Adam Tomkins
Bevezetés: Az emberi
jogokkal kapcsolatos szkepticizmusról
(A “Sceptical Essays on
Human Rights” (Oxford University 2002.) c. kötet bevezető tanulmánya.
Fordította: Nagy Tamás, Szegedi Tudományegyetem ÁJK, Jogbölcseleti és
Jogszociológiai Tanszék)
A nemzetközi kapcsolatok retorikájában
(ha nem is a valóságában) az emberi jogok már a XX. század közepe –az ENSZ
megalapítása- óta központi szerepet játszanak. Az elmúlt két évtizedben azonban
ezen túlmenően az egyes nemzetek alkotmány- illetve közjogában is meghatározó
pozícióba kerültek. Ez éppúgy igaz Kanada és Új-Zéland, mint Lengyelország vagy
Magyarország esetében. Az Egyesült Királyság volt az egyik utolsó ország, Európában
és a common law-világban egyaránt, amely lehetővé tette, hogy az emberi jogok
nemzeti jogrendszere részévé váljanak. Az ezredfordulón viszont már a Királyság
gyorsan változó jogrendjének is a tartóoszlopaként kezdik szemlélni az emberi
jogokat. Évekig tartó vitát követően a Parlament 1998-ban fogadta el a
törvényjavaslatot, melynek révén “a jogok hazatértek”, ahogy azt a kormány
már-már a sovinizmus határán járva megfogalmazta. Az 1998-as Emberi Jogi
Törvény, amely teljes egészében 2000. októberében lépett hatályba, egyedi
formában valósítja meg az Európai Emberi Jogi Egyezmény lényegi rendelkezései
javarészének a recepcióját;
egy olyan egyezményét, amelynek hatálya már 1953-as létrejötte óta kiterjedt az
Egyesült Királyságra is –de kizárólag nemzetközi jogként, nem lévén így része a
Királyság belső jogrendjének. Az Emberi Jogi Törvény, mondhatni a Bill of
Rights szerepét tölti be Nagy-Britannia és Észak-Írország esetében, de nagyjából megfeleltethető az
Alapvető Szabadságjogok Kanadai Kartájának 1982-ből, vagy az 1990-es új-zélandi
Jogok Nyilatkozatának, valamint azon alkotmányszövegeknek is, amelyek az
észak-kelet európai balti államok számtalan új demokráciájában keletkeztek,
vagy épp az új Dél-Afrika sikeres, ám megindító alkotmányozása során jöttek
létre. Az emberi jogok törvénybe iktatása világméretű jelenség, mely úgy tűnik,
az Egyesült Királyságot sem hagyja immár érintetlenül. A jelen könyv jogtudósok
és politológusok nemzetközi csapatának közreműködésével kritikai vizsgálat
tárgyává teszi mind a globális jelenséget, mind az Egyesült Királyság –némileg
megkésett- részvételét e folyamatban.
A
Parlament által elfogadott jogszabályok közül hosszú évekre visszamenően az
1998-as Emberi Jogi Törvény volt az egyik legszélesebb körben üdvözölt. A
laudációk pedig sehol nem voltak olyan határozottak és lelkesek, mint a
jogászok közösségeiben. Az ünneplés számos formát öltött, Tony Blair
főkancellárjának[1]
öntömjénezésétől kezdve mindannak a hatalmas mennyiségű, egyaránt elméleti és
gyakorlat-orientált szakirodalomnak a megjelentetéséig, amely a Törvény által
szükségessé tett sokrétű változtatással kapcsolatosan a jogászok szakmai
álláspontját magyarázta, bővítette és fejtette ki részletesen.
2
Ehhez képest a jelen kötet egyik fő célja az
eltérő megközelítési lehetőségek bemutatása. Az itt összegyűjtött tanulmányok
szerzői kevés okot látnak az ünneplésre, sokkal inkább óvatosak, szkeptikusak
vagy egyéb módon találják problematikusnak az Emberi Jogi Törvényt. A liberális
ön-gratulációk lármája közepette, illetve annak az igyekezete során, hogy
megmagyarázzák, miként is “tértek végül haza a jogok” az Egyesült Királyságba,
kevés lehetőség nyílt az eltérő vélemények, kritikák vagy akár csak kételyek
megfogalmazására. Könyvünk ezen megnyilvánulások számára biztosít teret, azzal
együtt, hogy mindannyian elismerjük: a hiányok maradéktalan pótlásától igen
messze állunk. Erről még szólunk az alábbiakban.
Egy olyan könyvben,
amelynek huszonegy közreműködő szerzője van, nyilvánvalóan számos eltérő
vélemény jelenik meg, ám annak érdekében, hogy legalább részben egységes
legyen, könyvünk összeállítása során az alábbi “közös nyilatkozatot”
fogalmaztuk meg:
Az új munkáspárti kormányzat alkotmányos
reformprogramját –különös tekintettel az Európai Emberi Jogi Egyezmény
részleges átvételére az 1998-as Emberi Jogi Törvény révén- széles körben
elismeréssel fogadta a közvélemény, üdvözölték politikai aktivisták,
felsőbírák, egyetemi és gyakorló jogászok egyaránt. A brit demokratikus
hagyományok keretei között ugyanakkor olyan komoly kételyek merülnek fel e
lépések bölcsességét illetően, melyek a mai napig megválaszolatlanul maradtak.
