Pokol Béla
A jog elkerülésének útjai. Mediáció, egyezségkötés
Az emberek között és az emberek közösségei között viták és feszültségek
vannak, ezek sokszor konfliktusokat okoznak, és e konfliktusok egy része jogi
vitává válik. A jogszociológiai kutatások egyik területe annak elemzése, hogy milyen
típusú konfliktusok esetén valószínű a jogi vitává válás, illetve, hogy a
jogon keresztüli, bíróságok általi konfliktusmegoldás mellett, milyen más
megoldási utak jöhetnek még számításba, amelyek elkerülik a bírói út
igénybe vételét? E kutatások egy további területét jelenti annak elemzése, hogy
ha nem is kerülik el a konfliktusok jogi vitává alakítását, de legalább a
bíróság előtti pert végig vitelét félbehagyják, és egyezséget kötnek. Ez
utóbbiba tartozik annak vizsgálata, hogy a perek hány százalékában kötnek
egyezséget, és így a jog "kemény igénybevételét", a bírói ítélettel
végződő perbefejezést kerülik el. Illetve ennek másik oldala, hogy még
keményebben ragaszkodva a konfliktus jogi végigharcolásához, a perek hány
százalékában nyújtanak be fellebbezést, vagy még tovább, felülvizsgálatot az
elsőfokú ítéletek ellen? Országonként nagy eltérések vannak ezekben a
kérdésekben, így a következőkben összehasonlító módszerrel igyekszünk az itteni
összefüggéseket feltárni.
1.
A
konfliktustól a jogi vitáig
Nem minden konfliktus kerül bíróság elé, ezt külön vizsgálat nélkül is
meg lehet állapítani, de ha e téren pontosabb adatokat akarunk feltárni, akkor
csak rendszeres empirikus felmérés adhat pontos képet erről. Az 1970-es évek
végén egy német jogszociológiai vizsgálat erről kívánt megalapozott ismereteket
nyerni, és ezért a fogyasztóvédelmi, a munkaügyi és a lakásbérleti kérdések
területén egy kutatást folytattak le (lásd Falke/Gessner 1982:290-297). Öt évre
visszamenőleg megvizsgálták egy reprezentatív
mintát alapul véve, hogy a felmerült, jog útra terelhető konfliktusok
milyen úton oldódtak meg, és a következő képet kapták. A konfliktussal érintettek
mintegy egyharmada semmit nem tett, eltűrte és nyitva hagyta a konfliktust; kb.
a fele megkereste a konfliktust okozó szembenállót, és megbeszéléssel próbálta
meg tisztázni a konfliktust; ezek közül mintegy 15-25% még felkeresett egy
(fogyasztóvédelmi, munkavédelmi stb.)
tanácsadási helyet, amely az adott konfliktus megoldására hivatott; ez
utóbbi körből mintegy 5-12% rész még egy jogi tanácsadási helyet is felkeresett
sérelmével, és végül az összes sérelmet szenvedett 3-7%-a ment el a bírósági út
igénybevételéig (Falke/Gessner 1982:291). Az eltérő jellegű konfliktusok és
sérelmek persze más arányt is adhatnak a mindenkori teljes konfliktustömeg és
az ebből bírói út elé kerülő esetek száma között, de az itteni 3-7% mutatja,
hogy csak egy kis töredéket jelent a konfliktusból jogi vitává váló esetek
száma.
Ha közelebbről szemügyre kívánjuk venni, hogy a konfliktusok mely
típusai esetén valószínűbb a jogi vitává válás, és e viták bíróság elé
kerülése, akkor három dimenzióban érdemes kialakítani konfliktus-tipológiát. Az
első dimenzió azon nyugszik, hogy a konfliktusba kerültek egyszeri vagy tartós
kapcsolatban vannak-e; a második dimenzió már a tartós kapcsolaton belül arra
vonatkozik, hogy a felek közötti kapcsolat inkább a mellérendeltségen, vagy inkább
az alá-fölé rendeltségen nyugszik-e; és végül a harmadik dimenzió a tartós
kapcsolaton belüli konfliktusokat az által különíti el két részre, hogy az
egész személyiség érintve van-e a kapcsolatban (pl. a családtagok között vagy a
szomszédsági kapcsolatban levők között) vagy csak egy szereppel, pl. mint egy nagy hivatali szervezeten belüli
munkatársak közötti kapcsolatban.
E három dimenziós tipológia alapján az egyes konfliktus-típusokhoz
kapcsolódó konfliktusmegoldásokról a következő képet lehet adni. Az egyszeri
kapcsolatban keletkezett kapcsolatban keletkezett konfliktusoknál valószínűbb a
vita bírói útra terelése, és a vita pusztán csak az alapvető jogi
normasértésekre vonatkozik ilyenkor. A tartós kapcsolatban levők konfliktusa
esetén az alapul fekvő jogi normák mellett a további csoportnormák megsértése
is felmerül, illetve a tartós kapcsolatban levők érdekeinek mérlegelése is, így
itt a konfliktus jogi vitává "keményítése", és a bírói ítéletig végig
vitele a pernyerés és a pervesztés mellett az egész kapcsolatot tönkre teheti,
ami a per kimenetelétől függetlenül mindkét fél számára veszteségeket okozhat.
