Vigh József
A büntető
igazságszolgáltatás néhány alapelve
Történteti
visszapillantás.
A magyar büntető igazságszolgáltatás
alapelveiben nem tér el lényegesen az európai országok igazságszolgáltatási
alapelveitől. Leginkább azonban a német, az osztrák és más közép-európai
államok igazságszolgáltatásához hasonlít. Fő tendenciájában követi a 18. század
végén, a 19. század elején kialakult polgári igazságszolgáltatás alapelveit,
amelyeket napjainkban “klasszikus”, vagy “neo- klasszikus” elveknek nevezzük.
Ezek az alapelvek szinte egyeduralkodóak voltak a 20. század elejéig, illetve
mindaddig, amíg a kriminológiai kutatások és nézetek be nem bizonyították, hogy
az igazságszolgáltatás polgári alapelvei több tekintetben eltérnek a legújabb
tudományos tételektől és a valóságtól, s így reformokra szorulnak.
A
kriminológiai szemlélet elsősorban az igazságszolgáltatási rendszer ideológiai
alapjait támadta, mondván, hogy a bűncselekmények visszavezetése az objektív
viszonyok hatásaitól független szabad akarat koncepciójára tarthatatlan. Vagyis
a bűncselekményeknek, a bűnözésnek is éppen úgy megvannak az okai, az oksági
törvényei, mint minden más jelenségnek. S ha ezt elfogadjuk, akkor az
igazságszolgáltatás, a büntetés célja sem lehet a megtorlás, az elrettentés,
hanem a megelőzésre, az okok megváltoztatására kell a hangsúlyt fektetni.
Továbbá, a büntetés mértékének megállapításánál sem helyes csupán a tett súlyát
figyelembe venni, hanem tekintettel kell lenni az elkövető személyiségére és
szociális viszonyaira is. Vagyis az igazságszolgáltatás terén a) az ideológiai
alapokban, b) a büntetés céljainak meghatározásában és c) a cél eléréséhez
szükséges eszközök megválasztása terén új elvek alkalmazása vált indokolttá.
Nevezettesen:
a) Az igazságszolgáltatás
miértjénél, a bűncselekmények és a bűnözés elkövetési okainak megjelölésénél az
objektív viszonyoktól független szabadakarat helyett az oksági törvényeket a
determinációs folyamatokat indokolt a középpontba állítani a tettes biológiai
adottságai terén, a legtágabb értelembe vett szociális viszonyaiban és a
személyiségének állapotában egyaránt.
b) Ennek megfelelően a megtorlási,
az elrettentési célok helyett a megelőzési, a tudatos normakövetési célok
(speciális és generális prevenció) kitűzése válik indokolttá.
c) A tettarányos büntetés helyett
a bűnözés csökkentése érdekében az elkövető személyiségéhez és létfeltételeihez
igazodó büntetés kiszabása lehet a hatékony eszköz.
Ezek a pozitivista,
racionalista elvek a 19. század közepétől, a kriminológia atyja, Adolphe
Quetelet nézeteinek megjelenésétől kezdtek megerősödni és a 20. század elején
valóra válni. A 20. század első évtizedében több országban, így Magyarországon
is, megalkották a fiatalkorúak külön büntető törvényét, amelyben már a
pozitivista tanok domináltak. Hasonló tartalommal jelentek meg néhány évtized
múlva a többszörös elkövetőkre, a visszaesőkre vonatkozó külön törvények.
Bátran elmondható, hogy a 20. század közepén a büntető igazságszolgáltatásban a
pozitivista nézetek váltak uralkodóvá, de nem kizárólagossá.
A szakemberek jelentős része azonban
az 1960-as, 70-es években úgy ítélte meg, hogy az új elvek érvényesítése nem
eredményezi a bűnözés csökkenését sőt, ellenkezőleg mintha a bűnözés
növekedését segítené elő. Ezért a pozitivista tanokban csalódott szakemberek a
“treatment ideológia” elavultságát, az elkövető kezelésének csődjét hangoztatva
új igazságszolgáltatási alapelvek, reformok alkalmazását igényelték. Sokan
közülük abban látták a megoldást, ha visszatérnek a “klasszikus” elvekhez “neo-
klasszikus” címszó alatt. Azaz szerintük visszaállítandó a tettarányos
büntetés, a szrikt legalitás elve, s újra hangsúlyozandó a jogállamiság elve,
az alapvető emberi jogok érvényesítése, az élethez való jog prioritása, s nem
utolsó sorban az ártatlanság vélelmének elve, mint a humanizmus igazi
megnyilvánulásának egyik fontos területe.
A szakemberek másik csoportja
azonban új utakat keresett, új, emberibb és igazságosabb elvek kidolgozásában
és azok alkalmazásában vélte megvalósítandónak a korszerű igazságszolgáltatást.
Ezért a bűncselekmények áldozatai felé fordultak, mondván, hogy a korszerű
igazságszolgáltatás nem elégedhet meg azzal, hogy konstatálja a bűncselekmény
elkövetését, megállapítja a tettes(ek) személyét, kiszabja a “méltó” büntetést,
s azt megfelelő módon végrehajtatja, hanem az áldozatot is bevonja az
igazságszolgáltatásba, hiszen őt terheli a bűncselekménnyel okozott kár, ő
viseli a cselekmény okozta sérelmeket. A mai nyelven ez többek között azt
jelenti, hogy az igazságszolgáltatás csak akkor tekinthető igazságosnak, ha a
megfelelő ítélet mellett az áldozatnak is igazságot szolgáltat, vagyis
biztosítja az okozott kár megtérítését, orvosolja a bekövetkezett sérelmeket.
