Tóth J. Zoltán – Ézsiás Béla
Gábor:
A szakértő rendszerek a
jogalkalmazásban
1. A szakértő rendszerek mibenléte (informatikai alapok)
A
mesterséges
intelligencia (MI) kutatások kezdetét az ’50-es évek elejére tehetjük. A
kutatások célja olyan számítógépes rendszerek kifejlesztése volt, melyek
intelligens viselkedést mutatnak. Egy program intelligens viselkedéséről akkor
beszélünk, ha bizonyos problémák kezelésében megközelítik, illetve felülmúlják
az emberi hatékonyságot. A kutatás korai évtizedeiben a problémák széles
körének megoldására törekedtek, ahol a programok csak gyenge vagy sokszor semmilyen
előismerettel (tudásbázissal) nem rendelkeztek a problémáról. Ezeknek a
programoknak a teljesítménye sok területen igen gyengének bizonyult. A 70-es
években kezdték felismerni, hogy a problémamegoldás hatékonysága attól függ,
hogy mennyi és milyen minőségű ismeretanyag áll rendelkezésre az adott
területre vonatkozólag, ezért arra törekedtek, hogy kisebb tárgyterületen
nagyobb mennyiségű tudással rendelkező programokat készítsenek. Ezek az ún. tudásalapú
rendszerek (Knowledge-Based Systems) a kezdeti programoktól eltérő
struktúrával rendelkeztek. A problématerületről rendelkezésre álló ismereteket
a rendszer többi részétől eltérő helyen, az ún. tudásbázisban tárolták.
A tudásbázisban az ismeretek szimbolikus megnevezéssel vannak rögzítve,
melyeket produkciós szabályoknak nevezünk. E rendszerek motorja a
következtetési módszereket realizáló következtető gép (Inference
Engine), mely nem előre programozott algoritmusok, hanem a tudásbázisban
rögzített produkciós szabályok mozgósításával vonja le a következtetéseket. E
gépek a tudásbázis növekedésének következtében egyre nagyobb és pontosabb
következtetési lépések megtételére voltak képesek.
A tudásalapú
rendszerek közül azokat, melyek szakértői ismeretek felhasználásával magas
szintű teljesítményt nyújtanak egy szűk problémakör kezelésében, szakértő
rendszereknek (Expert Systems) nevezzük. Szakértő rendszereket jellemzően
olyan szakterületeken alkalmaznak, ahol a tudást az ember csak többévi
tanulással tudja elsajátítani. E rendszerek egy tapasztalt szakértő színvonalán
oldanak meg problémákat, illetve nyújtanak hasznos tanácsokat a kezdő szakértő
számára. A szakértő rendszer a problémamegoldás során egyenrangú kommunikációs
partnerként viszonyul a felhasználóhoz, vagyis igény szerint megmagyarázza a felhasználó
felé intézett kérdéseit, illetve indokolja a felé intézett kérdésekre adott
javaslatait. Bizonytalan szituáció esetében fontos a korrekt válaszadás
képessége, vagyis a bizonytalanságra való figyelemfelhívás és a következtetések
beható indoklása, illetve valószínűségi értékek rendelése a következtetésekhez.
Az emberi szakértelem
kigyűjtésének (tudáskigyűjtés) és szakértő rendszerré alakításának
folyamata a tudástervezés. A tudáskigyűjtés során a rendszert fejlesztő
tudásmérnök és a tárgyterületi szakértő között folyik együttműködés a szakértői
ismeretek megszerzése céljából. Az ismeretszerzés célja a szakértői
feladatmegoldás során alkalmazott módszerek, ökölszabályok megismerése, illetve
a megszerzett ismeretek rendszerezése. A tudáskigyűjtés a legkritikusabb része
a tudástervezésnek, mivel a tudásmérnöknek a szakértő által elmondott ismeretek
teljes érthetetlenségével kell megbirkóznia, hiszen minden szakértő úgy
gondolja, hogy világosan és egyszerűen beszél az adott tárgyról, miközben
megfeledkezik arról, hogy a számára triviális fogalmak nem feltétlenül ismertek
egy más szakterületen járatos embernek. A tudáskigyűjtés után a megszerzett
ismeretek formalizálása, a feladathoz illő ismeretreprezentáció és
következtetési stratégia kiválasztása, végül pedig a rendszer felépítése
következik.
