Dux László
A gazdasági
és szociális jogok bírói érvényesítése – a dél- afrikai Alkotmánybíróság
Dél-Afrika v. Grootboom ügyben[1]
hozott ítélete
I. Bevezetés
A Dél-Afrikai Köztársaság Alkotmánybírósága 2000 októberében
hozta meg határozatát a Grootboom ügyben. A testületnek arra a kérdésekre
kellett választ adnia, hogy mi a lakáshoz való jog tényleges tartalma egy olyan
országban, ahol több millió ember él fedél nélkül, és helyzetük javulására
rövid távon kilátásuk sincs. A határozat jelentős hatást gyakorolt a gazdasági
és szociális jogok bírói érvényesítésének nemzetközi megítélésére, ezért
hasznos lehet a főbb megállapításainak ismertetése.
II. Az alapügy
Irene Grootboom
asszony társaival az Oostenberg város külterületén fekvő Wallacedene
elnevezésű, engedély nélkül épített nyomornegyedben élt. Az itt lakók fele
gyermekkorú volt, a kunyhók közül egybe sem volt bevezetve a víz és a
csatornázás, illetve csak öt százalékukban volt áram. A háztartások negyedének
egyáltalán nem volt semmiféle rendszeres bevétele, és kétharmadukban 500
randnál kevesebb volt a havi kereset. A terület jelentős részét belvíz
borította, valamint veszélyes közelségben haladt egy nagy forgalmú út.
Grootboom asszony saját és nővére családjával élt egy húsz négyzetméteres
kalibában.
A telepen lakók közül sokan folyamodtak különböző programok
keretében olcsó lakásért a helyi hatóságokhoz. Egyesek azonban már több mint
hét éve várólistán voltak és ez alatt az idő alatt nem kaptak konkrét választ
arra a kérdésre sem, hogy meddig kell még várniuk a lakás kiutalására. 1998
szeptemberében Grootboom asszony ötszáztíz gyermekkel és háromszázkilencven
felnőttel együtt elhagyta Wallacedenét és egy közeli magántulajdonban lévő üres
telken vert tanyát. Az üres telek – amely olcsó lakások építésére volt
kijelölve – tulajdonosa a közigazgatási bírósághoz fordult, amely felszólította
a Grootboom asszonyt és társait, hogy hagyják el a területet. Ők azonban, arra
hivatkozva, hogy a korábbi kunyhóikat már mások foglalták el, nem ürítették ki
a telket a megadott határidőre. 1999 márciusában megindult a kilakoltatási
eljárás, az elöljáróság felhatalmazta a sheriffet, hogy távolítsa el a
területfoglalókat, a helyhatóságot pedig kötelezte, hogy keressen olyan üres területet,
ahol Grootboom asszonyék átmenetileg elhelyezhetőek lennének.
Május 19.-én a területfoglalókat erőszakkal eltávolították
a telekről, kunyhóikat és személyes holmijukat buldózerekkel lerombolták, majd
a romokat felgyújtották. Grootboom asszonyék ezután egy közeli sportpályán
kerestek menedéket, de a rendelkezésükre álló eszközökkel már nem tudtak olyan
átmeneti védelmet nyújtó kalibákat építeni, ami megvédte volna őket a közelgő
téli esőktől. A helyhatóság nem tett semmit annak érdekében, hogy valamiféle
megoldást találjon nyomorúságos helyzetükre, ezért Grootboom asszony társaival
a Jóreménység-foki Legfelsőbb Bírósághoz fordult.[2]
Keresetüket Irene Grootboom és társai a dél-afrikai
Alkotmány két szakaszára alapozták. Arra kérték a bíróságot, hogy az Alkotmány
26. szakasza alapján kötelezze a Dél-Afrikai Köztársaság Kormányát, a
Nyugati-fok Tartomány kormányzóját, a Metropolitan Foki tanácsot és az
Oostenbergi helyhatóságot átmeneti elhelyezésük megoldására, amíg véglegesen
nem jutnak otthonhoz. Ha pedig ez nem lehetséges, akkor a 28. szakasz alapján a
gyermekkorú felperesek számára biztosítsák az alapvető élelmiszer-ellátást, a
hajlékot, valamint az egészségügyi és szociális ellátást. A bíróság helyszíni
szemle után hozta meg ítéletét, amelyben úgy határozott, hogy a gyermekek, és
egy-egy szülő számára azonnal biztosítani kell valamiféle átmeneti szállást. Az
ítéletet az állami szervek megtámadták az Alkotmánybíróságon.
