Szilágyi
Péter
Szabó Imre szocialista
normativizmusa
Adalékok
a szocialista normativizmus ideológiakritikájához
Az 1945-tel bekövetkező rendszerváltás természetesen a
magyar jogbölcselet helyzetét és alakulását is nagymértékben meghatározta. A
háború utáni első években még a korábbi időszak jogbölcselőinek (Moór, Horváth
Barna, Szabó József és Bibó István) munkái is megjelentek, a Sztálin
szellemében Visinszkij által értelmezett marxista jogelmélet – kezdetben zömmel
fordítások alakjában – még csak mint az egyik álláspont jelent meg, de már
ekkor sem tagadta, hogy perspektivikusan egyeduralomra tart igényt. A “burzsoá”
jogtudománnyal szembeni kritika egyre durvult, az új időkhöz nem igazodó
képviselőit adminisztratív intézkedésekkel hallgattatták el és távolították el
a pályáról. A fordulat éve után kizárólagossá lett a Visinszkij-féle
sztálinista és vulgármarxista jogtudomány, az ún. szocialista
normativizmus, méghozzá csaknem az 50-es évek végéig annak is sztálinista
változata.
Szocialista normativizmusnak nevezzük azt a
jogelméleti felfogást, amelyik a Szovjetunióban alakult ki a 30-as években,
elsősorban A. J. Visinszkij tevékenységéhez kapcsolódóan, és vált uralkodó
elméletté előbb a Szovjetunióban, majd a szovjet típusú államszocializmus
országaiban. Uralkodó felfogássá válása az 1938 júliusában rendezett, a
jogtudomány dolgozóinak első össz-szövetségi konferenciájához és Visinszkij ott
tartott referátumához kapcsolható, amelyben elítélte a jogelmélet korábban
elismert szovjet művelőit, és a jognak olyan fogalmát határozta meg, amely
meghatározás a szocialista normativizmus legfontosabb sajátosságait mintegy
sűrítve tartalmazta és a szocialista országok hivatalos jogelméletében mintegy
két évtizedig dogmaként érvényesült. Ez a meghatározás a következő volt: “A
jog az államhatalom által megállapított vagy szankcionált olyan magatartási
szabályok (jogszabályok) összessége, amelyek az uralkodó osztály akaratát
fejezik ki, és amelyeknek alkalmazását az állam kényszerítő ereje biztosítja,
az uralkodó osztálynak előnyös és hasznos társadalmi rend védelme,
megszilárdítása és továbbfejlesztése céljából.” Ennek felelt meg a
szocialista jog meghatározása: “A szovjet szocialista jog a szovjet
szocialista állam által megállapított vagy szankcionált olyan magatartási
szabályok (jogszabályok) összessége, amelyek a szovjet nép akaratát fejezik ki,
amelyek alkalmazását a szovjet szocialista állam kényszerítő ereje biztosítja,
céljuk, hogy a munkásosztálynak és minden dolgozónak hasznos és előnyös rendet
és viszonyokat védjék, megszilárdítsák és továbbfejlesszék; további céljuk,
hogy a gazdasági rendszerben, az emberek életmódjában és tudatában a
kapitalizmus csökevényeit teljesen és véglegesen megsemmisítsék, és a
kommunista társadalom fölépítését szolgálják.”[1]
A szocialista normativizmus jellemzője mindenekelőtt a
normativizmus volt. Annak mibenlétét illetően Böckenförde meghatározására[2]
támaszkodom, aki szerint a kifejezés elsősorban polémikus hangsúllyal a
jogelméleti vitákban annak a jogi gondolkodási és jogtudományi iránynak a
jellemzésére szolgál, amelyik a jogot kizárólag mint érvényes normáknak a
tényekkel szemben zárt komplexusát ragadja meg, és a jogtudomány feladatát
csupán abban látja, hogy ezt a normakomplexust a logika eszközeivel elemezze,
kijelentéstartalmában rögzítse, és általánosabb joglogikai fogalmakra és
gondolati alakzatokra visszavezesse. Ennek megfelelően a jogtudomány feladata
csupán az, hogy a jog anyagát, a pozitív jog szabályait ezeknek a fogalmaknak,
formáknak és alakzatoknak a segítségével logikailag-szisztematikusan rendezze,
kibontsa és kezelhetővé tegye. A jog és a társadalmi valóság összefüggéseinek,
a jogképződésnek, a jog alapjának és legitimációjának a kérdései a tisztán
normatív jogtudományi szemléletből ki vannak rekesztve. A normativizmus
lényeges alapja a jognak és a törvénynek az
azonosítása. A törvény és a törvényi
szabályozás a normativizmus számára nem annak kísérlete, hogy a jogot
végrehajthatóvá tegyék, hanem maga a jog. A törvény
és a jog viszonyát ezzel kirekesztik a jogtudomány területéről: a jogi etika és
a jogpolitika területére utalják. A jogtudomány normatív törvénytudomány.
Kirekesztett marad továbbá a normativizmus számára a jogképződés és a jog
továbbalakításának a problémája. A tételezett jogot tisztán mint normát, a
jognak és a jog megvalósításának valamint a jognak és a társadalmi valóságnak
az intencionális összefüggéséből kiszakítva, eloldva szemléli (ha az
összefüggést magát, mint olyant, nem is tagadja).
Ennek az itt összefoglalt normativizmusnak a
legtisztább megnyilvánulása Kelsen Tiszta Jogtana. A szocialista
normativizmus ettől néhány vonásában eltér. A szocialista normativizmus sajátos
normativizmus annyiban, hogy a modellnek, etalonnak számító kelseni tisztaság
kettős elutasításából a természetjog tagadását, elutasítását nyíltan és teljes
mellszélességgel vállalja, túlzó és olykor primitív radikalitással; a
társadalmi összefüggések vizsgálatának az elutasítását marxista csomagolása
miatt nem teheti meg, apologetikus jellege okából ugyanakkor ezeknek az összefüggéseknek
az érdemi és tartalmi vizsgálatát nem engedheti meg, így deklaratív
pszeu-dotársadalmi magyarázatot prezentál, amelynek kulcsszava a proletariátus
érdeke és akarata. (Ennek következménye azután a szociológia, benne a
jogszociológia heves elutasítása.) A társadalmi összefüggések tényleges és
tartalmi vizsgálatának mellőzése és apologetikus jellege okából marxista
jellege megkérdőjelezhető; így nem alaptalan az a vélemény sem, hogy a marxista
normativizmus contradictio in adiecto. Nem kívánok foglalkozni azzal a
kérdéssel, hogy ez a normativizmus mennyiben marxista vagy mennyiben
szocialista; esetünkben a ‘szocialista’ jelzőt e felfogás képviselőinek az
államszocializmus szovjet modellje melletti elkötelezettsége indokolja.
A már jelzett normativizmuson túl a szocialista
normativizmus sajátosságait címszószerűen a következőkben foglalhatjuk össze:
1. vulgármaterialista ökonomizmus: a jog a gazdaság
mechanikus következménye, szükségképpen megfelel a termelési viszonyoknak,
ezért a “helyes jog kérdését nem helyes fölvetni”;[3]
2. pusztán verbális materializmus, társadalmi
szemlélet; ténylegesen elzárkózás a társadalmi viszonyok, az anyagi
életviszonyok vizsgálatától, különösen az államszocializmus vonatkozásában;
3. primitív osztályszemlélet: a jog az uralkodó
osztály akarata, csak az uralkodó osztály érdekeit szolgálja;
4. voluntarizmus: a szocialista jog mint a
munkásosztály vagy a dolgozó nép akarata a szocialista társadalmi viszonyok
legfontosabb, szinte tetszés szerinti alakítója;
5. instrumentalizmus: a jog a politika puszta eszköze,
a jog túlpolitizálása, a jognak totálisan – szélsőséges esetekben jogi
nihilizmusba hajlóan – a politika alá rendelése;
6. etatizmus: a jog állami jellegének abszolutizálása,
a jog állami parancs;
7. a törvényesség kiüresítése, vulgarizálása és
fetisizálása, a bíró jogalakító szerepének az elutasítása;
8. dogmatizmus, a valóság helyett kanonizált Marx,
Engels és Lenin (korábban Sztálin) szövegeiből kiindulás és támaszkodás,
ragaszkodás ezen szövegek hivatalos értelmezéséhez;
9. apologetikus jelleg, némiképpen a természetjogi
felfogásra emlékeztető módon: a létező szocialista jog megfelel a termelési
viszonyoknak, illetőleg a munkásosztály vagy a dolgozó nép akaratának;
10. a jog keletkezésének hamis és vulgarizáló
magyarázata;
11. funkciója elsődlegesen ideológiai (kifelé kritika,
befelé apologetika), másodlagosan jogalkalmazás-technikai.
A szocialista normativizmus magyarországi megjelenését
az jellemezte, hogy a tematikusan átfogó jellegű szakirodalom legnagyobb
hányadát kezdetben, az ötvenes évek elején, szovjet fordítások és a szovjet
jogelmélet alapján írt írásbeli tananyagok tették ki, amelyek szerzői között
Antalffy György, Halász Pál, Szabó Imre és Vas Tibor nevét kell megemlítenünk –
úgy is, mint a szocialista normativizmus legismertebb
magyarországi képviselőiét. A jogbölcseletnek a politika szolgálólányává tétele
a gyakori aktuálpolitikai változások körülményei között nem kedvezett
monográfiák írásának, a rövidebb cikkek pedig a politikai elvárásokhoz
igazodtak. A jogelmélet jellegének és szerepének korabeli megítélését jól
jellemzi a következő megfogalmazás: “Az állam- és jogelmélet nem más, mint a
marxizmus-leninizmusnak az államra és jogra történő alkalmazása (az állam és
jog marxista-leninista vizsgálata). Ezért az állam- és jogelmélet is éles
fegyvere a proletáriátusnak és élcsapatának.”[4]
A korszak jogelméletéhez hozzátartoztak a nem minden
politikai szándék nélkül szervezett, a kritika és önkritika dramaturgiáját
fölhasználó viták is. Ezek közül a gazdasági jogról, valamint a jog konstans
elemeiről folytatott vitákat említjük meg, mint – a korra, és nem a
jogbölcseletre – jellemzőeket. Érzékeltetésül idézzük az utóbbi vita egyik
“eredményét”: “Sztálin tanítása szerint … mihelyt a fölépítmény
osztályjellege megszűnik, megszűnik fölépítmény lenni. A jog pedig fölépítmény,
tehát osztályjellegű. Ami nem osztályjellegű, az nem lehet jog. A konstans elem
a jogban nem lehet osztályjellegű, tehát nem jog. … Mindezek alapján tehát
megállapíthatjuk, hogy a jogban jogi jellegű konstans elemek nincsenek.”[5]
A szocialista normativizmus eredeti, Visinszkij
nevével fémjelzett változata egyértelműen a sztálinizmus jogelmélete volt. A
Hruscsov-féle desztalinizációt követően a szocialista normativizmus –
aktuálpolitikai tartalmát, utalásait tekintve – némiképpen finomodott, mint
elméletnek azonban alig változtak sajátosságai. Szabó Imrének az 50-es évek
végén és a 60-as években kifejtett munkássága ennek a Sztálin utáni szocialista
normativizmusnak a jellemző példája, különös tekintettel A jogszabályok
értelmezése és A szocialista jog c. munkáira.
