Karácsony András
Az alábbiakban a
rendszerelmélet egyik új változatának, Niklas Luhmann rendszerelméleti
felfogásának néhány a husserli fenomenológiával érintkező pontját vizsgálom
meg. Nem kell különösebben mélyre ásnunk, hogy a luhmanni életműben feltűnjenek
ezek a kapcsolódási pontok. Ha csak egy pillantást vetünk Luhmann
publikációinak listájára, már a címek alapján szembeötlik három olyan
tanulmány, ami egyértelműen Husserl fogalomvilágát idézi fel.[1]
Emlékezzünk csak az életvilág, az interszubjektivitás és az újkori tudományok
husserli elemzésére.
Vagy fordítsuk
figyelmünket azokra a megjegyzésekre, melyek Luhmann tudományos pályafutásának
kezdeti időszakára vonatkoznak. Egyik interjúban Luhmann, az őt ért hatásokról
nyilatkozva, a következőket említette: “Feldolgoztam és kicéduláztam azt az
irodalmat, ami legjobban foglalkoztatott, tehát a szociológiát és a filozófiát.
Akkoriban mindenekelőtt Descartes-ot és Husserlt olvastam.”[2]
Hogy ebben az időszakban mennyire Husserl hatása alatt állt Luhmann ezt
Franz-Xaver Kaufmann visszaemlékezése is alátámasztja. Kaufmann a Luhmann
halála utáni emlékülésen felidézte, hogy 1964/65-ös téli szemeszterben a
Münsteri egyetemen találkozott először Luhmann-nal, aki ott vendégelőadóként
tartott előadást. Kaufmann-nak az előadásról az alábbi benyomása maradt meg:
“az előadás tartalmára már csak homályosan emlékszem; de az megmaradt, hogy
Luhmann akkoriban a komplexitásfogalmát Edmund Husserl fenomenológiája hatása
alatt alakította ki.”[3]
Az eddigiekben jelzett,
inkább külsődleges jelek mellett találhatunk még nyomósabb érveket is, melyek a
husserli hatás komolyan vételét támasztják alá. Ehhez azonban be kell lépnünk a
luhmanni elmélet fogalomvilágába. Két út kínálkozik a vizsgálódás számára. Az
egyik, s első pillantásra ez tűnik a kézenfekvőbbnek, a fentiekben említett
Luhmann elemzések (az életvilágról, az interszubjektivitásról és az újkori
tudományokról) áttekintése, mivel ezekben explicit formában tanulmányozható a
Luhmann – Husserl közötti elméleti hatástörténeti kapcsolat. A másik lehetőség
abban a kutatási irányban tárul fel, amikor a luhmanni rendszerelmélet
alapfogalmiságában keressük a husserli fenomenológia nyomait. Ebből a
szempontból Luhmann “Soziale Systeme”-re kell koncentrálnunk, mivel
Luhmann ebben a könyvében foglalta össze legrészletesebben elméletének
általános alapvonásait. A következőkben ezt a második utat választom, ami
persze nem jelenti, hogy csak a Soziale Systeme-re fordítok figyelmet,
de a vizsgálódás centrumában ez áll. Természetesen az említett két kutatási
irány egyáltalán nem zárja ki egymást. A fogalmiság alapszerkezeti szintjén
feltárt kapcsolatok ábrázolása után következhet az életvilág, az
interszubjektivitás és az újkori tudományok értelmezésének konkrét vizsgálata.
S ezzel válna teljessé a Luhmann és Husserl közötti hatástörténeti kapcsolat
bemutatása. A következőkben, a hely szűkössége miatt, ezt a második fázist nem érintem.
A luhmanni elmélet
alapvetően rendszerelméletként definiálható. Persze csak “alapvetően”, mert
egyébként kommunikáció- és evolúcióelméleti megfontolások is lényeges szerepet
játszanak ezen elmélet egészében. De maradjunk csak a rendszerelméletnél, mivel
ez határozza meg az elméleti architektúra legtágabb kontextusát.
Rendszerelméletekből ugyanakkor, mint jól ismert, igencsak különféle változatok
fogalmazódtak meg. Hogy a luhmanni megközelítést ebben a közel egy évszázados
rendszerelméleti tradícióban elhelyezhessük, ehhez röviden meg kell vizsgálnunk
a rendszerfogalom jelentéstörténetét. Ennek a jelentéstörténetnek legalább két
összetevőjére kell utalnom. Az egyik a rendszerfogalomnak a rendszerelméletek
megjelenése előtti használata, a másik pedig már a rendszerelméletek
megjelenéséhez kötődik, s ezen a paradigmán belüli eltérő jelentésadásokat
érinti.
1) A rendszer szó használatának eredete visszanyúlik a görög
gondolkodástörténetig. A fogalom jelentésének két lehetséges különböző tartalma
már ekkortól megfigyelhető. Egyfelől ugyanis arra utalt, hogy a rendszer
egymással “belülről” illeszkedő elemekből áll, belső rendet fejez ki, azaz
magukból a dolgokból fakad az összekapcsoltság. Másfelől viszont jelen volt az
az elképzelés is, ami szerint a rendszer valamiféle “külső” összeállítottság.[4]
Eszerint a kapcsolat nem magukban a dolgokban van, hanem ezeket a külső megfigyelő
alkotja meg. E kétféle megközelítés hatástörténeti erejét mutatja, hogy ez a
differencia a XX. századi rendszerelméletekben is kifejeződött, mégpedig a
“reális” és “analitikus” rendszerfogalom különbözőségében. Reális
rendszerfogalomról azon elméletek kontextusában beszélhetünk, melyek szerint a
rendszerek a valóságban léteznek, az analitikus rendszerfogalom
használói pedig a rendszerre mint az elmélet által előállítottra
tekintettek.
