Patyi Gergely
Gondolatok a bírósági eljárásban
megállapítható ügyvédi költségek új szabályairól
A Magyar Közlöny 2002. március
30-án megjelent számában került kihirdetésre a bírósági eljárásban
megállapítható ügyvédi költségekről szóló 8/2002. (III. 30.) IM rendelet (a
továbbiakban: rendelet).
Az ügyvédi költségek újra
szabályozása nem vitathatóan szükséges lépés volt, tekintettel arra, hogy a
12/1991. (IX. 29.) IM rendelet és annak módosítása felett eljárt az idő,
ugyanakkor talán az új szabályozás néhány vonatkozásában talán kiérleletlennek
minősíthető.
A rendelet hatályba lépéséig a
bírósági eljárásban az ügyvédi költségek az alábbiak szerint alakultak:
Az első fokú bírósági eljárásban a
bíróság magánvádas
büntetőügyben legalább ezer forintot, legfeljebb tízezer forintot, polgári
peres ügyben legalább ezer forintot, legfeljebb a perérték öt százalékát kitevő
összegű, személyi
állapotra vonatkozó peres ügyben legalább kétezer forintot, legfeljebb tízezer
forintot, a meg nem
becsülhető perértékű polgári peres ügyben legfeljebb hétezerötszáz forintot
állapíthatott meg. A nem peres eljárásban a peres eljárásban megállapítható
munkadíj legfeljebb ötven százalékát kitevő összegű ügyvédi munkadíjat
állapíthatott meg a bíróság.
A
másodfokú bírósági eljárásban, a felülvizsgálati eljárásban és a hatályon kívül
helyezés folytán megismételt eljárásban megállapított ügyvédi munkadíj az
elsőfokú eljárásban meghatározott összeg ötven százalékáig terjedhetett.
A korábbi szabályozás lehetőséget
adott a bíróságnak arra is, hogy különösen bonyolult ügyben a bíróság az
ügyvédi munkadíjat legfeljebb ötven százalékkal megemelje.
Az új rendelet 5. §-ának (1) bekezdése alapján a jogszabály a
kihirdetését követő 30. napon, azaz 2002. április 31-én lépett hatályba
méghozzá úgy, hogy rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni
kell.
A cikk témája ezzel a kitétellel
vált igazán aktuális és akut kérdéssé, mivel a folyamatban lévő ügyekre történő
alkalmazás elrendelése a peres feleket és az ügyvédeket kényes és váratlan
helyzetbe hozta.
2002. május 2-án a Pesti Központi
Kerületi Bíróság korábban már berekesztett polgári peres ügy tárgyalását azért
nyitotta meg újra, mivel a felek a korábbi jogszabály alapján terjesztettek elő
perköltség igényt, azonban a per a rendelet hatályba lépése miatt
“eldönthetetlenné” vált. A bíróság a perköltség eldöntésére a
jogszabályváltozás folytán már nem rendelkezett kellő ténnyel és ismerettel,
így kénytelen volt a feleket felhívni arra, hogy perköltség igényüket az új
szabályozás alapján állapítsák meg és terjesszék az eljáró bíróság elé.
A feladat teljesítése érdekében a
rendeletet áttekintettük, de a felettébb alapos áttanulmányozás után is számos
kérdést homályosnak vélünk, ezért kívánjuk gondolatainkat a nyilvánosság előtt
is ismerté tenni.
Sorra véve a rendelet szakaszait,
az alábbi problémákat fedeztük fel.
A rendelet 3. §-ának (1) bekezdése
alapján a pernyertes fél indítványozhatja, hogy részére a bíróság az
eljárásbeli képviselettel felmerült költség címén állapítsa meg az ügyvédi
költségeket.
Tekintettel arra, hogy a peres
eljárás lényege a jogkérdés eldöntése, amely az ítélethozatallal következik be,
így a pernyertesség kérdésében csak az ítélethozatalt követően van lehetősége a
feleknek állást foglalni.
Figyelemmel arra azonban, hogy a
per – első fokon nem jogerősen de - a határozathozatallal lezárul a pernyertes fél indítványt már nem
terjeszthet elő. Ameddig pedig a pert a határozat nem zárja le addig a
pernyertes fél személye sem derül ki, így a fentiek alapján a rendelet idézett
megfogalmazása értelmetlennek tűnik.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a Pp 81. §-ának (1) bekezdése
alapján részleges pernyertesség esetében a bíróság a perköltség felől a
pernyertesség arányának, valamint az egyes felek által előlegezett költségek
összegének figyelembevételével határoz. A magunk részéről ezt a rendelettel
összefüggésben teljességgel értelmezhetetlennek tartjuk ugyanis részleges
pernyertesség esetén pernyertes félről beszélni fogalmilag kizárt.
A fentiek miatt véleményünk szerint a jogalkotónak célszerűbb lett
volna pontosabb megfogalmazást választania. Elképzelhető szövegváltozat lehetett
volna például, hogy a fél pernyertessége estére indítványozhatja, hogy részére
a bíróság az eljárásbeli képviselettel felmerült költség címén állapítsa meg az
ügyvédi költségeket.
Az ügyvédi költség továbbra is két
elemből, a munkadíjból és a készkiadásokból tevődik össze, azonban a költség
tényleges megállapításában jelentős eltéréseket tapasztalhatunk a korábbi
szabályozáshoz képest.
Az ügyvédi munkadíjat a korábbi “százalékos” számítási módtól eltérően
a jövőben a fél és képviselője között létrejött ügyvédi megbízási szerződésben
kikötött munkadíj alapján kell megállapítani.
