Oláh Tamás
Felfedezőúton a „szellem birodalmának
Kolumbusza” után*
Eric Voegelin (mások mellett) az a politikai filozófus, akit méltatlanul hanyagolt el a magyar és talán a nemzetközi tudományos közélet, habár életművének nagysága és eredetisége egyedülálló a 20. században. Voegelin megértésével kapcsolatban persze felmerülnek komoly problémák. Az első a megértés nyelvi vagy fizikai akadálya: szerzőnk egyrészt csak idegen nyelven férhető hozzá, és az eredetiben (németül és angolul) is nehezen olvasható, másrészt a voegelini életmű gigantikus méretei is sokakat elriasztanak a mélyebb tanulmányozástól.
A másik a megértés mentális nehézsége, és itt is elsősorban a megérteni vágyás hiánya, ami e monográfiának semmiképpen sem róható föl. Fodor jelzi is, hogy nem találja az eddigi értelmezéseket kielégítőnek, mivel Voegelin könyveiből túlságosan egyszerű, világos következtetéseket kockáztattak meg. Honnan is fakad a megérteni vágyás hiánya? A 20. századi modernség-kritikusok kiindulópontjait és bírálatait ugyan a legtöbben helyénvalónak és igaznak találják, de már a végkövetkeztetéseiket nem fogadják el, illetve azt vetik a szemükre, hogy az ő ideális társadalmuk, államuk nem megvalósítható, életellenes stb. Ez természetesen megítélés, sőt félreértelmezés, aminek lehetősége Voegelinnél is fennáll. A modernséget bíráló filozófiai és tudományos szövegek célja ugyanis nem egy politikai alternatíva felállítása, és szükségességének bizonyítása, hanem a modern társadalmi berendezkedés előfeltevéseire való rákérdezés. Voegelin törekvése is hasonló. Ez a rákérdezés azonban határozott ontológiai premisszákon alapul.
Az ember létezésének alapvető feszültsége Voegelin szerint abból adódik, hogy az ember „nyitottan” él: a létre, a kozmikus rendre nyitottan, melyből élete kibontakozik és értelmet nyer; ugyanakkor a földi lét szükségei is hatnak rá; e két pólus közti feszültség pedig a metaxy-lét, az emberi állapot megszüntethetetlen sajátossága. Az az ember, aki úgy gondolja, hogy a transzcendens lét már a földi életben elsajátítható, az deicidiumot követ el (mint a gnosztikus gondolkodók), aki pedig elfordul a kozmikus rendtől, az saját életének rabja lesz. Mindkét esetben az ember „elidegenedik”, és létezése értelmetlenné válik.
A transzcendens alapok felé nyitottan élő lélek azonban mozgásba jön, noetikus tapasztalatot nyer, és ezt felhasználva kosmiont, rendet, azaz politikai közösséget hoz létre; az emberlét itt nyeri el specifikus értelmét, amely megkülönbözteti őt más létezőktől, és kiemeli az állatvilágból. A lét rendje így rétegzetté válik: a transzcendens alapokból kibontakozó lélek rendje emberi közösségeket teremt, ezek léte (története) pedig a történelmet, mely a rend legvégső fázisa. Az így felfogott lét teljessége, az „isten-ember komplexum” jelenti Voegelin számára a valóságot, amely nem azonos sem az érzéki észlelés által összegyűjtött tapasztalatokkal, sem a tényszerű igazsággal, hanem egyedül a lét igazságával.
Voegelin szerint ezzel szemben a modernség
lényege a gnosztikus karakter, az emberi lét transzcendens alapoktól való
elszakítottsága, bezárkózása; a valóság elvesztése. A noetikus tudat rendjétől
elfordult lélek rendje szüli a modern rendetlenséget, amelynek abszurditása a
19. századi német filozófiában (Hegel, Marx, Nietzsche) és pozitivista
tudományokban, és a 20. század politikai vallásaiban tetőzik. A noetikus léttől,
a „betekintés” élményétől megfosztott modern tudat végső formája a nihilizmus,
amely ráadásul kérdéstilalmat rendel el saját premisszáira vonatkozóan.
„A nihilizmusban a Lét káoszként jelenik meg,
aláásva mindenfajta ontológiát, ennélfogva mindenfajta etikát, politikát és
vallást. A nihlizmus eljövetele ily módon a nyugati civilizáció végét jelzi,
egyben azonban egy új lehetőség megszületése is: lehetőség a Nyugat szemléletét
megelőző látásmódhoz való visszatérésre.”
A lét káoszként való megtapasztalása és a lét igazságának feltárulkozása a preszókratikus gondolkodáshoz köthető; innen a visszatérés igénye. A diagnózis adott, a felkínált terápia pedig a rend eredeti tapasztalatához való visszatérés, amely a noetikus tudat meditatív praxisai révén, az antik politikai filozófia felújításával lehetséges. A rend felújítása voltaképpen az igazság (újra)megtalálása, a doxáktól az episztemikus tudásig, a törvénytől a természetig való (f)eljutás. Ennyiben Voegelin gondolatmenete „straussiánus” (jóllehet Voegelin nem lát áthidalhatatlan különbséget ész [Athén] és kinyilatkoztatás [Jeruzsálem] között).
Voegelin törekvésének lényege tehát nem is elsősorban a
modernség kritikája, hanem egy új állam-, vagy politikatudomány kimunkálása.