Az államszocializmus időszakának vezető jogbölcselője és a
marxista-leninista ún. szocialista normativizmus reprezentánsa Szabó Imre
(1912–1991) volt. Számos hasonló pozíciót betöltő kelet- és kelet-közép-európai
kollégájától előnyösen különböztette meg nyelvismerete, a nyugat-európai és
amerikai szakirodalomra is kiterjedő műveltsége, amely összefüggésben nyilván
nem volt közömbös az a tény, hogy az egyetemet a polgári demokratikus
Csehszlovákiában, Prágában végezte el. Beregszászi születése révén pedig a
szláv nyelvekben is otthonosan mozgott, ami lehetővé tette számára, hogy a
szovjet jogelmélet eseményeiről közvetlenül tájékozódjék. Különösen a hatvanas
és a hetvenes években született írásairól mondhatjuk, hogy kulturáltságukkal
jelentős mértékben elütöttek az ötvenes évek primitív cikkeitől, és Szabó Imre
a nyugati jogfilozófusok
számára is megbecsült vitapartnernek számított. Ezek a relatíve kedvező vonások
természetesen nemcsak Szabó személyes kvalitásainak, hanem a politikai helyzet
változásának a következményei is voltak. Ugyanakkor későbbi műveiből sem hiányzott
teljes mértékben az ötvenes évek szemléletével való kontinuitás.
Leegyszerűsítve és némiképp pontatlanul Szabó Imre jogelméletét mint a
Kádár-rendszer egyik a rendszer keretei között is viszonylag konzervatív
jogbölcseletét jellemezhetjük.
Művei közül elsőnek A burzsoá állam- és
jogbölcselet Magyarországon (1955) című, joggal híres-hírhedtnek nevezett
monográfiáját kell megemlítenünk, részben hatása miatt, részben pedig mert jól
mutatja Szabó elméletének jellemző vonásait. A mű erénye – és ez teszi lehetővé
még ma is kellő kritikával való használatát –, hogy bőséges anyag alapján,
többnyire korrekt módon idézve dolgozza föl anyagát. Többet nyomnak azonban a
latban a mű negatívumai: kritikája előítéletes és külsődleges, számonkérő
jellegű, elsődleges mércéje a marxizmus-leninizmustól való távolság, amit az
elméletek gyakran félreértelmezett (vagy viszonylag haladó, vagy reakciós)
politikai hatásának a vizsgálata egészít ki; az elméleti kritika így
túlpolitizálódik. Szabó kísérletet sem tesz a bírált elméletek
problematikájának megértésére, az immanens kritika módszerét is csak
szórványosan alkalmazza. A századforduló táján bekövetkező társadalmi
változásokat sommásan mint az imperializmus megnyilvánulásait marasztalja el,
és minősíti szintén imperialistának az ezekre a problémákra adott jogbölcseleti
válaszkísérleteket. Különösen markánsan mutatkozik ez meg az újkanti jogfilozófia,
Somló és Moór ábrázolása során. Szerinte ez a “jogbölcselet minden
tekintetben reakcióssá vált, reakciósabbá, mint a pozitivista jogbölcselet;
azzal, hogy a jogbölcseleti kutatás és ezzel együtt a jogászok figyelmét a
létező jogról, a »van«-ról a megvalósítandó, spekulatív módon föllelhető jog
felé, a »kell« felé, vagyis a realitás lehetőségei helyett az irrealitás világa
felé, a földről az ég felé fordította, a jogbölcseletet teljes mértékben
megfosztotta a tudományos jellegtől és a szubjektivizmus, a
fideizmus felé vezette.”[6]
Szabó (hatását sokáig éreztető) kritikájának az elméleti tartalma – saját
szavai szerint – az volt, hogy a maga egészében el kell vetni a “helyes jogról”
szóló idealista felfogást, s egészében a “helyességet” mint különálló
filozófiai kategóriát; le kell számolni e “helyes jogi” elmélet alapjaival s
annak minden vonatkozásával; úgy, hogy a “helyes jog” jelszava valamiféle új,
állítólag marxista értelmezésben se térhessen jogéletünkbe vissza.[7]
Szabó Imre jogelméleti álláspontját
legszemléletesebben két szisztematikus monográfiája, A jogszabályok értelmezése
(1960) és A szocialista jog (1963) alapján ismerhetjük meg. Az előbbi
egy konkrét, mind elméleti, mind gyakorlati szempontból fontos kérdés kapcsán,
széles szakirodalmi anyagra támaszkodva, részletezően fejti ki álláspontját, a
második pedig a marxista-leninista jogelmélet rövidebb, elsősorban az oktatás
szempontjait szem előtt tartó összefoglalására vállalkozik. A címtől eltérően
ugyanis a könyvben nemcsak a szocialista jogról van szó, hanem a ma már
megmosolyogtató elvi bevezetés alapján, miszerint a szocialista
jog is jog, a jognak mindazokról az általános kérdéseiről is, amelyek a szocialista
normativizmus koncepciója szerint a jogelmélet tárgyát képezik. Így tárgyalja a
jog fogalmát, a jogi alapelvek szerepét, a törvényességet,
a jogrendszerek csoportosítását, a jogalkotást, a
jogforrásokat és a jogszabálytani kérdéseket, a jogalkalmazást, a
jogviszonyokat, az alanyi jogok és kötelességek viszonyát, valamint a
jogrendszer tagozódását.
Szabó Imre munkássága jól, a kor viszonyaihoz mérten
színvonalasan mutatja ezeket a sajátosságokat. Kisebb korrekcióktól eltekintve
elméleti alapállásához mindvégig hűséges maradt, Visinszkij halála (1954) és
politikai tevékenységének látványos elítélése (1956) után évekkel is (1963) a
Visinszkij által a terror légkörében levezényelt, a szovjet jogtudományt
sztálinizáló, a szovjet állam- és jogtudomány kérdéseiről 1938-ban rendezett
szövetségi értekezletet igen pozitíve értékelte, Visinszkijt lényegében nyíltan
csak azért marasztalta el, mert nem volt elég apologetikus: “megállt a
kényszernél, nem fejezte ki, hogy a szocialista jogot a dolgozók mind nagyobb
mértékben önként követik, mert fölismerik hogy az érdekeiknek felel meg.”
(A könyvben Visinszkij burkolt, neve említése nélküli bírálatával néhány helyen
még találkozhatunk.)
Szabó Imre A szocialista jog c. monográfiája
könyvként 1963-ban jelent meg, azonban korábban keletkezett, egyetemi
jegyzetként tartalmilag változatlan szöveggel már 1961-ben napvilágot látott. A
mű hét fejezetből áll, amelyeket tartalmi szempontból két nagyobb részre lehet
bontani. A munka első három fejezetét (A szocialista jog lényege, A szocialista
törvényesség, A szocialista jog formái) a mű általános részének nevezhetjük,
mivel a szocialista jog egészének a kérdéseivel foglalkozik; az ezeket követő
fejezeteket pedig a mű különös részének, amelyekben a szerző a szocialista jog
működésének vagy struktúrájának egyes részkérdéseit (jogforrás és jogalkotás,
jogalkalmazás, jogviszonyok, jogrendszer tagozódása) tárgyalja.
A továbbiakban Szabó Imre könyvének az
elemzése révén kívánom kimutatni a szocialista normativizmus vázolt
sajátosságait, elsősorban terjedelmi korlátok miatt, de részben tartalmi okok
miatt is a munka első két fejezetére koncentrálva. A tartalmi okok esetében
arról van szó, hogy az itt vizsgált fejezetek jobban és közvetlenebbül fejezik
ki Szabó Imre felfogásának alapvető jellemző vonásait, ezzel szemben a különös
résznek nevezhető fejezetek kritikáját gyümölcsözőbb az adott kérdések
vizsgálatával összefüggésben elvégezni.
A szocialista jog lényege címet viselő első fejezet központi
kérdése a jog fogalmának és a szocialista jog fogalmának a meghatározása, amit
elmélettörténeti fejtegetések előznek meg. Ez az eljárás – elmélettörténeti
vizsgálódások, majd annak alapján fogalom-meghatározás – eléggé bevett a
jogbölcselet irodalmában. Szabó eljárása azonban nem szokványos, nem a jogra,
hanem az államra vonatkozó nézetekkel kezdi. Könyvének már első mondatai is
igen tanulságosak a szocialista normativizmus sajátosságai szempontjából: “A szocialista jogra vonatkozó nézetek
kiindulópontjait a marxizmus-leninizmus klasszikusainak a szocialista államra
vonatkozó megállapításaival kapcsolatban kell keresnünk. Amikor Marx és Engels
»A Kommunista Párt Kiáltványá«-ban a szocialista forradalomról úgy szólnak,
mint amelynek első lépése, hogy a proletáriátust uralkodó osztállyá emeli és az
új, szocialista államot úgy jelölik meg, mint »az uralkodó osztállyá szervezett
proletáriátust«, egyben felsorolják azokat a rendszabályokat, amelyeket a
hatalomra jutó proletáriátusnak általában alkalmaznia kell. … A Marx és Engels
által … feltételezett rendszabályoknak azonban szükségszerűen jogi
rendszabályokként is meg kell jelenniök, azaz a győztes proletáriátus által
teendő intézkedések a jog, mégpedig nyilván egy új jog segítségével
valósíthatók meg.”[8] Amíg Marx jogra vonatkozó megállapításinak
zömében a kritikai mozzanat dominál (a jog nem más, mint a tény hivatalos
elismerése; jogotok nem más, mint osztályotok törvényerőre
emelt akarata; a jog nem lehet magasabb fokon, mint a társadalom gazdasági
alakulata és kulturális fejlettsége – ez mind-mind kritikai szemléletet fejez
ki), addig Szabónál rögtön az elején a legitimációs és apologetikus szempont
jelenik meg.
