Varga
Csaba
A jog mint kultúra?
A jog életében kétségtelenül mindmáig a
legnagyobb változást szöveghez kapcsolása, írott formaként megjelenítése
jelentette. Ez az, ami leginkább szembeötlő változással járt, s ami így
jogforrástanok és jogi fenomenológiák (egyebek közt objektivációelméletek)
számára külön bizonyítást nem érdemlő kézzelfogható jegyeket mutathat fel. Ezen
belül persze jogfilozófiák és jogalkalmazás-elméletek rögzíthetik, hogy miben
is rejlik a jog végső azonossága (a ‘jogiság’) és miként kell a bírónak ‘a jog’
válaszához elérkeznie, s ennek megfelelően további értelmes különbségek tehetők
azon állapotok között, amikor az írott textus (modern természetjogokban,
különösen észjogokban) csupán jelzi,
illetőleg amikor (jelenkori törvénypozitivizmusokban) kizárólagosként meg is testesíti a jogot.
Klasszikus
szigorúságában a törvénypozitivizmus a XIX. század elejétől a II. világháború
végéig élt Nyugat-Európában, s a kommunizmus bukásáig Közép- és
Kelet-Európában. Észjogi és szabadjogi (princípiumokhoz kötő, szociologizáló,
avagy pragmatizáló) mozgalmak a törvényi pozitivizmus kötöttségeit a XIX.
század végétől mindvégig lazítani igyekeztek, a szocialista normativizmus rideg
szigorúságát pedig főként egyidejű nyugat-európai irányzatok az 1960-es évek
végétől kezdték el oldani. Amennyiben a
teoretikus és a gyakorlati nézőpontokat
különválasztottként kezeljük, úgy a jogpozitivizmus mint a modern formális jog
professzionális deontológiája, szakmai világképe tekintetében sem annak mértéke
lesz majd döntő, hogy a gyakorlati jogmeghatározódás mennyire a
törvénypozitivizmus eszményei szerint megy és mehet egyáltalán végbe, tisztán
és kompromisszumoktól mentesen,[1]
hanem jobbára annak kétségbevonhatatlan ténye, hogy a jogpozitivizmus a XVI.
század óta növekvő mértékben az európai kontinentális jogfelfogás szemléleti
meghatározója lett: egész jogi világképünk, jogi fogalomalkotásunk szervezője,
olyan alapvető igazodási pont, hogy mind a mai napig a különféle egymást váltó
oldási törekvések (s így még az olykor a jogpozitivizmus bukását híresztelő
posztmodern törekvések is) csupán a jogpozitivizmus eddig töretlennek bizonyult
rendíthetetlenségéhez mérten tudják kifejezni magukat, válhatnak érzékelhetővé,
nyerhetnek értelmet s játszhatnak bizonyos múló jelentőségű szerepet.[2]
A
jog és tudománya végső soron és adott nézőpontból tekintve nem más, mint
bizonyos fajta kommunikáció egy bizonyos adott kommunikációról. Célszerű ezért
különbséget tennünk annak tekintetében, hogy mikor szólunk arról, hogy a jog
hivatalos szereplői intézményi működésük során miként beszélnek a jogról, mikor
pedig arról, hogy az elméleti rekonstrukció mennyiben tudja igazolni, illetőleg
realisztikusként milyen leírással kell helyesbítenie vagy éppen helyettesítenie
ezt a beszédmódot a jogról. Ami az elsőt illeti, korai Lukács-tanulmányaim s ebben a professzionális deontológia
ontikus, vagyis közvetlenül létszerű (az ismeretelméleti igazolhatóság
kérdésétől ezért teljességgel elkülönítendő) jellegének felismerése óta
számomra egyértelmű, hogy a maga a modern
formális jog mint jelenség s mint berendezkedés elválaszthatatlan a
pozitivisztikus igénytől, a textusból levezetésnek a jog sajátos beteljesedési
kritériumaként betöltendő szerepétől. Ami viszont a másodikat illeti, a modern
kutatás egyre rendszerszerűbben mutatja ki, hogy e pozitivisztikus igény
realitása semmiképpen sem igazolható, még elvi várakozásként sem, hiszen a
jogalkalmazás burkában alapvetően szimbolikus cselekvésről, egy rendkívülien
összetett folyamat jelzésszerű lerövidítéséről s átlagesetben egyfajta rutinra
visszavezetéséről van szó.
