Ujvári Ákos
Gondolatok a
társadalomra veszélyesség (materiális jogellenesség)
jővőbeli jogi
sorsáról
I.
Az alábbi dolgozatomban azokat az érveket kívántam
csokorba gyűjteni – a teljesség igénye nélkül –, amelyek azt támasztják alá: a
jővő Büntető Kódexe sem elméleti-dogmatikai, sem gyakorlati szempontokból
kifolyólag nem nélkülözheti a bűncselekmény fogalmának materiális
meghatározását.
II.
Az 1989-1990-es fordulatot megelőző korszak
szocialista büntetőjogában a társadalomra veszélyesség fogalma elsősorban a
büntetőjog “osztálytartalmának” kifejezésére szolgált(1). E fogalom a
rendszerváltás éveiben– a büntetőjog tudományában, a jogalkotás és a
jogalkalmazás területén egyaránt tettenérhetően – megtisztult a szovjet jogból
átvett, pártállami politika célokat szolgáló tartalmától. Jelenleg már
olyannyira nincs ideológiai, párt-politikai jelentéstartalma a társadalomra
veszélyesség fogalmának, hogy a büntető-jogtudomány képviselőinek jelentős
része, és az ítélkezési gyakorlat is - a német dogmatikából átvett - materiális
jogellenesség fogalmi megfelelőjeként tartja számon, a Btk. 10.§. (2)
bekezdésére támaszkodva. E törvényhely ugyan a társadalomra veszélyesség
fogalmát definiálja, de egyértelmű, hogy a törvényben itt felsorolt általános
jogi tárgyak sérelme, vagy veszélybe kerülése tartalmilag a materiális
jogellenesség kategóriáját is lefedi.
A jogállami büntetőjogba “belesimuló” társadalomra
veszélyesség kiemelkedő szerepet tölt be a büntetőjogi felelősség
megállapíthatósága körében, e vonatkozásában a mai napig hatalmas elméleti
vitákat kiváltva(2).Felelősségtani jelentősége annak köszönhető, hogy a
jelenleg hatályos Btk. (1978. évi IV. törvény 10.§.(1) bek.) a bűncselekmény
fogalmának materiális meghatározásakor, önálló, a többi fogalmi elemmel egyenrangú
fogalmi elemként határozza meg a társadalomra veszélyességet.
A fentiek következtében kérdésként fogalmazható meg,
hogy a jogalkalmazó mennyiben értékelheti a konkrét diszpozicíószerű cselekmény
társadalomra veszélyességét, kimondhatja-e a bíróság jogellenességet kizáró
konkrét törvényi ok hiánya esetén is, hogy az adott magatartásból a
diszpozicíószerűség ellenére hiányzik a társadalomra veszélyesség?
Jelen dolgozatomban nem térek ki az ezzel kapcsolatban
napvilágot látott álláspontok részletes ismertetésére. Ugyanakkor
mellőzhetetlennek tartom annak megvilágítását, hogy a mai napig nyugvópontra
nem jutott elméleti-dogmatikai vita is jelzi e bűncselekmény fogalmi ismérv
fajsúlyos szerepét a büntetőjogban.
III.
Az imént jelzett kérdés
megítélésében véleményem Viski László nézeteihez áll a legközelebb, aki
szerint egy formálisan valamennyi bűncselekmény fogalmi elemet kimerítő
cselekményből teljességgel hiányozhat a társadalomra veszélyesség, ellenkező
esetben a társadalomra veszélyesség elveszítené önálló fogalmi jelentőségét. A
társadalomra veszélyesség önálló fogalmi ismérv jellegét támasztja alá a Btk.
10.§(1) bekezdésének egyszerű nyelvtani-logikai értelmezése. E
törvényhely az egyes bűncselekmény fogalmi ismérveket konjunktíve
kapcsolja össze, és nem tesz különbséget az egyes fogalmi jegyek között
aszerint, hogy jogalkalmazói vizsgálatra szorulnak-e vagy sem, ebből pedig az
következik hogy valamennyi kritérium a jogalkalmazás során vizsgálandó.
