Pekár Tamás:
A LÁTHATATLAN STRUKTÚRA HATÁSAI A KULTURÁLIS
MEZŐRE
I.
A közelmúltban elhunyt francia szociológus,
Pierre Bourdieu 1996-ban a Collége de France- on tartott két előadást a
televízióról, melyek azután magában a televízióban is elhangzottak. E két
előadás anyagát összegzi, bizonyos kiegészítésekkel a magyar nyelven “Előadások
a televízióról” címmel 2001-ben megjelent könyve. E művének elemzése kapcsán
érdemesnek tűnik Bourdieu általános társadalomképét, elméletének főbb
részleteit összefoglalni.
Gondolkodásának talán legalapvetőbb,
legeredetibb eleme a mező-fogalom. Bourdieu mezőnek tekinti a társadalom minden
olyan egységét, elemét, melyben a résztvevők speciális, csak arra a mezőre
jellemző értékekért, ezek minél nagyobb arányú birtoklásáért folytatnak harcot.
A mező egyenlőtlenségekkel telített strukturált társadalmi erőtér, melyet az
egyenlőtlenségek átalakításáért ill. megőrzéséért folytatott állandó harc
jellemez. A mező létrejöttének előfeltétele, hogy egy meghatározott csoport a
mező feletti rendelkezést megszerezze, és ezután ez a testület határozza meg a
mező további működését. Ha egy erős testület létrejön, amely a mezőn belül
szükséges szakértelmet teljes egészében a magáénak vindikálja, és ezzel együtt
a laikusokat kizárja ebből a tevékenységből, a mező létrejön. Ezek után, ha
valaki be akar lépni, akkor el kell fogadnia az adott mezőre jellemző
játékszabályokat (melyeket a mező szereplői határoznak meg), és ha sikeresen
magáévá teszi a csak erre a mezőre jellemző értékeket, és ezek az értékek
megérik számára az értük folytatott folyamatos harcot, akkor a mező integráns
részévé tud válni.
A speciális előnyök eléréséért folytatott
harc Bourdieu elméletének másik meghatározó eleme. A “mezőben mindenki
mozgósítja (viszonylagos) erejét a konkurenciaharcban, a rendelkezésre álló
erőforrások meghatározzák a mezőben elfoglalt helyét, következésképp a
stratégiáit”.[1]Nála minden
mező működésének alapja azon termékek elsajátítása, melynek minél nagyobb
arányú birtoklásának céljára a mező létrejött. A mezőn belül a legnagyobb
befolyással rendelkezők azok, akiknek pozíciójukból adódóan a legnagyobb
esélyük van erre a “felhalmozásra”, de az újonnan belépők is pont ezekért az
előnyökért küzdenek, ezek megszerzéséért kapcsolódnak be a játékba, és ezek
miatt fogadják el a játékszabályokat. Így az uralmon lévőknek még az újonnan
belépők ellenállásával is meg kell küzdeniük. A résztvevők által a speciális előnyökért
folytatott harc az tehát, ami a mező működésének legsajátosabb aspektusa.
Bourdieu média-elemzéseire rátérve már
előzetesen megállapítható, hogy az újságírás, illetve bármely más médium is
ilyen önálló, saját játékszabályokkal bíró mezőként jelenik meg nála. Ezt a
mezőt is az előnyökért folytatott harc jellemzi, és az újonnan belépőknek itt
is meg kell fizetniük a belépés jogát, amely a játék céljainak elismerését és a
játék szabályai szerint való cselekvést jelenti.
Kritikai hangvételű könyve, az “Előadások a
televízióról” nem is ezek ellen a játékszabályok ellen, vagy a média léte ellen
irányul. Nem az újságírók ellen akar támadást intézni, nem a televízió által
nyújtott lehetőségek, a széles tömegtájékoztatás létjogosultságát kérdőjelezi
meg. Meglátása szerint azok a rejtett és könnyen észrevehető mechanizmusok,
amelyek a modern televíziózást jellemzik, a kultúra egyéb szféráit is
fenyegetik. A piaci logika, amely a mai médiát eluralta, mintegy továbbgyűrűzik
a kultúra többi részébe is, fenyegetve ezzel a művészetet, az irodalmat, a
tudományt, a filozófiát, vagy a jogot. Közvetve pedig a politikai életre és a
demokráciára nézve is komoly veszélyt jelenthet ez. Erre példaként azt hozza
fel Bourdieu, ahogy a média az idegengyűlölő, vagy nacionalista kijelentéseket
kezeli. A nézőszám növelése érdekében az ilyen megnyilvánulásoknak
jelentőségükhöz mérten jóval nagyobb teret biztosít, ezzel a társadalom jóval
nagyobb részéhez jutnak el ezek a gondolatok. A szerző célja művével az, hogy
felhívja azok figyelmét, “akik e szakmában dolgozva azért küzdenek, hogy az,
ami a közvetlen demokrácia csodálatos eszköze lehetett volna, ne alakulhasson
át a szimbolikus elnyomás eszközévé.”[2]
Első előadásában, mely “ A stúdió és kulisszái” címet viseli, a szerző
a láthatatlan cenzúráról és azokról az egyéb rejtett mechanizmusokról ír,
amelyek meggátolják az újságírókat és a televíziós riportereket abban, hogy a
valóban fontos eseményeket a valóban hozzáértő személyekkel tudják megvitatni a
televízió képernyőjén. Véleménye szerint, pl. a vitaműsorokba meghívott
közéleti szereplők egy része pusztán azért fogadja el a meghívást, hogy a
televízió képernyőjén jelen legyen, akár úgy is, hogy semmi érdekeset nem fog
tudni mondani.
