Balogh
István
Luhmann a jog szimbolikus
természetéről*
Kétségtelen, hogy
valamely társadalomelméleti paradigma jelentőségéről az alapelv explicit
megfogalmazásán túl a problémák felszínre hozásában és értelmezésében nyújtott
teljesítménye alapján, azaz a szóban forgó paradigma részletes kibontását
követően mondhatunk véleményt. A teljesítmény teljességének megmérettetéséhez
azonban igencsak hasznosnak és tanulságosnak bizonyulhat - legalábbis egyes
esetekben - visszatekintenünk a paradigma előtörténetére, s összevetnünk ama
kiinduló pontot (vagyis a tézist) a kibontás folyamatában elért eredménnyel.
Ehhez az eljáráshoz több oknál fogva is különösen csábító lehetőségeket kínál
Niklas Luhmann autopoietikus rendszerelmélete. Egyrészt a paradigma megszületése
és kibontása szinte egybeesik egyetlen életmű kibontakozásával: az autopoitikus
rendszerelmélet más művelői legfeljebb Luhmann tanítványának, követőjének,
hívének, de semmi esetre sem vitapartnerének, vagy gondolati inspirálójának
tekinthetők. Másrészt Luhmann életművéből úgyszólván teljességgel hiányoznak a
kerülő utak, leágazások: a Parsonssal történt elméleti szakítása óta páratlan
következetességgel és logikai szigorúsággal munkálkodott a cselekvéselméleti
hatásoktól megtisztított rendszerelmélet kialakításán. Végül, Luhmann mindvégig
következetesen immunis maradt az övétől eltérő paradigmák felől megfogalmazott
kritikai megfontolásokkal szemben. Ennek az immunitásnak különös jelentősége
abban van, hogy Luhmann nem csupán személyes tulajdonságai okán közömbös a
felfogását érintő kritikák iránt, hanem voltaképpen elméleti alapállása zárja ki
a külső inspirációra kezdeményezett önreflexió
lehetőségét.
Szubjektív rendszer
Kiváló alkalmat nyújt egy ilyenfajta, a paradigma kibontásának kezdeteire
visszanyúló összehasonlító elemzésre Andreas Zielcke tanulmánya, mely Luhmann
korai jogelméleti, jogszociológiai felfogását teszi vizsgálat tárgyává, mindenek
előtt az 1972-ben megjelent Jogszociológia alapján.[1]
Az alapkérdés természetesen a jog normativitása, melyet ekkor Luhmann az élmény
és az értelem összekapacsolása útján a "szubjektív rendszer" szintjén alapoz
meg, tekintve, hogy az értelem fogalmát, mint az emberi élmény előzetes
rendszerformáját definiálja. Erre a kiinduló pontra építve nyitható út a
szubjektív - vagyis a személyes és szociális - élmény (Erleben)
"objektivizálása", vagyis rendszerfogalommá transzformálása előtt. Luhmann
számára világos, hogy ennek a transzformálhatóságnak egyfelől a szubjektív
értelemfogalomban, másfelől viszont magában a rendszer definíciójában kell
megadni az elvont lehetőségét. Az első kérdésnek Luhmann az élmény "immanens
transzcendenciájában"; a másik problémakörnek, vagyis a rendszernek, mint a
külső és belső közötti különbség és viszony meghatározásában; majd végül a kapcsolat
eme két vonalának kidolgozásában látja a megoldását.[2]
Zielcke ennek az elméleti stratégiának a megvalósítását követi nyomon, addig a
figyelemre méltó végkövetkeztetésig, mely szerint a Luhmann-i megoldás meggyőző
ereje (tegyük mindjárt hozzá: az 1993-ban megjelent "Das Recht der Gesellschaft"
szintéziskísérlettel ellentétben) nem annyira a koncepció egységességében és
kidolgozottságában, mint inkább az alapfogalmak igen következetesen fenntartott
inkonzisztenciájában áll. Zielke
Luhmann korai munkásságának legnagyobb erényét éppen e termékeny
inkonzisztenciában véli felfedezni.