A
voltaképpeni kérdés tehát a fentiekből következően számomra nem az, hogy a
jogpozitivizmus akár mint elmélet, akár mint állítólag megvalósult gyakorlat
mikor s mennyire tudott egyáltalán uralkodó szerepre kerülni, hanem az, hogy az
európai kontinentális jogszemléletet egészében a ius (a jogiság) eszméjének lexre (mint
tételezett-írott aktusra) redukáltsága, a jogi mivoltnak tehát a tételezettség
aktusához kapcsoltsága, ebből adódóan a jogi folyamat összetettségének
‘jogalkotás’ és ‘jogalkalmazás’ mesterkélt elkülönítésére történő
visszavezetése szabja meg — azaz, röviden szólva: egy olyan intézményi (s az
általa intézményesített képződménytől ilyen módon immár elválaszthatatlan)
ideológia, amelyik a mai napig idegennek, sőt értelmetlennek, egyenesen felfoghatatlannak
maradt például Európán belül is a másik, az angol hagyomány, avagy, távolabbra
tekintve, az iszlám vagy a zsidó jog számára.[3]
Több,
mint harmincöt éve fogalmaztam meg először, hogy jogfelfogásunk, jogi
fogalmiasításunk legalábbis duális, amennyiben az adott jog körében
mellőzhetetlen minden kérdésfelvetést, vonatkozást, kapcsolatot megfogalmaznunk
pozitivisztikusan, vagyis a kérdéses jog önképe, önmagáról alkotott ideológiája
szemszögéből (is) — azon túl, hogy tudományunkban, elméleti rekonstrukciónkban
egy tudományosan igazolható (pl. társadalomelméleti, szociológiai) leírást,
fogalmi tartalmat is természetszerűleg szükséges megfogalmaznunk.[4]
Lukács-tanulmányaim eredményeként
pedig az lett számomra nyilvánvalóvá, hogy ez az önkép nem valami utólag és
kívülről, véletlenszerűen az egyébként jól működő jogra ráaggatott többlet,
hanem a kérdéses jog része, mellőzhetetlen alkotóeleme maga.[5]
Ebben
az összefüggésben vetődik fel “a jog mint...” hívószavú vizsgálódások
kívánatosságának kérdése. Azaz a jog mint (kizárólagosan) tételezés, textus
(stb.) mellett a jog mint történelem,
kultúra, kommunikáció, folyamat, nyelvi játék, önkény (stb.) kérdése. Ámde a
fentiekből kitűnően egyetlen esetben s véletlenül sem azért, hogy a modern
formális jog önazonosságának jegyeként a pozitivisztikus önleírást
kiküszöbölje, hanem kizárólag azért, hogy a teoretikus rekonstrukciót ezekből a
különféle megközelítésekből adódó (s másként el nem érhető) tanulságokkal
segítse. És mindezeknek “a jog mint…” hívószavú vizsgálódásoknak egymást közt
sem a kizárólagosság igényével, hanem — a jog ontologizáló látásmódjának
köszönhetően a módszertani egység újkantiánus
kívánalmát meghaladva — egymással versengve kell zajlaniok.[6]
És pontosan azért, hogy válasz adathassék az alapvető dilemmára: miként
lehetséges, hogy a törvénypozitivizmus akár legszigorúbb uralma alatt is
pontosan adott válaszhoz (mint outputhoz) érkeznek el a jog válaszaként
rutinszerűen a bíróságok — miközben pusztán a hivatalos jogszabályi és
textualizált tényállítási információkból (mint inputból) a logika
szigorú szabályai alapján (Karácsony
András vitaírásának rendkívül érzékletes kifejezésével élve[7])
“lehetne másként is, ám aktuálisan nincs
másként”?[8] Miből adódik
hát az a többletmeghatározás, ami
akár azonos törvényi szöveg alapján ilyen jogi választ eredményez az egyik
országban, és másmilyent egy másikban; avagy ugyanazon helyen ilyent az egyik
korban (vagy időszakban), és másmilyent egy másikban? Nos, pontosan ezt a
finomítást, a jog ideologisztikusan kifejezett levezetési és igazolási
igényének gyakorlati megvalósulását (lehetőségei határainak, diszkrepanciáinak,
bizonytalansági mezőinek megvonásával) kísérli meg teljesebb, bizonyíthatóbb,
tudományosan is immár valamelyest elfogadható formában leírni az az elméleti
rekonstrukció, ami pontosan “a jog mint...” hívószavú vizsgálódásokkal éppen
ennek elősegítésére hivatott.