III. Az
Alkotmánybíróság határozata
1. Az döntés
Az Alkotmánybíróság határozatában hatályon kívül helyezte a
Jóreménység-foki Legfelsőbb Bíróság ítéletét, mivel véleménye szerint az
Alkotmány 26. illetve 28. szakasza alapján nem kötelezhető egyetlen állami
szerv sem konkrét lépések megtételére. Ugyanakkor megállapította, hogy az állam
nem tett eleget az Alkotmány 26. szakaszába foglalt kötelezettségeinek, mivel a
meglévő állami lakásépítési programok nem feleltek meg az alkotmányos
előírásoknak.
2. Az ítélet
indoklása
a.) A lakáshiány oka
A dél-afrikai lakáshiány az apartheid időszakának
politikájára vezethető vissza. 1968-ban a bennszülött lakosság távoltartása
érdekében megtiltották újabb házak építését a városokban. A jobb
munkalehetőségek miatt ugyanakkor továbbra is sokan kényszerültek az urbanizált
területekre költözni, ott azonban, az építési tilalmak miatt, csupán átmeneti
jellegű kunyhókat építhettek. Ezért az apartheid rendszer összeomlása után csak
a Cape Metro területén több mint százezer ember volt fedél nélkül és további
százezrek éltek minimális védelmet nyújtó kalibákban, országosan pedig több
millió ember élt hasonló körülmények között.
b.) A lakáshoz való
jog perelhetősége
A gazdasági és szociális jogok perelhetőségének kérdésében
az Alkotmánybíróság már egy korábbi ítéletében megállapította, hogy nincs
akadálya a bírói úton történő jogérvényesítésnek.
„Ezek a jogok, bizonyos
fokig perelhetőek. Amint arra a korábbi szakaszban rámutattunk, sok az
Alkotmányba foglalt polgári és politikai jognak szintén lehet költségvetési
vonzata, anélkül, hogy ez akadályozná bírósági érvényesítésüket. Az a tény,
hogy a gazdasági és szociális jogok szinte mindig felvetnek ilyen kérdéseket,
véleményünk szerint alapvetően nem befolyásolja perelhetőségüket.”[3]
Az Alkotmány 7. szakasza előírja, hogy az állam a benne
foglalt jogokat tisztelje, védje, teljesítse és segítse elő a megvalósulásukat.
Az Alkotmánybíróság ezért elutasította a felperesek ilyen jellegű védekezését.
A jogok érvényesítésének módját ugyanakkor csak a konkrét esetekben lehet
megítélni.
c.) A lakáshoz való
jog a nemzetközi jogban
Dél-Afrika 1994-ben aláírta a Gazdasági, szociális és
kulturális jogok nemzetközi egyezségokmányát (Egyezségokmány)[4],
azonban az ítélet meghozataláig még nem ratifikálta azt. Az Alkotmánybíróság
ennek ellenére figyelembe vette az Egyezségokmány rendelkezéseit, mert
véleménye szerint az már a nemzetközi szokásjog részévé vált, és így segítséget
nyújthat az Alkotmány szövegének értelmezéséhez.
Az Egyezségokmány 11. szakasza szerint
„ (1.) Az Egyezségokmányban részes
államok elismerik mindenkinek
a
jogát önmaga és családja megfelelő életszínvonalára, ideértve
a
kellő táplálkozást, ruházkodást és lakást, valamint az
életkörülmények
állandó javulását. A részes államok megfelelő
intézkedéseket
hoznak e jog megvalósítása érdekében, továbbá
elismerik,
hogy evégből alapvető fontosságú a szabad elhatározás
alapján
nyugvó nemzetközi együttműködés.”