Itt tehát a jogi vita elkerülése inkább valószínű. A második dimenzióban a
tartós kapcsolaton belüli hatalmi hierarchia léte a konfliktusba kerültek
között inkább a jogi vitává transzformálás elkerülését valószínűsíti, ezzel
szemben a mellérendeltségben levők esetén nagyobb a valószínűség a jogi útra
terelésre. Végül a harmadik dimenzióban az egész személyiséget érintő
kapcsolatban levők konfliktusa kevésbé alkalmas a bírói útra terelésre, mint a
pusztán egy-egy szereppel kapcsolatban levő konfliktusa esetén. Az első ugyanis
olyan széles és diffúz életviszonyokban keletkezik (például két rokon között)
amely egy sor jogi és nem jogi normát, szokást, érzelmi alapokat stb. érint,
melyek a bírói útra terelve csak leszűkítve így eltorzítva kezelhetők. Ezzel
szemben a speciális szerepben érintkezők között (pl. egy háziorvos és betege
között) a normák pontosabban körül vannak írva, és vita esetén csak ezek vizsgálata
szükséges. Így a jogi útra terelés esetén kezelhetőbb ez a konfliktus, és
mindkét fél számára elfogadható és racionálisan belátható bírói ítélet
születhet a vita megoldására (Rottleuthner 1982:146-148).
A különböző konfliktus típusokra a jogszociológiában négy fő
konfliktus-megoldási utat szoktak elkülöníteni: 1. A konfliktusban álló felek
közvetlen tárgyalását; 2. Egy harmadik fél bevonását mint a tárgyalásos
megegyezés közvetítőjét (mediátor); 3. A harmadik verzió, amikor a vitába
bevont külső-semleges személy nemcsak közvetíti a felek megegyezését, hanem
felhatalmazzák a felek, hogy hozzon kötelező döntést a vitában, és vállalják,
hogy ennek alávetik magukat (arbitrátor vagy magyarosabb kifejezéssel
választott bíró); 4. végül a negyedik verzió a vita állami bíróság elé vitelét
jelenti, ahol a bíró dönt. A négy fő út tehát a tárgyalás, a mediálás, a
választottbírósági eljárás (arbitrálás) és végül a rendes bírói úton az
ítélkezés.
Mint látható volt, a különböző típusú kapcsolatokban keletkező
konfliktusok természete jobban az egyik vagy a másik konfliktus-megoldási utat
valószínűsíti, de érdemes rendszeresen is megnézni, hogy milyen jellemzőkkel
írhatók le az egyes megoldási utak
1.
Ha tárgyalás,
mediálás, arbitrálás, ítélkezés vonalán haladunk a konfliktus-megoldási utak
jellemzésénél, akkor az első jellemző az, hogy ezen a vonalon haladva egyre növekszik
a megoldási út formalizáltsága. A teljesen formátlan tárgyaláshoz képest a
mediáció már némileg formalizáltabb, mert egy harmadik felet már bevontak a
vitába, de még formalizáltabb az arbitrálás, ahol a választottbíróság már
rögzített eljárási szabályok betartása mellett dönt, és végül a bírói ítélkezés
a legformalizáltabb. Ezért ha például egy egész személyiséget involváló
rokonsági vagy szomszédsági vitáról van szó, ahol a vita legtöbbször a másik
fél motívumainak félreértése, és ehhez érzelmi gyűlölködés felépülése is
társul, akkor egy formalizált bírói eljárás nem alkalmas a konfliktus igazi
megoldására. Ezzel szemben az alig formalizált mediációs eljárás jobban fel
tudja tárni a konfliktus kialakulásában - mindkét fél jelenléte mellett tartó
kommunikációban - a másik fél mozgató
rugóit, és így érthetőbbé teszi mindkét fél számára a teljes helyzetet,
ezzel pedig automatikusan sikerül a konfliktus enyhítésének elérése is. (Míg
bírói eljárásban és bírói ítélet után sokszor pl. a tartós rokoni kapcsolat
teljes elhidegülése jön létre.)
2.
A tárgyalás,
mediálás, arbitrálás, ítélkezés vonalán haladva másrészt a vitamegoldás
egyre inkább kicsúszik a felek kezéből, és egyre inkább a külső harmadik
résztvevő kezébe kerül át. Ezzel szemben visszafelé haladva a felek inkább
megtartják a vita menetét saját rendelkezési területükön. Ezt különösen azért
fontos látni, mert tartós kapcsolatban állók esetén érdemesnek tűnik először
saját rendelkezési területen megkísérelni a megoldás létrehozását, és csak ha
ez kudarcot vallott, célszerű átadni a vita megoldását külső döntőknek.
3.
Egy következő
jellemzőt mutat a tárgyalás, mediálás, arbitrálás, ítélkezés vonalán
előrehaladva, hogy egyre inkább normaorientált lesz a vita elintézése,
míg visszafelé haladva inkább számba jön a felek közvetlen érdekeinek sokasága,
és ezek is befolyásolni tudják a vita megoldását. Vagyis míg az előbbi vonalon
haladva inkább absztrakt normáknak megfelelő döntés születik, addig visszafelé
haladva inkább konkrét érdekmérlegeléseknek lesz megfelelő a vita megoldása.
4.
Egy következő
paraméter az előbbi vonalon előrehaladva abban áll, hogy csökken a
tárgyalási pozícióban a mérlegelés, addig visszafelé haladva egy sor dolog
bevonható mérlegelésbe, és ez növeli a tárgyalási pozíciók terjedelmét
(Falke/Gessner 1982: 292).
2.
A bírói
út elkerülése: mediálás és arbitrálás
Az eddigiekben már felmerült, hogy a tartós viszonyokban milyen
hátrányokat hoz - még pernyerés esetén is - a konfliktus jogi útra terelése.
Ennek felismerése késztetett - először a vállalkozói-üzleti szférában - már az
1900-as évek elejétől arra, hogy a rendes utat kikerülve választottbírósági (arbitrációs)
úton igyekezzenek rendezni a felmerült vitákat, és ez mind Európában, mind az
Egyesült Államokban egyre bővülőbben terjed a vállalkozói szférán túl is
(Kotzorek 1987; Böckstiegel 1992; Wolfgang 1997). E mellett az 1920-as évektől
a viták elintézését még inkább a felek kezében meghagyó formaként alakult ki a
mediálás intézménye. Az arbitráláshoz képest a fő különbség itt abban áll, hogy
míg az arbitrátor ("választott bíró") maga dönt a felek vitájában,
addig a mediátor csak segítséget nyújt a felek közötti tárgyalási-megegyezési
folyamathoz, de a döntés, a megoldás kialakítása a felek és ügyvédjeik kezében
marad. A semleges mediátor tárgyalásvezetési rutinja, a felek közötti
pszichikai ellenállások szakszerű leépítése, a két fél pozícióiban a rejtett
oldalak feltárására irányuló kérdések feltevése sokszor a legelkeseredettebb
ellenfelekből is tárgyalóképes partnereket tud formálni, ami külső közvetítő
nélkül lehetetlen lenne(lásd ennek elemzését: Marsch 1999).
