Pokol Béla
Luhmann rendszerelmélete
és a Polányi Károllyal korrigált marxi elmélet
Az európai és az ebből kinövő észak-amerikai
társadalomfejlődést szem előtt tartó funkcionalista rendszerelmélet egy sor
olyan összefüggést tudott feltárni a társadalmi eseményeket meghatározó
struktúrák és funkcionális meghatározók terén, melyek korábban hiányoztak a
társadalomelméleti elemzések közül. Másik oldalról azonban ez az elmélet
végletesen elhanyagolta azokat a társadalmi embercsoport-tagoltságokat és az
ebben a dimenzióban létező hatásokat, melyek nem az elkülönült funkcionális
alrendszerek keretei között, hanem ezeket átszelve, össztársadalmilag
határoznak meg egy sor ilyen alrendszeren belüli tevékenységet. A társadalom
funkcionalista rendszerelméletet és ennek belátásait tehát ki kell egészíteni a
hagyományos társadalomelméletek, különösen a marxi társadalomelmélet néhány
kiindulópontjával, és az ezek nyomán feltárható hatások elemzésével.
Niklas Luhmann abból indul ki a társadalmi evolúció mai
fokán domináns funkcionálisan tagolt társadalomszerkezetet szem előtt tartva,
hogy a társadalmi erőforrások feletti rendelkezés az egy-egy funkcionális
alrendszerekben sikeresek privilégiuma - a nagy politikusé, jogászé, tudósé,
művészé, vállalkozóé stb. Az alrendszerek belső mechanizmusai azonban az így
nyert befolyást nem engedik átörökíteni, és ez a befolyás korlátozva marad a
sikeres individuumokra, életüknek kb. 45-65 év közötti szakaszára: “…a
társadalom domináló struktúráiban kétség kívül vannak úgynevezett
’konfliktus-csomópontok’ a nagy apparátusok menedzsmentje, a politikai befolyás
és a tudományos presztízs között, tehát mintha egy elitstruktúra létezne. Ha
azonban közelebbről szemügyre vesszük a jelenséget, akkor láthatjuk, hogy itt
csak személyekről van szó, akik bizonyos magas presztízzsel bíró pozíciókat
töltenek be, amikor 45-65 év közötti korban vannak, de amely életszakasz az
élettartam alig negyedét teszi ki, és semmi esély sincs arra, hogy a
privilegizált feltételeket a családtagjaira tovább örökítsék” (Luhmann
1987:5-6). Egy másik tanulmányában ehhez azt fűzi hozzá, hogy a különböző
alrendszerek értékelése szerint sikeres kiemelkedők egységesen min csoport
nem tudnak fellépni, és már ezért sem tudnak mint uralkodó osztály dominálni:
“Már csak azért sem lehet egy ’uralkodó osztályról’ beszélni – és most toljuk
féltre, hogy ez sajnálatos vagy üdvözlendő - mert mint osztály ezek együtt nem
konfliktusképesek. Ezentúl - szemben a
régi felső rétegekkel - hiányzik
számukra a lehetőség, hogy a sikereiket családi átöröklés révén stabilizálják
(Luhmann 1984:72). Még azt is megengedi, hogy az egyes alrendszerek sikeres
teljesítményei korlátozottan átvihetők más alrendszerbe is, de tartósan
privilegizált embercsoport, mint egy “uralkodó osztály”, nem tud kialakulni.
Szemben tehát a korábbi társadalmi evolúciós fázissal, amikor az egyes társadalmi
funkciókat egy-egy zárt embercsoporthoz (kasztokhoz, rendekhez) kötötte a
társadalomszerveződés - vagyis a stratifikációs társadalmakban - a mai
funkcionálisan differenciálódott társadalmakban már nem tudnak létrejönni ilyen
össztársadalmilag ható domináns embercsoportok – vallja Luhmann.
1. A funkcionalista rendszerelmélet által
figyelmen kívül hagyott embercsoport-tagoltságok
E fejtegetések alapján Luhmann a korunkra létrejövő
világtársadalomból indul ki, melyekben a funkcionálisan differenciálódott
alrendszerek szervezik a tevékenységek kifejtését. Ám ezzel a kiindulóponttal
letakar egy sor olyan embercsoport-tagoltságot a világ egészén belül, melyek
sok-sok szempontból eltérő társadalmi közösségeket alakítanak ki, és amelyek
össztársadalmi szinten is meghatározzák egy sor funkcionális tevékenység
kifejtését.