De ne fussunk ennyire
előre az időben! Mielőtt az önmagukat rendszerelméletként megjelölő elméletek
jelentkeztek volna az elmélettörténetben, mint említődött, már nagyon régóta
használták a rendszerfogalmat, s értekezések sorában olvashattunk filozófiai
rendszerről, vagy éppen a tudományok rendszeréről. Ez a filozófiai hagyomány
egyértelműen az ismeretek rendszerezésének körén belül mozgott. Tehát inkább az
analitikus rendszerfogalom használata jellemezte ezt. Nem kis mértékben azért
tartották fontosnak az efféle rendszerezést a régi korok filozófusai, mert a
tudásnak tanításra alkalmas közlési formáját akarták megadni. Úgy vélték, hogy
a rendszerezett tudásanyag az olvasók által jobban megérthető és elfogadható.
Ezt a beállítódást az újkori racionalizmus továbberősítette. Ennek
eredményeként a rendszerezésre törekvő ész maga alá gyűrte a valóságot. S ezzel
megtörtént az átmenet a “reális” rendszerfogalomhoz. Az abszolútumot kereső
német idealizmusban (Kant, Fichte, Schelling, Hegel) a rendszer fogalma alatt
már a valóságos világ jelenségeinek rendszerszerűségét értették. A
reális rendszerfogalom ezen diadala azonban igencsak különböző reakciókat
szült. A filozófián belül gyorsan és nagyon határozottan megfogalmazódott az
elutasítás, a tudomány területén viszont inkább követőkre lelt. Kierkegaard és
Nietzsche, ugyan eltérő meggondolásokból, de egyaránt látványosan tiltakozott a
rendszeralkotással szemben. A 19. század második felében ugyanakkor, elsősorban
a természetkutatók - és a tudományra reményekkel teli várakozással tekintő
filozófusok (Spencer, Mill) – körében egyre fontosabb szerepet kapott a
rendszer fogalma. Spencer például arról írt, hogy a rendszerek a
rendszer-környezet interakcióban a belső sokféleséget fokozzák és a
tökéletesedés irányában fejlődnek. A tudomány területén a módszertani
fordulatot akkortól számíthatjuk, amikor kutatók számára a részekre koncentráló
mechanikus szemlélet már elfogadhatatlannak tűnt, és ezt a dolgokra mint
egészre tekintő látásmóddal kívánták helyettesíteni. Különösen az élet
magyarázatával foglalkozó biológiában nyilvánult meg éles ellentét a részeket
mechanikusan összeállító és az egészből kiinduló, a részeket eleve az egészben
elhelyező szemlélet között. A mechanisztikus irányzat az organizmusok
tulajdonságait, viselkedését fizikai-kémiai törvényekkel magyarázta. Azonban az
olyan folyamatokat mint az alkalmazkodás, önszabályozás, önregenerálódás így
nem tudták magyarázni, ezeket egyszerűen metafizikai, azaz tudományosan nem
magyarázható, folyamatoknak tartották. Ezzel szakított Driesch, aki az egyik
első képviselője volt a totalitás szemléletnek a biológiában, amikor az
"életerővel" magyarázta az organizmust. A 19. században keletkezett
és a pozitivizmus szellemében fogant szociológiában azért is ragaszkodtak a
rendszerszemlélethez, mert az a biológia és a klasszikus mechanika területén
már jelentős sikereket ért el.
2) A rendszerelmélet mint önálló diszciplína azonban csak a 20. század
első felében született meg. Ezen új tudományág létrejöttét egyértelműen az a
vágyakozás ösztönözte, hogy megtalálják az egymástól elszigetelt szakterületekre
darabolt tudomány ellensúlyát. Ebbe az irányba mutattak már az akkoriban
megjelent határtudományok (pl. fizikai kémia, szociálpszichológia, biokémia,
biofizika, közgazdasági pszichológia) is. A harmincas években, az általános
rendszerelmélet kialakításában Ludwig von Bertalanffy úttörő szerepet játszott.
Néhány évtizeddel később, 1954-ben megalakult a Society for General Systems
Research. A rendszerelméleti kutatókat magaköré gyűjtő társaság jelentős
feladatot vállalt magára a kutatásszervezés terén is. Ez az évtized volt a
rendszerelmélet, s hozzá kapcsolódóan a kibernetika legsikeresebb időszaka. A
hatvanas évek második felében, amikor Luhmann tudományos pályafutása
elkezdődött, a rendszerelmélet már vesztett vonzerejéből, ám a szociológián
belül, Parsons hatásának köszönhetően még jelentős tényező maradt.
