Szigeti Péter
kandidátus, egyetemi tanár
az MTA PTI főmunkatársa
OPPONENSI VÉLEMÉNY
1.
Győrfi Tamás értekezése eredeti módon gazdagítja jogelméleti irodalmunkat. Munkája az angolszász analitikus iskola hagyományát követi, módszerei, szemlélete és ízlése egyaránt ehhez a paradigmához kötődik. S bár kétségtelen, hogy bizonyos kísérleteikben más magyar szerzők is csatlakoztak már e hagyományhoz, mégis szerzőnk munkája a maga módszertisztaságában eredeti hozzájárulás e gondolkodásmód magyarországi recepciójához. Az analitikus iskola bizonyos szereplői nálunk is jól ismertek, például: Dworkin, Hart vagy MacCormick - mások lényegesen kevésbé – a fontos az, hogy Győrfi mindezekre eredményesen támaszkodik. A tőlük nyert elméleti ismeretekkel gazdagítja és ötvözi a magyar jogelméleti irodalmat és az alkotmánybíráskodásra vonatkozó jogtudományi elemzéseket. Impozáns vonása munkájának az is, ahogy az ebben a megközelítésben előtérben álló érvelési és indoklási, hogy úgy mondjam, ’topikai’ kérdések bemutatásában a magyar AB döntései mellett gyakran kitekint Karlsruhera és a Suprem Court tevékenységére.
2.
Alapvető probléma
felállítása, hogy az analitikus iskola nézőpontjából tárja fel az
alkotmánybíráskodásban tetten érhető politikumot. Tudatosan vállalt
témaválasztásának módszertani kiindulópontja az – melyet munkája bevezetésében
rögzít – hogy az intézményi megközelítés helyett, amely az Alkotmánybíróságot
nézné, inkább magát az
alkotmánybíráskodást állítja vizsgálódásai középpontjába. Így adódik az a
szerkezeti tagolás, hogy két fő részre oszló munkája első részében azt
vizsgálja, hogy hol kap szerepet az alkotmánybíráskodás folyamatában a
politikum. Válasza leegyszerűsítve: ott,
ahol az alkotmánybíráknak mérlegelési szabadsága van. És hol van? Azokban az
esetekben, amikor “nem lehetséges a deduktív érvelés, s megállapítottuk, hogy
ilyenkor a bíró előtt több döntési alternatíva áll nyitva. Másképpen fogalmazva:
a bírónak ilyenkor, ha érdemben akar
dönteni, nem lehet nem kreatív munkát végeznie, s nem választania a
különböző lehetőségek közül, ergo nem
lehet nem politikai tevékenységet végezni.” (23.o.) Más oldalról pedig hol nincs
mérlegelés, ergo politikum, ott, ahol
az adott problémát deduktív érveléssel és un. konklúzív, ügydöntő érvekkel lehet
és kell megoldani. Ebben a jogászi-jogfilozófiai megközelítésben a szerző arra
törekszik, hogy a jogi elemzés eszköztárát hasznosítsa: a jogok természete, a
szabályok és az igazolás fogalmai álljanak előtérbe. Döntően: az elemzésben
a jogi érvelés elméletének fogalmi
kerete érvényesüljön. Az Alkotmánybíróságok döntéseinek távolabbi, közvetettebb
hatásainak bemutatására a jogi elemzés eszköztára úgyis kevésbé alkalmas, ezt a
terepet szerzőnk tudatosan engedi át a politológiai elemzéseknek. Tehát kutatási
tárgyát elhatárolja az ÁB tevékenységének közvetett politikai hatásaitól,
jelentőségétől. Hogyan teszi ezt? Meglátásom szerint ügyesen.
