Király Klára:
A büntetetés-végrehajtási intézetek
privatizációjának elméleti háttere
Az utóbbi néhány évtizedben egyre
nyilvánvalóbbá vált, hogy a büntetés-végrehajtási intézetek túlzsúfoltak, a
fenntartási költségek folyamatosan emelkednek, mindezek mellett a hosszabb
időtartamú szabadságvesztés büntetések is nagy terheket rónak az intézetekre.
A szakirodalom áttekintéséből kitűnik, hogy a büntetés-végrehajtási
intézet privatizálása heves viták középpontjában áll.
A vita nagy része olyan empirikus kérdések
körül forog mint például: Tudna-e magánszféra olcsóbb büntetés-végrehajtást
teremteni? Az elítéltek foglalkoztatása
tartalmasabb lesz-e ezáltal? Kevésbé valószínű-e, hogy azok, akik magánkézben
levő intézetben töltötték le szabadságvesztés büntetésüket visszaesők lesznek?
A privatizáció támogatói a fent említett kérdésekre igennel felelnek és
magánszektor erényei mellett érvelnek. Abból indulnak ki, hogy az állami
büntetés-végrehajtási monopólium nem teszi ésszerűbbé az intézetek
gazdálkodását és a hatékonyságot sem ösztönzi.
A problémakör másik dimenziója nem az
empirikusra (arra ami van), hanem a filozófiaira (arra aminek lennie kellene)
koncentrál. Tehát a kérdés úgy hangzik, hogy az államnak egyáltalán
privatizálni kell-e a büntetés-végrehajtási intézeteket? Igenlő válasz esetén a
büntetés-végrehajtáshoz kapcsolódó tevékenységek széles skálája válna a
privatizáció tárgyává, és a magánszféra bevonásának lehetősége is változatos
képet mutat (Cox & Osterhoff, 1993; Offe, 1984). A magánszektor
térnyerésére kerülne sor a következő területeken: intézeteken belüli ipari
termelés körében (Cikins, 1986; Cullen, 1986), a büntetés-végrehajtási
intézetek építése és működésük finanszírozása során (Joel, 1992, 1993; Palumbo,
1986, pp. 598-600), az elítéltek foglalkoztatására kötött szerződések, orvosi
ellátás és élelmezés biztosítása alkalmával (Cikins, 1986; Cullen, 1986;
Durham, 1989).
A privatizációs politika legvitatottabb
pontja a büntetés-végrehajtási intézetek magán igazgatása. Ezen elképzelés
szerint nem állami tulajdonosok azok, akik biztosítják a személyzetet és
működtetik a létesítményeket. E megoldás azt az etikai dilemmát veti fel, hogy
tanácsos-e magánszemélyeket felruházni a büntetés-végrehajtás hatalmával. A
privatizációval foglalkozó szakértők
azt állítják, hogy az államnak hozzá kellene járulni, és elő kellene
segíteni a privatizációs folyamatot, és mindennek igazolására a liberális
teóriákat és a libertarianizmus eszméit kellene segítségül hívnia. Ez az
elgondolás néhány ponton nyugtalanító és aggodalmat szül, hiszen a liberalizmus
és libertarianizmus eszméinek félreértése megakadályozhatja a politikusokat
abban, hogy szilárd, jól megalapozott álláspontra jussanak. Ennek tudatában
kritikus vizsgálatnak kell alávetni büntetés-végrehajtási intézetek magán
igazgatását, és be kell mutatni, hogy liberális és libertarianista teóriák
tisztázása hogyan viheti előre a büntetés-végrehajtási intézetek magánkézbe
adása körüli vitát. Ezen kérdéskör
további latolgatása előtt, azonban szükséges áttekinteni azokat az
álláspontokat, amelyek a nyugat-európai büntetés-végrehajtás fejlődését
évszázadokon át befolyásolták. Mindezt azért tesszük, hogy majd a levont
következtetéseket szembeállíthassuk a magán börtönigazgatást támogató érvekkel.
Így tehát először is irányítsuk figyelmünket az állam kényszerítő hatalmának
keletkezésére.
Az állam büntetőhatalmának hagyományos
koncepciója és a libertarianizmus érvelése a büntetés-végrehajtási intézetek
magánigazgatása mellett.
