Téglásy Péter
Az állatforgalommal kapcsolatos
szerződések és a kellékszavatosság összefüggései
A mezőgazdasági termékforgalom
jelentős hányadát teszik ki az élőállatok elidegenítését célzó ügyletek. Mint
az egyéb tulajdon-átruházással járó szerződéseknél, természetesen az ilyen
ügyleteknél is érvényesülnek a kellékszavatosságra vonatkozó szabályok.
Ez egyúttal
rendszerint sajátos módon történik, mégpedig a szerződés tárgyát képező sajátos
dolgok, vagyis az élő állatok, mint folyamatos változásban lévő és a dolgok
többi válfajától jelentősen eltérő, speciális tulajdonságokkal rendelkező
létezők jellemzőire tekintettel. Ezen sajátosságokat érzékelve, már a
jogfejlődés korai időszakában egyes jogrendszerek speciális szabályokat
állapítottak meg az állatforgalmi ügyleteknél érvényesülő kellékszavatosság
tekintetében.
Az állatforgalmi kellékszavatosság
szabályozási rendszerei
Az állatszavatosság
szabályozása tekintetében történetileg három szabályozási mód alakult ki.[1]
A legrégebbi gyökerekkel az ún. római jogi rendszer rendelkezik, amely – amint
arra elnevezése is utal – a római magánjog szabályozásának alapjain alakult ki.
Az ún. római
jogi rendszer
A római jogi rendszer
értelmében az eladó egységes ideig szavatol az állatnak az átadáskor is meglévő
minden olyan lényeges és rejtett hibájáért, amely az állat értékét vagy
használhatóságát jelentősen csökkenti, vagy megszünteti, illetve kizárja,
továbbá az állatnak a dolog természete szerint feltételezhető, vagy a
szerződésben kifejezetten kikötött tulajdonságainak hiányáért.
A római jogi
rendszerben a bizonyítás a vevőt terheli, aki minden esetben bizonyítani
tartozik azt, hogy a hiba lényeges és rejtett, valamint, hogy a kárveszély
átszállásakor is megvolt az állatban.
Az ezt a
szabályozási módot követő szabályozásokban a szavatossági idő tipikusan hat
hónap.[2]
A római jogi rendszer
a legnagyobb mértékben tesz eleget a vevő érdekei védelmének, ami mindenképpen
méltányos, arra tekintettel, hogy a megvásárolt állatnak, amelyet a vevő joggal
vélt egészségesnek, és amelyért – erre tekintettel – a megfelelő ellenszolgáltatást
nyújtotta, a benne rejlő hibára tekintettel jelentősen csökken az értéke,
illetve használhatósága.
Elviekben ugyan az
eladó jóhiszeműsége is fennállhat, hiszen az állatban rejlő hibát esetleg ő
maga sem ismeri, de az ilyen esetek a gyakorlatban ritkák.[3]
Ennek ellenére a vevő
érdekeinek megfelelő védelme céljából figyelembe kell venni azt is, hogy az
eladónak több lehetősége van állata egészségi állapotáról meggyőződnie, mint a
vevőnek, és ha ezt mégsem tette meg, akkor indokolt, hogy a kár őt, és ne a
vevőt érje, aki egyébként is nagymértékben az eladó tájékoztatására kénytelen
támaszkodni az állat állapota tekintetében, és aki – erre tekintettel is –
nagyobb védelemre szorul.
A vevő fokozott
védelmének némi ellentételezéseként a római jogi rendszer a vevőt kötelezi
annak bizonyítására, hogy a hiba valóban megvan az állatban, hogy az már a
vétel idején is hibás volt, valamint, hogy a hiba rejtett és lényeges, vagyis
az állat értékét jelentősen csökkenti.
A német
jogi rendszer
Az állatszavatossági
rendszerek másik alaptípusa, a germán szokásjogi előzményekkel is rendelkező,
de a középkori német városi jogok talaján kifejlődött ún. német jogi rendszer
legjellemzőbb összetevője az, hogy az eladó szavatossági felelőssége csak külön
meghatározott hibákért (ún. szavatossági főhibák) áll fenn, és azokért is csak
akkor, ha azok valamelyikét a vevő a hibánként megszabott határidőn (vélelmi
időn) belül ismeri fel.
Ezen elv alapja az a
vélelem, hogy ilyen esetekben a hiba már az átadáskor megvolt az állatban, így
a vevőnek ezt nem kell bizonyítania, ugyanakkor az eladó – ellenbizonyítással
élve – azt megdöntheti.[4]
A német jogi rendszer
a szavatossági kötelezettség jelentős korlátozásával az eladó részére kedvezőbb
helyzetet biztosít, amit a vevő vonatkozásában azzal ellentételez, hogy a
bizonyítási teher egy része alól a fenti vélelmekkel felmenti.
A német jogi rendszer
szerinti vélelem lényegesen javítja a vevő helyzetét, azáltal, hogy felmenti a
költséges és körülményes, helyenként pedig nem is elvégezhető bizonyításra
vonatkozó kötelezettség alól. Ez hatásosan védi a vevői érdekeket olyan
betegségek fennforgása esetén, amelyek az adott jogrendszer szerint törvényes
főhibáknak minősülnek, ugyanakkor nem szolgálhat megfelelő eszközként ilyennek
nem minősülő hiányosságoknál, hacsak a szerződésben külön kikötéssel nem
terjesztették ki ezekre is a szavatosságot. Ennek hiányában a bekövetkező kárt
a vevő kénytelen viselni.
A szavatossági
főhibának minősülő állatbetegségek körének lehető legszélesebbé tétele
lényegében a római jogi rendszer alapelvének, vagyis a korlátlan szavatosságnak
az érvényre juttatásával járna, a vélelmek miatt azonban a vevő részére sokkal
előnyösebb helyzetet biztosítana.
A német jogi rendszer
legfőbb előnyeként annak gyorsasága és egyszerűsége jelentkezik, azonban adott
esetben méltánytalan eredményre vezethet, különösen a vevő tekintetében.
A vegyes
jogi rendszer
Az állatforgalmi
szavatosság szabályozásának harmadik lehetséges típusát az ún. vegyes jogi
rendszer képezi, amely tulajdonképpen a római jogi rendszer és a német jogi
rendszer bizonyos elemeinek társításával a két “vegytiszta” rendszert egyesíti
magában.
A vegyes jogi
rendszert követő szabályozások szerint az eladónak egységesen meghatározott
ideig kell szavatolnia az állat minden olyan lényeges és rejtett hibájáért,
amelynek a kárveszély átszállásakori meglétét a vevő bizonyítani tudja, e körön
belül ugyanakkor érvényesül a taxatíve felsorolt legfontosabb szavatossági
hibák, az ún. szavatossági főhibák német jogi rendszerben ismert
megkülönböztetése is. Ha a főhibák valamelyike az arra megállapított vélelmi
időn belül jelentkezik, akkor az a vélelem érvényesül, amely szerint az állat
már az átadáskor hibás volt.
A vegyes jogi rendszer
szerint a szavatossági idő mind a főhibákra, mind az egyéb hibákra egységes, a
vevő pedig rendszerint csak a szerződés felbontását követelheti.
A vegyes jogi rendszer
tehát lényegében megegyezik a római jogi rendszerrel, azzal az eltéréssel, hogy
a bizonyítás bizonyos esetekben a német jogi rendszer szerint egyszerűsítve
van.
A kellékszavatosság, mint az
állatforgalmi ügyletek összetevője
A kellékszavatossági
jogok megfelelő szabályozása elengedhetetlen feltétele az élőállatokkal
folytatott kereskedelem biztonsága, illetve megbízhatósága érdekében, mind az
eladó, mind a vevő szempontjaira tekintettel.
