A
koncesszió néhány társasági jogi vetülete
A
koncesszió latin eredetű kifejezés, engedményt, kedvezményt, engedélyezést
jelent; e jelentéstartalmat tükrözi jogi szakszókénti használata
is.
A
jogi megítélés alapja a koncesszió kategóriájának mibenléte: "Az állam,
illetőleg az önkormányzat (önkormányzati társulás) a törvényben tételesen
meghatározott tevékenységek gyakorlásának jogát visszterhes szerződéssel,
időlegesen úgy engedi át, hogy a jogosultnak részleges piaci monopóliumot
biztosít." A jogalkotó által deklarált fogalom híven tükröződik az 1991. évi
XVI. törvény szabályaiban, bár némileg - pontosításra
szorul:
a) a
koncesszió tárgya nemcsak "meghatározott tevékenységek gyakorlása", hanem
meghatározott vagyontárgyak létrehozása és működtetése is lehet
;
b)
sok esetben teljes piaci monopóliumot nyerhet a jogosult a koncesszió révén,
azaz kizárólagos jogosultsága lehet mind a természetes monopóliumok (pl.:
bányászati kutatás és kitermelés), mind a technikai monopóliumok (pl.: országos
vagy helyi közutak és műtárgyaik, helyi közművek működtetése) tekintetében.[1]
A
koncessziós szerződés visszterhes szerződés, azaz az állam, vagy az önkormányzat
kizárólagos tulajdonában lévő vagyontárgyak birtoklásának, használatának és
hasznosításának joga illetve a koncesszió-köteles tevékenységek gyakorlásának
joga csak ellentételezés fejében engedhető át, ám koncessziós díjfizetési
kötelezettséget kogens rendelkezésként nem ír elő a törvény. Így az
ellenszolgáltatás módját illetően az ágazati jogszabályok és ezek alapján a
szerződő felek megállapodása a meghatározó. Ha a koncesszió ellenértékét
koncessziós díjban határozzák meg, akkor ennek összegszerű kialakítását
befolyásolhatja az előbb említetteken túl:
-
az
árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. tv.;
-
az
ágazati miniszter megállapítási jogköre (pl.: szénhidrogének szállítása és föld
alatti tárolása, illetőleg a geotermikus energia kutatása és energetikai célú
kitermelése esetén);
-
az
ágazati törvény évi minimum díjelőírásai (pl.: lóversenyfogadásnál ez legalább
200 millió forint; játékkaszinó működtetésénél egységenként Budapesten és Pest
megyében legalább 350 millió forint, máshol 50 millió
forint).
A
visszterhesség mellett lényeges ismérv a határozott idejűség (maximum harmincöt
évre köthető, és egy alkalommal, legfeljebb a szerződésben megállapított idő
felével, meghosszabbítható). A törvényszöveg megfogalmazásából következően
határozatlan idejű koncessziós szerződés nem létezik, mert ez csaknem a
koncessziós jog végleges átruházásával lenne egyenértékű. Kiegészítőleg
megjegyeznénk, hogy szerencsejáték szervezése esetén az általánosnál rövidebb
koncessziós időtartam is előfordul (pl.: játékkaszinót, vagy lóversenyfogadást
működtetni legfeljebb tíz évig lehet). Ezen kívül a bányászati koncesszió esetén
időben szakaszolt „ütemtervet” kell betartania a bányászati koncesszió
jogosultjának: a kutatási időszak négy évnél hosszabb nem lehet, a kutatás
befejezésétől számított egy éven belül kezdeményeznie kell a bányavállalkozónak
a bányatelek megállapítását, ennek meghatározásától számított öt éven belül meg
kell kezdeni a kitermelést.
A
szerződés tárgyából és funkciójából következően huzamos jellegű jogviszonyról
van szó. A szerződés alanyainak gazdasági és jogi érdekeit is a tartós
kontraktuális kapcsolat szolgálja, és így nincs is értelme minimális szerződési
idő jogszabályi rögzítésének.
A
koncessziós szerződés a lízing, a faktoring, a franchise stb. mellett a Ptk-ban
nem szabályozott atipikus szerződések körébe tartozik. A licenciaszerződés, a
bérleti szerződés, a vállalkozási szerződés és a közüzemi szerződés egyes
ismérvei mutatnak hasonlóságot ezzel a szerződéssel.[2]
III.
