Pokol Béla
Gondolatok Jakab András
tanulmányához
Nagyon
megtisztelő számomra, hogy Jakab András nekem is megköszöni “hasznos
tanácsaimat” tanulmánya bevezető lábjegyzetében, de a félreértések elkerülése
végett jelezni kell, hogy a korábbi szövegéhez fűzött tanácsaimból semmit nem
fogadott el a Jogelméleti Szemléhez elküldött végleges verzióban, így kénytelen
vagyok a nyilvánosság előtt is néhány megjegyzést fűzni ehhez. (Függelékként
közlöm a korábbi szöveghez fűzött megjegyzéseimet, melyeket 2002 őszén küldtem
el a szerzőnek.)
1.”Álláspontom
szerint a jog leginkább mint strukturált tömegpszichózis jellemezhető” – írja
(1.p.). Majd folytatja, hogy “A jog azért tömegpszichózis jellegű, mert egy
norma attól válik jogi normává, hogy azt joginak hiszik”. Tulajdonképpen ezzel
az állításával a szerző a jog mibenlétére és ezen keresztül a társadalom
mibenlétére igyekszik választ adni, hisz a jogon kívüli társadalmi jelenségek
mibenléte sem lehet más mint “tömegpszichózis”, legfeljebb némelyik nem
“strukturált” tömegpszichózis. Nos, a társadalom mibenléte, a fizikai és a
biológiai valóság szféráitól elválasztott “társadalmiság, a “társadalmi tények
természete” az 1800-as évek végétől folyamatos társadalomfilozófiai és
szociológiaelméleti elemzés alatt áll. A francia Émile Durkheim, a német
Dilthey és nyomában Husserl, Max Weber majd az ezeket összegző Alfred Schütz,
de ugyanígy az európaiak nyomában járó amerikai Talcott Parsons emelhető ki
itt, és ezekből a hatalmas életművekből a társadalmi valóság értelmi
rögzítettsége (“Sinnzusammenhange”) olvasható ki, amely a fizikai okozatiságon
nyugvó fizikai és biológiai valóság felett mint szellemi lét írható le. Normák,
szavak, fogalmak, hitek, eszmék és az ezekből felépülő komplexebb értelmi
rögzítettségek jelentik azokat az értelmi struktúrákat, melyekbe mindenkor
beleszületik a sok-sok millió ember, és ezeket az értelmi rögzítettségeket
szocializálva lépnek egymással kapcsolatba, és alkotnak embercsoportokat,
illetve funkcionális társadalmi képződményeket. Niklas Luhmann, Jürgen Habermas
vagy a francia Pierre Bourdieu egyaránt ezen a szellemi bázison hozta létre az
elmúlt negyven évben hatalmas életművét.
Jakab
András számára ez a teljes ismeretanyag hiányzik tökéletesen, amikor
természetes egyszerűséggel leírja a jog “strukturált tömegpszichózis” jellegét.
Hozzám elküldött anyagához írt korábbi reflexióimban már jeleztem , hogy nem
takaríthatja meg az e tárgykörben már felhalmozott tudás észlelését és -
akár kritikai - elsajátítását,
még ha ez évekbe kerül is. A tudomány alapvető etikai normája, hogy a “tudás
határáig” kell elmenni a felkészülésben, vagyis az adott tárgyra vonatkozó
alapvető irodalmat a fiatal tudósnak el kell sajátítani, és ha megalapozott
kételyei merülnek fel, akkor expliciten cáfolnia kell. Az azonban nem megy,
hogy száz év felhalmozott tudását nem ismeri valaki, és így kísérel meg
tudományos állítást tenni egy tárgyra.
2.