A legfontosabb embercsoport-tagoltságot a mai világ
embertömegén belül kétségkívül a Samuel Huntington értelmében vett civilizációs
tagoltság jelenti. A görög-római, illetve a zsidó-keresztény
társadalomfejlődésből kinőtt nyugati civilizáció ma mintegy egymilliárdos
embertömege, az iszlám vallás által integrált iszlám civilizáció szintén
nagyjából egymilliárdos embertömege, a dél-ázsiai kínai civilizáció
másfélmilliárdos embertömege, és a hindu civilizáció szintén másfélmilliárdos
embertömege adják itt a fő összetevőket (lásd Huntington 1997). A
funkcionalista rendszerelmélet lényegében a nyugati civilizáción belül
létrejött funkcionális alrendszerekre bomlást írja le, és az itteni elemzések
sok szempontból egyáltalán nem fedik le a többi eltérő civilizáción belüli
funkcionális tevékenységek szerveződését. Mint összvilág-leírás ez csak
annyiban fogadható el, hogy a nyugati civilizáció - eleinte az európai
gyarmatosítások révén, ma pedig az Egyesült Államok által vezetett
európai-amerikai pénzügyi és katonai világjelenléttel - formálni tudta és tudja
részben a többi civilizáción belüli szerveződéseket is. Ez a civilizációs
tagoltság és az ebből fakadó mély szembenállások - sokszor még a korábbi európai gyarmatosítások utóhatásaként
leülepedett kulturális elhatárolódások, illetve ma pedig az USA expanzív
katonai és pénzügyi beavatkozására való negatív reakciók révén - civilizációk közötti gyűlöleteket hoztak
létre napjainkra. Ennek hatása pedig már nem egyszerűen a területileg is
elkülönült civilizációk között létezik, hanem az európai demográfiai csökkenés
miatt betelepült iszlám, hindu, arab, török és kínai embertömegek milliói révén
a nyugati civilizáción belül is. A demográfiai előrejelzések alapján pedig
ennek további radikális növekedése várható, és már 2050-re is akár a lakosság
egyharmada e civilizációkból bevándoroltakból áll majd a nyugati civilizáció
társadalmaiban. Ez az alapvető tagoltság és ennek kihatása a funkcionális
alrendszereken belüli tevékenységekre egyszerűen rejtve marad a funkcionalista
rendszerelmélet előtt.
Egy következő fontos embercsoport-tagoltságot jelent -
elsősorban a nyugati civilizáció egymilliárdos embertömegén belül - a nemzeti
társadalmak szerinti elkülönülés, amely az 1700-as végétől mélyrehatóan
elkülönítette a közös európai keresztény civilizáció embertömegét különálló
nemzeti közösségekre, és egy sor kulturális-nyelvi, gondolkodásbeli eltérést
rögzített tartósan ezen a civilizáción belül. Az egyes emberek identitásában és
lelkiállapotának stabilitásában az egyre komplexebb társadalmi viszonyok között
a nemzeti társadalmi szerveződésnek nélkülözhetetlen szerepe van ma is, noha az
az intenzitás, mely ezt a XIX. század végéig jellemezte, mára már bizonyos mértékben
csökkent. Ma és a közeljövőben tehát nem lehet leírni megfelelően a
funkcionális alrendszerek működését, ha nem vesszük figyelembe a nemzeti
társadalmakra bomlás behatásait ezekre.
A nemzeti társadalmak létének megfogalmazása Luhmann
elméletében korrekció nélkül eleve nem volt lehetséges. Ő ugyanis a
funkcionális alrendszerek differenciálódásaként ragadta meg az egész újkori
európai fejlődést, melyek valóban egyre átfogóbb keretben szerveződnek, és
például mára a tudományos kutatás, a gazdasági csere, a művészeti szféra, a
tömegkommunikáció a nyugati civilizáció egészében vagy sokszor tényleg ezen is
túlnyúlóan meghatározzák az egyes közösségekben folyó tevékenységeket. Ám
azzal, hogy korrigáltuk Luhmann elméletét, és kimutattuk a funkcionális alrendszerek
professzionális alrendszerként beszűkült formában való szerveződését, láthatóvá
tettük az össztársadalom szintjén a diffúzabb és érzelmibb szerveződési
formákat, és ezeket a mindennapi élet kategóriájában fogtuk össze.
Vagyis az interakciók és a szervezeti rendszerszint felett a társadalom
rendszerszintjét kettébontottuk fogalmilag, és a funkcionális differenciálódás
újkori fejlődését úgy ragadtuk meg, mint a diffúz mindennapi életből kiemelkedő
professzionális alrendszerek létrejöttét. Most ehhez azt tehetjük hozzá, hogy a
funkcionális alrendszerek valóban átfogóbb emberközösségekben szerveződnek, és
az utóbbi évtizedekben már a nyugati civilizáció és a köré fonódó más
társadalmak egészében szerveződő tudományról, művészeti ágakról, gazdaságról
stb. beszélhetünk. Ám a mindennapi élet diffúzabb tevékenységeit, ahol
spontán módon az emberek egész személyiségét - nemcsak parciális
szerepfelfogásait - megragadó etikai beállítódások és az érzelmi életet
irányító szimbólumok szerveződnek, szűkebb közösségek fogják össze. A
nemzeti társadalmi szerveződés így helyezhető el a mindennapi élet diffúzabb
közösségi szerveződéseként, és ez biztosítja az egyes ember személyisége
számára az egységes identitást. Miközben egy sor professzionális identitása
parciálisan szinten beilleszti az egyes embert szűkebb embercsoportokba, mint a
jogászt a jogászságba, és a művészt a művészi közösségekbe, a tudóst a
tudományos közösségekbe, de ezek a parciális csoportidentitások inkább
beleolvadnak átfogóbb professzionális csoportokba, és végső fokon a
világtársadalom - vagy legalább a nyugati civilizáció – egészében szerveződnek.
(Az internet tömegessé válása ennek óriási lökést adott.)