A 11. szakaszt a 2. szakasz
1. bekezdésével együtt kell figyelembe venni, mely szerint
„ A Egyezségokmányban részes
valamennyi állam kötelezi magát arra,
hogy –
különösen gazdasági és technikai téren – mind saját
erőből,
mind pedig a nemzetközi segítségnyújtás és együttműködés
útján
a rendelkezésére álló valamennyi erőforrás igénybevételével,
minden megfelelő
eszközzel, ideértve különösen a jogszabályi intézkedéseket, fokozatosan
biztosítja az Egyezségokmányba elismert jogok teljes gyakorlását.”
Két alapvető különbség figyelhető meg a dél-afrikai
Alkotmány és az Egyezségokmány szóhasználatában. Míg az előbbi a megfelelő
lakáshoz való hozzáférésről rendelkezik, addig a második dokumentum a megfelelő
lakáshoz való jogot tartalmazza. Emellett különbség az is, hogy az Alkotmány
ésszerű jogalkotási és más intézkedésekre kötelezi az államot, míg az
Egyezségokmány megfelelő eszközök biztosításáról beszél.
A Gazdasági, szociális és kulturális jogok bizottságának 3.
számú általános kommentárja szerint az egyezségokmányba foglalt jogok
tartalmaznak egy olyan minimális szintet, amelyet minden államnak biztosítania
kell, ennek megsértése ez egyezségokmány be nem tartását jelenti[5].
Így például egy olyan állam, amelyben a népesség jelentős részének nincs fedél
a feje felett, akkor jár el jogszerűen, ha a helyzet javítása érdekében a
rendelkezésre álló eszközökkel mindent megtesz. A minimumszint meghatározásához
szükséges, hogy ismert legyen a joggyakorlás hiányának mértéke, valamint az
adott állam lehetőségei.
Az Alkotmánybíróságnak nem volt birtokában erről megfelelő
információ, de véleménye szerint, Dél-Afrikában a lakáshiányt a keresetek és a
munkanélküliség mértéke, valamint a rendelkezésre álló föld nagysága illetve
általában a szegénység elterjedtsége határozza meg. Ezen kívül figyelembe kell
még venni a vidéki és a városi területek közötti eltéréseket, valamint a
rászorulók eltérő igényeit. Vannak ugyanis olyan személyek, akiknek csak szabad
földre volna szükségük, mások ezen felül is segítségre szorulnak, egyeseknek
viszont egy kisebb összegű pénzbeli juttatás is megoldhatná lakásgondját. A
szükséges minimum szintet a felsorolt tények ismeretében lehet meghatározni.
d.) Az Alkotmány 26.
szakasza
Az Alkotmány a következőképpen fogalmaz:
„(1) Mindenkinek joga van a
megfelelő lakáshoz való hozzáféréshez.
(2) Az állam köteles a rendelkezésére álló
eszközökkel minden ésszerű
jogalkotási és más jellegű intézkedést
meghozni ezen jog fokozatos
megvalósítása érdekében.
(3) Az összes körülményt figyelembe vevő
bírósági határozat nélkül senki
nem lakoltatható ki lakásából, illetve
az nem rombolható le. Önkényes
kilakoltatást jogszabály nem
engedélyezhet.”
A bíróság véleménye szerint a megfelelő lakáshoz való
hozzáférés joga magába foglalja a lakás felépítéséhez szükséges földterületet,
valamint a lakás a vízzel való ellátását, és csatornázását, illetve ezek
fenntartását is. Ezért az államnak támogatnia azokat, akiknek lenne pénzük
lakás vásárlására, de nem tudnak ahhoz hozzájutni a szabad lakás-piacon,
valamint azokat is, akiknek egyáltalán nincs erre lehetőségük.
