Pokol
Béla
Vázlat az amerikai
jogelméleti irányzatok elemzéséhez
Az amerikai jogelmélet az 1870-es években indult fejlődésnek a jogászképzés egyetemi képzéssé tételével, és az elmúlt majd másfél évszázad fejlődése eredményeként a kezdeti angol, majd kontinentális európai - főként német és francia - elméleti import után egyre inkább exportálóként is fellép ezen a területen. A egyetemi jogi karok óriási tömege és ezek egymással való versengése az elméleti paradigmák sokaságát tudja kitermelni, és újabban ezek az elméletek már a modern jogrendszerekkel rendelkező országokban általában is követőkre vagy legalábbis folyamatos vitatásra találnak.
Vázlatos összefoglalásban a
következő kép adható az amerikai jogelmélet elmúlt másfél évszázados
fejlődéséről és a mai irányzatokról (lásd Grey 1996; Duxbury 1993; Ansaldi 1996;
Hunt 1986; Tushnet 1991; magyar nyelven: Szabadfalvi 1996). Kiindulópont
Langdell, aki 1870-ben nem egyszerűen az esetjogi szemléletmódra építette át az
amerikai jogi oktatást, hanem az egyetemi végzettségre alapozta ezt, és az
egyetemre épülő jogi oktatást magát ő alakította ki a Harvardon, melyet
rövidesen követtek az Egyesült Államok minden egyetemén. Tehát a jog egyetemi
tárggyá tétele Langdell középponti
tette. Ennek messze mutató következménye, hogy ezzel a joggal való foglalkozást
is bevitte az egyetemre, és a neutrális
- a közvetlen moralizálástól és politikai szempontoktól elkülönített -
jogi tudományos gondolkodásnak lehetőségét teremtette meg. Kiemelhető még, hogy mindezt Langdell
abban a társadalomban tette, amelyet a történelem leginkább jog által áthatott
és bíróság-központú társadalmának
lehet tekinteni, így a megteremtett jogtudományi lehetőség jó talajra hullott,
hisz tárgya középponti jelentőségű
ebben a társadalomban.
Az amerikai jogelmélet
történetével foglalkozók között ugyan nagy vita van erről, de a vázlatos
bemutatás lehetővé teszi, hogy 1870 és 1970 közötti száz évben négy jogelméleti
iskolát különítsünk el: a klasszikus
jogelméletet (1870 - 1895); a progresszív jogelméletet (1895 - 1925);
a jogi realizmus jogelméletét (1935 -
1945); és a processzualista
jogelméletet (1945 - 1970). Az 1970-es évek óta a korábbi jogelméleti
irányzatok felbomlása és új hadrendbe állásuk alakított ki jogelméleti
irányzatokat, és különösen a morálfilozófiai jogelmélet, a jog gazdasági elmélete és a kritikai jogi tanulmányok irányzata
vált meghatározóvá az egyetemi jogászság és a joggyakorlat orientálásában. A
legutóbbi években ismét felbukkant a hatásos jogelméletek között a törvények és a precedensek szövegéhez
szigorúbban ragaszkodó irányzat, amely a neo-tradicionalizmus jogelmélete néven
vált ismertté, de ez kevésbé az egyetemi jogászkörökben hódít, inkább a
gyakorlati jogi élet pozícióit betöltő jogászok között. Igy most ez utóbbira nem
térünk ki.
I. Az amerikai jogelmélet
fejlődése 1870-1870 között
1. A klasszikus jogelméletet a langdelli jogtudománynak is szokták
nevezni, mert noha sokszor lebecsülik Christopher Columbus Langdell elméleti
teljesítményét az oktatásszervezői fontosságát elismerve, de néhány egyszerű
jogi alapnézet egy markáns jogi
koncepciót mutat nála. A jognak formálisnak, rendszeresnek és
autonómnak kell lennie - mondja, és e három axióma összefüggésben még
pontosabban megadja jogfelfogását. A jog formalitása alatt azt érti, hogy a jog
nem hagyhat mérlegelést a bírónak döntésében és a mérlegelés nélküli döntést
kell biztosítani a bíró felé a jogszabályoknak. A rendszeres jelleg alatt jelenti, hogy
néhány alapkategóriából, alapelvből és alapszabályból kell a jog részletes
szabályait is dedukálni, illetve ezeknek tendenciaszerűen visszavezethetőknek
kell lenniük néhány ilyen
alapkategóriára, elvre. A jog autonómiája pedig abban áll, hogy a jog
szabályainak nem szabad közvetlen morális szempontokra, politikai értékekre
célokra figyelemmel lenni. A
félreértések elkerülése végett jelezni kell, hogy a jogban azért fontos
hangsúlyozni a közvetlen morális értékelés különtartását - mind a jog
alkotásában mind eseti alkalmazásában - mert a tízparancsolat-szerű egyszerű
morális igazságoktól eltekintve, melyekben mindenki egyetért, rétegzett az egyes társadalmi rétegek,
csoportok morális felfogása, és eltérő hangsúlyt kap az egyes csoportokban
az ütköző morális szempontok előnyben részesítése vagy éppen háttérbe tolása más
morális szempontok kedvéért. Így ha nem szigeteljük el a közvetlen morális
értékelést a jogtól, akkor a jog alkalmazásához közvetlenül hozzáférő társadalmi
csoportok partikuláris morális
értékmérői válnak össztársadalmat meghatározóvá. Demokratikus politikai
rendszerekben, ahol a törvényhozóknak néhány évenként a társadalom elé kell
állni választásokon, és milliók szavazatával lecserélhetik őket, a társadalom
morális tudatával szembenálló törvények alkotása eltávolításukhoz vezet.