További fontos embercsoport-tagolódást jelent a nyugati
civilizáción belül a vallási megoszlás, még akkor is, ha a rendszeres
templomba járás és a kifejezett vallásos meggyőződés tömegességét tekintve a
XX. század folyamán csökkent a nyugati civilizáció minden országában. A
katolikus, a református és a protestantizmus többi ágán belüli egyházakhoz
tartozás vagy a zsidó valláshoz tartozás explicit feladása után is olyan tartós
gondolkodásbeli, magatartásbeli stb. jellemzők maradnak fenn az emberekben a
családi szocializáció révén, hogy ezek explicit vallásosság nélkül is hatnak
arra, hogy felnőtt korban milyen
politikai csoportokhoz igyekszik az egyén majd tartozni, illetve a
funkcionális tevékenységek különböző területén milyen embercsoportokat hoznak
létre, e területeket átszelő embercsoport-szerveződések közül melyekhez
csatlakozik, illetve milyen embercsoportokkal szemben lépnek fel majd
ellenségesen.
E főbb embercsoport-tagoltságok mellett fontos hatást tesz
minden funkcionális alrendszer működésére a társadalom jövedelem szerinti
tagoltsága alapján létrejövő társadalmi rétegek szerveződése. A jövedelem
szerinti életkörülmények összezárnak emberközösségeket közös lakóövezetekbe,
közös kulturális szokásokat, gondolkodásformákat alakítanak ki, illetve kifelé,
az ilyen közösségek közötti viszonyokban szembenállásokat, gondolati és
szokásbeli reakciókat sulykolnak azt egyes emberekbe szocializációjuk során. Ez
a tagoltság is keresztülszeli a funkcionális alrendszerek szerinti
megoszlásokat, meghatározva mind az egyes ilyen alrendszerek belüli
embercsoport-összetartásokat és szembenállásokat, mind a többi alrendszert
keresztülszelő emberközösségek kialakulását, illetve ezek szembenállását az
egyes társadalmi események kapcsán.
Összegezve tehát, a társadalomnak kettős szerkezete van, és
a funkcionális alrendszerek szerinti szerkezetet ki kell egészíteni a
társadalmi embercsoportok szerinti tagoltságának elemzésével. A luhmanni
elmélet így a marxi társadalomelmélet néhány kiinduló pontjával egészítendő ki,
noha ezt - mint majd látni fogjuk - korrigálni kell a Polányi Károly kettős
gazdaság elemzésével, és az ebből következő változtatásokkal a marxi
társadalomelmélet eredeti hangsúlyain.
2. A gazdasági tőkéscsoportok
küzdelmeinek hatásai
A nyugati civilizáció az 1400-as évek vége óta a
társadalomszerveződése által kiváltott sikeres ipari és katonai fölényére
támaszkodva fokozatosan uralma alá tudta vetni a katonai téren hátrányban lévő,
gyengébb civilizációk társadalmait, illetve vissza tudta verni az iszlám
civilizáció törökök révén való betörését Európában az 1600-as évek végére. Az
elmúlt három évszázad alatt így a világ átfogó eseményeit döntő módon a nyugati
civilizáció egyes társadalmai tudták meghatározni. E civilizáció belső
fejleményei és erőeltolódásai az egyes nemzeti társadalmak és a domináns
csoportok között kihatottak közvetve az egész világra. Mára ez a kihatás
jórészt már csak az európai civilizációból kinövő Egyesült Államok pénzügyi és
katonai hatalma révén létezik, és Huntington prognózisa szerint a 2050 utáni
évekre ez is második helyre szorul vissza az Ázsia keleti és déli részén
kialakuló kínai hegemónia térsége mellett.
Mindenesetre a nyugati civilizáción belüli társadalmak
szerveződésére az össztársadalom szintjén két szervezési mechanizmus egymás
mellett élése és növekvő rivalizálásuk a jellemző az utóbbi évszázadban. (A
mostani elemzés szempontjából a zsákutcába került, és azóta eltűnt szovjet
társadalmi szerveződést figyelmen kívül hagyhatjuk). Az egyiket a demokratikus politikai akaratképzésen és az ezt
végrehajtó állami bürokrácián alapuló szerveződés jelenti, a másikat a
tevékenységeket és ezek cseréjét a piacon és a pénzen keresztül szervező
mechanizmusok. Luhmanntól való
eltérésünk tehát itt abban áll, hogy szakítunk azzal az álláspontjával,
miszerint a funkcionálisan differenciálódott társadalmak egyes alrendszerei
egységesen fontosak az össztársadalom meghatározása szempontjából, és kiemeljük
a politikai és a jogi közigazgatási alrendszert, illetve a formális gazdaság
(piaci-pénzmechanizmusok) alrendszerét
mint össztársadalmi integrációs alrendszereket. Ez azt jelenti, hogy
bár kiemelkedő szerepe van pl. a tudománynak, vagy a művészetnek, az
egészségügynek stb. a modern társadalmak teljesítményében, ám ezek nem tudják
össztársadalmilag meghatározni az összes alrendszer kereteit, szemben a
politikai-jogi vagy a piaci-pénzmechanizmusokkal. Ezzel a korrekcióval (ahogy a társadalmi alrendszerek leszűkítése
utáni professzionális intézményrendszerek és a mindennapi élet kettősével is)
ismét kissé Habermas felé tértünk el az eredeti luhmanni rendszerelmélethez
képest, mivel Habermas eleve csak ezt a két képződményt tekinti rendszernek a
társadalmi szerveződésen belül. Persze tőle eltérően mi elfogadjuk Luhmann-nal
együtt azt, hogy a tudomány, a művészeti ágak, a vallási szféra, a
tömegkommunikáció, az egészségügyi szféra, stb. szintén funkcionális
alrendszerként szerveződnek meg, csak ott térünk el Luhmanntól, hogy ezeket az
össztársadalmi szerveződés szempontjából kisebb hatókörrel látjuk működni.
