Pokol Béla
Piacosítás és új uralmi rend
(A
következőkben nem kívánok részletekben menően válaszolni Deák Dánielnek, inkább
jó alkalomnak fogom fel vitairatát, hogy teljesebben kifejtsem nézeteimet a
funkcionalista rendszerelmélet és a Polányi Károllyal korrigált marxi elmélet
szintetizálási lehetőségéről. A vitapartnerem által vitatott anyagomban ugyanis
adottnak vettem korábbi erre vonatkozó elemzéseim ismeretét, illetve az
írásomból fakadó konzekvenciákat is csak jelzésszerűen érintettem. Itt tehát
most korábbi elemzéseimet megismétlem, illetve a korrigált marxi elmélet
behozatalával levonható következtetéseket is részletesebben kifejtem. Úgy
gondolom, hogy teljes álláspontom e bővebb elemzés alapján részben választ is
ad a vitapartnerem által felvetett ellenvetésekre.)
***************
A
piacosítás értékelését két menetben végeztem el az elmúlt másfél évtizedben. A
’80-as évek végén Luhmann funkcionális alrendszer-elemzéseit vizsgálva vált
fontossá számomra Polányi Károly elemzése a gazdaság két jelentéséről, és
átvéve illetve továbbgondolva ezt a tézist, a termeléssel azonosított gazdaság
mellett külön választottam a társadalom átfogó integrációs mechanizmusaként a
piacgazdaságot, a piaci-pénzmechanizmusok szféráját. Ekkor csak azt emeltem ki,
hogy egy sor funkcionális alrendszer szervezésében - ha a piaci versengés
feltételei adottak – a piaci szervezés nagyobb hatékonyságot és rugalmasságot
tud biztosítani, mint ezek piaci hatások alóli kivétele, és állam általi
finanszírozásuk és szervezésük. A ’89-es rendszerváltással megvalósított
többpártrendszer és piaci szervezés tapasztalatai azonban egy idő után arra
ösztönöztek, hogy a korábban félretolt marxi tézisek részbeni igazságát
elismerjem, és a társadalom funkcionális aspektusa mellett az uralkodás és az
elnyomás struktúráit is újragondoljam, és a korábbi elemzéseim kizárólagos
funkcionális szempontjai mellett ebben a dimenzióban is megvizsgáljam az egyes
funkcionális alrendszerek működését, illetve a piacosítást is. A funkcionális
teljesítmények az uralkodás/elnyomás dimenziójában mint hatalmi erőforrások
vehetők számba, és arra a belátásra jutottam, hogy a különböző alrendszerek
funkcionális teljesítményei (= hatalmi erőforrásai) közül a gazdaság
erőforrásai jelentik azt, ami az össztársadalmi dominálást az egyes
embercsoportok számára a legdöntőbben biztosítani tudják. Ez a belátás
visszavitt tehát a marxi elmélet egyik sarokpontjához, ám a Polányi Károlytól
átvett és módosított „kettős gazdaság-tézis” felhasználása világossá tette
számomra, hogy a termeléssel azonosított szubsztantív gazdaság erőforrásai
helyett - ami a hagyományos marxi elméletben a társadalom uralkodó rétegét
megalapozza - a pénz és piaci erőforrások felett uralkodó embercsoportok
uralmát emeljem ki. Vagyis kétszeresen használtam fel Polányi kettős gazdaság
tézisét: egyszer a rendszerelmélet korrigálására - és a piacgazdaság általános
társadalmi szervező alrendszerré kiemelésére a többi alrendszer fölé -, majd a
rendszerváltás utáni évek tapasztalatai alapján a marxi elmélethez részben
visszatérve az össztársadalmilag uralkodó csoport lokalizálására, és a
termelőeszközök tulajdonosai helyett a pénz felett domináló csoportot emeltem
ki ennek segítségével. Megítélésem szerint a sok-sok funkcionális
alrendszerré szétbomlott társadalmakban ezzel a módosítással jobban vissza
lehet a mai realitást, mint a hagyományos marxi „termelőeszköz-tulajdonos”
uralkodó osztály feltételezésével.
Az 1.
pontban kifejtetteket - néhány sor betoldásával - 1988-ban írtam „A komplex társadalom” c.
akadémiai doktori disszertációm részeként, amely Németországban 1990-ben jelent meg). A 2. pontban
kifejtetteket 2002 őszén fogalmaztam meg, és ebben a Polányival korrigált marxi
elmélet beemelését igyekeztem elvégezni (ez jelent meg a Jogelméleti Szemle
2003/ 3. számában), és a 3. illetve a 4. pontban kifejtetteket az elmúlt
hetekben, 2003 őszén fogalmaztam meg. Ezek itt jelennek meg először a
nyilvánosság előtt.
1. A gazdaság
kettős jelentése
A legtöbb
társadalomtudományi elemző - köztük a funkcionális rendszerelmélet hívei is -
nem észlelik a "gazdaság" fogalmában meghúzódó kétértelműséget, és
ugyanúgy beszélnek a gazdasági intézményrendszerről mint a tudományról, a
művészetről, oktatásról, egészségügyről, katonai szféráról stb. . Közelebbről
megvizsgálva a gazdaságot azonban gyorsan kiderül, hogy nem lehet minden
további nélkül beilleszteni a többi intézményrendszer mellé.
A probléma
megítélésében Polányi Károly elemzéseihez kell visszanyúlnunk, aki Carl Menger
nyomán a gazdaság két önálló jelentését különítette el. Polányi jelzi, hogy
külön kell választani a "gazdaság" fogalma által jelzett
összefüggések közül a materiális javak termelését, amely valamilyen
formában minden társadalomban megtalálható, és a formális gazdálkodás
összefüggéseit, amely utóbbi csak az árucsere logikája által szervezett
termelés esetén létezik. (Polányi, 1976:202‑203). Polányi kettéválasztja
a "gazdaságnak" ezt a két jelentését, hogy átfogóbb elméleti
alapállásából fakadóan kimutassa, mennyire múlékony és jelentéktelen időszak
történelmileg szemlélve a gazdaság második jelentése által jelzett
összefüggések létezése, és az utóbbi évtizedek állami beavatkozásainak
növekedései (New Deal etc.) már mutatják is a formális gazdálkodás (a piac) összefüggéseinek
elenyészését. Persze jelezni kell, hogy ezeket a megállapításokat Polányi
1947-ben tette, és nem lehet tudni, hogy az utána eltelt évtizedek zsákutcás
jelenségei a Szovjetunióban, és a többi közép-európai szocialista országban,
miként módosították volna nézeteit.
Mi átvesszük
Polányinak ezt a fontos felismerését a gazdaság két jelentésének
szétválasztásában, de polárisan szembenálló irányba visszük tovább kiindulópontjait.
Polányi ugyanis félreértette a modern tőkés állami beavatkozás előrenyomulását,
és a piaci logika perspektivikus felszámolódását olvasta ki ezekből a
tendenciákból (lásd Pokol 1984-85). Vele szemben arra a megállapításra kell
jutni, hogy ha a voltak és vannak is piacot korhasztó hatásai a tőkés állami
beavatkozásnak, a fő szabály szerint ez a beavatkozás nem töri szét a gazdasági
intézményrendszer rentabilitáson orientálódását, hanem monetáris eszközökön
keresztül belenyúlva a piaci folyamatokba, csak közvetetten viszi át az állami
politika prioritásait a piacon orientálódó termelési egységek meghatározásába.
Egy komplexitási fok elérése után azonban az utóbbi évtizedben ez a fajta
állami beavatkozás is korlátok köze szorul a nyugati társadalmakban. A piac
reneszánsza mellett az állam szociálpolitikai eszköztára is a korábbi
közvetlen, gazdasági racionalitást visszametsző‑felfüggesztő
szociálpolitikai eszközök helyett az utólagos kompenzáló‑korrigáló
eszközöket részesíti előnyben.
A piac
racionalitása és a piaci mechanizmusok - szemben Polányi jelzéseivel - tehát
nem halnak el a komplex nyugati társadalmakban. A piac elhalásának Polányi
által felhozott másik példája, a kelet‑európai tervutasításos rendszerek
pedig egy komplexitás felett szintén azt bizonyították, hogy spontán piaci
önszabályozás nélkül egy szint fölött továbbvinni a termelés fejlődését nem
lehetséges. Sokkal fontosabb azonban, hogy nemcsak a termelés területén maradt
életben e formális gazdálkodás logikája, hanem az elmúlt fél évszázadban az
óriásivá bomló egyetemi‑tudományos szféra vagy a tömegessé váló
művészeti szféra és egy sor más terület is részben a piac racionalitása
szerint szerveződik. A piacnak ez a kitágulása így ma már szembeötlőbbé teszi,
hogy amit Polányi mint a szubsztantív gazdaság formális gazdálkodáskénti
megkettőződéseként irt le, az valójában sokkal inkább elszakad egymástól.
Szembeötlővé válik, hogy nem ugyanannak a dolognak a két oldaláról van szó. A
termelési szféra óriásivá, komplexszé bővült, és egy fok fölé csak a piac
racionalitásán alapulva volt képes fejlődni. A kialakuló közgazdaságtan,
kidolgozva a termelés összefüggéseit és a jó ideig csak erre korlátozódó piaci
racionalitás összefüggéseit, túlzottan összefogta a termelés aspektusait és
a piac aspektusait egy közös szemantikai készletbe, a gazdaság fogalmába.