Az,
amit posztmodernitásnak nevezünk, valójában nem más, mint ezredvégi nyugati
talajon intellektuális vitákban született mentális projekció. Annak kérdését,
hogy öncélú vitáknál, ma divatos tagadásoknál és relativizálásoknál
gerjesztett-e már többet, bizonyára kellő idővel és távlatban az emberi
gondolkodás majd el fogja dönteni. A posztmodernitás dogmája és látásmódja
azonban legfeljebb egyfajta lehetséges (s majdan így vagy úgy megítélendő)
használata azoknak a gondolatoknak, felismeréseknek, intézményesedéseknek,
amikre egyes értelmiségi körökben oly divatosan ma rátelepszik. Nos, pontosan
ebben munkál az az önpusztító késztetés (ami éppen nem maga a kultúra
fogalmában vagy a kulturális összehasonlítás puszta módszerében rejlő
valamiféle előre elrendeltetettség), hogy a merőben lehetségesnek, a
kontingenciának az oltárán önmagát feloldva, bármiféle tetszőleges “más”-nak a
felidézésében vagy posztulálásában elveszve és ezáltal önmagát is elveszejtve,
“megrepessze az önazonosság talapzatát”[9].
A
paradoxonok, amiket Dirk Baecker
munkássága nagyszerű hasonlatokkal és polemikus erővel feltár,[10]
vitairatként jobbára nem annyira a kultúra jelenségének sine ira et studio
monografikus leírásával, mint inkább a posztmodern elméleti igények
önellentmondásokba és következetlenségekbe hajszolt kuszaságával, az ezekre
választ keresés bajlódásaival kapcsolatosak. Az az öncélúan kutakodó
intellektualizmus, mely “minden életforma esetlegessége” tudatában éli ki magát
s ezért (önmagát is beleértve) mindent valamiféle “más”-sal relativizáltan
láttat — azzal a pszichikailag szükségképpen destruktív következménnyel, hogy
jobbra érdemes híve számára immár “semmi sem lehet valóban az, ami” —,[11]
nos, ez éppen nem a kultúra hagyományából fakad, hanem ennek egyik patologikus
fejleményéből, mérgező televényéből, a posztmodern nihilizmusból. Példának
okáért a kulturális összehasonlítás területét határolóan végzett szerény
kísérletem, amit — hál’Istennek, csupán a jog mélyebb megértésének és
láttatásának szándékától vezéreltetve, ámde különféle obskurus doktrínák
álkérdéseibe történő felesleges bonyolódás nélkül — az Összehasonlító jogi
kultúrák körében[12]
elkezdhettem, valóban tanúskodott arról (ugyanúgy, mint korábban a
jogantropológiai kutatások szemlézésével végzett búvárkodásaim[13]),
hogy bizonyos alapfunkciók (szabályozási biztonság, differenciált rendezés
stb.) és alapvető éthoszbeli értékek (előretekintő és igazságos szabályozás
stb.) elérésére eltérő korokban és kultúrákban az ember eltérő, ám hatékonyságban egymással versengő utakat tudott
kialakítani. Nincsen tehát királyi út, s az elmélet — szembefutva a mai
neoliberalizmusokból olykor feltáruló önabszolutizáló, csekély gyakorlati
tolarenciával kecsegtető tendenciákkal — nem igazol semmiféle kulturális
imperializmust. Ugyanakkor éppenséggel nem tanúskodott kulturális
relativizmusról, hanem csakis arról, hogy szerves (tovább)fejlődését, a benne
rejlő eszközbeli elemek teljes potenciáljának időben és formában a
körülményekhez alakulóan változó teljesebb kiaknázását (aktualizálását)
kizárólag önazonosságának a zavartalan
megőrzése talaján biztosíthatja. Ráadásul, szerencsésebb kultúrák (mint
pl. közismerten a japán) úgy tudtak úgyszólván mindvégig nyitottan és külső
minták befogadására készen funkcionálni, hogy újszerű kihívásokra adott újszerű
(vagy éppen tudatosan kölcsönzött eszköztárú) válaszaikat sikerrel
belsődlegesítették, szervesítették, adaptálták — önazonosságuk tudatát,
szervességük potenciálját ezzel éppen ismételten megerősítő s szimbolikusan
tovább is fokozó saját eredeti rendszereikhez.
