Nótári Tamás
Adalékok a Ligariana és a Deiotariana jogtörténeti hátteréhez
I.e. 46-ban hangzott el a dictator Caesar előtt a pro Ligario[1],
45-ben pedig a Deiotariana, azaz Marcus Tullius Cicerónak Quintus Ligarius és
Deiotarus király érdekében mondott beszéde. Jelen írás az eljárás történeti
hátterének rövid vázolása után a következő kérdésre kíván választ keresni:
Mennyiben volt a „perek”
kimenetele előre meghatározva, és mennyiben tekinthető a Ligarius- és a Deiotarus-ügyben
lefolytatott eljárás valódi büntetőeljárásnak?
1. Quintus Ligarius 50-ben Considius Longus propraetor mellett legatusi
tisztséget töltött be Africa provinciában.[2]
Miután Considius az 50-es esztendő végén Rómába ment, hogy ott a consulatusra
pályázzék, Ligariusra maradt a tartomány igazgatása, aki ezt – Cicero állítása
szerint – nem szívesen vállalta.[3]
A polgárháború kitörése után a Caesartól elszenvedett auximumi vereség után megérkezett Uticába P. Attius Varus,
Africa egykori helytartója[4], aki önhatalmúlag
átvette a provincia irányítását, és elrendelte két legio felállítását[5].
Ligarius kénytelen volt magát Varus főhatalmának alárendelni, mivel azonban Varus
eljárása minden törvényes alapot nélkülözött, mind Cicero, mind Caesar kétségbe
vonta annak érvényességét.[6]
49-ben fiával együtt megjelent Uticánál Africának a senatus által
sorsolás útján kijelölt helytartója, Q. Aelius Tubero[7],
akinek az afrikai parton igazgatást gyakorló Ligarius megtiltotta egyrészt,
hogy partra szálljanak, s átvegyék a senatus által nekik juttatott provinciát,
másrészt még azt is, hogy vizet vegyenek fel, s hogy Tubero beteg fia belépjen
a tartományba[8]. – Cicero
ezen tettet a védelem során Varusra hárította[9].
Ezen események kapcsán Caesar sem említi Ligarius nevét, csupán Varusét[10].
46-ban Ligarius a thapsusi csata után Hadrimentumban fogságba esett, ám
Caesar megkegyelmezett neki, miként Considius fiának is[11].
A hadriamentumi fogság tényéből arra lehet következtetni, hogy Ligarius az
afrikai háború egész ideje alatt ott tartózkodott, s a hadi cselekményekben nem
vállalt szerepet; ugyanakkor nem is lehetett igazán jelentős személyiség,
hiszen a Bellum Africum szerzője nem tesz róla név szerint említést. A caesari
kegyelem egyáltalában nem volt ritkaság, ugyanis a dictator amnesztiát adott
mindazoknak, akik az afrikai háborúban harc nélkül megadták magukat; a vezérek
közül is csak néhányat, így pl. a harc közben fogságba ejtett Afraniust és
Faustus Sullát ölték meg – hogy ez Caesar közvetlen parancsára[12],vagy
tudta nélkül történt-e, vitatott[13].
Ennek pontosan megfelel Cicero kijelentése, aki oly győzelemről beszél, „amely
során csak fegyverben állók estek el”[14].
A megadott kegyelem azonban nem adott engedélyt az Itáliába történő
visszatérésre. Ligarius már 46 nyarán Ciceróhoz fordult, hogy járjon közben
Caesarnál az érdekében; Cicerónak ugyanakkor jó ideig nem volt közvetlen
kapcsolata a dictatorral, csak annak környezetével – így pl. Pansával,
Hirtiusszal, Postumusszal[15]
stb. Barátjának[16],
Ligariusnak az ügyében annak fivéreivel közösen tett erőfeszítéseket arra, hogy
közvetítők révén Caesar közelébe jutván azt elébe tárhassa[17].
E feladat már azért sem mutatkozott könnyűnek, mert Caesar meglehetős
ellenszenvvel viseltetett azok iránt, akik az afrikai háborúban részt vettek,
visszatérésüket késleltetvén bizonytalanságban kívánta őket tartani[18].
