„A Horthy-fasizmus állam- és jogbölcselete”
Szabó Imre készülő könyvének IX. fejezetéről
sajtó alá rendezte
Varga Csaba
Szabó Imre ismert első nagy műve, mely a sztálini berendezkedés hazai meghonosítása során a jogi
gondolkodás körében az ideológiai váltás megtestesítésére, jövendőbeli útjainak
a múlt felől történő lezárására volt hivatott — s melynek a frissen
berendezkedett uralkodó hatalom szintén olyan jelentőséget tulajdonított, hogy
Kossuth-díjjal jutalmazta alkotóját, elsőként a jogtudomány művelői közül —,
1955-ben készült el, és rögvest meg is jelent a korszak reprezentatív
monográfiájaként.[1] Azóta az
irodalomban már többszörösen jellemzett funkciója bármiféle tudományos
folytonosság lehetetlenítése, a múlt egészében történő meg- és elítélése, s ezáltal
bármiféle régi ösztönzésnek, szellemi inspirációnak a tudományos életből
történő mesterséges kiiktatása volt.[2]
Osztályharcos, közvetlenül „agitatív”, a megsemmisítő bírálat megfélemlítő
eszközének szánt felhasználását — a Magyar Tudományos Akadémián Fogarassy Béla osztályelnökségével
megszervezett „előadást” követő „hozzászólások”[3]
megalapozását követően — éppen a fővárosi egyetem kari tanácsüléseinek rendjébe
még kéziratként történő beiktatása jelzi: tárgysorozatba vétele olyan
tudományos fórumként, amelynek az lesz majd a vezérlő háttérelve, hogy a múlthoz
fűződő viszonyára utaló színvallással ki-ki a kommunista várakozáshoz
elköteleződéssel megnyilvánuljon. Ezért úgyszólván a teljes tanári kart
hivatalosan kirendelték, s elvárt hozzászólóként a múltból még aktív
akadémikusok csakúgy letették a garast, mint akkoriban huszonéves korukban
tanársegéd pályakezdő fiatalok.
A napjainkban sokasodó
számbavételek, monografikus és tanulmányi feldolgozások[4]
többnyire csak egyetlen szemlecikkből vehettek mindmáig ezen emblematikus
közösségi rítusról tudomást, abból a tömörített, recenzív — és alapjaiban
korrekt, önálló továbbértékeléstől jó érzékkel tartózkodó — beszámolóból, ami
kevéssel a vitát követően jelent meg egy nem szakmabeli, de az egyetemi életről
rendre beszámoló folyóirat hasábjain.[5]
Pedig a vita hivatalos jegyzőkönyve hozzáférhető volt, kutatható volt az Eötvös
Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának Levéltárában, sőt róla
fénymásolat készítése sem volt tilalmazott.
A jelen forrásközlés annak a
hivatalos gépírásos jegyzőkönyvnek a fotókópiájára támaszkodik — számos
gépírásos félreütés, helytelen nyelvtani egyeztetés, az elhangzott anyag
félreértése és hasonló kisebb-nagyobb hibák korrigálásával, valamint a
leginkább bántó germanizmusok, ma már idejétmúlt élőbeszédbeli pongyolaságok,
alkalmatlan névelőhasználatok kiiktatásával, egyszersmind több helyen a
korabeli megőrzött hivatali példány kézírásos javításainak az átvezetésével —,[6]
amit az ELTE Jogász Társadalomtudományi Szakkollégium kiadványától kísérten,[7]
a Ménesi úti Bibó-kollégium Jászi-termében az MTA-Soros Alapítvány
támogatásával Moór Gyula, „a
jogtudós születésének centenáriumán a Kelemen Imre Öntevékeny Csoport által
rendezett kiállítás” előkészületekor[8]
akkoriban még ifjú jogtudóssá nevelődése jegyében immár a szocializmus saját
múltjától elszakadáshoz fogódzókat keresve Szájer
József bányászott ki, majd adott át nékem a levéltárból.
Habár ízlések és rokonszenvek
különbözhetnek, meglepően jóleső, egyenesen nagyszerű tettnek fogjuk látni
tudományosan is, akkor különösen gerincességet feltételező (és bizonyára
óhatatlanul stigmatizálással járó) erkölcsi kiállásként is Nizsalovszky Endre árnyalt értékelését,
vagy éppen Beck Salamonnak a
baloldallal polgári radikálisként elvben rokonszenvezése ellenére mégis
teljességgel szuverén, méltányos állásfoglalását, szemben történetesen Marton Gézának aligha védhető
értetlenségről tanúskodó pocskondiázásával, primitíven méltatlan, csaknem
talajvesztett elhatárolódásával. Értékelhető Halász
Pálnak egyébként kérlelhetetlen komisszári elítélése ellenére mégis
valaminő kiegyensúlyozottságra törekvése, avagy épp az akkori hivatalosságot
képviselő Világhy Miklósnak elvi,
mégsem bántó kritikai összképe, szemben például Vas Tibornak egykori megmentőjére és megmentését szorgalmazó
közvetlen kollégájára tartalmatlanul sárt dobáló szómágiájával vagy éppen Eörsi Gyula kizárólag saját akkoriban
alulmúlhatatlan színvonalról tanúskodó, üres hiteltelenséggel kopogó
okoskodásával. A nap és a korszak két hangadó vezéregyénisége közül szembeötlő
a politikai-belbiztonsági agenturában beágyazottabb szerepet játszó Beér János mellett nyilvánvalóan Szabó Imrének is könyörtelenül
közvetlen, a sztálini–visinszkiji igényeket immár
türelmetlenül a hazai szakmai nyelvre fordító elszánt politikai szolgálata,
aminek egyszersmind mégis bizonyos színvonal és teoretikus igényesség
felmutatásával tesznek eleget.
Végezetül, de korántsem
utolsó sorban felfigyelhetünk néhány mozzanatra, ami a bármiféle dokumentumból
tükröződő korértéken túl megkülönböztetett érdeklődésünkre számot tarthat. Így
mai — talán túl megszokott? — értékítéleteinkkel szemben csodálkozhatunk a
különös kontraszton, melynek jegyében a minden ízében mélyen konzervatív, két
háború közti időszakunk autoritatív reprezentánsaként ismert, következésképpen
fasizmus iránti olthatatlan rokonszenvvel klerikalizmussal súlyosbítottan
vádolt Moór Gyula még
megsemmisítettségében is úgyszólván megdicsőül, ha és amennyiben kortársai a
Szegedről professzorként még alig néhány éve frissen feljött (talán éppen
ezért, parvenüként elutasított?) bár fővárosi gyökerű és polgártudatú liberális
kísérletező, olykor a publicizmus szabadon lebegésében elmerülő széplélek, Horváth Barna társaságában láttatják.
Avagy érzékelhetjük, hogy habár számunkra ma bizonyára meglepő, mégis az
akadémikus világlátás távolságtartóan hűvös prelegálásáról tanúskodik az a
szellemi fölényből sarjadt retorikai bravúr, amely egyfajta gondolható, bár
történelmi alternatívaként meg nem valósult piedesztálon tragikus
bukottságában, poraiban is társként emeli Moórt
a véres emberpusztítással új ezredévet hirdető nagyhatalmi moloch ideológiai
pápája, főügyésze, helytartója, nagykövete, Visinszkij
mellé — talán nemcsak Moór
mentésére, de egyszersmind kora tehetségtelen lihegésükből ötlettelenségbe
fáradó neofitáinak emlékeztetőként: kinek is hódolnak és milyen történelmi
véletlenszerűségben, amikor őseik eszkatológiáját egy zsarnokká lett postarablóvá
nemesedése előtti valahai szeminarista papnövendék, valamint egy cinikusan
taláros gyilkossá züllött egykori nemesember hódolatára váltották.
Talán nem késő, hogy alma
matere egykori államjogi tanszéki hagyatékából valaki megkeresése
mindnyájunk okulására egyszer azonosítja majd Beér
János lektori véleményét is, mely bizonyára a mélyebb megértéshez
szükséges további adalékokkal fog szolgálni mind a megbírált, mind — és nem
különben — a bírálatot gyakorló korról.
*
855–11/2–1955.
d. sz.