Alapfeltevése, hogy a televíziózás modern
formáját kemény cenzúra jellemzi. Ez nem pusztán politikai vagy gazdasági
cenzúrát jelent, - bár ennek is van jelentősége-, hanem olyan beépített
mechanizmusokat, amelyeknek a célja a szimbolikus rend fenntartása. Ennek
nagyszerű példája az ún. omnibus- híreknek a hírműsorok élére kerülése.
Ezek olyan információkat jelentenek, amelyek természetüknél fogva mindenkit
érdekelnek, nincs elgondolkodtató hatásuk, nem osztják meg a nézőket. Régebben,
az újságírás klasszikus időszakában ezek a hírek (erőszak, bűnügyek,
tragédiák), vagy nem is szerepeltek a tudósításokban, vagy legalábbis nem
kiemelt helyen. Manapság viszont, amikor a médiát is a verseny logikája uralta
el, ezek, nézettségnövelő hatásuk miatt, a hírműsorok élére kerültek. Magyarországon
is megfigyelhető ez a jelenség: az utóbbi tíz-tizenöt évben tanúi lehettünk az
ún. bulvárlapok elszaporodásának. Ezek az újságok közéleti vagy politikai
eseményekkel alig foglalkoznak, központi témáik a botrány, a bűnözés, a
tragédia. Politikai eseményeknek is, ha egyáltalán felmerül ilyen téma, csak a
különleges, a megbotránkoztató aspektusát veszik figyelembe.
Bourdieu szerint az igazi probléma ezzel a
jelenséggel az, hogy így azokat az információkat, amelyek igazán fontosak
lennének, el lehet hallgatni a nézők- olvasók elől, az ilyen hírekhez
egyszerűen nem fognak hozzájutni. Ez az a pont, ahol a demokráciát látja
veszélyben forogni. Ugyanis azokat az információkat sem fogják így megkapni,
amelyek nélkülözhetetlenek lennének demokratikus jogaik gyakorlásához. Kicsit
talán túl sötét ez a nézőpont, legfeljebb azokra a műsorokra lehet ez igaz,
amelyek csak a szenzáció minél gyorsabb közlésére szakosodtak. Bourdieu azonban
minden televíziós műsor jellemzőjének látja a scoop, a szenzáció hajszolását.
Mint előadásában kifejti, az újságírókat, képzettségüknek és hajlamaiknak,
beállítódásuknak megfelelően csak a rendkívüli, a szokatlan, a meglepő érdekli,
valamint az, hogy az ilyen híreket mindenkinél előbb tudják leközölni.
Túldimenzionálják az események tragikus oldalát, egymást megelőzve próbálnak
minél több érdeklődésre számot tartó eseményt tálalni. Mivel mindenki ugyanezt
teszi, így “az egyediség, az exkluzivitás keresése, amely más mezőkben
eredetiséget szül, itt uniformizálódáshoz vezet, közhellyé silányít.”[3]
E
mellett a rendkívüli keresése bizonyos esetekben politikai hatásokkal is
járhat. Ennek az az oka, hogy amit az újságírók eseményként jelenítenek meg,
sokak számára az a valóság, elhiszik, hogy az pontosan úgy történt. Ez pedig
sokszor erős indulatokat ébreszt, akár egyes társadalmi csoportok vagy
politikai nézetek ellen. A másik lehetőség az, amikor a médiában való
megjelenés hozza létre vagy alakítja a valóságot. Előfordulhat, hogy az
újságírók, érdeklődésüknek megfelelően olyan témákkal foglalkoznak, azoknak
olyan aspektusait emelik ki, amelyek következtében a résztvevők által
eredetileg nem is szándékolt következmények léphetnek fel. A szerző szerint
ezen esetekben válthat ki a média közvetlen politikai hatásokat, illetve így
válhat a média a valóság formálójává.
Érdekes, hogy Bourdieu amellett, hogy az
újságírást is egy külön mezőnek tekinti, a mezők egyik sajátosságát, az
előnyökért folytatott állandó harcot nem tartja kívánatosnak. Bár ezt magyarázhatjuk
mező-elméletének más tényezőivel is. “Az újonnan belépők ugyan a szubverzió
(felforgatás) stratégiáihoz vonzódnak, de a kizárás terhe mellett ezeket csak
meghatározott keretek mellett követhetik, ”[4]míg
azok, akik monopolizálják a specifikus tőkét, inkább igyekeznek ezt a helyzetet
megőrizni. Mindezt az újságírási mezőre konkretizálva: valószínű, hogy azt a
mechanizmust nem tartja helyesnek, mely szerint az újonnan belépők próbálnak
újítani, egyedi megoldásokat bevinni, de ezt a műsorszerkesztők
megakadályozzák, mivel ők is csak a nézettségi statisztikákat figyelik. Ezzel
pedig eljutunk Bourdieu média-kritikájának sarkalatos pontjához.