Felveszi a politikai tevékenység John Bell féle,
1983-ban kidolgozott fogalmát (1.1), s ehhez tartva magát operacionalizálja
témaválasztását. Egy meglehetősen egyszerű, hogy ne mondjam, egyszerűségében
’naív bájjal’ rendelkező elgondolásról van itt szó. Az olyan tevékenység
politikai, amely “befolyásolja a társadalmi folyamatok alakulásának mikéntjét,
azt, hogy milyen irányba fog a társadalom fejlődni (változni), azaz a lehetséges
alternatívák közül melyik irányt fogja követni. Ennek a definiciónak tehát
egyrészt lényeges eleme a döntési
helyzet, a különböző értékek közötti választás, másrészt, hogy ennek társadalmi hatása legyen, azaz emberek
egy viszonylag nagy csoportjára terjedjen ki. A második kritérium miatt egy
bíróság esetében csak akkor fogok politikai tevékenységről beszélni, ha
döntéseinek az adott ügyön túlmutató jelentőségük, ’precedensértékük’ van. Ebből
a szempontból az AB szerepe kétség kívül speciális: mivel nem egyedi jogvitákban
döntenek, hanem általános normák alkotmányosságát vizsgálják, ezért a második
kritérium az általános normák esetében adott” – így szerzőnk. Utolsó mozzanathoz
- a jogszociológia nézőpontjából – hozzátehetem: kivéve, ha ezek az általános normák olyanok, hogy
soha senki nem követte őket, azaz ’Paper Rules’-ok maradnak. Ezen
ellenvetésemtől eltekintve Győrfi elemzései formálisan mindig korrektek, mindenütt
érvényesíti a felvett definiciós kritériumok megszabta követelményeket.
Ha azonban a politikum
problematikája elméleti megragadása érdekében hajlandóak vagyunk többlet
erőfeszítésekre, akkor azt kell, hogy mondjam: itt bizony sokféle nagyon hatásos
elméleti ösztönzés maradt figyelmen kívül. Szerzőnk, amikor azt vizsgálja, hogy
az alkotmánybíróság döntéseinek
milyen következménye van a törvényhozó hatalom korlátozásában, akkor prózai
öszinteséggel maga is írja: ’a politikai tevékenység egy meglehetősen általános
és formális fogalmából indultam ki’. Így van, hiszen egyfelől minden emberi
döntés kontingencia problémákat vet fel, jelent, tehát az első kritérium elég
gyenge, másfelől ami normatív, az a különösség síkján mozog, tehát nem egyedi s
ennyiben valaminő közérdeket involvál. Ezzel az egyszerű fogalomalkotással
tehát az a baj, hogy alig marad
hely a nem-politikai számára. Arra
viszont alkalmas, hogy a döntések igazolását figyelembe vegyük.
Summa summarum: Győrfi Tamásnak joga volt a maga
választotta fogalom használatra, s következetes is maradt elméleti
választásához. Moliere Monsieur Jourdain-jéhez hasonlóan Neki is megvan azon
joga, hogy ’Je prends mon biens ou je les trouve’, onnan vegy javait, ahol
azokat megtalálja, s én sem akarom ezt a jogot elvenni Tőle. Hogy
témaválsztásának ezen módszertani alapja mégsem mindig teremt meggyőző
helyzetet, arra csak azért és annyiban hívom fel szíves figyelmét, mert munkáját
publikálásra is javaslom. Azonban ebben az összefüggésben már nem ártana
egyfelől reflektálni a társadalomelméleti gondolkodásban kidolgozott olyan színvionalas politika-fogalmakra
és felfogásokra, mint amelyet
Webernél, Mannheimnél, Carl Schmittnél, Lukács Györgynél vagy Antonio Gramscinál
találunk. Mindegyikőjük teljesítményét persze nemcsakhogy nem kötelező, hanem
nem is lehet gyümölcsöztetni, egy analitikus, a jogászi érvelés természetének
magyarázatára törekvő munkában. Valamit mégis lehetne. Például: egy Győrfi Tamás
(felhasznált, ? ) irodalom jegyzékében is szereplő 1995-ös írásomban, jog és
politikumát viszonyát az esetjogi és kontinentális jogcsaládban vizsgálva Max
Weber politika–fogalmát és Niklas Luhmann eljogiasitás hipotézisét tettem
meg gondolati referenciának. Amit
felvetek, semmivel se idegenebb e munka fővonalától, mint kollégánk munkájának
azon záró fejezete, amely az indoklási kötelezettség jelentősége szempontjából
azt mutatja meg, hogy az alkotmánybíráskodással leginkább a deliberatív demokrácia modellje fér
össze, szemben a piac metaforával építkező social choice theory-val, s szemben a
politikát nem instrumentális, hanem önértékként kezelő “erény” felfogásokkal.