Szabó gondolatmenete a következő: a kapitalizmus
kritikájából következik a proletárdiktatúra szükségessége, a proletárdiktatúra
államának szükségessége, rendszabályok szükségessége, (eddig ez lényegében a Kommunista
Kiáltvány gondolatmenete), és mindez a kizsákmányolók ellenállásának
elnyomása (stb.) érdekében szükséges. Ez már a proletárdiktatúra lenini
értelmezése. Ez az indítás, a proletárdiktatúra előtérbe állítása teljes
mértékben az állam- és jogelmélet sztálinista változatának a jellemzője.[9]
A kiindulópont tehát Marxnak minden rendű és rangú revizionizmustól mentes, az
ortodox sztálinisták oldaláról sem támadható, tisztán bolsevik és apologetikus
értelmezése. A későbbi elemzésekre azonban már nem jellemző maradéktalanul ez a
kontinuitás. A következőkben a szerző Marxnak a Gothai program kritikája kapcsán
írt megállapításait elemzi. Az idézeteket ezúttal mellőzve[10]
annyit jegyzek csupán itt meg, hogy ennek a szövegrésznek a funkciója kettős:
egyfelől a Marxra való hivatkozás a szocialista normativizmus autentikus
marxizmusát kívánja igazolni, másrészt pedig a marxi kritikából így jutunk el
ahhoz a tételhez, hogy a szocialista jog is jog, de gyökeresen más jog. A
történelem materialista szemléletén nyugvó kritikából így egy lapos
általánosság lesz, miszerint a különböző társadalmak joga különböző, de mindez
politikailag alkalmas formára hozva: ez is jog, de gyökeresen másmilyen jog. Ez
a formula azért alkalmas politikailag, mert ha a proletárdiktatúra eszközéről
vagy Pasukanisz bírálatáról van szó, akkor ez is jog, ha pedig
szabadságjogokról vagy eljárásjogi garanciákról van szó, akkor gyökeresen
mástípusú jog – méghozzá mindig az aktuális pártvonalnak megfelelően.
A szovjet jogelmélet történetét áttekintve Szabó –
érthetően – alapvetően Visinszkijjel ért egyet: “A szocialista jog
lényegének magasabb igényű tudományos meghatározására ... végül is a
Szovjetunióban az 1937-1938-as években került sor. Határvonalat jelentett az
állam- és jogelmélet szempontjából is e tekintetben a szovjet állam- és
jogtudomány kérdéseiről 1938-ban rendezett első szövetségi értekezlet, amely
nagymértékben tisztázta a szovjet jog alapvető elméleti kérdéseit, ...
kialakította továbbá a szovjet szocialista jognak azt a fogalmát, amelyet
alapjaiban a szocialista állam- és jogelmélet ma is elfogad, ha bizonyos
bírálattal is illet.”[11]
Tanulságos viszont Szabónak Sztucskával és Pasukanisszal szembeni kritikája:
ebben ugyanis kifejeződik egyrészt a szocialista normativizmusnak az a
sajátossága, hogy az a normativizmust verbálisan elutasító normativizmus,
másrészt pedig annak erőteljes etatizmusa: a normativizmussal való
szembefordulás helyes volt ugyan, de a fő hiba volt, hogy “nem értékelték
eléggé a munkásosztály politikai hatalmának, a szocialista államnak a
szerepét.”[12]
Ennek a kritikának az alapvető jelentősége azonban az, hogy Visinszkij – és
vele Szabó – éppen azokat a törekvéseket ítéli el, amelyek bármilyen
kezdetleges formában, de éppen az anyagi létföltételek meghatározó szerepére
próbáltak rákérdezni. Itt térek ki Szabónak Visinszkijhez való sajátos
viszonyára. Mint az előbbiekből kitűnik, Szabó Visinszkijjel elméletileg
alapvetően egyetért, azonban el is határolódik tőle, egyrészt voluntarizmusa
miatt, másrészt pedig azért, mert Visinszkij “megállt a kényszernél, nem
fejezte ki, hogy a szocialista jogot a dolgozók mind nagyobb mértékben önként
követik, mert fölismerik, hogy az érdekeiknek ez felel meg.”[13]
Ez az idézett szöveg kétféle, egymást nem kizáró elhatárolódást is jelenthet.
Jelentheti azt, hogy elhatárolódunk tőle, mert megállt a kényszernél, mert a
sztálini terror jogelméleti megjelenítője volt; és jelentheti azt is, hogy a
hiba az volt, hogy nem hangsúlyozta az önkéntes követést, vagyis hogy nem volt
eléggé apologetikus.
A szocialista jog fogalmának
tárgyalását a szocialista és az általános jogfogalom viszonyával kezdi.
Kiindulópontja itt is jellemző és az előbbiekkel teljes mértékben összhangban
van: “Az egyik oldalon azt kell figyelembe venni, ami a szocialista jogban
az általános jogfogalommal, vagyis a jog történetileg előfordult minden
formájával közös, a másik oldalon pedig azt kell elemeznünk, ami a szocialista
jogban a szocialista rendszer új jellegéből adódóan alapvetően új s amit a
szocialista állam újtípusú voltára vonatkozó klasszikus megállapításokból
kiindulva állapíthatunk meg.” Vagyis a szocialista jog sajátosságait nem az anyagi életviszonyokból,
de nem is magából a jogból, hanem az államból, de még csak nem is az államból,
hanem az arra vonatkozó klasszikus szövegekből kiindulva állapíthatjuk meg. Az
idézett szövegrész jól jelzi a szocialista normativizmus pusztán verbális
materializmusát, etatizmusát és dogmatizmusát. Ez utóbbinál nem annyira a
dogmákhoz való ragaszkodást tartom kiemelendőnek, hanem hogy nem a valóságból
indul ki, még csak nem is a propaganda által ábrázolt valóságból, hanem a
klasszikus szövegekből, sőt azoknak is csak egy viszonylag szűk, kanonizált
halmazából. Persze a két dolog össze is függ, mivel könnyű úgy védeni a dogmákat,
ha nem vesszük figyelembe a valóságot. Pár sorral később úgy tűnik, mintha
Szabó mégis a társadalmi összefüggések alapján próbálná megindokolni a
szocialista jog sajátosságait, ez azonban pusztán látszat: Szabó Imre
materializmusa, társadalmi szemlélete verbális marad. Először utal ugyan a
tulajdonviszonyokra, de a folytatás elmarad: annak közelebbi vizsgálata, hogy
milyen is ez a társadalom, mit is jelent a társadalmi tulajdon, hogyan alakul
az egyének, közösségeik és az alapvető termelőeszközök viszonya (stb.) helyett
egy olyan meg nem indokolt és meg nem magyarázott, pusztán deklarált
tulajdonság (a kizsákmányolásmentesség) lesz a döntő elem, amelyik viszont
megfellebezhetetlen, axiómának tekintett értékítélet szerepét tölti be – ez az,
amit a szocialista normativizmus természetjogias mozzanatának, elemének
nevezhetünk. Hasonló apologetikus, axiomatikus, kvázi-természetjogi tétel annak
rögzítése, hogy a szocialista jogban első ízben jut kifejezésre a múltban
kizsákmányolt osztálynak, a társadalom túlnyomó többségének, majd egészének az
akarata. Az osztályakarat hasonló funkciót tölt be, mint az
újkori természetjogtanban az emberi természet: hasonlóképpen absztrakt és
sokféleképpen értelmezhető, s egyúttal evidens legitimitást sugall. Azonban
ahhoz, hogy ezt a funkciót valóban betöltse az osztályakarat, biztosítani kell
axiomatikus jellegét, vagyis bizonyításra nem szoruló voltát. Erre az
osztályakarat értelmezése kapcsán kerül sor.
A gondolatmenet a következő: a jog általános
fogalmának meghatározó eleme annak osztályakarati jellege. A szocialista jog
sajátosságai kapcsán tehát először is azt kell kiemelni, hogy az más
osztályakaratot fejez ki; ezt követően kell elemezni a szocialista jog további
sajátosságait, így a kényszer és az önkéntes követés viszonyát és a szocialista
jog progresszív jellegét.
A jog és különösen a szocialista jog osztályakaratként való felfogása,
az osztályakarat kategóriájának a használata a szocialista normativizmus egyik
leginkább jellemző tulajdonsága. Nézzük ezt Szabó Imre megfogalmazásában: “A
forradalmi munkáspártnak kezdeményező és irányító szerepe van a munkásosztály
akaratának kialakításában. … Az osztályakarat nem egyéni akaratok összessége,
ennélfogva nem az egyének pszichológiai értelemben vett akaratán alapul, hanem
olyan akarat, amely az uralkodó osztály közös érdekeinek általános formában
való kifejezése; nem az egyének akarata az állam reális bázisa. Az
osztályakaratot végső fokon az uralkodó termelési viszonyok és az uralkodó
osztálynak ezekből következő érdekei határozzák meg, s az állami akarat az,
amelyben az osztályakarat kifejezésre jut.”[14]
Ez az egész akaratelmélet számos
dolgot jól mutat. Szabó Imre eléggé nyíltan kimondja, hogy ennek az osztályakaratnak
semmi köze a ténylegesen, empirikusan létező munkássághoz, hiszen ennek az
osztályakaratnak nem egyének akarata a bázisa. Jól mutatja továbbá az idézett
szöveg a szocialista normativizmus dogmatizmusát, hogy egy politikai
kiáltványban megfogalmazott, politikai jelszóként megfelelő kifejezést (jogotok
nem más, mint osztályotok törvényerőre emelt akarata) elméleti szintre emel, és
ahhoz betű szerint, dogmaként ragaszkodik. Megmutatkozik a dogmatizmusból
fakadó elméleti konzervativizmus, elmaradottság, hiszen az akaratelméletek a
múlt század első felének és közepének elméletei voltak, azokat már a század
második felétől erősen bírálják, azok Kelsen óta egyértelműen túlhaladottnak
tekinthetők.
