Győrfi
Tamás
Az Alkotmánybíráskodás a jog
és a politika határvonalán
(PhD értekezés
tézisei)
I.
A kutatás célja és
módszere
A rendszerváltás radikálisan
átalakította Magyarország korábbi közjogi berendezkedését. Míg az ekkor
létrejött intézmények egy része komoly hazai tradíciókra tekinthetett vissza, az
Alkotmánybíróság (AB) esetében hiányoztak ezek a hagyományok. A rendszerváltás
óta viszont az alkotmánybíráskodás polgárjogot nyert, s az azt végző testület
széleskörű elismertségnek örvend. Jelenléte megkerülhetetlen mind a politikai-,
mind a jogrendszerben, s ebből kifolyólag tevékenysége egyaránt számot tarthat a
politika- és a jogtudomány művelőinek érdeklődésre. Az “első Alkotmánybíróság”
hivatali idejének lejártával immár a megfelelő távlat is rendelkezésre áll
ahhoz, hogy átfogóan elemezzük, értelmezzük és értékeljük az Alkotmánybíróság
tevékenységét. Dolgozatommal ehhez az értelmezéshez és értékeléshez kívántam
hozzájárulni.
Elemzésemben elsősorban nem
egyes jogintézményekkel kívántam foglalkozni, hanem azzal az általánosabb
kérdéssel, hogy milyen politikai szerepe van az alkotmánybíróságok
tevékenységének. Még pontosabban, dolgozatom két, egymással szoros kapcsolatban
lévő kérdést elemez. Egyrészt arra kerestem a választ, hogy milyen
mérlegelési szabadsága van jogalkalmazó tevékenysége során az
alkotmánybíróságoknak. Ez a kérdés elsősorban jogelméleti természetű, hiszen nem
válaszolható meg a jogi érvelés valamilyen elmélete nélkül. Másrészt azt
vizsgáltam meg, hogy az alkotmánybíróságok tevékenysége hogyan korlátozza a
jogalkotó mérlegelési szabadságát. Az alkotmánybíráskodás politikai
következményei közül ez az a terület, amely megfelelőbben elemezhető a jogász,
mint a politológus perspektívájából, hiszen ez a kérdés elválaszthatatlan a
bíróság jogi érvelésétől. Az alkotmánybíráskodásra vonatkozó magyar nyelvű
irodalom nagy részével szemben elemzésem nem az alkotmánybíróságok intézményét
állítja középpontjába, hanem az alkotmánybíráskodást, vagyis az
alkotmánybíróságok érvelését.
Kutatásom módszere
mindenekelőtt a fogalmi analízis volt, azaz megpróbáltam kidolgozni egy
olyan fogalmi apparátust, amellyel tovább lehet finomítani a fentebb
megfogalmazott kérdéseken. Így megpróbáltam kidolgozni a nehéz esetek egy olyan
tipológiáját, mely segítséget nyújthat annak a kérdésnek a megválaszolásában,
hogy mikor van egyáltalán mérlegelési lehetősége a bíróságoknak, majd három
lehetséges modellt alakítottam ki, melyek arra adnak valamilyen választ, hogy
hogyan kell eldöntenie a bíróságoknak a nehéz eseteket. Ugyancsak lényeges volt
egy fogalmi apparátus kidolgozása ahhoz, hogy a törvényhozóval szemben az
alkotmányban és az alkotmánybírósági gyakorlat által megfogalmazott sokféle
korlátot valahogyan tipizálni lehessen. Különösen nagy fontosságot tulajdonít az
elemzés a jogok, a szabályok, az igazolás, az aktivizmus és a demokrácia fogalmi
elemzésének.
Dolgozatom “empirikus
anyagát” az alkotmánybírósági döntések jelentették, így sok helyütt fontos
szerepet kap értekezésemben e döntések érvelésének logikai
rekonstrukciója és az argumentáció belső ellentmondásainak feltárása.
Az a kérdés, hogy hogyan
korlátozzák az alkotmánybíróságok a törvényhozó mozgásterét, megválaszolhatatlan
általánosságban, hiszen ez részben az egyes alkotmányos rendelkezések, részben
pedig az egyes alkotmánybírósági gyakorlatok függvénye. Bár értekezésemnek
középpontjában a magyar Alkotmánybíróság gyakorlata állt, gyakran éltem az
összehasonlító módszerrel. A magyar Alkotmánybíróság témám szempontjából
legfontosabb dogmatikai megoldásait összevetettem annak a két bíróságnak – az
amerikainak és a németnek -
gyakorlatával, melyeket a legtöbb alkotmánybíróság amolyan
referenciapontként használ. Ugyanakkor nem összehasonlító jogi dolgozat
megírására törekedtem, csupán azt kívántam alátámasztani, hogy a magyar
gyakorlat sok ponton hasonlít e másik két bíróság gyakorlatához, tehát a magyar
gyakorlat elemzéséből leszűrt következtetéseim általánosabb érvényűek. Másrészt
ott használtam e külföldi bíróságok gyakorlatát, ahol a hazai bíróság
dogmatikája még kiforratlan, vagy ellentmondásos.
