Válasz
az opponensi véleményekre
Győrfi
Tamás
Bevezetésképpen
szeretném megköszönni opponenseimnek, hogy figyelmet fordítottak dolgozatomra, s
gondosan elolvasták azt. Bár Holló András véleménye élvezetes stílusúnak
titulálja egy helyen értekezésemet, e tekintetben nincsenek illúzióim; sőt kifejezetten
arra törekedtem, hogy a szöveg elég feszes legyen ahhoz, hogy megdolgoztassa az
olvasót is.
A doktori bizottság
szerencsés kézzel választotta ki opponenseimet, hiszen az alkotmányjog és jogelmélet határterületén mozgó
dolgozatomat Szigeti Péter elsősorban jogfilozófiai elemzésnek vetette alá, míg
az értekezés alkotmányjogi megállapításainak kritikájához aligha lehetett volna
Holló Andrásnál avatottabb szakértőt találni.
Mint azt hallhattuk,
opponenseim részint általános módszertani-elméleti kifogásokat támasztottak
dolgozatommal szemben, részint bizonyos konkrét problémák alaposabb kidolgozását
hiányolták, részint pedig bizonyos kérdésekben markáns ellenvéleményt
fogalmaztak meg. Emellett mindketten talán a megérdemeltnél is több elismerő
szóval illették értekezésemet, s jóindulatúan elsiklottak néhány olyan
hiányosság fölött, amit – ha én vagyok e dolgozat opponense – biztosan
kifogásoltam volna. Mint a jelöltek általában, bizonyos helyeken az opponensek
kritikáját megszívlelendő általános iránymutatásnak tekintem, máshol rövid úton,
s különösebb magyarázkodás nélkül be kell ismernem tévedéseimet, megint más
helyeken - úgy érzem - a kritika kivédhető, illetve vannak bizonyos kérdések,
melyekben, tiszteletben tartva opponenseim ellenvéleményét, továbbra is
kitartanék saját álláspontom mellett.
Hadd kezdjem
válaszomat az elhangzott dicséretek megköszönésével. Külön örömömre szolgált,
hogy Szigeti Péter kiemelte a dolgozat analitikus jellegét. Bevallom, számomra
ez az iskola mindig is követendő eszményt jelentett gondolkodásának
feszességével és eleganciájával. Mint azt Horváth Barna Angol jogelmélet című
munkájában írja az analitikus iskola egyik első jelentős képviselőjéről, John
Austinról: “ …gondolkodásának éle, eleganciája és becsületessége, gondos
megbízhatósága arra is a legnagyobb mértékben hat, és azt is lenyűgözi, aki
elméletének hibáit átlátja és kiindulási pontjaival nem tud egyetérteni. Austin
akkor is mintakép marad a gondolkodás szabatossága, éleselméjűsége és a
fogalomképzés gondos csiszoltsága, tervszerűsége tekintetében, ha elméletének
alapjait és következtetéseit el is kell utasítanunk.”[1] Ha ezt az
eszményt valamelyest is megközelíti értekezésem, akkor ez számomra annak a jele,
hogy nem járok egészen rossz úton.
Válaszomat az
általános ellenvetésekkel folytatnám. Szigeti Péternek két ilyen jellegű
megjegyzése van. Az egyik a dolgozat bizonyos féloldalúságát hangsúlyozza, ami
abban nyilvánul meg, hogy mind a felhasznált anyagokat, mind a dolgozat
módszertanát illetően elsősorban az angolszász jogelmélet hatása domináns, s a
dolgozatnak előnyére válna, ha ez a szemléletmód kiegészülne a kontinentális
jogelmélet eredményeivel, megközelítési módjával. Ezt mindenképpen megfontolandó
szempontnak tartom, s ebben látom a dolgozat továbbfejlesztésének egyik
lehetséges irányát. Mivel azonban egy másfajta – a dolgozat logikájától
alapvetően idegen - megközelítési módnak az inkorporálása sok helyen a problémakör szélesítéséhez
vezetett volna, ez – tekintettel a
szűkös keretre – az elemzés mélységének rovására ment volna. A másik általános
ellenvetés azt hangsúlyozza, hogy a dolgozat több helyen is elveszik a
részletekben, következésképpen az értekezésben bizonyos szerkezeti
aránytalanságok fedezhetőek föl. Ezt az ellenvetést is indokoltnak tartom, s
magam is úgy gondolom, hogy az alkotmánybíráskodásnak a demokrácia-elméletekhez
való viszonya talán részletesebb kifejtést igényelt volna. Mindenesetre ebben az
irányban látom a dolgozat továbbfejlesztésének legígéretesebb útját.