Az ekkori vitákban – az
analitikus és reális rendszerfogalom különbözősége mellett – fokozottan
előtérbe került egy másféle differencia, mégpedig a zárt és a nyitott
rendszer megkülönböztetése. Az utóbbi a rendszer – környezet közötti
interakcióból, az előbbi pedig a rendszer- környezet közötti határmegvonásból
indul ki. A luhmanni rendszerelméletről, tekintettel az említett két
differenciasémára, azt mondhatjuk, hogy a reális rendszerfogalomból indult ki
és a rendszer zártságát hangsúlyozta.
A Soziale Systeme
első oldalain ugyanis az alábbiak olvashatók: “A következő meggondolások abból
indulnak ki, hogy rendszerek vannak. /…/ A rendszerfogalom tehát valami olyant
jelöl meg, ami valóban rendszer.”[5]
Ám ezt azon nyomban követi egy pontosítás: “Az a tézisünk, miszerint rendszerek
vannak, most szűkebben megfogalmazható: önreferenciális rendszerek vannak.”[6]
És ezzel a kifejezéssel (“önreferenciális rendszerek”) Luhmann
bekapcsolta a vizsgálódásba a konstruktivizmus (Maturana, Varela, von Foerster)
kulcsfogalmát, az autopoiesist. Ha visszatekintünk a hatvanas évek közepétől
formálódó luhmanni elméletre, és a korai műveket a nyolcvanas években
publikáltakkal összevetjük, akkor inkább a kontinuitás figyelhető meg. Úgy
tűnik, hogy a három évtizeddel ezelőtti "reflexív mechanizmusokból"
kiindulva az önreferencia, az öntematizáció, az önszerveződés, az autokatalízis
kategóriáin keresztül szinte egyenes út vezetett az "autopoiésisig".
Noha e fogalmak láncolatba illeszkednek, de szó nincs változatlanságról. Ez
világosan kiderül a struktúrára vonatkozó önszerveződés és a struktúra elemeire
vonatkozó önreferencia különbözőségéből. “Az önszerveződés fogalma azonban –
visszapillantva azt kell mondanunk, hogy ’csak’ – a rendszer struktúráira
vonatkozik. /. . . / Az önreferenciális rendszerek elmélete azt állítja, hogy a
rendszerek elkülönülése csak önreferencia révén jöhet létre, azaz csak azáltal,
hogy a rendszerek az elemeik és elemi műveleteik konstitúciójában önmagukra
(ugyanazon rendszer elemére, műveletére, egységére) vonatkoznak.”[7]
Egyébként ezt a fogalmi változást Johannes Berger lényeges koncepcionális változásként
ragadta meg. Szerinte Luhmann ezzel elhagyta a strukturális funkcionalizmust és
egy a fenomenológia irányába tett fordulatról kell beszélnünk. A fordulat
“fenomenológiai” jellege nem azt jelenti, hogy Husserl, Schütz követőjévé vált
Luhmann, hanem arra utal, hogy az elméleti érdeklődés a szociális rendszerek
funkciómódjáról áttevődött a szociális realitás konstrukciójának
elemzésére.[8]
Az autopoiétikus
rendszerek az elemeiket a már meglévő elemek hálózatában, hálózatuk révén
hozzák létre. Ebben a vonatkozásban tehát a műveleti zártság jellemzi őket. Ez
a rekurzív zártság határozza meg az autopoiétikus hálózat strukturális
identitásának egységét. Ennek alapján különböztethetőek meg az egymáshoz
kapcsolódó (azaz rendszeren belüli) és nem kapcsolódó (azaz a környezethez
tartozó) műveletek. Hangsúlyoznunk kell, a rendszerhez való tartozás
szempontjából a műveletek kapcsolódása a fontos és nem pedig a műveletek
esetleges hasonlósága. Gondoljunk csak arra például, hogy a jog tipikus
jellemzője a normatív kommunikáció, ugyanakkor a jogi rendszer környezetében,
azaz az erkölcsben, vallásban is fontos szerepet játszanak hasonló normatív
kommunikációk. Ebből a hasonlóságból azonban nem következik, hogy minden
normatív kommunikációk egyetlen átfogó rendszert alkotna. Ellenkezőleg! Az
említett rendszerek (vallás, erkölcs, jog) egymástól éppen hogy elkülönültek.
Elkülönültek, mert a jogi, erkölcsi és vallásos normatív kommunikációk
egymáshoz nem kapcsolódnak közvetlenül. Egy ilyen kapcsolódás, ha végbemegy,
csak közvetítés által lehetséges. Ugyanis mindegyik rendszer csak a saját
normáinak a hálózatában, azaz elemeinek meghatározott struktúrája által
közvetítve képes a másik rendszer normatív kommunikációjához kapcsolódni.
Például amikor a jogban a jóhiszeműség generálklauzuláját megfogalmazzák, akkor
egy erkölcsi norma jogi relevanciájáról van szó, mely relevancia nem
önmagából az erkölcsi normából fakad, hanem csak abból és csak akkor, ha
meghatározott jogi normaszöveg ezt a hivatkozást tartalmazza. Tehát a két norma
(jog és erkölcs) kapcsolata nem önmagából a normatív jellegből következik,
hanem abból, hogy az egyik normarendszer (a jog) kifejezetten hivatkozik egy
másik rendszer (erkölcs) normájára, s ezáltal emeli be a saját
normarendszerébe.