A jelen tanulmány-gyűjtemény ezeket az ellenvetéseket tárja fel és felméri,
hogy miként vehetőek figyelembe mindazoknak a javarészt visszafordíthatatlan
változtatásoknak a megvalósítása és végrehajtása során, amelyek az Egyesült
Királyság alkotmányos rendjében folyamatban vannak. A kötet valamennyi szerzője
elismeri az emberi jogok fontosságát a kormányzás bármilyen demokratikus
formáját illetően, de felveti a kérdést,
hogy a közvetlen felelősség, ami ezen jogok meghatározásához kapcsolódik,
valóban elválasztható-e a képviseleti kormányzás normál politikai eljárásaitól.
Közelebbről: kritika tárgyává tesszük a
politikai autoritásnak azt a nagymérvű “átadását” a bírói kar számára,
ami az Emberi Jogi Törvényből következik, és az emberi jogok meghatározásának
és érvényesítésének olyan lehetőségeit vizsgáljuk, amelyek más, demokratikusabb
fórumok által valósíthatóak meg. Különös figyelmet fordítunk továbbá arra a kitüntetett
szerepre, amelyet a gazdasági és szociális jellegű jogoknak kell játszaniuk az
új alkotmányos berendezkedésben.
Tengerentúli közreműködőink pedig az “idegen” alkotmányos modellek átvételének
csapdáit mutatják be.
I.
Mi
a szkepticizmus?
Sextus Empiricusnak “A szkepticizmus
alapvonalai” c. klasszikus művéhez fűzött legutóbbi
bevezetőjében Jonathan Barnes a “szkeptikus” fogalmát a “naív” vagy a
“hiszékeny” fogalmaival szembenállóként határozza meg: ha valaki szkeptikus,
akkor hajlik arra, hogy ne fogadja el, amit mások mondanak, ne higgye el, amit
hall, nem bízzon abban, amit olvas. A szkeptikus lényegét tekintve olyasvalaki,
aki nem hisz.[2]
A későbbiek során Barnes mindezt újrafogalmazza –immár nem nyelvi, hanem-
filozófiai szempontból: “egy adott kijelentéssel kapcsolatban valaki akkor –és
csakis akkor- szkeptikus, ha az arra vonatkozó reflexiója sem hitként, sem
hitetlenségként nem jellemezhető.”[3]
Mások ezt inkább agnoszticizmusnak, vagy akár közömbösségnek neveznék, és maga
Sextus Empiricus sem ezt hívta volna szkepticizmusnak, miként azt Barnes is
elismeri. Sextus Empiricus számára a szkepticizmus lényege a keresés volt, a
szkeptikus pedig olyasvalaki, aki “vég nélkül folytatja a vizsgálódást”.
3
Barnes ezt a következőképpen
magyarázza:
“a görög “szkeptikus” kifejezés
jelentése “kérdező”, “kutató”…Sextus Empiricus szerint bármilyen vizsgálódás
háromféle eredményt hozhat: megtaláljuk a megoldást egy problémára,
megállapítjuk, hogy nem lehetséges megoldást találni vagy folytatjuk a
kutatást…A szkeptikus Sextus szerint az, aki folytatja a kutatást.”[4]
Vannak talán megfigyelők, akik
azt gondolhatják, hogy mindaz a kutatás, ami a jobb kormányzás, a
tisztességesebb közigazgatás, a törvények igazságosabb megalkotása és
végrehajtása érdekében folyt, bizonyos értelemben feleslegessé vagy
szükségtelenné vált azáltal, hogy az Egyesült Királyság jogrendje magába
olvasztotta a emberi jogokat. Bizton állíthatjuk viszont, hogy a jelen kötet
egyetlen szerzője sem értene egyet a kutatás feladásával vagy akár csak a
lendület visszafogásával. Ebben az értelemben mindannyian szkeptikusak vagyunk.
Számunkra a szkepticizmus azonban nemcsak ezzel a technikai jelentéssel bír.[5] A szkepticizmus itt és most nem a
hiszékenység antinómiája, sokkal inkább a dicsőítéssel szemben határoznánk meg
jelentését. Az Emberi Jogi Törvény üdvözlése helyett e könyv tanulmányainak
szerzői óvatosságra intenek, aggodalmaikat, kételyeiket juttatják kifejezésre.
Az Emberi Jogi Törvény várható hatásait illetően bizalmatlanok, gyanakvóak,
kétkedőek. Mondhatnánk, hogy ez semmi más, mint amit minden esetben el lehet
várni a tudósoktól. Tőlünk, akik számára megkérdőjelezni, újragondolni valamit,
egy gondolat erejéig megállni, “akadékoskodni”, nézeteltérést kifejezni, újra
megvitatni, átértékelni és megfontolni
valamit természetes, majdhogynem automatikus pozíció, gyakorlatilag bármivel kapcsolatban.
S ha nyújthatunk bármit a társadalom számára, ami gyakorlati haszonnal jár,
akkor éppen ez az. Mondhatnánk, hogy éppen ez a tudományosság lényege, raison
d’etre-je: hogy kialakítsuk és kifejezésre juttassuk –olyan átgondoltan és
hitelesen, ahogy csak tudjuk- szkepticizmusunk megállapításait.