Polányi a különbségtevésével ezt kezdte boncolgatni. Időközben a piaci
racionalitás egy sor szférára kiterjedt, és itt az egyes szférák belső
komplexitását sokszor a piaci szerveződés és az adott professzionális
intézményrendszer saját értékelési mechanizmusainak együttműködése
biztosítja. (Most még tegyük zárójelbe, hogy ezáltal egyben azok a társadalmi
embercsoportok, melyek a pénzmechanizmusok felett közvetlenebbül rendelkezni
tudnak, a piaci logikának ezzel a kiterjedésével újabb erőforrásokhoz jutnak
társadalmi dominanciájuk biztosítására.). Polányi különbségtevését tehát
radikalizálni lehet, és fel kell tennünk, hogy a közgazdaságtan által az elmúlt
évszázadban egyre precízebben kidolgozott formális gazdálkodási
intézményrendszer alatt az anyagi termelés területén is egy saját értékelési
mechanizmus működik, és a piaci racionalitás értékelése csak ezzel együtt
képes az óriási komplexitásra nőtt anyagi termelést megszervezni. Hipotetikusan
feltesszük itt, hogy a használati értéken alapszik jobban a termelésnek
az a saját értékelési‑jutalmazási mechanizmusa, és a reklámszféra révén a
termékek, vállalatok stb. márkái közötti presztizshierarchiák és ezek
újraformáló mechanizmusai jelentik az anyagi termelés saját értékelését. Ezzel
szemben a csereértéken alapuló piaci összefüggések jobban kihangsúlyozódnak
a közgazdaságtanban, és az előbbi értékelést ennek a formális értékelésnek
túl szorosan alárendelve, csak leszűkítve vizsgálták. Így radikalizálva
Polányit, csak a szubsztantív értelemben vett anyagi termelés
intézményrendszere illeszthető be a tudomány, a művészet, az oktatás stb.
intézményrendszere mellé, a formális gazdálkodás összefüggései és
intézményrendszere az előbbiekhez képest átfogóbb síkon szerveződnek. A
formális értelemben vett gazdaságot – a piacgazdasági mechanizmusokat - mint egy több intézményrendszert átfogó
rendszert kell megfogalmazni, amely nem elkülönülten létezik tőlük, hanem
jó néhány intézményrendszer belső aspektusait fogja össze egy rendszerbe, és az
ilyen intézményrendszerek saját értékelési mechanizmusaival együttműködve
teszi lehetővé ezek nagy komplexitásának stabilizálását. Ezt lehet nevezni a
piaci mechanizmusok által szervezett funkcionális alrendszerek kettős
racionalitásának.
2.
Luhmann rendszerelmélete és a Polányi Károllyal korrigált marxi elmélet
Az európai és az ebből kinövő észak-amerikai
társadalomfejlődést szem előtt tartó funkcionalista rendszerelmélet egy sor
olyan összefüggést tudott feltárni a társadalmi eseményeket meghatározó
struktúrák és funkcionális meghatározók terén, melyek korábban hiányoztak a
társadalomelméleti elemzések közül. Másik oldalról azonban ez az elmélet
végletesen elhanyagolta azokat a társadalmi embercsoport-tagoltságokat és az
ebben a dimenzióban létező hatásokat, melyek nem az elkülönült funkcionális
alrendszerek keretei között, hanem ezeket átszelve, össztársadalmilag
határoznak meg egy sor ilyen alrendszeren belüli tevékenységet. A társadalom
funkcionalista rendszerelméletet és ennek belátásait tehát ki kell egészíteni a
hagyományos társadalomelméletek, különösen a marxi társadalomelmélet néhány
kiindulópontjával, és az ezek nyomán feltárható hatások elemzésével.
Niklas Luhmann abból indul ki a társadalmi evolúció mai
fokán domináns funkcionálisan tagolt társadalomszerkezetet szem előtt tartva,
hogy a társadalmi erőforrások feletti rendelkezés az egy-egy funkcionális
alrendszerekben sikeresek privilégiuma - a nagy politikusé, jogászé, tudósé,
művészé, vállalkozóé stb. Az alrendszerek belső mechanizmusai azonban az így
nyert befolyást nem engedik átörökíteni, és ez a befolyás korlátozva marad a
sikeres individuumokra, életüknek kb. 45-65 év közötti szakaszára: “…a
társadalom domináló struktúráiban kétség kívül vannak úgynevezett
’konfliktus-csomópontok’ a nagy apparátusok menedzsmentje, a politikai befolyás
és a tudományos presztízs között, tehát mintha egy elitstruktúra létezne. Ha
azonban közelebbről szemügyre vesszük a jelenséget, akkor láthatjuk, hogy itt
csak személyekről van szó, akik bizonyos magas presztízzsel bíró pozíciókat
töltenek be, amikor 45-65 év közötti korban vannak, de amely életszakasz az
élettartam alig negyedét teszi ki, és semmi esély sincs arra, hogy a
privilegizált feltételeket a családtagjaira tovább örökítsék” (Luhmann
1987:5-6). Egy másik tanulmányában ehhez azt fűzi hozzá, hogy a különböző alrendszerek
értékelése szerint sikeres kiemelkedők egységesen mint csoport nem
tudnak fellépni, és már ezért sem tudnak mint uralkodó osztály dominálni: “Már
csak azért sem lehet egy ’uralkodó osztályról’ beszélni – és most toljuk
féltre, hogy ez sajnálatos vagy üdvözlendő - mert mint osztály ezek együtt nem
konfliktusképesek. Ezentúl - szemben a
régi felső rétegekkel - hiányzik
számukra a lehetőség, hogy a sikereiket családi átöröklés révén stabilizálják
(Luhmann 1984:72). Luhmann még azt is megengedi, hogy az egyes alrendszerek
sikeres teljesítményei korlátozottan átvihetők más alrendszerbe is, de tartósan
privilegizált embercsoport, mint egy “uralkodó osztály”, nem tud kialakulni.
Szemben tehát a korábbi társadalmi evolúciós fázissal, amikor az egyes társadalmi
funkciókat egy-egy zárt embercsoporthoz (kasztokhoz, rendekhez) kötötte a
társadalomszerveződés - vagyis a stratifikációs társadalmakban - a mai
funkcionálisan differenciálódott társadalmakban már nem tudnak létrejönni ilyen
össztársadalmilag ható domináns embercsoportok – vallja Luhmann.
2.1. A funkcionalista rendszerelmélet
által figyelmen kívül hagyott embercsoport-tagoltságok
E fejtegetések alapján Luhmann a korunkra létrejövő
világtársadalomból indul ki, melyekben a funkcionálisan differenciálódott
alrendszerek szervezik a tevékenységek kifejtését. Ám ezzel a kiindulóponttal
letakar egy sor olyan embercsoport-tagoltságot a világ egészén belül, melyek
sok-sok szempontból eltérő társadalmi közösségeket alakítanak ki, és amelyek
össztársadalmi szinten is meghatározzák egy sor funkcionális tevékenység
kifejtését.
A legfontosabb embercsoport-tagoltságot a mai világ
embertömegén belül kétségkívül a Samuel Huntington értelmében vett civilizációs
tagoltság jelenti. A görög-római, illetve a zsidó-keresztény
társadalomfejlődésből kinőtt nyugati civilizáció ma mintegy egymilliárdos
embertömege, az iszlám vallás által integrált iszlám civilizáció szintén
nagyjából egymilliárdos embertömege, a dél-ázsiai kínai civilizáció
másfélmilliárdos embertömege, és a hindu civilizáció szintén másfélmilliárdos
embertömege adják itt a fő összetevőket (lásd Huntington 1997). A
funkcionalista rendszerelmélet lényegében a nyugati civilizáción belül
létrejött funkcionális alrendszerekre bomlást írja le, és az itteni elemzések
sok szempontból egyáltalán nem fedik le a többi eltérő civilizáción belüli
funkcionális tevékenységek szerveződését. Mint összvilág-leírás ez csak
annyiban fogadható el, hogy a nyugati civilizáció - eleinte az európai
gyarmatosítások révén, ma pedig az Egyesült Államok által vezetett
európai-amerikai pénzügyi és katonai világjelenléttel - formálni tudta és tudja
részben a többi civilizáción belüli szerveződéseket is. Ez a civilizációs
tagoltság és az ebből fakadó mély szembenállások - sokszor még a korábbi európai gyarmatosítások utóhatásaként
leülepedett kulturális elhatárolódások, illetve újabban az USA expanzív katonai
és pénzügyi beavatkozására való negatív reakciók révén - civilizációk közötti gyűlöleteket hoztak
létre napjainkra. Ennek hatása pedig már nem egyszerűen a területileg is
elkülönült civilizációk között létezik, hanem az európai demográfiai csökkenés
miatt betelepült iszlám, hindu, arab, török és kínai embertömegek milliói révén
a nyugati civilizáción belül is. A demográfiai előrejelzések alapján pedig
ennek további radikális növekedése várható, és már 2050-re is akár a lakosság
egyharmada e civilizációkból bevándoroltakból áll majd a nyugati civilizáció
társadalmaiban. Ez az alapvető civilizációs tagoltság és ennek kihatása a
funkcionális alrendszereken belüli tevékenységekre egyszerűen rejtve marad a
funkcionalista rendszerelmélet előtt.
Egy következő fontos embercsoport-tagoltságot jelent -
elsősorban a nyugati civilizáció egymilliárdos embertömegén belül - a nemzeti
társadalmak szerinti elkülönülés, amely hosszabb fejlődés után az 1700-as
végétől mélyrehatóan elkülönítette a közös európai keresztény civilizáció
embertömegét különálló nemzeti közösségekre, és egy sor kulturális-nyelvi,
gondolkodásbeli eltérést rögzített tartósan ezen a civilizáción belül. Az egyes
emberek identitásában és lelkiállapotának stabilitásában az egyre komplexebb
társadalmi viszonyok között a nemzeti társadalmi szerveződésnek
nélkülözhetetlen szerepe van ma is, noha az az intenzitás, mely ezt a XIX.
század végéig jellemezte, mára már bizonyos mértékben csökkent. Ma és a
közeljövőben tehát nem lehet leírni megfelelően a funkcionális alrendszerek
működését, ha nem vesszük figyelembe a nemzeti társadalmakra bomlás behatásait
ezekre.