Szakértő rendszereket
az élet majd’ minden területén alkalmaznak. A legelső ilyen rendszerek közé
tartozott például a MYCIN nevű program, melyet a vérrel kapcsolatos bakteriális
eredetű fertőzések és az agyhártyagyulladás diagnosztizálására és kezelésére
fejlesztettek ki, vagy a PROSPECTOR, melynek célja a geológusok segítése volt
ásványlelőhelyek felkutatásában. De ma már hazánkban is alkalmaznak szakértő
rendszereket: ilyen például a pénzügyi jog területén az a rendszer, mely a
személyi jövedelemadó megállapításához ad útmutatást, vagy amely az
építésikölcsön-kérelmek megadásához vagy elutasításához ad tanácsokat.
Richard Susskind
definíciója szerint a jogi szakértő rendszerek olyan számítógépes rendszerek,
melyek képesek olyan jogi problémákat megoldani, melyek megoldásához általában
emberi intelligencia szükséges, illetve amelyek ezen problémák megoldásához
jogi tanácsokat adnak. A jogi szakértő rendszereket emberi szakértők
segítségével építették fel, abból a célból, hogy egy jogilag általánosan
képzett felhasználónak speciális jogi problémák felmerülése esetén javaslatokat
adjon, meghatározott adatokból következtetéseket vonjon le, és ezen
következtetéseit megfelelő jogi indokolással lássa el. Ebből következően a
rendszer felhasználójának nem kell egy adott jogi szakterületen speciális
ismeretek birtokában lennie, az viszont elengedhetetlen, hogy általános jogászi
képzettséggel rendelkezzen, hiszen enélkül sem kérdéseket nem tudna feltenni a
rendszernek, sem az azokra kapott válaszokat nem tudná értékelni.
A jogi szakértő
rendszer képes kommunikálni a felhasználóval. Az adott jogi szakkérdés
eldöntése szempontjából releváns tényállási elemekre vonatkozóan kérdéseket
tesz fel, a megadott adatokból következtetéseket von le és ezeket ismerteti a
felhasználóval, valamint tudatja azt is, ha a kérdés eldöntéséhez nem áll
elegendő információ a rendelkezésére, illetve ha egy adott ügy megítélésében
nem kompetens. Ezenkívül közli azokat a bizonytalansági tényezőket is, melyek a
szakértő rendszer döntésének pontosságát megkérdőjelezhetik, illetve ezekre
vonatkozóan további adatokat kér.
A jogi szakértő
rendszereket négy csoportba sorolhatjuk: vannak alap-, pragmatikus, teoretikus
és szofisztikus rendszerek. Az alaprendszerek a legkezdetlegesebb jogi szakértő
rendszerek: csak egyszerű feladatok megoldására képesek, és a gyakorlatban nem
használják őket. Ebbe a kategóriába tartoznak a legelső mesterséges
intelligenciával kapcsolatos jogi kutatási projektek, amelyek még a ‘60-as évek
végén, ‘70-es évek elején indultak meg.
A pragmatikus
rendszerek ennél valamivel bonyolultabbak: habár ezek is csak egyszerű
feladatokat tudnak megoldani, de már a gyakorlatban is használják őket, például
arra, hogy meghatározott adatok alapján jogi tanácsokat adjanak. Mindemellett
nem is annyira gyakorlati alkalmazásuk jelentős, sokkal inkább az, hogy
megismertetik leendő felhasználóikkal a szakértő rendszerekben rejlő
lehetőségeket, és hozzászoktatják őket a használatukhoz. Ilyen pragmatikus
rendszer volt például az 1983-ban indult Oxford Project azon része, mely egy
szakértő rendszer kifejlesztését irányozta elő a skót válási jogban; ezen
rendszer feladata az volt, hogy házassági vagyonjogi viták esetén döntsön a
közös vagyon mikénti felosztásáról.