Magyarországon például jelenleg a vagyonelleni bűncselekményekkel okozott károk
alig 10%-a térül meg, azaz az igazságszolgáltatás e vonatkozásban az esetek
túlnyomó többségében igazságtalannak tekinthető. Különösen rontja az
igazságszolgáltatás tekintélyét, ha a kárjóvátétel, a sérelmek kompenzálása
magánszemélyek ellen elkövetett bűncselekmények esetén marad el. A
bűncselekmények áldozataival és az igazságszolgáltatás megreformálásával ma már
több nemzetközi és nemzeti szerv foglalkozik. Az ENSZ-nek, az Európai Tanácsnak
különböző határozatai ösztönzik a tagállamok kormányit a bűncselekmények
áldozatainak támogatására, az igazságszolgáltatásba történő bevonásukra. Sokat
tesznek az áldozatok támogatása érdekében az egyre erősödő nemzetközi és
nemzeti társadalmi szervezetek is. (Ilyen például az Európai Fórum az Áldozatok
Szolgálatában, vagy Magyarországon a Fehér Gyűrű Áldozatvédő Szervezet).
Mindezek az erőfeszítések azt
eredményezik, hogy a fejlett államok többségében elméletileg a szakemberek nagy
része már elfogadja az áldozatokkal is törődő, vagy áldozatcentrikus
igazságszolgáltatást, ami leggyakrabban kárhelyreállító (restorativ)
igazságszolgáltatás névvel szerepel a szakirodalomban. (Joutsen-Lahti-Pölönen
2001.) A restoratív igazságszolgáltatás ma már nemcsak elmélet, hanem egyre
inkább gyakorlattá is válik, főleg a mediációs, vagy egyéb, az áldozat
sérelmeit orvosló eljárás formájában. Az Európai Tanács például már igénnyel
lépett fel a tagállamokkal szemben, hogy megfelelő helyet biztosítsanak az
áldozatoknak a büntető igazságszolgáltatásban, s hogy gondoskodjanak az
áldozatokat ért károk kompenzálásáról. (EU. Tanács, 2001). Tehát egy új
igazságszolgáltatási elvrendszer és szervezeti forma van kialakulóban, amely
eltörli, félreállítja a “klasszikus”, vagy “pozitivista” felfogás jó néhány
alapelvét és szervezeti formáját.
A jelenlegi magyar igazságszolgáltatás néhány alapelvének értékelése
Az
igazságszolgáltatás alapelvei közül a jelen értékelés során csupán a
jogállamiság, a szabadság, a sztrikt legalitás, az élethez való jog és az
ártatlanság vélelmének elve kerül kiemelésre.
a) A jogállamiság
elve.
A jogi normákra
épülő állam, a jogállam gondolata szintén a polgári forradalmak terméke. A
büntető igazságszolgáltatás terén ez a gondolat a nullum crimen sine lege,
nulla poena sine crimine elvében fogalmazódott meg, ami azt jelenti, hogy csak
olyan magatartást tekinthetünk bűncselekménynek, amit a törvény azzá nyilvánít,
s büntetni csak azt a személyt lehet, aki bűncselekményt követett el, vagyis a
törvény szerint is bűnös magatartást tanúsított. Ez az alapelv lényegében a
hűbéri önkényuralommal, a pallos joggal szemben fogalmazódott meg és vált a
polgári igazságszolgáltatás legfontosabb alapelvévé. Magyarországon a nullum
crimen sine lege elve büntető törvényben leghatározottabban az 1878-as un.
Csemegi Kódexben, mintegy félévszázaddal a Code Penal után fogalmazódott meg, s
ez időtől kezdve lett vezérlő gondolata az igazságszolgáltatásnak.
Napjainkban, különösen az 1989-ben
elkezdődött rendszerváltás után feltűnően sokat hangoztatott elv lett a
jogállamiság elve. Ezt gyakran összekapcsolják a demokrácia elvével és az
alapvető emberi jogok, az emberi szabadság biztosításának igényével. A szép, a
magasztos elvek és a hibáktól terhes valóság közti ellentmondások azonban
gyakran a helyeselhető elvek eltorzításához vezetnek. A jogállamiság, a jog
által biztosított szabadság elvét például többen, még vezető szakemberek is,
úgy értelmezik, hogy “mindent szabad, amit a törvény nem tilt.”
A magyar nyelvben a törvény szűkebb
fogalom, mint a jogszabály. A törvény olyan jogszabály, amelyet a parlament, a
képviselői testület fogad el, hagy jóvá. Így a törvény által tiltott
tevékenység mellett még sok olyan emberi magatartás jelenik meg a
társadalomban, amit nem a törvény tilt, hanem annál “gyengébb” jogszabály, mint
például kormány vagy miniszteri rendelet, vagy az önkormányzatok határozatai.
Ezeket az alacsonyabb szinten tilalmazott magatartásokat sem helyes szabadon
tanúsítható magatartássá nyilvánítani.
A nem törvény által, de egyéb
jogilag tilalmazott magatartások mellett el kell ismernünk, hogy bizonyos
magatartásokat a közerkölcs, a sokak által helyeselt magatartási követelmények
tilalmaznak, s ezek tilalmazásának “jogossága” sem hagyható figyelmen kívül,
hiszen nem lehet törvénnyel, egyéb jogi normákkal szabályozni az emberi
magatartásokat maradéktalanul, mindenre kiterjedően.