Ezzel - és a jog átfogó jogelvi és
jogfogalmi rendszere révén, mely sok száz év morális értékeléseinek
összefoglalásait is tartalmazzák -
a legátfogóbb morális szempontok
folyamatosan jelen vannak a jogban,
vagy filozófiai nyelven kifejezve ezt: megszüntetve-megőrizve vannak
jelen a jogban. A jognak ez a szerkezete tiltja meg a közvetlen moralizálásra
visszatérést a bírói döntésekben, mert ezzel az átfogó szintű morális értékelés
helyett a jog felett rendelkező szűk bírói és más jogászcsoportok eseti morális
érékelése lépne be. (A német Canaris ezt nevezi az eseti igazságosságot
felülmúló és a jogdogmatikai rendben testet öltő átfogóbb igazságossági rendnek,
lásd Canaris 1968).
A jog rendszeres jellegének
és autonómiájának állandó hangsúlyozása és felerősítő jellege miatt a langdelli
formalizmus a lehető legerősebb (Grey, 1996:496). Pl. ha egy megoldás egy jogi
rendelkezés kialakításánál nyilvánvalóan praktikusabb lenne, és minden érdekelt
fél számára is megfelelő lenne, nem lehet e szerint alakítani a vonatkozó
szabályt, ha ezzel az alapvető kategóriális szinten következetlenség keletkezne.
A rendszer egészének védelme megköveteli az ilyen megfontolások feláldozását.
E jogelmélet társadalom
egészére vonatkozó felfogását az állam háttérbe szorított szerepének megtartása,
a laissez faire piacpártiság, a
szerződési szabadság és a magántulajdon sérthetetlenségének mindenek felettisége
jellemezte. Ugyanígy a társadalom
tudatos alakíthatóságától való idegenkedés, mely a fennálló állapotok és a
tradíciók óvását is jelentette implicite.
Ezt a társadalomfilozófiát jól kifejezte az un. Lochner-ügy, melyben
1905-ben döntött az USA Legfelsőbb Bírósága. Az ügyben New York állam törvényét
támadták meg egy per végső szakaszában, amely a pékek munkaidejét napi tíz
órában maximálta, megtiltva olyan munkaszerződések kötését, melyek hosszabb
munkaidőt tartalmaznak. A legfőbb bírák többsége úgy találta, hogy ez a törvényi
rendelkezés beleütközik a 14. alkotmánymódosításba, mely a a tulajdon és a
szerződés szabadságát mondja ki. Az állam nem avatkozhat bele a szerződéskötés
szabadságába - mondták ki - és
ezzel alkotmányellenesnek minősítették a törvényt. A kisebbségben maradt bírák
azt állították, hogy ez egy közgazdasági elmélet álláspontja, mellyel szemben
más elmélet mást állít, de az amerikai alkotmány ezekben nem foglalt állást. Az
állami beavatkozással való szembenállás és a minél szélesebb piaci
szabályozásban való hit a langdelli jogtudomány korszakának közjogi aspektusát
jelentette, és ez az alkotmány piacpárti értelmezését vonta maga után. A
későbbiekben a Lochner-ügyben hozott döntést, mint a konzervatív bírói aktivizmus
csúcsát bélyegezték meg, amely túlmenve az alkotmányból folyó rendelkezésen
politikai álláspont szerint döntött.