Cicero azzal biztatta Ligariust, hogy gondjai hamarosan megoldódnak, hiszen
Caesar haragja napról-napra enyhül[19].
Következő leveléből[20]
még határozottabban kicsendül a hamarosan bekövetkező visszatérés lehetőségébe
vetett remény, Cicero ugyanis személyes kihallgatást nyert Caesartól, amelyen
Ligarius fivéreivel együtt meg is jelent, akik a dictator lábai elé vetették
magukat, ő pedig beszédet mondott;
ezekre Caesar nagylelkűen felelt, ami Cicero szemében az amnesztia
megadását kétségtelenné tette[21].
Ligarius ügye tehát a lehető legjobb úton haladt a mindenki számára
kielégítő megoldás felé, amikor Lucius Tuberónek, a hajdani helytartónak a fia,
Q. Aelius Tubero vádat emelt Ligarius ellen, amit elsősorban azzal kívánt
alátámasztani, hogy Ligarius nem engedte őket Africában, a senatus által
számukra kijelölt provinciában partra szállni, miként ezt korábban Varus sem
tette számukra lehetővé. A védelmet Pansa, Caesar egyik legközelebbi embere és
Cicero látta el. A per alakulásátilletően érdemes idézni Plutarchos
beszámolóját: „Mondják,
hogy mikor Q. Ligariust, Caesar egyik ellenségét perbe fogták, Cicero
vállalkozott védelmére. Caesar így szólt barátaihoz: „Mi értelme,
hogy ennyi ideig hallgassuk Cicero beszédét? Régóta tudja mindenki, hogy
Ligarius gazember és nekem ellenségem.” Mégis, amikor Cicero
belekezdett beszédébe, nagy hatást váltott ki, majd folytatta, és szavaiból
valósággal áradt a lenyűgöző báj és erő, Caesar arcszíne egyszerre
megváltozott és arcvonásai elárulták,
hogy lelkében a legkülönbözőbb érzelmek kavarognak; majd amikor a beszéd végén
a szónok a pharszaloszi ütközetet említette, Caesar úgy meghatódott, hogy egész
testében reszketni kezdett, és kiejtette kezéből az iratokat. Az eredmény pedig
az lett, hogy a védőbeszéd hatása alatt felmentette Ligariust.”[22]
Plutarchos tehát feltételezte, hogy az eljárás kimenetele már kezdettől fogva
meghatároztatott, nevezetesen Ligarius bűnössége és elítéltetése Caesar számára
eldöntött tény volt, s csak a cicerói ékesszólás hatalma fordította meg az
események folyását.
Tény ugyan, hogy Caesar megkegyelmezett Ligariusnak, és megengedte,
hogy visszatérjen Itáliába, azonban a plutarchosi verzió kapcsán a következő
kételyek merülnek fel:[23]
Ha Caesar – Cicero levelének tanúsága szerint – Ligarius iránt nem
viseltetett ellenséges érzülettel, miért engedte meg, hogy az eljárásra sor
kerüljön? Ennek két oka lehetett, nevezetesen vagy mégis büntetéssel kívánta
sújtani Tuberót, vagy pedig a kegyelem által saját clementiájának akart
hathatós propagandát biztosítani. Ligarius elítélésének szándéka felettébb
valószínűtlen, hiszen Cicero nem hozott fel olyan új vádpontot, ami már Caesar
szándékairól hírt adó, november végén kelt levél[24]
megírása idején ne lett volna ismeretes előtte. Ezen kívül Pansa Caesar
bizalmasa lévén nem vállalta volna Ligarius védelmét, ha annak bűnössége
kezdettől fogva elvégzett dolog lett volna. Valószínűbbnek tűnik tehát, hogy
Caesar Ligarius felmentését határozta
el magában, hogy újabb ékes bizonyítát adja közmondásossá vált
nagylelkűségének. Épp ennek a látszatát azonban mindenképpen el kellett
kerülni, azaz miszerint Caesarnak egyéb célja sem volt az eljárással, minthogy
Ligarius felmentése átlal saját clementiáját ünnepeltesse; ezért öltötte hát
magára a Ligarius elvetemültségéről már korábban meggyőződött, haragos bíró
álarcát, akit csak Cicero ékesszólása lágyíthatott meg[25].