A piaci szerveződés és a személytelen, pénzen keresztüli
koordináció hatékonnyá teszi a tevékenységeket, így azok a társadalmak, melyek
ezt a szerveződést tartósan és széleskörűen tudták megvalósítani a termelés és
szolgáltatások területén, kiemelkedtek katonailag is a nyugati civilizáció
országai között is. Az elmúlt évszázadban a katonai sikeresség nagyrészt azon
is nyugodott, hogy a természeti állapothoz közelebbi kötöttségeket és
tradíciókat le tudták-e oldani, és a szabadabbá váló tevékenységeket a
konkurencia keretei között a piacon és a pénzre bízva tudták-e megszervezni.
Európában ennek révén tudtak a nyugat-európai országok kiemelkedni az 1500-as
évektől, és a kis önellátó közösségekből és a merev rendi széttagolásból
kiszabaduló társadalmak átfogóbb
egységekben szerveződni. Anglia szabad piaci szerveződést erőteljesebben
megvalósító társadalma és a kontinentális Európa nyugati felén kibomló
városiasodás a világ egészét meghódítani képes ipari és katonai potenciált
hozott létre.
Fontos kiemelni, hogy a kibomló politikai demokrácia és az
ennek alávetett közigazgatás társadalomszervezése az 1900-as évek közepéig
vámokkal, behozatalai tilalmakkal és támogatásokkal többé-kevésbé ellenőrzése
alatt tudta tartani a tevékenységek piacon és pénzen keresztüli
megszervezésének feltételeit. Sőt, a nagy gazdasági válságok tapasztalatai után
az 1930-as évektől a keynesi gazdaságpolitika még csak erősítette a pénznek és
a piacnak a politikai államigazgatás alá vetettségét. Ebben a
gazdaságpolitikában, amely a nyugati társadalmakban az 1950-es évek végéig
tisztán megvalósult, de csökkenő mértékben az 1970-es évek elejéig, a pénzen
keresztüli és a pénz feltételeinek változtatásán alapuló állami irányítás az
egyes nemzeti társadalmak politikai irányítóinak céljait szolgálta, akiket
pedig periodikusan visszatérő választásokon a társadalom tagjainak milliói
választottak meg illetve távolítottak el a kormányrúd mellől. Az elmúlt
évtizedek eseményei ezt az alávetettséget bomlasztották fel, és ennek révén a
mai nyugati civilizáción belüli társadalmak és egyes funkcionális
alrendszereinek működése egy sor szempontból megváltozott.
Ez a
felbomlás két irányban növelte meg a pénz és piaci szerveződés hatókörét a
nyugati civilizáció országaiban. Az egyik abban áll, hogy a pénz és piaci
mechanizmusoknak a nemzeti társadalmakban megvalósított politikai-államigazgatási
alávetése a leépülés felé indult, és a pénz feletti ellenőrzést megvalósító
központi nemzeti jegybankok helyett/fölött átfogó pénzpiaci mechanizmusok
kiépülését tették lehetővé az utóbbi évtizedekben. Bár ennek végső pontján még
nem vagyunk, de e folyamat révén egyre inkább a nyugati civilizáció
egymilliárdos embertömege felett egy egységes banki-pénzügyi hatalmi központ -
alapvetően az USA banki-pénzügyi köreinek dominanciája mellett - valósítja meg
a nyugati civilizáció egészének társadalomszervezését. Egy másik irányú
folyamatot - a nemzeti társadalmak fölé emelkedő, globalizálódó pénzhatalom
létrejötte mellett - a pénzen és a piacon való tevékenységszerveződés
radikális kiterjedése jelent a termelés szférájáról egy sor további alrendszerre.
