A
városodásról és a városiasodásról
A városok
száma az elmúlt néhány évtizedben többszörösére nőtt. A városodási folyamat
azonban nem jár feltétlenül együtt az urbanizáltság minőségi tényezőinek
javulásával, azaz a városiasodással. A városi cím adományozása már sok vita
tárgyát képezte, mind szakmai, mind pedig politikai síkon.
A rendszerváltás eredményeként hazánkban egyre
nagyobb jelentőséget kapott a jogállamiság kritériumainak való megfelelésre
törekvés a közigazgatás tekintetében is. Így jött létre a tanácsrendszert
követően a magyar önkormányzati rendszert (1990. évi LXV. törvény), mégpedig
oly módon, hogy minden település önállóan járhasson el az őt érintő kérdésekben.
Ez egyben a települések közötti hierarchikus kapcsolatok tagadását is
jelentette. A jogállamiság előtérbe helyeződése történelmi szempontból teljesen
érthető, de nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy ugyanolyan
fontos, hogy közigazgatásunkat ne csak a jogállamiság, hanem a célszerűség és a
gazdaságosság szempontjai is áthassák, és ezt kellene figyelembe venni a ország
településhálózatának kiépítése során is.
A jelenleg
hatályban lévő helyi önkormányzatokról szóló törvény érdemi feltételekhez nem
köti a várossá nyilvánítást s más jogi előírás sem szabályozza a városi cím
odaítélését, a kezdeményezések elbírálását, az eljárás rendjét. Ezek nyomán az
önkormányzati törvény elfogadása óta eltelt időben jelentős mértékben
megszaporodott a várossá nyilvánítási kérelmek száma, és esetenként sor került
nem kellően urbanizált települések várossá nyilvánítására is.
A magyar
városfejlődés csírái a királyi várak valamint a püspöki székhelyek voltak (pl.
Esztergom, Győr, Székesfehérvár, Veszprém, Vác, Kalocsa). Más városok a kedvező
folyami átkelőhelyeken jöttek létre (pl. Komárom, Pest, Szeged). Az árutermelés
kibontakozása segítette elő vásárvárosok kialakulását a sík- és hegyvidékek találkozási
vonalán (pl. Sátoraljaújhely, Miskolc, Eger, Gyöngyös). A külföldre irányuló
kereskedelem szintén hatással volt egyes városok fejlődésére (pl. Sopron,
Szombathely, Kőszeg). A vasúthálózat kiépítése szintén nagy mértékben
előmozdította néhány település városodását (pl. Szolnok, Békéscsaba, Dombóvár,
Hatvan). Újabb városok létrejövetelét eredményezte a természeti erőforrások
kitermelése és az ipari fejlődés (pl. Tatabánya, Salgótarján, Ózd), amelynek
keretében nagy költséggel „új ipari” városok felépítésére került sor (pl.
Dunaújváros, Kazincbarcika, Tiszaújváros).
A legjellegzetesebb magyar
várostípust a mezővárosok képezték, amelyek a török hódoltság alatt fennmaradt,
nagy népességű és nagy határú alföldi városokból alakultak ki. A paraszti
lakosság tömörülései voltak, növekvő paraszti-polgári réteggel, központjaik
városias, míg utcáik többsége falusias jellegű volt (pl. Mezőtúr, Karcag,
Hódmezővásárhely, Kecskemét, Kiskunhalas). A későbbiekben egyes mezővárosok
ipari jellege nőtt, míg másik részük megmaradt mezőgazdasági jellegűnek.
1886-tól az 1886. évi XXI. és
XXII. tc. szabályozása alapján kétféle jogállású várost különböztettek meg, a
törvényhatósági joggal felruházott várost, valamint a megyei várost. Előbbi a
vármegye joghatósága alól is ki volt véve, míg utóbbi csak a járás joghatósága
alól. Vagyis a megyei város a község és a járás hatáskörét egyesítette magában,
a törvényhatósági joggal felruházott város ezen felül pedig a megyéét is.
Ezen a rendszeren 1945 után
történt változtatás, amikor is a direkt tervgazdálkodás bevezetésének
részeként, az állami és az önkormányzati igazgatás egyesítésével a
tanácsrendszert erősen központosított, hierarchikus intézményként szervezték
meg, ami a városok tényleges önállóságának elvesztésével járt. Az 1953-ban
történt politikai irányvonalbeli változás vezetett a második tanácstörvény
(1954. évi X. törvény) megalkotásához, amely a városok jogállását és irányítási
kapcsolatait alapvetően megváltoztatta. Megszüntették a városok járási
irányítását, és a korábban is speciálisan szabályozott főváros és négy megyei
jogú város kivételével – járási jogkörrel – a megyei tanácsoknak rendelték alá.
Az 1960-as évektől egyre szélesebb
teret hódított az a meggyőződés, hogy mivel az urbanizációs folyamatok, illetve
az agglomerálódás új típusú, szerves kapcsolatokat alakítanak ki a városok és a
vonzáskörzetükbe tartozó községek között, a megyék és járások szerinti területi
beosztás egyre inkább meghaladottnak tekinthető. Ennek az elméleti alapállásnak
az egyik lehetséges következménye volt a városkörnyéki igazgatás. Községek
először 1969-ben kerültek városi irányítás alá.[1]
A harmadik tanácstörvény (1971. évi I. törvény) vezette be a városkörnyéki
község kategóriát, ez azonban több mint tíz évig nem ment át a gyakorlatba. A
járások 1983. december 31-ei megszűnését követően, 1984. január 1-jétől
hivatalosan is bevezették a városkörnyékiséget, amely zökkenőmentesen pótolni
tudta a járási hivatalokat az igazgatási tevékenységben.[2]
A következő
fordulópontot a rendszerváltás, illetve az azzal összefüggésben megalkotott, a
helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény, az Ötv. jelentette. A
demokratizálási folyamat a helyi-területi közigazgatás szintjén azt
eredményezte, hogy lakosságszámtól és területi nagyságtól függetlenül minden
önálló léttel bíró település elnyerte a települési önkormányzati státuszt. Ez
együtt járt a városkörnyéki igazgatás megszüntetésével.
Város alatt –
településföldrajzi értelemben - olyan települést értünk, amelyben az emberek
nagyobb csoportja él, ahol rendszerint hiányzik a belső gazdasági udvar és ahol
a környező terület művelése a megélhetést többé már nem biztosíthatja, aminek
eredményeként a lakosság többsége nem mezőgazdasági foglalkozású, hanem ipari
és szellemi munkából él. A városi jelleget elsősorban a nagyobb népsűrűség
biztosítja, azonban nehéz meghatározni azt a lakosság számot, amely határvonal
lehetne, ugyanis adott esetben kisebb lélekszám lehet városiasabb, mint a
nagyobb lélekszám.[3]
Kis-,
közép- és nagyvárosokat különböztetünk meg a település lakosságszáma alapján.
Kisvárosnak a 20 000 lakosnál kisebb települések minősülnek (pl. Demcser,
Záhony, Fehérgyarmat), középvárosok a 20 000 és 100 000 fő közötti lakosságszámú városok (pl. Ózd, Kiskunhalas,
Szolnok), míg 100 000 lakos fölött nagyvárosokról beszélünk (pl. Nyíregyháza).
A városi
népesség foglalkozása alapján különülnek el az ipari városok (pl. Dunaújváros,
Ózd, Tiszaújváros), bányavárosok (pl. Tatabánya, Komló), üdülővárosok (pl.
Hajdúszoboszló, Siófok), kulturális központok (pl. Debrecen, Győr, Pécs,
Veszprém), azonban a városok többsége vegyes jellegű.[4]
A rendszerváltást követően mind az ipari, mind a bányavárosok jelentősége
visszaesett, amely természetesen azok városkörnyéki szerepét illetően (pl.
munkaalkalom) sem maradt következmények nélkül. Szintén hatással voltak a
városkörnyéki kapcsolatokra az üdülővárosok vonatkozásában bekövetkezett,
elsősorban a turizmust érintő – főként a privatizáció eredményeként jelentkező
- változások.
A jog a város
fogalmát csak használja, azonban nem határozza meg azt. Mindennek ellenére
célszerű megkülönböztetni a várost jogi, valamint tárgyi (technikai)
szempontból.[5] A
városiasság kritériumait nem könnyű megállapítani, de azokat többé-kevésbé
azonosíthatjuk azokkal a tényezőkkel, amelyeket, mint a városkörnyékiséget elősegítő
szempontokat, a későbbiekben fogunk felvázolni. A város lényegét nem a jogi
forma, hanem technikai, szervezési, gazdasági, kulturális, szociálpolitikai és
egyéb jellegű feladatok ellátása képezi, de az ezekhez a körülményekhez járuló
állami elismerés esetén beszélhetünk csak jogi értelemben vett városról.