A bíróság először azt vizsgálta, hogy mi értendő ésszerű
jogalkotási és más intézkedések alatt. Ehhez figyelembe kell venni, hogy
Dél-Afrikában a közigazgatás három szintű, így nemcsak a központi kormányzat,
de a területi és helyi hatóságok felelőssége is megállapítható. A három
szintnek együtt kell működnie egy széleskörű lakásprogram létrehozásában és
fenntartásában. A központi kormánynak egyrészt az átfogó nemzeti kereteket kell
lefektetnie, másrészt biztosítania kell a program fenntartásához szükséges
forrásokat. Sokféle intézkedés megfelelhet az ésszerűség követelményének. A
puszta jogalkotás mellett természetesen fontos az is, hogy biztosítsák a
jogszabályok megfelelő végrehajtását is. A programok akkor tekinthetőek
ésszerűnek, ha tartalmaznak hosszú-távú stratégiát a helyzet javítására, de
ugyanakkor alkalmasak a hirtelen bekövetkező krízishelyzetek kezelésére is. Nem
tekinthető ésszerűnek egy olyan intézkedéscsomag, amely a társadalom jelentős
csoportjait kizárja a kedvezményezettek köréből.
A jogok biztosításának fokozatossága arra utal, hogy a
lakáshoz való jog nem valósítható meg minden esetben azonnal. Az állam feladata
tehát az, hogy lépéseket tegyen a jog minél szélesebb körű érvényesítése
érdekében, azaz csökkentenie kell a jogérvényesítés útjában álló jogi,
igazgatási, működési és pénzbeli akadályokat. Ezeket a lépéseket a lehető
legsürgősebben és leghatékonyabban kell az államnak megtennie.
A jogok rendelkezésre álló eszközökkel történő biztosítása
kettős értelemmel bír, egyrészt vonatkozik a jog megvalósulásának gyorsaságára,
másrészt a jog érvényesítésére irányuló programok értékelésére. A rendelkezésre
álló eszközök figyelembevétele tehát a lépések ésszerűségének vizsgálatához ad
támpontot.
Az állami lakás-program kereteit a Nemzeti Lakásügyi
Törvény[6]
fekteti le. A törvény 2. szakasza szerint a kormányzat minden szintje köteles
„(1.) a) előnyben részesíteni a szegényeket az
otthonteremtésnél;
b) a
lakásfejlesztéssel érintett közösségekkel és egyénekkel egyeztetéseket
folytatni;
c) biztosítani, hogy a
lakásfejlesztési programok
i)
a lehető legszélesebb körű választékot nyújtsák,
mind a lakások típusa, mind azok
megszerzése szempontjából
ii) gazdaságilag,
pénzügyileg és szociálisan kivitelezhetőek és
fenntarthatóak
iii) integrált
fejlesztési tervezésen alapulnak és
iv) átlátható,
kiszámítható módon, a jó kormányzás elveivel
összhangban működnek.
A terveket elsősorban a területi és helyi szervek töltik
meg tartalommal és hajtják végre. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy
jelentős lépések történtek a lakáshelyzet javítására. A Nyugati Fok területén a
nemzeti lakásprogram keretén belül évente 22 000 házat építenek,
ugyanakkor évente 20 000 családdal többnek lenne szüksége otthonra, azaz a
lakáshiány csak kis mértékben, lassan csökken. A nemzeti lakásprogram lassú
üteme ellenére megfelel az Alkotmányba foglalt elvárásoknak. Hiányzik azonban
egy olyan program, amely nem a végleges megoldást szorgalmazza, hanem az akut
lakásgondokra adna megoldást. Nincs ugyanis Dél-Afrikában olyan
intézkedés-csomag, amely olyan személyeken segítene, akiknek azonnali
segítségre lenne szükségük, akár valamiféle természeti katasztrófa, akár
kilakoltatás miatt. Ezért az állam megszegte az Alkotmány 26. szakaszának 2.
bekezdését.
e.) Az Alkotmány 28.
szakasza
A 28. szakasz a következőképpen fogalmaz
„(1.) Minden gyermeknek joga van
…
(c) az alapvető élelemhez,
hajlékhoz, az alapvető egészségügyi és
szociális
ellátáshoz.”
