Az értéktől az érdekig
Az érdekről
és a jogról való gondolkodás mindig egy kultúrkör szellemi
folyamatának képezi részét.
Tökéletesen érthető tehát, hogy e gondolkodás nem vonhatja ki magát az
adott kultúra szemléletbeli tényei és szemléletbeli
változásai alól.
Mindaz, ami az európai keresztény
középkort jellemezte – így többek között az egyház vitathatatlan tekintélye
s a transzcendens értékek tisztelete – a reneszánsz
utolsó nagy századában, az 1500-as években lassan eltűnni, átalakulni
kezdett, s fokozatosan adta át helyét valami egészen másnak, egészen újnak.
A XVI. század nem csak Shakespeare,
de Machiavelli s Luther Márton kora is. Az a század
melyben – többek között a gyarmatosítással is összefüggésben – új típusú
polgárság alakul ki, új és a korábbiaktól eltérő polgári eszményekkel. Ez
az a század, amelyben drámaian érzékelhetővé vált a később modernségnek
nevezett jelenséghez vezető folyamat kibontakozása. E folyamat a XVIII.
századi racionalizmusig s a francia forradalomig ível, és
napjainkig érezteti hatását.
Amint Molnár Tamás
írja: A modernség politikai elvei című munkájában:
„Milyen utat tett meg 1500-tól
1750-ig a politika elmélete? Egyrészt követte, másrészt előre vázolta a nagy
változásokat. A kereszténység hasadása más ellentéteket is felszínre hozott,
közöttük a legfontosabbat: a civil társadalom fokozatos lázadását az állami és
egyházi uralom ellen. Rövid ideig a királyi hatalom áll szemben a hűbérúrral, a
lovaggal, a püspökkel, de nemsokára már a parlamentet látjuk ott (Anglia), a
pénzügyek intézőjét, a nagyiparost, a bankárt.”[1]
A hozzávetőleg 1500-tól
1750-ig tartó kétszázötven esztendős időszak a modernkor hajnala,
egyfajta premodern kor, amelyet a modernkor kb. 200-250 évig,
tehát a legközelibb múltig tartó időszaka követett. Nagyjából az 1960-as
évek közepétől-végétől pedig érzékelhető egyfajta posztmodern
időszak kezdete, melyet maga Fukuyama nevez a nagy
szétbomlás időszakának egyik legutóbbi
munkájában.[2]
Amit mi merőben újként
ünneplünk a XVIII. század szellemiségében, arra alighanem igaz, amit Molnár
Tamás ekként fogalmaz:
„1750 körül az új politikai világnézet alapelemei már készen állnak. A hatalom elméleti semlegesítése és az erkölcsi öntudat naturalizálása. Machiavelli stupid tömegéből értelmes és tájékozott polgárokat nevelt, akik jogaikat elvezik egy megújhodott világrendben. Az 1650 és 1750 között eltelt évszázadban többnyire csak arról értekeztek az egy véleményen lévő literati, hogy ez immáron kinyilvánított elveket hogyan csiszolják egyre simábbra. Például, hogyan illeszkedjék a szabad polgár az összakarat (volonté générale) monolitikus egységébe (Rousseau), vagy milyen abszolút tulajdonjogokat élvezzen az egyén (Locke).”[3]
A XVI. századot megelőző – döntően transzcendens
értékekben való – gondolkodást tehát fokozatosan váltotta fel az érdekek
szemlélete. Megjegyzendő, hogy az érdekek és élvezetek fontosságát hangsúlyozó
filozófiai rendszerek nagyjai sohasem vitatták a spirituális érdekek
jelentőségét, csupán transzcendens vonatkozásaitól szakították el azokat.
Nagyjából
egy fentebb vázolt folyamat jelentősebb állomásaként szemlélhető Jeremy
Bentham-nak és követőinek, az utilitaristák
társadalomfilozófiája és etikája. Bentham – és irányzatának – álláspontja
szerint az emberi természetet az öröm és a fájdalom
érzése uralja. Az örömé, amit elérni kíván s a fájdalomé, amit elkerülni
igyekszik. E két elv, e két „szuverén hatalom” az, ami az emberi magatartást
alapvetően meghatározza.[4]
Mind Bentham, mind az
utilitaristák többsége, - pl. John Stuart Mill - elutasították
a hedonizmus – velük szemben megfogalmazott – vádját, s e bölcseleti
áramlat egyre inkább előtérbe állította „mind több embernek, mind több –
materiális és nem materiális – élvezetet” kívánalmát. Mindez azonban kevéssé
változtat azon a tényen, hogy az utilitarizmus kiindulási alapja nem a
kollektív értékek eszméje, hanem az individuális érdekek
gondolata.
Helyesen
mutat rá Helmut Coing a benthami filozófiáknak az egész XIX.
századot átfogó termékenyítő hatására és Rudolf Jhering érdekkutató
módszerével való összefüggésére.[5]
Jhering (1818-1892) Der Zweck im Recht című munkájában a „cél”-t
a jog teremtőjeként mutatja be amellett érvelve, hogy az egész
társadalom mozgatórugója az érdek. Elemzi azokat az eszközöket,
amelyekkel szerinte a társadalom az egyént a közös
érdekek szolgálatába állítja, miközben felvázolja a jog
társadalmi szerepét, fejlődését, és az ún. konvencionális
szabályok jelentőségét.[6]
Jhering fokozatosan fordul el a fogalmi-logikai jogtudománytól és a Római
jog szelleme című, hatalmas munkájában egyértelművé is teszi: szerinte nem
az élet van a fogalmakért, hanem a fogalmak az életért.[7]
Találóan fogalmaz Moór Gyula, mikor Jhering rendszerét így jellemzi:
Minthogy
Jhering a társadalom okozatos fejlődését a célgondolat segítségével vázolja, a
„cél” – még inkább a „társadalmi cél” - fogalmában pedig már benne van az érték
gondolata, felfogása közel jut az értéktanhoz,
különösen akkor, amidőn megállapítja, hogy „a jog célja a társadalom
életfeltételeinek a biztosítása”.[8]
Szorosan kapcsolódik tehát Jhering munkásságához a jogi értéktan nagy
alakjának, Rudolf Stammler-nek az a törekvése, hogy körülírja azt
a „szociális ideál”-t, melynek nézőpontjából megítélhető, hogy a pozitív
jognak, mely részei minősülnek egyúttal helyes jognak is.