Egyébként a
város jogi és technikai fogalma nem feltétlenül fedi egymást.
A hazánkban -
különösen az elmúlt két évtizedben - túlnyomó többségben tervszerűen végbement
várossá nyilvánítások eredményeként kezd kialakulni egy optimálisnak nevezhető
városhálózat. Ennek ellenére vannak még olyan kistérségek, amelyek
körzetközpontja nagyközségi státuszú település, és amely várhatóan a következő
5-15 évben kaphatja meg a városi rangot (pl. Zsámbék).
Míg a város
fogalmának jogszabályi rögzítésével adós maradt a jogalkotó, addig a kistérség,
illetve a városkörnyék meghatározása szerepel jogrendszerünkben, mégpedig a
területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvényben. A
törvény az alapfogalmak körében, az 5. § g.) és h.) pontjában határozza meg a
városkörnyék, illetve a kistérség fogalmát. Eszerint - a törvény alkalmazásában
- a kistérség a települések között létező funkcionális kapcsolatrendszerek
összessége alapján behatárolható területi egység, egymással intenzív
kapcsolatban lévő, önszerveződő, egymással határos települések összessége. A
városkörnyék pedig egy városközpontú kistérség, a fejlesztések összehangolása
érdekében kialakult önszerveződő területi egység. Vagyis a kistérségi körbe
mind a városkörnyékiség, mind a község-község közötti kapcsolatrendszer
beletartozik.
A nemzetközi
tapasztalatok azt mutatják, hogy bár a különböző országokban más-más szempontok
alapján lehet egy település város,
mégis azok sok vonatkozásban hasonlítanak egymáshoz. Vannak országok (pl. USA,
Argentína, Franciaország), ahol a lakosságszámhoz kötik a városi rangot.
Görögországban azokat a településeket tekintik városnak, amelyekben több, mint
ötezren laknak, Izlandon azokat, amelyekben legalább kétszázan. Ezzel szemben
például Japánban csak azokat, ahol minimum harmincezer ember él. Más
országokban minden olyan települést városnak tartanak, amelyik egy terület
adminisztratív központja.[6]
E nagyfokú
diverzitás leglényegesebb oka, hogy a város fogalmát több oldalról meg lehet
közelíteni, de egy aspektust alapul véve is jelentős különbségek lehetnek
országok között. Másképpen definiálja azt az építész, a szociológus, a
statisztikus és a közigazgatási, illetve a területfejlesztési szakember. Az
utóbbiak szerint a város bizonyos jogokkal felruházott település, amely egy
meghatározott terület adminisztratív központja. Ezt elfogadják a gerográfusok
is, de kiegészítik még azzal, hogy a város általában olyan nagyobb lélekszámú,
rendszerint több központi funkcióval rendelkező település, amelynek lakossága
túlnyomó részben nem mezőgazdaságból él.[7]
A fentiekben
megkíséreltük valamely városfogalom bevezetését, de ez természetesen nem
történhetett a kizárólagosság igényével. Vagyis ez nem zárja ki a város
fogalmának más szempontból történő meghatározását. Eszerint város alatt olyan
tevékenységek gyűjtőhelyét is érthetjük, amelyek nemcsak a saját lakosság
szükségleteit elégítik ki, hanem környezetük népességét is szolgálják, és ettől
kezdve beszélnünk kell a város és környékének kapcsolatáról is.
A városi tevékenységeknek
ez a része adja az ún. központi funkciókat, amelyek körébe jellemzően a
közigazgatási szervek, egészségügyi, kulturális, oktatási, kereskedelmi
intézmények, az ipari és szolgáltatási munkahelyek koncentrációja tartozik. A
központi funkciók alapja elsősorban a városban felhalmozódó nagyobb anyagi és
szellemi erő.
Ezek a
központi funkciók a környező községek lakosságának szükségleteit is kielégíteni
hivatottak. Az így ellátott terület a város vonzáskörzete, vagyis a város
gazdasági és kulturális gócpontként erre az egész környékre kihat.
Vizsgáljuk
most meg ezeket a funkciókat, de ne csak, mint a város lehetséges fogalmi
elemeit, hanem mint a városkörnyékiség kialakulását elősegítő tényezőket.
Ezeket az elemeket - a városi jelleget nem, de a városkörnyékiséget megalapozó
tényezőkkel együtt – csak felsorolásszerűen, a következőkben jelölhetjük meg:
-
a városok és a környező községek termelési kapcsolata,
-
a településegyüttes demográfiai jellemzői,
-
migráció a város és a községek között,
-
a tömegközlekedés helyzete,
-
a foglalkoztatottság és a munkaerőellátás, a munkanélküliség,
-
a tercier ágazat helyzete, térbeli elhelyezkedése,
-
a város és a községek, illetve a községek közötti kapcsolatok lehetősége,
-
a telefonhálózat kiépítettsége, a kommunális ellátás terén meglévő
kapcsolatrendszerek, különösen a vezetékes vízellátás, a szennyvízelvezetés, a
vezetékes gázellátás és az egyéb kommunális feladatok (pl. köztisztaság,
járdaépítés, útfelújítás, parkok kezelése),
- az alsó- és középfokú
oktatásban, illetve a közművelődésben kialakult intézményrendszer
-
a
város egészségügyi és szociális intézményellátási szerepköre a környező
települések tekintetében,
-
idegenforgalom, üdülés, belföldi turizmus.[8]
A városkörnyékeken belül a város és körzete között
meghatározott irányú intenzív kapcsolatok vannak, amelyek alapját a városok
részleges vagy teljeskörű közép-, illetve felsőfokú ellátást biztosító
kistérségi, illetve regionális funkciói adják. Érdemes azt is megvizsgálnunk,
hogy melyek azok a főbb, a környező kisebb-nagyobb térségre is vonzást gyakorló
középfokú intézmények, amelyek szereppel bírnak a kistérségi funkciók
ellátásában:
-
bíróság,
-
ügyészség,
-
földhivatal,
-
rendőrkapitányság,
-
tűzoltóparancsnokság,
-
tisztiorvosi hivatal,
-
vámhivatal,
-
okmányiroda
-
szakrendelői ellátás,
-
kórházi ellátás,
-
középiskola.[9]
Ami a fentiekből
a közigazgatás számára elsődlegesen feladatot ró az az, hogy a városnak a
községénél fejlettebb és kiépítettebb szervezettel kell rendelkeznie, mivel
egyrészt a nagyobb lakosságszám megnöveli a közigazgatási munkát, másrészt
olyan közigazgatási feladatok is felmerülnek, amelyek nem jelentkeznek a
községek vonatkozásában, illetve amelyeket – mivel speciális szakmai
ismereteket, felkészültséget, gyakorlati tapasztalatot, speciális technikai
felszereltséget igényelnek – célszerűbb a városokba telepíteni. Vagyis az ez
utóbbi körbe tartozó feladatokat a város nemcsak saját népessége, hanem a
kijelölt illetékességi körbe tartozó községek lakossága vonatkozásában is
ellátja. Mindez az, ami lehetővé teszi a kulturált közigazgatási szolgáltatás
nyújtását, az ügyek törvényes, szakszerű, gyors intézését.
A
városhálózat kiépülése
A magyar településállomány kb. 7-8%-át teszik
ki a városok, de ezekben él az ország lakosságának közel kétharmada. Az adatok
alapján Magyarország urbanizáltsága az európai átlag körül van, és lényegében
megfelel országunk társadalmi-gazdasági fejlettségének.
A
városodottság jelenlegi szintje döntően az 1945 utáni várossá nyilvánítások
eredménye, hiszen a második világháború befejezése után csupán 50 város volt
az ország területén és ezekben a népesség alig több, mint egyharmada élt. A
jelenlegi városállomány közel háromnegyede tehát az elmúlt évtizedekben
"jött létre".[10]
Az elmúlt
mintegy ötven év a városodási folyamatok alakulát tekintve lényegében két
nagyobb szakaszra oszlott. Az időszak nagyobbik részében a már meglévő
városhálózat (elsősorban a nagy és középvárosok), majd a kiemelt nagyközségek fejlesztése
állt előtérben. Az utóbbi másfél évtizedben már sor került a városhálózat
közigazgatási értelemben vett, jelentősebb térbeli kiterjesztésére, a városok
számának növelésére is.
A legutóbbi
évtizedekben végbement tömegesnek tekinthető várossá nyilvánítások nagy száma
részben azzal függött össze, hogy a kiemelten fejlesztett nagyközségek egy
része erre az időszakra érte el a kisvárosi fejlettségi szintet. A várossá
nyilvánítások gyarapodásának oka azonban elsősorban az volt, hogy 1984-től
bevezetésre került, az önkormányzati törvény 1990. évben történő
hatálybalépéséig alkalmazott - városkörnyéki rendszer. Ennek nem városi
jogállású központjait, az ún. városi jogú nagyközségeket három lépcsőben
várossá nyilvánították.