Luhmann az autopoiézisz
fogalmát az elméleti biológia területéről (Maturana és Varela munkáiból) vette
át. Az átvétel eljárásában a fogalomalkotást két szakaszra bontotta. Először a
kategóriát generalizálta, majd respecifikálta. Mit jelent ez konkrétan az
autopoiézisz vonatkozásában? Az első lépésben a fogalom biológiában használatos
jelentését általánosította, s megragadta az autopoiéziszt mint a zárt
önprodukció formáját, majd ezután az értelemre vonatkoztatva
konkretizálta, és a szocialitást mint kommunikációk, a tudatot pedig
mint gondolatok rekurzív hálózatát definiálta. Mivel az autopoiétikus
rendszereknél az elemek reprodukciós módjáról van szó, megkerülhetetlen az elem
fogalmának értelmezése. A luhmanni megközelítésben az elem nem szinonimája a
végső ontológiai adottságnak, netán valamiféle szubsztanciának, és nem is a
külső megfigyelő konstituálja, hanem elem az, ami a rendszer számára
tovább már fel nem bontható egységként működik.
Niklas Luhmann
kísérlete, hogy az autopoiézisz fogalmát átvigye a szocialitás magyarázatára,
nem volt magányos próbálkozás a német társadalomelméleti gondolkodás területén.
Csak a konstruktivista áramlat számos képviselője kell gondolnunk. Persze a
különbözőségekről sem feledkezhetünk meg. A konstruktivizmus paradigmáján belül
pl. Siegfried Schmidt a “szociális rendszert” kizárólag elméleti
konstrukciónak tartotta, egy megfigyelési eszköznek, amit tudományos
használhatósága (azaz problémamegoldó képessége) alapján kell megítélni. Ebből
a radikális konstruktivista pozícióból, amit egyébként a rendszerelméleti
hagyomány alapján analitikusnak nevezhetünk, nézve Luhmann ontologizálta a
rendszerfogalmat.[9] Emlékezzünk:
Luhmann azzal a megállapítással kezdte elméletének kifejtését, hogy “rendszerek
vannak”. Éppen ezen a ponton ragadható meg a luhmanni elmélet egyik nóvuma. A
faktikusság és a konstrukció viszonyáról van szó. Ennek pontos értelmezéséhez a
luhmanni elmélet alapszerkezetét kell megvizsgálnunk.
Kezdjük egy látszólag meghökkentő
megjegyzéssel: a luhmanni (rendszer)elmélet nem a rendszerekkel
foglalkozik, hanem a világgal, mégpedig egy konkrét megfigyelési
perspektívából, a rendszer/környezet megkülönböztetésnek az
alkalmazásával. A megfigyelés mindig egy megkülönböztetés operatív
alkalmazása információnyerés céljából. Az ezt követő leírás pedig egy
"szöveg" készítése a megfigyelés alapján, ami egy struktúrát rögzít a
lehetséges további megfigyelések és leírások orientációja számára. A
megfigyelésben kontingencia rejlik, mivel a megfigyelő más megkülönböztetést is
választhat, de ha már elkötelezte magát valamely differencia séma
alkalmazása mellett, akkortól számára aktuálisan megszűnik az esetlegesség,
mert az éppen kiválasztott megfigyelési sémával csak azt láthatja, amit az
adott megkülönböztetéssel láthat. Pl. amikor a társadalom egyik részrendszere,
a jogrendszer a társadalmat a jogszerű/nem jogszerű megkülönböztetéssel figyeli
meg, akkor ezzel a megkülönböztetéssel nem láthatja szépséget, az
igazságot, a szeretetet. Ez a redukció ugyanakkor nem zárja ki, hogy az éppen
adott megfigyelési séma kívülről ne lenne megfigyelhető egy más
megkülönböztetéssel. A megfigyelések megfigyelésében, amit a második rend
megfigyelésének nevezett Luhmann, már feltárulhat a megfigyelt megfigyelés
kontingenciája. Pl. a tudományos megfigyelése feltárhatja, hogy nemcsak a
jogszerű/nem jogszerű megkülönböztetéssel figyelhető meg a társadalom, hanem
más differencia sémával is.
A megkülönböztetés nem
"magából a dologból " származik, hanem a megkülönböztető séma a
mindenkori megfigyelő sajátja. Ennek fényében az ontológiai tudás nem arról ad
felvilágosítást, hogy milyen a világ, hanem azt világítja meg, hogy a
lét - nem lét differenciáját alapul vevő tudás milyen szerepet játszik
gondolkodásunk és kommunikációnk folyamatában. Mindezzel Luhmann nem a külvilág
realitását tagadja, hanem csak azt rögzíti, hogy a megkülönböztetés és a
megnevezés rendszerrelatív művelet. A rendszer/környezet
megkülönböztetés mindig valamely rendszer által alkalmazott megkülönböztetés,
ami által a rendszer elkülöníti magát a környezetétől. A rendszer/környezet
megkülönböztetés mindig az adott rendszer konstrukciója, ám számára ez a
konstrukció faktikus. “Minden megfigyelés reálisan a realitásban
megy végbe, és létrehozza ezt a különbséget, amennyiben megkülönböztet.”[10]
Az ismeret nem a környezet leképezése a rendszerben, hanem a saját konstrukció
felépülése, és éppen ezért reális – a rendszer számára.