Az akaratfelfogás terméketlenségét és
sajátos dilemmáját jól jelzi a valamikor Peschka és Szotáczky között lezajlott
vita. Ha ugyanis következetesek vagyunk az akarat pszichológiai jellegének az
elutasításában, akkor az akarat metafora, politikai és nem pszichológiai
jelenségre utal, általánosságának kritériuma nem lehet más, mint bizonyos közös
érdekek általánosságának való megfelelés. Ez volt Szotáczky felfogása. Ez a
megoldás filozófiailag következetesebb, mint a pszichológiai akaraton alapuló
értelmezés, de azzal a következménnyel jár, hogy tetszés szerinti jogszabályok
természetjogias apologetikájára használható föl, mondván, hogy az felel meg az
általános érdekeknek és a termelési viszonyoknak. Az osztályakarat adott, a
marxista–leninista elmélet a jogban mint jelenségben föltárja a lényeget (vö.
Szabó fejezetcíme: A szocialista jog lényege), az uralkodó osztály,
esetünkben a proletariátus akaratát, majd azután megmagyarázza, hogy a
proletariátus miért azt akarja, amit akar: azért, mert az felel meg érdekeinek.
A másik, Peschka által képviselt megoldás az osztályakarat általánosságának a
kritériumát a pszichológiai értelemben vett individuális akaratok mennyiségi
kérdéseként közelíti meg, ennyiben következtetéseiben demokratikusabb, de
elméletileg problematikus, pszichológiai redukcionizmushoz vezet. Szabó megoldása
pedig úgy tűnik, a kettő hátrányait ötvözi: sem nem következetes, sem nem
demokratikus. Szerinte ugyanis az osztályakaratot természetes személyek, az
erre hivatott természetes személyek fedezik föl és fejezik ki, az tehát
ennyiben pszichológiai értelemben vett akarat, illetve azok összessége, de
mégsem az, hiszen nem egyének pszichológiai értelemben vett akaratán alapul,
vagy másként megfogalmazva, nem egyszerűen egyéni akaratok összessége az, amit
úgy lehet érteni, hogy ez pusztán individuális akaratok bizonyos részeinek,
szelvényeinek az összessége. Az akarat osztályjellege számára ezek után
semmiféle mérce vagy kritérium nem marad: sem az elfogadók, sem az “akarók”
általánossága, sem pedig az általános-közös érdekeknek való megfelelés. A mérce
elméleti megsemmisítésének megvan a maga funkciója, a kommunista párt ilymódon
az osztályjelleg kritériumává és megállapítójává is válik, méghozzá nemcsak
azáltal, hogy föltárja ezt az osztályakaratot, hanem mert kezdeményezi is.
Szabó szerint az osztályakarat nem alapul az individuális akaratokon, nem
önkényes; de azt nem mondja ki, hogy nem pszichológiai értelemben vett akarat.
Igaz, azt sem mondja kifejezetten, hogy az lenne, de mégis a fizikai személyek
megemlítése a továbbiakban erre utal. Az erre hivatott természetes személyek
fölfedik és kifejezik az osztályakaratot, de az nem azonos a kiválasztottak
egyéni akaratának az összességével. Kifejezetten csak annyit mond, hogy nem
önkényes, hanem általános – de hogy pontosan, a formát tekintve mit jelent ez
az általánosság, arról hallgat. (1) Az általános akarat ugyanis vagy csak
tartalmilag általános, de formáját tekintve individuális akarat, és közömbös,
hogy mennyiségileg hány akarat felel meg ennek. Ez az értelmezés filozófiailag
elfogadható, ugyanakkor alkalmas bármiféle politikai önkény igazolására. (2)
Vagy ha formailag is általános, akkor az (2/1) vagy egy individuumok fölötti
általános osztálytudatot tételez föl (a népszellem szocialista változatát), ami
nyilvánvalóan nem fogadható el egy materialista filozófia számára, (2/2) vagy
pedig meghatározott mennyiséget, mint az osztályakarati minőség mértékét, ami
viszont demokratikus következtetésekhez vezet. Ennek az utóbbi változatnak az a
gyöngéje, hogy az adott terminológia keretei között a mérték meghatározása
problematikus: a filozófiai elemzés szintjén nem állítható, hogy a bárhogyan
meghatározott rész azonos az egésszel, a részt kifejező különös pedig maga az
általános; ahhoz, hogy kimondjuk, hogy az akarat általánossága a többségi
döntés függvénye, ki kell lépnünk a politikai rendszer, a döntési mechanizmus
szintjére, szakítanunk kell politikailag a párt vezető szerepével,
elméletileg-filozófiailag pedig a jog akaratként való felfogásával. Föl kell
akkor ugyanis tenni azt a kérdést, hogy miben rejlik az érdekek és akaratok
általánossága, miben különbözik az a fogalmak és a leíró kifejezések
általánosságától. Ez a kérdésföltevés viszont nyilvánvalóvá teszi, hogy ez az
általános nem azonos az egésszel, méghozzá nemcsak terjedelmileg nem azonos,
hanem jellegét és tartalmát tekintve sem, objektivitása – ha egyáltalán van
értelme erről beszélni – nem eleve adott, megváltozhatatlan, alternatívák
nélküli objektivitás. Ezen az úton tehát a rendszer apológiája helyett
kritikájának elméleti megalapozásához jutnánk el. Szabónál nincs meg sem a
Peschkánál föllelhető demokratikus következtetés, sem pedig a Szotáczkynál
föllelhető társadalomfilozófiai alapozás kísérlete.
Nézzük tovább Szabót: “Az államnak
egyrészről nincs olyan »önálló« akarata, amely az uralkodó osztály akaratától
független lenne; másrészről mind az uralkodó osztálynak azok a képviselői, mind
pedig az állam meghatározott szerveiben működő azok a személyek, akik az
uralkodó osztály közös érdekei által meghatározott osztályakaratot felfedik és
az ennek megfelelő állami akaratot törvény formájában kifejezik, – olyan
fizikai személyek, akik felemelkedtek az osztály közös érdekeinek megértéséig
és képesek általános akaratának kifejezésére. Ilyen módon tehát azt sem lehet
mondani, hogy az osztályakarat és az állami akarat egyszerűen azon személyek
egyéni akaratának összessége, akik csak az osztály közös érdekeinek
felismerésére, megfogalmazására és törvénybe foglalására hivatottak.
Ami ebből a szempontból a
proletárdiktatúra mechanizmusát illeti, ebben a munkásosztály pártja azt az
alapvető funkciót látja el, hogy feltárja a munkásosztály és általában a vele
szövetséges dolgozók érdekeinek megfelelő osztályakaratot és kezdeményezően hat
közre az állami akaratkifejezés kiváltásában, ennek az akaratnak a szocialista jog
útján való kifejeződésében. Ennek folytán a proletárdiktatúra fejlett
mechanizmusában elvileg meg lehet különböztetni az osztályakaratot a
jogalkotásra irányuló közvetlen állami akarattól; gyakorlatilag azonban a
kapcsolat a kettő között rendkívül szoros; az osztályakarat ebben az
összefüggésben egyenesen azért formálódik meg és fejeződik ki, hogy állami
akarathoz vezessen, aminthogy az állami akarat is abból a célból alakul ki,
hogy törvény, jogszabály formájában jelenjék meg.”[15] Az államnak tehát nincs önálló akarata; ekkor
persze legalább is kérdéses, hogy az osztálynak van-e, és ha igen, úgy
miképpen. Ezzel szemben Szabó Imre föltételez, hiposztazál egy osztályakaratot,
amelyet az élenjárók fölfednek, kifejezésre juttatnak. Vagyis van valamilyen
misztikus, titokzatos osztályakarat, de nincs alanya: a párt is csak föltárja
(hol?), és kezdeményezi kialakulását (hol?).
Ezeket a kérdéseket Szabó föl sem teszi; inkább vált,
áttér egy másik kérdésre, általában a jog akarati jellegére: általában beszél a
jogról, mint akarati jelenségről. Nem ott folytatja, ahol logikusan folytatni
kellene: ki az alanya a szocialista jogban kifejeződő, abban rejlő akaratnak,
hol képződik az, hol lehet föltárni, hanem vált: a konkréttól az absztrakthoz menekül
– a konkrét helyzet konkrét elemzése helyett. Ez a módszertani fogás Szabónál
több helyen is tapasztalható: ha megreked a különös konkrétabb szintjén, ha ki
akar térni bizonyos kérdések elől, akkor fölemelkedik egy általánosabb szintre.
Ez a tisztázatlanság azonban nem véletlen, nem
egyszerűen gondolkodásbeli következetlenség: az osztályakaratnak és az
államakaratnak ez az ábrázolása (elvi különbség és gyakorlati egység) a párt és
az állam kívánatosnak tekintett viszonyát jelzi a proletárdiktatúra fejlett
mechanizmusában (vagyis a Kádár-rendszerben): az akaratot a párt fogalmazza
meg, de kifelé ennek állami-jogi formában kell kifejeződnie, a pártirányítás
alapvetően jogi formákon, sajátos szocialista jogi formákon (pl. káderhatásköri
listán és a bírósági hatáskör elvonásának jogilag biztosított lehetőségén)
keresztül érvényesül, és ezzel megvalósul a szocialista törvényesség.
Ezt jelzi a Lenintől vett idézet, aminek a jelentése ebben a kontextusban az,
hogy a pártakaratnak is törvény formájában kell kifejezésre jutnia.
Másrészt az idézett szöveg azt is jelzi, hogy az osztályakaratot csak addig és
olyan mértékben kell beépíteni az elemzésbe, hogy legitimációs hivatkozási
alapként működni tudjon, de nem szabad föltenni olyan konkrétabb kérdéseket
ezen akarat tulajdonságait, helyét, keletkezését, szubjektumát illetően,
amelyekből a politikai berendezkedésre nézve is következtetéseket lehetne
levonni.