A helyi
önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény életbelépését követően a várossá
nyilvánítások intenzitása nem csökkent.
Az 1980-as
évtizedben - de joggal ideszámíthatjuk az önkormányzati törvény elfogadását
követő éveket is - olyan jelentős változások történtek a magyar
városhálózatban, amelyhez hasonlóra nem
volt példa a múlt század utolsó negyede, konkrétabban az 1986. évi
"városrendezés" óta. Ezek a változások kihatottak az urbanizációs
folyamat mindkét fő összetevőjére, a városodásra és városiasodásra egyaránt
Az
urbanizáción belül az utóbbi két évtizedben különösen felgyorsult az elsősorban
a mennyiségi ismérvekkel jellemezhető - városok számának és népességének növekedésében
kifejeződő - városodási folyamat. Jelentősen kiszélesedett és területileg arányosabbá
vált a városhálózat. Ezek eredményeként napjainkra lényegében kialakult az
ország modern városhálózata és a népesség többsége már a városokban él.
Az
urbanizációs folyamat mennyiségi oldalának dinamikus változásaival egyidejűleg
az urbanizáció másik oldala, az alapvetően minőségi jegyeket viselő városiasodás,
tehát a korszerű életfeltételeknek és életmódnak a települések mind szélesebb
körére való kiterjedése, ezen belül az anyagi folyamatok és a lakossági
életkörülmények alapját jelentő széles értelemben vett infrastruktúra fejlődése
tekintetében az előrelépés mérsékeltebb volt még a városok, különösen az új
kisvárosok esetében is. Ez utóbbiak egy részének infrastrukturális
alapellátása, közművesítettsége ma is hiányos, intézményekben szegényes, külső
megjelenése esetenként falusias.
Az 1970-es
évek végéig egyértelműen jól fejlett, 15000-20000 lakosú "valódi" kisvárosokat
emeltek városi rangra. Az 1980-as években alakult kisvárosokra ez már maradéktalanul
nem volt jellemző. Az eltérő fejlettségű, többségében 10000-15000 lakosú új
kisvárosok azonban jórészt városhiányos körzetekben alakultak, megteremtve így
a széles értelemben vett urbanizáció magját az adott térségekben.
A városhálózat
népességnagyság szerinti struktúrája az elmúlt évtizedekben - a várossá
nyilvánítások, valamint a természetes szaporodás és a bevándorlás együttes
hatására - lényegében előnyös változáson ment át. Korábban a magyar
városhálózat népességnagyság szerinti szerkezete aránytalan volt. A 10000 fő
alatti kisvárosok kategóriája - a városhálózat alapja - gyakorlatilag nem
létezett, de kevés volt az 50000 főnél népesebb városok száma is. A városok
döntő többsége a 20000-50000 fős kategóriába tartozott. Az 1990-es évtizedben
várossá vált települések közül már csak kévés olyan volt, amelyikben 10000
főnél többen élnek, de már sok olyan is előfordult, ahol a lakosok száma nem
érte el az 5000 főt. Az új városok többsége tehát az 5000-10000 lakosú
települések kategóriájába tartozott.[11]
Miközben a
városok száma közel ötszörösére, a városokban élők száma pedig kb.
kétszeresére emelkedett a közelmúltban - jelentős változások következtek be a
városhálózat regionális struktúrájában, a városi népesség területi
megoszlásában is.
1945-ben az
alföldi megyékben 23, míg a Dunántúlon és az északi országrész megyéiben
csupán 16, illetve 5 város volt. Pest megye városainak száma ekkor 10, de
1950-ben közülük 6 a fővárosba olvadt.
1980-ig
elsősorban a Dunántúlon gyarapodott a városállomány, később az új városok száma
arányosan növekedett az ország különböző régióiban.
A legutóbbi években a korábbiaktól
eltérő tendencia érvényesült. Az 1990. után városi rangot kapott települések
közül a legtöbb az Alföldön van ettől kevesebb található a Dunántúlon, és
csupán néhány az északi országrészben, illetve Pest megyében.
Az elmúlt
években városi címet kapott, illetve az erre pályázó települések területi elhelyezkedése
arra is felhívja a figyelmet, hogy főleg a munkanélküliség sújtotta, infrastruktúrában
szegény, gazdaságilag elmaradott, illetve válságtérségekben - elsősorban az
ország keleti felében - nőtt meg az igény a városi cím elnyerésére. Feltehetően
annak reményében, hogy a városi rang közvetve vagy közvetlenül, előbb utóbb
hozzásegíti az érintett települést az anyagiakban való gazdálkodáshoz,
fejlődéshez is.
Manapság a
városlakók fele a fővárosban és a 100000 főnél népesebb 8 nagyvárosban
koncentrálódik. A városi népesség további 30%-a a 20000 - 100000 közötti
lélekszámú mintegy félszáz város lakója. A 20000 főnél kisebb városokban - a
városállomány kétharmadában - a városi népesség 20%-a él.
A városi
népesség arányában kifejeződő városodottság tekintetében a nagyobb régiók,
illetve megyék között napjainkban igazán karakterisztikus különbségek nem
mutatkoznak. Jelenleg mindenütt a lakosság valamivel több, mint a fele él városokban, kivéve Pest
megyét és a fővárost felölelő központi körzeteket, ahol ez az arány kb. 80 %.[12]
Az urbanizáció
minőségi oldala tekintetében nem feltétlenül azokban a térségekben
kedvezőtlenebb a helyzet ahol kevés a város. Így például Győr-Moson-Sopron
megye és ezen belül az ottani városok urbanizáltsága feltétlenül magasabb, mint
Jász-Nagykun-Szolnok megyében, holott ez utóbbiban sokkal több város található,
mint az előbbiben és magasabb a városi népesség aránya is.
A városok
egymástól való átlagtávolsága mintegy 22-23 km-re tehető. A megyék többségében
az átlag körüli a városok sűrűségét kifejező érték, de egyes megyék esetében
igen jelentősek az átlagtól való eltérések. Különösen nagy a várossűrűség
Komárom-Esztergom megyében, ahol az egy városra jutó terület nem éri el a 300
km²-t sem, de 400 km² alatt marad Jász-Nagykun-Szolnok és
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében is. Ugyanakkor igen nagy az egy városra jutó
terület Győr-Moson-Sopron (mintegy 800 km²), valamint Baranya megyékben.[13]
A
városodottság szempontjából érdemes megvizsgálni az egy városra jutó községszám
területi alakulását is, amit a városok száma mellett döntően befolyásol, hogy
milyen településszerkezetű az adott térség, illetve megye.
Az egy városra
"jutó" községek száma tekintetében a településszerkezet jellemzőiből
adódóan igen nagy a szóródás. Az aprófalvas és kevés várossal rendelkező
Baranya megyében az arányszám sokkal magasabb, mint az ugyancsak aprófalvas és
közepes várossűrűségű Zalában, valamint a részben aprófalvas és kevés városú
Győr-Moson-Sopron megyében. Az előzőekkel szemben a nagyfalvas Alföldön, Békés,
Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok megyékben minimális az egy városra jutó
községek száma.[14]
Mindent
egybevetve végül is a városodottság tekintetében jelenleg regionális
különbségek mutatkoznak. A zömében nagyfalvas településhálózatú, síkvidéki
térségekben a várossűrűség általában nagyobb, mint a jórészt aprófalvas
településszerkezetű, domb és hegyvidéki területeken. Másrészt viszont a
vonzáskörzet nélküli alföldi városok, így különösen a kisvárosok
urbanizáltsága, városiassága alacsonyabb szintű, mint a nagyobbrészt
vonzáskörzet-funkciókat is betöltő dunántúli és észak-magyarországi városoké.
A regionális
aránytalanságok megfigyelhetőek kistérségi szinten is. A „központi helyet” jobban igénylő aprófalvas kistérségek egy részében
jelenleg is relatív „városhiány”, pontosabban „kisvároshiány” van, miközben a
nagyfalvas térségek egy részében viszonylagos „túlvárosodottság” mutatkozik.[15]
A városi
címnek, illetve a különböző városi rangoknak mindig komoly jelentősége volt. A
városi státus megszerzése ugyanis korábban számos politikai, társadalmi és
gazdasági kiváltsággal járt. Éppen ezért nem lehet lebecsülni a középkortól
folyamatosan napjainkig érvényesülő, a városi rang megszerzését alapvetően
motiváló, a történelmi tapasztalatokból fakadó hagyományok erejét.
A városi rang
megszerzése ma is presztizskérdés, hatalmi, tekintélybeli ügy a települések,
illetve azok lakói, önkormányzati testületei, vezetői szempontjából. Jól
bizonyítja ezt az elmúlt fél évszázad is, amikor a várossá nyilvánítással
kapcsolatos igények folyamatosan növekedtek, függetlenül attól, hogy e cím
elnyerése járt-e az adott közösség számára valamilyen konkrét előnnyel.