Összefoglalva tehát, a klasszikus jogelmélet a formalista-rendszeres jogban, a jogi fogalmak feszes rendszerében
bízott, a törvényhozás szűk
lehetőségeit vallotta a társadalom irányításában, helyette a piac
mindenhatóságát hirdette, és a bírák
törvényszöveghez és jogfogalmak rendszeréhez kötött alárendeltségét
deklarálta.
2. A progresszív jogelmélet fő alakja Oliver
Wendel Holmes, követői Roscoe Pound és Benjamin Cardozo voltak, és ez az
irányzat az 1900-as évek első negyedszázadában volt a legbefolyásosabb, de
részben a New Deal folyamán bekövetkezett új korszakban is megtartotta
befolyását. Társadalomelméleti irányát tekintve a pragmatizmus talaján álltak, e
társadalomfilozófia jogi megfelelőjének lehet tekinteni képviselőit. Abban
megegyezett a klasszikus jogelmélettel, hogy az absztrakt jogi fogalmakat
fontosnak tartotta, noha már nem olyan merev végső lényegi kategóriáknak, hanem
inkább lazább osztályozásoknak felfogva ezeket, de új vonás volt itt, hogy jobban a középpontba hozták a
törvényhozó aktív szerepét és a jövő-alakítás érdekében a jog eszköz szerepét a
társadalmi célok érdekében. A
jogászoknak mint a társadalom mérnökeinek felfogása adta meg a jogfelfogásuk
lényegét. Ennek kedvéért a merev fogalmi rendszerből való dedukálást is
elvetették, és a rövid távú társadalmi érdekek és impulzusok hatását
hangsúlyozták. Vagyis a klasszikusok
rendszeres, bíróközpontú és múlt által kötött joga helyett az eseti társadalmi
hatásokra nyitott, törvényhozást középpontba emelő és a jövő felé kinyitott jog
képe lép itt elő: "in seeing
law as an instrument for the conscious pursuit of social welfare, an instrument
whose master term was policy rather than principle, whose master institution
was the legislature rather than the
courts and whose servants sould devote themselves to social engineering rather
than doctrinal geometry" (Grey 1996:498).
Szakítottak tehát a jog autonóm, öncélú jellegével és mint a társadalmi célok eszközét szolgáltatták
ki a társadalomalakító politikának. De ezzel a jog logikai egységét is
háttérbe szorították, noha elvi szinten azért az absztrakt kategóriákra építést
még nem kérdőjelezték meg, csak az ezek rendszerbe fűzésének hangsúlyozást
vetették el, amely pedig a klasszikus jogelmélet központi nézőpontja volt.
Állandóan hangsúlyozták, hogy a bíróságoknak alkalmazkodni kell a törvényhozó
céljaihoz és nem szabad ellenállni a törvényhozó változtatásainak. Mindennek oka
az is, hogy a felgyorsult változásokban már nem tartották elégségesnek a bírák
esetről-esetre haladó analógiákkal és csak eseti áttekintéssel végzett
jogfejlesztését. Ehhez már a tudományos törvényhozási tervek kellenek tág
áttekintéssel, és épp ezért nem szabad a bíráknak szemben állniuk
ezekkel.
Grey jelzi, hogy ebben a
korszakban a korábban uralkodó és apolitikus klasszikus jogelmélet pozíciói a
tudatos társadalomakítással szembenálló
politikai erők ideológiai repertoárjában politikai-ideológiai szerephez
is jutottak. (Ennek kifejeződése volt az említett Lochner-ügyben hozott döntés
1905-ben.)
Szemben velük a "progresszív
jogászok" un. Brandeis-Brief-eket írtak a konkrét eseteket eldöntő bíráknak, a
törvényhozóknak, példákat, összehasonlító külföldi megvalósulásokat hoztak fel
bennük egy-egy szabály kiadásra, vagy
a bírákat egy meghatározott irányú
döntés meghozására biztatva. Vagyis ez a jogszemlélet a
politizáló-elkötelezett jogász típusának terjedését
támogatta.
A progresszív jogelmélet
egyik utódirányzatának lehet tekinteni az un. policy jurisprudence, a társadalompolitikai jogelmélet
iskoláját, amely a második világháborút követő években a politológus Harold
Laswell és a jogtudós Myres MCDougal nézeteiből nőtt ki a Yale egyetem jogi
karától kiindulva. Ez a megközelítés az egész jogot a társadalomalakító politika
eszközévé teszi, még inkább felfokozva a jog „társadalmi mérnökösködésének”
gondolatát, mintegy az addigra végbement New Deal-politka joggyakorlatának
utólagos elméleti alátámasztásaként. Ez az irányzat azonban a jogi karokon és a
jogtudományos berkeken túl nem hatott már a jogászságra, és ekkor már a
processzuális jogelmélet vált meghatározóvá ott.