A legnagyobb hibának ugyanis azt tartja, hogy
a kompetitív piaci logika olyan területekre is beférkőzik, ahol jelenléte csak
káros hatással járhat. Ilyen a média, ezen túlmenően pedig az egész kulturális
szféra. Ha a művészetben is az az első számú értékmérő, hogy mennyire lesz a
“termék” sikeres a piacon, ha a műsorszerkesztők is csak a nézettségi
statisztikákat figyelik, ez könnyen az eredetiség, az újdonság elvesztéséhez
vezethet. Bourdieu szemléletes példája szerint: az igazán értékes művészeti
alkotások mindig a korszellem ellenében születtek. Ha a piaci szemlélet az
általa avantgárdnak nevezett kiadókban is egyeduralkodóvá válik, ez olyan művek
megszületését veszélyezteti, amelyeknek most ugyan lehet, hogy nincs nagy
közönsége, de amelyek idővel kitermelnék a saját közönségüket.
“Az információ körkörös áramlása” című
fejezetben a szerző azokat a körülményeket vizsgálja, amelyek végső soron az
újságokat és magát az újságírási mezőt is homogénné teszik. Igaz, hogy
különböző újságok léteznek, amelyek között akár politikai nézet szerint is
differenciálhatunk, de a verseny logikája következtében a különbségek ezen
újságok közt elvesznek. Bourdieu meglátása szerint az újságírók világa is
küzdelmekkel, harcokkal teli mező. A legfontosabb az újdonság keresése, és
másokat megelőzve történő tálalása, de a verseny, “amennyiben azonos korlátok
szorításában mozgó újságírók és újságok között zajlik, akiknek, illetve
amelyeknek azonos közvélemény-kutatások és azonos hirdetők jutnak
osztályrészül, akkor a verseny homogenizál”.[5]
A szerző példaként a hetilapok címlapját és a tv- híradók témáit hozza fel:
nagyjából minden sajtóorgánumnál ugyanazok a hírek szerepelnek. Ez a példa a
magyar viszonyokra is többé- kevésbé igaz lehet, minden újság és televíziós
csatorna hasonló hírekkel operál, legfeljebb más- más hangsúlyt ad az egyes
eseményeknek. Ez azonban a homogenitás ellen szóló körülmény is lehet:
előfordulhat, hogy a különböző médiumok közt pont az jelenti a különbséget,
hogy a közéleti- politikai híreknek, vagy a már említett omnibus-
híreknek tulajdonít-e nagyobb jelentőséget.
Létezik a média életében egy másik tényező is, ami Bourdieu szerint a
homogenitás felé hat: ez pedig az újságírók csoportjának zártsága. Ők hasonló
társadalmi helyzetűek, származásúak, hasonló végzettséggel rendelkeznek, és
leginkább egymást olvassák. A szociológus szerint ugyanis “senki nem olvassa
annyit az újságokat, mint maguk az újságírók, akik egyébként hajlamosak azt
hinni, hogy mindenki minden újságot (el)olvas”.[6]
Ebben a megállapításban nagy igazság rejlik. Az emberek nagy része ugyanis vagy
egyáltalán nem olvas újságot, vagy legfeljebb azt az egyet olvassa, ami az ő
beállítódásainak leginkább megfelel. Egyedül az újságírók azok, akiknek minden
újságot ismerniük kell, ugyanis elemi érdekük mindenről tudni, amiről a
konkurencia ír, a piaci logika következtében mintegy kötelességük mindazzal
foglalkozni, amivel bármely más médium foglalkozik. Bourdieu borúlátó
meglátásában ennek a folyamatnak a teljes lezártság a vége: az azonos forrásból
származó információkkal minden média “köteles” foglalkozni, mert ha esetleg
valami –számukra legalábbis- fontosról esetleg lemaradnak, akkor a verseny
könyörtelen logikája következtében csökkennek a nézettségi- olvasottsági
adatok, ez pedig akár a puszta létüket, fennmaradásukat is veszélyeztetheti.
Ezt a lezártságot pedig olyan cenzúrának tekinthetjük, amely hatékonyabban
működik akár a politikai, akár a gazdasági cenzúránál. Ez a “láthatatlan
cenzúra” pedig, éppen láthatatlansága folytán, nehezebben akadályozható meg,
mint a hagyományos cenzúra bármely formája. Ez Pierre Bourdieu lesújtó
véleménye a modern újságírás szabadságáról, autonómiájáról.