Holló András opponensi
véleményében egy általános jellegű ellenvetést tesz, pontosabban egy nagy
problémakört hiányol a dolgozat tematikájából, nevezetesen az Alkotmánybíróság
közjogi helyzetének strukturális, intézményi elemzését. E témának az elhagyása
azonban egy tudatosan vállalt szűkítés volt, s nem gondolom, hogy az általam
feltett két kérdésre az intézményi megközelítés nélkül ne lehetne válaszolni. El
kell viszont fogadnom Holló András azon megjegyzését, hogy dolgozatom az
alapjogokkal kapcsolatos alkotmánybírósági gyakorlatra összpontosít, nem érinti
az államszervezetre vonatkozó joggyakorlatot, s ez a szűkítés mindenképpen
magyarázatra szorult volna.
Ami a konkrétabb
ellenvetéseket illeti, legtöbb kritikát a politikai tevékenység általam használt
fogalma kapta. Válaszom több elemből áll. (1) Úgy gondolom, ennek a fogalomnak
távolról sincs a dolgozatban olyan jelentősége, mint azt Szigeti Péter állítja.
Érvelésemben nem azt állítom, hogy az általam használt fogalom a politikai
tevékenység legmeggyőzőbb definíciója, s nem ebből vezettem aztán le azt a két
kardinális kérdést, mellyel végső soron dolgozatom foglalkozik. Éppen fordítva,
számomra a két elemzett kérdésnek van központi jelentősége, s állításom
mindössze annyi, hogy ezek összhangban állnak a politikai tevékenység egy
lehetséges felfogásával. (2) Az előző érvvel összhangban, a dolgozat elején
tudatosan ragaszkodtam a politika fogalmának semleges és formális felfogásához.
E ponton nem akartam egy olyan politika-fogalmat használni, mely megelőzi az
elemzést, mely eleve kizárja azt, hogy az Alkotmánybíróság bizonyos
értelemben politikai tevékenységet végez. A későbbi elemzés éppen azt volt hivatva
finomítani, hogy milyen értelemben, s ez mikor megengedett. Lehet, hogy e
későbbi pontosítások sem sikerültek elég jól, de ebből nem következik az, hogy a
dolgozat elején máris célszerűbb
lett volna a politika egy szűkebb felfogását választanom. (3) Bár a
kritikára adott válasz szempontjából ezt a kérdést zárójelbe is lehetne tenni,
hadd tegyem itt most explicitté, hogy az értekezés mögött valóban meghúzódik egy
fontos előfeltevés. A jogfilozófia és a politikai filozófia felfogásomban
egyaránt alkalmazott gyakorlati filozófia. Ez nem jelenti a két szféra közötti
különbségek tagadását, pusztán azt hangsúlyoznám, hogy a dolgozat valóban arra a
feltevésre épül, hogy van egy olyan átfogóbb perspektíva, a gyakorlati
cselekvésé, ahonnan a két szféra együttesen elemezhető. (4) Szigeti Péter
szerint az általam használt politika-felfogás olyannyira formális, hogy alig
hagy teret a nem-politikai tevékenységnek. Úgy gondolom, az általam használt
definíció legalább két fontos területet kizár a politikum fogalmából. Egyrészt
nem tekinti politikainak az Alkotmánybíróságok tevékenységét, ha azok érvelése
konklúzív normákon nyugszik. Másképp megfogalmazva, ha az Alkotmánybíróság ún.