Miután szűkebb körökben mindkét, bírói utat elkerülő
konfliktus-megoldási út kipróbálásra került, és ismertté váltak alkalmazási
előnyei, egy sor további területen kezdtek elterjedni ezek. A választott bírói
út ugyan megmaradt az üzleti-vállalkozói szféra és a szervezetek vitáinak a
területén, de a mediációs eljárás a teljes magánjog vonatkozásában - illetve
kisebb bűncselekmények esetén néhány országban még a büntetőjog területén is -
alkalmazásra került. A mediálás intézménye az 1970-es évekig csak az Egyesült
Államokban volt ismert, de az elmúlt évtizedekben ez sor európai országban is
terjedni kezdett. A jelzett előnyök mellett ebben az is közrejátszott, hogy a
jogi viták számának radikális kibővülésével a bíróságok egyre leterheltebbé
váltak, és a tehermentesítés egyik útjaként karolták fel a viták mediációs
eljárás felé terelését. Nem véletlen, hogy a mediációs eljárás épp az Egyesült
Államokban alakult ki. Itt ugyanis a kétszakaszos perszerkezet intézményesen
elkülöníti az első szakaszban ("pre-trial") a bíró előtti tárgyalástól
a felek tárgyalás-előkészítő összejövetelét. Formailag ugyan ebben a szakaszban
csak a bizonyítékok és a bizonyítási eszközök prezentálása folyik mindkét fél
részéről, és ezzel a szemben álló felek
jogi pozícióinak tisztázása, de ez spontán módon lehetővé teszi az "egymás
közt" folyó informális egyeztetéseket is a felek és ügyvédjeik között
(Wagner 1998:836-846). Amellett, hogy ez a perszerkezet megnöveli az
egyezségkötés gyakoriságát és a bírói eljárás ítélet nélküli befejezését,
kialakította annak lehetőségét, hogy eleve ne is kezdjék el a bírói eljárást,
hanem a pert magát elkerülve igyekezzenek egy közvetítő bevonásával
megállapodni. A bírói eljárások tömegessé válásával és a pertartamok alapos
meghosszabbodásával pedig csak további ösztönzést kapott ez az új konfliktus-megoldási
forma.
A mediáció intézménye két fő úton terjedt az elmúlt évtizedekben. Az egyik utat az alulról induló,
"civil-szervezeti" szerveződések jelentik, és erre lehet példa a San
Francisco-ban 1977-ben létrejött Community Board intézménye, amely a bírói
eljárások hosszúsága és a perek elidegenedett jellegének kritikájából nőtt ki
(Nacsády 1998:298-304). Családjogi, szomszédjogi és munkajogi vitákban lehet
ide fordulni, de a büntetőjogi ügyeket jelzi, hogy pl. az egyik vitájuknál a
hosszú idő óta haragos viszonyban levők egyike eltörte egy doronggal a másik
kezét, és ez bírói útra kerülve már komoly büntetési tétellel járt volna, de
itt egyszerű szomszédjogi vitaként oldódott meg. Nagy propagandával
terjesztették a bírói eljárást elkerülő mediációs intézményt, és az 1990-es
évek végére már 20 irodájuk volt az egész San Francisco területén, és ezekben
évente 20-22 ezer ügyet vitattak meg, melyek e nélkül a bírósági ügyek számát
növelték volna (Nacsády 1998:303). Az ilyen kezdeményezések sokasága mellett
egy idő után az állami törvényhozási úton is terjedt a mediáció, és az 1970-es
évekre az Egyesült Államok több tagállamában kötelezővé tették a magánjogi
perek előtt a mediációs eljárás igénybevételét, és csak ennek sikertelensége
esetén fogadnak el azóta keresetindítást a bíróságok (Röhl 1982:16-17).
Pennsylvaniában már 1952-től kötelezővé tették ezt, és az itt felhalmozódott
tapasztalatok nyomán léptek ebbe az irányba a többi tagállamban.
De az amerikai példa nyomán az európai kontinensen is terjedni kezdett
a mediáció intézménye, és először a krónikusan hosszan tartó perek hazájában,
Nagy-Britanniában vezették ezt be 1979-ben. Itt száz font (kb. 50 ezer forint)
értékplafon alatti vitákban tették kötelezővé a mediáció igénybevételét a bírói
eljárás megindítása előtt, de egy sor nagyvárosban spontán módon itt is
létrejöttek olyan civil szervezetek, melyek már korábban mediációs eljárásokat
szerveztek, és magasabb összegű vitáknál is igénybe lehet ezeket venni
(Shetreet 1982:115). A németeknél az 1990-es évek végére következett be áttörés
ezen a téren, és egy szövetségi szintű törvény lehetővé tette a tartományok
számára, hogy 1.500 márka (kb. 200 ezer forint) érték alatt, illetve
szomszédsági vitákban és becsületsértési ügyekben kötelezővé tegyék a felek számára az előzetes mediációs eljáráson
a megegyezés megkísérlését. A tartományok törvényhozásai azóta egymás után
fogadják el azt ezt megvalósító törvényeket és lassanként az egész Németország
területén megvalósul ez (lásd a bajor és a baden-württembergi megoldásokhoz: http://www.bayern.de/SchlichtungsG.html
és a http://www.troeger-wuest.de/texte/schlichtung.html
), de az általános és kötelező jellegű
mediációval szemben kritikák is megfogalmazódtak (lásd Rottleuthner 1996). Az osztrákoknál szintén terjed a mediációs
eljárások gyakorlata, és a széleskörű elterjedtség nyomán a '90-es évekre
bevetté vált a szerződések egy részében, hogy - a választott-bíróságra utaló
klauzula mintájára - mediációs
klauzulát foglalnak a szerződésbe, melyben vállalják a szerződő felek, hogy
vita esetén csak az előzetes mediációs eljárás sikertelensége után fordulnak
bírósághoz (Dévényi 1999:21-23).
