Bóka
János
Autopoiézisz és
hierarchia
I.
A következő
fejtegetésekhez az indíttatást Varga Csaba: Előadások a jogi gondolkodás
paradigmájáról című művében újraközölt írása (Autopoiesis és a jog bírói
újratermelése; Varga, 1998:358-369.) adta. Varga érdekes párhuzamot von Kelsen
és egy alapvetően autopoietikus jogfelfogás között. Eszerint Kelsennek sikerült
jól megragadnia a jogrendszer lezáródását a külvilág felé a jogi tények
rendszerbeli létrehozása, illetve a rendszerbeli értékelési dimenziók
autonómiája révén. Ezeket a megállapításokat csak helyeselni lehet (bár Kelsen
hipotetikus alapnormája kapcsán még pontosítást igényelne), ugyanis egy
autopoietikusan zárt jogrendszer esetén nincsen sem jogi input, sem jogi output
(Luhmann,1986.), és a rendszer felé irányuló külső hatások belső megjelenési
formáit maga a rendszer konstituálja. Másrészt a bináris kód egyik alapvető
funkciója a rendszer elkülönítése a jog sajátos feladatainak elvégzéséhez
(Luhmann,1987.), és egy luhmanni szigorú autopoietikus koncepció szerint ez az
elkülönülés a bináris kód működésével szükségszerűen
létrejön.
Varga
ugyanakkor "felrója" Kelsennek, hogy - bár ez elméletében implicite megtalálható
- nem viszi következetesen végig a jog önreferenciájának problematikáját, azt,
hogy a jog minden elemében konstitutív, sőt önkonstitutív. Ennek köszönhetően
kiszorul elemzéseiből a jogrendszer dinamikus képe, átadva helyét a hagyományos
statikus, hierarchikus elképzeléseknek. Varga egyébként általában véve tagadja a
jog "quasi logikai" jellegét, " a
jelentésnek mint valami állítólag, előzetesen az általánosság síkján már
létezőnek a hierarchikusan szűkítő, deduktív lebontását." Véleményem szerint -
ha az autopoietikus kiindulópontot elfogadjuk - ez az álláspont tartható, de
pontosabb elméleti kidolgozást igényel két szempontból:
1. Az alapvető különbség Kelsen és az autopoiézisz
között nem a statika és a dinamika terén, hanem a rendszer/környezet nézőpont
bevezetésében rejlik.
2. A jogrendszerbeli hierarchia léte, nemléte, illetve
minősége nem határozható meg objektíven, erősen függ a megfigyelői pozíciótól. A
jogrendszer autopoiézisze során nem oksági, hanem érvényességi hálózatot épít
ki, ami a belső szemlélő számára a logikaihoz hasonló hierarchiát
eredményez.
II.
Egy
rendszerleírás igen érzékenyen reagál a megfigyelő külső/belső státusára. Az
alábbiakban követendő módszer a maga helyén mindkét nézőpontra tekintettel van,
azonban igyekszik azokat külön tartani.
A
megfigyelő státusa tehát alapvetően befolyásolja a rendszerleírás minőségét. Az
autopoiézisz alapállását nem nehéz felderíteni, hiszen a rendszer-környezet
dichotómiából következően mindkét nézőpontot tárgyalja. Elsőbbséget a
szociológiai megfigyelés élvez, maga Luhmann is attól várta a nagy áttörést,
hogy a jogi normákat másképpen - kontrafaktuális elvárásokként - értelmezi mint
tényeket, eltérően a megelőző szociológiai jogelméletektől. Ezzel közvetve azt
is elismeri, hogy a jogrendszer lényegéből következően nem kezelheti a jogi
normát tényként (ugyanakkor az önreferenciális jogrendszerben is létezhet
tényszerű kapcsolat, de ez nem ontológiai, hanem "részleges", műveleti
ténytételezés, amit részletesebben a III. részben elemzek). A két megfigyelői
státus lényegében autonóm és mellérendelt, mert a szociológiai megfigyelés feltárja ugyan a jog
önképében rejlő paradoxont, de
1. ez a
paradoxon szükségszerűen következik az önleíró jellegből,
2. a
paradoxon láthatólag nem gátolja a rendszer totális
autopoiéziszét,
3. a
szociológiai " rendszerkorrekció" elvileg is beépíthetetlen a jogrendszer
önképébe.