Stammler nem állítja a helyes jognak a tételes jogtól való külön
létezését. Álláspontja szerint a helyes jog nem más, mint
– a szociális ideál nézőpontjából megítélt jó tételes jog.[9]
Stammler
huszonkét esztendővel fiatalabb kortársa, Gustav Radbruch - noha korlátozni igyekszik a jogfilozófia
feladatkörét, és azt a lehetséges legmagasabb értékek rendszertani
vizsgálatára, valamint az elérésükhöz, megvalósításukhoz szükséges
lehetséges eszközök számbavételére korlátozza - voltaképp nem
mást tesz, mint a transzcendenciától megfosztott és érdekké redukált
értékeket ismét értékekként deklarálja, azonban
viszonyukat óhatatlanul relativizálja. Stammler „szociális
ideáljá”-hoz képest három lehetséges értékkonfigurációt tételez,
melyekben vagy a szabadság értéke, vagy a hatalom
értéke, vagy pedig a kultúra értéke dominál.[10]
Lassan-lassan
érdekek és értékek ezreinek pluralizmusa borítja el
a gondolkodást, melyben maga a pluralizmus is önérték
lesz, és igen távolinak tűnik, már Szent Tamás világképe, melyben
a hit értékével szemben a tudás áll, s viszonyuk
egyértelmű a hit javára.[11]
Jelentősen
változott tehát a századok alatt a gondolkodás, és így az értékekről és az
érdekekről való szemlélet is. Ennek kapcsán többek között az a talán nem
jelentéktelen kérdés merülhet fel: vajon ugyanígy változott-e az emberi
természet is, és nem csupán gondolkodásunk fogalom készlete
cserélődött ki ilyen viharosan?
Bizonyos egyéni
és kollektív érdekek mindig is voltak. Ám korábban, amikor
ezeknek a közösség transzcendens értelmet tulajdonított, ezen
érdekek többnyire értékekként tételeződtek s viszonyuk is
többé-kevésbé határozott hierarchia rendje szerint alakult.
A
középkori szemlélet miközben bizonyos érdekeket a transzcendenciából
szűrt le, szükségképpen értékekként fogalmazta meg azokat. Amikor
azonban a reneszánsz humanizmusa ugyanezen mozzanatokat az emberi
természetből kezdte magyarázni, óhatatlanul érdekekként
határoztattak meg a jelenségek.
Mivel
vizsgálódásunk az érdek fogalmának kérdéseire irányul, az érték
kategóriájának mibenlétét itt nem vizsgáljuk. A továbbiakban tehát az érdek
társadalmi tényének bizonyos jellegeit igyekszünk körülírni,
utalva egyúttal az érdeknek a joggal való néhány
összefüggésére is.
A legcélszerűbbnek kínálkozik az érdek
fogalmának az értelmező kéziszótár által megadott
meghatározásából kiindulni. Eszerint az érdek „valakinek, valaminek a javát,
hasznát szolgáló szükséges, fontos dolog.”[12]
E meghatározásnak a leghasználhatóbb
eleme talán a „szükséges” kifejezése és fogalma. Valaminek,
valakinek a java, haszna ugyanis meglehetősen laza
és túlságosan tág kategória, hiszen mindjárt felmerül a kérdés: mire
szolgáló java, mely szempontból tekintett haszna.
Ugyanezek a kérdések megfogalmazhatók a „szükséges” fogalmával szemben is, csakhogy
ez utóbbi kategória mögött ott rejlik egy mélyebb, fontosabb jelenség és
fogalom: a szükséglet.
Az érdek fogalma tehát
feltételezi a szükséglet kategóriáját, mégpedig olyannyira, hogy
a különböző érdekek csoportosítását leginkább a különféle szükségletek
megkülönböztetése alapján végezhetjük el. Valamennyi szükséglet-típusnak
ugyanis megfelel valamilyen érdek, függetlenül attól, hogy azon érdeknek van-e
a szükségletre visszautaló bevett elnevezése, vagy nincs.
Egy példával megvilágítva. A
szükségleteket többféle szempont szerint lehet csoportosítani. Az egyik lehetséges
csoportosítási szempont a szükséglet foka. Ha a szükséglet
egyszerűen a létezéshez kötődik, ha a szükséglet
kielégítése nélkül a szükséglet alanya elpusztul,
megsemmisül, úgy e szükséglet nyilván igen erős, és a nyelv -
igen kifejezően - az erős szükségletet általában létszükségletként
jelöli meg, a kielégítésére irányuló érdeket pedig létérdeknek.
Léteznek azonban luxus szükségletek is, amelyeket azonban a
köznyelv inkább luxusigényeknek jelöl. E szükségletek
kielégítésére is irányulhat érdek, azonban a köznyelv egyáltalán
nem ismeri a luxusérdek kifejezést, noha ilyesmi nyilvánvalóan
van.
Anélkül tehát, hogy a logikai
pozitivizmus mintájára mélyebb nyelvi elemzésekbe fognánk, csupán jelezzük,
hogy a jelenségek, a róluk alkotott fogalmak, és
utóbbiak nyelvi jeleinek kapcsolata meglehetősen esetleges,
és a vizsgálódás során ennek nehézségeivel is érdemes számolni.