A büntetés-végrehajtási intézetek
privatizációja körül folyó vita középpontjában az állam és polgárai közötti
viszony áll. Weber közismert 1947-ben íródott esszéje - a büntető hatalommal
való felruházásról -, felvázolja a hagyományos nyugati liberális elképzelést az
állam büntető hatalmáról. Weber úgy érvel, hogy a bűncselekmények megsértik a
jogrendet, amelyet arra felhatalmazott személyek az állam nevében hoztak, akik
ezáltal maguk is az állam alkotói. A törvényes büntetés lényegi jellemzője az,
hogy azt “egy olyan hatalmi szervnek kell kiszabnia és végrehajtania, amelyet
az a törvényes rendszer állított fel, amely ellen a bűncselekményt elkövették”
(Hart, 1968, p. 5). Innen nézve az állam rendelkezik egyedül büntető
hatalommal, mivel szuverenitását – amely a joguralom felsőbbségének előtételén
alapul – sértette meg a bűncselekmény. A weberi elvek (1947) alkalmazhatóak az
amerikai börtönrendszerre is, ahol a kényszer alkalmazás mindennapos (Etzioni,
1961; Marquart, 1986).
Más jellegű köz- és magán intézetek
időnként szintén alkalmaznak kényszerítő hatalmat, például kórházak időről
időre visszatartanak mentálisan sérült személyeket (akár bűnelkövetők voltak,
akár nem). Természetesen a kórházakban alkalmazott kényszer más jellegű, mint a
büntetés-végrehajtási intézetekben alkalmazott formája. A különbség a szereplők
elsődleges céljában rejlik. A kórházak a gyógyítás misszióját vállalják fel. A
büntetés-végrehajtási intézeteket a szabadságtól való megfosztás biztosítására
hívják életre. A központi különbség a kényszerítő hatalomnak
büntetés-végrehajtási intézetekben való alkalmazása és a kvázi kényszerítő erők
viszonylatában az, hogy az előbbi esetben az okozott ártalom maga a cél is.
Megállapítható, hogy az állami és magánkézben lévő büntetés-végrehajtási
intézetek célja egyaránt a büntetések végrehajtása. A kérdés az, hogy hogyan
tudják a büntetés-végrehajtási intézetek magánigazgatását támogatók legitimálni
a magánszemélyek kényszerítő hatalmát? A privatizáció szakértői két pilléren
nyugvó érvet állítanak fel: az egyik a jogokon alapuló liberális teória,
különös tekintettel Lock klasszikus liberalizmusára, a másik a libertarianisták
felfogása, amely a minimális állam koncepción alapul. (Logan, 1987, 1990, pp.
238-250).
A privatizáció támogatói a Lock féle
koncepcióhoz igazodva azt vallják, hogy az “állam mesterséges és nincs
tekintélye, törvényes hatalma vagy saját jogai azokon kívül, amelyeket az
egyének átruháznak rá” (Logan, 1990, p. 52). Ezenkívül a támogatói kör szerint,
az állam szerepe arra korlátozódik, hogy a törvények uralmát biztosítsa és
megvédje az egyéni jogokat. Emellett az egyént is megilleti az a jog, hogy
megvédje magát a fenyegető fizikai ártalomtól, amelyek a libertarianizmus
irányzata szerint akár kényszerítő hatalom gyakorlásával is egyenlő lehet. A
büntetés-végrehajtási intézetek privát igazgatását megalapozó mindként pillért
szem előtt kell tartani ahhoz, hogy ne érje bírálat a privatizáció támogatóinak
érvelését.
Először koncentráljunk azokra az
elvekre, amelyek meghatározzák az egyén természetes jogainak hagyományos
koncepcióját és az állam lényegi alapját. Az előbb említettek megalapozásához
szükség van arra, hogy végigkövessük a liberális gondolkodók elméleteinek
fejlődését, a klasszikus liberalizmustól a kortárs irányzatokig.
A liberális gondolkodás és a kényszerítő hatalom
Hobbes (1657/1963) filozófiájához
visszanyúlva azt látjuk, hogy a természeti állapotban minden ember egyenlő és
joga van mindenhez, azaz mindennel rendelkezik, mindent megszerezhet, amire
képes. Mivel saját hasznát minden egyes ember a másik kárára akarja elérni és
egyre többen ugyanarra vágyakoznak, így egyértelmű, hogy az emberek természetes
állapota az állam létrehozása előtt a
háborúskodás állapota volt. Az emberek az értelem szavára hallgatva tesznek
ígéretet a természeti törvény betartására. A békés együttélés alaptörvényeinek
betartásához kényszerítő hatalomra, államhatalomra van szükség. A rend
betartását az biztosítja, hogy az emberek félnek annak megsértése esetén
kiszabható büntetésektől.