könnyű eseteket dönt el. Szigeti Péter állítása tehát akkor lenne helytálló, ha
az alkotmánybíráskodásban nem léteznének ilyen könnyű esetek. Ez azonban
szerintem nincs így. Ha ebben igaza is lenne azonban opponensemnek, ezt nem lett
volna szerencsés számomra a dolgozat elején leszögezni, hiszen ez az állítás egy
érvelés eredménye, nem pedig kiindulópontja kell hogy legyen. Másrészt az
általam használt politika-fogalom kizárja a rendes bíróságok szabad mérlegelés
alapján hozott döntéseit is, amennyiben ezeknek nincs precedens-értékük. Ez a
szűkítő kritérium pedig megítélésem szerint szintén nem triviális. (5) Holló
András e ponthoz kapcsolódó megjegyzése jól illusztrál egy olyan
alkotmánybírósági attitűdöt, amit a dolgozatban is behatóan elemzek. Az ott
felvezetett érveket e tekintetben továbbra is helytállónak tartom, s ezért
ezeket nem ismételném meg.
Dolgozatomban
lehetőleg törekedtem a pontos fogalomhasználatra, s állításaim megfelelő
kvalifikálására, opponenseim azonban így is többször rajtakaptak bizonyos
pontatlanságokon. E helyeken magam sem védeném vehemensen opponenseim
állításainak ellenkezőjét, pusztán úgy éreztem, hogy a szövegkörnyezet megengedi
az egyszerűsítést. Szigeti Péter például elmarasztal amiatt az állítás miatt,
miszerint az alapjogoknak az a feladata, hogy körülhatárolják az egyéni
autonómiának azt a körét, ahová az állam nem léphet be. Kétségtelenül igaza van opponensemnek
abban, hogy az alapjogoknak ezen kívül más feladatai is vannak, de a
szövegkörnyezetből talán egyértelmű, hogy a dolgozat opponensem által is idézett
helyén az alapjogok két felfogásának sarkos, modellszerű szembeállításán van a
hangsúly, s elsődleges célom nem az egyik felfogás részleteinek bemutatása,
hanem a két felfogás különbségeinek kiemelése volt. Ugyancsak elmarasztal
opponensem abban, hogy a joghoz kívülről hozzárendelt értékek felfogásomban csak
morális értékek lehetnek. Úgy gondolom, sehol sem állítottam ezt. Ha
valahol ezt az álláspontot sugallja mondanivalóm, akkor ez nem volt tudatos,
hiszen nem tartanám védhetőnek ezt az álláspontot. Amikor a jog külső erkölcsére
hozok fel példákat, akkor ezek valóban csak példák, illusztrációk, s nem
képeznek a teljesség igényével adott tipológiát vagy felsorolást. E ponton is a
jog belső és külső erkölcse közötti különbségtétel volt számomra fontos, s nem
arra törekedtem, hogy a jog külső erkölcsiségének természetét tisztázzam.
Végezetül Holló András
véleményének néhány megjegyzésére térek ki. Opponensem sorai több helyen
kiegészítik elemzésemet, illetve azzal megegyező következtetésre jutnak. Ha jól
értem véleményét, két konkrét kérdésben van közöttünk nézeteltérés: az egyik az
élethez és az emberi méltósághoz való jog korlátozhatatlanságának értékelése, a
másik az alkotmánybíróságnak az alapjogok lényeges tartalmára vonatkozó
dogmatikájának megítélése. E két kérdésben továbbra is kitartanék saját
álláspontom mellett. Dolgozatomban elismertem, hogy az emberi méltósághoz való
jog bizonyos értelemben valóban korlátozhatatlan, de azt állítottam, hogy azok
az érvek, melyeket az Alkotmánybíróság ad e jogok korlátozhatatlansága mellett,
nem meggyőzőek. Holló András kvalifikálta ugyan ezen érvek érvényességi körét,
de továbbra is osztja e tekintetben a bíróság álláspontját; ugyanakkor nem ad
olyan új érvet, ami az én álláspontomat cáfolná. Ugyanez a helyzet a lényeges
tartalom doktrínájával. Az opponensi véleményből nem tűnik ki számomra, hogy
miért kellene megváltoztatnom a dolgozatban ezzel kapcsolatban kifejtett
álláspontomat.