Másfelől fontosnak vélem azt
is, hogy igaz, az analitikus iskola keretein kívül született, de standard
jogelméleti tudásnak számító ismeret teljesen ne maradjon figyelmen kívül.
Figyelemre érdemes kollégám munkája kereteinek a széttörése nélkül is lehetett –
és egy disszertációban, ha azonos ismerettárggyal kapcsolatos eredményekről van
szó, talán kellett is volna – utalnia az igazgatás jogiasodására (itt
Franciaország volt az élenjáró, a XIX. század utolsó harmadával), majd a munkaviszonyokéra (a munkajog ezért bújt
ki a magánjogi szerződés kereteiből
és vált vegyes szakjoggá) és végül a politikum jogiasodására, benne az
alkotmánybíráskodással – melyet elsőként valószínüleg Niklas Luhmann 1972-es
Rechtssoziologie-ja teoretizált.
Szintetikus jogelméletet, amely az azonos ismerettárgy különböző
aspektusainak eltérő módszerekkel megközelíthető jegyeit látja egybe és
egységbe, s ezért a jog társadalmi összefüggéseit is számba veszi –
természetesen nem lehet számon kérni egy
analitikus munkán. Mivel azonban Győrfi maga is vizsgálja, hogy milyen eseteket ne döntsön el az
alkotmánybíráskodás, azaz vizsgálja a
jog és a politikum közötti határmegvonást - a politikai kérdés doktrínája
formájában -, ezért ezen érintkezési ponton célszerű lehetett volna
valamilyen kitekintő reflexió.
3.
A dolgozat második
nagy egysége az alkotmánybíráskodás közvetlen hatásait tárja fel, nevezetesen
azt, hogy milyen korlátokat jelent a törvényhozó hatalom számára az
alkotmánybíráskodás léte. Itt az alapjogok természetéről és fontos, nevesített
alapjogok hatásáról kapunk igen beható és szép elemzéseket: az általános
szabadságjogról, az önrendelkezési jogról, a diszkrimináció tilalmának és a
jogbiztonság elveinek jogrendre és a jogalkotásra gyakorolt hatásáról.
Széleskörben
elterjedt, de pontatlan felfogás – akkor is, ha a szakma nem kisebb egyéniségei
is képviselték, mint H. Hart vagy H. Kelsen - hogy az alkotmányos szabadságjogok
kivesznek bizonyos területeket és tartalmakat a törvényhozás hatásköréből.
Eszerint az alapjogok húzzák meg azt a határvonalat, melyet az állam nem léphet
át. Győrfi meggyőzően igazolja,hogy
a térbeli metaforát nem szabad túlságosan komolyan venni: nincs egy ilyen
egyértelmű és azonos alaptípusra visszavezethető határ, egyrészt azért, mert az
alapjogok is korlátozhatóak (szigorú feltételekkel). Azaz idézem: “Az alapjogok
nem a törvényhozó jogi hatalmának hiányát rögzitik, hanem pusztán erős igazoló
érvek felmutatására kötelezik azt” – fogalmazza meg az összegzésben
plasztikusan. Másrészt pedig az állam tartózkodási kötelezettsége sem feltétlen:
vannak olyan esetek, amikor tevőleges magatartást kell tanusítania. Például
ilyen a büntetőjogalkotás maga. Az Alkotmány 8. § (2) bekezdése szerint alapvető
jog lényeges tartalmát törvény sem korlátozhatja. Ez a contrario megengedi azt a
következtetést, hogy lényegtelen tartalmat a törvényhozó korlátozhat. Amikor a
törvényhozó a Btk. Büntetési nemei közé felvette a szabadságvesztés büntetési
nemét, akkor viszont aligha a szabadsághoz való alapjogunk lényegtelen tartalmát korlátozta
törvényhozási uton, hanem – mutatja ki Győrfi – az alapjog lényeges tartalma
lényegessé válik, ha a szemben álló érv erősebb, amiért bíróság
szabadságvesztésre ítélte, ott az elítélés és a szabadságvesztő büntetés erősebb
érv, mint az elítélt szabadsághoz való joga. A jogalkotó tevéssel –
szabadságvesztő büntetés megalkotásával védi a társadalmat – a társadalomra
veszélyes, s ezért jogellenes cselekedetektől.