Mindez itt jelzi, hogy az általános jogfogalom és a
szocialista jog fogalmának kettőségére miért van szükség: akkor térhessen át
egyik szintről a másikra, amikor csak akar, avagy pontosabban: amikor az
legitimáló vagy apologetikus feladatának teljesítését inkább megkönnyíti. A jog
akarati jellegéről írottak ugyanis legföljebb a XIX. századi akaratelméletek bírálatára
alkalmasak, ahelyett, hogy Szabó saját akaratelméletét tisztáznák. Az idézett
rész ugyanakkor másrészről az akarat általánosságának kérdését az akarat
kialakulásának ontológiai szintjéről más szintre viszi át, amikor az egyéni
akaratokat megelőző általános akaratról szól. Az individuális akaratot megelőző
általános ugyanis kétféle lehet: vagy normatív általános, vagy potenciálisan
általános. Nem meghatározott embercsoport akaratának közös eleme és ebben az
értelemben általános, hanem megelőző, vagyis előíró, normatíve, mindenkire
kötelező (vagy legalábbis példát mutató) akaratról van szó, amelynek lehetősége
van arra, hogy sokan elfogadják, és ebben az értelemben utóbb általános is
legyen. De még nem az, és nem is biztos, hogy az lesz; nem biztos, hogy a
potencia aktualizálódik. De ha aktualizálódik is, úgy ez akkor sem a jogban
állítólag benne rejlő osztályakarat ontológiai általánosságának a bizonyítéka,
méghozzá sem pszichológiai, sem pedig társadalomelméleti (érdekek
általánosságának való megfelelés) értelemben, hanem a jogérvényesülés empirikus
elemének a kérdése. Ez utóbbi lehetőséget egyébként a következő oldalon
idealizálva tényként tárgyalja, anélkül, hogy utalna a potencialitásra. A most
nem idézett szöveg leplezi az előbb jelzett gondolati törést, majd hogy a
leplezés sikeres legyen, jön egy egyáltalán ide nem illő és a jogtudományban
közhelynek tekinthető rész a jogalkotói akarat és a jogügyleti akarat
különbségéről.
Az idealizált széleskörű jogkövetés és joggal való
azonosulás állítása jó alkalmat kínál a kötelező penzum teljesítésére, az SZKP
programjának és az egyetemes népi állam gondolatának a fölmagasztalására. Ezt
követően mintegy összefoglalja az eddigieket, és úgy tesz, mintha bizonyította
volna az osztályakarat ontológiai értelemben vett általánosságát. “A jog
általános fogalmában szereplő akarati elem a kifejtetteknek megfelelően úgy
konkretizálódik a szocialista jog fogalmában, hogy az osztályakarat a
szocialista forradalom következményeként a társadalom túlnyomó többségének
akaratát, – a szocializmus felépítését követően pedig a társadalom egészének
akaratát fejezi ki az állami akarat útján.”[16]
Szabó Imre maga is hangsúlyozza, hogy “az akarati elem a szocialista jog
fogalmában lényegi elem. Nem arról van tehát szó, mint a marxista elmélet
némely bírálója állítja, hogy Marx és Engels egyszerűen az annak idején a német
jogelméletben általános akaratelméletet vették és alakították át a maguk
módján, s ennélfogva azt sem lehet állítani, hogy a jogfogalomban szereplő ezt
az akarat-elemet az érdek-elemmel kell pótolni.”[17]
Szabó Imrének az előzőekben kifejtettek szerint annyiban igaza van, hogy a
szocialista jog koncepciójában az akarati elem valóban lényeges, pontosabban
nem funkció nélküli. Nem esetleges, mivel képes egyszerre betölteni a kényszert
jogilag és politikailag megalapozó, a jogi normák tartalmával szemben közömbös
normativizmus, valamint a legitimáció funkcióját: akarat, méghozzá államakarat,
ezért föltétlenül kötelező, ugyanakkor a proletariátus (a többség, a dolgozó
nép) érdekeit és azzal közvetlen egységet képező akaratát fejezi ki és ezért
legitim. Az érdekekre való hivatkozás ugyan megmarad (különben a marxizmusnak
még a látszata is elszállna), de ebben a konstrukcióban ez csak legitimációs és
apologetikus funkciót tölthet be; a tartalmat meghatározó affirmatív vagy
kritikai funkciót viszont nem. Bármi lehet az osztályakarat tartalma, mégis
legitim.
Az érdekkategória esetleges kritikai fölhasználását
Szabó érdek és akarat mesterséges szembeállításával utasítja el, amit viszont
ismét egy szintváltással, divatos szóval csúsztatással kísérel meg igazolni,
vagyis annak bemutatásával, hogy a jogértelmezésben sem az egyoldalú
akaratelmélet (szubjektív értelmezéselmélet), sem az egyoldalú érdekelmélet
(objektív értelmezéselmélet) nem nyújt kielégítő megoldást (amit viszont
kevesen vitatnak). Ebből viszont újabb csúsztatással azt a következtetést vonja
le, hogy az akaratot és az érdeket nem lehet szembeállítani, vagyis nem lehet
rákérdezni az érdekek és az állítólagos akarat viszonyára: az érdekekre való
hivatkozás csak legitimációs apologetikus funkciót tölthet be, kritikai vagy
korrekciós szerepet azonban nem. Idézi Plehanovot,[18]
de maga az idézet csak annyit mond, hogy a jog érdekeket fejez ki. Ezzel az
erővel nyugodtan idézhette volna a burzsoá jogtudós Jheringet is. Mindezek
ellenére Szabó kijelenti, hogy Plehanov ezzel bizonyította a jog akarati
jellegére vonatkozó marxi tételt.
A konklúzió – végső fokon a termelési viszonyok által
meghatározott osztályérdek fölismerése alakítja ki azt az osztályakaratot,
amely az említett érdekek védelmére szolgáló jogszabályok megalkotására irányul
– önmagában evidens, sőt tautológia: az érdekek fölismerése eredményezi ezen
érdekek védelmét. Ha azonban ezt az evidenciát, mondhatni közhelyet arra
akarjuk fölhasználni, hogy ezzel igazoljuk azt, hogy a szocialista jog a
dolgozó nép érdekeit fejezi ki, ahhoz ezt föl kellene bontani. Ha el is tekintünk
attól, hogy az érdekek megállapítása (talán a legegyszerűbb esetektől
eltekintve) önmagában is problematikus lehet, mégis a következő kérdéseket meg
kellene vizsgálni, illetőleg összefüggéseket bizonyítani: vagy azt kellene
elfogadni, hogy az, ami a jogszabályokban kifejeződik, eleve tartalmilag azonos
az osztályakarattal, és ebben az esetben meg kell vizsgálni, vajon e
hiposztazált osztályakarat megfelel-e az elvileg empirikusan is vizsgálható,
megállapítható osztályérdeknek; vagy azt kellene mondani, hogy ex
definitione csak az tekintendő osztályakaratnak, ami megfelel az
osztályérdekeknek — függetlenül attól, hogy hány empirikus akaratot fejez ki;
ezen esetben pedig azt is kellene vizsgálni, hogy a jogszabályok megfelelnek-e
ennek az osztályakaratnak.
A szocialista normativizmus osztályakarat-fogalma nem
öncélú és ártalmatlan metafora. A három mozzanat elhatárolása és egyben az
akarat és érdek egységének hangoztatása, valamint az akarat központi
kategóriává tétele azt szolgája, hogy az érdekek és a jogszabályok közvetlen
összevetését, vagyis a kritika lehetőségét kizárják. Ha az érdekekre hivatkozik
a kritika, úgy az akaratra hivatkozunk, ha pedig az empirikus akaratokra, akkor
az érdekekre.
Szabó Imre több helyen[19]
is kénytelen elismerni, hogy az empirikus munkásosztálynak semmi köze a
szocialista jogban kifejeződő osztályakarathoz. Ez már önmagában is elég kínos,
de még nem végzetes: magyarázható, tehát beismerhető is lenne, hiszen az
empirikus munkásosztály tévedhet is. Az azonban, hogy a szocialista jogban
kifejeződő akarat semmiféle empirikus (egyedül létező) munkásosztály érdekeinek
sem felel meg, már védhetetlen lenne. Ennek elleplezésére van szükség arra a
tételre, hogy az osztályakarat és az osztályérdek nem választható el egymástól.
A következőkben szerzőnk elismeri ugyan az érdekkonfliktusok
lehetőségét a szocializmusban, de csak mint az egyéni és általános érdek
konfliktusát.[20] Erre az
elismerésre a koncepciónak szüksége is van: egyrészt a teljes
konfliktusmentesség állítása annyira ellentmondana a mindennapi
tapasztalatoknak, hogy hitelét vesztené az egész koncepció, másrészt pedig
ezzel lehet a kényszer indokoltságát elméletileg megalapozni. Furcsa módon ez
hasonló individualizáló-elszigetelő hatást jelent, mint amilyent pl. Poulantzas
vet a (burzsoá, és nem civiljogi értelemben vett) polgári jog szemére: a
munkásokat elszigetelt szerződő felekként kezeli, és ezzel akadályozza
összefogásukat. Itt is az egyes dolgozónak, ha elfogadná Szabó Imre elméletét,
arra a következtetésre kellene jutnia, hogy saját érdekeinek és a jogszabálynak
a konfliktusa pusztán elszigetelt egyedi eset.
Szabó előzőkben jelzett gondolatmenete szerint a szocialista jog
további jellemzője a kényszer és az önkéntes követés sajátos viszonya, ezért
ennek a kérdésnek külön pontot szentel.[21]
Ez a pont tulajdonképpen egészében semmitmondó, részben pedig annak
közhelyszerű megállapítása, hogy a jog kényszerjellege nem jelenti a
kényszernek az esetek többségében történő valóságos alkalmazását; ugyanakkor
annak hangoztatása, hogy a szocializmusban a jogszabályok a dolgozók érdekeit
fejezik ki, ezért a kényszer szerepe viszonylagossá válik, ez a fejlődési
folyamat azonban nem egyenletes. Ezeket a megállapításokat úgy
interpretálhatjuk, mint Szabó kádárizmusát: a Sztálin–Rákosi-féle élesedő
osztályharc elméletének és a terror gyakorlatának a sorok közötti elutasítását
és ugyanakkor az osztályharc helyzetétől függő megtorlás lehetőségének az
elismerését.
Szabó Imre a szocialista jog új vonásai között említi
annak progresszív szerepét.[22]
Ennek a megállapításnak is a korábbiakhoz hasonlóan legitimációs–apologetikus
szerepe van, mindenekelőtt a párt vezető szerepének az igazolását szolgálja.