Azoknak a
törekvéseknek, amelyek a városi cím elnyerésére irányulnak és gyakran évtizedekig tartanak, nemcsak a
településnagyság, a kistérségi centrumfunkciók, illetve a fejlettség lehet az
alapja egy település életében, hanem sokszor leginkább a mezővárosi vagy a
járásszékhelyi múlt az ösztönző hatás. A városi cím elnyerését motiválják
bizonyos történelmi eseményekhez, emlékekhez kötődő hagyományok is. Egyes
települések várossá nyilvánítási igényeit erősíti azon felismerés hiánya is,
hogy nem elsősorban a városi cím, hanem a valóban városias urbanizált
életfeltételek elérése a fontos a településen élő lakosság szempontjából.
Lényeges
motiváló tényezők lehetnek a városi ranggal összefüggő esetleges gazdasági
előnyök, illetve ezek reménye. Jelentősen ösztönözheti az ilyen igényeket az
adott település szomszédságában más települések várossá nyilvánítása is.
Előfordulnak
olyan várossá nyilvánításra ösztönző tényezők is, amelyeket annak reménye
motivál, hogy a városi cím megszerzése révén valamilyen úton-módon, előbb vagy
utóbb mód nyílhat külön anyagi eszközök megszerzésére is, mégha a várossá
nyilvánítás időpontjában ennek nincsenek is meg a tényleges lehetőségei.[16]
Napjainkban a
városi rang gyakorlatilag semmiféle előnnyel nem jár. Így semmiféle városi
jogállásból adódó külön joga, illetve kötelezettsége sincs a városoknak (a
megyei jogú városok kivételével), hiszen az önkormányzati törvény a települések
egyenrangúságára épít. Pusztán a városi rang megszerzésétől nem lesz
gazdagabb, fejlettebb egyetlen település sem.
A városok és a
községek között ma csupán egy-két tekintetben van bizonyos - már a helyi
önkormányzatok finanszírozási rendszere kialakítása során sokak áltat
kifogásolt - megkülönböztetés az állami költségvetésből származó források
tekintetében.
Tehát
jelentősebb közvetlen anyagi előnyökkel nem jár a városi cím. A már említett
presztizsokok és bizonyos pszichikai tényezők mellett azonban a községeket
közvetetten gazdasági motívumok is ösztönzik a várossá nyilvánítási pályázatok
benyújtására. Hosszabb távon ugyanis feltehetően "kifizetődik" a
városi cím. Nem szólva most e rangnak a magántőke vonzását várhatóan elősegítő
lehetőségéről, a pályázati úton megszerezhető cél és címzett támogatások
elnyerése szempontjából valószínűleg némi előnyt biztosan jelent a városi cím
az igények elbírálásakor, különös tekintettel a középfokú intézmények városi
szintű kiépítésének szükségességére.
Talán az sem
véletlen, hogy az utóbbi években az átlagost is jóval meghaladóan
megszaporodott az ország észak-keleti felében található elmaradott térségekből
beérkező várossá nyilvánítási kezdeményezések száma. Feltehetően e települések
önkormányzatai nagyobb esélyt látnak az örökölt elmaradottság, illetve a
kialakult válsághelyzet felszámolására vagy annak mérséklésére a városi rang
esetén. Reménykednek ugyanis az állami költségvetési forrásokhoz könnyebb
hozzájutásból, illetve a társadalmi-gazdasági felzárkózást és fejlődést
elősegítő vállalkozói tőke figyelmének felkeltéséből adódó lehetőségekre a
várossá nyilvánítást követően.
Kétségtelenül
van bizonyos reális alapja ezeknek a reményeknek.. Az elmaradott és
válságtérségekben - a kevésbé elmaradott, de aprófalvas és városhiányos, egyes
dunántúli térségekhez hasonlóan - feltétlenül szükség van olyan kiscentrumok
fejlesztésére és ezek esetleges központi forrásokból is támogatott intézményi
és kommunális infrastruktúrája kiépítésére, amelyek motorját jelenthetik az
adott kisebb-nagyobb térségek fejlődésének. Az elmaradott és válságtérségek
fejlesztése elképzelhetetlen a kisebb-nagyobb centrumtelepülések urbanizálása
nélkül. A városi rang önmagában nem, vagy alig segíti elő a térségfejlesztő
kiscentrumok működését, de enélkül - főleg az infrastruktúra vonatkozásában -
valószínűleg még nehezebb e feladatot megvalósítani.
A városi cím
odaítélése - esetenként mintegy megelőlegezve is - a tapasztalatok szerint
ösztönzőleg hat az érintett település fejlődésére, az ott élő lakosság és az
önkormányzat aktivitására. Előmozdítja a településfejlesztést, az urbanizációs
színvonal emelését, a helyi közösség tevékenységét, mintegy bizonyítandó, hogy
a település valóban megérdemelte a városi címet.[17]
A várható
várossá nyilvánítási igényeket tekintve az látható, hogy az utóbbi időkben erre
irányuló kérelmek tömeges száma nem fog csökkenni, mert a nagyközségek bizonyos
köre ma is rendelkezik egy-két az alapszintűnél nagyobb jelentőségű középfokú
funkciókkal és ezek előbb-utóbb várhatóan benyújtják igényüket a városi cím
elnyerésére. Számolni kell a nagyobb lélekszámú, illetve a kedvező, sajátos
adottságokkal és funkciókkal rendelkező gyorsan fejlődő üdülőtelepülések,
határállomások, kulturális-oktatási szerepet betöltő stb. települések
igényeire.[18]
Amennyiben
csak az 5000 főnél népesebb községek várossá nyilvánítása jöhetne szóba, akkor
a jövőben lényegében csak az Alföldön, valamint a fővárosi agglomerációban
növekedhetne a - zömében érthetően vonzáskörzet nélküli - városok száma, holott
a városi rangú centrumtelepülésekre az aprófalvas térségekben inkább szükség
lenne. Ráadásul e nagyfalvak urbanizáltsága gyakran elmarad az aprófalvas
környezetben lévő egyes 5000 főnél kisebb lélekszámú településektől, amelyek
szűkebb-tágabb környezetükben bizonyos mértékig már ma is vonzásközpontként
funkcionálnak. Ezért több, 5000 lakosnál kisebb, fejlett településnek is esélye
lehet a városi cím elnyerésére. Különösen elképzelhető néhány speciális ipari,
mezőgazdasági, idegenforgalmi, közlekedési funkcióval rendelkező urbánus
fejlettségű település esetében.
A leendő városok abból a jelenleg
2000-5000 fő népességű községek közül kerülhetnek majd ki, amelyek a különböző
korábbi településhálózat-fejlesztési elképzelésekben, mint kiemelt alsó fokú központok,
vagy kistérségi centrumtelepülések szerepeltek.
Az 2000-5000
lakosú községek területi megoszlása gyökeresen eltér az 5000 lakos feletti
települési körbe tartozókétól, mivel döntő részük aprófalvas térségekben
található. Ezek több, mint fele a Dunántúlon van (nagyjából fele-fele arányban
annak északi és déli részén), míg az Alföldön és Észak-Magyarországon szintén
jelentős számban találhatóak ilyen települések.
Azon
települések köre amelyek esélyesek a városi címre - a városi színvonal
elérhetőségének és feltételeinek függvényében - nem értelmezhető mereven.
Közülük egyesek az idő előrehaladtával kieshetnek az "esélyesek"
közül, míg a ma esélytelennek ítélt községek körében is bekövetkezhetnek
esetenként olyan kedvező változások, amelyek meggyorsítják a városi szint elérését.
Új helyzetet teremthet az az újabban egyre inkább érvényesülő tendencia, amely
szerint a népesség városba áramlása lefékeződött, ezek után nem várható a
városi népesség arányának növekedése. Ezen nem változtat jelentős mértékben az
elkövetkezendő időben várossá nyilvánítandó települések várossá lépése sem,
hiszen a korábbiaknál jóval kisebb lélekszámú települések kerülhetnek szóba.[19]
Ha a
rendszerváltás előtti évtizedeket nézzük, azt kell mondani, hogy a városi rang
elnyerése egyértelműen előnyökkel járt. Nemcsak rangot, presztizst jelentett,
hanem az akkori területi politikának, redisztribuciós rendszernek megfelelően
kiemelt fejlesztést, több pénzt, hatalmat. Napjainkban a változások ellenére
megállapítható, hogy a városi vagy községi jogállás nem lényegtelen a település
fejlődése, esetlegesen a társadalmi-gazdasági nehézségeiből történő kilábalás
vonatkozásában. Egy adott település fejlődése nemcsak a minisztériumok, a
közigazgatás döntésein múlik, hanem a helyi társadalmi-gazdasági-politikai
szereplők viszonyulásán, település-területfejlesztési törekvésein is. Egy
város, éppen társadalmának, gazdaságának összetettsége és fejlettsége, a
társadalmi-gazdasági élet szereplőinek hozzáállása, a társadalom rétegeinek,
csoportjainak egyre markánsabban
megjelenő életkörülmények és jövedelmi viszonyok szerinti
differenciálódása és ebből fakadó elvárásai miatt érdekeit jobban képes
képviselni, mint a kisebb települések.[20]
A probléma nem
is ebből, hanem a hatáskörök és a jelenlegi finanszírozási rendszer
ellentmondásából fakad. Hiszen általános értelemben a községek úgymond
„kötelezhetőek” közvetett módon a finanszírozás módszereivel az alapellátási
funkciók gyakorlásával, csakúgy, mint a városok a térségi középfokú ellátásra.