Vegyük tehát először
az élmény transzcendens természetét, illetve ennek Luhmann általi elemzését
Zielcke nézőpontjából szemügyre. Eszerint az élmény értelmének kibontása során
Luhmann ügyel arra, hogy nem csupán az aktuális, hanem a jövőbeli élmény
lehetőségének általános megalapozottságát is biztosítsa. Ez által viszont az
értelemmel bíró élmény a további élmények lehetőségére utalás elemét, vagyis a
generalizáció elemét egy negációs mozzanattal összekapcsolva foglalja magában.
Ily módon az értelem által konstituált élmény implicite "az élmények
összességének értelem egységét feltételezi".[3]
Ez az egység viszont - mint a potenciális élmények meghatározása - a további
elemzésben tartalom-mentesnek bizonyul, vagyis mind az aktuális, mind pedig a
jövőbeli élmények tartalmát illetően a negáció aktusát is hordozza.
Már itt, a kiinduló
ponton is bebizonyosodik, hogy a negáció a Luhmann-i rendszerelmélet egyik
kulcsfogalma, hiszen az ily módon kiüresített élményértelem teszi lehetővé az
újraalkalmazást, a reflexiót - Luhmann későbbi terminológiáját alkalmazva - a
rekurzivitást. Luhmann szerint a tagadás, a negáció elengedhetetlen mozzanat az
élmény reflexivitásának kibontásához. A reflexivitás pedig a rendszer esetében
abban áll, hogy valamely rendszerkonstituáló elemre, műveletre (operáció) a
rendszer definíció alkalmazható. Ha tehát az élményben benne foglalt tagadás
mozzanata magára az élményre alkalmazható, az eredmény nem a korábbi élmény
semmivé válása, hanem az élmény-értelem fenntartásának egyik - generalizáló -
módozata.[4]
A negativitás
mozzanata által elvontan meghatározott aktuális és lehetséges élmények között a
rendszer von világos határokat. E határmegvonás három relációban történhet. Úgy,
hogy a.) a két élményforma különbsége egyben rendszerhatár is; b.) az
élményformák a rendszeren belül határolódnak el, s ez által a alrendszereket
alkotnak; c.) az élmények formáinak megkülönböztetése a rendszeren kívül, annak
környezetében történik. Ily módon mind a negáció folyamatában mind a
határmegvonást illetően több, nevezetesen három-három fokozat, illetve forma
különböztethető meg, melyek együttesen a rendszer differenciálódásának
dimenzióit mutatják fel: egyrészt a rendszeren belüli differenciálódás "immanens
transzcendenciálódását", másrészt a rendszerhatár stabilizálódásának menetét,
végül pedig a rendszer identitásának ama egységét, amely a rendszer
környezetének tartalmával szemben "üresnek" bizonyul.
A negáció és a
rendszerhatárok megvonása nyitja meg az utat Luhmann számára, hogy az élmény és
értelem értelmezésének fenomenológiai tradíciójához, mindenek előtt annak a
Schütz által megnyitott szociológiai irányzatához kapcsolódva, újból felvesse és
rendszerelméleti irányban radikalizálja a külső-belső dichotómia tézisét.
Ellentétben Habermas ama kritikájával, amely megelégedett azzal, hogy kimutassa
Luhmann és a fenomenológiai tradíció közötti kapcsolódást,[5]
Zielcke kiemeli e kapcsolódás konstruktív jellegét. A fenomenológiai tézis
radikalizálása ugyanis Zielcke megfogalmazása szerint abban áll, hogy -
ellentétben Schütz koncepciójával - "Luhmann rendszerelméleti álláspontjáról
nézve nem a külvilágnak a rendszer belső világává redukálásáról van szó, hanem
maga a redukciós viszony a téma."[6]
E tematikai fordulat alapján kaphatnak új értelmezési lehetőséget a jelnek és a
szimbólumnak (a fenomenológiai tradícióban szintén fontos) fogalmai is. A
rendszer és a (külső) világ közötti radikális határmegvonást követően ugyanis a
kettő közötti (példának okáért: az egyén és a szociális világ közötti) kapcsolat
csak egy másodlagos szinten, nevezetesen jelszinten állítható helyre: a jel a
külvilágot reprezentálja a rendszeren belül, mégpedig mint annak környezetét.