Ezen két korrekciós
kiegészítés után elvileg az állam szabad cselekvési területe jön a
jogalkotásban. Csakhogy a jogalkotás sem csak procedurális és felhatalmazási
normák felől kötött tevékenység, hanem tartalmi és formális értelemben, formális
követelmények által korlátozott tevékenység.
Az alapjogok a
törvényhozó hatalmának tartalmi és erős korlátját jelentik, tehát erős
igazolásra kötelezik a törvényhozót. “A törvényhozó hatalmának formális
korlátját jelenti az általános egyenlőségi klauzula, valamint a jogbiztonságra
vonatkozó alkotmányos követelmény, hiszen ezek a követelmények nemcsak a
törvényhozó bizonyos tárgyú döntéseikor kell hogy érvényesüljenek, hanem minden
esetben. Ez utóbbi két formális követelmény legtöbbször csupán gyenge igazolásra
kötelezi a törvényhozót.” (222.o.) De meg van a maga jelentősége az általános cselekvési szabadság
doktjinájának is. Nevezeten az, hogy a törvényhozó hatalma és az állampolgár
szabadság közötti határvonalat mozgásban tartja, képlékennyé teszi. Képlékeny
tehát a törvényhozó hatalma és az állampolgár szabadsága közötti határmegvonás.
Ha pedig ez párosul a joghézag azon
felfogásával, melyet Győrfi képvisel, akkor különös nehézségek lépnek fel.
Idézem: “ A joghézag… per
definitionem csak a szabályozatlan esetekre terjed ki. Ilyenkor nincs olyan norma melynek a konkrét
tényállás asz esetét képezné, az alsó tétel nem vonható egyetlen felső tétel alá
sem. Az azonban, hogy a jog nem szabályoz egy bizonyos esetet, még nem elégséges
feltétele a joghézag létezésének. Joghézagról csak olyan jogrendszer esetében
van értelme beszélni, mely átfogó
kíván lenni, s ahol a bírónak olyan esetekben is az ügy érdemében kell dönteni,
amikor nincsen az esetre jogszabály. További feltételnek tekintem, hogy nem
létezik olyan, a rendszert normatív értelemben lezárttá tevő szabály, mely
szerint az, amit a jog nem tesz jogellenessé, az jogos.”
Tehát, mivel
feltétel az is, hogy ne létezzen
olyan szabály, amely szerint az amit a jog nem tesz jogellenessé, az jogos, az
megengedett, az a szabad cselekvés területe. A tagadás tagadása, a kettős
tagadás viszont állítás, így még egyszerűbben kifejezve: amit nem szabályoznak,
az sem biztos, hogy megszabad tennünk. Ebből az értelmezésből következik
problémám: akkor ezek szerint vissza kell-e vonnunk a liberális jogállam
előfeltevését is, melyet legvilágosabban a francia 1789-es Deklaráció 4-5 §-a
fogalmazott meg: Az állampolgár mindent
megtehet, amit a törvény nem tilt meg, (viszont a hatóságok csak azt tehetik
és másra nem kényszeríthetnek, mint amit a törvény előír számukra). Kérdésem:
tartható-e a joghézag olyan felfogása, melynek érvényessége szerint nem tehetjük
meg azt sem, amit szabad, mert az a joghézag kitöltése következtében jogellenes
lehet. Vagy pedig mivel Franciaországban a joghézag utolsó feltételét kizárja a
deklaráció első, az állampolgárokra mint jogalanyokra vonatkozó norma, ezért
ekkor ki kell/kellene zárnunk a joghézagot az ottani jogrendből, ami pedig
contra faktuális eljárás lenne? Nehéz ügyek.