Az állami
támogatások, amelyek elsősorban különböző dolgokhoz kapcsolódó kiegészítések és
egyéb többlet források elnyerése tehát kötődik szorosan a települések
közigazgatásban elfoglalt státuszához, így ez nem indokolhatja egy község
városi címre való törekvését.
Tehát
ismételten azt mondhatjuk, hogy a települések életében a várossá válás igen
fontos szociológiai és pszichológiai tényező lehet, erősítheti az
azonosságtudatot, nagyobb összefogásra, cselekvésre ösztönözhet, spontán
fellendülést okozhat, de igazi anyagi támogatásokkal nem jár.[21]
A kisvárosok
olyan jellegzetes típusai településrendszerünknek, amelyek nélkülözhetetlen
közvetítő szerepet töltenek be a falvak és a középvárosok között. Az utóbbi
években a kisvárosok súlya és fontossága különösen megnövekedett, mivel a
települések egész körére kiterjedő, városiasodásban is kifejeződő urbanizáció
magterületét alkotják.
A városi cím
adományozása kétségtelenül bizonyos elismerést jelent a település számára.
Elismerését gazdasági, társadalmi, kulturális fejlődésének, a környező
településekre gyakorolt vonzásának, és nem utolsósorban a lakosság
településfejlesztő munkájának, figyelembe véve azt is, hogy a település
fejlesztésével kapcsolatos tennivalók sora nem zárul le a városi cím
megszerzésével.
A várossá
nyilvánítással összefüggő tapasztalatok és a városi cím megszerzésére irányuló
törekvések ismeretében feltétlenül indokolt, hogy a jövőben a városodási
folyamat a jelenleginél szabályozottabb legyen. Szükség van a várossá
nyilvánítást bizonyos "feltételekhez" kötni és a várossá nyilvánítási
eljárást, a kérelmek elbírálását szakmailag megalapozottabbá tenni.
A módosított, jelenleg hatályos helyi önkormányzati
törvény 59. szakasza szerint: "A nagyközség a várossá nyilvánítását
kezdeményezheti, ha a városi cím használatát fejlettsége, térségi szerepe
indokolja. A képviselőtestület ezirányú kezdeményezését a belügyminiszter útján
terjesztheti a köztársasági elnök elé".
A területszervezési eljárásról szóló 1999. évi XLI.
törvény szerint a nagyközségi képviselő-testületnek a várossá nyilvánítás
kezdeményezésekor részletes értékelésben kell bemutatnia a nagyközség
fejlettségét és térségi szerepét.[22]
Ezeket a
jogszabályokat feltétlenül ki kellene egészíteni. A kiegészítő rendelkezésnek
mindenekelőtt tartalmaznia kellene azokat az alapkövetelményeket, amelyek
kielégítése hiányában eleve nem jöhet szóba várossá nyilvánítás.
Alapkövetelménynek tekintendő egy népességminimum (2000) fő kikötése, továbbá
annak előírása, hogy a városi címre pályázóknak rendelkezniük kell a település
jövőjére vonatkozó fejlesztési elképzeléseket tartalmazó koncepcióval,
valamint 10 évnél nem régebben készült érvényes településrendezési tervvel.
A várossá
nyilvánítási kérelmek elbírálása a községek társadalmi-gazdasági fejlettsége
és a vonzáskörzetre is kiterjedő funkciók egyedi mérlegelésével kell, hogy
történjék. Ennek során abból kell kiindulni, hogy a települések között a
közigazgatás szempontjából nem elsősorban a jogok, hanem a kötelezettségek
tekintetében indokolhatók státuskülönbségek. Az a település jogosult magasabb
szintű közigazgatási jogállásra, amelyik több feladatot lát el, több kötelezettséget
vállal.
Városnak az a
külső megjelenésében rendezett, városias arculatú, illetve központú település
tekinthető, amelynek intézményhálózata és infrastruktúrája a kornak és a településnagyságnak
megfelelő színvonalú és képes - esetleg más településekkel együttműködve -
saját és környezete lakossága számára középfokú ellátást biztosítani.
Önkormányzati rendszerünkben az önkormányzatok alapjogai egyenlőek, nem
függnek attól, hogy a település község, vagy város. Az önkormányzati feladatok,
hatáskörök megállapítása sem azon az alapon lehet eltérő, hogy városról, vagy
községről van szó. Törvény a települési önkormányzatoknak a település
nagyságától, a lakosságszámtól - a teljesítőképességtől - függően állapít meg
eltérő feladatokat, hatásköröket. A helyben maradó személyi jövedelemadó
kiegészítésénél van eltérés község, illetőleg város között. A város tehát nem
külön jog, hanem cím, rang.
Az előzőeket
figyelembe véve a várossá nyilvánítás kezdeményezések elbírálása során - nem
fontossági sorrendben - az alábbi szempontok mérlegelése kívánatos.
A törvény a várossá nyilvánítás általános feltételrendszerét
keretjelleggel határozza meg. Ennek lényegében három alapkritériuma van:
- nagyközség
kezdeményezheti, ha
-
fejlettsége,
- térségi
szerepe indokolja a városi cím használatát.
A várossá nyilvánítási kezdeményezést - az önkormányzati általános
választás évének kivételével - minden év január 31. napjáig lehet
felterjeszteni a belügyminiszternek. A nagyközségi képviselő-testület várossá
nyilvánításának kezdeményezésekor részletes értékelésben mutatja be a
nagyközség fejlettségét, térségi szerepét. Az 1999. évi XLI. törvény alapján
nagyközség fejlettségét, térségi szerepét különösen a következőkben indokolt
értékelni:
- a
nagyközség helye a térség településhálózatában, fejlődésének fő jellemzői,
történeti, társadalmi értékei, hagyományai;
- a
nagyközség népességének alakulása, demográfiai, társadalmi szerkezetének
jellemzői;
- a
nagyközség gazdasági fejlettsége, szerkezete, jelentősebb gazdasági társaságok,
kereskedelmi, szolgáltató funkciók, ezek térségi kihatása, az üdülés, az
idegenforgalmi és a vendéglátás jellemzői;
- gazdasági
aktivitás, foglalkoztatottság a nagyközségben, a térségi ingázás, a képzettség
jellemzői;
- a
nagyközség infrastrukturális fejlettsége, közművesítettsége:
ivóvíz-ellátottság, a szennyvízelvezetés-tisztítás (-kezelés), elhelyezés, a
rendszeres hulladékgyűjtés, elhelyezés, a fűtés módja, a hírközlés, a szilárd
burkolatú úthálózat kiépítettsége;
- a
nagyközség településszerkezete, arculata, fejlesztési koncepciói, rendezési,
szabályozási tervek jellemzői;
- a
nagyközség intézményei, főként a térséget is ellátók jellemzői, elsősorban az
oktatás, a kultúra, a tudomány, a kutatás, az innováció, az egészségügyi és
szociális ellátás, egyéb intézmények területén, az igazgatási és rendészeti
szervek;
- a
nagyközség szellemi, kulturális, sport élete, társadalmi szervezettsége, a
civil szerveződések tevékenysége, mindezek kihatása a térségre;
- az
önkormányzati vagyon és gazdálkodás bemutatása, az önkormányzat társulásos
kapcsolatai, térségi szervező munkája.
A kezdeményezés felterjesztésekor a képviselő-testület a határozatában
vállalja, hogy a várossá nyilvánítás esetén ellátja a városi önkormányzatok és
szerveik részére jogszabályban előírt kötelezettségeket, megteremti azok
végrehajtásának szervezeti és személyi feltételeit.
A belügyminiszter a várossá nyilvánítási kezdeményezések értékelésére a
településtudomány, a közgazdaságtan, a közigazgatás- és műszaki tudományok, az
országos önkormányzati érdekképviseleti szervezetek, a KSH képviselőjéből és
más szakemberekből álló - legfeljebb 15 tagú - bizottságot kér fel.