Tarthatatlannak vélem a jogi fogalmak kettéosztását pozitív jogi fogalmakra és
jogelméleti fogalmakra. “A pozitív jogi fogalmak esetében tehát a jogtudós
megpróbálja a jogalkalmazókkal elhitetni, hogy az illető fogalmak tényleg azt
jelentik, amit ő ír róluk, a jogelméleti fogalmakról pedig azt is el kell
hitetni, hogy érdemes (célszerű) őket használni” (2.p.). Tarthatatlan ez a kettéosztás, mert a
tegnapi jogelméleti - pozitív jogi
szabályozásban nem szereplő – jogi fogalmak mára bekerülhetnek a pozitív jogba,
és az elmúlt 150 évet szem előtt tartva így jött létre a legtöbb büntetőjogi,
magánjogi eljárásjogi stb. pozitív jogi fogalmunk, amit ma már használnak a
vonatkozó jogszabályok. Csak mellékesen
jegyzem meg annak érthetetlenségét, hogy a szerző csak a jogalkalmazók
“meggyőzését” tartja szem előtt a jogdogmatikai fogalmak terén, és a
jogalkotókat implicite így kirekeszti. Pedig előtte őket szokták “meggyőzni” -
pontosabban: egy egész jogpolitikai szféra épült ki minden ország jogi és
politikai rendszerének határán a jogdogmatikai fogalmak jogalkotásba átvitelére
- és egy-egy kódex vagy csak egyszerű
törvény, rendelet elkezdi használni (a jog értelmi rendszerének biztosítása
érdekében) a korábban csak a jogirodalomban kidolgozott új jogi fogalmakat. De
ezen túl is, itt is felvethető Jakab András olvasottságának féloldalassága:
miközben a szűkebb közigazgatási vagy más kérdés elemzésére vonatkozó
alkotmányjogi vagy jogelméleti irodalmat sűrűn idéz a jogdogmatikára írt sorai
apropóján, addig egyetlen ténylegesen is a jogdogmatikával foglalkozó irodalmat
sem említ. Csak utalok a tíz évvel ezelőtt általam készített
szakirodalom-feldogozásra “A jogdogmatika természete” címmel, ahol Josef Esser,
Niklas Luhmann, Spiro Simitis, Claus-Wilhelm Canaris és mások elemzéseit a
jogdogmatika működéséről tárgyaltam, de később Szabó Miklós is egy kötetben
dolgozta fel a jogdogmatika kérdéseit (lásd Pokol 1992, Szabó 1996:31-68). (A
félreértések elkerülése végett nem a saját tanulmányom feldolgozását kérem
számon a szerzőtől, hanem a mögöttes német irodalomét a jogdogmatika elméleti
megközelítéséről.) Autentikus tudományos állítást tenni egy témakörben csak úgy
lehetséges, ha a szerző az erre vonatkozó alapvető irodalmat körbe járta
előtte. Az nem megoldás, hogy más kérdésekre vonatkozó irodalmat ismertetek
ilyenkor bőven a lábjegyzetekben, és a felületes olvasó előtt az elmélyült
tudás látszatát adjuk. Aki rendszeresen végig olvasta a jogdogmatika elméleti
irodalmából az alapvető (vagyis a témában a legtöbbek által megidézéssel
hitelesített) német irodalmat, az rögtön észlelni fogja, ahogy Jakab Andrásnál
ez lényégében hiányzik. Pedig e tanulmányok átolvasása megmentette volna a
szerzőt attól a csapdától, amit a jogdogmatika fogalmak kettéosztása jelent nála.
3.
Rátérve az én jogelméleti koncepciómmal foglalkozó részre, a következő
észrevételeket szeretném tenni. A többrétegű jog koncepciójáról szólva helyesen
sorolja fel a szerző a jog rétegeit, de az egyes jogrétegek leírása nem felel
meg az általam vázolt jogrétegeknek, különösen a bírói eseti jogi réteg és a
jogdogmatikai réteg vonatkozásában.
a)
A “..bírói
esetjognak (…) az egyedi aktusok feleltethetők meg - írja a szerző (8.p.). Ezzel szemben én a bírói precedensjog
angolszász ás kontinentális jogi változatait elemezve hosszan értekeztem arról,
hogy míg az angol jogban valóban az egyes bírói döntések jelentik a
precedensjogot, addig a kontinentális jogrendszerekben több, egy irányba mutató
bírói döntés egy bírói gyakorlatba összeolvadva adja meg egy-egy szituációra a
normát (lásd pl. Pokol 2001:271-275.p.). Vagyis épp az a lényege a
kontinentális bírói konkretizáló jognak, hogy “nem egyedi” aktus ez, hanem
ismétlődő szituációkra előíró magatartási normákból áll ez is. De őszintén
szólva az angol precedensjog esetében - ahol valóban egy eset kapcsán hozott
döntés adja meg magát az általános normát is – alkalmazhatatlan az “egyedi
aktus - normatív aktus” fogalmi kettős, mert az eseti döntés ketté válik az
általános normát adó “ratio decidendi”-re (a döntés magvára) és a norma
szempontjából közömbös “dictum”-hoz tartozó részekre. Így a közigazgatási
aktustan fogalmai vagy a bírói jog általános normateremtését kizáró elméletek
kategóriái nem vihetők át a többrétegű jog koncepciójába. (Ezért nem felel meg
az sem, hogy “A szövegrétegnek megfeleltethetők a magyar jogi nyelvben normatív
aktusnak nevezett jogi aktusok” - ahogy
a szerző írja (8.p.))