Erre a progresszivitásra hivatkozva védi meg közvetve Szabó a kommunista
párt(ok) politikájában tapasztalható voluntarista elemeket, amikor azok
bírálóit az opportunista álláspont képviselőiként bélyegzi meg. Minden
apologetika ellenére azonban itt valós problémáról van szó, eltérően az
osztályakarattól: hogyan, mennyire lehetséges a társadalom fejlesztése a jog
útján, új viszonyok létrehozása, és milyen módszerekkel. Politikailag
elfogadhatóbban fogalmazva: a társadalmi reformok megvalósításának milyen jogi
lehetőségei és módszerei állnak rendelkezésre.
Fontos szerepet játszanak Szabó Imre szocialista
normativizmusában a jogi alapelvekről vallott nézetei, amelyeket külön
alfejezetben fejt ki.[23]
Az alfejezet elején adott meghatározás szerint a szocialista jog elvei leíró
értelemben vett elvek, vagyis bizonyos tulajdonságok megfogalmazásai.
Elutasítja a jogelvek normatív értelmezését, azok jogalakító vagy jogkiegészítő
szerepét: “A marxista elmélet jogi alapelveken nem voluntarisztikusan
kialakított tételeket, hanem objektíve meghatározott és tudományosan feltárt,
az adott jogtípus vagy jogrendszer alapvető vonásait tényleg jellemző elveket
ért. A marxista jogtudomány továbbá elméletileg tagadja, a szocialista jog
egész gyakorlata pedig tényleg kizárja bármiféle íratlan jogelveknek
jogszabályként, jogtételként való alkalmazását, s ezzel eleve elejét veszi
mindenféle természetjogi gyanúnak.”[24]
A jogelvek normatív jellegének az elutasítása után azonban
sajátos dialektikával mégiscsak követelmény-jelleget tulajdonít a jogelveknek: “A
szocialista jog alapelveinek objektív jellege egyrészt abból adódik, hogy azok
az egyik oldalon a szocialista társadalom gazdasági rendjéből ... a
jogrendszerre nézve levont következtetések, amelyek a szocialista jog tartalmát
illető olyan alapvető követelmények kialakítására vezetnek, … amelyeknek a
szocialista jogrendszer szükségképpen meg kell, hogy feleljen, mert másképpen
nem tudja ellátni felépítményi funkcióját, védeni a szocialista társadalmi
viszonyokat, segíteni azok fejlődését. Ezek az alapelvek »tételes jogon
kívüliek«, ám mégsem »természetjogiak«. … A jogi alapelvek kettős jellegűek:
egyrészről tények, másrészről követelmények. … Nem jogtételek, hanem olyan
általános jellegű szocialista jogpolitikai, jogértelmezési és jogalkalmazási
elvek, amelyek egyaránt hatással vannak a jogalkotásra és a jogalkalmazásra.”[25]
Az elvek objektív jellegének a hangoztatása itt is legitimációs
funkciót tölt be, jogpolitikai jellegük elismerése pedig instrumentális
funkciót. Szabó könyvének ebben a fejezetében a legitimációs funkció, a
jogalkotás s mindenekelőtt a jogalkalmazás tárgyalása során pedig az
instrumentális funkció kap hangsúlyt.[26]
Továbbá ez az a pont, pontosabban az objektív
követelmények kérdése, amelynek kapcsán a szocialista normativizmust és a
marxista jogelméletet általában is számos bírálat érte: ebben az objektív követelményben
természetjogi elemet láttak, illetőleg ebben látták a jogbölcseleti csodát, a
jogbölcseleti perpetuum mobile föltalálását, a Seinből a Sollenre
való következtetést. A Seinből a Sollenre való következtetés
lehetőségét ugyan nem minden jogbölcseleti felfogás utasítja el kategorikusan
(vö. Hart természetjogát), ezzel azonban a kérdés nem intézhető el, miközben a
probléma valós. A kérdés az, vajon lehetségesek-e egyáltalán objektív
követelmények, és ha igen, úgy milyen értelemben. Először is a valóságban, a Sein
világában szó szerinti értelemben nincsenek objektív követelmények (Szabó sem
mondja), csak kauzális összefüggések és valószínűségek. Ezek elvileg
megismerhetőek, gondolatilag föltárhatók, a logikai implikáció “ha/akkor”
formájára hozhatók, a logikai implikáció megfordítható, és ha az eredeti
kapcsolat következményét kívánatosnak értékeljük, akkor az okot vagy annak
valamely alternatíváját objektíve szükségesnek kell tekintenünk. Ennyiben lehet
szó objektív szükségletről, ahol ez az ‘objektív’ jelző valamilyen kapcsolat
objektíve igaz fölismerésére és a kívánatoskénti értékelés elfogadottságának
ténylegességére, objektivitására vonatkozik. Ez a kívánatos értékelés néhány
esetben evidens (pl. járványmentesség), többnyire azonban érdekek vagy általánosabb
értékek alapján fogadják el többé-kevésbé széles körben; vagyis az
elfogadottság csak részleges, benne van a partikularitás mozzanata is. Azt
mondhatnók, hogy itt összefonódik a teleologikus szerkezet mint a kauzális
kapcsolat megfordítása és az értékelés partikularitása és elfogadottsága.
Nemcsak a jogi tételezés partikuláris rendszerint, hanem az azt megelőző
értékelés is. Ez egyben azt is jelenti, hogy az ún. objektív szükséglet vagy
követelmény nem más, mint valamely közösség által elfogadott, azaz valamilyen
formában objektiválódott (verbalizált) értékeléstől függő objektív összefüggés.
Az objektív szükséglet vagy követelmény tehát minden operacionalizálási
nehézség és propagandisztikus hivatkozás ellenére vizsgálódásra érdemes kérdés,
s ez lehetőséget kínál a természetjogtan és a jogpozitivizmus egyoldalúságainak
meghaladására és egy jogpolitikai szemlélet megalapozására.
Az eddigieket némiképpen általánosítva talán
mondhatjuk, hogy a szocialista normativizmus alapvető jellemző vonása és funkciója
legitimációs és apologetikus szerepe volt: tehát olyan normatív elmélet,
ideológia ez, amelynek analitikai mozzanatai alárendelődtek ideológiai
funkciójának. Ez egyrészről álproblémák (pl. a jog akarati jellege) és
kifejezetten hamis tételek (a szocialista jog a túlnyomó többség érdekeit
fejezi ki) segítségével, másrészről pedig a valós problémák legitimációs
okokból eredő, vagy objektívebben: legitimációt szolgáló, elősegítő
eltorzításával és félreértelmezésével történt. Ez utóbbiak közé tartozik az
objektív követelmények (akár mint elvek, akár mint a társadalmi rendeltetés
kategóriája), a progresszív jelleg valamint az érdekpartikularitás kérdése.
Ezek mögött valós problémák húzódnak meg, s megoldásukra nincsenek közvetlenül
fölhasználható és operacionalizálható kategóriák vagy – pláne – algoritmusok.
De a kanti kategorikus imperatívusz sem operacionalizálható…
A szocialista normativizmus Szabó Imre nevével fémjelezhető
változatának egyik központi kategóriája a törvényesség, ezért nem véletlen,
hogy monográfiájának második fejezete A szocialista törvényesség címet
viseli. A fejezet három alfejezetre tagolódik: A burzsoá és szocialista
törvényesség előkérdései; A burzsoá törvényesség bomlása; A szocialista törvényesség.
Ezek közül az első tartalmilag a törvényesség fogalmával foglalkozik, és ebben
fejeződnek ki a legvilágosabban Szabó elméletének sajátosságai. A
szocialista normativizmusra, különösen annak Szabó-féle változatára ugyanis
sajátos törvényesség-felfogás jellemző: egyfelől annak fetisizálása, amikor is
a törvények kötelező jellegéről és az azok mögött meghúzódó centralizált
társadalmi szerveződésről van szó, másfelől a fogalom formális értelmezése,
amikor a tartalomról, a követelményekről van szó. Annyit talán hozzá kell
tennem, hogy (1) nem mindig annyira formális, tehát törvényesség-felfogása az
uralkodó szocializmus-felfogásnak megfelelően elfogadja a korlátozásokat; (2) a
sztálinista felfogásokkal szemben viszont elutasítja az esetlegességet és önkényt,
a jogbiztonságot állítva előtérbe.
Szabó Imre gondolatmenetének kiindulópontja szerint a törvényesség
kialakulásakor követelményként a burzsoázia elképzeléseit fejezte ki, végső
fokon a kibontakozó tőkés termelési viszonyokból fakadt. A törvényességgel nem
általánosságban, hanem egy osztály igényeként találkozunk, ezért a törvényesség
fogalma konkrét társadalmi tartalmától elvonatkoztatva nem határozható meg,
lényege egyedül formai elemekkel nem ragadható meg, a törvényesség általános
fogalma nem alkotható meg.[27]
A törvényesség fogalmának kialakulását vizsgálva abban
igaza van, hogy a ‘törvényesség’ kifejezéssel jelzett jelenségek
a polgári fejlődéssel, a tőkés piacgazdasággal jelentek meg, kialakulásakor
tehát határozottan polgári, azaz potenciálisan és tendenciájában tőkés
(burzsoá) tartalma volt. Ebből azonban még önmagában nem következik a
törvényesség általános(abb) fogalmának az elutasítása – ehhez tartalmi
elemzésre volna szükség. Szabónál azonban mindenféle tartalmi elemzés hiányzik,
noha állítása szépen igazolható lenne, akár többszörös Marx-hivatkozásokkal is:
a személyében szabad bérmunkás és a személyes szabadság, az árucsere és a
formális jogegyenlőség, a tulajdonnal való rendelkezés szabadsága és a tőkés
vállalkozás, a gazdasági kalkuláció és a jogbiztonság (stb.) összefüggéseinek
az elemző bemutatásával. Miért nem teszi? Azért-e, mert akkor az
államszocializmus termelési viszonyait is elemezni kellene, márpedig ennek
föltárása – stílusosan fogalmazva – ellentétes lenne a hanyatló pártapparátus
érdekeivel? vagy pedig azért, mert akkor a kontraszt miatt az államszocializmus
viszonyai elemzésének a mellőzése szemet szúrna? Ez nem tudható.