Az eladónak egyrészt
tudnia kell azt, hogy milyen mértékben kell szavatolnia eladni kívánt
állatainak tulajdonságaiért, illetve hibáiért, hiányaiért. A vevőnek másrészt
tisztában kell lennie azzal, hogy az eladóval szemben milyen követeléseket
támaszthat, melyek azok a tulajdonságok, hiányosságok illetve hibák, amelyekért
az eladó külön kikötés hiányában is szavatolni köteles, illetve melyek azok,
amelyek tekintetében a szerződésben külön is nyilatkozni kell.
Az állatforgalommal
kapcsolatos kellékszavatossági szabályoknak az állattenyésztés szempontjából is
jelentős hatásuk van. Amennyiben ugyanis az adott állattenyésztő tudatában van
annak, hogy az általa tenyésztett állat bizonyos hibái a vevőt az adás-vételi
szerződés felbontására jogosítják, tehát ilyen hibák esetén az állatot
legfeljebb csökkentett áron értékesítheti, ez a tenyésztőt a hibák
előfordulásának csökkentésére, és így a tenyésztés színvonalának emelésére
fogja sarkallni.[5]
Az állatforgalmi
ügyletek egyik speciális formáját képezik azok az esetek, amikor egyidejűleg
több állat képezi a szerződés tárgyát. A valamelyik egyedben lappangó
megbetegedés ugyanis könnyen átterjedhet a többi állatra – esetleg még más
állattartók állományára is – amikor az egyes tulajdonosokat ért kár
megállapítása az esetlegesen foganatosított állategészségügyi járványügyi
intézkedések miatt még bonyolultabb is lehet.
A nyugati jogrendszerek élelmiszerjogának – mindenekelőtt a
közösségi jogharmonizáció vívmányaira tekintettel jelentkező – legújabb
fejlődési tendenciája fényében az állatszavatosságra vonatkozó szabályok
lényegében új értelmet nyernek, vagy legalábbis bizonyos mértékben előtérbe
kerülnek. Az Európai Közösségben az élelmiszerlánc tekintetében irányadó
“termőföldtől az asztalig” (”from farm to table”) elv alapján az
állatszavatossági előírások jelentősége mindenképpen nő.
Az állatforgalmi ügyletek
sajátosságai, mint a kellékszavatosság speciális szabályozását megalapozó
körülmények
Az állatok
tulajdonjogának elidegenítését célzó jogügyletek alapvető sajátosságát – azon
specialitásokon felül, amelyek mint a mezőgazdasági termékértékesítés egyik
lebonyolítási formájaként, a mezőgazdasági termelés természeti és szervezeti
sajátosságaiból fakadóan eleve jellemzik az ilyen szerződéseket – az azokban
szereplő szolgáltatások közvetett tárgya, vagyis az élő állat, mint dolog
szolgáltatása adja.
A kellékszavatosság
alapján – a Ptk. 305. §-ának (2) bekezdése értelmében – a kötelezett felel
(szavatol) azért, hogy a szolgáltatott dologban – vagyis jelen esetben az adott
állatban – a teljesítéskor megvannak a törvényben és a szerződésben
meghatározott tulajdonságok.
Élőállatok
szolgáltatásakor a történetileg, állatszavatossági rendszerenként, illetve
jogrendszerenként helyenként kisebb-nagyobb mértékben speciális
kellékszavatossági szabályozást nem az állatnak, mint különös dolognak a dologi
jog hagyományos rendszerébe illesztésének elméleti nehézségei indokolják, hanem
azon fizikális körülmények, amelyek az állatok élőlény jellegéből adódnak.
Ennek az
élőlény-mivoltnak az a velejárója, amelynek alapján már a római jogban külön
szabályokat állapítottak meg e tekintetben az állatforgalmi ügyletekre, nem
más, mint az a körülmény, hogy az állat, egyrészt mint élőlény, folytonos
átalakulásban van, másrészt különféle, és adott esetben nagyon súlyos
következményekkel járó megbetegedések, illetve fertőzések alanya és egyúttal
közvetítője lehet.
Az ilyen
állatbetegségek tulajdonságaira, illetve az állatok élettani sajátosságaira
tekintettel a kellékhibaként jelentkező megbetegedések kialakulásának időpontja
kétséget kizáró pontossággal napjaink állatorvostudományának fejlettsége
mellett sem állapítható meg, és még inkább így volt ez az állatkereskedelem
korai időszakában, amikor az állatforgalmi szavatosság külön szabályozásának
gyökerei a joggyakorlatban formálódni kezdtek.
Az állat megbetegedése
– átmenetileg vagy tartósan – jelentős mértékben csökkentheti a vett állat
értékét, sőt, amennyiben elhulláshoz vezet, lényegében meg is szüntetheti azt.[6]
Ezáltal a vevő – esetleg egészen akaratán és érdekkörén kívül eső körülmények
folytán – számottevő károsodást szenvedhet el.
A fertőző betegségek
rendszerint csak bizonyos lappangási idő elteltével nyilvánulnak meg észlelhető
tünetek formájában, amely időszak alatt az állat még egészségesnek látszik,
annak ellenére, hogy a betegség csíráját már magában rejti.
A speciális
állatszavatossági előírások kialakulásának első időszakában – a különleges
szavatossági szabályok létrejöttének okaként – a biológiai körülmények mellett
hasonló súllyal esett a számításba az a körülmény, hogy a mezőgazdaság
kezdeteitől egészen a XX. század első feléig a mezőgazdasági termelő
tevékenység elsődlegesen – kezdetben a rabszolgamunka mellett, később anélkül –
az állati erő igénybevételén alapult.
Az állatforgalmi
szavatossági előírások tekintetében specialitásként jelentkezik még azok
erőteljes természettudományos kötődése, ezen belül is a mindenkori
állatorvostudomány fejlettségi szintjével való kapcsolat. Az
állatorvostudomány, illetve a széles értelemben vett “állatgyógyászat”
eredményei helyenként olyan jelentős mértékben befolyásolják az
állatszavatosság szabályozásának kialakítását, hogy – a túlzott leegyszerűsítés
veszélyének elkerülése mellett – az egyes állatszavatossági rendszerek
kialakulásában, valamint térnyerésében és visszaszorulásában is nagy szerepet
tulajdoníthatunk azoknak.
A német és a vegyes
jogi rendszer szerinti törvényes főhibák, illetve az azok tekintetében
megállapított vélelmi idők például mindenekelőtt annak a körülménynek
köszönhették létüket, hogy az egyes megbetegedések kialakulása pontos
időpontjának meghatározására a korabeli viszonyok között meglehetősen szűk
körben volt lehetőség.
Az állatorvostudomány
fejlődésével a római jogi rendszer egyre tökéletesedett, azzal összefüggésben,
hogy a betegségek megállapítása mind biztosabbá vált. Mindez egyúttal a német
jogi rendszer bizonyos visszaszorulásával is járt, ugyanis az az
állatorvostudomány változásához időről-időre alkalmazkodni kényszerült.[7]
Az állatforgalmi ügyletek – és így az állatszavatosság
szabályai is – az állatorvostudomány mindenkori állása mellett – és egyúttal
arra is tekintettel – szoros összefüggésben állnak az állategészségügyi
szabályokkal, mindenekelőtt az élőállatok forgalmazására vonatkozó joganyaggal,
illetve az ilyen ügyleteket lebonyolító szerződések bizonyos fogalmi elemeit
rendező – elsősorban az egyes állatbetegségek elleni védekezés körében kiadott
– jogszabályokkal, például valamely állatállománynak, illetve -egyednek az
adott betegség elleni mentessége feltételeinek jogszabályi meghatározásával,
továbbá az állatok szállítására vonatkozó jogszabályi előírásokkal. Az
állategészségügyi joganyag mellett jelentőséggel bírnak még az állattenyésztési
jog egyes intézményei, elsősorban az állatok nyilvántartásával és
azonosításával kapcsolatos előírások.