A belügyminiszter a bizottság javaslatainak figyelembevételével május
31-éig tesz javaslatot várossá nyilvánításra a köztársasági elnöknek, akit
ezzel egyidejűleg - álláspontját indokolva - tájékoztat azokról a
kezdeményezésekről, melyeket nem terjeszt elő döntésre. A köztársasági elnök
június 30-áig dönt a várossá nyilvánításról, döntését a Magyar Közlönyben közzé
teszi. Ilyen módon a következő év központi költségvetése számolhat az új
városokkal.
A várossá nyilvánításról szóló döntés Magyar
Közlönyben történő közzétételét követő 5 napon belül a belügyminiszter
tájékoztatja az érintett képviselő-testületet arról, hogy a kezdeményezésüket
miért nem lehetett még előterjeszteni döntésre, hogy mely területeken, milyen
fejlesztések szükségesek az előterjesztéshez. Ha a képviselő-testület
fenntartja a kezdeményezését, az eredmények elérését követő év január 31-éig - az
önkormányzati általános választás évének kivételével - a felterjesztés
kiegészítésével ismételheti meg a kezdeményezést.
A kezdeményezések értékelése, összehasonlíthatósága érdekében a
belügyminiszter a Belügyi Közlöny 1999. évi 13. számában tette közzé azon
adatok körét, amelyek szükségesek az értékeléshez.
A várossá nyilvánítás előkészítése pályázat keretében történik. A
pályázatot – amint már említettem - benyújtani január 31-ig lehet. Ennek az a
praktikus oka, hogy így a köztársasági elnök júniusig meghozhatja döntését, a
döntés alapján pedig a következő év állami költségvetése már figyelembe veheti
az új városokat.
A várossá nyilvánítási pályázatok elbírálása súlyozott pontrendszer
alapján történik. A pályázatok értékelésénél a következő főbb tényezőket veszik
figyelembe:
- a
nagyközség helye az ország településhálózatában, kapcsolódása a
közlekedésforgalmi rendszerekhez; múltja, történeti értékei, a korábbi városi,
mezővárosi, igazgatási szerepköre, ennek ma is bizonyítható továbbélése,
hagyományai;
- a
nagyközség népességének alakulása, társadalmi szerkezete; a népmozgalom adatai
(természetes és tényleges szaporodás, vándorlás, stb.), fontos tényező a
gazdasági aktivitás, a foglalkoztatottság, az ingázás, a képzettségi jellemzők;
- a nagyközség
gazdasági fejlődése, a település és a térség lakosságát is foglalkoztató
gazdálkodó szervezetek, gazdasági társulások, főbb intézmények jellemzői;
- a
nagyközséget, illetve térségét ellátó középfokú intézmények bemutatása, melyek
közül kiemelten fontos az oktatási, kulturális, illetve az egészségügyi,
szociális intézmények ismertetése; lényeges továbbá a helyi, térségi illetőségű
állami, igazgatási rendészeti szervek (pl. bíróság, földhivatal, rendőrség,
ügyészség), térségi feladatot ellátó önkormányzati tűzoltóság, valamint a
műszaki infrastrukturális szolgáltatók (pl. áramszolgáltató) jellemzése;
- a
nagyközség kereskedelmi és bevásárló központ szerepe, szolgáltató egységei
(áruházak, bevásárló centrumok, kiskereskedelmi forgalom, ezen belül iparcikk
forgalom, stb.);
- a
nagyközség idegenforgalmi jellege, intézményei, férőhelyei (szálloda, panzió,
kereskedelmi szálláshely stb.), a környezeti kultúra;
- a
nagyközség műszaki infrastruktúra ellátottsága, a villany-gázellátás, a
közműves vízellátás, a szennyvízelvezető csatornahálózat kiépítettsége, a
szennyvízkezelés mértéke, a rendszeres szemétgyűjtés és lerakás megoldottsága,
úthálózat kiépítettsége, hírközlés helyzete;
- a
tömegközlekedés rendszere, módja;
- a
nagyközség szellemi vonzása, kisugárzása, kulturális színvonalának főbb
mutatói; az öntevékeny szervezetek, civil szerveződés (egyesületek, társaságok,
alkotó- és más közösségek, stb.) bemutatása, tevékenysége;
- az
önkormányzati gazdálkodás jellemzői, a tárgyév költségvetésének főbb adatai,
mérlege; a fejlesztések ismertetése;
- a
nagyközség városias arculatának jellemzői: rendezettsége, központjának
városiassága, épületeinek, épület-együtteseinek megjelenése, műemlékei,
környezeti állapota. Fejlesztési elgondolásai, tervei, a településrendezési
terv, az épített környezet védelmére tett és tervezett intézkedések;
- a
nagyközség térségi szerepe és súlya (gazdasági, foglalkoztatási, az intézmények
szervező és vonzó hatása, társulások, stb.).[23]
A várossá
nyilvánításra irányuló önkormányzati kezdeményezések körültekintő szakmai
elbírálását segítendő szükség van arra, hogy a pályázatok mellékleteként
készüljön egy statisztikai adatokat tartalmazó tájékoztató a településről.
Feltétlenül csak tájékoztatóról lenne szó. A várossá nyilvánítást nem szabad e
konkrét statisztikai mutatókhoz kötni.
A statisztikai
tájékoztató a népességalakulással, a foglalkoztatottsággal, iskolai végzettséggel
kapcsolatos adatokat, a lakás, kommunális, egészségügyi, oktatási, idegenforgalmi
infrastruktúra ellátottságát és a lakosság jövedelmi színvonalát kifejező
fontosabb mutatószámokat tartalmazná, valamint jelezné, hogy az igazgatási,
oktatási, kulturális, szociális, idegenforgalmi, kereskedelmi, pénzügyi
intézményhálózat milyen elemei, egységei találhatók meg az adott településen.
Fontos, hogy a
statisztikai tájékoztatóban a városi színvonalat jelző mutatók mellett
megjelennek olyanok is, amelyek a térségi szerep megítélését segíthetik. (Pl.
vándorlási egyenleg, napi ingázás, szolgáltatási szektorban foglalkoztatottak
aránya, az egészségügy, az oktatás, az idegenforgalom egyes jellemzői stb.).
Ezt jelzik az intézményrendszer különböző elemei meglétére, vagy hiányára vonatkozó
információk is.
A statisztikai
adatok és információk nem a pályázat egyoldalú, mennyiségi szempontú
megítélését, hanem valóban tájékoztatási célokat kell, hogy szolgáljanak az
értékelés során. A kezdeményezések elbírálása nem szűkülhet le a statisztikai
adatok megítélésére, összehasonlítására.
A községi
önkormányzat várossá nyilvánítási kezdeményezését tartalmazó pályázathoz
indokolt lenne csatolni a megyei önkormányzat véleményét is a kistérségi
együttműködés, a területfejlesztési összefüggések megítélése céljából.
Ugyancsak szükség lenne arra, hogy a várossá nyilvánítási kezdeményezés
tartalmazzon egy rövid ismertetést a önkormányzat utóbbi években végzett
tevékenységének és a település fejlődésének főbb jellemzőről, valamint a
környező térség más településeivel kialakított kapcsolatokról.[24]
A magyar
regionális fejlődés történetében a kilencvenes évek elején lezajlott
rendszerváltozás új fejezetet nyitott. Eddig nálunk ismeretlen térformáló
folyamatok jelentek meg, a rendszerváltozás egybeesett egy gazdasági
szerkezetváltással és az önkormányzatiság is felértékelődött. Nagyon gyors
változásoknak lehettünk tanúi: a már korábban is stagnáló észak-magyarországi
iparvidék összeomlásának a nyugati területek felértékelődésének, az alföldi
agrárbázisú gazdaság piacvesztésének és a főváros minden tényező tekintetében
páratlan kiugrásának. Ezek a folyamatok jellegadóan befolyásolták a városok
fejlődését is. A városhálózat bonyolult képződmény, természetéből következik,
hogy lassan alakul át a rendszerváltás kora azonban itt is meghatározó
változásokat hozott, csak úgy mint a napjainkban érzékelhető uniós csatlakozás.[25]
Magyarországnak
– reményeink szerint hamarosan (2004. május 1.) – újabb változás elé kell
néznie, amely hosszú időre meghatározhatja hazánk perspektíváit, ez pedig az
Európai Unióhoz való csatlakozás. Ez új tényezőket jelent majd a regionális
fejlődésben, így a városok életében is. A kérdés az, hogy a fenti tényezők
mennyiben befolyásolják a városok életét, milyen új színfoltok jelennek meg és
milyen kihívásokkal kell szembenézniük.