Dolgozatom több
alapkérdésben a fogalmi analízisen túlmutató normatív érvelést követelt
meg. Bizonyos doktrinális kérdések nem válaszolhatók meg ilyen érvek nélkül: nem
lehet pusztán konceptuális elemzéssel eldönteni azt, hogy az önrendelkezési jog
milyen terjedelemben kellene hogy megillesse az állampolgárokat, a
diszkrimináció tilalmánál milyen erősségű tesztet alkalmazzon az
alkotmánybíróság, vagy milyen jogok korlátozhatatlanok. Ugyancsak normatív
kérdéseket vet fel az igazságszolgáltatás elméletének, vagy az
alkotmánybíróságok legitimációjának a problémája.
II.
A kutatás
eredményei
1. Értekezésemben a
politikai tevékenység egy viszonylag tág és neutrális fogalmából indultam ki,
mivel nem kívántam eleve a politikai tevékenység definíciójával kizárni azt a
következtetést, hogy az alkotmánybíróságok tevékenysége bizonyos
értelemben politikai jellegű is lehet. A dolgozat definíciója szerint minden
olyan tevékenység politikainak tekinthető, melyben jelen van a különböző értékek
közötti döntés, s ennek a döntésnek társadalmi hatása van, azaz emberek egy
viszonylag nagy csoportjára terjed ki. A bíróságnak pedig olyankor van döntési
szabadsága, amikor nehéz esetekkel kerül szembe. E definícióból viszont
az is adódik, hogy pusztán amiatt nem tekintettem politikainak valamely
tevékenységet, mert annak politikai következményei vannak.
2. A következő részben a
jogi érvelés elméletének segítségével azonosítottam azokat a helyzeteket, amikor
a bíróságok nehéz esetekkel kerülnek szembe. Ezeknek négy alaptípúsát
különböztettem meg: a részlegesen szabályozott esetekét, a túlszabályozott
esetekét, a joghézagokét, valamint azokat az esetekét, melyekben a bíróság nem
konklúzív normákat, jogelveket alkalmaz. A magyar Alkotmánybíróság gyakorlatából
vett példákkal illusztráltam néhány, a nehéz esetekkel kapcsolatos gyakori
alkotmánybírói attitűdöt. Arra a következtetésre jutottam, hogy a bírók gyakran
használják az aktivizmus fogalmát abban az értelemben, hogy aktivista az, aki
egyáltalán vállalja a nehéz esetek eldöntését, míg anti-aktivista az a bíró, aki
nem vállalja ilyenkor a döntést. Ha ezeket a fogalmakat így definiáljuk, akkor
az aktivista pozíció a valóságnak inkább megfelelő, s normatív szempontból is
legalább annyira védhető, mint riválisa. Ugyanakkor ezek a definíciók egy
inkonzisztens gyakorlatot kényszerítenek a bírókra. Egy bíró, aki a fenti
értelemben anti-aktivista, nem tud számot adni arról, hogy bizonyos esetekben
miért vállalja mégis a nehéz esetek eldöntését, s egy aktivista nem tud számot
adni arról, hogy bizonyos esetekben miért utasítja vissza azokat. Ez a két
kategória ugyanis csak két alternatívát hagy nyitva: vagy vállalja valaki a
nehéz esetek eldöntését, vagy nem. Éppen ezért inkonzisztens ezen az alapon
bizonyos esetekben alkotmánykiegészítéssel, hatáskörtúllépéssel és aktivizmussal
vádolni egyes bírókat, hiszen a legtöbb esetben a pillanatnyilag anti-aktivisták
maguk is ezt teszik; s ugyanúgy az aktivisták is bizonyos esetekben az
anti-aktivisták érvkészletéhez fordulnak. A megoldás éppen ezért csak az lehet,
ha kilépünk ebből a fogalmi keretből, s nem azt kérdezzük, hogy egyáltalán
eldönthetnek-e a bírók nehéz eseteket, nem azt kérdezzük, hogy
kiegészítik-e, vagy csak értelmezik az Alkotmányt, túllépik-e hatáskörüket vagy
sem, hanem azt, hogy milyen típusú nehéz eseteket, és hogyan
kellene eldönteniük?