Elnök: Világhy
Miklós dékán
Antalffy
György,
Asztalos László,
Bajáki
Veronika, Barabás Alice, Baráth Lajos, Bécsy Zoltán,
Beck
Salamon,
Beér János, Brósz Róbert,
Csizmadia
Andor,
Eörsi Gyula, Földvári Béláné,
Halász
Pál, Kocsis Mihály, Kulcsár Kálmán, L’Auné
Jenő,
Marton
Géza, Madarász László, Mártonffy Károly, Móra
Mihály,
Nagy
Tibor, Nizsalovszky Endre,
Pecze
Ferenc,
Peschka Vilmos, Pulay Gábor,
Samu
Mihály, Sárándi Imre, Szabó Imre, Szatmári
Lajos, Sztodolnik László,
Theiss
Ede, Vas Tibor,
Várszegi József, Weltner Andor, Willert
Andor†
Tárgysorozat:
1. Dékáni bejelentések
2. Az ideológiai oktatás
helyzete karunkon
3. A Horthy-fasizmus állam- és jogbölcselete
c. tanulmány megvitatása
[…]
Dékán bejelenti, hogy
áttérünk a harmadik napirendi pontra: Szabó
Imre egyetemi tanár készülő könyve IX. fejezetének megvitatására.
Kérdést intéz Szabó Imréhez, hogy
a sokszorosításban minden résztvevő részére megküldött anyaghoz van-e még
hozzászólnivalója.
Szabó
Imre
egyetemi tanár előadja, hogy mint a sokszorosított anyagból is kitűnik, az itt
megvitatásra kerülő anyagrész a IX. fejezet. A VIII. fejezet Somló Bódog jogbölcseletével
foglalkozik, ami ezzel szorosan összefügg. A könyvnek az utolsó, X. fejezete
annyiban érinti ezt az anyagot, hogy ebben az anyagban csak Moór és Horváth tevékenységéről van szó.
Dékán vitára bocsátja az
anyagot.
Nizsalovszky Endre egyetemi tanár
hozzászólása:
Szabó
Imre
készülő nagy munkájának velem közölt fejezetét nagy élvezettel és sok
tanulsággal olvastam el. Sem túl sokat, sem túl keveset nem mondok azzal, hogy
olyan élvezettel és annyi tanulsággal, mint 15 évvel korábban Moór Gyula egy-egy új tanulmányát.
Szabó Imre a
fejezet anyagát olyan kiváló szakértelemmel, alapos elmélyedéssel és részletességgel
dolgozta fel, hogy nagyon valószínűtlen több évtizeden belül hasonlóan
megalapozott munkának bárki részéről való újbóli elvégzése. Ezért úgy látom,
többről van szó, mint egy tudományos vélemény kifejtéséről. A tanulmány ítélet,
mégpedig jogerős ítélet lesz abban az értelemben, hogy egyes megállapításait
lehet esetleg majd vitássá tenni, de Szabó
Imre fejtegetéseiben fogja a jogászi közvélemény a legalaposabb
tanulmányokon alapuló, hiteles döntést látni. Éppen ezért tartom szükségesnek,
hogy minden olyan gondolatot feltárjak, amely a mű tanulmányozása során
felmerült bennem, és amelyről feltételezhetem, hogy a szerző az ítélet végleges
megfogalmazásánál felhasználhatja.
Megjegyzéseim a következők:
1. A fejezet bevezetése utal arra, hogy a munkásosztály 1919.
évi forradalma idején a burzsoá állam- és jogbölcselet átadta helyét a
munkásosztály forradalmi elméletének. Ennek a forradalmi elméletnek a
magyarországi megnyilatkozásai azonban nincsenek ismertetve, az pedig a műből
nyilván nem hiányozhat.
2. A burzsoá jogtudomány ellenforradalmi restaurációjával
kapcsolatban meg kell jegyeznem, hogy a jogtudomány ellenforradalmi elmélete
tudtommal annyira sohasem alázta meg magát, hogy a terrorcselekményeket, az ún.
különítmények atrocitásait megkísérelte volna elméletileg támogatni, illetőleg
igazolni, amire a német fasizmus a Röhm-féle
tömeggyilkosság alkalmából a Führer személyében összpontosuló
igazságszolgáltatási hatalom szégyenteljes elméletével tett kísérletet. Nálunk
a „felelőtlen elemek egyéni akciójának” minősítés volt a legeufemisztikusabb
álláspont, amit nyíltan hirdetni mertek, ezt is rendszerint a felszámolásnak
sürgetése kapcsán. Viszont azt is meg kell állapítani, hogy ezeknek az
atrocitásoknak a felszámolása végül nem belső okokból, a vezetők önkéntes jobb
belátásra jutása folytán következett be, hanem egyfelől a munkásosztály
kezdeményezésére megvalósult bojkott, másfelől a nyugati nagytőke
hitelmegtagadása folytán. Az utóbbi meg is találja magyarázatát abban, hogy a
gyarmatosító imperialista tőke a biztonság bizonyos fokát is kívánta magának.
Hasonló okok játszottak közre legalább jó ideig az igazságszolgáltatási
álcázásban. (3. o.)
3. Az iparnak a nagybankok jármába kerüléséhez (2. o.)
kuriózumszerű adalékként utalok Teleki
Pál minisztersége idején a Károlyi-palotában Magyary Zoltán által rendezett és botrányba fulladt
kiállításra, amely ezt a tényt kézzelfoghatóbban dokumentálta, semhogy azt a
vezető tőkések el tudták volna viselni.
4. A földreform megdöbbentően gyenge eszközeinek megítélésében a
Moór–Magyary-féle idézett
beállításon felül hozzátartozik, hogy amikor másfél évtizeddel később, amikor
éppen a földbirtokmegoldás miatt a harmadik utas nyugatiak is mélységesen
elítélik a feudális Magyarországot (így különösen Röpke), még mindig döntő és minden komoly földbirtokpolitikai
intézkedést gyökerében megakadályozó érvként lehet használni azt, hogy minden
földreform a magántulajdon teljes ellenérték fizetése nélküli erőszakos
elvonása, ami a jog örökérvényű alapelveivel kerül ellentétbe. Süket fülekre
talál, hogy Finnországtól Bulgáriáig minden ország, melyben a feudalizmus a
burzsoá forradalmat túlélte, radikális földreformot hajtott végre. Sőt, erre a
sztereotip soviniszta válasz az, hogy a földreformok nem szociális, hanem
nacionalista célt szolgáltak, az igazi cél a volt uralkodó nemzet tagjainak
deposszedálása volt.
5. Annak, hogy Moór Gyula
A jogi személyek elmélete c. műve nagy késedelemmel jelent meg, Horváth Barna angol jogelmélete pedig
nagyobb terjedelme ellenére igen gyorsan nyomdafestéket látott (4. o.), magyarázata nem az, mintha Moór Gyulának ez a műve valaminő
bizalmatlansággal találkozott volna, hanem az, hogy azt (székfoglaló előadásból
terjedelmesedvén ki) az Akadémiának kellett kiadnia, az Akadémia pedig — és
különösen a jogtudományi bizottság — a Vigyázó-hagyaték
elnyerése előtt igen sovány anyagi eszközökkel rendelkezett.
6. Ami az „érdekelmélet” kérdését illeti (4. o.), nem
önigazolásul kívánok kettőt megjegyezni. Az egyik, hogy a szerző helyes
megállapítása szerint annak idején sokszor látszott a haladás vonalába esőnek
olyan nézet, amelyről ma az imperialista jelleget világosan meg tudjuk
állapítani. A másik, hogy magamnak e kérdésre vonatkozó és a magyar irodalomban
első tanulmánya anélkül kísérli meg az egymással harcban álló négy főirányzat
bemutatását, hogy az Interessenjurisprudenz primátusát elismerné. Annak
létjogosultságát az új kodifikációs művekre nézve ismertem el, egy lényegében
ma is követett formulázással, ami nem azonos a Moór Gyula által a szabadjogi iskola egyik válfajaként
feltüntetett fogalmazással.
7. Nem tudok egyetérteni azzal a megállapítással, hogy a Horthy-korszaknak nem volt szüksége
államelméletre. Szüksége volt Szekfű és
Eckhart illúziókat felszámoló
komoly történeti megállapításai után is a romantikus Szent Korona-elméletre.
Erre csak egy adalékot hozok fel: Illés
József a Tomcsányi közjogáról
1940-ben írt bírálatában is azt írja, hogy ez a Tomcsányi által képviselt elmélet olyan, amire nagy
szükségünk van (Jogászegyleti Értekezések és Egyéb Tanulmányok, VIII.
évfolyam, 342. o.). Nem is mondja, hogy ez az elmélet helyes vagy történelmileg
igazolt; mindez jóformán közömbös is akkor, ha éppen „szükségünk van rá”.