A luhmanni elmélet a
műveletnek a faktikusságra utaló fogalmával olyan megfigyelési instrumentum
nyújt, ami a megfigyeléstől független realitás megjelölésére használható. Egy
önreflexív elméletben persze a megfigyeléstől "függő" illetve "független"
realitás megkülönböztetése újfent csak egy megfigyelőt feltételez, mégpedig egy
olyan megfigyelőt, aki ez alkalommal a "megfigyeléstől függő realitás – a
megfigyeléstől független realitás” sémájával figyeli meg a világot. A
megfigyelések önreflexivitása a cirkularitás végtelenségét sejteti. Van-e kiút
ebből a cirkularitásból? Luhmann szerint: igen, mégpedig faktikus kiút. Van
realitás. Egy rendszer számára a realitás bizonyossága a saját műveleteinek
tényleges végrehajthatóságában alapozódik meg. Ennek során ugyan tagadhatja
akár önmagát, akár környezetét, akár az egész világot, de a tagadás a
rendszeren belül mindig reális művelet, azaz a rendszer számára reális
konstrukció.
Szociális rendszerek
csak kommunikatív műveletek végzésére képesek (miként a későbbiekben ezt
tárgyaljuk), és egy kommunikáció témájának a legcsekélyebb hasonlósága sincs
azzal, amiről kommunikálnak - illetve csak kivételes esetben, amikor
magáról a kommunikációról kommunikálnak. A kommunikáció megkonstruálja a saját
világát. S a realitás ebben az összefüggésben nyer értelmet. A realitást a
rendszer az "ellenállásban" tapasztalja meg. “Az ellenállás nem lehet
a külvilágban, hanem csak magában a rendszerben. /. . ./ A tudat nem hisz el
mindent, amit gondolhat, /. . ./ és kommunikáció ellentmond kommunikációnak. Az
ellenállás minden esete a rendszerspecifikus műveleteknek az egymáshoz
való viszonyában probléma.”[11] A “konstrukció” tehát
nem ellenfogalma a “realitásnak”,
hanem jellemzője.
S ezzel elérkeztünk a
luhmanni elmélet egyik alapfogalmához, a világfogalomhoz. Ennek tekintetében
Luhmann határozottan vitatkozott Husserl filozófiájával, Luhmann szerint
ugyanis a világ nem redukálható a tudat korrelátumára, miként Husserl
meghatározta.[12] “A
világfogalmat a rendszer/környezet differencia értelemegységének
fogalmaként vetjük be, és ezzel mint egy megkülönböztetés nélküli végső
fogalmat használjuk.”[13]
Ez a “megkülönböztetés nélküliség” azt jelenti, hogy a világ mint olyan
megragadhatatlan egységként adott. A világ tehát megfigyelhetetlen. Ugyanis
minden megfigyelés valamilyen differenciaséma alkalmazását jelenti, s ezek a
differenciasémák csak a világban alkalmazhatók, de a világra nem
vetíthetők ki. Mégpedig azért nem, mert nincs olyan világtól független, világon
kívüli megfigyelési pozíció, melyben a “világ /nem világ” megkülönböztetést
használhatnánk. Minden megfigyelés be van zárva a világba. Ha a világ végső
adottság, akkor ezzel éppen kizárjuk magának a világnak a megfigyelhetőségét.
Az értelemrendszerek autopoiézisze a környezettől való elkülönülést jelenti. A
rendszer/környezet megkülönböztetést használó rendszer e megkülönböztetéssel
kimetszi önmagát a világból és minden mást, ami nem hozzá tartozik a környezetébe
sorol. A világ ezért nem más mint minden rendszer/környezet
megkülönböztetést átfogó egysége. Minden megfigyelés a világ horizontján belül
marad.[14]
S ezen a ponton egyértelmű a kapcsolódás Husserl horizontfogalmához. A luhmanni
elméletben ugyanis a horizont a következő jelentést kapja: a horizont “egyfelől
az ’és-így-tovább’ lehetséges aktualizációk végtelenségét, másfelől ezen
végtelenség aktuális megvalósításának eredménytelenségét szimbolizálja. A
horizont nem határ, amit átléphetnénk. Valamikor meg kell fordulnunk, és az
ellentétes horizont megadja ehhez az irányt.”[15]
A luhmanni elmélet másik
alapfogalma az értelem (Sinn). Már az 1971-es Habermas-Luhmann vitából
egyértelműen kiderült, hogy Luhmann az értelemfogalmat tartja a szociológiai
vizsgálódás alapfogalmának. És itt újfent csak világos a kapcsolódás
Husserlhez. Az értelem meghatározásakor Luhmann explixite utal is Husserlre.
“Az értelem jelensége a további lehetséges átélésre és cselekvésre történő
utalások feleslegének formájában tűnik elő. Valamire rávetül pillantásunk,
valami az intenciónk centrumában áll, más pedig marginálisan mint az átélés és
a cselekvés ’és-így-tovább’-jának horizontjaként adott. Minden, ami szándékolt,
ebben a formában a világ egészét tartja nyitva, azaz mindig garantálja a világ
aktualitását a hozzáférhetőség formájában.”[16]
Az értelem megragadását
nehezíti, hogy nem közelíthetünk hozzá mint valamiféle dologhoz. Az értelem
utalástöbblet, a másként is lehetségesség fenntartása. Röviden: kontingencia.