S
talán így is van; mindenesetre az Emberi
Jogi Törvényről semmiképpen nem mondható, hogy mostanáig számottevő szkeptikus
vagy kritikai elemzés tárgya lett volna. Ellenkezőleg, rendkívül széles körben
talált üdvözlésre, nem utolsósorban számos felsőbírósági bíró részéről, akik
hatalmát a törvény elfogadása, majd hatályba lépése jelentősen megnövelte.[6]
Vezető barristerek csatlakoztak a bírákhoz ünneplő szónoklataikban –nekilátván
eljátszani a Törvénynek köszönhetően jelentősen túlértékelt szerepüket a
Királyság alkotmányos rendjében. [7]
4
Ezzel szemben úgy tűnik, a
tudományos közvélemény az eddigiekben nem a Törvény nyílt üdvözlését vagy
kárhoztatását tekintette fő feladatának, hanem egyszerűen annak megértését és
magyarázatát, hogy a Törvény valószínűsíthetően milyen hatást fog gyakorolni
nem egy jogterületre. Egy
alkotmányjogász számára lenyűgöző olvasmányról van szó, ugyanakkor megalázóról
is. A jogtudományi folyóiratokban megjelenő szakirodalom ugyanis leginkább az egyik
legerőteljesebb (alkotmányos) normát, az “előre nem látott következmények”
szabályát testesíti meg. Az Emberi Jogi Törvény alkotmányos reformot
sürgető közjogászok és politikai újságírók hosszas kampányának eredményeként
született meg.[8] Ehhez képest
mégis olyan intézmény keletkezett, amely vélhetően nem fog komoly hatást
gyakorolni az Egyesült Királyság alkotmányára.[9]
A hatás máshol lesz érezhető. Nem alkotmányjogászok fogják az elkövetkező
években újraírni sillabuszaikat, sokkal inkább családjogászok, [10]
büntetőjogászok,[11]
kereskedelmi jogászok, [12]
munkajogászok,[13]
környezetgazdálkodással foglalkozó jogászok[14]
és agrárjogászok[15] –ők lesznek
azok, akinek viselniük kell az Emberi Jogi Törvényből fakadó terhek javarészét,
és nemcsak az oktatásban, de a joggyakorlatban is. De ezzel nem akarjuk azt a
látszatot kelteni, mintha a közjogászoknak nem lenne véleményük az Emberi Jogi
Törvényről. Sőt, tetemes mennyiségű szakirodalmat produkáltak, különösen két
kérdés tekintetében: egyrészt a Törvénynek az alapjogi bíráskodást érintő
várható hatásait illetően, [16]
másrészt arra a kérdésre vonatkozóan, hogy milyen mértékben fog a Törvény 6.
paragrafusa –a vertikális mellett- horizontális hatást is gyakorolni az
igazságszolgáltatásra (azaz mennyiben fog a Törvény a magánfelek inter se
eljárásaira kihatni, azokra, amelyekben a “közhatalmat” képviselő fél nem vesz
részt). [17]
5
A
jelen kötet a szakirodalomnak azt a már létező részét gyarapítja, amely inkább
technikai jellegű és gyakorlat-orientált kérdésekkel foglalkozik. E könyv
olvasóinak –különösen joghallgatóknak, de adott esetben tudósoknak és gyakorló
jogászoknak is- nemcsak a Törvényből fakadó, szűk értelemben vett technikai
jellegű jogi problémákat kell meglátniuk, hanem azt is, hogy létezik egy átfogó
jogi és politikai struktúra, amelyet az Emberi Jogi Törvény elfogadása jelentős
mértékben és mélyrehatóan megváltoztat. Célkitűzésünk, hogy e változásról
világosan s egyben hitelt érdemlően számot adjunk. Azzal együtt, hogy miközben
szerzőink megpróbálják a Törvény alkotmányos és politikai vonatkozásai
felvázolni, nem kívánunk megfeledkezni a jog összetettségéből eredő
részletkérdésekről sem. A kontextus ábrázolása nem történhet olyan vastag
ecsetvonásokkal, amelyek a fontos részleteket elfedik. A jog részletkérdései
tehát az egyik elemét képezik az általunk feldolgozott anyagnak, de nem
azonosan annak teljességével. Gyűjteményünk tartalmaz nehézkes
jogszabályelemzéseket is, amelyek a Törvény által felvetett legbonyolultabb
problémákkal hozhatók összefüggésbe (lásd különösen a könyv 2. fejezetét, az
alábbiakban részletezett módon). Nem kérünk elnézést ezekért az írásokért. De
olyan tanulmányokat is magában foglal e könyv, amelyek a Törvény szövegénél
magasabbra kívánják emelni az olvasó tekintetét, hogy a Törvény által az
Egyesült Királyság alkotmányos rendjében előidézett változás monstrózus jellege
tisztán látsszon, és ne téveszthessük szem elől a technikai részletek
erdejében.
A kötet tanulmányait három,
egymással összefüggő fejezetbe osztottuk. A “Szkepticizmus és az emberi jogok”
című I. fejezet esszéinek általános témáját azok az érvek képezik, amelyek okán
szkeptikusak lehetünk azokkal az Emberi Jogi Törvénybe foglalt megoldásokkal
szemben, amelyek révén az emberi jogi normák bírói úton kikényszeríthető
pozitív joggá váltak. Természetesen itt nem kizárólag jogi problémáról van szó,
így az 1. fejezet közreműködői sem mind jogászok: a könyv ezen része olyan
neves politológusok írásait is tartalmazza, mint Richard Bellamy és Tom
Campbell. Bellamy az emberi jogi törvénykezés korlátozott liberális
legalizmusát állítja szembe az aktív állampolgárság szélesebb, talán
neo-republikánusnak nevezhető gondolatával. Amellett érvel, hogy amennyiben az
állampolgárságot üres jogalanyisággá redukáljuk, akkor elmulasztunk megfelelő
súlyt biztosítani alkotmányos rendünkben olyan demokratikus értékeknek, mint a
részvétel, elkötelezettség, nyitottság és a valahova tartozás, elidegenítve így
a kormányzottakat; és kilúgozzuk a
kormányzat és a polgárok közötti kapcsolatrendszer gazdagságát, alig valamivel
többre korlátozva azt, mint alperes és felperes viszonya. Campbell más oldalról
közelíti meg a kérdést: figyelmét arra irányítja, hogy mi mindent tehetnek a
bírák a jogoknak még egy “gyenge” katalógusával is, s hogy jogértelmezési
technikákkal hogyan lehet –s hogyan fogják- a bírói kar szerepét még tovább
növelni, csökkentve ezáltal a hatalom –ahogy az amerikaiak általában nevezik-
választott ágainak jelentőségét és erejét.[18]
6
Martin
Loughlin, K. D. Ewling, Neil Walker és Jeffrey Goldsworthy tanulmányai eltérő
módon ugyan, de mind kiegészítik Bellamy és Campbell gondolatmenetét. Loughlin
–nemrégiben publikált, a jog és a politika kapcsolatrendszerének változó
természetét kutató munkájára támaszkodva- a törvénybe foglalt emberi jogok
szerepét azoknak a szélesebb körben zajló jogi és politikai változásoknak a
kontextusában vizsgálja, [19]
amelyek a nyugati konstitucionalizmus kortárs változatait jelenleg áthatják.