A koncessziós szerződés alanyai
A
koncessziós szerződésnél a jogviszony egyik pólusán az állam vagy az
önkormányzat helyezkedik el. Az állam a Ptk. 26. § (2) bek. alapján
kétségtelenül polgári jogi jogalanyként jelenik meg, de képviseletében az 1959.
évi IV. tv. 27. §-ban megfogalmazott főszabállyal ellentétben az egyes ágazati
miniszterek járnak el, kivéve a szerencsejáték szervezésére irányuló koncessziós
szerződésnél, ugyanis itt -a Ptk. rendelkezésének megfelelően - a
pénzügyminiszter képviseli az államot.
Az
önkormányzat nevében a szerződéskötésig a képviselőtestület jogosult eljárni, de
a szerződés aláírásakor a polgármester képviseli az
önkormányzatot.
A
koncessziós szerződés megkötésével bezárólag az állam (önkormányzat) "partnere"
akár belföldi, akár külföldi természetes személy, jogi személy, vagy "ezek jogi
személyiség nélküli társaságai" (1991. évi XVI. tv. 3. § (1) bek.)
lehetnek.
Sajátos jellegzetessége e téren a koncessziós szerződésnek az, hogy a
törvény erejénél fogva a koncesszió jogosultjának személyében alanymódosulás
következik be. A szerződéskötéstől számított kilencven napon belül létrehozandó
koncessziós társaság a pályázat nyertesének, az állammal illetőleg az
önkormányzattal szerződést kötőnek lesz a jogutódja, terhelik a szerződéses
kötelezettségek és megilletik a szerződésből fakadó
jogosultságok.
A
gyakorlatban alkalmazott engedményezés a jogok, kötelezettségek átszállását
"megoldja".[3]
Emellett, úgy véljük, hogy a társasági szerződésnek - a koncessziós szerződésen
és az engedményezésen kívül - magában kellene foglalnia egy olyan tartalmú
jogról való lemondást, amelyben a társaság alapítói (köztük a koncessziós
pályázat nyertese) kötelezik magukat arra, hogy a koncessziós szerződést
érintően nem fogják módosítani a társasági szerződést. A koncessziós társaságba
később belépő tagokra - a társasági szerződés aláírásával - e joglemondás
kiterjed. Így biztosítva látnánk a koncessziós társaság egész működése során a
koncessziós tevékenység(ek) végzésének elsődlegességét.
Ez a
probléma úgy is kiküszöbölhető, hogy a koncessziós társaságokkal kötik meg a
koncessziós szerződést, de az engedményező nyilatkozat ekkor is elengedhetetlen,
hiszen a koncessziós pályázat nyertese a koncesszió
jogosultja.
IV.
Társasági jogi vetületek
IV/A)
A koncessziós szerződés hatása a társasági szerződésre
Az 1991. évi XVI. törvény a koncessziós szerződés megkötésétől számított kilencven napon belül a koncessziós társaság vonatkozásában alapítási kényszert állapít meg.[4] A koncessziós társaság létrehozása során a gazdasági társaság alapító okiratában érvényre kell juttatni a koncessziós szerződés követelményeit.[5]
A létrehozandó koncessziós
társaságra formakényszer is vonatkozhat:
-részvénytársaságot
kell alapítani a vasút, a légiközlekedés, a közutak és műtárgyaik koncessziója
kapcsán,[6]
-szerencsejáték
szervezésére kft. és rt. is jogosult lehet (ezt kifejezetten az 1991. évi XXXIV.
tv. indokolása tartalmazza)
A
társasági szerződésben fel kell tüntetni a társaság tagjait is, őket a
koncessziós szerződés úgy érintheti, hogy meghatározhatja a koncessziós pályázat
nyertesének részvételével alapítandó belföldi székhelyű koncessziós társaság
tulajdonosi összetételét.
A társasági szerződésben
minimális alaptőke előírását is elrendelik az ágazati, koncessziós jogszabályok,
mégpedig kétféleképpen:
-vagy
a koncessziós társaság alaptőkéjének a beruházott tőkéhez viszonyított legkisebb
mértékét kell meghatározni (pl.: vasút, légiközlekedés, közúti közlekedés)[7]
-vagy
konkrét összeg megállapítása szerepel a törvényben (lóversenyfogadást kizárólag
e célból létrehozott, legalább százmillió forint alap-, vagy törzstőkével
rendelkező koncessziós társaság szervezhet; játékkaszinót, kizárólag e célból
alapított, legalább százmillió forint /a fővárosban és Pest megyében
üzemeltetett egység esetén legalább háromszázmillió forint/ alap-, vagy
törzstőkével rendelkező koncessziós társaság működtethet)[8].