3. A jogi realisták elmélete a századforduló után domináló
jogászréteget követő, egy generációval fiatalabb jogászok között indult - fő alakok: Llewellyn és Jerome Frank
- és továbbgörgetve a langdelli
absztrakt-formalista jogászat feletti kritikát, elfordultak a törvényhozástól,
és a bíróságok felé vitték el a súlyt. Igaz, hogy tekintélyromboló módon azt
állították a középpontba, hogy mennyire másképp megy végbe a tényleges döntés,
mint amivel a bírák lefedik a meghozott döntéseiket. Alapvetően a nem tudatos
szokás-követés jellemzi a bírákat, még ha ezt felszíni érveléseikben le is
fedik, és absztrakt jogelvekre hivatkoznak a külvilág felé - állították a realisták. Ugyanígy
eltértek a progresszivistáktól abban, hogy ők már teljesen elvetették az
absztrakt kategóriák használatát. Pl. a bűncselekményi kísérletre egy absztrakt
és átfogó fogalmat elképzelhetetlennek tartottak, és csak az egyes
bűncselekmények vonatkozásában látták külön-külön meghatározhatónak az egyes
bűncselekmények speciális vonásai
fényében, hogy melyek itt a
kísérleti szakasz elemei. De ugyanígy minden absztraktabb megfogalmazást elvetettek. Számukra a
törvényhozás a legtávolabb kerül, lehetőleg a legkisebb szerepre szorított
törvényhozást tartották csak elfogadhatónak a jogban. A bírói döntésben a
nem-tudatos meghatározók vizsgálatát emelték ki, mert igazán ez alapján döntenek
megítélésük szerint a bírák, még ha aztán le is fedik ezt látszat
magyarázatokkal. Fontos vonás volt a realistáknál a jogtudomány
társadalomtudományosítása. Míg a jogtudományban - épp a jogi fogalmak rendszere által
megragadott és csak ezek által szelektált ténykezelés védelmében - általában
idegenkednek a konkrét társadalmi tényfeldolgozó társadalomtudományoktól, addig
a realisták igyekeztek szélesre tárni a szociológia és a többi
társadalomtudományos meglátás előtt a bírói döntési folymatot. Vagyis nemcsak a
jogi fogalmi világgal álltak szemben, hanem az ettől eltérő szemléletű
társadalomtudományos fogalmi apparátussal igyekeztek pótolni ezt. Közel kerülni
az eseti társadalmi valósághoz jelentette így számukra egyrészt a jogfogalmi absztrakcióktól
eltávolodást, de az eseti tények figyelésében a társadalomtudományi
összefüggésekre való figyelést is. Mindkettő együttes hatása volt a jog
rendszerszerű elkülönülésének feloldása a társadalmiságban.
Érdekesen alakult politikai
hatásuk, mivel a New Deal idejére esett hatásuk csúcsa, és ekkor a bírók
ellenállásával harcoló New Deal apparátusnak jó érveket adtak könyveik a bírák
tényleges döntései és álságos magyarázataik közötti eltérés nyilvánosság elé
tárásával, míg a realista jogelmélet hívei maguk zömmel egyáltalán nem voltak a
New Deal hivei.
4. A processzualista jogelmélet fő
alakja Felix Frankfurter, akinek
követőiből alakult ki ez az irányzat a világháború utáni években , és az 1960-as
évek végéig domináltak az Egyesült Államokban. Tulajdonképpen a progresszivisták
folytatója ez az irányzat, és a rövid realista intermezzo után ezt az irányzatot
emelték az amerikai jogi élet középpontjába, de új hangsúlyokkal. Ám eltértek
tőlük abban, hogy a jogi eljárás fontosságát emelték mindenek felé és az állami
törvényhozás szabad társadalomalakítását már nem vallották olyan hévvel mint a
progresszívek.
A jogi eljárást illetően két
dolgot is fontos hangsúlyozni náluk. Először is nemcsak hogy a jog középpontjába
tették a jogi eljárást, és hangsúlyozták ennek fontosságát a jog életében, de
innen erősebben kiszorítani igyekeztek az államot is, és itt a bírói
szabályalakításnak adtak nagyobb szerepet. Ám az anyagi jogi szabályokban az
állami törvényhozás alakító szerepét elismerték. Másik teljesítményük volt itt,
hogy az eljárásra koncentrálva kialakították az eljárásjogok absztrakt
kategoriális kereteit és fogalmi rendszereit. Ahogy a klasszikus jogelmélet az
anyagi jogok fogalmi rendszerét és kategóriáit alakította ki, úgy ők ezt az
eljárásjogok területén tették meg. (A mellett, hogy a jog egészén belül is
felfokozták az eljárás fontosságát jogfelfogásuk.)