Ewing az alkotmányos egyensúlynak az Emberi Jogi Törvény által előidézett
megbomlásával foglalkozik, nevezetesen azzal, hogy a liberális politikai és
szabadságjogok jelentős túlsúlyba kerültek a szociális és gazdasági jellegű
jogokkal szemben; és egy olyan reform
lehetőségeit mérlegeli, amellyel a boldogabb szimmetria volna (újra?)
megteremthető. Goldsworthy ortodox alkotmányos doktrínákra –a Parlament
szuverenitására és a joguralomra- koncentrál, s részletekbe menően vizsgálja
azt a mostanában meglehetősen gyakran hangoztatott érvet, miszerint az említett
két doktrína valamilyen módon kölcsönösen ütközik egymással, és hogy az
előbbinek elsőbbséget kellene adnia az utóbbi számára, méghozzá az emberi
jogoknak egy megerősített és bírói úton kikényszeríthető katalógusa révén.
Goldsworthy arra a következtetésre jut, hogy a joguralom gondolatának sem a
“gyengébb” vagy formális, sem az “erősebb” vagy szubsztantív értelmezései nem
követelnek meg ilyesmit, sőt, ellenkezőleg egy ilyen változás “éppenhogy a
joguralom csökkenését eredményezhetné”.
S végül: Walker gondolatmenetében az a tény, hogy az emberi jogokkal
szemben felhozott hagyományos érvek nagy része –mint például Jeremy Waldron “Law and Disagreement”
[20]
c. könyvében- a nemzetállamok alkotmányaira vonatkozó elméletek kontextusában
fogalmazódnak meg, illetve az, hogy (Walker szerint) ez a kontextus már nem
tükrözi többé az általa “posztnacionálisnak” vagy “meta-alkotmányosnak”
nevezett plurális szisztémák (teljes) valóságát, még nem teszi ezeket az
érveket érvénytelenné. Egyszerűen csak újra kell fogalmazni azokat. Az emberi
jogokkal kapcsolatban igenis lehetünk szkeptikusak, még a nemzetek feletti
kormányok és az Európai Unió posztmodern, fragmentált és nem-demokratikus
korszakában is.
A
könyv 2. fejezetének címe: “A Emberi Jogi Törvény jelentőse és hatásai”. E
fejezet minden tanulmányának fő célja, hogy részletesen vizsgálja, milyen
hatást fog gyakorolni a Törvény egy-egy jogterületre. S bár reméljük, hogy
kötetünk esszéi jogászok és nem-jogászok érdeklődésére egyaránt számot tarthatnak,
a 2. fejezet tanulmányai a legszűkebb értelemben vett jogi problémákkal
foglalkoznak. Egyben ez az a fejezet, amellyel kapcsolatban a legnehezebb
szerkesztői döntéseket kellett meghoznunk. Az általunk választott írásokon
kívül –vagy éppen azok helyett- a 2. fejezet teljes joggal tartalmazhatna olyan
tanulmányokat is, amelyek a családi jog, a büntető vagy a polgári eljárásjog, a
kereskedelmi jog, a környezetgazdálkodási jog vagy a közigazgatási jog
tárgykörében születtek meg. Nyilvánvalóan lenne létjogosultsága egy olyan
könyvnek, mely teljes egészében a 2. fejezet
témáival foglalkozik, de ez nem az a kötet. Nem az volt a célunk
ugyanis, hogy enciklopédikus jelleggel sorra vegyük a jog valamennyi kisebb és
nagyobb területét, melyet az Emberi Jogi Törvény érint. Olyan esettanulmányokat
szerettünk volna inkább közzétenni, amelyek az 1. fejezetben vázolt átfogóbb
alkotmányos és politikai kérdésekhez kapcsolódnak, s bár a reprezentativitás
követelménye ezekkel szemben is fennáll, teljességre mégsem törekedhetnek.
7
Válogatásunkat két kritériumra
alapoztuk: egyrészt olyan tanulmányokat akartunk szerepeltetni a könyvnek ebben
a részében, amelyek a már létező szakirodalom által eddig valamelyest
elhanyagolt jogterületeket veszik szemügyre (a fent említett jogágak kérdéseit
illetően már így is jóval több elemzés készült, mint az általunk választottakra
vonatkozóan); másrészt azon jogágak
vonatkozásában, amelyeket még nem vizsgáltak meg alaposan az Emberi Jogi
Törvény fényében, olyan tanulmányokat választottunk, amelyek közjogászok és
magánjogászok szempontjait egyaránt megjelenítik. Az eredmény nyolc, gyakran
aggodalmat keltő és időnként kifejezetten nyugtalanító esszé figyelemre méltó
együttese, amelyek mindegyike az Emberi Jogi Törvénnyel összefüggésbe hozható
következetlenségekre, megoldandó problémákra, abszurditásokra vagy
korlátozásokra mutat rá az önkormányzatok, a munkajog, a diszkrimináció, a
kártérítési jog, a büntetőjog és a kisebbségvédelmi jog témaköreiben.