Azonban már e példánk megemlítésével újabb
fogalmi elemmel gazdagítottuk az érdek meghatározását, és ez pedig: a kielégítés.
Mielőtt megkísérelnénk az érdek
fogalmának munkahipotézis-szerű definícióját megadni, rá kell mutatni arra is,
hogy az értelmező szótár az érdeknek egy objektív meghatározását
írta le. Azt nevezetesen, hogy mi az, ami ténylegesen előmozdítja
az érdek alanyának javát. Ettől azonban élesen el kell határolni azt, hogy az
alany mit él meg érdekeként, s hogy egyáltalán felismeri-e
az érdekeit.
Szintén egy példával élve. X-nek
objektíve nem érdeke, hogy Y csapodár személlyel összeházasodjon. Válás, anyagi
és morális csőd vár rá. X mindennek lehetőségével is számolva mégis házasságot
köt Y-nal, mert materiális és spirituális szükségletei számára
ezt diktálják. Ha nem ezt tenné céltalannak és értelmetlennek látná az életét, és
így nem csupán ahhoz fűződik érdeke, hogy ez utóbbi állapotot elkerülje, hanem
közvetve-közvetlenül ahhoz is, hogy a könnyelmű lépését megtegye.
Hogy az ilyen lépést mennyiben tekintjük
az alany érdekének is, és nem pusztán szükségletének,
az nagyban függ attól, hogy miként határozzuk meg az érdek fogalmát,
mennyiben vesszük tekintetbe a szubjektív tényezőket. Ám éppúgy
függ attól is, hogy miként írjuk körül az alanyt. Arról van nevezetesen
szó, hogy az egyént közösségi vonatkozásaiban is szemléljük-e,
avagy csupán csak mint racionális indivídiumot.
Az egyén ugyanis nem
pusztán vonatkozások nélküli individuum, hanem az emberi
faj egyede is. Az ebből fakadó jellegek, szükségletek
és érdekek azonban csak mesterségesen, gondolatilag
szakíthatók el az embernek mint individuumnak jellegeitől,
szükségleteitől és érdekeitől, ám maga az egyén mindezeket tökéletes
egységben éli meg.
Amint Schopenhauer írja: „Ami tehát
itt az embert vezeti, valósággal ösztön, olyan mely a faj javát célozza,
mialatt az embert azt hiszi, hogy csak a saját fokozott élvezetét keresi.”[13]
„A faj javát célozza…” –
írja tehát Schopenhauer. „Valaminek a javát, hasznát szolgáló…” – mondja
az értelmező szótár. A példában szereplő könnyelmű lépés tehát a faj
érdeke volna, és nem az egyéné? Csakhogy az egyén egy pillanatig
sem képes egyén lenni anélkül, hogy ne volna egyúttal a faj része is.
Az a bizonyos könnyelmű lépés tehát az
egyénnek legsajátabb, faji mivoltában, emberi létében gyökerező érdeke,
noha más aspektusból, későbbi önmaga szempontjából éppenséggel
nem volna érdeke. Ám a létezés sajátja az, hogy itt és most van jelen,
és noha gondolatilag modellezni tudjuk a jövőt, az elképzelt jövőnek
nincs érdeke, csak a jelenvalóságnak.
Ha azonban a jövőre vonatkozó spekuláció
eredménye eltántorít valakit bizonyos jelenbéli lépéstől, úgy nem a „jövő
érdeke”, ami a motívumot szolgáltatja, hanem az, hogy ez egyén már
a jelenben preferál bizonyos mozzanatot, például a békés, nyugodt
életet, amit a jövőbe vetít, és ami miatt esetleg lemond egy
másik érdekének érvényesítéséről.
Schopenhauer egyébként még az emberben
lévő két ellentétes erőről szól, melyek ugyan harcban állhatnak,
de melyeket ő még együtt tart az emberi természet részének.
Mint írja: „A faj géniusza tényleg
mindig háborút visel az egyének őrző géniuszaival, üldözőjük és ellenségük s
mindig kész az egyéni boldogságot kíméletlenül tönkretenni, hogy a maga céljait
keresztül vihesse…”[14]
Csak a Schopenhauer utáni kor
az, mely az egyént már csupán mint individuumot szemléli, és az
embert nem csak emberi fajbéli, hanem más, közösségi,
nemzeti és egyéb vonatkozásaitól elszakítottan kezeli és
vizsgálja. Kiteljesedik a „modernség”-nek az a folyamata, amelyben
a társadalom alapsejtje nem a család, hanem az egyén. Ez az a
folyamat, amelyre Molnár Tamás az idézett művében és más munkáiban is kiválóan
rámutat, és amely tendenciára az elsők között Maine mutatott rá a
XIX. század második felében: a státuszt a kontraktus váltja fel, a
családot pedig az egyén, az indivídium.[15]
De már a példánkban említett
„párválasztási” probléma is kellően rámutat a bevezetőben vázolt szemléletbeli
változásokra. Arra a folyamatra, amelyben az értékek helyét az érdekek fogalma
veszi át. A XVIII. századig a szerelem érték és transzcendens
isteni ajándék, onnantól kezdve inkább faji érdek.
Visszatérve azonban az érdek
definíciójának kérdéskörére, megállapíthatjuk, hogy az érdek objektív
oldalról meghatározható nagyjából úgy, amint az értelmező szótár
megadta. Azonban az érdeknek akkor van igazán nagy jelentősége, ha egyúttal fel
is ismertetik és érvényesítésére legalábbis kísérlet tétetik.
Ez viszont az érdek kategóriájának szubjektív oldalát helyezi
előtérbe.
Ezzel összefüggésben tehát az érdek
szubjektív oldalát nagyjából így írhatjuk körül.