Az állatszavatosságra
vonatkozó különös joggyakorlat, illetve szabályozás kialakulásának irányában
hatottak az állatforgalmi ügyletek megkötésének sajátos körülményei is, mint
például azok időben és földrajzilag koncentrált volta, ami az olyan rendszeres
vásárok, illetve piacok formájában jelentkezett, ahol az állatok adás-vétele az
adott helyre jellemző partikuláris szokások, illetve az adott termékcsoportra
jellemző kereskedelmi szokványok, usance-ok figyelembe vétele mellett zajlott.[8]
Az állatforgalmi
ügyletek sajátosságaként jelentkezik az a körülmény is, hogy az ilyen
szerződéseknél gyakran nagy jelentőséggel bírnak az állatok olyan, egyébként
önmagukban nem számottevő tulajdonságai is, mint a szín, a származás
(elsősorban tenyészállatoknál), az idomítottság foka és jellege, több állatnál
azok összeillősége (főleg mezőgazdasági haszonállatoknál).[9]
Sajátosan alakul az állatforgalmi ügyleteknél az eladótól
és a vevőtől a szerződéskötés során elvárható magatartás jellege is. Az
eladónak természetesen az adott helyzetben általában elvárható módon kell
eljárnia, amibe beletartozik az is, hogy a vevőt a dolog lényeges
tulajdonságairól, és a dologgal kapcsolatos fontos körülményekről tájékoztassa.
Állat elidegenítésekor lényeges tulajdonságként rendszerint a rendeltetésszerű
használhatóságot befolyásoló valamely hiba, tulajdonság, hiány, az előzetes
tartás körülményei, valamely fertőzöttségtől mentesség stb. jelentkezik.[10]
A vevő részéről
általában elvárható, hogy egyértelműen nyilatkozzon az adott ügylet céljáról,
amelynek, illetve az ahhoz kapcsolódó tulajdonságoknak a szerződésben történő
kikötése szempontjából megfelelő szakember (állatorvos, agrármérnök) előzetes
szaktanácsadása adott esetben elengedhetetlen.[11]
Az
állatszavatosságra vonatkozó szabályok a magyar jogban
Az állatforgalmi szavatosság szabályozása a Ptk.
elfogadását megelőző időszakban
A klasszikus magyar
magánjogban az állatforgalmi szavatosság szabályait – ezirányú külön törvényi
szabályozás hiányában – az 1811. évi Osztrák Polgári Törvénykönyv vonatkozó
rendelkezéseinek alapulvételével a gyakorlat alakította ki. Az Optk. a vegyes
jogi rendszer egyik legjelentősebb képviselője volt, így a magyar joggyakorlat
is a vegyes jogi rendszer megoldásait vette át.[12]
Az állatforgalommal
kapcsolatos szavatosság szabályozása tekintetében egyes külön törvények is
jelentőséggel bírtak, így az 1875. évi XXXVII. törvénycikkel kihirdetett
Kereskedelmi Törvény, amelynek kellékszavatosságra vonatkozó rendelkezéseit az
állatok vonatkozásában kötött adás-vételekre is alkalmazni kellett, amennyiben
az ügylet egyébként kereskedelmi ügyletnek minősült. Ezek a szabályok
ugyanakkor nem tartalmaztak speciális elemeket a más dolgok tekintetében
érvényes kellékszavatossághoz képest.
Szintén jelentős
szerepe volt az állatforgalmi szavatosság szempontjából a XIX. század végére
egyre kiterjedtebbé váló állategészségügyi joganyagnak, mindenekelőtt az
állategészségügy rendezéséről szóló 1888. évi VII. törvénycikknek.
A forgalmi élet
biztonsága ugyanakkor – leginkább a bírói gyakorlat helyenkénti
önellentmondásai, illetve az állatkereskedelem fellendülése miatt – már a XIX.
század utolsó harmadától egyre inkább igényelte az állatszavatosság egységes
elvek alapján történő, külön jogszabályban megjelenő szabályozását. Erre
azonban csak az I. világháborút követő időszakban került sor, az állatforgalmi
szavatosságról szóló 1923. évi X. törvénycikk (Ászt.) elfogadásával.
Az Ászt. a korábbi
joggyakorlattal összhangban a vegyes jogi rendszer alapján állt, és az ilyen
rendszert követő szabályozásokhoz hasonlóan a szavatossági főhibák és az azokra
vonatkozó vélelmi idők megállapítását külön jogszabályra, az állatok
szavatossági főhibáinak és a főhibákra vonatkozó vélelmi időszakoknak
megállapításáról szóló 1394/1923. M. E. számú rendeletre utalta.
Az Ászt. és
végrehajtási rendelete több mint három évtizedig szabályozta az állatforgalmi
szavatosságot, de az 1950-es évekre a lezajlott társadalmi-gazdasági
változások, illetve az állatorvostudomány fejlődése miatt kérdésessé vált, hogy
az 1923. évi X. törvénycikk mennyiben alkalmas az állatszavatossággal
kapcsolatos kérdések megfelelő rendezésére.
A mezőgazdaság szocialista típusú átszervezése az
állattartás-állattenyésztés, illetve az állatforgalmazás területén is jelentős
változásokkal járt, amelynek eredményeként az állatforgalmazási ügyletek
súlypontja az állampolgárok egymás közti viszonyainak területéről fokozatosan
az ún. szocialista szektor, vagyis a szocialista szervezetek – jellemzően
termelőszövetkezetek, állami gazdaságok, állami vállalatok – tevékenységi
területére helyeződött át.[13]
Az 1950-es évek második felében az állatforgalmi
ügyleteknél a vágóállatok 90 százaléka tekintetében – de még az egyéb gazdasági
haszonállatokra vonatkozó ügyleteknél is 50 százalékos arányban – az állam
szerepelt vevőként.[14]
Az állatkereskedelem átstruktúrálódásának eredményeként az állatszavatossági
ügyek, illetve jogviták jellege is megváltozott. Korábban a szabályozás – és
konkrétan a vevő érdekeit előnyben részesítő megoldások – egyik fontos
összetevőjét képezte a vevők védelme a rosszhiszeműen hibás állatot
szolgáltató, tipikusan vidéki vásárokban tevékenykedő “kupecek” ellen. Az
állatforgalom súlypontjának áthelyeződése miatt az ilyen magatartásokkal
szembeni védelem jelentősége csökkent, annak helyébe a szocialista állattenyésztés,
illetve élelmiszeripar érdekei léptek.
Az állam részéről felvásárlóként – legalábbis a vágóállatok
tekintetében – tipikusan az egyes állatforgalmi vállalatok jelentkeztek,
ugyanis a közüzemek részére vágóállatot kizárólag ezek a szervezetek szerezhettek
be.[15]
Az állatforgalmi vállalat a felvásárolt állatokat nagy
mennyiségben, rendszerint valamely, az ügyletkötés helyétől távol fekvő
vágóhídra szállította. Az ilyen állatok tekintetében gyakoriak voltak az –
állatok megjelölésével, illetve azonosíthatóságával is összefüggő – olyan
problémák, amelyek az állatszavatossági szabályok alkalmazását tették
szükségessé. Ugyanis például, ha a felvásárolt és nem sokkal ezt követően
levágott állat húsát a vágóhídi állatorvos emberi fogyasztásra alkalmatlannak
minősítette, az állatforgalmi vállalat az eladó ellen ez alapján nyújtott be
keresetet a szerződés felbontására, illetve a levágott állat felhasználható
részeinek értéke és a kifizetett vételár közötti különbségre.[16]
Ilyen ügyekben ugyanakkor az Ászt. által meghatározott, túlzottan rövid
határidők mind az eladó, mind a vevő szempontjából adott esetben súlyos
méltánytalansághoz vezethettek.