A
könyv utolsó, “A máshol tapasztalata avagy indokok a szkepticizmusra” c.
részének esszéi az Egyesült Királyság törvénykezését nemzetközi agy
összehasonlító jogi perspektívába helyezik, számos viszonyítási pontot kínálva
a posztkommunista Kelet-Európától kezdve Észak-Amerikán és Ausztrálián
keresztül egészen Dél-Afrikáig. A 3. fejezet címében említett “máshol”
elsősorban a common law-világot jelöli, legalábbis azt illetően tekinthető
reprezentatívnak. Utalunk ugyan Európára,
-de ez nem az EU ismerős Európája. Ez részben azért van így, mert az EU
valamennyi tagországa ratifikálta az Európai Emberi Jogi Egyezményt (s így nem
igazán tekinthető “máshol”-nak), és részben azért is, mert az emberi jogok
kérdéskörét mind az egyes EU-tagállamok, mind magának az Uniónak a
viszonylatában a létező szakirodalom már részletesen feltérképezte. [21]
Könnyű lenne a 3. fejezetet elintézni azzal, hogy az egyszerűen csak újabb
teret nyit a pesszimisták számára, hogy sorolhassák az emberi jogok különféle
katalógusainak jövőjére vonatkozó sirámaikat. Hibát követnénk el azonban el, ha
így vélnénk. A 3. fejezet nem kudarcok krónikáiból áll, még ha jeles szerzőink
számos olyan esetre mutatnak is rá, amikor az emberi jogok valamilyen
katalógusa messze nem teljesítette be az ahhoz fűződő várakozásokat. A 3.
fejezet tanulmányainak fő céljai a
következőkben foglalhatók össze: megpróbálnak tájékoztatni bennünket arról,
hogy az Egyesült Királyságban mire számíthatunk, kritikus szemmel vetik össze
az új brit megoldásokat más vezető common law-jogrendszerekéivel; felhívják a figyelmünket az
esetleges csapdákra vagy meglepetésekre és egyéb alternatívákra; valamint információval
szolgálnak azokról a politikai metódusokról, amelyek révén az alkotmányos
alapjogi diskurzus pozitív joggá transzformálása kezelhető vagy amelyek épp
ennek során forrtak ki. A common law-jogrendszerek közül alkotmányos
szempontból különösen szoros a kapcsolat az Egyesült Királyság illetve Kanada,
az Egyesült Államok, Ausztrália és Új-Zéland között, s mind a négy jogrendszer
szerepel is könyvünkben. A 3. fejezet tartalmaz további két, mondhatni
rendhagyó és több tekintetben elbátortalanító tanulmányt is, amelyek a kevésbé
ismerős Dél-Afrikára és a posztkommunista Kelet-Európára vonatkoznak. Mindkettő
olyan régiója a világnak, amelyről itt, az Egyesült Királyságban túl keveset
tudunk, mégis mindkettő nem egyszer szolgált hivatkozási pontként az emberi
jogok és az alkotmányreform liberális ünneplése során. [22]
Így különösen érdekes (és reméljük, hasznos) lehet olyan tanulmányokkal
találkozni, amelyek Dél-Afrikáról és Kelet-Európáról szólnak szkeptikus, ám
progresszív hangon.
8
A szkepticizmus tekintetében a
könyv esszéi egészséges változatosságot mutatnak. Nem ugyanazon dolgokat
illetően vagyunk szkeptikusak, és nem is egyforma mértékben. A talán legkevésbé
szkeptikus álláspont Sandra Fredmané, aki amellett érvel, hogy magával a
szkepticizmussal szemben kell szkeptikusnak lennünk, s hogy a bírói kar
bizonyos körülmények között éppen korlátozva és nem felszabadítva érezheti
magát az Emberi Jogi Törvény által, továbbá, hogy a Törvény elfogadása ugyan
eddig elszalasztott lehetőségekre mutat rá, de annak az esélye is fennáll, hogy
pozitív (szociál)demokratikus értékeket vezessünk le belőle, annak ellenére,
hogy a Törvény az emberi jogoknak a liberális, individualista és
tulajdonközpontú felfogását támogatja. Szkepticizmusunknak nemcsak mértéke, de
irányultsága is gyakran különbözik. E szkepticizmusnak három fő változata
figyelhető meg a tanulmányokban: mindenekelőtt az, amelyik magukra az emberi
jogokra terjed ki. Ebben a körben olyan érvelésekkel találkozhatunk, amelyek
megkérdőjelezik annak a helyességét, hogy az egyén és az állam kapcsolatát
alkotmányos alapjogok kategóriáival próbáljuk megragadni. Másodsorban, vannak,
akik szkeptikusok annak a bölcsességét illetően, hogy ezen jogok érvényesítését
bírákra vagy legalábbis a jelenlegi bírói karra bízzuk. E kör tanulmányai a
bírói kar átpolitizáltságát érintik, illetve azt vizsgálják, hogy a peres
eljárások a maguk korlátaival mennyiben alkalmasak ezeknek a jogoknak a
védelmére. Harmadrészt, vannak, akik az Európai Emberi Jogi Egyezménybe (s
ennek révén az Emberi Jogi Törvénybe) bevett egyes jogok tartalmát illetően
szkeptikusak. E tárgykörben szűkebb értelemben vett jogi elemzések olvashatóak,
amelyek az Egyezményben (és a Törvényben) helyet kapott jogok korlátaira
irányulnak vagy éppen azt firtatják, mi maradt ki az Egyezményből.