Lock (1690/1980) elméletének
lényegeként elmondható, hogy szerinte a természeti állapot a béke állapota is
lehet, ha az emberek a természeti törvények szerint élnek. E törvény szerint
senki sem károsíthat meg egy másik embert életében, szabadságában, javaiban. A
természeti állapotban a jog nem egyértelmű, nem rögzített, így vita esetén,
közhatalom hiányában ez a természeti állapot bármikor hadiállapottá válhat,
hiszen a természeti törvény értelmezésekor az embereket a saját érdekeik szem
előtt tartása motiválja. Az emberek, hogy ezt a helyzetet elkerüljék társadalmi
szerződést kötnek egymással, azaz lemondanak szabadságuk egy részéről és a
törvények által engedik magukat kormányozni. A szerződés célja az életnek,
szabadságnak és a tulajdonnak a természeti állapot viszonyainál hatékonyabb
védelme. A közhatalom megbízásos jelleggel jön létre és korlátok közé van
szorítva. Bizonyos jogokról az emberek nem mondanak le és nem lehet őket
önkényesen közhatalom alá vonni. Az államhatalom nem rendelkezhet önkényesen az
emberek életével, tulajdonával és nem korlátozhatja önkényesen szabadságukat.
Mindezek után úgy tűnik, hogy a
klasszikus liberális teóriák önmagukban csak minimális filozófiai támogatást
nyújtanak a büntetés-végrehajtási intézetek magánkézbe adása számára, hiszen
Lock és Hobbes szerint a kényszerítő hatalom végső soron az államé. A liberális
teória fejlődését azonban érdemes továbbkövetni, hiszen a századok során sokat
változott. Így ismét kérdésként vethető fel, hogy találunk-e olyan szerzőt,
akinél alátámasztást nyer a büntetés-végrehajtás magánszférára ruházása.
Mill (1859/1985) szerint az
individuum jogai nem természetesek és nem elidegeníthetetlenek, inkább csak relatív
empirikus használat termékei. Mill véleménye szerint, mivel az egyének nem
tudnak egyetérteni a természetes jogok tradíciójával a polgároknak olyan
jogokat kellene biztosítani, amelyek a lehető legnagyobb boldogságot
biztosítják, a lehető legtöbb ember számára.
Mill kifejti, hogy az emberek kedvük szerint cselekedhetnek addig, amíg
másoknak nem ártanak. Ha ez az elv sérül az állam fenntartja jogát, hogy a
jogsértőt megbüntesse. Mill is megvizsgálja a kényszer alkalmazásának
lehetőségeit az állami és nem állami szereplők vonatkozásában, és arra a
megállapításra jut, hogy csak az állam számára megengedett a kényszer
alkalmazásának lehetősége. A fentiek ismeretében ismét elmondhatjuk, hogy ez az
állítás is ellentétben áll a büntetés-végrehajtási intézetek magánigazgatását
pártolók érveivel.
Rawls (1971) véleménye szerint az
utilitarizmus irányzat túl nagy hangsúlyt helyez a kollektívára és emiatt az
egyén háttérbe szorul, ami nem liberális. Rawls által átgondolt koncepcióra az
egyenlőségre törekvő liberalizmus elnevezést alkalmazzák. Nozick (1974)
minimális állam libertarianizmus elméletének is alapjául szolgál a
haszonelvűséget bíráló és a jogokkal, egyénekkel foglalkozó értekezés. Rawls a
liberalizmus alternatív alapjaként új életre keltette a társadalmi szerződés
tanát és igyekezett a kanti hagyományokból meríteni. Az egyén kifejti nézeteit
az őt megillető jogokról, az állami hatáskörről, úgy, hogy egyben ítéletet is
mond a szabályozásra hivatott politikai alternatívákról. Mindezt úgy teszi,
hogy nincs tudatában a saját társadalmi pozíciójának. Egy racionalizációs
folyamatban foglal állást az állam hatásköreivel és az egyénnel való megfelelő
bánásmóddal kapcsolatban. A racionális és önérdekű individuum csak akkor tartja
legitimnek e jogok iránti igényt, ha nem csupán többség érdekében, hanem minden
egyes ember érdekében jönnek létre.