Caesar eljárását tekintve bizonyos párhuzamok mutatkoznak a Marcellus
felmentésével végződő perben tanúsított magatartásával. Marcellusnak a
száműzetésből való visszahívásában maga Caesar is érdekelt volt, egyrészt
nagylelkűségét kívánta ismételten demonstrálni, másrészt a diktatúra
legitimálását akarta elősegíteni azon ténnyel, hogy a köztársaságnak oly
rendíthetetlen híve mint Marcellus is hazatért, és belenyugodott a politikai
viszonyok megváltozásába, a a neki nyújtott kegyelem elfogadásával pedig
mintegy elismerte azt. Annak ellenére azonban, hogy Marcellus hazatérése előre
elhatározott tény volt, a dictatori propaganda azt a benyomást kívánta kelteni,
hogy Caesar csupán a senatus kérése előtt hajolt meg, és hívta vissza a
száműzetésből a republikánus Marcellust. Caesar apósa, Piso látszólag véletlenül
említette Marcellus nevét egy a senatusban tartott beszédében[26],
mire Marcellus azonos nevű unokafivére[27]
Caesar lába elé vetette magát, hogy kegyelemért könyörögjön rokona számára,
majd a senatorok is felemelkedtek helyükről, és arra kérték Caesart, hogy
gyakoroljon irgalmat. A dictator, miután hosszan felpanaszolta Marcellus
hibáit, "teljesen váratlanul" kijelentette, hogy nem fog elzárkózni a
senatus kívánsága elől. Erre a senatus zajos tetszésnyilvánítása és Cicero
beszéde következett, amelyben Caesar emberi kiválóságait magasztalta.
Feltehetően hasonló rendezéssel van dolgunk Ligarius ügyében is. Ha
Caesar külön eljárás nélkül engedte volna Ligariust hazatérni, fontos alkalmat
mulasztott volna el, hogy kiengesztelést hirdető politikáját propagálja. Arra
természetesen nem lehet választ adni, hogy Tubero Caesar utasítására lépett-e
fel Ligarius ellen, vagy a dictator
csupán kihasználta a kínálkozó alkalmat. A Marcellus és Ligarius iránt tanúsított
clementia nem csak az Afrikában Caesar ellen harcolt, hanem a Hispaniában újabb
háborúra készülődő pompeianusoknak is szólt[28].
2. A Ligarius-ügy kapcsán további kérdésként merül fel a következő:
tényleges bírósági eljárással, s így valódi törvényszéki beszéddel van-e
dolgunk, valamint Caesar bíróként ítélt-e Ligarius, a "vádlott"
felett, vagy nem? A communis opinio mindezen kérdésekre igennel felel; és
valóban szólnak is bizonyos érvek e feltevések mellett.
Tuberót Cicero vádlónak, Ligariust pedig vádlottnak nevezi, s mindkét
esetben a megfelelő terminus technicust használja: "Habes igitur, Tubero,
quod est accusatori maxime optandum, confitentem reum..."[29],
azaz: Olyan előnyre tettél szert, Tubero, ami a vádló számára a legkívánatosabb:
egy vádlottra, aki beismeri tettét... "Arguis fatentem. Non est satis:
accusas eum, qui causam habet aut, ut ego dico, meliorem quam tu, aut, ut vis,
parem."[30] azaz: Olyan
embert vádolsz ugyanis, aki bevallja tettét. S ez nem elég: azt vádolod, akinek
az ügye – miként én állítom – jobban áll, mint a tiéd, vagy – ha így kívánod –
ugyanúgy.
A vádat Bauman maiestas imminuta-/crimen maiestatis imminutae-ként
határozza meg. Az ismertetett történeti szituációból leszűrhető tényállás a
későbbiekben a Lex Iulia maiestatis alá tartozott volna,[31]
s minthogy Augustus ezen törvénye a korábbi törvényhozás elemeit ismétli meg[32],
valószínűsíthető, hogy Ligarius tettét államellenes bűncselekménynek
minősíthetjük.
Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az egész pro Ligarióban a
"maiestas" kifejezés egyetlen egyszer sem fordul elő, sem pedig a
vádpontok jogi természetét nem határozza meg Cicero[33].
A szabályos büntetőper koncepciója ellen szól azon tény is, hogy az
eljárás a "vádlott", azaz Ligarius távollétében zajlott le. A római
joggyakorlat ugyan nem zárta ki az elítélést in absentia, a vádlottat azonban a
per megkezdése előtt a törvény előtti megjelenésre fel kellett szólítani[34].
Ligarius nem kapott ilyen idézést, sőt, ügyének sarkalatos pontja, miszerint
Caesar eltiltotta attól, hogy Itália területére lépjen. Ezen kívül a maiestas
imminuta miatt folyó per a Sulla által létrehozott quaestio perpetua de
maiestate elé tartozott volna, hiszen a sullai törvényszéki reformokat Caesar
nem helyezte hatályon kívül, csupán az esküdtek körének alapjául szolgáló
listákat, ill. az esküdtek személyi körét változtatta meg[35],
amely intézkedés feltehetően a 46-os esztendő reformjainak képezte részét. Az
eljárás azonban nem a quaestio de maiestate előtt folyt, amint az várható lett
volna, hanem személyesen Caesar mint "törvénykező fórum" előtt,
akinek a kezébe Ligarius sorsa letétetett[36].
E nehézségek áthidalására egy lehetséges megoldást kínált a Mommsen
által adott értelmezés, amely szerint a magistratusok imperiuma magába foglalja
a büntető eljárásokban való bírói ítélkezés jogát is[37].
A magistratusi jogszolgáltatási hatalmat ugyan korlátozta a provocatio ad
populum jogintézménye, ez alól azonban kivételt képeznek a rendkívüli
imperiumok, azaz az V. század decemviratusa, a második triumviratus és a
dictatura rei publicae constituendae (ezen utóbbihoz sorolja mind Sulla, mind
Caesar diktatúráját)[38].
Ezen nézetet alapjaiban ingatja meg Bleicken[39]
és Kunkel[40] azon
megállapítása, miszerint a provocatio a római polgárt a magistratus jogsértő
coercitiójától (fenyítő hatalmától) védte, a iurisdictiós (jogszolgáltatói)
tevékenységre azonban semmilyen befolyással nem bírt.
Caesar diktatúrája nem jelent a Mommseni értelemben rendkívüli
imperiumot, hiszen soha nem vette fel a dictator rei publicae comstituendae
(legibus scribundis) titulust[41].
E rendkívüli büntetőhatalom alkalmazására Mommsen is csak egy példát
említ: Ligarius esetét[42].
Állítását a pro Ligario következőképp idézett soraival támasztja alá:
"habet eam vim ista accusatio, ut Q. Ligarius necetur... at istud ne apud
quidem dictatorem qui omnes quos oderat morte multabat quiquam egit isto modo:
ipse iubebat occidi nullo postulante."[43]
azaz: ezen vádnak nem az a célja, hogy Q. Ligariust elítéljék, hanem, hogy
megöljék/kivégezzék... ám ezt még azon dictatornál, aki mindazokat, akiket
gyűlölt, halállal büntetett, sem vihette így senki keresztül: ő maga adott
parancsot az illető meg ölésére, anélkül, hogy ezt bárki is követelte volna.
Ehhez Mommsen ezt az értelmezést fűzi: a szöveghely világosan bizonyítja, hogy
dictatorként Caesar mint bíró ítélkezett Ligarius felett, és kompetenciája
Sulláéval azonos volt[44].
A szöveghelyből azonban épp a punctum saliens nem lesz világos, nevezetesen,
hogy Caesar büntetőügyben magistratusként gyakorolt jogszolgáltatói
tevékenységet; a cicerói utalás ugyanis a Sulla által végrehajtott
poscriptiókra vonatkozik, nem pedig azt kívánja állítani, hogy Sulla
ellenségeit törvényes vizsgálat és bűnösségük megállapítása után végeztette
volnaki. Köztudott, hogy Sullát a Lex Valeria felhatalmazta arra, hogy római
polgárokat önkényesen, törvényes ítélet nélkül kivégeztessen[45].