Háttérbe szorulásukat az
1960-as években végül belső meghasonlásuk okozta, amelyet a liberális
aktivizmust megvalósító Warren főbíró által vezetett szövetségi Legfelsőbb
Bírósághoz való viszony vitái váltottak ki. A többség elítélte ezt az
aktivizmust, amely az amerikai alkotmány újjáértelmezését hajtotta végre. Ennek
révén az alapvető társadalmi változást maguk a legfőbb bírák hozták létre, nem bízva
ezt a törvényhozásra, és a hátrányos helyzetűek felé az egész amerikai jogot
átértelmezték. E liberális aktivizmust szimbolikusan is kifejező döntés az
1954-es Brown-ügyben született meg - ahogy a konzervatív aktivizmusnál a
Lochner-ügy jelentette ugyanezt. E döntésükben a legfőbb bírák
alkotmányellenesnek ítéltek a színes bőrű társadalmi rétegekhez tartozó iskolás gyerekek fehérektől
elkülönített iskoláit, mert ez a bírák érvelése szerint a faji kisebbrendűség
felélesztését okozhatja náluk, és ez fejlődésük lemaradásához vezethet. Később
kimutatták e döntés bírálói, hogy az ellenkező érv jobban megállja a helyét, és
éppen az elkülönítés óvta volna meg a fejlődő gyerekeket a faji különbségek
észlelésétől, és ezzel csak később szembesülve harmonikusabb szocializációt
adott volna, ha megmarad az elkülönítés. De e döntés aktivistának minősítése
amiatt jogos, mert az amerikai társadalom kialakult állapotait ilyen elemi
erővel megváltoztató döntést nem lett volna szabad a bíráknak meghozni, és azt a
törvényhozásra kellett volna bízni.
Frankfurter úgy látta, hogy
az ilyenfajta döntés nem más mint annak a konzervatív aktivizmusnak a tükörképe,
amellyel szemben ők harcoltak a New Deal idején az 1930-as években, és ugyanazt
a bűnöket követik el a mostani liberális aktivisták a bírák direkt
politizálásával és a jogállamiság megsértésével, mint amit ők vetettek a
konzervatív aktivisták szemére. Ezt az irányt ugyan csak egy kisebbség támogatta
a processzualisták között a 60-as években, és a többség Frankfurterrel értett
egyet, de az ellentétek az irányzat széteséséhez vezettek.
II. Mai jogelméleti
irányzatok
A fejlődés első évszázadában
az amerikai jogelmélet lényegében reprodukálta az európai jogelméleti
irányzatok fő témáit: fogalmi
rendszer-e a jog , ahogy a klasszikus jogelmélet mondta itt (és a németeknél a
Begriffsjurisprudenz) vagy a eseti körülményekhez közelinek kell ennek lenni,
ahogy a realisták állították ( és az európai kontinens országaiban a
szabadjogászok); törvényhozás vagy inkább a bíróságok határozzák-e meg a
jogot? - ahogy a progresszív jogelmélet és a
realisták között felmerült. Ebben a korszakban csak két sajátos fejlemény
mutatható ki az európai hatásokon túl. Egyrészt az állam jog útján való társadalomvezérlése úgy, ahogy a jog
társadalmi mérnökösködésében femerült befolyásos jogelmélet nem vallotta az
európai országokban. Másik sajátos fejlemény az eljárás középponti szerepének
hangsúlyozása a processzualistáknál, amely a common law belső sajátosságaiból is
ered, és a kifejlődő amerikai jogelmélet ezt elméleti doktrinává tudta
formálni.
Az 1970-es évektől
kibontakozó három fő irányzat már alapvetően a belső jogelméleti vitákból jött
létre, és nem szellemi importként kerültek be az amerikai jogi egyetemekre.
1. A morálfilozófiai jogelmélet, vagy más
néven az alapjog-központú morálfilozófiai irányzat a 60-as évek polgári jogi
mozgalma által inspirálva nőtt ki, vagyis a szétesett processzualisták
kisebbségben maradt radikálisai alakították: "liberal legal theoretists shifted
the case for judicial activism from the cautious process-based theories of the
post-New Deal tradition to a more agressive and substantive approach. The Law
and Moral Philosophy movement portrayed judges as practical philosphers whose
job was to define and enforce rights as trumps over the policy compromisses
reached by the ordinary political system of legislation" (Grey
1996:505).