A gazdaság átalakulása mellett szintén jelentős tényezőként
jelentkeztek az Ászt. szabályozásának megreformálása szempontjából az
állatorvostudományban időközben bekövetkezett változások. Amint arra az
Állatorvostudományi Főiskola Felülvéleményező Tanácsa is rámutatott[17],
az Ászt. által követett vegyes jogi rendszer egyes alapvető elemei –
szabályozási elvei – már nem voltak összhangban az állatorvostudomány aktuális
állásával, sem pedig az állatorvosi szakértői gyakorlattal.
Így többek között az Ászt.-ben, illetve az 1394/1923. M. E.
sz. rendeletben megállapított bizonyos határidők az állatorvostudomány
szempontjából sem voltak már egyértelműen és meggyőzően indokolhatók. Például a
rendelet a sertésorbánc esetében 3 napos vélelmi időt állapított meg,
ugyanakkor az pl. túlhajtott, legyengült állatnál ennél rövidebb időn belül is
kialakulhat. Az esetek jelentős részében egyébként az eladó nemcsak hogy élt az
ellenbizonyítás lehetőségével, hanem sikeresen meg is döntötte a vélelmet, arra
tekintettel, hogy az állatorvostudomány fejlődésének eredményeként lényegében
az összes betegség esetében bizonyítani lehetett a jogszabály szerinti vélelmi
időnél rövidebb kifejlődést.
Szintén
problémaként jelentkezett az, hogy a rendeletben főhibaként nevesített
betegségek jelentős része az 1950-es évekre elvesztette gyakorlati
jelentőségét. Ehhez az egyes ilyen állatbetegségek elleni sikeres intézkedések
mellett az is hozzájárult, hogy a főhibák egy része különböző, de az állat
állapotát lényegében azonos irányban befolyásoló megbetegedéseknek a
kereskedelmi gyakorlatban kialakult összefoglaló neve volt.[18]
Így – többek között ennek eredményeként is – a gyakorlatban a főhibák és az
összes többi hiba (mellékhiba) közötti megkülönböztetés elvesztette jelentőségét.
Az állatszavatosság
szabályozása a Ptk. eredeti szövegében
A Polgári Törvénykönyv tervezete eredeti formájában az
állatszavatosság tekintetében nem tartalmazott külön szabályokat, 282. §-a
ugyanis a szavatosság Ptk.-beli szabályait csak annyiban rendelte alkalmazni,
amennyiben más jogszabály eltérő rendelkezést nem tartalmaz. Ezzel lényegében –
miután az Ászt. és az 1394/1923. M. E. sz. rendelet az állatszavatosság
kérdéseit részletesen szabályozta – a Ptk. szabályait az állatszavatosság
tekintetében nem lehetett volna alkalmazni.
A Polgári Törvénykönyv előkészítése során végül azonban az
a nézet kerekedett felül, amelyik az állatszavatosság szabályozásának Ptk.-ba
helyezését megfelelőbbnek tartotta. Ezt az álláspontot támasztotta alá az a jogszabályszerkesztési
megfontolás is, hogy az Ászt. – arra tekintettel, hogy megalkotása idején
hatályos egységes magánjogi törvénykönyv nem volt – számos olyan általános
szabályt is tartalmazott, amelyet az új Ptk.-ba is beépíteni kívántak, ami
egyrészt nem kívánatos párhuzamos szabályozáshoz, másrészt a gyakorlat
oldaláról pedig az amúgy is bonyolult állatszavatossági szabályozás további
összetettségéhez vezetett volna.
A Magyar Népköztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló
1959. évi IV. törvény 1960. május 1-jei hatálybalépésével tehát megszűnt az
állatforgalmi szavatosság külön törvénnyel történő szabályozása, az 1923. évi
X. törvénycikk és az 1394/1923. M. E. sz. rendelet helyébe az új polgári jogi
kódex vonatkozó szabályai léptek.
Az állatszavatosság jogintézménye volt éppen az egyik olyan
terület, amelynek szabályozása az új Ptk. hatálybalépésével a legjelentősebb
mértékben változott.[19]
A klasszikus magyar magánjogban töretlenül érvényesülő vegyes jogi rendszer
helyett az új Ptk. a római jogi rendszerre tért át, amivel az állatszavatosság
szabályozása nagyon jelentős mértékben leegyszerűsödött.
A Ptk. az állatforgalmi szavatosságot az adás-vétel szabályai
között – a kellékszavatosság különös nemeként, “állatszavatosság” elnevezéssel
– a 383. §-tól a 385. §-ig terjedő szakaszokban szabályozta.
Az állatszavatosság szabályait továbbra is csak bizonyos
haszonállatok adás-vételekor lehetett alkalmazni, amelyek körét a Ptk.
hatálybalépéséről és végrehajtásáról szóló 1960. évi 11. törvényerejű rendelet
61. §-ának (1) bekezdése tartalmazta, az Ászt. korábbi tárgyi hatályával
megegyezően. Ebbe a körbe a ló, szamár, öszvér, szarvasmarha, bivaly, juh,
kecske és sertés tartozott.
Az egyszerűsítés jegyében az állatszavatosság szabályait
csak az állat beteg vagy fertőzött volta esetén lehetett alkalmazni, az egyéb
szavatossági hibák esetén a kellékszavatosság általános szabályai voltak
irányadók.
Így olyan esetekben, amikor az állat a szerződésben
kikötött valamely tulajdonsággal nem rendelkezett – például az eladott tehén a
szerződésben kilátásba helyezett mennyiségnél kevesebb tejet adott – a Ptk.
általános kellékszavatossági előírásait kellett alkalmazni.[20]
A gyakorlatban adott esetben problémaként jelentkezett ugyanakkor egyes tünetek
megítélése, például a lovaknál a korábbi állatorvosi gyakorlatban csökönyösség
néven illetett tünetegyüttes, amely egyrészt a munkaképesség csökkenésével az
esetlegesen kikötött tulajdonság hiányát eredményezte, másrészt a korábbi
gyakorlat szerint külön betegségcsoportnak is minősült.
A római jogi rendszernek megfelelően a Ptk. természetesen
nem tett különbséget főhibák és egyéb hibák között, az állatszavatosság
szabályait az eladott állat bármilyen betegsége vagy fertőzöttsége esetén
alkalmazni kellett. Feltétele volt ugyanakkor ennek az, hogy az állat az
átadáskor beteg vagy fertőzőtt legyen.
A szabályozás kódex-jellegének megfelelően csak az
állatszavatosság speciális rendezést igénylő kérdéseit emelte ki a törvény az
állatszavatosságról szóló szakaszaiban, amelyeket a Polgári Törvénykönyv
egészébe helyezve, annak többi rendelkezésére figyelemmel kellett alkalmazni.
Állatszavatossági jogokként az új szabályozás szerint a
vevő a szerződés felbontását, fajlagos szolgáltatás esetén pedig a kicserélést
is választhatta. A római jogi rendszernek megfelelően – de a magyarországi
szabályozásban új elemként – lehetőség volt a vételér megfelelő csökkentésére,
de – némiképp a vegyes rendszer hagyományaival való kompromisszumként – azt a
vevő kifejezetten nem kérhette, csak a bíróság rendelhette el, abban az
esetben, ha a vevő a szerződés felbontását kérte.
Az állatszavatossági jogok érvényesítését – a
kellékszavatosság többi esetéhez képest, az egyes állatbetegségek lappangási
idejére tekintettel – rövidebb határidőhöz kötötte a törvény, ugyanis a vevő az
eladót a hiba felismerésétől számított nyolc napon belül köteles volt a hibáról
értesíteni, ha pedig az eladó szavatossági igényét nem elégítette ki, azt csak
hatvan napon belül érvényesíthette keresettel.