A
szkepticizmusnak ezek az irányai nem zárják ki egymást, és több szerző írásában
egyszerre vannak jelen. De monolitikusnak sem nevezhetőek abban az értelemben,
hogy mindegyik megközelítés kellő haszonnal még tovább bontható. Számos
különböző érv fogalmazható meg például annak az állításnak az alátámasztására, hogy szkeptikusoknak
kell lennünk általában az emberi jogokkal kapcsolatosan (ez volt az első
kategória). Ad 1. Az emberi jogi diskurzus jellegzetesen antagonisztikus, és
pereskedésre buzdít. Ad 2. Az emberi jogi szabályozás egy olyan paradigma
keretében fogalmazódik meg, amelyben két fél áll szemben egymással (az egyedi
jogosult és a közhatalom), de ebben a modellben nem nyílik tér a res publica,
a közérdek számára, miként harmadik felek érdekei számára sem, amelyek így
–anélkül, hogy “áldozatok” lennének- hihetetlenül nehezen találnak utat a
bíróságra, vagy vehetők észre egyáltalán. Ad 3. Az emberi jogi szabályozás az
állampolgár és az állam kapcsolatát quasi-kontraktuális jellegűvé redukálja –a
jogok katalógusa nem más, mint a jó kormányzás érdekében kötött szerződés
klauzuláinak listája. Az állam megadóztathatja az embert, kényszerítheti,
bebörtönözheti, megszorításokat alkalmazhat és korlátokat állíthat fel, s az
ember azzal a feltétellel fogadja el (sőt, támogatja és védelmezi, akár élete
árán is) az állam politikai, szabályozó, katonai és gazdasági kényszerítő
hatalmát, hogy az állam tiszteletben tartja az ember alapvető jogait.
9
Ez azonban nemcsak azt
eredményezi, hogy az államot kizárólag negatív formulákkal határozzuk meg,
látszólag tagadva így az államnak azt a kivételes helyzetéből származó pozitív
szerepét is, amit a hajléktalanok ellátásában, a betegek gyógyításában, a
fiatalok és az idősek oktatásában, a hátrányos helyzetűek támogatásában és
egyebekben játszik, de azt a képzetet is kelti, mintha az egyén semmi mást nem
akarna, mint hogy hagyják békén, és a cél a kormányzattól való szabadulás és
nem az abban való részvétel volna. Ráadásul úgy tűnhet –s ez veszélyes-, hogy
minden kormányzat által okozott sérelem sikeresen orvosolható egy per útján.
Ad
4. Az emberi jogi joganyag nem kielégítően érzékeny a róla szóló diskurzus
mindent átható erejével szemben. Az emberi jogok hihetetlenül erős retorikai
eszközök, mindenhol felhasználhatóak, elnyomva más eszközöket, megfojtva egyéb
lehetősségeket. Erről értekezik tanulmányában Adrienne Stone az Ausztrál
Legfelsőbb Bíróságnak az utóbbi időkben kifejtett tevékenysége fényében. A
bíróság nemrégiben fedezte (vagy találta) fel a szólásszabadsághoz való jogot
az ausztrál alkotmányban, s ez azzal járt –írja Stone-, hogy a bíróság gyakran
olyan erőteljesen koncentrált az alkotmányos alapjogokra épített érvelésekre,
hogy semmibe vettek vagy félretettek olyan common law-magalapozottságú érveket,
amelyek meggyőzőbbek lehettek volna (s azoknak is kellett volna lenniük), de
amelyekkel szemben az alapjogok erősebbnek bizonyultak, sőt, egyenesen adukként
jöttek szóba. Hasonlóképp, de tágabb értelemben, azzal, hogy az alapjogok
kikényszerítésének letéteményeseivé a bíróságok váltak, a vitamegoldás más
alternatívái ellehetetlenülhetnek. Milyen sors vár a miniszteri felelősségre
vagy az állampolgári jogok parlamenti biztosára, az ombudsmanra az Emberi Jogi
Törvény után?
Az
a tény, hogy van ugyan élet a tárgyalótermen kívül is, de olyan intézmények,
mint a Parlament, az ombudsmanok és mások valószínűleg nehezebbnek fogják
találni, hogy hallassák hangjukat az Emberi Jogi Törvényt követő
igazságszolgáltatásban, átvezet bennünket a könyvben megjelenő szkepticizmus
második válfajához, a bírákkal kapcsolatos szkepticizmushoz. Miért kell pont az
Egyesült Királyság nem éppen olajozottan működő bíróságain a pozícióikat nem
képviseleti alapon betöltő, túlnyomórészt felső-középosztálybeli fehér
férfiakból álló bírói kar tagjainak élvezniük azt a felszabadító hatalmat, amit
az Emberi Jogi Törvénnyel kapnak? Két kérdés is felmerül. Miért adunk hatalmat ezeknek
az embereknek, és miért nem adjuk azt másoknak? Még ha az emberi jogokkal
kapcsolatos általános szkepticizmusunkat félretesszük is, és úgy döntünk, hogy
alkotmányos rendünkben megfelelő módon nagyobb szerepet kívánunk szánni az
emberi jogi diskurzusnak, akkor is feltehetjük a kérdést: miért engedjük át e
diskurzus irányítását a bíráknak? [23]
Végül is mit tettek annak érdekében, hogy bebizonyítsák, hogy érdemesek vagy
hogy a bírói kar a legalkalmasabb testület az alkotmányos döntések
meghozatalának újonnan megtalált szerepére?
10
A bírói kar hatalmának és
felelősségének növelése azt eredményezi, hogy más, talán kevésbé jólöltözött,
de megfelelőbb intézmények befolyása és közreműködése marginalizálódik, és
átnéznek rajtuk.