Luhmann szerint éppen ezért nem beszélhetünk semmiféle külső “hordozóról”. “Az
értelem önmagát hordozza, amennyiben az önnön reprodukcióját önreferenciálisan
lehetővé teszi.”[17] Az értelem
hordozója, ha már “hordozót” keresünk, a megkülönböztetés az
értelemutalásokban. Luhmann az értelemfogalmat eloldotta attól a filozófiai
hagyománytól, melyben az értelem a szubjektum teljesítményeként jelent meg.
Luhmann szerint ugyanis az értelem mind a pszichikai rendszert, mind pedig a
szociális rendszert egyaránt jellemzi. Az értelem a pszichikai rendszerben mint
gondolatok, a szociális rendszerben mint kommunikációk egymásra utalásának
hálózata ragadható meg. Az értelem további értelemre utal, s ezzel elérkeztünk
egy a világfogalom kapcsán már érintett problémához, s ez újólag a megfigyelés
kérdése. Értelemrendszerek csak értelemteli műveletek végzésére képesek.
Megjelölhetik ugyan meghatározott műveleteiket mint értelemnélkülieket, ennek
ellenére a megjelölő műveleteik értelemszerűen formáltak. Az értelemvesztés
csak az értelem háttere előtt értelmes kijelentés az értelem hiányáról. “Az
értelemkonstituáló rendszerek számára mindennek értelme van; számukra
nincsenek értelemnélküli tárgyak.”[18]
Ha így van, akkor egyáltalán nem meglepő az a következtetés, hogy az értelem,
miként a világ, megfigyelhetetlen az értelemrendszerek számára. Az értelem
ugyanis csak akkor lenne megfigyelhető, ha lenne egy az értelmen kívüli
megfigyelési pozíció, melyben alkalmazható lenne az értelmes/értelmetlen
megkülönböztetés. Ilyen megfigyelései pozíció azonban az értelemrendszerek
számára, éppen mert értelemrendszerek, nincs.
Az organizmusok
autopoiéziszei és azok elemei relatíve állandóak, ezzel szemben az
értelemrendszerek autopoiéziszében reprodukálódó elemek (a kommunikációk,
gondolatok) "temporalizáltak", azaz esemény jellegűek. S az események
feltűnnek, majd eltűnnek. Az ennek ellenére létrejövő kapcsolódást az
emlékezés, a képzelőerő és a tagadás képességével rendelkező értelem
biztosítja. A szociális világban a rendszer/környezet határok mindig
értelemhatárok. Az értelem problematikát három dimenzióban ragadta meg Luhmann,
tárgyi, idő és szociális dimenzióban.
- Tárgyi dimenzió: A kommunikációk és a gondolatok mindig
valamiről szólnak, s ezáltal minden mást aktuálisan kizárnak. Amikor
"valamiről" kommunikálunk illetve gondolkodunk, akkor a világot mint
a dologiság lehetőségét fogjuk fel, vagyis a tárgyi dimenzió összefüggésében a
realitás dologszerűségre egyszerűsített sémáját használjuk.
- Idő dimenzió: Ebből a szempontból nemcsak arról van szó, hogy
a kommunikációk mindig "valamikortól-valameddig" tartanak, hanem a
kommunikációk, gondolatok "előre- és visszautalásáról". Ezek az
utalások a múlt és a jövő horizontját nyitják meg. S e kettő közé szorított
jelent az irreverzibilitás és reverzibilitás egyaránt jellemez, vagyis kétféle
jelenünk van. Átélhetjük az idő irreverzíbilis folyásának benyomása alapján
mint pontszerűséget, és egyúttal mint kiterjedést (amikor pl. válaszra várunk),
vagyis egy olyan tartamot, melyben a kommunikáció és gondolatok számára az
irreverzíbilis eseményekben a még látható múlt, és a már látható jövő
jelenidővé válik.
- Szociális dimenzió: Ebben az összefüggésben az “ego” és az
“alter” kölcsönösen egymásra irányuló tapasztalásáról, és az egymáshoz fűződő
viszonyukról van szó. Ez a dimenzió az "ego" és az "alter"
világfelfogásainak egymásra vonatkoztatott duplikációjában valósul meg. Az
értelemtémák szocialitását mint különböző látásmódokra történő utalást
tapasztaljuk, és ezen különböző látásmódokat kifejező kommunikációk
"konszenzusának/disszenzusának" folytonos lehetősége teremti újjá
állandóan a szocialitást. Tehát nem a konszenzus végső elérése (ami éppen
felszámolná a különböző perspektívákat), hanem a kommunikációk
konszenzus/disszenzus bifurkációs formája jelenti az értelem szociális
dimenzióját. A kommunikáció előfeltétele: legyenek különböző megfigyelések,
egyenlőtlen perspektívák, helyzetek, s mindez folyamatosan reprodukálódjon. Ha
ezek nincsenek, nincs miről kommunikálni.