8. A fejezetnek kétségkívül leglényegesebb része Moór Gyula munkásságának bemutatása és
értékelése. A szerző igyekszik a korszak kétségkívül legkiemelkedőbb
jelentőségű jogbölcsészének egész életművét egységes képben, egységes
elvi alapra visszavezetve bemutatni. És ennek az egységnek az alaphangját
utolsó nyilvános szereplésében véli megtalálni, az 1947. október 8-i parlamenti
beszédében kifejezésre jutó gondolatait vetíti vissza a Horthy-korszak alatti egész életművére. Nem így látom. Antoniusszal szólva, nem dicsérni
jöttem — temetni. Mégis, az az egységesként felrajzolt kép, amelyet Moór Gyuláról Szabó Imre rajzol, önmagában is egy megmagyarázhatatlan
jellembeli törést mutat. Nehéz elképzelni, hogy az, aki merő opportunizmusból a
20-as évek elején a Horthy-rendszerre
kedvező elméleti álláspontokat fejt ki azért, hogy megszerezze magának a kor
hivatalos jogfilozófusának tekintélyét, aki opportunista módon végig
kiszolgálva a fasizmus végéig a letűnő rendszert, a felszabadulás után további
érvényesülése érdekében összeszedegeti korábbi munkáinak azon morzsáit, amelyek
antifasiszta megnyilatkozásokként is felfoghatók, éppen akkor, amikor — éppen
mint opportunistának — világosan kell látnia, hogy egy politikai kalandor
kezébe kerülve vesztett ügy oldalára állt, nem hátrál, hanem olyan álláspontot
hirdet, amellyel feltétlenül és véglegesen el kell buknia, amely a győztes
forradalommal szemben a vereséget szenvedett reakció álláspontja. Egy egész
életen át az opportunizmus vizein lavírozó embernél ez megmagyarázhatatlan. És
ebből nincs más kivezető út, mint az, hogy Moór
Gyula állásfoglalásait nem az opportunizmus vezette. Aki előtt ismeretes
a diktatúra, sőt a személy szerint közismert diktátorjelölt elleni
állásfoglalása az ismert október 6-i beszédben, aki megfigyelte a felsőoktatási
kongresszuson a kormányhatalom által képviselt nézetek ellen folytatott,
személyeskedéstől sem idegenkedő, késhegyig menő harcát, amelynek során a
kormány kedvenc oktatási formáját, a műegyetemi közigazgatási oktatást nem
átallotta a polgári iskola színvonalához mérni, aki hallotta, hogy a Filozófiai
Társaságban Schütz Antal A
bölcselet elemei c. művének recenziója során milyen csapásokat osztogatott
a kor valóban hivatalos filozófusainak, a „robusztus” Kornis Gyulának és az apró, de haszontalan új gondolatokat
hajszoló és termelő Brandenstein Bélának,
aki az Akadémia rendes tagi székfoglalójaként a szabad akaratról tartott
előadása során érezte a hitleri
fasizmus ellen gyilkoló éllel beállított megállapítását arról, hogy az a
diktatúra az akarat szabadságát csak annyira hagyja meg, hogy a fizikai és
erkölcsi halál közt enged választást, az lehet Moór Gyuláról sokféle véleménnyel, de az opportunizmust nem
számíthatja sajátosságai közé, és magatartását, állásfoglalásait ezzel nem
magyarázhatja. Az utoljára említett alkalommal a „sztálingrádi hősök”
kategorikus imperatívusza is világosan úgy hangzott, hogy a német katona nem az
emberi szörnyeteg Führerének engedelmeskedik, hanem ennél valami magasabb rendű
él benne. Más oldalról kell a jellemzés helyes útját megkeresni. És ez nézetem
szerint éppen az, hogy Moór Gyula
egész tanítását nem lehet egységes képbe foglalni. Egység van abban, és utolsó,
végzetes szereplését is leginkább az magyarázza meg, hogy burzsoá jogtudós
volt, minden tanításában éppen úgy, mint sokan mások, akik mégis meg tudták
találni az utat a szocialista jogszemlélet felé, legalább olyan mértékben, hogy
a haladás útjában ne váljanak a történelem erejénél fogva eltávolításra ítélt
akadályokká. Ezen belül, a burzsoá jogtudományi irányzatokon belül azonban Moór Gyula nem tartozik azon jogtudósok
közé, akik pályájuk kezdetén felesküsznek egy irányzat mellett, és attól
semmiféle tudományos érveléssel nem engedik magukat eltántorítani, hanem az
egyszer beállított irányuk mellett makacsul kitartanak. Moór Gyula nem ezen a bizonyos szempontból kényelmes úton
járt. Egész életén át tanult, figyelte a feltűnő új irányzatokat, és nem vonta
ki magát azok hatása alól. Nem a Stammler-
vagy Kohler-szerű
tudósokhoz tartozott, akik minden megnyilatkozásukban újkantiánusok maradtak; a Jhering-féle
típus volt, akinek változásairól Lange
könyvet tudott írni. A Somló-tanítvány,
aki első sikerét Stammler helyes
jogi elméletének éles bírálatával aratta, csakhamar Kelsen tiszta jogtanához, a pozitivizmus túlhajtásához
csatlakozik, hogy ettől elég hamar elhajoljon a természetjogi felfogás felé,
amely a jogról vallott hatalmi elméletével már nem sok közösséget mutat. Később
Nikolai Hartmann és Rickert tanulmányozása során megtagadja
a test, szellem és lélek hármasát és keresi az újkanti és újhegeli
irányzat összeegyeztetését, a jognak értékes valóságként, pszicho-fizikai
realitásként szemléletét. Végül kimutathatóan a Schütz Antal kétségtelenül magas színvonalú feldolgozásában
előtte megjelenő tomista
filozófia erős befolyása alá kerül, amit minden valószínűség szerint a szerző
személye iránt kialakuló emberi értékelése is előmozdít, és úgy látom, hogy Moór Gyula esetében egyetlen személy
életútján keresztül is élesen be lehetne mutatni az imperialista kapitalizmus
nézeteinek azt a bomlását, szétesését, ingadozását, amelyet nemcsak Visinszkij mutat be, hanem nyugati írók
is világosan látnak, így Bonnecase
bordeaux-i professzor a La pensée juridique c. művében különösen
részletesen mutat be. Tény, hogy a természetjogi, a történeti, a pozitivista
irányzat uralmi idejét a polgári jogtudományban szinte évszám szerint el tudjuk
határolni, ami azonban azután következett be, hogy a jogtudomány a
pozitivizmusból kiábrándult (és ez a kiábrándulás nézetem szerint nyilvánvalóan
oksági kapcsolatban állt a kapitalizmus imperialista szakaszával): nincs többé
uralkodó elmélet. Nagy kérdés, amire többé megnyugtató választ kapni nem lehet,
hogy Moór Gyula, aki az új
hatásokra ismét élénken, a burzsoá nézetek körén belül lejátszódó
irányváltoztatásokkal reagált, megtalálhatta volna azt az utat, amely őt a burzsoá
szemlélet egész bűvköréből kivezette volna. Nem tartom kizártnak. Talán ha
olyan méretű szocialista jogtudóssal hozta volna a sors kapcsolatba, mint
amilyen méretű burzsoá tudósok korábban hatottak rá, életének utolsó szakasza
másképpen alakul. Ha Magyarország moszkvai követévé válik, bizonyosan
elkerülhette volna, hogy a kórházi ágyon, orvosai tiltakozása ellenére, de már
sértett önérzetének impulzív befolyása alatt, a politikai életbe egy kalandor
csábítására belesodródjék, és a párt álláspontját oly szenvedélyességgel
képviselje, mintha az saját álláspontja lenne. Talán a moszkvai küldetés
alkalmat adott volna arra, hogy Visinszkijjel,
a jogtudóssal kapcsolatba kerüljön. Talán ez a kapcsolat — múltjuk sok
közössége folytán — tudósok közti elmélyülő kapcsolattá is válhatott volna.
Lehet, hogy mindez semmiképpen sem következhetett volna be, de akkor is
sajnálom, hogy nem következett be. Azt nem lehet elvitatni, hogy nemcsak a
felszabadulás után, hanem azt megelőzően is — szemben a hitleri fasizmus elleni világos ellenszenvével — bizonyos
szimpátiát már mutatott a Szovjetunió iránt, ami a felszabadulást közvetlenül
követő időben komoly mértékben fokozódott. Előttem jellemezte a Szovjetunió
berendezkedését a világtörténelem leggrandiózusabb kísérleteként egy új
társadalmi rend megvalósítására, és őszintén sajnálta, hogy a moszkvai követség
elfogadását nem látta a maga részére erkölcsi lehetőségnek rektorrá választása
után, mert így nem láthatja meg ezt a grandiózus művet. Ezzel volt összhangban
a felszabadulás utáni egész magatartása. Persze, nyilvánvaló az is, hogy a
szimpátia és a grandiozitás elismerése távol állt attól, hogy ugyanannak a
rendszernek Magyarországon való megvalósulását kívánta volna. Ez magyarázza,
hogy a Szovjet–Magyar Társaságban betöltött pozíciója mellett nyugat felé
irányuló hasonló jellegű társaságokban szintén szerepet vállalt anélkül, hogy
ennek visszásságát a legkevésbé is érezte volna.