A Jóreménység-foki Legfelsőbb Bíróság erre a szakaszra
alapozta ítéletét, az Alkotmánybíróság szerint helytelenül. Határozata szerint,
ha csak a gyermekek és szüleik lennének jogosultak állami támogatású lakáshoz,
akkor ez egyrészt igazságtalan lenne más veszélyeztetett csoportokkal szemben,
másrészt a gyermekvállalás a lakáshoz jutás eszközeként jelenne meg. Helytelen
az Alkotmánybíróság szerint a hajlék és lakás közötti tényleges különbségtétel
is. Az állam gyermekekkel szembeni kötelezettségeinek továbbá elsősorban akkor
kell érvényesülniük, ha a gyermeknek nincs szülője, vagy gondviselője, ami
jelen esetben nem áll fenn.
f.) Az alperesek
magatartásának értékelése
A bíróság a határozat indoklásában végül utal arra, hogy a
Grootboom asszony és társain kívül még több százezer, esetleg millió
dél-afrikai hasonlóan kilátástalan helyzetben van. Ennek ellenére, mivel
megállapítható, hogy nem azért hagyták el Wallecedenét, hogy ilyen módon
jussanak jogtalan előnyhöz, az állam kötelezettsége megállapítható.
IV. Összefoglalás
A dél-afrikai Alkotmánybíróságot sok dicséret érte bel- és
külföldön egyaránt a Grootboom ügyben hozott döntése miatt[7].
A legtöbben azt emelték ki, hogy tartalommal töltött meg egy olyan alkotmányos
jogot, amelynek jogi úton történő érvényesítésétől gyakran ódzkodnak[8].
További pozitívuma a határozatnak, hogy egy nemzetközi jogi egyezményre is
hivatkozik, hozzájárulva így annak értelmezéséhez és egy „transznacionális konszenzus”
kialakításához. Természetesen a határozattól nem oldódott meg egyszerre több
millió dél-afrikai hajléktalan sorsa, az azonban rendkívül fontos, hogy egy
szegény, de jelentős jogi hagyományokkal rendelkező ország bírósága tett olyan
megállapításokat, amelyek elősegíthetik, hogy a globalizáció vesztesei közül
mind többen élhessenek gazdasági és szociális jogaikkal.
[1] Government of South Africa v. Grootboom. Constitutional Court of South Africa, Case CCT 11/00, 4 Oct. 2000. http://concourt.gov.za/files/grootboom1/grootboom1.pdf
[2] http://www.gov.za/constitution/1996/96cons.htm
[3] Ex Parte Chairperson of the Constitutional Assembly: In Re Certification of the Constitution of the Republic of South Africa, 1996 1996 (4) SA 744; 1996 (10) BCLR 1253 (CC) 78. szakasz
[4] http://www.mensz/magyar/emerigazdasagi.htm
[5] Committee on Economic, Social and Cultural Rights, General Comment 3, The nature of State parties obligations (Art. 2, para. 1 of the Covenant) (Fifth session, 1990) Compilation of General Comments and General Recommendations Adopted by Human Rights Treaty Bodies, U.N. Doc. HRI\GEN\1\Rev. 1 at 45 (1994). 10. bekezdés. http://www.1umn.edu/humanrts/gencomm/epcomm3.htm
[6] Housing Act, 107/1997. További jogszabályok: Housing Consumers Protection Measures Act, 95/1998; a Protection from Illegal Eviction from and Unlawful Occupation of Land Act, 19/1998; a Development Faciliation Act, 67/1995; és a Western Cape Housing Development Act, 6/1999.
[7] Kameshni Pillay: Implementing Grootboom – Supervision needed. ESR Review Vol 3, No. 1 2002 július. http://www.communitylawcwnter.org.za/ser/esr2002/2002july_grootboom.php
[8] Ashraf Mahomed: Grootboom and its impact on evictions: Rudolph and Others v City of Cape Town. ESR Review Vol 4, No. 3 2003 szeptember. http://www.communitylawcenter.org.za/ser/esr2003/2003sept_grootboom.php