Az előadás következő kritikája az idő
szorításában élő televíziót és a fast thinker-eket éri. Bourdieu azokat
a gondolkodókat nevezi így, akik képesek megfelelni annak a megfeszített
tempónak, amelyet a mai műsorkészítés megkövetel. Minden hírre, minden témára
másodpercre pontosan meghatározott időkeret jut, ráadásul minden hírt elsőként
kell közölni, nem szabad egy percet sem késlekedni. A szerző itt Platónra utal
vissza, és az ő nyomán állapítja meg: “az idő szorításában nem lehet gondolkozni.[7]”
A kérdés pedig az, hogy a gondolkodók, akiket meghívnak a televízióba
szerepelni, valóban képesek lesznek-e ott gondolkodni, képesek lesznek-e
eredeti, netán meghökkentő gondolatok közlésére? A szerző válasza erre a
kérdésre természetesen: nem. Véleménye szerint azért képesek ezek a gondolkodók
egyáltalán beszélni a képernyőn, mert közhelyekben gondolkodnak. Itt a közhely
és a gondolat párhuzamát vonja meg, szembeállítva a kommunikációnak ezt a két
eredményét. A közhelyhez eszerint nincs szükség befogadásra, nem kell a másik
partner beszédét dekódolnunk, mivel a közhely nem tartalmaz semmi újat, annak
tartalma mintegy bennünk él. Ezzel pedig a kommunikáció lényege vész el,
értelmét veszti maga a kommunikáció is. A gondolat ellenben szükségszerűen
tartalmaz új dolgokat, a befogadónak el kell gondolkodnia, nem képes a hallott
dolgokat azonnal megérteni, és ez adja a gondolatok lényegét, hogy a megértés
után esetleg a befogadóban újabb gondolatok ébredjenek.
Bourdieu rövid kommunikáció-elemzése kapcsán
érdemesnek tűnik egy rövid elméleti kitérőt tenni. A szintén nemrég elhunyt
német filozófus, Hans- Georg Gadamer gondolatai juthatnak erről eszünkbe. Ő a
hermeneutika, a műmegértés kapcsán írt le olyan gondolatokat, melyeket tágabb
értelemben a kommunikációra is alkalmazhatunk. E szerint a megértésben, a
kapott információ feldolgozásában a befogadó ugyanakkora szerepet játszik, mint
a közlő; az igazi megértésben a befogadó gondolatai is mintegy benne élnek. Ha egy
művet, egy gondolatot nem sikerül azonnal megértenünk, talán ekkor éri el a
közlő az igazi célját, a megértés ugyanis nem egy villámgyors folyamat. Ideális
esetben a befogadó kénytelen elgondolkodni, eltérő oldalakról megközelítve a
témát, és mire teljessé válik a megértés, mire a gondolat igazi értelme
feltárul a befogadó előtt, talán ő maga is új gondolatokkal, kérdésekkel
gazdagodott. A legjobb, ha kérdései merülnek fel, mert a kérdés még fontosabb,
mint a válasz, a kérdések viszik előre a gondolkodást.
Hasonló megközelítést találunk Bourdieu-nél
is: a közhely- információ esetén a befogadó azonnal képes megérteni, miről van
szó. Nem kell elgondolkodnia, mert ez a közhely a saját gondolataiban már benne
él. Nem telik időbe a megértés, nem merülnek fel kérdései, így a közhely
tulajdonképpen nem gazdagította semmivel a befogadót. Az igazi gondolat
megértése viszont időbe telik, nem lehet egy televízió-műsoron belül
elgondolkodtató kérdéseket fölvetni: egyszerűen nincs idő a megválaszolásukra,
és újabb kérdések megszületésére. Ezért van az, hogy a televízióba csak
közhelyszerű információkat közlő gondolkodókat hívnak meg.
Az, hogy az idő szorításában működő
televízióba ilyen fast thinker-eket hívnak meg, hozzájárul ahhoz, hogy a
nézők megint lemaradjanak az eredeti gondolatokról, a lényeges információkat ne
kapják meg, és ezek helyett mindössze értéktelen szellemi termékekhez,
(kulturális fast food), jussanak hozzá. Ezzel együtt a valódi
gondolkodók kimaradnak az ilyen műsorokból, őket nem hívják meg, mert nem
lennének képesek megfelelő rövid időn belül elmondani eredeti, új
gondolataikat. A kérlelhetetlen versenylogika itt tud beférkőzni a médián
keresztül akár a tudomány területére is- vezethető le a következtetés.
A stúdió és kulisszái c. előadás utolsó fejezete, az “Ellentétek és
feszültségek”, azt a folyamatot igyekszik felvázolni, ahogy a televízió ennyire
óriási szerepet képessé vált betölteni. Mint a szerző írja, a televízió
történetének kezdeti szakaszán arra volt hivatott, hogy létrehozza a tömegtársadalmat,
eltüntesse a nézők közti, kulturális tőkében megragadható különbségeket.
Azonban arra senki nem gondolt, hogy a televízió képes lesz átalakítani a
készítőit és a kulturális, tudományos, művészeti szférát is. A szerző itt az
avantgárd művészek, a függetlenségre törekvők csoportja, és a magukat ezeknek a
törvényszerűségeknek alávetők, tehát a modern kulturális mezőbe sikeresen
belépők, a belépés árát sikeresen megfizetők csoportja közti különbségre hívja
fel a figyelmet.
