Az Európai Unió bővítése karnyújtásra áll tőlünk. Ez
egy olyan esemény, amely kihívást jelent a közösség jelenlegi és leendő tagjai
számára egyaránt. Az alapvető jogokról szóló Chartá-ban - az a
meggyőződés került kifejezésre, hogy az Unió az emberi méltóság, szabadság,
egyenlőség és szolidaritás szétválaszthatatlan és egyetemes értékeire épül.[1]
Ezen általános módon megfogalmazott kijelentés tartalommal való megtöltése
során viszont gyakran eltérő nézetekkel találkozunk.
Ezek a problémák nem új keletűek. Az antik Rómában is,
a „növekvő város” [2] időszakában
hasonló gondokkal küzdöttek. E küzdelem azért is szolgálhat számunkra
példaként, mert eredményeiből képződött az „Új Európa” jogi hagyománya.[3]
A történelem során azt figyelhetjük meg, hogy akkor, amikor egy uralkodó
legalább formailag igazolni akarta hatalmának jogosultságát, mindig Róma
hagyományához, jogához nyúlt vissza, belőle merített, viszont, azokban az
esetekben, amikor egy ilyen igazolást nem tartottak szükségesnek, akkor a római
jogi hagyomány szerepét megcáfolták, visszautasították.
Az ellentétes álláspontok gyakran abból eredtek, hogy
azok képviselői egymással ellentétben álló elméleti felfogásokból indultak ki.
Amikor azon értékek hasznosítására gondolunk, amelyek az ókori világból ránk
maradtak, akkor talán elsősorban egy ismeretelméleti és módszertani
megközelítést vehetünk figyelembe, amely a mai európai jogi örökséget
eredményezte.[4]
Az ókori módszerekkel szemben az utóbbi századokban
világszerte sokszor a racionalizmus, szkepticizmus és a pozitivizmus vált
uralkodó nézetté. [5]
Jelen értekezésben egy korai római törvény
eltörlésével kapcsolatos vitát felhasználva a jog és az áthagyományozott
erkölcs közötti viszonyt szeretnénk megvizsgálni. Ez a kérdés az Európai Unió
bővítése kapcsán nagy aktualitással rendelkezik, hiszen pont a különböző
kultúrák és hagyományok összevetéséből eredő problémák megalapozott kritériumok
megfogalmazását követelik meg. Ugyanakkor legkésőbb Emánuel Kant óta mi, modern
jogászok hozzá szoktunk a jogot és az erkölcsöt szigorúan szétválasztó
gondolkodáshoz. Jog alatt az állam által szankcionált társadalmi normát értjük.
Az erkölcsi szabályokat általában az ember és a csoportok belső fórumába
szoktuk utalni.
2. Egy fényűzési törvény eltörlése
Kr. e 215-ben, a Hannibal elleni háború sikeres
bejeződése után, egy L. Valerius nevű néptribunus a Lex Oppia, az egyik
fényűzés elleni törvény[6],
eltörlését kezdeményezte. E javaslat körül heves vita tört ki a népgyűlésben. A
szócsata főszereplői egyfelől M. Porcius Cato, a régi, az ősök által
áthagyományozott értékek megtestesítőjeként híressé vált cenzor volt. Vele
szemben találkozunk L. Valerius néptribunussal, aki a „növekvő város”
embereként jelenik meg. Az ezzel kapcsolatos eseményeket elsősorban Liviusnál[7]
találhatjuk meg. A törvény a nők és az asszonyok által használható arany és
egyéb dísztárgyak mennyiségét korlátozta.
Különlegességként említjük azt, hogy a Lex Oppia
eltörlése körüli nézeteltérések megvitatása nem csak a fórumra korlátozódott,
hanem a törvény megszorításaival érintett nők és asszonyok is aktív szerepet
vállaltak a vita megvívásában. Az utcára vonultak, és a szavazásra jogosult
férfiakat és magisztrátusokat arra kérték, hogy töröljék el a törvényt. Az így
cselekvő nők száma napról napra növekedett. E magatartásban a régi
hagyományoknak elkötelezett tábor a jó erkölcs felbomlását vélte
felfedezni.