A processzualistákhoz képest
alapvető változás, hogy a pontos szabályok által irányított jogi eljárásról a
figyelmet a morálfilozófiák absztrakt érvrendszerei felé tolták el. Eleinte a
jogelvek szerepét hangsúlyozva, de ezeket inkább morális elvként és nem a
rendszerességet biztosító
dogmatikai jogelvek értelmében felfogva, ahogy a klasszikusoknál volt
megfigyelhető az 1800-as évek végén. A későbbiekben tisztábban az alkotmányos
alapjogok és nem a jogelvek köré telepítették a jog súlypontját (lásd Dworkin
1977).
2. A jog gazdasági
elemzésének
irányzata a konzervatív és centrista
jogász-közgazdász szakmai körökben terjedt el, akik a gazdaság és társadalom
túlszabályozását kifogásolták, állítva, hogy ez a szervezett érdekcsoportoknak
kedvez, és a jogászok éppúgy mint az adminisztráció főtisztviselői ebből
származva szolgálják ki ezt a politikát. Ők a piac és a gazdaság szabadabb
meghatározását akarják, és a jogot is e szerint kívánják átépíteni. Két belső
irányzata is van ennek az irányzatnak: "The more centrist lawyer-economists
emphasized changes in regulatory practice that would allow better mimicking of
efficient markets, while the more conservative ones focused on arguing for the
efficiency of the pre-welfare state common law" (Grey
1996:506).
Richard Posner, a gazdasági
jogelmélet egyik fő alakja más
alapokon mutat ki két belső irányzatot. Ő normativista és pozitivista irányzatot
különít el azon az alapon, hogy az első még közelebb áll a jog belső
személetéhez, míg a pozitivista irányzat már döntően a gazdasági személetnek ad
túlsúlyt (Posner 1981). A normativista irányat első irásai Guido Calabresi-től
származnak az 1960-as évek elejétől, aki a kockázat megosztását és a magánjogi
felelősség kérdéseit elemezte. A pozitivista irányzat első alakjai Ronald Coase
és Gary Becker voltak az 1950-es évek végétől.
A gazdasági jogelmélet az
1970-es évek során egyre sikeresebbé vált az egyetemi karokon, és a gyakorlati
jogi életre a hatásuk a 80-as évektől vált erőssé, amikor Ronald Reagan
elnökségétől szakítottak a majd félévszázados állami beavatkozás növelésével, és
ismét a piacelvű társadalomszervezés felé fordultak az Egyesült Államokban. Ez
az adminsztráció egyre több helyre tudatosan a gazdasági jogelmélet neves
professzorait és tanítványaikat juttatta pozícióba. Ennek révén ez az irányzat
már nemcsak az egyetemi campusokon hat szélesen, hanem a jogalkotást és a
jogalkalmazást, a bírói döntéseket is befolyásolja. (Ez szinte alig mondható el
a kritikai jogi tanulmányok irányzatáról, melynek hatása kizárólag az egyetemi berkekre
szorítkozik, és a morálfilozófiai jogelmélet hatása sem éri el ezt, noha ez hat
az egyetemeken kívül is. Lásd: Scheuerman 1999:209-232).
3. A kritikai jogi
tanulmányok irányzata (Critical Legal Studies)
azoktól a korábbi liberálisoktól indult, akik - mint az amerikai újbal
szellemi-politikai irányzata átfogóbban is
(New Left) - csalódtak a
60-as évek liberális reformjaiban, és mint az újbal jogi részlege megalakították
a Critical Legal Studies irányzatát. Érzelmi-politikai töltést az újbalos
irányzat a vietnami háború okozta társadalmi forrongásából kapta, és a XX.
századi marxista forrásokból (Gramsci, Frankfurti Iskola etc.) pedig elméleti
kiindulópontjait. Ők már az alapjog-központú radikális liberális jogi felfogást
is mint a kapitalista ideológia részeit tekintik. A
legismertebb “Crit”-ek közé Roberto Unger, Morton Horwitz, Duncan Kennedy és
Mark Tushnet számítható.
Morton
Horwitz, aki két nagy tablóban foglalta össze az amerikai jog fejlõdését az
1760-as évektõl napjainkig, fõ
tézise pl. az, hogy az amerikai birák a common law szabályait egyre inkább a
kereskedelem érdekei szerint kezdték átértelmezni a XIX. század végétõl más
társadalmi rétegek kárára, és ezt egy sor magánjogi intézmény átformálódásában
látja tetten érthetõenek. Míg egy ilyen átformálódást egy fogalomjogász a
jogdogmatika megújulásának fogna fel, Horwitz számára ez a mögöttes
társadalmi-politikai erõeltolódások kifejezõdéseit jelentik.
