a természetjog
általános elveiből, az életviszonyok és a “jogintézetek” belső természetéből
következményképp folyik[15].
3. Pulszky Ágost és Pikler Gyula felfogása a
bírói jogról
Pulszky Ágost elméletében a jog “mindig mint az állam akarata
jelentkezik, nyíltan kifejezve parancsban, engedélyben vagy tilalomban, avagy
hallgatag elismerve szokásban”[16]. A jog fogalma azonban ezen mindig
túlterjed, mert ide vonhatóak egyes múltbeli tényezők, valamint olyan elemek
is, melyeknek jogi minősége még nem tisztázott, mindössze sejtelem tárgyát
képezi, vélte Pulszky.
A jogforrások általa helyesnek nevezett
megközelítésében különbséget kell tenni a közvetlen jogforrások (a
társadalmi tudat és akarat szervei), a közvetett jogforrások (a jog
érvényének indokai, így például az isteni hatalom, az emberi belátás vagy épp
az állam akarata) és a jog alakja (megjelenése, külső megtestesítése)
között.
Ennek keretében a következő jogforrásokat különbözteti
meg: törvények; alárendelt jellegű szabályok (példaként a praetori jogot hozza,
de ez alatt olyan jellegű szabályokat kell érteni, mint a mai viszonylatok
között a rendeletek); önkormányzati köröktől származó források; külön
felhatalmazott közegektől származó források; általános vagy korlátolt
szokásjog; közönséges bírói gyakorlat; jogászi szakkörök és a jogtudomány
tevékenysége; tételes eszmények és általános eszmények[17].
E kilenc kategóriát azért nincs különösebb értelme
kifejteni, mert javarészt egyértelműek, másrészt az elv a lényeg: a bírói
gyakorlatot – még ha csak hatodik helyen is, de – a jogforrási rendszer
elemének tekinti, azt azonban nem mondja ki, hogy ez kötelező erővel bír-e,
milyen formái vannak, ugyanolyan jellegűnek tartja-e az alacsonyabb szintű
bíróságok tevékenység, mint a Kúriáét. A jog fogalmánál említett elemek közül
egyedül a szokás kategóriájába lenne besorolható a bírói gyakorlat, azonban
erre nézve sem ad biztos választ. Több a kérdéses pont tehát elméletében, mint
annak eredménye.
Pikler Gyula jogelméletét két kifejezéssel lehet megragadni:
pozitivista jogbölcselet és belátásos jogelmélet.
Az elsőként említett kifejezés ne csapjon be senkit,
mindez nem a “törvénypozitivizmust” fejezi ki. Itt “a társadalmi fejlődés
törvényeit feltárni akaró tudományról van szó, amely e fejlődési törvényekről
következtet a jogra”[18].
Belátásos jogelméletében pedig a jog keletkezése során
annak tudatosságára helyezte a hangsúlyt. Ennek megfelelően a kizárólagos
jogalkotó az állam, emellett a jogtudomány csak
kiegészítő-rendszerező, sosem alakító, utólagos, azonban jelentős
vizsgálódásokat folytathat. Pikler tehát “nem volt pozitivista a szó
hagyományos jogtudományi értelmében, mert
a pozitív jog nem volt tudományos vizsgálódásainak sem kiindulási
pontja, sem zárópontja, hiszen azon túlmenően annak mind társadalmi
előfeltételeit, mind társadalmi következményeit… kutatta”[19].
Így egy pozitivista-szociológiai irányról szólhatunk,
melyben a bíró alkotta jog elképzelhetetlen, ő csak az állami szabályoknak
érvényt szerez. S bár ez a szociológiai irány feltételezi a szokásjog létezését
is, Pikler erre már csak mint archaikus maradványra tekint.
4. Somló Bódog pozitivizmusa és mérsékelt
engedése
Somló elképzelését a jogalkotó hatalomról a
következő pontokba lehet összeszedni: parancsainak rendszerint meg kell
valósulniuk; e hatalmi tényező a legmagasabb fokú hatalom kell, hogy legyen az
összes közül; az életviszonyok széles körét kell szabályoznia; állandó jellegű
legyen, ne csak ideiglenes; nem kötődhet kizárólag egyetlen személyhez, de
emberek kisebb csoportjához sem (főleg ha e személy vagy személyek a múlékony
hatalmi viszonyok megtestesítői); intézményesült formában kell működnie és
végül a címzettek engedelmességet tanúsítanak a szabályokkal szemben[20].