Mark
Tushnet és James Alllan írásai tartoznak azok közé, amelyek a szkepticizmusnak
ezt a változatát jelenítik meg. Tushnet értekezése az Egyesült Államokbeli
szövetségi kormányzás intézményi felépítését tárgyalja és ennek
alkalmatlanságát arra, hogy a jogok ígéretét beteljesítse, részben annak
köszönhetően, amit Tushnet az amerikai (de különösen a legfelsőbb bírósági)
bírák “autoritarianizmusának” nevez. Allan gondolatmenete, ha lehet, még
kíméletlenebb. A következő figyelmeztetéssel zárja tanulmányát:
Amint az emberi jogok valamilyen
katalógusa alkotmányos formát ölt –a törvényhozás felülbírálásának hatalmát
adva ezzel a bírói kar kezébe-, a bírák olyan ellentmondásos természetű, de
alapvető társadalmi jelentőségű kérdésekben fognak döntéseket hozni, amelyeket
illetően őszinte, becsületes, intelligens és jószándékú emberek között is
komoly nézeteltérések vannak. Olyan kérdésekről van szó, mint hogy hol húzzuk
meg a határokat az abortusz, a privátszféra, a rendőri erőszak, a
szólásszabadság, a vallásgyakorlat
eseteiben, kik házasodhatnak, hogyan bánjunk a menekültekkel és még sok más
ehhez hasonló. A bírák nem fognak véget vetni annak, hogy sebezhető kisebbségek
tagjait pusztán származásuk miatt bebörtönözzék, és nem fogják megmenekíteni a
munkanélküliségtől és a pária-státusztól azokat, akik ellenszenves politikai
nézeteik miatt (vagy akár anélkül) kerültek ilyen helyzetbe. Bármilyen elképzelhető
forgatókönyv szerint napjainkban (amikor külső fenyegetés hiányában nyugodt
időket élünk) a választott törvényhozók ugyanazokat a dolgokat ítélik rossznak,
amelyeket általában mindenki, és a bírák sem mérnének különböző mércével. Semmi
olyan különös morális többlettel vagy feltétlen erkölcsi tisztánlátással nem
rendelkeznek a bírák, ami belőlünk hiányozna. [24]
A
szkepticizmusnak az a harmadik, s egyben utolsó válfaja, amelyik könyvünkben
megjelenik, és az Európai Emberi Jogi Egyezmény valamint az Emberi Jogi Törvény
specifikus tartalmára (és kihagyásaira) irányul, magáért beszél és alig van mit
hozzáfűzni. Nyilvánvaló, hogy az Egyezmény által védelemben részesített jogok
részlegesek –két értelemben is. Egyrészt: katalógusuk nem teljes –sok-sok olyan
egyéb társadalmi és politikai érték van alkotmányos rendünkben, amit védendőnek
(vagy legalább tiszteletben tartandónak) gondolunk, de nem kerültek be a Törvénybe.
Meggyőzően és hatásosan érvel emellett Keith Ewing, Sandra Fredman, Aileen
McColgan, Maleiha Malik és mások is, vonatkozó írásaikban. De részlegesek e
jogok abban a mélyebb és zavaróbb értelemben is, hogy egy jól behatárolható
politikai –és pártpolitikai- nézetet tükröznek azzal kapcsolatban, hogy mit
kellene a társadalomnak előnyben és elsőbbségben részesítenie. Például: az
Egyezményben (és így a Törvényben is) megtaláljuk ugyan a liberális
politika-elmélet mintaértékű jogát (a szólásszabadságét), de hiányoznak a
republikánus filozófia vagy a deliberatív demokrácia magvát képező jogok (az
információ szabadsága, a nyitott kormányzás és a teljes részvétel garanciái). A
tulajdont védik azok érdekében, akik rendelkeznek vele, de a hajléktalanoknak
nincs joguk fedélre. Védik a vallásszabadságot, de a megfelelő egészségügyi
ellátás biztosítékai hiányoznak. S lehetne tovább sorolni. Szociális és
gazdasági jellegű jogok sehol sem tűnnek fel az új liberális rendben; csak néhány kiválasztott jog
“tért haza” az 1998-as Nem-Is-Olyan-Nagyon-Emberi-Jogi-Törvénnyel.
11
A
jelen kötetben azonban sehol sem találunk
érvet amellett, hogy a dolgoknak így is kellene maradniuk –még a
legszkeptikusabb megközelítések is tartalmaznak érdemi reformjavaslatokat. Az a
kérdés azonban továbbra is nyitott marad, hogy mit kellene tenni. Úgy tűnik,
hogy két lehetőség adódik: vagy több jog (szociális és gazdasági), vagy
kevesebb (az 1998-as Törvény hatályon kívül helyezése). De hogy ezen megoldások
melyikével szemben kell inkább szkeptikusnak lennünk, ezidő szerint még nem
dönthető el.
[1] Lásd pl. Lord Irvine of Lairg, ’The Development of Human Rights in Britain under an Incorporated Convention on Human Rights’, [1998] Public Law 221.
[2] J. Annas és J. Barnes (szerk.), Sextus Empiricus: Outlines of Scepticism (Cambirdge: Cambridge University Press, 2000), xix.
[3] Uo.
[4] Uo., xx.
[5] Egyébként is, a filozófusok feltűnően kevés segítséggel szolgálnak a szkepticizmus mibenlétének meghatározásához. Ahogy egy másik, Sextus Empiricusról szóló kommentár írja, a filozófusok a “szkepticizmus” kifejezést megfosztották a jelentésétől, és “üres, ám felettébb gyakran használt szitokszóvá” tették. Lásd PP. Hallie, ’Polemical Introduction’, in: Selections from the Major Writings of Sextus Empiricus (Indianapolis: Hackett, 1985), 3.