Az ügyvédekről szóló 1998. évi XI.
törvény (a továbbiakban: Ütv.) 9. §-ának (2) bekezdése szerint az ügyvédi
megbízási díj szabad megállapodás tárgya, és azt a 23. § (2) bekezdése szerint
a megbízással, (tényvázlattal) írásba kell foglalni.
Kérdésként merül fel azonban a rendelet szabályozási elgondolásának
összevetése az Ütv. 8. §-ának (1) bekezdésében rögzített titoktartási
kötelezettséggel, tekintettel arra, hogy az ügyvédet titoktartási kötelezettség
terheli minden olyan tényt és adatot illetően, amelyről a hivatásának ellátása
során szerzett tudomást.
Véleményünk szerint az írásba foglalt megbízási díj és a megbízás
további részletei az ügyvédi titok körébe tartoznak és nem képezhetik a per
tárgyát, azok titokban tartása az ügyvéd kiemelt kötelezettsége. Amennyiben a
megbízásban rögzített ezen ügyvédi titok nyilvánosságra kerülne, úgy az a
megbízó részéről súlyos bizalomvesztéssel járhatna.
Kérdésként merül fel az is, hogy az ügyvédi munkadíjban történt
megállapodás mennyiben tartozik a másik félre, és azt hogyan lehet elkülöníteni
a megbízás (tényvázlat) egyéb elemeitől?, Tekintettel arra, hogy a beadványokat
a Pp. szerint meghatározott példányban kell előterjeszteni így az ügyvéd által
képviselt fél ellenfele is tudomást szerez a megbízásban foglaltakról, az
ügyvédi titokról.
További kérdésként merül fel az is, hogy amennyiben az ügyvéd a perben
átalány megbízás vagy óra alapú elszámolás alapján jár el, akkor az ügyvéd a
bíróság felé hogyan tudja igazolni az átalány megbízásból vagy az
időráfordításból ténylegesen az ügyre jutó összegeket?
A fenti kérdések áthidalását jelenthetné talán – a titokra vonatkozó
álláspontunktól eltekintve -, ha az ügyvéd és a megbízó a jövőben a munkadíjról
külön iratban állapodna meg, azonban folyamatban lévő ügyekben még ezt a
megoldást sem tartjuk alkalmazhatónak.
A munkadíj kérdésköréhez tartozik még a rendelet 3. §-ának (2)
bekezdésében foglalt rendelkezés is, mivel ha a bíróság az ügyvédi munkadíjat
eltúlzottnak tartja, a képviselet ellátásával felmerült költség összegének
megállapítása során az ügyvédi munkadíj perköltségként érvényesíteni kívánt
összegét az általa indokoltnak tartott mértékre leszállíthatja.
Anélkül, hogy kétségbe vonnánk a
bíróság mérlegelési jogát kissé parttalannak érezzük a rendelet
megfogalmazását, tekintettel arra, hogy a bíróság számára kizárólag az ügyvéd
által benyújtandó dokumentumok fognak rendelkezésre állni, azok elvetése esetén
pedig nem lesz mivel alátámasztani a munkadíjban való döntést.
További problémaként merülhet fel,
hogy az ügyvéd a megbízásban kikötött munkadíj elvetése esetén a saját
megbízójával szemben miként fogja tudni érvényesíteni az immár bíróság által
“eltúlzottnak” ítélt munkadíját? Egyáltalán a bíróság hogyan fog az Ütv-ben
rögzített joggal ellentétesen dönteni? Emlékeztetőül ismételten annyit, hogy az
Ütv. szerint a munkadíj szabad megállapodás tárgya, tehát a megbízó által
elfogadott bármilyen ügyvédi munkadíj jogszerű. (Az etikai kérdések
vizsgálatától jelen munkában eltekintünk.)
A korábbi szabályozáshoz hasonlóan
az ügyvédnek az eljárásban felmerült készkiadásait a rendelet szerint a bíróság
az ügyvéd által benyújtott tételes kimutatás alapján állapítja meg. A korábbi
szabályozásban azonban a bíróság felhívhatta az ügyvédet, hogy a készkiadásait
részletezze, illetőleg egyes kiadásait igazolja és ha az ügyvéd a bíróság által
megszabott határidőn belül a készkiadásait nem részletezte, vagy nem igazolta,
a bíróság az ügyvéd készkiadásait a rendelkezésre álló adatok alapján
állapította meg. A készkiadások megállapításának mellőzése vagylagos
lehetőségként állt fenn.
Az új szabályozás szigorúbb,
hiszen ha az ügyvéd a bíróság által megszabott határidőn belül készkiadásait
nem részletezi és nem igazolja, a bíróság a készkiadások megállapítását
mellőzi.
Véleményünk szerint a készkiadások
igazolásával csupán egy probléma van, hogy azok tételes igazolása szinte
lehetetlen feladat, hiszen az üggyel kapcsolatos telefonhívások, irodaköltségek
tételes elszámolása szinte lehetetlen, de feltehetően legtöbbször nem éri meg
az energia ráfordítást, így szinte bizonyosnak tartjuk, hogy ezen a jogcímen
még ritkábban fog a bíróság az ügyvédnek készkiadást megítélni.
Észrevételünk továbbá az is, hogy a rendelet a beavatkozót képviselő
ügyvéd költségeiről nem rendelkezik. Kétségtelen, hogy a beavatkozót képviselő
ügyvédre a korábbi rendelet sem tartalmazott határozott állásfoglalást, ennek
ellenére a bírói gyakorlat megfelelően tudta a kérdést rendezni, azonban talán
a szabályozási kör pontosabb definiálása sem ártott volna az új szabályozásnak.
Fentiek alapján érdeklődve várjuk a felvetett kérdésekre a lehetséges
megoldási javaslatokat véleményeket, addig is próbálunk megfelelni a rendelet
által elénk tárt kihívásoknak.