9. Nem tudom viszont azt észlelni, hogy a Somló-tanítvány fejlődésének útjában
törést jelentenének azok a tanulmányok, amelyeket a fejezet a Horthy-rendszer hivatalos
jogfilozófusának rangja felé vezető úton kapunyitó tanulmányokként jellemez (4.
o.). Az első jogfilozófus rangját nem a kormányzattól kapta, hanem a kor
tudósaitól, az egyetemek tanári karaitól. És meg merem kockáztatni azt a
véleményt, hogy az ebből a forrásból eredő általános elismerés nem csökkent
volna akkor sem, ha Moór Gyula a marxizmussal szemben pozitívabb
álláspontot foglalt volna el.
10. Igaz, hogy a fejezet által elemzett munkáiban valóban élesen
bírálja a marxizmus tételeit,
amelyeket a bírálat élessége és meggyőző ereje érdekében erősen szimplifikál,
amit a szerző nem minden alap nélkül állít be a tanok meghamisításaként. Moór Gyula azonban mind a Bevezetésben,
mind A jogi személyek elméletében hasonló élességgel bírál nagyszámú
burzsoá elméletet is, éles logikával és szellemesen döntve halomra azok
okoskodását. Nyilvánvalóan a vita hevében hasonló szimplifikálások szintén
előfordulnak, ami az elméletek rövidre fogott ismertetésében elkerülhetetlen
is. És azt hiszem, hogy míg a marxizmusra
vonatkozó fejtegetései számunkra teljesen hasznavehetetlenek, a különböző
feudális és burzsoá elméletek
ellen felhozott érvei ma is elevenek és marxista
kézben szintén használható fegyverek.
11. Azt hiszem, nyugodtan javasolhatom, hogy a 10. oldalon a „Horthy-Bethlen-Gömbös-féle
revíziós politika” említéséből a szerző Gömbös
nevét törölje, mert az, hogy Gömbösnek
Moór Gyula semmi vonatkozásban
sem kívánt követője lenni, nem lehet kétséges.
12. Ami különösen a Macht, Recht, Moral c. tanulmányát
illeti, ennek hatalmi elmélete tartalmánál fogva nem jelenthette a Horthy-rendszer tudományos igazolását.
Ez a rendszer nem a hatalom alapján követelte magának az uralmat, hanem az
„ezeréves jogfolytonosság” követelményét hirdette és a legitimitás, a történeti
alkotmány, a közjogi hagyományok tiszteletben tartása, a néplélekből fakadó
szokásjog voltak ábrándképei. Moór nem
ezeket az ábrándokat táplálta, hanem kifejezetten cáfolta is azt a nézetet,
amely szerint Oroszországnak a Romanovok
a törvényes urai, a szovjethatalom joga pedig nem jog. Ez az állásfoglalás az
intervenciós háborúk idején és ugyanakkor, amikor a hadifogoly-házasságok
kérdésében a Kúriának az a lehetetlen, állandó gyakorlata alakult ki, amit csak
a felszabadulás után hozott helyre — nagyon elkésve — a magyar
jogszabályalkotás, nem lehetett kedves a kormányhatalom szempontjából.
13. Ha nem is tudom magyarázatul az opportunizmust elfogadni,
semmiképpen sem tehető vitássá, hogy Moór
Gyula a Tanácsköztársaság bukása után élesen és politikai elfogultsággal
fordult szembe a kommunista tanokkal. Bizonyosra veszem, hogy akkor a
kolozsvári egyetem menekült tanárának élményeitől befolyásolva és Szegeden új
otthonra találva komolyan hitt a Horthy-rendszer
történelmi hivatásában, de ebből a hitéből elég hamar kiábrándult, és e
kiábrándulásnak a következménye, hogy a politikai színezetű kérdésektől jó
időre teljesen elfordul és a magasabb elméleti spekulációk világába vonul
vissza, ami egyéni fejlődésének is felsőbb fokát jelenti.
14. Fel kell hívnom a szerző figyelmét a 22. oldalon
alkalmazott, Vladártól vett
idézettel kapcsolatban arra, hogy a szöveg a hangsúlyos „Ma” szóval kezdődik,
aminek bizonyos antifasiszta csengése érezhető.
15. A szabad akarat problémájáról már korábban volt szó, s az
egységesítési törekvés mellett, amiről a szerző a 25. oldalon megemlékezik,
nekem a leginkább az tűnt fel gyenge oldalként, hogy Hartmann és Rickert
okoskodását Moór Gyula olyan
kérdésekre is átviszi, amelyekről ezek az emberek nem beszélnek, és nem tudta
bennem azt a meggyőződést kelteni, hogy a nevezettek nézeteiként előadottak
valóban fedik-e az ő véleményüket.
16. Azt hiszem, bizonyos fokú túlzás van abban, hogy Moór Gyula tanításait a tételes jog
művelői úgyszólván gondolkodás nélkül tették vizsgálódásaik kiindulópontjául
(26. o.). Tény azonban, hogy nagy hatással volt a tételes jogászokra, akik
között valóban akadtak, akikre e megállapítás talál. Mindenesetre az egyetlen
érthető, új és nagy logikai erejénél fogva szuggesztív erejű irányító volt az
olyan kérdésekben, amelyekben a szakjogász kénytelen volt valamilyen
álláspontot elfoglalni, és amelyeket nem mert önállóan megoldani. Kényelmet és
biztonságot jelentett, ha a csak sejtelemszerűen kialakult gondolatával
összhangzó fejtegetéseket talált Moór
Gyulánál, amire építhetett. Igen sokszor történt meg velem is, hogy az
ilyen megnyugtató kényelmes utat Moór
Gyula segítségével találtam meg. Lehetségessé tette ezt különösen, hogy Moór Gyula írásából mindig könnyen,
fáradság nélkül lehetett megtudni, mit akar a szerző mondani, és ez a
mondanivaló sokszor ésszerűnek, meggyőzőnek is mutatkozott. Mégsem vezetett ez
mindig követésére. Nemcsak a jogrendszer tagozódására vonatkozó merész ötlete,
amivel szinte meggyőződés nélkül folytatott szellemes logikai játékot, volt
olyan, amitől a tételes jog művelői egyértelműleg elfordultak, hanem
általánosnak lehet mondani bizonyos eklekticizmust. Mindenki más elemeket
tudott a maga számára hasznosan felhasználni, míg más kérdésekben — ha nem is
bocsátkozott vele polémiába, ami komoly példák alapján nem mutatkozott
veszélytelen játéknak — megmaradt a maga eltérő útján.
17. Ami a jogrendszer tagozódásának kérdését illeti, úgy érzem,
hogy ennek éppen úgy, mint a beszámítási pont elméletének (23. o.) az a
gyengéje, hogy Moór Gyula a
jogban — nyilván kelseni alapon —
csak cselekvési normát lát és az emberi cselekvésekre korlátozza a figyelmet,
és nem ad mindjárt elfogadható megoldást a tulajdonjogra, amely nem a tulajdonos
cselekvésében nyilatkozik meg. Nemtevésre szóló parancs is ebben az esetben
csak a tulajdonoson kívülálló személyekhez szól, ami arra a tételes jogász
által alig megfogható eredményre vezet, hogy a tulajdonosnak nincs is joga,
hanem jogának a látszatát az adja, hogy ő bizonyos tiltó parancsok hatálya alól
ki van véve.
18. Azt hiszem, nem tévedtek azok, akik Moór Gyulát 1945-ben antifasisztának minősítették és ezért
megbecsüléssel vették körül (30. o.). Valóban az volt, és — amint már erre
utaltam — az, ami 1947-ben történt, olyan fordulat volt élete útján, amely nem
következett szükségképpen egyéniségének, felfogásának állandó elemeiből, hanem
— bizonyos körülmények eltérő alakulása esetén — el is maradhatott volna.
19. A logikum a jogban c. tanulmányt lényegileg a szerző
fejtegetéseivel (35. o.) egyetértve már annak idején a húr túlfeszítésének
éreztem. Ez is olyan eleme volt Moór
Gyula szellemi alkotásainak, amelyet nem tudtam követni. A szerző erre
vonatkozó fejtegetéseit egyébként olyanoknak tartom, amelyek az eljárási
jogászok számára nyújtanak értékes útbaigazítást.
20. Szerzőnek a jogtudomány elszigetelésére vonatkozó
fejtegetéseiről (34. o.) úgy éreztem, hogy azok lényegben találkoznak az
akadémiai naggyűlésen tartott felszólalásommal.