A korábbi állatforgalmi szavatossági szabályokkal
ellentétben, amelyeket csak állatok adás-vétele és cseréje esetén lehetett
alkalmazni, a Ptk. speciális állatszavatossági rendelkezései minden olyan más
szerződés tekintetében is irányadóak voltak, amely állat tulajdonjogának
átszállását eredményezte.
Ennek a szabálynak – az adás-vétel, illetve a csere
indokolatlan ilyen irányú privilegizálásának megszüntetése mellett – különösen
a mezőgazdasági termékforgalom lebonyolítására szolgáló szerződési rendszer
átalakulására tekintettel[21]
volt nagy jelentősége.
A hagyományos adás-vételi ügyletek mellett, illetve helyett
ugyanis – az 1950-es évek kötelező beadási rendszerének megszűnésével
párhuzamosan – egyre nagyobb szerepet kaptak az ún. termelési és
terményértékesítési szerződések.[22]
A termelési szerződések egyik válfaját az állatnevelési illetve hizlalási
szerződések képezték, amelyek szintén az állat tulajdonjogának átszállását
eredményezték.
A bírói gyakorlat ugyanakkor korántsem volt egységesnek
nevezhető a tekintetben, hogy az állatszavatosság szabályait az állat
tulajdonjogának nem adás-vételi, hanem egyéb szerződéssel történő átruházásának
eseteire is alkalmazni kívánta volna.
A gyakorlati élet jogalkalmazási problémáira is tekintettel
a Legfelsőbb Bíróság PK 56. számú állásfoglalásában leszögezte, hogy a Ptk.
383-385. §-ai szerinti szavatossági szabályokat állat tulajdonjogának bármilyen
visszterhes átruházásánál irányadónak kell tekinteni.
A korábbi bírói gyakorlatban kialakult szabállyal
összhangban a Ptk. külön is nevesítette azt az esetet, amikor egy egész nyájat,
vagy egyébként több állatot, mint együvé tartozót adtak el, és valamelyik egyed
betegnek, illetve fertőzöttnek bizonyult. Ilyenkor a Ptk. a szerződés
felbontásának lehetőségét az egészséges állatokra is kiterjesztette, de azzal a
feltétellel, hogy az állatok különválasztása ellenkezne valamelyik fél
érdekével.[23]
Az állatszavatosság a
Ptk. hatályos rendszerében
A Polgári Törvénykönyv 1977. évi novellája az
állatszavatosság szabályozását gyökeresen átalakította, alapjaiban
megváltoztatva az állatforgalmi ügyletekkel kapcsolatos kellékszavatosság
szabályait.
A Ptk. módosításával az állatszavatosság szabályozása olyan
jelentős mértékben leegyszerűsödött, hogy arra – a 311. § (2) bekezdése
szerinti azon szabályon kívül, amely az elévülési időt olyan szerződésnél,
amely állat szolgáltatására irányul, hatvan napban határozza meg – speciális
szabályokat nem is állapít meg a törvény, az ilyen esetekre a hibás
teljesítésre vonatkozó általános szabályokat rendeli alkalmazni.
A szabályozásnak ez az egyszerűsítése lényegében az
állatszavatosság, mint a kellékszavatosság különös nemeként létező jogintézmény
megszűnéseként is értékelhető. A módosított Ptk. az “állatszavatosság”
kifejezést nem alkalmazza, és kétséges, hogy az eltérő elévülési idő
megállapítása mennyiben alkalmas önálló jogintézménykénti kezelésére.
Mindenesetre az bizonyos, hogy az általa érintett dolgok, vagyis az állatok
speciális jellemzői alapján – legalábbis ezen munka keretei között –
állatszavatosságról, mint elkülönülő jogintézményről ebben az értelemben
beszélhetünk.[24]
A Ptk. módosításáról és egységes szövegéről szóló 1977. évi
IV. törvény a kellékszavatosságra vonatkozó rendelkezéseket a szerződés
általános szabályai közé helyezte át, ezzel is egyértelművé téve azt, hogy ezen
szabályokat nemcsak az adás-vétel, hanem az egyéb tulajdon-átruházással járó
szerződések tekintetében is alkalmazni kell. E körben – témánk szempontjából
jelentősként – mindenekelőtt a mezőgazdasági termékértékesítési szerződés, a
szállítási szerződés és a bizományi szerződés említendő.[25]
A mezőgazdasági termékforgalom lebonyolítására szolgáló
egyes szerződésfajták többszintű jogszabályi rendezésére[26]
tekintettel az állatszavatosság szabályozása szempontjából a Ptk. mellett a
mezőgazdasági termékértékesítési szerződés és a szállítási szerződés egyes
kérdéseit szabályozó külön rendeletek – a 14/1978. (III. 1.) MT r. és a 7/1978.
(II. 1.) MT r. – bizonyos előírásai is érvényesültek.[27]
A korábbi szabályokhoz képest a Ptk. nemcsak bizonyos
gazdasági haszonállatfajok tekintetében, hanem valamennyi állatfaj egyedeire
vonatkozóan rendeli alkalmazni – az ugyan csak az elévülési idő tekintetében,
de mégis – speciális kellékszavatossági szabályokat.
A Ptk. eredeti szövege még csak bizonyos állatfajok
adás-vétele tekintetében állapított meg külön szabályokat. Ez a
megkülönböztetés az állatforgalmi szavatosság történeti fejlődésének fényében
indokolt volt, hiszen a gyakorlatban lényegében kizárólag ezen haszonállatfajok
tekintetében merültek fel tömegesen olyan ügyletek, amelyek speciális rendezést
igényeltek.
Természetesen az állatforgalmi szavatosság által nem
érintett állatfajok tekintetében korábban is érvényesíthetők voltak
szavatossági igények, de ezek szabályozása – mivel a kellékszavatosság
általános szabályain alapult – nem volt tekintettel az állatok fizikai
sajátosságaira.
A Ptk. hatályos szövege ezt a fenti, az egyes állatfajok
közötti –már nehezen tartható – megkülönböztetést megszüntette, ami napjainkban
például bizonyos rendszerint kedvtelésből tartott és jelentős anyagi értéket
képviselő egzotikus állatok kereskedelmének megélénkülésére tekintettel
különösen helyeselhető.
A Ptk. módosított szövege a korábbi szabályoktól eltérően
nem rendelkezik külön azon esetekről, amikor több állatot együvé tartozóként,
illetve egy egész nyájként idegenítenek el.
Az évszázados joggyakorlatban kialakult azon megoldás,
amely szerint ilyen esetekben a szerződés felbontására a szavatossági hibában
szenvedő állaton, illetve állatokon kívül a többi állat tekintetében is lehetőség
van, amennyiben az állatok különválasztása ellenkeznék a vevő vagy az eladó
érdekével, a Ptk. más szabályaira, mindenekelőtt a 317. § (2) bekezdésére
tekintettel továbbra is érvényesül.
Az ilyen állatok átruházásában megnyilvánuló szolgáltatás jogilag
oszthatatlannak minősül, amelynek eredményeként – a Ptk. fenti rendelkezése
alapján – a szerződésszegés következményei az egész szerződésre beállnak.[28]
A 311. § (2) bekezdése
a szavatossági jogérvényesítésre nyitva álló elévülési határidő tekintetében az
általánostól eltérő rendelkezést tartalmaz.
Ennek indoka – a hibás
teljesítésből eredő jogok érvényesítésének határidejéről szóló I. számú Polgári
Gazdasági Elvi Döntés V. pontjához fűzött indokolásban foglaltak szerint – az,
hogy az ügylet tárgya élőlény.