A
társasági szerződésnek -természetszerűleg- tartalmaznia kell a koncessziós
társaság által gyakorlandó tevékenységi köröket. Ezek csak koncesszió-köteles
tevékenységek, illetve ezekkel szervesen összefüggő tevékenységek
lehetnek:
a) a
koncesszió-köteles tevékenységek:
-
postai
alapszolgáltatás ellátása[9]
-
távközlési
szolgáltatás[10]
-
szerencsejáték
szervezése (sorsolásos játék szervezése, pénznyerő automaták üzemeltetése,
lóversenyfogadás és egyéb szerencsejáték szervezése, szerencsejáték
lebonyolítására szervezet alapítása, működtetése)
-
menetrend
alapján autóbusszal és trolibusszal végzett közúti közforgalmú
személyszállítás
-
autópályák,
autóutak és közutak és műtárgyaik működtetése
-
víziközművek,
csatornák létesítése, felújítása, karbantartása,
üzemeltetése
-
közcélú
vízilétesítmények használatba adása
-
ásványi
nyersanyag kutatása, feltárása, kitermelése
-
szénhidrogén
szállítóvezetékek létesítése, üzemben tartása; csővezetékes termékszállítás és
tárolás
-
geotermikus
energia, energetikai célú kitermelése
-
nemzetközi
kereskedelmi repülőtér (Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér) létesítése,
fejlesztése, felújítása, karbantartása, üzemeltetése, a repüléssel összefüggő
földi kiszolgáló létesítmények építése, üzemeltetése
-
közforgalmú
vasút működtetése, vasúti személyszállító és/vagy árufuvarozási
tevékenység
-
hasadó
és sugárzó anyagok előállítása, forgalmazása
b)
a
koncesszió-köteles tevékenységekhez kapcsolódó, kiegészítő tevékenységek és
szolgáltatások:
-
a
vasút, légiközlekedés, közúti közlekedés keretében pl.: kereskedelmi, vendéglátó
létesítmények építése és üzemeltetése
-
vízgazdálkodásnál
pl.: halászati, üdülési, sportcélú, idegenforgalmi, fürdőszolgáltatások
-
postai
alapszolgáltatás mellett, pl.: hírlap- és könyvterjesztés, pénzforgalmi
közvetítő szolgáltatás is végezhető
-
a
távközlési szolgáltatáson kívül pl.: híradás- és számítástechnikai
termékkereskedelem, távközlési kutatás, biztonságtechnikai szolgáltatás is
ellátható.[11]
Itt kell megemlíteni a koncesszió-köteles tevékenység gyakorlásának területi terjedelmét: kizárólagosságot, együttességet, vagy külön-külön tevékenység folytatási lehetőséget biztosít-e a koncesszió. Erre vonatkozóan az 1991. évi XVI. tv. 8.§ (2) bek. g) pontjában, valamint a postáról [12], a közúti közlekedésről és a bányászatról szóló ágazati jogszabályokban találunk rendelkezéseket [13].
A koncessziós társaság
koncesszió-köteles tevékenységeinek gyakorlását -ha ezt jogszabály hatósági
engedélyhez köti- csak ennek birtokában kezdheti meg.[14]
A postai alapszolgáltatás és a távközlési szolgáltatás végzéséhez a Hírközlési
Főfelügyelet, a szerencsejáték szervező tevékenység folytatásához a
Szerencsejáték Felügyelet, a bányászati tevékenység ellátásához a
Bányafelügyelet, az útépítéshez, ennek fenntartásához, megszüntetéséhez és
elbontásához pedig a Közlekedési Főfelügyelet engedélye szükséges [15].
A hatósági engedély hiánya vagy visszavonása önmagában nem eredményezi a
koncessziós szerződés érvénytelenségét [16],
viszont érinti a koncessziós társaság létét. Ugyanis egy tartósan visszás
helyzet elkerülése érdekében –hat hónapos határidő eredménytelen elteltével- az
államot vagy az önkormányzatot felmondási jog illeti meg [17],
és ha ezzel élnek is, akkor a koncessziós társaság tagjai végelszámolást
kötelesek lefolytatni [18].