Az előző fejezetekben a funkcionális alrendszerek kettős racionalitásának
nevezett jelenség létrejötte tehát az embecsoport-dominancia nézőpontjából ez a
folyamat - miközben rugalmas szerveződést tesz lehetővé - a banki-pénzhatalom
terjedése szempontjából alapvető gondokat is jelent. A piac és az ezt közvetítő
pénz szervezi meg - belső logikájukon alapuló szerződési mechanizmusok mellett
és azokat torzítva, féloldalassá téve - egyre inkább az egyes kulturális
szférákat: a művészeti ágakat, az egyetemi-tudományos szférát, a
tömegkommunikációs szférát. A sajtópiac, a médiapiac, a könyvpiac, a politikai
piac, az oktatási piac, a sportpiac, az ügyvédi piac stb. révén a pénzhatalom
egyre szélesebben áthatja a társadalom minden részét. Ha tehát az elmúlt fél
évszázadot vesszük szemügyre a nyugati civilizáció vonatkozásában, akkor a
társadalmak funkcionális differenciálódása mellett legalább ilyen jelentőséggel
a politikai demokrácia hatókörének szűkülését és a banki-pénzhatalom
hatókörének kitágulását kell megállapítani. Magyarország és
Közép-Kelet-Európa ebből a szempontból kiesett néhány évtizedre a szovjet
birodalmi szerveződés léte alatt, de ennek összeomlása óta nálunk is
lezajlottak az ebbe az irányba mutató változási tendenciák. Fontos tehát kiemelni,
hogy noha a pénznek és a felette rendelkező embercsoportoknak már az újkor
kezdetétől átfogó hatalmat adott a társadalmak piaci árucserére ráutaltsága, és
sokszor döntően közbe tudtak lépni a nyugati civilizáció egyes nemzeti
társadalmai között folyó háborúk és események kimenetének meghatározásába, ez a
szórványos hatás nem hasonlítható össze a mára kialakuló globális
pénzhatalom lehetőségeivel (Lásd a bankár-pénzügyi hatalom utóbbi háromszáz
évének elemzése Henry Coston hatalmas munkáját: Coston 1989).
A funkcionális rendszerelmélet egyik hibája tehát, hogy csak
az össztársadalom funkcionális széttagolódását emeli ki, és az egyes
alrendszerek egyenértékűségét állítja az össztársadalom integrációja
szempontjából. Megfogalmazása szerint a társadalomnak csak egyenlő fontosságú
funkcionális alrendszerei vannak, melyek számára az összes többi alrendszer
egységes környezetté süllyed le. Ezzel letakarja a politikai
államigazgatási, illetve a piaci-pénzmechanizmusokon keresztüli átfogóbb
integráció létét, és az e kettő közötti eltolódásokat, illetve mindezek
behatását az egyes funkcionális alrendszerek belső működésébe. A másik
alapvető hibája, hogy csak a funkcionális mechanizmusok általi társadalmi
tagoltságot mutatja be, és az ezekre ható embercsoport-tagoltságokat, és az
egyes embercsoportok küzdelmeit eltávolítja az alrendszerek működésének
megértéséből. Ezeket kell tehát korrigálnunk.
Kettős korrekciónk össze is fonódik. A marxi
társadalomelmélet felé megyünk el, amikor a piacgazdaság össztársadalmi domináló
erejét emeljük ki, igaz ezt Polányi Károly elemzésével módosítjuk. Polányi
ugyanis - Carl Menger nyomán - kettéválasztotta a szubsztantív gazdaságot, a
materiális termelés világát, és külön a formális gazdálkodást, a materiális
termelés (megítélése szerint) ideiglenesen piaci mechanizmusokon való
szerveződésének világát (Polányi 1976:274-300).Ez a kettéválasztás alapvető
fontosságú, mert láthatóvá tette a gazdaság fogalma alatt addig összefogott két
eltérő területet eltérő természetét, ám ennek elismerése mellett tovább kellett
lépni Polányi idevonatkozó elemzésén. Egy korábbi tanulmányunkban úgy
módosítottuk Polányi kettős gazdaság tézisét, hogy kimutattuk egyrészt
tévedését a piaci szerveződés elhalását illetően egy komplex társadalom keretei
között, másrészt azt, hogy a formális értelemben vett gazdaság (a
piaci-pénzmechanizmusok szférája) egyre inkább átterjedt a XX. század második
felében egy sor további funkcionális alrendszerre az eredetileg a termelési
szférájára létrejött alakja helyett (lásd Pokol 1984-95). Ezzel a korrekcióval
még megmaradtunk Luhmann társadalmi alrendszer-elemzései között, csak éppen a
formális értelemben vett gazdaságot ki tudtuk szabadítani fogalmilag az “egy
alrendszer a sok között” besorolásból, és mint egy átfogó társadalomintegrációs
mechanizmust tudtuk megfogalmazni ezt. Mostani további korrekciónk már nem csak
a funkcionális alrendszerek szempontjából szemléli a formális gazdaság
(piaci-pénzmechanizmusok) kiemelt szerepét, hanem az ezek mellé telepedetett
embercsoportok és a többi össztársadalmilag szerveződő és a dominanciáért
harcot folytató embercsoport küzdelmei szempontjából. Ennek révén most úgy
módosíthatjuk a marxi gazdaság-központú társadalomszervezés tézisét, hogy nem a
Marx és a későbbi marxisták által kiemelt anyagi termelés (és az itt domináló
csoportok) tudják uralni az össztársadalmat, hanem a formális gazdaság, a
piaci-banki-pénzmechanizmusok felett domináló csoportok jutnak ilyen pozícióba.
A gazdaság két értelmének elkülönítése és a formális, piaci-banki gazdaság
hatókörének kitágulásának középpontba állítása tehát más hangsúlyt ad a marxi
gazdasági tőke és az ezzel összefonódott embercsoportok tézisének is. Ezen a
vonalon kívánunk továbbhaladni a következőkben.