A nemzeti társadalmak létének megfogalmazása Luhmann
elméletében korrekció nélkül eleve nem volt lehetséges. Ő ugyanis a
funkcionális alrendszerek differenciálódásaként ragadta meg az egész újkori
európai fejlődést, melyek valóban egyre átfogóbb keretben szerveződnek, és
például mára a tudományos kutatás, a gazdasági csere, a művészeti szféra, a
tömegkommunikáció a nyugati civilizáció egészében vagy sokszor tényleg ezen is
túlnyúlóan meghatározzák az egyes funkcionális közösségekben folyó
tevékenységeket. Ám azzal, hogy korrigáltuk Luhmann elméletét, és kimutattuk a
funkcionális alrendszerek professzionális alrendszerként beszűkült formában
való szerveződését (lásd Pokol 1991:45-50), láthatóvá tettük az össztársadalom
szintjén a diffúzabb és érzelmibb szerveződési formákat, majd ezeket a mindennapi
élet kategóriájában fogtuk össze. Vagyis az interakciók és a szervezeti
rendszerszint felett a társadalom rendszerszintjét kettébontottuk fogalmilag,
és a funkcionális differenciálódás újkori fejlődését úgy ragadtuk meg, mint a
diffúz mindennapi életből kiemelkedő professzionális alrendszerek létrejöttét.
Most ehhez azt tehetjük hozzá, hogy a funkcionális alrendszerek valóban
átfogóbb emberközösségekben szerveződnek, és az utóbbi évtizedekben már a
nyugati civilizáció és a köré fonódó más társadalmak egészében szerveződő
tudományról, művészeti ágakról, gazdaságról stb. beszélhetünk. Ám a
mindennapi élet diffúzabb tevékenységeit, ahol spontán módon az emberek egész
személyiségét - nemcsak parciális szerepfelfogásait - megragadó etikai
beállítódások és az érzelmi életet irányító szimbólumok szerveződnek, a szűkebb
nemzeti közösségek fogják össze. A nemzeti társadalmi szerveződés így
helyezhető el a mindennapi élet diffúzabb közösségi szerveződéseként, és ez
biztosítja az egyes ember személyisége számára az egységes identitást. Miközben
egy sor professzionális identitása parciálisan szinten beilleszti az egyes
embert szűkebb embercsoportokba (mint a jogászt a jogászságba, és a művészt a
művészi közösségekbe, a tudóst a tudományos közösségekbe), ezek a parciális
csoportidentitások inkább beleolvadnak átfogóbb professzionális csoportokba, és
végső fokon a világtársadalom - vagy legalább a nyugati civilizáció – egészében
szerveződnek. (Az internet tömegessé válása ennek óriási lökést adott.)
További fontos embercsoport-tagolódást jelent a nyugati
civilizáción belül a vallási megoszlás, még akkor is, ha a rendszeres
templomba járás és a kifejezett vallásos meggyőződés tömegességét tekintve a
XX. század folyamán csökkent a nyugati civilizáció minden országában. A
katolikus, a református és a protestantizmus többi ágán belüli egyházakhoz
tartozás, vagy a zsidó valláshoz tartozás explicit feladása után is olyan
tartós gondolkodásbeli, magatartásbeli stb. jellemzők maradnak fenn az
emberekben a családi szocializáció révén, hogy ezek explicit vallásosság nélkül
is hatnak arra, hogy felnőtt korban milyen politikai csoportokhoz igyekszik az
egyén majd tartozni, illetve a funkcionális tevékenységek különböző területén
milyen embercsoportokat hoznak létre, vagy hogy az e területeket átszelő
embercsoport-szerveződések közül melyekhez csatlakozik, illetve milyen
embercsoportokkal szemben lépnek fel majd ellenségesen.
E főbb embercsoport-tagoltságok mellett fontos hatást tesz
minden funkcionális alrendszer működésére a társadalom jövedelem szerinti
tagoltsága alapján létrejövő társadalmi rétegek szerveződése. A jövedelem
szerinti életkörülmények összezárnak emberközösségeket közös lakóövezetekbe,
közös kulturális szokásokat, gondolkodásformákat alakítanak ki, illetve kifelé,
az ilyen közösségek közötti viszonyokban szembenállásokat, gondolati és
szokásbeli reakciókat sulykolnak azt egyes emberekbe szocializációjuk során,
továbbá mindezeket a különbségeket szimbólumok kialakításával láthatóvá teszik,
hogy az egyes emberek felismerjék a saját és a más csoporthoz tartozásokat. Ez
a tagoltság is keresztülszeli a funkcionális alrendszerek szerinti
megoszlásokat, meghatározva mind az egyes ilyen alrendszerek belüli
embercsoport-összetartásokat és szembenállásokat, mind a többi alrendszert
keresztülszelő emberközösségek kialakulását, illetve ezek szembenállását az
egyes társadalmi események kapcsán.
Összegezve tehát, a társadalomnak kettős szerkezete van,
és a funkcionális alrendszerek szerinti szerkezetet ki kell egészíteni a
társadalmi embercsoportok szerinti tagoltságának elemzésével. A luhmanni
elmélet így a marxi társadalomelmélet néhány kiinduló pontjával egészítendő ki,
noha ezt - mint jeleztük - korrigálni kell a Polányi Károly kettős gazdaság
elemzésével.
2.2. A gazdasági tőkéscsoportok
küzdelmeinek hatásai
A nyugati civilizáció az 1400-as évek vége óta, a
társadalomszerveződése által kiváltott sikeres ipari és katonai fölényére
támaszkodva, fokozatosan uralma alá tudta vetni a katonai téren hátrányban lévő,
gyengébb civilizációk társadalmait, illetve vissza tudta verni az iszlám
civilizáció törökök révén való betörését Európában az 1600-as évek végére. Az
elmúlt három évszázad alatt így a világ átfogó eseményeit döntő módon a nyugati
civilizáció egyes társadalmai tudták meghatározni. E civilizáció belső
fejleményei és erőeltolódásai az egyes nemzeti társadalmak és a domináns
csoportok között kihatottak közvetve az egész világra. Mára ez a kihatás
jórészt már csak az európai civilizációból kinövő Egyesült Államok pénzügyi és
katonai hatalma révén létezik, és Huntington prognózisa szerint a 2050 utáni
évekre ez is második helyre szorul vissza az Ázsia keleti és déli részén
kialakuló kínai hegemónia térsége mellett.
Mindenesetre a nyugati civilizáción belüli társadalmak
szerveződésére az össztársadalom szintjén két szervezési mechanizmus egymás
mellett élése és növekvő rivalizálásuk a jellemző az utóbbi évszázadban. (A
mostani elemzés szempontjából a zsákutcába került, és azóta eltűnt szovjet
társadalmi szerveződést figyelmen kívül hagyhatjuk). Az egyiket a demokratikus politikai akaratképzésen és az ezt
végrehajtó állami bürokrácián alapuló szerveződés jelenti, a másikat a
tevékenységeket és ezek cseréjét a piacon és a pénzen keresztül szervező
mechanizmusok. Luhmanntól való
eltérésünk tehát itt abban áll, hogy szakítunk azzal az álláspontjával,
miszerint a funkcionálisan differenciálódott társadalmak egyes alrendszerei
egységesen fontosak az össztársadalom meghatározása szempontjából, és kiemeljük
a politikai és a jogi közigazgatási alrendszert, illetve a formális gazdaság
(piaci-pénzmechanizmusok) alrendszerét
mint össztársadalmi integrációs alrendszereket. Ez azt jelenti, hogy
bár kiemelkedő szerepe van pl. a tudománynak, a művészetnek, vagy az
egészségügynek stb. is a modern társadalmak teljesítményében, ám ezek nem
tudják össztársadalmilag meghatározni az összes alrendszer kereteit, szemben a
politikai-jogi vagy a piaci-pénzmechanizmusokkal. Ezzel a korrekcióval (ahogy a társadalmi alrendszerek leszűkítése
utáni professzionális intézményrendszerek és a mindennapi élet kettősével is)
ismét kissé Habermas felé tértünk el az eredeti luhmanni rendszerelmélethez
képest, mivel Habermas eleve csak ezt a két képződményt tekinti rendszernek a
társadalmi szerveződésen belül (lásd Habermas 1981, II: 221-293) Persze tőle
eltérően mi elfogadjuk Luhmann-nal együtt azt, hogy a tudomány, a művészeti
ágak, a vallási szféra, a tömegkommunikáció, az egészségügyi szféra, stb.
szintén funkcionális alrendszerként szerveződnek meg, csak ott térünk el
Luhmanntól, hogy ezeket az össztársadalmi szerveződés szempontjából kisebb
hatókörrel látjuk működni.
A piaci szerveződés és a személytelen, pénzen keresztüli
koordináció hatékonnyá teszi a legtöbb funkcionális szektoron belül kifejtett
tevékenységet, így azok a társadalmak, melyek ezt a szerveződést tartósan és
széleskörűen tudták megvalósítani a termelés és szolgáltatások területén,
kiemelkedtek katonailag is a nyugati civilizáció országai között is. Az elmúlt
évszázadban a katonai sikeresség nagyrészt azon is nyugodott, hogy a természeti
állapothoz közelebbi kötöttségeket és tradíciókat le tudták-e oldani, és a
szabadabbá váló tevékenységeket a konkurencia keretei között a piacon és a
pénzre bízva tudták-e megszervezni. Európában ennek révén tudtak a
nyugat-európai országok kiemelkedni az 1500-as évektől, és a kis önellátó
közösségekből és a merev rendi széttagolásból kiszabaduló társadalmak átfogóbb
egységekben szerveződni. Anglia szabad piaci szerveződést erőteljesebben
megvalósító társadalma és a kontinentális Európa nyugati felén kibomló
városiasodás a világ egészét meghódítani képes ipari és katonai potenciált
hozott létre.