A teoretikus
rendszerek már bonyolult rendszerek, feladatuk azonban nem a joggyakorlatban
való felhasználás, hanem a mesterséges intelligencia és a jog közötti
kapcsolatnak, illetve a szakértő rendszerek jogi felhasználási lehetőségeinek
elméleti megalapozása. Főleg ott használják őket, ahol nagy súlyt helyeznek a
jogi érvelés megalapozottságára. E rendszerekre példaként a már említett Oxford
Project azon kutatási területét lehet felhozni, amelynek feladata az volt, hogy
az analitikus jogtudomány szempontjából vizsgálja meg a szakértő rendszerek
kifejlesztésének eljárási kérdéseit.
Végül pedig a
szofisztikus rendszerek kategóriájába a gyakorlatban is alkalmazott
legbonyolultabb jogi szakértő rendszerek tartoznak. Sajnos ezidáig csak kevés
ilyen rendszert sikerült kifejleszteni, de sikeres próbálkozások már mind a
jogalkotás, mind a jogalkalmazás területén találhatók. Ide tartozik például az
Egyesült Államok joggyakorlatában már ma is alkalmazott Döntési Tanácsadó
(Sentencing Advisor) is, amelyről a következő fejezetben részletesen is szó
lesz.
A szakértő rendszerek
majd’ minden jogágban felhasználhatók, de szerepük, felhasználási módjuk az
egyes jogterületeken gyökeresen eltérő lehet. A legkevesebb problémával a
közigazgatási jog és a pénzügyi jog területén kell megküzdeniük a
fejlesztőknek, itt ugyanis általában egyszerű tényállással áll szemben a
jogalkalmazó: túllépte-e az ügyfél vagy a közigazgatási szerv a számára
nyitvaálló határidőt vagy sem; figyelembe vette-e a közigazgatási szerv a
bíróság határozatát vagy sem; milyen mértékű adót kell befizetnie az
adóalanynak meghatározott nagyságú bevétel, jövedelem és elszámolható költség
alapján, illetve hogy mennyi adót kell visszatérítenie az adóhatóságnak az
adózó részére; stb. Az e jogágak szabályainak alkalmazása során használt
szakértő rendszerek többsége pragmatikus rendszer, hiszen feladatuk általában
mindössze annyi, hogy egyszerű adatokból meghatározott következtetéseket
vonjanak le, amely következtetés tipikusan vagy egy igen/nem alternatíva közti
állásfoglalást takar. Ezen jogterületeken a szakértő rendszerek alkalmazásának
pusztán annyi előnye van, hogy egyszerűsítik és meggyorsítják a jogi eljárást, ezáltal
pedig csökkentik a felmerülő költségeket.
A polgári jog és a
munkajog területén szintén találhatunk pragmatikus rendszereket, de itt már
megjelennek a szofisztikus rendszerek is. Például a kártérítési jogban a
vagyoni kár mértékének kiszámításánál nagy hatékonysággal alkalmazható egy
pragmatikus jogi szakértő rendszer, hiszen néhány szükséges információ megadása
alapján gyorsabban és megbízhatóbban el tudja végezni a kár nagyságának
kiszámítását, mint azt a szembenálló felek által felfogadott, egymással
vitatkozó emberi szakértők tennék. Ugyanígy egyszerűbbé és olcsóbbá tehető egy
olyan munkajogi per, amelyben a vita tárgya például az, hogy a munkáltató
mekkora végkielégítéssel tartozik a munkavállalónak, vagy hogy a ledolgozott
normál és túlórák, a kikötött órabér és a pótlékszámításra vonatkozó szabályok
alapján mennyi elmaradt munkabér jár még a munkavállalónak stb. A per tárgyának
összetettsége folytán viszont már nem pragmatikus, hanem szofisztikus rendszert
igényel annak megállapítása, hogy a formálisan jogszerűen megindokolt
elbocsátás mögött tényleges, valódi okok húzódnak-e meg vagy sem; vagy például
egy polgári kártérítési perben annak megítélése, hogy az egyes fajtájú
nemvagyoni károkat (például testi-érzékszervi fogyatékosság beállta, hozzátartozó
elvesztése miatti fájdalom, az önbecsülés csorbulása stb.) mekkora
pénzösszeggel lehet kifejezni. E feladatok bonyolultsága folytán a polgári jog
és a munkajog területén nem várható a közeljövőben szofisztikus rendszerek
megjelenése, de a pragmatikus rendszerekre már ma is található megvalósított
megoldás a joggyakorlatban, ilyen például a már említett skóciai válási jogi
szakértő rendszer, amelyet az Oxford Project hozott létre.