3. Értekezésem következő
részében azokat a háttérelméleteket vizsgáltam meg, melyek arra próbálnak meg
valamilyen választ adni, hogy hogyan kell a bíróságoknak a nehéz eseteket
eldönteniük. Az erre a kérdésre adott elméleti válaszokat és alkotmánybírósági
attitűdöket három versengő modellbe sűrítettem, s megvizsgáltam, hogy a három
modell mennyire koherens, mennyire felel meg az alkotmánybíróságok
gyakorlatának, s hogy milyen normatív érveket lehet mellettük felhozni. A
konszenzus-modell hívei azt állítják, hogy a bíróknak a nehéz esetekben a
társadalomban uralkodó, s a joggyakorlatban is megmutatkozó konszenzust kell
figyelembe venniük. Ha így járnak el, akkor nem saját szubjektív értékítéletüket
kényszerítik rá a társadalomra, hanem egy rajtuk kívűl álló, szabad
mérlegelésüket korlátozó, “objektív” szempont alapján döntenek, s ezért döntésük
is többé-kevésbé kiszámítható és kalkulálható lesz. Elemzésemben megpróbáltam
kimutatni, hogy a konszenzus modell konceptuálisan inkoherens, nem jó leírását
adja az alkotmánybíróságok gyakorlatának, s ha működőképes lenne, akkor is
nyomós normatív érvek szólnának e megoldás ellen. A koherencia-modell
hívei azt állítják, hogy a bírónak nem a társadalmi konszenzust kell a nehéz
esetekben figyelembe venniük, hanem az a kötelességük, hogy a meglévő
joganyaggal koherens szabályozást fogadjanak el. Dolgozatomban amellett
érveltem, hogy a koherencia követelménye ugyan korlátozhatja a bíró szabad
mozgásterét, de nem ad olyan szilárd fogódzót számára, ami kiszámíthatóvá tenné
döntését: a döntés továbbra is aluldeterminált marad. Még akkor is azonban, ha a
koherencia követelménye minden esetben kiválasztaná a helyes döntést, morális
szempontból semmi sem indokolja azt, hogy minden esetben kiterjesszük a
meglévő joganyag elveit az új esetekre. A két modellben közös, hogy mindkettő
alapvető kvalitatív különbséget lát a törvényhozó és a nehéz esetekben eljáró
bíró döntése között. A helyettes törvényhozó modellje nem feltételezi
azt, hogy létezne ilyenfajta kvalitatív különbség. Eszerint a bíróknak
ugyanolyan típusú érveket kell alkalmaznia, mint a törvényhozónak, a lényeges
különbség pusztán “fokozati”: míg a törvényhozó legtöbbször átfogóan
szabályozhat bizonyos életviszonyokat, addig a bírók mindig csak egy-egy
részterületet képesek egyszerre szabályozni, s ezért időnként a status quo
fenntartása jobb megoldás, mint a részleges reform. Dolgozatomban amellett
érveltem, hogy mindent összevéve ez a modell adja az alkotmánybíróságok
gyakorlatának legjobb értelmezését.
4. Az alkotmányok egyik
legfontosabb funkciója, hogy korlátozzák a törvényhozó döntési szabadságát.
Dolgozatom második nagy egységében a magyar alkotmány által felállított, illetve
az alkotmánybíróság által kidolgozott korlátokat tipologizáltam, illetve ezek
működési módját vizsgáltam meg. Az alkotmányos korlátokat egyrészt aszerint
különböztettem meg, hogy azok csak a törvényhozó bizonyos tárgyú döntéseire
terjednek-e ki, vagy elvileg a törvényhozó bármilyen tárgyú döntésére alkalmazni
kell őket, s ezért a törvényhozás általános korlátjául szolgálnak. Az előbbieket
tartalmi, az utóbbiakat formális korlátoknak neveztem
dolgozatomban. Másrészt különbséget tehetünk az alkotmányos korlátok között
aszerint is, hogy azok milyen erősek.
5. A törvényhozás
legerősebb, s egyben tartalmi korlátját az alapjogok jelentik. Értekezésemben
megvizsgáltam az alapjogoknak azt a felfogását, miszerint azokat elsősorban
immunitási jogként kellene felfogni, azaz olyan jogokként, melyek
mindenestől kizárják bizonyos területekről a törvényhozót. Az alkotmánybíróságok gyakorlata azonban
azt mutatja, hogy az alapjogokat helyesebb olyan korlátokként felfogni, melyek
nem egészében zárják ki a törvényhozó szabályozási lehetőségét bizonyos
területekről, hanem pusztán különösen erős igazolásra kényszerítik a jogalkotót.