E
kérdéskörrel kapcsolatban még egyetlen problémát kell elemeznünk: a
rendszerhatár kérdését. A rendszer saját maga jelöli ki határait műveletei
segítségével, azonban ez a külső megfigyelő számára nem sok támpontot adhat a
jövőbeli eseményekre tekintve. Viszont a rendszeridegen szemlélő a bináris kód
létén kívül nem szükségszerűen lát műveleti konzisztenciát a rendszer
működésében, így kénytelen továbbra is ezzel az egyetlen ismérvvel operálni. A
bináris kódon való orientálódás mint báziskritérium mellett a legtöbb elemző
különböző segédkritériumokat állít fel, amellyel szerinte analitikai vagy
empirikus alapon a rendszerelhatárolás elvégezhető. A jogi alrendszer esetében
minél kevesebb segédkritérium felállítását tartom tanácsosnak. Luhmann kitétele
a jogi normativitású elvárások folyamatszerűségébe való beilleszkedésről
szükségesnek és elégségesnek tűnik a következők miatt:
1. Tény,
hogy az intézményesülés és szervezetképződés is a jogi rendszer műveleteinek
eredménye, ennek célja azonban nem a rendszerhatárok kijelölése, hanem az, hogy
ezek műveleteihez speciális output kapcsolódhasson.
2. A jogi alrendszer nem tagadja meg a bináris kóddal
való műveletvégzést az életvilág szereplőitől sem, aminek révén szintén output
keletkezik.
Kelsen
elméletében természetszerűleg nem jelentkezik a rendszer-környezet tudatos
elválasztása ismeretelméleti szempontból. Vizsgálati pozíciója azonban
megállapítható, ha figyelembe vesszük a jogelmélet tárgyáról szóló
fejtegetéseit: " Csakis a normák - az arra vonatkozó előírások, hogyan kell az
egyéneknek viselkedni - képezik a jogelmélet tárgyát; és sohasem az egyének
tényleges magatartásai." Illetve: " Ha azt mondjuk, hogy a norma létezik, ezen
azt értjük, hogy a norma érvényes." A norma mint előírás, amely érvényességénél
fogva létezik - azaz külső megfigyelő számára nem szükségszerűen jelenik meg
tényként -, egyedül a jogrendszer önképe szempontjából bír létrelevanciával. Ha
a vizsgáltat tárgya ilyen tulajdonságokkal rendelkezik, a vizsgálatot végző
törvényszerűen a jogrendszer önreflexiójára támaszkodik, hogy érdemi
információkat szerezhessen. Erre utal Varga is, amikor kimutatja, hogy Kelsen "a
jog által önmaga felépüléséről és működéséről kialakított kép" axiomatikus
kiindulópontként történő visszavetítésével kísérli meg magyarázni a jogot.
Kelsen álláspontja eszerint nem feltétlenül egyezik a jogrend önképével, de
axiomatikus kiindulópontjai a rendszeren belüli megfigyelő státusába
kényszerítik.
Érdemes
ezek után megvizsgálni a statika és a dinamika néhány alapkérdését. Varga
szerint a fentiek alapján Kelsennek a jogról kialakított szemléletét a jogrend
hierarchikus építményéről kialakított statikus kép formálta. A statika és a
dinamika ettől eltérő értelmezését bontja ki Kelsen, mikor megállapítja, hogy a
jogi hierarchia szükségszerűen dinamikus. Kritizálja Austin "statikus"
elméletét, amelyben a jog egyenlő rangú normák teljes, alkalmazásra kész
rendszereként jelenik meg. A dinamikus hierarchia létrejöttének alapja az, hogy
alkotását a jog maga szabályozza. Szó sincsen itt valamilyen szigorúan deduktív
rendszerről, hiszen az alacsonyabb normák a magasabb normáktól elsősorban
érvényességüket, s csak másodsorban és esetlegesen egyes tartalmi összetevőiket
nyerik. Kelsen szerint ez az érvényességi elv teljesen dinamikus
elv.
Ha az érvényességi elvet egy autopoietikus
rendszerkoncepcióba helyezzük, ez körülbelül annyit jelent, hogy a rendszer
megköveteli azt, hogy az új művelet valamilyen műveleti végeredményhez
kapcsolódjon. Ez kétségkívül hierarchiaszerű jelenség. Ennél dinamikusabb
állapot csak az előző feltétel hiánya esetén képzelhető el: ez a hierarchia
teljes hiányához vezetne a rendszer zártságának és konzisztenciájának minimális
biztosítása nélkül. A következőkben egy olyan elgondolást fejtünk ki, amely
szerint a kapcsolódási követelmény a jogrendszer önképében szükségszerűen
érvényességi hierarchiához vezet.
III.
Téziseink pontokba szedve a
következők.
