Prugberger Tamás: Globalizáció és Jog*
A mikrotechnika és az internet által kialakult globális tömegkommunikáció először globalizálta az ipart, ott is elsődlegesen a hadiipart, valamint a kereskedelmet és a szolgáltatást, ez utóbbinál is elsődlegesen a szállítmányozást, fuvarozást és a személyszállítást. E téren az új, mikroműszakipari forradalmon kívül komoly impulzust adott a bankszféra, annak hitelszolgáltatási rendszere. A magas kamatkikötéseken keresztül osztozott a mikroszoftipar és az újszerződésű kereskedelem/szolgáltatás hasznából olyannyira, hogy többszörösen felesleges pénztőke birtokosává vált. Tetézi ezt a közép-kelet-európai és a harmadik világhoz tartozó államok irányában történő permanens kölcsönkihelyezések, amelyek a bankszféra részére immanens nagy összegű kamatjövedelmet biztosít, a hitelfelvevő országokat és régiókat viszont adósságcsapdába taszítja. A bankszféra olyannyira meggazdagodott, hogy ma már a tőkenövelés elsődleges forrása a pénzszakmán belüli öncélú pénzügyi műveletekkel végzett tőkegyarapítás és csak másodlagossá vált a kockázattal járó hitelezési tevékenység.
Mindezek eredményeként először a bankszakmában,
majd a médiában indult meg egy ma is feltartóztathatatlanul folyó fúziós hullám,
amely átgyűrűződött a kereskedelemre/szolgáltatásra, valamint az iparra is. E
határtalan fúziós folyamatot nem fékezik a fúziós kontrolt előíró és bizonyos
nagyságon felül azt tiltó versenyjogi előírások a piaci verseny és a fogyasztók
védelmében. A multinacionális vállalatok át tudják lépni a korlátokat, amelyek
ki kerülhetők arra hivatkozással, hogy a fúzió műszaki vagy gazdasági haladást
von maga után. A gyakorlat viszont legtöbbször a menedzserek személyi ambíciója
és hatalmi harca, amely egyértelműen a fogyasztói oldalt szolgáltatja ki.
Ennélfogva a fogyasztóvédelem marginalizálódik.
A napjainkban lezajló mikrotechnikai, valamint
távközlési boom következtében a gazdasági szervezetek szupranacionális
óriásméretek mellett is gazdaságosan irányíthatók, a technikai-technológiai
tökéletesség pedig egyre nagyobb mértékben kiváltja az emberi munkaerőt, ami a
társadalom nagytömegű munkavállalói réteget szolgáltatja ki. A XXI. század első
negyedére a Sant Franciscoi Közgazdasági Konferencia már 80 %-os
munkanélküliséget prognosztizált. Az önfoglalkoztatású egyéni és
mikrovállalkozásokat, sőt még a mezo méretűeket is elnyeli a gazdasági
koncentráció. Az állami gazdaságpolitika és a gazdasági jog egyre egyértelművé
válva a szupranacionális és a mamutnacionális tőke és vállalkozói szféra
kiszolgálójává válik.
Az állami gazdaságpolitika által befolyásolt
szociális piacgazdaság kifulladása belső indikációra következett be. Azonban a
welfare state nyomása alól felszabadult monetarista, indusztrionalista és
merkantilista gazdaság befolyása, sőt malma alá vonta a politikát és a politikán
keresztül magát a jogot is.
A gazdasági-vállalkozói érdek maga alá gyűrte a politika
és a jog segítségével a társadalom más irányú érdekeit és értékeit. A gazdasági
individualizmus tönkreteszi a környezetet, a természetet és kimeríti a
természeti erőforrásokat és elszennyez mindent. A túltermelés hatalmas szerves
és szervetlen hulladékmennyiséget teremt, melynek jelentős része veszélyes, vagy
ártalmas hulladék. A profit termelőit nem érdekli az ökológiai egyensúly ma már
érezhető és egyre több természeti katasztrófát involváló felbomlása.