E felvetésem után
még egy kritikai ellenvetés megtételére kényszerülök: az a szemlélet és
megfogalmazás, mely szerint ..”az alapjogoknak az a feladata, hogy
körülhatárolják az egyéni autonómiának
azt a körét, ahová az állam nem
léphet be” (203.o.) – nemcsak a már Győrfi által bemutatott korrekció
szempontjából bírálandó, hanem azért is, mert nem számol azzal, hogy kollektív alapjogaink is lehetnek és
vannak: ilyen az önkormányzáshoz való
(alap)jog, amely alanyi közjogként - emlékezzünk Georg Jellinekre -
kollektív politikai szabadságjog, s amelynek a hatalommegosztás nem hagyományos,
modernebb felfogásainál alapjogi státusza van, ilyen a kisebbség védelem szintén jogiasítható
értéke, és tulajdonképpen a tulajdonhoz
való jog se csak egyéni, hanem kollektív tulajdonlást mond ki és lát el jogvédelmi
eszközökkel. Így az alkotmánybíráskodással is.
4.
Disszertánsunk dolgozata
egészének perspektívája, választott problémája mindenképpen vonzó, s a jog
működésmódja belső szemléletének, analitikus elemzésének komoly értékeit mutatja
fel. Ezen belső szemlélet norma tartalmakat, alkalmazásuk feltételeit,
döntéseket és az ezekhez kötődő értelmezési és érvelési problémákat tárja fel.
Döntően nyelvi és logikai műveletek segítségével. Meggyőző szerzőnk
problémaérzékenysége és elemzőkészsége, még akkor is, ha néhol talán túlzottan
is sok megszorítást, értelmezési feltételt, nyelvi és logikai behatárolást bont
ki, melynek következtében néhol nehéz egybetartania témáját. Ellenben
mindenképpen saját problémavilágot,egynemű elemzési közeget épít ki, melynek
természetét azzal is jellemezhetnénk, hogy szerzőnk egyre kevesebbről és
kevesebbről akar egyre többet és többet megtudni. Szerencsénkre a részletekről
való érdeklődés és tudás mégsem vezet ahhoz az eredményhez, melyet Bertrand
Russel a szaktudós és a filozófus szembeállításának paradoxonjával jellemzett.
Nevezetesen, hogy a szaktudós az az ember, aki – mint fentebb is – egyre
kevesebbről és kevesebbről egyre többet és többet akar tudni, míg a filozófus
egyre többről és többről egyre kevesebbet és kevesebbet, tehát egyre
bizonytalanabbul tud. Ezért tehát – ha szabad a paradoxont megbírálni – a
szaktudós és a filozófus ezen szembeállítása végső elemzésben ahhoz a
következményhez vezet, hogy mindkettőjük tudásának tendenciája - a
tudatlansághoz vezet. Ilyen értelemben nem is osztanánk a paradoxont, mert az
csak átfogalmazása a docta ingorantia – a tudós tudatlansága – középkori
álláspontjának – aminél a század tudományosságában, minden posztmodern szkepszis
és lebegtetés ellenére,mégiscsak jobb a helyzet.
Győrfi tudása sem a semmibe
tart, noha jó szaktudós, és mint mondottuk, erős vonzalma van a részletek iránt.
Problémafelvetései ugyanis kijelölik elemzésének dimenzióit, mindenkor igyekszik
tudatosítani a lokalizált probléma határait. Ezért nem tart tudása a semmi felé,
noha azzal a lehetőséggel kevéssé él, hogy más elméleti alap, ratio cognoscendi
felé is megtegye a csak jelölt vagy éppen nem is jelölt határátmeneteket. Így
azzal a lehetőséggel sem él, hogy a magyar jogelméleti irodalomban
felhalmozódott jogszabálytani
ismereteket is bevonja elemzéseinek körébe. Számunkra kézenfekvő lett volna,
hogy a jogszabály-jogelv viszony vizsgálata, ami nála a deklaratív norma
elemzéseként jelent meg (12. oldal)
- támaszkodjunk a jogszabály-jogi norma-jogtétel azon distinkciójára,
melyet Peschka 1979-es Jogszabálytan-a (Akadémia) dolgozott ki, s mások (például
Szilágyi Jogi alaptana) haszonnal alkalmaztak. Az analitikus iskolából való
egy-egy ilyen kitekintés meggyőződésünk szerint nem a mű hátrányára, hanem
előnyére szolgált volna. Akkor is, ha a jogszabálytanban még nem az
alkotmánybíráskodás kapcsán előállított eredményekről van még
szó.