Tehát a környezet fogalma Luhmannál levezetett fogalom, mely magában foglalja,
illetve előfeltételezi a már korábban létrejött differenciálást egyrészt a
rendszeren belül, másrészt a rendszer és a (kül)világ között. A jel (és
szimbólum), illetve az ezzel összefüggő értelem révén a rendszer képessé válik
arra, hogy ezen a másodlagos szinten folyamatosan szelektálja a környezet
eseményeit. Következésképpen a szelekció, mint a rendszer alapvető teljesítménye
definiálható, mégpedig az esetlegesen (időben és tárgyilag) csalódást okozó
aktuális élményeken túlmenően a rendszer általános orientációinak - elvárásainak
- alapján. Az aktuális élményekhez kapcsolható csalódás - és ezzel együtt: az
elvárásnak a fenntartása a csalódás ellenére - feszültségre vezet, mely a
fennálló és a norma, a Sein és a Sollen között feszül. A normatív Sollen a jel
jelentéstartalma, mely a rendszer belső perspektívájából
értelmezhető.
Luhmann az
elvárásoknak két alapformáját látja megkülönböztethetőnek. "Kognitív valamely
elvárás akkor, ha a csalódás megélése és feldolgozása a valósághoz alkalmazkodás
révén történik",[7]
vagyis az elvárás kisebb vagy nagyobb mértékben megváltozik. Másképpen
fogalmazva: a rendszer a csalódás alapján tanul a környezetétől. Ezzel szemben a
normatív elvárás esetében az elvárás változatlanul fennmarad. Világos, hogy,
amíg az első esetben a kérdés az, hogy a rendszer miképpen tudja identitását
(belső differenciáltságát) fenntartani ebből az identitásból eredő elvárásainak
módosulása közepette, addig a másik - s normatív elvárás - esetében a kérdés az,
miképpen van módja a rendszernek a normatív elvárások stabilizálására és
(időbeli) generalizálására. Annak folytán, hogy a jog elméleti vizsgálata első
sorban ez utóbbi fogalomhoz illetve problémához kapcsolódik,[8]
a továbbiakban érdemes Zielcke fejtegetéseit ezen a nyomvonalon haladva
követnünk.
A normatív elvárás fenntartása nem egyszerűen az elvárás és annak
teljesülése közötti idő kiterjedését jelenti, hanem ezen túlmenően a rendszer
tartalmi kiteljesedése is megtörténik, vagyis növekszik a környezettel szembeni
szabadsága, egyben érvényre jut a környezettel szembeni dominanciája is. Szemben
a kognitív rendszerrel, mely az elvárások nem-teljesülésén okulva az elvárások
változtatásával reagál (tanulóképes rendszer), a normatív rendszer nem képes
tanulni a csalódásból, habár általában a normativitás fenntartása feltételezi
hogy a környezet általában képes
legyen teljesíteni a rendszer elvárásait.
Objektív
rendszer
Egyrészt a normatív
elvárások fogalmi meghatározása, másrészt a generalizáció perspektívájának
kidolgozása immár közvetlenül megnyitja az utat a jog fogalmának
rendszerelméleti kidolgozásához. A megnyitott úton azonban két további lépés
megtétele szükséges: Először a normatív elvárások három dimenziójának, úgymint
az idő, a tárgy és a szociális dimenziójának a megkülönböztetése és
generalizációja. Az idődimenziójában a normatív elvárások stabilizációja
történik, a tárgyi az "értelem-összefüggéseket" bontja ki, egyebek között a
szerepeket, programokat és értékeket. A normák intézményesítésének jog
szempontjából alapvető folyamat viszont a szociális dimenzióban történik. A jog
meghatározásának következő lépése a generalizáció három, korábban említett
dimenziójának "természetes inkongruenciájához" kapcsolódik: a jog bizonyos
szelekciók révén felfüggeszti, illetve megfordítja a generalizációk szétfutását.