Ilyen előzmények után Magyarországon az 1990-es évek közepétől
figyelhetők meg törekvések a mediáció intézményének meghonosítására (lásd ennek
bemutatására: Anka/Bóka 2000; Bándi 2000) A törekvések nálunk is két vonalon
figyelhetők meg, a civil szervezeti illetve az ügyvédi irodák általi mediációs
szervezkedések útján és az állami törvényhozás általi intézményesítés útján. De
e két út történetileg egymás után jött létre, és jól megfigyelhető a mediáció
hazai intézményesítésénél egy kívülről ösztökélt kezdő szakasz. A kezdetet
ugyanis rögtön a 89'-es rendszerváltás utáni első években az amerikai Federal
Mediation and Conciliation Service európai missziós tevékenysége jelentette,
amely mind nálunk, mind Romániában nagy összegeket fordított a mediációs eljárások
reklámozására, illetve ösztöndíjakat és kezdeti finanszírozást is adott a
magyar mediációs bázis első egységeinek kiépítéséhez (lásd Lovász 2001:32-33).
Ez a szervezet hozta létre a Partners Hungary néven az első magyar mediációs
szervezetet, és azóta is pénzügyileg támogatja ennek reklámját és terjesztését.
Ennek révén alakult meg a munkajogi viták területén a Munkaügyi Közvetítő és
Döntőbírói Szolgálat, igaz az elmúlt hat évben - miközben évente 10-12 ezer
munkaügyi peres és nem-peres eljárás fut le - csak 178 ügyük volt, tehát nem
igazán tudott elterjedni. A kezdeti sikertelenség ellenére néhány ügyvédi iroda
üzletet látott a mediációs tevékenységben, mert az interneten az ezredforduló
óta egyre-másra jelennek meg az ügyvédi irodák mediációs ajánlkozásai (lásd pl.
az Eörsi és Társa Közvetítő Kft. Reklámját az interneten, illetve a Jogi
Fórumben interjít Eörsi Mátyással: Vikman 2001). E kezdetek után 1999-ben egy
országgyűlési határozat írta elő az igazságügyi tárca számára, hogy dolgozza ki
a szabályozást a mediációs eljárások bevezetésére (lásd 102/1999. (XII. 18) OGY
hat.). Egy szűkebb területen, az egészségügyi szférában a műhiba perek
elkerülése érdekében már 2000 végén megjelent az egészségügyi mediációs eljárás
törvényi szabályozása, és a tervek szerint 2003-ra az itteni megoldások
kerülnek kiterjesztésre az átfogó magánjogi szférára. Nézzük meg közelebbről a
magyar mediációs eljárások jellemzőit, és ennél az egészségügyben már törvényi
szinten szabályozott eljárást vegyük alapul, feltételezve, hogy az itteni
megoldások logikáját viszik tovább az átfogó jövőbeli szabályozásban is.
Az első kérdés a mediációs eljárásnak a bírói eljáráshoz való viszonya
jelenti. Erre három eltérő rendszert lehet találni. Az egyiket a francia
megoldás jelenti, ahol az 1990-es évek elejétől vezették be átfogó jelleggel az
összes magánjogi pert érintően, hogy a bíró felfüggessze a pert három hónapra,
és egy mediátor bevonásával a felek számára lehetővé tegye, hogy
"kivigyék" a vitájukat egy magánintézményhez mediációs eljárásra
(Wagner 1998:836-846). Ez tulajdonképpen annak belátásából alakult ki, hogy
hiába írják elő a legtöbb országban a polgári perrendtartások, hogy az ítélet
megszületésig a felek bármikor egyezséget köthetnek, ha a felek lemerevedett
álláspontjai ezt spontán módon nem meggátolják. Egy külső mediátor bevonása,
aki kifejezetten a vitás felek pszichikai gátjainak leépítésére
specializálódott, és a "kemény jogi vita" helyett laza, élet közeli
kommunikációvá tudja átalakítani a felek közötti érintkezést, gyakoribbá tudja
tenni az egyezség létrejöttét, és erre a mediátori szerepre a jogdogmatikai
kategóriákon és levezetéseken szocializálódott bírói nem alkalmas. A francia
megoldás tehát a peres eljárásba illesztve jött létre. Egy
másik rendszer jelent a már említett német megoldás, melyet az Egyesült
Államokból vettek át, és amely a magánjogi perek megkezdése elé illeszti be a
mediációs eljárást, kötelezővé téve ezt. Végül a harmadik megoldás az, amikor
teljesen függetlenül a bírói úttól a vitás felek eleve itt igyekeznek elérni
konfliktusaik feloldását. Ez utóbbi a civil szervezetek és azt ügyvédi irodák
mediációs kínálatából fejlődött ki, és ez, az előbbi két út választásától
függetlenül bármely jogrendszerben előfordulhat. Az Egyesült Államokban, ahol a
legnagyobb a mediációs eljárások igénybevétele, már külön szakmává vált a
mediátori tevékenység ellátása, részben az ügyvédek mellett egy új jogászi
szakmaként.