Ezeket végig gondolva megállapíthatjuk, hogy nem
ismerte el a bírói jogalkotás lehetőségét. Külön kiemelést igazából csak
három tényező érdemel (második, harmadik és ötödik) a többi a bírói szférára és
tevékenységére is elmondható, és ezekbe nem is igazán lehetne kapaszkodni, hogy
a bírói jogalkotást elismertessük.
Somló azt mondta, hogy a jogalkotó a legmagasabb
fokú hatalom, mely az életviszonyok széles körét szabályozza. Nehéz lenne azt
megcáfolni, hogy az akkor fennálló és a jelenlegi hatalmi viszonyok alapján is
ne a törvényhozást illetné ez a pozíció. Persze a mi korunkban e primátust
egyre több ponton törik át újabb és újabb hatalmi ágak (legújabban az
alkotmánybíráskodás és az ombudsmanok). Az ő korában azonban a Montesquieu-féle
hatalommegosztási elmélet szoros formája volt bevett, és ebben a bíráknak nem
igazán juthatott alakító szerep, nem csoda tehát, ha a törvényhozó hatalmat
tekinti a legmagasabb szintűnek.
Másrészről kérdés tárgya lehet az, hogy mit
értett az életviszonyok “széles” körén. Maga sorolja utóbb ezt a pontatlan
kifejezések közé[21]. Kétségtelen, hogy a bíráskodás nem terjed
ki ma sem minden lehetséges ügyre, azonban azt sem lehet letagadni, hogy e
hatalmi ág hatásköre igen kiterjedt.
Ami pedig a jogalkotás letéteményeseit illeti,
több dologra is fel szeretném hívni a figyelmet. Egyrészről Somló érvelése,
mely szerint nem határozhatják meg személyüket az esetleges és múlékony hatalmi
viszonyok, egészében fordítottja a valóságnak, hiszen pontosan az országgyűlési
képviselők azok, akik, ha nem is feltétlenül minden egyes ciklusban, de
cserélődhetnek a politika mindenkori változásának megfelelően. Ezzel
ellentétben a jogalkalmazási szféra a szakmai elemet vonultatja fel, mint döntő
tényezőt, tehát inkább itt jellemző az állandóság. Másrészről viszont el kell
ismerni azt is, hogy mikor a bírákról beszélünk, nem érthetünk alattuk egy
olyan összeforrt egységet, csoportot, mint a képviselőkét. A bírák
individuumok, akik ugyan be vannak sorolva egy szervezeti rendszerbe, de ez nem
jelenti azt, hogy egy pesti és egy szegedi bíró közösen alkotná a jogot. Ez
ennél sokkalt a bonyolultabb. Ha ugyanis elismerjük a bírói jogalkotást, akkor
ez alatt egyesbírók, esetleg tanácsok döntéseit kell értenünk, mely még a
legfelsőbb bírói fórumon sincs máshogy.
Somlónak a jog forrásairól vallott nézetében
közvetlen tanúbizonyságot tesz az eddig elhangzottakról[22].
Jogforrási hierarchiája szerint van a kifejezetten kinyilvánított és a nem
kifejezetten kinyilvánított elsődleges jog, és ugyanilyen formái vannak a másodlagos
jognak. A bírói szokásjogot a nem kifejezetten kinyilvánított másodlagos jog
kategóriájába sorolta. Ennek kialakulása két módon képzelhető el: vagy a
társadalmi konvencionális szabályokat (népszokást) érvényesíti, alkalmazza,
vagy saját gyakorlatot teremt. Ez azonban így még messze kevés. Ahhoz, hogy az
elsődleges szokásjog kialakulhasson (mely egyenlő érvényű a kifejezetten
kinyilvánított elsődleges joggal, így akár hatályon kívül is helyezheti azt),
még kell a jogalkotó deklarációja, mivel ilyen szintű jogforrást csak ő
alkothat. Mi több, ha a bíró a már létező törvényektől eltér, ez még nem
helyezi hatályon kívül az elsődleges jogot, véleménye szerint ugyanis ebben az
esetben is kell a legfőbb hatalomnak ezt eredményező aktusa.