Természetesen Viski is
kiemeli, hogy csak kivételesen, és kizárólag a konkrét esetre nézve
mondható ki a társadalomra veszélyesség hiánya(3). A
Btk. rendszertani értelmezése is a fenti következtetésre szolgáltat
alapot ugyanis, ha a Btk. 28.§. illetve a 36.§-ban foglalt
jogintézmények alkalmazási lehetőségét nem tekintjük a Különös Részben
meghatározott cselekménytípusokról alkotott jogalkotói értékítélet önkényes - a
hatalmi ágak megosztásának elvét sértő - felülbírálatának, akkor a
társadalomra veszélyesség teljes hiányának megállapítása sem tekinthető annak a
Btk. 10.§.-a alapján. Ezt szem előtt
tartva megfogalmazható, hogy a társadalomra veszélyesség a hatályos törvény
rendelkezései szerint a jogalkalmazás során is értékelést igénylő kategória.
A jogalkalmazói értékelés nyilvánvalóan nem a különös részi diszpozicíó
absztrakt társadalomra veszélyességének vizsgálatát jelenti, hiszen az adott
cselekménytípusról a jogalkotó már – a maga általánosságában –
visszavonhatatlanul értékítéletet mondott azáltal, hogy arról törvényi
tényállást alkotott. Az e fajta jogalkalmazói vizsgálódás a hatalmi ágak
megosztása elvének sérelmén keresztül a jogbiztonságot veszélyeztetné. Azonban,
a konkrét cselekmény in concreto társadalomra veszélyességének a
diszpozicíószerűség megállapítását követő vizsgálata a jogalkalmazó Btk.
10.§-ából eredő kötelessége. Ez természetesen nem jelenti a Különös
Részben körülírt cselekményről kimondott jogalkotói értékítélet jogalkalmazói
megkérdőjelezését. Ez abban is megmutatkozik, hogy a jogalkotó által
alapul vett tipikus magatartások megvalósulásakor, az ún. tipikus
(rutin) helyzetekben a konkrét cselekmény materiális jogellenességének vizsgálata
–annak diszpozicíószerűsége esetén, jogellenességet kizáró törvényi ok
hiányában – fel sem merülhet, hiszen ezekben az esetekben a formális és a
materiális jogellenesség teljességgel fedi egymást.
A fent vázolt
gondolatmenettel áll összhangban a jelenleg – e vonatkozásban következetesen -
érvényesülő bírói gyakorlat is, amely közvetlenül a Btk. 10. §-ára
alapítottan lehetővé teszi a társadalomra veszélyesség hiányának jogalkalmazói
megállapíthatóságát(4) (BH 1996/347, BH
1998/570, BH 1999/434, BH 2000/238). Mindezekre tekintettel leszögezhető, hogy
a materiális bűncselekmény fogalom objektív oldalát kifejezésre juttató, a
büntetni rendeltség indokát megtestesítő bűncselekmény fogalmi elem; a
társadalomra veszélyesség fogalma, elsődleges funkcióját tekintve a
büntetőjogi felelősség megállapíthatósága körében jut kardinális szerephez.
Az
elkövetési magatartás társadalomra veszélyessége a cselekmény objektív
értelmben vett, társadalmilag káros hatását, hatásirányát hivatott kifejezni. E
fogalmi jegyek fogalmiasítása természetesen történhet a társadalomra
veszélyességtől eltérő terminológia alkalmazásával is (tárgyi súly, jogtárgy
sértés, materiális jogellenesség), de az nyilvánvalónak tűnik, hogy a
büntetőjogi felelősség ezen tárgyi alappillére nélkülözhetetlen fellelősségtani
szempontból.
A
társadalomra veszélyesség kategóriájának büntetőjogi felelősség alapjait érintő
fent részletezett elsődleges funkciójához viszonyítva, csupán másodlagos
szerep jut a büntetőjogi felelősség differenciált meghatározását elősegítő
büntethetőséget kizáró és megszüntető okként szabályozott jogintézmények
esetében (Btk. 28, 36.§-ok). A Btk. 28. illetve 36.§-ában meghatározott
büntethetőségi akadályok felszámolását, és ezáltal a büntetőjogi felelősség
jogalakalmazói cizellálása lehetőségének elvesztését vonná maga után, ha a
jogalkotó a későbbiekben nem tekintené bűncselekmény fogalmi ismérvnek a
materiális jogellenességet, valamely megjelenési formájában.