"Az ebben az értelemben kongruent generalizált normatív elvárásokat, mint jogot
vonatkoztathatjuk valamely szociális rendszerre."[9]
A normatív elvárások
negativitás fokai (tagadás, csalódás), valamint idő, tárgy és szocialitás
dimenziója, továbbá az ezekkel a dimenziókkal összefüggő generalizációk
alapozzák meg tehát a jognak a tárgyalását az objektív (szociális) rendszer
szintjén. Zielcke ezért úgy fogalmaz, hogy Luhmann jogszociológiája két,
egymással ellentétes pont között, mégpedig "az értelemkonstitúció negatív pólusa
és a jog pozitivitásának pólusa között mozog." Ez a kettősség azonban nem jelent
absztrakt szembenállást, hanem ellenkezőleg: a jog pozitivitásának
újrafogalmazásának válik alapjává, melyet Luhmann abban a formulában fejez ki,
hogy a pozitivitás történetileg új vonása a jog változtatásának legalizálásában áll.[10]
Pozitivitás (rendszerkonstitució, jogi döntések) és negativitás (a tagadás
mozzanata, a redukció) együtt és egymásra hatásban érvényesülnek, s az egymásra
hatás különböző módozataiban valamint szintjein egyarást fellelhetők a
rendszerjellegű jelkapcsolatok. Ebből adódik, hogy a jog meghatározásának alapja
közvetlenül a nyelvhez kapcsolódik, hiszen a jog esetében is "normatív és
fokozatokon átmenő generalizált magatartás-elvárások a nekik megfelelő nyelv és
írás révén lehetségesek."[11]
A kérdés tehát az, hogy milyen alapon különböztethető meg a jog rendszere a
nyelvtől - és egyéb más szimbólum rendszerektől -, ha egyaránt magaratási
elvárások generalizált rendszerei, s mint rendszerek egyaránt a környezet
redukcióját valósítják meg? Luhmann válasza a kérdésre az, hogy egyrészt a jog
nem a konkrét elvárásokat jelenti, hanem az elvárások elvárásain alapuló
rendszer, ennyiben előfeltételezi a nyelvnek egy jog előtti szelekciós
teljesítményét. Másrészt és ebből következően habár a nyelv és a jog egyaránt
rendszer, s ekként identitását az önmagára való reflexivitás révén alakítja ki,
de amíg a nyelvi reflexió a nyelvi tartalomra (szemantika), addig a jog magára a
rendszerre irányul.
Andreas Zielcke
szerint az értelem és a rendszerkonstitució összekapcsolása elválaszthatatlanul
összekapcsolja a jog és a jel rendszerszintű kapcsolatát, vagyis a jog, mint
önmagára nézve reflexív rendszer feltételezi a Luhmann által csupán elnagyoltan
tárgyalt szisztematikus jelelmélet (Zeichensystematik) részletes kidolgozását.
Ennek az elméleti igénynek - és lehetséges programnak - a konkrét indoka abban
áll, hogy "a rendszer és környezete közötti, az értelem révén történő
elhatárolódás voltaképpen nem egyéb, mint egy önmagát definiáló, ezért
jelösszefüggéseket magában foglaló szabályrendszer és e szabályrendszer által
feltételezett 'reális' objektumok közötti differenciálás." Az így meghatározott
jelösszefüggések legalább három irányú probléma dimenziót jelölnek ki a további
vizsgálódás számára. Egyrészt a szabályok önreflexivitásának jelösszefüggéseit,
másrészt a rendszer belső jelösszefüggéseinek a környezettel való
megfeleltethetőségét, harmadrészt a környezetnek a rendszer által érzékelt
(látott) "reálobjektumai" és ezek hátterében álló objektumai közötti
jelösszefüggést. Ez utóbbi jelentőségét egy újabb, Luhmann által legalábbis
részletesen nem elemzett, a rendszer és környezete közötti értelem-összefüggés
adja, hiszen "miként a rendszer is csupán az önmagára való vonatkoztatás
formájában gondolható el, vagyis csupán egy reál-rendszer szimbólumaként, akként
a környezet sem más, mint szimbolikus realitás."[12]
Zielcke szerint mindezt a jogra konkretizálva a jel-összefüggésnek további két
sajátosságát kellene megvizsgálni, nevezetesen azt, hogy a jel-összefüggés
felépülése és (ön)interpretációja interszubjektív jellegű és valamennyi egyes
számára egyaránt érvényes, formális rendszer; továbbá, hogy a jog már eleve
feltételezi a környezet és a külvilág előzetes szimbolikus
közvetítését.