Austin elképzeléseit helybenhagyva mondta tehát
Somló: “a bíró feladta rendszerint nem az, hogy új jogot alkosson, hanem az,
hogy a már létezőt alkalmazza, ezért a bírói döntés rendszerint már a létező
jogszabály alapján való döntés”[23].
Az eddig elhangzottakat Somló a jog
értelmezésével összefüggésben tovább erősítette[24]. Ennek megfelelően a bírák ugyan a
jogszabályok konkrét tartalmával ellentétesen is értelmezhetik azt, így attól
eltérő alkalmazásra is van lehetőség, de erre is csak abban az esetben, ha
konkrét jogszabályi felhatalmazás van erre. Ugyanezt vallja a jog
kiegészítésére vonatkozólag. Ideális példát szolgáltat számára is a ZGB híres
rendelkezése.
Somlónak a joghézag-problematikával
kapcsolatos álláspontja a következő: “a jog hézagos volta azt jelenti, hogy a
jog kiegészítésre szorul”[25]. Viszont önmagában a jog hallgatása nem
feltétlenül követeli meg a pótlást, mivel véleménye szerint, elfogadva a jog
logikai zártságának elméletét, a jog hallgatása is egyértelmű szabályozást
takar: ilyenkor a bírónak el kell utasítani a keresetet. Mindez azonban nem
általánosítható. A bíró ugyanis a jog egészét köteles alkalmazni, és annak
valamely rendelkezése egyértelművé teheti, hogy adott esetben pótolnia kell egy
hiányosságot. Az olyan jogrendszerekben, ahol ez adva van, a jog zártságának
elmélete nem helytálló.
Az tehát, hogy elismeri az említett jogszabályi
rendelkezések lehetőségét, nem jelenti azt, hogy el is fogadná azt. Ő egy
“joghézagra” mindenkor csak mint jogpolitikai fogalomra koncentrált, ez csak
mint a jog helytelenítése jelent meg gondolkodásában, de jogalkalmazási hézag
nincs, mivel “a fennálló jog alapján mindenkor el lehet dönteni, hogy valamely
konkrét eset tiltott, parancsolt, megengedett vagy jogilag irrelevans-e”[26].
Ha tehát szükség van a jog kiegészítésére, akkor
annak különböző okai lehetnek. Ha azért szorul pótlásra a jog, hogy helyes
legyen: helyességi joghézagról, ha azonban azért, hogy alkalmazhatóvá
váljon: alkalmazási joghézagról szólhatunk.
Ez utóbbinak Somló szerint a következő
változatai vannak: “amikor a bíró tisztán logikai tevékenységgel képes az
alkalmazandó tételhez eljuttatni”[27], logikai joghézagról beszélünk. Vagylagossági
joghézag névvel látta el azt az esetet, ha a törvény több alkalmazható
tételt rögzít. Harmadik változat az értékelési hézag, melynek fennállása
esetén a bíró erkölcsi értékelés alapján hivatott a jog kiegészítésére.
Egy speciális eset az, ha ténylegesen van hézag,
viszont nincs hatóság, ami kitölthetne azt (szemben az előzőekkel, ahol a bíró
járhat el), így a szabály továbbra is hiányos marad. E normák tipikusan
olyanok, amelyek a legfőbb hatalom kötelességét szabályozzák[28].
Mivel a törvény kizárja a kérdés legitim megoldását, a hézag csak jogsértéssel,
vagyis illegitim úton egészíthető ki. Ez az abszolút joghézag esete.
Mindaz, ami eddig elhangzott, nem azt jelenti,
hogy elismerte volna a joghézagok
5. Moór Gyula jogpozitivizmusa és Horváth
Barna eljárásjogi szemlélete
Moór Gyulának Jogfilozófia című
írásában kifejtett jogpozitivizmusa mondhatni egészében megegyezik Somló
Bódogéval. Ez főleg a jogforrások és a jogalkalmazás tárgyalásánál érződik: a
négyféle jogforrás, a tételes jog rendelkezései a jogalkalmazásra nézve, ennek
megfelelően a bírói eltérés lehetősége, de csak jogszabályi felhatalmazás
alapján stb., ezért erre itt nem térnék ki[29].