A
társadalomra veszélyesség fogalmának harmadlagos funkciója, sem elméleti,
sem gyakorlati szempontból nem elhanyagolható. E körben csupán utalnék arra,
hogy milyen kiemelkedő szerepet tölt be e fogalom a büntetés kiszabása során. A
Btk. 83.§.(1) bekezdése – és az erre épülő bírói gyakorlat - élve e fogalom
fokozhatóságából eredő lehetőségekkel, kifejezetten az elkövetési magatartás
társadalomra veszélyességének (tárgyi súlyának) a büntetés kiszabásában
megnyilvánuló értékelését írja elő.
IV.
Anélkül, hogy nagyon messze
elkanyarodnék a tárgyalt alapkérdéstől szükségesnek tartok egy rövid
jogfilozófiai-eszmetörténeti kitérőt.
Célom ezzel, hogy
szemléltessem: a materiális jogellenesség (vagy ezzel azonos jelentéstartalmú
fogalom) törvényi szinten való jelenléte, a jogalkalmazás diszkrecionális
mozgásterét biztosítja az életbeli helyzetek sokszínűségére, és - a
szükségszerűen merev szabályozási keretekkel számot vetve, ennek az elkövetőre
nézve negatív hatásait kiküszöbölendő - a társadalmi változások gyorsaságára
tekintettel.
A kontinentális jogi
gondolkodásra – mai napig érzékelhetően - igen erős hatást gyakorolt a
felvilágosodás eszmerendszere. Ez jogelméleti előfeltevéseinkben többek
között abban nyilvánul meg, hogy úgy tekintjük: minden életbeli helyzet
előre látható, ezen helyzetekre hézagmentesen jogi norma alkotható.
Erre az alapzatra építkezett a XVIII. század végén meginduló, és a XIX.
században kiteljesedő európai kodifikációs hullám.
Az európai jogi
gondolkodást a felvilágosodás kora óta mindmáig meghatározó alaptétel: a hatalmi
ágak megosztásának követelménye. Ennek korai megfogalmazásában a jogalkotás
és a jogalkalmazás egymástól élesen elhatárolható folyamatot képeztek,
olyannyira hogy Montesquieu a bírót a jogalkotó által létrehozott törvények
gépies végrehajtójának, egyfajta ítélőgépnek, “a törvény szájának” tekintette(5).
Ezzel szemben mára már
illuzióvá vált nézetnek tekinthető, a XVII-XVIII. század matematikai
világképének alapjain kibontakozó formális racionalizmus, amely szerint
az emberi értelem segítségével valamennyi társadalmi viszonyt hézagmentesen,
előrelátóan lehet szabályozni(6).
A jogalkotó eleve csak
racionálisan elgondolható élethelyzetekre készülhet fel a normaalkotás során,
így szükségszerűen megfelelő mozgásteret (diszkrecionális jogot) kell
biztosítania a jogi norma alkalmazójának, hogy az “megküzdhessen” a jogalkotó
által definiált típushelyzet, és az előtte fekvő konkrét eset összevetéséből
fakadó nehézségekkel. Napjainkban, széles körben elfogadott jogfilozófiai
alaptétel szerint: “a jogban eleve és elvileg nem tudunk semmiképpen sem teljes
szabályozást elérni.”(7) A jogalkotónak azon igyekezete, hogy jogi
szabályozásával a felmerülhető valamennyi társadalmi viszonyt lefedje eleve
kudarcra van ítélve, minden egyes hézagpótlási kísérlet mentén csak további
hézagok keletkeznek a normarendszer szövetén. Ennek köztudomásúan
legkirívóbb példája a porosz Landrecht (1791).
A hatalmi ágak
megosztásának jogállami alapelvként történő tisztelete dacára, Kelsen
óta tudjuk, hogy a jogalkotás és jogalkalmazás korántsem választható el olyan élesen
egymástól, mint azt a felvilágosodás gondolkodói szerették volna. A bíró nem
csupán “a törvény szája”, a törvény alkalmazása és értelmezése során a
normaalkotó folyamatba kapcsolódik be a jogalkalmazó. A jogalkotás
és jogalkalmazás: viszonyfogalmak, így csak egymáshoz való viszonyukban
értelmezhetőek, kölcsönösen elemei egymásnak, állandó kölcsönhatásban, egymásra
utaltságban léteznek(8). Az eszmék világában meghúzódó
absztrakciós szintről a szóban forgó konkrét problémakörhöz visszatérve
álláspontom szerint a következő megállapítások tehetőek.