Rawls nézetei szerint emberi
megállapodás eredményeként keletkeznek az egyént megillető jogok, a kormányzat
hatalma és az állam büntető hatalma. Rawls leszögezi, hogy egy liberális
társadalomban a kényszerítő hatalom csak az állam kezében lehet, hiszen a
racionális egyének inkább választják a természetes állapotot, ahol önmagukat
kell megvédeni, mintsem, hogy teret engedjenek egy olyan politikai rendszernek,
amely támogatja a magánkézben levő büntetés-végrehajtást (1971, p. 241).
Emellett Rawls szerint az állam fenntartja magának azt a jogot, hogy a hatalmat
átruházhassa a hatalom alacsonyabb szintű területeire, ha a társdalom érdekei
is úgy kívánják.
A magánigazgatást támogató,
alátámasztó érvek részben a klasszikus liberális teóriákat hívják segítségül.
Erről azonban általánosságban megállapítható, hogy a liberalizmus
félreértelmezésével állunk szemben. Megfigyelhető ugyan, hogy Hobbes, Lock,
Mill, Rawls a természetes állapotban és a társadalmi szerződés állapotában élő
emberek jogait tekintve különböző nézeteket vallanak, de abban egyetértettek,
hogy a kényszerítő hatalom nem válhat el az államtól. Úgy tűnik, hogy a
büntetés-végrehajtási intézetek privatizációját igenlők átsiklottak a jogok és
a hatalom különbségtétele felett – amely végig jelen van a liberális
elméletekben – és feltételezik, hogy a liberális teória nem vezet el oda, hogy
a természetes jogokat és az állam büntető hatalmát alapvetően különböző módon
kell levezetni. A fentiek ismeretében már csak az a feladat hárul ránk, hogy
megvizsgáljuk, vajon a libertarianizmus lát-e lehetőséget arra, hogy a
büntetés-végrehajtás joga részben a magánszféra kezébe juthasson.
Nozick
libertarianizmusa és a kényszerítő hatalom
A büntetés-végrehajtási intézetek
magánkézbe adásának hívei Robert Nozick műveibe is belenéztek, hogy etikailag
is megalapozhassák a büntetés-végrehajtási intézetek privatizációját. Nozick
elképzelése azonban a kényszerítő hatalmat az állam kezébe helyezi. Valójában
Nozicknál a büntető hatalom feletti rendelkezés jelenti az állam egyetlen
erkölcsileg jogszerű tevékenységét. Nozick definíciója szerint az állam szinte
minden más ténykedésből ki van rekesztve.
Fontos számunkra, hogy Nozick
különbséget tesz ultraminimális és minimális állam fogalom között. Az
ultraminimális állam a természetes állapotból nő ki, ahol azok az emberek akik
egy közösségnek nem tagjai nem kapnak védelmet más egyénekkel szemben. Ez a
kijelentés némileg alátámasztja a privatizáció melletti érvelést. Az
ultraminimális állam azonban egy állam előtti állapotnak felel meg, ahol a
magán jellegű védelmi társulások csak egy bizonyos terület felett uralkodnak. A
minimális állam az ultraminimális államból fog kinőni. Ezen átalakítás során
kizárólagosan a minimális állam kezébe kerül a büntető hatalom és a
redisztributív védelem. Ez a következtetési láncolat az állam kényszerítő
hatalmi monopóliumának a levezetése, ami mögött a minimális állam “láthatatlan
kéz” elmélete húzódik meg. Az állam kizárólagos hatalma a redisztributív
védelem felett a hatalom olyan körét jelzi, amelyet egyetlen egyén sem
birtokol. Mindezek után úgy tűnik, hogy a büntetés-végrehajtási intézetek
privatizációjának támogatói rosszul építették ki a kapcsolatot az ultraminimális
/ minimális állam és az állami kényszer monopóliuma között. A
büntetés-végrehajtási intézetek magánkézbe adásának hívei Nozick
gondolatmenetének más elemeit is félreértik. Logan (1990) például azt állítja,
hogy a büntetéshez való jog a természeti állapotban az egyéné. Ezen állítás
azonban két ponton is hibás.
Először is összemossa a felfogásbeli különbséget jogok és hatalom
között. Mindemellett Nozicknál még jobban korlátozza az egyének jogait:
szerinte az egyénnek az élethez, a szabadsághoz és a tulajdonhoz van csak joga.