Sokkal érdekesebb egy előbbi munkájánál korábban
készített tanulmánya, melyben ugyancsak a jogforrásokról értekezett[30].
Ebben többé-kevésbé ugyancsak Somló hatása mutatható ki, azzal az eltéréssel,
hogy itt külön gondot fordított az egyes jogforrások felsorolására. A két fő
csoport – nem meglepő módon – az írott- és a szokásjog kategóriája. Mindkét
esetben utolsó helyen került kiemelésre a bírói gyakorlat, melynek írott
formáját a felsőbíróságok döntvényei jelentették, melyek tekintetében azonban
itt sem tért el azon elv hangsúlyozásától, hogy jogforrási jellegüket az
1912:LIV.t.cz. 79.§-ából nyerik, melynek alapján a Kúria a jogegység megóvása
érdekében korlátozott körre (csak a bírósági rendszerre) nézve kötelező erejű
szabályokat adhatott ki.
A másik oldalról pedig a szokásjognak is egyik
formájaként tekintett a bírói jogalkalmazásra. Ennek két szerepet
tulajdonított. Először is: az absztrakt jogszabály és a konkrét jogeset közötti
szakadék áthidalását, mellyel a tételes jog folyamatos fejlesztése érhető el.
Másodszor: a jogforrások összhangba hozatala terén kiemelkedő a bírósági
szokásjog. Ezzel ugyanis elérhető, hogy az alacsonyabb szintű jogi normák a
magasabb szintűvel szembe kerülhessenek, mely folyamat végeredménye az, hogy az
ilyen alacsonyabb szintű szabály szokásjogi úton elhal (desuetudo). Ez Moór
szerint az élő jogrendszer egyensúlyának és harmóniájának a biztosítása.
Összefoglalva a most elhangzottakat: Moór a
bíró-alkotta jognak egy szolidabb verzióját eleinte elismerte, azonban ezt
idővel félretolta, és erősebben Somló hatása alá került.
Jogfilozófia c. írásában a joghézagokról
kialakított felfogása – ismét csak Somló nyomán haladva – a következőkben
foglalható össze.
A logikai szabadjogi- vagy joghézag-elméletet
kritizálva a jog logikai zártságának elméletét fogadta el, és ennek
során arra helyezte a hangsúlyt, hogy “a jogrendszerben nincsenek hézagok: a
jog, amikor hallgat, akkor is beszél, amiről hallgat, az megengedett”[31].
Úgy vélte tehát, hogy amit a jogalkotó nem szabályozott, az nem tartozik a jog
területére – ha egyetlen jogszabály lenne a világon, az is kielégítő forrást
nyújtana valamennyi eldöntendő esetre nézve, mert vagy szabályozza az életbeli
tényállást (így nincs joghézag), vagy nem, s mivel így az eset nem tartozik a
jog területére, joghézag sincsen.
Példaként a büntetőjogot hozta fel – azonban túl
szűk csak e jogterületről szólni, mert bár a példájában szereplő
“áramlopás” hamar súlyos problémává vált az egész világon, a villamosság
témaköre mégis sokkal lényegesebb a magánjogi folyamatokban, erről azonban Moór
hallgatott.
Az általam kiemelt probléma ellenére Moór egy
teljesen más zavaró tényezőt állapított meg. A példában azt mondta: lopás az
idegen ingó dolog jogtalan eltulajdonítása, s mivel a villamos áram nem ingó
dolog, ezért nem tartozik a tényállás alá, vagyis a jogtalan eltulajdonítót fel
kellene menteni. Persze ő is látja: “itt valami még sincsen rendben”. A
gazdasági élet szükségleteinek hangsúlyozása mellett a jogszabály
helyességére tolja a hangsúlyt a jogszabály hiányossága helyett. Vagyis a
joghézag problematika a “fennálló jognak az értékelését jelenti, tehát jogpolitikai
fogalom”[32].