Mindezek fényében Bourdieu egy nagyon kevéssé
autonóm kommunikációs eszközt lát a televízióban, ”melyet súlyos béklyóba
kötnek az újságírók közötti társadalmi kapcsolatok, a kemény, az abszurditásig
menően kegyetlen konkurenciaharc, amely egyúttal cinkosság is,
hiszen objektíve- a szimbolikus termelés mezőjében elfoglalt pozíciójukból
fakadó közös érdekeik, kognitív struktúráik azonossága, társadalmi
származásuktól függő észlelési és értékkategóriáik, képzettségük (vagy
képzetlenségük) okából- egy húron pendülnek. Következésképpen ez a látszólag
féktelen kommunikációs eszköz, a televízió nagyon is féken van tartva”.[8]
Ezzel indult el tehát Bourdieu szerint a televízió a szimbolikus elnyomás
eszközévé válás nem kívánatos útján, és ezzel az idézettel foglalható leginkább
össze a médiáról alkotott, kissé pesszimista, de sokszor nagyon találóan
megfogalmazott véleménye.
II.
A második előadásban, mely “A láthatatlan
struktúra és hatásai” címet viseli, Bourdieu kitágítja nézőpontját, és az
újságírási mező egészét emeli vizsgálódásának középpontjába. Megállapítja, hogy
ezt a mezőt is harc jellemzi, ez pedig az újságok és televíziós csatornák közti
gazdasági verseny a minél nagyobb nézettségért, amely újságírók közti
konkurenciaharc formájában jelentkezik. A mezőn belüli játék specifikus tétje a
szenzáció, és az ettől függő szakmai hírnév, a résztvevők lehetőségeit pedig az
adott sajtóorgánum pozíciója határolja be. Az újságíró cselekvési lehetőségeit
úgy tudjuk jobban megérteni, ha megvizsgáljuk, hogy milyen az ő
sajtóorgánumának pozíciója a mező egészén belül, másrészt, hogy az adott
újságírónak milyen a pozíciója az orgánumon belül. Sőt ezt egészen odáig is
kitágíthatjuk, hogy megnézzük, milyen az ország média-mezőjének pozíciója a
globális újságírási mezőben. Ezek az ismérvek ugyanis döntően meghatározzák,
hogy az újság milyen témákkal foglalkozhat, és hogy az újságíró azt mi módon
tálalhatja.
Megjelenésekor a televízió nem volt
meghatározó a média-mezőn belül. Mindenki úgy vélte, hogy túl sok mindennel áll
függőségi viszonyban, az állammal, a politikai hatalommal, ezért nem is
tulajdonítottak túl nagy jelentőséget neki. Mára ezek a viszonyok gyökeresen
megváltoztak: a televízió, mind gazdasági, mind szimbolikus értelemben, kezd
dominánssá válni a média-mezőn belül, ez pedig teljesen újszerű hatásokkal jár.
Annak következtében, hogy egy este több ember ül le a képernyő elé, mint
amennyi az összes napilap olvasóinak száma együttvéve, a televízió központi,
majdhogynem kizárólagos szerepet tud betölteni a kultúraformálásban, a
tájékoztatásban és a társadalmi élet megannyi területén. Korábban is szó esett
már arról, milyen következményei lehetnek, ha a képernyőn csak omnibus-
híreket láthat a néző. Ez is a piaci logika jelenlétét jelzi: minél nagyobb
közönséghez kíván szólni egy sajtóorgánum, annál inkább olyan híreket fog
közölni, amelyek nem osztják meg az embereket, amelyek nem vetnek fel
kérdéseket, nem botránkoztatnak meg. Ezzel pedig a korábban már vázolt módon el
lehet érni azt, hogy a közönség a valódi, értékes információkhoz korlátozottan
vagy egyáltalán nem jut hozzá.
Az újságírók kezében óriási hatalom
koncentrálódik: az információ előállítása és terjesztése az ő uralmuk alatt
áll. Csak rajtuk keresztül juthat el az információ jelentős része a széles közönséghez,
a nyilvánosság elé való kijutás is tőlük függ. Annak ellenére, hogy általában
nem az újságírókat tartják a legértékesebb kultúratermelőknek, mégis ők azok,
akik jelentős hatalommal bírnak a kulturális mezőn belül: a nyilvános
megszólalás és jelenlét eszközeiként tőlük függ az, hogy ki kerül az újságok
lapjaira és a televízió képernyőjére. E nélkül pedig elismerést vagy
ismertséget szerezni sokszor lehetetlen. Mivel a nagyközönséghez szólhatnak,
arra rá is erőltethetik saját nézeteiket és világképüket; ez lehet az oka annak
is, hogy politikusok a saját vagy a pártjuk sikertelenségéért is sokszor az
újságírókat okolják, azt állítván, hogy a média indított összehangolt támadást
ellenük. Emellett minden eseménynek és cselekvésnek át kell mennie az újságírás
szűrőjén, és csak az kerülhet a képernyőre vagy a lapokba, amely az újságírók
szerint kellő érdeklődésre tarthat számot, tehát nézettség-, vagy
példányszám-növekedéssel járhat. Bourdieu szerint “ez a szűrő elképesztő
cenzúra, amelyet az újságírók anélkül gyakorolnak, hogy ennek tudatában
volnának…”.[9]
Az újságírók hatalmát más, finomabb formában
is jelentkezni látja. Az autonóm társadalmi mezőkbe ugyanis olyan szereplőket
is bejuttathatnak, akik az adott mezőbe nem illenek bele. Tudóssá, szakemberré
tehet olyan személyeket, akik társaiktól nem kapnák meg ezt a titulust, mivel a
belépés díját még nem fizették meg. Ezt a jelenséget még a “legtisztább”
tudományterületeken is fennállónak látja, olyanokon is, mint a matematika vagy
a többi természettudomány. Ahhoz azonban, hogy a média ilyen erős hatalma a
tudományokban is érvényesüljön, szükség van belső “cinkosokra”, akik minden
mezőben léteznek is. Az ő számukra a médiaszereplés rendkívül fontos, szinte
bármit megtennének a jelenlétért. Őket nevezi Bourdieu kollaboránsoknak,
akiknek a segítsége nélkül a média nem tudná érvényesíteni a hatalmát a
tudományok területén is.
