Tóth
Krisztina:
A megfigyelő
pozíciója.
Niklas Luhmann megfigyelő-
és megfigyelés-fogalma a tömegkultúra körülményei
között
1.
Bevezetés
A tudományosság, a
tudományos gondolkodás meghatározása és legitimációja régi kérdése, problémája
mind az ismeretelméletnek, mind a tudományelméletnek és -történetnek egyaránt. A
tudományos paradigmák kialakulása és változása végigkíséri a történetiség
premodern-modern-posztmodern hármasság mentén formálódott felfogását, ezen
felfogás művészet-és társadalomelméleti következményeivel szemben. A tudományos
eljárások sora a klasszifikációs eljárástól a falszifikáción keresztül a kutatói
beavatkozás elméletéig, a természettudományos, mennyiségi méréseket előtérbe
állító empíria premodern-pozitivista felértékelődésétől a strukturális
modelleken át egészen a kvalitatív társadalomkutatás módszeréig szintén ezt a
sémát követi. Dolgozatomban azonban nem készülök felvállalni ennek a hatalmas
ívnek a leírását (sőt, annak töredékéét sem), annál is inkább, mivel tárgyam nem
csupán a tudományos gondolkodás, hanem annak társadalomtudományos reflexiója,
egészen pontosan Luhmann elképzelése a társadalomtudományi módszerről, ezen
belül is a megfigyelésről és a megfigyelő pozíciójáról. Mivel pedig a tudományos
és a köznapi gondolkodás, a szisztematikus és a mindennapi megismerés és
megfigyelés elsősorban egymáshoz képest határozhatók meg, nem is
függetleníthetők egymástól. Különösen így van ez az olyan kommunikátumok
esetében, amelyek, funkciójukból fakadóan, magasfokú szerkesztettséget és
tudatosan kialakított struktúrát, szándékos megformáltságot követelnek meg.
Jellegzetesen ilyenek a tudományos ismeretterjesztő közlemények, az oktatási
anyagok és nem utolsósorban a tömegkultúra bizonyos szövegei. Ezek a populáris
szövegfajták[1]
vagy dokumentatív jellegűek (mint például a televíziós híradóműsorok), vagy
pedig fikciósak, de nem a mese vagy a fantasy értelmében, hanem csupán a
mindennapi valósághoz való kapcsolódásuk révén: a filmmusical és a fantáziafilm
nem ilyen, de a romantikus és a történelmi film igen – sőt, a science fiction
műfaja is. Ezek leginkább a következőképpen határozhatók
meg:
1.
Történetük kitalált, vagy
legalábbis valós történet szerkesztett, feldolgozott, narratív jellegű
változatai.
2.
A történet megjelenítése
bizonyos szempontból igényt tart a dokumentativitás illúziójára; elsősorban az
ábrázolás módjában.
3.
Az ábrázolás, éppúgy, mint
maga a történet vagy annak szereplői, erősen sarkított, sematizált, egyértelmű,
és ebben az értelemben racionalizált.
4.
A történet egy bizonyos,
általánosan elfogadható nézőpontból jelenítődik meg.
5.
Ez a nézőpont többnyire a
megfigyelő pozíciója, aki gyakran nem megnevezett, kívülálló, semleges
szemlélője az eseményeknek (akárcsak a dokumentatív műfajokban).
Ez a pozíció pedig
jellegzetesen a modern kutató nézőpontja. Ahogyan azonban a kutatásban sem egyértelmű, hogy létezhet-e
egyáltalán kívülálló, a megfigyelt folyamatokba be nem avatkozó kutató (vagy
pedig puszta létével és megfigyelésével óhatatlanul is befolyásolja az
eseményeket), a populáris szövegekben az elbeszélő – és ezáltal a befogadó
pozíciója is kétséges. Különbség azonban, hogy míg a tudományos kutatásban
viszonylag nehéz bebizonyítani a beavatkozás tényét – különösen, ha az nem is
tudatos, és maga a kutató nem számol vele –, a populáris szövegekben, például a
sikerfilmekben, a szöveg megszerkesztettségének átlátszósága és deklarációja
révén[2]
egyértelművé válik, sőt része a szöveg tartalmának (hiszen a filmeknél, a néző
vezetett pillantásában, a képek jelentése gyakran közvetlenül a nézőpontból
eredeztethető). A populáris mítosz – szemben a tudományosság
pozitivista-természettudományos eredetű mítoszával – nem szankcionálja, sőt
funkcionálissá teszi a megfigyelői beavatkozást, mind az előállítói, mind pedig
a befogadói oldalon[3].