A piaci-pénzen keresztüli gazdasági szerveződés így bármely
funkcionális alrendszerben megjelenhet, és nem a “termelési viszonyokkal”
azonosított gazdaságot emeljük az össztársadalom középpontjába. Másik
korrekciónk a rendszerelmélet felett, hogy behozzuk az egyes funkcionális
alrendszerek működésének megértésébe az össztársadalmi szintű
embercsoport-tagoltságok behatásait. E két korrekció együtt-szemlélése azt is
jelenti, hogy a nyugati civilizáció egészében globalizálódó banki-pénzügyi
mechanizmusok éppúgy összefonódnak embercsoportokkal, mint a jórészt nemzeti
társadalmak keretei között szerveződő demokratikus államigazgatási vezérlés
mechanizmusai is.
Vagyis nem egyszerűen arról van szó, hogy a két rivalizáló
össztársadalmi szervezési mechanizmus között egy eltolódás megy végbe, hanem
az, hogy míg a demokratikus politikai-közigazgatási szerveződés döntően a
nemzeti társadalmak keretei között ment és megy végbe, addig a
banki-pénzmechanizmusok általi szerveződés átlép a nemzeti társadalmak keretén,
és össztársadalomként a nyugati civilizáció egészében szerveződik, alapvetően
az Egyesült államokban székelve és annak katonai hatalmán nyugodva. A “nemzeti
társadalom” kontra “globalizálódó világtársadalom” (mely utóbbi persze csak az
USA által dominált nyugati civilizáció egészét jelenti) ellentét részben így a
politikai demokrácia és a pénzhatalom általi szerveződés mélyebben fekvő
ellentétét fejezi ki. E mellett szintén ezt az ellentétet mutatják a felszínen
a gazdasági pénztőke két nagy domináns csoportjának küzdelmei is. Az
ipari-mezőgazdasági tőkés csoportok - a multinacionális vállalatbirodalmak
pozíciói ellenére - erősebben a nemzeti
társadalmak keretei közé vannak beágyazódva, és dominálásuk a nemzetállami
demokratikus intézmények felett megingathatatlan volt az elmúlt évszázadban a
banki-pénzügyi tőkéscsoportok által. A banki-pénzügyi mechanizmusok kiszakadása
a nemzetállamok központi jegybankjainak ellenőrzése alól, és a globális
banki-pénzügyi hatalom létrejötte, így az ipari-mezőgazdasági tőkéscsoportok
dominanciájának csökkenését is magával hozta az elmúlt fél évszázad folyamán,
és ez nagy léptekkel folytatódik napjainkban is. Egyre inkább a banki-pénzügyi
hatalom és az ezzel összefonódott embercsoportok globális hatalma jön létre a
XX. század első felében még domináló ipari-mezőgazdasági tőkéscsoportokkal
szemben. A kibomló funkcionális differenciálódások és a funkcionális
alrendszerek belső átalakulásai sok szempontból ezt az újfajta tőkés
dominanciát mutatják. Az eredeti luhmanni funkcionális rendszerelmélet
letakarta a társadalmi valóságnak ezt az oldalát.
3. A banki-pénzhatalom behatása a
funkcionális alrendszerekre
Az eddigi elemzésből nyert felismerések úgy összegezhetők,
hogy a funkcionális alrendszerekre szétbomlott társadalmi események és a
funkcionális logikák szerint alakuló tevékenységek mellett a társdalomban olyan
összefüggések is hatnak, melyek az egyes társadalmi embercsoportok közötti
küzdelemből fakadnak. E küzdelmek megszerveződése pedig keresztülszeli az
elkülönült funkcionális alrendszereket, és egy-egy domináns embercsoport egy
sor alrendszert felhasználva szervezi meg össztársadalmi dominanciájának
biztosítását. További meglátás még az eddigi elemzések nyomán, hogy minél
inkább leépül a funkcionális alrendszerek kereteinek politikai-államigazgatási
meghatározása, és a pénzen-piacon keresztüli szerveződés kezdi ezeket formálni,
annál inkább azok a társadalmi embercsoportok tudják felhasználni az egyes
funkcionális alrendszereket dominanciájuk biztosítására, melyek a globalizálódó
pénzhatalom felett kizárólagosabb rendelkezést tudnak megszerezni a maguk
számára.
Az elmúlt évszázad első évtizedeiben megfigyelhető volt,
hogy a kibomló tömegmédiumok és a szélesedő politikai demokrácia
közvéleményének a befolyásolására az össztársadalom feletti dominanciáért küzdő
tőkéscsoportok közül sikeresebben a kereskedelmi-pénzügyi tőkéscsoportok tudtak
teret nyerni, és a pusztán az ipari-mezőgazdasági termelésben sikeres tőkés
vállalkozói csoportok nem voltak képesek ilyen mértékben meghatározni a
tömegmédiumokat. Ez éppúgy igaz az Egyesült Államokra, mint az európai országok
médiapiacára. De megmaradt ez a jelenség később is, és az ekkor kibomló és
tömegessé váló többi szellemi szférában is megfigyelhető volt, hogy a
kereskedelmi-pénzügyi hatalommal összefonódott embercsoportok gyorsabban
igyekeztek itt is hadállásokat kiépíteni, míg a korábbi fennálló állapotokban
gondolkodó konzervatívabb ipari-mezőgazdasági tőkéscsoportok alig jelentek meg
ezekben. Az 1920-as évektől kibomló filmiparban, majd a tömegessé váló
egyetemi-tudományos szektorokban és a szellemi befolyásolásra törekvő
alapítványok terén egyre inkább a banki-pénzhatalmi mechanizmusok köré
telepedett embercsoportok tudtak hegemón pozíciókat elérni. Így miközben
nagyobb hatókörrel kiépültek az új szellemi funkcionális alrendszerek - a
tömegkommunikáció, az egyetemi-tudományos alrendszer, a művészeti ágak
alrendszere - az össztársadalmi dominanciáért küzdő nagy tőkéscsoportok közül a
banki-pénzügyi hatalom tudott ezekben erős háttérbázist kiépíteni.