Az érdek szubjektív oldalról valamely
szükséglet kielégítésére irányuló pszichikus állapot, mely alkalmas az
érdek alanyának magatartását, mint motívumot befolyásolni Így
cselekvésre vagy cselekvéstől való tartózkodásra indítani és a magatartás
mikéntjét is többé-kevésbé meghatározni.
Az érdek tehát objektíve fennállhat
felismertség nélkül is, azonban szükségképp követeli meg magának a felismerhetőséget,
mint lehetőséget, hiszen e szubjektív elem emeli az érdek
kategóriáját logikai-ontológiai kategóriából interperszonális,
emberi kategóriává.
Az érdek objektív oldalról ugyanis csupán
azt jelenti, hogy: ahhoz, hogy valami legyen, valami másvalaminek is
kellene lennie. E gondolati képlettel azonban majdnem valamennyi fizikai
és kémiai reláció leírható. E vonatkozásokban azonban nehezen szólhatnánk
érdekekről, például kémiai elemek érdekeiről. Az érdek kategóriájának sine
qua non-ja tehát a szubjektív oldal, a felismerés,
illetve a potenciális felismerés eleme.
Az
érdekek és a szükségletek fajtái
Utaltunk arra, hogy az érdekek
csoportosításának legígéretesebb módja a szükségletek fajtáinak
elhatárolása mentén mutatkozik.
A szükségletek csoportosításának művelete
pedig két nagyobb osztályozási szempont figyelembevételével látszik a
legszemléletesebbnek. Eszerint a szükségleteket besorolhatjuk
-
a szükséglet
alanyának oldaláról tekintve, illetve
-
-a szükséglet
tárgyának oldaláról szemügyre véve.
A szükséglet
alanyának oldaláról a szükségletek és az érdekeket aszerint
csoportosíthatjuk, hogy a szükségletek és érdekek az embernek
-
közösségi
lényi, kollektív természetű mivoltához, avagy
-
individuális mivoltához
kapcsolódnak-e.
A szükséglet tárgyának
oldaláról az egyes érdekeket és szükségleteket, úgy különböztethetjük meg, hogy
ezen érdekek és szükségletek milyen „létformájú” ontológiai realitásokra
vonatkoznak. Így az érdekeket és szükségleteket tárgyi okokból
-
materiális és
-
spirituális
jellegűekre
oszthatjuk fel.
A korábban mondottak alapján
megállapíthatjuk, hogy az utóbbi századok kulturális változásai
mindinkább a kollektív spirituális érdekek-szükségletek fokozatos
háttérbe szorulását és az individuális materiális érdekek
előtérbe kerülését hozták magukkal.
E folyamat szoros összefüggésben áll
azzal a szintén előbbiekben vázolt tendenciával, hogy az értékek
egyre inkább érdekekként fogalmazódnak meg. Egyre hangsúlyosabb
lett ugyanis az értékek megélőjének, érzékelőjének és tételezőjének, tehát az individuumnak
a szerepe. Az értékek,
minthogy lassan-lassan elszakadni látszottak a platóni világ objektív
idealista égboltjától gyökereiket egyre inkább az individuális
megítélésben lelték meg. Ez szükségképp vezetett el
1.
az
értékek relativizálásához és
2.
az
értékeknek egyre inkább érdekekként való megfogalmazásához.
Ez a folyamat természetes jelensége
az olyan kultúráknak, melyek – Maine kifejezésével
élve – a haladó társadalmakat jellemzik. Hasonló szellemi
folyamatok zajlottak le tehát az antik Görögországban és Rómában
is. Ám az olyan – szintén Maine kifejezésével élve – stagnáló kultúrákban
és társadalmakban, mint az indiai, kínai, arab,
a kollektivitás és spiritualitás elve töretlenebbül
érvényesült a századok alatt, és többé-kevésbé érvényesül ma is. Ez utóbbi
társadalmaktól és kultúráktól a mai napig viszonylag idegen az
individuális materiális szükségleteknek és érdekeknek olyan mérvű vezérlő
elvvé alakulása, mint a Nyugaton.
A Nyugaton ugyanis az individuális materiális érdekek szinte teljesen
kiszorítani látszanak a kollektív spirituális értékek társdalom- és
kultúraformáló szerepét.
Az érdek kategóriájának
hangsúlyossá válása a Nyugaton alighanem törvényszerűen vonta maga után az érdekérvényesítés
legkülönfélébb formáit és ezek intézményessé válását.
Az
érdekkonfliktusok szükségletek szerinti megkülönböztetése
Amint az embernek vannak morális,
mentális és materiális szükségletei,
éppúgy vannak ilyen természetű érdekei, illetve lehetnek ilyen
természetű érdekkonfliktusai is.
Az érdekkonfliktus alatt a köznapi
szemlélet hajlamos csupán a materiális érdekek konfliktusait
érteni, azonban nyilvánvaló, hogy a konfliktusok kibontakozhatnak mentális-spirituális
területek vonatkozásában is. Az a szemlélet, amely a különböző vallásháborúk
mögött kizárólag a gazdasági természetű mozgató okokat látja,
természetszerűleg becsüli alá az élet más területein is a spirituális-kulturális
mozzanatok jelentőségét. Talán mostanra, a XXI. század elejére látszik beérni
egy olyan történelmi látásmód, mely a tisztán idealista és tisztán gazdasági-materiális
egyfajta szemléletszintézisét képes adni. Egy olyan világlátás,
amelyben kiegészítik egymást e nézőpontok legtermékenyebb gondolatai.
Samuel P. Huntington korszakos jelentőségű könyvében, az
1996-ban megjelent Civilizációk összecsapásában éppen annak
jelentőségére mutat rá, hogy az egyes civilizációs körökhöz tartozó
társadalmak között megfigyelhető egyfajta sajátos szolidaritás,
illetve, hogy a XXI. század nagy és meghatározó folyamatát a különböző
civilizációk közötti természetes törésvonalak elmélyülése jelenti
majd.[16]
Nem szabad tehát alábecsülni az egy adott civilizációhoz, kultúrához
való tartozás tényét, és azt a spirituális szükségletet, hogy az
ember egy adott társadalmi környezetben kulturálisan otthonosan kívánja
érezni magát.