A
80-as években volt a csúcs e mozgalomnak, de hihetetlen szinessé és sok belsõ
irányzattá vált ekkorra. Másrészt megindul a belsõ irányzatokra bomlás. Az
elemzõk szerint 80-s évek közepére
érte el a CLS az amerikai jogi karokon a siker csúcsát, és azóta hanyatlik
lassanként. Itt a fõ okokat a mozgalmon belüli generációs ellentétek, illetve a
feminista valamint a anti-rasszista jogelmélet kialakulása következtében
megjelenõ konkurencia a hasonlók
értéktáborában jelenti. Például a feminista jogelmélet hívei és faji kisebbségek
segítésére összpontosító jogászcsoportok az alkotmányos alapjogok felhasználását
fõ eszközüknek tekintik, addig a CLS számára ez se jelent többet, mint a domináló osztályok rejtett
eszközét uralmuk elfogadtatására
- hamisan állítva
megítélésük szerint a jog átfogó
morális elvekre alapozását.
A
CLS fõ kritikája a liberális legalizmus ellen irányul, amely négy fõ jellemzõjét
támadják: 1. hívei elszakitják a jogot a társadalom többi
kontrollmechanizmusától, 2. Olyan objektiv szabályoknak látják e jogot, amely
szabályozza a normái pontos terjedelmét és ezek alkalmazását is, 3. És ezek a normák szemben a többi norma
szubjektivitásával és partikularitásával objektivek és legitimek, 4. Végül a
kiszámitható bírói döntést igérik ezekbõl a normákból a liberális legalizmus
hivei.
Ezt
a hitet a realisták megingatták, és utánuk már nem állt vissza a korábbi
rezzenetlen hit e fenti premisszákban, de csak CLS késõ 70-es évekbeli
jelentkezése vette ismét fel e premisszákkal a harcot - állítják híveik.
A
liberális legalizmus fõ csúsztatását igy írják le: “The core of critique is the
contention that the claim made by liberalism to resolve the persistent and
systematic conflict between individual and social interests through the
mechanisms of objective rules within a framework of procedural justice is
inherently flawed. Mediation between conflicting interests at best offers only a
pragmatic response to social conflict which can achieve nothing other than a set
of results which reflects the unequal
distribution of power and resources whilst claiming to act in the name of a set of universal social
values.” (Hunt 1986:5). (kiemelés tõlem – P.B.)
((Persze
kritikát úgy lehet velük szemben mondani, hogy õk meg egyszerûen csak a jogon
kivüli hatalom megjelenését látják
a jogban, és a külsõ hatalmi
egyenlõtlenség részbeni megszeliditését teljesen elvetik. Igaz a CLS hívõk többsége a jog és az
osztályérdekek teljes rövidre zárását nem fogadja el, és ‘A jog a kizsákmányolók
törvényerõre emelt akarata!’ pusztán, -
ahogy azt Marx állította
- náluk nem jelenik
meg.))
A
jog marxista instrumentalizálását
minden CLS –hivõ visszautasitja, kivéve Horwitz, bár õ meg a
legkevesebbet foglalkozott a marximussal, de ebben kivétel. Ti. a CLS nem
fogadja el a marxista rövidre zárást a jog és az osztályérdekek között.
Egy
új jelenség a nyugati marximusban a gazdaság helyett a politika és az ideológia
szerepének hangsúlyozása az alárendelt
osztályok elnyomásában és az elnyomás elfogadtatásában. Igy az ideológia
és a legitimáció mechanizmusai kerülnek elõtérbe, és ez jellemzi a CLS
jogfelfogását. A jogban ugyan hosszú
távon benne vannak és végsõ soron
meghatározzák az uralkodó osztályok érdekei a jogot, de ez le van takarva és
ezért e szabályok látszólagos
semlegessége miatt elfogadják az alávetett osztályok
is.
Tehát
a CLS nem arra teszi a hangsúlyt, hogy a jog az uralkodó osztály törvényerõre
emelt akarata, hanem arra, hogy a jog letakarja azt, hogy a jogi rendelkezések
végsõ soron az alávetettséget hozzák létre, és e helyett az egyetemes értékek
megvalósitásaként ábrázolják õket a liberális legalisták.