Fontos kiemelni, hogy a kibomló politikai demokrácia és az
ennek alávetett közigazgatás társadalomszervezése az 1900-as évek közepéig
vámokkal, behozatali tilalmakkal és támogatásokkal többé-kevésbé ellenőrzése
alatt tudta tartani a tevékenységek piacon és pénzen keresztüli
megszervezésének feltételeit. Sőt, a nagy gazdasági válságok tapasztalatai után
az 1930-as évektől a keynesi gazdaságpolitika még csak erősítette a pénznek és
a piacnak a politikai államigazgatás alá vetettségét. Ebben a
gazdaságpolitikában, amely a nyugati társadalmakban az 1950-es évek végéig
tisztán - de csökkenő mértékben az 1970-es évek elejéig - megvalósult, a pénzen
keresztüli és a pénz feltételeinek változtatásán alapuló állami irányítás az
egyes nemzeti társadalmak politikai irányítóinak céljait szolgálta, akiket
pedig periodikusan visszatérő választásokon a társadalom tagjainak milliói
választottak meg illetve távolítottak el a kormányrúd mellől. Az elmúlt
évtizedek eseményei a pénzmechanizmusoknak ezt a nemzeti
politikai-közigazgatási szerveződésnek való alávetettséget bomlasztották fel,
és ennek révén a mai nyugati civilizáción belüli társadalmak és egyes
funkcionális alrendszereinek működése egy sor szempontból megváltozott.
Ez a
felbomlás két irányban növelte meg a pénz és piaci szerveződés hatókörét a
nyugati civilizáció országaiban. Az egyik abban áll, hogy a pénz és piaci mechanizmusoknak
a nemzeti társadalmakban megvalósított politikai-államigazgatási alávetése a
leépülés felé indult, és a kikényszerített változtatások a pénz feletti
ellenőrzést megvalósító központi nemzeti jegybankok helyett/fölött átfogó
pénzpiaci mechanizmusok kiépülését tették lehetővé az utóbbi évtizedekben. Bár
ennek végső pontján még nem vagyunk, de e folyamat révén egyre inkább a nyugati
civilizáció egymilliárdos embertömege felett egy egységes banki-pénzügyi
hatalmi központ - alapvetően az USA banki-pénzügyi köreinek dominanciája
mellett - valósítja meg a nyugati civilizáció egészének társadalomszervezését.
Egy másik irányú folyamatot - a nemzeti társadalmak fölé emelkedő,
globalizálódó pénzhatalom létrejötte mellett - a pénzen és a piacon való
tevékenységszerveződés radikális kiterjedése jelent a termelés szférájáról egy
sor további alrendszerre. Az előző fejezetekben a funkcionális alrendszerek
kettős racionalitásának nevezett jelenség létrejötte tehát az
embecsoport-dominancia nézőpontjából ez a folyamat - miközben rugalmas
szerveződést tesz lehetővé - a banki-pénzhatalom terjedése szempontjából
alapvető gondokat is jelent. A piac és az ezt közvetítő pénz szervezi meg -
belső logikájukon alapuló szerződési mechanizmusok mellett és azokat torzítva, féloldalassá
téve - egyre inkább az egyes kulturális szférákat: a művészeti ágakat, az
egyetemi-tudományos szférát, a tömegkommunikációs szférát. A sajtópiac, a
médiapiac, a könyvpiac, a politikai piac, az oktatási piac, a sportpiac, az
ügyvédi piac és nem utolsósorban a fokozatosan terjedő katonai szolgáltatások
piaca stb. révén a pénzhatalom egyre szélesebben áthatja a társadalom minden
részét. Ha tehát az elmúlt fél évszázadot vesszük szemügyre a nyugati
civilizáció vonatkozásában, akkor a társadalmak funkcionális differenciálódása
mellett legalább ilyen jelentőséggel a politikai demokrácia hatókörének
szűkülését és a banki-pénzhatalom hatókörének kitágulását kell megállapítani.
Magyarország és Közép-Kelet-Európa ebből a szempontból kiesett néhány évtizedre
a szovjet birodalmi szerveződés léte alatt, de ennek összeomlása óta nálunk is
lezajlottak az ebbe az irányba mutató változási tendenciák. Fontos tehát
kiemelni, hogy noha a pénznek és a felette rendelkező embercsoportoknak már az
újkor kezdetétől átfogó hatalmat adott a társadalmak piaci árucserére
ráutaltsága, és sokszor döntően közbe tudtak lépni a nyugati civilizáció egyes
nemzeti társadalmai között folyó háborúk és események kimenetének
meghatározásába, ez a szórványos hatás nem hasonlítható össze a mára
kialakuló globális pénzhatalom lehetőségeivel (Lásd a bankár-pénzügyi hatalom
utóbbi háromszáz évének elemzéséheza francia
Henry Coston hatalmas munkáját: Coston 1989; magyar nyelven Drábik:
2002, bár Drábiknak az elmúlt 300 év történéseire alkalmazott „szabadkőműves
irányítást” feltevő keret-elméletét szkepszissel lehet csak fogadni, már csak
az érthetően hiányzó empirikus alátámasztás miatt is).
A funkcionális rendszerelmélet egyik hibája tehát abban áll,
hogy csak az össztársadalom funkcionális széttagolódását emeli ki, és az egyes
alrendszerek egyenértékűségét állítja az össztársadalom integrációja
szempontjából. Megfogalmazása szerint a társadalomnak csak egyenlő fontosságú
funkcionális alrendszerei vannak, melyek számára az összes többi alrendszer
egységes környezetté süllyed le. Ezzel letakarja a politikai-
államigazgatási, illetve a piaci-pénzmechanizmusokon keresztüli átfogóbb
integráció létét, és az e kettő közötti eltolódásokat, illetve mindezek
behatását az egyes funkcionális alrendszerek belső működésébe. A másik
alapvető hibája, hogy csak a funkcionális mechanizmusok általi társadalmi
tagoltságot mutatja be, és az ezekre ható embercsoport-tagoltságokat, és az
egyes embercsoportok küzdelmeit eltávolítja az alrendszerek működésének megértéséből.
Ezeket kell tehát korrigálnunk.
Kettős korrekciónk össze is fonódik. A marxi
társadalomelmélet felé megyünk el, amikor a piacgazdaság össztársadalmi
domináló erejét emeljük ki, igaz ezt Polányi Károly elemzésével módosítjuk.
Polányi ugyanis - Carl Menger nyomán - kettéválasztotta a szubsztantív
gazdaságot, a materiális termelés világát, és külön a formális
gazdálkodást, a materiális termelés (megítélése szerint) ideiglenesen piaci
mechanizmusokon való szerveződésének világát (Polányi 1976:274-300).Ez a
kettéválasztás alapvető fontosságú, mert láthatóvá tette a gazdaság fogalma
alatt addig összefogott két eltérő területet eltérő természetét, ám ennek
elismerése mellett tovább kellett lépni Polányi idevonatkozó elemzésén. Egy
korábbi tanulmányunkban úgy módosítottuk Polányi kettős gazdaság tézisét, hogy
kimutattuk egyrészt tévedését a piaci szerveződés elhalását illetően egy
komplex társadalom keretei között, másrészt azt, hogy a formális értelemben
vett gazdaság (a piaci-pénzmechanizmusok szférája) egyre inkább átterjedt a XX.
század második felében egy sor további funkcionális alrendszerre az eredetileg
a termelési szférájára létrejött alakja helyett (lásd Pokol 1984-95). Ezzel a
korrekcióval még megmaradtunk Luhmann társadalmi alrendszer-elemzései között,
csak éppen a formális értelemben vett gazdaságot ki tudtuk szabadítani
fogalmilag az “egy alrendszer a sok között” besorolásból, és mint egy átfogó
társadalomintegrációs mechanizmust tudtuk megfogalmazni ezt. Mostani további
korrekciónk már nem csak a funkcionális alrendszerek szempontjából szemléli a
formális gazdaság (piaci-pénzmechanizmusok) kiemelt szerepét, hanem az ezek
mellé telepedetett embercsoportok és a többi össztársadalmilag szerveződő és a
dominanciáért harcot folytató embercsoport küzdelmei szempontjából. Ennek révén
most úgy módosíthatjuk a marxi gazdaság-központú társadalomszervezés tézisét,
hogy nem a Marx és a későbbi marxisták által kiemelt anyagi termelés (és az itt
domináló csoportok) tudják uralni az össztársadalmat, hanem a formális
gazdaság, a piaci-banki-pénzmechanizmusok felett domináló csoportok jutnak
ilyen pozícióba. A gazdaság két értelmének elkülönítése és a formális,
piaci-banki gazdaság hatókörének kitágulásának középpontba állítása tehát más
hangsúlyt ad a marxi gazdasági tőke és az ezzel összefonódott embercsoportok
tézisének is. Ezen a vonalon kívánunk továbbhaladni a következőkben.
A piaci-pénzen keresztüli gazdasági szerveződés így bármely
funkcionális alrendszerben megjelenhet, és nem a “termelési viszonyokkal” azonosított
gazdaságot emeljük az össztársadalom középpontjába. Másik korrekciónk a
rendszerelmélet felett, hogy behozzuk az egyes funkcionális alrendszerek
működésének megértésébe az össztársadalmi szintű embercsoport-tagoltságok
behatásait. E két korrekció együtt-szemlélése azt is jelenti, hogy a nyugati
civilizáció egészében globalizálódó banki-pénzügyi mechanizmusok éppúgy
összefonódnak embercsoportokkal, mint a jórészt nemzeti társadalmak keretei
között szerveződő demokratikus államigazgatási vezérlés mechanizmusai is.