A magyar törvényi szabályozás - egyenlőre az egészségügyi szférára
szűkítve - a francia szabályozás egy verziójaként fogható fel. Egyrészt ugyanis
függetlenül a bírói út elkezdésétől szabályozza a mediációs eljárást, de ha már
folyik egy bírói eljárás az adott ügyben, akkor kötelezővé teszi, hogy a felek
közösen kérjék a bírói eljárás szüneteltetését, mert ennek elmulasztása esetén
a megindított mediációs eljárást meg kell szüntetni (lásd a 2000- évi CXVI.
törvény 7.§-ának (4) bekezdését). Vagyis így a perbeli egyezség helyére lép a
külső mediációs eljárás, ahogy a franciáknál. Amennyiben ez a megoldás válik
általánossá a 2003-ban esedékes kiterjesztett mediációs törvényben, akkor ez a
polgári perek egyezségkötési gyakorlatát helyezi majd új alapokra. Fontos látni
tehát, hogy nem a német kötelező, előzetes mediáció jött létre még az
eddigiekben nálunk, és az erre vonatkozó irodalomban felmerült, hogy a
magánjogi autonómiának jobban megfelel az általunk átvett francia megoldás
(lásd Wagner 1998:838).
Egy következő kérdést jelent a mediátorként számba jövő személyek köre.
Erről nagy viták folynak minden országban, ahol a mediáció intézményét
bevezették, és az itteni döntés nagymértékben meghatározza azt, hogy a mediáció
- a formalizált perhez képest a nagyfokú formalizálatlanság mellett - milyen
mértékben veszíti el magát a jogi jelleget is. Ahol ugyanis a mediátor személye
a jogászi végzettséggel rendelkezők és általában az ügyvédek illetve a
közjegyzők közül kerülhet ki, ott a mediáció is megmarad a jogi normák és a
jogi gondolkodási technikák befolyása alatt. A változás itt csak annyi, hogy a
mediátor-ügyvédek speciális képzést igyekeznek megszerezni a pszichikai és a
kommunikációs gyakorlatok terén, de a jogi keret megmarad. Ám, ha a mediátor a
jogászokon túl például szociológusi vagy pszichológusi körökből is kikerülhet,
az eljárás erősebben eltolódik a jogi keretektől. A németeknél megmaradtak
mediátorok jogászi körökre szűkítésénél, és elsősorban a közjegyzők és az
ügyvédek kérhetik bejegyzésüket az ügyvédi kamaráknál vezetett mediátori
listára (lásd http://www.afs-rechtsanaelte.de/schlichtung1.htm).
A magyar szabályozás az egészségügyben a mediátori kört kiterjesztette a
jogászokon - és az egészségügyi vitáknál érthetően bevont - orvosi körökön túl a szociológusi és
pszichológusi diplomával rendelkezőkre is (lásd a 2000. évi CXVI. törvény 5.§
(1) bekezdését). Az átfogó magánjogi szférára létrehozandó mediátori pozíciónál
meggondolandó, hogy túlmenjünk-e a jogászok körén, mert ez a felek közötti
anyagi, információs, tudásbeli stb. egyenlőtlenségeket jobban beengedi a
mediációba, és a sok száz éves jogászi garanciák erősebben kiesnének a
mediációs eljárásból. Külön problémát jelent az egészségügyi mediáció
szabályzásánál, hogy a betegek képviseleténél az átfogó emberjogi szervezeteket
is beengedte, mivel ezek a szervek hajlamosak az egyéni vita kollektív
csoportvitaként való megharcolására, és ezzel politikai küzdelemmé átalakítani,
ahogy az amerikai példák alaposan megmutatták (lásd Scheingold 1998).
Eredetileg nem is volt benne ez a törvényben, de egy emberjogi szervezet, a
TASZ sikeres lobbizással elérte az igazságügyi tárcánál ennek bevételét (lásd a
TASZ álláspontját a törvény országgyűlési vitája alatt: internet: http://www.c3.hu).
3.
A per
végig vitelének elkerülése: az egyezségkötés
A konfliktus jogi útra terelése és a megoldás bírói döntésre bízása a
felek közötti szembenállás magas fokát feltételezi, tartós kapcsolatban
levőknél pedig ezen túl a kommunikáció nagyfokú vagy teljes leállását. A
megindított bírói eljárás után azonban ismét további fokozatokat lehet
elkülöníteni a jogi vitává tett konfliktus "kemény" végig vitelében,
és itt három fokozat elkülönítése fontos. Az első fokozatot az egyezségkötéssel
végződő peres eljárás jelenti, a másodikat az ítélettel végződő
peres eljárás, és végül a harmadikat a fellebbezéssel tovább folytatott és
másodfokú ítéletig vitt peres eljárás adja. E háromfokozatos bontással
pontosabban fel lehet mérni a konfliktus-megoldások eljogiasításának állapotát
az egyes országokban, és mint látni fogjuk nagy eltérések vannak az egyes
jogterületek között is. Az eltérések magyarázatára több ok kínálkozik.
1.
Az egyik ilyen
okot a kontinentális jogrendszerek és az angol-amerikai jogrendszerek eltérő
perszerkezete jelenti, amely a korábbiakban már felmerült a mediáció
vizsgálatánál is. Az angol-amerikai peres eljárások kétszakaszossága és az első
szakaszban ("pre-trial") a peres felek ügyvédjeinek egyezkedései
körüli szerveződés spontán módon is ösztönzi az ítélet előtti egyezségkötést.
Szemben a kontinentális európai perekkel, amelyekben a bíró kezdettől fogva a
felek közé áll, és rajta keresztül történik meg a felek érintkezése.
2.