Az értelem, miként
említődött, a kommunikációban és a gondolatban fejeződik ki. Keressük először a
kommunikáció területen a husserli fenomenológia nyomait. A kommunikáció a
luhmanni felfogásban az információ, közlés és megértés szelektíve egymásra
vonatkoztatott egysége. “Az információ és a közlés különbsége, amire a megértés
vonatkozik és ami a megértést célozza meg, Husserl Logische Untersuchungen
művében mint jel és kifejezés különbsége jelenik meg.”[19]
A kapcsolódás mellett fontosak a husserli fenomenológia és a luhmanni
rendszerelmélet közötti különbözőségek is. S ezt a következő Luhmann-idézettel
pontosan megvilágíthatjuk. “A mi fogalmi nyelvünkben átfordítva a ’kifejezés’
nem más mint a tudat autopoiézise, és az ’értelem’ illetve a ’jelentés’ az a szükségszerűség,
amit valamely struktúrára történő intencionális vonatkozás formájában nyerünk.
Ennek megfelelően vannak jelek, amik kifejeznek valamit, és vannak, amik nem.
Vannak kifejezések jelek alkalmazásával és vannak kifejezések jelek alkalmazása
nélkül (ez az utóbbi a ’magányos lélek’ csupasz megvalósulása a belső beszéd
esetében). Csak a kommunikáció esetében esik egybe e kettő kényszerítően:
a kommunikatív beszédben minden kifejezés mint jel működik. Husserl filozófiája
azonban nem a jel, hanem a kifejezés szempontjából érdekes, vagyis abból a
szempontból, amit a tudat önmagában önmaga számára megvalósít.”[20]
Ennek a filozófiai
érdeklődésnek a hátterét Luhmann a kommunikáció nem megfelelő megragadásában
látta. Egy olyan redukcióban, ami a kommunikációt csak mint cselekvést,
vagy mint beszédet, vagy mint közlést ragadja meg. Luhmann szerint viszont a
kommunikáció nem más mint az információ, közlés, megértés egysége.
A kommunikáció reduktív megragadásának alapját egyébként Luhmann a
tudatéletet kitüntető a filozófiai hagyomány – s Husserl is ebbe tartozott –
máig élő hatásában látta. Az értelem szociális dimenziója, mint már a
fentiekben említődött, az Ego és az Alter kölcsönösen egymásra vonatkozó kettős
horizontját feltételezi, s ez a kommunikációban fejeződik ki. Luhmann
pontosan ezért nem fogadja el Husserl interszubjektivitás-elméletét.[21]
“A szociális nem vezethető vissza egy monádszerű szubjektum
tudatteljesítményeire. Éppen ezen futott zátonyra mindazon elméleti kísérlet,
mely az ’interszubjektivitás’ szubjektív konstitúcióján alapult.”[22]
Luhmann a szociális és a
pszichikai rendszert világosan elválasztotta egymástól. Amíg a szociális
rendszerekben a kommunikáció fejezi ki az értelmet, a pszichikai rendszerek
esetében (más szóval a tudatban a gondolatoknak van ez a funkciója. A
pszichikai rendszer értelmezésében szintén tetten érthető a Husserl hatás.
Amikor Luhmann azt hangsúlyozza, hogy a gondolkodás nem “belső beszéd”, mivel hiányzik
a “belső címzett”, akkor határozottan Husserl érvelésére támaszkodik. Husserl
argumentuma a következő: a ’belső beszéd’ megkívánná a jelhasználatot,
ugyanakkor az önmaga számára jelenlévő tudat pontosan erre nincs ráutalva. [23]
Amikor magunk számára írjuk le önmagunkat, akkor nem egy másik egóval
kommunikálunk. Magunk számára nem kell jelhasználattal megmagyarázni,
hogy mit akar az “én” velünk közölni. Luhmann szerint Husserl argumentuma éppen
a tudat zártságát bizonyítja, és ez is ok arra, hogy a szocialitás
konstituciójában ne a tudatra támaszkodjunk.
A vizsgálódás eredményét
összegezve megállapítható, hogy Luhmann elméleti munkáiban folyamatosan jelen
volt Husserl hatása. Ez a hatás nemcsak a pályakezdő évtizedekben, hanem a
későbbiekben is megfigyelhető.[24]
Fontos kiindulópontokat adott számára Husserl, s ennek a jelentőségét az sem
csökkenti, hogy az elméleti megoldások terén már messzebb került Luhmann
Husserltől. A távolság ellenére Luhmann soha nem kérdőjelezte meg az elméleti
rokonságot, sőt ennél többet is mondott: “Feltételezem, hogy e két elméleti
nyelv (Husserl transzcendentális elmélete és Luhmann rendszerelmélete – K.A.),
jobban mint ez idő tájt látszik, egymásba átfordítható.”[25]
Husserl hasonló szerepet
játszott a luhmanni rendszerelmélet kiformálódásában mint Parsons. Amíg Parsons
a szociológia, addig Husserl a filozófia területén adott Luhmann számára
inspirációkat. De nem pontos, ha csak inspirációról beszélünk, ennél többről
volt szó. A két gondolkodó a tudományos szigorúság és saját területük
megújítására való törekvésben egyaránt mintát adott Luhmann számára. Sajnos
Husserl - kapcsolat korántsem olyan feltárt mint a Parsons hatás. Ennek oka
feltehetően abban van, hogy a filozófusok kevésbé érdeklődnek a luhmanni
elmélet iránt. Ez a rövid írás ezt kívánta csekély mértékben korrigálni.