Ha tehát Caesar hatásköre, amely alapján Ligarius sorsa felől döntött,
Sulláéval azonos volt, úgy arraa következtetésre kell jutnunk, hogy a
polgárháború vesztesei felett korlátlan hatalomra tett szert – ezt Cassius Dio
közlése[46]
is alátámasztani látszik..
Idézzük azonban ismételten a pro Ligarióból a Mommsen által
kulcsfontosságúnak ítélt mondatot, amellyel a Ligarius-ügy tényleges bírósági
per voltát akarja igazolni: "Non habet eam vim ista accusatio, ut Q.
Ligarius condemnetur, sed necetur."! Tény, hogy minden vádemelésnek az a
célja, hogy a vádlott elítéltessék, jelen esetben azonban az ellenfél nem ezt,
hanem sokkal inkább Ligerius ítélet nélkül történő megölését, kivégzését
követeli. Miként tehát Sulla, úgy Caesar is tetszése szerint járhat el
ellenségeivel szemben, őt azonban nem a kegyetlenség, hanem a clementia
jellemzi, s épp ennek gyakorlásában kívánja őt Tubero meggátolni.
A fentieket támasztja alá a beszéd formája is: a pro Ligario ún.
deprecatio[47], amely nem
a törvényszéki védelemnek, hanem a hatalmat gyakorlók önkényes döntéseinek
befolyásolásának az eszköze, miként az Auctor ad Herennium szerzője is
megjegyzi: "Ergo in iudicium non venit (sc. deprecatio), at in senatum, ad
imperatorem et in consilium talis causa potest venire."[48]
Ha tehát Cicero beszéde számára olyan formát választott, amely a bírósági
eljárásban nem alkalmazható[49],
úgy ez is valószínűsíti, hogy Ligarius ügyében a dictator nem bíráskodó
magistratusként döntött. A szónok maga is kijelenti, hogy nem mint bíróhoz
fordul Caesarhoz: "Causas, Caesar, egi multas equidem tecum, dum in foro
tenuit ratio honorum tuorum, certe numquam hoc modo: "ignoscite, iudices;
erravit, lapsus est, non putavit; si umquam posthac." ad parentem sic agi
solet..."[50] azaz: Sok
perben vetten részt még veled is, Caesar, amíg hivatalaid jellege a fórumon
tartott, ám soha nem íly módon érveltem: "Bocsássatok meg, bírák;
megtévedt, elbukott, nem szándékosan tette; ha a későbbiekben valaha..."
így a szülőhöz szoktunk beszélni. "...sed ego ad parentem loquor:
"erravit, temere fecit, paenitet; ad clementiam tuam confugio, delicti
veniam peto, ut ignoscatur, oro"[51]
azaz ...most az atyához szólok: "megtévedt, megfontolatlanul cselekedett,
megbánta; irgalmadhoz menekülök, bűnéért kérek kegyelmet, s azért könyörgöm,
hogy bocsánatot nyerjen."
Az ügy kimenetele valószínűleg egy Caesar által előre kidolgozott, a
Marcellus-üggyel némi hasonlóságot mutató forgatókönyv alapján meg volt
határozva, nevezetesen – a Plutarchostól származó leíráa ellenére – Ligarius
javára. A pro Ligarióból megismert eljárás nem tekinthető valódi büntetőpernek,
ugyanis a döntés nem a quaestio de maiestate, hanem a dictator Caesar kezében
volt, aki viszont nem rendelkezett azon kivételes imperiummal, amely
feljogosította volna arra, hogy római polgárokat érintő büntetőügyekben
magistratusként ítélkezzen.
3. I.e. 45 novemberében mondta el M. T. Cicero Caesar előtt Deiotarus
király érdekében mondott védőbeszéde,[52]
aki – akárcsak Q. Ligarius[53]
- a polgárháborúban Pompeius oldalán állott. Deiotarus király vádlójaként
unokája, Castor és az általa felbérelt volt királyi orvos, a rabszolga
Pheidippos léptek fel, akik a királyt főbenjáró bűntett,[54]
Caesar elleni – általuk 47-re datált - gyilkosság kísérletével vádolták.