1. A jogrendszert autopoietikus rendszernek fogjuk fel.
A jogrendszer minden egyes inputra outputtal felel. Ez a külső megfigyelő
szempontjából tény, a jogrendszer szempontjából szükségszerűség. Ha nem
következne minden inputra az inputtól eltérő output, a rendszer megszűnne
létezni. A rendszer műveletei révén különbözteti meg magát a környezetétől, és a
megkülönböztetés a jogrendszer szempontjából a művelet egyetlen értelmét: az
önreprodukciót jelenti.
2. Sem az input, sem az output nem része a rendszernek.
A jogrendszer műveleteitől ezek lényegükben térnek el. Az input valamilyen
jelzést tartalmaz a műveletek megkezdésére, de ezt az értelmet csak a
jogrendszer szempontjából nyeri el. Az output a rendszer záró állapota által
indukált eredmény, de nem azonos a rendszer záró állapotával. Az input és az
output a külső szemlélő által megfogható és értelmezhető, de a jogrendszer
számára a maga tényszerűségében irreleváns.
3. A jogrendszer egy inputra egy outputtal válaszol.
Ebből a szempontból lényegtelen, hogy több helyes vagy a bináris kódnak
megfelelő output létezik-e: a rendszer egyetlen outputot produkálhat. Az
egyetlen inputtól az egyetlen outputig a külső környezet szempontjából tekintve
műveleti láncolat fut.
4. A külső szemlélő számára a műveleti láncolat
valamennyi eleme mellérendeltségi viszonyban áll. Csak az egyes műveletek eseti
kapcsolódását érzékeli. A jogi műveletek legitimációja az érvényességi lánccal
nem a környezet, hanem a rendszer számára funkcionális ( a környezet felé nem az
érvényesség, hanem a helyesség, igazságosság stb. legitimálna ), a
konzisztenciavizsgálat pedig a rendszer állapotára vonatkozik, ahogyan azt a
rendszer maga látja. A külső megfigyelő számára a jogrendszer műveletei nem
egymásból, hanem egymás után következnek. Elképzelhető, hogy bizonyos jogi
műveletek eredményei megegyeznek más ( pl. logikai ) műveletek eredményével, de
ez nem teszi a jogrendszer műveleteit ekvivalenssé a külső
műveletekkel.
5. Tételezzük fel, hogy létezik valamilyen hierarchia a
jogrendszer elemei között. Ezt a hierarchiát kizárólag a jogrendszer műveletei
konstituálhatják és tarthatják fenn. Az autopoietikus rendszerek esetleges hierarchiája
dinamikus viszony műveletek között. Ha azonban a külső megfigyelő számára a
jogrendszer műveleteinek csak ténye jelenik meg, jogrendszeren belüli értelme
nem, szükségszerűen kiesik megértéséből
minden viszony általában, a hierarchia pedig
különösképpen.
6. A jogrendszer önképét vizsgálva más eredményre kell
jutnunk. A jogrendszer elemeit saját maga konstituálja a jogi relevancia és az
érvényesség eszközrendszerével. Az elemek lényege nem létükből ( ami pl. a
fikció esetében teljesen hiányzik ) fakad, hanem normatív elismertségükből. A
rendszerbe emelt létező vagy nemlétező jelenség így az elismerés aktusa révén
szükségszerűen kapcsolódik valamely már korábban a rendszerbe beemelt
elemhez.
7. A jogrendszer elemein és elemei által műveleteket
végez. A műveletvégzésbe bevonható elemek köre azonban a jogrendszer
szempontjából "logikailag" is behatárolt. Nyilvánvaló, hogy egy adott elem nem
tételezheti önmaga érvényességét.
8. Az érvényességet nyújtó elem a beemelt elem részéről
kvázi-tényként értelmezhető. Kvázi azért, mert a rendszer egésze tekintetében -
és az őt beemelő elem szempontjából különösen - konstituált. Tény, mert az
általa bekapcsolt elemekkel szemben tényként viselkedik,
amennyiben
a, a
bekapcsolt elemek ugyanúgy nem alakíthatják azokat, mint a rendszeren kívüli
jelenségeket;
b,
érvényességének megítélése nem a beemelt elem kompetenciája, érvényessége e
tekintetben nem normatív, hanem tényszerű ( mivel az új elemet beemelhette és be
is emelte a rendszerbe, ezért létező ).
Véleményem szerint ez a műveleti kapcsolódási kényszer
és műveleti korlátozottság szigorúan
az érvényességhez kötődik, ezért kizárólag a jogrendszer önképében
jelentkezik.