Vagyis nem egyszerűen arról van szó, hogy a két rivalizáló
össztársadalmi szervezési mechanizmus között egy eltolódás megy végbe, hanem
az, hogy míg a demokratikus politikai-közigazgatási szerveződés döntően a
nemzeti társadalmak keretei között ment és megy végbe, addig a
banki-pénzmechanizmusok általi szerveződés átlép a nemzeti társadalmak keretén,
és össztársadalomként a nyugati civilizáció egészében szerveződik, alapvetően
az Egyesült államokban székelve és annak katonai hatalmán nyugodva. A
“nemzeti társadalom” kontra “globalizálódó világtársadalom” (mely utóbbi persze
csak az USA által dominált nyugati civilizáció egészét jelenti) ellentét
részben így a politikai demokrácia és a pénzhatalom általi szerveződés
mélyebben fekvő ellentétét fejezi ki. E mellett szintén ezt az ellentétet
mutatják a felszínen a gazdasági tőke két nagy domináns csoportjának küzdelmei
is. Az ipari-mezőgazdasági tőkéscsoportok - a multinacionális
vállalatbirodalmak pozíciói ellenére -
erősebben a nemzeti társadalmak keretei közé vannak beágyazódva, és
dominálásuk a nemzetállami demokratikus intézmények felett megingathatatlan
volt az elmúlt évszázadban a banki-pénzügyi tőkéscsoportok által. A
banki-pénzügyi mechanizmusok kiszakadása a nemzetállamok központi jegybankjainak
ellenőrzése alól, és a globális banki-pénzügyi hatalom létrejötte, így az
ipari-mezőgazdasági tőkéscsoportok dominanciájának csökkenését is magával hozta
az elmúlt fél évszázad folyamán, és ez nagy léptekkel folytatódik napjainkban
is. Egyre inkább a banki-pénzügyi hatalom és az ezzel összefonódott
embercsoportok globális hatalma jön létre a XX. század első felében még
domináló ipari-mezőgazdasági tőkéscsoportokkal szemben. A kibomló funkcionális
differenciálódások és a funkcionális alrendszerek belső átalakulásai sok
szempontból ezt az újfajta tőkés dominanciát mutatják. Az eredeti luhmanni
funkcionális rendszerelmélet letakarta a társadalmi valóságnak ezt az oldalát.
2.3. A banki-pénzhatalom behatása a
funkcionális alrendszerekre
Az eddigi elemzésből nyert felismerések úgy összegezhetők,
hogy a funkcionális alrendszerekre szétbomlott társadalmi események és a
funkcionális logikák szerint alakuló tevékenységek mellett a társdalomban olyan
összefüggések is hatnak, melyek az egyes társadalmi embercsoportok közötti
küzdelemből fakadnak. E küzdelmek megszerveződése pedig keresztülszeli az
elkülönült funkcionális alrendszereket, és egy-egy domináns embercsoport egy
sor alrendszert felhasználva szervezi meg össztársadalmi dominanciájának biztosítását.
További meglátás még az eddigi elemzések nyomán, hogy minél inkább leépül a
funkcionális alrendszerek kereteinek politikai-államigazgatási meghatározása,
és a pénzen-piacon keresztüli szerveződés kezdi ezeket formálni, annál inkább
azok a társadalmi embercsoportok tudják felhasználni az egyes funkcionális
alrendszereket és az itteni erőforrásokat dominanciájuk biztosítására, melyek a
globalizálódó pénzhatalom felett kizárólagosabb rendelkezést tudnak megszerezni
a maguk számára.
Az elmúlt évszázad első évtizedeiben megfigyelhető volt,
hogy a kibomló tömegmédiumok és a szélesedő politikai demokrácia
közvéleményének a befolyásolására az össztársadalom feletti dominanciáért küzdő
tőkéscsoportok közül sikeresebben a kereskedelmi-pénzügyi tőkéscsoportok tudtak
teret nyerni, és a pusztán az ipari-mezőgazdasági termelésben sikeres tőkés
vállalkozói csoportok nem voltak képesek ilyen mértékben meghatározni a
tömegmédiumokat. Ez éppúgy igaz az Egyesült Államokra, mint az európai országok
médiapiacára. De megmaradt ez a jelenség később is, és az ekkor kibomló és
tömegessé váló többi szellemi szférában is megfigyelhető volt, hogy a
kereskedelmi-pénzügyi hatalommal összefonódott embercsoportok gyorsabban
igyekeztek itt is hadállásokat kiépíteni, míg a korábbi fennálló állapotokban
gondolkodó konzervatívabb ipari-mezőgazdasági tőkéscsoportok alig jelentek meg
ezekben. Az 1920-as évektől kibomló filmiparban, majd a tömegessé váló
egyetemi-tudományos szektorokban és a szellemi befolyásolásra törekvő
alapítványok terén egyre inkább a banki-pénzhatalmi mechanizmusok köré
telepedett embercsoportok tudtak hegemón pozíciókat elérni. Így miközben
nagyobb hatókörrel kiépültek az új szellemi funkcionális alrendszerek - a
tömegkommunikáció, az egyetemi-tudományos alrendszer, a művészeti ágak
alrendszere - az össztársadalmi dominanciáért küzdő nagy tőkéscsoportok közül a
banki-pénzügyi hatalom tudott ezekben erős háttérbázist kiépíteni.
Az egyes alrendszerekben a belső funkcionális
teljesítményeket tekintve van ugyan belső értékelés, de az egyes alrendszerek
tevékenységét szétterítő mechanizmusok párhuzamosan a pénzhatalom által is
meghatározottak. Hiába ér el egy társadalomtudós jó reputációt szűkebb
tudományos közösségében, ha a könyvpiacot kézben tartó pénzhatalom - politikai céljai szerint - háttérbe tolja,
és tudatosan másokat von előtérbe, ezeket nagy példányszámban kiadja, milliós
példányszámú napilapjaiban, televíziós magazinokban szerepelteti, másokat pedig
rendszeresen kirekeszt innen, és ezzel a támogatottakat milliók elé állítja,
ünnepli őket, míg a politikai céljaival ellentétes elemzéseket adó
társadalomtudóst elhallgatja, sőt mint tudóst is igyekszik diszkreditálni, ha
veszélyesnek találja társadalmi uralmára elemzéseit. De ugyanígy a nagy író, a
zenész, a színész a könyvpiaci, zenepiaci és más művészeti piaci terjesztéssel
tud csak hatni, és a pénzhatalom által ellenőrzött kulturális piacok politikai
szelektálással fel- illetve leértékelnek a szellemi alkotói körökben. Mindezek
révén a pénzhatalom meg tudja határozni a “nagy” tudós, író, zenész, színész,
jogász karrierjét, és ezen keresztül azt, hogy milyen tartalmú elemzések,
regények, színdarabok, zeneművek, jogi vélemények terjedjenek el a milliós
tömegek között.
Az össztársadalmilag domináns tőkéscsoport tehát több
funkcionális alrendszer párhuzamos befolyásolásával mintegy füzérré alakítja az
egyes alrendszereken belüli forrásokat, és ezzel további hatalmi forrást tud szerezni az
össztársadalmi dominanciáért küzdő többi tőkéscsoporttal szemben. Tanszéket
alapítanak, egyetemi alapítványokat és tudományos ösztöndíjakat hoznak létre,
és politikai céljaik szerint szelektált professzori gárdát alakítanak ki ezek
segítségével, majd a tömegmédiumokban levő pozícióik révén gyorsan kéznél lévő
“nemzetközileg elismert szakértőként” bármikor milliós tömegek előtt
nyilatkoztatják ezeket, a politikai küzdelmek szerint éppen aktuális célok
érdekében. Így politikai érdekeiket rejtve, mint “szakmai” érveket tudják
prezentálni. De ugyanígy színházakat, hangversenytermeket, könyvterjesztő
hálózatokat kezel a szellemi szektorokba behatoló pénzhatalom, uralja a
könyvpiacot, a zenepiacot, nyilvánossághoz juttatja a politikailag közelálló
vagy legalább semleges alkotókat, és kirekeszti a politikailag szembeszegülő
alkotókat innen. E szankciók pedig ismertekké válnak az egyes szellemi
szektorokban, és már eleve elrettentik az alkotók nagyobb részét olyan
elemzések, művészeti termékek létrehozatalától, melyért büntetést kaphatnak a
kulturális piacukon hegemón helyzetben levő pénzhatalom embercsoportjaitól.
Sok-sok millió ember besulykolt véleményei, meghatározott eseményekkel szemben
kialakított pozitív, másokkal szembeni negatív érzelmi beállítottságaik így
rejtetten az ösztársadalmilag domináns pénzhatalom által létrehozottak, és ez a
nyílt erősszak minimuma mellett tudja uralmukat biztosítani. Persze ez a fajta
nyílt erőszak is létezik, és a domináns tőkéscsoport számára fontos események,
hitek kétségbevonóit akár büntetőjogi eszközökkel is szankcionálják, és mint
“szélsőségest” a társadalom peremére szorítják a banki-pénzhatalom köré
fonódott embercsoportok.