Könnyen tetten érhető hát a megfigyelői befolyás, és a tudományos kutatásnál
egyszerűbben tisztázható a megfigyelői pozíció relevanciája a tömegkultúra
bizonyos szféráiban. Annál is inkább, mert a mindennapi megismeréshez képest a
tömegkulturális közlemények megfigyelője közelebb áll a tudományos
megfigyelőhöz, éppen az üzenet szerkesztettségének következtében. A populáris
műfaj megfigyelője ugyanis, ellentétben a hétköznapi megfigyelővel,
szisztematikusan dolgozik, mind előállítói, mind pedig befogadói oldalon (az
előbbi funkcionalitásából, az utóbbi a szerkesztett struktúrához való
ragaszkodás kényszeréből) – akárcsak a tudományos megfigyelő, legfeljebb más
szabályok alapján.
A fentiek értelmében
tekinthető releváns kérdésnek, hogy a luhmanni értelemben vett megfigyelő
fogalma működőképes-e a tömegkultúra körülményei között. Dolgozatomban ezért
először Luhmann-nak a megfigyelésre vonatkozó álláspontját foglalom össze,
azután egy konkrét populáris szövegen keresztül megkísérelném megragadni a
megfigyelői pozíciót a tömegkultúra körülményei között; egyidejűleg
szembeállítva Luhmann fogalmaival.
2.
A megfigyelői
pozíció és annak változásai Luhmann-nál
Luhmann legtöbb írásában nem
kifejezetten a megfigyeléssel foglalkozik, legalábbis nem főtémaként – még akkor
sem, amikor pedig témája a tudományos munkára, és különösképpen a szociológiára
való reflexió.[4]
Viszont elmondható, hogy Luhmann-nak a szociológiára vonatkozó megállapításai
mögött határozott állásfoglalás húzódik meg, amit a tudományos munka jellegét,
és ezen belül a megfigyelést és a megfigyelő fogalmát, valamint a megfigyelés
művelését illeti. Erre utaló állításaiban és következtetéseiben rendkívül modern
álláspontot vall, a szó tágabb, haladó és korszerű elképzeléseket jelentő
értelmében. A tudományos munka egyik fő vonásaként veszi számba a reflexív
jelleget – sőt, az elméletalkotás alapkövének tartja a reflexív hozzáállást. „Az
elméletek fejlődésének részben belső, részben külső okai vannak. Nemcsak a
mindenkor meglévő elmélet problémafelvetései, koncepciói és tagadható témái
határozzák meg, hanem a valóságból kiszűrt tapasztalat is. (...) Kettős függésük
maguktól és tárgyuktól egyaránt mozgásban van. A tárgyban és az elméletben
végbemenő változások viszonyának ez a mozgása is megismerés tárgyául szolgálhat.
Azzá is kell válnia, ha az elmélet megalapozását vagy egyetemes igényeit
vizsgáljuk. Ez azt jelenti, hogy a társadalomelmélet, amennyiben figyelembe
kívánja venni a fejlődést, csak olyan elméletként lehetséges, amely saját
elméleti státusára is reflektál.”[5]
A tudományosságnak, illetve
a tudományos elméletalkotásnak ez a kritériuma maga után von bizonyos, a
tudományos módszerre vonatkozó követelményeket is, például a megfigyelés
meghatározottságát. Ilyen kontextusban ugyanis szó sem lehet többé úgynevezett
független megfigyelőről, a pozitivista tudományideológia kutatóhőséről. Hiszen
amire az elméletnek reflektálnia kell, az saját maga, korántsem függetlenül
megalkotójától, aki a tudományos megfigyelő pozícióját foglalja el.