A
Bourdieu által Zsdanov- törvénynek nevezett összefüggés szerint minél
elismertebb valaki saját mezőjében, minél inkább a saját társai a fogyasztói az
általa megtermelt kulturális javaknak, tehát minél nagyobb a mezőspecifikus
tőkéje, annál inkább hajlamos ellenállni a média csábításának. Viszont aki
heteronóm alkotó a mezőben, aki a közönség számára termel az anyagi siker
érdekében, az hajlamosabb lesz együttműködni a külső hatalommal. Ezek a kevés
mezőspecifikus tőkével rendelkező, általában kevéssé elismert személyek az okai
annak, hogy a média a tudományon belül ekkora hatalmat tudott szerezni. Ennek
kivédésére javasolja a szerző a következőket: egyrészt emelni kell, vagy
legalábbis meg kell védeni a kulturális mezőbe való belépési díjat, hogy a
kevés speciális tőkével rendelkezők a televízión keresztül ne juthassanak be a
mezőbe. Másrészt rögzíteni kell a “kilépés kötelezettségét”, ezzel is védve a
kulturális mező autonómiáját. Érdemes egy idézettel megvilágítani Bourdieu
nézőpontját: “A nézettségi adatok irányította tévé a szabadnak és
felvilágosultnak feltételezett fogyasztóra a piac kényszerével gyakorol
nyomást, amelynek semmi köze a felvilágosult racionális közvélemény kollektív
kifejeződéséhez, a közakarathoz, mint ahogy azt cinikus demagógok el akarják
hitetni. A kritikus gondolkodó és az elnyomottak érdekeit képviselni hivatott
szervezetek távolról sem gondolják át világosan ezt a problémát. Ami nem kis
mértékben járul hozzá az általam leírt működési mechanizmusok
továbberősödéséhez”.[10]
“A televízió bűvköre” című fejezetben írja le Bourdieu a láthatatlan
struktúra mibenlétét. Alaptételét, miszerint a gazdasági mezőre jellemző piaci
logika uralja el a média világát is, továbbgondolja, és más irányú hatásokat is
felfedezni vél. A gazdasági mező tehát beférkőzik a televíziózásba a nézettségi
statisztika fontosságának túlhangsúlyozásával. Ez a fajta versenyszellem, a
mindenki mást megelőzés kötelezettsége, hat az újságírási mezőre is, a
szenzáció hajszolása válik a legfontosabbá. Ez a hatás aztán továbbgyűrűzik a
teljes kulturális mezőbe: lassan már a művészetben is az számít csak
értékesnek, ami jól eladható. Ezt a láthatatlan struktúrát tartja a szerző
rendkívül veszélyesnek, mert így az eredetiség, az újdonság, a meghökkentő
dolgok varázsa vész el. Homogenizál is ez a jelenség, egyfajta ízlés, egyfajta
értékrend válik uralkodóvá, amely mellett az avantgárd alkotások
életképtelenek. A mezőben tevékenykedők ráadásul mindebből semmit sem vesznek
észre, mivel ők már egy ilyen logikájú mezőbe kerültek bele, az ő
gondolkodásukat is ez a logika jellemzi, ezért tenni sem tudnak ellene semmit.
Bourdieu mintegy figyelemfelhívásnak szánta könyvét, abban reménykedett, hogy
az újságírók, miután ráébrednek saját munkájuk hatásaira, talán szövetséget
kötnek, és így meg lehet akadályozni a folyamatot. Kissé utópisztikus gondolat,
nehéz elképzelni, hogy néhány újságíró fellázad a fennálló viszonyok ellen, és
egy újfajta gondolkodásmódot terjeszt el. A piaci logika és a versenyszellem
ehhez túl erős, legfeljebb visszaszorítani lehet a nem kívánatos területeken.
Ehhez nyújthat mégis támpontot Pierre Bourdieu munkája.
III.