2.1. Az exemplum maiorum Cato és Valerius
beszédeiben
Az egyszerűség és a szerénység a korai római
társadalom alaperényei közé tartozott. Így tehát a Lex Oppia - mint az egyik
első fényűzés elleni törvény - ezen erények jogi feldolgozásához kiváló
példaként szolgál.[8]
Cato beszéde elején rögtön a régi szokásokhoz
ragaszkodó emberként mutatkozik be / jelenik meg. Felháborodik az
asszonyok viselkedésén, és azon, hogy a férfiak feleségüket és lányaikat nem
tudják féken tartani. Nem tudja, hogy ebben mi a rosszabb: a tény önmagában,
vagy a rossz példa, amely egy ilyen fajta magatartásból következik.[9] A Lex Oppia tartalmi rendelkezéseivel
kapcsolatban a szónok szintén az ősök hagyományaira hivatkozik. Cato Pyrrhos
király sikertelen megvesztegetési kísérletét, a Leges Liciniae Sextiae egyes
rendelkezéseit, és a Lex Cinciát említi. Ezek a rendelkezések bizonyítják azt,
hogy a kapzsiság a római nép legnagyobb ellenségei közé tartozik. Ezt az
álláspontot annál jobban szem előtt kell tartani, minél jobban terjed a város.
Nincs nagyobb veszély a res publica számára, mint az avaritia és
a luxuria. Ezekben a rossz tulajdonságokban Cato olyan járványokat lát,
amelyek pusztításába eddig még minden nagy birodalom belebukott. Minél
szerencsésebben alakul Róma sorsa, annál nagyobb az a veszély is, hogy
ahelyett, hogy az emberek hajtanák a javakat az uralmuk alá, a dolgok
uralkodnak az embereken.
Valerius szónoklatában nem tagadja az exemplumok
jelentőségét. Nem a hagyománnyal helyezkedik szembe, ellenkezőleg, azt
igyekszik bizonyítani, hogy a nők, amikor az utcára vonultak, semmi újat nem
tettek [10],
és azokat az eseteket sorolja fel, amikor a történelem során római nők és
asszonyok nyilvánosság elé léptek, és viselkedésük a res publica javát
szolgálta. A Catoval szembeni támadási stratégiáját a conzul elfogultságára,
rugalmatlanságára alapozza: Cato nem csak nagy, hanem időként trucem,
kemény szónok is, olyan szavakat használ, mint amilyeneket akkor szoktunk
használni, ha túlozni akarunk.[11] Ezzel szemben Valerius saját
tárgyilagosságát hangsúlyozza.[12]
2.2 Az exemplum maiorum jelentősége a res
publica berendezkedésében
Régi római felfogás szerint az ősök példáinak követése
garanciát nyújtott arra, hogy a res publica javát szolgálják. Az exemplum
kiváltságos szerepéhez Rómában kapcsolódik az a Ciceronál megtalálható gondolat
is, miszerint a res publica nem egyetlenegy, hanem sok személy
tehetségére, nem csupán egyetlenegy emberöltőre, hanem évszázadok és nemzedékek
egész sorára épül.[13] Ebben az összefüggésben jellemző az is, hogy
Cicero éppen a res publica c. műve elején említést tesz arról a
számtalan férfiról, akinek mindegyike az állam üdvét szolgálta,[14]
és arról is, hogy az ókori források sokszor az erények, ill. rossz
tulajdonságok tárgyalásánál ellentétes példákból indulnak ki.[15]
A modern jogász számára felmerül az a kérdés, hogy az exemplum
és a mos kategóriájában összefoglalt értékek jogelméleti szempontból
milyen helyet foglalnak el a res publicában. A modern szakirodalom az exemplum-ot
általában a jogrendszeren kívül helyezi el. A ius-ban és a mos-ban,
azaz a jogban, és az ősök példáiban két egymást kiegészítő magatartást
szabályozó rendszert látnak.[16]
A fényűzés körüli rendelkezések más irányba mutatnak.