Jogalkalmazási joghézag nem létezik, és ha szükségesnek látja –
általában a történeti változások miatt és a helyesség elvét szem előtt tartva –
a jogalkotó módosíthatja a már meglévő normákat.
Ezt az elképzelést sem az érvelési mód, sem
pedig a gyakorlati esetek fényében nem lehet elfogadni.
Az összes bemutatott koncepciói közül leginkább
Horváth Barna nevéhez köthető az, amelyik a bírói jogra – bizonyos keretek
között –, mint alakító tényezőre tekint. Ezt az eljárási jogszemlélet
kifejezés is kitűnően alátámasztja. De ezt igazolja az angol common-law
rendszerhez való szorosabb kötődése is, melyet terjedelmes alkotásában foglalt
össze[33].
Az eljárási jogszemléletének lényege a
normák és a tények kapcsolatának kiemelése, melyek az eljárás során lépnek
egymással érintkezésbe, s a módszer, ami itt alkalmazásra kerül, az az előbbi
két tényező összevetése, ezért is nevezi elméletét más kifejezéssel szinoptikus
jogelméletnek.
Az eljárás jogforrási jellegét Horváth
elméletében az adta, hogy a jog keletkezése szempontjából ezt tekintette a
közvetlen keletkezés alapjának[34], a törvényhozás pedig “csupán a
jogképződés irányába vivő azon fejlődés kezdetét jelenti, amely csak az
alkalmazással zárul le[35], ennyiben tehát magáévá tette korának
elterjedt amerikai elképzelését.
Jogszemléletének alapvető eleme a szabadjogról
vallott elképzelése. A szabadjog a természetjogi közvéleménynek (mely az
erkölcsi közvéleménynek a jog helyességére vonatkozó része) a tételes jogba
átmenni készülő része, melyre az eljárásban kerül sor, elsősorban a joghézagok
betöltésekor, vagyis a joghézagokról vallott felfogása is szoros kötödést mutat
egész koncepciójához. A szabadjoghoz tartozónak vélte a kétségtelen jogtételek
hallgatólagos premisszáit, valamint a jog által előfeltételezett alapnormákat
is[36].
Miként ismerte el tehát a bírói alakító-teremtő
erőt? Gondolatmenetét ott kell kezdeni, hogy a jogot (jogtételt) mindig
értelmezésre szorulónak tekintette, véleménye szerint soha sincsen véglegesen
kész értelme. Mindaddig tehát, amíg egy jogesetben nem konkretizálódik
helyessége, nem egyéb egy sima rendelkezésnél. Ahhoz, hogy a faktumot és a
tételt összevessük, és ezzel a tétel “készen legyen”, jogértelmezésre
van szükség, s ez ennek folytán részben jogalkalmazásnak, részben pedig
jogalkotásnak tekinthető. Jogalkalmazás, hiszen a jogesetet a jogszabály
szempontjából meg kell ítélni, s jogalkotó (teremtő) amennyiben a jogtételt ki
is terjesztjük a jogesetre, de ilyennek minősítette Horváth a hézagpótlást, a
szubszumpciót stb.
A jogalkotásról vallott nézetében, elfogadva az
angolszász tételt, maga is azt hangoztatta, hogy a jogot nem alkotják, hanem
megtalálják. Ennyiben tehát a jog nem egyéni műalkotás, hanem a közösség
akaratának felfedése. Ez az a pont, ahol a szabadjog ismét bekapcsolódik a
gondolatmenetbe, vagyis a jogalkotás nem más, mint a társadalmi értékítéletek
elfogadása és a jogalkotó hatalom által történő normákba öntése, avagy a bírói
tevékenység útján történő akceptálása. “Ha a vélemény és kezdeményezés merőben
és elszigetelten egyéni, akkor nem is lesz belőle kész jog soha”[36].
Vagyis az egyéni bírói kísérletek is bukásra vannak ítélve. Itt kell tehát arra
felhívni a figyelmet, hogy a német szabadjogi iskola azon tanítását, mely a
bíró teremtő egyéniségét tekintette az egész témakör az egyik kulcspontjának,
nem tette magáévá Horváth, ehelyett inkább a kollektív elemre koncentrált.