Egy második
eltérést a bírák és az ügyvédek eltérő szerep-megosztása jelenti az
angol-amerikai és a kontinentális jogrendszerek között. Míg az előbbiben a bíró
végig passzív szerepre van szorítva, és csak felügyel a felek és ügyvédeik
tárgyalótermi összecsapására, addig a kontinentális európai jogrendszerekben a
bíró aktív pervezetési ás bizonyítási kötelezettségekkel van ellátva, és
mindezt feszesebben jogdogmatikai kérdések által irányított mederben teszi,
kiszelektálva az eset e szempontból nem releváns körülményeit. Ez utóbbi
perszerkezet kevésbé alkalmas a jogi vita félbeszakítására és a felek közötti
egyezségkötésre, még ha erre formáljogilag a legtöbb európai országban -
ahogy nálunk is - mindig van
lehetőség a magánjogi jellegű peres eljárásokban.
3.
Egy következő
okot jelent az egyes országok közötti eltérésekre a perbeli megegyezés gyakoriságát
illetően, az ügyvédi rétegeken belüli eltérő hajlandóság az egyezségkötésre.
Például míg a németeknél - az empirikus felmérések tanúsága szerint - csak az
ügyvédek bő fele, a hollandoknál pedig háromnegyede részesíti előnyben az
egyezségkötést a per végig vitelével szemben, addig az Egyesült Államokban
96-98%-os ez az arány. Ez nyilvánvalóan az eltérő jogi kultúrák szocializációs
hatását is mutatja a különböző országok ügyvédi csoportjaiban, de jelzik a
felmérések, hogy életkor szerinti differenciálódás is belejátszik ebbe, és míg
a fiatalabb német ügyvédek számára evidensebb dolog a perek végig vitele, és az
ítéletig kitartás, addig az idősebb ügyvédi csoportokban jóval nagyobb a
egyezségkötés preferálása (lásd Rogowski 1982:174-175).
4.
Végül egy
következő okot az egyezség preferálására az ítélettel szemben, a pertartamok
elnyúlása adja. Ez adódik egyrészt az angol-amerikai jogrendszerekben a bírák
alacsony létszámából, miközben a pergyakoriság radikálisan megnőtt az elmúlt
évtizedekben. De másrészt az Egyesült Államokban tovább növeli a perek
hosszúságát az esküdtszékek kötelező igénybe vétele a legtöbb magánjogi perben
is, melyet az alkotmány rögzít, de egy sor jogpolitikusi csoport még tovább
igyekszik növelni az elmúlt évtizedek tanúsága szerint az esküdtek szerepét a
perekben. (Míg ezzel szemben az angol jogban az 1920-as évektől az esküdtek
szerepe visszaszorult, és a magánjogi
eljárásokban csak kivételessé vált). Az esküdtszékek megszervezése ugyanis
tetemesen megnöveli a minden tárgyalási nap előtti várakozási időt
(Berghuis-van der Wijk 1982:73). Így az Egyesült Államokban akár öt év is
eltelhet a kereset beadásától az első tárgyalási napig, de Angliában is például
Londonban az elsőfokú bírói eljárásban három év megy el rendszerint az első
tárgyalási napig (Shetreet 1982:113). Ehhez képest Németországban a magánjogi
jellegű perek 75%-a hat hónapon belül befejeződik, vagyis töredéke időben az
itteni perhosszúság az angol és különösen az amerikai pertartamnak.
Ezek az okok érthetővé teszik a nagy eltérést az egyezségkötés
gyakoriságát illetően. Az Egyesült Államokban alig két-három százalékot tesz ki
az elsőfokú magánjogi jellegű perekben az ítéletekkel végződő esetek száma, és
a legnagyobb részükben, 97-98%-ban egyezségkötésre kerül sor. A németeknél
ezzel szemben nagyságrendekkel kisebb az egyezségkötés gyakorisága, és az
ítélettel végződő eljárások jelentik a főszabályt a magánjogi jellegű ügyekben,
noha a munkajogi perekben itt is nagyobb az egyezségkötéssel végződő ügyek
száma, még ha ez nem is éri el az amerikai szintet. Egy 1970-1980 közötti
időszakra vonatkozó német igazságügyi statisztikai adatsor alapján látható,
hogy a kisebb súlyú ügyeket eldöntő Amtsgericht-eknél a perek 2/3-ban
ítélettel, 1/3-ban egyezséggel zárulnak le a perek, a magasabb értékhatárokon
döntő Landsgericht-eknél pedig 40% körüli az egyezségkötés és 60% körüli az
ítélettel végződő perek aránya (Rogowski 1982:174). A munkaügyi perekben - megfelelően annak, hogy itt tartós kapcsolatokról
van szó, ahol a perek “kemény” jogi végig vitele teljesen tönkreteheti a
kapcsolatot és annak jövőbeli fenntartását - nagyobb az egyezségkötések aránya,
és itt ez 75%-ot tesz ki, szemben az ítéletek 25%-os arányával.
A magyar igazságügyi statisztikák sajnálatos módon nem tartalmazzák az
egyezségkötéssel záruló magánjogi perek elkülönítését az ítélettel záruló
ügyektől. Egy támpont lehet ennek felbecslésére, ha a perek szüneteltetési
adatait vesszük alapul, mivel ennek fő motívuma az egyezségkötés megkísérlése
lehet. A szünetelések aránya a polgári pereknél a helyi bíróságoknál 1990-98
között 12-13%-os volt, és ez alig mutatott emelkedést, a megyei bíróságoknál
pedig 6-8% között volt ez, és inkább enyhén csökkent ezek aránya az időszakon
belül. A gazdasági peres ügyekben a
helyi bíróságoknál 1990-98 között 6%-ról 17,55%-ra ment fel a szünetelések
aránya, de a megyei bíróságokon is a gazdasági pereknél 6%-ról 15,68%-ra
növekedett (lásd Vavró 2000). Tehát, ha
a szünetelések mögött az egyezségkötésre tudunk következtetni, akkor a szűkebb
polgári jogi területen nagyon csekély előfordulást tudunk feltételezni, míg a
gazdasági pereknél erősen növekvő tendenciát mutatnak a számok. Persze a német
arányokkal összevetve ez is nagyon alacsony, nem is beszélve az amerikai
arányokról.