Ezek a fejlemények többé-kevésbé végbementek az európai
országokban is, de igazán tisztán az Egyesült Államokban bomlottak ki az
1900-as évek második felére. Innen azonban erős hatást tesznek az USA nagy
gazdasági-katonai súlya révén Európában is. Különösen a szovjet birodalom
összeomlása után politikai vákuumba került közép-kelet-európai országokban
lehet érezni innen jövő erős behatásokat. A banki-pénzügyi hatalom erős pozíciói
az Egyesült Államokban a szellemibb jellegű funkcionális alrendszerekben a
konkurens tőkéscsoportokkal szemben, a társadalom politikai és jogi
alrendszerét is lényegesen át tudták alakítani az 1960-as évektől kezdődően. A
kongresszusi és tagállami törvényhozásokban ugyanis - minden
közvélemény-befolyásoló fölényük ellenére - a banki-pénzügyi hatalom
embercsoportjai nem tudtak tartós előnyt kiharcolni, és a számukra kívánatos
társadalmi változtatásokat a törvényhozáson keresztül nem tudták elérni. A masszív
amerikai konzervatív többség, a fennállóhoz ösztönösen ragaszkodó kisemberek
sok-sok milliós tömege a választások útján és az így létrejövő törvényhozási
többségben gátat jelentettek a szellemi-kulturális szférákban hegemón
helyzetben lévő banki-pénzügyi hatalom változtatási tervei előtt. Ennek
megkerülésére már az 1900-as évek elején felmerült az a stratégia, hogy az
alkotmányba felvett alapjogokra támaszkodva célszerű az egyes kisebbségeket
leválasztani a masszív amerikai többségről, és bírói úton létrehozni az egyes
kisebbségeket a többséggel szembefordító változtatásokat. Az ACLU-t, (az
Amerikai Polgárjogi Uniót) így hozták létre 1910-ben a banki-pénzügyi körök, és
eleinte a legnagyobb kisebbség, a feketék védelmét állították középpontba,
megalakítva az ACLU segítségével a “Színesbőrűeket Támogató Országos
Szövetséget” (lásd Epp 1998:3-13). Alkotmányos alapjogokra hivatkozó perek
tömegét indították, és fokozatosan egy perlési politikai szférát alakítottak
ki, a törvényhozási változtatások helyett. Az így kialakított perlési
stratégiával aztán a feminista, majd a homoszexuális-leszbikus mozgalmak
terjedését támogatták, új és új kisebbségekre hasítva a korábban egységes
amerikai többséget, majd a hajléktalanok, az állatvédők, a vakok, süketek,
mozgáskorlátozottak és mind újabb kisebbségi csoportokat szervező mozgalmakat
segítettek a pénzügyi körök “emberjogi” alapítványai (lásd Sarat/Scheingold
1998). Az óriási médiaháttér, a filmipar, a könyvkiadás banki-pénzhatalmi
ellenőrzése nagy publicitást és pozitív tálalást adott ezeknek a
fejleményeknek. Ezek következtében átalakultak néhány évtized alatt az amerikai
jogrendszer és a politikai akaratképzés útvonalai, illetve a törvényhozásból
jórészt a bírói tárgyalótermekbe került át a társadalmi csoportok politikai
küzdelme. “Politics by other means” (Politika más eszközökön keresztül) –
fogalmazta meg néhány éve kiadott könyvében az amerikai politológusi
szerzőpáros a változás lényegét (lásd Lowi/Ginzburg:1999:).
De ennek révén átalakult a jog is, és a jogot kevésbé a
törvények szövege hordozza ma már az Egyesült Államokban, hanem az alkotmányos
alapjogok és az ezeket konkretizáló morálfilozófusok monográfiái. Mely utóbbiak
pedig az egyetemi szférában a banki-pénzügyi hatalom alapítványainak kegyeltjei
és a milliós példányszámú napilapjaik és TV-magazinjaik sztárjai sok-sok millió
néző előtt. Ezek a fejlemények
átnyúltak az 1990-es évek közepe óta Közép-Európába is, és az amerikai
banki-pénzhatalom alapítványai, tudományos ösztöndíjai, könyvkiadóik és hegemón
helyzetbe került könyvterjesztő hálózataik az általuk szponzorált “emberjogi”
intézményeket hozzák kedvező helyzetbe, éppúgy politikai céljaik miatt, mint az
otthoni, amerikai társaikat.
*****************************
Mindezek a hatások és összefüggések tehát rejtve maradtak az
eredeti luhmanni funkcionalista rendszerelmélet keretei között, és ezért a
társadalmi realitás lényeges összefüggéseit ez nem tudta feltárni. Ezért volt
szükséges a Polányi Károly kettős gazdaság elemzésével korrigált marxi elmélet
néhány kiinduló pontjának beemelésére, és az össztársadalomban a dominanciáért
a tőkéscsoportok között folyó küzdelmet elemezni.
3. A piacosítás kettős hatása
Az egyes funkcionális alrendszerek kettős racionalitása
tehát egyrészt ezek belső racionalitását és ezt biztosító mechanizmusokat,
másrészt a piacracionalitást és ennek mechanizmusait jelenti, és azt, hogy e
két értékelési mechanizmus együtt szervezi az adott alrendszer tevékenységét. A funkcionális működés oldaláról elvégzett
előbbi vizsgálatok mutatták, hogy a legtöbb alrendszernél a kettős racionalitás
- vagyis a piaci mechanizmusok megjelenése az adott alrendszer szervezésében -
jótékony hatású, rugalmasabb szervezést tesz lehetővé, és épp a rentabilitás és
a profit biztosítása miatt szorítja rá sokszor az alrendszeren belüli étékelést
arra, hogy „feszesebben” figyeljen a belső értékelés szerint kiválók előtérbe
állítására és a gyengébbek háttérbe szorítására. (Vagyis a tényleg kiváló
tudományos teljesítményt nyújtó legyen egyetemi professzor, kapjon pályázati
pénzeket, ugyanígy a legjobb sportteljesítményt nyújtó kerüljön be az olimpiai
válogatottba, a legjobb zenész az országos hangversenyzenekarba, a legjobb író
kapja az irodalmi Nobel-díjat és
keresse a legtöbb pénzt stb.) Ám a társadalom szerveződésében a
funkcionális-intézményi struktúrák működtetése mellett az embercsoportok
tagoltsága, egymással szembeni küzdelmük és alá-fölé rendeltségi helyzeteik
kialakítása, illetve ennek megváltoztatására törekvés is mindig végbemegy, és a
piacosítást ebben a dimenzióban is szemügyre kell venni.
A társadalmi tevékenységek és ezek eredményei nemcsak
funkcionális szempontból jelennek meg, hanem ezek egyben hatalmi erőforrásokat
is jelentenek, és az egyes emberek, embercsoportok eltérő fokban szereznek
rendelkezési lehetőséget ezek felett. A gazdálkodási tevékenységet szervező
pénz (és piac), az átfogó információáramlást szervező tömegkommunikáció, a
társadalom rendszeres átlátását biztosító tudományos infrastruktúra és a
szellemi életet meghatározó művészeti és egyetemi fórumok - hogy csak néhányat emeljünk ki - nemcsak
funkcionális teljesítményt nyújtanak, hanem mint társadalmi erőforrások
hatalmat és dominálást biztosítanak azoknak az embereknek és embercsoportoknak,
melyek nagyobb fokban befolyás alatt tudják tartani ezeket. Vagyis, noha a
funkcionális differenciálódás végbement a modern társadalmakban és belső
értékelési mechanizmusok és önálló logikák alakultak ki az egyes
alrendszereknél, az össztársadalmilag domináns embercsoportok - hatalmuk
biztosítására és az alárendeltségbe szorított többi embercsoport helyben
tartására – igyekeznek befolyást szerezni az egyes alrendszerek tevékenysége
felett. Ennek megvalósulása esetén azokat a témákat, törekvéseket és ezeket
felvállaló embercsoportokat, melyek veszélyesek lehetnek hatalmukra,
szisztematikusan igyekeznek háttérbe szorítani, és kirekeszteni a funkcionális
alrendszerek vezető pozícióiból.
Az össztársadalmi dominálás megszerzése és megtartása
szempontjából azonban az egyes funkcionális erőforrások nem egyenlő
fontossággal bírnak. Tudományos presztízs, művészeti kiválóság, karizmatikus
vallási vezetői tekintély, sportvilág-klasszis, sztárjogászi elismertség stb.
fontos erőforrást jelenthetnek, és ha ezekből
egy nagyobb csoport formálódik a társadalmi dominálásért folyó
küzdelmekben, ennek van hatása, és bizonyos átrendeződést is ki tud
kényszeríteni ebben a dimenzióban. Ám a legátfogóbb és legkonvertálhatóbb
társadalmi erődforrást a pénz és az e feletti ellenőrzés jelenti. A modern
társadalmak szervezésében két átfogó integrációs mód emelhető ki. A pénz és
mechanizmusai az össztársadalom egyik átfogó integrációs mechanizmusát
jelentik, míg a másikat az állam általi tevékenység-szervezés adja. Ezért a
pénzen keresztül a legkülönbözőbb alrendszerekbe bele lehet nyúlni, és a belső
funkcionális értékelést még egy pótlólagos értékelés alá lehet vele vetni. Az
az embercsoport, mely a pénz működésének mechanizmusait nagyobb mértékben
uralma alá tudja hajtani, minden funkcionális alrendszerben egy pótlólagos
értékelést, mérést-szelektálást tud végrehajtani. Vagyis ahhoz, hogy a
funkcionálisan jól teljesítő ember valóban mint nagy tudós, művész,
sztárjogász, sportoló, zenész, újságíró stb. legyen elismerve és megkapja a
magasabb szintű működéshez a feltételeket, még a pénz felett rendelkező
domináns embercsoport értékelése előtt is helyt kell állnia. Ennek hatása pedig
abban jelenik meg, hogy a pénzhatalom felett rendelkező embercsoporthoz
alkalmazkodó tudósok, művészek, stb. révén az általuk biztosított erőforrások -
a tudáshatalom, művészeti-szellemi hatalom, médiahatalom, jogi hatalom stb. -
is a pénzhatalom erőforrásait bővíti. Ezért abból a célból, hogy ezek
alkalmazkodjanak a pénzhatalom embercsoportjainak érdekeihez, és a pénzben
megjelenő gazdasági erőforrás mellett ezek az erőforrások is tartósan
biztosítva legyenek uralmuk alátámasztására, a pénzhatalom hordozói még
alacsony profit, vagy kifejezett veszteség esetén is igyekeznek megjelenni a
tömegmédiumok tulajdonlásánál, az egyetemi és tudományos társaságok
finanszírozásánál, a mozihálózatok, koncerttermek, színházak, a könyvkiadók (és
főként a könyvterjesztő hálózatok) stb. működtetésében, sőt újabban - a katonai szektor privatizálása révén – a
katonai-biztonsági vállalkozásokban közvetlenül is.