Ennek az új politikatudománynak pedig szellemtudománynak, és nem
társadalomtudománynak kell lennie, azaz a mindennapi valóságra koncentráló,
empiricista és pozitivista felfogás helyett egy filozófiai, és főként
ontológiai előfeltevéseken alapuló rendtudományként kell kialakulnia, amely
magában foglalja az állam- és jogelméletet is. (Voegelin ezzel kapcsolatban
támadja Kelsen tiszta jogtanát, amely felesleges rétegként próbálja a jogról
eltávolítani a politikai, ideológiai és pszichológiai vonatkozásokat; Voegelin
számára ez a politikum, a rend egyik forrásának eliminálása.) Ez a filozófiai
rendtudomány a kozmikus rend, a transzcendenciát és immanenciát magában foglaló
valóság visszanyerésére tesz kísérletet. Ehhez a feladathoz előbb azonban a
történelem rendjét kell tudni helyesen értelmezni, azaz az emberi emlékezetben
felhalmozott noetikus tapasztalat feldolgozására, a lét igazságának feltárására
van szükség, hogy az emberi létezés eredeti értelme újra világossá válhasson.
A filozófus számára a kutatáshoz azonban
valamennyi létszféra nyitott az apeirontikus mélységtől az isteni Nouszig. A
létrend forrására való rátalálás után pedig beáll az eredeti, platóni
tapasztalat, a barlangból a napfényre való elérkezés, ahol a szellem képes
bepillantani a kozmikus rend hieracrhiájába, struktúrájába és ezt a létezés
valamennyi szférájában mintaként alkalmazni. Voegelin javasolt megoldása
a klasszikus politikai filozófia felújítását igényli, és merít mind a
platonikus (evokatív, kosmiont teremtő), mind az arisztoteliánus
(kontemplatív, a rendet szemlélő) hagyományból.
Voegelin nagyreményű és szerteágazó vállalkozását, mely a
mezopotámiai kultúrától a modern izmusokig gyűjtötte a rend utáni „sikeres” és
„sikertelen” törekvések valamennyi tapasztalatát, vagyis az új politikatudomány
megalapításának kísérletét igényesen és jól követhetően mutatja be Fodor
monográfiája. A „szellem birodalmának Kolumbusza” – ahogy Voegelint egy
tanítványa nevezte - után felfedezőúton elindulni nem könnyű feladat, a Voegelin
szellemi térképét felrajzolni, az általa hátrahagyott kincseket megtalálni,
rendszerezni őket, és hazahozni áldozatos munka. Ennek a hazai tudományos és
közélet számára meglehetősen idegen területnek a feltárása és feltörése viszont
méltánylandó és követendő. Ebből a műből minden érteni vágyó számára világosan
megismerhető és megérthető Voegelin gondolatrendszere. Hiánypótló munka
tehát ez, amely enciklopédikusan rendezett tudásával mind alap és támpont a
további (esetleges) Voegelin-kutatásokhoz, mind szellemi impulzusanyag
egy lehetséges Voegelin-vitához.
A tanulmány további erénye, hogy képes Voegelin
exoterikus tanításától elválasztani a mélyebb mondanivalót. Erre
ugyancsak szükség van akkor, amikor a félreértelmezés lehetőségének kapuja igen
tágra nyitott. A liberalizmus és nemzetiszocializmus, továbbá a marxizmus és
judaizmus rokon vonásainak feltárása (mind gnosztikus karakterű „politikai
vallások”) valóban meghökkentő lehet, mint ahogy az a megfigyelés is, miszerint
a karizmatikus omnipotencia (a „szellemileg autonóm személyek közössége”)
joachimi (gnosztikus) gondolata egyaránt igaz a liberális demokráciák és a
kommunista diktatúrák pártjaira. Voegelin eredeti gondolatainak és találó
párhuzamainak a célja azonban nem a meghökkentés, még kevésbé a hatáskeltés,
hanem a modernség természetének a feltárása.
A mű egészében kritikai szellemiségű,
voltaképp ez teszi kerek egésszé a megértést. Ezáltal Fodor elkerülte
mind azt, hogy Voegelin ítéleteit dogmatizálja, mind azt, hogy
terméketlen szkepticizmussal fogadja őket. Néhány fejezetben a szerző kérdőjeletek
tesz Voegelin filozófiája mellé; ez azonban azért fontos, mert kinyílik
az életmű a jelen számára. Lehetetlen ugyanis, hogy Voegelin maga is azt
kívánta volna tudóstársaitól, hogy politikai filozófiáját, mint „lezárt
egészet” értelmezzék. Miért? Mert lehetetlen, hogy Voegelin szellemi
célkitűzéseit (pl. a teljes emberi történelem rendjének átfogó tablókba
igazítását), a Nouva Scienziát egyetlen ember teljesítse be, egyetlen
ember írja meg. Voegelin életműve pontosan azért nyugtalanító, vagyis
izgató az emberi szellem számára, mert be akarja fejezni azt, amit ő
hátrahagyott. Fodor kriticizmusa úgy érzem erre irányult, nevezetesen
hogy felkeltve a „szellem birodalmának Kolumbusza” iránt az érdeklődést másokat
is felfedezőútra csábítson. Voegelini terminológiával: olyan evokatív erőket
működtet, amely elindítja az olvasót a rend visszanyerésének célja felé.
Mindezekkel együtt is marad néhány
megválaszolatlan kérdés, amelyet a további kutatásnak kell feltárnia. Mennyiben
tagadható meg teljesen a modernkori filozófiai hagyomány? A Voegelin
által megrajzolt körvonalakból milyen új államtudomány bontakozhatna ki? Milyen
eszközrendszerrel működne? Miként illeszthető be Voegelin munkássága a 20.
századi politikai filozófia egészébe? Úgy gondolom ezekre a kérdésekre egy erre
a könyvre épülő Voegelin-vita kísérelhetne meg válaszolni.
* G. Fodor Gábor: Kérdéstilalom – Eric Voegelin politikai filozófiája, L’Harmattan Kiadó, Budapest, 2004.