Minden más igény egy külön hatalom alá tartozik és más területre irányul, ami
külön folyamodás eredménye. A privatizáció melletti érvelésnek, hogy
konzisztens legyen Lock és Nozick nézeteivel, el kell ismernie a különbséget a
két fogalmilag ellentétes konstrukció között.
A másik probléma Logan állításával az, hogy nem ismeri fel, hogy a
természetes állapotban élő egyéneknek nincs joguk arra, hogy bántsák egymást.
(Nozick, 1974, p. 126; Wolff, 1991, pp. 33-34) Az egyén joga csak az önvédelemre
vonatkozik, és nem tartalmazza a büntetőjog büntető elemeinek alkalmazását.
Mivel a jogokat ugyanolyan folyamatban alkotják, mint Rawls érvelési folyamata,
a racionális egyének kezdettől fogva korlátozva lennének azáltal, hogy
cselekedeteik más érdekét és szabadságát nem sérthetik. Így az állam
megalakulását követően az egyénnek nincs joga kényszer alkalmazására büntetés
céljából, ez szigorúan csak az állam lehetősége. Ez további bizonyítékot jelent
arra, hogy az állam Nozicknál rendelkezik akkora hatalommal, amekkorával
egyetlen individuum sem. Ez az állam ugyan egy minimál állam, de birtokolja a
kényszerítő hatalmat.
Összefoglalásképpen elmondható, hogy
a privatizációt szorgalmazók köre félreértelmezi a liberális teóriákat, és nem
veszi figyelembe a jogok és a hatalom közötti különbségtételt. Emellett a
libertarianizmus minimál, ultraminimál felfogására való támaszkodás is némi
kívánnivalót hagy maga után. A fenti értekezésből kitűnik, hogy a liberális
teória azt diktálja, hogy a kényszerítő hatalom hagyományos felfogását fogadjuk
el, amelyet már Weber is felvázolt: azaz a büntető hatalom az államtól
elválaszthatatlan. Ezek ismeretében a kérdés a következő: mi lesz az
elfogadható mértékű magán beavatkozás határa a büntetés-végrehajtás területén,
a nyugati liberális filozófiai vezérfonal ismeretében? Ha megtiltjuk a
kényszerítő hatalom átruházását a magánszektorra, akkor a liberális és
libertarianizmus eszméje mit tud mondani a privatizáció más formáiról a
büntetés-végrehajtási környezetben?
Az USA-ban a büntetés-végrehajtás
privatizációja olyan formában létezik, hogy a magánszféra tevékenységét
bevonják az egyes szolgáltatások biztosításába. Eszerint a privatizáció
részleges formái nem járnak együtt az elítéltek feletti tényleges kényszer
alkalmazásával. A liberalizmus teóriáival összeegyeztethetők a magán szektor
által nyújtott olyan szolgáltatások, mint az étkeztetés, orvosi ellátás,
bérleti szerződés kötése, új intézetek építése. Ezek nem igényelnek kényszerítő
erőt, és nem is tartalmaznak ilyeneket. Másfelől a liberális elmélettel
összeegyeztethetetlen, hogy magánszemélyzetet alkalmazunk azon pozíciók
betöltésére, ahol kényszerítő erőt is lehet gyakorolni.
Az a gyakorlat – specifikus technika, amely itt körvonalazódott azt
sugallja, hogy a liberális filozófiai megközelítés abban nyújthat segítséget a
büntetés-végrehajtási intézetek privatizációja során, hogy eldöntsük, mely
program tartalmaz kényszerítő hatalom gyakorlásra lehetőséget és melyik nem.
Záró megjegyzések
A privatizáció bizonyos formái ugyan
elterjedtek az amerikai büntetés-végrehajtási környezetben, de a legnagyobb
vitát a magánműködtetésű büntetés-végrehajtási intézetek kavarják. Sok vitás
kérdés áll empirikus vizsgálat alatt, amit tisztázniuk kell a privatizáció
híveinek és ellenzőinek. Filozófiai megközelítésben azonban a támogatóknak el
kell ismerniük, hogy az az elméleti alap, amelyen a büntetés-végrehajtási
intézetek privatizációja nyugszik, nem megfelelő. A fent felidézett érvelés azt
támasztja alá, hogy a büntetés-végrehajtási intézetek magánkézbe adása egy
lényeges etikai dilemma elé állít minket, amikor a liberális demokratikus
hagyomány összefüggésébe kerül.