Szólni kell néhány szót Horváth joghézagokról
vallott felfogásáról is. Ezek szerint két típust különböztetett meg[37].
Az elméleti joghézag a “jogtétel és jogeset között nyitva álló logikai
út”, mely mindig fennáll. Ez éppúgy lehetetlenné teszi, hogy “minden esetre
illő jogtételt szerkeszthessünk”, mint hogy a “jogtételt a jogesetre tisztán
logikai műveletekkel alkalmazhassuk”. A gyakorlati joghézag “annak a
hídnak esetenkénti beszakadása, amelyet a konvencionális értékelés és tapasztalat
ver az elméleti joghézag fölé”. Ez utóbbi kategória csak alkalmi, ám komoly
zavara a jogéletnek.
A joghézagok létét Horváth a szillogizmus
eszközével bizonyította. Véleménye szerint a jogtétel tartalmaz egy (első)
premisszát (propositio maiort), a jogeset pedig egy második premisszát
(propositio minort). Logikailag következik, hogy a jogtételből hiányzik a
második premissza, és ez az, ami a joghézagot jelenti. Ennek betöltése
szubszumpcióval, vagyis a jogesetnek a jogtétel alá vonásával történhet. E
feladat ellátására pedig, Horváth eljárásjogi jogszemléletéből
kikövetkeztethetjük, a bíró hivatott.
Az általában vett joghézag-elméletek a hézagot
abszolút folytonossághiányként értékelik. Horváth viszont, mikor azt
hangsúlyozza, hogy a jog csak “az elméleti joghézag kitöltése után készül el
teljesen, az így elkészült jog pedig folytonos, mert hézagai ki vannak töltve”,
gyakorlatilag feloldja a két kategória ellentétét[38].
Az eddigiekben arra törekedtem, hogy viszonylag
áttekinthető képet adjak a XIX-XX. század belföldi irodalmának azon részéből,
amelyik a bírói jog koncepcióját hirdette vagy elvetette, avagy másra
koncentrálva félretolta azt.
Az elhangzottakból kitűnik, hogy a magyar
jogelméletben nem ez volt a leginkább kardinális kérdés, de még Horváth Barna
sem kifejezetten erre utal, gondol elméletében. Ezt minden bizonnyal jogi
kultúránknak a nyugat-európaitól, valamint az angolszásztól való különbözősége
okozza, mert míg a common-law rendszerekben az alapokat a gyakorlat fektette
le, addig hazánkban sokkal nagyobb hangsúlyt kapott és kap ma is a törvényhozó
hatalom ereje. Nálunk erőteljesebben éreztetik hatásukat a hatalom-megosztás
elméletének szoros szabályai. Azonban biztosra veszem, hogy, még ha nem is
olyan hangsúllyal, de a bírói hatalom kérdésének tárgyalása hazánkban sem
elveszett téma.
[1] Lásd részletesen: Szabó Imre: A burzsoá állam- és jogbölcselet Magyarországon, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1980 – Pokol Béla: A jog elmélete, Rejtjel Kiadó, Budapest, 2001: p. 321-354.
[2] Csatskó Imre: Bevezetés a természetjogba, 1. rész: Tudománytár, 11. kötet, 1836: p. 114.
[3] Csatskó: i.m., p. 92.
[4] Csatskó: uo., p. 114-116.
[5] Csatskó: uo., p. 119.
[6] Csatskó: uo., p. 115.
[7] Csatskó: Bevezetés a természetjogba, 2. rész: Tudománytár, Értekezések 1., 1. füzet, 1837: p. 150-152.
[8] Pauler Tivadar: Észjogi alaptan, Pest, 1854: p. 11.
[9] Pauler Tivadar: Észjogi előtan, Athenaeum, Budapest, 1873: p. 27-34.
[10] Pauler: Alaptan, p. 13-18.
[11] Pauler: Alaptan, p. 77.
[12] Werner Rezső Rudolf: A bölcsészeti jogtudomány kézikönyve - összehasonlító tekintettel a tételesjogi intézményekre, Franklin társulat, Budapest, 1880: p. 4.