Deiotarus helyzete a pharsalosi csata után azért lett Caesarral szemben felette
kínos, amit a vádlók nem mulasztottak el a maguk javára kihasználni, mert az
48-ban felkereste táborában Pompeiust. E gesztust Caesar, aki a senatusban
consulként keresztülvitte Deiotarus királyi címének és birodalmának
integritását, a hálátlanság aktusaként értelmezett.[55]
47-ben Deiotarus ugyan kért Caesartól egy találkozási lehetőséget, hogy Caesar
által sérelmesnek érzett magatartása miatt kimenthesse magát, azonban Caesar
megtagadta a találkozás kegyét a király tudomására hozván, hogy 48-ban már ő
volt a legitimitás letéteményese, ezért Deiotarus pusztán a római közjog
alapján is lojalitással tartozott volna neki.[56]
Mindezek alapján Caesar úgy döntött, hogy Deiotarus megtarthatja ugyan királyi
méltóságát, ám birodalmának jelentős részéről le kell mondania.[57]
E megcsonkítás, amelyre a zelai csata után Nikaiában került sor,[58]
a következőkben állott: Deiotarus birodalmának egy armeniai részét
Arzobarzanes, Cappadocia uralkodója kapta, valamint egy galata terület Mithridatesnek,
Pergamon uralkodójának jutott. Mithridates hamarosan bekövetkezett halála után
Deiotarus megkísérelte Caesarnál elérni, hogy visszakaphassa a galata
tetrarchia feletti uralmat, amit azonban Castor Saocondaros, tetrarcha és
Deiotarus veje mindenképpen meg akart akadályozni.[59]
A 45 márciusában lezajlott mundai csata után Caesar Taraccóban fogadta
Deiotarus küldöttségét, és egy a királyhoz intézett levelében az ügy kedvező
elbírálását helyezte kilátásba.[60]
E döntés meghozatalának elébe vágva Castor Saocondaros fia, Castor, Deiotarus
unokája a szökött rabszolga, Pheidippos, a király volt orvosának vallomására
alapozva kettős váddal állott elő nagyapja ellen, miszerint az gyilkossági
kísérletet készített elő Caesar ellen – annak 47-ben Galatiában tett látogatása
alkalmával -, valamint Caesar elleni titkos összeesküvést szőtt C. Caesilius
Bassusszal.[61]
E fordulattal az ügy egy addig precedens nélküli politikai ill. jogi
helyzetet konstruált, ugyanis ezt megelőzően sohasem került sor arra, hogy egy
rex iussust főbenjáró bűntett vádjával római bíróság elé idézzenek, nem is
beszélve arról, hogy semmilyen, Deiotarusszal kötött foedus
iniquum[62] nem vetette
alá a királyt a római joghatóságnak. A Deiotarus elleni vád rabszolgája,
Pheidippos vallomásán alapult, ami a dolog morálisan visszatetsző volta mellett
jogilag is lehetetlen szituációt teremtett, hiszen Rómában a rabszolga nem
vallhatottura ellen a büntetőperben.[63]
Ezen súlyos visszásságokhoz járult az is, hogy Deiotarus ekkortájt nem
tartózkodott Rómában, és a római büntetőeljárás rendje szerint a vádlott
távollétében nem lehetett ellene eljárást lefolytatni.[64]
Az ügy kényes voltát tovább növelte azon tény, hogy a Caesar ellen tervezett és
megkísérelt gyilkosság miatt maga a dictator előtt emeltek vádat, aki a “nemo
iudex in causa sua” elv[65]
értelmében semmiképpen sem lett volna jogosult bíróként fungálni az eljárásban
– még abban az esetben sem, ha mint Sullát megillette volna a dictator rei
publicae constituendae (legibus scribundis) titulus, ami elvileg korlátlan
büntetőhatalommal ruházta volna fel.[66]
Ámde Caesar mindezen fenntartásokon könnyedén felülemelkedvén önmaga kívánt
“bíróként” eljárni Deiotarus király ügyében.