Ha ezt az összefüggést a szem elé kaptuk, akkor a kettős
racionalitás elemzését is ki kell egészíteni. Polányi Károly kettős gazdaságra
vonatkozó tézisét továbbgondolva az előbbiekben eljutottunk a szubsztantív gazdaság
mellett a formális, piaci-pénzgazdaság elválasztásához, és láttuk, hogy az
elmúlt évtizedekben a pénzmechanizmusok és a piacracionalitás egyre újabb
alrendszerek párhuzamos szervezőjévé kezdett válni. Ez a fejlemény az 1990-es
évektől, a szovjet katonai-társadalmi blokk eltűnése óta egyedüli
világhatalommá vált Egyesült Államok nyomására drámaian felgyorsult a nyugati
világban és az ennek részévé vált Közép- és Kelet-Európában is. A
legkülönbözőbb szférák privatizálása, az egészségügy, az oktatás, a katonai
infrastruktúra stb. piaci szervezés alá állítása a pénz és a piac hatókörét a
legnagyobb mértékben megnövelte, és ezzel együtt a ’90-es évek közepétől
felgyorsulóan - szintén főként az Egyesült Államok politikai nyomásására - az
egyes országok pénzügyi önállósága feladásra kerül, és mindezek révén egy
egységes világpénzügyi mechanizmus fonja át mindinkább az európai és az
amerikai társadalmakat. Ennek révén a világ egészének szintjén a
pénzmechanizmusok felett döntő mértékben rendelkező embercsoportok hatalma a
korábbiakban elképzelhetetlen módon megnőtt. Ez észlelhetően magával hozta a
mindennapokban is, hogy a pénzhatalom körül szerveződő embercsoportok a többi
funkcionális alrendszerekben folyó tevékenységeket is keményebben és nyíltabban
értékelik saját hatalmi szempontjaikból is. Az addig nagy írónak számító író
művei, az ugyanilyen tudós könyvei eltűnnek a könyvterjesztő hálózatokból, ha
ezekből a pénzhatalom embercsoportjai érdekeik és véleményeik komolyabb mértékű sértését olvassák ki; az
addig nagy zenésznek elismert zenész, karmester kiszorul a hangversenytermekből
és a jól dotált hangversenyzenekarokból, koncertlehetőségekből, ha politikailag
a pénzhatalommal szembenálló táborhoz tartozónak vallja magát nyilvánosan; az
egyetemi professzor karriervonala, pályázati pénzekhez jutása veszélybe kerül ugyanilyen lépés esetén, és
még lehetne sorolni a példákat. A pénzhatalom csoportjai így az egyes
alrendszerek funkcionális teljesítményeit a saját hatalmi szempontjaik szerint
szelektálva előtérbe állítják, a szembenállókat elnyomják, az egyes
funkcionális szférákból kirekeszteni törekednek.
A vizsgálódóban a piacosítás kettős, ellentétes hatását
elemezve a déja vu érzése támad fel, és Max Weber száz évvel ezelőtti
elemzése idéződik fel a „szolgaság háza” létrejöttéről. Weber a tradicionális
struktúrák leépülése helyére lépő hatékony bürokráciát emelte ki ennél. Azt
írta, hogy miközben a hatékony szervezés és bürokratikus racionalitás a
társadalom egyes szektorait mind szélesebben átjárja és sok szempontból jólétet
teremt, addig a mindent eluraló igazgatási apparátusok a társadalom egészében a
„szolgaság házát” teremtik meg. Nos, az 1900-as években szélesen kibomló
politikai demokrácia részben orvosolta azt, amitől Weber tartott, de a most
terjedő – és épp az állami szervezést illetve a demokráciát háttérbe toló -
piacosítás egy újfajta uralmat hoz létre a pénzoligarchia középpontba
kerülésével. És mivel a pénzoligarchia nem a hagyományos nemzeti társadalmak
szintjén, hanem a nyugati civilizáció egy milliárdos embertömegének egészében
szervezi meg uralmát, a piacosítás és a pénzhatalom hatósugarának növelése
egyre inkább a világ egészét uraló nyugati civilizáció központi problémájává
válik.
Összegződve tehát a piacosítás egy újfajta világuralmat
alakít ki, a nagy pénzközpontokat ellenőrző embercsoportok világhatalmát,
legalábbis a nyugati civilizáció egészét értve ezalatt. A piacosításnak és az
ezzel létrejövő kettős racionalitásnak erről az oldalát sem szabad figyelmen
kívül hagyni.
4. Új
uralmi rend
Vannak domináns társadalmi csoportok az 1989-es
rendszerváltás óta is, és vannak a hatalomtól rendszeresen távoltartott,
alárendelt csoportok is - a többpártrendszer és a politikai váltógazdaság
intézményesítése ellenére is. Az új rendszer leírására használt olyan
megnevezések, mint „posztkommunizmus”, „posztszovjet” korszak csak ezt jelzik,
hogy mit hagytunk ott, de azt nem, hogy most mi van. Az új politikai rendszer
megnevezésére használt „jogállam” kifejezés pedig a mindennapi tapasztalatok
alapján is nyilvánvalóan csak féligazságot ír le. Ti. a hatalom birtokosai az
esetek többségében az előre rögzített szabályok keretei között működnek ugyan,
de ez egyrészt letakarja azt, hogy az esetek tekintélyes részében a hatalom
birtokosai félre söprik e szabályokat, másrészt elfedi azt a tényt, hogy egy
sor rögzített hatalmi struktúra privilegizált helyzetben tart bizonyos
embercsoportokat, míg másokat rendszeresen elnyom.
A mindennapi tapasztalatok és a
nyugati világban folyó hatalomgyakorlásról szóló rendszeres leírások alapján
fel lehet állítani a tézist, hogy Magyarországon és a többi volt állampárti
rendszerben a korábbi uralmi rendből nem a „szabadság birodalmába” léptünk be,
hanem egy új uralmi rend keretei közé. A feladat így az, hogy félretolva az ideológiai
célú felületi címkéket (jogállam, emberi jogok stb.) tartalmilag nézzük meg,
hogy a korábbi állampárti uralom jellemzői helyére milyen változásokat hozott
létre az új uralmi rend.
4.1. Az új uralmi rend az erőszak
minimumán
Kiindulópontként két jellemzővel írhatjuk le az új uralmi
rend hatalomgyakorlását, mely alapvetően eltér az állampárti
hatalomgyakorlástól. Az egyik jellemző abban áll, hogy miközben a társadalom
alapvető uralmi szerkezetét kivonja a változtatás lehetősége alól, a többé-kevésbé
rögzített határok között kisebb opciókat, alternatívákat a többpártrendszer
keretén belül a sokmilliós választói kör döntésére bízza. Ezzel szemben az
állampárti uralom uralkodó csoportja a legapróbb változtatás nyílt megvitatását
és megvalósítását is megakadályozta. Az új uralmi rend másik jellemzője az
erőszak visszavétele, és az, hogy a fennálló hatalmi szerkezet stabilizálását
csak kisebb mértékben oldja meg erőszakkal, és inkább sűrű kommunikációs,
tudati befolyásolási struktúrák kiépítését állította a nyílt erőszak helyére.
Ez utóbbi változás révén közvetlenül kevésbé a rendőrség és más
erőszak-apparátus fontos az uralkodó csoport számára – végső soron persze ezek
is - mint inkább a tömegkommunikációs mechanizmusok és az általános társadalmi
tudatot formáló szellemi szektorok ellenőrzése illetve uralmi célú
felhasználása.
Fontos, hogy a két leírt alapjellemzőt együtt vegyük
szemügyre, mivel csak így tudjuk megragadni megfelelően a tudati-kommunikációs
szektorok ellenőrzését ebben a rendszerben, hisz az állampárti időkben is
ellenőrizték ezeket a szektorokat. Abban az uralmi rendszerben a fennálló
legkisebb változtatását, illetve ennek nyílt megvitatását az eszkalálódó
robbanás elő-fázisaként fogták fel, és kezdettől az ilyen részletes ellenőrzésre
alapozták a rendszer fenntartását. Így akár titkosszolgálati eszközökkel is a
legkisebb változtatási tervek feltárását, és ennek megakadályozást helyezték a
középpontba. Ezért bár volt szigorúan ellenőrzött tömegkommunikáció az
állampárti uralom idején, de maga a tömegkommunikáció léte egy állandó veszélyt
jelentett az uralom számára. A totális ellenőrzés megvalósítása nagy
erőbevetést jelentett az uralkodó csoport számárára, így a mai állapotokhoz
képest magát a tömegkommunikációt is csak csenevész formában engedték
kifejlődni, és az kevés szálon folyt. Az új uralmi rend ezzel szemben csak a
hatalmi szerkezet alapjainak sérthetetlenségére vigyáz, és kisebb részletek
vitáját, illetve gyakorlati realizálást nem gátolja meg. A politikai
váltógazdaság kereteiben e korlátozott változatási lehetőség nyert
intézményestést, sőt még a hatalmi szerkezet alapjait támadó csoportokat is
csak részben fenyegeti a nyílt erőszak alkalmazása, sokkal inkább a
marginalizálásukkal hárítja el veszélyüket az új uralkodó rend. A kiépített
véleményformálási csatornákon, az ellenőrzés alatt tartott televíziós
hírmagazinok, talk-shaw-k, humorba csomagolt lejárató műsorok stb. és az uralmi
rendhez konformizált írott sajtó hírei, publicisztikája révén biztosítani
tudják, hogy a hatalmi szerkezet alapjait is megkérdőjelező politikai
törekvések, mint extrém és viszolyogtató szélsőségek veszélytelenek maradjanak
a parlamenti választások folyamán, és nagyobb tömegbázis még a megvitatás
szintjén se foglalkozzon e törekvésekkel. Sőt már azok a politikai pártokkal
szemben is használják ezeket az eszközöket, amely reálpolitikusan belátja a
hatalmi alapszerkezethez való alkalmazkodás kényszerét egy fokig, de azért
érezhetően opponálja a nemzetközi pénzoligarchia további térnyerését.