Véleményünk szerint
– melyet persze nemkötelező osztani - ilyen kitekintések és egybevetések
elmélyíthetnék és széles körűbben alapozhatnák meg Győrfi saját pozicióját.
Azonképpen, ahogy ezt egyízben meg is tette. Akkor, amikor az alkotmányos
korlátok és értékek természetének bemutatásánál meggyőzően támaszkodott Gustav
Radbruchra. Kiindulva abból az elgondolásból, hogy a jog eszméje arra való, hogy
bizonyos értékeket előmozdítson. A jog eszmének - azaz annak az értéknek, aminek
a szolgálatára a jog hivatott - pedig az igazságosság, a jogbiztonság és a
célszerűség az alkotó eleme. Mégpedig akként, hogy az igazságosság és a
jogbiztonság a jog belső állandó és
abszolút értéke. Míg a változó és relatív összetevő egyrészt a célszerűség, másrészt éppen a három belső összetevő változó
hierarchizáltsága. Győrfi helyesen emeli itt ki, hogy olvasatában Radbruch
erős állítása nem egyszerűen az összetevők antinomikus szerkezetének
konstatálása, hanem az állandó és a változó összetevők dinamikája, ahol a
célszerűség relatív összetevője teremt kapcsolatot a jogba kívülről érkező olyan
értékekkel, mint az emberi méltóság, az önrendelkezési jog vagy a szociális
biztonság - alapjogai. A célszerűség Radbruchnál üresen hagyott formuláját
tehát, az alapjogok síkján is védhető értékek töltik ki tartalommal –
támaszkodik e ponton igen helyesen és leleményesen tárgyának megragadásában
Győrfi az analitikus iskola keretein kivüli jogelméletre, Radbruch
természetjogára. Éppen ezt javasoltuk, néhány más kérdés
vonatkozásában.
Megjegyzem, ezeket a
joghoz ’kivülről’ hozzáadott értékeket Győrfi is – Kis Jánoshoz és az angolszász
morálfilozófiák többségéhez hasonlóan – morális természetűeknek tekintik.
Számomra elfogadhatatlanul. Miért elfogadhatatlan probléma szűkítés ez?
Bizonyítékként csak két világos összefüggést had hozzak: azért, mert ez a ’külső
moralitás’ messze a morálon túlról is jöhet a jogba: a gazdaságból – gondoljunk csak a
tulajdonformák egyenértékűségének jogelvére, (vagy éppen más,
individuálliberális értékbeszámítás esetén a magántulajdon primátusára), vagy a
társadalmi szervezetből, például az
önkormányzáshoz való érték alapjogkénti elismerésével.
Egy apró észrevétel:
szerintem a mű címében stiláris szempontból redundáns elemnek számít a
határvonalán kifejezésből a vonalán.
Nem szóltam Győrfi sok jelentős eredményéről, az aktivizmus felfogás adekvát bírálatáról, a nehéz esetek tipológiájának kidolgozásáról, vagy az anyajogok fogalmi-logikai struktúrájának exakttá tételéről. Épp ezért azzal kell befejeznem, hogy ha mármost némely pontokon igen erőteljes kritikáját adtam munkájának, akkor tettem ezt azért, mert értékes, elgondolkodtató elemzésekről van szó, amelyekkel érdemes volt foglalkoznom és tudtam tanulni belőle. Tehát semmiféle ellentmondás sincs aközött, hogy dolgozatát elfogadásra és publikálásra ajánlom és maximálisan értékelem – megfogalmazott fenntartásaim mellett.