A
morálfilozófiai jogelmélet fõ alakjával Ronald Dworkin-nal szemben nem vallják
az egy igaz jogelméleti válasz lehetõségét, mivel Dworkinnak van egy háttér
szociológiai feltételezése, arról, hogy a politikai közösségnek van egy osztott
értékvilága, és ide visszanyúlva racionális érveléssel el lehet jutni az
egyetlen helyes megoldásig. Nos õk ezt a háttérfeltételezést tagadják, mivel a
társadalom osztályai eltérõ morális értékhangsúlyokkal rendelkeznek, és a
társadalomban domináló csoportok morálja alapján döntenek a jogalkotók és a
bírák, elnyomva az alárendelt csoportok morális
értékhangsúlyait.
A
“jog az politika” –tézis minden CLS szerzõ elõtt evidencia, igy a jogi nézet és
jogi vita is politika, politizálás. Morton Horwitz például, aki két nagy
tablóban foglalta össze az amerikai jog fejlõdését az 1760-as évektõl
napjainkig, azt a tézist
állította fel, hogy az amerikai birák a common law szabályait egyre inkább a
kereskedelem érdekei szerint kezdték átértelmezni a 19. század végétõl más
társadalmi rétegek kárára.
Befejezésül jelezni kell,
hogy az itt használt felosztással
szemben Neil Duxbury két fontos eltéréssel írja le az amerikai jogelmélet elmúlt
másfél évszázados fejlődését (lásd Duxbury 1993; kritikájához Grey 1996, Ansaldi
1996). Az első eltérés abban áll,
hogy míg a fenti felosztás szerint a társadalmi mérnökösködést meghirdető
progresszív jogelmélet önálló irányzat volt az 1900-tól negyedszázadig
dominálóan, és azóta is fel-felbukkan pl. részben a processzualistákat is, de
különösen a policy jurisprudence alakjában, addig Duxbury az ehhez tartozó
jogtudósokat csak mint a jogi realizmust előkészítőket fogja fel, mint
„következetlen” realistákat. Nála a klasszikusok formalizmusa és a realisták
teljes anti-formalizmusa a két önálló irányzat, és a progresszív jogelmélet
felolvad közöttük. Ennek révén Duxbury-nál a második világháború után
„társadalmi mérnökösködést” hirdető policy jurisprudenz kap nagy hangsúlyt mint
önálló irányzat. Grey kritikája szerint azonban ez elfedi, hogy ekkor már a
processzualisták uralták a jogi életet, és a policy jurisprudence-nek csak a jogi egyetemeken voltak
hadállásai, míg a századforduló progresszív jogelmélete néhány évtizedre uralta
az egész amerikai jogéletet.
Másik eltérés Duxburynál a
fenti felosztástól, hogy a Warren-bíróság alapjogi aktivizmusa kapcsán
meghasonlott processzualista jogelmélet felbomlását nem fogadja el, és nem ennek
továbbviteleként kezeli a Ronald Dworkin-féle morálfilozófiai jogelméletet,
hanem a processzualisták mai irányzataként. Grey ezzel szemben hangsúlyozza az
eljárás-központúság megszűnését náluk, és az erőteljes elcsúszásukat a
filozófiai érvelés és az alkotmányos alapjogok mindent meghatározó súlya
felé.
Ansaldi,
M. (1996): Gossip and Metamorphosis. Michigan Law Review
1996/6.
1517-1545
p.
(A4/6653)
Canaris,
Claus-Wilhelm (1968): Systemdenken und Systembegriff in
der Jurisprudenz. Duncker
und Humblott, Berlin.
Duxbury,
Neil (1991): The Theory and History of American Law and Politics.
In: Oxford
Journal of Legal Studies. 1991/4. 589-597 p.
Hunt,
Alan (1986): The theory of Critical Legal Studies. Oxford Journal of
Legal
Studies. 1986. 1-45.
P.
Posner,
Richard A. (1981): The Present Situation of Legal Scholarship. In: The
Yale
Law Journal.
Scheurerman,
William E. (1999): Die stille Revolution im amerikanischen Recht.
In:
H. Brunkhorst/P. Niesen
(hrsg.): Das recht der Republik. Suhrkamp. Frankfurt am
Main. 209-232.
p.
Szabadfalvi
József (1996): Útkeresések a mai angol-amerikai jogelméletben. In:
uõ. (szerk.): Mai
angol-amerikai jogelméleti törekvések. Bíbor Kiadó, Miskolc.
1-16.
)
Tushnet,
Mark (1991): Critical Legal Studies: a political history. The Yale
Law
Journal. 1991. 1515-1544.
P.