Luhmann az ontológiai
ismeretelmélet bírálójaként beszél a megfigyelői szerepről, amely
interpretációjában meglehetősen szűkös és szűklátókörű. „A megfigyelők
kölcsönösen ráirányíthatják a figyelmet egymás tévedéseire, ami annyit tesz: megszakítják a megismerés és a tévedés
operatív megkülönböztethetetlenségét. A megfigyelők egymástól is képesek
tanulni, hiszen a realitás megjelölésére
mindnyájuknak ugyanaz az érték áll rendelkezésükre, és ugyanazon <egyetértési
kényszer> alatt is állnak. Ezáltal az ontológia a megfigyelések
megfigyelését két funkcióra korlátozza: a
kritikára és a tanulásra. A
megfigyelők számára, még ha egymást figyelik is meg, csak ugyanaz a világ áll
rendelkezésre – plusz a megfigyelők közötti soha véget nem érő vita.”[6]
Luhmann előtt ezt a leszűkítést a szubjektív-objektív ismeret kettéválasztása
sem oldja fel, egyszerűen azért, mert nincs értelme. Az úgynevezett objektív
ismeret, éppen a megfigyelők egyetértésének kritériuma miatt a gyakorlatban
meglehetősen valószínűtlen[7],
míg a szubjektív ismeretek ebben a kontextusban használhatatlanok, mivel a
megfigyelők megfigyelőinek megfigyelési láncolatában végtelenítődnek. A
megfigyelői érdekegyeztetés, mint eljárásjogi szabály, csupán a meglévő probléma
keretein belül szabályoz, annak lényegét érintetlenül hagyja. Hiszen ugyanabban
a paradigmában mozog. A megfigyelők hiába korlátozzák nézeteltéréseiket az
argumentációra, ha, mondjuk, a számukra adott világ nem egyes számú, azaz nem
tőlük függetlenül, önazonos módon létezik, hanem csupán megfigyeléseiken
keresztül, amelyek azonossága primer percepciós-tapasztalati lehetetlenség:
nincs két olyan ember, akiknek mind fizikai érzékelése, mind interpretációs
bázisa, mind pedig tapasztalati repertoárja azonos volna.
Luhmann ugyan nem ismeri el
a posztmodern mint kategória létjogosultságát[8],
ugyanakkor annak fogalmait – mint az fent is látható – érvényesen használhatónak
tartja, éppen az általa (történelmi és nem művészetelméleti kategóriával)
modernnek nevezett társadalom – valójában a polgári-későpolgári, iparosodás
korabeli illetve posztindusztriális társadalom – leírására. És ebben a
társadalomban találja meg a megfigyelés egy másik modelljét, ami a megfigyelői
pozíció kikristályosítását is lehetővé teszi. „Már a 18. században, tehát a
modern társadalom kezdődő önleírásának századában, rátalálhatunk egy egészen más
stílusú megfigyelés kiindulópontjaira, mégpedig elsőként a regényben. A regény
képessé teszi olvasóit arra, hogy olyan valamit figyeljenek meg (...), amit a
regény hősei maguk már nem tudnak
megfigyelni.”[9]
Ebben a közegben pontosan a rendelkezésre álló világ nem-azonossága adja a
megfigyelés új távlatait, és ez lehetetleníti el a magyarázó megfigyelő
pozícióját. Értelmező megfigyelő létezik – sőt csak olyan létezik – a magyarázó
megfigyelő viszont eleve kudarcra ítéltetett. Ebből könnyen következik a
radikális fordulat, nevezetesen hogy az empirikus megfigyelés az, ami lényegében
azonos a valósággal (amit nem figyelnek meg, az nincs is). Luhmann ezt a
problémát a megfigyelés mint tevékenység absztrakciójával oldja meg. A
megfigyelést megkülönböztetésként írja le, és az ennek alapjául szolgáló
megkülönböztetések (vagy azok szempontjai) a megfigyelő vakfoltjának
tekinthetők. Az ontológiai ismeretelmélet szerint erre a vakfoltra kívülről rá
lehet látni, de maga a megfigyelő nem képes erre, csak az őt megfigyelő második
vonalbeli „másik” megfigyelő. Luhmann viszont azt tartja, hogy ez a fajta külső
belelátás a tapasztalatok vég nélküli külső korrekcióihoz vezet, ami magát a
megfigyelésen alapuló elméleti apparátust teszi kilátástalanná.
Ugyanakkor – Luhmann
megállapításainak irányát követve – a reflexió, ha nem külső forrásból ered,
hanem a megfigyelő maga végzi el, akár ki is vezethet a kátyúból. Hiszen a külső
korrekciók a megfigyelői rendszer folyamatos torzulását okozzák, míg a
rendszeren belüli, annak belső szabályai szerint történő reflexió (az
önreflexió) létrehozhatja illetve elősegítheti a megfigyelő szempontjából
legitim megfigyelést és interpretációt. És csak ez az interpretáció tehető
hozzáférhetővé más megfigyelőknek, hogy ők tovább értelmezzék (illetve
összevethessék saját, hasonló témára vonatkozó tapasztalataikkal és az általuk
ismert korábbi értelmezésekkel), és így fokozatosan hozzák létre a tapasztalatok
jelentéskomplexumát, ami, folyamatosan gazdagodva és módosulva, beépül a
kommunikációs kódok rendszerébe[10].
A fenti gondolatok egy része
Luhmann saját megállapításaiból származik, más részük pedig ezeknek a
megállapításoknak a továbbgondolása, a belőlük származtatható következtetések
levonása.
3.