Az olyan társadalomra veszélyes,
káros, nem kívánatos magatartásoknak a megengedése, szabadsága, s ennek
hangoztatása, amelyeket csak a törvény nem tilt, amelyek a “nagy szabadság
honát” vetítik az emberek elé, megítélésem szerint káros a mai társadalomra, de
főleg a jövő társadalmára, s szükségképpen növeli a normasértő magatartások
tömegét és az olyan magatartások elszaporodását is, amilyeneket a törvények is
tiltanak és bűncselekményekké minősítenek. Az emberek jelentős hányada az ilyen
légkörben igyekszik megkeresni a törvények kiskapuit, hézagait, s így a vélt,
vagy valódi egyéni érdekek maradéktalan érvényesítésére törekszik. Az emberek
hajlamosak arra, hogy a “mindent szabad, amit a törvény nem tilt” elvének
harsány hangoztatása következtében megfeledkezzenek a kötelezettségeikről,
főleg a törvényben elő nem írt, vagy nem a törvények által előírt
kötelességeikről.
A törvényi tilalmon túli nagy
szabadság elvéhez hasonlóan káros a társadalomra az az elvi álláspont is,
amelyik a mássághoz való jogot kiterjeszti a kriminális másság területére is.
Az egyik szakmai tanulmányban például az olvasható: “Éppen ezek az értékek – a
törvényesség, a jogegyenlőség és a jogállamiság – szabnak korlátot az egyoldalú
“társadalmasításnak”, az egyén abszolút közösségi – állami alárendelésének és
teszik a büntetőjogot nem csak a kriminalizálás eszközévé, hanem a személyi
szabadság és az egyéni szabadság magna chartájává is. A közösség nevében nem
lehet az egyént korlátlanul alárendelni, nem lehet tetszés szerint
szocializálni vagy reszocializálni. Nem lehet a még oly helyesnek tartott hivatalos
értékeknek alárendelve erőszakkal formálni vagy átformálni a személyiséget. Az
egyénnek joga van másnak lenni, joga van individualitásához, joga van
különbözőségéhez, még ha magatartását kriminálisnak is deklarálják.” (Szabó,
1989.) A szerzőt ezért az álláspontjáért megfelelő bírálat érte, s ő
visszakozott, mondván, hogy nem a kriminális cselekményre gondolt, hanem csak a
kriminális elképzelések szabadságának védelmét hangoztatta, - noha az írott
szöveg egyértelmű. Természetesen a gondolat szabadsága nem azonos a
szólásszabadsággal (akár szóban, akár írásban), és még kevésbé azonos a
cselekvési szabadsággal. A gondolat valóban korlátozhatatlan, még a kriminális
gondolat is, de a gondolat kimondása, közlése már nem lehet teljesen szabad,
bizonyos fajtájú és tartalmú gondolatok nyilvánosságra hozatala már korlátokba
ütközhet különösen ha ezek a szavak mások jogos érdekeinek vagy jó hírnevének
kárt okozhatnak. De különösen érvényes ez a cselekvésre. Senkinek sincs joga
kriminális cselekmény tanúsításához, hiszen a büntető törvénykönyv tiltja az
ilyen magatartásokat és büntetni rendeli. Vagyis senkinek sincs joga mások
jogos érdekeinek, mások szabadságának korlátozására, hacsak a törvény ezt elő
nem írja. (Például a bűncselekménnyel gyanúsítottak szabadságának korlátozása,
amelyet az igazságszolgáltatás szervei foganatosítanak.) Az emberi
szabadságjogok mindig csak az emberi kötelezettségekkel együtt értékelhetők.
(Vigh, 1994.) Az emberek jogaik érvényesítése során kötelesek figyelembe venni
mások jogait és szabadságát. Érdekütközés esetén mások helyzetének
megértésével, az eltérő és egymásnak ellentmondó érdekek egyeztetésével
célszerű eldönteni, hogy ki – ki milyen mértékben elégítheti ki jogos igényeit.
b) A sztrikt
legalitás elve.
A jogállamiság elvének értelmezése során meg kell még említeni az
igazságszolgáltatás fogalmával kapcsolatos eltérő álláspontokat. A magyar
alkotmány az igazságszolgáltatást a bíróságok hatáskörébe utalja, vagyis az
igazságszolgáltatást a bíróságok monopóliumává teszi. Elvileg ez azt jelenti,
hogy minden ismertté vált bűncselekmény esetén a bíróságnak kell ítéletet
hoznia. Bűnügy másképpen: rendőrségi, ügyészségi vagy más hatósági szerv által
nem zárható le, vagy ha kivételesen mégis, az nem tekinthető
igazságszolgáltatásnak. A sztrikt legalitás elve tulajdonképpen az
igazságszolgáltatás magasztos funkcióját lenne hivatott biztosítani. Az elmúlt
másfél évtizedben azonban megötszöröződött a bűnözés volumene, míg az
igazságszolgáltató apparátus létszáma nem növekedett ilyen mértékben. Így a
büntető ügyek tisztázása és lezárása nagyon gyakran 2-3 évet is igénybe vesz.
Az igazságszolgáltatás preventív hatásának csökkenését – természetesen más
jelenségekkel együtt – ez a tény is elősegítette.
Minthogy a sztrikt legalitás elve lehetetlenné teszi a professzionális,
a taláros testület által produkált igazságszolgáltatáson kívül minden más
igazságszolgáltatási forma létezését, nincs lehetőség arra, hogy más szervek
(akár állami, akár társadalmi szervek) előtt történjék felelősségre vonás
bűncselekményekért. Ennek az állapotnak a tarthatatlanságát, káros voltát a
szakemberek közül is többen elismerik, de aligha tudnak rajta változtatni,
minthogy az alkotmány megváltoztatásához a parlamenti képviselők kétharmados
többségére lenne szükség.