Mivel
a koncessziós társaság csak határozott időre alapítható (lásd fentebb a II.
pontban), így a gazdasági társaság időtartamát is bele kell foglalni a társasági
szerződésbe. A koncessziós szerződés meghosszabbítása (az eredeti időtartam
legfeljebb felével) –a társasági szerződés módosítása révén- a koncessziós
társaság „továbbélését” is eredményezi.
A koncessziós társaság megalakulásakor az alapító okiratban előírható, hogy
-a
pályázat nyertese a részvények, üzletrészek, illetve a szavazatok többségével
rendelkezik [19],
-a
kibocsátott részvények, üzletrészek korlátozottan forgalomképesek [20]etc.
IV/B.
A koncessziós szerződés hatása a társaság működésére
A koncesszort megilleti a
koncesszióköteles tevékenységek gyakorlásának és a birtoklás, használat, hasznok
szedésének joga, az állam kizárólagos tulajdonában lévő, illetőleg az
önkormányzat törzsvagyonához tartozó vagyontárgyak felett [21].
A rendelkezési jog ellenben nem illeti meg, mert e dolgok tulajdonjogának
átruházására nem irányulhat a szerződés [22].
Ebből következően a koncessziós társaság az említett vagyontárgyak feletti
használati jogát nem idegenítheti el, és nem is apportálhatja más gazdasági
társaságba, ezzel is biztosítva az állami tulajdonba illetve az önkormányzati
törzsvagyonba tartozó dolgok forgalomképtelenségét [23].
A víziközmű vagyon használatát érintő 201/1997. (XI.19.) Korm. r. is kimondja,
hogy a víziközmű vagyon használati joga nem idegeníthető el és más gazdasági
társaságba nem vihető [24].
A koncessziós társaság a használatába adott vagyontárgyakat idegen forrásként
köteles nyilvántartani.
Emellett a szerződés időtartama alatt megvalósuló beruházások révén
létrejött tartozékok tulajdonjoga is a koncessziós társaságot illeti meg, ezek a
kizárólagos állami tulajdonnak vagy önkormányzati törzsvagyonnak minősülő
fődolog rendeltetésszerű használatát segítik elő (de a Ktv. 24. §-hoz fűzött
indokolás szerint a "működtetéshez nem elengedhetetlenül szükségesek")[25].
A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. tv. lehetőséget nyújt arra is -ha a
koncessziós szerződés eltérően nem rendelkezik-, hogy a koncessziós jogviszony
keretében megépített külszíni létesítmények az üzembe helyezés időpontjával a
bányavállalkozó tulajdonába kerüljenek [26].
Ezen
jogok átengedéséért ellenszolgáltatásul az államot illetve az önkormányzatot
illeti meg
-
egyrészt a koncessziós beruházások révén keletkező, az állam kizárólagos
tulajdonába, vagy az önkormányzat törzsvagyonába sorolandó vagyontárgyak
tulajdonjoga [27],
-
másrészt a koncessziós díj (ld.: II. pont). Egyébként a szerződést kötő felek
állapítják meg a díj mértékét és fizetésének módját, amely vagy időszakonkénti
bizonyos összeget, vagy a koncessziós társaság nyereségéből meghatározott
hányadú részesedést jelenthet.
A koncessziós társaságot
megillető koncessziós tevékenység gyakorlásának a joga korlátozottan
forgalomképes, az az állam vagy az önkormányzat hozzájárulása nélkül nem
ruházható át, és más gazdasági társaságba sem apportálható [28].
E tárgyban csak egy ágazati jogszabály tartalmaz
előírásokat:
-
a
bányászati koncessziós tevékenység gyakorlása az ágazati miniszter
hozzájárulásával átruházható, emellett a hatósági engedély alapján gyakorolt
bányászati jog is átruházható a Bányafelügyelet hozzájárulásával [29].
A
koncessziós szerződéshez szervesen kapcsolódó megállapodások is érintik a koncessziós
társaság működését, ezek a következők lehetnek:
-konzorciumi
(más szolgáltatókkal való együttműködés szervezeti, pénzügyi, tulajdoni
kereteiről);
-üzletszabályzatról
szóló, ügyfélszolgálat működtetésével kapcsolatos (Itt a koncessziós társaság
köteles tartani magát a koncessziós szerződésben megállapított szolgáltatási
díjakhoz és ezek módosítási feltételeihez; a közúti közlekedésre, a
vízgazdálkodásra[30]
vonatkozó ágazati koncessziós jogszabályok erről kifejezetten
rendelkeznek.)