[13] Werner: i.m., p. 10.
[14] Werner: uo., p. 268.
[15] Werner: uo., p. 21-22.
[16] Pulszky Ágost: A jog és állambölcsészet alaptanai, in: Kupa László: Pulszky Ágost, Új Mandátum könyvkiadó, Budapest, 1999: p. 145.
[17] Kupa: i.m., p. 151-155.
[18] Szabó Imre: Pikler Gyula, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1973: p. 13.
[19] Szabó: uo., p. 14-15.
[20] Somló Bódog: Jogbölcsészet, Prudentia Iuris 1., Szerk: Szabadfalvi József, Anders Kft., Miskolc, 1995: p. 23-34.
[21] Somló: uo., p. 29.
[22] Somló: uo., p. 97-109.
[23] Somló: uo., p. 105.
[24] Somló: uo., 113-122.
[25] Somló: uo., p. 123.
[26] Moór Gyula: Somló Bódog, Politzer Zsigmond és fia, Budapest, 1921: p. 21.
[27] Somló: i.m., p. 124.
[28] Tipikusan ilyen, ha a törvény szerint a trón csak egy dinasztián belül maradhat, azonban az kihal, vagy ha az uralkodó halála előtt nem nevezi meg utódját, pedig ez kötelessége volna; a példákat lásd: Somló: uo., p. 125.
[29] Moór: uo., p. 201-217.
[30] Moór Gyula: A különböző jogforrások, azok egyensúlya és rangfokozata a magyar jogrendszerben, Attila Nyomda Rt., Budapest, 1932, különösen: p. 9-11.
[31] Moór: Jogfilozófia., p. 214.
[32] Moór: uo., p. 215.
[33] Horváth Barna: Az angol jogelmélet, Pallas Stúdió, Budapest, 2001
[34] Horváth Barna: Jogszociológia, Osiris Kiadó, Budapest, 1995: p. 337.
[35] Horváth: uo., p. 339.
[36] Horváth Barna: A jogelmélet vázlata, Szeged Városi Nyomda és Könyvkiadó Rt., Szeged, 1937: X. – Horváth: Jogszociológia, p. 340.
[36] Horváth: A jogelmélet vázlata, p. 178.
[37] Horváth: uo., p. 170-173.
[38] Horváth: i.m., p. 171.
Felhasznált irodalom:
Csatskó Imre: Bevezetés a természetjogba, 1. rész: Tudománytár, 11.
kötet, 1836: p. 84-131.; 2. rész: Tudománytár, Értekezések 1., 1. füzet,
1837: p. 96-154.
Horváth Barna: A jogelmélet vázlata, Szeged Városi Nyomda és
Könyvkiadó Rt., Szeged, 1937
Horváth Barna: Az angol jogelmélet, Pallas Stúdió, Budapest,
2001
Horváth Barna: Jogszociológia, Osiris Kiadó, Budapest, 1995
Kupa László: Pulszky Ágost, Új Mandátum könyvkiadó, Budapest, 1999
Moór Gyula: A különböző jogforrások, azok egyensúlya és rangfokozata a magyar
jogrendszerben, Attila Nyomda Rt., Budapest, 1932
Moór Gyula: Jogfilozófia, Püski Kiadó, Budapest, 1994
Moór Gyula: Somló Bódog, Politzer Zsigmond és fia, Budapest, 1921
Pauler Tivadar: Észjogi alaptan, Pest, 1854
Pauler Tivadar: Észjogi előtan, Athenaeum, Budapest, 1873
Pokol Béla: A jog elmélete, Rejtjel Kiadó, Budapest, 2001
Somló Bódog: Jogbölcsészet, Prudentia Iuris 1., Szerk: Szabadfalvi József,
Anders Kft., Miskolc, 1995
Szabó Imre: A burzsoá állam- és jogbölcselet Magyarországon, Akadémiai
Kiadó, Budapest, 1980
Szabó Imre: Pikler Gyula, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1973
Werner Rudolf: A bölcsészeti jogtudomány kézikönyve –
összehasonlító tekintettel a tételesjogi intézményekre, Franklin társulat,
Budapest, 1880