A büntetőjog területén
viszont már ma is létezik egy szofisztikus rendszer, ami azért bír különös
jelentőséggel, mert a jogi szakértő rendszerek legfontosabb felhasználási
lehetőségét a büntetőjog nyújtja. Ez a rendszer a Sentencing Advisor, a Döntési
Tanácsadó, melyet az Egyesült Államok szövetségi bíróságai alkalmaznak olyan
bűncselekmények elkövetőinek felelősségre vonásakor, amely cselekmények
beletartoznak a tizenkilenc szövetségi hatáskörbe utalt bűncselekményi
kategória egyikébe. A Döntési Tanácsadó feladata, hogy segítséget nyújtson a
bíráknak ítéleteik meghozatalában, illetve hogy kiszámíthatóvá tegye az
ügyvédek és ügyészek számára a kiszabandó ítélet súlyát, amennyiben a bíróság a
terhelt felelősségét megállapítja a bűncselekmény elkövetésében. Ennek
érdekében az Egyesült Államok illetékes szerve, a Sentencing Commission által
kiadott Döntési Irányelvek (Sentencing Guidelines) meghatározta azokat a
releváns tényállási elemeket, amelyek létezését az adott esetben meg kell
vizsgálnia a bíróságnak. Ezáltal egy ítéletet akár pro, akár kontra csak akkor
lehet megalapozottan meghozni, ha az adott bűncselekmény megítélése
szempontjából jelentős körülményeket a bíróság mérlegelte. De a Tanácsadó
nemcsak a kötelezően számba veendő tények előírásával segíti a felhasználókat,
hanem azáltal is, hogy az így megállapított körülményeket (az Irányelvek
útmutatásainak megfelelően) súlyuk szerint egy táblázatba rendezi, és ezek
alapján egy büntetési tételkeretet ír elő a bíróság számára, amelytől az csak
különleges esetekben térhet el.
Konkrétan az
Irányelvek alapján a következő lépések szükségesek az ítélet meghozatalához:
mindenekelőtt a bíróságnak meg kell határoznia, hogy az a bűncselekmény,
amellyel a terheltet vádolják, az Irányelvek melyik bűncselekményi
kategóriájába esik. Második lépésben a törvény által előírt büntetési tételkeret
alapján meg kell határoznia azt az alapértéket, melytől a további körülmények
figyelembe vételével akár felfele, akár lefele el lehet térni, és amelyet
általában a bűncselekmény átlagos elkövetője kap. Ezután fel kell mérni az
egyéb releváns tényállási elemeket, és ezek fényében korrigálni lehet az előző
lépcsőben meghatározott alapértéket. Ilyen egyéb értékelendő körülmény lehet
az, ha az áldozat maga is felróhatóan közrehatott abban, hogy a bűncselekmény
létrejöjjön; ha a terhelt magatartásával akadályozta a nyomozást, vagy éppen
ellenkezőleg, ha elismerte felelősségét a bűncselekmény elkövetésében és
feltáró jellegű vallomást tett; ha a terhelt büntetett előéletű vagy visszaeső
(ez utóbbi esetekben szerepe lehet annak is, hogy korábban hány és milyen súlyú
bűncselekményeket követett el, illetve hogy mennyi idő telt el a korábbi és a
mostani bűncselekmények elkövetése között).