A fenti eszmeiséget tükröző
példával élve: a Btk. 36. §-ában foglalt büntethetőséget megszüntető ok
(társadalomra veszélyesség csekéllyé válása vagy megszűnése) nem más mint a
büntetőjogra is kiható, azt determináló, dinamikusan változó társadalmi
viszonyoknak a jogalkotó általi elismerése. A jogalakalmazó számára pedig egy
normatív követelményként meghatározott jogalkotói üzenet, amely a mindenkori
társadalmi viszonyokhoz történő jogalkalmazói adaptációra hív fel, az
elkövetőre nézve kizárólag in melius irányban.
Implicit módon e jogintézmény is azt sugallja a jogalkalmazónak, hogy
kivételes esetekben a formálisan diszpozicíószerű cselekményt az elkövetés óta
a társadalmi viszonyokban bekövetkezett változásokra figyelemmel nem lehet
automatikusan materiálisan jogellenesnek tekinteni. Ezen nem tipikus
helyzetekben a jogalkalmazónak kifejezetten vizsgálnia kell a konkrét
cselekmény társadalomra veszélyességét, ami nyilvánvalóan egy magasabb
absztrakciós szinten történő vizsgálódást jelent.
Az e fajta jogalkalmazói
vizsgálódásra – akár a Btk.10.§-a, vagy a 36.§-a alapján – csak az elkövető
javára, kivételesen és csak a konkrét egyedi esetre nézve kerülhet sor.
Osztom Gellér Balázsnak azon véleményét, miszerint: “a moralitás és a
technika fejlődése következtében a jog és a társadalom nincs egy ritmusban, így
egy bizonyos számú olyan eset mindig felmerül, amely nem esik bele a
törvényhozó tiltó és szankcionáló intenciójába.”(9).
Nem minden ilyen helyzetben
zárható ki a törvényben tételesen felsorolt – ezáltal szükségszerűen tipizált –
büntethetőséget kizáró okokkal a büntetőjogi felelősség. Abból a korábbiakban
már kifejtett jogfilozófiai felismerésből kiindulva, hogy a tételes jog minden
jogalkotói törekvés ellenére elvileg is csak hézagos lehet, nem érdemes a fenti
álláspont helyességét akár teoretikus, akár praktikus érvekkel vitatni.
Ideális esetben a
jogalkotás és jogalkalmzás állandó dinamikus kölcsönhatásban létezik egymás
mellett, kölcsönös, egymás irányába ható reflexiók övezik a müködésüket.
Szükségszerűen a jogalkalmazó szembesül elöször egy adott magatartás jogalkotói
tipizálásából eredő konkrét problémákkal, a jogalkotás - proaktív jellegéből
fakadóan - ezeket a hiányosságokat csak megkésve tudja pótolni. Így maga az
ítélkezési gyakorlat is kialakít a jogalkotói típushelyzeteken belüli
típushelyzeteket – a fent vázolt keretek között - , amelyeket a jogalkotó
idővel - tetszése szerint - kodifikál.
Összegezve: mindezen fenti érvek tükrében
úgy gondolom, a jővő Büntető Törvénykönyvének is a materiális bűncselekmény
fogalom alapzatán kell állnia. A formális fogalom a nullum crimen sine lege
alapelvének tételes jogi kifejezésre juttatásán túl más funkciót nem képes
betölteni. Álláspontom szerint a
bűncselekmény fogalmának formaliter meghatározásán mára már túljutott a
büntetőjog tudománya, a jogalkotás és a joggyakorlat is. Amennyiben a
materiális bűncselekmény fogalom mellett tesszük le a voksot, szükségszerűen
adódik a következő kérdés: az új Btk.-ban szükséges-e, hogy szerephez jusson a
társadalomra veszélyesség fogalma?
Az e
körben kialakult vitában a véleményem Földvári József(10) álláspontjához áll a
legközelebb. Földvári a társadalomra veszélyesség bűncselekmény fogalmi
ismérvként történő megtartása mellett érvel, mikor e fogalmat a bűncselekmény
objektív tartalmi ismérveként meghatározva, a német büntető-jogtudomány
jogellenesség fogalmával azonosítja(11). Földvárival
egyetértve magam is úgy gondolom, hogy a bűncselekmény fogalom csak akkor
töltheti be rendeltetésének megfelelő szerepét, ha a jogalkotó e fogalomba
sűríti a büntehetőség valamennyi általános feltételét.