Cicero[67]
természetesen nem mulasztotta el ezen visszásságokat szóvá tenni,[68]
ám kénytelen lévén a jogi visszaéléseket Caesar érdemeiként feltüntetni,[69]
erényt kovácsolt a szükségből, kijelentvén, hogy a dictator személyében látja
annak biztosítékát, hogy az ügyben nem kell méltánytalanságtól tartania.[70]
Cicero szavaiból az is kitűnik, hogy Caesar még a consiliumban történő
ítélkezés alapelvét[71]
sem vette figyelembe, s a szónok kénytelen volt a dictator clementiájának
hangsúlyozása mellett a képtelen vádakat nyomós ellenérvekkel hiteltelenné
tenni.[72]
Suetonis Caesarról írott életrajza ugyan azt állítja, hogy jogszolgáltatása
során igen szigorúan és igazságosan járt el (ius laborosissime ac severissime
dixit),[73]
ezen kitételt azonban semmiképpen sem vonatkoztathatjuk Deiotarus ügyére,
legfeljebb egyrészt Caesar proconsulatusa, másrészt a polgárháború után a
veteránjainak kiosztott ager publicus körül kialakult vitákban[74]
hozott ítéleteire.[75]
A Deiotarus király elleni eljárás tehát semmilyen körülmények között
nem minősíthető büntetőpernek, ezzel szemben kirívó példáját adja Caesar a
köztársasági jogrendet semmibe vevő és személyes hatalmát tüntetve fitogtató
arroganciájának.
[1] A pro Ligariót a következő kiadás alapján
idézzük: M. Tulli Ciceronis scripta quae manserunt omnia. Recognovit C.
F. W. Mueller Lipsiae, In Aedibus B. G. Teubneri. MCMIV. A beszéd magyar
fordítása:
Marcus Tullius Cicero Q. Ligarius érdekében mondott beszéde. Fordította,
sajtó alá rendezte és a bevezetést írta: Nótári Tamás, Documenta Historica
(51. SZTE Történész Diákkör kiadványa),
Szeged 2001 (27).
[2] Cic. Lig. 2.
[3] Cic. Lig. 2.
[4] Cic. Lig. 3. Caes. civ. 1.31.2.
[5] Caes. civ. 1. 31. 2.
[6] Cic. Lig. 3., Caes. civ. 1.31.2.
[7] Cic. Lig. 27.
[8] Pomp. D. 1.2.2.46.
[9] Cic. Lig. 22.
[10] Caes. civ. 1.31.3.
[11] Bell. Afr. 89.
[12] Dio Cass. 43. 12. 3.
[13] Bell. Afr. 95.
[14] Cic. Lig. 19.
[15] cic. ad fam. 6.12.2.
[16] cic. ad fam. 6. 13.1., 6. 14. 1.
[17] Cic. ad fam. 6.13.2.
[18] Cic. ad fam 6.13.3.
[19] Cic. ad fam 6. 13 4.
[20] Cic. ad fam. 6.14.
[21] Cic. ad fam 6 14. 2.
[22] Plut. Cic. 39. 5-6. Muraközy Gy. ford.
[23] K. Kumaniecki: Der Prozess des Ligarius. Hermes 95 (1967) 440. sqq.
[24] Cic. ad fam. 6.14.
[25] Kumaniecki 442.
[26] Cic. ad fam. 4.4.3
[27] Caesar unokájának, Octaviának a férje
[28] Kumaniecki 443.
[29] Cic. Lig.2.
[30] Cic. Lig. 10.
[31] R.A. Baumann: The Crimen Maiestatis in the Roman Rpublic and Augustan Principate. Johannesburg, 1967, 142 sqq.
[32] W. Kunkel: Questio. In Kleine Schriften, Weimar 1974. 94. sq.
[33] K. Bringmann: Der Diktator Caesar als Richer? Hermes 114 (1986) 73.
[34] Th. Mommsen: Römisches Strafrecht. Leipzig 1899. 332. sqq.
[35] Cic. Phil. 2.3., Dio Cass. 43. 25. 1. sq.
[36] Bringmann 75.
[37] Mommsen, Strafrecht 35. sqq. uő. Römisches Staatrecht I-III, Berlin 1887-88. I. 126., II. 735.