Mindezen körülmények
figyelembe vételével a Tanácsadó meghatároz egy döntési sávot, amelyen belül a
bíró szabadon mérlegelhet, és amely a bíróra nézve ugyan nem kötelező, ám
amennyiben el kíván ettől térni, úgy meg kell indokolnia, hogy ezt milyen
különleges enyhítő vagy súlyosító körülmények alapján teszi. Ezáltal lehetősége
van a bírónak arra, hogy olyan tényeket is értékeljen, amelyeket az Irányelvek
meghatározásakor a jogalkotók és a szakértők nem tartottak az adott
bűncselekmény szempontjából relevánsnak, ám amelynek negligálása a konkrét
esetben igazságtalan eredményre vezetne.
Természetesen ha a
bíróság a Tanácsadó által javasolt ítéletet hoz, ez nem jelenti azt, hogy ne
lehetne fellebbezni az ítélet ellen. Előfordulhat ugyanis, hogy a bíróság a
bizonyítás felvétele során olyan körülményeket nem minősít relevánsnak, amelyek
pedig azok lennének, így a Tanácsadó javaslata már eleve inadekvát premisszákon
nyugszik. De az is lehetséges, hogy a bíróság határozata indokolatlanul eltér a
Tanácsadó által javasolt ítélettől; ekkor ugyancsak szükséges egy felsőbb bírói
fórumhoz fordulás lehetőségének biztosítása, mint ahogy akkor is, ha a terhelt,
védője vagy az ügyész szerint a bíróság valamilyen különleges enyhítő vagy
súlyosító körülményt nem vett figyelembe (bár döntése formálisan megfelel a
Tanácsadó által ajánlott ítéletnek). Látható tehát, hogy fellebbviteli
bíróságokra a szakértő rendszerek elterjedése után is szükség lesz, mégpedig
nemcsak a büntetőjogban, hanem minden egyéb jogterületen is, legfeljebb a
feladataik lesznek mások, mint eddig.
A Döntési Tanácsadó
eljárási mechanizmusát azért fejtettük ki ilyen részletesen, mert ezen
séma alapján más jogágakban is
alkalmazhatók szakértő rendszerek, illetve ez a séma átültethető a hazai
joggyakorlatba is. A ’90-es évek közepétől egy tendencia figyelhető meg
hazánkban, melynek alapján a jog meghatározásában a főszerep fokozatosan a
jogalkotásra tolódik át: a törvényhozás egyre inkább szűkíteni kívánja a
bíróságok hatáskörét. Ez legtisztábban a büntetőjog területén látszódik, ahol
1998-ban egy olyan Btk.-módosítás született (1998. évi LXXXVII. törvény), mely
a középmértékű büntetéskiszabás bevezetésével és a középmértéktől való
lényegesebb eltérés indokolási kötelezettségével durván beszűkíti a bírói
mérlegelési szabadság határait. A szakértő rendszerek bevezetésével a jogalkotó
csak ezt a tendenciát folytatná, illetve teljesítené be.
Már a jelenlegi bírói döntési jogkör
visszametszését is azzal indokolták, hogy túl nagy volt a jogbizonytalanság,
hiszen az egyes megyei bíróságok szinte önálló joggyakorlatot alakítottak ki,
amely eltért, eltérhetett hasonló ügyekben döntő más megyei bíróságok
joggyakorlatától, de ugyanez a probléma megfigyelhető volt az ugyanazon
bíróságokon belül működő egyes bírák vonatkozásában is. A szakértő
rendszereknek tehát meglenne az az előnyük, hogy egységesítenék a
joggyakorlatot és csökkentenék a jogbizonytalanságot, ezáltal viszont a
bíráknak a jelenlegitől eltérő feladatokat kellene ellátnia. A következő
fejezetben erről lesz szó.