21. Az érdekkutatás és a logikai okoskodás adott esetekben való
mellőzésére nézve (uo. a bek. végén) meg kell jegyeznem, hogy Moór Gyula az érdekkutatással, amit a
szabadjogi iskola egyik válfajának tartott, mindig élesen szemben állt és a Jhering által úgynevezett teleologikus
módszer létjogosultságát sem ismerte el. Ennélfogva a magyar tételes
jogtudománynak az érdekkutató irányzata bizonyos mértékig az ő befolyása alól
is ki volt véve.
22. Ami a szerző egyébként tökéletes anyaggyűjtéséből kimaradt,
az a Philosophia perennis c. tanulmány, amely a klerikális természetjogi
felfogás (35. o.) előtérbe lépésének magyarázatát adja. Schütz Antal jól megírt művének bírálata ez, amelyről már
megemlékeztem a bírált műnek a bírálóra gyakorolt nagy hatását érintve. Ez az
általános jellemzés során Jheringre
utaló hasonlatomat is bizonyos mértékig igazolja. A feljegyzés szerint Jhering csak a Zweck im Recht megírása
után olvasta Aquinói Szt. Tamásnak
a tulajdonjogról szóló tanítását, és kijelentette, hogy ha előbb olvasta volna,
művét nem írta volna meg.
23. A termelőeszközök tulajdona kérdésében a jog elsőbbségére
vonatkozó megjegyzéssel (36. o.) kapcsolatban utalnom kell arra, hogy a marxizmus-leninizmus tanítása szerint is a jogi felépítmény visszahat
az alapra, és főleg a forradalmat közvetlenül követő új időben az új
szocialista alap kiépítésében (állami tulajdonbavétel) igen nagy szerepe van.
Talán helyes lenne itt a kérdés ezen oldalát megvilágítani.
24. Nem volt meggyőző szerzőnek az az állítása, hogy egy olyan
tanítás, amely a munkásság és a parasztság közös céljára különböző eszmei
utakat ajánl, a két dolgozó réteg közé ék veréseként értékelhető (37. o.).
25. Teljesen igazat adok a szerzőnek abban, hogy a Horthy-kor többi jogbölcsészének
lényegesen kisebb jelentőséget tulajdonít és lényegesen kevesebb teret szentel.
Ami különösen Horváth Barnát
illeti, a tételes jogász már említett szükségérzetétől indítva nem egyszer
fordultam az ő műveihez is útbaigazításért, már csak azért is, hogy az
egyoldalúságot elkerüljem. Ezek a kísérleteim azonban mindig eredménytelenek
maradtak. Fáradságos munka árán néha sikerült megértenem, hogy mit tanít, de
ennek hasznát nem sikerült vennem még akkor sem, amikor tantörténeti jellegű
munkában egyenesen törekedtem arra, hogy más nézetek rendszerébe az ő nézetét
is beleillesszem. A Géniusz perét találtam olvasmányként a
legélvezhetőbbnek, de ebből sem láttam hasznos jogászi tanulságot levonhatónak;
az angol jogelméleti írókat és nézeteket ismertető anyaga adattárként bizonyult
számomra felhasználhatónak; de a Macht, Recht, Verfahren nekem mindig
megfejthetetlen maradt. A kép teljessége kedvéért utalnom kell egy
felszabadulás utáni akadémiai előadására, amely a franciák felé volt gesztus,
mikor Roubier és egy másik
francia író jogelméletét ismertette.
26. A hatalomelmélet kérdésében (47. o.) hiányolnom kell a
szerző állásfoglalását. A Moór-féle
hatalomelméletet éppen úgy elveti, mint Horváth
Barnának a vele ellenkező álláspontját. Az olvasó tehát várja, hogy mi
az, amit annak idején ezen elvetés kiérdemelése nélkül mondani lehetett. Ha
ilyen nincs, akkor a helyes állásfoglalást kizáró okok ismertetését is szívesen
venné az olvasó.
27. Természetesnek tartom, hogy a természetjogi felfogás Horváthnál is feltűnik (49. o.). Sem Moórnál, sem Horváthnál nem pusztán egyéni oka van ennek. Világáramlatról
van szó, amely az imperializmus korában a pozitivizmusból való kiábrándulás és
a proletárforradalomtól való félelem gyermeke.
28. Hogy éppen a Géniusz perében tárgyalt pereknek a jog
fejlődésére nem volt közvetlen hatása (51. o.), abban a szerzőnek, azt hiszem,
igaza van. Johanna perére
vonatkozóan legalábbis közel áll az igazsághoz Shaw-nak az a megállapítása is, hogy az első bíróság, amely a
megrázóan igazságtalan ítéletet hozta, becsületes emberekből állt, akik
kifogástalanul jártak el és a legjobb lelkiismeretük szerint ítéltek, míg a
második perben, amely az ártatlannak halála után igazságot szolgáltatott, csupa
jellemtelen ember ténykedett, szabálytalanságot szabálytalanságra halmozva.
Mégsem lehet egyes eseteknek a jogfejlődésre gyakorolt hatását tagadni. Így
nálunk a Lukács László
megrágalmazása alól felmentett Désy ügye
vezetett az esküdtszék intézményeit alaposan megnyirbáló 1914. évi XIII.
törvény megalkotásához.
29. A szerző többször érinti a klerikális természetjogi újtomista irányzatot anélkül, hogy
megemlékeznék ezen irányzatnak arról a magyar teológus képviselőjéről, aki a
fribourgi dominikánus egyetem tanáraként a tulajdonjogról írt művével egyházi
körökben az egész világon ismerté tette magát, és a tomisták (dominikánusok) és molinisták
(jezsuiták) közti éles viták középpontjába került. Horváth Sándor, a budapesti egyetem nyugalmazott professzora
azért érdemel figyelmet, mert nem általában bölcselettel foglalkozott, mint Schütz Antal, hanem munkái éppen a
természetjogi felfogás kifejtésére szánattak. Továbbá nem elsősorban
jogbölcsészként, de mint a Spengler-féle
történetszemlélet egyedülálló jogászi értékesítője, nézetem szerint
megérdemelte volna a szerző figyelmét Balás
P. Elemér is, aki törekvésében nyilván haladó szellem volt, bár
dinamikus dologi szemlélete és ehhez hasonló fejtegetései bizonyos különcködést
mutatnak. A magam részéről mindenesetre a jogfilozófia szempontjából is
súlyosabb egyéniségnek ítélem, mint egyeseket azok közül, akiket a szerző
említésre méltat. Mindenesetre erősen egyéni színfoltot jelent abban a korban,
amelynek jogbölcseletéről a szerző egyébként oly teljes képet nyújt.
E megjegyzések után, amelyeknek célja a tőlem telhető segítség
nyújtása volt a szerző munkájához, nem mulaszthatom el annak kiemelését, hogy a
szerző tudományos munkája iránt a legteljesebb elismeréssel vagyok.
Beér
János egyetemi
tanár hozzászólása:
1. Szabó Imre elvtárs munkájának a vita
alá bocsátott IX. fejezetéről ezúttal nem kívánok részleteiben szólni azért,
mert a könyv egészének egyik lektora vagyok, és ebben a minőségemben
részleteiben is kifejtem véleményemet. Szükségesnek tartom azonban, hogy néhány alapvető kérdésre a kari vita során
is kitérjek, mert igen jelentős eseménynek látom a Kar fejlődése szempontjából
a mai vitát. Szükséges ugyanis, hogy az alapvető kérdésekben, különösen Moór munkájának értékelésében egységes
és helyes álláspont alakuljon ki közöttünk. Már a vita eddigi menete is
feltárta viszont, hogy éppen Moór
megítélésében, még az alapvető kérdéseket illetően is vannak elvi ellentétek,
amelyek arról tanúskodnak, hogy Moór
hatása a Karon sem szűnt meg egészen, ez pedig feltétlenül hiba és sok
vonatkozásban gátolja a fejlődést.
2. A munka egészéről szólva
— nemcsak az előttünk fekvő fejezetről, hanem az általam ismert többi részről
is — ki szeretném emelni, hogy az a marxista-leninista magyar szocialista
jogtudomány fejlődése szempontjából igen nagy jelentőséggel bír. Meggyőződésem
szerint nemcsak legkiemelkedőbb terméke eddigi jogtudományi munkásságunknak,
hanem egyenesen megalapozó jellegű a továbbiak szempontjából. Egyrészt azért,
mert Szabó elvtárs leszámol a
magyar burzsoá állam- és jogbölcselet hamis értékelésével, másrészt azonban
azért is, mert a burzsoá szerzők bírálatával összekapcsolva felveti a marxista-leninista állam- és jogelméletnek egy sor megoldatlan
kérdését, és ha nem is oldja meg ezek mindegyikét, komoly lépéseket tesz előre
éppen a megoldások helyes irányának kijelölésével.