Megfigyelőként egy
populáris filmben: a Csillagközi invázió nézője
A populáris szövegek
bizonyos típusai, ahogyan már a bevezetőben is látható volt, jól használhatóak a
szisztematikus megfigyelő pozíciójának lokalizálására, illetve az interpretáló
megfigyelő megragadására. A dolgozatnak ebben a részében Luhmann-nak a
megfigyelőre vonatkozó kitételeit, valamint ezek továbbgondolását próbálom
tesztelni tömegkulturális környezetben, egy konkrét szöveg: egy science
fiction-film alapján.
A Csillagközi invázió[11]
jellegzetesen populáris darab, a populáris mítoszok[12]
elemeinek szinte katalógusszerű alkalmazója, nemcsak szinkron, hanem diakrón
értelemben is. Nem csupán általában a műfajfilmek karakterjegyeit vagy a
kilencvenes évek sikerfilmjeinek sémáit alkalmazza, hanem bőven merít mind a
sci-fi-történetből, mind az akciófilmes hagyományból, mind a hidegháborús
időszak tömegkommunikációs üzeneteiből, s mind-mind megjelenik a képi ábrázolás
szintjén. A film vizuális síkja tulajdonképpen ezeknek az elemeknek az
idézetgyűjteménye, egy jellegzetesen századvégi, sztereotipikus történetre
felfűzve, jellegzetesen sztereotipikus figurákkal. Struktúrája azonban
nagymértékben épít a megfigyelés sablonjára, jóval direktebb módon, mint a
legtöbb populáris alkotásban[13].
A megfigyelés motívuma beépül a film saját világába, összedolgozva a
sikerfilmekben általában implicite jelenlévő kamera=elbeszélő=megfigyelő=néző
sémát a filmbéli társadalom struktúrájával, illetve a megfigyelés által bontja
ki azt.
A film, a sci-fi-sémának
megfelelően, a jövőben játszódik, egy egyesült világtársadalomban, amely már
meghódította a világűrt, és gyarmatosított számos bolygót. A világállam formája
a Szövetség, egy militáns alapú hierarchia, amelyben a szövetségi katonai
szolgálat az állampolgári joggyakorlás feltétele. Az állam élén az űrmarsall
áll, a fő társadalmi gyakorlat a katonai törvények által szabályozott erőszak. A
szövetségi szolgálat az egyetlen út mind a karrier, mind a tanulás, mind pedig a
családalapítás felé. Az emberi társadalom folyamatosan hadban áll egy idegen,
óriás rovarok alkotta populációval. Sem az államforma kialakulására, sem a
háború kitörésére nincs magyarázat a filmben. A cselekmény a csillagközi háború
egy fázisa, főképpen a frissen érettségizett, űrgyalogosként szolgáló főhős
történetén keresztül. Ezt a történetet azonban átszövi egy másik eseménysík: a
filmbéli társadalom hírközlési gyakorlatának reprezentálása. Időről időre
ugyanis televízió műsorok jelennek meg a filmben, legfőképpen interaktív
híradók, amelyek a nézőt a Szövetségi Közvetítés tévénézőjének szerepkörébe
tolják, azaz a filmbéli világ hivatásos megfigyelőjévé. Ezáltal a teljes
történet híradónak tűnik, amelynek van egy interpretáló megfigyelője – a
hírgyártói apparátus, akiknek egyfelől a munkáját is láthatjuk egy ízben,
másfelől viszont azonosítódnak a film készítőivel – és van egy
tovább-interpretáló megfigyelője, aki a film nézője és a filmbéli társadalom
tévénézője. A filmtörténet jelentése ebben a kontextusban alakul ki, legfőképpen
a néző interpretációja alapján, akinek több megfigyelői attitűdöt is
mozgósítania kell egyszerre, egymással összhangban:
1.
saját filmnézői attitűdjét,
ami egyben interpretáló, tanuló és kritikus,
2.
ezen belül saját, más
szituációkban kialakult televízióshíradó-nézői attitűdjét, ami másféle
hozzáállást kíván meg
3.
ezen belül a filmstáb és
saját interpretációja által létrehozott filmbéli társadalom elképzelt tagjának
résztvevő megfigyelői attitűdjét
A néző tehát ebben a filmben
nem csupán kívülálló megfigyelő, hanem a látott világ legitimizáló
interpretálója is: az ő interpretációja nélkül nem létezik a filmbéli
társadalom, hiszen az üzenetek újra meg újra frontálisan is megszólítják, mint
televíziónézőt, egyben mint a megjelenő társadalom tagját – a kétféle szerep a
megfigyelés révén összecsúszik.