Mind
a jogdogmatikának, mind a jogalkalmazásnak – a jővőbeli Kódex szabályozásától
függetlenül - a büntetőjogi felelősség megállapításához szüksége lesz egy olyan
fogalomra, amely a cselekmény objektív hatásirányára utalva - a
bűncselekmény objektív, materiális oldalát kifejezve - a cselekmény-típus
büntetni rendeltségének indokát adja.
E
szerepet töltötte, illetve tölti be jelenleg is az időközben politikai
szempontból neutrálissá vált társadalomra veszélyesség kategóriája. E
fogalom olyannyira megtisztult minden politikai tartalomtól, hogy a
joggyakorlat, és a tudomány egyaránt – mint ahogy erre a korábbiakban már
utalást tettem - a materiális jogellenesség fogalmával azonosítja.
A
társadalomra veszélyesség terminológiájának a büntetőjogi felelősség, és a
büntetés kiszabás fokozott differenciálhatósága szempontjából jelentős hozadéka
e fogalom fokozhatósága. A társadalomra veszélyesség fogalma
fokozhatóságából fakadó előnyökre már Viski is felhívta a figyelmet(12). A jogellenesség
terminológiája fogalmilag nem alkalmas a cselekmény által okozott jogtárgy
sértés vagy veszélyeztetés cizellált kifejezésére.
Finkey
Ferenc 1914-ben megjelent tankönyvében(13) a következő álláspontra helyezkedett: “A büntetendő
cselekménynek a szorosan vett jogi ismérvein kívül egy további általános
ismérve a társadalomellenesség, vagy társadalmi veszélyesség…a
büntetendő cselekmény nem merő jogi fogalom, hanem egyszersmind társadalmi
jelenség is, vagyis a büntetendő cselekmény mindig és mindenütt
társadalomellenes magaviselet, mely a társadalommal együtt keletkezik és
együtt fejlődik.” Nos, Finkey veretes szavai “élő” példaként szolgálhatnak:
a társadalomra veszélyesség kategóriájának nem kell szükségképpen politikai
tartalmat tulajdonítanunk. Amennyiben a társadalomra veszélyesség fogalma a
kommunizmus évtizedei alatt rárakódott politikai előtörténetének köszönhetően
nem fogadható el a jogalkotás számára, akkor a társadalomra veszélyes
cselekmény helyébe a jogi tárgyat sértő vagy veszélyeztető cselekmény
fogalmi konstrukcióját látom behelyettesíthetőnek.
1. vö.:
Viski László: Tézisek a bűncselekményfogalom felépítéséhez (Állam- és
Jogtudomány 1974/3. 382.o.)
2.
lásd erről: Wiener A. Imre: A büntetőjog forrásairól (Magyar Jog 1999/4
193-199.o.), Wiener A. Imre: Elméleti alapok a Büntetőtörvény Általános
Része kodifikálásához (2000.) továbbá: Berkes György: A társadalomra
veszélyesség hiányának büntetőjogi értékelése (Magyar Jog 1999/12.
730-731.o.)
3. Viski:
id.m. 404.o.
4. lásd
még ehhez: Berkes György: A társadalomra veszélyesség hiányának büntetőjogi
értékelése (Magyar Jog 1999/12. 730-731.o.)
5. Varga
Csaba: Előadások a jogi gondolkodás paradigmáiról (1996.) 19.o.
6. . Varga
Csaba: A jog társadalomelmélete felé (1999.) 128.o.
7. Varga
Csaba: 5. alatt id.m.23.o.
8. Hans
Kelsen a híres Lépcsőelméletében mutatott rá a jogalkotás és jogalkalmazás
relatívitására. vö.: Varga Csaba: 5. alatt id.m. 23-26.o.
9. Wiener
A. Imre: Elméleti alapok a Büntetőtörvény Általános Része kodifikálásához
(2000.) 61.o. Gellér Balázs véleménye
10. vö.:
Földvári József: A bűncselekmény fogalmáról - de lege ferenda (Magyar
Jog 1999/1.)
11. Földvári:
id.m. 4.o.
12. Viski:
id.m. 405.o.
13. Finkey
Ferenc: A Magyar Büntetőjog Tankönyve (1914.) 201.o.