b)
“A jogdogmatika kifejezés alatt Pokol a
jogtudományt ill. az általa használt fogalmi rendszert érti” – írja a szerző,
majd ehhez lábjegyzetben hozzáfűzi, hogy “Ez annyival szűkebb az általam
használt “jogdogmatika”-fogalomnál, hogy a Pokol-féle fogalom nem tartalmazza a
pozitív jog (pl. a törvények) fogalmi rendszerét. A pozitív jogi fogalmak nála
a szövegrétegbe tartoznak” (9.p.). A fontosabb észrevételeim ehhez a
következők:
-
A jogdogmatika
alatt nem a jogtudományt értem, hanem az absztrakt értelmi rendszert alkotó
jogi fogalmak rendszerét, melyeket a konkrétabb jogi normák sokaságából emeltek
ki és általánosítottak a római jogi majd az európai kontinentális jogfejlődés
folyamán a jogtudósok, és különösen napjainkban a felsőbíróságok tagjai. Tanulmányaimban én mindig jeleztem, hogy a jogdogmatika
csak felerészben tartozik a jogtudomány teljesítményeihez. Sőt Karl Larenz és
Josef Esser elméletét összehasonlítva “A jog rétegei” c. tanulmányomban azt is
jeleztem, hogy míg Larenz hajlamos egy-egy jogtudós nagy teljesítményét
kiemelni egy-egy jogdogmatikai továbbfejlesztés ábrázolásánál, addig Esser
ilyenkor mindig egy-egy nagy bírói személyiséget állít a középpontba (lásd
Pokol 1990).
-
Az a lábjegyzeti
megállapítás pedig, hogy én kizárom a pozitív jog által használt fogalmakat a
jogdogmatikából szintén félreértésnek tekinthető, de ebben inkább Jakab András
már idézett kettéosztása a ludas, és nem az én elemzéseim.
Összegző
megállapítással csak azt mondhatom, hogy Jakab András egyszerűen csak átfutotta
tanulmányaimat, nagyjából már előre rögzítődött meggyőződésekkel, így ténylegesen
nem is bocsátkozott bele jogfelfogásom összetevőinek megértésébe. Ezt azért is
sajnálom, mert a szerző nem jogelméleti témákban írt elemzéseit rendszerint
kiválónak tekintem.
Irodalom
Pokol Béla(1990): A
jog rétegei, Jogtud. Közlöny 1990/1.
Pokol Béla
(1992): A jogdogmatika természetéröl. Magyar Jog 1992/9, 513-520.p.
Pokol Béla (2001): A jog elmélete. Rejtjel Kiadó. Budapest. 2001.
Szabó Miklós (1996): A jogdogmatika előkérdéseiről. Bíbor Kiadó.
Miskolc. 1996.
Függelék
Kedves Jakab András!
Csak néhány felvetés “A magyar jogrendszer alapelemei” c. anyagához.
1.
“A jog leginkább
mint strukturált tömegpszichózis jellemezhető”. (1.o.) Kérdésem: a művészetek,
a tudomány, a vallások stb. is tömegpszichózis jellegűek? Ha esetleg nem, miért
nem? De hát én úgy gondolom, hogy ezzel az állítással a társadalmi valóság
természetére tett állítást, és akkor egy ilyen állítás előtt nem
takaríthatja meg az ezzel a kérdéssel foglalkozó szakirodalom műveinek
rendszeres átolvasását: Durkheim, Weber, Dilthey, Husserl, Rickert, Alfred Schütz, Parsons stb. művei itt
mérvadók.
2.
Egy másik
probléma az anyagával a jogi fogalmak “pozitív jogi fogalmakra” és “jogelméleti
fogalmakra” felbontásából fakad. Ti. ami tegnap jogelméleti fogalom volt, az
mára pozitív jogi fogalom lehet, bevéve egy jogi normába. (Pl. az “élő jog”
fogalma Sólyoméknál egy AB-határozatba.)
3.
A
6.lábjegyzetben a fizikai valóságnak írja le a Sein-t a jogi világ Sollen-jével
szemben. Itt van egy rejtett “társadalmi valóság-visszametszés” a fizikai
valóságra. Egyáltalán: az anyagában többször éreztem a “társadalmi valóság
természetén” való tudatos (szakirodalmon edzett!) elgondolkodás hiányát,
miközben állításai érintik ezt.
4.
Az egyedi ítélet
zárt címzetti körre való hatálya - a 4.-oldalon - nem mindig stimmel pl. az Egyesült Államokban a “public
interest litigation” esetében. Ti. ha valaki utólag igazolja az adott bíró
előtt, hogy ő is ahhoz a csoporthoz tartozik, amely perelt, és nyert, akkor kiállítják
számára is az egyedi jogosítást tanúsító bírói iratot utólag. És egyáltalán:
lásd a “public law litigation, a constitutionalization of judicial processes”
irodalmát, ahol az egyedi ítélkezés és az absztrakt norma-alkotás határvonalai
elmosódnak.