Sokáig elegendőnek bizonyultak a mos rendelkezései, azonban egy adott
fejlődési szakasztól kezdve ugyanazokat a kérdésköröket törvényekben kezdték
összefoglalni. Az ezzel kapcsolatban álló indíttatásokról Cato és Valerius a
törvényekről szóló fejtegetéseivel nyújthatnak segítséget.
2.3. Cato és Valerius a törvényekről
Mindkét szónok a törvényekről általában és a konkrét
törvény tartalmáról fejti ki álláspontját. Cato a Lexek meghatározó
tényezőire vonatkozóan a népgyűlésben való elfogadtatást, a gyakorlatban való
használhatóság bebizonyítását említi, valamint azt, hogy egy törvényt nem az
egyéni érdekek érvényesítésére hozzuk, hanem a többség szolgálatára. A szónok
úgy véli, hogy a Lex Oppia esetén egy több éves tapasztalat a törvény hasznát
világosan mutatja, az eltörlésére irányuló törekvései mögött azt látja, hogy
egyesek a személyes érdekeiket zavaró rendelkezést akarnak megszüntetni,
amelyből az következik, hogy egy bevált törvény eltörlésével a többi meglévő
törvény is meggyengül.
Arra a kérdésre válaszolva, hogy a mos
szabályait milyen feltételek beálltával foglalják törvénybe Cato azt mondja,
hogy a törvények a rossz hajlamok megfékezését szolgálják. Mivel az ősök idején
az egyszerűséget és szerénységet nem kérdőjelezték meg, ezért az azzal
kapcsolatos értékek törvénybe foglalása nem volt szükséges. Hasonlóképpen
ahhoz, ahogyan először a betegségeket ismerjük fel, és csak ezt követően
kezdjük el a gyógyításukra alkalmas gyógyszerek felkutatását, a káros
szenvedélyek megjelenése megelőzi azokat a törvényeket, amelyek a gyógyítás
eszközeivé válnak. [17]
L. Valerius Cato tartalmi érveléseit nagyon szigorúnak
véli, a törvényekről szóló fejtegetéseit kiegészítendőnek tartja. A néptribunus
elismeri, hogy léteznek valóban olyan törvények, amelyeket nem csak egy
meghatározott időre, hanem örök érvénnyel hoznak. Ezeket a törvényeket csak
akkor szabad eltörölni, ha a gyakorlatban való használatuk azt mutatja, hogy
tarthatatlanokká váltak, vagy akkor, ha a res publica helyzete
megváltozott.[18] Ezzel
szemben ismerünk olyan törvényeket is, amelyek halálra vannak ítélve, és
amelyek csupán a körülmények megváltozása folytán változhatóak meg. A
néptribunus érveléseit egy hasonlattal támasztja alá. Azokat a törvényeket, amelyeket béke idején hoztunk a háború
törli el, és azok amelyek a háború idején keletkeztek a béke helyezi hatályon
kívül. Épp úgy, mint ahogy egy hajót más-másképpen irányítunk, attól függően,
hogy jó vagy rossz időben utazunk-e. A két törvényfajta közötti különbség a – natura
- a természetből fakad.
Hangsúlyozandó, hogy a néptribunus itt a natura fogalmát az ősök
szokásainak pontosítására használja.