Az egyes alrendszerekben van ugyan belső értékelés, de az
egyes alrendszerek tevékenységét szétterítő mechanizmusok párhuzamosan a
pénzhatalom által is meghatározottak. Hiába ér el egy társadalomtudós jó
reputációt szűkebb tudományos közösségében, ha a könyvpiacot kézben tartó pénzhatalom
- politikai céljai szerint - háttérbe
tolja, és tudatosan másokat von előtérbe, ezeket nagy példányszámban kiadja,
milliós példányszámú napilapjaiban, televíziós magazinokban szerepelteti,
másokat pedig rendszeresen kirekeszt innen, és ezzel a támogatottakat milliók
elé állítja, ünnepli őket, míg a politikai céljaival ellentétes elemzéseket adó
társadalomtudóst elhallgatja, sőt mint tudóst is igyekszik diszkreditálni, ha
veszélyesnek találja társadalmi uralmára elemzéseit. De ugyanígy a nagy író, a
zenész, a színész a könyvpiaci, zenepiaci és más művészeti piaci terjesztéssel
tud csak hatni, és a pénzhatalom által ellenőrzött kulturális piacok politikai
szelektálással fel- illetve leértékelnek a szellemi alkotói körökben. Mindezek
révén a pénzhatalom meg tudja határozni a “nagy” tudós, író, zenész, színész
karrierjét, és ezen keresztül azt, hogy milyen tartalmú elemzések, regények,
színdarabok, zeneművek terjedjenek el a milliós tömegek között.
Az össztársadalmilag domináns tőkéscsoport tehát több
funkcionális alrendszer párhuzamos befolyásolásával mintegy füzérré alakítja az
egyes alrendszereken belüli behatásokat, és ezzel további forrásokat tud
szerezni az össztársadalmi dominanciáért küzdő többi tőkéscsoporttal szemben.
Tanszéket alapítanak, egyetemi alapítványokat és tudományos ösztöndíjakat
hoznak létre, és politikai céljaik szerint szelektált professzori gárdát
alakítanak ki ezek segítségével, majd a tömegmédiumokban levő pozícióik révén
gyorsan kéznél lévő “nemzetközileg elismert szakértőként” bármikor milliós
tömegek előtt nyilatkoztatják ezeket, a politikai küzdelmek szerint éppen
aktuális célok érdekében. Így politikai érdekeiket rejtve, mint “szakmai”
érveket tudják prezentálni. De ugyanígy színházakat, hangversenytermeket,
könyvterjesztő hálózatot kezel a szellemi szektorokba behatoló pénzhatalom,
uralja a könyvpiacot, a zenepiacot, nyilvánossághoz juttatja a politikailag
közelálló vagy legalább semleges alkotókat, és kirekeszti a politikailag
szembeszegülő alkotókat innen. E szankciók pedig ismertekké válnak az egyes
szellemi szektorokban, és már eleve elrettentik az alkotók nagyobb részét olyan
elemzések, művészeti termékek létrehozatalától, melyért büntetést kaphatnak a
kulturális piacukon hegemón helyzetben levő pénzhatalom embercsoportjaitól.
Sok-sok millió ember besulykolt véleményei, meghatározott eseményekkel szemben
kialakított pozitív, másokkal szembeni negatív érzelmi beállítottságaik így
rejtetten az ösztársadalmilag domináns pénzhatalom által létrehozottak, és ez a
nyílt erősszak minimuma mellett tudja uralmukat biztosítani. Persze ez a fajta
nyílt erőszak is létezik, és a domináns tőkéscsoport számára fontos események,
hitek kétségbevonóit akár büntetőjogi eszközökkel is szankcionálják, és mint
“szélsőségest” a társadalom peremére szorítják a banki-pénzhatalom köré
fonódott embercsoportok.