5.
“A jogi aktusok
ugyanis a jogrendszerben … taxatíve felsoroltak…” Ez tényállítás vagy a szerző
követelése? Ti. én oda érzem a mondat végére, hogy “kell, hogy legyenek”. Ez
hitvallásként elfogadható, de mi lesz azzal a ténnyel, hogy a 2.300 magyar bíró
naponta több százszor alapítja határozatát az LB kollégiumi állásfoglalásaira,
irányelveire, elvi döntéseire, és a több LB egyedi döntésből kikristályosodó
“bírói gyakorlatára”? Azt lehet mondani, hogy ezt az állapotot meg kell
szüntetni. (Lesz, aki vitatja majd.) De az előbb idézett állítása így is
problémás.
Rátérve, amit rólam ír:
1.
Az Ön által
kettébontott jogi fogalmi világot nálam is felfedezni véli a 26. lábjegyzetben.
A jogdogmatika nálam - írja - csak a jogelméleti fogalmak rendszere, és “A
pozitív jogi fogalmak nála a szövegrétegbe tartoznak.” Ezt félreértette, de én
úgy látom, hogy csak a saját előtudásának kivetítése miatt. A jogi fogalmi
réteg nálam egységes, és a szövegréteg egy sor jogi fogalmat használ, aki
akarja mondhatja azt, hogy ezzel a használattal pozitiválják a jogi fogalmak
egy részét, majd holnap egy jogszabály-módosítással új jogszabállyal mást
emelnek be, a korábbit pedig -
ideiglenesen vagy véglegesen -
kirekesztik a pozitív jogból. Erre én inkább a de lege lata és a de lege
ferenda szférák különbségtevését használom. De fontos látni, hogy ha egy jogi
fogalmat be is emel egy jogi norma, az még csak főbb összetevőiben kerül be
a pozitív jogba. Hisz csak egy-egy monográfia, vaskos tanulmány tudja az
adott jogi fogalom teljes értelmi útmutatásait, más jogi fogalmakkal való
kapcsolatait tartalmazni. A de lege lata és a de lege ferenda különbsége nem
azt jelenti, hogy az előbbi a “pozitív jog” az utóbbi a különálló “jogi fogalmi
világ”! A pozitív jogban benne van - szövegszerűen - egy sor jogdogmatikai
konstrukció, míg egy sor más konstrukció “csak” jogtudósi konstrukció marad, és
várakozik a jogi szaklapokban, tanulmányokban.
A szövegréteg tehát jogdogmatikailag kötött részekből (e részek mögött
monográfiák, stb. tartalmazzák a teljes kifejtést) és szabadabb, mindennapi
fogalmakból áll. A politikus jogalkotó ez utóbbiba nyúlhat bele könnyedén, és a
jogászprofesszorok nem borzadnak el, hogy “mit csinált ez már megint?!”
Lássuk most az alapjogi réteget. “Ennek kapcsán - írja - nem látom be,
hogy miért kellene valami sajátos dologként kezelni az alapjogokkal foglalkozó
AB határozatokat” (7.o.). Elvileg nem lenne kötelező ezt külön jogrétegnek
felfogni, ezt én is elismerem. Akkor, ha az elmúlt 50 évben pl. pontos belső
tesztekkel, mércékkel, fogalmi distinkciókkal ellátták volna az egyes
alapjogokat, és összecsiszolták volna ezeket. És lassanként a konkretizált
alapjogi rendelkezések egy pontos-ellentmondásmentes normatömegként állnának
előttünk. Maguk az alapjogok ekkor már inkább csak “fejezetcímek” lennének, és
a konkretizált-pontosított rendelkezések százai (ezrei) - mögöttük a kifejtett
alapjogi dogmatika monográfiáival -
biztonsággal köteleznék a bírákat az egyes szituációkban, hogy miképpen
döntsenek.
De nem ez történt, épp az ellenkezője a legtöbb alapjogi konkretizálás
esetében (lásd ennek részletezését az amerikai és a német jog vonatkozásában “A
jog elmélete” c. könyvem II. fejezetében és a perlési politizálás részében).
Ennek ellenére az alapjogok, alkotmánybírósági döntésekkel együtt, kényszerűen
hatnak a többi jogrétegre - országonként eltérő fokban - így be kell emelni egy
realitásra figyelő jogelméletnek a jogrendszer leírásába.
Luhmann bináris kódjaira tett megjegyzését - a lábjegyzetek között -
nem kommentálnám. Tud németül, olvassa el az ő fejtegetéseit, és elméleti
döntésének okait.
Üdv: Pokol Béla