A
“végletekig űzött rákérdezés” s mögötte “minden adottság megkérdőjelezésének a
szándéka”[14] napjainkban
intézményesedő (s a modern társadalom belső önkiüresedésével korreláló)
tendenciájával szemben[15]
igencsak egyetértek a kérdésfeltevő jogász-filozófus azon bölcs
megállapodottságot rögzítő konklúziójával, miszerint “Az ember azonban nem
egyszerűen ismeretszerző, hanem honos lény
a világban. Élete gazdagabb az ismeretszerzésnél, hiszen beletartozik a
megszokottság, a gondtalanság, az orientációk követése, az intellektuális megnyugvás is.”[16]
Nos, magam is pontosan ezt kívántam szolgálni nemcsak a jogi formalizmusok
mögött megbújtan munkáló emberi tartalmak (meghatározottságok és
meghatározások) feltárásával,[17]
de mind e mögött találhatóan a modern ismeretelmélet egyoldalú, torzító, az
emberi teljességet leszűkítő, pusztán a racionális fogalomalkotás lehetőségeire
koncentráló, s ezzel a bölcsesség, tudás és ismeret hajdani gazdagságát
elszürkítő elidegenültségére
utaló felhívásaimmal is.[18]
[1] Mint tudjuk (és a következőkben láthatjuk is), sohasem és elvileg sem ez a helyzet — legfeljebb az exegétikus jogalkalmazás korában, a XIX. század első harmadában, a Code civil eufóriájában teljes erővel erre törekedtek, meggyőződéssel hittek lehetőségében, s így is jelenítették meg cselekvésüket. A XX. század meghatározó diktatúrái közül a nemzetiszocializmus rezsimjének szolgálatára zökkenőmentesen történt jogászi átállás valóban a modern formális jogban rejlő pozitivisztikus formalizmusnak volt köszönhető — ugyanúgy, ahogyan ezt Max Weber leírta a Bismarcktól teremtett német bürokráciának a Bismarck utáni időszakra történő rezzenéstelen átállása kapcsán. Max Weber Gazdaság és társadalom ford. Józsa Péter (Budapest: Közgazdasági és Jogi Kiadó 1967), 287–288. o. Mind az orosz bolsevizmus, mind pedig azt követően a német nemzetiszocializmus — előkészítésük és formálódásuk éveiben — egyaránt felmondták a liberális hagyománnyal egy tőre visszavezetett s forradalomellenesen burzsoáként elítélt jogi formalizmust. Ehhez a jognak egyebek közt Otto Koelreuttertől megfogalmazott népszellemi és vezéri értelmezése kívánalma körében a nemzetiszocializmus mindvégig hű maradt, a bolsevizmusból sztálinizmussá vedlett formájában azonban a szovjetektől uralt rezsim mind anyaországában, mind majdani világbirodalmában mindenütt visszatért a klasszikus polgári berendezkedéshez, pontosabban annak egyfajta korai pontnál rögzített utopikus (szovjetizált) felfogásához. Minderre vö. a szerzőtől A kodifikáció mint társadalmi-történelmi jelenség (Budapest: Akadémiai Kiadó 1979), 266. o., ill. VIII. fej.
[2] Egyik legújabb fejleményként vö. a szerzőtől ‘Az angol–amerikai és a kontinentális-francia jogi hagyományok találkozásának peremvidékén: Kanadai fejlemények és tapasztalatok’ Jogtudományi Közlöny LVII (2002. július–augusztus) 7–8, 309–322. o.
[3] Vö. pl. Peter Sack ‘Jog és szokás: Az angol nyelv és jog összefüggéséről’ in Összehasonlító jogi kultúrák szerk. Varga Csaba (Budapest: Osiris 2000), 81–95. o. [Jogfilozófiák], ill. passim.
[4] Vö. a szerzőtől ‘A jog meghatározásának néhány problémája a szocialista jogelméletben’ [1966] in Varga Csaba Útkeresés Kísérletek — kéziratban (Budapest: Szent István Társulat 2001), 49–58. o. [Jogfilozófiák], ill. ‘A jogtudományi fogalommeghatározás néhány módszertani kérdése’ Állam- és Jogtudomány XIII (1970) 3, 589–613. o.