Szabó szerint a törvényesség általános
fogalma azon az alapon sem dolgozható ki, hogy annak tartalma az emberi jogok
biztosítása. Az állampolgári jogok kategóriája nemcsak azért nem lehet
tartalmilag fogalmi eleme a törvényességnek, mert annál szűkebb fogalom, hanem
mindenekelőtt azért nem, mert az állampolgári jogoknak szintén nem lehet olyan
általános fogalmát kialakítani, amely a tőkés rendszerben és a szocialista
rendszerben hirdetett, illetőleg érvényesülő állampolgári jogokat azok
társadalmi valóságában egyaránt magába foglalná. Ilyenképpen a törvényesség
mindig csak konkrét, az adott társadalmi rendszer és jogtípus jellegének
megfelelő lehet. Ennek alapján vagy burzsoá, vagy szocialista törvényességről
beszélhetünk, mint a törvényesség két történeti formájáról.[28]
Szabó Imrének ezek a fejtegetései nagyon tanulságosak:
azt jelentik az itt leírtak, hogy a törvényességnek
általános és a jogrendtől különböző fogalmáról csak akkor beszélhetünk, ha a törvényesség
két történelmi formája esetében van valami közös tartalom. Egyes szerzők, akik
többnyire az államszocializmus demokratikusabbá tételét igyekeztek elősegíteni,
ezt a közös tartalmat – szubjektíve elismerésre méltó módon – az emberi
jogokban vélték fölfedezni, és a történelmileg tapasztalt és letagadhatatlan
korlátozásokat, a szocialista törvényesség megsértését
részben Sztálin személyére, részben a polgárháborús és háborús körülményekre
vezették vissza, mint az államszocializmus szülési fájdalmait vagy
gyermekbetegségeit. Ebben a vonatkozásban meggyőző analógiának tűnt a polgári
forradalmak terrorjára (stb.) való utalás, lehetett hivatkozni a fiatal Marxra
és Rosa Luxemburgra is.
Az államszocializmus termelési viszonyainak (marxista
és kritikai) elemzése viszont azt tárta volna föl, hogy az államszocializmusban
biztosított alapjogok (állampolgári jogok) az önkényt, az öncélú sztálini
típusú terrort kizárhatják ugyan, de sohasem garantálhatják az alapjogokat a
polgári demokráciához és törvényességhez hasonló
terjedelemben. Az államszocializmus értelemszerűen nem garantálhatta a
magánvállalkozás és a magántulajdonnal való rendelkezés szabadságát (vö. a
magántulajdon és a magánkezdeményezés a köz érdekeit nem sértheti – szólt az
1949-es alkotmányszöveg), ennek lényegéhez tartozott a vállalkozás-jellegű
tevékenységek jelentős részének pönalizálása (üzérkedés), megtűrt formáinak
adminisztratív korlátozása (kisipar, kiskereskedelem), hiszen Lenintől tudjuk,
hogy a kisüzem szüli a kapitalizmust. A korlátozások azonban itt nem állhattak
meg, azok formája azonban az államszocialista gazdaság konkrét formájától
függött: a tervutasításos rendszerben a tervbűntettek példázzák ezt, a nagyobb
önállóságra és ösztönzésre épülő félpiaci modell (új gazdasági mechanizmus)
esetében viszont a befektetések tiltása. Legálisan szert lehetett már tenni
jelentős megtakarítást is lehetővé tévő jövedelmekre, de azokat legálisan
befektetni nem lehetett (eltekintve a takarékbetéttől). Maradt a pazarló
fogyasztás, marxi terminológiával: a rendszer maga akadályozta meg a bővített
újratermelést. Ezek a gazdasági jellegű korlátozások mindig szükségesek voltak,
de nem voltak elégségesek, s ezért a rendszer logikája további tiltásokat vont
maga után: a politikai szabadságjogok eleve nem terjedhettek ki az
államszocialista modell kritikájára és a megváltoztatására irányuló
törekvésekre, a büntetőjog eszközeivel is biztosítani kellett az ún.
szocialista vívmányok védelmét. Ezek a büntetőjogi–adminisztratív intézkedések
mindaddig szűkreszabottak és a társadalom nagy része számára elviselhetőek, sőt
talán elfogadhatóak voltak, amíg a lakosság nagy része elfogadta magát az
államszocializmust, az alapvető termelőeszközök társadalmi tulajdonát, – mint
ez a Kádár-rendszer fénykorában volt. Ilyenkor mondták, hogy hazánkban a
néphatalom és a szocialista törvényesség szilárd.
Amint azonban egyre többen fogadták el a magántulajdonon alapuló piacgazdaságot
– azaz a kapitalizmust, mint kívánatos alternatívát – a rendszer válsága
kiéleződött és rendszerváltásba torkollott. (Nem ide tartozik, de megjegyzem: a
80-as évek elején a kisvállalkozások engedélyezése sőt bátorítása azáltal, hogy
a vállalkozást mint lehetséges és vonzó alternatívát jelenítette meg sokak,
méghozzá a munkásság leginkább képzett rétegei számára, jobban aláásta az
államszocializmust, és nagyobb mértékben járult hozzá a rendszerváltáshoz, mint
az összes létező ellenzéki és reformkommunista aktivitás együttvéve.
Beleszagolva a vállalkozásba, sokan gondolták úgy, hogy képességeiknek és
szorgalmuknak köszönhetően egy esetleges kapitalizálódás nyertesei lesznek.)
Szabó ugyan az alapjogok és az államszocializmus viszonyának részletes
elemzésébe nem bocsátkozik, de annyit megjegyez, hogy az állampolgári jogok a
szocializmusban tartalmukban és szerkezetükben átalakulnak.
Szabó Imre a következőkben a törvényességet mint jogi
alapelvet tárgyalja, megállapítva, hogy ez egyben tény és követelmény is;
illetőleg, hogy a törvényesség nem egyedül a törvények alkalmazásának,
megtartásának és megtartatásának, hanem egyben a megfelelő jog létrehozásának a
kérdése is. Ebből adódóan a törvényességről mint a jogalkotásra és a
jogalkalmazásra egyaránt és együttesen vonatkozó alapelvről kell
megemlékeznünk.[29]
Az, hogy a jogelv egyben tény is és követelmény is,
nem problematikus; többek között a jogállamiság esetében is ez a helyzet. Szabó
Imre itteni fejtegetéseinek is igaza van abban, hogy egyrészt a
termelési-társadalmi viszonyokból levont következtetésekről, másrészt pedig a
jogrendszer tartalmából és érvényesüléséből levont általánosításokról van szó.
A probléma az, hogy ezeket a következtetéseket nem végzi el, csak a hivatalos
tételekről állítja mindenféle igazolási kísérlet nélkül, hogy ilyen
következtetések útján jöttek létre; ám adós marad annak megválaszolásával, hogy
milyen is az a megfelelő jog. Ehhez ugyanis már kevés a pozitivista
normativizmus, de ha megmondaná, magának vindikálná azt, ami a Párt feladata és
hivatása.
A burzsoá törvényességgel foglakozó rész három
alpontot tartalmaz; az egész rész erősen osztályharcos, vulgarizáló. Az első az
osztálytartalmat tárgyalja, a másik két alpontról beszélni sem érdemes, annyira
színtiszta propaganda: csupán az első alpont némivel elméletibb jellegű.
Központi gondolata –stílusosan fejezve ki magam – az államra és jogra vonatkozó
marxista elmélet opportunista-revizionista
eltorzítóinak a leleplezése. Más szavakkal: lényegében a kommunista és a
szociáldemokrata mozgalom közötti eredeti alapvető vitakérdésről van szó:
burzsoá állam szétzúzása erőszakos forradalom útján, avagy békés és fokozatos
reformok útját kell-e választani (itt még nincs szó arról, hogy a
szociáldemokrácia hosszú távon is kibékült volna a kapitalizmussal). Mindez úgy
kapcsolódik a törvényesség kérdéséhez, hogy a kritika tárgya
az a revizionista álláspont, miszerint a burzsoá törvényesség
végeredményben minden osztály érdekét szolgálja, így a munkásosztályét is.
Szabó szerint ez az álláspont fölcseréli azt a kérdést, hogy mi előnyösebb a
munkásosztály számára: a törvényesség megléte,
avagy hiánya; a munkásosztály fölhasználhatja-e a burzsoá törvényesség
biztosította lehetőségeket azzal a kérdéssel, hogy mi a burzsoá törvényesség
osztálytartalma. Az osztálytartalom azonban a jogfogalom kapcsán nem
választható el az érdekektől, márpedig ha előnyös a munkásosztály számára, ha
attól piros orcákat kap, (Engels), akkor az a munkásosztály érdekeit is
kifejezi. Szabó érvelése ezért nehezen tartható, főleg ha azokat a
fejtegetéseit is figyelembe vesszük, amelyek szerint a törvényesség éppen a
burzsoázia számára válik kényelmetlenné. Szabó álláspontja csak akkor védhető
valamelyest, ha a totális érdekantagonizmus és az osztálykompromisszumok
tagadásának az álláspontjára helyezkedünk (még akkor sem biztos, hogy védhető,
éppen a “törvényesség
megöl bennünket” gondolata miatt). Szabó álláspontja mögött tehát a totális
érdekantagonizmusok föltételezése húzódik meg, vagyis az a kérdés, amelyik
éppen a szociáldemokrata–kommunista vita társadalomelméleti hátterét képezi.
Ezt jelzi a “vagy pozdorjává zúzzuk a burzsoá államot, vagy bennünket zúznak
szét” Lenintől vett idézete, vagyis: proletárforradalom és proletárdiktatúra
parlamenti harc és szociális jogállam helyett (Lenin, versus H. Heller).