[1] Niklas Luhmann: Die Lebenswelt - nach Rücksprache mit Phänomenologen, Archiv fürRechts- und Sozialphilosophie 72 (1986), S. 176-194.
Niklas Luhmann: Intersubjekivität oder Kommunikation: Unterschiedliche Ausgangspunkte soziologischer Theoriebildung, Archivio di Filosofia 54 (1986), S. 41-60.
Niklas Luhmann: Die neuzeitlichen Wissenschaften und die Phänomenologie. Wiener Vorlesungen; Wien (Picus) 1996.
[2] Niklas Luhmann: Archimedes und wir. Berlin, Merve Verlag, 1987. S.132.
[3] Franz-Xaver Kaufmann: Ein Wittgenstein’sches Schweigen. in: Rudolf Stichweh (Hg.): Niklas Luhmann – Wirkungen eines Theoretikers. transcript Verlag, Bielefeld, 1999, S. 11.
[4] Lásd pl.: Martin Heidegger: Schellings Abhandlung Über das Wesen der menschlichen Freiheit (1809). Max Niemeyer Verlag, Tübingen, 1971.
[5] Niklas Luhmann: Soziale Systeme. Suhrkamp, Frankfurt a. M. 1985. S. 30.
[6] Uo., S. 31.
[7] Uo. S. 24-25.
[8] Johannes Berger: Autopoiesis: Wie “systemisch” ist die Theorie sozialer Systeme, in: Hans Haferkamp – Michael Schmid (Hg.): Sinn, Kommunikation und soziale Differenzierung. Suhrkamp, Frankfurt a. M. 1987., S. 129-154.
[9] Siegfried Schmidt: Die Selbstorganisation des Sozialsystems Literatur im 18. Jahrhundert, Suhrkamp, Frankfurt a. M. 1989, S. 28. Ehhez hasonló kritikát fogalmazott meg: Armin Nassehi: Wie wirklich sind Systeme? in: Werner Krawietz – Michael Welker (Hg.): Kritik der Theorie sozialer Systeme. Suhrkamp, Frankfurt a. M. 1992, S. 48.
[10] Niklas Luhmann: Wissenschaft der Gesellschaft. Suhrkamp, Frankfurt a. M., S. 92.
[11] Niklas Luhmann: Gesellschaftsstruktur und Semantik, Bd. 4., Suhrkamp, Frankfurt a. M. 1995. S. 168.
[12] Edmund Husserl: Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie Bd. I. Husserliana Bd. III. Den Haag, Nijhoff, S. 114.
[13] Niklas Luhmann: Soziale Systeme, Suhrkamp, Frankfurt a. M. 1985. S. 283.
[14] Thomas
kritikája szerint Luhmann a világfogalmat a különböző kontextusokban eltérő
jelentésben használta, s ezért inkonzekvens az elmélete. Thomas az alábbi
kontextusokat különböztette meg:
a, olvashatunk a világról mint a
rendszer/környezet differencia rendszerrelatív értelemegységéről, azaz a
világról miként az a rendszer perspektívájában feltűnik.
b, olvashatunk a világról mint végső
horizontról, s ez az értelmezés túlmutat a rendszer perspektíván,
c, és végül szó van a "valós világról" is, ami viszont a mindennapi szóhasználatra utal.
Günter Thomas: Welt als relative Einheit oder als Letzthozrizont? in: Werner Krawietz – Michael Welker (Hg.): Kritik der Theorie sozialer Systeme. Suhrkamp, Frankfurt a. M. 1992, S. 327-354. Hasonló kritikát fogalmazott meg Zolo is. Daniel Zolo: Reflexive Selbstbegründung der Soziologie und Autopoiesis. Soziale Welt 36. (1985/4), S. 519-534.
[15] Niklas Luhmann: Soziale Systeme, Suhrkamp, Frankfurt a. M. 1985. S. 114.
[16] Uo. S. 93. Vesd össze Edmund Husserl: Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie Bd. I. Husserliana Bd. III. Den Haag, Nijhoff, S. 57 ff., 100 ff.
[17] Niklas Luhmann: Soziale Systeme, Suhrkamp, Frankfurt a. M. 1985. S. 141.
[18] U.o.: S. 110.
[19] U.o.: S. 201., Edmund Husserl: Logische Untersuchungen Bd. II. 1.§ 1-8, Halle, 1922
[20] Niklas Luhmann: Soziale Systeme, Suhrkamp, Frankfurt a. M. 1985. S. 201-202.
[21] Edmund Husserl: Cartesianische Meditationen. Husserliana Bd. I. Den Haag, Nijhoff, 1950, S. 122. uő.: Zur Phänomenologie der Intersubjektivität. Husserliana Bd. 13-15.
[22] Niklas Luhmann: Soziale Systeme, Suhrkamp, Frankfurt a. M. 1985. S. 120.
[23] Edmund Husserl: Logische Untersuchungen II. 1, § 8, Halle, 1922, S. 35 ff.
[24] Luhmann-nak a hetvenes években publikált tanulmányait vizsgáló Scholz nagyon pontosan bemutatta a kapcsolatot Husserlhez. Frithard Scholz: Freiheit als Indifferenz. Suhrkamp, Frankfurt a. M., 1982
[25] Niklas Luhmann: Soziologische Aufklärung 6. Westdeutscher, Opladen, 1995, S.171.