Az előttünk fekvő munka Szabó
elvtárs eddigi fejlődésének is jelentős állomását mutatja. Az egészet áthatja
nemcsak a marxizmus-leninizmus alkotó alkalmazása, nemcsak
a következetes pártosság, hanem a
szenvedélyes bírálat szelleme is. Ennek kibontakozását Szabó elvtárs tevékenységében örömmel
kell üdvözölnünk. Mindez széles anyagismerettel, világos gondolatmenettel,
önálló kutatási eredményekkel párosul, és egészében tudományunk nagy
gazdagodását jelenti.
3. A mű kétségtelen értékei mellett nem tudok egyetérteni abban Nizsalovszky elvtárssal, hogy a
tanulmány „jogerős ítélet” lesz
többek között Moór Gyula ügyében
is. Úgy gondolom, nem értékelem alul Szabó
elvtárs munkáját, ha tanulmánya szocialista értékű „vádbeszéd” — azon a
színvonalon s azzal a tudományos megalapozottsággal, azzal az igényességgel,
amit Visinszkij elvtárs
valósított meg tevékenységében. „Tudományos vádbeszéd”, amely a szocialista
ügyész igazságkeresését, tudományos felkészültségét, éleslátását tükrözi.
Tudományos állásfoglalás, amelynek alapján a
jogtudományi közvélemény egészének kell kimondania az ítéletet. Mégpedig
úgy, hogy mindnyájan egybehangzóan is állást
foglaljunk a lényeges kérdésekben és Szabó
elvtárs megállapításait még kiegészítjük, még sokoldalúbbá tesszük. Ezt azért
is kiemelendőnek tartom, mert a Szabó
elvtárs által elvégzett munkával még nincsenek befejezve az ezzel összefüggő
feladatok — még nem tekinthetjük felmentve magunkat, hogy tovább dolgozzunk a
burzsoá nézetek maradványai ellen lefolytatandó harcban.
4. A szóban forgó fejezetet egyébként a könyv egyik
legsikerültebb részének tartom. Különös erővel bontakozik ki benne Szabó elvtárs harcos és helyes
állásfoglalása. Munkájával annál is inkább nagy szolgálatot tesz további
fejlődésünknek, mert Moór Gyula
valóban nagy hatást gyakorolt kora magyar jogtudományára, egész jogéletére, és
— mint erre már utaltam — nyugodtan megállapíthatjuk, hogy hatása még ma sem
enyészett el teljesen: idősebb jogászaink jelentős része különböző
összefüggésekben nemcsak Moór Gyula
hatása alatt állott, de sok vonatkozásban máig nem tudta e hatást felszámolni,
amint ezt Nizsalovszky elvtárs
felszólalásából is láttuk.
5. Éppen a fentiekre figyelemmel is igen nagy követelményeket
kell támasztanunk Szabó elvtárs
könyvének most vita alá bocsátott fejezetével kapcsolatban.
Mint már mondottam, Szabó
elvtárs elemzése és értékelése alapjában helyes és tudományosan megalapozott.
Ezt annál is inkább meg tudom állapítani, mert Moór Gyula tevékenységét (különösen annak utolsó részét)
illetően már Szabó elvtárs
könyvének elolvasása előtt is vele teljesen azonos állásponton voltam. Moór Gyula sorsának fordulását illetően
bennem is éltek olyanfajta elképzelések, hogy volt idő, amikor megpróbált a
demokrácia útjára lépni. Reám is hatott Moór
Gyula színes egyénisége, gondolatmenetének legalább látszólagos
logikája. Moór fejlődésének egészét nézve csak az ő fejtegetései nyomán
alakult ki bennem maradéktalanul a helyes kép: Szabó elvtárs félreérthetetlenül meggyőzött arról, hogy Moór Gyula pályája egészében egységes: pályája egészét nézve is
törvényszerűen alakult ki Moór Gyula
tevékenységének útja; törvényszerűen következett be szembenállása hazánk
demokratikus fejlődésével is.
Hiányosnak tartom azonban Szabó
elvtárs fejtegetését olyan szempontból, hogy nem eléggé magyarázza meg, miért tudott Moór
kortársaira olyan nagy hatást gyakorolni. Különösen nem magyarázza meg
azt, hogy álláspontjának tudománytalansága ellenére miképpen tudott olyan
maradandó hatás kibontakozni. Mindezekkel feltétlenül sokkal részletesebben
kellett volna foglalkoznia. Jobban ki kellett volna dolgoznia azt is, hogy
általában milyen formákban jelentkezett és jelentkezik ez a hatás; úgy
gondolom, ebben az összefüggésben egyedül Szászy
megemlítése sem kielégítő.
6. Már az eddigi vita során is hangzottak el olyan nézetek,
mintha Moór Gyulának a
demokratizmussal való végső szembefordulása ellentétben állna régebbi
fejlődésével és szinte tragikus fordulatot jelentenének életében. Ilyen
álláspontra helyezkedett Nizsalovszky elvtárs
is. Véleményem szerint ez az álláspont nem fogadható el, és Szabó elvtárs álláspontja ebben a
vonatkozásban is helyes. Ezzel kapcsolatban szeretnék még egy gondolatot
felvetni, mely részben Moór Gyulával
folytatott személyes beszélgetéseim alapján alakult ki bennem, és amellyel
kiegészíteném Szabó elvtársnak Moór Gyula műveiből leszűrt, ezzel
lényegében összhangban álló indokait. Elfogadhatónak tartom, hogy Moór Gyula az események alakulása során
valóban nem szimpatizált a hitleri
fasizmussal. Ebben nem kis része van
arisztokratikus felfogásának, amely számára különösen idegenek voltak a hitleri fasizmusnak nálunk közvetlenül
jelentkező formái: a különböző nyilaskeresztes mozgalmak. Moór Gyula számára azonban nem volt általában idegen a fasizmus
gondolata. Kétségtelen, hogy a szocialista fejlődéssel szemben Moór Gyula indokoltnak, sőt
szükségesnek tartotta a fasiszta ideológiát és a fasiszta módszereket is. Úgy
látta azonban, hogy többféle fasizmus van,
és számára például elfogadható volt a fasizmusnak Mussolini által bevezetett „civilizáltabb” formája. Nyilván
az lehetett a meggyőződése, hogy a Horthy-fasizmust
is ilyen irányba lehet vinni. Ilyen értelemben vonzódott az amerikai
eszmevilághoz és támogatta az amerikai befolyás kibontakozását. Ez a
tudományosan tarthatatlan konstrukció is magyarázza Moór pályájának némely látszólagos ellentmondását.
7. Szükségesnek tartom még azt is kiemelni, hogy a korszak
rajzában nem látom megfelelően kidolgozva az állambölcselet helyzetét. Ha nem
is produkált ebben a korban a magyar tudomány (még burzsoá szempontból sem)
jelentős művet, szükséges ezzel a kérdéssel foglalkoznunk, mert a korszakot sok
állambölcseleti kérdés foglalkoztatta, és hosszabb-rövidebb tanulmányokban ezek
(különböző színvonalon) jelentkeztek is. Kétségtelen, hogy a parlamentarizmus
válsága, a hivatásrendiség bevezetése, az államfejlődés totális iránya, stb.
olyan kérdések, amelyek az állambölcselet körébe esnek s amelyek e korszak
tudományos érdeklődésének homlokterében állottak (lásd: Haendel, Egyed, a Magyar Szemle köre, a Századok
cikkírói, stb.).
8. Eldöntendő probléma, hogy a fejezet keretében szükséges
lenne-e bővebben foglalkozni az akkori magyar jogtudomány egészének az
állásával. Azzal a jellemző jelenséggel, hogy a „nem hivatalos” jogtudomány
(különösen a különböző tételes jogi kérdésekkel foglalkozó elméleti írók) a
tételes anyag tárgyalása során felvetették a szakanyaghoz kapcsolódó bölcseleti
vonatkozásokat is. Anélkül azonban, hogy ezt beállították volna a jogbölcselet
egészébe, anélkül, hogy a jogbölcselet összefoglaló elemzésével általában
foglalkoztak volna.
9. Szükségesnek tartom végül felhívni Szabó elvtárs figyelmét arra, hogy a korszak történeti
bevezetésében véleményem szerint erőteljesebben kellett volna hangsúlyozni és
kifejezni a sovinizmus előretörését.
Ez a jelenség rányomta bélyegét a tudomány fejlődésére is.
Halász
Pál hozzászólása:
Tisztelt Kari Tanácsülés!