Az elemzett két előadás mellett Pierre Bourdieu könyvében helyet kapott
további három írás is, melyek közül az egyik szorosan kapcsolódik az előadások
témájához. “Az újságírás hatalma” címet viselő műre azért érdemes itt kitérni,
mert ebben a szerző mintegy összegzi az újságírási mezővel kapcsolatos
kutatásainak eredményét és az e mezőről alkotott véleményét. Itt is
találkozhatunk a már jól ismert tézissel, miszerint az újságírási mező, a rá
immár jellemző gazdasági logikával együtt, a saját struktúráját erőlteti rá a
többi kultúratermelő mezőre is, ezzel pedig az autonóm mezők függetlenségét
veszélyezteti. Ami pedig az egyes újságírók autonómiáját illeti, elmondható,
hogy az egyidejűleg több körülménytől is függ. Legtágabban nézve függ egyrészt
az adott országra jellemző sajtókoncentráció fokától; függ az adott újságnak az
ország összes lapja közt elfoglalt sajátos helyétől, illetve függ az
újságírónak az újságján belül elfoglalt helyétől. Végül az egész “rendszer” függ
az információ megszerezhetőségének (és minél hamarabbi megszerezhetőségének)
szabadságától, azaz hogy a központi hatalom mennyire tud beleszólni a hírek
nyilvánosságra hozatalába és azok fontosságának meghatározásába.
Ezt követően Bourdieu az újságírási mező és az azon belül látható
struktúrák részletesebb elemzésére tér rá. A XIX. századra teszi annak idejét,
amikor az újságíráson belül két eltérő felfogás kezdett munkálkodni: egyik a
szenzációra vadászó, érzelmekre ható írásmód, másik az ún. objektivitásra
törekvő, elemző jellegű, “komoly” újságírás. Ebben az ily módon megosztott
mezőben aztán két eltérő logika jelent meg. A tisztán kulturális logika, mely
az újságíró társak elismerésével, és a belső értékek elismerésével jár együtt,
inkább az objektív újságokra jellemző, míg a nagyközönség általi elismerés és
az ehhez kapcsolódó anyagi haszon a szenzációra koncentráló orgánumok sajátja.
Ez pedig már a piaci logika területe, ez az a pont, ahol a gazdasági mező
befurakodott a kulturális mezőbe. A mai viszonyok közt, amikor a piaci logika
teljes egészében eluralta az újságírást, az figyelhető meg, hogy egy újságíró
annál inkább hajlamos a nézettségi adatok mindenhatóságának alávetni magát,
minél magasabb pozíciót foglal el egy piactól minél erősebben függő újságnál.
És itt visszautalhatunk a korábban már elemzett tételre: a fiatalok, az újonnan
bekerülők inkább hajlamosak ellenállni, nem behódolni az ilyen
szabályszerűségeknek, még ha később nekik is alkalmazkodniuk kell a kialakult
mechanizmusokhoz. Bourdieu még egy “paradox mezőhatást” emel ki. A piaci logika
arra serkenti az újságírókat, hogy minél nagyobb szenzációt minél hamarabb
tálaljanak. Emiatt folyamatosan figyelniük kell egymást, tehát minden
újságírónak minden újságot el kell olvasnia (és csak ők teszik ezt). Annak
következtében, hogy mindenről elsőként akarnak tudósítani, átveszik egymás
bevált eszközeit, és igyekeznek elkerülni egymás hibáit. Így végül mindannyian
ugyanazt teszik, ugyanazokkal az eszközökkel. A verseny, ami máshol újításokhoz
vezet, az újságírási mezőben a kínálat homogenitásával jár- vonható le a
következtetés.
Az újságírási mező amellett, hogy a gazdasági mező uralma alá került,
más mezőkre is káros hatással lehet. Azokon a helyeken tud befolyást gyakorolni
a többi mezőre, ahol azon belül a legerősebb a piaci logika hatása, azok
lesznek hajlandóak elfogadni az újságírási mező logikáját, akiknek ez személyes
érdekükben áll. Ez az, ami káros hatásokkal járhat, így ugyanis azok
kerülhetnek előtérbe, azok válhatnak a szakma közismert képviselőivé, akik ezt
az elismerést a saját szakmájuktól nem kapnák meg. Túl kicsi a mező-specifikus
tőkéjük, nem fizették meg a szükséges belépti díjat, ezért a specifikus
előnyökből sem tudnak részesülni. Ezt pótolhatja az újságok biztosította elismertség,
ami viszont a mező autonómiáját sodorja veszélybe. Ennek kivédésére Bourdieu
két utat lát: pontosan ki kell jelölni a mező határait, amit az újságírás
befurakodása feloldott; valamint a tudomány által elért vívmányokat,
eredményeket széles körben meg kell ismertetni a társadalommal. Itt ismét
visszautalhatunk korábbi elemzésekre. Bourdieu valamiféle összefogást, egységes
újságírói cselekvési programot tart szükségesnek, aminek létrejöttével az
anomáliák orvosolhatóak lennének.
Végezetül a szerző a jogászi mezőt is kritika tárgyává teszi. Kétségbe
vonja, hogy a jogászok ún. transzcendens normáknak alávetetten hozzák meg
döntéseiket, szerinte ezekre a döntésekre is ugyanúgy hatnak a politikai és a
gazdasági kényszerek. Az igazságszolgáltatás autonómiája is puszta elméleti
feltevés nála, a gazdasági kényszerek és az újságírói népszerűség itt is
ugyanúgy hatnak, mint más társadalmi mezőkben. A magyar viszonyokat tekintve ez
a megállapítás nem biztos, hogy igaz, már csak abból kiindulva, hogy az újságok
nem nagyon foglalkoznak tárgyalótermi tudósításokkal, pedig ennek a műfajnak
nagy hagyományai vannak hazánkban is. Jelenleg azonban az ilyen közvetítések
hiánya miatt sem álmodhatnak a jogi szakma képviselői a Bourdieu által
jellemzőnek vélt újságírói népszerűségről.