Harding (1997) azonban alapos csapást
mért a különböző filozófiai kísérletekre, mivel szerinte “az ilyen időtöltések
szemet hunynak a földön létező valóság felett … és nem viszik semmilyen
hasznos irányba a vitát.” Harding
álláspontja ellenére a liberális és libertarianista elvek megvizsgálása után
lehetne még olyan filozófiai hagyományokat keresni, amelyek jobban szolgálják a
büntetés-végrehajtási intézetek privatizációját támogatók álláspontját.
Elképzelhető, hogy az anarchizmus, nihilizmus és fasizmus változatainak
vizsgálata felfedne olyan elméleti vonatkozásokat, amelyek biztosítanák azt az
eszmei támogatottságot, amelyre a liberális álláspontok nem képesek.
Mindazonáltal nehéz feladat lenne a büntetés-végrehajtási politika megalkotóit
meggyőzni arról, hogy ezen alternatív filozófiai hagyományok bármelyikének
kellene elméleti irányító, vezető szerephez jutnia.
Források:
-
Cikins, W. I. (1986). Privatization of the American
prison systems: An idea whose time has come? Notre Dame Journal of Law, Ethics
and Public Policy, 2, 445-464.
-
Cikins, W, I. (1993). Partial privatization of prison
operations: Let's give it a chance. In G. Bowman, S. Hakim, & P. Seidenstat
(Eds.), Privatizing correctional institutions (pp. 13-18). New Brunswick, NJ:
Transaction.
-
Cox, N. R., & Osterhoff, W. E. (1993). The
public-private partnership: A challenge and an opportunity for corrections. In
G: Bowman, S. Hakim, & P. Seidenstat (Eds.), Privatizing correctional
institutions (pp. 113-129). New Brunswick, NJ: Transaction.
-
Cullen, F. T. (1986). The privatization of treatment:
Prison reform in the 1980s. Federal Probation, 50, 8-16.
-
Durham, A. M. (1993). The future of correctional
privatization: Lessons from the past: In G. Bowman, S. Hakim, & P.
Seidenstat (Eds.); Privatizing correctional institutions (pp. 3349). New
Brunswick, NJ: Transaction.
-
Dworkin, R. (1977). Taking rights seriously. Cambridge,
MA: Harvard University Press.
-
Etzioni, A. (1961). A comparative analysis of complex
organizations. New York: Free Press.
-
Harding, R. W. (1997). Private prisons and public
accountability. New Brunswick, NJ: Transaction.
-
Hart, H.L.A. (1968). Punishment and responsibility.
Oxford, UK: Clarendon
-
Hobbes, T. (1963). Leviathan. Cleveland, OH: Meridian.
(Original work published 1657)
-
Joel, D. C. (1992). Containing prison costs through
privatization. In E. Hudgins & R. Utt (Eds.), How privatization can solve
America's infrastructure crisis (pp. 149-170). Washington, DC: The Heritage
Foundation.
-
Joel, D. C. (1993). The privatization of secure adult prisons:
Issues and evidence. In G. Bowman, S. Hakim, & P. Seidenstat (Eds.),
Privatizing correctional institutions (pp. S 1-74). New Brunswick, NJ:
Transaction.
-
Locke, J. (1980). Second treatise of civil government.
Indianapolis, IN: Hackett. (Original work published 1690)
-
Logan, C. H. (1987). The propriety of proprietary
prisons. Federal Probation, 51, 35-40.
-
Logan, C. H. (1990). Private prisons: Cons and pros. New
York: Oxford University Press
-
Marquart, J. W. (1986). Prison guards and the use of
physical coercion as a mechanism of prisoner control. Criminology, 24, 347-366.
-
Mill, J. S. {1985). On liberty. London: Penguin.
(Original work published 1859)
-
Nozick, R. (1974). Anarchy, state, and utopia. New York:
Basic Books.
-
Offe, C. (1984). Contradictions of the welfare state.
Cambridge, MA: MIT Press.
-
Palumbo, D. J. (1986). Privatization and corrections
policy. Policy Studies Review, 15, 598-605.
-
Rawls, J. (1971). A theory of justice. Cambridge, MA:
Harvard University Press.
-
Rawls, J. (1993). Political liberalism. New York:
Columbia University Press.
-
Reiseg, Michael D., Pratt Tarvis C. (2000). The ethics
of correctional privatization. Prison Journal, June 2000.
-
Weber, M. (1947). The theory of social and economic
organization. New York: Free Press.