Ez idáig rendben is lenne, avagy pontosabban: ebben semmi meglepő sincs, hiszen
Szabó Imre politikai hovatartozása egy pillanatig sem volt kétséges. A továbbiakban
az általános és osztályjellegű feladatok megkülönböztetésének az
elutasításából, vagyis az osztályfunkciók kizárólagosságának az állításából
azonban úgy tűnik, hogy Szabó itt nem pusztán a marxizmus kommunista lenini
értelmezését, hanem annak sztálini olvasatát tette magáévá.[30]
A szocialista törvényességgel foglakozó rész[31]
minden demagógiája és propagandisztikus íze ellenére figyelmet érdemel, mivel
itt nagyon világosan megfogalmazódik Szabó “kétfrontos” szemlélete,
“kádárizmusa”. A sztálini típusú törvénytelenségeket a kor szellemét figyelembe
véve eléggé nyíltan és határozottan utasítja el, és a 118–120. oldalon méltatja
a XX–XXII. kongresszusok Sztálint leleplező és elítélő határozatait.[32]
Egyidejűleg nyíltan fölvállalja a szocialista
törvényesség szabadságkorlátozó elemeit is, amikor a szocialista
törvényesség elvi problémái kapcsán fölveti, nincs-e ellentmondás a szocialista
törvényességen belül a “szocialista” és a ”törvényesség” között, vagyis
a szocialista törvényességen belül a jogok egyenlősége, az általánosság nem
szenved-e sérelmet azáltal, hogy a szocialista állam törvényei nem biztosítanak
minden területen mindenki számára egyenlő jogokat; így például az olyan
szervezkedés vagy egyesülés megtorlásakor, amelynek célja a szocialista állam
célkitűzéseivel ellentétes. “…A szocialista törvényesség szocialista
jellegű és tartalmú szabályok érvényesülését jelenti, vagyis meghatározott
osztálytartalmú jogszabályoknak következetes, mindenkire és mindenkivel szemben
való általános érvényesítését. A szocialista társadalom és állam lényegéből
folyik, hogy a szocialista rendszernek megfelelő magatartást mindenkitől
megköveteli, illetőleg az ezzel ellentétes magatartást mindenkivel szemben
egyaránt megtiltja. A szocialista alkotmányok egyaránt biztosítják mindenkinek
az egyesülési jogot olyan egyesülésre, amely megfelel a szocialista társadalom
és állam célkitűzéseinek, a dolgozók érdekeinek, de ugyanúgy egyaránt tiltanak minden
olyan egyesülést, amely e célkitűzésekkel, illetőleg érdekekkel ellentétben
áll.”[33]
Ez eléggé nyílt válasz, eltérően a korábbi elkenésektől, amiként
ezt a szocialista demokratizmusnál láthatjuk.[34]
Ami azonban itt is hiányzik az annak megválaszolása: mi az, ami megfelel a
dolgozók érdekeinek, mi ennek a kritériuma.
A szocialista törvényesség kapcsán Szabó kitér a jogpolitika
szükségességére is: “Ahhoz, hogy a szocialista törvényesség összes tényezői egyaránt
érvényesüljenek, egységes törvényességi, egységes jogpolitikára van szükség.
Ezt az egységes jogpolitikát az általános politikának megfelelően a kommunista
párt biztosítja.”[35]
Kérdéses, hogy ez jogpolitika-e egyáltalán. Úgy tűnik számomra,
hogy nem, mert inkább sajátos politikai direktíváról van szó, semmint
közvetítésről. A jogpolitika ugyanis egyfelől a jog
sajátosságainak és követelményeinek a figyelembevétele a politikai
gyakorlatban, vagyis a jogi követelmények és mérlegelési lehetőségek
közvetítése, másfelől pedig a politikai célok és aktualitások mint sajátos
szempontok közvetítése joggyakorlat irányába, orientálva a jogi és
alkotmányossági keretek közötti mérlegelést a jogalkotás és a jogalkalmazás
során. Szabó jogpolitika felfogásában is a szocialista normativizmus
instrumentalizmusa, a jog túlpolitizálása, a politika alá föltétlen rendelődése
fejeződik ki, vagyis csak szavakban jogpolitika, tartalmában nem az.
Ugyanakkor a jogpolitika kapcsán írottakból is kitűnik
felfogásának “kétfrontos” jellege. Egyfelől azt írja, hogy a jogalkalmazás
egész irányát az az általános jogalkalmazási jogpolitika határozza meg, amelyet
a párt jelöl ki, ugyanakkor elutasítja azt a felfogást, amely szerint a
jogalkalmazás a jogszabályok érvényesülése megszervezésének jogi módja, mivel
ez a felfogás háttérbe szorítja, hogy egyedi ügyekről és jogviszonyokról van
szó, és ezzel szemben az állampolgárok jogainak és kötelességeinek az
érvényesítését emeli ki, vagyis a puszta célszerűséggel szemben a
jogszerűséget.[36]
Tekintettel arra, hogy Szabó elméletének egyik
központi kategóriája a törvényesség, azzal az egyes jogelméleti részkérdések,
mindenekelőtt a kodifikáció és a jogalkalmazás tárgyalása során is gyakran
találkozunk. Ezekből az tűnik ki, hogy amikor túllép a legitimitás és az
általános politikai irányvonal kérdésein, akkor számára a törvényesség
lényegében a jogbiztonsággal azonos. A kodifikáció jelentőségét abban látja,
hogy igen lényeges biztosítékot képez a törvényesség megóvásában, az esetek
véletlenszerű alakulásával szemben a leginkább tudja biztosítani a magatartási
szabályok viszonylagos általánosságát, és ennek megfelelően a jogalkalmazásnak
is viszonylag nagyobb állandóságát és következetességét.[37]
A törvényesség és a kodifikáció kapcsolatának a
tárgyalása során azt írja, hogy a szocialista jog egyik általános jellemzője a
pozitív jog szabályainak lehetőség szerint kódexekbe való foglalására irányuló
törekvés. Ezt mindenekelőtt a szocialista törvényesség
teszi szükségessé. “… mert csak ennek alapján lehet föllépni az
állampolgárok és a jogalkalmazó szervek irányában azzal a követelménnyel, hogy
a jogszabályokat egységesen megtartsák illetőleg alkalmazzák. Ez a kérdés fő
oldala: ebből adódóan jelentkezik elsősorban az a társadalmi igény, hogy a
szocialista jog elsősorban kodifikált jog legyen. A szocialista állam továbbá
olyan jogszabályokra törekszik, amelyeket az állampolgárok tényleg
megismerhetnek.”[38]
Ez a szövegrészlet is tanulságos. Kiderül belőle, hogy míg a tőkés
társadalomban a törvényességnek és a jogbiztonságnak
mindenekelőtt a piacgazdaságnak köszönhetően alapvetően társadalmi–gazdasági
okai vannak, addig a szocialista törvényességnek csak
politikai háttere van, s ez nem más, mint a hatékony központi irányítás
biztosítása.
Összegzésként elmondható, hogy Szabó Imre jogelméletéből
törvényesség-felfogása az, ami leginkább kifejezi a Kádár-kor szellemét:
megőrzi a szocialista normativizmus elméletének lényegét (kontinuitás),
ugyanakkor hangsúlyváltás is a kétfrontos harc jegyében. Szabó
törvényesség-felfogása is két irányban kritizál: elutasítja a polgári
demokráciát (benne a szociáldemokrata revizionizmust), de egyúttal a korlátlan
sztálini terrort is. A törvényesség funkciója Szabónál egyrészt az
államszocializmus legitimációja, másrészt pedig a normativizmus és a
centralizmus megalapozása.
[1] Arzsanov – Kecsekjan – Manykovszkij – Sztrogovics: Állam- és jogelméle.t Budapest: Tankönyvkiadó 1951. 92–93. o.
[2] In: Historisches Wörterbuch der Philosophie. Bd. 6. Basel/Stuttgart: Wissenschaftliche. Buchgesellschaft 1984. 932. o.
[3] Szabó Imre: A burzsoá állam- és jogbölcselet Magyarországon. Budapest: Akadémiai 1955. 359. o.
[4] Földesi Tamás: A proletárdiktatúra államformájának fejlődése I. Jogtudományi Közlöny 1951/7. 392. o.
[5] Vita a jog és jogtudomány “viszonylag állandó elemeinek” problémájáról. Vas Tibor referátuma. Jogtudományi Közlöny 1951/7. 371. o.
[6] Szabó Imre: A burzsoá állam- és jogbölcselet Magyarországon. Budapest: Akadémiai 1955. 349. o.
[7] Szabó id. mű 360. o. A sors iróniája, hogy nem is oly sokára többek között éppen az általa főszerkesztett Állam- és Jogtudományban jelenik meg a helyes jog “új, állítólag marxista értelmezése” (Peschka Vilmos: Jog és érték), és Szabó is arra kényszerül, hogy könyve 1977-es második kiadásában kizárólag itt módosítsa némiképpen az első kiadásban írottakat, enyhítve a helyes jog kérdésének elutasítását (ebben a formában így mint önálló kategóriát utasítja már csak el).
[8] Szabó Imre: A szocialista jog. Budapest: Közgazdasági és Jogi Kiadó 1963. 9. o.
[9] Vö.: A munkásosztály diktatúrájáról szóló tanítás a marxizmus-leninizmus és még inkább a marxista–leninista államelmélet legfontosabb tanítása. … “Az állam és a jog valamennyi alapkérdését csak a munkásosztály diktatúrájáért… folytatott harc szempontja alapján lehet helyesen, tudományosan megvilágítani.” Arzsanov – Kecsekjan – Manykovszkij – Sztrogovics: Állam- és jogelmélet. Budapest: Tankönyvkiadó 1951. 23. o.; “A proletárforradalom és a proletárdiktatúra ugyanakkor központi kérdése az állam- és jogelméletnek is.” Földesi id. mű 392. o.
[10] Vö. Szabó id. mű 10–14. old.
[11] Szabó id. mű 19. old.
[12] Szabó id. mű 18. o.
[13] Szabó id. mű 21. o.
[14] Szabó id. mű 30–31. o.
[15] Szabó id. mű 31–32. o.
[16] Szabó id. mű 35. o.
[17] Szabó id. mű 36. o.
[18] A materialista történelemfelfogásról, Bp 1948. 20. és 37. o.
[19] Vö.: Szabó id. mű 30–31. és 40. o.
[20] Szabó id. mű 38. o.
[21] Szabó id. mű 47–54. o.
[22] Szabó id. mű 54–59. o.
[23] Szabó id. mű 63–79. o.
[24] Szabó id. mű 65. old..
[25] Szabó id. mű 66-67. o.
[26] Vö.: Szabó id. mű 223., 227., 255., 283. és 303. o.
[27] Szabó id. mű 80–82. o.
[28] Szabó id. mű 88. o.
[29] Szabó id. mű 90–92. o.
[30] Szabó id. mű 104. o.
[31] Szabó id. mű 114–124. o.
[32] Szabó id. mű 118-120. old.
[33] Szabó id. mű 122–123. o.
[34] Vö. Szabó id. mű 68–79. o.
[35] Szabó id. mű 118. o.
[36] Szabó id. mű 303–305. o.
[37] Szabó id. mű 188., vö. még 192. és 204. o.
[38] Szabó id. mű 195. o.