IV.
Egy vele készült interjúban
(Ezredvégi beszélgetés…) Bourdieu a média-elemzések kapcsán támadja a modern
demokráciák azon formáját is, amely az Egyesült Államok hegemóniája mellett az
európai államokra is kezd mind jellemzőbbé válni. Meglátása szerint veszélyes a
fejlődés olyan felfogása, mely szerint a különböző társadalmak, eltérő
erőforrásokkal és lehetőségekkel ugyan, de egy nagy fejlődési pályán mozognak,
és versengenek a minél előbbre jutásért. Ennek a “versenyfutásnak” egyetlen valódi
célja, hogy minden társadalom az USA példáját kövesse, azaz minden ország az
élen álló Egyesült Államok szintjére igyekezzen eljutni. Bourdieu reményei
szerint a születő új Európa nem fogja egyszerűen lemásolni az amerikai modellt,
hanem saját utas, politikailag és gazdaságilag pluralista jellegű
berendezkedést fog majd létrehozni.
A mai demokratikus viszonyok közt a mindent
eluraló üzleties felfogást látja a legveszélyesebb tényezőnek. Ha minden emberi
tevékenység egyedüli értékmérője a piaci eladhatóság, akkor ennek hatása alól
egy társadalmi mező sem vonhatja ki magát. A mai társadalmak egyik legfontosabb
jelenségének tartja a hatalmas mérvű elüzletiesedést, ahol a piac minden
területét elárasztja a kommersz. Ez pedig a kultúra, a tudomány, a művészet
önállóságát, puszta létét fenyegeti. Igaz ugyan, hogy a neoliberális felfogás
szerint a piac kiválasztja azokat a termékeket, amelyek sikeresek lehetnek, de
ez sok esetben épp az egyéb értékek megítélését, létét veszélyezteti, az olyan
értékekét, amelyek egyszerű piaci szemlélettel nem értékelhetők. Ilyenek pedig
leginkább a művészet és a kultúra területén találhatók.
Bourdieu a
kultúra kapcsán tévútnak látja az amerikai modell másolását. Ebben a modellben
a művészeti alkotások értékmérője a piaci eladhatóság. Minden döntéshozó csak
azt figyeli, terméke mennyire lehet sikeres a piacon, és ha úgy látja, hogy az
nem fog elegendő profitot termelni, akkor esetleg ki sem engedi a piacra. Ezzel
pedig mintegy egyneműsítik a kulturális ízlést, az egész globalizálódott
világban egyfajta közízlés lesz az uralkodó, a kulturális piac többi
résztvevője pedig véglegesen marginalizálódik. Ezután két lehetősége marad:
vagy alkalmazkodik a kommerszhez, vagy pedig csendben elhal. Így viszont pl. a
rendkívül érdekes európai és ázsiai alkotások a többség számára egyszerűen
elérhetetlenné válnak.
Párhuzamos, alternatív fejlődési
lehetőségként Bourdieu európai összefogást sürget. Európa az a terület, ahol a
18.-19. században a kultúra egyes ágai függetlenedtek, kivívták saját autonómiájukat
a gazdasággal szemben. Mára azonban ezek a független tevékenységszférák is
kénytelenek alkalmazkodni a piac szabályaihoz. Példaként a francia avantgárd
kiadókat hozza fel: “…ma már az avantgárdnak mondott francia kiadók is az
eladási statisztikákat lesik, lépten–nyomon bestseller-listákba botlunk,
egyszóval kialakult a szellemi produktumok értékének az eladott példányszám
alapján történő megítélése, és akik nincsenek a piacon, azokról nem is vesznek
tudomást”.[11]
Pierre
Bourdieu: Előadások a televízióról. Osiris Kiadó. Budapest, 2001.
Pokol Béla:
Szociológiaelmélet. Felsőoktatási Koordinációs Iroda. Budapest, 1997
Monory M.
András- Tillmann J.A.: Ezredvégi beszélgetések. Kijárat Kiadó. Budapest, 1998
[1] Pierre Bourdieu: Előadások a televízióról. Osiris Kiadó. Budapest, 2001. 45. p.
[2] Pierre Bourdieu: i. m. 12. p.
[3] Pierre Bourdieu: i. m. 22. p.
[4] Pierre Bourdieu: Questions de sociologie. Les Éditions de Minuit. Paris. Idézi: Pokol Béla: Szociológiaelmélet. Felsőoktatási Koordinációs Iroda. Budapest, 1997. 460. p.
[5] Pierre Bourdieu: i. m. 24. p.
[6] Pierre Bourdieu: i. m. 25. p.
[7] Pierre Bourdieu: i. m. 31. p.
[8] Pierre Bourdieu: i. m. 40. p.
[9] Pierre Bourdieu: i. m. 52. p.
[10] Pierre Bourdieu: i. m. 72. p.
[11] Ezredvégi beszélgetés Pierre Bourdieu szociológussal. Monory M. András- Tillmann J.A.: Ezredvégi beszélgetések. Kijárat Kiadó. Budapest, 1998.