Az utóbbi években egyre gyakrabban lehet hallani arról, hogy a
bíróságtól nem az igazságos ítéletet kell elvárni, hanem a törvény megfelelő
alkalmazását, a bíróság az ítélethozatalkor jogot alkalmaz. A bíróság a
büntetőtörvénykönyv szerint, annak rendelkezéseit szem előtt tartva ítélkezik.
A főkövetelmény tehát, hogy a törvény, a jog legyen igazságos. Ebben a
megállapításban sok igazság van, hiszen a törvény állapítja meg, hogy milyen
emberi magatartás minősül bűncselekménynek és hogy milyen büntetés szabható ki
az egyes bűncselekményekre. Valóban a bíróságnak “csak” a törvény adta
kereteken belül van lehetősége meghatározni a büntetés milyenségét és mértékét.
A magyar büntető törvénykönyv szerint a bíróság hatásköre e tekintetben
meglehetősen korlátozott. Például a büntető törvény a bűncselekmények mintegy
háromnegyedére, kizárólag szabadságvesztést ír elő. A fennmaradó hányadon belül
pedig a szabadságvesztés büntetés
alternatív módon még néhány %-ban kiszabható. (Györgyi, 1984.)
Az 1960-as 70-es években a szocialista országokban erőteljes irányzat
volt például a laikus, az un. Társadalmi Bíróságok működtetése. Törvény
határozta meg, hogy milyen bűncselekmények esetén járhatnak el társadalmi
bíróságok. Azokban az országokban, ahol a kriminálpolitika komolyan vette a
társadalmi bíráskodást (mint például a Német Demokratikus Köztársaságban) az
intézmény megfelelően, sikeresen működött, a büntető ügyeknek mintegy 20 –
25%-ában hozott ítéletet, szolgáltatott igazságot. Magyarországon is bevezették
a társadalmi bíráskodást a szakszervezetek felügyelete alatt. Ez a tény eleve
behatárolta az elérhető sikereket, hiszen hiányzott a szakmai felügyelet, a
szakmai tanácsadás. E tekintetben példaként említhető az angol magisztrátusi
bíráskodás rendszere, ahol a kirendelt jogvégzett clerk-ok következetesen
ellátják a szakmai ellenőrzés funkcióját. Újabban pedig a Nyugat-európai és más
fejlett országokban egyre nagyobb teret hódít az igazságszolgáltatásban a
mediációs eljárás, az elkövető és az áldozat tárgyalásainak, megbékélésének és
az okozott kár vagy sérelem kompenzálásának útján történő igazságszolgáltatás.
Becslések szerint a büntetőügyeknek mintegy 30-40%-a alkalmas arra, hogy
mediációs eljárás útján rendeződjék. Magyarországon az Európai Unió tagságával
remélhetőleg felgyorsul az igazságszolgáltatás megreformálása is.
c) Az élethez való
jog elve.
Ez az elv a büntető
igazságszolgáltatás terén elsősorban a halálbüntetéshez, illetve annak
eltörléséhez kapcsolódik. Az európai államok többségében már eltörölték a halálbüntetést
mondván, hogy a legelvetemültebb többszörös gyilkosnak is joga van az élethez,
mert az élethez való jog veleszületik az emberrel és elidegeníthetetlen. Maga
az elv elfogadható és követendő, de az indoklás nem felel meg a valóságnak és
frázisként hangzik. Először is az embernek nincsenek “veleszületett” jogai. A
jogokat – legyen az életbevágó vagy jelentéktelen – az a közösség adja vagy
veszi el, amelyben az egyed él és tevékenykedik. Minden jog és kötelezettség a
társadalmi együttélésből, annak értékrendjéből fakad. Tehát, hogy egy közösség
(legyen az család, település, állam vagy globalizált közösség) milyen jogokat
ad az egyéneknek és milyen kötelezettségeket igényel, követel tőlük az attól
függ, hogy milyen értékrend alakul ki a közösségben és milyen feltételek,
létfeltételek állnak rendelkezésre, avagy milyen tendenciát mutat ezek
változása. Másféle jogai és kötelezettségei voltak az embereknek az elkülönült
ősközösségi társadalmakban és mások jelenleg a magántulajdonra, a gazdasági
szabadversenyre, a tudásra épülő, a globalizálódó társadalmakban. Korunkban az
emberi élet egyre inkább felértékelődik, s így törvényszerűen egyre inkább
indokolttá válik az élethez való jog biztosítása a születéstől vagy a
fogamzástól kezdve. Ez a tendencia szülte és indokolja a halálbüntetés
eltörlését. Az elv elfogadása a szakemberek részéről azonban még nem jelentheti
azt, hogy a halálbüntetést azonnal el kell törölni, hanem előbb meg kell
teremteni annak előfeltételeit. Ilyen alapvető feltétel például a lakosság
többségének haladó gondolkodása az igazi emberi értékekről, köztük az
igazságszolgáltatásról, a halálbüntetésről. Egy olyan társadalomban, amelyikben
sok évtizeden át a lakosság azt hallotta, hogy minden bűncselekményt a tett
súlyával arányos mértékben kell megtorolni, mert csak akkor igazságos az
ítélet, az természetesen, hogy az emberek többsége ezt a felfogást tette
magáévá. Nagyon szemléletes példája ennek a jelenlegi magyar társadalmi
helyzet. A nyugat-európai országokban tapasztalható erőteljes törekvés a
halálbüntetés kiiktatására Magyarországon azt eredményezte, hogy 1990-ben, a
szocialista társadalmi rendszer kapitalistává történő visszarendeződésének
kezdetén az újonnan létrehozott Alkotmánybíróság eltörölte a halálbüntetést,
noha a lakosság túlnyomó többsége (mintegy 85%-a) ellenezte annak eltörlését.