A globalizáció hatására komoly
egyensúlyeltolódások álltak elő a fejlett tőkés országokban is. Ugyanakkor az
egyensúlyeltolódás hatványozottabban nyilvánult meg a közép-kelet-európai, a
latin-amerikai, a távol-keleti és a harmadik világhoz tartozó államokban. E
térségbe történő munkaerő miatti termeléskihelyezés, ártalmas és a veszélyes
hulladékbeszállítás, környezetellenséges technológiák és termékek bevitele,
természeti erőforrásaik rablógazdálkodásszerű kitermelése, faunájuk és flórájuk,
termőföldjeik, erdeik és vizeik tönkretétele (erdőírtás, édesvízkészlet
elszállítás, stb.) hatványozottan jelentkezik. Mindebben most is segít az
állami, a politikai és a jogi mechanizmust maga alá gyűrő globális
szupranacionális tőkéhez csatlakozó nacionális komprádortőke és annak érdekeit
képviselő politikai és jogi normarendszer. Ez megmutatkozott hazai színben is
feltételek kikötését mellőző asszinallagmatikus privatizációban, a termőföldek
és az erdők majdnem ingyenes külföldi kézre juttatásában, a csak az EU-ra
előnyös társulási megállapodáskötésben, a hazai kistermelői és a kisvállalkozói
szférának, valamint a munkaerőnek a külföldi érdekeknek történő
kiszolgáltatásában.
A globalizálódott szupranacionális gazdasággal
szemben egyre erőteljesebben jelentkező nacionalista visszahatás, a szociális
feszültségek kiéleződése miatt az egyik oldalon egyre erőteljesebben jelentkező
devianciába is torkolló elégedetlenség, a másik oldalon viszont az emiatt
erősödő félelem és az ezáltal kiváltódó diktatúra felé tendáló
demokráciacsorbulás valószínűsíti Soros György és Emánuel Wallenstein jóslatát,
amely a kapitalizmus három évtizeden belüli felbomlását vázolja fel. Ha erre sor
kerülne, nem mindegy viszont, hogy miként. A közelmúlt története bebizonyította,
hogy társadalmi rendszerváltozásra sor kerülhet számos legalizált
visszaélésekkel tarkított kompromisszumos konszenzuson nyugvó békés úton (l.
Magyarország, Csehszlovákia), lágyabb vagy keményebb fegyveres konfliktus
mellett (Lengyelország és Nagy Jugoszlávia), valamint egészben vagy részben
anarchiába torkolló leszámolások útján.
Annálfogva, hogy a geopolitikai egyensúly
felbomlott és USA-domináns egypólusúvá vált, fenn áll egy innen kiinduló és az
egész világra kiterjedő gazdasági és politikai diktátum. Addig, amíg a többi
gazdasági és politikai centrum (Európai Unió, CEFTA és a rajta kívüli
Közép-Kelet-Európa, FÁK, Dél-Kelet-Ázsia), meg nem erősödik, fenn áll a veszélye
annak, hogy az ingatag talajon álló nemzetek feletti monetáris luftballon
szétpukkad és egy, az 1929-32-es gazdasági válságnál nagyobb gazdasági és
politikai krízist idéz elő. Minél jobban képessé válik megerősödni a többi centrum, annál
jobban csökkenne egy ilyen krízis világméretű romboló hatása. Ha viszont az
EU-on és a CEFTA-án ill. Közép-Európán kívül valamelyik túlerősödne, kialakulhat
akár egy fegyveres küzdelem is a piac és a tőkenyereség újra felosztásáért.
Ennek gazdasági, politikai, kulturális, szociális és környezeti kihatásai
beláthatatlanok lennének, Ugyanakkor, amíg a régiócentrumok többsége
(Közép-Kelet-Európa, Dél-Kelet-Ázsia, Latin-Amerika) szegény, nem várható, hogy
mind ipari, mind mező-, és erdőgazdasági, mindpedig kereskedelmi tevékenységük
környezetbarát legyen. Sőt környezet-, és természetvédelmi kultúrálatlansága
vezető gazdaságpolitikai grémiumuk is hozzájárul ahhoz, hogy az ott folyó és az
általuk zöld utat engedett környezet-, és természeti rombolás messze a
határaikon túl is komoly nehezen visszafordítható, sőt nem egyszer
visszafordíthatatlan károkat okoz (l. az ukrán-, és román erdőírtás árvízkihatásait a
magyar alföldön, a román aranybányaipar katasztrófális ciánszennyeződését, a
Tiszán és az ezzel mit sem törődve továbbra is a régi környezetveszélyes
technológia változatlan alkalmazását.