E javaslatok és a
Zielcke által körvonalazott elméleti dimenziók persze messze túlmutatnak a jog
szimbolikus természetének Luhmann általi tematizálásán. Pontosabban: a Luhmann-i
koncepcióval ellentétes irányba mutatnak, s mintegy alternatív koncepció
lehetőségét sejtetik, mellyel egyébként Luhmann már korábban tudatosan
szakított.[13]
Ennek megfelelően Luhmann későbbi jogelméletében a jog szimbolikus természete is
leszűkül: a szimbólum az operációk olyan kapcsolataként jelenik meg, mely a
rendszer érvényességében kifejeződő egységét valósítja meg és reprodukálja.[14]
Ezt a jel-összefüggések leszűkítését eredményező elméleti programot viszont
Luhmann következetesen, s úgyszólván hiánytalanul végigvitte. Kérdés, hogy ennek
a teljességnek az árnyékában a Zielcke által sejdített alternatív koncepció
vajon még megvalósítandó vagy megvalósítható-e?
* Andreas Zielcke: Die symbolische Natur des Rechts. Analyse der Rechtssoziologie Niklas Luhmanns. Schriften zur Rechtssoziologie. Heft 87. 1980. Duncker & Humblot. Berlin
[1] Luhmann, N.: Rechtssoziologie. Frankfurt/M. 1972. Zielcke, A.: i.m. 5-6.
[2] Zielcke, A: I.m.: 11-13; Luhmann, N: Sinn als Grundbegriffe der Soziologie, in: Habermas, J./Luhmann, N: Theorie der Gesellschaft oder Sozialtechnologie - Was leistet die Systemforschung? Frankfurt/M. Suhrkamp 1971. S. 25-100; Luhmann,N.: Zweckbegriff und Systemrationalität Frankfurt/M: Suhrkamp 1973.
[3] V.ö.: Hondrich, K.O.: Systemtheorie als Instrument der Gesellschaftsanalyse, in: Soziale Welt 1972/23. S. 1-23.
[4] Luhmann, N.: Über die Funktion der Negation in sinnkonstituierenden Systemen, in: Weinrich, H. (Hg.): Positionen der Negativität. München 1975, S. 201-218.
[5] Habermas,J.:Theorie der Gesellschaft oder Sozialtechnologie?Eine Auseinandersetzung mit Niklas Luhmann. In: Jürgen Habermas-Niklas Luhmann: Theorie der Gesellschaft oder Sozialtechnologie. Frankfurt/M. Suhrkamp 1971, S.142-190.
[6] Zielcke, H.: i.m. 35.
[7] Luhmann, N.: Rechtssoziologie. Opladen, Westdeutscher Verlag 1983 [1972]) 42.
[8] Persze nem kizárólagosan, s a kapcsolódás iménti jellemzése Luhmannál nem végleges. A későbbiekben a jogrendszer működésével kapcsolatban - némiképpen átértelmezve a korábbi kategóriáit - megjegyzi, hogy "a jogrendszer normatíve zártan, kognitíve viszont nyitottan működik (operiert)." Luhmann, N.: Das Recht der Gesellschaft. Frankfurt/M: Suhrkamp 1993. S. 77.
[9] Luhmann, N.: Rechtsoziologie. 1983, S. 64., 98.; Zielcke, A.: i.m. 77-78.
[10] Lohmann, N.: i.m.: 208.
[11] Luhmann,N.: i.m.: 104.
[12] Zielcke, H. i.m.: 128-129
[13] Példaként: "Nem tekintjük magunkénak azt a tézist, miszerint a kultúra, illetőleg a szemantikai-szimbolikus komplexum a cselekvés önálló és elkülönülő rendszere..." Luhmann,N.: Gesellschaftsstuktur und Semantik. Frankfurt am Main, Suhrkamp 1980, S. 17-19.
[14] Luhmann,N.: Das Recht der Gersellschaft. Frankfurt am Main, Suhrkamp S. 98-99.