Az állampárti időkhöz képest,
amikor egy új napilap vagy hetilap alapítása csak a legmagasabb politikai
vezetői kör alapos belső megfontolása és engedélye alapján volt lehetséges - és
az engedély után az új lap teljes körű központi ellenőrzésének kiépítésére
került sor -, ma az uralkodó rend formálisan semmi akadályt nem állít ilyen
lépések elé. Ha az uralkodó pénzügyi tőkéscsoportokon túli, velük rivalizáló
vállalkozói csoportok biztosítják az ilyen alapításhoz szükséges néhány
százmilliós összeget, szabadon lehet alapítani új lapokat. Azonban, ha a
hatalmi szerkezet alapjait kezdi megkérdőjelezni az ilyen új sajtótermék, akkor
a hirdetések bojkottját szervezik meg ellene, és ha ezt is túléli, akkor a
terjesztését igyekeznek korlátozni, majd a lap munkatársainak szakmán belüli
lejáratását végeztetik el médiabirodalmuk segítségével. A könyvkiadás esetén
még inkább ez a helyzet. Könyvet kiadni szinte bármit lehet az új uralmi
rendben. Ám a könyvterjesztő hálózatok nagyon nagy részének ellenőrzés alá
vonásával el tudják érni, hogy csak alig egy-két „kalóz” könyvesbolt árulja a
számukra ellenséges műveket. Így e könyvekről a társadalom alig egy-két
százaléka szerez tudomást. Ugyanez van a könnyű zene és a zene más területén.
(A könnyűzene azért fontosabb az uralmi rend ellenőrzése szempontjából, mert a
szűk körű komolyzenei táborral szemben ez a populáris zene milliókat érhet el,
és így ez veszélyesebb hatásokat produkálhat az uralkodó csoport számára.) Azok
a zeneszerzők, zenészek, akik az új uralmi renddel szembenálló politikai tábor
mellett állnak ki nyilvánosan, rövid idő alatt kiszorulnak a fellépés
lehetőségéből, és a hangversenytermek, a koncertcsarnokok és a művelődési
központok bezárulnak előttük. Lemezt adhatnak ki az új uralmi renddel
szembekerült zenészek is, mert kis kiadók szabadon működhetnek, de a zenéjük
terjesztése nemcsak a közvetlen fellépésben korlátozott, hanem a kereskedelmi
csatornákat szinte teljes mértékben ellenőrző uralkodó csoport tiltó listára
helyezése miatt is. A zene sugárzására szakosodott kereskedelmi rádiók -
miközben laza beszélgető műsorokon és humorba csomagolt kommentálásokon
keresztül nyílt véleményformálás folyik a zeneszámok között - a legnagyobb
mértékben bojkott alá veszik az uralkodó csoporttal szembekerült zenészek
lemezeit. (Lásd pl. Vikidál Gyula vagy Szörényi Levente számainak
„gyakoriságát” a kereskedelmi adókon….).
4.2. Az új uralmi rend birtokosai
Ha valaki az előbbi elemzéseket olvasva a marxi elmélet
egyes jellemzőit véli felfedezni ezekben, túl sokat nem fog tévedni. A társadalom
működésében uralkodó réteget és alárendelt/elnyomott társadalmi csoportokat
megállapító elemzés - ha akarja, ha nem - a marxi társadalomelemzés lényegi
pontjait ismétli meg. Ezt vállalva csak azt kell hozzátennem, hogy számomra a
funkcionalista rendszerelmélet társadalomképe is fontos maradt. Ez pedig azt
emeli ki, hogy a társadalmat és egyes szektorait az uralom, az erőszak és a
tudati manipulálás mellett a funkcionális teljesítmények szempontjából is
mindig elemezni kell. Az állampárti rendszert az utóbbi szempontból szemlélve
azt lehet mondani, hogy ez a rendszer a funkcionális teljesítmények alacsony
foka miatt omlott össze. Ezzel az alacsony teljesítményével képtelennek
bizonyult arra, hogy felvegye a nyugati tőkés uralmi rend társadalmaival a
katonai-ipari versenyt.
Visszatérve azonban a marxi elmélet funkcionalista nézőpont
mellé történő beemeléséhez, egy fontos változtatást kell végrehajtani a marxi
elmélet tézisein. Marx és utána a marxisták a társadalom uralkodó osztályának a
termeléssel azonosított gazdaság ellenőrző csoportját, a termelő eszközök
tulajdonosait tartották. A termelés feletti uralom révén válik e nézet szerint
az össztársadalom uralkodó osztályává ez a csoport. Ezt a tézist már az 1900-as
évek elején igyekezett átalakítani a német Rudof Hilferding, és a termelőtőke
felett uralomra jutó pénztőkés csoportok középponti szerepéről beszélt.
(Nyomában Magyarországon például a történész Ránki György mutatta ki
tanulmányaiban, hogy milyen széles körben uralta a nemzetközi hátterű banktőke
az 1800-as évek végétől a hazai ipari és mezőgazdasági szféra vállalatait: lásd
Ránki 1985). Igazi eltolódást a marxi kiindulópontoktól azonban Polányi Károly
kettős gazdaságra vonatkozó tézisével lehet megtenni. Ő ugyanis külön
választotta - Carl Menger osztrák közgazdász nyomán - a termeléssel azonosított
szubsztantív gazdaságot a piacgazdaság mechanizmusaitól, ez utóbbit formális
gazdaságnak nevezve. Ez a kettéválasztás felszabadítja az utat annak
észleléséről, hogy a piaci mechanizmusok nem egyszerűen a termelés
megkettőzését jelentik - noha eredetileg a termelés szervezésében alakultak
ezek ki - hanem a legkülönbözőbb társadalmi szektorok (tömegkommunikáció,
sportszféra, művészeti szektorok, egészségügy, oktatás, katonai szféra stb.)
szervezésébe is benyomulhatnak. A piacosítás terjedésével pedig a pénzügyi
tőkéscsoportok uralma tudja felváltani egyre inkább a valamikori
mezőgazdasági-ipari tőkéscsoportok uralmát. Hilferding valamikori tézise a
pénzügyi tőke uralmáról így radikalizálódik, és ebben a formában jobban
visszaadja a mai realitást az új uralmi rend vonatkozásában.
Szemben azonban az ipari-mezőgazdasági tőkéscsoportok
szerveződésével a pénzügyi tőkéscsoportok nem a hagyományos nemzeti
társadalmakban szerveződnek, hanem a nyugati civilizáció egészében. A jórészt
az Egyesült Államokban és a londoni City-ben székelő legerősebb bankárcsoportok
és innen szervezett kihelyezett további központjaik az elmúlt száz évben átfogó
világpénzügyi ellenőrzést tudtak fokozatosan kiépíteni, és a tömegkommunikációt
illetve az e körüli szellemi szektorokat az előbb vázolt módon - az
egyes országokban kisebb-nagyobb fokban - ellenőrzésük alá tudták vonni. Ez az
uralom jelent meg a szovjet blokk és az állampárti rendszerek bukása óta
Közép-Kelet-Európában is, és ez az, ami itt az új uralmi rendet jelenti.
Fontos kiemelni, hogy ez az uralmi rend létezik az amerikai
és a nyugat-európai országokban is. Ám a nyugat-európai országokban a globális
pénzoligarchiával szemben a helyi tőkéscsoportok és az általuk ellenőrzött
részek a tömegmédiumokból illetve a szellemi intézményekből komolyabb ellenerőt
képeznek. (Lényegében a politikai törésvonalak közül az egyik legfontosabb erre
a szembenállásra szerveződik ott is.) Az új közép-kelet-európai
piacgazdaságokban azonban a globális pénzoligarchia szélesebben megszerezte a
gazdasági erőforrásokat és velük a tömegmédiumok illetve a szellemi szektorok
ellenőrzését. Itt sokkal gyengébbek a globális pénzügyi csoportokkal
ellenerőként szembeszállni képes helyi tőkéscsoportok. A globális pénzoligarchia hatalmát, az új
uralmi rendet így nálunk és a többi közép-kelet-európai országban erősebben
lehet észlelni a mindennapokban, mint a nyugat-európai országokban.
Nem vitás, hogy ez az
uralmi rend kevésbé erőszakos és elnyomó, mint azt az állampárti rendszerben
megéltük. A társadalomszervezés ereje is jóval hatékonyabb most, mint az
állampárti rendszerben volt. Mindezek ellenére, ha más eszközökkel és utakon
is, de az uralom léte és az alárendeltség, az elnyomás tényei mindennap érezhető
az új rendben is. Ma már csak mosolyogni tudok, ha visszatekintek saját
önmagamra a rendszerváltás utáni eufóriában, és a plurális tömegmédiumok és a
szabad választások létrejöttét, mint a szabad társadalom megvalósulását éltem
meg. Az igazán vak azonban az, aki az elmúlt tizenhárom év tapasztalatai után
is naivan „jogállami forradalomról” és a szabadság eljöveteléről beszél a
rendszerváltással kapcsolatban.
Irodalom
Coston,
Henry (1989): Les financiers qui menent le monde. Nouvelle édition corrigéé et
augmenté
illustré par Chard. Publications Henry
Coston. B. P. 92-18, 75862 Paris Cedex 18.
Drábik
János (2002): Uzsoracivilizáció. A kamatkapitalizumus új világrendje. Gold
Books.
Budapest.
Epp,
Charles (1998): The Rights Revolution. Chicago-London. Chicago University
Press.
Habermas,
Jürgen (1981): Theorie des kommunikativen Handelns. Suhrkamp, Frankfurt am
Main.
Hilferding,
Rudolf (1959): A finánctőke. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. Budapest.
Huntington,
Samuel (1997): A civilizációk összecsapása. Európa Kiadó. Budapest.
Lowi, Theodore J./B. Ginsberg (1999): Politics by Other
Means. Politicians, Prosecutors and the
Press from
Watergate to Whitewater. Revised and Updated Edition. W. W. Norton and
Company. New
York-London.
Luhmann, Niklas (1994): Zum Begriff der Sozialen Klasse.
Giuffré Editore. Milano. 78.p.
Luhmann,
Niklas (1997): Archimedes und wir. Merve Verlag. Berlin. 166.p.
Pokol
Béla (1984-85): A modern tőkés állami beavatkozás természetének megértéséhez.
Szociológia
1984-85/1-2. 99-114.
Kiadó Budapest.
Sarat/Scheingold, eds.(1998)
Cause Lawyering. Political Commitments and
Professional Responsibilities. New York.
Oxford Univ. Press.