-foglalkoztatáspolitikai
(munkahelyek létesítéséről, munkaerő elbocsátásának tilalmáról
etc.);
-magyar
termék, szolgáltatás igénybevételének előírásáról;
-biztosítási
szerződés megkötésére irányuló (a koncesszor birtokában lévő vagyonra,
munkavállalóira, harmadik személyeknek okozott károk fedezetére,
etc.);
-ellenőrzési
jogkör tartalmáról, jogosultjáról.
Ezeken
felül az egyes ágazati jogszabályokban még egyéb, a koncessziós társaság
működésére kiható rendelkezéseket is találunk; így például a vízgazdálkodásról
szóló 1995. évi LVII. tv. adatszolgáltatási, kártalanítási és kártérítési
kötelezettségeket is előír a koncessziós társaság számára [31].
Hasonló, a gazdasági társaságra kiható feltételeket köthet ki a koncessziós
szerződés a bányászatról szóló törvény alapján is: az állam által vállalt
kisajátítással kapcsolatos költségek megtérítésének kötelezettsége, illetve az
ásványi nyersanyag állami elővásárlási jogának kikötése [32].
A vízgazdálkodás és a bányászat körében a koncessziós társaság teljesítési
biztosíték adására is köteles lehet; a jogszabályokban óvadék, és
felelősségbiztosítás kötése merül fel ajánlott lehetőségként [33].
IV/C.
A koncessziós szerződés hatása a koncessziós társaság
létére
A
társaság megszűnik a koncessziós és a társasági szerződésben megjelölt időtartam
leteltével.
Ha a
koncessziós társaságot fizetésképtelenség miatt felszámolják, akkor a koncesszor
jogutód nélküli megszűnése a koncessziós szerződés megszűnését is
eredményezheti. Másik koncessziós társaság akkor alapítható a koncesszió
hátralévő időtartamára, ha ezt a koncessziós szerződés lehetővé teszi; ez
mindenképpen az eredeti szerződés módosítását vonja maga után. A felszámolás
alatt álló társaság használatában lévő vagyontárgyak a hitelezői követelések
fedezetéül nem szolgálhatnak, ezeket a felszámoló köteles az államnak vagy az
önkormányzatnak visszaadni. Egyébként a felszámolás alá eső vagyon
értékesítésénél elővásárlási jog illeti meg az államot illetőleg az
önkormányzatot.
A
koncessziós szerződés felmondással történő megszüntetése érinti a társaságot is,
a következő esetekben:
· ha a
koncessziós szerződés aláírója a saját részvételével, a nyitva álló kilencven
napos határidőn belül úgy alapít belföldi székhelyű gazdasági társaságot, hogy a
koncessziós szerződésben előírt követelményeket a társasági szerződés nem
tartalmazza, akkor azonnali hatállyal mondhatja fel a koncesszióba adó a
szerződést;
· ha a
koncessziós társaság a koncessziós szerződés megkötésétől; a hatósági engedélyt
visszavonó vagy a koncesszióköteles tevékenység gyakorlásától eltiltó határozat
közlésétől számított hat hónapon belül nem válik jogosulttá a tevékenység
gyakorlására, akkor az állam (önkormányzat) nevében eljárókat felmondási jog
illeti meg;
· ha a
koncessziós szerződésben a törvényben meghatározottakon kívül egyéb feltételeket
is rögzítenek, akkor ezek bekövetkeztekor mindkét felet megilletheti a jövőre
nézve az egyoldalú szerződésmegszűntetés joga;
· az ágazati jogszabályokban a koncessziós tevékenység ellátását felügyelő hatóság ellenőrzési jogkörében (1992. évi XLV. tv. 14. § (4-5) bek.; 1992. évi LXXII tv. 22. § (5) bek. a) pont; 1993. évi XLVIII. tv. 14.§ (2) bek. 15. §;) javasolhatja az illetékes miniszternek a szerződés megszűntetését.
A
koncessziós szerződés megszűnésétől számított harminc napon belül a koncessziós
társaság tagjainak végelszámolást kell lefolytatniuk, azaz a koncesszió
"visszavonásával" a koncesszor léte is értelmetlenné válik. Ha a társaság tagjai
e kötelezettségüknek nem, vagy nem határidőn belül tesznek eleget, akkor a
cégbíróság hivatalból intézkedik: érvényt szerez a jogutód nélküli megszűnés
jogkövetkezményeinek [34].