Az Alkotmánybíróság tagjai tisztában voltak ezzel a körülménnyel és még a
többszáz képviselőből álló parlamentnek sem engedték át a döntést, félve attól,
hogy ott sem lenne meg a szükséges szavazat a halálbüntetés eltörléséhez. De
még a szakemberekből álló Alkotmánybíróságon belül sem volt teljes egyetértés.
Vagyis az Alkotmánybíróság feláldozta a demokráciát a “veleszületett”, az
“elidegeníthetetlen” emberi jogok oltárán. (Vigh, 1995.) Sokkal hatásosabb és a
lakosság számára inkább elfogadható döntés lett volna, ha átmeneti időre (pl.
10-15 évre) felfüggesztik a halálbüntetés kiszabását, s életfogytig tartó
szabadságvesztéssel helyettesítik. Ez idő alatt a lakosság többségével meg
lehetett volna értetni, hogy a tudomány legújabb állása szerint a bűnözés
csökkentése nem a megtorló intézkedések szigorának következménye, hanem az
elkövető tettének és személyiségének megfelelő értékelése, a kárhelyreállító
igazságszolgáltatás, az áldozatoknak is igazságot szolgáltató, emberségesebb
felelősségre vonási rendszer kiépítésének és – talán elsősorban – a társadalmi
viszonyok egyéb területein jelentkező előrehaladás következménye. A szigorúbb
büntetetést, s a halálbüntetés visszaállítását igénylő “feszítsd meg őt”
hangulat napjainkban abból fakad, hogy az áldozatok többségükben nem kapnak
semmiféle kompenzációt. Ezért úgy vélik, ha már nem térül meg káruk, vagy nem
orvosolják a bűncselekménnyel okozott sérelmeiket, akkor legalább “feszítsék
meg”, szigorúan büntessék meg az elkövetőket. Gyakorlati tapasztalatok, a már
foganatosított mediációs eljárások igazolják, hogy azok az áldozatok, akik
kártérítéshez jutottak, azok már nem hívei a szigorú büntetésnek, a
lincselésnek. A kriminálpolitika és a “nagy” politika vezetői Magyarországon
jelenleg többségükben a polgári társadalom kezdetén kialakult “klasszikus” és a
némileg megváltoztatott “neo- klasszikus” kriminálpolitikai elveket vallják
magukénak, s ezt próbálják megvalósítani a gyakorlatban. A klasszikus elvek hangoztatása
és a restoratív igazságszolgáltatás legalább részbeni bevezetése nehezen
megoldható feladatnak tűnik.
A halálbüntetés eltörlésével
kapcsolatban célszerű még néhány szót szólni a büntetési céllal bekövetkező
egyéni és a tömeges halálokozásról. A fejlett államok néhány kivételtől
eltekintve eltörölték a halálbüntetést, vagy felfüggesztették annak
végrehajtását egyedi szinten. De nem így van ez az államok közötti kapcsolatban
az önvédelem vagy egy másik állam megsegítése esetén. Ilyenkor a bűnös állami
vezetők vagy más embercsoportok megbüntetése címén százakat és ezreket ölnek
meg, akik ártatlanok, akik nem felelősök az államok között kirobbant
feszültségekért. Az ilyen háborúkban a bűnösöket ritkán sikerül elpusztítani,
megölni, de az ártatlanok tömegestől pusztulnak el, halnak meg az ellenség
fegyvereitől. Mindezt természetesen lehet önvédelemnek, vagy az agresszió
elleni fellépésnek minősíteni. De ennek fényében (vagy árnyékában) a többszörös
gyilkosok megmenekülése a halálbüntetéstől, s az ártatlanok tömegeinek
feláldozása sokak számára más értékelést sugall. A gyakorlati tapasztalat
alapján sokan úgy vélik, hogy ha nincs kompromisszum az érdekellentétek
elsimítására, akkor van harc, rendszerint fegyveres harc, s a harcban győztes
határozza meg a “veleszületett”, az “elidegeníthetetlen” jogokat és
kötelezettségeket.
d) Az ártatlanság
vélelme.
Az utóbbi években gyakran és egyre
gyakrabban találkozhatunk az ártatlanság vélelmére történő hivatkozással főleg
politikusokkal kapcsolatban, akik valamilyen jogsértő ügy kapcsán gyanúba
keverednek, vagy “érintettekké” válnak. Érdemes itt idézni Király Tibor
professzor “Mit ér az ártatlanság vélelme?” című tanulmányának első mondatát:
“A figyelem az ártatlanság vélelme felé leginkább akkor fordul, amikor kiderül,
hogy a büntető igazságszolgáltatásban valami nincs rendben, amikor nem
hétköznapi hibák, tévedések fordulnak elő.” (Király, 1987.) Ez a megállapítás
igaz volt a tanulmány megjelenésének idején is, de különösen igaz napjainkban,
amikor az igazságszolgáltatásunk elavult, sok tekintetben igazságtalan volta
nyilvánvalóvá, könnyen bizonyíthatóvá válik.