Megvizsgáltam azt is, hogy mit jelent a gyakorlatban ez a szigorú igazolási
teher, s hogy a bíróságok milyen teszteket dolgoztak ki az alapjogok
korlátozhatóságára vonatkozóan. E fejezetnek van két fontos konklúziója:
egyrészt megállapítható, hogy a magyar gyakorlat szükségességi/arányossági
tesztje igen sok párhuzamot mutat más bíróságok által kidolgozott tesztekkel.
Másrészt arra a következtetésre jutottam, hogy az alkotmánybíróságunk által
alkalmazott két teszt, a szükségességi/arányossági, illetve a “lényeges
tartalom” tesztje ellentmond egymásnak, s alkalmazásuk inkoherens.
6. Megvizsgáltam azt is,
hogy léteznek-e korlátozhatatlan jogok, s melyek ezek. A jogok korlátozásának
általános módszertanára támaszkodva felvázoltam azokat az elvi lehetőségeket,
amikor egy jog korlátozhatatlan lehet, ugyanakkor arra a következtetésre
jutottam, hogy azok az érvek, amelyeket az Alkotmánybíróság sorakoztat föl az
élethez és az emberi méltósághoz való jog korlátozhatatlansága mellett, nem
meggyőzőek.
7. Mind az amerikai
Legfelsőbb Bíróság, mind a magyar és a német alkotmánybíróságok gyakorlatában
létezik egy olyan jog, melyet a szóban forgó bíróságok szubszidiárius
jogként kezelnek, azaz ezekre akkor is hivatkozni lehet, ha más
specifikus jog nem áll rendelkezésre az egyén szabadságának védelmében. Témám
szempontjából ezek azért voltak különösen érdekesek, mert ezek a jogok
alapvetően befolyásolják azt, hogy hol húzódik egy jogrendszerben az egyén
szabadsága és az állam hatalma közötti “demarkációs vonal”. E jogok arról
tanúskodnak, hogy az alkotmánybíróságok nemcsak a specifikus jogok
újraértelmezésével változtatják meg ezt a határvonalat, hanem azáltal is, hogy
újabb és újabb konkrét jogokat vezetnek le az említett szubszidiárius jogokból.
8. Dolgozatomban két olyan
alkotmányos korlát működését vizsgáltam meg, melyek a fentebb adott meghatározás
szerint formálisak. E korlátok az egyenlőségi és a jogállami klauzulákból
következnek. A diszkrimináció tilalmának követelménye egy olyan általános
korlátja a jogalkotásnak, mely független a szabályozás tárgyától, s azzal áll
összefüggésben, hogy a jogalkotó a szabály alkotásakor megfelelő kategóriát
választott-e ki, racionális kritérium alapján vonta-e meg a szabályban
allkalmazott osztály határait. Dolgozatomban amellett érveltem, hogy az egyenlő
elbánás követelménye és a szabályok döntést egyszerűsító, döntést megkönnyítő
szerepe lényegénél fogva ellentmond egymásnak, s ez is indokolja, hogy a
bíróságok ezen a területen önkorlátozást tanúsítsanak. A vizsgált bíróságok
gyakorlata azt mutatja, hogy a bíróságok az egyenlőségi kluzula vonatkozásában
egy, az alapjogi tesztnél lényegesen gyengébb kritériumrendszert alkalmaznak.
9. Értekezésem egyik
következtetése, hogy az alkotmánybíróságok tevékenységének értelmezéséhez
elengedhetetlen az igazolás fogalmának elemzése: az alkotmányos korlátok közös
vonása, hogy igazolásra kötelezik az államot, s megkülönböztető specifikumuk az,
hogy milyen erős ez az igazolási követelmény.
10. A záró fejezetben azt a
kérdést vetetttem fel, hogy a demokrácia mely felfogása adja a dolgozatban
bemutatott alkotmánybírósági gyakorlatok legjobb értelmezését. Amellett
érveltem, hogy az alkotmánybíróságok tevékenységének egyik legfontosabb
premisszája, hogy a törvényhozó nem hozhat önkényes döntést. Pontosabban, a
törvényhozónak mindig indokolnia kell döntését, s nem megfelelő az az indoklás,
melyben a többség csupán saját érdekeire hivatkozik. Éppen ezért a demokráciának
az a felfogása adja az alkotmánybíráskodásnak a legjobb értelmezését, melyet
deliberatív demokrácia-felfogásnak nevezhetnénk.