A teljesítéskor
meglévő hibák így rövid idő alatt jelentkeznek, az idő múlásával pedig egyre
nagyobb az esélye annak, hogy a szolgáltatott állatban már a teljesítést
követően következik be valamely károsodás. Mindez az adott szerződésből
származó jogvita során számos, elsősorban bizonyítási nehézséget eredményezhet.
A Ptk. említett
szakasza az állatok tekintetében érvényesülő szavatossággal kapcsolatban csak
az elévülési határidőt illetően állapít meg speciális időtartamot. Ennek
megfelelően tehát a jogvesztő határidő számítására az általános szabályok az
irányadóak.
A Ptk. 308. §-ának (2)
bekezdése szerinti azon szabály, amelynek értelmében ha a jogosult igényét
menthető okból nem tudja érvényesíteni, így különösen, ha a hiba – jellegénél
vagy a dolog természeténél fogva – a főszabály szerinti hat hónapos határidőn
belül nem volt felismerhető, szavatossági jogait a teljesítéstől számított egy
évig, tartós használatra rendelt dolog esetében három évig érvényesítheti, – a
szerződés tárgyára figyelemmel – értelmezési nehézséget eredményezhet a
tekintetben, hogy az meddig tart.
Az I.
számú Polgári Gazdasági Elvi Döntés ezt a határidőt egy évben határozza meg.
Ennek indokaként az
elvi döntés egyrészt azt emeli ki, hogy az állat szolgáltatására irányuló
szerződések sajátos jellegűek, annak eredményeként, hogy a szolgáltatás tárgya
élőlény, amelynek a teljesítésekor már meglevő hibái, betegségei és egyéb
fogyatékosságai általában rövid időn belül jelentkeznek és felismerhetők.
Számításba jön
ugyanakkor az a körülmény is, hogy a Ptk. – éppen az említett sajátosságokra
tekintettel – az általában irányadó hat hónapos elévülési idő helyett csupán
hatvannapos elévülési időt állapít meg az állatszavatossági igények
érvényesítésére vonatkozólag.
Hosszabb időtartam
eltelte után annak bizonyítása, hogy a hiba már a teljesítéskor megvolt az
állatban, szinte lehetetlen, figyelemmel arra is, hogy az állat betegsége vagy
egyéb fogyatékossága könnyen előállhat a teljesítést követően jelentkező okok
hatására is.
Ezen körülményeknek az
felel meg, ha az állatszavatossági igényt legfeljebb egy évig lehet
érvényesíteni.
Ez egyrészt nem
ellentétes a vevő valóságos érdekeivel, ugyanakkor pedig mégis arra szorítja,
hogy szavatossági jogának érvényesítésével túlzottan hosszú időn át ne
késlekedjék.
A szolgáltatás tárgyát
képező állat hibája esetén tehát a vevő hatvannapos elévülési határidő alatt
érvényesítheti szavatossági jogait. Ha azonban igényét menthető okból nem tudja
érvényesíteni – így különösen ha az állat hibája hatvan napon belül nem volt
felismerhető – szavatossági jogait a teljesítéstől számított egy éven túl már
nem érvényesítheti.
Az ügylet tárgyát
képező állatnak – a kellékszavatosság szabályainak alkalmazását megalapozó
– hibáját a legtöbb esetben az állatnak
valamely megbetegedése képezi. Ennek megfelelően az állatszavatosság
érvényesülése tekintetében alapvető jelentőséggel bírnak egyes
állategészségügyi jogszabályok, illetve az ilyen jogszabályok bizonyos
rendelkezései.
Az állategészségügyről
szóló 1995. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Áeütv.) 3. §-ának (1) bekezdése
általános elvként rögzíti azt, hogy az állatok forgalmazása során az
állategészségügyi előírásokat érvényesíteni kell. Ezen szabállyal összhangban
írja elő a 41/1997. (V. 28.) FM rendelettel kiadott Állategészségügyi
Szabályzat (Ász.) azt, hogy forgalmazni kizárólag olyan egészséges állatot
szabad, amely nem áll állategészségügyi korlátozó intézkedés hatálya alatt.[29]
Az Ász. állatforgalmazásra vonatkozó IV. Fejezetét az
Európai Unióhoz történő csatlakozással hatályon kívül helyező jogszabály, az
élőállatok forgalmazásának és szállításának állategészségügyi szabályairól
szóló 87/2003. (VII. 24.) FVM rendelet a fenti általános szabálytól némileg
eltérően, de alapvetően azzal megegyező tartalommal rendezi az
élőállat-forgalmazás általános állategészségügyi feltételrendszerét.
A rendelet 4. §-ának (1) bekezdése szerint forgalmazni
kizárólag a jogszabályokban meghatározott betegségektől mentes, betegség
klinikai tüneteit nem mutató, egyértelműen azonosított állatot lehet. További
feltétel, hogy az állat olyan tartási helyről származzon, amely nem áll
állategészségügyi korlátozás alatt, illetve, hogy az állat az Európai Unió,
illetve a Magyar Köztársaság területén közösségi egyetértéssel meghatározott
betegségektől mentes állományból származzon.
Ugyanezen szakasz (2) bekezdése ugyanakkor lehetővé teszi a
fenti feltételeknek nem teljes mértékben megfelelő – vagyis adott esetben a
valamely jogszabályban meghatározott betegségben beteg – állat forgalmazását is
az illetékes állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző állomás erre vonatkozó
engedélyével, feltéve, hogy az állat azonosított, nem halad keresztül más
tartási helyen, felvásárló helyen, közvetlenül a vágóhídra kerül, ennek során
más állatokkal nem érintkezik és a többi állattól elkülönítve vágják le. Fenti
kivétel ugyanakkor nem általában az élőállatok, hanem kizárólag a vágóállatok
forgalmazására vonatkozik, és arra is csak abban az esetben, ha az ügylet
tárgyát képező állatot levágják.
Amint azt a
korábbiakban már tárgyaltuk, az állatszavatosság szabályainak alkalmazására
valamennyi olyan szerződés esetén lehetőség van, amelynek célja valamely
élőállat tulajdonjogának átruházása. A fentiekben röviden elemzett
állategészségügyi előírások ugyanakkor az állategészségügyi jogszabályok
értelmében vett állatforgalmazás tekintetében bírnak jelentőséggel. Célszerű
tehát ezzel összefüggésben röviden azt is megvizsgálni, hogy az
állatszavatosság szabályainak alkalmazását megalapozó szerződések köre az
állategészségügyi joganyag szempontjából állatforgalmazásnak minősülő ügyleti
körrel mennyiben azonos.
Az állatforgalmazás fogalmát az Áeütv. 2. §-ának 3. pontja
tartalmazza, ilyenként meghatározva az állat üzletszerű tevékenység keretében
történő értékesítését. Az Ász. ugyanakkor – fenti fogalom-meghatározáson
túlterjeszkedve – a törvényi fogalom megismétlésével egyidejűleg
állatforgalmazásnak minősíti az állat tulajdonjogának eladás, csere, ajándékozás,
bírósági ítélet, öröklés, adomány, illetve hagyomány útján történő
értékesítését. A 87/2003. (VII. 24.) FVM rendelet – a jogszabályszerkesztés
szabályaival összhangban – nem tartalmaz az állatforgalmazásra vonatkozóan
külön fogalom-meghatározást.
Az állatszavatosság
szempontjából jelentős állategészségügyi rendelkezések második körét az
élőállatok jelölésével, illetve nyilvántartásával kapcsolatos előírások
képezik. Magyarországon jelenleg több – részben párhuzamos – állatjelölési,
illetve -nyilvántartási rendszer használatos, amivel összhangban az állatok
jelölésére és nyilvántartására vonatkozó szabályok is meglehetősen „töredezett”
képet mutatnak. Az állatjelöléssel és –nyilvántartással kapcsolatos előírások
részben az állategészségügyi, részben az állattenyésztési joganyag részét
képezik.