Köszönöm szíves meghívásukat. A hozzászólásokból kiviláglik,
hogy a Kar tagjait mélyen impresszionálja az a tény, hogy Moór Gyula az idősebbek kortársa és a
középkorúaknak (mert a fiatal megjelölést már mi sem vindikálhatjuk magunknak)
professzora volt. Magam elöljáróban annyit akarok megállapítani, hogy Moór Gyula szemináriumában a baloldali,
marxista érdeklődésű hallgatóknak
nem kellett attól félniök, hogy rendőrkézre adják őket, s ezt nem minden akkori
tanszékről lehetett elmondani.
Itt szeretnék kapcsolódni Nizsalovszky
akadémikus felszólalásához, melynek egyik megállapítása arra
vonatkozott, hogy a tudomány képviselői nem tettek közvetlen politikai szolgálatokat
a Horthy-rendszernek. Csak egy
példára hivatkozom: Egyed István Vármegyei
közigazgatás c. könyvében foglalkozik a szovjetekkel is. Munkájának ez a
része a budapesti törvényszék elnöke számára a népbiztosi per anyagához
készített feljegyzés, melynek kézirata a Munkásmozgalmi Intézetben található.
Azt hiszem, nem pusztán arról volt szó, hogy a tudományos munka a tételes jog
anyagának tárgyalásával töltött be szolgálati szerepet, hanem arról is, hogy nem egy ilyen közvetlen politikai jellegű alátámasztás is történt.
Szabó Imre elvtárs
munkájának itt tárgyalás alatt lévő fejezete bizonyítja a Horthy-fasizmus burzsoá
jogfilozófiájának a politikai rezsimet alátámasztó szerepét. Ezért annak
egészével egyetértek.
Utánanéztem, hogy helyes-e ebben Moór Gyulának központi szerepet
tulajdonítani. Megnéztem, hogy Szabó elvtárs
nem szabja-e szűkre a kört, amelyen belül ezt a kérdést tárgyalni kell.
Megnéztem — mert gyanakvással viseltetem a múlt „professzori tudománya”
tudományosságát illetően — a Szocializmus és a Századunk
folyóirat sok cikkét, több évfolyamot, s mondhatom (ez is a Horthy-fasizmus szomorú képéhez
tartozik: egyetlen tudományos szempontból szóra érdemes dolgot nem találtam
bennük): a Horthy-fasizmusnak
valóban Moór Gyula a vezető
alakja.
Ebben Szabó elvtárssal
teljesen egyetértek.
Amit hiányolok, az a korrajz, a politikai viszonyok alakulása,
és ebben Moór Gyulának az egyes
politikai periódusokban való elhelyezkedése. Engedjék meg, hogy itt a hitleri fasizmus győzelme utáni
népfrontpolitikával kapcsolatos helyzetről beszéljek.
A magyar szociáldemokrata párt, amely vállalta a Horthy-rendszer védőjének szerepét,
szovjetellenes lényegének megfelelően a népfrontpolitikát úgy akarta
megvalósítani, hogy szövetséget hozzon létre a kommunisták kizárásával, és
szovjetellenes éllel „harmadik utas” politikai alakulást létesítsen. Minden
„harmadik utas” politikai alakulás lényege kommunista- és szovjetellenességben
nyilvánult meg. Ezért az ilyen alakulásban való részvétel egyúttal a Horthy-fasizmus megmentését és
igazolását is szolgálta. Moór
ebben a koncepcióban helyezkedett el ideológiailag, politikailag és
tudományosan egyaránt. Így érthető a halvány hitler-ellenes
megnyilatkozások mellett bőszült kiállása a Szovjetunióval szemben.
A politikai korrajz hiánya oda vezet, hogy Moór útjának egyes szakaszai nem eléggé
kidolgozottak.
De ebből válik érthetővé felszabadulás utáni állásfoglalása is,
amely nem a politikában járatlan, megtévesztett tudós állásfoglalása, hanem egy
elvileg megalapozott politikus állásfoglalás volt a kommunizmus, a Szovjetunió,
a népi demokráciák ellen. Ott fejezte be, ahol szükségszerűen be kellett
fejeznie: a fasizmusnak szállást csináló reakció szolgálatában. S mivel
kiemelkedő műveltséggel és hatással képviselte ezt az álláspontot, felelőssége
tudományosan mindenkinél nagyobb.
Vas Tibor egyetemi tanár
hozzászólása:
Szabó
Imre
elvtársnak „A Horthy-fasizmus
állam- és jogbölcselete” c. könyvfejezetében kifejtett állásfoglalásával
mindenben egyetértek. Véleményem szerint helyesen bírálja Moór és Horváth elméletét, mutatja ki annak a Horthy-fasizmussal való szoros kapcsolatát. Moór elméletének ismertetése során több
helyen rámutatott Moórnak olyan
megállapításaira, amelyek a klerikalizmussal való kapcsolatát mutatják (18.,
25., 36., 37. o.). Ezek a részletek olyan képet adnak, amelyekből általános
következtetésként is meg kellett volna állapítania, hogy Moór Gyula elméletében a klerikalizmus
szolgálata is fontos helyet foglalt el. Ennek annál inkább lett volna
jelentősége, mert ezzel is bizonyítani lehet Moór
Gyula elméletének a Horthy-fasizmus
rendszerével való szoros kapcsolatát, hiszen a Horthy-fasizmus idején az egyház komoly politikai tényező
volt, vezető szerepet játszott és mindenben támogatta a Horthy-rendszert; viszont a rendszer is támogatta az
egyházat, egyre szélesebb hatáskört biztosított számára a politikai életben
(pl. az 1926. XXII. törvény az országgyűlés felsőházáról). Moór Gyulánál a klerikális jellegű
fejtegetések is érveket szolgáltattak a szocializmus elleni küzdelemre, és
ezzel is beilleszkedett az imperializmus általános irányzatába. Az
imperializmus korában a különböző vallási jellegű ideológiák (pl. neotomizmus) a jogelmélet területén
újjáéledtek, és ezek közé sorolhatjuk Moór
Gyula elméletét is.
Véleményem szerint Austint
nem sorolhatjuk a korai kapitalizmus ideológusai közé (13. o.). Austin Angliában a XIX. század első
felében működött, és elméletét az imperializmus előfutáraként említhetjük.
Egyetértek Szabó elvtársnak
azzal az eljárásával, hogy a Horthy-fasizmus
korából részletesen csak Moór Gyulával
és Horváth Barnával foglalkozott.
Mégis kiegészítendőnek tartom a fejezetet a Horthy-fasizmus
politikai és közjogi íróinak rövid bírálatával, akik elméleteikkel szintén
kiszolgálták a Horthy-fasizmus
rendszerét. Bár ezek jelentősége sokkal kisebb, mégis, megemlítésük nem
mellőzhető, különösen ha figyelembe veszem, hogy a jogelmélet terén Szabó elvtárs néhány egészen
jelentéktelen személyt is megemlít (Hegedűs
József, Szabó József).
Voltak olyan művelői is a politikának és a közjognak, akiknek jelentősége
nagyobb volt, mint az utóbbi jogfilozófusoké.
Végül felvetem, hogy a fejezet szerkezete esetleg átdolgozható
lenne. Bevezetésként jobban ki lehetne mutatni a Horthy-fasizmusnak az általános európai helyzettel való
kapcsolatát és ennek keretében a korszak állam- és jogbölcselőinek viszonyát az
általános irányzathoz. Kétségtelen viszont: Szabó
elvtársnak igaza van abban, hogy nálunk Moór Gyula és Horváth
Barna emelkedtek ki, s noha nem vittek jelentős szerepet ebben az
irodalomban, mégis e kapcsolat behatóbb kimutatását indokoltnak tartanám.
Marton
Géza
egyetemi tanár kifejtette, hogy reá Moór
Gyula nem hatott, műveit értéktelennek találta, nem talált bennük semmi
újat, semmi pozitívumot. Moór egyéniségével
kapcsolatban megjegyezte, hogy szélsőségekben mozgó személyiség volt,
gondolataiban is szertelen. Ennek ellenére nem tartja konjunktúra-lovagnak:
öntudatlanul szolgálta ki a Horthy-rendszert,
s noha minden diktatúrát ellenzett, egyetemi munkásságára mégis az erőszakosság
volt jellemző. Nem tűrt ellentmondást, Horváth
Barnáról egyik könyvének elolvasása után alakult ki az a véleménye, hogy
ezzel többet nem érdemes foglalkozni.‡
Beck
Salamon
egyetemi tanár szerint a fejezetet ki kell egészíteni egy Moórra vonatkozó jellemképpel. Szerinte
Moór Gyula komoly tudós volt, és
nem mondható rá az, hogy tudományos tevékenysége egyenesen a rendszer
politikáját támasztotta alá. Úgy látja, hogy vannak Moórnak olyan tételei, amelyek ma is érvényesek, pl. a jogot
történelmi kategóriának fogja fel.