Ha a jogi szakértő rendszerek alkalmazása
általánossá és tipikussá válik, a bíráknak is másfajta feladatokkal kell
szembenézniük, mint eddig. Megszűnik a kizárólagos bírói mérlegelési jogkör, és
a jogalkotó ezután nemcsak keretjelleggel alkotja meg például egy bűncselekmény
büntetési tételét, hanem a szakértő rendszer közvetítésével esetekre
lebontottan, konkretizáltan is. A bíró szerepe alapvetően a pervezetésre szorul
vissza: továbbra is az ő feladata lesz a bizonyítás felvétele, a tényállás
kiderítése, a felek meghallgatása, a vádlott és a tanúk kihallgatása, nem-jogi
témájú szakértői vélemények beszerzése és értékelése, valamint a tárgyalás
vezetésével szükségképpen együttjáró feladatok (a tárgyalás rendjének
fenntartása, a tanúk kihallgatási sorrendjének meghatározása, kérdések
feltétele stb.). Ezenkívül a bírónak kell előzetesen értékelnie azt, hogy az
adott tényállás milyen, a szakértő rendszer által használt kategóriába
tartozik, továbbá hogy milyen, az adott kérdés eldöntése szempontjából releváns
tényállási elemekre kell a bizonyítást felvenni.
Mivel a szakértő
rendszer nem napra pontosan fogja megadni egy adott bűncselekmény elkövetőjére
kiszabandó büntetés mértékét, nem fillérre pontosan fogja meghatározni a
károsító cselekmény folytán elszenvedett erkölcsi kár pénzbeli ellenértékét,
ezért egy szűkebb mérlegelési lehetőség továbbra is a bíró rendelkezésére fog
állni, amelyen belül továbbra is szabad döntési joga lesz. Ezenkívül
kismértékben lehetősége lesz arra is, hogy a jogi szakértő rendszer által adott
véleménytől eltérjen, de ezt az eltérést részletesen meg kell indokolnia.
Mindez tehát azt a feladatot is a bíróságra rója, hogy adott esetben a szakértő
rendszernek előzetesen megadott tényállási elemeken kívül egyéb körülményeket
is figyelembe vegyen, ha azokat az ügy helyes megítélése szempontjából
relevánsnak ítéli meg. Ennek eredményeképpen elkerülhető a puszta szubszumáló
logika érvényesülése a jogalkalmazásban, és lehetővé válik, hogy a hátrányok
kiküszöbölése mellett élvezhessük a szakértő rendszerek előnyeit.
Természetesen a jogi
szakértő rendszerek elterjedése után a fellebbviteli bíróságok szerepe is
megváltozik, nagyjából úgy, ahogy a Sentencing Advisor ismertetésénél már
kifejtettük: az elé kerülő másod- vagy harmadfokú ügyben azt kell majd
vizsgálnia, hogy az alsóbbfokú bíróság helyesen alkalmazta-e a szakértő rendszert,
kiterjedt-e a bizonyítás felvétele a kötelezően figyelembe veendő körülményekre
vagy sem, illetve értékelt-e olyan egyéb tényeket, amelyeket pedig nem lett
volna indokolt értékelnie. Mindezek mellett ugyanúgy korrigálhatja a hiányos
vagy nem bizonyított tényállást, mint eddig, súlyos hiányosságok vagy eljárási
szabálytalanságok esetén pedig továbbra is joga lesz az ítéletet hatályon kívül
helyezni és az alsóbb fokon eljárt bíróságot új eljárás lefolytatására
utasítani.
Lehetséges persze,
hogy egy-két konkrét bírói feladat a szakértő rendszerek gyakorlati
megvalósulása és hazai elterjedése esetén az itt kifejtettektől eltérő lesz,
alapjaiban azonban a jogalkalmazóknak hosszabb távon ezekkel a változásokkal
kell számolniuk. Az mindenesetre biztosra vehető, hogy ha e rendszerek
alkalmazása ténylegesen mindennapos gyakorlattá válik a jogalkalmazásban, akkor
jóval kevesebb bíróra lesz szükség, mint eddig, másfelől pedig az eljárás
olcsóbbá és gyorsabbá válik, hiszen hosszabb időt csak a bizonyítás felvétele
fog igénybe venni, a jogi értékelési, megfontolási munka nem.