9. A rendszerelemek az általuk beemelt elemekkel
különböző műveleteket végezhetnének el elvileg, de valójában a műveletet meg
kell választani. Értelemrendszerről lévén szó a meg nem valósult állapotok is
bírnak létrelevanciával, de megvalósult állapot csak egyetlen lehetséges, és
csak ehhez az állapothoz kapcsolódhat a II. részben említett speciális output. A
speciális outputhoz a jogrendszer önképének megfelelően műveleti és
érvényességi lánc vezet. A választott műveletet nem az input, hanem a rendszer
pillanatnyi állapota határozza meg.
A műveletvégzéshez szükséges egyrészt valamilyen, a jogrendszer által
érvényesként elismert művelet, másrészt a műveletválasztáshoz kapcsolódó
érvényességi mező. Az első feltételnek nincs különösebb jelentősége:
tulajdonképpen a jogrendszer létezésének kikötése. A második feltétel hiánya az
alapnorma és az output tekintetében jelentkezik szélsőségesen, azonban mindkettő
kívül esik a jogrendszer önértelmezési keretein. Az érvényességi mezőt a
műveletvégző számára a jogrendszer egésze határozza meg.
10. A 9. pontból a jogrendszer érvénybeli és nem értelmi
egysége következik érvénybeli hierarchia léte mellett. A jogrendszerben
érvényesség pusztán logikai úton semmihez sem kapcsolható. A logikai formulák a
jogrendszertől függetlenek, tehát számára irrelevánsak, beemelésük esetén létüket érvényességük és nem logikumuk
folytán nyerik. Egy művelet eredménye az érvényességi mező révén nyerhet
létrelevanciát. Ez felfogható, mint a jog autopoiéziszének teljessége: az
érvényesség, egy szigorúan konstitutív jelenség válik a jogrendszer egyetlen
formai és tartalmi mércéjévé.
IV.
Röviden
összegezve az eddig leírtakat a következőket állapíthatjuk meg. A jogrendszeren
belül valóban nem deduktív-logikai műveletsor fut. Egy ilyen megállapítás csak a
külső, szociológiai megfigyelő oksági sémáinak kivetítése a jogrendszerre.
Létezik azonban egy érvényességi láncolat vagy hierarchia, ami képes átvenni a
logika integráló szerepét a rendszer szempontjából. Ez korlátozza ugyan a
rendszer dinamizmusát, de az abszolút autopoiéziszét nem érinti.
Felhasznált és hivatkozott
irodalom
Csányi Vilmos: Evolúciós rendszerek. Gondolat, Budapest,
1988.
Heidegger, Martin: Mit jelent a rendszer, és hogyan
jutunk el a rendszeralkotáshoz a filozófiában? In: Filozófiai Figyelő,
1986/1.
Karácsony András: Niklas Luhmann társadalomelmélete és
autopoiézise. In: Szociológia, 1990/1-2.
Karácsony András: Önépítés és megismerés - A radikális
konstruktivizmsról. In: Világosság, 1988/7.
Luhmann,
Niklas(1986.): A jog szociológiai megfigyelése. In: A társadalom és a jog
autopoietikus felépítettsége. Szerk.: Cs. Kiss Lajos és Karácsony András.
Budapest, 1994.
Luhmann, Niklas(1987): Jog mint társadalmi rendszer. In:
A társadalom és a jog autopoietikus felépítettsége. Szerk.: Cs. Kiss Lajos és
Karácsony András.
Pokol Béla: A funkcionalista rendszerelmélet kibomlása - Talcott Parsons és Niklas Luhmann társadalomelméletének kategóriáiról. In: Csepeli György - Papp Zsolt - Pokol Béla: Modern polgári társadalomelméletek. Gondolat, Budapest, 1987.
Pokol Béla: A szociológiaelmélet új útjai. Akadémiai
Kiadó, Budapest, 1988.
Pokol Béla: Szociológiaelmélet. Felsőoktatási
Koordinációs Iroda, Budapest, 1997.
Teubner, Günther: Breaking Frames: The Global Interplay
of Legal and Social Systems (Review Essay). In: 45, American Journal of
Comparative Law 149,169 (1997)
Varga Csaba: Előadások a jogi gondolkodás paradigmáiról.
Budapest, 1998.
Summary
In his
essay, the author attempts to work out certain principles for facilitating the
study of Kelsen's ideas on the legal system from an autopoietic point of view,
or - if it is possible - their implementation into an autpoietic description of
the legal system.
Using the
valuable comparison of Kelsen and the concept of autopoiesis by Csaba Varga as a
starting point, the author analyses the difference between a chain of logical
reasononing and that of validity concluding that a strictly autopoietic legal system can be
conceived as containing the latter. This chain of validity is capable of
performing the functions exercised by the deductive or inductive logical chains
in other cognitive systems. This way the integrity of the system is provided by
a little bit reducing its dynamism, but maintaining its total autopoiesis.