Világhy
Miklós
dékán rámutatott arra, hogy voltak Moórnak
antifasiszta megnyilvánulásai: A szabad akarat problémájának befejező
része náciellenes. Moór nem volt
karrierista. Kifogásolja, hogy Szabó elvtárs Moórt túlságosan Magyarországon
ábrázolja, pedig előkelő helye van az imperialista jogtudományban, az
imperialista jogtudomány egyik jellegzetes alakja (nála is érezhető a tudomány
csődje). Túlzásnak tartja azt, hogy Moór
a Horthy-rendszer
hivatalos jogtudósa lenne, mert a hivatalos jogtudósok Egyed, Tomcsányi,
Illés stb. voltak. Moór logikája nagyon fejlett volt,
ezzel ért el nagy hatást. A történeti és logikai szemlélet közül a logikait
választotta, így jutott el a logicizmusig (pl. a beszámítási pont is logicista
vonás). Ezt a logicista vonást Szabó elvtársnak
sokoldalúbban kellett volna kimutatnia. Moórt
a harmincas évek közepe táján elfoglalt álláspontjaiban antifasisztának tartja,
mert voltak megnyilatkozásai Gömbös ellen,
Horthy korlátoltságai ellen.
Kettősséget lát Moórnál: a
polgári demokráciát védi a fasizmus ellen, ugyanakkor a fasizmust védi a
proletárdiktatúrával szemben. Helytelennek tartja azt a tételt, hogy Moór az erőszakot igazolja:
szokásjog-elméletében nem látja a Horthysta
vonást.
Eörsi
Gyula
egyetemi docens Nizsalovszky Endre egyetemi
tanár álláspontjával szemben kifejtette, hogy Moór
Gyula egyéni tragédiája nem véletlen, hanem történelmi szükségszerűség.
Rámutat arra, hogy Moór egyes
tételei még ma is élnek a gyakorlati jogászoknál. Moór a magánjog elsődlegességének hirdetésével az
imperialista magántulajdon védelmét szolgálta. A fejezet szerkezetével
kapcsolatban nagyobb tagolást javasol. Ellentmondást lát az első rész és a
következő részek (a politikai és a filozófiai fejtegetések) között.
Szabó
Imre
egyetemi tanár válaszában rámutatott arra, hogy a Horthy-korszak jogbölcselőinek értékelésében nem élményekre,
hanem művekre épített, és jelentőségüknek megfelelően emelte ki a tipikus
alakokat, nem törekedve teljességre. Az államelmélettel azért nem foglalkozott
részletesebben, mert a Concha Győző által
kidolgozott reakciós elméletet az ellenforradalom idején sem vitték tovább, és
a jelentéktelen állambölcselőket felesleges felemlíteni. Hangsúlyozza, hogy Moór értékelésénél nem élhetünk az
emlékekből. Szerinte Moórt nem
lehet kimagasló alaknak tekinteni az európai jogbölcseletben. Hatalmi elmélete
a Horthy-önkény igazolása. Mint
rámutatott, egyes hozzászólók eltúlozták Moór
értékét; az értékelésnél Moórt
nem lehet kettészakítani; rendszerezésének megvan az értéke, de nem hoz újat
még a jogbölcseletben sem (az értékes valóság sem új, és ez is csak szintézis).
Moór nem volt újat alkotó jogbölcsész,
végeredményben nem a polgári gondolkodást, hanem az imperialista felfogást
védte (nem pontos tehát az a kettősség, amit Világhy
elvtárs felvetett). Megjegyzi még Szabó
elvtárs, hogy a vitában felvetett szempontokat hasznosítani fogja a fejezet
végleges formába öntésénél.
Több tárgy nem
lévén, Dékán a kari tanácsülést berekeszti.
(Gergely Ernő) (Világhy
Miklós)
jegyzőkönyvvezető [kari pecsét] az Állam- és Jogtudományi Kar
dékánja
Jegyzőkönyv-hitelesítők:
Weltner
Andor
Beér
János
egyetemi tanárok
[1] Szabó Imre A burzsoá állam- és jogbölcselet Magyarországon (Budapest: Akadémiai Kiadó 1955) 533 o.; második, javított kiadás (Budapest: Akadémiai Kiadó 1980) 471 o. [saját előszóval kiegészítve 1977-ben jegyzetten, 16–21. o.].
[2] Legutóbb éppen a jelen közreadó tollából vö. ‘A szocializmus marxizmusának jogelmélete: Hazai körkép nemzetközi kitekintésben’ Jogelméleti Szemle 2004/3, Függelék, 11. és 56. jegyzettel kísért szövegrész.
[3] Szabó Imre ‘A magyar pozitivista jogbölcselet bírálata’ A Magyar Tudományos Akadémia Társadalmi-Történelmi Osztályának közleményei II (1952) 3–4, 249–269. o., egyebek közt Eörsi Gyula (271–280. o.) és Mátrai László (281–282. o.) hozzászólásával.
[4] A magyar jogbölcseleti hagyatékra egész tudományos érdeklődésében leginkább szakosodott szerző, Szabadfalvi József tollából például ‘Viszony az elődökhöz: A marxista jogelmélet reflexiói a két világháború közötti magyar jogbölcseleti gondolkodásról’ Jogelméleti Szemle 2004/3, 46. jegyzettel lezárt két bekezdésnyi szövegrész [előpublikációként in Publicationis Universitatis Miskolciensis Sectio Juridica et Politica XI (2003) 1, 239–263], valamint ‘Húsz év a magyar jogbölcseleti tradíció újraértékelésében’ [előpublikációként in Facultas nascitur 20 éves a jogászképzés Miskolcon, szerk. Szabadfalvi József (Miskolc: Bíbor Kiadó 2001), 415–432], mindkettő újranyomva in Szabadfalvi József A cselekvőségi elmélettől az újrealizmusig Fejezetek a magyar jogbölcseleti gondolkodás történetéből (Budapest: [Books in Print] 2004), 229. o. 46. jegyzet, illetőleg 240–241. o. 9. jegyzet [Gondolat – Debreceni Egyetem Állam- és Jogtudományi Karának kiadványai I].
[5] Samu Mihály ‘Vita a Horthy-fasizmus állam- és jogbölcseletéről’ Felsőoktatási Szemle IV (1955. május) 5, 228–232. o. [„Egyetemeink és főiskoláink életéből” rovat].
[6] Leiratása és sajtó alá rendezése az OTKA T 032156. számú projektumának keretében és pénzügyi támogatásának köszönhetően történt.
[7] Moór Gyula 1888–1988, szerk. Szájer József – Tóth Ádám, felelős kiadó Stumpf István [soksz.] ([Budapest]: [ELTE Jogász Társadalomtudományi {Bibó} Szakkollégium] 1988) 41 o. [Belső használatra].
[8] Bevezető előadást az egykori kisgazda képviselő, self-made man publicista, Moór parlamenti küzdőtársa, Futó Dezső tartott (a rezsim fojtogató levegőjére és egy evangélikus szász polgár óvatos visszafogottságára egyként jellemzően Moór egykor kinevezett tanársegéde, Scholz [Solt] Kornél felkérésünk ellenére még e félnyilvánosságban sem merte vállalni a személyes megemlékezést, sőt bölcs számítással még közeli lakásáról is csak megnyitás után érkezett a meghatóan és beszédesen zsúfolt tárlók megtekintésére). Vö. még Aus dem Nachlaß von Julius MOÓR Gyula hagyatékából hrsg. / szerk. Varga Csaba (Budapest: ELTE “Comparative Legal Cultures” Project 1995) xvi + 158 o. [Philosophiae Iuris], Preface / Előszó, xiv–xv. o.
† Péteri Zoltán emléke szerint Vas Tibor kíséretében jelen volt ő is az ülésen, és Szabó Imre akkori aspiránsaként jelen kellett lennie a filozófusként számon tartott Földesi Tamásnak és a jogász Nagy Andornak is. Ugyanezen emlék szerint a jegyzőkönyvben szereplő Bécsy bizonyára elírás, és Borsi Zoltán katonai ügyész előadót takarja.
‡ A sajtó alá rendező persze kizárólag dokumentumok alapján formálhat véleményt. Samunak a jegyzőkönyvvel megegyező beszámolója (5. jegyzet, 231. o.) ellenére Péteri Zoltán egy alapjában megbecsülést kifejező felszólalásra vél emlékezni, sőt arra is, hogy az ülés végeztével Vas Tibor szóvá is tette Marton Gézának, hogy láthatóan szintén „azok” táborához húz.