11. Befejezésképpen két
olyan következtetést emelnék ki, melyek nem a dolgozat egyes részeihez kötődnek,
hanem a dolgozat egészéből adódó konklúziók. Egyrészt, a magyar bíróságnak a
dolgozatban bemutatott gyakorlata korántsem egyedülálló az alkotmányos korlátok
tekintetében. Sőt, talán egy ennél erősebb állítást is megfogalmazhatunk,
nevezetesen, hogy az egyes alkotmánybírósági gyakorlatokból kibonthatóak
bizonyos trendek, ha úgy tetszik, az alkotmánybírósági gyakorlatoknak van egy
közös, vagy tipikus magja.
12. Másik általános
konklúzióm az aktivizmus fogalmával kapcsolatos. Az aktivizmus fogalmát négy
összefüggésben vizsgáltam meg a dolgozatban. Először arra a kérdésre kerestem a
választ, hogy milyen döntési szabadsága van az AB-nak, s hogy egyáltalán
eldönti-e, illetve eldöntheti-e az AB ezeket az ún. nehéz eseteket. E kritérium
alapján aktivistának nevezhető az a bíró, aki úgy gondolja, nehéz esetekben is
kötelessége érdemi döntést hoznia. Másodszor azt vizsgáltuk, hogy hogyan
kell eldönteniük a bíróságoknak ezeket az eseteket. Mivel e kérdés
megválaszolására több plauzibilis álláspont is létezik, s ezek nem állíthatók
sorba egy képzeletbeli lineáris vonal mentén, így ebben az összefüggésben nem
jól használható az aktivizmus fogalma. Harmadszor azt elemeztük, hogy milyen
tárgyú nehéz eseteket kellene hogy eldöntsenek az alkotmánybírák; másképpen
megfogalmazva, melyek azok a különösen súlyos esetek amit nem a bíróságnak
kellene eldöntenie. Bár elvi alapon álló választ nem kaptunk erre a kérdésre,
megállapítottuk, hogy az aktivizmus fogalma ebben az összefüggésben jól
használható: annál aktivistább egy bíró, minél kevesebbszer jut arra a
következtetésre, hogy az ügy súlya olyan, hogy annak eldöntése a törvényhozó
kompetenciájába tartozik. Végül a döntések következményeit kell eldönteniük a bíróságoknak ezeket az
eseteket. Mivel e kérdés megválaszolására több plauzibilis álláspont is létezik,
s ezek nem állíthatók sorba valamilyen lineáris vonal mentén egy síkban, ezért
ebben az összefüggésben nem jól használható az aktivizmus fogalma. Harmadszor
azt elemeztük, hogy vizsgálva megállapítottuk, hogy ebben az
összefüggésben annál aktivistább egy bíró, minél szűkebben vonja meg az állam
szabad cselekvési területét, s minél szigorúbb kritériumokat állít fel az itt
formálisnak nevezett mércék alkalmazása során. Mint az kitűnik, a négy kérdésre
adott válaszok jórészt függetlenek egymástól. Éppen ezért különböző aktivizmusok
vannak, amik között nincs szükségszerű összefüggés. Az egyik típusú
aktivizmusból, már ahol ennek a kifejezésnek van értelme, nem következik
feltétlenül egy másik fajta aktivizmus.
III.
Az értekezés tudományos
eredményeinek hasznosítási Lehetőségei
1.
Mint az köztudomású, az
Alkotmánybíróság döntései véglegesek, nem vizsgálhatók felül. Ugyanakkor minden
alkotmánybíróságot szigorú indokolási kötelezettség terhel, s az
Alkotmánybíróság érvelése is ki van téve a szakmai közvélemény kontrolljának.
Éppen ezért az alkotmányos kultúra szempontjából kulcsfontosságú, hogy
szülessenek olyan elemzések, melyek az alkotmánybírósági gyakorlat tényszerű és
korrekt Abban, hogy az Alkotmánybíróság döntései mégis tekintélynek elfAz
Alkotmánybíróság elfogadottságának egyik oka mégis az, Bár az
alkotmánybíráskodás a közelmúlt jogi szakirodalmának egyik népszerű témája,
mindezidáig nem született olyan összefoglaló jellegű, elméleti munka, mely a
magyar gyakorlat bíróság eddigi munkáját kedvelt sággal kapcsolatosan ra
vonatkozóan a gal kapcsolatban
magyar Alkotmánybíróság