Valerius úgy véli, hogy a Lex Oppia a halandó
törvények csoportjába tartozik. Bizonyítékul azt hozza fel, hogy a kérdéses törvényt
valóban csak egy rövid idővel ezelőtt és konkrét meghatározott igények
kiküszöbölésére vezették be, továbbá azt is, hogy a
társadalom többi csoportja már visszatért az értékes anyagok használatához,
holott a bíbor és arány használata különleges módon a nők világába tartozik. A
néptribunus a törvény eltörlése mellett azt is érvként hozza fel, hogy a
szövetségeseknél és latinjogúaknál az ékszer használata már a mindennapi
élethez tartozik, és nagyon sértő lenne a római asszonyok számára, ha csak őket
akarnánk ilyen jellegű igények kielégítéséből kizárni. Kiemelendő, hogy a
magisztrátus a saját szokásaikat más közösségek szokásaival veti össze, és így
a saját szűk s zárt rendszerüket kezdi el túllépni. Végezetül a néptribunus
azzal érvel, hogy a törvényhozás nem alkalmas eszköz a férji
hatalomgyakorlására és ezzel a törvényhozás kereteire / korlátairakorlátira
hívja fel a figyelmet.[19]
2. 4. A törvények tartalmáról
A fenti, az antik forrásokból idézet gondolatokkal
arra a kérdésre próbáltunk választ adni, hogy a rómaiak a mos szabályait
milyen feltételek mellett ültetikfoglalják törvénybe. Most még
röviden arról szeretnénk szólni, hogy milyen tartalmi követelményeket
támasztottak a joggal szemben. Cato és Valerius beszédeiből kiemelhetjük azt a
nézetet, hogy a törvényeknek a res publicában egybegyűltek többségét, in
summam, kell szolgálnia. Azt, hogy a két szónok milyen fajta szolgálatra
gondoltak, az utilitas fogalmából vezethetjük le. E fogalommal kapcsolatban gazdag szakirodalmat
ismerünk. A jog fogalmának meghatározásával kapcsolatban egy 1957-ben
keletkezett tanulmányra hívjuk fel a figyelmet, amelyben Theo Mayer-Maly[20]
a populus, az állam definíciójaként a Cicero által megfogalmazott
kijelentésre hivatkozik, mely szerint populus alatt „non omnis
hominum coetus quoquo modo congregatus, sed coetus multitudinis iuris consensu
et utilitatis communione sociatu ” [21]
mely szabad fordításban azt jelenti, hogy res publica alatt nem az
emberek bármilyen csoportosulását értjük, hanem csak a sokaság egy olyan
közösségét, amelyet jogi megállapodás által hoztak létre, és amely a közjót
szolgálja.
Az, hogy az utilitas communis tartalommal való
megtöltése kapcsán Cicero a natura-ra hivatkozik, a Valérius által
használt érvelésre emlékeztet bennünket, aki a törvények fajták szerinti
megkülönböztetésre a természet fogalmát használta. Cicero állítása ehhez képes
általánosítást jelent.
A Lex Oppia körüli vitából született eredményeket
összefoglalva, azt szögezhetjük le, hogy a római állam fejlődésének egy korai
szakaszában a Kr. e. második század derekán – abban az időszakban, amikor Róma
terjedni kezdett, a régi szokások pontosítására a natura fogalmát
használtak és ezzel egy olyan érvelési irányzatot kezdtek el, amelyet Cicero
maga a res publica meghatározó elemeként használt fel. Ma Európában
megint a „növekvő város” időszakát éljük át, hasonlóképpen mint a régi Rómában
az egyes közösségek – nemzetek – szokásai más nemzetek szokásaival való
találkozásán keresztül átgondolásra, pontosításra szorulnak. Érdemes talán,
hogy a régi rómaiakhoz hasonló módon, ma is olyan koncepciókat keressük, amelyek
biztos útmutatók lehetnek számunkra.
[1] Vö. az alapvető jogok szóló „Charter of fundamental rights of the European Union” A charter előszavában a következőket írták: „Conscious of its spiritual and moral heritage, the Union is founded on the indivisible, universal values of human dignity, freedom, equality and solidarity.”
[2] Pomponius D. 1.2.28: Ebben a Digestarészletben arról számolnak be, hogy a sok peregrinius a városba való megérkezésére egy új magistratus – az un. praetor peregrinus - bevezetésével reagáltak. A „növekvő várossal” kapcsolatban más megközelítésből eredő témakör a korai kereskedelem fejlődését érinti, amely szintén az áthagyományozott értékek átgondolásához vezetett. Vö. Nadja El Beheiri, Die Lex Claudia de nave senatorum, Revue Iinternationle des Droit de L'Antiquité, 2001, 57ss.
[3] Zlinszky János, Ius privatum, Budapest, 1998, 2. javított kiadás,186 o.