[6] Lásd pl. Lord Cooke of Thorndon, ’The British Embracement of Human Rights’ (1999) 4 European Human Rights Law Review 243, és Lord Irvine of Lairg, 1. sz. jegyzet.
[7] Lásd pl. Lord Lester of Herne Hill, ’The Art of the Possible: Interpreting Statutes under the Human Rights Act’, (1998) 3 European Human Rights Law Review 665. Gyakorló jogászok is kivették részüket abból a fontos feladatból, hogy a nem-specialisták számára is megmagyarázzák, mire is hivatott a Törvény és az Európai Emberi Jogi Egyezmény. E szakirodalom reprezentatív darabjai: Lord Lester és D. Pannick, Human Rights Law and Practice (London: Butterworths, 1998), és S. Grosz, J. Beatson, és P. Duffy, Human Rights: The 1998 Act and the European Convention (London: Sweet and Maxwell, 1999).
[8] Lásd M. Foley, The Politics of the British Constitution (Manchester: Manchester University Press, 1999), 4. fejezet.
[9] Ennek részletes kifejtéséhez ld.: C. Gearty és A. Tomkins, ’Constitutional and Human Rights Law’, in: D. Hayton (szerk.), Law’s Future(s) (Oxford: Hart, 2000).
[10] Lásd H. L. Conway, ’The Human Rights Act 1998 and Family Law’, (1999) 29 Family Law 811 (1. rész) és (2000) 30 Family Law 30 (2. rész); és S. Barnett, ’Compatibility and Religious Rights: The Human Rights Act and the Children Act’, (2000) 30 Family Law 494.
[11] Lásd a Criminal Law Review különszámát az Emberi Jogi Törvényről, A. T. H. Smith, A. Ashworth, S. Sharpe és S. Uglow tanulmányaival: [1999] Criminal Law Review 249-99. S ha ez nem volna elég, ld. Még R. Buxton, ’The Human Rights Act and the Substantive Criminal Law’, [2000] Criminal Law Review 331 (A. Ashworth válasza erre: [2000] Criminal Law Review 564), és K. Kerrigan, ’Unlocking the Human Rights Floodgates?’, [2000] Criminal Law Review 71.
[12] Lásd Sir N. Bratza, ’The Implications of the Human Rights Act 1998 for Commercial Practice’, (2000) 5 European Human Rigthts Law Review 1, és M. Smyth, ’The UK’s Incorporation of the ECHR and its Implications for Business’, (1998)3 European Human Rigthts Law Review 273.
[13] Lásd G. Morris, ’The ECHR and Employment: to Which Acts does it Apply?’, (1999) 4 European Human Rigthts Law Review 496 és Sir G. Lightman és J. Bowers, ’Incorporation of the ECHR and its Impact on Employment Law’, (1998) 3 European Human Rigthts Law Review 560.
[14] Lásd D. Hart, ’The Impact of the ECHR on Planning and Environmental Law’, [2000] Journal of Planning and Environmental Law 117, és M. Redman, ’Compulsory Purchase, Compensation and Human Rights’, [1999] Journal of Planning and Environmental Law 315.
[15] Lásd J. Howell, ’Land and Human Rights’, (1999) 63 Conveyancer and Property Lawyer 287.
[16] Lásd M. Supperstone és J. Coppel, ’Judicial Review and the Human Rights Act’, [1999] European Human Rigthts Law Review 301, és K. Steyn és D. Wolfe, ’Judicial Review and the Human Rights Act: Some Practical Considerations’, (1999) 4 European Human Rigthts Law Review 614.
[17]
M. Hunt, ’The Horizontal Effect of the Human Rights Act’, [1998] Public Law 423; N. Bamforth, ’The Application of
the Human Rights Act 1998 to Public Authorities and Private Bodies’, (1999) 58 Cambridge
Law Journal 159; Sir R.
Buxton, ’The Human Rights Act and Private Law’, (2000) 116 Law Quarterly
Review 48; Sir W.
Wade, ’Horizons of Horizontality’, (2000) 116 Law Quarterly Review 217; és N. Bamforth, ’The True “Horizontal
Effect” of the Human Rights Act 1998’, (2001) 117 Law Quarterly Review 34.
[18] Mintha lehetne a “kormányzat” bármilyen ága nem választott.
[19] Lásd M. Loughlin, Sword and Scales (Oxford: Hart, 2000).
[20] J. Waldron, Law and Disagreement (Oxford: Oxford University Press, 1999).
[21] Az előbbihez ld. C. Gearty (szerk.), European Civil Liberties and the ECHR (Deventer: Kluwer, 1997), az utóbbihoz ld. P. Alston (szerk.), The EU and Human Rights (Oxford: Oxford Univesity Press, 1999).
[22] Lásd pl. B. Ackerman, ’The Rise of World Constitutionalism’, (1997) 83 Virginia Law Review 771.
[23] Érdemes
összevetni pl. a Press Complaints Comission és a Broadcasting Standards Council
megállapításait a magánszféra védelméről a bíróságok vonatkozó
állásfoglalásaival. Hasonlóképp összehasonlításra érdemesek a közigazgatás
működésének fejlesztésére vonatkozó ombudsmani és bírói álláspontok, Az
előbbire ld. S. H. Bailey, D. J. Harris és B. L. Jones, Civil Liberties:
Cases and Materials, 5. kiadás (London: Butterworths, 1995), különösen a
12., 13. és 15. fejezetek.
[24] Lásd Allan, jelen kötet 2. fejezet, 389. o. (lábjegyzetek elhagyva, kiemelés az eredetiben).