De vegyük sorba az idetartozó
kérdéseket, nevezetesen: a) az ártatlanság vélelmezésének a megjelenését és
történeti változásait, b) a fogalom különböző értelmezéseit, c) a fogalom
használhatóságát a büntető igazságszolgáltatás, az alkotmányosság és a
jogállamiság szempontjából.
Történeti áttekintés
Az ártatlanság vélelmének koncepciója a polgári forradalom terméke. Az
első megfogalmazás a francia forradalom idején, az 1789-ben kiadott “Az Emberi
és Polgári Jogok Deklarációja”-ban olvasható a következő szövegezésben: “Minden
embert ártatlannak kell vélelmezni addig, amíg a bűnösségét meg nem
állapították.” (Tremmel, 2001.) Ez a megfogalmazás még nem korlátozódik a
büntető igazságszolgáltatásra, hanem alkotmányos szintű, az általános emberi
jogokhoz kötődik. Ettől eltérően, elsősorban a büntető igazságszolgáltatás
számára fogalmazza meg az ENSZ által 1948-ban elfogadott Emberi Jogok Egyetemes
Nyilatkozata” az ártatlanság vélelmét, mondván: “Minden büntetendő
cselekménnyel vádolt személyt ártatlannak kell vélelmezni mindaddig, amíg
bűnösségét nyilvánvalóan lefolytatott perben, a védelemhez szükséges valamennyi
biztosíték mellett, törvényesen megállapítják.”
A “szocialista” szakirodalomban is végig jelen voltak az ártatlanság
vélelmének problémái. (Sztrogovics, 1951., Horváth T. 1951., Király Tibor 1958,
1987.), minthogy ezen büntetőeljárási alapelv elfogadása többek szerint
alkalmas lehet arra, hogy bizonyítást nyerjen az igazságszolgáltatás
humanizmusa, az alapvető emberi jogok tiszteletben tartása.
A vélelem többféle értelmezése
Mindenekelőtt célszerű leszögezni,
hogy a vélelem – eltérően sokak nézetétől – az nem véleményt jelent, nem
valószínűséget tartalmaz, hanem olyan elv, ami jogviszonyokat meghatározó norma
alakjában jelenik meg, s így jogokat és kötelezettségeket tartalmaz. (Király,
2000.) Ha valamit valamilyennek vélelmezünk, az azt jelenti, hogy olyannak kell
tekintenünk, függetlenül attól, hogy a valóságban az olyan-e vagy sem. Például
az apaság vélelme a családjogban azt jelenti, hogy azt a férfit kell a gyermek
atyjának tekinteni, akivel az anya házassági kötelékben élt a gyermek
fogantatási idejétől a megszületéséig. Minden joghatás ezekhez a vélelmezett
állapotokhoz fűződik egészen a vélelmezett tény megdöntéséig. Ma is az a
legáltalánosabb felfogás, hogy mindenkit (akár gyanúsított vagy vádlott, akár
nem) ártatlannak kell tekinteni mindaddig, amíg jogerős bírói ítélet a
bűnösséget meg nem állapította. De van egy másik felfogás is, - s a nemzetközi
deklarációkban rendszerint ez szerepel –, amely az ártatlanság vélelmének
megszűnését nem a jogerős bírói határozathoz köti, hanem “megelégszik”
bármilyen, a bűnösséget megállapító határozattal, amely törvényes alapon
nyugszik. A két megfogalmazás között nagyon lényeges különbség van. A jogerős
bírói ítélet rendszerint a büntetőeljárás végét jelenti, ami lehet több évnyi
távolság a bűncselekmény elkövetésétől. Előfordulhat például tettenérés,
szemtanuk állítása, a tettes beismerő vallomása esetén is, hogy az elkövetőt
még néhány évig, a jogerős bírói ítéletig a felsorolt tények ellenére is
ártatlannak kell tekinteni. Ezért reálisabb a bűnösség törvényes úton történő
megállapítása, hiszen a törvényes út elvileg a törvénytől függően lehet az
ügyészség, a rendőrség vagy más hatóság megállapítása is. Az ártatlanság
vélelmének a jogerős bírói ítélethez kötése értelmetlenné, üres frázissá teszi
magát az alapelvet. Például azokat a személyeket, akiket a rendőrség
letartóztat, őrizetbe vesz az ártatlanság vélelmének fenti értelmezése szerint
minden esetben törvénytelenül, törvénysértő módon, tehát bűncselekményt
elkövetve teszi, hiszen még nincs jogerős ítélet. Sőt, az elsőfokú ítélet is
törvénysértésnek minősül, ha fellebbezés van, hiszen továbbra is az ártatlanság
vélelme alatt álló személyt nyilvánít bűnösnek. Ezt a durva ellentmondást
csökkentheti az az értelmezés, ha az ártatlanság vélelmének a megszűnése nem a
jogerős bírói ítélethez, hanem a “törvényes” úthoz kötődik. De még így is
számtalan kérdés marad tisztázatlan.
A jogerős bírói ítélethez kötött ártatlanság vélelme megkérdőjelezi az
alapos gyanú alapján tett valamennyi intézkedés törvényességét és
létjogosultságát, minthogy az alapos gyanú nem vélelmezi a gyanúsítottak
ártatlanságát, hanem megkérdőjelezi azt, valószínűsíti a gyanúsított
bűnösségét. Hiszen ha vélelmezné, akkor az “ártatlanokhoz illő” magatartást
kellene velük szemben alkalmazni. A gyakori letartóztatás vagy őrizetbe vétel
pedig bűncselekménynek minősülne, hiszen az ártatlanok szabadságának
korlátozása a büntető törvény szerint bűncselekménynek minősül, mégha “csak”
vélelmezett is ez az ártatlanság. Ilyen esetben azonban önkéntelenül is
felmerül a kérdés, hogy például tettenérés vagy beismerés és tanúvallomások
esetén adható-e a rendőrségnek bűnösséget megállapító jogkör, s ha igen, akkor
milyen mértékben, milyen esetekhez.