Ez a megfigyelés azonban
semmiképpen sem tekinthető egységesnek: amennyiben egy absztrahált nézőt veszünk
alapul, a megfigyelő személy azonossága a megfigyelői pozíciók
multiplikálódásával jár együtt. Ez a helyzet jól modellezi a Luhmann-féle
megfigyelői tevékenység jellegét (a megfigyelőt az egyszerűség kedvéért továbbra
is a nézővel azonosítva):
1.
Olyan dolgok megfigyelése,
amelyeket a megfigyeltek (a szereplők) nem képesek
megfigyelni.
2.
A megfigyelés interpretív,
jelentéslétrehozó funkciójú, de az interpretáló megfigyelő nem lehet
magyarázó.
3.
A megfigyelés
perspektívájából nem értelmezhető az objektív-szubjektív
megkülönböztetés.
4.
A megfigyelői vakfoltba nem
lehet kívülről belelátni: a megfigyelés szükségszerűen önreflexív jellegű[14].
5.
A megfigyelői pozíció
szerephez kötött; ez a szerep is része önreflexivitásának, és ezzel a létrejövő
jelentésnek is.
Luhmann, összhangban a huszadik század második felében szárnyra kapó posztmodern elméletekkel és a kvalitatív társadalomkutatás eszméjével, az aktív és tudatos, de mindenekfölött interpretatív, saját szerepére reflektáló megfigyelő fogalmának alapjait hozta létre. A tudományos kutatásra illetve elméletalkotásra fókuszált megfigyelői modell – amint látható – igen hamar átkerült a populáris kultúra alkalmazásába is, amely a megfigyelői modell ilyetén sajátosságaira mint a köznapi megfigyelési gyakorlatban már meglevőkre épít üzeneteinek megfogalmazásakor. Ez pedig nem mást látszik igazolni, mint a köznapi és a tudományos megismerés és megfigyelés elválaszthatatlanságát – valamint, hogy az alkalmazott intézményes kommunikátumok populáris megformálási módja sem szakítható el egyiktől sem.
[1] A tömegkultúra vagy populáris kultúra, és ennek műfajai a dolgozatban Király Jenő elméletének alapján jelenik meg. ld. Király Jenő: Frivol múzsa. A tömegfilm sajátos alkotásmódja és a tömegkultúra esztétikája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1994.
[2] Például a werkfilmek vagy az „elrontott jelenetek” bemutatásával, illetve a forgatási jeleneteket vagy kivágott snitteket is tartalmazó reklámkampányokkal.
[3] Gondoljunk csak az interaktív televízióműsorokra, vagy a többféle történetszövést lehetővé tevő szerepjáték-könyvekre a befogadónál, és egyszerűen csak a plánokra, a kameraállás-váltásokra, vagy a montázsra az előállítóknál.
[4] Niklas Luhmann: Rendszerelmélet, fejlődéselmélet, kommunikációelmélet. in Válogatás Niklas Luhmann írásaiból. (válogatta és az előszót írta: Pokol Béla) Bp., 1987. Szociológiai Füzetek 129-144.; Niklas Luhmann: Látom, amit te nem látsz; A szociológia és az ember. in Karácsony András (szerk.): Niklas Luhmann: Látom, amit te nem látsz. Bp., 1999. Osiris, 108-118.; 119-132.
[5] Niklas Luhmann: Rendszerelmélet, fejlődéselmélet, kommunikációelmélet. 129.
[6] Niklas Luhmann: Látom, amit te nem látsz. 109. (kiemelések a dolgozat szerzőjétől)
[7] Ennek cáfolatát jelenthetnék a kanonizált ismeretek – ha a kánonok nem volnának szintén alávetve a folyamatos változásnak, ami folyamatosan érvényteleníti, de legalábbis átstrukturálja a kanonikus ismeretek jelentőségét, kétségbe vonva ezzel objektivitásukat.
[8] Niklas Luhmann: Látom, amit te nem látsz. 111.
[9] u.o. 111. (kiemelés Luhmanntól)
[10] Ez egyébként a kvalitatív társadalomkutatási gyakorlatban bekövetkezett „posztmodern fordulat” egyik alaptétele is.
[11] Paul Verhoeven, 1997., Tristar Pictures
[12] Király Jenő: Frivol múzsa. A tömegfilm sajátos alkotásmódja és a tömegkultúra esztétikája
[13] Bár kevésbé direkten, mint a The Blair Witch Project, néhány évvel később.
[14] Amit legfeljebb mederbe terelhetnek a film előre strukturált tapasztalatai és alkalmazott sémái, de nem határozhatnak meg kizárólagosan.