A kulturális érdekeket
nevezhetjük az előbbi felosztás szerint kollektív spirituális érdekeknek is,
hiszen a kultúra spirituális értékéhez a fentebbi vonatkozásban
az ember mint egy kollektivum tagja viszonyul. Vannak azonban
olyan individuális spirituálisnak mondható érdekek, mint a presztízshez,
a társadalmi megbecsüléshez fűződő érdek. A különböző érdekkonfliktusok
tehát a legkülönbözőbb színtereken megvalósulhatnak, és az is
előfordulhat, hogy a konfliktusban lévő feleknek teljesen eltérő természetű
érdekei ütköznek.
Lehetséges, hogy egy szembenállásban mindkét
oldalról individuális-spirituális érdekek ütköznek. Például, ha
az érdekérvényesítő felek mindegyike valamely morális-mentális
elismerésre törekszik, esetleg azért verseng. Azonban ugyanazon
konfliktusban el is térhetnek az érvényesített érdekek jellegei;
például egy olyan esetben, amikor a megélhetésért, munkabérért
vagy valamely más hasonló individuális-materiális érdekért küzdő
munkavállalói csoportnak a munkaadó vagy a kormányzat csupán presztízs
szempontok érvényesítése miatt nem enged, esetleg szankciót alkalmaz.
Az egymással szemben érvényesített érdekek mineműsége, jelentősége, társadalmi
méltányolhatóságuknak mértéke természetesen erkölcsi relációkat is magukban
hordoznak. És pontosan ez a morális megítélhetőség,
emeli az érdek kategóriáját ismét az értékek
tételezett világába.
Az
érdekérvényesítés
A korábbiak során utaltunk arra, hogy az
érdek fogalmának van tisztán objektív oldala, amennyiben az
érdeken valaminek vagy valakinek a javát, hasznát szolgáló szükséges fontos
dolgot értjük. Ám, mint jeleztük, az érdeknek potenciálisan szükségképp van szubjektív
oldala is, nevezetesen: az érdek feltételezi a felismerhetőséget
és a felismerőt is. Hisz – mint mondtuk - csupán így válhat
ontológiai-logikai kategóriából interperszonális, emberi kategóriává az érdek,
és a felismert érdek, mint az emberi cselekvés motívuma válik az
emberi magatartás egyik meghatározójává.
Érdekérvényesítésről tág értelemben
akkor beszélhetünk, ha az érdek alanya érdekét felismerve a különböző
motívumok ütköztetését, ütközését követően olyan magatartást tanúsít, ami az
ellenérdekű előtt egyértelművé teszi meghatározott szükséglete kielégítésére
irányuló szándékát, esetleg ilyen célzatos magatartással szükségleteit
egyoldalúan ki is elégíti.
Ez az érdekérvényesítésnek olyan tág
meghatározását jelenti, hogy óhatatlanul magában foglalja nem csupán a védekező
jellegű tilos önhatalom, de voltaképp a lopás lehetőségét
is.
Ezen a ponton
hangsúlyozni kell, hogy az érdekérvényesítésnek azok a mára klasszikussá vált
formái és módozatai, amelyek elsőként a XIX. századi angol szakszervezeti
mozgalomban öltöttek testet, az akkori jogrend szempontjából
javarészt tilalmazottak voltak, és a magántulajdon szinte
korlátlan szentségét az akkori elképzelések szerint botrányosan sértették. A
korabeli munkás érdekérvényesítés – ha akkoriban nem is minősült kifejezetten
lopásnak – mégis azzal egy súlyúként ítéltetett meg, és következményeit
tekintve még veszedelmesebbnek minősült a közgondolkodás számára.
Az érdekérvényesítés fogalmába tehát
magát a jogszerűséget, mint olyant nem létjogosult felvenni,
hanem e fogalmat inkább negatív oldalról érdemes árnyalni.
Mégpedig úgy, hogy fentebbi meghatározás azzal egészítendő ki, hogy az
érdekérvényesítés körébe nem értendők bele azok a hagyományos köztörvényes
büntettek, melyek közvetlen szükséglet kielégítésre
irányulnak.
Igaz, hogy e körülírás meglehetősen
pontatlan és bizonyos esetlegességet hordoz, ám magának az életnek a
jelenségei sem képeznek tiszta kategóriákat, másrészt itt egyúttal az
is a célunk, hogy az érdekérvényesítés kategóriájának problematikus
voltára rámutassunk.
Az
érdekérvényesítés módja, eszközei
Az érdekérvényesítésnek lehetnek tevőleges
és nem tevőleges módjai és eszközei. A bérharc
egyik klasszikus eszköze, a sztrájk a legegyszerűbb példát kínálja a nem
tevőleges módra. A kizárások, a tüntetések
az érdekérvényesítés jól ismert tevőleges eszközei, míg a teljesítmény
visszafogás, termelés lassítás a sztrájkhoz hasonlóan szintén
az érdekérvényesítés nem tevőleges módjai közé tartoznak.
Az érdekérvényesítés módjait
feloszthatjuk továbbá a jogszerűség aspektusából is, és így
beszélhetünk az érdekérvényesítés megengedett és meg nem
engedett módjairól, illetve eszközeiről is. Mint a korábbiakban
utaltunk rá, ez utóbbi kategóriák koronként változó jelenségeket
takartak, és történelmileg mind szélesebbé vált az
érdekérvényesítés megengedett módjának köre. Az olyan – korábban
tilalmazott – magatartások, mint a kizárás, bizonyos jogrendszerekben
megengedetté váltak, illetve egy olyan folyamat is lezajlott, amelynek során a
közhatalom elnézőbbé vált bizonyos nem megengedett
magatartásokkal szemben. Ez utóbbi magatartások megjelölésére alkalmazta idővel
a politikatudomány és a jogelmélet az állampolgári engedetlenség
kategóriáját.