Az ártatlanság vélelme, mint büntető igazságszolgáltatási alapelv
nagyon sok kérdőjelet visel magán. Magyarországon annak ellenére, hogy
szakemberek, politikusok és mások is gyakran emlegetik ezt az elvet és igénylik
annak érvényesítését a büntető eljárási törvény ilyen elvet nem ismer. Ezen elv
helyett a “bűnösség vélelmének a tilalmát” igyekszik érvényesíteni, amit az alkotmány
és a büntető eljárásjogi törvény is a következőképpen fogalmaz meg. “Senki sem
tekinthető bűnösnek mindaddig, amíg a bűnösségét a bíróság jogerős
határozatában nem állapította meg.” Ezt a definíciót még a szakemberek többsége
is úgy kezeli, mint az ártatlanság vélelmének más szavakba öntését. Pedig itt
nem az ártatlanság vélelméről, annak alkalmazásáról van szó, hanem egy másik
büntető eljárási alapelvről, a bűnösség vélelmének a tilalmáról és annak
érvényesítéséről.
Joggal merül fel a kérdés, hogy ha elvetjük az “ártatlanság vélelmét”,
mint ellentmondásos, használhatatlan büntető eljárásjogi elvet és helyette a
bűnösség vélelmének a tilalma elvet igyekszünk érvényesíteni, akkor
fennmaradnak-e mindazok a követelmények, amelyeket eddig az ártatlanság
vélelmének az elvéből eredeztettünk. Ilyen követelmények: 1) a bizonyítás
kötelezettsége, 2) a be nem bizonyított feltevések, kételyek, valószínűségek
értékelése, 3) a terhelt általános jogi helyzetének megfelelő biztosítása.
Ad. 1) A bűnösség
bizonyítása a büntető ügyekben eljáró hatóságokat terheli. Ez a kötelezettség
teljes mértékben összhangban van a bűnösség vélelmének a tilalmával. Ebből a
megfogalmazásból - argumentum a contrario - következik, hogy a gyanúsított vagy
a vádlott nem kötelezhető ártatlanságának a bizonyítására, vagyis mindazon
eljárásjogi tételek érvényesek, amelyeket a szakemberek az ártatlanság
vélelmezésének címszava alatt itt megfogalmaztak. “A bizonyítási teher lényege
ugyanis abban van, hogy ki viselje az esetleges bizonyítatlanság
következményeit (így például a római büntetőperben még az volt a megoldás, hogy
– ha a vádlottat nem ítélték el – akkor a vádlót kellett elítélni…)” (Tremmel,
2001. 85.o.). A mai kontradiktorius büntetőeljárásban már nincs szükség a római
jogihoz hasonló szigorú elmarasztalásra a bűnügyi hatóságok számára a
bizonyítatlan bűnösség esetében.
Ad. 2). A kételyek,
a valószínűsített, de nem bizonyított tények értékelése (in dubio pro reo)
egyenesen következik a bizonyítási teherrel kapcsolatban elmondottakból. Ha a
bűnügyi hatóságok bármilyen feltételezett tényről, ami a gyanút keletkeztette
nem tudják hitelt érdemlően bebizonyítani annak valódiságát úgy ez a körülmény
nem írható a vádlott rovására. Az ilyen kételyek, kétségek a vádlott javára
írandók, vagyis ezek alapján nem lehet a bűnösséget megállapítani.
Ad. 3). A terhelttel
való bánásmódot elsősorban a büntető eljárás idevágó normái határozzák meg. De
ezen túl a bűnügyi hatóságok kötelesek szem előtt tartani az alapvető emberi
jogokra és kötelezettségekre vonatkozó alkotmányos és nemzetközi alapelveket
is. Az általunk bírált és használhatatlannak minősített “ártatlanság
vélelmé”-ből egyenesen következett volna, hogy a bűnügyi hatóságok
ártatlanokkal állnak szemben, ártatlanokat tartanak bilincsben egészen a
jogerős ítéletig, vagy amíg más törvényes módon a gyanúsított bűnösségét meg
nem állapítják. A bűnösség vélelmének a tilalma összefér az alapos gyanú
fogalmával és ennek alapján a bizonyítás érdekében végzett, sokszor a
gyanúsított számára kellemetlen (megalázó) eljárási módszerek alkalmazásával.
Az alapos gyanú nem jelenti a bűnösség megállapítását, “csupán” a nevezett
bűncselekmény elkövetésének, s így a bűnösségnek is csak a lehetőségét, a
valószínűsítését. A bűnösség valószínűsítése nem zárja ki az ártatlanságot, de
megkérdőjelezi azt, s így az ártatlanság vélelme alkalmazhatatlanná válik.