Ezek a fejlemények többé-kevésbé végbementek az európai
országokban is, de igazán tisztán az Egyesült Államokban bomlottak ki az
1900-as évek második felére. Innen azonban erős hatást tesznek az USA nagy
gazdasági-katonai súlya révén Európában is. Különösen a szovjet birodalom
összeomlása után politikai vákuumba került közép-kelet-európai országokban
lehet érezni innen jövő erős behatásokat. A banki-pénzügyi hatalom erős
pozíciói az Egyesült Államokban a szellemibb jellegű funkcionális
alrendszerekben a konkurens tőkéscsoportokkal szemben, a társadalom politikai
és jogi alrendszerét is lényegesen át tudták alakítani az 1960-as évektől
kezdődően. A kongresszusi és tagállami törvényhozásokban ugyanis - minden
közvélemény-befolyásoló fölényük ellenére - a banki-pénzügyi hatalom
embercsoportjai nem tudtak tartós előnyt kiharcolni, és a számukra kívánatos
társadalmi változtatásokat a törvényhozáson keresztül nem tudták elérni. A
masszív amerikai konzervatív többség, a fennállóhoz ösztönösen ragaszkodó
kisemberek sok-sok milliós tömege a választások útján és az így létrejövő
törvényhozási többségben gátat jelentettek a szellemi-kulturális szférákban
hegemón helyzetben lévő banki-pénzügyi hatalom változtatási tervei előtt. Ennek
megkerülésére már az 1900-as évek elején felmerült az a stratégia, hogy az
alkotmányba felvett alapjogokra támaszkodva kell az egyes kisebbségeket
leválasztani a masszív amerikai többségről, és bírói úton létrehozni az egyes
kisebbségeket a többséggel szembefordító változtatásokat. Az ACLU-t, (az
Amerikai Polgárjogi Uniót) így hozták létre 1910-ben a banki-pénzügyi körök, és
eleinte a legnagyobb kisebbség, a feketék védelmét állították középpontba,
megalakítva az ACLU segítségével a “Színesbőrűeket Támogató Országos
Szövetséget” (lásd Epp 1998:3-13). Alkotmányos alapjogokra hivatkozó perek
tömegét indították, és fokozatosan egy perlési politikai szférát alakítottak
ki, a törvényhozási változtatások helyett. Az így kialakított perlési
stratégiával aztán a feminista, majd a homoszexuális-leszbikus mozgalmak
terjedését támogatták, új és új kisebbségekre hasítva a korábban egységes
amerikai többséget, majd a hajléktalanok, az állatvédők, a vakok, süketek,
mozgáskorlátozottak és mind újabb kisebbségi csoportokat szervező mozgalmakat
segítettek a pénzügyi körök “emberjogi” alapítványai (lásd Sarat/Scheingold
1998). Az óriási médiaháttér, a filmipar, a könyvkiadás banki-pénzhatalmi
ellenőrzése nagy publicitást és pozitív tálalást adott ezeknek a
fejleményeknek. Ezek következtében átalakult néhány évtized alatt az amerikai
jogrendszer és a politikai akaratképzés útvonala, illetve a törvényhozásból
jórészt a bírói tárgyalótermekbe került át a társadalmi csoportok politikai
küzdelme. “Politics by other means” (Politika más eszközökön keresztül) –
fogalmazta meg néhány éve kiadott könyvében az amerikai politológusi
szerzőpáros a változás lényegét (lásd Lowi/Ginzburg:1999:).
De átalakult a jog is ennek révén, és a jogot kevésbé a
törvények szövege hordozza ma már az Egyesült Államokban, hanem az alkotmányos
alapjogok és az ezeket konkretizáló morálfilozófusok monográfiái. Mely utóbbiak
pedig az egyetemi szférában a banki-pénzügyi hatalom alapítványainak kegyeltjei
és a milliós példányszámú napilapjaik és TV-magazinjaik sztárjai sok-sok millió
néző előtt. Ezek a fejlemények
átnyúltak az 1990-es évek közepe óta Közép-Európába is, és az amerikai
banki-pénzhatalom alapítványai, tudományos ösztöndíjai, könyvkiadóik és hegemón
helyzetbe került könyvterjesztő hálózataik az általuk szponzorált “emberjogi”
intézményeket hozzák kedvező helyzetbe, éppúgy politikai céljaik miatt, mint az
otthoni, amerikai társaikat.
*****************************
Mindezek a hatások és összefüggések tehát rejtve maradtak az
eredeti luhmanni funkcionalista rendszerelmélet keretei között, és ezért a
társadalmi realitás lényeges összefüggéseit ez nem tudta feltárni. Ezért volt
szükséges a Polányi Károly kettős gazdaság elemzésével korrigált marxi elmélet
néhány kiinduló pontjának beemelésére, és az össztársadalomban a dominanciáért
a tőkéscsoportok között folyó küzdelmet elemezni.
Irodalom
Coston,
Henry (1989): Les financiers qui menent le monde. Nouvelle édition corrigéé et
augmenté
illustré par Chard. Publications Henry
Coston. B. P. 92-18, 75862 Paris Cedex 18.
Epp,
Charles (1998): The Rights Revolution. Chicago-London. Chicago University
Press.
Huntington,
Samuel (1997): A civilizációk összecsapása. Európa Kiadó. Budapest.
Lowi, Theodore J./B. Ginsberg (1999): Politics by Other
Means. Politicians, Prosecutors and the
Press from
Watergate to Whitewater. Revised and Updated Edition. W. W. Norton and
Company. New
York-London.
Luhmann, Niklas (1994): Zum Begriff der Sozialen Klasse.
Giuffré Editore. Milano. 78.p.
Luhmann,
Niklas (1997): Archimedes und wir. Merve Verlag. Berlin. 166.p.
Pokol
Béla (1984-85): A modern tőkés állami beavatkozás természetének megértéséhez.
Szociológia
1984-85/1-2. 99-114.
Professional Responsibilities. New York. Oxford
Univ. Press.