Időről-időre tehát bizonyos új
magatartások jelentkeznek a társadalomban, amelyek közül sok majd tilalmazottá
válik. Ez utóbbiak közül azonban némelyek egyre inkább eltűrtté,
majd később esetleg formálisan is megengedetté válnak.
Horváth Barna a hatalom tekintetében
ezeket írja: „A társadalmi
objektivációként felfogott hatalom azonban a társadalmi magatartás
szabályozottságát jelenti. Ez lényegét tekintve a magatartások oly módon
történő megoszlásában rejlik, hogy a magatartások egyik része inkább érinti a
magatartások másik részének feltételeit, miközben eme másik rész az előbbi
által inkább érintett. A rabszolgák magatartását jobban érinti uraik
viselkedése, mint fordítva, a gazdagok magatartása inkább érinti a szegényekét,
mint fordítva. De hol, és hogyan jön létre ez az egymást kiegészítő
funkciómegoszlás? A válasz: a magatartások ama előre meghatározottságában,
melyek mindenkor fennállnak az érintő és érintett magatartásokat illetően.
Ahogy az érintő magatartásokat mind szabályosabban, tömegesebben és mindinkább
előre meghatározott módon tanúsítják, úgy válnak az érintett magatartások
részéről egyre inkább eltűrtebbekké és elfogadottabbakká.”[17]
Ám ugyanez megfordítva is
igaz: amint bizonyos „engedetlenségi” magatartások mind
tömegesebbé és bizonyos csoportok által konszenzuálisan mind formalizáltabbá
válnak, úgy a hatalom oldaláról általában mind eltűrtebbé, és
esetleg később megengedetté alakulnak.
Az
érdekérvényesítés területei és szintjei
Az érdekérvényesítés területeinek
fogalma alatt – talán vitatható terminológiai pontossággal – azt értjük, hogy
az éppen megvalósuló érdekérvényesítés milyen természetű szükséglet
kielégítésére, illetve milyen jellegű érdek realizálódására
irányul. Minthogy az embernek és az emberi közösségeknek morális,
mentális és anyagi szükségletei és érdekei egyaránt
vannak, így e területeken szükségképp felmerülhetnek érdekkonfliktusok
is. Ez utóbbiakkal összefüggésben merül fel az érdekérvényesítés,
mint sajátos magatartás.
A morális érdekkonfliktusok
az elismertség, az úgynevezett „becsület”, a megbecsültség
kérdése körül alakulnak ki leginkább. Ettől gyakran nehezen elválaszthatók a mentális
érdekkonfliktusok, melyek gyakran egymással ütköző tudományos paradigmák
avagy kultikus szimbólumok és tartalmak összecsapása, mérkőzése
esetén válnak markánsakká. Ilyen esetekben ugyanis nem csupán az adott gondolati
tartalmak ütköznek, hanem az azokat vallók morális, megbecsültséghez
fűződő érdekei, esetleg emberi gyengéi is.
Az érdekkonfliktusok legismertebb
területét azonban az anyagi érdekek szférája képezi. Ez távolról
sem jelenti azt, hogy az emberi konfliktusoknak ez adná a
többségét – noha természetesen ez sem kizárt. Az anyagi természetűek
csupán a legnyilvánvalóbb formái az érdekkonfliktusoknak. Mert
ugyan kétségtelen tény, hogy az anyagi javak elosztása során artikulálódnak a
leglátványosabban az érdekek és azok ütközései, ám az anyagi javak birtoklásának
gyakorta társadalmi státust kijelölő illetve szimbolizáló
céljai vannak. Az anyagi javak birtoklása tehát sokszor túlmutat
a tisztán anyagi érdekeken és morális, presztízs
érdekeket szolgálnak.
A különféle érdekek és motívumok
a legtöbb esetben összetett, sokszínű tényezőkként lépnek fel az
emberi magatartások alakulása során, és noha értelmileg képesek
is vagyunk bizonyos érdektényezőket egymástól elhatárolni,
ez azonban kevéssé változtat azon, hogy az emberi cselekvés mozgatói
egymással dinamikus kapcsolatban létező, és voltaképp viszonylagos egységet
képező jelenségek.
A becsvágy, pontosabban az illő
tisztelet elvárásának vágya azonban oly eleven
és az emberi létezéssel szinte azonos evidenciájú tényező, hogy
azt egyrészt csak a legnagyobb szükség függesztheti fel, másrészt
ezen kézenfekvőségből fakadóan gyakran meg sem fogalmazódik az
érdek kategóriájával kapcsolatban, noha e tényező az emberi cselekvéseknek még
legapróbb mozzanatait is átjárja.
Az érdekérvényesítés szintjei,
vagy inkább színterei azok a relációk, amelyekben
az érdekkonfliktusok kibontakozhatnak. A társadalmi együttélés
legelemibb sejtje - a család -nem csupán alapvető színtere a lehetséges
érdekkonfliktusoknak, hanem a szocializáció során itt sajátítja
el az egyén a konfliktuskezelés néhány fontos technikáját.
Olyan magatartásformákat, melyeket aztán később több-kevesebb változtatással adaptál
és egyéb, esetleg családon kívüli konfliktusának megoldása során is alkalmaz.
Az érdekérvényesítés egy további,
tágasabb szintje a valamilyen csoporton belüli, illetve az
ellentétes érdekű csoportok közötti reláció. Az egyén tehát egy
meghatározott csoporton belül, a csoport érdekeivel szemben is
meg kell, hogy fogalmazza saját státuszát és érdekeit, illetve mint
csoporttag, más csoportokkal szemben lép fel és érvényesíti saját
csoportjának érdekeit.