Ennek
érdekében a nemzetközi összehasonlítást célszerű készíteni és megvizsgáljuk
azt, hogy a hozzánk hasonló helyzetű - azaz az Európai Unió magterületeinél
fejletlenebb, periférikus fekvésű államokban - milyen változások mennek végbe, amikor
csatlakoztak az EU-hoz. Írország, Görögország, Portugália azok az országok,
amelyek ilyen szempontból relevánsak. Talán Írországot találjuk leginkább olyan
országnak, amely különösen alkalmas az összevetésre, itt ugyanis a 60-as
években adták fel a protekcionista importhelyettesítő gazdaságpolitikát, és
csak 1973-ban csatlakoztak az Európai Közösséghez. Tehát a gazdasági
rendszerváltást bő évtizedes távolággal követte a csatlakozás. Írország GDP-je
ekkor az EK átlagának 45,6%-a volt, ma a magyar GDP az EU átlagának harmada
körül van. Az összehasonlításnak azonban nehézségei is vannak: a világgazdaság
képe ma egészen más, mint a 60-as években, a 70-es évek elején volt, mindezeken
túl az EU is hatalmas fejlődésen ment keresztül. Írországban az EK-hoz történő
csatlakozás után új befektetők jelentek meg, elsősorban a közösségen kívülről,
akik Írországot ugródeszkának használták, hogy az EK védett piacaira
betörhessenek. Manapság Magyarországon is találkozhatunk ilyen jellegű
befektetőkkel. Írországban már a 60-as évektől a kisvárosok lettek a kedvelt
befektetési helyek, a magas munkanélküli ráták sem itt, hanem a nagyvárosokban
alakultak ki, míg a Közösség által különböző alapból nyújtott támogatásból
Írország egésze, mint egyetlen régió részesedett. Írország analógiája alapján
azt a következtetést vonhatjuk le a városok és az egész ország tekintetében,
hogy a döntő változást nem az EK-hoz való csatlakozás jelentette, hanem a
külgazdasági nyitás.[26]
Magyarország Európai
Uniós csatlakozása után különböző alapokból (Kohéziós Alap, Regionális
Fejlesztési Alap, stb.) jelentős támogatás érkezik országunkba. Ezekből a
támogatásokból a regionális fejlesztés törvényeinek megfelelően elsősorban a
fejletlenebb területeknek kell, hogy részesedjenek. Az EU nézőpontjából
gyakorlatilag Magyarország egész területe ilyennek minősül, mivel Budapest
GDP-je sem éri el az Unió 75%-át. Az EU gyakorlata alapján a problematikus
térségek között a támogatás megosztása viszonylag egyenletes. Nálunk az
északkeleti megyék politikai okokból is, valamint demográfiai súlyuknál fogva
aránytalanul nagyobb támogatásban részesültek. Az EU támogatások megszerzéséhez
szükséges társfinanszírozási rendszer működtetése elsősorban önkormányzati,
lakossági források bevonását feltételezi. Központi támogatásra a települések
ugyanis csak országos célú pályázat esetén számíthatnak. A társfinanszírozás
megvalósulásához növelni kell az önkormányzatok önállóságát, elsősorban a helyi
adókra támaszkodva.
Azokra a programokra
kell fordítani a nemzetei forrásokat, amely programokra uniós támogatás
érkezik. Így egyáltalán nem biztos, hogy az általunk is preferált célok kapják
a támogatást. Az érkező támogatások célja elsősorban az infrastruktúra
fejlesztése lesz, olyan gazdasági tevékenységet, amiből az EU piaca telített,
minden bizonnyal nem fognak támogatni. Ezek alapján elképzelhető, hogy az EU
támogatások megléte nem jelenti azt, hogy radikális gyorsasággal sikerül majd
csökkenteni a területi és településhálózati hátrányokat. Ha az Európai Unióban
némiképpen csökkentek is a regionális különbségek a sorozatos támogatásoknak
köszönhetően, de nem a várakozásoknak megfelelő mértékben. Nem számolhatunk
azzal, hogy ezeknek a pénzforrásoknak a segítségével rövidesen gyökeres
változásokat érhetünk el. Egyes vélemények szerint a támogatásokat fokozott
mértékben kell felhasználni a városokban, a nagyvárosokban. Részben ezt
követelik meg az ország valós igényei, másrészt ezek a térségek jobban elő
tudják teremteni a társfinanszírozáshoz szükséges összeget.
Az uniós
csatlakozás után új fogalommal kell megismerkednünk: a városversennyel. Az
egységes európai piacon a városok egymással is versengenek a befektetőkért,
különböző támogatások elnyeréséért. A városverseny különösen a hasonló
adottságú, funkciójú városok között lesz éles. Vannak olyan helyi tényezők,
amelyek rövid távú előnyöket kínálnak, például olcsó munkaerő, kedvező adózási
feltételek, de ezek a tényezők gyorsan változnak, a tőkemozgás pedig azonnal
követi ezeket a folyamatokat. Ennek következtében a rendkívül profitorientált
tőkések kedvezőbb feltételeket nyújtó városok után néznek. Így a gyors
virágzást gyors hanyatlás válthatja fel. Magyarországon a városverseny
különösen éles lehet, mivel sok hasonló adottsággal rendelkező városunk van,
például a hajdani alföldi mezővárosok, illetve hajdúvárosok.[27]
A határ és a határmentiség az utóbbi időben egyre
inkább felértékelődő kérdéssé vált az EU-ban. A határok átjárhatóságával
megteremtődik a lehetőség a határokon átnyúló kapcsolatok, együttműködések
szélesítésére, és regionális együttműködések kialakítására. Azt mondhatjuk,
hogy csatlakozásunk után kétféle országhatárral rendelkezik majd hazánk, az
egyik, amelyik az Európai Unióval köt össze minket, egy átjárható laza határ, a
másik típusú pedig az úgynevezett „külső” határ, amelyik elválaszt nem EU tag
szomszédainktól. Mindkét határ nagy lehetőségeket tartogat a határok mentén
fekvő városainknak. Azon határainkon, ahol nem EU tagországokkal érintkezünk,
mi képviseljük majd az Európai Unió keleti határát. Az itt lévő települések
kapuvárosokká válhatnak és ebben a szerepben fejlődésük új dimenziót kaphat.
Erre a feladatra fel kell készülni, nem csupán az infrastruktúra fejlesztésével,
hanem regionális együttműködések kezdeményezésével is.
Összegzésül
azt mondhatjuk, hogy Magyarország Európai Uniós csatlakozása a magyar
településhálózatot döntően nem fogja átalakítani, csupán árnyalni fogja a
kilencvenes években megindult folyamatokat. A csatlakozás utáni első időszakban
még mindenképpen a meglevő területi különbségek meglétével számolhatunk. A
kedvező hatások hosszabb távon fognak jelentkezni. A városhálózat tekintetében
ez jelentheti valamely kiegyenlítődés megindulását is, ami azt jelenti, hogy a
ma gazdaságilag stagnáló kis- és középvárosok is kedvező befektetési területté
válnak, gazdaságuk stabilizálódik, megélénkül és népességvesztésük is megáll.
Mindez érvényes a válságterületek városaira is, ahol a kedvező változások
motorjai maguk a városok lehetnek.
Az Európai
Unióhoz való csatlakozásra minden területen fel kell készülnünk. Elsősorban
intézményhálózatunkat kell európai arculatúra formálnunk, fel kell készülnünk a
támogatások eredményes pályázására. Tudnunk kell, hogy az EU csatlakozásnak
csak az egyik vetülete a hozzánk érkező támogatás, sokkal fontosabbak azok az
egyéb hatások, amelyek gazdaságunkat, és ezzel együtt a városhálózatot érik.[28]
FELHASZNÁLT IRODALOM
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény kommentárja.
Complex CD Jogtár.
Batár Attila: Városaink az ezredfordulón, Új Világ Kiadó 2000.
Beluszky Pál-Győri Róbert: A magyarországi városhálózat és az
EU-csatlakozás, Tér és Társadalom 1999/1.
Csapó Tamás-Kocsis Zsolt: A várossá nyilvánítás elvi kérdései…. Tér és
Társadalom 1997/1.
Egyed István: A vidéki városi törvényhatóságok jogállása. A korszerű
közszolgálat útja 8. – A mai magyar város – az 1938. évi közigazgatási
továbbképző tanfolyam előadásai. Szerk.: Mártonffy Károly, Budapest, 1938.
Kácsor József: A nagyvárosi fejlődés jellemzői, Magyar Közigazgatás
1992/3.
Kara Pál: A város és vonzáskörzetének szervezeti, struktúrális
lehetőségei, város és vonzáskörzete, Ön-Kor-Kép 1996
Dr. Karvalics László (szerk.): Magyarország városai, Égisz 2000.
Kelemen Barnabás: Egy „kisváros” uniós elvárásai, Európa és magyar
közigazgatás 1999.
Kiss Éva: A várossá nyilvánítás néhány tényezője- egy önkormányzati
felmérés tükrében, Önkormányzati Szemle 1998/7-8.
Kiss Éva: Önkormányzati vélemények a várossá nyilvánítás
szabályozásáról, Magyar Közigazgatás 1998/10.