[4] Azt, hogy az ókori világból származó értékeknek a hasznosításáról egy általánosan elfogadott konzensusnak a megfogalmazása még nem sikerült látszódott a nem rég a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen tartott Forum für Junge Rechtshistoriker alkalmával is. Vö. az eseményről szóló beszámolók: Viola Heutger, forum historiae iuris news/Tagungsbericht-Budapest, továbbá Vera Hierholzer és Oliver Peglow, hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/tagungsbericht
[5] Egy az ókori ismeretekre alapozó módszertan kidolgozásával kapcsolatban vö. Wolfgang Waldstein, Teoria Generale del diritto, Dall’antichità a oggi, Roma: Pontificia Università Lateranense 2001 és a könyvről készült recenzió El Beheiri Nadja, http://www.forumhistiur.de/zitat/031beheiri.htm.
[6] A leges sumpturiae tárgyaló újabb irodalom lásd. pl Baltrusch Regimen morum, Die Reglementierung des Privatlebens der Senatoren und Ritter in der römischen Republik und frühen Kaiserzeit, München, 1989. Lex Oppiaval kapcsolatban, 41o. vagy Franz Wieacker, Römische Rechtsgeschichte I, 414 ss.
[7] Latin irodalomból vö. még Val. Max. 9.1.2
[8] Az egyszerűség és szerénység erényének a jelentősége abban is nyilványúl meg, hogy a római erkölcs felügyeletére hivatott cenzorok tevékenységük során e téren gyakran alkalmaztak szankciókat. Vö. P. Cornelius Rufinus a senatusból való kitaszítását Kr. e. 275, mert birtokában 10 pond ezüstöt találtak, Val. Max. 2,9,4 és egy Duronius nevű néptribunus megbüntetését, akit majdnem kétszázaddal később Kr. E. 97-ben azért zártak ki, a senatusból, mert egy fényűzési törvény eltörlésével kapcsolatban azt a kijelentést tette, hogy a polgárok számára biztosított szabadságával semmit sem tud kezdeni, ha azt nem teszi lehetővé, hogy – luxu perire non licet - a luxusba bele pusztuljanak.
[9] Liv. 34,1,5: „utrum peior ipsa res an peiore exemplo agatur”
[10] Liv. 34,5,11: „Nihil novi factum prugare satis est”
[11] Liv 34,5,6: „Verba magna, quae rei augendae causa conquirantur, et haec et alia esse scio, et M. Catonem oratorem non solum gravem, sed interdum etiam trucem esse scimus omnes, cum ingenio sit mitis.”
[12] Liv. 34,5,4: „Rem defendam, non nos…”
[13] Cic. de rep. 2,2, magyar fordítás Cicero, Az Állam, Hamza Gábor, Havas Gábor, Budapest, 1997
[14] Cic. de rep. 1,1: „innumberabilis viros, quorum singuli saluti huic civitati fuerunt”
[15] vö. pl. az avaritia tárgyalásával kapcsolatos nagyon korai példát, amely Fabricius és Rufinus között felálló ellentételekről szól. Fabricius a szerénység és tisztesség megtestesítése volt, ezzel szemben Rufinus annak ellenére hogy kétszer volt konzul és diktátor is a források azt ismételgetik, hogy tolvajkodó és kapzsis ember volt. Fabriciushoz lsd. R.E. 6 1931 o. , Rufinushoz R.E. 4 1249 o.
[16] Wieacker, Rechtsgeschichte, 502 o., Földi András és Hamza Gábor, A Római Jog, története és instituúciói, 79
[17] Liv. 34,4,8: „Sicut ante morbos necesse est cognitos esse quam remedia eorum, sic cupitditates prius natae sunt quam leges, quae iis modum facerent.”
[18] Liv. 34,6,4: „Ego enim quem ad modum ex iis legibus, quae non in tempus aliquod, sed perpetuae utilitatis causa in aeternum latae sunt, nullam abrogari debere fateor, nisi quam aut usus coarguit aut status aliquis rei publicae inutilem fecit,”
[19] vő. Liv. 34,6,7,1-11
[20] Theo Mayer-Maly, Gemeinwohl und Naturrecht bei Cicero, in Völkerrecht und rechtliches Weltbild, FS für Alfred Verdross, 196ss.
[21] Cic. de re publica 1, 25,39