Magyarországon tehát a magánjogi perek fő szabály szerint ítélettel
zárulnak, és a per végig vitele a jellemző, ezért fontos lehet az a jelzett
változás, amely 2003-tól indulóan általános jelleggel beiktatja a mediációs
eljárást. Ez nagyságrendekkel növelheti meg az egyezségkötések számát az
ítélettel végződő perek rovására.
5.
A jogi
vita továbbvitele: a fellebbezések aránya
A konfliktusmegoldás jogi vitává “keményítésének” legmagasabb fokát
jelenti, ha még az ítélet után is tovább folyik a jogi út kimerítése, és
fellebbezéssel kísérlik meg az ítélet megváltoztatását. A jogi vitának erre a
fokozatára csak kevés nemzetközi összehasonlító adatot tudtunk találni, de
szerencsére e téren a magyar igazságügyi statisztikák pontos számokat adnak.
Érdekes lenne tudni az amerikai fellebbezési adatokat, ahol már az
ítéletig is csak a magánjogi perek két-három százalékában mennek el, és a
túlnyomó többség egyezségkötéssel zárul, de sajnos erre nem találtunk adatokat.
A németeknél azonban sikerült friss adatokhoz jutni, és ezek azt mutatják, hogy
miután az egyezségkötések aránya ebben az országban 33-40%-os, az ítéletig
eljutó perek 60-67%-os aránya mellett, az ítéletek elleni fellebbezések aránya
már csak 6%-os illetve 14%-os szintig megy el. Az Amtsgericht-eknél - a kisebb
súlyú ügyek bíróságainál - 6%-os volt a
fellebbezési arány az 1990-es évek végén, a Landsgericht-eknél 14% volt ez
(lásd Geis 1999, illetve a Sachsen-Anhalt tartományi parlament 2000. okt. 13.-i
jegyzőkönyvét). Norvégiában a polgári
perekben szintén ehhez hasonló, 15%-os fellebbezési arány volt 1995-ben (lásd
Winsvold 1999).
A magyar fellebbezési arányok a következő képet mutatják. A polgári
jogi ügyekben 1993-98 közötti adatok állnak rendelkezésre, és ezekből
kiderül, hogy enyhén növekvő arányú fellebbezési arány van ezen a területen, és
1993-ban az 182.703 elsőfokú polgári peres ügyre 23.566 fellebbezés esett (ez
13%-ot jelentett), és évről-évre egy százalékkal emelkedett a fellebbezések
aránya, majd 1998-ra 17%-ot ért ez el (lásd
Vavró: Polgári perek 1993-1998). A gazdasági pereknél némileg
magasabb a fellebbezések aránya, és ez itt 1996-1998 között évenként 18-20%
között volt. Pl. 1998-ban 17 ezer első fokú gazdasági per volt a helyi
bíróságokon, és ebből 3.515 volt a megyei bíróságokon a fellebbezések száma
(lásd Vavró: Gazdasági perek 1993-1998).
A közigazgatási pereknél a fellebbezések aránya 13-21% között
volt 1993-98 között, és itt nem lehetett tartósabb tendenciát felfedezni, mert
az 1993-as 18%-os arány két év múlva már 21%-os volt, majd süllyedni kezdett,
és 1998-ban már csak 13% volt. Igaz maguk a közigazgatási perek tömegben
állandó emelkedést mutattak, és az 1993-ban lefolyt 16.484 elsőfokú
közigazgatási per (amelyre 2.943 fellebbezés esett) évről-évre növekedve
1998-ra már 40.252-re nőtt, és ez utóbbira 5.664 fellebbezés esett, ami ugyan
ennek csak 13%-a volt, de ez is majd duplája az 1993-as 2.943 fellebbezésnek.
A munkajogi pereknél meglepően magas a fellebbezési arány
Magyarországon. Míg a munkaügyi bíróságokra 1990-98 között 10-12 ezer
perindítás érkezett, innen a fellebbezések száma a megyei bíróságok felé
négyezer körül volt, ami egyharmad körüli fellebbezési arányt jelent. (Míg a
polgári, a gazdasági és a közigazgatási pereknél ez csak láthatóan egyhatod
körüli arány volt). Látni kell, hogy a fellebbezések aránya nagymértékben attól
is függ, hogy mennyire egységes az első és a másodfok ítélkezése. Ha
nagymértékben eltérően ítélkeznek a másodfokon mint az elsőben - tehát sikeres
a fellebbezések aránya, akkor gyorsan megindul a fellebbezések számának
növekedése. Ezzel szemben, ha ritka a másodfokon az elsőfokú ítélet
megváltoztatása, ez visszahatásképpen csökkenti a későbbiekben a fellebbezések
számát (lásd Posner 1990). Reménytelen ügybe senki nem vág bele szívesen,
legfeljebb az időhúzás elérése ekkor az egyetlen cél.
A büntető pereknél 1997-es adatunk van csak a fellebbezések arányára.
Ebben az évben 94.818 közvádas büntetőper kezdődött a helyi bíróságokon,
melyhez 8.354 magánvádas per társult. A megyei bíróságokon ugyanakkor a
fellebbezett közvádas ügyek száma 17.278 volt (lásd Solt 1999, 11. sz.
melléklet és 26. sz. melléklet). Ez 18%
körüli fellebbezési arányt jelent, vagyis nagyjából megegyezik a tágan vett
magánjogi és közigazgatási pereknél látott számoknak.