Kökényesi József: A településfejlesztést, -rendezést befolyásoló
alaptörvényekből fakadó jogalkotási összefüggések és szabályozási feladatok,
Magyar Közigazgatás 1994/1.
Magyary Zoltán: A magyar várospolitika alapvetése, A korszerű
közszolgálat útja 8. A mai magyar város, az 1938. évi közigazgatási továbbképző
tanfolyam előadásai. Szerk.: Mártonffy Károly, Budapest, 1938.
Sárfalvi Béla – Tóth Aurél: Földrajz a gimnázium I. osztálya számára,
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, é. n.
Szaló Péter: A település épített és természeti környezete, Magyar
Közigazgatás 1998/4.
Szigeti Ernő: Városodás és várossá nyilvánítás, Városok, Kőfalak 1995.
Tóth József: Nagyvárosok a magyar településrendszerben, Comitatus.
Önkormányzati Szemle 1993/7-8.
Varga Ötvös Béla: Településrendezés és településfejlesztés, Comitatus.
Önkormányzati Szemle 1993/11-12.
Wiener György: A városi közigazgatás, a város szerepe a középszintű
közigazgatásban, Szerk.:Raft Miklós, Közgazdasági és Jogi Kiadó, Budapest, 1982
Várossá nyilvánítások 1900-2001
között:
Várossá nyilvánítás éve |
A város neve |
1905 |
Szekszárd |
1907 |
Újpest |
1918 |
Békéscsaba |
1921 |
Kalocsa, Mosonmagyaróvár |
1922 |
Csongrád, Kispest, Salgótarján |
1923 |
Balassagyarmat, Hajdúhadház,
Pestszenterzsébet, Rákospalota |
1924 |
Mohács |
1926 |
Budafok |
1936 |
Pestszentlőrinc |
1945 |
Hatvan |
1946 |
Orosháza |
1947 |
Tatabánya |
1949 |
Csepel, Ózd |
1951 |
Dunaújváros, Komló, Várpalota |
1952 |
Törökszentmiklós |
1954 |
Kazincbarcika, Keszthely,
Oroszlány, Tata |
1959 |
Ajka |
1966 |
Gödöllő, Szavas, Szigetvár,
Tapolca, Tiszaújváros |
1968 |
Sárospatak, Sárvár, Siófok |
1969 |
Kapuvár, Mátészalka |
1970 |
Dombóvár, Kisvárda, Százhalombatta |
1971 |
Balatonfüred, Csorna, Nagyatád |
1973 |
Békés, Kiskőrös, Mezőkövesd,
Nyírbátor |
1977 |
Bonyhád, Dunakeszi, Marcali,
Siklós |
1978 |
Barcs, Berettyóújfalu,
Celldömölk, Érd, Fehérgyarmat, Körmend, Lenti, Paks, Vásárosnamény |
1983 |
Szentgotthárd |
1984 |
Dorog, Encs, Heves, Mór, Pásztó,
Sümeg, Szeghalom, Szerencs, Tamási, Tiszafüred, Zalaszentgrót, Zirc |
1986 |
Bácsalmás, Bicske, Boglárlelle,
Budaőrs, Edelény, Kisbér, Kunszentmárton, Mezőkovácsháza, Püspökladány,
Sárbogárd, Szécsény, Szigetszentminklós, Tiszakécske, Tiszavasvári, Tokaj,
Vasvár |
1989 |
Balatonalmádi, Balmazújváros,
Bátonyterenye, Battonya, Biharkeresztes, Csenger, Csurgó, Dabas, Dunaföldvár,
Fonyód, Füzesabony, Gárdony, Gyomaendrőd, Hajdúdorog, Hajdúhadháztéglás,
Jánoshalma, Jászapáti, Kiskunmajsa, Kistelek, Kunhegyes, Kunszentmiklós,
Letenye, Martfű, Mezőberény, Mezőhegyes, Monor, Mórahalom, Nádudvar,
Nagykálló, Nagykáta, Nyergesújfalu, Pétervására, Putnok, Ráckeve, Rétság,
Sajószentpéter, Sarkad, Szikszó, Tab, Tolna, Záhony |
1991 |
Aszód, Balatonboglár,
Balatonlelle, Derecske, Hajdúhadház, Jászárokszállás, Mezőcsát, Téglás |
1992 |
Balatonföldvár, Enying, Hévíz,
Lengyeltóti, Lőrinci, Nyíradony, Tiszalök, Újfehértó |
1993 |
Abony, Baktalórántháza, Ibrány,
Jászfényszaru, Kecel, Lajosmizse, Máriapócs, Mindszent, Nagyhalász,
Pécsvárad, Polgár, Soltvadkert, Tiszaföldvár, Tótkomlós |
1995 |
Bátaszék, Csepreg, Fertőd, Sásd,
Simontornya, Szabadszállás |
1996 |
Elek, Létavértes, Nagymaros,
Pécel, Szendrő, Szentlőrinc |
1997 |
Boly, Devecser, Felsőzsolca, Gyál,
Izsák, Nagyecsed, Pilisvörösvár, Polgárdi, Sellye, Solt, Újszász, Zalakaros |
1999 |
Göd, Harkány, Herend,
Veresegyház |
2000 |
Balatonfűzfő, Budakeszi,
Dévaványa, Dombrád, Dunaharaszti, Ercsi, Füzesgyarmat, Pannonhalma, Pomáz,
Rakamaz, Szob, Tiszacsege, Villány, Visegrád, Zalalövő |
2001 |
Borsodnádasd, Demecser, Emőd,
Gönc, Gyömrő, Kerekegyháza, Komádi, Nagybajom, Répcelak, Tét, Tököl, Tura,
Vámospércs, Vecsés, Vésztő, |
[1] Wiener György: A városi közigazgatás, a város szerepe a középszintű közigazgatásban. In A helyi-területi közigazgatás. Szerk.: Raft Miklós. KJK. Budapest, 1982. 68-72.old.
[2] Kara Pál: A város és vonzáskörzetének szervezeti, struktúrális lehetőségei In Város és vonzáskörzete. Ön-Kor-Kép. [ Budapest, 1996.] 94. old.
[3] Egyed István: A vidéki városi törvényhatóságok jogállása. In A korszerű közszolgálat útja 8. - A mai magyar város - Az 1938. évi közigazgatási továbbképző tanfolyam előadásai. Szerk. Mártonffy Károly. Budapest, 1938. 57-58. old.
[4] Sárfalvi Béla - Tóth Aurél: Földrajz a gimnázium I. osztálya számára. Nemzeti Tankönyvkadó. Budapest, é. n. 269-270. old.
[5] Magyary Zoltán: A magyar várospolitika alapvetése. In A korszerű közszolgálat útja 8. A mai magyar város. Az 1938. évi közigazgatási továbbképző tanfolyam előadásai. Szerk. Mártonffy Károly. Budapest, 1938. 45. o.
[6] Kiss Éva: Önkormányzati vélemények a várossá nyilvánítás szabályozásáról. In Magyar Közigazgatás 1998/10. 616. old.
[7] Kiss Éva: i.m. 617. old.
[8] Kara Pál: i. m. 95. old.
[9]Szabó Gábor: Város és vonzáskörzete önkormányzati aspektusból. In Város és vonzáskörzete. Ön-Kor-Kép. [ Budapest, 1996.] 18. old.
[10] Szigeti Ernő: Városodás és várossá nyilvánítás. In Városok, kőfalak. 8. old.
[11] Szigeti Ernő: i. m. 9. old.
[12] Szigeti Ernő: i. m. 10. old.
[13] dr. Karvalics László (szerk.) : Magyarország városai, Égisz 2000.
[14]dr. Karvalics László: i.m. 252.
[15] Szigeti Ernő: i. m. 12. old.
[16] Szigeti Ernő: i. m. 15. old.
[17] Szigeti Ernő: i. m. 16. old.
[18] Szigeti Ernő: i. m. 17. old
[19] Szigeti Ernő: i. m. 20. old
[20] Csapó Tamás – Kocsis Zsolt: A várossá nyilvánítás elvi kérdései, Tér és Társadalom. 1997/1. 194. old.
[21] Csapó Tamás – Kocsis Zsolt: i. m. 195. old.
[22] dr. Karvalics László (szerk.): i. m.,263. old.
[23] A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. torvény kommentárja. Complex CD Jogtár.
[24] Szigeti Ernő: i. m. 29. old.
[25] Beluszky Pál – Győri Róbert: A magyarországi városhálózat és az EU csatlakozás. In Tér és Társadalom, 1999/1-2. 21. old.
[26] Beluszky Pál – Győri Róbert: i. m. 22.old.
[27] Beluszky Pál – Győri Róbert: i. m. 25. old.
[28] Beluszky Pál – Győri Róbert: i. m. 28. old.