[38] Mommsen, Strafrecht 35.
[39] J. Bleicken: Ursprung und Bedeutung der Provokation. Sz 76 (1959) 324. sq.
[40] W. Kunkel: Untersuchungen zur Entwicklung des römischen Kriminalverfahrens in vorsullanischer Zeit. München 1962.
[41] Bővebb irodalmat lásd Bringmann75.
[42] Mommsen, Staastrecht II. 735.
[43] Cic. Lig. 11-12.
[44] Mommsen, Staatsrecht II. 735.
[45] Cic. leg. 1.42., Cic. leg. agr. 3. 5.
[46] Dio Cass. 42. 10. 1.
[47] J. Martin: Antike Rhetorik. München, 1974. 28.
[48] Auch. ad Her. 1. 14. 24.
[49] vö. Cic. inv. 2. 104. sqq.
[50] Cic. Lig. 30.
[51] Cic. Lig. 30.
[52]A beszéd fordítását l. Marcus Tullius Cicero Deiotarus király érdekében mondott beszéde. Sajtó alá rendezte, fordította és a magyarázatokat írta Nótári Tamás. Belvedere Meridionale 2001/XIII. 3-4. 75-84.
A pro Ligarióhoz bővebben l. Nótári T.: Quaestio Ligariana. Belvedere Meridionale 2000/XII. 1-2. 100-105., a beszéd fordítását l. Marcus Tullius Cicero Q. Ligarius érdekében mondott beszéde. Fordította, sajtó alá rendezte és a bevezetést írta: Nótári Tamás. Documenta Historica 51. A SZTE BTK Történész Diákkör kiadványa. Szeged 2001.
[54] Cic. Deiot. 1. reum capitis
[55] A gratia kérdésköréhez l. H. Drexler: Die politischen Grundbegriffe der Römer. Darmstadt 1988.
[56] K. Bringmann: Der Diktator Caesar als Richter? Zu Ciceros Reden “pro Ligario” und “pro Deiotaro”. Hermes 1986/114. 81.
[57] H. W. Ritter: Caesars erstes Zusammentreffen mit Deiotarus. Historia 1969/18. 255. skk.
[58] Caes. B. A. 78., Cic. div. 2.79., Phil. 2.94.
[59] H. W. Ritter: Caesars Verfügung über Kleinarmenien im Jahre 47. Historia 1970/19. 124. skk.
[60] Bringmann 82.
[61] Cic. Deiot. 38.
[62] Róma külkapcsolatainak jogi rendezéséhez l. Földi A. - Hamza G.: A római jog története és institúciói. Budapest 2001. 64.sk., A. Guarino: Storia del diritto Romano. Napoli 1975. 116. skk.
[63] Vö. a pro Roscio Amerino tényállásával.
[64] W. Kunkel: Prinzipien des römischen Strafverfahrens. In: Kleine Schriften. Weimar 1974. 23. skk.
[65] Codex Iustinianus 3.5.
[66] Mommsen tézisét (Th. Mommsen: Römisches Strafrecht. Leipzig 1899. 35. skk.) meggyőzően cáfolja W. Kunkel: Untersuchungen zur Entwicklung des römischen Kriminalverfahrens in vorsullanischer Zeit. München 1962. 21. skk.
[67] Cicero és Caesar politikai és személyes kapcsolatához l. M. Gelzer. Cicero und Caesar. Wiesbaden 1968.
[68] A pro Deiotaro filológiai elemzését l. H. C. Gotoff: Cicero’s Caesarian Speeches: A Stylistic Commentary. Chapel Hill – London 1993.
[69] Caesar békepolitikájához l. H. Dahlmann: Clementia Caesaris. In: Caesar. Hrsg. Von D. Rasmussen. Darmstadt 1967. 32. skk.
[70] Cic. Deiot. 4.
[71] W. Kunkel: Die Funktion des Konsiliums in der magistratischen Strafjustiz und im Kaisergericht I-II. In: Kleine Schriften 153. skk.
[72] Cic. Deiot. 15. skk.
[73] Suet. Iul. 43. 1.
[74] Val. Max. 6.2.11.
[75] Bringmann 85.