A jogi szakértő
rendszerek legfontosabb előnye a már említett kiszámítható jogszolgáltatás
megvalósulása lenne: eltűnnének a különbségek az egyes ítéletek között,
ugyanazon tényállást egyazon módon értékelnének a különböző bíróságok,
földrajzi-helyi sajátosságoktól és az ítélkező bírák személyiségétől
függetlenül. Ennek másik fontos következménye az lenne, hogy a potenciális
bűnelkövetők a büntetés, a potenciális károkozók a kártérítés mértékét előre
kiszámíthatnák, s így a pontos következmények ismeretében dönthetnének arról,
hogy cselekményüket elkövetik-e vagy sem.
További előny, hogy egyszerű számítási műveleteket is sokkal gyorsabban és hibák nélkül tud egy szakértő rendszer elvégezni, aminek különösen az adóigazgatási eljárásban és általában a pénzügyi jog területén vehetjük hasznát. Ez ráadásul már nem is a távoli jövő, hiszen egyszerű szakértő rendszerek ma is működnek ezen a területen, mégpedig hazánkban is. Ugyanígy hatékonyabban (gyorsabban, olcsóbban és bizonytalansági kockázatok nélkül) tud egy pragmatikus rendszer előre megadott adatokból egy igen/nem alternatíva között állást foglalni, mint azt egy jogász tenné.
E rendszerek olcsósága abban is
megmutatkozik, hogy képesek kiváltani az emberi munkaerő egy részét (például
egy vállalat több részlegénél alkalmazott különböző adójogtanácsosok helyett
elég egyetlen szakértő rendszert és egy azt kezelő jogászt alkalmazni). A
szakértő rendszerek – az emberekkel ellentétben – képesek generációkon
keresztül megőrizni ugyanazt a szakértelmet: míg egy jogász kiesése (nyugdíjba
vonulása, elhalálozása stb.) és egy új, kezdő jogász alkalmazása folytán a
tudás és a tapasztalat újra a nulláról indul, addig a gép egy új
kezelő-felhasználó beállítása folytán sem veszíti el addig megszerzett
ismereteit. Emellett a gép tudását könnyű reprodukálni: egyszerű másolással
vagy telepítéssel korlátlan számban és gyakorlatilag azonnal továbbadható,
elterjeszthető a már felhalmozott tudásbázis, míg egy embernek sokévi tanulásra
van szüksége ahhoz, hogy megfelelő mértékű tudásra és tapasztalatra tegyen
szert. Oktatni legfeljebb a rendszer használatát kell, ami lényegesen kevesebb
időt vesz igénybe.
Az is a jogi szakértő
rendszerek jövőbeni alkalmazása mellett szól, hogy a jogszabályok változását
hatékonyabban képesek követni. Ennek legnagyobb jelentősége a közigazgatási
jogban lehet, ahol a nagytömegű, de esetleges szabályok gyors változása folytán
a szabályok rendszeres “felülírása” szükséges. Ha a gép tudásbázisának egyes
elemeit a jogszabályváltozások fényében újra és újra kicseréljük, biztosak
lehetünk abban, hogy a rendszer a mindenkor hatályos jogszabályok alapján fog
tanácsokat adni. Viszont egy közigazgatási jogász esetében fennáll a veszélye
annak, hogy nem képes követni az egyébként is hatalmas méretű szabályanyag
állandó változását, és az elé kerülő esetek megítélésekor a régi szabályok
alapján, rutinból dönt.
Végül az előnyök
felsorolásakor fontos megemlíteni a szofisztikus szakértő rendszerek
jogelméleti jelentőségét. Ahhoz ugyanis, hogy egy ilyen rendszert valamely
jogterületen alkalmazni lehessen, szükséges az adott jogi szakterület
állapotának felmérése, az ismeretek rendszerezése, ezek elvégzésével pedig
olyan, addig ismeretlen információk és összefüggések birtokába lehet jutni,
amelyek hozzájárulnak az adott jogterület elméleti fejlődéséhez.