Az élőállatok
megjelölésével és nyilvántartásával kapcsolatban az Ász. csak az állattartónak
az annak elvégzésére vonatkozó általános kötelezettségét, illetve a minimum
követelményeket határozza meg, egyúttal utalva a külön jogszabályban, illetve a
tenyésztési előírásokban foglaltak alkalmazására.[30]
Az állattenyésztésről szóló 1993. évi
CXIV. törvény ugyanakkor előírja, hogy a külön
jogszabályban meghatározott állatok ivadékát, függetlenül hasznosítási
irányuktól, a megszületést követően, meghatározott időn belül, országosan
egységes módon és tartósan, egyedileg vagy mint csoport részeként meg kell
jelölni, valamint nyilvántartásba kell venni.[31]
Az állatforgalom szempontjából alapvető jelentőséggel bíró,
egyúttal az élőállatok megjelölésével és nyilvántartásával összefüggő
állategészségügyi okirat a marhalevél. A marhalevél olyan hatósági
bizonyítvány, amely egyrészt az állat tulajdonjogát igazolja, másrészt – többek
között – azt is bizonyítja, hogy az állat forgalomba hozatalának
állategészségügyi hatósági korlátozó intézkedés miatt nincs akadálya.[32]
Marhalevelet – jogszabályban meghatározott esetekben – ló, szamár, öszvér,
szarvasmarha, bivaly, sertés, juh, kecske, valamint a zárt körülmények között
tenyésztett vadon élő hasított körmű haszonállatok, így például vaddisznó,
dámvad, őz, szarvas esetében kell kiállítani. Az állatforgalom biztonsága
szempontjából lényeges előírás az, amely szerint az állattartó az állat
tulajdonjogának átruházása esetén köteles a tartás, szerzés vagy elidegenítés
helye szerint illetékes jegyzőnél marhalevelet váltani.[33]
A marhalevél jogintézménye mellett érvényesülő másik
számottevő állatnyilvántartási, illetve –jelölési rendszer az egyes állatfajok
Egységes Nyilvántartási és Azonosítási Rendszere (ENAR), amelynek fokozatos
bevezetése folyamatban van.[34]
Az állatszavatosság érvényesülése szempontjából
jelentőséggel bíró állategészségügyi rendelkezések harmadik körébe a beteg,
fertőzőtt, illetve betegségre, fertőzőttségre gyanús állat fogalmát – mind
általánosságban, mind az egyes betegségekre vonatkoztatva – meghatározó
szabályok tartoznak. Az Ász. általános érvénnyel határozza meg, hogy mely
állatok tekintendők betegnek, betegségre gyanúsnak, illetve fertőzöttnek, fertőzöttségre
gyanúsnak.[35] Emellett
azt, hogy valamely adott betegségben mely állat tekintendő betegnek, illetve az
adott betegségre gyanúsnak, az Ász.-nak az egyes állatbetegségek megelőzésének
és leküzdésének részletes szabályairól szóló része[36],
illetve az egyes konkrét állatbetegségek elleni védekezésről szóló miniszteri
rendeletek is meghatározzák[37].
Az állategészségügyi jogszabályok utolsó, témánk
szempontjából megemlítendő csoportját a különböző állategészségügyi okiratok,
illetve okmányok – így különösen állategészségügyi bizonyítványok, illetve
igazolások – tartalmára, kiállítására illetve használatára vonatkozó előírások
képezik, amelyek az állategészségügyi ágazati jogszabályokban elszórva
helyezkednek el. Ezek körében különösen jelentősek az élőállatok szállításával
kapcsolatos állategészségügyi okiratok.
A valamely állat állategészségügyi forgalomképességét
igazoló okiratok mellett az állatszavatosság szempontjából szintén
jelentőséggel bírnak egyes, nem a szorosan vett állategészségügyi szabályozás
körébe tartozó okiratok, illetve okmányok. Ilyenként említhető az állatvédelmi
joganyagban meghatározott útiterv[38],
illetve az állattenyésztési jogszabályokban szabályozott, elsősorban nem az
állat egészségi állapota, hanem egyéb tulajdonságai szempontjából jelentős
törzskönyv[39],
tenyésztési főkönyv[40]
vagy a származási igazolás.[41]
Felhasznált
irodalom
Benedek
Károly: A szerződésszegés. In A Polgári Törvénykönyv magyarázata. Második
kötet. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. Budapest, 1981. 1379-1468.
Bíró György: A kötelmi jog és a szerződéstan közös
szabályai. Novotni Kiadó. Miskolc, 1999.
Gaár Vilmos –
Polyák Béla: Az állatforgalmi szavatosság. Az 1923. évi X. tc. rendszeres
magyarázata a joggyakorlattal. Sylvester Irodalmi és Nyomdai Intézet Rt.
Budapest, 1929.
Hutyra Ferenc:
Az állatszavatosság a Magyar Általános Polgári Törvénykönyv tervezetében.
Országos Magyar Gazdasági Egyesült Kodifikacionális Bizottsága. Budapest,
[1902.]
Hutyra Ferenc:
Szavatosság az állatkereskedésben. In Magyar Jogi Lexikon. Szerk. Márkus Dezső.
Pallas Irodalmi és Nyomdai Rt. Budapest, 1907.
VI. kötet 344-349.
Hutyra Ferenc: Törvényszéki állatorvostan. Pátria,
Budapest. 1925.
Prugberger Tamás: A mezőgazdasági termékértékesítési
és szolgáltatási szerződés a gazdasági változások tükrében. Jogtudományi
Közlöny. (1997. szeptember) 384-393.
Sárándi Imre:
A mezőgazdasági termékértékesítési szerződés. In A Polgári Törvénykönyv
magyarázata. Második kötet. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. Budapest, 1981.
1990-2066.
Szép Iván
(szerk.): Állategészségtan. Mezőgazdasági Kiadó. Budapest, 1984.
Szladits Károly
(szerk.): Magyar Magánjog. Grill Károly Könyvkiadó Vállalata. Budapest, 1940.
Antalffy Mihály: Vétel, csere. 16. § Az állatszavatosság. 307-320.
Várnagy László
(szerk.) Állategészség-védelem. Mezőgazda Kiadó. Budapest, 2002.
Várnagy László: Igazságügyi állatorvostan. Mezőgazdasági
Kiadó. Budapest, 1979.
Vértesi Ervin:
Újabb gondolatok az állatszavatosságról. Magyar Jog. IV. évf. 11. szám, (1957.
december) 324-326.
Világhy Miklós –
Eörsi Gyula: Magyar polgári jog. I-II. kötet. Tankönyvkiadó. Budapest, 1965.
Zoltán
Ödön: Az “állatszavatosság” egyes kérdései. Gazdaság és Jog. (1996. január)
21-23.
Zoltán
Ödön: Az állatszavatosság új szabályai. Magyar Jog VIII. évf. 1. szám (1961.
január) 19-25.
Zoltán Ödön:
Gondolatok az állatszavatosságról. Magyar Jog. IV. évf. 8. szám, (1957.
szeptember) 219-224.
[1] Várnagy László: Igazságügyi állatorvostan. Mezőgazdasági Kiadó. Budapest, 1979. 38.; Hutyra Ferenc: Az állatszavatosság a Magyar Általános Polgári Törvénykönyv tervezetében. Országos Magyar Gazdasági Egyesült Kodifikacionális Bizottsága. Budapest, [1902.] 7.; Hutyra Ferenc: Szavatosság az állatkereskedésben. In Magyar Jogi Lexikon. Szerk. Márkus Dezső. Pallas Irodalmi és Nyomdai Rt. Budapest, 1907. VI. kötet 344-349. 346.