Egy csoport létesülhet szakmai,
iskolai, munkahelyi közösségi, kulturális,
vagyoni helyzet szerinti hovatartozás alapján, ám pillanatnyi
vagy tartós érdekek is létrehozhatnak csoportokat anélkül, hogy
az előbb említett további kötelékek a csoport tagjait egymáshoz fűznék.
A csoportok közötti konfliktusok lehetnek
aztán kifejezetten helyiek (lokálisak), nagyobb területet
érintők (regionálisak), illetve országosak. Természetesen a különböző
szintű csoportérdekek is ütközhetnek egymással, például helyi
érdekek országosakkal.
Nem szabad azonban megfeledkezni az
érdekkonfliktusok és az érdekérvényesítés két további magasabb szintjéről sem.
Az első ezek közül a nemzetek vagy népek közötti szint. A népek
közötti konfliktusok megvalósulhatnak államok között, ám
kirobbanthatnak egyetlen államon belül is, függően attól hogy a nép
és az adott állam polgári közössége egybe esik-e, avagy sem. A másik és
ennél is magasabb szintje az érdekkonfliktusoknak az, amire Huntington
hívta fel a figyelmet: a civilizációk közötti szint.[18] A
már hivatkozott A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása című
munkájában olyan sajátos civilizációs és kulturális szolidaritásokra
mutat rá, amelyeknek jelenségeit nem lehet pusztán a materiális
javakért vívott globális versengés törvényszerűségeivel magyarázni.
Legpregnánsabban az ortodox keresztény és az iszlám
szolidaritást mutatja be, ám felvázolja azt a jövőképet is, amelyben
a konfuciánus hagyományú Kína lesz majd a távol-kelet meghatározó
ún. „magállama”.
A morális és kulturális alapú
érdekközösség fogalmát nyugati kultúránknak a bevezetőben vázolt materiális
individualista évszázadok után szinte, mint új kategóriát
kell ismét megtanulnia.
Tudomásul kell tehát vennünk azt a
kézenfekvő igazságot, amelyet a történelemfilozófia máig egyik legnagyobb
klasszikusa, Ibn Khaldún a Kr.u. XIV. században kimondott:
„A vérségi kötelék (fontossága) ritka
kivételtől eltekintve természetes dolog az emberben. Ebből következik a rokonok
és családtagok iránti együttérzés, nehogy bármi kár vagy vész érje őket. Bárki
úgy érzi, hogy őt is megalázzák, ha rokonát igazságtalanság vagy támadás éri,
és azt szeretné, ha elháríthatná a fejéről a veszedelmeket és a pusztulást. (…)
Ha a leszármazás már kicsit távoli, kezd feledésbe merülni, s csupán a híre
őrzi, akkor éppen ez a híre által élő valami ösztönöz a közös leszármazottak
iránti segítségre – mivel mindenki el akarja kerülni a megaláztatás érzését,
amit elképzel, ha igazságtalanság éri azt, akivel valamilyen rokonságban áll.
(…) A kliensek és a szövetségesek iránti együttérzés abból a szégyenérzetből
fakad, ami az emberi lelket a hatalmába keríti, ha a (pártfogásba vett)
szomszédját, rokonát, vagy akármilyen fokozatú leszármazottját valami
megaláztatás éri.”[19]
Az érdek,
mint jogi kategória
Amint a reneszánsz századaitól kezdve az érdek
fogalma mindinkább kikezdte a transzcendens gyökerűként elgondolt érték
fogalmat, úgy terjedtek el a közgondolkodásban a kollektív jellegű értékek
mellett – és sokszor helyett – a partikuláris érdekeket
hangsúlyozó felfogások, amelyek közül kiemelt helyet foglaltak el a különféle társadalmi
szerződés elméletek.[20]
Az abszolutizmus hosszabb-rövidebb
időszakait követően és e szerződéselméletek általános eszmeként való
meggyökeresedésével szinte egy időben adta át a helyét Európában a rendi
képviseleti rendszer a népképviseleti rendszernek. A XIX.
században a modern népképviseleti parlamentek lettek a legfőbb megtestesítői és
kifejezői a társadalom érdekek által való markáns tagoltságának.
Tehát voltaképp egységének és megosztottságának is egyszerre.
Az ipari forradalom társadalom alakító
hatásainak, valamint a korábban vázolt gondolkodásbeli változások következtében
a XIX század Angliájában a munkásosztály immár mint önálló
politikai erő jelent meg. Ekkorra érettek meg tehát az eszmei
feltételei a trade unionok mozgalmainak. A munkás tömegek
koncentrálása ugyanis önmagában nem lett volna elegendő egy új típusú,
szervezett társadalmi erő fellépéséhez, hiszen akkor már a reneszánsz
Itáliában alakultak volna szakszervezetek. A felvilágosodás
és a társadalmi szerződés elméletek voltak tehát a szellemi
előzményei a partikuláris érdekek olyan megfogalmazásainak, amelyek
többek között a trade unionokban jutottak kifejezésre.
A jog eleinte tiltóan lépett fel az ilyen
új társadalmi kezdeményezésekkel szemben, és az angol parlament például csupán 1824-ben
törölte el a trade unionak betiltásáról szóló törvényt. 1834-ben megalakul,
majd ugyanezen esztendő végén föl is bomlik a Grand National Consolidated
Trades Union, az angol szakszervezetek első gyűlése. Két évre rá,
1836-ban bont zászlót a később chartizmusnak nevezett mozgalom,
amidőn Lowett megszervezi a Londoni Munkások Szövetségét.