Összefoglalóan ezekből az adatokból azt lehet kiolvasni, hogy a szűkebb
polgári perek területén a fellebbezések aránya Magyarországon egyezőnek tűnik a
nyugat-európai szinttel, noha nálunk eleve magasabb az ítéletig eljutó perek
száma, így abszolút számokban ugyanaz a fellebbezési arány magasabb ügytömeget
takar. A munkajogi perekben azonban meghökkentően magas nálunk a fellebbezési
arány, és e mögött speciális okok húzódhatnak meg. Mint jeleztük, a bírósági
ítéletek egységessége csökkenti, az itteni széttartás pedig növeli a
fellebbezések számát egy-egy jogterületen, így egy magyarázatot adhat a
munkaügyi bíróságok és a megyei bíróságok esetleges eltérő ítélkezése. E
mellett a munkaügyi bíróságok legitimitása és elfogulatlan döntésében való
bizalom csekélyebb foka - a megyei
bíróságokéval szemben - állhat még a
magas fellebbezési arány mögött. Ezek azonban külön vizsgálat után állíthatók
csak bizonyossággal.
Irodalom
Anka Tibor/Bóka Judit (2000): Mediáció, egyeztetés,
választottbíráskodás. In:
Közjegyzői Közlöny
2000/7-8. 12-15.p.
Bándi Gyula (2000): A közvetítés (mediáció) jogi szabályozásának
továbbfejlesztése. In:
Jogtud. Közlöny 2000/1. 11-19.p.
Berghuis-van der Wijk, Irma (1982): Vermitteln oder Prozessieren?
Faktoren,
die die Haufigkeit
gütlicher Streitbeilegung bei Rechtsanwalten beeinflussen.
In:
Blankenburg/Gottawld/Strempel Hrsg. (1982): Alternativen in Ziviljustiz.
Bundesanzeiger. Bonn.
65-93.p.
Böckstiegel, H. (Hg.)(1992): Schiedsgerichtsbarkeit im Umfeld von
Politik.
Wirtschaft und
Gerichtsbarkeit. Baden-Baden. Nomos.
Dévényi Norbert (1999): “Jog vita nélkül”: közjegyzőség és mediáció
Ausztriában. In: Közjegyzői
Közlöny. 1999/9. 21.23.p.
Falke, Josef/V. Gessner (1982): Konfliktnahe als Maßstab. In:
Blankenburg/Gottawld/Strempel Hrsg. (1982): Alternativen in Ziviljustiz.
Bundesanzeiger. Bonn.
289-315.p.
Geis, Norbert (1999): Schaden für unsere Rechtskultur. In: internet
Lovász Gabriella (2001): A mediáció Magyarországon. In: Napi Jogász
2001/4.
32-33.p.
Kotzorek, Andreas (1987): Private Gerichte als
Alternative zu staatlichen
Gerichtsbarkeit. Mohr Verlag. 1987, Göttingen: Verlag Otto Sachwarz.
Marsch, Stephen R. (1999): Mediation Pitfalls ans Obstacles. In:
Internet
http://adrr.co,/adr1/essays.htm
Nacsády Péter (1998): Az amerikai
mediáció. In: Magyar Jog 1998/5.
Rogowski, Ralf
(1982): Die aktive Rolle des Richters im Prozessvergleich. In:
Blankenburg/Gottawld/Strempel Hrsg.
(1982): Alternativen in Ziviljustiz.
Bundesanzeiger. Bonn. 171-187.p.
Rottleuthner, Hubert
(1982): Alternativen im gerichtlichen Verfahren. In:
Blankenburg/Gottawld/Strempel Hrsg.
(1982): Alternativen in Ziviljustiz.
Bundesanzeiger. Bonn. 145-151.p.
Rottleuthner, Hubert
(1996): Umbau des Rechtsstaates? Zur Entformalisierung
des Zivilprozesses im Bereich der
Bagatelverfahren. In: Neue Juristische
Wochenschrift. No. 38. 2473-2477.p.
Röhl, Klaus F.
(1982): Rechtspolitische und ideologische Hintergründe der
Diskussion über Alternativen zur Justiz..
In: Blankenburg/Gottawld/Strempel
Hrsg. (1982): Alternativen in
Ziviljustiz. Bundesanzeiger. Bonn. 15-27.p.
Scheingold, Stuart
(1998): The Struggle to Politicize Legal Practice: A Case Study of
Left Activist Lawyering in Seattle. In: Sarat, Austin/S. Scheingold (ed.): Cause
Lawyering. Political Commitments and
Professional Responsibilities. New York.
Oxford University Press. 1998 118-150 p.
Shetreet. Simon
(1982): Alternativen zum formalen Justizsystem: Auslandische
Beispiele. In:
Blankenburg/Gottawld/Strempel Hrsg. (1982): Alternativen in
Ziviljustiz. Bundesanzeiger. Bonn.
111-123.p.
Solt Pál (1999): Az
Országos Igazságszolgáltatási Tanács Elnökének
tájékoztatója. (Országgyűlési beszámoló,
J/819. sz)
Vikman László
(2001): Interjú Eörsi Mátyással. (Jogi Fórum 2001 ápr. 22.)
Vavró István (1999):
Közigazgatási perek 1993-1998. (Kézirat. Igazságügyi
Vavró István (1999):
Gazdasági perek 1993-1998. (Kézirat. Igazságügyi
Vavró István (1999):
Polgári perek 1993-1998. (Kézirat. Igazságügyi
Vavró István (1999):
A munkaügyi perek adatai,a per tárgya 1993-1998.
(Kézirat. Igazságügyi Minisztérium.
Vavró István (2000):
Újra megindult és szünetelő ügyek. (Elsőfokú polgári és
gazdasági perek 1990-1998). (Kézirat.
Igazságügyi Minisztérium.
Wagner, Gerhard
(1998): Obligatorische Streitschlichtung im Zivilprozess:
Kosten, Nutzen, Alternativen: In:
Juristenzeitung 1998 No.17. 836-846.p.
Winsvold, von Lars
(1999): Gerichte und Rechtspflege in Norwegen. In:
internet: http://odin-dep.no/odin
Wolfgang, Voit
(1997): Privatisierung der Gerichtsbarkeit. In: Juristen Zeitung