[5] Vö. a szerzőtől A jog helye Lukács György világképében (Budapest: Magvető 1981), VI. fej. 4. pont [Gyorsuló idő].
[6] Vö. pl. csupán a szerző próbálkozásai közül A kodifikáció mint társadalmi-történelmi jelenség (1. jegyzet), A jog mint szöveg Hermeneutika, Szemantika, Szemiotika, Jog és irodalom, szerk. Varga Csaba (Budapest: Századvég) [előkészületben az 1980-as években, Stanley Fish, Peter Goodrich, Bernard S. Jackson, George Lakoff, Roberta Kevelson, James Boyd White és C. M. Yablon szövegeivel tervezetten] [Jogfilozófiák] [amely előkészületből végül A jogi gondolkodás paradigmái Szövegek, szerk. Varga Csaba [1996] (Budapest: EtoPrint 1999) {Bibliotheca Cathedrae Philosophiae Iuris et Rerum Politicarum Universitatis Catholicae de Petro Pázmány nominatae, III Fasciculi 2} és a Jog és nyelv szerk. Szabó Miklós és Varga Csaba (Budapest: Books in Print 2000) {Jogfilozófiák} gyűjteménye lett], ‘A kódex mint rendszer (A kódex rendszer-jellege és rendszerkénti felfogásának lehetetlensége)’ Állam- és Jogtudomány XVI (1973) 2, 268–299. o., ‘A jog mint felépítmény: Adalékok az alap–felépítmény kategóriapár történetéhez’ Magyar Filozófiai Szemle XXX (1986) 1–2, 35–75. o., ‘A jog mint történelem’ Világosság XXVII (1986) 1, 1–6. o. és Jogtörténelmi Szemle 1987/2, 65–73. o., A jog mint folyamat (Budapest: Osiris 1999) [Osiris könyvtár: Jog], A jog mint logika, rendszer és technika (Budapest: Osiris 2000) [Jogfilozófiák].
[7] Karácsony András A jog mint kulturális jelenség [kézirat], 2 o.
[8] Vö. a szerzőtől ‘A jogi okfejtés társadalmi meghatározottságáról’ Állam- és Jogtudomány XIV (1971) 2, 249–285. o.
[9] Karácsony, 3. o.
[10] Dirk Baecker ‘A társadalom mint kultúra’ Magyar Lettre International 38 (2000. ősz), 7–9. o.; háttérként vö. még uő. Wozu Kultur? [2000] 2., erw. Aufl. (Berlin: Kulturverl. Kadmos 2001) 203 o.
[11] Baecker, 8. o.
[12] Vö. Comparative Legal Cultures ed. Csaba Varga (Aldershot, Hongkong, Singapore, Sydney: Dartmouth & New York: New York University Press 1992) [The International Library of Essays in Law & Legal Theory: Legal Cultures 1] és Összehasonlító jogi kultúrák (3. jegyzet).
[13] Vö. a szerzőtől ‘Antopológiai jogelmélet? Leopold Pospíšil és a jogfejlődés összehasonlító tanulmányozása’ Állam- és Jogtudomány XXVIII (1985) 3, 528–555. o.
[14] Baecker, uo.
[15] Vö. pl. Robert Nisbet The Quest for Community (San Francisco: ICS Press 1990).
[16] Karácsony, uo. [Kiemelések — V. Cs.]
[17] Vö. a szerzőtől Előadások a jogi gondolkodás paradigmáiról [1996] (Budapest: Osiris 1998) [Osiris könyvtár: Jog].
[18] Vö. a szerzőtől ‘A racionális jogszemlélet eredendő ambivalenciája (Emberi teljességünk széttörése a fejlődés áraként?)’ in Békés Imre ünnepi kötet A jogtudomány és a büntetőjog dogmatikája, filozófiája, szerk. Busch Béla, Belovics Ervin, Tóth Dóra (Budapest: Osiris 2000), 270–277. o. [A PPKE JÁK könyvei] és ‘Önmagát felemelő ember? Korunk racionalizmusának dilemmái’ in Sodródó emberiség Várkonyi Nándor: Az ötödik ember c. művéről, szerk. Mezey Katalin (Budapest: Széphalom 2000), 61–94. o.