E szervezetnek – mely a trade union mozgalomból bontakozott ki – céljai már
nagyban túlmutatnak a munkásszervezetek szokásos – munkabért
és munkakörülményeket érintő – céljain. A Szövetség által is aláírt
nyilatkozat, a People’s Charter már kifejezetten közjogi
igényekkel állt elő, többek között általános és titkos
választójogot követelve a férfilakosság számára. A későbbi évtizedek
során ismét korlátozták a szakszervezetek működését, majd 1870-ben
kifejezett törvényi elismerésben részesültek a trade unionok, ám
ennek mintegy ellensúlyozásaként külön törvényben tiltotta meg az angol parlament
a sztrájkőrségek felállítását.
Ahogyan a XIX. század első évtizedei a
munkások követeléseitől voltak hangosak, éppúgy a század utolsó évtizedeit a
különböző suffragette mozgalmak tették sajátos hangulatúvá. A nő,
mint sajátos érdekhordozó jelent meg, és a jogos követelések mellett és
mögött körvonalazódni látszott egy egészen új nő-kép és nő-szerep.
Az angol parlament végül is 1918-ban részlegesen biztosította a nők választójogát,
tehát csupán a 30 éven felüli nők váltak ekkortól választópolgárokká.
Mindaz, ami Angliában lejátszódott, néhány
éves, évtizedes késéssel megtörtént jórészt egész Európában –
legalábbis annak a nyugati kereszténységhez tartozó országaiban.
Újabb és újabb részérdekek fogalmazódtak meg, és lassan-lassan igazodtak
mindehhez az egyes jogrendszerek. Megjelentek a gyermeki jogok,
a betegjogok, a különböző kisebbségi jogok és még
számtalan külön érdeket oltalmazó jogok, valamint az érdekegyeztetésnek
a legkülönfélébb intézményei és formái. E folyamattal szoros összefüggésben
felértékelődött a konszenzus elv is.
Voltaképp az érdekegyeztetési
mechanizmusok és a konszenzus elv, valamint az ezekkel
kapcsolatos jogi processzusok lennének hivatva megteremteni,
helyreállítani, vagy éppen fenntartani azt a viszonylagos társadalmi
békét és egyensúlyt, amit korábban a közös értékek többé-kevésbé
biztosítottak.
Korábban az értékek magát a
kultúrát voltak képesek összetartani és működtetni. Mára, hogy az
értékek helyét jórészt az érdekek foglalták el, ez a kohéziós
feladat döntően az érdekegyeztetési és egyéb jogi
mechanizmusokra hárul. Kérdés azonban, hogy a jog teherbíró
képessége elviseli-e ezt a hatalmas nyomást, a jog képes-e eleget tenni a
természetétől oly idegen új kihívásoknak.
A pozitív jog ma már
természetesen több helyütt tartalmazza az érdek határozatlan
jogfogalmát. A dolog fonáksága éppen az, hogy többnyire ott
mutatkozik meg a társadalom néhány maradék értéke, morális
aranytartaléka, ahol a jog különösebb magyarázkodás nélkül
hivatkozik például valaki jogos érdekére, vagy méltányolható érdekére.
Az olyan szabályok, amelyek felhatalmazzák
a bírót, hogy tartalommal töltsön ki ilyen morális
összefüggésekkel is rendelkező kategóriákat, annak a jelei, hogy a
társadalomban külön egyeztetés nélkül is léteznek még közösen elgondolt
értékek. Annak a jelei, hogy lehet még bízni abban, hogy ezeket az
értékeket a bíró helyesen ismeri fel, és így döntésében, mint helyes
döntésben meg lehet nyugodni.
[1] Molnár Tamás: A modernség politikai
elvei,
Európa Könyvkiadó, Budapest, 1988. 29. old.
[2] L. Francis Fukuyama: A nagy szétbomlás,
Európa Könyvkiadó, Budapest, 2000.
[3] Molnár Tamás i.m. 28. old.
[4] L. Jeremy Bentham:
Principles of Morals and Legislation, ed. Bowring (összkiadás)
1838/1843, reprint 1962; v. Introduction to the principles of moral and legislation.
[5] Helmut Coing: A jogfilozófia alapjai, Osiris Kiadó, Bp. 1996., 54. old.
[7] Jhering: Geist des römischen Rechts III.; 4. kiadás, 1888., 321. old.
[8] Hivatkozza Moór Gyula: Jogfilozófia, Püski Kiadó, Bp. 1994., 137. old.
[9] Rudolf Stammler: Wintschaft und Recht nach
der materialistischen Geschichtsaufassung;
4. kiadás, 1921. 174. old., ld. még Moór értékelését i.m. 156.
[10] Gustav Radbruch: Grundzüge Der Rechtsphilosophia, 1914. 42. old., 95. old.
[11] L. Tamás, aquinoi:
Summa Theologica, Ecclesia, Budapest, , 1987.
[12] Kiemelés tőlem. Sz. J.
[13] L. Arthur Schopenhauer: A nemi szerelem
metafizikája, Bp. Franklin Társulat 1906. 92. old., Filozófiai írók tára
sorozat, II.
[14] L. Schopenhauer i.m. 111. old.
[16] L. Huntington, Samuel
P.: A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása,
Európai Könyvkiadó, Budapest,. 1998.
[17] L. Horváth Barna: Jogszociológia, Osiris
Kiadó, Bp., 1995. 271-272. old.
[18] L. Huntington, Samuel
P.: A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása,
Európai Könyvkiadó, Budapest,. 1998.
[19] Ibn Khaldún Bevezetés a történelembe. Osiris Kiadó, Bp. 1995. 134. old.
[20] L. Hobbes, Thomas:
Leviatán,
Magyar Helikon, Budapest, 1970., különösen 108., 145.old.
Rousseau,
Jean-Jacques: A társadalmi szerződésről,
In: Értekezések és filozófiai levelek,
Magyar Helikon, Budapest, 1978.