Mindebből az következik, hogy a gyanúsítottakkal vagy a vádlottakkal szemben a
büntető eljárás folyamatában csak olyan eszközök alkalmazhatók, amelyek kizárják
a bűnösség vélelmét, s az alapvető emberi jogok szem előtt tartásával
folytatják le a bizonyítási eljárást. A bűnösség vélelmének a tilalma utat
mutat a gyanúsítottakkal, a vádlottakkal szemben arra, hogy a büntető eljárás
folyamatában csak olyan eszközök alkalmazhatók, amelyek az alapvető emberi
jogok szem előtt tartásával folytatják le a bizonyítási eljárást. A bűnösség
vélelmének a tilalma utat mutat a gyanúsítottakkal, a vádlottakkal való helyes
bánásmód megválasztásához, az eljárási szabályok megalkotásához és a bűnügyi
hatóságok ezeken túli magatartásához egyaránt. Mint láttuk az előzőekben az a
szemlélet, hogy amit a törvény nem tilt azt szabad cselekedni, azonos azzal a
nézettel, hogy akire kiterjed a bűnösség vélelmének tilalma az ártatlan. Itt is
a vélelem és a valóság azonosításáról van szó, holott a vélelem és a valóság
nem minden esetben azonosak, sőt a bűncselekmények esetében a vádlottaknak
mintegy 90%-ában megdől az “ártatlanság vélelme” vagy alaptalannak bizonyul a
bűnösség vélelmének a tilalma, minthogy a vádlottak mintegy 90%-át bűnösnek
mondják ki, jogerősen elítélik a bíróságok (vagy más hatóságok). (Tremmel,
2001.). Egyesek részéről felmerülhet a kérdés, hogy ha ilyen nagy arányban
“megdől” a bűnösség vélelmének a tilalma, akkor célszerű-e egy ilyen elvet a
büntető eljárás egyik alapelvévé tenni, avagy új alapelvekre kell fektetni
büntető igazságszolgáltatásunkat. Megítélésem szerint a bűnösség vélelmének a
tilalma, mint büntető igazságszolgáltatási alapelv fenntartandó.
Záró mondatok
Az igazságszolgáltatás néhány kiemelt alapelvének rövid értékelése is
azt bizonyítja, hogy az igazságszolgáltatás szervi betegségben szenved. Ezért
sürgős és hatékony intézkedéseket kell tenni a kigyógyítására, s ha ez nem jár
kellő eredménnyel, akkor új alapelvekkel, vagy a meglévő és használható elvek
következetes betartásával új igazságszolgáltatási rendszert kell kiépíteni.
Célszerűnek látszik az igazságszolgáltatás elveinek és problémáinak a nyílt
vitára bocsátása, mindenekelőtt a szakemberek körében, de a társadalom
különböző rétegeinek, szervezeteinek a bevonásával. Legégetőbb kérdések,
amelyekben modern állásfoglalás kialakítása szükséges: 1) a sztrikt legalitás
elvének és a társadalmi bíráskodás, a népi igazságszolgáltatás lehetőségének a
tisztázása és az utóbbi fokozott érvényesítése, 2) az áldozatoknak történő
igazságszolgáltatás elveinek kidolgozása és a szervezeti kereteinek
megteremtése, 3) a szépen hangzó, de elavult nézetek félre tétele és helyettük
új, reális és hatékony elvek kialakítása és alkalmazása, mint például a jogerős
ítélethez kötött ártatlanság vélelmének kivonása a forgalomból, a mindennapi
tudatból és helyette a “bűnösség vélelme tilalmának” az alkalmazása a bűnösség
törvényes úton történő megállapításáig, 4) a jogok és kötelezettségek együttes
érvényesítése, a tilalmak és az előírások, az elvárások együttes értékelése.
A globalizáció feltartóztathatatlan kiszélesedése szükségképpen növeli
a nemzetközi bíróságok, a nemzetközi igazságszolgáltatás hatáskörét és
szervezeti kiépítettségét. Az emberek, a népek fokozódó tájékozottsága és
tudásszintje egyre nagyobb mértékben teszi lehetővé a valóban demokratikus, a
nép akaratának inkább megfelelő igazságszolgáltatási elvek és gyakorlat
kialakítását.
Irodalom
EU Tanács Kerethatározata az
áldozatok büntetőeljárásbeli jogállásáról. 2001. márc. 15. (2001/220/J1)
GYÖRGYI Kálmán:
Büntetések és intézkedések. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
1984.
267.o.
HORVÁTH Tibor: Az
ártatlanság vélelme a büntető perben. Jogtudományi Közlöny,
1951. 8.sz.
JOUTSEN, Matti –
LAHTI, Raimo – PÖLÖNEN, Pasi: Kriminal Justice System in
Europe and North
America. Finland. HEUNI. Helsinki, 2001.
KIRÁLY Tibor: Mit ér
az ártatlanság vélelme? Magyar Jog 1987. 12.sz.
KIRÁLY Tibor:
Büntetőeljárási jog. Osiris Kiadó, Budapest, 2000. 125.o.
SZABÓ András:
Nemcsak büntetőjognak kell tanulni a kriminológiától. In.: Felelősség és
társadalom. Felelősség a bűncselekményekért és
szabálysértésekért.
Nemzetközi Konferencia, Siófok. 1988. szeptember 19-24.
Budapest,
1989.
273.o.
SZTROGOVICS M.Sz.:
Az anyagi igazság tana a bűnvádi eljárásban. Budapest, 1951.
TREMMEL Flórián:
Magyar büntetőeljárás. Dialog Campus Kiadó. Bp. Pécs. 2001. 82.o.
VIGH József: Emberi jogok, emberi kötelezettségek és bűnözés.
Rendészeti Szemle 1994.
4.sz.
VIGH József: A halálbüntetés eltörlésének időszerűségéről. Belügyi
Szemle 1995. 1.sz.