[2] Hutyra Ferenc: Törvényszéki állatorvostan. Pátria, Budapest. 1925.
[3] Hutyra Ferenc: i.m. 41.
[4] Várnagy: i. m. 38.
[5] Hutyra: i. m. 38.
[6] Az így felmerülő kárt tipikusan csak kis mértékben fedezheti az elhullott, esetleg kényszervágott állatból származó termékek értékesítéséből befolyt összeg. Ezt jelentősen csökkenti az is, hogy az ilyen állati részek felhasználhatóságát nagyban befolyásolja a szóban forgó megbetegedés járványtani megítélése.
[7] Hutyra F.: i. m. 44.
[8] Gaár Vilmos - Polyák Béla: Az állatforgalmi szavatosság. Az 1923. tc. rendszeres magyarázata a joggyakorlattal. Sylvester Irodalmi és Nyomdai Intézet Rt. Budapest, 1929. 55.
[9] Hutyra Ferenc: Szavatosság az állatkereskedésben. In Magyar Jogi Lexikon. Szerk. Márkus Dezső. Pallas Irodalmi és Nyomdai Rt. Budapest, 1907. VI. kötet 344-349. 345.
[10] Várnagy László (szerk.) Állategészség-védelem. Mezőgazda Kiadó. Budapest, 2002. 307.
[11] Uo.
[12] Szladits Károly (szerk.): Magyar Magánjog. Grill Károly Könyvkiadó Vállalata. Budapest, 1940. Antalffy Mihály: Vétel, csere. 16. § Az állatszavatosság. 307-320. 308.
[13] Sárándi Imre: A mezőgazdasági termékértékesítési szerződés. In A Polgári Törvénykönyv magyarázata. Második kötet. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. Budapest, 1981. 1990-2066. 1990-1993.
[14] Vértesi Ervin: Újabb gondolatok az állatszavatosságról. Magyar Jog. IV. évf. 11. szám, (1957. december) 324-326. 324.
[15] Vértesi: i.m. 325.
[16] Zoltán Ödön: Gondolatok az állatszavatosságról. Magyar Jog. IV. évf. 8. szám, (1957. szeptember) 219-224. 220.
[17] Az Állatorvostudományi Főiskola Felülvéleményező Tanácsának 23/1957. ft. számú véleménye.
[18] Hutyra Ferenc: Szavatosság az állatkereskedésben. In Magyar Jogi Lexikon. Szerk. Márkus Dezső. Pallas Irodalmi és Nyomdai Rt. Budapest, 1907. VI. kötet 344-349. 346.
[19] Zoltán Ödön: Az állatszavatosság új szabályai. Magyar Jog VIII. évf. 1. szám (1961. január) 19-25. 14.
[20] Világhy Miklós - Eörsi Gyula: Magyar polgári jog. II. kötet. Tankönyvkiadó. Budapest, 1965. 25.
[21] Prugberger Tamás: A mezőgazdasági termékértékesítési és szolgáltatási szerződés a gazdasági változások tükrében. Jogtudományi Közlöny. (1997. szeptember) 384-393.
[22] Sárándi: i. m. 1990-1991.
[23] Világhy - Eörsi: i.m. 26.
[24] Használja az állatszavatosság kifejezést például: Bíró György: A kötelmi jog és a szerződéstan közös szabályai. Novotni Kiadó. Miskolc, 1999. 458.
[25] Várnagy: i. m.
[26] Ld. Prugberger: i. m.
[27] Szép Iván (szerk.): Állategészségtan. Mezőgazdasági Kiadó. Budapest, 1984. 439.
[28] Benedek Károly: A szerződésszegés. In A Polgári Törvénykönyv magyarázata. Második kötet. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. Budapest, 1981. 1379-1468. 1450.
[29] Az Ász. 57. §-ának (2) bekezdése.
[30] Ld. az Ász. 36. §-ának (1) és (2) bekezdése.
[31] Az állattenyésztésről szóló 1993. évi CXIV. törvény 8. §-a.
[32] A marhalevél kiváltásáról és kezeléséről szóló 21/1996. (VII. 9.) FM rendelet 1. §-ának (1) bekezdése.
[33] A marhalevél kiváltásáról és kezeléséről szóló 21/1996. (VII. 9.) FM rendelet 2. §-a b) pontjának 2. alpontja és ugyanezen szakasz c) pontja.
[34] Az egyes állatfajok egyedeinek Egységes Nyilvántartási és Azonosítási Rendszeréről szóló 62/1997. (IX. 10.) FM rendelet és 29/2000. (VI. 9.) FVM rendelet, a sertések Egységes Nyilvántartási és Azonosítási Rendszere bevezetésének előkészítéséről szóló 98/2001. (XI. 29.) FVM rendelet, a szarvasmarha-fajok egyedeinek jelöléséről, valamint Egységes Nyilvántartási és Azonosítási Rendszeréről szóló 99/2002. (XI. 5.) FVM rendelet.
[35] Az Ász. 103- §-a.
[36] Az Ász. III. Címe.
[37] Például a kéknyelv betegség elleni védekezés szabályairól szóló 35/2002. (IV. 27.) FVM rendelet 2. §-a, a ragadós száj- és körömfájás elleni védekezésről szóló 71/2002. (VIII. 15.) FVM rendelet 2. §-ának 3. és 4. pontja.
[38] Az állatszállításról szóló 13/1999. (IV. 28.) KHVM-FVM együttes rendelet 5. §-a, illetve az állatszállítás állatvédelmi szabályairól szóló 97/2003. (VIII. 15.) GKM-FVM együttes rendelet 6. § (6)-(12) bekezdése.
[39] Az állattenyésztésről szóló 1993. évi CXIV. törvény 3. §-ának 26. és 27. pontja, 21. §-ának (8) bekezdése, a tenyésztő szervezetkénti elismerés, továbbá egyes tenyészállatokra vonatkozó törzskönyv, valamint tenyésztési főkönyv vezetésének és a származási igazolás kiállításának szabályairól szóló 30/1994. (VI. 28.) FM rendelet, a fajtatiszta ebek tenyésztési szabályairól szóló 64/1998. (XII. 31.) FVM rendelet, illetve a méhanyanevelő telep üzemeltetésének engedélyezéséről, valamint a méhanya és szaporítóanyag előállításáról, felhasználásáról szóló 42/1994. (VI. 28.) FM rendelet, valamint a halkeltető állomás üzemeltetésének engedélyezéséről és működésének szabályozásáról szóló 41/1994. (VI. 28.) FM rendelet melléklete.
[40] Az állattenyésztésről szóló 1993. évi CXIV. törvény 3. §-ának 19. pontja, 21. §-ának (8) bekezdése, a tenyésztő szervezetkénti elismerés, továbbá egyes tenyészállatokra vonatkozó törzskönyv, valamint tenyésztési főkönyv vezetésének és a származási igazolás kiállításának szabályairól szóló 30/1994. (VI. 28.) FM rendelet.
[41] Az állattenyésztésről szóló 1993. évi CXIV. törvény 3. §-ának 14. pontja, illetve 42. §-a, a tenyésztő szervezetkénti elismerés, továbbá egyes tenyészállatokra vonatkozó törzskönyv, valamint tenyésztési főkönyv vezetésének és a származási igazolás kiállításának szabályairól szóló 30/1994. (VI. 28.) FM rendelet, a fajtatiszta ebek tenyésztési szabályairól szóló 64/1998. (XII. 31.) FVM rendelet, illetve a méhanyanevelő telep üzemeltetésének engedélyezéséről, valamint a méhanya és szaporítóanyag előállításáról, felhasználásáról szóló 42/1994. (VI. 28.) FM rendelet.