Nem lehet azonban e vonatkozásban felmenteni a
fejlett polgári államokat sem. Ha gazdasági érdekeik úgy kívánják, ők is
meghajolnak a gazdasági és infrastrukturális prioritások előtt a környezet- és
természetvédelem hátrányára (Lásd: e vonatkozásban a légkörfelmelegedését a sűrű
repülőgéphálózat miatt, az egyre sűrűbbé és veszélyesebbé váló lavinákat a
síturizmus végetti erdőírtások miatt, az őserdők korlátlan gazdasági célú
írtását, aminek erőteljes korlátozási tervét Rio de Janeiro-ban éppen az
akkori amerikai elnök, G. Buch
akadályozta meg, további ilyen a
költségkímélés végett szimplafalúvá épített olajszállító óriástankhajók
nagyméretű tenger szennyeződését, a floridai vállalatok kanadai tavak
édesvízének ipari célú kiszivattyúzásának, ill. csőrendszeren keresztül az
USA-ba szállításának a tervét, valamint az elhagyott kolorádói aranybányáknak a
romániaihoz hasonló ma is ható ciánszennyezését).
A tőke tehát minél inkább globalizálódik és
szupranacionalizálódik, elismerni szükséges pozitív hatásai mellett annál
nagyobb társadalmi veszélyeket hordoz magával, amely ellen csak szupranacionális
politikával és jogi szabályozással, valamint e szabályok internacionális és
nacionális végrehajtásával lehet
sikeresen felvenni a harcot. Mindez szükségessé teszi, hogy az ENSZ, amely ma az
egyetlen átfogó világszervezet és amelyből az USA - mint egyetlen világhatalmi
centrum - sajnos ki akar válni, reorganizálódjon és az EU-hoz hasonlóan tagjai
irányában kötelezően alkalmazandó jogalkotó szervvé váljon. Ezt figyelembe véve
az EU direktívákhoz és irányelvekhez hasonló módon kellene tartalmilag is
megfelelő normativitással kitöltve a piaci versenyre, a fúzió kontrollra, az
agro-, és erdő-, és vadgazdálkodási minimumra, a környezet-, és a
természetvédelemre a kartell-, valamint monopóliumtilalomra, a
fogyasztóvédelemre és mindezekkel együtt a kisegzisztencia-kisvállalkozói
érdekvédelmet biztosító szövetkezeti mozgalomra és az EU szociális chartájához,
valamint a munkavállalók szociális alapjogairól szóló 1989. decemberi EK
bizottsági chartához hasonlóan a szociális és az egyéni emberi, valamint a
kollektív emberi-kisebbségi jogokra olyan előírásokat megalkotni, amelyeket
minden állam köteles lenne saját nemzeti jogába beiktatni és szigorú
szankcionálás mellett betartatni. Ha pedig maga az állam nem tartaná be az ENSZ
ily módon meghozandó normáit, akkor az ENSZ szankcionálná hasonlóan az ENSZ
jogforrásokat áthágó államot. Csak ily módon menthető meg az emberi társadalom a
környezeti katasztrófától, a nyomasztó gátlástalan gazdasági szorítástól, a
többség szociális elnyomorodásától, valamint a túlvagyonosodott kisebbség
félelméből fakadó diktatúrájától. Egyébként egy szomorú és anarchikus jövő vár
az emberiségre. Hasonló, mint
amilyen a Római Birodalom széthullását követő népvándorlási anarchia időszakában
a kora-középkorban bekövetkezett, ha csak egy környezeti katasztrófa még ilyen
vegetálásra sem ad módot.