Az eddigiek összegzéseként megállapíthatónak látjuk azt, hogy a
koncessziós szerződés quasi speciális szindikátusi szerződésként működik a
koncessziós társaság „életében”, hiszen
-
a koncesszió
jogosultjává váló gazdasági társaságra tekintettel is
kötik,
-
a két
szerződés (koncessziós és társasági) tartalmi és értelmezési összefüggésben van
egymással,
-
mindkettő
értelme és létjogosultsága csak együtt képzelhető el, mert bármelyik megszűnése
hatást gyakorol a másikra is.
Annyiban speciális jellegűnek tekinthető a
koncessziós szerződés, mint szindikátusi szerződés, hogy nemcsak belső társasági
jogi jogviszonyokat szabályoz, hanem -ahogy a IV/B. pontban megfogalmaztuk- a
koncesziós társaság külső jogviszonyaira is „rányomhatja
bélyegét”.
[1] Lásd bővebben: Papp Tekla „A koncessziós szerződés” (Acta Universitatis Szegediensis de Attila József Nominatae; Acta Juridica et Politica; Tomus LIV.; Fasciculus 14.; Szeged,1998; 5.-7.pp.)
[2] Lásd még: Papp, i.m. 7.-9.pp.
[3] Lásd még: Papp, i.m. 10.p.
[4] 1991. évi XVI. tv. 20. § (1)
[5] 1991. évi XVI. tv. 17. § (1)
[7] 1993. évi XCV. tv. 8. § (6) c.,
1995. évi XCVII. tv. 45. § (3) a.,
1988. évi I. tv. 9/B. § (5) a.,
[8] 1991. évi XXXIV. tv. 27. § (1) és 29. § (1)
[9] A 2001. évi XL. tv. 103. § (8) r., pontja 2001.XII.23.-tól a koncessziós törvény ezen rendelkezését hatályon kívül helyezi.
[10] A 2001. évi XL. tv. 108. § (9) bekezdése 2001.XII.23.-ai hatállyal a következőképpen módosítja ezt a rendelkezést: országos és körzeti rádió- és televízió-műsor szétosztása , valamint szórása
[11] Lásd bővebben: Papp Tekla „A koncessziós szerződésekről és a koncessziós társaságokról” (Gazdaság és Jog; 2001/5. szám,8.-9. pp.
[12] A 2001. évi XL. tv. 103. § (8) c., pontja 2011.XII.23.-tól hatályon kívül helyezi az 1992. évi XLV. tv.-t, a postáról
[13] 1992. évi XLV. tv. 5. § (2), (3)
1988. évi I. tv. 9/A. § (6), (7)
1993. évi XLVIII. tv. 10. § (2) a.,
[14] 1991. évi XVI. tv.21. § (1)
[15] 1992. évi XLV. tv. 12/A. §
2001. évi XL. tv. XII. fej.
1991. évi XXXIV. tv. 2. § (2)
1993. évi XLVIII. tv. 5. §
1988. évi I. tv. 29. § (1)
[16] 1991. évi XVI. tv. 21. § (2)
[17] 1991. évi XVI. tv 21. § (3)
[18] 1991. évi XVI. tv 26. § (1)
[19] 1991. évi XXXIV. tv. 6. § (1)
[20] 1991. évi XXXIV. tv. 4.§ (5)
[21] 1991. évi XVI. tv. 23. § (1)
[22] 1991. évi XVI. tv. 15. § (1) és 23. § (1)
[23] 1991. évi XVI. tv. 23. § (2)
[24] 201/1997. (XI. 19.) Korm. rend. 2. § (3)
[25] 1991. évi XVI. tv. 24. §
[26] 1993. évi XLVIII. tv. 12. § (4)
[27] 1991. évi XVI. tv. 15. § (2)
[28] 1991. évi XVI.tv. 25. §
[29] 1993. évi XLVIII. tv. 18. §
[30] 1988. évi I. tv. 9/A. § (8) a.,
1995. évi LVII. tv. 11. § (4) a.,
[31] 1995. évi LVII. tv. 11. § (4) e., és f.,
[32] 1993. évi XLVIII.tv. 10. § (2) j.,
[33] 1995. évi LVII. tv. 10. § (2) c.,
201/1997. (XI. 19.) Korm. rend. 3. § f., és g.,
1993. évi XLVIII. tv. 10. § (2) c., és g.,
[34] Lásd még: Papp i. m. (Gazdaság és Jog, 11.p.)