Nem hallgatható el
azonban az sem, hogy a szakértő rendszerek jogi alkalmazásának hátrányai is
vannak. Az egyik legfontosabb az, hogy nem lehet minden potenciálisan szóba
jöhető körülményt eleve számításba venni. Ám ekkor a figyelembe nem vett
tényeket utólag kell a jogalkalmazónak értékelnie, ami viszont ismét
visszahozza a szubjektív elemet a jogszolgáltatásba, igaz, a mainál jóval
korlátozottabb mértékben. Problémás lehet a szakértő rendszerek megalkotása
során az egyes körülmények előzetes értékelése is: milyen tényekre kelljen a
bírónak a bizonyítást kiterjesztenie, és ezen körülmények egymáshoz képest
milyen súllyal essenek latba.
Jelenlegi ismereteink
szerint az sem megoldott, hogy a szakértő rendszer a törvényi-rendeleti
joganyagon kívül a bírói joganyagot is figyelembe vegye. A jognak formálisan
ugyan nem, de ténylegesen fontos forrásai a legfőbb bírói fórum különböző
állásfoglalásai, Magyarországon pedig a jogegységi határozatok még formálisan
is kötelezőek az alsóbb fokú bíróságokra. Az viszont nem mindegy, hogy az
egymásnak sokszor ellentmondó bírói döntési joganyagból a szakértő rendszer mit
vesz figyelembe és mit nem. Ebben a kérdésben tehát szintén egy előzetes döntés
szükséges, de ez ismét csak az emberi szubjektivitást vinné be a
joggyakorlatba, igaz, nem az ítélkező bíró döntési szubjektivitását, hanem a
rendszer megalkotóinak egyéni értékelését.
A szakértő rendszerek
hiányosságaként sorolható fel az is, hogy nincs hétköznapi józan eszük,
hiányzik belőlük az intuíció képessége. Ez persze annyiban nem baj, amennyiben
nem ad-hoc döntési szempontokat vesznek figyelembe, mint teszik ezt sokszor a
bírák, vagyis így érvényesülhet a kiszámítható jogszolgáltatás követelménye;
viszont ezáltal elvész az emberi mozzanat, amely sok esetben előfeltétele
annak, hogy a jog eseti alkalmazása ne csupán jog-, hanem igazságszolgáltatás
is legyen.
Végül
a jog egésze szempontjából nem minősíthető feltétlenül hátránynak, de
mindenképpen megemlítendő az is, hogy ha a szakértő rendszerek majdan átveszik
a jogalkalmazók döntéshozó szerepét, és a bíráknak a jelenlegi hatáskörükből
jórészt csak az eljárási funkcióik maradnak meg, presztízsük óhatatlanul
leértékelődik a jog más szereplőihez (ügyészek, közjegyzők stb.) képest.
Összességében látható tehát, hogy a jogi szakértő rendszerek nem lesznek
messiások, megjelenésükkel nem oldódik meg egycsapásra minden anomália, viszont
hátrányaik mellett előnyeik jelentősebbek és számosabbak lesznek.
* * *
Összegzésképpen
megállapíthatjuk, hogy a szakértő rendszerek a jogban sokrétűen
felhasználhatók, hatással lehetnek az elméleti jogi gondolkodásra, a
jogalkotásra és a jogalkalmazásra is. Legjelentősebb felhasználási területük
azonban nyilvánvalóan ez utóbbi lehet, ahol is valamilyen mértékben mindegyik
jogterület feladatainak ellátásában segítséget tudnak nyújtani, kiváltva így az
emberi erőforrások egy részét. Néhány egyszerű szakértő rendszer már
napjainkban is működik, de a jövőben egyre újabb és egyre több ilyen rendszer
megjelenésével kell számolni. E rendszerek tömeges elterjedése a
jogszolgáltatásban hatással lesz mind a bírói eljárások lefolyására, mind a jogászi
társadalom struktúrájára, mind pedig magának a jognak a társadalom egészében
elfoglalt helyére. E hatások egy része pozitívan, másik része negatívan
befolyásolja majd a jogászságot és a joggal kapcsolatba kerülő embereket; a
negatív hatások fontosságának elismerése mellett mégis azt mondhatjuk, hogy a
változások összességében kedvezően fogják érinteni a jog egészét.